thanks, ja het is vooral na het fietsen. Het lijkt er inderdaad op dat mijn lichaam zich moeizaam herstelt. Ik denk dat het goed is wat meer op hartslag te gaan trainen. Ik was ook al een beetje aan het inlezen (kwam bijvoorbeeld https://www.sportrusten.n...en-met-een-hartslagmeter/ tegen) maar begrijp ook dat het handig is een keer een sport medisch onderzoek te doen? Ik vond hier in de buurt (regio alkmaar) deze: https://www.sportkeuring....n/sportmedisch-onderzoek/
Hier heb ik in eerste instantie ook aan gedacht maar ben meerdere malen door de teststraat geweest de afgelopen tijd.Prulleman schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:33:
@dano_nl maar je krijgt er dus pas last van als je klaar bent met fietsen? tijdens het fietsen heb je het gewoon comfortabel?
Het lijkt ook een beetje op een stress reactie van je lichaam. Alsof je lichaam het moeilijk heeft om te herstellen van de inspanning. Misschien tijdens het fietsen zorgen dat je wat meer eet en drinkt (dus geen water), om je lichaam het wat makkelijker te maken achteraf.
Aangezien snelheid niet zoveel zegt, zou ik toch eens op je hartslag gaan letten, niks mis met een hoge inspanning, maar elke rit met een (voor jou) hoge hartslag is niet OK. Probeer dan je rondjes een beetje te varieren, dus ook af en toe een rondje in een lage hartslag zone, afhankelijk van hoe fit je bent (en hoe de wind staat etc) kan dat best tussen de 20 en 25 km per uur liggen.
Wat betreft je ademhaling, bij wat minder intensieve ritten gaat dat meestal wel vanzelf, maar bij bv intervallen boven threshold helpt het bij mij om te tellen bij elke x uitademen. en dan langzaam proberen te tellen, zo adem je "dieper" uit en wordt je ook getriggered om weer dieper in te ademen.
Louislouislouis schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:45:
[...]
Ademhalen zoals je beschrijft is ook een symptoom van long (langdurige) covid.
Als je dit nooit eerder hebt gehad zou het best welleens kunnen dat je corona hebt gehad en daar gewoon nog last van hebt. Ik heb zelf helaas ook corona gehad en had tijdens het ziek zijn niet zoveel problemen maar heb +/- drie maanden moeite gehad met mijn ademhaling. Heb ik nooit eerder gehad en ik rook niet, heb geen overgewicht en fiets meer dan 1000km per maand.
Meh