Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 295 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 23:58
EdwinW schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:04:
@kw_nl Daar kun je alleen met zekerheid iets over roepen door aan de onderzijde van de bottombracket te kijken of er een plaatje afgeschroefd kan worden. Die ruimte zou je daar voor kunnen gebruiken.
Zo’n vermoeden had ik al. Maar helaas.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Komt het trouwens tegenwoordig steeds vaker voor dat tubeless af fabriek wordt afgeleverd?

Ik dacht van niet, dat (als de klant dat wil) de fietsenwinkel ze tubeless voor je maakt, maar dat ze niet vanuit de fabriek zo komen.

Maatje van mij heeft net zijn nieuwe Giant gekregen en de banden zijn tubeless afgemonteerd. En hij beweert dat het zo al was toen de fiets bij de fietsenmaker af werd geleverd, dat de fietsenmaker dat zelf niet gedaan heeft...

Verbaast mij, maar wellicht dat het tegenwoordig steeds 'normaler' wordt?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Galois schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:09:
Komt het trouwens tegenwoordig steeds vaker voor dat tubeless af fabriek wordt afgeleverd?

Ik dacht van niet, dat (als de klant dat wil) de fietsenwinkel ze tubeless voor je maakt, maar dat ze niet vanuit de fabriek zo komen.

Maatje van mij heeft net zijn nieuwe Giant gekregen en de banden zijn tubeless afgemonteerd. En hij beweert dat het zo al was toen de fiets bij de fietsenmaker af werd geleverd, dat de fietsenmaker dat zelf niet gedaan heeft...

Bij Giant is dit inderdaad normaal.
Bijna elke Giant (racefiets en ATB) wordt tubeless geleverd vanuit de fabriek. Ze leveren zelfs de latex mee.
Wil je fietsen met binnenbanden, dan zul je dit moeten aangeven bij je FM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

wezep schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:11:
[...]

Bij Giant is dit inderdaad normaal.
Bijna elke Giant (racefiets en ATB) wordt tubeless geleverd vanuit de fabriek. Ze leveren zelfs de latex mee.
Wil je fietsen met binnenbanden, dan zul je dit moeten aangeven bij je FM.
Ok! Wist ik niet. Sinds kort dan?

Je wordt dan wel min of meer 'gedwongen' om tubeless te gaan rijden :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Galois schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:13:
[...]

M'n Giant XTC heb ik in 2019 gekocht en werd toen al tubeless geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
[...]

Je kant er een Biba in drukken als je wil toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:30
kw_nl schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:24:
[...]

Op de A2 wellicht lastig. Maar zeker niet ondenkbaar dat een Apple device hem daar oppikt. Maar het is een klein bedrag wat kan helpen als hij gestolen wordt.

[YouTube: Apple AirTags: The $29 Ultimate Bicycle Tracking Device 🚲🔍]
Ik denk dat criminele die airtags (straks) ook wel kunnen scannen.

Maar als het erg tijdrovend is om hem te verwijderen, helpt het ook. Of ze moeten het signaal jammen.
[...]

Giant doet het al jaren.
Mag het?

Boven aan mijn kalender staat gewoon 2021.

Edit: ff serieus.

Ik denk dat ze de latex er nog niet indoen bij de fabriek. Dus bij de FM kunnen ze of een binnenband monteren of de latex erin stoppen (minste werk).

Bij Giant is tubeless op een heel volwassen niveau, dus ik zou niet weten waarom je een biba zou willen (behalve voor nood).

[ Voor 36% gewijzigd door mhr-zip op 23-05-2021 21:41 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:45
Maardie airtags moet je toch eens in de zoveel tijd batterij vervangen ?
Dan lijtt mij bij bottombracket niet de meest handige plek.

[ Voor 29% gewijzigd door DDX op 23-05-2021 21:35 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
DDX schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:34:
Maardie airtags moet je toch eens in de zoveel tijd batterij vervangen ?
Dan lijtt mij bij bottombracket niet de meest handige plek.
1 keer per jaar ong.

Bij mij zit er een rubberplaatje aan de onderkant bij het bracket, dus monteren is makkelijk. Verwijderen helaas ook.

Edit: met het aantal fietsen dat jij hebt, krijg je er op die manier wel erg veel werk bij :+

[ Voor 29% gewijzigd door mhr-zip op 23-05-2021 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 13:47
kw_nl schreef op zondag 23 mei 2021 @ 16:44:
Iemand nog tips waar je een AirTag kan verstoppen? Onder het zadel leek me iets te vanzelfsprekend…
Als je een 4iiii powermeter koopt, die heeft het Chipolo built-in. Dus de power van de Powermeter wordt gedeeld met de Chipolo functie. (Weet alleen niet hoeveel Chipolo gebruikt wordt)
Kan het niet ergens in je shifter wellicht?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Galois schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:09:

De Liv van mijn vrouw was ook af fabriek tubeless met latex, je maat heeft gelijk.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Fisico schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:04:

Vandaag switch ik weer terug naar een jack ipv kort met armstukken. Ook omdat mijn schouder verschrikkelijk stijf is van de vaccinatie.
Heb hem vandaag gehad. Tijdens de rit niet veel pijn, maar nu begint de bovenarm weer aardig op te spelen. Komt ergens wel goed uit dat het morgen slecht weer wordt. Beetje knutselen aan de fietsen, allekabels.nl vernieuwen.

[ Voor 14% gewijzigd door Mistraller op 23-05-2021 22:43 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 22:49

Fisico

by Fabian

Mistraller schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:41:
[...]

Heb hem vandaag gehad. Tijdens de rit niet veel pijn, maar nu begint de bovenarm weer aardig op te spelen.
Ik wilde er vooral geen kou op hebben. De armstukken stoppen precies onder de plek waar is geprikt.

Uiteindelijk ben ik gaan hardlopen, want ik had toch geen zin om weer tegen de wind in te beuken. Voor het hardlopen een pijnstiller erin en dat hielp. Al is de arm nu stijver dan vanochtend. Verder valt het wel mee. Volgende keer vraag ik een deel moderna en een deel Dynepo ;)

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
mhr-zip schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:33:
[...]

Ik denk dat criminele die airtags (straks) ook wel kunnen scannen.

Maar als het erg tijdrovend is om hem te verwijderen, helpt het ook. Of ze moeten het signaal jammen.
Als je een iPhone hebt en je op een fiets rijdt/bent met een airtag die niet van jouw account is en de eigenaar niet in de buurt is, krijg je een melding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 22:49

Fisico

by Fabian

In het zadeltasje zou ik zeggen.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Fisico schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:48:
[...]

In het zadeltasje zou ik zeggen.
Als je hem dan verliest, kan je hem terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:03
Vraagje voor de deskundigen hier:
Ik ben wel in de markt voor een vermogensmeter voor m'n relatief nieuwe BMC Teammachine (met Shimano 105).
Dacht zelf aan een simpele enkelvoudige 4iii in de crank, maar de fietsenmaker (die niet zo op de prijs let) raadt eerder een dubbele Favero pedalen aan met het argument dat je ze dan altijd kan meenemen. Maar ja, dat kost dan ook meteen de hoofdprijs.
Vraagjes:
1. hoe groot schatten jullie de kans dat als ik over 5 jaar iets nieuws koop, de 4iii niet gewoon kan meenemen?
2. Voor een gewone zondagsrijder, die in de vakantie af en toe een col doet, is dubbelzijdig meten dan echt zo'n grote meerwaarde?
Ervaringen?

Niks

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

minitrue schreef op zondag 23 mei 2021 @ 23:24:
1. hoe groot schatten jullie de kans dat als ik over 5 jaar iets nieuws koop, de 4iii niet gewoon kan meenemen?
2. Voor een gewone zondagsrijder, die in de vakantie af en toe een col doet, is dubbelzijdig meten dan echt zo'n grote meerwaarde?
Ervaringen?
1. Hoe lang wil je met je fiets doen? 5 jaar is een redelijke termijn. Tegen die tijd zijn er vast weer diverse nieuwe en andere vermogensmeters en mogelijk ook weer goedkoper, omdat er steeds meer aanbod komt. Tegen die tijd verkoop je de 4iiii gewoon mee. Of je zet de originele crank er weer op en verkoopt de 4iiii los.
2. Wat mij betreft niet. Ik gebruik ook een enkelzijdige 4iiii, en dat is voor mij als amateurtje inderdaad voldoende. Dat het er wellicht een paar watt naast zit omdat je benen links en rechts mogelijk niet gelijk zijn, neem ik voor lief. Het is voor mij een indicatie waar ik met mijn vermogen zit. Of dat nou 260W is op een enkelezijdige meter, of 270W op een dubbelzijdige meter boeit mij niet. Dat is mij het prijsverschil met een dubbele set niet waard. Juist het feit dat ik weet waar ik zit met mijn vermogen heeft mij enorm geholpen om beter te klimmen, aangezien ik kan zorgen dat ik rond m'n FTP blijf trappen. Voorheen trapte ik te veel vermogen en ging daardoor te snel stuk.

[ Voor 19% gewijzigd door Microkid op 23-05-2021 23:37 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:25
Ja vind het ook nog al wat dat hij 600+ powermeters aan zit te raden aan een amateur die er waarschijnlijk niet zoveel mee doet kwa training. Ik heb een enkelzijdig 6800 4iiii. Mis een dubbelzijdige niet; tuurlijk kan er een verschil zijn, maar als dat dus consistent is dan is dat ook niet zo erg. Vergelijken met anderen is alleen wat lastig. Vergelijken met jezelf tussen de ritten is prima te doen.
Als je een Tacx flux of neo hebt kun je hem ook eens na een rit vergelijken. Komt dat redelijk overeen zal het been verschil wel erg klein zijn en dus dubbelzijdig minder van belang voor een juiste meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Mosterd na de maaltijd, de faveros kon je gister voor 475 krijgen.

Een crankmeter kost je 275, over vijf jaar neem je hem mee of verkoop je hem. Die kosten vallen wel mee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 13:47
418O2 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 00:06:

Een crankmeter kost je 275, over vijf jaar neem je hem mee of verkoop je hem. Die kosten vallen wel mee
575* niet te gek maken.

Zijn er hier mensen die dynaplugs gebruiken? Deze ook meenemen onderweg etc? Hoe zijn de ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

418O2 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 00:06:

€475 is een koopje, waar was dat dan? :o

Ik heb de Favero Duo besteld bij Futurum, mooie prijs en leuke getallen over vermogen en hoe je de rondjes trapt. Komende week even mee spelen :D

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 13-09 15:47
kw_nl schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:24:
[...]

Op de A2 wellicht lastig. Maar zeker niet ondenkbaar dat een Apple device hem daar oppikt. Maar het is een klein bedrag wat kan helpen als hij gestolen wordt.

[YouTube: Apple AirTags: The $29 Ultimate Bicycle Tracking Device 🚲🔍]
Had ik het toch verkeerd begrepen. Ik dacht dat het ding alleen maar connectie maakte met de iDevice waar hij mee gekoppeld was, dus handig als je niet exact weet waar je je sleutelbos hebt laten liggen. Nu lees ik dat de locatie van het ding door elke iDevice in de nabijheid, dus ook die van miljoenen anderen, anoniem in de cloud geslingerd worden, waar jij als owner 'm kunt tracken via Find My. Dat maakt het een stuk handiger dan ik dacht. De kans dat je Airtag af en toe in de buurt is van iemand met een iPhone is serieus groot.

Ik vond het al zo raar dat er blijkbaar zoveel animo voor was. Heb bij introductie wel even vluchtig de hoe en wat gelezen, maar blijkbaar verkeerd geinterpreteerd :+

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Niet alleen iPhones, alles Apple devices met "find my", dus ook ipads en macbooks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:57
rolandos582 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 00:21:
[...]

575* niet te gek maken.

Zijn er hier mensen die dynaplugs gebruiken? Deze ook meenemen onderweg etc? Hoe zijn de ervaringen?
Zijn juist bedoeld om mee te nemen. @DDX heeft hands on ervaring

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Ik ben wel in de markt voor een vermogensmeter voor m'n relatief nieuwe BMC Teammachine (met Shimano 105).
Dacht zelf aan een simpele enkelvoudige 4iii in de crank, maar de fietsenmaker (die niet zo op de prijs let) raadt eerder een dubbele Favero pedalen aan met het argument dat je ze dan altijd kan meenemen. Maar ja, dat kost dan ook meteen de hoofdprijs.
Vraagjes:
Ervaringen?
Zolang shimano hollotech II cranks verkoopt kun je deze meenemen.

Heel toevallig heb ik er eentje te koop 😇 (105 R7000 of 105 5800, het is mij om het even welke gaat)

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opdreef
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:02
Microkid schreef op zondag 23 mei 2021 @ 23:28:
[...]

1. Hoe lang wil je met je fiets doen? 5 jaar is een redelijke termijn. Tegen die tijd zijn er vast weer diverse nieuwe en andere vermogensmeters en mogelijk ook weer goedkoper, omdat er steeds meer aanbod komt. Tegen die tijd verkoop je de 4iiii gewoon mee. Of je zet de originele crank er weer op en verkoopt de 4iiii los.
2. Wat mij betreft niet. Ik gebruik ook een enkelzijdige 4iiii, en dat is voor mij als amateurtje inderdaad voldoende. Dat het er wellicht een paar watt naast zit omdat je benen links en rechts mogelijk niet gelijk zijn, neem ik voor lief. Het is voor mij een indicatie waar ik met mijn vermogen zit. Of dat nou 260W is op een enkelezijdige meter, of 270W op een dubbelzijdige meter boeit mij niet. Dat is mij het prijsverschil met een dubbele set niet waard. Juist het feit dat ik weet waar ik zit met mijn vermogen heeft mij enorm geholpen om beter te klimmen, aangezien ik kan zorgen dat ik rond m'n FTP blijf trappen. Voorheen trapte ik te veel vermogen en ging daardoor te snel stuk.
Wanneer het alleen om klimmen gaat zou dit ook prima op hartslag af te lezen moeten zijn toch? Of sla ik dan de plank helemaal mis? :-)

Maar vermogensmeter of wattbike sessie eens in de zoveel tijd om te bepalen waar je staat is natuurlijk ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:38

MrDry

Desperados!

Mijn Mavic Cosmic SL wielen hebben het begeven. Het carbon komt los van het aluminium. Laten plakken maar na 2 ritjes is de kap weer los. Volgens Google ben ik niet de enige met het probleem.

Ik heb dus nieuwe (velgrem) wielen nodig.

Mij voorkeur gaat uit naar een carbon wielset (ca 50mm hoog) maar het budget is beperkt. Ik rij ca 10.000km per jaar bijna alles in Nederlandse polder.

Ik heb een paar wielsets gevonden die mij qua prijs aanspreken:
Bontrager Aeolus https://www.mantel.com/bo...spec[]=17111&spec[]=12289
Mantel R50 TLR https://www.mantel.com/ma...spec[]=17111&spec[]=12289
Supra RFC 55 Elite https://www.12gobiking.nl...DNEmL-SJ5O-4aAkY1EALw_wcB
Edco Allroad [https://edco.bike/collect...d-wheelset-black-wheelset

Edco was een topmerk maar is na het fallisement niet meer in Nederlandse handen. Ik vind ook niet heel veel reviews over die wielen. De Bontrager wielen hebben een alu remrand. Na mijn ervaring met de Cosmic wielen wil ik liever en velg bestaande uit één materiaal. Waar de Mantel wielen vandaan komen is mij niet bekend.

Kan iemand iets aan toevoegen of wellicht nog een suggestie voor een budget vriendelijk carbon wielsetje. MP begin ik niet aan, daar kwamen die Cosmics vandaan en kunnen na 1 jaar de prullenbak in :'(

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
MrDry schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:36:
Waar de Mantel wielen vandaan komen is mij niet bekend.
Uit China, net als de rest van de velgen.
Enige vraag is waar het in elkaar gezet is, en door wie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Herkenbaar, Mavic is snel marktaandeel aan het verliezen volgens mij. Ik hoor alleen maar negatieve verhalen over de mavic wielsets. Afgelopen zomer was mijn wielset van mavic ook al kapot. Ben nooit echt tevreden geweest over mn Mavic wielen, liepen bij aanzetten vaak aan.

De LBL wil ook al geen zaken meer doen met Mavic ivm de slechte service die ze bieden.

Heb je ook naar Scope gekeken @MrDry een aantal pagina's terug heeft @Ypuh volgens mij wat aandacht besteed aan wielsets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Opdreef schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:32:
[...]

Wanneer het alleen om klimmen gaat zou dit ook prima op hartslag af te lezen moeten zijn toch? Of sla ik dan de plank helemaal mis? :-)

Maar vermogensmeter of wattbike sessie eens in de zoveel tijd om te bepalen waar je staat is natuurlijk ook wat waard.
Je hartslag loopt eigenlijk altijd achter met de actuele inspanning, zeker als deze plots verandert. Ga maar eens 500 meter sprinten. Je zal zien dat je hartslag pas later begint op te lopen. Je kan al een halve minuut aan het klimmen zijn, voordat je hartslag omhoog gaat. Als je in die tijd te veel vermogen wegtrapt, kom je te snel in het rood. Een vermmogensmeting is altijd actueel, dus zodra de beklimming begint zie je vanaf de eerste meter hoeveel je wegtrapt. Daarom is vermogen aflezen tijdens beklimmingen zo handig. Uiteindelijk gaan vermogen en hartslag natuurlijk hand in hand. Om een voorbeeld te geven: als ik rond m'n FTP fiets, weet ik dat de hartslag rond de 145 moet zitten (vastgesteld in een inspanningstest). En vaak klopt dat ook heel aardig, en kom ik zonder al te veel problemen boven.

Edit: een goede uitleg staat hier: https://www.becycled.be/m...elen-trainen-op-vermogen/

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 24-05-2021 11:27 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:27
Desperate times ask for desperate measures, 4iiii gaat kopers van hun powermeters betalen om de originele linker crank die dan over is naar hun op te sturen voor 25-45$. Ze kunnen niet voldoende cranks krijgen van de leveranciers :+

https://4iiii.com/crank-buyback/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Vraagjes:
Technisch zal dat misschien kunnen. Maar werk jij nu nog op je 5 jaar oude computer? Iets met voortgang techniek/uiterlijk/mode/etc.
Ervaringen?
Nee. Een powermeter is voor een zondagsrijder uberhaupt een random number generator. Zolang je niet gestructureerd traint en je gewicht in de gaten houdt heeft een powermeter geen toegevoegde waarde. Maar dat is waarschijnlijk niet wat je wil horen. Gadgets zijn immers leuk.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

MrBarBarian schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:51:
[...]
Nee. Een powermeter is voor een zondagsrijder uberhaupt een random number generator. Zolang je niet gestructureerd traint en je gewicht in de gaten houdt heeft een powermeter geen toegevoegde waarde. Maar dat is waarschijnlijk niet wat je wil horen. Gadgets zijn immers leuk.
Daar zit wel een kern van waarheid in. Je kan altijd een powermeter monteren en leuk naar de getallen kijken, maar het zegt weinig als je de relatie met o.a. hartslag niet begrijpt. Als je er echt voordeel uit wilt halen moet je weten wat je lichaam aan kan. Dus weten waar je omslagpunt zit qua verzuring, wat je FTP is, enz. Dan kan je effectiever gaan fietsen door dit te koppelen aan het getrapte vermogen. Ofwel: doe een inspanningstest, dan komen al die gegevens vanzelf bovendrijven.

Zie ook https://www.mantel.com/blog/ftp-test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
MrDry schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:36:
Mijn Mavic Cosmic SL wielen hebben het begeven. Het carbon komt los van het aluminium. Laten plakken maar na 2 ritjes is de kap weer los. Volgens Google ben ik niet de enige met het probleem.

Ik heb dus nieuwe (velgrem) wielen nodig.

Mij voorkeur gaat uit naar een carbon wielset (ca 50mm hoog) maar het budget is beperkt. Ik rij ca 10.000km per jaar bijna alles in Nederlandse polder.

Ik heb een paar wielsets gevonden die mij qua prijs aanspreken:
Bontrager Aeolus https://www.mantel.com/bo...spec[]=17111&spec[]=12289
Mantel R50 TLR https://www.mantel.com/ma...spec[]=17111&spec[]=12289
Supra RFC 55 Elite https://www.12gobiking.nl...DNEmL-SJ5O-4aAkY1EALw_wcB
Edco Allroad [https://edco.bike/collect...d-wheelset-black-wheelset

Edco was een topmerk maar is na het fallisement niet meer in Nederlandse handen. Ik vind ook niet heel veel reviews over die wielen. De Bontrager wielen hebben een alu remrand. Na mijn ervaring met de Cosmic wielen wil ik liever en velg bestaande uit één materiaal. Waar de Mantel wielen vandaan komen is mij niet bekend.

Kan iemand iets aan toevoegen of wellicht nog een suggestie voor een budget vriendelijk carbon wielsetje. MP begin ik niet aan, daar kwamen die Cosmics vandaan en kunnen na 1 jaar de prullenbak in :'(
Ik was zelf erg blij met mijn FFWD F4R FCC, maar zou zelf niet kunnen zeggen of ze beter/slechter zouden zijn dan alternatieven.

Ze zijn wel duurder geworden in het afgelopen jaar, maar er komen vaak aanbiedingen voorbij waar je voor 800 euro een 45mm wielset kunt kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 13:55

Crazy D

I think we should take a look.

MrBarBarian schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:51:
[...]

Technisch zal dat misschien kunnen. Maar werk jij nu nog op je 5 jaar oude computer? Iets met voortgang techniek/uiterlijk/mode/etc.

[...]

Niet helemaal mee eens. Je moet wel een stuk basis kennis hebben, namelijk minmaal wat je FTP is. Maar dat is hetzelfde als met hartslag: als je je omslagpunt niet kent, heb je geen moer aan een hartslagmeter. Maar als je dat stukje basis hebt, is het meer dan een random nummer generator. Natuurlijk, hoe meer gestructureerd je traint hoe meer je er aan hebt. Maar, eerlijk gezegd, ik denk dat voor 80% van de mensen die heel gestructureerd trainen dat ook perfect op hartslag kunnen doen en nog steeds flinke progressie zullen boeken jaar na jaar. Dus in die zin is het voor velen op de fiets niet veel meer dan een nummer generator en voor maar weinigen echt het middel waardoor ze net even die extra procentjes beter worden.

Ik heb er iig voldoende aan om het de investering waard te vinden (maar, toegeven: als je moet kiezen tussen vermogensmeter of nieuwe wielen zou ik eerder nieuwe wielen adviseren).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
Crazy D schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:08:
[...]

Niet helemaal mee eens. Je moet wel een stuk basis kennis hebben, namelijk minmaal wat je FTP is. Maar dat is hetzelfde als met hartslag: als je je omslagpunt niet kent, heb je geen moer aan een hartslagmeter. Maar als je dat stukje basis hebt, is het meer dan een random nummer generator. Natuurlijk, hoe meer gestructureerd je traint hoe meer je er aan hebt. Maar, eerlijk gezegd, ik denk dat voor 80% van de mensen die heel gestructureerd trainen dat ook perfect op hartslag kunnen doen en nog steeds flinke progressie zullen boeken jaar na jaar. Dus in die zin is het voor velen op de fiets niet veel meer dan een nummer generator en voor maar weinigen echt het middel waardoor ze net even die extra procentjes beter worden.

Ik heb er iig voldoende aan om het de investering waard te vinden (maar, toegeven: als je moet kiezen tussen vermogensmeter of nieuwe wielen zou ik eerder nieuwe wielen adviseren).
We hebben het over een zondagsrijder he...

Die fietst een keer 20 minuutjes redelijk door en ziet gemiddeld 200 watt staan. Vertel mij nou eens wat hij daaraan heeft en hoe hij dat vervolgens gaat gebruiken?

Volgende week zondag fietst hij weer. Hij heeft netjes 5% van de 200 afgenomen en bedacht dat zijn FTP 190 watt is. En nu?

Kan hij 190 watt gedurende een uur volhouden? Kans is +90% dat dat hem niet lukt.

Of hij heeft Limburgs Mooiste (random voorbeeld) staan en bedenkt dat hij alle heuveltjes op zijn FTP gaat rijden. Ook dat lukt niet, en ook die kans is +90%

Dus, op welke manier gebruikt hij zijn FTP nou?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Gaat die discussie die net is gevoerd in het indoor topic hier ook weer gevoerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Nu online
Ja klopt @418O2 wilde net mn eigen hartslag en ftp gaan vergelijken met de hierboven genoemde waardes :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
pier87 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:47:
Ja klopt @418O2 wilde net mn eigen hartslag en ftp gaan vergelijken met de hierboven genoemde waardes :P
Waarschuwing voor de rest: als je niet tweewekelijks een FTP test doet had je geen powermeter moeten kopen #gatekeeping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Nu online
Gisteren heb ik de Favero aanbieding even langs me laten gaan, rij momenteel met Time Xpro pedalen, hier was ik altijd tevreden over totdat deze pedalen soms beginnen te kraken...?!?! Erg vervelend, heb er al meerdere keren naar gekeken maar het gaat een tijdje goed en dan begint het spontaan weer.

Aangezien ik erg te spreken ben over Wahoo, ben ik wel benieuwd naar de Wahoo speedplay power pedalen, deze komen aankomende zomer uit, ben benieuwd of dit wat is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
418O2 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:48:
[...]

Waarschuwing voor de rest: als je niet tweewekelijks een FTP test doet had je geen powermeter moeten kopen #gatekeeping
Daarover gesproken, hebben jullie ook dat je FTP in de middaguren 1.2% hoger ligt dan vóór de lunch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Smultie schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:10:
[...]

Daarover gesproken, hebben jullie ook dat je FTP in de middaguren 1.2% hoger ligt dan vóór de lunch?
Vind ik sterk afhangen van wat ik lunch. Daarbij zijn de luchtvochtigheid en druk ook best van invloed.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:03
MrBarBarian schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:36:
[...]

Die fietst een keer 20 minuutjes redelijk door en ziet gemiddeld 200 watt staan. Vertel mij nou eens wat hij daaraan heeft en hoe hij dat vervolgens gaat gebruiken?

Volgende week zondag fietst hij weer. Hij heeft netjes 5% van de 200 afgenomen en bedacht dat zijn FTP 190 watt is. En nu?
Bedankt voor alle tips tot nu toe. Al is het wel interessant hoe men met 'me' aan de haal gaat. 🤔

Ik ben sowieso van plan om een inspanningstest te doen om alle waarden scherp te hebben. Maar het gaat me er dus vooral om in een beklimming te weten hoeveel ik wegtrap en dat te kunnen indelen/vergelijken. Bijvoorbeeld als ik deze zomer wat alpjes doe, of als ik m'n zondagse rondjes in de Vlaams- en Waals-Brabantse heuvels doe.

Conclusie lijkt dus dat een enkelvoudige 4iii op de crank prima voldoet, meeneembaarheid lijkt ok, al is dat dus voor een fiets die net nieuw is. Zien we dan over een jaar of vijf wel weer verder.

Niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

[...]

Kan hij 190 watt gedurende een uur volhouden? Kans is +90% dat dat hem niet lukt.

Of hij heeft Limburgs Mooiste (random voorbeeld) staan en bedenkt dat hij alle heuveltjes op zijn FTP gaat rijden. Ook dat lukt niet, en ook die kans is +90%

Ja ok de letterlijke zondagsrijder die echt alleen op zondag rijdt.... Met 1 dag in de week fietsen heeft werkelijk geen enkel meet instrument zin behalve de fun-factor van lekker een stuk fietsen.

Maar goed als hij een vermogensmeter heeft en "bepaald" heeft dat zijn FTP 190 is, weet hij dat als hij 23 op de teller ziet staan maar wel 250 watt trapt hij zich nergens voor hoeft te schamen, en dat als hij 40 rijdt met 100 watt het niet echt iets is om over op te scheppen. In het 1e geval had ie aardige tegenwind, in het 2e geval flinke meewind...
En ook zou hij er van af kunnen leiden dat als ie een keer in de bergen gaat rijden en hij < 190 watt blijft, hij dat wel een tijdje zou moeten kunnen volhouden.

En of die "wetenschap" 400+ euro waard is moet iedereen voor zichzelf weten, als die zondagsrijder op een fiets van 500 euro rijdt niet maar als hij voldoet aan het cliché van een buikje en een dure fiets waarschijnlijk wel.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

minitrue schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:26:
Conclusie lijkt dus dat een enkelvoudige 4iii op de crank prima voldoet, meeneembaarheid lijkt ok, al is dat dus voor een fiets die net nieuw is. Zien we dan over een jaar of vijf wel weer verder.
Absoluut. En als je over 5 jaar een nieuwe fiets wilt ben je tegen die tijd mentaal ook wel toe aan andere nieuwe onderdelen. En op je slechtweerfiets wil je natuurlijk ook gewoon vermogensmeter :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Smultie schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:10:
[...]

Ligt eraan. Als ik na de lunch een grote boodschap heb gedaan wel 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:59
[...]

Ik kreeg precies ditzelfde advies hier toen ik in 2019 begon en dat was echt een slecht advies - sorry :-).

Een vermogensmeter hoeft niet te betekenen dat je het hele trainingsgebeuren en ftp testen fanatiek aanpakt. Het ligt er ook aan hoe jij als fietser in elkaar zit. Ben je een data nerd? Dan is het leuk om achteraf je zondagsritjes te vergelijken als je eens wind tegen hebt gehad.

Ga je een keertje fietsen in de bergen? Dan berekent Garmin automatisch je ftp als je 20 min bergop goed je best doet.

Over langere periodes ook leuk om je vorm te vergelijken en meer lol met wind tegen.

Maar het licht vooral aan hoe jij als fietser / nerd in elkaar zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roestini
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 21:50
mhr-zip schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:39:
[...]

Super bedankt!!

Nu nog even goedkoop een Thule op de kop tikken. Op Marktplaats nog niet echt een goede aanbieding kunnen vinden ten opzichte van nieuw. Maar ik heb de hele winter of ik koop een hele nieuwe. Want voor 75% van de nieuwprijs, koop ik liever nieuw (moet ook nog een adapter naar steekas hebben).

[...]

Op vakantie gaan met een aanhanger is helemaal niet handig :+
Hoe dat het op de aanhanger komt, komt wel goed. Wordt iig demontabel.

Ik wilde eerst zoiets er op vastmaken. Maar kan beter investeren in iets wat ik later ook als dakdrager kan gebruiken.

[Afbeelding]
@mhr-zip Al een mooie Thule Outride kunnen vinden en testen? Ik zit ook te kijken voor zoiets voor mijn BMC teammachine. Liever geen klemmen aan het frame. Dakdragers heb ik er toch al op zitten voor de vakantie, omdat de box erop zit. Fiets kan er dan mooi naast. Ik zie alleen dat het niet geschikt is voor carbon dropouts? Ik heb trouwens gewoon velgremmen dus geen probleem met schijfremmen of steekassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:58

McMiGHtY

- burp -

Iemand die 12 Steden Route van Bicycling al gereden?

Serieuze noot:

Ik zit die route is te bekijken, maar volgens mij hebben ze simpelweg 12 adressen in Komoot geramd en een route laten berekenen. Heb is in Komoot zitten spelen met de route, maar d'r is nergens gebruik gemaakt van de highlights of fijne stukjes weg die er zijn.. Met wat aanpassingen zit ik nu op 922km in totaal (Ook het stukje Duitsland er af gehaalt om coronaregeldiscussies te voorkomen. (En nog een keer kijkend zie ik nog een paar stukjes Duitsland, grote stukken wil ik eruit hebben maar als je een doorsteekje van een paar kilometer hebt..dan waag ik het erop om het zo maar te zeggen)

https://www.komoot.com/tour/374963859

[ Voor 99% gewijzigd door McMiGHtY op 24-05-2021 18:04 ]

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:54

sebasd

loopt op espresso

Vandaag voor het eerst in een week weer eens op de fiets gezeten. Door slecht weer, werk en een paar beroerde nachten kwam het er gewoon niet van. Wat knapt eens mens daarvan op, en het mooiste was dat het twee minuten nadat ik weer terug kwam ging regenen. Top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Roestini schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:52:
[...]

@mhr-zip Al een mooie Thule Outride kunnen vinden en testen? Ik zit ook te kijken voor zoiets voor mijn BMC teammachine. Liever geen klemmen aan het frame. Dakdragers heb ik er toch al op zitten voor de vakantie, omdat de box erop zit. Fiets kan er dan mooi naast. Ik zie alleen dat het niet geschikt is voor carbon dropouts? Ik heb trouwens gewoon velgremmen dus geen probleem met schijfremmen of steekassen.
Ik heb op marktplaats zitten neuzen, maar op afstanden die ik nog wil rijden is er niet zoveel te krijgen. Of voor prijzen dat ik het net zo lief nieuw koop.

Denk dat ik hier ff ga neuzen, dat is vlakbij. Amazon nl/de is volgens mij ook redelijk goedkoop met Thule stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roestini
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 21:50
mhr-zip schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:27:
[...]

Ik heb op marktplaats zitten neuzen, maar op afstanden die ik nog wil rijden is er niet zoveel te krijgen. Of voor prijzen dat ik het net zo lief nieuw koop.

Denk dat ik hier ff ga neuzen, dat is vlakbij. Amazon nl/de is volgens mij ook redelijk goedkoop met Thule stuff.
Enig idee of ze problemen geven met carbon dropouts? Mijn Teammachine is uit 2014. Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat het problemen geeft. Ook maar is kijken of ik een setje kan scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
Graag zou ik jullie advies nog eens willen. De Red Bull die ik onlangs wilde aanschaffen gaat helaas niet door. Ik heb besloten iets meer te willen uitgeven om binnenkort een mooie nieuwe hobby te beginnen!

In een voorgaande post zei ik dat ik ongeveer 1,94 ben. Nu meten, blijkt dat ik iets kleiner ben 1.91. Gewicht is 98 kilo.

Onderstaande fietsen lijken mij allemaal geschikt voor mij als beginner. Maar welke is wijsheid. Ga ik voor een bijna nieuwe fiets met een 105 groep of beter een wat ouder model maar betere groep? Ook de verschillende wielsets zeggen mij nog niet zoveel.

Wat denken jullie?

Sensa Romagna Nieuwstaat
Pluspunten: Bijna ongebruikt. 105 groep. Carbon voorvork.
Nadelen: Een wat goedkopere instapfiets? Aan de zware kant (Een berg beklimmen ben ik op de korte termijn nog niet van plan..)
https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618

Panrello FP2 (maat 62)
Voordeel: Volledig Shimano Ultegra (cassete in 2020 vervangen) Carbon voor- en achtervork (is dit een voordeel?)
Nadeel: Hier en daar wat krasjes (Wat mij niet zoveel maakt, als het verder maar goed is).

Cannondale R2000 CAAD7 60cm (of 61)
Pluspunten: Ziet er goed uit, Ultegra/Dura Ace / Wat goedkoper dan de andere
Nadeel: Wat ouder? Kan niet zoveel vinden over deze fiets.

(tegen meerprijs van €175,- FIR Carbon Galaxium velgen met 9-speed shimano Dura-Ace cassette en nieuwe Continental RideTour Extra 28-622 banden erbij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
webber87 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:33:

(tegen meerprijs van €175,- FIR Carbon Galaxium velgen met 9-speed shimano Dura-Ace cassette en nieuwe Continental RideTour Extra 28-622 banden erbij)
Model 2003 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:29
Graag zou ik jullie advies nog eens willen. De Red Bull die ik onlangs wilde aanschaffen gaat helaas niet door. Ik heb besloten iets meer te willen uitgeven om binnenkort een mooie nieuwe hobby te beginnen!

In een voorgaande post zei ik dat ik ongeveer 1,94 ben. Nu meten, blijkt dat ik iets kleiner ben 1.91. Gewicht is 98 kilo.

Onderstaande fietsen lijken mij allemaal geschikt voor mij als beginner. Maar welke is wijsheid. Ga ik voor een bijna nieuwe fiets met een 105 groep of beter een wat ouder model maar betere groep? Ook de verschillende wielsets zeggen mij nog niet zoveel.

Wat denken jullie?

Sensa Romagna Nieuwstaat
Pluspunten: Bijna ongebruikt. 105 groep. Carbon voorvork.
Nadelen: Een wat goedkopere instapfiets? Aan de zware kant (Een berg beklimmen ben ik op de korte termijn nog niet van plan..)

Panrello FP2 (maat 62)
Voordeel: Volledig Shimano Ultegra (cassete in 2020 vervangen) Carbon voor- en achtervork (is dit een voordeel?)
Nadeel: Hier en daar wat krasjes (Wat mij niet zoveel maakt, als het verder maar goed is).

Vind deze fietsen wel echt duur voor wat je krijgt. Die Pinarello vooral.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 17:35
pff al 3 weken aan het wachten op een nieuwe body voor mijn achterwiel... is de schaarste zo erg qua beschikbaarheid materialen?

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:25

Ik vind het ook allemaal dure oude meuk. En dat onderhoud, ik weet t niet.

Die mavic wielen zijn ook al 15 jaar oud, ik zou er vanuit gaan dat de remrand versleten is; sowieso zou ik niet meer met die oude dingen de berg afgaan bij jouw gewicht; maar volgens mij was dat ook al een advies bij die red bull.
Ik zou eerder een fiets zoeken met een courante 105 groep dan een oude Ultegra; kwalitatief is die 105 niks minder.
Oh en ik fiets zelf nog op een Alu Ultegra fiets van 2007 (Ultegra 6600) maar goed onderhouden kan die toch niet helemaal tippen aan een moderne hedendaagse. Alleen het comfort van nieuwe shifters kwa positie is vele malen beter.

[ Voor 13% gewijzigd door HBSVDK op 24-05-2021 20:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023

Even de mp voorbeelden weggeknipt. Het gaat mij om de groep die je als eis stelt. Je bent beginner, als je niet fanatiek wedstrijden gaat rijden, wat is dan de reden om voor een dure groep te kiezen? Tijdens het trappen is het gewoon een ketting over een paar tandwielen, bij een Dura Ace is dat niet anders dan bij een Claris groep. Ik zou zeker de Tiagra groep niet uit willen sluiten. Sterker nog, deze heeft als voordeel dat je eventueel voor een triple kunt zetten.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Ankona schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:07:
[...]

Even de mp voorbeelden weggeknipt. Het gaat mij om de groep die je als eis stelt. Je bent beginner, als je niet fanatiek wedstrijden gaat rijden, wat is dan de reden om voor een dure groep te kiezen? Tijdens het trappen is het gewoon een ketting over een paar tandwielen, bij een Dura Ace is dat niet anders dan bij een Claris groep. Ik zou zeker de Tiagra groep niet uit willen sluiten. Sterker nog, deze heeft als voordeel dat je eventueel voor een triple kunt zetten.
Mijn reden was meer duurzaamheid. In de veronderstelling dat je met een wat duurdere klasse wat zekerder een goede tweedehands kan kopen. Kortom, dat ze wat slijtvaster zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
webber87 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:38:
[...]

Mijn reden was meer duurzaamheid. In de veronderstelling dat je met een wat duurdere klasse wat zekerder een goede tweedehands kan kopen. Kortom, dat ze wat slijtvaster zijn.
Een oud buurman van me (eigenaar van een fietsenzaak) had wat dat betreft juist een voorkeur voor goedkopere groepen. Minder complex, minder storing gevoelig. (kan zijn dat hij vooral niet zoveel op had met de Di2 varianten) Overigens is het zo dat bij Shimano de groepen min of meer doorschuiven. Wat nu als Tiagra verkocht wordt is min of meer een omgelabelde 105 van de vorige generatie en de huidige 105 lijkt weer verdacht veel op de oude Ultegra.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
koentjuh1987 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:30:
pff al 3 weken aan het wachten op een nieuwe body voor mijn achterwiel... is de schaarste zo erg qua beschikbaarheid materialen?
Ja. Het is momenteel schrapen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Vraagjes:
Ervaringen?
Ik heb ook een fiets met 105. En ik ben totaal niet met serieuze trainingen bezig, maar hou wel van cijfertjes. En als die soms wat progressie laten zien dan is dat mooi meegenomen. Mijn 4iiii left heb ik in een futurumshop actie gekocht voor 194. Dat kon ik wel verantwoorden. Ik ga er vanuit dat ik lang plezier ga hebben van deze. In elk geval nooit meer naar die foute strava inschattingen kijken. Ik bewaar gewoon mijn originele 105 crank arm. Dan kan ik altijd nog kijken wat ik doe ooit. Ik heb er zelf geen moment over gepiekerd om dubbele PM te nemen in elk geval.

Kortom; gewoon lekker die 4iiii nemen.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
Ankona schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:43:
[...]

Een oud buurman van me (eigenaar van een fietsenzaak) had wat dat betreft juist een voorkeur voor goedkopere groepen. Minder complex, minder storing gevoelig. (kan zijn dat hij vooral niet zoveel op had met de Di2 varianten) Overigens is het zo dat bij Shimano de groepen min of meer doorschuiven. Wat nu als Tiagra verkocht wordt is min of meer een omgelabelde 105 van de vorige generatie en de huidige 105 lijkt weer verdacht veel op de oude Ultegra.
Ik vroeg me al af hoe dat werkt met die groepen. Sommige oudere fietsen hebben bv.ook een Ultegra erop zitten. Alsof er geen nieuwe submodellen in jaren erna volgen.

In die beredenatie zou Ik dan beter voor de Sensa kunnen gaan. Jongste model tov de anderen. Prima 105 groepje. Weinig km gereden én dus minder slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ben toch nog steeds aan het nadenken over een setje carbon wielen....
Aangezien ik vooral wat bang ben voor zijwind (ben immers geen zwaargewicht) dacht ik dat achter 50mm en voor 38mm best een idee is. Smoelt dat een beetje?
En ook de breedte is een vraagstuk. Ik heb het idee dat ik een beetje een bollende band mooier vind, dan waarbij de velg even breed is als de band. (dus 25mm velgbreedte met 28mm band bijv.)
Verder ben ik toch echt een binnenbandenman. Maar als er goede redenen zijn om bij een carbon velg echt voor tubeless te gaan?

Verder vroeg ik me nog af of de horizontale positie van cassette en remschijf gestandariseerd is; maw, kan je snel van wielset wisselen mocht het nodig zijn? (Op mijn oude fiets met velgrem en 10spd met snelspanners werkt dat redelijk, maar weet niet hoe dat met naven met steekas is)

Ik heb overigens een chinese wielenbouwer op het oog. Ik lees er (ook uit Nederland) erg goede ervaringen over. https://www.elite-wheels.com/esg/

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
webber87 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:09:
[...]

Ik vroeg me al af hoe dat werkt met die groepen. Sommige oudere fietsen hebben bv.ook een Ultegra erop zitten. Alsof er geen nieuwe submodellen in jaren erna volgen.

In die beredenatie zou Ik dan beter voor de Sensa kunnen gaan. Jongste model tov de anderen. Prima 105 groepje. Weinig km gereden én dus minder slijtage.
Op mijn oude fiets uit 2011 zit een 105 triple 3x10.
Wereld van verschil met mijn racer 2x11 105. Komt zoveel preciezer allemaal. (En eerlijk is eerlijk, ik vind 3x10 eigenlijk fijner dan 2x11)
De fiets die hier het minste onderhoud heeft gehad aan de aandrijving is mijn 3x7 op een fiets van 2003. Schakelt nog altijd heerlijk.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:52

MJV

@Mistraller Ik vind verschillende hoogte velgen niet mooi, waarom niet gewoon voor en achter 38mm pakken? Uitwisselbaarheid qua schijven zou in theorie vast moeten kunnen, in de praktijk valt het vaak tegen, schijf loopt al snel een beetje aan, wat hinderlijk is. Althans dit is mijn ervaringen bij het wisselen van MTB wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Mistraller schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:31:
[...]

Op mijn oude fiets uit 2011 zit een 105 triple 3x10.
Wereld van verschil met mijn racer 2x11 105. Komt zoveel preciezer allemaal. (En eerlijk is eerlijk, ik vind 3x10 eigenlijk fijner dan 2x11)
De fiets die hier het minste onderhoud heeft gehad aan de aandrijving is mijn 3x7 op een fiets van 2003. Schakelt nog altijd heerlijk.
Dus je stelt. Hoe minder tandwielen, dus méér ruimte, hoe minder precies het hoeft te zijn, hoe minder belangrijk het is uit welk jaar een groep komt? Uit je eigen ervaring dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
webber87 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:59:
[...]

Dus je stelt. Hoe minder tandwielen, dus méér ruimte, hoe minder precies het hoeft te zijn, hoe minder belangrijk het is uit welk jaar een groep komt? Uit je eigen ervaring dan.
Als ik schakel dan moet ie gewoon direct in de versnelling kletteren, niet dat gepiel. Maar een cassette met minder kransjes kan met een bredere ketting toe, en dus wat minder slijtage en ruimere tolerantie.
Daarnaast; op den duur slijt de boel toch (of je maakt eens wat stuk) en het moet natuurlijk nog wel leverbaar spul zijn.
Een hogere groep kan zeker meer plezier geven, maar je verwachtingen worden ook veel hoger en je bent er voorzichtiger mee. Mijn oude fiets heeft al heel wat klappen, slecht weer, weet ik veel doorstaan. Tja, als ie dan een keertje misschakelt....soit. Maar hij begint wel last te krijgen van "gepiel" dus daarom komen er nieuwe kabels op. Met name de buitenkabel is aan vervanging toe, mag ook wel na 10 jaar. Maar een klein rateltje bij mijn nieuwe 105 groep, dat kan me echt storen.
Anyway, ik vind niet elke vernieuwing op dit gebied een verbetering. Aan de andere kant 1x12 op een MTB? Goed idee :)
Maar blijft persoonlijk.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
MJV schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:48:
@Mistraller Ik vind verschillende hoogte velgen niet mooi, waarom niet gewoon voor en achter 38mm pakken? Uitwisselbaarheid qua schijven zou in theorie vast moeten kunnen, in de praktijk valt het vaak tegen, schijf loopt al snel een beetje aan, wat hinderlijk is. Althans dit is mijn ervaringen bij het wisselen van MTB wielen.
Ja zit ik dus ook over te denken. Ik ben ook wel van de symmetrie namelijk. En daarom ook over uitwisselbaarheid; dat je bij een stevig windje toch ff de andere velgen pakt. Maar dan moet ik dus niet de derailleur en calipers elke keer moeten afstellen en ik ben het met je eens dat dat tegen zal vallen vermoedelijk. Komt zooo nauw.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:32
webber87 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:59:
[...]

Het is een beetje lastig vergelijken, maar het komt qua afstelling zeker wat minder nauwkeurig bij de 7, 8,9 en 10 speed groepen. Als je padje een mm scheef staat is dat bij 12 speed een drama. B tension bij een 12 speed 10-52 MTB cassette komt op de mm (zit zelfs een meet tooltje bij). Daarnaast slijt het (meestal) wat sneller omdat er gewoon minder materiaal is.

Een oude groep die goed gebruikt is en inmiddels wat speling heeft zal overigens ook niet meer lekker schakelen en zal ook wat meer afstelling nodig hebben. En een 10 jaar oude topgroep zal dat in mindere mate hebben dan een 10 jaar oude instap groep. (Als het aantal km en onderhoud vergelijkbaar is uiteraard).

Het is dus helaas niet zo simpel dat je er conclusies aan kan hangen zoals: ah, het is een 3x7 dus robuust en maakt niet uit dat het 20 jaar oud is.

(3 jaar terug reed ik ook nog op mijn 25 jaar oude 3x8 MTB met high end spul. Dat werkte nog prima)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
Mistraller schreef op maandag 24 mei 2021 @ 23:32:
[...]

Ja zit ik dus ook over te denken. Ik ben ook wel van de symmetrie namelijk. En daarom ook over uitwisselbaarheid; dat je bij een stevig windje toch ff de andere velgen pakt. Maar dan moet ik dus niet de derailleur en calipers elke keer moeten afstellen en ik ben het met je eens dat dat tegen zal vallen vermoedelijk. Komt zooo nauw.
Als de naaf van je wielset hetzelfde is wordt het makkelijker. Ik heb bijv. een wielset met G1800 en een wielset met P1800 velgen. Beide met DT Swiss 370 naven. Dan zijn de afstand en de maten hetzelfde.

Anderzijds hoef je alleen de remmen even opnieuw af te stellen bij een wissel als het aanloopt. Klusje van een minuut per wiel, want je hoeft maar twee boutjes een stukje los te draaien, wiel te draaien, rem inknijpen en vervolgens met ingeknepen rem de boutjes weer vastdraaien.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Mistraller schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:25:
Ben toch nog steeds aan het nadenken over een setje carbon wielen....
Aangezien ik vooral wat bang ben voor zijwind (ben immers geen zwaargewicht) dacht ik dat achter 50mm en voor 38mm best een idee is. Smoelt dat een beetje?
En ook de breedte is een vraagstuk. Ik heb het idee dat ik een beetje een bollende band mooier vind, dan waarbij de velg even breed is als de band. (dus 25mm velgbreedte met 28mm band bijv.)
Verder ben ik toch echt een binnenbandenman. Maar als er goede redenen zijn om bij een carbon velg echt voor tubeless te gaan?

Verder vroeg ik me nog af of de horizontale positie van cassette en remschijf gestandariseerd is; maw, kan je snel van wielset wisselen mocht het nodig zijn? (Op mijn oude fiets met velgrem en 10spd met snelspanners werkt dat redelijk, maar weet niet hoe dat met naven met steekas is)

Ik heb overigens een chinese wielenbouwer op het oog. Ik lees er (ook uit Nederland) erg goede ervaringen over. https://www.elite-wheels.com/esg/
Wat denk jij @rolandos582 ? Bibas of tubeless? O-)

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
ElGreco schreef op maandag 24 mei 2021 @ 23:48:
[...]
Wat denk jij @rolandos582 ? Bibas of tubeless? O-)
Biba is allemaal leuk en aardig. Tot je lek rijd etc.

Tubeless heeft op papier alleen maar voordelen dus ben erg benieuwd! Hoor veel positieve verhalen en ik ga het binnenkort ervaren.

Ohja had ik al gezegd dat @ElGreco een uitstekende wielbouwer is? Zie ook https://vanspeykwheels.nl/ . Ik ben normaal helemaal niet zo van de promotie maar Philippos gun ik dat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
rolandos582 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 23:51:
[...]

Tubeless heeft op papier alleen maar voordelen
Ik weet ook wel een paar nadelen.

(Maar ik blijf wel tubeless rijden.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Laatst online: 13:06

Grin

Ride si sapis.

Mistraller schreef op maandag 24 mei 2021 @ 23:32:
[...]

@Mistraller
Op 45mm hoge velgen kan echt iedereen wel rijden. Pas vanaf 50mm i.c.m. windkracht 5(+) kan het in sommige gevallen tricky worden. Mijn 60mm wielen i.c.m. windkracht 5 zijn idd geen pretje voor een renner van 70-72KG maar ook weer niet onoverkomelijk. Zit al tijden te dubben over een lagere set wielen maar heb nu al twee goede aanbiedingen laten lopen, in de praktijk valt het dus wel mee met wind & hoge velgen - anders had ik al lang iets gekocht...

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

ik moet zeggen, ik heb gewoon lage velgen en dan merk je ook niks van de wind hoor..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:49
Volgens onderstaand artikel vallen de aero/snelheidsvoordelen van hoge velgen in de praktijk nogal tegen:

Peperduur wiel is amper sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Louislouislouis schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:21:
Volgens onderstaand artikel vallen de aero/snelheidsvoordelen van hoge velgen in de praktijk nogal tegen:

Voor amateurs vallen vrijwel alle aanpassingen natuurlijk 'wel mee'

Ik breng iets meer gewicht mee dan @Grin , maar ik zou al niet hoger dan mijn huidige velgen (30mm) hoeven omdat ik soms al bijna weggeblazen wordt (het kan goed waaien op het open groningse veld). Ik heb hoger dan standaard omdat ik dat ik zelf optisch mooier vind. Hoger dan dit hoeft van mij ook weer niet.

Dat geneuzel over spaken overigens, als je ze niet nodig hebt, waarom zou je ze dan in laten vlechten? Als ik 72kg zou wegen had ik ook een stuk minder spaken gehad dan nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona

Zoals bij zoveel, als je er maar blij mee bent is het ok.
Zijn ook zat mensen die dure velgen onder de auto zetten. Heeft ook geen voordeel. (lichtmetalen velgen zoals onder straat auto's gemonteerd worden zijn vaak zwaarder dan de stalen standaard velgen) Motorrijders verkleden zich als ware Rossi's om zo voor schut te staan als ze glimmend rechtop door een bochtje kruipen.

En zo is het ook met fietsers. Het gaat niet om de functie, we rijden geen wedstrijden (tenminste, de meesten niet). Het gaat om de hobby en het plezier wat je er zelf aan beleeft. Als je het mooi vindt en het het waard vindt om iets moois te hebben. Prima.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maks
  • Laatst online: 12-09 17:54
En hoge velgen klinken ook beter :'). Maar met een koers is het wel de moeite waard omdat je dan makkelijk 45+ gemiddeld rijdt.

Ik heb toevallig zo'n Elite wielset 38mm besteld voor wat koersjes maar het verschepen duurt echt lang. Via een freight forwarder besteld voor 100 euro extra zodat zij inklaring etc. regelen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjDhI1c3KWXX_J2LaO6_ajGD4mE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f6IctU0VBV6uoOLRguQ0iNCT.png?f=fotoalbum_large

Edit\ Wordt dus via het spoor verstuurd ook haha

[ Voor 3% gewijzigd door Maks op 25-05-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Iemand een idee waar Panaracer GravelKing Slick+ TLC in 700x38 op voorraad zijn?

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:41
Ik ben toch geswitcht van fiets. De levering van de Emonda SL7 eTap werd toch weer uitgesteld door Trek dus ik ben wat verder gaan kijken en uiteindelijk voor een Specialized Tarmac SL7 met eTap gegaan. Was er 1 van in mijn maat op voorraad binnen NL dus die heb ik afgelopen week opgehaald O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QL7x2IXOtCROBPrTAhJT-JpXQ78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgHlYPolhfSIWtjZH0hZkeUc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nvft59IHF8ASywocA7T29nQTDbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HulDzGDAWKVLe30FYRfUYfPf.jpg?f=fotoalbum_large

Laat het mooie weer maar komen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ook niet verkeerd toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrk87
Zeker niet, heel blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Mrk87 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:56:
Ik ben toch geswitcht van fiets. De levering van de Emonda SL7 eTap werd toch weer uitgesteld door Trek dus ik ben wat verder gaan kijken en uiteindelijk voor een Specialized Tarmac SL7 met eTap gegaan. Was er 1 van in mijn maat op voorraad binnen NL dus die heb ik afgelopen week opgehaald O+

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nice!

Hoge velgjes eronder... :X :X ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
MrBarBarian schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:06:
[...]

Nice!

Hoge velgjes eronder... :X :X ;)
37mm valt reuze mee. Ideale hoogte wat mij betreft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grin
  • Laatst online: 13:06

Grin

Ride si sapis.

Mrk87 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:56:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Prachtige fiets @Mrk87!
Lekker clean & simple! Wit met zwart; strakke decals, weinig decals, geen poespas; mooi gedaan! d:)b
Ik zou alleen even kijken naar die gele banden, dat breekt (verstoord?) m.i. de harmonie van deze fiets. Deze fiets is zo mooi in al zijn eenvoud, een extra kleur in deze 'zwart/wit' mix is daarom niet nodig. Anyway, het is jouw fiets: geniet er vooral van want daar heb je alle reden toe! :Y

[ Voor 7% gewijzigd door Grin op 25-05-2021 10:41 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:17
Mooie fiets @Mrk87!! Maar ben het eigenlijk wel met @Grin eens (dat gebeurt niet vaak :P) wat betreft de skinwalls. Ik denk dat hij nog strakker zou zijn met zwarte banden. Ook omdat het frame verder ook zo mooi clean is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
Mrk87 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:21:
[...]

37mm valt reuze mee. Ideale hoogte wat mij betreft.
(y)

Het was meer een verwijzing naar de discussie hierboven :P

Nogmaals, volgens mij een mooie fiets in tijdloze opzet. Ik sluit me wel aan bij team anti-skinwall.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
Grin schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:32:
[...]

Prachtige fiets @Mrk87!
Lekker clean & simple! Wit met zwart; strakke decals, weinig decals, geen poespas; mooi gedaan! d:)b
Ik zou alleen even kijken naar die gele banden, dat breekt (verstoord?) m.i. de harmonie van deze fiets. Deze fiets is zo mooi in al zijn eenvoud, een extra kleur in deze 'zwart/wit' mix is daarom niet nodig. Anyway, het is jouw fiets: geniet er vooral van want daar heb je alle reden toe! :Y
Ik vind het juist mooi. Het past goed samen. Imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Tubeless heeft op papier alleen maar voordelen dus ben erg benieuwd! Hoor veel positieve verhalen en ik ga het binnenkort ervaren.

Ohja had ik al gezegd dat @ElGreco een uitstekende wielbouwer is? Zie ook https://vanspeykwheels.nl/ . Ik ben normaal helemaal niet zo van de promotie maar Philippos gun ik dat
Tot nu toe was ik vrij snel weer op pad na een lek, (rij niet vaak lek eerlijk gezegd) dus dat blijft een lastige. De laatste keer was een scherp steentje en ik denk dat ook latex dit niet had gered. En juist dan is het kliederen. (Overigens is de keus voor tubeless natuurlijk pas fase 2 en niet definitief.) Maar wellicht wel leuk om te proberen gewoon, die velgen zijn ook gewoon voor de leuk.

Promo is prima natuurlijk! Maar als bouwer wil je bepaalde kwaliteit afleveren met bekend materiaal en handwerk heeft een prijs. Ik heb daarom ook geen persoonlijk advies gevraagd, dat vind ik niet netjes.

Als ik 50mm zou pakken zou het inderdaad vooral voor de looks zijn. Ik heb niet de ilusie dat ik voortaan rondjes van 35 avg ga draaien of zo. Ik heb nu stock wielen van 24mm. Maar daarbij komt nog zo'n 27mm van de band (30mm breed), en ik wil er dan 28mm breed op leggen, die zal zo'n 23~25mm hoog zijn vermoed ik. Het moet wel een "wauw" gevoel opleveren natuurlijk.

Punt is dat er zoveel verhalen rond gaan over dat je fiets compleet anders voelt als je er carbon met tubeless onder gooit, en voor deze prijs is dat nog te overzien. Ik fiets niet vaak met harde zijwind (voor woon-werk sowieso een andere fiets), en de meningen zijn zo verdeeld...

@Maks Welke velgbreedte heb je gekozen? Levertijden vind ik niet boeiend. "Het hébben van de zaak is het eind van het vermaak" zei een collega wel eens :P Ik heb geen problemen met 2 of 3 maanden.

Daarom wil ik ook geen peperduur wiel ;)

Overigens vond ik dit stukje tekst interessanter:
Veel mensen denken ook dat de moeite die het ze kost om een hoge brug op te fietsen wordt gecompenseerd door het gemak waarmee ze er aan de andere kant weer afrollen. Of, mooier voorbeeld, dat dezelfde wind als meewind precies goed maakt wat-ie als tegenwind verpestte.

[ Voor 15% gewijzigd door Mistraller op 25-05-2021 11:08 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:39

Tsja, het is alleen zo jammer dat het uitgangspunt van zijn berekening niet klopt. Lucht weerstand bestaat uit twee delen: de wrijvingsweerstand als gevolg van het snelheidsverschil tussen materiaal en de lucht; en de drag als gevolg van de hogere luchtdruk voor de fiets dan achter de fiets.
Knip kijkt alleen maar naar het eerste deel, terwijl hoge wielen (icm de juiste breedte van de banden) ook een groot voordeel op de drag hebben.

(En tot slot hebben goed ontworpen velgen ook nog het voordeel dat ze als zeil werken als je aan de wind fietst.)

Dit is net zoiets als beweren dat EPO niet werkt bij topsporters nadat je een onderzoek hebt gedaan met darters als testgroep...

[ Voor 6% gewijzigd door Gebanned op 25-05-2021 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Nu online
Ach voor een leek verwacht ik niet dat je verschil merkt, ik merkte er in iedergeval niets van.

Heb afgelopen jaren op verschillende wielsets getraind en in koers geweest. Het meest vervelende aan hoge wielen vond ik altijd het afdalen en in het dal of tijdens een afdaling forse zijwind, en het rijden op een dijk, dat je plotseling achter een muurtje vandaan komt en een bak zijwind krijgt.

Momenteel rij ik met een gemiddelde hoogte, Bontrager Aeolus 38 mm geloof ik. Denk dat dit een mooie tussenoplossing is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:45
Mistraller schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:59:
[...]

Tot nu toe was ik vrij snel weer op pad na een lek, (rij niet vaak lek eerlijk gezegd) dus dat blijft een lastige. De laatste keer was een scherp steentje en ik denk dat ook latex dit niet had gered. En juist dan is het kliederen. (Overigens is de keus voor tubeless natuurlijk pas fase 2 en niet definitief.) Maar wellicht wel leuk om te proberen gewoon, die velgen zijn ook gewoon voor de leuk.
Vaak juist wel, paar weken geleden had ik ergens steentje denk meegepakt en spoot er beetje latex uit voorwiel voor paar honderd meter.
Maar geen druk kwijt. (iig niet merkbaar) en kon gewoon doorrijden.
Meeste kleine gaatjes merk je niet eens, tenminste ik ga er vanuit dat ik wel eens wat kleine gaatjes heb.

En dat kliederen valt wel mee als je echt lek hebt, latex plakt misschien wat aan je handen maar valt erg mee.
Lek rijden in de regen/met rotzooi op wegen is erger naar mijn idee.
Maargoed laatste keer dat ik binnenbandje moest plaatsen is ook alweer 3 jaar geleden ofzo volgens mij.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ElGreco
[...]
Promo is prima natuurlijk! Maar als bouwer wil je bepaalde kwaliteit afleveren met bekend materiaal en handwerk heeft een prijs. Ik heb daarom ook geen persoonlijk advies gevraagd, dat vind ik niet netjes.
Kletsen en advies geven is ook onderdeel van de lol. Ik heb er geen moeite mee om forumleden advies te geven, ook al kopen ze niets bij me. Ik haal zelf ook veel info uit fora op fietsgebied, voor wat hoort wat vind ik.

Als ik al die uren die @rolandos582 mij bezig houdt met vragen, had moeten factureren, was hij nu een arme Groninger geweest ;)

Ik zie bij de Elite wielen die je linkt een paar punten waar je wellicht even over na moet denken. Ik ken jouw persoonlijke stats niet om in te schatten of dat eventueel een probleem gaat vormen voor je. Kom anders op de "andere lijn".

Ik weet niet waar je woont, maar je bent van harte welkom om hier een dag rond te komen fietsen op mijn eigen wielen. Hier is het meer wanneer waait het niet dan wanneer waait het wel. Je komt er gauw achter of het iets is voor je, anders kun je net zo goed je geld in je zakken houden.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Laatst online: 12-09 17:54
[...]

@Maks Welke velgbreedte heb je gekozen? Levertijden vind ik niet boeiend. "Het hébben van de zaak is het eind van het vermaak" zei een collega wel eens :P Ik heb geen problemen met 2 of 3 maanden.
Voor 25mm banden dus 15.6mm volgens de AliExpress advertentie dus dat is wel goed smal (is 80 gram minder tov 17mm dus ik dacht ik doe geen concessies). Verder heb ik keramische lagers en Sapim spaken als extra opties. Was in totaal 500 USD incl. verzenden voor een wielset van 1.4 Kg.

38/50mm, tubeless, Sapim spaakjes...uiteindelijk is het voor amateurs natuurlijk allemaal gerommel in de marge...maar wel heel erg leuk (en je merkt het wel een beetje)! Voor mij persoonlijk helpt het psychologische effect het meeste denk ik, aan het materiaal kan het in ieder geval niet liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:17
[...]

Jij had gewoon pech afgelopen week. Ik ben na een lekke band binnen no-time weer onderweg. Kwestie van vaker lekrijden dan wordt je vanzelf handiger. :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ElGreco
wisselwerking schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:55:
[...]

Jij had gewoon pech afgelopen week. Ik ben na een lekke band binnen no-time weer onderweg. Kwestie van vaker lekrijden dan wordt je vanzelf handiger. :P
Ik stel voor dat @rolandos582 op 5 juni alle lekke banden repareert voor groep Groningen. Hij wordt dan van zelf sneller dan de jongens van RedBull in de pitstraat :)

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
ElGreco schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:38:
[...]
Kletsen en advies geven is ook onderdeel van de lol. Ik heb er geen moeite mee om forumleden advies te geven, ook al kopen ze niets bij me. Ik haal zelf ook veel info uit fora op fietsgebied, voor wat hoort wat vind ik.

Als ik al die uren die @rolandos582 mij bezig houdt met vragen, had moeten factureren, was hij nu een arme Groninger geweest ;)
Bel de Philippos hulplijn, 24/7 bereikbaar. Voor al uw vragen O-)
wisselwerking schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:55:
[...]
Laten we het daar maar op houden inderdaad... Ik hoop alleen dat ik niet meer lek rijd dit jaar tbh.
Pagina: 1 ... 295 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).