Ja ik ben 2 jaar geleden gewisseld van SPD sl naar SPD. Nieuwere en vooral betere stevige Sidi schoenen en ik heb niks gemerkt van een kleiner contact oppervlakte. Wel merk ik dat er wat meer speling is, dit deels opgevangen door het stelschroefje strak aan te draaien. Waar het me vooral om ging was makkelijker lopen (2x bijna trap af gedonderd met de SL bij nat weer ) en als bijkomend voordeel minder slijtage van platen en dubbelzijdig kunnen inklikken wat toch wel erg prettig is. Ik ben iig sinds de switch een Happy camper.418O2 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 23:27:
[...]
Dat is heel mooi voor jemaar dat heeft niet iedereen. Ligt ook aan je pedalen en welke cleats je hebt trouwens.
SPD zit een stuk losser en op zich prima geschikt voor racefietsen imo. Helemaal als je gewoon recreatief fietst. SPD sl kan je ook instellen qua strakheid bij uitklikken
Hehe, jij hebt ook wel flink gefietst de afgelopen weekYpuh schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:04:
[...]
Volgens Intervals.icu zou ik nu ongeveer dood moeten zijn![]()
[Afbeelding]
Maar valt wel op dat jij vaak 'fresh' fietst, waar ik vrijwel nooit boven het groen uitkom. Zou dit doordat je veel meer kilometers maakt (en ookal hebt gemaakt afgelopen jaren) komen door een beter herstelvermogen?
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Denk het ja. Ben wel benieuwd hoe dit er bij @DDX of @Kluus uit ziet, maar mijn ervaring is dat ik al behoorlijk hard (250w/36km/u+) moet fietsen voor een wat intensievere rit. Daaronder is het makkelijk herstellen (zelfde dag nog). Ik fiets gemiddeld zo'n 4-5x per week en soms ook maar 1-2 uurtjes. De tijd dat ik daadwerkelijk in het rood fietst is maar een paar %. Verder word ik niet snel moe of spierpijn o.i.d. na een gewone fietsrit. Afgelopen weekend in de Ardennen wel wat zwaardere benen de volgende dag, maar daar trap je dan ook weer vrij gemakkelijk doorheen.Stufferdt schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:40:
[...]
Hehe, jij hebt ook wel flink gefietst de afgelopen week![]()
Maar valt wel op dat jij vaak 'fresh' fietst, waar ik vrijwel nooit boven het groen uitkom. Zou dit doordat je veel meer kilometers maakt (en ookal hebt gemaakt afgelopen jaren) komen door een beter herstelvermogen?
Als ik het een beetje vergelijk met de ronde renners in de Giro, dan kan ik me goed voorstellen dat zo'n sprintersetappe met een snelle laatste 10-15km nauwelijks iets doet voor de klassementsrenners hun fysiek (al dan niet herstel oplevert), ook al is de rit 200km. Pas wanneer ze 3 bergritten op rij hebben en er wordt gekoerst en/of in de 3e week, dan begint de vermoeiing zich op te stapelen en zakken er renners door. Voor renners die geen klassement hoeven te rijden en niet hoeven te werken onderweg, kan ik me voorstellen dat ze relatief fris uit een grote ronde kunnen komen. Dan heb je er ook niets te zoeken, maar het kan.
Je form is fitness - fatigue dus als je een hogere fitness hebt kom je ook sneller in 'fresh'!Stufferdt schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:40:
[...]
Hehe, jij hebt ook wel flink gefietst de afgelopen week![]()
Het is een geinige tool maar wetenschappelijk wel wat op aan te merken. Zo is je fitness na een 'rustweek' altijd gelijk een stuk lager doordat ze puur uitgaan van trainingsintensiteit bij deze variabele.
Terwijl je in werkelijkheid juist sterker bent na een paar rustige dagen na een trainingsweek dan meteen na een zware trainingsweek.
:strip_exif()/f/image/sqbqfac6QASWSUX8gJQRwbjd.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is wat er gebeurt als je beter wordtYpuh schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:10:
[...]
Denk het ja. Ben wel benieuwd hoe dit er bij @DDX of @Kluus uit ziet, maar mijn ervaring is dat ik al behoorlijk hard (250w/36km/u+) moet fietsen voor een wat intensievere rit. Daaronder is het makkelijk herstellen (zelfde dag nog). Ik fiets gemiddeld zo'n 4-5x per week en soms ook maar 1-2 uurtjes. De tijd dat ik daadwerkelijk in het rood fietst is maar een paar %. Verder word ik niet snel moe of spierpijn o.i.d. na een gewone fietsrit. Afgelopen weekend in de Ardennen wel wat zwaardere benen de volgende dag, maar daar trap je dan ook weer vrij gemakkelijk doorheen.
Exact expert nodig?
Dat is wel te doen ja. Afhankelijk van je niveau. Van 400w naar 450W is echt een heel stuk lastiger dan van 200w naar 250w of van 250w naar 300w. Het ligt er ook aan wat je trainings geschiedenis is. Ik had begin van het jaar een maand of 3 niet op de fiets gezeten en mijn eerste test kwam uit op 232w. Na 3 maanden (3x per week) trainen zat ik al weer op de 260w. Wat gelijk staat aan waar ik op zat voor ik een tijd niets deed.Crazy D schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:13:
[...]
Dat is wat er gebeurt als je beter wordtHogere vermogens bij een zelfde belasting zeg maar. Dus kom je op een punt dat een stevige duur/tempo rit 250+ watt is, terwijl dat misschien 1 jaar en 9000 trainings km's minder 200 watt was. (weet niet of 50 watt een reeële verbetering in 1 jaar flink trainen is maar gaat om het idee).
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Oja intervals.icu, dat was ik weer vergeten maar dat heeft zichzelf nog keurig bijgehouden afgelopen tijdYpuh schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:10:
[...]
Denk het ja. Ben wel benieuwd hoe dit er bij @DDX of @Kluus uit ziet, maar mijn ervaring is dat ik al behoorlijk hard (250w/36km/u+) moet fietsen voor een wat intensievere rit. Daaronder is het makkelijk herstellen (zelfde dag nog). Ik fiets gemiddeld zo'n 4-5x per week en soms ook maar 1-2 uurtjes. De tijd dat ik daadwerkelijk in het rood fietst is maar een paar %. Verder word ik niet snel moe of spierpijn o.i.d. na een gewone fietsrit. Afgelopen weekend in de Ardennen wel wat zwaardere benen de volgende dag, maar daar trap je dan ook weer vrij gemakkelijk doorheen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/SffsDD2sCKWDRVLVnvqPEcUa.png?f=user_large)
Ook niet zo vaak in het rood dus, alleen vorig jaar tijdens een weekendje Vogezen waarbij ik, vergelijkbaar met jouw Ardennen uitstapje, dus iedere dag zeer intensieve lange ritten heb gemaakt zonder herstel(ritten) ertussen. Het valt me wel op hoe uitgerust ik tijdens het "Zwift seizoen" eigenlijk ben, terwijl dat niet altijd strookt met mijn gevoel. Ik dacht eigenlijk dat ik in die tijd op een gegeven moment te veel deed aan de virtuele races, maar misschien komt dit door de relatief korte duur van die ritten...
Die eFTP is ook interessant, jij hebt een mooie boost gekregen in de Ardennen.
[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 18-05-2021 09:51 ]
Vorige week een paar dagen in Zeeuws Vlaanderen doorgebracht. Naast een ritje zoeven met de wind in de rug langs de Westerschelde (uiteraard niet alleen maar wind in de rug gehad tijdens dat ritje
) heb ik ook nog een rondje wat kasseien meegepakt. Uiteraard heb ik weleens wat steentjes gereden, maar een paar echte lelijke kasseistroken nog niet echt. Wel echt leuk om te doen, ook al heb ik 25 mm bandjes die ook nog wat te hard opgepompt waren 
De strook die ik eigenlijk in gedachten had om mee te pakken (Smokkelweg-Timmermansweg https://www.strava.com/segments/2927351) lag helaas net iets te ver weg gezien de tijd die ik beschikbaar had. En hoewel ik graag een natte Parijs-Roubaix kijk, had ik niet veel trek om zelf in de stortregen over de kasseien te glijden
Gelukkig heb ik een mooiweermoment weten mee te pakken:

De strook die ik eigenlijk in gedachten had om mee te pakken (Smokkelweg-Timmermansweg https://www.strava.com/segments/2927351) lag helaas net iets te ver weg gezien de tijd die ik beschikbaar had. En hoewel ik graag een natte Parijs-Roubaix kijk, had ik niet veel trek om zelf in de stortregen over de kasseien te glijden
Gelukkig heb ik een mooiweermoment weten mee te pakken:

hey @418O2 wat je heel simpel kunt doen, om te kijken of je voldoende hersteld bent....
elke ochtend even je ochtendpols meten, als die in uitgeruste toestand bijvoorbeeld 60 is. En je hebt een dikke training gehad dag ervoor en hij is weer keurig 60 dan ben je dus voldoende hersteld.
Maar kan ook zijn dat je hartslag de dag erna veel hoger is, dan zou je dus rust kunnen nemen. Maar dit is ook gevoel.
Daarnaast moet je altijd op hetzelfde moment je ochtendpols meten, dus bijvoorbeeld liggend, en niet de ene dag staan en andere dag na de koffie
elke ochtend even je ochtendpols meten, als die in uitgeruste toestand bijvoorbeeld 60 is. En je hebt een dikke training gehad dag ervoor en hij is weer keurig 60 dan ben je dus voldoende hersteld.
Maar kan ook zijn dat je hartslag de dag erna veel hoger is, dan zou je dus rust kunnen nemen. Maar dit is ook gevoel.
Daarnaast moet je altijd op hetzelfde moment je ochtendpols meten, dus bijvoorbeeld liggend, en niet de ene dag staan en andere dag na de koffie
Ik heb een garmin smartwatch die dat bijhoudt sinds gisteren (daarvoor een honor watch die het ook deed), maar mijn body battery is goed en hartslag ook. Mijn benen voelen ook al weer beter. Morgen maar weer fietsenpier87 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:00:
hey @418O2 wat je heel simpel kunt doen, om te kijken of je voldoende hersteld bent....
Ypuh schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:10:
[...]
Denk het ja. Ben wel benieuwd hoe dit er bij @DDX of @Kluus uit ziet,

Allemaal leuke getalletjes maar niet echt nuttig wat mij betreft, kijk er met schuin oog naar maar verder doe ik er niet direct wat mee.
Ik krijg ze alleen omhoog als ik lange ritten ga maken en dan helpt het weer van nu ook niet echt mee zegmaar.
Ik merk persoonlijk dat ik het beste ben als de form beetje negatief is, dus -10 a -20 ofzo. (geeft intervalc.icu ook aan als groen zie ik)
[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 18-05-2021 10:27 ]
Ik was dit ook...op mijn fiets zat SPD met zo'n gewone vlakke pedaal inzet aan 1 kant, dus in het begin met gewone schoenen gefietst. Maar op den duur toch maar schoenen en plaatjes gekocht (SH56). In het begin heel losjes, maar dan kan je dus amper trekken aan de pedalen, want dan schieten ze al los. Inmiddels staan ze op z'n strakst, maar nog kan ik er uiterst makkelijk uit klikken. Ik ben al heel wat keren in de berm terecht gekomen, zelfs een keer een ongelukje gehad met een paal, maar altijd waren mijn voeten tijdig los. SPD klikt wat dat betreft zoveel makkelijker los dan de echte race varianten.FFW schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:36:
Ik ben zo'n fietser met pedaalvrees. In het verleden heb ik SPD geprobeerd en ben er een paar keer lelijk mee gevallen en fiets sindsdien (op een nieuwe aero fiets) met mijn oude sportschoenen en platte pedalen.
Met magneten lijkt mij persoonlijk echt helemaal niks. Het enige wat dat doet is positioneren van de voet toch? Trekken aan de pedalen zal er niet bij zijn.
Aan de de andere kant; als jij gelukkig bent met gewone pedalen, en dan relaxed kunt fietsen, dan is dat toch ook prima? Je kunt wellicht iets minder power kwijt in je fiets, maar angst om te vallen kost ook energie.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Niets mis met bankhangenMistraller schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:50:
[...]
Ik haal vrijwel nooit een avg boven de 30km/h. Maar ik heb wel lol![]()
Niet teveel vergelijken met anderen. Er is maar 1 tegenstander en dat is je bankstel.
:strip_exif()/f/image/c1myATifVComxjgS1o9BDdKe.jpg?f=fotoalbum_large)
intervals.icu gaat wel hard op lange ritten inderdaad, de grote pieken zitten allemaal bij de lange duurritten (die ik eigenlijk te weinig doe door gebrek aan tijd).
wat me ook wel opvalt is de mooie progressie als je net met (indoor/power based) training begint
/f/image/KB7ueGMYIGobGPF3sY8o4TBw.png?f=fotoalbum_large)
met mijn huidige tijdinvestering is het vrij lastig om grote stappen te maken, hoewel ik wel merk door consistent 3-4 x in de week in ieder geval een 1-1,5 uur te pakken de vorm er wel in blijft en duurvermogen toch ook wel stijgt, ik trap nu meer vermogen met 130 bpm dan een paar maanden terug, en dat zie je hier niet direct in.
wat me ook wel opvalt is de mooie progressie als je net met (indoor/power based) training begint
/f/image/KB7ueGMYIGobGPF3sY8o4TBw.png?f=fotoalbum_large)
met mijn huidige tijdinvestering is het vrij lastig om grote stappen te maken, hoewel ik wel merk door consistent 3-4 x in de week in ieder geval een 1-1,5 uur te pakken de vorm er wel in blijft en duurvermogen toch ook wel stijgt, ik trap nu meer vermogen met 130 bpm dan een paar maanden terug, en dat zie je hier niet direct in.
ik ben weer aan het werk na een paar weken verlof en was wat aan het surfen op het interwebz en kwam deze tegen:
https://www.isaac-cycle.c...z-red--tiagra-4700/58341/
vind het echt een mooie fiets maar ook de prijs lijkt enigszins mee te vallen met een adviesprijs van €4700,- inclusief SRAM Rival ETAP en (in mijn ogen) mooie carbon wielset. het is natuurlijk nog steeds een bak geld maar tegenover de prijzen die ik de laatste tijd voorbij zie komen vond ik dit wel meevallen...
leverbaar zal hij niet zijn maar ach kleinigheidjes houd je toch
https://www.isaac-cycle.c...z-red--tiagra-4700/58341/
vind het echt een mooie fiets maar ook de prijs lijkt enigszins mee te vallen met een adviesprijs van €4700,- inclusief SRAM Rival ETAP en (in mijn ogen) mooie carbon wielset. het is natuurlijk nog steeds een bak geld maar tegenover de prijzen die ik de laatste tijd voorbij zie komen vond ik dit wel meevallen...
leverbaar zal hij niet zijn maar ach kleinigheidjes houd je toch
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Heeft iemand hier ervaring met Giulia? Ik vind deze er ontzettend gaaf uitzien, maar ik heb ze nog nooit gezien in het echt..
https://www.sensabikes.co...92b24a564ba3c88f42775dc03
:strip_exif()/f/image/Winh3L8oSZKn64j5KZTPNK9j.jpg?f=fotoalbum_large)
En hoe vergelijkt zich dat in kwaliteit en waarde t.o.v. deze volgens mij redelijk hetzelfde geprijsde Canyon?
https://www.canyon.com/en...ll-components-section-tab
:strip_exif()/f/image/Winh3L8oSZKn64j5KZTPNK9j.jpg?f=fotoalbum_large)
En hoe vergelijkt zich dat in kwaliteit en waarde t.o.v. deze volgens mij redelijk hetzelfde geprijsde Canyon?
[ Voor 18% gewijzigd door Ircghost op 18-05-2021 11:14 ]
Iemand hier enige idee wanneer er normaal gezien weer een rapha-sale aan komt?
En, ik ben op zoek naar de adidas velosamba's, voor op mn toerfietsje, iemand enig idee of en wanneer die nog ns beschikbaar komen?
En, ik ben op zoek naar de adidas velosamba's, voor op mn toerfietsje, iemand enig idee of en wanneer die nog ns beschikbaar komen?
Er is toch nooit echt een Rapha sale?jochy schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:18:
Er is op de website wel een pagina 'archive' waar afgeprijsde producten in staan en je kan bundelkorting krijgen, als je naar de fysieke winkel gaat op elke combinatie van producten uit dezelfde lijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Louislouislouis op 18-05-2021 11:24 ]
zelf geen ervaring mee maar in mijn fietsgroepje rijden van de 16 man er volgens mij 10 op een SensaIrcghost schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:14:
Heeft iemand hier ervaring met Giulia? Ik vind deze er ontzettend gaaf uitzien, maar ik heb ze nog nooit gezien in het echt..
[Afbeelding]
als je kijkt naar prijs-kwaliteit verhouding scoren Cube,Sensa en Canyon?? redelijk hoog.
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Prima fiets! Het nieuwere model is nu eigenlijk de Giulia GF, geeft ook wat meer opties met volledige interne kabels etc. Heb zelf een G3 disc. Ken nu 2 mensen met een Giulia GF en die is toch wel erg mooi In ice Grey!Ircghost schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:14:
[Afbeelding]
Je vergelijkt velgremmen met disc qua prijs. Dat is appels met peren.Ircghost schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:14:
[Afbeelding]
Maar hoe dan ook, bij Sensa kun je, als je geluk hebt, nog wat korting scoren in de winkel (WdV uit Oosterhout bijvoorbeeld verdeelt ook Sensa). Bij Canyon kun je dat vergeten.
Verder hoor je nooit iets negatiefs over Sensa. Vroeguh waren ze zo lelijk als de nacht, maar daar hebben ze de laatste jaren flinke stappen in gezet.
Een dingetje wat altijd speelt met Canyons. Ze hebben vaak een 1-1/4 vorkbuis aan de bovenkant, ipv het gebruikelijke 1-1/8, wat het lastig maakt om eens een andere stuurpen erop te zetten.
Buiten de Benelux geloof ik niet heel bekend (Sensa), terwijl Canyon inmiddels een mondiale merk is. Voor wat het waard is.
Haha, ja. In de Ardennen heb je ten minste weer wat klimmetjes waar je even 5-10m voluit kan. Die eFTP kijkt verder dan alleen je beste 20 minuten, maar ook naar 5/10/60m en Normalized Power.Kluus schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:48:
Die eFTP is ook interessant, jij hebt een mooie boost gekregen in de Ardennen.Bij mij loopt 'ie juist af, Ik neem aan dat deze naar 20 minuten (of misschien ook 2x8 minuten) intervals doet en daar de bekende formules overheen gooit? Binnenkort maar weer eens testen.
Denk dat ik qua FTP niet zo'n grote jump gemaakt heb, alleen dat ik het afgelopen half jaar gewoon niet echt hard gereden heb. In Zwift in de A-categorie reden we langzamer dan de races in de B-categorie (alleen eerste 10m boven de macht i.p.v. een uur lang op de max) en bergop Alpe du Zwift/Ventop ben ik niet zo goed. Solo doe ik geen 20 minuten testen, dan rij ik liever 2-3u op 90% dan 20m op 100%. Garmin en ZwiftPower kijken enkel naar 95% van je beste 20 minuten.
@DDX Ik ben vaak ook 'beter' als ik wat lange dagen achter de rug heb. Frisheid duurt vaak maar even, maar na een paar lange ritten heb je vaak wat meer hardheid waar je door heen kunt trappen.
[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 18-05-2021 11:37 ]
Beetje aan het einde van het seizoen gaan de minder geliefde kleuren met korting de deur uit bij Rapha. Ik heb zo mijn broeken met blauwe en oranje letters met korting gekocht. Het is wel echt restjes is mijn indruk.jochy schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:18:
Die aparte maat levert ook gedoe op met de lagers daar. Die heeft niet elke fietsenmaker op voorraad. Mijn Ultimate schijnt die dingen te vreten bij slecht weer icm gebrekkige stuurmanskunst en veel remmen.ElGreco schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:27:
Een dingetje wat altijd speelt met Canyons. Ze hebben vaak een 1-1/4 vorkbuis aan de bovenkant, ipv het gebruikelijke 1-1/8, wat het lastig maakt om eens een andere stuurpen erop te zetten.
Ik vond de CF SL7 Endurace een fijne fiets. Die heb ik destijds in de sale gekocht, maar ik mistte toch de schijfremmen dus ik heb hem uiteindelijk weer verkocht. Helaas voor corona...
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Komt waarschijnlijk doordat je de multi release cleats (SH56) gebruikt. Ik zou als ik jou was de normale cleats (SH51) proberen en de spanning weer wat losser zetten.Mistraller schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:24:
[...]
Ik was dit ook...op mijn fiets zat SPD met zo'n gewone vlakke pedaal inzet aan 1 kant, dus in het begin met gewone schoenen gefietst. Maar op den duur toch maar schoenen en plaatjes gekocht (SH56). In het begin heel losjes, maar dan kan je dus amper trekken aan de pedalen, want dan schieten ze al los. Inmiddels staan ze op z'n strakst, maar nog kan ik er uiterst makkelijk uit klikken. Ik ben al heel wat keren in de berm terecht gekomen, zelfs een keer een ongelukje gehad met een paal, maar altijd waren mijn voeten tijdig los. SPD klikt wat dat betreft zoveel makkelijker los dan de echte race varianten.
Met magneten lijkt mij persoonlijk echt helemaal niks. Het enige wat dat doet is positioneren van de voet toch? Trekken aan de pedalen zal er niet bij zijn.
Aan de de andere kant; als jij gelukkig bent met gewone pedalen, en dan relaxed kunt fietsen, dan is dat toch ook prima? Je kunt wellicht iets minder power kwijt in je fiets, maar angst om te vallen kost ook energie.
Ik rijd nu zelf een paar maanden met mijn eerste set SPD pedalen icm de normale SH51 cleats.
Zat er in eerste instantie ook aan te denken om de multi-release cleats te gebruiken, maar dit werd onnodig geacht tijdens de voetmeting en aanschaf van nieuwe schoenen.
Heb voor mijn eerste rit een half uur in de kelder geoefend met in-/uitklikken en daarbij de spanning iets losser gezet en ben nog nooit gevallen.

Ook klik ik regelmatig random tijdens het fietsen even uit en in om zo te blijven oefenen. Zodanig zelfs dat ik voor een stoplicht makkelijk surplace durf te wachten.
Daarnaast denk ik dat de gedachte dat SPD minder stijf zou zijn en een minder goede krachtoverbrenging zou hebben door een kleiner platform al lang achterhaald is.
Mijn SPD schoenen (Lake MX238) zijn volgens mij exact hetzelfde als de 3-bolt variant (CX238) met toevoeging van wat rubberen noppen aan de onderkant.
Ze hebben allebei een volledig carbon zool, waardoor ze even stijf zijn en het verschil in grootte van de platforms volgens mij niet uitmaakt.
Ik denk dat het voornaamste voordeel van SPD-SL is, dat je de mate van float zelf kan bepalen door de verschillende cleats. Bij SPD staat de mate van float vast en kan je dus niet meer/minder of 0 graden float krijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door NewbieNeo op 18-05-2021 12:20 ]
Hoi je kunt zeker trekken met magneetpedalen, om ze los te maken moet je ze een klein beetje schuin houden zodat ze loskoppelen (zoals een magneet dus)Mistraller schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:24:
[...]
Toen mijn klikpedalen nieuw waren vond ik het ook best eng. Omdat ze zo stug waren, soms echt lastig los gingen. Nu zijn ze wat jaren oude en klikt het veel soepeler.
een treffende spreuk
Ik heb juist de SH56 gekozen omdat ik dan makkelijk eruit kan. Alleen in een woeste sprint met zwift trek ik hem er nog wel eens uit, maar verder ben ik zelf tevreden. Daarom noemde ik ook het typeNewbieNeo schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:12:
[...]
Komt waarschijnlijk doordat je de multi release cleats (SH56) gebruikt. Ik zou als ik jou was de normale cleats (SH51) proberen en de spanning weer wat losser zetten.
...maar... schuinhouden om los te kunnen is met SPD niet anders. Wellicht kan je ook eens de sh56 cleats proberen als je die eerder niet had. Ik kan in alle richtingen uitklikken. Wel zo veilig.FFW schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:22:
[...]
Hoi je kunt zeker trekken met magneetpedalen, om ze los te maken moet je ze een klein beetje schuin houden zodat ze loskoppelen (zoals een magneet dus)
---------------
Het is dat SPD wat handiger is met modder/zand ed, anders had ik gewoon spd-sl op m'n gravelbike en strandfiets gemonteerd.
Maar je zit gewoon veel losser met spd, voet klappert op pedaal los van de float.
Niet dat je er echt minder hard door gaat fietsen, maar genoeg op te weten dat ik echt geen spd op m'n racefietsen wil.
Maar je zit gewoon veel losser met spd, voet klappert op pedaal los van de float.
Niet dat je er echt minder hard door gaat fietsen, maar genoeg op te weten dat ik echt geen spd op m'n racefietsen wil.
Hoe bevalt deze? Ik zit namelijk ook naar deze fiets te kijken. Standaard wielen lijken wel erg zwaar te zijn.Martin Sturm schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:50:
Vandaag mijn Trek Emonda SL5 ophalen. Voor het eerst in mijn leven dat ik een nieuwe racefiets heb gekocht (tot nu toe alleen maar 2e hands). Ook voor het eerst maar eens raceschoenen gekocht met SPD-SL pedalen, tot nu toe altijd SPD gebruikt i.c.m mountainbike schoenen.
Dit is dus ook voor het eerst dat ik in dit topic durf te posten
@DDX Tja, iedereen maakt zijn afweging. Ik heb niet veel zin om verschillende systemen (en daarmee extra schoenen) te hanteren en fiets daarom met SPD op de racefiets en MTB. Dat argument is voor mij belangrijker dan de factoren die jij aanhaalt.
En gelukkig fiets je er niet langzamer door, anders was ik wel overgestapt
En gelukkig fiets je er niet langzamer door, anders was ik wel overgestapt
Ach paar extra schoenen erbij is niet erg, slijten ze ook minder hard.
Maar met zelfde zal ik nooit met gele plaatjes fietsen, zitten mijn voeten ook veel te los. (ik fiets met blauwe plaatjes)
Maar met zelfde zal ik nooit met gele plaatjes fietsen, zitten mijn voeten ook veel te los. (ik fiets met blauwe plaatjes)
Zo zie je maar weer dat er niet 1 juiste oplossing is, aangezien iedereen andere voorkeuren heeft.
Ik vond het belangrijk om 'normaal' te kunnen lopen en heb daarom voor SPD gekozen op de racefiets.
Daarvoor iets van 3k km's met de standaard plastic trappers gefietst en dat ging eigenlijk net zo goed.
Op de mtb daarentegen wil ik weer alle vrijheid hebben om te kunnen spelen en gebruik ik flat pedals. (DMR vault icm freerider pro's)
Ik vond het belangrijk om 'normaal' te kunnen lopen en heb daarom voor SPD gekozen op de racefiets.
Daarvoor iets van 3k km's met de standaard plastic trappers gefietst en dat ging eigenlijk net zo goed.
Op de mtb daarentegen wil ik weer alle vrijheid hebben om te kunnen spelen en gebruik ik flat pedals. (DMR vault icm freerider pro's)
Ze slijten natuurlijk net zo hard (als je naar slijtage per gebruik kijkt), maar in de tijd weg gezet lijkt het anders.DDX schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:21:
DDX schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:21:
Keo FTW, heb ik op mijn racers! Het is nl. ethisch onverantwoord om Shimano pedalen aan Campagnolo cranks te schroeven.
Op mijn (forens)stadsfiets en bakfiets zit SPD i.c.m. fiets/loop schoenen of winterschoenen.
Op de winterracer wissel ik wel eens Look Keo <-> Look X-track (SPD compatible), afhankelijk van het weer en gewenste schoeisel.
Eens!DieAnder schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:44:
[...]
Keo FTW, heb ik op mijn racers! Het is nl. ethisch onverantwoord om Shimano pedalen aan Campagnolo cranks schroeven.
Maar het is ook zinloos om te moeten nadenken over welke kleur plaatje je wil.
Daarom Time pedalen (al is dat SRAM)!
Die zien er ook leuk uit! Zag die toevallig laatst in het echt! Maar die zijn ook wel weer een stuk duurder etc.MrBarBarian schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:49:
[...]
Eens!
Maar het is ook zinloos om te moeten nadenken over welke kleur plaatje je wil.
Daarom Time pedalen (al is dat SRAM)!
Ik zal mezelf wel eventjes uitlatenDieAnder schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:44:
[...]
Keo FTW, heb ik op mijn racers! Het is nl. ethisch onverantwoord om Shimano pedalen aan Campagnolo cranks te schroeven.

Dat valt toch wel mee?rolandos582 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:08:
[...]
Die zien er ook leuk uit! Zag die toevallig laatst in het echt! Maar die zijn ook wel weer een stuk duurder etc.

[ Voor 21% gewijzigd door MrBarBarian op 18-05-2021 16:39 ]
Ik heb ook Look Keo blades. Moest van Wesley Snipes. Durfde geen nee te zeggen. Hij zei dat Shimano het daglicht niet kon verdragen. Vind ze persoonlijk geen silver bullet.
een treffende spreuk
racer: spd-sl geel
gravel - spd
Op allebei Shimano groepen ..dus dan mag het
gravel - spd
Op allebei Shimano groepen ..dus dan mag het
[ Voor 42% gewijzigd door McMiGHtY op 18-05-2021 17:57 ]
Het is allemaal wennen, ik heb het ook allebij: spd-sl op mijn racer, spd op de MTB en gravelbike die ik eigenlijk alleen als winterfiets gebruik.
Ik ervaar het ook zoals @DDX zegt, spd zit gewoon veel losser. Op de weg ga ik me echt aan dat “zwemmen” irriteren, vandaar dat ik ook overweeg om spd-sl op de gravelbike te zetten die ik alleen op de weg gebruik.
In het bos merk ik er weinig van omdat je toch al een ongelijke ondergrond heb en daar is het weer fijner aand spd dat je supersnel uit je pedaal kan zijn en vooral dat ik niet vast blijft zitten aan de fiets als ik weer eens OTB ga
.
Verder loop ik net zo handig op mijn raceschoenen met spd-sl als op mijn mtb schoenen met spd, dat is volgens mij gewoon wennen. Aparte schoenen is ook juist een voordeel want je wil niet weten hoe mijn mtb schoenen er uit zien. Op de mtb zijn die moddervegen juist prima maar als ik ze ook op de race moest gebruiken stond ik ook al telkens mijn schoenen te poetsen.
Ik ervaar het ook zoals @DDX zegt, spd zit gewoon veel losser. Op de weg ga ik me echt aan dat “zwemmen” irriteren, vandaar dat ik ook overweeg om spd-sl op de gravelbike te zetten die ik alleen op de weg gebruik.
In het bos merk ik er weinig van omdat je toch al een ongelijke ondergrond heb en daar is het weer fijner aand spd dat je supersnel uit je pedaal kan zijn en vooral dat ik niet vast blijft zitten aan de fiets als ik weer eens OTB ga
Verder loop ik net zo handig op mijn raceschoenen met spd-sl als op mijn mtb schoenen met spd, dat is volgens mij gewoon wennen. Aparte schoenen is ook juist een voordeel want je wil niet weten hoe mijn mtb schoenen er uit zien. Op de mtb zijn die moddervegen juist prima maar als ik ze ook op de race moest gebruiken stond ik ook al telkens mijn schoenen te poetsen.
[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 18-05-2021 19:06 ]
Mijn pomp blijft niet vast zitten op ventielen met een gladde buitenkant. Valt daar wat aan te doen (behalve de binnenband vervangen)?
Op verharde weg mss, maar niet in het bos vol rotsen en/of boomwortels, dan is zelfs een 'race' MTB schoen al lastig.Kluus schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:02:
Verder loop ik net zo handig op mijn raceschoenen met spd-sl als op mijn mtb schoenen met spd, dat is volgens mij gewoon wennen.
Ik heb 2 paar MTB-schoenen en 2 paar raceschoenen. MTB's zijn voorzien van Look X-Track en de raceschoenen SPD-SL (geel). 1 paar 'race' MTB schoenen en 1 paar voor het echte MTB werk waar je regelmatig uw fiets in de hand, schouder of rug hebt. Race schoenen heb ik een paar zwarte voor de vuilere ritten en witte voor de droge ritten
Ja dat klopt, ik zou spd-sl dus ook niet in het bos gebruiken, zoals ik zeg heb ik daar ook gewoon mtb schoenen met spd voor.RigolleM schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:45:
[...]
Op verharde weg mss, maar niet in het bos vol rotsen en/of boomwortels, dan is zelfs een 'race' MTB schoen al lastig.
Ik heb 2 paar MTB-schoenen en 2 paar raceschoenen. MTB's zijn voorzien van Look X-Track en de raceschoenen SPD-SL (geel). 1 paar 'race' MTB schoenen en 1 paar voor het echte MTB werk waar je regelmatig uw fiets in de hand, schouder of rug hebt. Race schoenen heb ik een paar zwarte voor de vuilere ritten en witte voor de droge ritten
Volgens mij bedoelen de voorstanders van spd op de racefiets ook vooral lopen op de weg.
Degenen die ik ken die SPD gebruiken op de racefiets, hebben ook maar één paar schoenen.Kluus schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:49:
[...]
Volgens mij bedoelen de voorstanders van spd op de racefiets ook vooral lopen op de weg.
Ik was nog mijn winter MTB schoenen vergeten
Juist in het bos/op slechte wegen merk ik het dan klapperen schoenen als je wat harder aan het stampen bent.Kluus schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:02:
In het bos merk ik er weinig van omdat je toch al een ongelijke ondergrond heb en daar is het weer fijner aand spd dat je supersnel uit je pedaal kan zijn en vooral dat ik niet vast blijft zitten aan de fiets als ik weer eens OTB ga.
Ik heb trouwens niet het idee dat ik sneller losklik met spd vergeleken met spd-sl trouwens, misschien eerder minder snel omdat je eerst door de speling heen moet.
Maargoed spd-sl in onverhard is gewoon geen optie, dan sloop je plaatjes/schoenen wel erg snel en als er rotzooi aan zit kan je dan ook gewoon niet inklikken.
Time cyclo pedalen heb ik geprobeerd, zit je lekker vast maar het inklik gedeelte was te fragiel.
Ja ik bedoel vooral bochtige singletrack, daar stoort het mij in ieder geval niet zo gewoon slechte weg of een tractor pad mogelijk wel ja... Maar onverhard rij ik dus eigenlijk ook alleen met de MTB dus dat moet ook meegenomen worden als ik SPD en SPD-SL vergelijk, want met de MTB heb je ook nog eens vering en bredere zachte banden waardoor je ook minder snel zal klapperen of het in ieder geval gedempt wordt.DDX schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:08:
[...]
Juist in het bos/op slechte wegen merk ik het dan klapperen schoenen als je wat harder aan het stampen bent.
Ik heb trouwens niet het idee dat ik sneller losklik met spd vergeleken met spd-sl trouwens, misschien eerder minder snel omdat je eerst door de speling heen moet.
Maargoed spd-sl in onverhard is gewoon geen optie, dan sloop je plaatjes/schoenen wel erg snel en als er rotzooi aan zit kan je dan ook gewoon niet inklikken.
Time cyclo pedalen heb ik geprobeerd, zit je lekker vast maar het inklik gedeelte was te fragiel.
"Regulier" uitklikken gaat inderdaad even snel zo snel (en meestal ook volledig onbewust), maar SPD klikt wat makkelijker uit in geval van nood heb ik het idee. Ik heb met de MTB nog nooit gehad dat ik nog vast zat in de pedalen na een val bijvoorbeeld, met SPD-SL wel. Met de MTB ben ik wel eens over mijn stuur gelanceerd en een paar meter verder dan mijn fiets geland. Ik heb het idee dat de fiets me dan gewoon volgt omdat ik vast blijf zitten (maar gelukkig val ik daar ook eens stuk minder vaak mee).
[ Voor 24% gewijzigd door Kluus op 18-05-2021 20:30 ]
Heeft iemand een idee welk type dit is? Ik weet dat het een Red Bull Pro SL is. Ik zie op internet dat er verschillende typen zijn: 2000 / 3000 / 4400. Via MP wil ik deze fiets gaan kopen. Verkoper weet ook niet precies welk type het is. Er zit wel een Shimano Ultegra afmontage (3x10 versnellingen) op.
Weet iemand hier het misschien? Dan kan ik wat gerichter zoeken naar de ervaringen van deze fiets.
Weet iemand hier het misschien? Dan kan ik wat gerichter zoeken naar de ervaringen van deze fiets.

Wat is de vraagprijs?webber87 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:52:
Heeft iemand een idee welk type dit is? Ik weet dat het een Red Bull Pro SL is. Ik zie op internet dat er verschillende typen zijn: 2000 / 3000 / 4400. Via MP wil ik deze fiets gaan kopen. Verkoper weet ook niet precies welk type het is. Er zit wel een Shimano Ultegra afmontage (3x10 versnellingen) op.
[Afbeelding]
Deze lijkt erop: https://www.lfgss.com/conversations/222328/
Ik denk dat het type van 2000 / 3000 / 4400 helemaal niks uitmaakt. Volgens mij geeft het type gewoon de afmontage aan, en dat er ultegra opzit weet je dus al. Tenminste, zo doet Rose het de afgelopen jaren. Weet dat natuurlijk niet helemaal zeker met dit model, dit is natuurlijk een oudje. Maar 99% kans dat al die types gewoon hetzelfde frame hebben, maar verschillen qua groepset.webber87 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:52:
[Afbeelding]
Edit: en een snelle google search leert mij dat de 3000 de fiets met Ultegra was. 4400 met Sram force en zonder te checken gok ik dan dat de 2000 met 105 groepset was.
[ Voor 8% gewijzigd door Hielko op 18-05-2021 21:41 ]
Die aanwijzingen heb ik ook gezien. Lijkt me een plausibele verklaring.Hielko schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 21:39:
Edit: en een snelle google search leert mij dat de 3000 de fiets met Ultegra was. 4400 met Sram force en zonder te checken gok ik dan dat de 2000 met 105 groepset was.
@webber87
Rond de 95 kg weeg je hè?
De wielen die er inzitten zouden problematisch kunnen zijn. Vóór 16 spaken en achter 20, en stickers met de juichende aanbeveling "LIGHT WHEELS". Die lijken mij niet bedoeld voor grote sterke mannen, zeker niet als ze meer dan 75kg wegen en misschien wel eens als een rookie hun fiets door een kuiltje sturen.
Valt mee inderdaad! Zat te kijken naar bijvoorbeeld die X Pro 10 etc.
Vandaag bikefit gedaan @ bikefitlab , bevestiging van het feit wat ik zelf al wist. Ik ben een stijve hark dus nog niet heel flexibel is. Wel aan te raden om wat oefeningen te doen zoals :
One Leg Squat, Lunges, Side Leg Raise, Side Laying Clams, Assisted hamstring stretch etc.
Iemand ervaring hiermee? En is dan dan dagelijks of aantal keren per week?
Toch ook wel flinke aanpassingen, zadel zo'n 3cm hoger, op 0 graden gezet en stuk naar achter. Toch alle spacers er weer tussen en stuur wat meer gedraaid en shifters naar binnen. Tevens cleats wat neutraler gezet. Ben heel benieuwd hoe dit in combinatie met technische aanpassingen gaat zijn.
Mij werd ook aangeraden om te kijken naar inlegzolen, die G8 zoals @Grin heeft zijn wel top dingen gaf hij aan maar ook €100 per stuk. De specialized BG inlegzolen waren ook goed en slechts 3 tientjes. Maar eens proberen...
Overal hele goede ervaring, mooi beeldmateriaal en ook netjes per mail rapport/video beelden. En dan denk je goed op de fiets te zitten

Ik denk dat het inmiddels misschien al wel richting de 97/98 kilo is...DieAnder schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 21:59:
[...]
Die aanwijzingen heb ik ook gezien. Lijkt me een plausibele verklaring.
@webber87
Rond de 95 kg weeg je hè?
De wielen die er inzitten zouden problematisch kunnen zijn. Vóór 16 spaken en achter 20, en stickers met de juichende aanbeveling "LIGHT WHEELS". Die lijken mij niet bedoeld voor grote sterke mannen, zeker niet als ze meer dan 75kg wegen en misschien wel eens als een rookie hun fiets door een kuiltje sturen.
De wielen kan ik altijd wel een keer vervangen. Maar oke, dat zal dan ook wel minimaal 100 euro zijn voor een tweedehands. Een kuiltje zal ik vast en zeker pakken. We gaan het zien
Uit de voorgaande reacties, is het dus waarschijnlijk een 3000, maar het maakt dus ook niet zoveel uit. A.s. zaterdag ga ik kijken en even voor de zekerheid even passen en een rondje fietsen. Het is een knappe prijs, ik heb er nog wat af onderhandeld (325), dus ik ga het denk ik gewoon doen. Gaandeweg zal ik vast zaken gaan vervangen indien nodig en ik zie het ook als leergeld. Mocht het stuurtje echt te laag zijn, dan zal ik eerst die lapoplossing (verhogen) proberen en anders een vervang ik de voorvork wel voor een tweedehands. Een buil ga ik hier denk ik niet aan vallen
Dank allen voor de reacties en ik zal hier in de toekomst ook nog wel te vinden zijn. Cheers.
Volgens mij was deze opmerking met name uit veiligheidsoverwegingen geplaatst. Je wilt met 25+ km/u niet meemaken dat je voorwiel het plotseling begeeft. Dat kan nare situaties opleveren.webber87 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:55:
[...]
Ik denk dat het inmiddels misschien al wel richting de 97/98 kilo is...
De wielen kan ik altijd wel een keer vervangen. Maar oke, dat zal dan ook wel minimaal 100 euro zijn voor een tweedehands. Een kuiltje zal ik vast en zeker pakken. We gaan het zien
Mocht je hem toch aanschaffen, check ook gelijk even die stuurpen. Lijkt erop dat de huidige eigenaar rugklachten heeft e/o deze fiets hem initieel niet goed heeft gepast.
Het lijkt erop dat de eigenaar vóór de vorige eigenaar wat leniger was dan de vorige eigenaar en derhalve de vork maar in de 'slammed' positie heeft afgezaagd.
Wel vet smeren jullie op de balhoofdlagers? Gisteren even alles los gehaald want het kraakte een beetje van de regen en smeer, maar met het poetsen net iets teveel smering weggehaald denk ik.
Dat hoop ik voor je, die wielen zien er redelijk flimsy uit, daar zou ik met mijn 68Kg ook niet graag een afdaling mee rijden. Denk dat je daar zeker wel een buil aan kunt valen als je voorwiel dubbelklapt over een kuil of een hobbel. En trust me, de face-brake is niet fijn met 30+webber87 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:55:
[...]
. Mocht het stuurtje echt te laag zijn, dan zal ik eerst die lapoplossing (verhogen) proberen en anders een vervang ik de voorvork wel voor een tweedehands. Een buil ga ik hier denk ik niet aan vallen
Stuur zit trouwens redelijk hoog, omdat de vorige eigenaar de stem heeft omgedraaid.
Oke, ik heb de wielen (en draagvermogen) wat onderschat. Met 30+ dubbelklappen lijkt me niet 'prettig'.borft schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:26:
[...]
Dat hoop ik voor je, die wielen zien er redelijk flimsy uit, daar zou ik met mijn 68Kg ook niet graag een afdaling mee rijden. Denk dat je daar zeker wel een buil aan kunt valen als je voorwiel dubbelklapt over een kuil of een hobbel. En trust me, de face-brake is niet fijn met 30+
Stuur zit trouwens redelijk hoog, omdat de vorige eigenaar de stem heeft omgedraaid.
Ik heb ergens gelezen, kan het even niet meer terugvinden, dat alle wielen binnen de Europese Unie minimaal 110 kilo zouden moeten kunnen dragen. Dan zou ik wel veilig zitten. De vraag is of dat klopt.. Aan jullie reacties te lezen niet
kunnen dragen is wat anders dan met 30kmu door een putje gaan.webber87 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:20:
[...]
Oke, ik heb de wielen (en draagvermogen) wat onderschat. Met 30+ dubbelklappen lijkt me niet 'prettig'.
Ik heb ergens gelezen, kan het even niet meer terugvinden, dat alle wielen binnen de Europese Unie minimaal 110 kilo zouden moeten kunnen dragen. Dan zou ik wel veilig zitten. De vraag is of dat klopt.. Aan jullie reacties te lezen niet
Mijn standaard wielen zijn steviger dan die van jou en die hadden toch ook moeite met een hobbel in een sprint (kleine slag). Nu ben ik ook wel wat zwaarder, maar mijn wielen hadden ook 2x zoveel spaken.
om erger te voorkomen heb ik een setje laten spaken
Ik zit wel eens te kijken maar een carbon wielset voor erbij met 30mm slicks. Ik ben zelf 68 kg, dus ruimte zat. M'n fiets telt daar 9kg bij (gravel bike) en wanneer bagage+ rekjes wordt die max 22kg dus 90kg totaal gewicht, valt mee dus. Ik kan laten spaken, ik heb zitten kijken naar een dt Swiss erc1400 en nu heb ik een setje Hunt 4seasens wielen met 42mm tourbanden of panaracer gravelkings erop zitten. Hunt carbon wielen zijn iets goedkoper dan 1500 euro dtswiss wielen maar daarvoor krijg je volgens mij bij hunt wel mindere kwaliteit hubs en het schijnt uiteindelijk slechts een ordinaire Chinees componenten samensteller/dozen schuiver te zijn met een gelikte website?
Heb al goede ervaringen met dt Swiss pr1600 wielen op de racefiets, vandaar dat ik wel wat de kant van dat merk uitbuig... Jullie een advies?
Heb al goede ervaringen met dt Swiss pr1600 wielen op de racefiets, vandaar dat ik wel wat de kant van dat merk uitbuig... Jullie een advies?
[ Voor 7% gewijzigd door HBSVDK op 19-05-2021 10:48 ]
Het moet echt gek lopen wil een wiel catastrofaal falen, uit elkaar spat en je direct op je plaat gaat.webber87 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:20:
[...]
Oke, ik heb de wielen (en draagvermogen) wat onderschat. Met 30+ dubbelklappen lijkt me niet 'prettig'.
De limieten zeggen helemaal niets over de geschiktheid van een wielset voor de zwaardere rijder. De limieten die je ziet, slaan op de velgen zelf. Er moet x kg op kunnen zonder dat het catastrofaal knapt.
De limieten die genoemd worden door fabrikanten zeggen niets over de duurzaamheid van een set over x aantal jaar/km. Bijna alle fabriekswielen voor discs worden uitgerust met 24/24 spaken. Ook voor gravelwerk. Ziet er sexy uit, scheelt bakken met geld als je duizenden wielen per jaar moet fabriceren en voor de meesten volstaat dit wel. Ben je echter wat zwaarder van stuk, rijd je veel km's en knal je over bospaden, zul je na een x aantal km's problemen gaan ervaren met slagen in je wiel, kapotte spaken etc.
Je zult niet in een keer crashen, maar telkens terug moeten voor reparaties wordt vervelend.
Als je de fiets leuk vind en het past qua maat en financien, kopen en houd wat budget over of begin alvast met sparen voor een (kleine) wielupgrade.
Al eens bij Quasar gekeken? https://quasarwheels.com/HBSVDK schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:41:
Ik zit wel eens te kijken maar een carbon wielset voor erbij met 30mm slicks. Ik ben zelf 68 kg, dus ruimte zat. M'n fiets telt daar 9kg bij (gravel bike) en wanneer bagage+ rekjes wordt die max 22kg dus 90kg totaal gewicht, valt mee dus. Ik kan laten spaken, ik heb zitten kijken naar een dt Swiss erc1400 en nu heb ik een setje Hunt 4seasens wielen met 42mm tourbanden of panaracer gravelkings erop zitten. Hunt carbon wielen zijn iets goedkoper dan 1500 euro dtswiss wielen maar daarvoor krijg je volgens mij bij hunt wel mindere kwaliteit hubs en het schijnt uiteindelijk slechts een ordinaire Chinees componenten samensteller/dozen schuiver te zijn met een gelikte website?
Heb al goede ervaringen met dt Swiss pr1600 wielen, vandaar dat ik wel wat de kant van dat merk uitbuig... Jullie een advies?
Quasar is toch het merk van van Tuyl/ Apex? Prima wielen volgens mij.
Afgelopen jaar had FFWD ook een actie samen met KNWU, kon je zeer scherp wielen kopen. Die aanbieding was zo extreem, dat ze de kortingscode na 1 dag weer introkken ofzo. Waren mensen die meerdere setjes wielen kochten begreep ik.
Afgelopen jaar had FFWD ook een actie samen met KNWU, kon je zeer scherp wielen kopen. Die aanbieding was zo extreem, dat ze de kortingscode na 1 dag weer introkken ofzo. Waren mensen die meerdere setjes wielen kochten begreep ik.
Klopt, eigen label. Ik weet niet of ze het intern doen of outsourcen. Meestal hebben ze samenwerkingen met verschillende wielbouwers die de spullen voor ze in elkaar zetten. Niets spannends (en ook niet slecht, begrijp me niet verkeerd), het aanbod is hetzelfde als bij een wielbouwer die zijn eigen velgen import doet. Qua prijsstelling idem als je naar de bekendere wielbouwers kijkt. Ze hebben wel een gelikte website.pier87 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:13:
Quasar is toch het merk van van Tuyl/ Apex? Prima wielen volgens mij..
Klopt, verkrijgbaar bij CC 53-11 in Zaltbommel. Heb de QC45 onder mijn Apex Flare zitten, ik weet niet waar ze het vandaan halen (lijkt me niet dat ze alles in huis hebben om zelf te vervaardigen) maar bij mij bevalt het prima.pier87 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:13:
Volgens mij was het probleem toen dat ze 1 actiecode hadden die onbeperkt gedeeld werd ofzo. Later was de actie weer hervat met unieke codes per lid. Het was zeker een erg aantrekkelijke actie.pier87 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:13:
[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 19-05-2021 14:25 ]
Ja dat kan ook wel eens kloppen, heb de mail er even bijgepakt.
Beste KNWU-lid,
De speciale aanbieding van Fast Forward Wheels voor KNWU-leden is tijdelijk stopgezet door onrechtmatig gebruik van de code door niet KNWU-leden. Fast Forward Wheels en de KNWU kijken momenteel naar een andere mogelijkheid.
De kortingscode die je gisteren (donderdag 7 november) hebt ontvangen is dan ook niet meer geldig. We zijn momenteel met Fast Forward Wheels aan het kijken naar een andere optie, zodat we deze mooie aanbieding alsnog open kunnen stellen voor jou als KNWU-lid.
Meer informatie hierover ontvangen je binnenkort via de mail.
ging trouwens om 50% korting op een wielset naar keuze!!! Belachelijk veel eigenlijk!
Beste KNWU-lid,
De speciale aanbieding van Fast Forward Wheels voor KNWU-leden is tijdelijk stopgezet door onrechtmatig gebruik van de code door niet KNWU-leden. Fast Forward Wheels en de KNWU kijken momenteel naar een andere mogelijkheid.
De kortingscode die je gisteren (donderdag 7 november) hebt ontvangen is dan ook niet meer geldig. We zijn momenteel met Fast Forward Wheels aan het kijken naar een andere optie, zodat we deze mooie aanbieding alsnog open kunnen stellen voor jou als KNWU-lid.
Meer informatie hierover ontvangen je binnenkort via de mail.
ging trouwens om 50% korting op een wielset naar keuze!!! Belachelijk veel eigenlijk!
sodeju.. 50% op alles is echt enorm inderdaad... dat is wel ff wat anders dan oude voorraad dumpen met korting omdat er nieuw spul onderweg is.
(tenzij er enkel oud spul op voorraad lag natuurlijk.. dan is het gewoon een vorm van uitverkoop, maar dan nog is 50% stevig en interessant)
(tenzij er enkel oud spul op voorraad lag natuurlijk.. dan is het gewoon een vorm van uitverkoop, maar dan nog is 50% stevig en interessant)
[ Voor 33% gewijzigd door Prulleman op 19-05-2021 14:43 ]
Ik heb nooit mail gehad over 50% korting. Enkel 25%, was medio oktober.pier87 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:34:
Is dan toch ook wel weer bijzonder. Anyway, toch geen gebruik van gemaakt
Heb een tijd terug ook nog melding gemaakt van een aantal beveiligingsprincipes die niet juist zijn toegepast op de website van KNWU. Dus ik verbaas me niet dat dit voorval heeft plaatsgevonden.
De KNWU en wielenfabrikant Fast Forward Wheels hebben onlangs een partnership van 5 jaar afgesloten voor de ondersteuning van de nationale baanselecties. En ook jij profiteert hiervan.
FFWD Wheels ledenvoordeel
Met het aangaan van dit partnership wil FFWD ook iets speciaals doen richting alle leden van de KNWU. Elk lid krijgt de mogelijkheid om gebruik te maken van een speciale introductiekorting van 50% op FFWD wielen naar keuze.
LET OP: Deze actie is geldig tot en met vrijdag 22 november 2019.
Kortingscode
Met de unieke code Ffam4KNWU kan de korting via ffwdshop.com tot en met 22 november gebruikt worden (outlet uitgezonderd).
FFWD Wheels ledenvoordeel
Met het aangaan van dit partnership wil FFWD ook iets speciaals doen richting alle leden van de KNWU. Elk lid krijgt de mogelijkheid om gebruik te maken van een speciale introductiekorting van 50% op FFWD wielen naar keuze.
LET OP: Deze actie is geldig tot en met vrijdag 22 november 2019.
Kortingscode
Met de unieke code Ffam4KNWU kan de korting via ffwdshop.com tot en met 22 november gebruikt worden (outlet uitgezonderd).
DDX schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:20:
[...]
[Afbeelding]
Allemaal leuke getalletjes maar niet echt nuttig wat mij betreft, kijk er met schuin oog naar maar verder doe ik er niet direct wat mee.
Ik krijg ze alleen omhoog als ik lange ritten ga maken en dan helpt het weer van nu ook niet echt mee zegmaar.
Ik merk persoonlijk dat ik het beste ben als de form beetje negatief is, dus -10 a -20 ofzo. (geeft intervalc.icu ook aan als groen zie ik)
/f/image/pcJd5PszEXsQgsfKaYVe1ijQ.png?f=fotoalbum_large)
Grote dip vanaf oktober, zoontje geboren
Je betaalt eigenlijk juist altijd belachelijk veel buiten deze actie om.pier87 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:34:
Geen enkel bedrijf geeft spullen weg voor onder de inkoopprijs. Moet je nagaan hoeveel winstmarge ze pakken per set normalter.
Weet iemand waar Laurens ten Dam zijn bikefit onlangs heeft gedaan? (YouTube: Laurens ten Dam - Retül Bike Fit)
En is dat gewoon een reguliere winkel, of is dat puur voor een promo gedaan voor de Retül fit?
Wilde eigenlijk bij Pedaalkracht in Nijmegen een Bikefit gaan doen, maar die zit blijkbaar tot juli vol
En is dat gewoon een reguliere winkel, of is dat puur voor een promo gedaan voor de Retül fit?
Wilde eigenlijk bij Pedaalkracht in Nijmegen een Bikefit gaan doen, maar die zit blijkbaar tot juli vol
Ga er maar vanuit dat alles wat Laurens ten Dam tegenwoordig in het openbaar doet om commerciële redenen is.NickBruisten schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:31:
Weet iemand waar Laurens ten Dam zijn bikefit onlangs heeft gedaan? (YouTube: Laurens ten Dam - Retül Bike Fit)
Dat lijkt het Specialized hoofdkantoor te zijn.NickBruisten schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:31:
Volgens mij betaalde ik €625,- voor mijn FFWD F4R's nieuw in doos (de vol carbon tubeless/20c versie met DT350 naven voor velgremmen). Die kwamen via een tussenhandelaartje ook rechtstreeks bij FFWD vandaan. Online waren ze een keer in de aanbieding voor €999 en de reguliere prijs was iets van €1.400.ElGreco schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:28:
[...]
Je betaalt eigenlijk juist altijd belachelijk veel buiten deze actie om.
Geen enkel bedrijf geeft spullen weg voor onder de inkoopprijs. Moet je nagaan hoeveel winstmarge ze pakken per set normalter.
Kortom; er zit genoeg marge op die wielen, maar ze zijn wel gewoon goed/mooi, worden in NL gespaakt, top garantie etc. Wat dat betreft zijn het gewoon Farsports wielen met een lokale QC en garantie. Voor het prijsverschil met de aanbiedingsprijzen (+/- €200) vind ik die meerprijs zeer acceptabel, maar het lijkt erop alsof het ze een beetje boven hun bol gestegen is door nu €1.400 - 1.900 als adviesprijzen te hanteren. Dan zit je gewoon in Campa / Zipp prijsniveau wat ik duidelijk een stap hoger vind.
En dat ligt er toch behoorlijk dik op in dit filmpje?Louislouislouis schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:33:
[...]
Ga er maar vanuit dat alles wat Laurens ten Dam tegenwoordig in het openbaar doet om commerciële redenen is.
ltd leeft (oa.) van Specialized en Komoot.
Nee. Prijzen van 1200 euro voor een 45mm wielset met dt 350 Hub. Kan niks vinden over de interne velgbreedte. Zijn die prijs quality wise better dam de erc1400's dan a 1500?BertP schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:49:
[...]
Al eens bij Quasar gekeken? https://quasarwheels.com/
Qua prijs/kwaliteit durf ik niet te zeggen of deze beter zijn. Je kan ze altijd even bellen, zijn aardige lui met verstand van zaken (ik heb geen aandelen).HBSVDK schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:41:
[...]
Nee. Prijzen van 1200 euro voor een 45mm wielset met dt 350 Hub. Kan niks vinden over de interne velgbreedte. Zijn die prijs quality wise better dam de erc1400's dan a 1500?
Ik ben ook een tijdje in de markt voor nieuwe wielen, niet dat ik ze nodig heb, maar omdat ik toe ben aan een upgradeYpuh schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:58:
[...]
Volgens mij betaalde ik €625,- voor mijn FFWD F4R's nieuw in doos (de vol carbon tubeless/20c versie met DT350 naven voor velgremmen). Die kwamen via een tussenhandelaartje ook rechtstreeks bij FFWD vandaan. Online waren ze een keer in de aanbieding voor €999 en de reguliere prijs was iets van €1.400.
Kortom; er zit genoeg marge op die wielen, maar ze zijn wel gewoon goed/mooi, worden in NL gespaakt, top garantie etc. Wat dat betreft zijn het gewoon Farsports wielen met een lokale QC en garantie. Voor het prijsverschil met de aanbiedingsprijzen (+/- €200) vind ik die meerprijs zeer acceptabel, maar het lijkt erop alsof het ze een beetje boven hun bol gestegen is door nu €1.400 - 1.900 als adviesprijzen te hanteren. Dan zit je gewoon in Campa / Zipp prijsniveau wat ik duidelijk een stap hoger vind.
Ik ben vooral gevoelig voor goede deals. Ik wil best 1200 euro voor een nieuwe wielset uitgeven, als deze een adviesprijs heeft van 2400 euro
Voor 625 euro zou ik die F4R's blind kopen! Keurige prijs hoor! (helaas kom ik nooit dat soort superaanbiedingen tegen...
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
https://quasarwheels.com/...1/QUASAR_Profile_QS45.pngHBSVDK schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:41:
[...]
Nee. Prijzen van 1200 euro voor een 45mm wielset met dt 350 Hub. Kan niks vinden over de interne velgbreedte. Zijn die prijs quality wise better dam de erc1400's dan a 1500?
Lijkt me zo op het eerste oog het gloednieuwe hoofdkantoor van Specialized in Arnhem (ze zijn net verhuisd vanuit sHeerenberg). Promotie dus zoals @Louislouislouis al aangeeft.NickBruisten schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:31:
Retul = Specialized
Ha Allen, even een vraag, ik fiets sinds vorig jaar redelijk wat na 38 jaar een hekel aan sport gehad te hebben. Ik probeer twee keer per week te fietsen, meestal zo rond de 50 km en soms wat meer.
Ik heb vaak last van kou na het fietsen en soms vrij extreem, een warme of hete douche helpt matig en gisteren had ik het na het douchen nog een uur echt koud (heftig rillen). Ik eet en drink volgens mij voldoende en heb goede kleding dus ik denk dat het daar niet echt aan ligt. Ik heb wel wat gegoogeld maar het blijkt lastig om hier betrouwbare info over te vinden.
Goed om te weten is dat mijn ademhaling momenteel niet heel optimaal is (stress)
Herkent iemand dit of weet iemand hier wellicht meer van?
Ik heb vaak last van kou na het fietsen en soms vrij extreem, een warme of hete douche helpt matig en gisteren had ik het na het douchen nog een uur echt koud (heftig rillen). Ik eet en drink volgens mij voldoende en heb goede kleding dus ik denk dat het daar niet echt aan ligt. Ik heb wel wat gegoogeld maar het blijkt lastig om hier betrouwbare info over te vinden.
Goed om te weten is dat mijn ademhaling momenteel niet heel optimaal is (stress)
Meh
@dano_nl meet je hartslag/cadans? Wat noem je goede kleding? Wat voor schoenen?
Beetje weinig info en gevaarlijk om daar advies over te geven. Je hebt dus geen sportief verleden begrijp ik @dano_nl ? Is je ademhaling in rust ook te snel of bedoel je alleen met fietsen? Met welke intensiteit train je dan. Als ik helemaal kapot ben gegaan (met hardlopen bijvoorbeeld deed ik dat nogal eens) dan was ik wel een koud en rillerig, puur van de vermoeidheid.
Hoe is het met je gewicht? Bij ondergewicht kan het ook een soort hongerklop zijn
Hoe is het met je gewicht? Bij ondergewicht kan het ook een soort hongerklop zijn
Ik herken dit van toen ik nog niet de juiste fietsbovenkleding had in de winter. Ik gebruikte bijvoorbeeld een normale sporttrui en daaroverheen een katoenen zomerjasje. Ik kreeg dan steevast na 30km ijskoude armen, waarna die kou zich verspreidde naar m'n torso.dano_nl schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:11:
Ha Allen, even een vraag, ik fiets sinds vorig jaar redelijk wat na 38 jaar een hekel aan sport gehad te hebben. Ik probeer twee keer per week te fietsen, meestal zo rond de 50 km en soms wat meer.
Nu met een heus fietsjack en eventueel nog een base layer, allebei van futurumshop, nergens last meer van, ook niet bij 0 graden
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Zo, na net geen 5000km op de teller gezet te hebben op mijn FELT AR1 net via Mantel een Scott Addict 10 besteld.
De FELT is een fantastische fiets maar niet comfortabel genoeg en positie is iets te agressief voor mij, moet ik nu eerlijk toegeven. Dat is ouder worden of slimmer worden, kies maar. Doordat ik te agressief zat, heb ik altijd last gehad van teveel druk op m’n handen en stuur, altijd ongemakkelijk voel gehad en 10x wisselen van positie op het stuur op 2min tijd.
De FELT is een fantastische fiets maar niet comfortabel genoeg en positie is iets te agressief voor mij, moet ik nu eerlijk toegeven. Dat is ouder worden of slimmer worden, kies maar. Doordat ik te agressief zat, heb ik altijd last gehad van teveel druk op m’n handen en stuur, altijd ongemakkelijk voel gehad en 10x wisselen van positie op het stuur op 2min tijd.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fT0KN9TZSrayTyNZzxe85KJJ.jpg?f=user_large)
Inderdaad. Sowieso is voor mijn gevoel heel dat Retül meer marketing dan dat het ook echt goed is.Louislouislouis schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:33:
[...]
Ga er maar vanuit dat alles wat Laurens ten Dam tegenwoordig in het openbaar doet om commerciële redenen is.
Maar N=0 is mijn ervaring.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Waarom niet gewoon @ElGreco een bericht sturen en informeren naar de mogelijkheden? Hij wil vast wel wat moois voor je in elkaar zetten!Galois schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:39:
[...]
Ik ben ook een tijdje in de markt voor nieuwe wielen, niet dat ik ze nodig heb, maar omdat ik toe ben aan een upgrade(en geld over heb omdat ik niet op vakantie kan
)
Ik ben vooral gevoelig voor goede deals. Ik wil best 1200 euro voor een nieuwe wielset uitgeven, als deze een adviesprijs heeft van 2400 euro![]()
Voor 625 euro zou ik die F4R's blind kopen! Keurige prijs hoor! (helaas kom ik nooit dat soort superaanbiedingen tegen...).

Goeie keusStancke schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:10:
Zo, na net geen 5000km op de teller gezet te hebben op mijn FELT AR1 net via Mantel een Scott Addict 10 besteld.
[Afbeelding]
---------------
Vandaag nog even bij de LBS om mijn wiel op te halen, en geprobeerd op een nette, normale manier over te brengen wat mij dwars zat. LBS reageerde zwaar gepikeerd, feit dat ze tóch de spaak niet bleken te hebben ondanks mijn belletje vooraf was gewoon pech voor mij. En dat ze geen momentsleutel gebruikten; "Dat doen wij NOOIT hier. Ook niet met fietsen van 12k. Dat een max aanhaalmoment erop staat is alleen voor fabrikanten om zich in te dekken."
Ik ben maar afgedropen. Hij heeft vast een hoop ervaring, maar ik zoek wel een andere zaak. Alleen al de bitse manier waarop ik werd afgezeken stond me zwaar tegen. Nu maar hopen dat er zich geen garantie issues meer voordoen, anders kan ik er weer heen.
Ik ben maar afgedropen. Hij heeft vast een hoop ervaring, maar ik zoek wel een andere zaak. Alleen al de bitse manier waarop ik werd afgezeken stond me zwaar tegen. Nu maar hopen dat er zich geen garantie issues meer voordoen, anders kan ik er weer heen.
---------------
Tsja @Mistraller dan zou het voor mij ook ophouden en op zoek gaan naar een andere fietsenzaak
Als je terugkomt van het fietsen en je bent nog wat aan het chillen, blijf dan niet hangen in je natte (van het zweet) kleding. Dat kan echt een boel schelen. Als je niet meteen wil douchen trek dan wel even wat anders droogs aan.dano_nl schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:11:
@Mistraller Een andere dealer van hetzelfde merk zal je wellicht zonder problemen helpen voor uw garantiegeval. Persoonlijk zou ik daar geen voet meer binnen steken, en slechte reklame maken in uw vrienden- en kenissenkring.
Ik heb nog maar 2 fietsmakers versleten in mijn ganse fietscarriere, maar beiden gebruiken momentsleutels. Zelfs tijdens mijn opleiding fietsenmaker (15 jaar geleden) werden momentsleutels gebruikt, waardoor ik zelf ook 3 momentsleutels in huis heb gehaald.
Ik heb nog maar 2 fietsmakers versleten in mijn ganse fietscarriere, maar beiden gebruiken momentsleutels. Zelfs tijdens mijn opleiding fietsenmaker (15 jaar geleden) werden momentsleutels gebruikt, waardoor ik zelf ook 3 momentsleutels in huis heb gehaald.
thanks voor de reacties allemaal. Ik heb in de winter ook aardig wat gefietst en heb het door mijn kleding niet veel koud gehad, het scheelde dat ik goede sokken, schoenen en neopreen hoezen heb gekocht toen. Qua bovenkleding ook meerdere lagen dus echt koud heb ik het niet op de fiets.
Ik train niet op hartslag, misschien is dat wel een keer goed om te doen, ik ga me daar eens in inlezen (iemand een goede betrouwbare bron wellicht?). Qua gewicht ben ik wel wat afgevallen maar met 77kg bij 179 heb ik geen ondergewicht (mag juist nog wel wat van af). De intensiteit van mijn rondjes is ook niet extreem hoog, ik hou pauze als ik voel dat ik te moe wordt, probeer het gemiddelde een beetje los te laten waardoor dat vaak fluctueert tussen de 25 en de 30 km/h bij een rondje van gemiddeld 50km. Niet heel extreem allemaal, ben ook beginner.
Inmiddels ben ik er wel achter dat mijn ademhaling in rust en op de fiets echt niet normaal is, ik gok dat het probleem daar ergens ligt. Ik adem te snel, te oppervlakkig en hyperventileer regelmatig waardoor ik licht in mijn hoofd wordt of adem te kort heb. Denk dat daar de de oorzaak ligt al kan ik het fysiologisch nog niet helemaal koppelen aan de kou.
Ik train niet op hartslag, misschien is dat wel een keer goed om te doen, ik ga me daar eens in inlezen (iemand een goede betrouwbare bron wellicht?). Qua gewicht ben ik wel wat afgevallen maar met 77kg bij 179 heb ik geen ondergewicht (mag juist nog wel wat van af). De intensiteit van mijn rondjes is ook niet extreem hoog, ik hou pauze als ik voel dat ik te moe wordt, probeer het gemiddelde een beetje los te laten waardoor dat vaak fluctueert tussen de 25 en de 30 km/h bij een rondje van gemiddeld 50km. Niet heel extreem allemaal, ben ook beginner.
Inmiddels ben ik er wel achter dat mijn ademhaling in rust en op de fiets echt niet normaal is, ik gok dat het probleem daar ergens ligt. Ik adem te snel, te oppervlakkig en hyperventileer regelmatig waardoor ik licht in mijn hoofd wordt of adem te kort heb. Denk dat daar de de oorzaak ligt al kan ik het fysiologisch nog niet helemaal koppelen aan de kou.
Meh
@dano_nl maar je krijgt er dus pas last van als je klaar bent met fietsen? tijdens het fietsen heb je het gewoon comfortabel?
Het lijkt ook een beetje op een stress reactie van je lichaam. Alsof je lichaam het moeilijk heeft om te herstellen van de inspanning. Misschien tijdens het fietsen zorgen dat je wat meer eet en drinkt (dus geen water), om je lichaam het wat makkelijker te maken achteraf.
Aangezien snelheid niet zoveel zegt, zou ik toch eens op je hartslag gaan letten, niks mis met een hoge inspanning, maar elke rit met een (voor jou) hoge hartslag is niet OK. Probeer dan je rondjes een beetje te varieren, dus ook af en toe een rondje in een lage hartslag zone, afhankelijk van hoe fit je bent (en hoe de wind staat etc) kan dat best tussen de 20 en 25 km per uur liggen.
Wat betreft je ademhaling, bij wat minder intensieve ritten gaat dat meestal wel vanzelf, maar bij bv intervallen boven threshold helpt het bij mij om te tellen bij elke x uitademen. en dan langzaam proberen te tellen, zo adem je "dieper" uit en wordt je ook getriggered om weer dieper in te ademen.
Het lijkt ook een beetje op een stress reactie van je lichaam. Alsof je lichaam het moeilijk heeft om te herstellen van de inspanning. Misschien tijdens het fietsen zorgen dat je wat meer eet en drinkt (dus geen water), om je lichaam het wat makkelijker te maken achteraf.
Aangezien snelheid niet zoveel zegt, zou ik toch eens op je hartslag gaan letten, niks mis met een hoge inspanning, maar elke rit met een (voor jou) hoge hartslag is niet OK. Probeer dan je rondjes een beetje te varieren, dus ook af en toe een rondje in een lage hartslag zone, afhankelijk van hoe fit je bent (en hoe de wind staat etc) kan dat best tussen de 20 en 25 km per uur liggen.
Wat betreft je ademhaling, bij wat minder intensieve ritten gaat dat meestal wel vanzelf, maar bij bv intervallen boven threshold helpt het bij mij om te tellen bij elke x uitademen. en dan langzaam proberen te tellen, zo adem je "dieper" uit en wordt je ook getriggered om weer dieper in te ademen.
Ademhalen zoals je beschrijft is ook een symptoom van long (langdurige) covid.dano_nl schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:22:
Als je dit nooit eerder hebt gehad zou het best welleens kunnen dat je corona hebt gehad en daar gewoon nog last van hebt. Ik heb zelf helaas ook corona gehad en had tijdens het ziek zijn niet zoveel problemen maar heb +/- drie maanden moeite gehad met mijn ademhaling. Heb ik nooit eerder gehad en ik rook niet, heb geen overgewicht en fiets meer dan 1000km per maand.
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic