Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 292 ... 681 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
RigolleM schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:28:
[...]

Bedoel je deze:
[Afbeelding]
Kan je ook uw Hollowtech II bottom bracket lagers mee los- en vastmaken.
Hollowtech tooltje print je gewoon lekker zelf met je 3D printer :) https://www.thingiverse.c...type=things&sort=relevant

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
MrBarBarian schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:18:
Heeft iemand ervaring met Velosock?

Interessant voor als het dure carbon op de fietsendrager moet. Maar aan de andere kant ook een erg prijzig stukje stof...

Oh... en over fietsendragers gesproken... Ik klem liever geen carbon. Welke drager?
Ik heb een oude Spinder Hawk (alu). Voor lichtere fietsen bevalt ie zeer goed. Klemt op de zadelpen, dat vertrouw ik wel qua klemmen, en er zitten nette rubber tussenstukjes in de klem. Heb ik mijn carbonnetje al vaak zat in gehad.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ramon 73 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:26:
[...]

Verwarmen is altijd goed. Verwarmen en koelen, paar keer afwisselen.
Momentsleutel is niet zo'n goed idee....als je tenminste een momentsleutel met instelling bedoeld. Dat soort gereedschap is niet bedoeld voor het los- of vastzetten van verbindingen, alleen voor het testen of een schroef verbinding op het juiste aanhaalmoment gezet is. Een momentsleutel gebruiken om extra kracht te zetten is heel onverstandig omdat je de veer teveel belast en de karakteristiek verloopt.
Een autosleutel gaat ten eerste tot heel erg veel Nm dus die sloop je écht niet met een pedaaltje. Ten tweede, het ging om de langere arm. Je kunt ook té voorzichtig zijn met je gereedschap ;)

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Zo, terug van een paar daagjes weggeweest. Met hele gezin op de fiets gezeten. Ik had mijn hybride fietsje mee, maar man wat een zadelpijn! Dan merk je dus echt direct wat er gebeurt als je maar 18km/u rijdt...alle gewicht komt ineens op je kont. Het klopt dus echt: Zadelpijn? => Harder trappen!

Afgelopen woensdag met mijn wiel-met-geknapte-spaak terug naar de LBS. Hoop gerommel en gedoe achter in de werkplaats. "Ja meneer, we hebben de spaak niet op voorraad. Ik heb nog een langere geprobeerd maar dat lukte niet." (Ik dacht meteen: No shit sherlock, nu heb je zeker mijn tubeless-ready velglint of band ook lek geprikt??)
Enfin, dat niet gezegd, maar wel gevraagd hoe dat kan dat als ik vraag of ze de spaken op voorraad hebben, en ik daar bevestigend antwoord op krijg, ze het dan tóch niet blijken te hebben. "Ja meneer er zijn ook zoveel maten." (Gast, je weet toch van welke fiets dit wiel komt, dat heb ik gemeld. dit had je kunnen checken!)

Ik wordt zo moe van die klote fietsenmaker. Kan ik wéér die kant op. Is toch steeds 25km van huis. Vrijdag zou het klaar zijn en ze zouden bellen. En natuurlijk; niet gebeld. Dinsdag een toerritje van het werk...dat zal dan helaas op mijn oude fiets worden, ze zullen het wel niet klaar hebben.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:21
Mistraller schreef op maandag 17 mei 2021 @ 00:15:
[...]

Een autosleutel gaat ten eerste tot heel erg veel Nm dus die sloop je écht niet met een pedaaltje. Ten tweede, het ging om de langere arm. Je kunt ook té voorzichtig zijn met je gereedschap ;)
Tsja, als de nauwkeurigheid van de sleutel niet uitmaakt dan kun je het best zo doen.
In elk serieus bedrijf worden regels gesteld op het gebruik van dergelijk gereedschap, en is een momentsleutel alleen bedoeld voor óf het laatste stukje óf bevestiging van voldoende aanhaalmoment met ander gereedschap. Thuis speelt het wellicht niet zo'n grote rol of je met 100 of 120Nm aanspant, al moet je je dan afvragen waarom je zelfs een momentsleutel aanschaft.
Maar ach, meeste mensen leggen die toch niet op 0 weg en laten eveneens nooit calibreren.
rolandos582 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:33:
[...]

Is niet alleen lengte.... Misschien heeft hij wel ziek lang benen en een klein bovenlichaam. Ik ben 1,96 (BBL 97) en rijd een 61. Maar dat ligt ook aan het frame, sommige hebben een hele andere stack/reach.
Maar aangezien er gevraagd wordt naar een fiets in startsegment kun je er van uitgaan dat de vraagsteller niet zoveel weet van frame maten, denk ik. Zelf heb ik ook vrij lange benen, ben 1m94 en rij toch maar op een 60cm frame.
Daarbij komt hij met een 61 en 64 frame, dus vrij logisch dat er niet goed naar maten is gekeken.

[ Voor 27% gewijzigd door Ramon 73 op 17-05-2021 06:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:21
webber87 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:35:
[...]

Stuurbuis afgezaagd? Dat zie ik zo niet. Kan je niet, zoals bij een gewone fiets, het stuurbuis gewoon een stukje verhogen? Bij een oude fixie heb ik dat wel eens gedaan. Wat zie ik iets over het hoofd? :?

Edit: Volgens mij zie ik het al. De buis naar het stuur zelf natuurlijk. Is dat niet goedkoop te vervangen? Ik zie stuurbuisjes op internet voor 23 euro..
Er bestaan wel stuurbuis verlengers maar in de eerste plaats is dat een lapmiddel en in de tweede plaats zeker niet bedoeld voor carbon.
Kans bestaat dat de stuurbuis niet van carbon is, dus dan zou je een kansje kunnen wagen. Maar is en blijft een lapmiddel waar ik persoonlijk niet mee wil rijden. Ik zou het je niet adviseren in elk geval. Dan beter een andere passende, vork erin.

Maar wat ik al zei, proefrit maken! Een fiets koop je niet op papier zonder inmeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:08

Phydomir

Dennis

Maarten_E schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:57:
[Afbeelding]

Wilde eens kijken hoe mijn HRM beviel. Ding bevalt goed, de waardes lijken mij wat zorgwekkend..
Alhoewel dit op mijn gewone fiets was met mijn gewone kloffie, schrik ik een beetje van de hoogte van de hartslag. Hartslag in rust ligt rond de 68.

Eens meer gaan trappen en conditioneel erop vooruit gaan denk ik.

Edit: Ze zeggen 220-leeftijd voor een maximale hartslag indicatie dacht ik? Dan zit ik daar 6 onder zonder echt op gefocused te zijn. Lijkt mij ook niet goed.
Ga eerst maar eens wat vaker er mee rijden. Dan kun je een stuk beter inschatten wat wel en niet goed is. Hartslag is van zo veel factoren afhankelijk. Daar is echt nog niet zo veel over te zeggen naar één ritje.
Standaard rekensommetjes zijn ook maar iets om een beetje een indicatie te hebben. Als je meer gaat fietsen dan zul je een goed idee krijgen wat jou hartslag doet tijdens het fietsen en wat voor jou normaal is.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:23
Mistraller schreef op maandag 17 mei 2021 @ 00:26:
Afgelopen woensdag met mijn wiel-met-geknapte-spaak terug naar de LBS. Hoop gerommel en gedoe achter in de werkplaats. "Ja meneer, we hebben de spaak niet op voorraad. Ik heb nog een langere geprobeerd maar dat lukte niet." (Ik dacht meteen: No shit sherlock, nu heb je zeker mijn tubeless-ready velglint of band ook lek geprikt??)
Enfin, dat niet gezegd, maar wel gevraagd hoe dat kan dat als ik vraag of ze de spaken op voorraad hebben, en ik daar bevestigend antwoord op krijg, ze het dan tóch niet blijken te hebben. "Ja meneer er zijn ook zoveel maten." (Gast, je weet toch van welke fiets dit wiel komt, dat heb ik gemeld. dit had je kunnen checken!)

Ik wordt zo moe van die klote fietsenmaker. Kan ik wéér die kant op. Is toch steeds 25km van huis. Vrijdag zou het klaar zijn en ze zouden bellen. En natuurlijk; niet gebeld. Dinsdag een toerritje van het werk...dat zal dan helaas op mijn oude fiets worden, ze zullen het wel niet klaar hebben.
Klote dat je je spullen moet missen! Maar je creëert nu een verkeerd beeld.

- er zijn ontzettend veel soorten en lengtes spaken, het is onmogelijk om alles op voorraad te hebben. Dat ik vandaag een spaak op voorraad heb betekent niet dat het morgen nog zo is, zeker als een collega in dezelfde bak staat te graaien voor zijn klus
- heel veel mensen rijden niet meer op de stock wielen, je fiets opnoemen zegt niets
- al rijd je op stock wielen, spaak lengtes worden nergens benoemd in specs
- als jouw stock wielen fulcrum, mavic oid zijn, is het nog vervelender daar er veel fabriekswielen zijn die geen generieke onderdelen gebruiken. Die zijn nog duurder om op voorraad aan te houden en worden altijd nabesteld.
- geloof het of niet maar er is ook een tekort aan spaken. Als je nu bij Sapim bestelt als distributeur, ben je over 3 maanden aan de beurt
- tuurlijk heeft ie je band en lint eraf gehaald, hoe moet je anders het kapotte onderdeel eruit halen?
- dat hij een andere lengte gebruikt heeft (langer) geeft alleen maar aan dat hij je probeert te helpen en het was een goede poging ook. Bij veel berekeningen kom je zo uit dat een opvolgende maat spaak qua lengte ook net aan past.

Had ie vrijdag even kunnen bellen? Zeker.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:31

sapphire

Die-hard pruts0r

Niet helemaal gerelateerd maar misschien wel herkenbaar voor mensen. Afgelopen weken me zelf even in enkele situaties goed tegengekomen en weer (her)ontdekt hoe ik mezelf soms in de weg kan zitten :(

Zit nu midden in een verbouwing waarbij ik eea zelf doe en daarbij mezelf weer eens goed tegengekomen, gelukkig vult mijn vrouw me goed aan :) Afgelopen weekend paar dagen in een huisje van de familie op de Veluwe gezeten met het gezin en er was flink regen voorspeld en ik zou een dag eerder terug gaan dus vrouwlief moet vandaag de auto inpakken.
Ik had al zoiets van regen+ lastig de fiets op de auto zetten voor vrouwlief + fysiek ben ik toch gaar dus ik laat de racer wel thuis, het is niet anders.
Uiteindelijk waren mij ouders er begin vorige week al dus die hadden zoiets van "Wij nemen je fiets wel mee dan staat die daar alvast en nemen hem dan later wel mee terug".
Met inpakken beperkt ingepakt en er kwam er achter dat mijn tabs voor in water en alle sportvoeding op waren. Uiteindelijk vrijdagochtend wel aardig weer dus vrouw had zoiets van "Ga gewoon een rondje fietsen" en er dan achter komen hoe moeilijk ik het mezelf maak :(
Ja maar ik wilde m'n ketting nog schoonmaken en smeren, er word regen voorspeld, we hebben alleen water (wat ik normaal slecht opneem tijdens fietsen), niets te eten voor er na, ik heb nog spierpijn van het klussen, ect.

Toch de knop om kunnen zetten en gegaan ipv vastlopen in dit soort dingen en het kan soms zo simpel zijn (al lijkt dat op dat moment niet zo in m'n hoofd).
Ketting --> die 50KM kan er ook nog wel bij
Regen voorspeld ---> Zijn steeds buitjes en had m'n Gabba +nanoflex bib mee dus lekker flexibel
Water --> planning was 50KM en niet warm dus dan maar minder drinken onderweg.
Eten er na --> vond nog een eiwit reep van m'n vader
Spierpijn --> rustig begonnen en die zou ik sowieso wel krijgen van spelen/rennen/springen met de kinderen.

Uiteindelijk nét geen 52KM even tussendoor gedaan en ging als een zonnetje, soms gewoon even niet zo moeilijk doen en niet overdenken 8)7

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:28
@sapphire voor 50 km moet je inderdaad niet te ingewikkeld doen. Ligt er uiteraard ook aan hoe je die 50 km gaat fietsen (voluit of rustig duurritje..) maar voor rustige ritten van 1,5 uur heb je niet veel nodig*. Ergens tussen de 1.5 en 2 uur veranderd dat voor de meeste.

(* Is natuurlijk niet voor iedereen van toepassing, maar denk dat dit voor de gemiddelde fietser wel opgaat)

Overigens, wil niet zeggen dat als iets niet -nodig- is dat je het dan ook vooral niet moet doen. In tegendeel, gewoon voor tijdens en na het fietsen goed op je eten en drinken letten. Dat maakt je dag een stuk prettiger

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asimo
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-09 15:24
@sapphire , goed dat je gewoon gegaan bent. Fietsen is eigenlijk simpeler dan het vaak gemaakt wordt. Vooral het belang van drinken wordt vaak schromelijk overschat. Het menselijk lichaam is prima in staat om met een lichte dehydratie om te gaan. Weliswaar neemt het prestatievermogen misschien 2% af, maar dat maakt geen bal uit tijdens een trainingsrit. Zeker niet tijdens een ritje van 2 uur in semivochtige omstandigheden.
In de tijd van Jo de Roo en Gerben Kartstens werd zelfs afgeraden om te drinken tijdens de trainingen. Die gasten zaten de hele dag op de fiets op 1 bidonnetje. Dat is het andere uiterste, maar geeft wel aan dat lichte dehydratie voor het lichaam geen probleem is.
Fun fact: Er gaan meer mensen dood tijdens sportevenementen door overhydratatie dat door uitdroging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-09 21:11

McMiGHtY

- burp -

DDX schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:44:

En in een big mac zitten er ook maar 540, mag ik er alsnog 15 van eten.
Laat je dat 5 juni zien?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 23:27
McMiGHtY schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:10:
[...]

Laat je dat 5 juni zien?
Als je de 200 mile gravel meefietst wel hoor :9

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
DieAnder schreef op maandag 17 mei 2021 @ 00:11:
[...]

Op die fixie en op je opoe fiets heb je een 'threaded headset'. De stuurpen is L-vormig en zit met één kant een eind in de balhoofdbuis van de voorvork geduwd, en die kun je wat dieper en minder diep duwen. In het andere eind is de stuurbocht geklemd.

Op race (en een hoop andere) fietsen zit een threadless headset (a.k.a. a-head headset). Daarbij steekt de balhoofdbuis boven uit het frame uit. De stuurpen is alleen maar een stukje pijp dat met een kant op de balhoofdbuis klemt, en met de andera kant het stuur vast houdt. Als je het stuur hoger wilt hebben moet je hem hoger op de stuurbuis (eigenlijk balhoofdbuis) klemmen met wat spacers er onder. Is de buis afgezaagd? Dan gaat het feest niet door!

Huiswerk: https://www.sheldonbrown.com/headsets.html
Ik ben blij met dit huiswerk! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
DDX schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:11:
[...]

Als je de 200 mile gravel meefietst wel hoor :9
Dat klinkt als een mooie rit O+ Maar ik betwijfel of er hier veel animo voor is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:31

sapphire

Die-hard pruts0r

Prulleman schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:34:
@sapphire voor 50 km moet je inderdaad niet te ingewikkeld doen. Ligt er uiteraard ook aan hoe je die 50 km gaat fietsen (voluit of rustig duurritje..) maar voor rustige ritten van 1,5 uur heb je niet veel nodig*. Ergens tussen de 1.5 en 2 uur veranderd dat voor de meeste.

(* Is natuurlijk niet voor iedereen van toepassing, maar denk dat dit voor de gemiddelde fietser wel opgaat)

Overigens, wil niet zeggen dat als iets niet -nodig- is dat je het dan ook vooral niet moet doen. In tegendeel, gewoon voor tijdens en na het fietsen goed op je eten en drinken letten. Dat maakt je dag een stuk prettiger
Rustig wat is dat :+ Ik rijd als ik alleen ben vrijwel nooit onder 80% omslag en tegen het einde van de rit vaker tegen omslagpunt over er overheen maar 52Km op een banaantje gaat prima inderdaad :)
Asimo schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:03:
@sapphire , goed dat je gewoon gegaan bent. Fietsen is eigenlijk simpeler dan het vaak gemaakt wordt. Vooral het belang van drinken wordt vaak schromelijk overschat. Het menselijk lichaam is prima in staat om met een lichte dehydratie om te gaan. Weliswaar neemt het prestatievermogen misschien 2% af, maar dat maakt geen bal uit tijdens een trainingsrit. Zeker niet tijdens een ritje van 2 uur in semivochtige omstandigheden.
In de tijd van Jo de Roo en Gerben Kartstens werd zelfs afgeraden om te drinken tijdens de trainingen. Die gasten zaten de hele dag op de fiets op 1 bidonnetje. Dat is het andere uiterste, maar geeft wel aan dat lichte dehydratie voor het lichaam geen probleem is.
Fun fact: Er gaan meer mensen dood tijdens sportevenementen door overhydratatie dat door uitdroging.
Ik heb het idee dat ik in een vrij constante staat van lichte hydratatie leef, vochtbalans is een lastig punt. Mijn lichaam kan wel wat hebben weet ik uit ervaring alleen mijn hoofd is het er niet altijd mee eens wat dan weer resulteert in hoofdpijn. Daarom een aantal jaar geleden overgestapt op die hydro tabs zodat ik gewoon wat kan drinken en mijn lichaam het ook nog opneemt. Dan nog voor en er na altijd opletten hier maargoed wel lekker gefietst :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
WaSteiL schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:21:
Ik heb een tijdje terug gehad dat toen ik terugkwam van een ritje op de gravel dat ik in 1 keer een geluid hoorde en mijn fiets niet meer zag door de achterruit. Die was uit de klem geschoten, maar gelukkig zaten de wielen nog vast in die aantrekdingen. Dat werd even stoppen op de vluchtstrook en de fiets weer vastzetten. Sindsdien vind ik het altijd wel een beetje spannend als er veel wind staat en de fiets heen en weer staat te schudden.
Beetje late reactie misschien, maar ik doe eigenlijk altijd een kabelslot (zo'n spiraalslot) om de fiets en de beugel van de fietsendrager. Ten eerste tegen jatten (mn. op langere reizen) en ten tweede ook om de fiets rechtop en vast te houden mocht de klem hoe dan ook losraken. Een beetje spiraalslot houdt dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 15:03

Fisico

by Fabian

Mistraller schreef op maandag 17 mei 2021 @ 00:14:
[...]

Ome Ali heeft ze ook los :)
Ik denk niet de speciale blauwe uit de Paul Smith-versie van de Kask Protone ;) Maar ik heb al wel gekeken naar nieuwe losse voor het geval deze een echt versleten zijn. Al zie ik het ook als een goede indicatie om een nieuwe helm te kopen.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
sapphire schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:23:
[...]

Rustig wat is dat :+ Ik rijd als ik alleen ben vrijwel nooit onder 80% omslag en tegen het einde van de rit vaker tegen omslagpunt over er overheen maar 52Km op een banaantje gaat prima inderdaad :)
Ik kan wel aardig doorgassen op een rit van 50-60km zonder eten en alleen water (of 1 bus met een paar schepjes iso drink). Als ik langer ga dan neem ik meestal wel wat te eten mee en sportdrank. Ik was ook een weekend weg (Volendam) en de fiets meegenomen. Uiteindelijk zondag tijd gevonden om een rondje te doen. Heb strava een ronde laten maken en die gefietst, was 84 km uiteindelijk. Niet te gek gedaan, gewoon rustig tempo. Had 2 bussen water mee en 2 fruitkoekreepjes en geen centje pijn gehad onderweg qua hongerklop oid. Had nog water over zelfs.

[ Voor 3% gewijzigd door NoepZor op 17-05-2021 10:46 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:31
pro_6or schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:15:
[...]

Dat is Idd puur op Strava, zonder wattage meter. 30 gemiddeld zit ik over dit jaar niet eens aan. Dus het is nog veel minder dan wat Strava er van denkt. De wattages zijn echter wel ruim onder de 200 (volgens schatting strava), meestal zo tussen de 155 en 177. Hoe zit dat dan? Als het ene wel accuraat is en het andere niet?
Ter indicatie; ik fiets met een powermeter en als je naar de wat stevigere ritjes kijkt kom ik op ongeveer 1.000 kcal/uur. Dan rij je dus al 35 km/u+ en gemiddeld zo'n ~270w. Met ca. 300w ga je richting de 1.200 kcal/uur maar zit je ook al rond de 37 km/u.

Is wel te doen dus, maar ik rij lang niet elke rit 35 per uur. Meestal ergens rond de 32/30 km/u en dan zit je op zo'n 850 en 650 kcal per uur.

@Galois BB30A is voor Cannondale met andere as lengte. De lagers zullen misschien wel in je frame passen, maar de meegeleverde sleeve dan in ieder geval niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 17-05-2021 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

wisselwerking schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:19:
[...]

Dat klinkt als een mooie rit O+ Maar ik betwijfel of er hier veel animo voor is :+
Ander keertje :) (En even een apart topic openen he! "Tweakers Gravel Ride")

[ Voor 11% gewijzigd door McMiGHtY op 17-05-2021 11:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Ramon 73 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 06:14:
[...]

Tsja, als de nauwkeurigheid van de sleutel niet uitmaakt dan kun je het best zo doen.
In elk serieus bedrijf worden regels gesteld op het gebruik van dergelijk gereedschap, en is een momentsleutel alleen bedoeld voor óf het laatste stukje óf bevestiging van voldoende aanhaalmoment met ander gereedschap. Thuis speelt het wellicht niet zo'n grote rol of je met 100 of 120Nm aanspant, al moet je je dan afvragen waarom je zelfs een momentsleutel aanschaft.
Maar ach, meeste mensen leggen die toch niet op 0 weg en laten eveneens nooit calibreren.
Juist niet op de 0 terugdraaien is DE reden dat de veer gaat afwijken. Als je je bedenkt hoe een momentsleutel technisch werkt, dan kan een veer simpelweg niet/amper gaan afwijken door het gebruik van de sleutel. Zeker niet als dat binnen het bereik van de sleutel zelf valt, ongeacht de instelling van de veer. Het is in mijn ogen dan ook een broodje aap. Er zijn echter wel andere redenen waarom je normaliter een sleutel alleen moet gebruiken voor het bepalen van het juiste aanhaalmoment. (Het is een meetinstrument en daar moet je zuiniger op zijn omdat elke vervorming een afwijking kan betekenen. Je tool in volle zon leggen is een grotere afwijking om maar wat te noemen!)
Afbeeldingslocatie: https://d3heg8p4kr6m9p.cloudfront.net/app/uploads/2019/06/MomensleutelPrincipe.jpg
Als het echt slecht zou zijn, dan zou je je moeten afvragen waarom producenten van zo'n beetje elke momentsleutel de ratel ook een loshaal-palletje meegeven. :) (Vrijwel niemand wil immers het loshaal moment meten; al heb ik er ooit wel mijn garagehouder mee op z'n vingers getikt, die mijn bouten van alle wielen véél te los had staan na een case "wiel verloren")

In deze situatie is het een prima oplossing indien voorhanden, aangezien het binnen het bereik van een dergelijke sleutel valt en er een keurige dop aansluiting op zit, waar je evt met een verloop, een inbus op kunt steken, en je met rustige beweging je pedaal kunt losmaken ipv stampen, hameren, of wat voor andere wilde oplossingen dan ook. Beleid is vaak het toverwoord.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Ypuh schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:04:
[...]

@Galois BB30A is voor Cannondale met andere as lengte. De lagers zullen misschien wel in je frame passen, maar de meegeleverde sleeve dan in ieder geval niet.
Klopt, dat weet ik. Maar volgens mij is het een foutje in de omschrijving en past deze 'sleeve' in bottom brackets met een lengte tussen de 68 en 92 mm (omdat ze in elkaar schuiven). Dus ook voor 73 mm.

Deze versie past dan niet in 92 mm bottom brackets (en dus niet in BB30a, maar alleen BB30).

Maar deze versie dus in beide (zowel BB30 als BB30a). Dus zowel voor 68 mm 73 mm en 92 mm.

Althans... dat denk ik, maar ik kan het niet met 100% zekerheid terugvinden.

Edit: als je nl op de product pagina kijkt (https://www.sram.com/en/service/browse-by-product) dan staat de PF30 zoals bij Mantel (dus de 68/73) hier niet tussen... Lijkt erop dat deze dus vervangen is voor een universelere?

[ Voor 11% gewijzigd door Galois op 17-05-2021 12:05 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
ElGreco schreef op maandag 17 mei 2021 @ 07:05:
[...]

Klote dat je je spullen moet missen! Maar je creëert nu een verkeerd beeld.

- er zijn ontzettend veel soorten en lengtes spaken, het is onmogelijk om alles op voorraad te hebben. Dat ik vandaag een spaak op voorraad heb betekent niet dat het morgen nog zo is, zeker als een collega in dezelfde bak staat te graaien voor zijn klus
- heel veel mensen rijden niet meer op de stock wielen, je fiets opnoemen zegt niets
- al rijd je op stock wielen, spaak lengtes worden nergens benoemd in specs
- als jouw stock wielen fulcrum, mavic oid zijn, is het nog vervelender daar er veel fabriekswielen zijn die geen generieke onderdelen gebruiken. Die zijn nog duurder om op voorraad aan te houden en worden altijd nabesteld.
- geloof het of niet maar er is ook een tekort aan spaken. Als je nu bij Sapim bestelt als distributeur, ben je over 3 maanden aan de beurt
- tuurlijk heeft ie je band en lint eraf gehaald, hoe moet je anders het kapotte onderdeel eruit halen?
- dat hij een andere lengte gebruikt heeft (langer) geeft alleen maar aan dat hij je probeert te helpen en het was een goede poging ook. Bij veel berekeningen kom je zo uit dat een opvolgende maat spaak qua lengte ook net aan past.

Had ie vrijdag even kunnen bellen? Zeker.
Als ik bel of ik langs kan komen, dan weet je toch waarom ik kom? Ik heb expliciet gevraagd of ze op voorraad waren, omdat ik dan niet voor niks kom. Deze wielen (syncros rp2.0) zitten in een hele grote range Scott fietsen, waar hij dealer van is. Tuurlijk snap ik dat het niet op voorraad kan zijn. Maar laat een klant niet voor niks rijden, ik vraag het toch ook niet voor niks.
Band, cassette of remschijf is niet los geweest want het is straight pull. Kwestie van nippel ff vasthouden bij het verwijderen van de kapotte spaak, nieuwe indraaien, hij was aan de kop gebroken.

NB Ik heb helaas al vaker gepruts gezien daar. Bij aanschaf werden de pedalen zonder montagevet geplaatst, zadel zonder momentsleuteltje op hoogte gezet en na die beurt kreeg ik de fiets in een dikke laag kettingolie terug, terwijl ik wax gebruik, kan gebeuren natuurlijk maar storend is het wel, je kon prima de wax zien zitten.

De jongen die in de zaak stond bood me wel een tijdelijk wiel aan, zodat ik kon rijden, dus hij voelde wel dat het allemaal niet helemaal hoorde te gaan zo.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:04
Mistraller schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:08:
[...]

Als ik bel of ik langs kan komen, dan weet je toch waarom ik kom? Ik heb expliciet gevraagd of ze op voorraad waren, omdat ik dan niet voor niks kom. Deze wielen (syncros rp2.0) zitten in een hele grote range Scott fietsen, waar hij dealer van is. Tuurlijk snap ik dat het niet op voorraad kan zijn. Maar laat een klant niet voor niks rijden, ik vraag het toch ook niet voor niks.
Band, cassette of remschijf is niet los geweest want het is straight pull. Kwestie van nippel ff vasthouden bij het verwijderen van de kapotte spaak, nieuwe indraaien, hij was aan de kop gebroken.

NB Ik heb helaas al vaker gepruts gezien daar. Bij aanschaf werden de pedalen zonder montagevet geplaatst, zadel zonder momentsleuteltje op hoogte gezet en na die beurt kreeg ik de fiets in een dikke laag kettingolie terug, terwijl ik wax gebruik, kan gebeuren natuurlijk maar storend is het wel, je kon prima de wax zien zitten.

De jongen die in de zaak stond bood me wel een tijdelijk wiel aan, zodat ik kon rijden, dus hij voelde wel dat het allemaal niet helemaal hoorde te gaan zo.
nou.... ik weet niet hoe jij het vervolgens hebt aangepakt, en dat je nu weer gewoon heen gaat met je vraag omtrent je spaak.

Maar ik zou dit gewoon aankaarten bij de fietsenzaak. Dat je niet helemaal tevreden bent over de gang van zaken... nu kan ik het mis hebben of ik lees erover heen. Maar volgens mij heb jij die kritiek niet geuit in de fietsenzaak.

Het is voor een fietsenzaak of een bedrijf altijd leuk om te horen wanneer iets goed gaat, maar soms is het ook wel verstandig om aan te geven als iets niet goed gaat in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Fisico schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:35:
[...]

Ik denk niet de speciale blauwe uit de Paul Smith-versie van de Kask Protone ;) Maar ik heb al wel gekeken naar nieuwe losse voor het geval deze een echt versleten zijn. Al zie ik het ook als een goede indicatie om een nieuwe helm te kopen.
Nee klopt, maar voor een beetje standaard padding kan het prima :) Had hier een helm liggen waar de pads van kwijt waren. klittenband stikkertjes zaten erbij. Zelfs in 3 kleurtjes :P

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
@Mistraller hoe druk is die winkel? Klinkt alsof ze geen tijd hebben of nemen om rustig na te denken/zaken na te lopen. Zoals je ketting volkwakken met vet. Of zeggen jahoor we hebben alle spaken in huis. Is het een racefiets specialist of staan er vooral ebikes/hybrides in de werkplaats?

Klinkt alsof het tijd is voor een andere service punt.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
pier87 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:14:
[...]

nou.... ik weet niet hoe jij het vervolgens hebt aangepakt, en dat je nu weer gewoon heen gaat met je vraag omtrent je spaak.

Maar ik zou dit gewoon aankaarten bij de fietsenzaak. Dat je niet helemaal tevreden bent over de gang van zaken... nu kan ik het mis hebben of ik lees erover heen. Maar volgens mij heb jij die kritiek niet geuit in de fietsenzaak.

Het is voor een fietsenzaak of een bedrijf altijd leuk om te horen wanneer iets goed gaat, maar soms is het ook wel verstandig om aan te geven als iets niet goed gaat in dit geval.
Ik heb dat uiteraard aangegeven. (Zonder klacht geen verbetering) Maar die klacht over de aflevering had ik de vorige keer ook al geuit, veel meer dan sorry het was druk, kwam er niet uit. De fiets is daar nu eenmaal gekocht, en vanwege garantie ben ik toch aan die zaak gebonden. Voor de 5 jaars garantie van Scott moet je fiets jaarlijks onderhouden worden door een dealer, maar ik heb al wel gezien dat dat dus ook een andere dealer mag zijn, al rekenen ze dan in geval van een claim wel een toeslag, als het niet de aankoopdealer is.

@ElGreco Ze doen in principe vooral sport/race/MTB slechts beetje e-bike.

Goed, blijft natuurlijk N=1 maar ik ga er inderdaad liever niet meer terug. Zeker omdat ik eigenlijk alles zelf kan. Ik heb ook al nagezocht hoe strikt Scott navraagt of er onderhoud is uitgevoerd, en dat lijkt mee te vallen...dus wie weet laat ik die servicebeurten wel gewoon voor wat ze zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Mistraller op 17-05-2021 12:37 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
418O2 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 00:00:
[...]

Nee, die kan je niet verlengen waarschijnlijk, met carbon sowieso lastig
Waarom is het eigenlijk lastiger met carbon? Iets met de stijfheid van het geheel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

We mogen weer in groepjes rijden! (vanaf woensdag dan)

https://www.nu.nl/coronav...ntuin-en-sportschool.html

Ik denk, als ik zo afgelopen weekeinde solo aan het fietsen was, dat heel veel mensen de weken door elkaar aan het halen waren.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• nomar109
  • Nu online
McMiGHtY schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:19:

Ik denk, als ik zo afgelopen weekeinde solo aan het fietsen was, dat heel veel mensen de weken door elkaar aan het halen waren.
Dat vermoed ik ook. Is al een tijdje aan de gang trouwens.
Ik zal me er wel niet populair mee maken, maar eigenlijk vond ik het verbod op rijden in groepen wel prettig. Ik denk dat er heel veel medeweggebruikers zijn die daar ook zo over denken. Ik zou er best een voorstander van kunnen zijn als de regel zou worden dat je alleen in groepen mag rijden met een brevet of iets dergelijks. Zodat het een klein beetje binnen de perken blijft. Vorige week is hier nog een wandelaarster het ziekenhuis in gereden door een groepje racers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 12:00
McMiGHtY schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:19:

Dit is al weken aan de gang. Ik heb het al een keer eerder gezegd en toen kreeg ik wat mensen hier op het forum over mij heen omdat ik zou generaliseren, maar ik zie vooral de groep van 55 jaar en ouder die in grote groepen rijdt. Ik zie ze jonger ook wel met meer dan 2 rijden, maar dan is het vaak maar 3 of 4. De groep van 55+ zie je al snel in groepen van 8 en hoger.

Paar weken geleden nog een keer toen ik op de dijk bij Nieuwegein liep met mijn zoon knapte er even iets en heb ik nog naar zo'n groep van mannetje of 12+ geroepen of voor hun corona niet geldt. Ik weet dat het waarschijnlijk niets doet, maar als ze meer van zulke reacties krijgt, misschien, heel misschien dat ze dan realiseren dat ze verkeerd bezig zijn.

EDIT: gisteren nog een ritje gedaan met een maatje en waar er andere mensen reden er expres voor gezorgd dat we er niet achter zouden blijven hangen om andere niet het idee te geven dat we als groep zouden rijden.

[ Voor 8% gewijzigd door WaSteiL op 17-05-2021 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Werd afgelopen donderdag door diverse groepen ingehaald...alleen gekleed in teamkleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Nu online
WaSteiL schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:16:
[...]

ik zie vooral de groep van 55 jaar en ouder die in grote groepen rijdt. Ik zie ze jonger ook wel met meer dan 2 rijden, maar dan is het vaak maar 3 of 4. De groep van 55+ zie je al snel in groepen van 8 en hoger.
Dat kan ik niet bevestigen. Ze zijn van alle leeftijden volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Laatst online: 09:04
En juist het rijden in groepsverband in TEAMKLEDING begrijp ik niet...

Je zet daarmee de sponsor ook mooi te kijken, als sponsor zou ik daar dus echt niet blij van worden...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-09 21:18
Een permanent verbod op groepen van pak hem beet meer dan 6 op de openbare weg lijkt me ook helemaal geen slecht idee, snap wel dat dit juridisch niet te doen is maar je mag dromen!

Afgelopen donderdag en vrijdag ben ik samen met twee vrienden heen en weer gereden naar Groningen vanuit Amsterdam en toen ben ik er wel achter gekomen dat het rondom de randstad ongelooflijk veel drukker is dan in Drenthe/Friesland/Groningen. Dit wist ik wel maar dat het verschil zo groot was had ik niet gedacht. Was echt een verademing.

Natuurlijk was het vrijdag geen landelijke feestdag maar ook donderdag was het daar heerlijk rustig. In Drenthe en Groningen had ik bovendien nog nooit gefietst en met name Drenthe vond ik echt prachtig. Amper groepen en iedereen leek nog eens vriendelijker en relaxter ook.

Dat de mensen daar ook nog eens compleet onverstaanbaar zijn zorgde helemaal voor een vakantiegevoel ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Nu online
Louislouislouis schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:31:
Een permanent verbod op groepen van pak hem beet meer dan 6 op de openbare weg lijkt me ook helemaal geen slecht idee, snap wel dat dit juridisch niet te doen is maar je mag dromen!
Ik denk dat als je een brevet voor het rijden in groepen (die je krijgt na een bekwaamheidstoets) verplicht stelt, je voldoende juridische gronden hebt waarop je kunt handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
nomar109 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:35:
[...]

Ik denk dat als je een brevet voor het rijden in groepen (die je krijgt na een bekwaamheidstoets) verplicht stelt, je voldoende juridische gronden hebt waarop je kunt handhaven.
Maar wat is juridisch het verschil tussen 6 scholieren die samen rijden of 6 wielrenners?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor zo'n oplossing zoals genoemd maar zulke zaken vastleggen lijkt mij als leek niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Nu online
WaSteiL schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:38:
[...]

Maar wat is juridisch het verschil tussen 6 scholieren die samen rijden of 6 wielrenners?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor zo'n oplossing zoals genoemd maar zulke zaken vastleggen lijkt mij als leek niet zo makkelijk.
Die groepen scholieren verbieden we ook meteen >:)
Nee, je hebt wel een punt. Iedereen weet wel over wat voor soort groepen het gaat, maar beschrijf dat maar eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
snelheids limiet erboven op :D
zonder brevet niet harder dan 25km/uur in groepen van 6+

nee, allemaal gekheid, dat gaat er in NL niet van komen (voorlopig althans..) en dat is aan de ene kant maar goed ook. We moeten niet doorslaan met regeltjes.

Maar een beetje rekening houden met elkaar zou een hoop schelen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Dan heb ik nog wel wat ideeen qua voorwaarden om een ebike te mogen besturen...

"Hoort u dit belletje?"

Nee? --> DOEI!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:19
Louislouislouis schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:31:
Dit wist ik wel maar dat het verschil zo groot was had ik niet gedacht. Was echt een verademing.

Natuurlijk was het vrijdag geen landelijke feestdag maar ook donderdag was het daar heerlijk rustig. In Drenthe en Groningen had ik bovendien nog nooit gefietst en met name Drenthe vond ik echt prachtig. Amper groepen en iedereen leek nog eens vriendelijker en relaxter ook.
ssstt. Niet te hard zeggen. Dit wouden we graag zo houden O-)

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Wouden zijn bossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Die zijn er dan ook nog in die gebieden, met echte wolven en zo :+

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Ach jongens, vanaf woensdag gaan de sportscholen weer open, volgend seizoen weer competities voetbal, volleybal, basketbal, enz en dan is het weer heerlijk rustig op de fiets ;)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik ben nu Marktplaats al aan het F5'en...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
nomar109 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:48:
[...]

Die groepen scholieren verbieden we ook meteen >:)
Nee, je hebt wel een punt. Iedereen weet wel over wat voor soort groepen het gaat, maar beschrijf dat maar eens.
De reden dat dit in mij opkomt is omdat je dit ook andersom kan gebruiken. Als wielrenner, gravelrijder of MTB'er word je nog wel eens raar aangekeken. Maar als daar fietsers mogen komen, kunnen de 3 groepen die ik net noemde niet uitgesloten worden.

Dat ik toevallig wat harder fiets dan een reguliere fietser zegt niets dat ik niet van de omgeving aan het genieten ben. Misschien moet ik gewoon van A naar B en vind ik het fijn om in een latex pakje rond te rijden.. correctie lycra pakje ipv een ANWB jas. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:19
@Louislouislouis zegt niet voor niks dat we niet te verstaan zijn :z

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Drenthen en Grunningers kan ik over het algemeen wel verstaan..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
McMiGHtY schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:26:
Drenthen en Grunningers kan ik over het algemeen wel verstaan..
Ik versta Friezen zelfs (en dat als Groninger).

En laten we (als noordelingen) hopen dat het hier rustig blijft. Dat fietst een stuk fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 20:22
Op strava de isostar challenge gedaan, geeft een kortingscode van 30%. Volgens mij een algemene code, geldig op de website van Isostar zelf, het hele assortiment.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

BertP schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:02:
Op strava de isostar challenge gedaan, geeft een kortingscode van 30%. Volgens mij een algemene code, geldig op de website van Isostar zelf, het hele assortiment.

***members only***
*m.u.v. voordeelpakketten ‘endurance pack’, ‘protein pack’ & ‘energy pack’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 20:22
McMiGHtY schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:05:
[...]

*m.u.v. voordeelpakketten ‘endurance pack’, ‘protein pack’ & ‘energy pack’.
Thanx voor de aanvulling, de footer/kleine lettertjes had ik even gemist bij het scannen van de mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Heel ander dingetje.. wat zijn de ervaringen met stuurtassen? Vorige week een dagje gefietst met wat extra kleren voor 's avonds/de volgende morgen in een mooi chinees saddlebag. Met het inpakken bleek die te smal te zijn voor m'n slippertjes en nu ben ik eigenlijk iets aan het zoeken waarmee ik :

- Genoeg ruimte heb om slippers/schoenen en een setje kleren (broek/shirt/sokken/onderbroek) en iets van een extra jasje e.d. mee te nemen.

Nou zou je kunnen zeggen, pak een rugzak, maar de ervaring die ik daar mee heb is dat ik dat niet fijn vind, het moet dus iets zijn wat ik aan m'n fiets kan knopen en niet gelijk de hoofdprijs kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
McMiGHtY schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:12:
Heel ander dingetje.. wat zijn de ervaringen met stuurtassen? Vorige week een dagje gefietst met wat extra kleren voor 's avonds/de volgende morgen in een mooi chinees saddlebag. Met het inpakken bleek die te smal te zijn voor m'n slippertjes en nu ben ik eigenlijk iets aan het zoeken waarmee ik :

- Genoeg ruimte heb om slippers/schoenen en een setje kleren (broek/shirt/sokken/onderbroek) en iets van een extra jasje e.d. mee te nemen.

Nou zou je kunnen zeggen, pak een rugzak, maar de ervaring die ik daar mee heb is dat ik dat niet fijn vind, het moet dus iets zijn wat ik aan m'n fiets kan knopen en niet gelijk de hoofdprijs kost.
Ik heb hier een stuurtas van Topeak. Je mag deze eens komen lenen om te kijken of het wat is voordat je iets koopt.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL

Ik heb op de gravelbike een Topeak Barloader : https://www.topeak.com/gl...lebar-Bags/1301-BARLOADER

Ik heb het niet getest, maar half overdwars past daar denk ik wel een paar slippers in. Er kan uiteindelijk best veel in, maar je kunt hem ook wat strakker oprollen als je wat minder bij je hebt. Het is natuurlijk niet zo aero, maar als je dat niet boeit is dit een prima tas.

Houd alleen rekening met krassen op je frame met tassen die hangen aan je frame in het algemeen. Protective tape is geen overbodige luxe. De lak op mijn Trek Checkpoint is echt van erbarmelijke kwaliteit en na 1 ritje was het er al aardig slecht aan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 13-09 22:30

pro_6or

amateur_60r

Ypuh schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:04:
[...]

Ter indicatie; ik fiets met een powermeter en als je naar de wat stevigere ritjes kijkt kom ik op ongeveer 1.000 kcal/uur. Dan rij je dus al 35 km/u+ en gemiddeld zo'n ~270w. Met ca. 300w ga je richting de 1.200 kcal/uur maar zit je ook al rond de 37 km/u.

Is wel te doen dus, maar ik rij lang niet elke rit 35 per uur. Meestal ergens rond de 32/30 km/u en dan zit je op zo'n 850 en 650 kcal per uur.

Hoe zit dat nou, mijn allersnelste ritten zitten nog onder de 32 gemiddeld (31.7 wanneer ik een intensieve rit doe). En dat is dan maar iets van 30/35km zo ongeveer. Ik heb dat 1 keer gehaald op 70+ (maar toen wel een km of 15 achter 2 snelle henkies meegelift). Ik denk niet dat ik ueberhaupt 36 gemiddeld kan halen op zo'n afstand. Heb het ook nog ooit echt geprobeerd.

Maar wanneer ik er echt voor ga op een stuk van tussen de minuut en de 2 minuten kom ik wel in de strava top 10 (meestal net op de 50 km/h). Tussen "ekte ekte" dus, of semi professionele duursporters uit de oemgeboeng. Dat zijn ook nog wel redelijk druk bezette segmenten hier tussen Arnhem en Nijmegen. Ik heb wel altijd gevolleyballed en getennist, maar echt explosief ben ik ook niet. Aan het net had ik met mijn 186 nooit echt wat in te brengen (geen bijzondere sprongkracht, ja, bijzonder matig).

Ik heb de indruk dat ik dan toch vrij zwak ben, qua fietsen, maar ook weer niet dan op die kortere stukjes.

gelieve laatste stukje ego niet af te breken!

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verschillende energiesystemen. Die korte stukjes doe je met je anaerobe energiesysteem. Bij de lange ritten gaat het om je aerobe systeem. Elk zijn individueel trainbaar. Aanrader als is trouwens de podcast Icecast van Jac Orie, daar gaat het hier regelmatig over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Schoenen/slippers nemen erg veel ruimte in.
Gewoon voor zoiets gaan ; https://skinners.cc/

Of je slippers laten bungelen aan je zadeltas zoals veel mensen doen.
Maar schoenen erin mag je wel erg grote tas hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door DDX op 17-05-2021 16:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Tja, Fries bloed. Verder is hard rijden simpel terug te brengen naar de combinatie van aanleg (VO2Max + herstelvermogen) en training (uren maken + consistentie).

Dan zijn er nog wel wat variabelen zoals weer, route, materiaal, fietspositie, gewicht, ervaring, type renner etc. maar die zijn naar mijn inziens secundair. Iemand die veel (gericht) traint zal vrijwel altijd beter af zijn dan iemand die enkel talent heeft. Neem een Devin van Tour de Tietema die absoluut geen talent/aanleg heeft, maar wel flinke progressie boekt. Als hij het serieus op blijft pakken, zou hij in staat moeten zijn om Bas (die veel meer aanleg heeft) te kunnen verslaan als die niet serieus blijft trainen.

Verder fiets ik natuurlijk al wat langer en ben ik er altijd vrij veel mee bezig (voor zover dat nog niet opgevallen was). Dat maakt het niet heel eerlijk om te vergelijken. Toch zijn er hier nog wel een paar die mij prima bij kunnen houden of nog een beetje sneller zijn, in sommige gevallen met significant minder uren (of meer).

Edit: Zoals @NewbieNeo aangeeft; kilometer per uur zegt niets. Compleet nutteloze statistiek als je het mij vraagt. Ik kijk zelf alleen nog maar naar vermogen en dan niet eens de gemiddeldes. Ik peddel meestal gewoon rustig de stad in/uit en denk vooral in blokken. Veel interessanter zijn de 15s/60s/120s/5m/20m/60m waardes, ook al doe je die nooit allemaal in één rit.

[ Voor 34% gewijzigd door Ypuh op 17-05-2021 16:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Laatst online: 10-09 22:12
@pro_6or 36 km/h is niet zo moeilijk hoor. Gewoon wachten totdat het hard waait en dan met de wind in de rug fietsen en de trein terug pakken. O-)
maw het is maar net hoe je gem snelheid meet en hoever je wilt gaan.
bijv wachten met het opnemen van de rit totdat je de stad uit bent en geen stoplichten meer tegenkomt.
Of alleen ritten met weinig bochten/verkeer mee tellen.

Daarom vind ik gem. snelheid een vrij nutteloze statistiek om vergelijkingen mee te trekken, omdat er zoveel factoren zijn die het beïnvloeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocramk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-08 14:04

Ik heb deze. In februari voor 45,- bij Hopmans gehaald. Tas zit goed vast, beweegt nauwelijks. Als ik hem te vol doe is er alleen geen ruimte meer om in de beugels te gaan, dat is wel een klein nadeel. Heb ook een giga-zadeltas, maar als ik maar één tas meeneem heeft deze mijn voorkeur i.v.m. beperkte invloed op het fietsgedrag.
DDX schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:35:
[...]

Schoenen/slippers nemen erg veel ruimte in.
Gewoon voor zoiets gaan ; https://skinners.cc/

Of je slippers laten bungelen aan je zadeltas zoals veel mensen doen.
Maar schoenen erin mag je wel erg grote tas hebben.
Is het nodig om dit soort coole dingen met ons te delen? Waarschijnlijk word ik morgen wakker met de gedachte dat mijn leven niet compleet is zonder deze 'schoenen'.

[ Voor 15% gewijzigd door ocramk op 17-05-2021 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Of zoiets. Ziet er meer uit als een schoen, weegt niets en je kunt het ook oprollen.

https://www.vivobarefoot....il-ii-all-weather-fg-mens

Schoenen is verder een ramp. Ik gebruikte de frontloader van topeak om mijn volleybalschoenen in kwijt te kunnen, als ik op de fiets naar wedstrijden ging. Klote dingen zijn het ook te vervoeren, schoenen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

NewbieNeo schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:38:
@pro_6or 36 km/h is niet zo moeilijk hoor. Gewoon wachten totdat het hard waait en dan met de wind in de rug fietsen en de trein terug pakken. O-)
maw het is maar net hoe je gem snelheid meet en hoever je wilt gaan.
bijv wachten met het opnemen van de rit totdat je de stad uit bent en geen stoplichten meer tegenkomt.
Of alleen ritten met weinig bochten/verkeer mee tellen.

Daarom vind ik gem. snelheid een vrij nutteloze statistiek om vergelijkingen mee te trekken, omdat er zoveel factoren zijn die het beïnvloeden.
ik zet hem aan bij huis en uit bij huis (elke km telt :-) ). En rijd altijd een rondje. Ik ga nooit ergens heen op de fiets en dan terug met auto of trein oid. Heel soms naar de camping of zo. Dus een echte wind mee rit zit er nooit bij.

Vorig jaar 4800km en dit jaar dan in februari weer begonnen en nu 2900km. de jaren daarvoor vrij weinig. Dus tja, dat zijn ook nog niet echt de KM inderdaad. Ik heb een aantal kloterige blessures (en trombose) gehad in die periode. Ik zal proberen lekker door te blijven gaan (naast het tennis).

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@pro_6or Ter referentie, vorig jaar had ik zo'n 16.000km en dit jaar tot nu toe 5.300km. Dan zijn er nog genoeg hier die voorlopen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
pro_6or schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:55:
[...]

ik zet hem aan bij huis en uit bij huis (elke km telt :-) ). En rijd altijd een rondje. Ik ga nooit ergens heen op de fiets en dan terug met auto of trein oid. Heel soms naar de camping of zo. Dus een echte wind mee rit zit er nooit bij.

Vorig jaar 4800km en dit jaar dan in februari weer begonnen en nu 2900km. de jaren daarvoor vrij weinig. Dus tja, dat zijn ook nog niet echt de KM inderdaad. Ik heb een aantal kloterige blessures (en trombose) gehad in die periode. Ik zal proberen lekker door te blijven gaan (naast het tennis).
Niet druk over maken.

Zorg ervoor dat je het leuk blijft vinden en regelmatig gaat.

Snelheid komt vanzelf..

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaSteiL
En vooral niet alleen maar hard willen. Ik heb het afgelopen jaar de meeste vooruitgang gehad door juist meer rustige ritten erin te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Ja, I know, voooral de lol er in houden. Ik heb wel altijd de neiging maximale inzet te doen, anders voelt het als cheaten. Ik weet dat ik vaker lekker moet toeren.

Gisteravond ondanks dat ik erg moe was heerlijk getennist maar erheen en naar huis zo traag als een puber gefietst. Was echt ff genieten. Met die mooie lucht ook.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
training zou een eigen topic moeten krijgen :D
Als je net begint maakt het allemaal niet zoveel uit, dan moet je gewoon zorgen dat je km en uren maakt.

heb je die fase achter de rug kan je gewoon blijven fietsen en langzaam een beetje beter worden, maar wil je nog steeds grote stappen zetten, moet je op de volgende zaken gaan letten:
- rust/recovery. Tussen je ritten door, zorgen dat je neit teveel intensiteit achter elkaar doen, maar ook bv om de 6 weken een hele week rustig aan.
- variatie, niet altijd 1 tempo. vo2max, sweet spot, duur..
- als je genoeg tijd hebt lange duurritten doen op relatief laag tempo! (maar ook die afwisselen)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
[...]
Zijn toch best wat km's ?
En niet te druk maken om snelheid.
Ik maak ook weinig ritjes met snelheden van 35 per uur+
Deels omdat je dan wel erg afhankelijk bent van route, beetje afremmen en je moet daarna al weer flink harder om gemiddelde weer omhoog te krijgen.
Maar ook omdat gemiddelde over een uurtje mij echt niet boeit. (en vaak maar ik liever wat meer uurtjes)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBarBarian
@Prulleman

Trainen moet je niet over praten, maar moet je doen ;)

* MrBarBarian is off voor een uurtje <55% FTP

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

DDX schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:17:
[...]

Zijn toch best wat km's ?
En niet te druk maken om snelheid.
Ik maak ook weinig ritjes met snelheden van 35 per uur+
Deels omdat je dan wel erg afhankelijk bent van route, beetje afremmen en je moet daarna al weer flink harder om gemiddelde weer omhoog te krijgen.
Maar ook omdat gemiddelde over een uurtje mij echt niet boeit. (en vaak maar ik liever wat meer uurtjes)
Nou, voor de afgelopen 2 jaar wel, al voelt het moeilijk om mezelf “wielrenner” (of zelfs maar fietser) te noemen met dat soort kilometrage. En Idd wat je zegt, zeker met de hogere gemiddeldes zijn een paar plekjes met vertraging echt heel moeilijk om weer bij te fietsen.

De rust pakken is voor mij lastig, training bijnier physio (die waarschuwt me daar ook steeds voor), tennis. Slapen is ook lastig, altijd te laat op mijn nest.

Ik blijf dit jaar lekker fietsen hoor, zal ook wat vaker nog een stuk rustiger aan doen en dan wat verder. Kom ik ook nog eens ergens!

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 20:47
Ik heb voor het eerst het gevoel misschien wel iets overtrained te zijn. 2x100km + 1 uur 105 watt intervals in 4 dagen was wel de limiet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:27
418O2 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:51:
Ik heb voor het eerst het gevoel misschien wel iets overtrained te zijn. 2x100km + 1 uur 105 watt intervals in 4 dagen was wel de limiet :)
Overtrained of moe? Wel begrijpelijk als je een stuk meer doet dan je normaal doet. Ik had het afgelopen week, na een rit van een uur of 4 onverhard was ik gezien, laatste 10 km naar huis was een hele opgave. Nu nog steeds aan het bijkomen, in combinatie met het normale leven duurt dat soms toch langer. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
J-M-T schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:06:
[...]

Overtrained of moe? Wel begrijpelijk als je een stuk meer doet dan je normaal doet. Ik had het afgelopen week, na een rit van een uur of 4 onverhard was ik gezien, laatste 10 km naar huis was een hele opgave. Nu nog steeds aan het bijkomen, in combinatie met het normale leven duurt dat soms toch langer. :P
Nou, het voelt anders dan moe denk ik. Maar even aanvoelen hoe het gaat :) vandaag sowieso even overslaan, misschien donderdag maar weer. Of woensdag en vrijdag...

Ik ben echt in korte tijd helemaal gefocussed geraakt. Maand niet gedronken nu, barst van de energie en enthousiasme, maar ben nu wel tegen de grens gelopen van wat ik nu aan kan denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:27
418O2 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:10:
[...]

Nou, het voelt anders dan moe denk ik. Maar even aanvoelen hoe het gaat :) vandaag sowieso even overslaan, misschien donderdag maar weer. Of woensdag en vrijdag...

Ik ben echt in korte tijd helemaal gefocussed geraakt. Maand niet gedronken nu, barst van de energie en enthousiasme, maar ben nu wel tegen de grens gelopen van wat ik nu aan kan denk ik :)
Je kunt op een gegeven moment ook wat lichter werk doen natuurlijk. Lagere intensiteit, wat korter etc. Goed voor je herstel al kan het soms lastig zijn je eraan te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
@418O2
No worries, overtraind wordt je niet in 4 dagen. Dat is een structureel proces van enkele weken/maanden.

Je lichaam geeft mogelijk wat signalen van vermoeidheid. Daar is niks ergs aan. Dagje wat rustiger aan en het lost zich weer op.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-09 22:00
Vergelijk eens je hartslag qua wat je gewend bent bij tempo's/vermogens. Is ie hoger, doe rustig aan, is ie gelijk, focus op duurritjes totdat het vermoeude gevoel weg is.

Zo had ik zelf vorige week een zwaar verhoogde hartslag na 5 dagen sport, dan ff een weekend rust en klaar is kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 21:37
webber87 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:35:
[...]

Stuurbuis afgezaagd? Dat zie ik zo niet. Kan je niet, zoals bij een gewone fiets, het stuurbuis gewoon een stukje verhogen? Bij een oude fixie heb ik dat wel eens gedaan. Wat zie ik iets over het hoofd? :?
Het kan hiermee:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sBCtGy4q/CIMG2103.jpg

maar zoals gezegd is het een lapmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Om verder in te haken op het trainen, vanavond voor het eerst een sprinttraining gedaan.

Was een beetje aan het babbelen met een van de trainers en die zei ook wel dat dit heel erg helpt voor snellere 100km's. Je kunt dus zeg maar het plafond van je aerobe systeem bereiken als je eerst alleen beter wordt door gwn te fietsen. Daarna moet je je anaerobe niveau verhogen zodat je aerobe mee kan rekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Cranzai schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:13:
Om verder in te haken op het trainen, vanavond voor het eerst een sprinttraining gedaan.

Was een beetje aan het babbelen met een van de trainers en die zei ook wel dat dit heel erg helpt voor snellere 100km's. Je kunt dus zeg maar het plafond van je aerobe systeem bereiken als je eerst alleen beter wordt door gwn te fietsen. Daarna moet je je anaerobe niveau verhogen zodat je aerobe mee kan rekken.
precies, variatie :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
MrBarBarian schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:44:
@418O2
No worries, overtraind wordt je niet in 4 dagen. Dat is een structureel proces van enkele weken/maanden.

Je lichaam geeft mogelijk wat signalen van vermoeidheid. Daar is niks ergs aan. Dagje wat rustiger aan en het lost zich weer op.
Daarom zei ik 'misschien iets'. Genoeg signaal om even rust te pakken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

pro_6or schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:38:
[...]

Nou, voor de afgelopen 2 jaar wel, al voelt het moeilijk om mezelf “wielrenner” (of zelfs maar fietser) te noemen met dat soort kilometrage. En Idd wat je zegt, zeker met de hogere gemiddeldes zijn een paar plekjes met vertraging echt heel moeilijk om weer bij te fietsen.

De rust pakken is voor mij lastig, training bijnier physio (die waarschuwt me daar ook steeds voor), tennis. Slapen is ook lastig, altijd te laat op mijn nest.

Ik blijf dit jaar lekker fietsen hoor, zal ook wat vaker nog een stuk rustiger aan doen en dan wat verder. Kom ik ook nog eens ergens!
Je bent een wielrenner wanneer je een racefiets hebt en plezier hebt in het fietsen kilometers maken dan toch niet uit?

Oow ja en een mening hebt over zadeltasjes als je daar geen mening over hebt vraag ik me af wat je hier komt doen :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-09 15:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oz9XLsTGVhXZzQBCOdI41gzsr9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TG94ja1nLZgLjal1xcwWSli.jpg?f=fotoalbum_large

N+1-1 is er, geluk gehad met de release van Canyon vorige week dinsdag en vanmiddag de Grizl CF SL 8 mogen ontvangen :*) best een unicum met de huidige markt denk ik!

Pedalen voor Assioma SPD hack moeten nog binnenkomen dus nog even wachten voor ik er echt op kan fietsen, maar eerste rondje om de wijk heen hier al erg positief!

En dan komen er binnenkort™ ook nog eens een set deftige schoenen van @ElGreco onder 8) de voorbereidingen voor The Ride Gravel en de Ride zelf natuurlijk worden genieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Nutterd schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:27:
[...]

Je bent een wielrenner wanneer je een racefiets hebt en plezier hebt in het fietsen kilometers maken dan toch niet uit?

Oow ja en een mening hebt over zadeltasjes als je daar geen mening over hebt vraag ik me af wat je hier komt doen :+
Zadeltasje doe ik niet O-) alles gaat in mijn drink rugzak :D

Zie nou wel, geen wielrenner.

Heb wel ooit een klein jongetje moeten corrigeren (zonder tik) in Barneveld “kijk pap, een wielrenner”. Aaah, de lieverd! Nou, nauwelijks hoor!

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Al eens gekeken naar intervals.icu?
Als ik de gelinkte linkjes onderaan de fitness-pagina moet geloven, zit er een logica achter het fitness-overzicht :)
Ik kijk er met een schuin oog naar. Je ziet wel, dat ik qua fitness (blauwe lijn bovenste deel) vooruitga nu ik wat vaker het rood in ga. Periode zonder rood (voldoende stress) gaf ook weinig tot geen vooruitgang aldus het lijntje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7AhoAEFC3TY6yCM-EuBRPSv9gg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S3aEsXZlN1PWUUtar1N64rCj.png?f=fotoalbum_large

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Johlo schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:58:
[Afbeelding]

N+1-1 is er, geluk gehad met de release van Canyon vorige week dinsdag en vanmiddag de Grizl CF SL 8 mogen ontvangen :*) best een unicum met de huidige markt denk ik!

Pedalen voor Assioma SPD hack moeten nog binnenkomen dus nog even wachten voor ik er echt op kan fietsen, maar eerste rondje om de wijk heen hier al erg positief!

En dan komen er binnenkort™ ook nog eens een set deftige schoenen van @ElGreco onder 8) de voorbereidingen voor The Ride Gravel en de Ride zelf natuurlijk worden genieten!
Vet ding hoor! Ik denk inderdaad geluk hebben dat je er een hebt kunnen krijgen!

Powermeter voor de gravelbike "moet" ik ook nog hebben en ben ook aan het denken om de SPD hack toe te passen bij een Assioma (wel alleen de linker) een goedkoper/beter alternatief kan ik niet bedenken (cannondale crankstel) en de Garmin pedalen zijn echt belachelijk duur

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwiebus
  • Laatst online: 08:13
Ypuh schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:38:
Edit: Zoals @NewbieNeo aangeeft; kilometer per uur zegt niets. Compleet nutteloze statistiek als je het mij vraagt. Ik kijk zelf alleen nog maar naar vermogen en dan niet eens de gemiddeldes.
Vooral bergop haal ik om de een of andere reden een veel lagere gemiddelde km/u. Gisteren, weliswaar virtueel in Zwift, een ritje van 1h7m56s gedaan met slechts 16.1km/u gemiddeld maar daarvoor moest ik wel 301W gemiddeld trappen.

Wat ik mij wel eens afvraag in hoeverre ervaring invloed heeft op prestaties en of het voor mijn huidige prestaties wat uitgemaakt zou hebben als ik bijvoorbeeld 30 jaar geleden in plaats van 1 jaar geleden zou zijn begonnen te fietsen en dat tot nu had volgehouden.

Volgens Garmin is mijn Fitness Age inmiddels gedaald naar 20, wat moet mijn Fitness Age 28 jaar geleden dan wel niet geweest zijn. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-09 15:13
Nutterd schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:12:
[...]

Vet ding hoor! Ik denk inderdaad geluk hebben dat je er een hebt kunnen krijgen!

Powermeter voor de gravelbike "moet" ik ook nog hebben en ben ook aan het denken om de SPD hack toe te passen bij een Assioma (wel alleen de linker) een goedkoper/beter alternatief kan ik niet bedenken (cannondale crankstel) en de Garmin pedalen zijn echt belachelijk duur
Inderdaad vooral een kwestie van "moet", ik heb ook nog even zitten kijken naar linker grx crank maar dit vond ik toch net even een fijner idee omdat het eventueel ook voor de gewone fiets te gebruiken is, iets met toekomst enzo. Nog steeds aan de prijs en de pedalen voor de SPD hack moeten uit Oostenrijk komen omdat ze ook nergens op voorraad waren, maar goed, dan ben ik zo wel weer helemaal compleet haha. Ben benieuwd of de Oostenrijkse post net zo goed doorrijdt als UPS vanuit Koblenz :*)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Ik haal vrijwel nooit een avg boven de 30km/h. Maar ik heb wel lol :)
Niet teveel vergelijken met anderen. Er is maar 1 tegenstander en dat is je bankstel.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 16:21

FFW

Ik ben zo'n fietser met pedaalvrees. In het verleden heb ik SPD geprobeerd en ben er een paar keer lelijk mee gevallen en fiets sindsdien (op een nieuwe aero fiets) met mijn oude sportschoenen en platte pedalen.

Ik heb een maand Magped pedalen gebruikt, dit zijn magnetische mountainbike pedalen met SPD adapters. In de pedaal zit een magneetje en op de plek van je SPD komt een metalen plaatje. Het trapte goed en voelde solide aan.

In een zoektocht naar verbetering heb ik dit paar MTB pedalen (flatties) vervangen door de Magped Road pedalen, die de helft wegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7KGu-l0iuEKloJ_YSulsh0FLbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLwhfn3a60VnLYvi3k8NSOyZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb eindelijk ook eens fietsschoenen gekocht (ik heb jaren op sportschoenen gereden) , thuisgekomen blijken mijn Northwave MTB schoenen SPD te zijn en de Magped Road zijn 3 punts SL 'cleats'. Dat past dus niet.

Ik kan ijzeren SPD plaatjes op de SPD schoenen zetten, maar na beter bekijken zie ik dat dat niet gaat werken omdat de magneet uitsteekt en dus de plastic cleat nodig heeft om schuiven te voorkomen.

Ik kan de schoenen ruilen voor de juiste pedaalaansluiting. Dan heb ik racefietsschoenen zonder loopvlak, wat ik gevaarlijk vind bij stoplichten of noodstops.

Ik kan alles nog terug naar de winkel sturen, maar is hier wellicht een oplossing voor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Stufferdt schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:10:
[...]

Al eens gekeken naar intervals.icu?
Als ik de gelinkte linkjes onderaan de fitness-pagina moet geloven, zit er een logica achter het fitness-overzicht :)
Ik kijk er met een schuin oog naar. Je ziet wel, dat ik qua fitness (blauwe lijn bovenste deel) vooruitga nu ik wat vaker het rood in ga. Periode zonder rood (voldoende stress) gaf ook weinig tot geen vooruitgang aldus het lijntje.
[Afbeelding]
Volgens Intervals.icu zou ik nu ongeveer dood moeten zijn :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sAzL26-QOFAu4LgadTRWqfbVtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oED20pVhImpkPPo8n9OmoEkH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
FFW schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:36:
maar is hier wellicht een oplossing voor?
Ja. Gewoon even doorbijten en leren omgaan met clipless pedalen.

Iedereen kan het. Jij ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
FFW schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:36:
Ik ben zo'n fietser met pedaalvrees. In het verleden heb ik SPD geprobeerd en ben er een paar keer lelijk mee gevallen en fiets sindsdien (op een nieuwe aero fiets) met mijn oude sportschoenen en platte pedalen.

Ik heb een maand Magped pedalen gebruikt, dit zijn magnetische mountainbike pedalen met SPD adapters. In de pedaal zit een magneetje en op de plek van je SPD komt een metalen plaatje. Het trapte goed en voelde solide aan.

In een zoektocht naar verbetering heb ik dit paar MTB pedalen (flatties) vervangen door de Magped Road pedalen, die de helft wegen.

[Afbeelding]

Ik heb eindelijk ook eens fietsschoenen gekocht (ik heb jaren op sportschoenen gereden) , thuisgekomen blijken mijn Northwave MTB schoenen SPD te zijn en de Magped Road zijn 3 punts SL 'cleats'. Dat past dus niet.

Ik kan ijzeren SPD plaatjes op de SPD schoenen zetten, maar na beter bekijken zie ik dat dat niet gaat werken omdat de magneet uitsteekt en dus de plastic cleat nodig heeft om schuiven te voorkomen.

Ik kan de schoenen ruilen voor de juiste pedaalaansluiting. Dan heb ik racefietsschoenen zonder loopvlak, wat ik gevaarlijk vind bij stoplichten of noodstops.

Ik kan alles nog terug naar de winkel sturen, maar is hier wellicht een oplossing voor?
Belangrijkste is om te doen wat goed voelt! Snap je niet helemaal met het gebrek aan loopvlak maar dat lijkt mij geen probleem? Zoals ik je verhaal lees wordt je linksom of rechtsom wel gelukkiger van schoenen met "loopvlak", ik zou wisselen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 21:59
Ypuh schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:04:
[...]

Volgens Intervals.icu zou ik nu ongeveer dood moeten zijn :+

[Afbeelding]
Ja komt door al die hoogtemeters! Je ging lekker! O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
Mistraller schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:50:
[...]

Ik haal vrijwel nooit een avg boven de 30km/h. Maar ik heb wel lol :)
Niet teveel vergelijken met anderen. Er is maar 1 tegenstander en dat is je bankstel.
Plezier is zeker het belangrijkste. Maar hoe je plezier uit het fietsen haalt is voor iedereen verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Cranzai schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:23:
[...]

Belangrijkste is om te doen wat goed voelt! Snap je niet helemaal met het gebrek aan loopvlak maar dat lijkt mij geen probleem? Zoals ik je verhaal lees wordt je linksom of rechtsom wel gelukkiger van schoenen met "loopvlak", ik zou wisselen
Inderdaad. Ik zou gewoon SPD schoenen en pedalen nemen als het nog kan. Snap wel dat je het spannend vindt, ben zelf ook al twee keer omgevallen

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 17-05-2021 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 21:47
418O2 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:58:
[...]

Inderdaad. Ik zou gewoon SPD schoenen en pedalen nemen als het nog kan. Snap wel dat je het spannend vindt, ben zelf ook al twee keer omgevallen
Ik weet niet hoe het met SPD zit, maar toen ik vorig jaar mijn eerste tochtje maakte met SPD-SL pedalen en schoenen, haakte ik binnen 2 km achter het wiel van een jodokus die plots linksaf sloeg. Voor ik het wist stond ik op twee voeten in de berm. Conclusie: losklikken was (voldoende) intuitief. Ik had de veer van het kliksysteem trouwens wel losser gedraaid dan standaard, kan vast ook met SPD pedalen.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:29
Ik rij ook met spd predalen. Houdt er wel rekening mee dat die vrij veel bewegingsruimte geven. Persoonlijk vind ik dat fijn maar sommigen willen wat strakker. Spd is in te stellen op hoe makkelijk het los klikt, zodra je je hak naar buiten beweegt ben je los. Zelf heb ik nog niet gemerkt dat de spdsl nodig is omdat die een groter contact oppervlak hebben en daarmee meer rust zouden geven voor de voet.

Ik ben er erg tevreden over en ben recent van antieke geleende spd pedalen naar de spd 8100 van shimano gegaan. Ook op de racefiets ipv de mountainbike. Doen waar jij je goed bij voelt zoals eerder aangegeven.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
avdongen schreef op maandag 17 mei 2021 @ 23:09:
[...]

Ik weet niet hoe het met SPD zit, maar toen ik vorig jaar mijn eerste tochtje maakte met SPD-SL pedalen en schoenen, haakte ik binnen 2 km achter het wiel van een jodokus die plots linksaf sloeg. Voor ik het wist stond ik op twee voeten in de berm. Conclusie: losklikken was (voldoende) intuitief. Ik had de veer van het kliksysteem trouwens wel losser gedraaid dan standaard, kan vast ook met SPD pedalen.
Dat is heel mooi voor je :) maar dat heeft niet iedereen. Ligt ook aan je pedalen en welke cleats je hebt trouwens.

SPD zit een stuk losser en op zich prima geschikt voor racefietsen imo. Helemaal als je gewoon recreatief fietst. SPD sl kan je ook instellen qua strakheid bij uitklikken

[ Voor 11% gewijzigd door 418O2 op 17-05-2021 23:28 ]

Pagina: 1 ... 292 ... 681 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).