Vreetbuien zijn meestal het gevolg van een zwabberende bloedsuikerspiegel, het is zoals @ElGreco terecht zegt een spelletje dat je brein met je speelt. Het feit dat je behoefte hebt aan iets zoets, wil niet zeggen dat er perse ook iets zoets naar binnen moet. Ik zal niet (weer) periodiek vasten propageren, maar ook met niet zoete dingen gaat de trek weg. Belangrijk is dat je zelf bepaalt wat je erin proptstevens20 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:59:
[...]
Dat gaat zonder sporten. Aan de hand van een boek waarmee ik samen met mijn vriendin al het eten afweeg. Nu met het wielrennen erbij merk ik dat ik vreetbuien krijg en veelal zoet wil.
Ik snap je opmerking maar deze combi krijg ik nog niet onder controle.
Dan heb je met 40km fietsen nog altijd meer verbrand dan dat je binnenkrijgt. Volgens mij is het echt onzin dat als je beter getraind bent, je minder eten nodig hebt. Enige grote verschil is dat als je beter getraind bent, je regelmatig wat lager in je hartslag zones rijdt waardoor je meer op vetverbranding rijdt. Maar energie uit betekent energie in! Altijd, bij iedereen. Anders zouden de profs een dagje tour de France prima af kunnen op 1 banaantje, ze zijn immers goed getraind418O2 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 06:59:
[...]
Ja, maar ik at rustig een reep en een banaan op 40km. Als je lichaam geen conditie heeft en de betreffende spieren nog niet ontwikkeld zijn kost het je meer energie natuurlijk.

Exact expert nodig?
Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg dat iemand die niet getrained is meer energie nodig heeft om dezelfde arbeid te leveren.Crazy D schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:52:
[...]
Dan heb je met 40km fietsen nog altijd meer verbrand dan dat je binnenkrijgt. Volgens mij is het echt onzin dat als je beter getraind bent, je minder eten nodig hebt. Enige grote verschil is dat als je beter getraind bent, je regelmatig wat lager in je hartslag zones rijdt waardoor je meer op vetverbranding rijdt. Maar energie uit betekent energie in! Altijd, bij iedereen. Anders zouden de profs een dagje tour de France prima af kunnen op 1 banaantje, ze zijn immers goed getraind
Als ik 40km ga fietsen met @Grin met 33 gemiddeld, dan zal mij dat meer energie kosten dan hem, omdat dat voor hem een trainingsritje is en ik, voor mij gevoel, een tijdrit rij
Bi het vorige team hing hij ook al zo naar beneden. Het viel mij nu weer direct op. Maar wellicht inderdaad voor de groepsritjes op deze manier vast gemaakt.La1974 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:12:
[...]
Nou ja, pro? De Garmin Varia hangt niet goed, die houdt nu d'r achterwiel in de gaten in plaats van achteropkomend verkeer. De houder waarin je de Varia aan de zadelpen bevestigt moet andersom![]()
![]()
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Dit klopt niet. Als een ongetraind persoon en een getraind persoon een uur fietsen en daarbij beide 150 watt gemiddeld trappen, dan heeft dat beide even veel energie gekost, als in, het aantal verbrande calorieën. Het verschil zit hem in de hersteltijd. Een goed getrainde fietser kan dag iedere dag doen, de ongetraind fietser zal daar veel langer van moeten herstellen. Maar dat heeft niet direct met de energie te maken.418O2 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:55:
[...]
Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg dat iemand die niet getrained is meer energie nodig heeft om dezelfde arbeid te leveren.
Als ik 40km ga fietsen met @Grin met 33 gemiddeld, dan zal mij dat meer energie kosten dan hem, omdat dat voor hem een trainingsritje is en ik, voor mij gevoel, een tijdrit rij
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Moet nog even kijken hoe die werkt, als ik hem op radar only zet gaat hij nog wel af op mijn mede fietsers in een groep. Weet je hoe die group ride optie werkt? Heb een RTL515DDX schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:29:
[...]
Ze hebben een nieuw model die groupride optie heeft, geen firmware update voor oudere model helaas.
Ah ik ben benieuwd. Ik krijg inmiddels een stijve nek van het omkijk en wil er ook eentje, maar het zou fijn zijn als je in het laatste wiel van een groepsrit er wel iets aan hebt en geen last van hebt als je midden in de groep rijdt.rolandos582 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:15:
[...]
Moet nog even kijken hoe die werkt, als ik hem op radar only zet gaat hij nog wel af op mijn mede fietsers in een groep. Weet je hoe die group ride optie werkt? Heb een RTL515
Maar haalt de ongetrainde persoon de energie uit suikers en en getrainde persoon uit vet toch? Dus de getrainde kan dit veel makkelijker volhouden aangezien vet een bijna onuitputtelijke bron is.Phydomir schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:11:
[...]
Dit klopt niet. Als een ongetraind persoon en een getraind persoon een uur fietsen en daarbij beide 150 watt gemiddeld trappen, dan heeft dat beide even veel energie gekost, als in, het aantal verbrande calorieën. Het verschil zit hem in de hersteltijd. Een goed getrainde fietser kan dag iedere dag doen, de ongetraind fietser zal daar veel langer van moeten herstellen. Maar dat heeft niet direct met de energie te maken.
Echter hier kan ik door m’n hardloopconditie op een redelijk lage hartslag fietsen, laatst bijvoorbeeld gemiddeld 129 waarbij m’n absolute max pakweg 178 is 100km gefietst met ruim 31 gemiddeld. Echter had ik het idee dat ik het niet veel sneller zou kunnen (dus met een hogere hartslag ) maar ik kwam wel nog redelijk fris thuis en had de helft van m’n eten en drinken nog over want had nu een krentenbol en een snelle Jelle op.
Het is daadwerkelijk een geniale uitvinding, werkt enorm goed. Heb hem zelf met een 3D printed varia mount for mijn SWAT mount op specialized zadel. https://buy.garmin.com/en-US/US/p/521461 deze lijkt me ook wel wat. Er zit volgens mij een peleton mode op dus 8 uur batterij life heeft maar vgm is dat gewoon een solid light die niet blinkt.Fisico schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:23:
[...]
Ah ik ben benieuwd. Ik krijg inmiddels een stijve nek van het omkijk en wil er ook eentje, maar het zou fijn zijn als je in het laatste wiel van een groepsrit er wel iets aan hebt en geen last van hebt als je midden in de groep rijdt.
https://support.garmin.com/en-US/?faq=OOCXp8PY6g6oDlBk4G93y8
@kleinelievewolffkleinelievewolff schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:13:
Ik begrijp die problemen met die zadeltasjes nooit. Mensen willen dat hun fiets er net zo uit ziet als die van de “pro’s”, maar vergeten daarbij dat daar een paar auto’s achter rijden met nieuwe wielen, fietsen en zelfs een mechanicien. Dan hoef je inderdaad geen reserve onderdelen of gereedschap mee te nemen. Dan is het alternatief om je shirt vol te proppen, maar dan blijft er weinig ruimte over voor je eten. Ook hier weer: de pro’s hoeven geen eten en drinken mee te nemen voor 200km, die krijgen het onderweg gewoon in hun handen gedruktGewoon lekker mee nemen wat je nodig denkt te hebben en het meest praktisch lijkt mij dan een zadeltasje...
'Ik begrijp die problemen met die zadeltasjes nooit.'
Ik kan het anderen wel uitleggen, wat ik echter niet kan doen: het voor anderen begrijpen.
'Mensen willen dat hun fiets er net zo uit ziet als die van de “pro’s”'
Geen idee of mensen dat willen, zou kunnen, zou ook niet kunnen.
Ik kan je wel vertellen over het zgn. Grin mens, i.e. mijzelf. Wat die pro's doen boeit mij niet, leuk om te zien op TV maar verder spiegel ik mij daar niet aan. Ik rij gewoon niet met een zadeltasje, period. Nu niet, nooit niet. Ik heb het namelijk niet nodig, alles past met groot gemak in de achterzak en geeft mij nooit problemen. Ook niet bij het vallen, en reken maar dat ik de nodige klappers heb gemaakt: salto's, sloten, grindpaden, boswegen, stoepranden, you name it. Maar N=1...
En daarbij, het boeit mij niet of anderen met een zadeltasje rijden. Enige is dat ik het niet mooi vind. Is het praktisch voor veel/de meeste mensen? Ja. Vind ik het mooi? Nee. Heb ik het nodig? Nee.
'Dan hoef je inderdaad geen reserve onderdelen of gereedschap mee te nemen. Dan is het alternatief om je shirt vol te proppen, maar dan blijft er weinig ruimte over voor je eten.'
Volproppen is echt pertinent niet waar, het is geen zwart/wit scenario: rijden zonder zadeltas staat voor mij niet gelijk aan volgepropte zakken.
Alles past met gemak in mijn achterzakken, waar je even op moet letten is een compacte binnenband en een klein pompje. Dan past alles eenvoudig in de achterzakken. Ik heb nog nooit kapotte zakken of schuurplekken gehad en mijn pompje steekt maar amper boven een achterzak uit. Bij mijn Q36.5 shirts zie je de pomp amper...
![]() | ![]() |
Wat ik doorgaans inpak (multitool staat niet op de foto):
Rechts: pompje, multitool, patroon + biba, bandenlichters en plakkers(samengebonden pakje).
Midden: eten, koekrepen (Snelle Jelle en mueslireep)
Links: Telefoon, pasjes en sleutels.
![]() |
200 watt == 200 watt... of je nu getraind bent of niet (hoewel als je niet getraind ben ik niet weet of je 200 watt een tijdje vol zult houden maar dat even terzijde). Enige verschil is waar je lichaam de energie vandaan haalt. Als je goed getraind bent zal dat eerder uit de vetverbranding komen dan wanneer je op je omslagpunt rijdt.418O2 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:55:
[...]
Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg dat iemand die niet getrained is meer energie nodig heeft om dezelfde arbeid te leveren.
Exact expert nodig?
Maar dan heb je toch nog steeds de energie verbruikt. Een getrainde persoon zal dit inderdaad makkelijker langer kunnen volhouden (en vooral ook het herstel). Maar het is niet zo alsof 200 watt trappen voor mij meer energie kost dan voor een prof. 200 watt == 200 watt.... (alleen ik doe dat misschien als flinke workout en een prof als herstelritje).Tinusvolkel schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:27:
[...]
Maar haalt de ongetrainde persoon de energie uit suikers en en getrainde persoon uit vet toch? Dus de getrainde kan dit veel makkelijker volhouden aangezien vet een bijna onuitputtelijke bron is.
Exact expert nodig?
Het is niet zo simpel als lage inspanning is energie uit vet en hoge inspanning is energie uit suikers. Ook met een langdurige, lage, inspanning is de energie die in je spieren zit opgeslagen, op de duur op. Je lichaam kan niet zo snel vet omzetten in energie, je zult dus bij moeten eten. Zoek voor de gein eens op wat een prof renner tijdens een vlakke tour etappe nog weg eet. Zo'n vlakke rit, midden in een peleton is een Z2 rondje voor die gasten, maar alsnog eten ze extreem veel.Tinusvolkel schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:27:
Maar haalt de ongetrainde persoon de energie uit suikers en en getrainde persoon uit vet toch? Dus de getrainde kan dit veel makkelijker volhouden aangezien vet een bijna onuitputtelijke bron is.
Maar wat je eet tijdens een rit is natuurlijk ook afhankelijk van het doel wat je wilt bereiken met fietsen. Als je doel is om af te vallen, dan heeft het niet veel zin om al je verbrandde calorieën er direct weer bij te eten. Maar je wil ook niet drie uur rijden zonder in ieder geval een deel daarvan weer aan te vullen. Wil je sneller en sterker worden dan moet je over hete dag wel zorgen dat je alles weer aanvult zodat je lichaam goed kan herstellen.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Waar stop je je regenjas? Of ga je alleen de deur uit als er maximaal motregen voorspeld wordt.Grin schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:44:
[...]
Wat ik doorgaans inpak (multitool staat niet op de foto):
Rechts: pompje, multitool, patroon + biba, bandenlichters en plakkers(samengebonden pakje).
Midden: eten, koekrepen (Snelle Jelle en mueslireep)
Links: Telefoon, pasjes en sleutels.
[Afbeelding]
Als iemand de suggestie wekt dat het mogelijk kan gaan regenen blijft hij binnenRamon 73 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:11:
[...]
Waar stop je je regenjas? Of ga je alleen de deur uit als er maximaal motregen voorspeld wordt.
Ik heb wel een zadeltas. Al was het alleen maar omdat ik het anders allemaal zou vergeten. Regen pak ik als een vent of ik ga schuilen.
Vandaag per ongeluk weer 105km gedaan, dit keer op 2x750ml water met isotonic meuk. Tweede keer in drie dagen 100+km is wel heftig als beginner (ben drie maanden bezig). Voelde zo links en rechts wel wat spiertjes aangeven dat ze rust willen.
Wel 181W normalized getrapt en max 200 watt over 20 minuten. Dus dat is lang niet slecht
[ Voor 9% gewijzigd door 418O2 op 15-05-2021 16:57 ]
Hahaha ik rij niet in de regen.Ramon 73 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:11:
[...]
Waar stop je je regenjas? Of ga je alleen de deur uit als er maximaal motregen voorspeld wordt.
Mocht er een kans bestaan dat het gaat regen, en ik toch 'moet' fietsen, dan gaat er een regenjackje mee in een plastic zakje bij de koekrepen. Ik heb van die vacuümzakjes, zo pers ik alle lucht uit een zakje en gaat deze zo plat mogelijk mee. Hier het vacuüm getrokken regenjack met lange mouwen:
:strip_exif()/f/image/5Za4aXznOQS8jnUQ2Ki3YOoh.jpg?f=fotoalbum_large)
Profs eten veel op een vlakke etappe omdat ze niet alleen voor die dag eten, maar ook voor de dagen ervoor en er na.Phydomir schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:26:
[...]
Zoek voor de gein eens op wat een prof renner tijdens een vlakke tour etappe nog weg eet. Zo'n vlakke rit, midden in een peleton is een Z2 rondje voor die gasten, maar alsnog eten ze extreem veel.
Kijk voor de grap eens wat ze verbranden op zo'n dag. (ergens rond de 5000-6000 calorieen)
En dat eet je er niet bij op de fiets, dat moet je ervoor en erna als normale maaltijden eten.
En dat eet je er niet bij op de fiets, dat moet je ervoor en erna als normale maaltijden eten.
Dat is toch maar 1 super vette hamburger, frieten mayo en Shake bij de Mac?DDX schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:39:
Kijk voor de grap eens wat ze verbranden op zo'n dag. (ergens rond de 5000-6000 calorieen)
Dat ga je natuurlijk niet eten na een enorme inspanning maar in fast food zit zo veel energie, dat krijg je nooit weggesport. In zo’n sis energy reep van 65g zit 223 kcal. In een uur (voor mij) intensief fietsen verbrand je ongeveer 1200/1300 calorieën. Betekend dat dan eigenlijk bijna 6 reepjes?
Of maak ik een denk/reken fout?
een treffende spreuk
Ja als je een uurtje gaat fietsen, dat eet je makkelijk bij.
Maar kijk naar mijn rit van afgelopen donderdag, 8000 calorieen.
Je eet niet ff 26 reepjes.
En in een big mac zitten er ook maar 540, mag ik er alsnog 15 van eten.
Maar kijk naar mijn rit van afgelopen donderdag, 8000 calorieen.
Je eet niet ff 26 reepjes.
En in een big mac zitten er ook maar 540, mag ik er alsnog 15 van eten.
Dat valt in de praktijk eigenlijk best tegen. Ik ben niet helemaal thuis in de grootste burgers ed bij de Mac, maar een big tasty schijnt de topper te zijn. Een double big tasty met bacon, friet en frisdrank doet kennelijk "maar" 1.475 kcal. Met een flinke shake erbij kom je misschien wel tot de 2000. Maar dan houdt het wel een beetje op denk ik; dus je zal toch echt drie van die menuutjes weg moeten werkenpro_6or schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:39:
[...]
Dat is toch maar 1 super vette hamburger, frieten mayo en Shake bij de Mac?
If you can see, look. If you can look, observe
Dat klinkt Idd alsof je best wat slecht voedsel zou kunnen eten bij flink fietsen.
Ik blijf nu hangen rond de 80 kilo. (186cm) Ben weer iets meer gaan eten (te tevreden) maar heb altijd nog 20% vet. Ik wil er nog graag 5% af. Maar ik eet nu weer 10 12 boterhammen per dag (eerst strikt 4). Voor mijn gevoel is er echt maar “weinig” eten nodig. Yoghurt, kwark vind ik ook moeilijk weerstaan. Maar 0 koekjes, chipsets, frisdrank etc. Sport elke dag. Sowieso dik uur fietsen. Vaak langer en ook nog tennissen.
Ik blijf nu hangen rond de 80 kilo. (186cm) Ben weer iets meer gaan eten (te tevreden) maar heb altijd nog 20% vet. Ik wil er nog graag 5% af. Maar ik eet nu weer 10 12 boterhammen per dag (eerst strikt 4). Voor mijn gevoel is er echt maar “weinig” eten nodig. Yoghurt, kwark vind ik ook moeilijk weerstaan. Maar 0 koekjes, chipsets, frisdrank etc. Sport elke dag. Sowieso dik uur fietsen. Vaak langer en ook nog tennissen.
een treffende spreuk
Wat is slecht ? Slecht omdat er veel calorieen inzitten is slecht voor mensen die hele dag stil zitten.
Fastfood is erg handig tijdens lange ritten om even snel ergens te eten ipv een uur lang in een restaurant te zitten en dan maar 500 calorieen naar binnen te krijgen.
Fastfood is erg handig tijdens lange ritten om even snel ergens te eten ipv een uur lang in een restaurant te zitten en dan maar 500 calorieen naar binnen te krijgen.
@rolandos582 Ik las bij Mantel dat Garmin nu ook een bevestiging heeft voor D en Aero zadelpennen, dat is natuurlijk helemaal handig. Ik ben denk ik wel om.
Ja want Dry Lube, dat snel ik inmiddels ook. Want je blijft bezig en je gebruik maar een beetje, maar dat kost het niet418O2 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:56:
[...]
Als iemand de suggestie wekt dat het mogelijk kan gaan regenen blijft hij binnentrue story.
Zijn hier meer mensen die hun hartslag bijhouden met fietsen?
Een vermogensmeter vind ik nog wat prijzig nu als beginner. Hartslag band vergeet ik vaak en vind ik toch wat onprettig. Ik dacht aan een Garmin vivoactive 4.. zijn hier meer fietsers die het gebruiken of advies hebben?
Een vermogensmeter vind ik nog wat prijzig nu als beginner. Hartslag band vergeet ik vaak en vind ik toch wat onprettig. Ik dacht aan een Garmin vivoactive 4.. zijn hier meer fietsers die het gebruiken of advies hebben?
Ik denk de meeste hieruser_tweakers schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:16:
Ik gebruik mijn horloge en die zet ik in broadcast mode naar de Wahoo. Voor Zwift gebruik ik een hartslagband vanwege de verbinding met de laptop en allebei geven dezelfde waarde aan. Alleen het horloge is nogal traag bij veranderingen. Ik sprintte gisteren een dijkje op en had mijn maximale hartslag pas na de inspanning en deze was ook lager dan mijn maximale inspanning was. Voor gewoon blokjes van enkele minuten en ritjes werkt het goed genoeg, maar voor sprintjes of kortere intervallen is het echt te langzaam. Maar dat is mijn hartslagband soms ook.user_tweakers schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:16:
Verzadigd vet, processed food, is vast nog wel meer te verzinnen.DDX schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:09:
Wat is slecht ? Slecht omdat er veel calorieen inzitten is slecht voor mensen die hele dag stil zitten.
Dat niet alleen, fastfood kan ook lekker zijn als je er geen “recht" op hebt.Fastfood is erg handig tijdens lange ritten om even snel ergens te eten ipv een uur lang in een restaurant te zitten en dan maar 500 calorieen naar binnen te krijgen.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Hehe, je kunt die RTL515 wel voor een leuke prijs krijgen. Ik kocht hem voor €160 bij FuturumFisico schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:14:
@rolandos582 Ik las bij Mantel dat Garmin nu ook een bevestiging heeft voor D en Aero zadelpennen, dat is natuurlijk helemaal handig. Ik ben denk ik wel om.
Nu https://www.futurumshop.n...-achterlicht-rtl515.phtml 190 + 20 euro kortingscode. Zeker een goede aankoop! Even GPlama zijn video kijken om een widget op je Garmin Edge te zetten zodat je de accu ook nog kunt bijhouden!
@pro_6or Volgens een diëtiste gaat het er bv. ook om welk brood je precies eet. Als je echt inzicht wilt hebben, zou je eens bij een diëtiste langs kunnen gaan. Die kan je bestaande eetgewoontes doornemen en precies aangeven waar nog winst is te bereiken. Het kunnen soms vrij kleine aanpassingen zijn om het effect te bereiken.
Meten is weten. Weeg / meet je voeding eens gedurende een week en kijk dan wat je totaal naar binnen werkt. Als dat meer is of gelijk aan hetgene wat je verbrand, dan zul je niet afvallen.pro_6or schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:00:
Dat klinkt Idd alsof je best wat slecht voedsel zou kunnen eten bij flink fietsen.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Nieuw stuurlint gehaald vandaag, wilde eens wat anders dan zwart-op-zwart-op-zwart.
Binnenkort eens installeren, gelukkig heb ik een kennis die daar ervaring mee heeft, eerste keer samen en dan hopen dat ik het voortaan zelf kan doen.
Edit: Niet mijn fiets trouwens, maar even een plaatje van interwebz gebietst.
[ Voor 11% gewijzigd door Maarten_E op 15-05-2021 22:02 ]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Dat is dan in ieder geval een betere oplossing dan hem zo schuin hangen dat je er echt niets aan hebt.RigolleM schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:15:
[...]
Je kan via de Garmin Edge het achterlicht gewoon uitzetten, dan brand enkel het LED lampje (paars).
Goede tip van Futurum. De widget gaat helaas niet lukken, want ik een Wahoo.rolandos582 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:50:
[...]
Hehe, je kunt die RTL515 wel voor een leuke prijs krijgen. Ik kocht hem voor €160 bij Futurum
Nu https://www.futurumshop.n...-achterlicht-rtl515.phtml 190 + 20 euro kortingscode. Zeker een goede aankoop! Even GPlama zijn video kijken om een widget op je Garmin Edge te zetten zodat je de accu ook nog kunt bijhouden!
WahooFisico schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:15:
[...]
Goede tip van Futurum. De widget gaat helaas niet lukken, want ik een Wahoo.

Onlangs eens verdiept in stems etc. Nu las ik : https://weightweenies.sta...iewtopic.php?f=3&t=151670 waar word aangeraden om een kleine spacer (2mm bijv.) boven de stem te plaatsen. Op internet zie ik daar wel gemixte verhalen over. Hoe doen jullie dat?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cUZFOA19nfGuyUdI5IiaxxsY.jpg?f=user_large)
@rolandos582 of eigenlijk meer dan een want ik heb ook nog een Kickr. Ik had wat problemen met Garmin destijds. Maar gelukkig werkt veel van Garmin ook met Wahoo, dus dat scheelt weer.
@rolandos582
Ik heb er een halfje boven op (5mm)
Dit heeft vaak met de klemming van jouw stuurpen te maken. Op deze manier zit zowel de boven- als onderkant van jouw stuurpen klem op de expander die in je vorkbuis zit. Zonder die paar mm aan de bovenkant, heb je kans dat de bovenkant van jouw stuurpen in jouw carbon klemt zonder ondersteuning aan de binnenkant daarvan. Krak.
Ik heb er een halfje boven op (5mm)
Dit heeft vaak met de klemming van jouw stuurpen te maken. Op deze manier zit zowel de boven- als onderkant van jouw stuurpen klem op de expander die in je vorkbuis zit. Zonder die paar mm aan de bovenkant, heb je kans dat de bovenkant van jouw stuurpen in jouw carbon klemt zonder ondersteuning aan de binnenkant daarvan. Krak.
@rolandos582
Volgens mij moest je 3mm boven jouw stuurpen afzagen. Je topcap heeft een paar mm nodig om goed te vallen. 3mm boven stuurpen + 2mm voor de topcap = 5mm spacer boven je stuurpen.
Het zal wel niet aero zijn 😉
Volgens mij moest je 3mm boven jouw stuurpen afzagen. Je topcap heeft een paar mm nodig om goed te vallen. 3mm boven stuurpen + 2mm voor de topcap = 5mm spacer boven je stuurpen.
Het zal wel niet aero zijn 😉
Iemand al (overwogen om) een Apple AirTag in/aan zijn fiets te knopen?
Dan heb je meteen een voorbeeld van hoe het NIET moet.Maarten_E schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:52:
[Afbeelding]
Nieuw stuurlint gehaald vandaag, wilde eens wat anders dan zwart-op-zwart-op-zwart.
Binnenkort eens installeren, gelukkig heb ik een kennis die daar ervaring mee heeft, eerste keer samen en dan hopen dat ik het voortaan zelf kan doen.
Edit: Niet mijn fiets trouwens, maar even een plaatje van interwebz gebietst.
Het stuurlint op de foto is de verkeerde kant op gewikkeld. Als je dit stuur tijdens het rijden bovenop vasthoudt (waar de remgrepen zitten, dus dat zal wel een populaire hand posite zijn van deze fietser) dan trek je de wikkelingen 'open' door het naar beneden wringen van je handen tijdens het fietsen.
Let er dus op dat je het stuurlint zo wikkelt dat je het aan de bovenkant naar je toe trekt.
Tip: bekijk eerst de video van onze held Calvin Jones. Als je rustig te werk gaat is het heel goed te doen. Fiets goed stevig neerzetten dat je er van alle kanten bij kunt en dat het stuur niet wiebelt. Dit is typisch een klusje waarbij ik de fiets liever op de grond heb staan dan in een workstand. Houdt ook in de gaten hoe je werk er uit ziet aan de onderkant van het stuur. Niet haasten en je krijgt een heel mooi resultaat.
Ik vond het filmpje van GPLama hierover interessant. Ik begreep hieruit dat als de dief een iPhone heeft, deze bij thuiskomst een melding krijgt dat hij gevolgd wordt. Niet zo handig maar wel noodzakelijk want anders hadden ze het product niet mogen lanceren waarschijnlijk. Ik vraag mij af of Android gebruikers een dergelijke melding ook krijgen of dat zij nooit achterkomen dat ze gevolgd worden.mhr-zip schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:59:
Los van de handigheid om iets terug te kunnen vinden, als dat laatste het geval is, maak ik mij wel zorgen over zo iets.
@Grin heeft het al gedaanmhr-zip schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:59:
Hier even op terugkomend; als je 1200/1300 calorieën verbrand in een uur fietsen moet je wel vrij heftige wattages trappen (+/- 350). Dat kan natuurlijk maar ik denk dat je uitgaat van de calorieën die op strava staan, klopt dat?pro_6or schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:39:
[...]
Dat is toch maar 1 super vette hamburger, frieten mayo en Shake bij de Mac?
Dat ga je natuurlijk niet eten na een enorme inspanning maar in fast food zit zo veel energie, dat krijg je nooit weggesport. In zo’n sis energy reep van 65g zit 223 kcal. In een uur (voor mij) intensief fietsen verbrand je ongeveer 1200/1300 calorieën. Betekend dat dan eigenlijk bijna 6 reepjes?
Of maak ik een denk/reken fout?
Kijk bijvoorbeeld hier even: https://gearandgrit.com/c...ts_to_Calories_Calculator
Zolang je zonder wattagemeter fietst is die inschatting altijd echt veel te hoog.
Edit: de gemiddelde fietser zal op zijn rondje 30 gemiddeld op ongeveer 200watt/700 calorieën per uur zitten.
[ Voor 5% gewijzigd door Louislouislouis op 16-05-2021 08:52 ]
Om dit werkend te krijgen moet je blijven drukken op de power button tot het blauw lampje paars wordt, dan loslaten. Het licht brand en heb je op de Garmin Edge een afzonderlijke pagina (vanuit gegevenspagina naar beneden swipen) waar je kunt kiezen welke stand je het licht wilt en rechtste optie is 'UIT'.La1974 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:04:
[...]
Dat is dan in ieder geval een betere oplossing dan hem zo schuin hangen dat je er echt niets aan hebt.
Op een Wahoo Elemnt heb ik dit nooit werkend gekregen, en viel op regelmatig basis de connectie weg met de radar. Daarom terug naar Garmin Edge, stabiele verbinding en mogelijkheid om 'het licht' afzonderlijk te bedienen. Ik heb begrepen uit de laatste firmware van Karoo 2 dat 'het licht aan/uit' functie er ook in zit. Ik kan ondertussen niet meer zonder de Garmin Radar rijden, dus ik sta een beetje huiverig tegenover het switchen naar een ander merk.
Dat zijn de oude lussen van de RvV, want Muur en Bosberg zitten niet meer in de huidige, maar vind ik deze ook een pak leuker dan de huidige RvV waar ze 3x Oude Kwaremont/Paterberg oprijden voor het publiekJoindry schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:27:
Gisteren voor het eerst de rode lus Ronde van Vlaanderen gedaan. 115km vanuit Oudenaarde, met als "hoogtepunten" de Muur van Geraardsbergen met Bosberg direct erna. En na 100km de volledige Kaperij.
Verder in totaal een 15 tal hellingen met nog een tiental niet erkende kleinere "neepjes" in het landschap.
Massa's geluk gehad met het weer. Op 500m voor het einde begon het te druppelen.
Ik ga niet liegen, dit was boven mijn niveau. De muur en Bosberg kort na elkaar hebben mij een mep gegeven waar ik niet meer ben van bekomen voor de rest van de rit. Ik moest dan wel nog 50 km doen erna...
Wat me volledig brak was de Kaperij na 100km. Die laatste 15km was harken, met pijn in de rechterknie. En als afsluiter de Eikenberg. Ik ben blij dat ik niet inkort heb, maar vandaag is het wel een dagje met de cold pack tegen de knie.
Mijn lunch was "iets" minder luxe dan die van @418O2 , potje fastfoodpasta met de meest generische bolognaisesaus ooit.

Met de racefiets rij ik liever de E3 Harelbeke voor wielertoeristen. Je kan dan ook starten in Oudenaarde en na de laatste beklimming aan de Kluis terug naar Oudenaarde rijden ipv naar Harelbeke. Onderweg kan je nog de Koppenberg meenemen, want die zie je rechts van je opduiken :-)
Er zitten bijna geen kasseistroken in, behalve de Oude Kwaremont, maar die is te mytisch om te laten liggen, en éénmaal voorbij het Kwaremontplein is die goed te berijden met een racefiets.
Jammer van uw mindere lunch, maar je hebt wellicht de verkeerde uit gekozen, want ik heb al lekkere pasta's gegeten in Oudenaarde
@mhr-zip Yes.mhr-zip schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:59:
Dacht dat ik dat hier ook al had gepost? Maar dat zal dan wel de Signal groep only zijn geweest, toptip: Groningers meld je aan voor de 5 juni rit en PM mij je gegevens, dan voeg ik je toe. Dan krijg je al mijn tips, krankzinnige meningen (en andere ellende) op de koop toe...
j/k leuk groepje renners/Tweakers, die rit moet wel goed komen!
Ik heb de AirTag in mijn junctionbox geplakt met een lading tape:
![]() | ![]() |
Hier een video van het geluid: AirTag piep
Werkt ook prima trouwens! Toen Spaak (de fietsenmaker) mijn fiets had gestolen voor een grote beurt kon ik keurig zien waar hij was.
:strip_exif()/f/image/1UYlIjiNZA0Enog9eDC1QTdz.jpg?f=fotoalbum_large)
Be prepared voor 1000 berichten per dag. Ik heb je gewaarschuwd.Grin schreef op zondag 16 mei 2021 @ 10:39:
[...]
@mhr-zip Yes.
Dacht dat ik dat hier ook al had gepost? Maar dat zal dan wel de Signal groep only zijn geweest, toptip: Groningers meld je aan voor de 5 juni rit en PM mij je gegevens, dan voeg ik je toe. Dan krijg je al mijn tips, krankzinnige meningen (en andere ellende) op de koop toe...

Die Samsung Tags zijn wel veel groter dus ook moeilijker te plaatsen. Misschien stop ik er nog wel 1 in mijn bottom bracket ofzo maar dan moet er niet zo'n melding op zitten dat je word gevolgd inderdaad.
Zitten wel wat haken en ogen aan: https://www.iculture.nl/tips/airtag-diefstal/Grin schreef op zondag 16 mei 2021 @ 10:39:
[...]
@mhr-zip Yes.
Ik heb de AirTag in mijn junctionbox geplakt met een lading tape:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Hier een video van het geluid: AirTag piep
Werkt ook prima trouwens! Toen Spaak (de fietsenmaker) mijn fiets had gestolen voor een grote beurt kon ik keurig zien waar hij was.
[Afbeelding]
Als ik jouw fiets zou stelen, en ik heb een iPhone, dan krijg ik na drie dagen een melding dat er een AirTag in mijn buurt is die niet van mij is (Anti Stalking). Wellicht voor jou net lang genoeg om je fiets terug te halen.
Ben ik een dief zonder iPhone (die kans is groter dan dat de dief wel een iPhone heeft), dan krijg je helemaal geen melding van waar je fiets staat. Je bent namelijk afhankelijk van de iPhones van anderen die bij de AirTag in de buurt komen.
La1974 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:07:
[...]
Zitten wel wat haken en ogen aan: https://www.iculture.nl/tips/airtag-diefstal/
Als ik jouw fiets zou stelen, en ik heb een iPhone, dan krijg ik na drie dagen een melding dat er een AirTag in mijn buurt is die niet van mij is (Anti Stalking). Wellicht voor jou net lang genoeg om je fiets terug te halen.
Ben ik een dief zonder iPhone (die kans is groter dan dat de dief wel een iPhone heeft), dan krijg je helemaal geen melding van waar je fiets staat. Je bent namelijk afhankelijk van de iPhones van anderen die bij de AirTag in de buurt komen.

Drie dagen is echt meer dan genoeg, ik heb genoeg aan één dagdeel.
Vergis je niet, er zijn altijd wel iPad's, iPhone's of Mac's in de buurt en die helpen allemaal mee. Perfectie is de grootste vijand van goed, en goed is in dit geval al heel waardevol.
Als je fiets niet binnen 24 uur terug is, dan komt hij nooit meer terug. Dan is hij al in Oost-Europa.La1974 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:07:
drie dagen
Dus of je moet snel zijn. Of je hebt "geluk" dat het een gelegenheids dief was. Dan heb je kans dat hij nog in Nederland is.
Drie dagen/72 uren is wat ik overal lees, en dat is echt meer dan genoeg tijd voor mij... Trust me, or don't418O2 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:21:
https://appleinsider.com/inside/airtags#stalking
Volgens mij is het sneller.
@mhr-zip Ik kan je verklappen dat dit voor mij nog niet te ver is, als ik een goed signaal krijg voor 1 dag en in die richting moet reizen, prima...

[ Voor 33% gewijzigd door Grin op 16-05-2021 11:27 ]
Drie dagen als de eigenaar er niet bij is, maar als je een 'vreemde' airtag je volgt en de eigenaar er niet bij is dan krijg je sneller een melding als ik het goed leesGrin schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:24:
[...]
Drie dagen/72 uren is wat ik overal lees, en dat is echt meer dan genoeg tijd voor mij... Trust me, or don't
@mhr-zip Ik kan je verklappen dat dit voor mij nog niet te ver is, als ik een goed signaal krijg voor 1 dag en in die richting moet reizen, prima...
[Afbeelding]
Ik denk niet dat een racefiets de dief volgt, uiteraard zal de racefiets wel eens in de buurt zijn van de dief maar ik verwacht niet dat deze als tracker wordt gezien... Maar je zou ook gelijk kunnen hebben, hoe dan ook, het is beter dan niks en er zijn heel veel scenario's te bedenken waarin het goed kan helpen. Ik zie eigenlijk geen nadelen, er bestaat alleen een kans dat het niet werkt in situatie XYZ. Wat is al zei: goed is hier goed genoeg, perfect wordt het niet.418O2 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:33:
[...]
Drie dagen als de eigenaar er niet bij is, maar als je een 'vreemde' airtag je volgt en de eigenaar er niet bij is dan krijg je sneller een melding als ik het goed lees
Je kunt je fiets eens uitlenen om te kijken hoe het precies werkt wanneer je niet in de buurt bent?Grin schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:37:
[...]
Ik denk niet dat een racefiets de dief volgt, uiteraard zal de racefiets wel eens in de buurt zijn van de dief maar ik verwacht niet dat deze als tracker wordt gezien... Maar je zou ook gelijk kunnen hebben, hoe dan ook, het is beter dan niks en er zijn heel veel scenario's te bedenken waarin het goed kan helpen. Ik zie eigenlijk geen nadelen, er bestaat alleen een kans dat het niet werkt in situatie XYZ. Wat is al zei: goed is hier goed genoeg, perfect wordt het niet.
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Dat was dus het geval bij de fietsenmaker, had binnen 10 minuten een locatie en de fietsenmaker heeft er niks van gemerkt. M'n fiets stond daar toch ruim één dag.Nutterd schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:41:
[...]
Je kunt je fiets eens uitlenen om te kijken hoe het precies werkt wanneer je niet in de buurt bent?
@Nutterd ik denk dat we toch een keer moeten testen of die airtags van @Grin ook in Limburg en Zuid-Holland werkenGrin schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:47:
[...]
Dat was dus het geval bij de fietsenmaker, had binnen 10 minuten een locatie en de fietsenmaker heeft er niks van gemerkt. M'n fiets stond daar toch ruim één dag.

Kunnen we gelijk ff testen hoe zo'n Look het doet op gravel.
[ Voor 7% gewijzigd door mhr-zip op 16-05-2021 11:55 ]
Je software moet wel up to date zijn, anders werkt die anti stalking niet.Grin schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:47:
[...]
Dat was dus het geval bij de fietsenmaker, had binnen 10 minuten een locatie en de fietsenmaker heeft er niks van gemerkt. M'n fiets stond daar toch ruim één dag.
@Grin Van wat ik er over lees, zijn het alleen de iPhone 11 en hoger die mee doen in het Find My netwerk voor het opsporen van een AirTag.
Daarnaast kun je als boefje in je iPhone instellen dat je niet wil meedoen aan dit netwerk (opt-out instelling).
Daarnaast kun je als boefje in je iPhone instellen dat je niet wil meedoen aan dit netwerk (opt-out instelling).
Ooehhh een Look 795 Blade RS op gravel? Dat wil ik graag zien! Guus zou dat namelijk niet doenmhr-zip schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:54:
[...]
@Nutterd ik denk dat we toch een keer moeten testen of die airtags van @Grin ook in Limburg en Zuid-Holland werken
11 en hoger kunnen heel nauwkeurig zoeken binnen een huis bijv.EdwinW schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:59:
@Grin Van wat ik er over lees, zijn het alleen de iPhone 11 en hoger die mee doen in het Find My netwerk voor het opsporen van een AirTag.
Lager dan 11 laten een puntje zien op een "google" maps kaart.
Alle iOS devices helpen mee, net als iPad's en Mac's.EdwinW schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:59:
Kan je instellen idd, maar wie doet dat nou? En daarbij hoeft er maar één device iets op te pikken van de AirTag, kan ook een passant/bezoeker zijn.
Willingen in het downhill park kun je ook testen heb ik gehoordmhr-zip schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:54:
[...]
@Nutterd ik denk dat we toch een keer moeten testen of die airtags van @Grin ook in Limburg en Zuid-Holland werken
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
mhr-zip schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:54:
[...]
Whahaha...Nutterd schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:22:
[...]
Willingen in het downhill park kun je ook testen heb ik gehoord
Dat herken ik wel van mijn Garmin horloge, die gebruik ik als hartslagmeter. Soms ritjes achterelkaar geen enkel probleem en dan ineens weer ritjes waar ik elke 10 minuten de connectie verlies. Inmiddels kan ik blind de Broadcast aan en uit zetten van het horloge en dan doet alles het weer. Maar het probleem lijkt aan de Wahoo-zijde te zitten, want op dat moment verlies ik ook de input van mijn cadansmeter, alleen die wordt automatisch weer opgepakt.RigolleM schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:18:
Op een Wahoo Elemnt heb ik dit nooit werkend gekregen, en viel op regelmatig basis de connectie weg met de radar.
Nadeel van die app groep is dat je heel goed op de hoogte wordt gebracht van alle do's and dont's, maar geen tijd meer hebt om het in de praktijk toe te passen. Dan mis je gelijk weer 10000 berichten.rolandos582 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:05:
[...]
Be prepared voor 1000 berichten per dag. Ik heb je gewaarschuwd.![]()
Die Samsung Tags zijn wel veel groter dus ook moeilijker te plaatsen. Misschien stop ik er nog wel 1 in mijn bottom bracket ofzo maar dan moet er niet zo'n melding op zitten dat je word gevolgd inderdaad.
Wel gezellig trouwens.
De Whatsapp buurtpreventie app rondom oud en nieuw. Maar dan met leuke mensen?wisselwerking schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:56:
[...]
Dan mis je gelijk weer 10000 berichten.
Wel gezellig trouwens.
Dat is Idd puur op Strava, zonder wattage meter. 30 gemiddeld zit ik over dit jaar niet eens aan. Dus het is nog veel minder dan wat Strava er van denkt. De wattages zijn echter wel ruim onder de 200 (volgens schatting strava), meestal zo tussen de 155 en 177. Hoe zit dat dan? Als het ene wel accuraat is en het andere niet?Louislouislouis schreef op zondag 16 mei 2021 @ 08:45:
[...]
Hier even op terugkomend; als je 1200/1300 calorieën verbrand in een uur fietsen moet je wel vrij heftige wattages trappen (+/- 350). Dat kan natuurlijk maar ik denk dat je uitgaat van de calorieën die op strava staan, klopt dat?
Kijk bijvoorbeeld hier even: https://gearandgrit.com/c...ts_to_Calories_Calculator
Zolang je zonder wattagemeter fietst is die inschatting altijd echt veel te hoog.
Edit: de gemiddelde fietser zal op zijn rondje 30 gemiddeld op ongeveer 200watt/700 calorieën per uur zitten.
een treffende spreuk
Zowel het geschatte wattage als je verbruikte energie is zonder powermeter onbetrouwbaar op Strava.pro_6or schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:15:
[...]
Dat is Idd puur op Strava, zonder wattage meter. 30 gemiddeld zit ik over dit jaar niet eens aan. Dus het is nog veel minder dan wat Strava er van denkt. De wattages zijn echter wel ruim onder de 200 (volgens schatting strava), meestal zo tussen de 155 en 177. Hoe zit dat dan? Als het ene wel accuraat is en het andere niet?
Het is wel vreemd dat ze een geschat wattage geven van tussen de 155-177 en daar dan 1200-1300 calorieën aan koppelen als geschat energieverbruik, dit is me al eerder opgevallen toen ik zelf nog zonder powermeter reed. Ik sluit niet uit dat calorie verbruik wat optimistisch wordt ingeschat om het moraal van gebruikers te boosten.
Voor wat meer info over watts naar calorieën is dit een leuk filmpje: YouTube: Can You Burn 10,000 Calories In One Ride? | The 10,000 Calorie Chall...
Overigens vind ik dat sowieso wel een vet filmpje, is nog van voordat GCN puur een marketingkanaal werd.
Hoop dat je nu niet nog een slechter gevoel over je eetbuien krijgt trouwens
Nee hoor! Dat zal toch wel een levenslange strijd blijven. Qua eten is het voor mijn gevoel altijd oppassen. Zelfs bij 7 dagen in de week sporten.Louislouislouis schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:27:
[...]
Zowel het geschatte wattage als je verbruikte energie is zonder powermeter onbetrouwbaar op Strava.
Het is wel vreemd dat ze een geschat wattage geven van tussen de 155-177 en daar dan 1200-1300 calorieën aan koppelen als geschat energieverbruik, dit is me al eerder opgevallen toen ik zelf nog zonder powermeter reed. Ik sluit niet uit dat calorie verbruik wat optimistisch wordt ingeschat om het moraal van gebruikers te boosten.
Voor wat meer info over watts naar calorieën is dit een leuk filmpje: YouTube: Can You Burn 10,000 Calories In One Ride? | The 10,000 Calorie Chall...
Overigens vind ik dat sowieso wel een vet filmpje, is nog van voordat GCN puur een marketingkanaal werd.
Hoop dat je nu niet nog een slechter gevoel over je eetbuien krijgt trouwens
Het zal me misschien toch iets meer tegenhouden een reepje te pakken onderweg. Dat is eigenlijk slecht. Op tijd eten is heel belangrijk voor een lekkere rit.
een treffende spreuk
Sinds mijn nieuwe (2e hands) fiets afgelopen voorjaar, heb ik vaker last van kramp in de bovenbenen en pijnlijke knieën, wat ik voorheen niet had. Wil graag een dynamische bikefit doen om optimaal op deze fiets te zitten. Iemand goede ervaringen met een bikefit in de buurt van Leiden/Den Haag?
* mhr-zip gaat even in de herhaling.pro_6or schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:46:
[...]
Nee hoor! Dat zal toch wel een levenslange strijd blijven. Qua eten is het voor mijn gevoel altijd oppassen. Zelfs bij 7 dagen in de week sporten.
Het zal me misschien toch iets meer tegenhouden een reepje te pakken onderweg. Dat is eigenlijk slecht. Op tijd eten is heel belangrijk voor een lekkere rit.
Lijnen doe je op de dagen dat je niet sport.
Als je wilt afvallen moet je bewegen.
Als beter wil worden met sporten moet je je presentatie voeden.
Vandaag even op en neer naar Otterlo (vanuit Amersfoort), bakkie koffie halen bij mijn ouders op de camping daar. Heen gelukkig droog, op de terugweg had ik wel een snorkel kunnen gebruiken..
Maar goed, weer een km of 70 in de benen totaal, het begint weer ergens op te lijken. Zit stiekem al een beetje naar een 200km brevet in het najaar te kijken..
Maar goed, weer een km of 70 in de benen totaal, het begint weer ergens op te lijken. Zit stiekem al een beetje naar een 200km brevet in het najaar te kijken..
Afvallen doe je niet op de fiets, dat doe je ernaast. Op de fiets eet je om te zorgen dat je voldoende binnenkrijgt om de motor draaiende te houden. Voldoende eten helpt ook weer voor je herstel en voorkomt wellicht ook tegen de honger/vreetbui na het fietsen (waardoor je gaat vreten).pro_6or schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:46:
[...]
Nee hoor! Dat zal toch wel een levenslange strijd blijven. Qua eten is het voor mijn gevoel altijd oppassen. Zelfs bij 7 dagen in de week sporten.
Ik let best wel op mijn eten tegenwoordig, maar eet op de fiets kant-en-klare reepjes en zelfgebakken repen (vol met noten, rozijnen, honing, ahornsiroop, bastardsuiker etc) op aanraden van een dietiste. Ik ben daarnaast gezonder maar wel meer gaan eten en probeer op sportdagen zelfs nog 500kcal extra te eten. Ik ben dus in feite slimmer én meer gaan eten en ben toch zo'n 3kg kwijt ondertussen.
edit:
Vanmorgen met tegenzin op de fiets gestapt. Had een rondje van 1 uur gepland op laag tempo, maar is uiteindelijk toch nog 2,5u /73km geworden. Net 5 minuten te laat thuis, heb een streepje regen meegepakt nog helaas op het einde. Maar wel weer lekker gefietst
[ Voor 14% gewijzigd door Stufferdt op 16-05-2021 14:46 ]
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Ik zit ook op 2900km. Gisteren zeiknat geregend in kort kort met ook nog maar 8 graden. Ik laat het vandaag ff. Steeds die buien. Misschien vanavond?
een treffende spreuk
Mehhhhnnn......
Als ik er zo over dacht, dan had ik nog niet veel kilometers gemaakt dit jaar. Wel beter voor het materiaal, dat wel.
En vorst? Kun je daar wel tegen?
Even een check hier.
Ik heb een paar producten in mijn mandje bij bike-components en heb ook een SRAM PF30 BB lagers nodig. Er staat expliciet bij dat deze voor BB30A zijn, maar volgens mij past deze op beide: zowel de BB30 en de BB30A en is het gewoon een 'foutje' in de omschrijving.
Heb ik gelijk?
Er zijn namelijk wel twee typen lijkt het:
1) https://www.bike-componen...-BB386-46x68-92mm-p56376/
Die voor zowel BB30 als BB30A lijkt te zijn, en
2) https://www.mantel.com/sram-truvativ-press-fit-30 alleen voor BB30 (hij is namelijk te kort voor BB30A).
Klopt dat wat ik zeg?
Ik heb een paar producten in mijn mandje bij bike-components en heb ook een SRAM PF30 BB lagers nodig. Er staat expliciet bij dat deze voor BB30A zijn, maar volgens mij past deze op beide: zowel de BB30 en de BB30A en is het gewoon een 'foutje' in de omschrijving.
Heb ik gelijk?
Er zijn namelijk wel twee typen lijkt het:
1) https://www.bike-componen...-BB386-46x68-92mm-p56376/
Die voor zowel BB30 als BB30A lijkt te zijn, en
2) https://www.mantel.com/sram-truvativ-press-fit-30 alleen voor BB30 (hij is namelijk te kort voor BB30A).
Klopt dat wat ik zeg?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Waar ik al niet tegen kan... Ik fiets echter voor mijn plezier en regen is voor mij dikke ellende. Anderen staan daar anders in, ik niet. Als het regent slaat mijn humeur 180 graden om en wil ik naar huis. Fietsen in de regen is niet leuk: ik krijg het koud, mijn materiaal wordt goor en ik mag weer gaan schoonmaken. Niks aan, laat staan leuk. De tijd van fietsen in de regen heb ik gehad, dat stokje mogen anderen nu overnemen. Maar zelfs met deze extreme instelling kan je doorgaans 3-4 keer per week buiten fietsen.Ramon 73 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:29:
[...]
Mehhhhnnn......
Als ik er zo over dacht, dan had ik nog niet veel kilometers gemaakt dit jaar. Wel beter voor het materiaal, dat wel.
Met vorst zit ik in beginsel ook niet op de racefiets, dan pak ik de MTB. Ik hoef niet iedere week van het jaar op een racefiets te zitten, ik heb nog meer hobby's (ook buiten het fietsen).
[ Voor 33% gewijzigd door Grin op 16-05-2021 16:38 ]
We zijn in de app groep tot de conclusie gekomen dat er maar weinig zekerheden zijn in het leven. Iedereen gaat dood en @Grin is geen regen fietser. Daar kun je wat van vinden, maar veranderen zal het niet.Ramon 73 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:29:
[...]
Mehhhhnnn......
Jouw fiets wel, maar de fietsenmaker niet, als het goed is. Dus het zegt niets over dat anti-stalking iig.Grin schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:47:
[...]
Precies dat inderdaad en om een wat meer soortgelijk thema.mhr-zip schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:09:
[...]
De Whatsapp buurtpreventie app rondom oud en nieuw. Maar dan met leuke mensen?
Si vis pacem, para bellum
Tsja, ik ken @Grin niet verder dan bijdragen hier. Maar als Nederlander blijft er soms zo weinig over als je niet tegen regen kunt.wisselwerking schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:32:
[...]
We zijn in de app groep tot de conclusie gekomen dat er maar weinig zekerheden zijn in het leven. Iedereen gaat dood en @Grin is geen regen fietser. Daar kun je wat van vinden, maar veranderen zal het niet.
Toegegeven, als het met bákken uit de lucht valt bij vertrek, dan zoek ik ook een andere dag uit om te fietsen. Maar zelfs 100% kans op regen onderweg houdt mij niet thuis.
Fiets wordt bijna na elke rit gepoetst dus voor het schoonmaken speelt het geen rol, kleding wordt ook elke rit gewassen en heb 7-8 sets dus altijd iets schoon in de kast.
Koud is het enige probleem maar thuis een grote kop koffie en warm douchen. Heerlijk.
Toegegeven, ik heb ook nog een cabrio. Die blijft lekker droog in de garage bij dreigende regen.
:strip_exif()/f/image/HJJndEaGkWlTn6XF7PWCZS1t.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Ramon 73 op 16-05-2021 18:04 ]
Ach ja, iedereen is verschillend. De verbazing werkt over het algemeen twee kanten op. Gelukkig maar, dan kunnen we in elk geval ergens over discussiëren.Ramon 73 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:22:
[...]
Tsja, ik ken @Grin niet verder dan bijdragen hier. Maar als Nederlander blijft er soms zo weinig over als je niet tegen regen kunt.
Toegegeven, als het met bákken uit de lucht valt bij vertrek, dan zoek ik ook een andere dag uit om te fietsen. Maar zelfs 100% kans op regen onderweg houdt mij niet thuis.
Fiets wordt bijna na elke rit gepoetst dus voor het schoonmaken speelt het geen rol, kleding wordt ook elke rit gewassen en heb 7-8 sets dus altijd iets schoon in de kast.
Koud is het enige probleem maar thuis een grote kop koffie en warm douchen. Heerlijk.
Haha eens!wisselwerking schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:35:
[...]
Ach ja, iedereen is verschillend. De verbazing werkt over het algemeen twee kanten op. Gelukkig maar, dan kunnen we in elk geval ergens over discussiëren.
Zo kijk ik telkens weer op van al dat gepoets van fietsen. Als iets tikt, kraakt of piept draai ik meteen om voor onderhoud maar schoonmaken voor de ‘looks’ heb ik nog nooit gedaan. Eigenlijk fiets ik het hele jaar rond met een modderig frame maar een zadeltasje vind ik dan weer geen porum
Precies dat. Alles gaat piepen en kraken en overal komt zand in of vandaan. Ik werd altijd stik chagrijnig toen ik nog een lekkende sportwagen had, nu word ik gewoon chagrijnig. Als het prut is dan ga ik wel hardlopen tussen de buien en als het meerdere dagen prut is, dan pak ik Zwift wel. Vorige week met 20+ graden valt het dan nog mee, maar dan is regen ook wel een reden om heel hard voor de wolken uit te rijden en zonder koffie naar huis te gaan.Grin schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:09:
[...]
Waar ik al niet tegen kan... Ik fiets echter voor mijn plezier en regen is voor mij dikke ellende. Anderen staan daar anders in, ik niet. Als het regent slaat mijn humeur 180 graden om en wil ik naar huis. Fietsen in de regen is niet leuk: ik krijg het koud, mijn materiaal wordt goor en ik mag weer gaan schoonmaken. Niks aan, laat staan leuk. De tijd van fietsen in de regen heb ik gehad, dat stokje mogen anderen nu overnemen. Maar zelfs met deze extreme instelling kan je doorgaans 3-4 keer per week buiten fietsen.
Met vorst zit ik in beginsel ook niet op de racefiets, dan pak ik de MTB. Ik hoef niet iedere week van het jaar op een racefiets te zitten, ik heb nog meer hobby's (ook buiten het fietsen).
Binnenkort staat ook hier een leuke racefiets in de schuur hopelijk. Natuurlijk niet met het doel dat hij daar blijft staan
We houden het voor de zekerheid wel bescheiden.
Ik zie op Marktplaats een leuke Bulls Desert Falcon 1 staan (64cm).
En daarnaast een Red Bull Pro SL, welke weer een stukje goedkoper is.
Ik ben zelf 1,93 en ongeveer 95 kilo. Ik twijfel tussen deze twee fietsen. Volgens mij zijn ze beiden prima om mee te beginnen. De Red Bull is mogelijk aan de kleine kant.
Hebben jullie een idee wat de beste keuze zou zijn?
Oh, als er mensen zijn die rondom Amsterdam binnenkort een rondje willen doen. Dan houd ik me aanbevolen!
Ik ben zelf 1,93 en ongeveer 95 kilo. Ik twijfel tussen deze twee fietsen. Volgens mij zijn ze beiden prima om mee te beginnen. De Red Bull is mogelijk aan de kleine kant.
Oh, als er mensen zijn die rondom Amsterdam binnenkort een rondje willen doen. Dan houd ik me aanbevolen!
[ Voor 3% gewijzigd door webber87 op 16-05-2021 21:37 ]
Die Bulls lijkt mij eerder te groot! Ik ben 1m94 en ben ingemeten op een 60cm frame. Jij bent iets kleiner, niet veel, maar toch kleiner. Dan lijkt een frame van 60+ mij te groot.webber87 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:36:
Maar spreekt met de verkopers af dat je een uitgebreide proefrit maakt, verder dan de straat op en neer in elk geval. Zeker 15-20 minuten rijden om een goed gevoel te krijgen of een fiets gaat passen.
De Red Bull lijkt mij de beste keuze, frame lijkt beter te passen bij 1m93 en is het goedkoopste. Laat je niks wijsmaken met die r500 wielset van anderhalf jaar oud. Dat is een set van ongeveer 150€, prima waar voor zijn geld maar zeer basic instapsetje.
[ Voor 10% gewijzigd door Ramon 73 op 16-05-2021 22:18 ]
Is niet alleen lengte.... Misschien heeft hij wel ziek lang benen en een klein bovenlichaam. Ik ben 1,96 (BBL 97) en rijd een 61. Maar dat ligt ook aan het frame, sommige hebben een hele andere stack/reach.Ramon 73 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:13:
[...]
Die Bulls lijkt mij eerder te groot! Ik ben 1m94 en ben ingemeten op een 60cm frame. Jij bent iets kleiner, niet veel, maar toch kleiner. Dan lijkt een frame van 60+ mij te groot.
Maar spreekt met de verkopers af dat je een uitgebreide proefrit maakt, verder dan de straat op en neer in elk geval. Zeker 15-20 minuten rijden om een goed gevoel te krijgen of een fiets gaat passen.
De Red Bull lijkt mij de beste keuze, frame lijkt beter te passen bij 1m93 en is het goedkoopste. Laat je niks wijsmaken met die r500 wielset van anderhalf jaar oud. Dat is een set van ongeveer 150€, prima waar voor zijn geld maar zeer basic instapsetje.
Oh helemaal waar, lichaamslengte zegt niet genoeg!rolandos582 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:33:
[...]
Is niet alleen lengte.... Misschien heeft hij wel ziek lang benen en een klein bovenlichaam. Ik ben 1,96 (BBL 87) en rijd een 61. Maar dat ligt ook aan het frame, sommige hebben een hele andere stack/reach.
Ik ben evenlang als jij en heb een bbl van 96cm. Voor mij is het knap lastig om passende (hoge korte) frames te vinden.
@webber87
Heb je wel eens op een racefiets gereden en heb je enig idee wat voor jou een passende houding is? Dan kun je bij een proefrit wel ontdekken of hij past of niets. Of neem iemand mee die een beetje kaas van de materie heeft gegeten en je kan bekijken terwijl je er op rijdt.
Even over de advertenties: Die Bulls vind ik vooral duur. Ca.13 jaar oud, kostte destijds ca 1300 euro. Van de Red Bull is de stuurbuis afgezaagd op de allerkorste hoogte, de stuurpen staat nu al 'ondersteboven' om het stuur omhoog te krijgen. Je kunt er zo prima mee rijden (puristen zeggen dat het geen porem is maar daar moet je je even niets van aantrekken), maar hoger dan dit gaat het stuur niet worden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/I21U6xAcK0z9rIwn8KZgFt4q.png?f=user_large)
Wilde eens kijken hoe mijn HRM beviel. Ding bevalt goed, de waardes lijken mij wat zorgwekkend..
Alhoewel dit op mijn gewone fiets was met mijn gewone kloffie, schrik ik een beetje van de hoogte van de hartslag. Hartslag in rust ligt rond de 68.
Eens meer gaan trappen en conditioneel erop vooruit gaan denk ik.
Edit: Ze zeggen 220-leeftijd voor een maximale hartslag indicatie dacht ik? Dan zit ik daar 6 onder zonder echt op gefocused te zijn. Lijkt mij ook niet goed.
[ Voor 20% gewijzigd door Maarten_E op 16-05-2021 23:01 ]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Typo, heb 97 dus aardig vergelijkbaar. Voor mij is het een Sensa G3 Disc geworden en rijd daar nu 8500 km op. Morgen een bikefit, is zeker wel wat mogelijk! Het kan nog ergerDieAnder schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:54:
[...]
Oh helemaal waar, lichaamslengte zegt niet genoeg!
Ik ben evenlang als jij en heb een bbl van 96cm. Voor mij is het knap lastig om passende (hoge korte) frames te vinden.
Even een vraagje over iets wat me opviel: is het nodig om montagepasta te gebruiken op schroefdraad bij schroefjes op een aluminium fiets zonder carbon onderdelen? Ik gebruik eigenlijk overal vet op en vraag me af of ik iets verkeerd doe. Het leek me geen probleem omdat het vooral iets is wat bij zwaarder materiaal gebruikt wordt zoals auto’s.
Of is het echt aan te raden even montagepasta te halen voor alle schroefjes, pedalen, etc?
Of is het echt aan te raden even montagepasta te halen voor alle schroefjes, pedalen, etc?
[ Voor 25% gewijzigd door Belecthor op 16-05-2021 23:09 ]
Als ik me ooit goed heb laten inlichten door een metaalwerker:Belecthor schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:05:
Even een vraagje over iets wat me opviel: is het nodig om montagepasta te gebruiken op schroefdraad bij schroefjes op een aluminium fiets zonder carbon onderdelen? Ik gebruik eigenlijk overal vet op en vraag me af of ik iets verkeerd doe. Het leek me geen probleem omdat er relatief weinig kracht op een fiets komt.
Wat bij veel fietsen(makers) fout gaat is dat ze bijvoorbeeld RVS schroefjes in een Aluminium frame draaien. Voorbeeld: bidonhouder boutjes van RVS in de Alu schroefdraad van het frame. Deze twee metalen bij elkaar gaan op de lange duur reageren en oxideren aan de kant van het aluminium. Zonde natuurlijk van het frame. Ga je vet en dan in het bijzonder lithium vet daaraan toevoegen dan kun je dit proces versnellen door een electrische brug/eigenschappen van lithium of iets dergelijks.
Bidonhouderboutjes zouden daarom ook geregeld even losgemaakt moeten worden en met een niet geleidende pasta zoals montagevet ingesmeerd moeten worden. Want dan gaat het 'lang' goed.
Wat ik duidelijk wil maken: ergens smeersel tussen doen is goed, let er wel even op wat voor materialen het betreft; zijn het twee metalen dan oppassen met welk type vet je gebruikt.
[ Voor 6% gewijzigd door HBSVDK op 16-05-2021 23:13 ]
Stuurbuis afgezaagd? Dat zie ik zo niet. Kan je niet, zoals bij een gewone fiets, het stuurbuis gewoon een stukje verhogen? Bij een oude fixie heb ik dat wel eens gedaan. Wat zie ik iets over het hoofd?DieAnder schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:54:
[...]
Oh helemaal waar, lichaamslengte zegt niet genoeg!
@webber87
Heb je wel eens op een racefiets gereden en heb je enig idee wat voor jou een passende houding is? Dan kun je bij een proefrit wel ontdekken of hij past of niets. Of neem iemand mee die een beetje kaas van de materie heeft gegeten en je kan bekijken terwijl je er op rijdt.
Even over de advertenties: Die Bulls vind ik vooral duur. Ca.13 jaar oud, kostte destijds ca 1300 euro. Van de Red Bull is de stuurbuis afgezaagd op de allerkorste hoogte, de stuurpen staat nu al 'ondersteboven' om het stuur omhoog te krijgen. Je kunt er zo prima mee rijden (puristen zeggen dat het geen porem is maar daar moet je je even niets van aantrekken), maar hoger dan dit gaat het stuur niet worden.
Edit: Volgens mij zie ik het al. De buis naar het stuur zelf natuurlijk. Is dat niet goedkoop te vervangen? Ik zie stuurbuisjes op internet voor 23 euro..
[ Voor 6% gewijzigd door webber87 op 16-05-2021 23:38 ]
Nee, die kan je niet verlengen waarschijnlijk, met carbon sowieso lastigwebber87 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:35:
[...]
Stuurbuis afgezaagd? Dat zie ik zo niet. Kan je niet, zoals bij een gewone fiets, het stuurbuis gewoon een stukje verhogen? Bij een oude fixie heb ik dat wel eens gedaan. Wat zie ik iets over het hoofd?
Edit: Volgens mij zie ik het al. De buis naar het stuur zelf natuurlijk. Is dat niet goedkoop te vervangen? Ik zie stuurbuisjes op internet voor 23 euro..
[ Voor 9% gewijzigd door 418O2 op 17-05-2021 00:01 ]
Op die fixie en op je opoe fiets heb je een 'threaded headset'. De stuurpen is L-vormig en zit met één kant een eind in de balhoofdbuis van de voorvork geduwd, en die kun je wat dieper en minder diep duwen. In het andere eind is de stuurbocht geklemd.webber87 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:35:
[...]
Stuurbuis afgezaagd? Dat zie ik zo niet. Kan je niet, zoals bij een gewone fiets, het stuurbuis gewoon een stukje verhogen? Bij een oude fixie heb ik dat wel eens gedaan. Wat zie ik iets over het hoofd?
Op race (en een hoop andere) fietsen zit een threadless headset (a.k.a. a-head headset). Daarbij steekt de balhoofdbuis boven uit het frame uit. De stuurpen is alleen maar een stukje pijp dat met een kant op de balhoofdbuis klemt, en met de andera kant het stuur vast houdt. Als je het stuur hoger wilt hebben moet je hem hoger op de stuurbuis (eigenlijk balhoofdbuis) klemmen met wat spacers er onder. Is de buis afgezaagd? Dan gaat het feest niet door!
Huiswerk: https://www.sheldonbrown.com/headsets.html
Ome Ali heeft ze ook losFisico schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:20:
[...]
De padjes zitten toch met klitterband vast? Ik gooi die van mij regelmatig in de was.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic