Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 284 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:17
Galois schreef op zondag 2 mei 2021 @ 17:40:
Ik ben ook al niet zo'n held met dalen. Maatjes van mij die met 90 km/h een berg af knallen 8)7 Bij 60-70 km/h houdt het bij mij wel op hoor...
Afdalen zit vaak wel in dezelfde hoek qua rijvaardigheden. Wie geen angst heeft in de bochten in Nederland heeft doorgaans ook geen angst om hem te laten gaan in een afdaling en vice versa. Weet niet of je wel eens op wintersport gaat, maar skieen zit doorgaans in dezelfde categorie 'angst'.

Zou het nu ook niet meer geforceerd aan gaan leren, dat je opeens een stuk harder besluit een bocht in te duiken en in een noodsituatie alsnog halverwege besluit in de remmen te knijpen. Daar krijg je nou juist ongelukken van. Zoals gezegd maakt het verder ook weinig uit zo lang je geen wedstrijden hoeft te winnen. Zo lang je vrienden nog met je willen fietsen/in je wiel durven te zitten zit je wel aardig safe ;).

@Stoffa Heb je sowieso zo'n Hollowtech tooltje thuis liggen? Lijkt inderdaad een BSA trapaslager en dat is met Engelse draad, anders is het een ITA bottom bracket. Shimano maakt het een beetje verwarrend door beide BB's dezelfde type aanduiding mee te geven. Als ik naar de specs van het frame kijk gaat heeft Bianchi een BSA dus Engelse draad. Vervangen is een piece of cake als je gewoon zo'n trapasfitting en dat HT tooltje in huis hebt.

Speling zou op zich niet mogen. BSA en Hollowtech werken zonder spacers en met dat Hollowtech tooltje bepaal je de preload (=speling wegnemen) en dan zet je hem vast met de 2 bouten op de NDS crankarm. Die laatste zou in principe nooit los moeten komen dus of hij is verkeerde gemonteerd, of de lagers zijn écht ver heen. In beide gevallen zou ik een nieuw BB plaatsen en daarmee moet het probleem dan wel opgelost zijn :)

[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 02-05-2021 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:47
Reed vandaag met iemand met een Trek Émonda SLR 6 Disc met aero stuur en project one kleur. Dat is ook wel een mooi ding hoor! Hij rijdt hem mechanisch en de kabels zaten onder stem vast, waardoor de kabels niet in beeld waren. Mooi idee wel!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wo801k1gIWuUxxvaAv2S5bphm0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJG9IBUWTRYjElGC4v1jClYV.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje zoals dit, kan vast niet bij elk frame maar wel mooi!

Zijn er hier overigens mensen met een ZIPP SL70 Aero stuur icm hidemybell? Ze geven zelf aan dat misschien de HideMyBell rd sl past maar eigenlijk wil ik hem dan vast aan mijn stem zoals met de HideMyBell raceday sd. Iemand ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Laatst online: 17:17
@rolandos582 Yes. Die SD is toch gewoon afhankelijk van welke stem je hebt? Dan maakt het stuur niet uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NY-XUHiAUGJ6soQ4JrhKG5DcceE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkHhE8u02UASYG34Mry6DZwz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Ypuh schreef op zondag 2 mei 2021 @ 19:22:
@rolandos582 Yes. Die SD is toch gewoon afhankelijk van welke stem je hebt? Dan maakt het stuur niet uit.

[Afbeelding]
Jazeker, maar ook deels als je hem niet op de stem wilt. Dat past dus altijd wel, mooi. Maar ik zou hem dan wel in mijn stem willen integreren, die ga ik toch vervangen. Zat te denken aan een ZIPP service course SL. Denk dat een Zipp SL speed het niet waard is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:21
nomar109 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:03:
Core oefeningen. Ik zou het eigenlijk moeten doen, omdat ik op langere ritten merk dat er best wat energie weglekt naar het stabiel overeind houden van mijn lichaam. Ik ga na een uurtje of wat steeds meer zwabberen en hangen. Maar ik heb er echt heulemaal geen zin in. Ik heb er geen lol van, op een een matje liggen en die oefeningen doen. Hoe motiveer ik mezelf?
Altijd als je gaat douchen zo vaak mogelijk opdrukken voordat je de spullen voor het douchen gaat verzamelen. Spullen verzameld? Nog een keer zo vaak mogelijk opdrukken.

Met het opdrukken pak je je armen ook mee terwijl je ook aan het planken bent.

Ik doe het al een tijdje (oke, echt niet altijd maar wel geregeld) en ook ik merk verschil. Ik begin met krampachtig 6x opdrukken. Inmiddels haal ik op een goede dag 20x per keer.

Soms ga ik als extraatje op mijn rug liggen en ga ik in nog even in de lucht fietsen met de benen om de beurt strekken op 10cm van de grond. Dan is het van belang dat je je onderrug zo veel mogelijk op de grond drukt.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:57
Shimano Dura Ace remschijven (SM-RT900 in 160mm) werkelijk nergens te vinden... Op geen enkele webshop nog in voorraad :X

Tot zolang staat mijn nieuwe wielset hier mooi stof te verzamelen.

Ik zit er aan te denken om enkele lokale fietswinkels te contacteren, mogelijks dat zij er via een toeleverancier wel vrij snel kunnen aangeraken, of is dat eerder wishful thinking? :-(

[ Voor 4% gewijzigd door SanderH_ op 02-05-2021 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
SanderH_ schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:37:
Shimano Dura Ace remschijven (SM-RT900 in 160mm) werkelijk nergens te vinden... Op geen enkele webshop nog in voorraad :X

Ik zit er aan te denken om enkele lokale fietswinkels te contacteren, mogelijks dat zij er via een toeleverancier wel vrij snel kunnen aangeraken, of is dat eerder wishful thinking? :-(
Zit ook te wachten op nieuwe RT900's in 160... 140mm vind je nog wel. Lokaal kan je geluk hebben, maar het merendeel zijn allemaal wel op zijn. RT900's zijn nou niet echt producten die ze doorgaans veel op voorraad hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Dan koop je toch andere schijven? Ik heb die van SwissStop gekocht, zien er ook prima uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:09
Genoeg andere opties toch ?
Naar mijn mening ook minder lelijke opties ;)
Ik heb zelf de Swissstop Catalyst schijven.

En gewoon 140 monteren, 160 is ook nergens voor nodig op een racefiets.

[ Voor 23% gewijzigd door DDX op 02-05-2021 21:48 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Die Swissstop Catalyst schijven centerlock 160mm zijn ook niet echt op voorraad en vind ik afschuwelijk. Hetzelfde geld voor de Shimano XTR M9100 MT-900 Remschijf

Ik wil die RT900's, maarja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 21:20

Fisico

by Fabian

Balen zeg. Ik zag al steeds meer zwarte schijven, terwijl mensen voor de rest geen Dura Ace reden. Shimano heeft daar wel een denkfout gemaakt met die witte schijven. Wellicht is een fietsenmaker genegen je te helpen als ze ook arbeidsloon mogen rekenen voor het erop zetten. Ik hoorde laatst dat Mantel soms wel onderdelen heeft als je ook onderhoud komt doen.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:28

shinchan03

Niels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qS7mbX6wFirgCmPSnchkCEuDr1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpnikJnSwUP9dfKA3v6UBbqJ.jpg?f=fotoalbum_large
Een paar dagen geleden de wielset die ik bij Phillipos heb besteld binnen gekregen. Voor nu nog de bandjes van mijn oude wielset (23mm) erop gelegd om deze op te rijden. Daarna ga ik even verder kijken. Maar wel heel goed om het verschil in wielset nu te merken. Dit rijd zoveel meer comfortabel dan de vorige standaard set.

Met de toevoeging van een Garmin Edge 830. Een cadansmeter en hartslag sensor weer een paar leuke upgrades gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:21
shinchan03 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 00:10:
[Afbeelding]
Een paar dagen geleden de wielset die ik bij Phillipos heb besteld binnen gekregen. Voor nu nog de bandjes van mijn oude wielset (23mm) erop gelegd om deze op te rijden. Daarna ga ik even verder kijken. Maar wel heel goed om het verschil in wielset nu te merken. Dit rijd zoveel meer comfortabel dan de vorige standaard set.

Met de toevoeging van een Garmin Edge 830. Een cadansmeter en hartslag sensor weer een paar leuke upgrades gedaan.
Ik ben wel heel erg benieuwd wat je precies merkt aan het feit dat je nieuwe wielen hebt. Ik zie veel op internet staan maar ik kom niet veel verder dan wat info over de velghoogte in de wind.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:23
https://kennis.knwufondo.nl/endless-summer-ride/event

Iemand ervaring met het trainen met fondo? Wel een mooie aanbieding dit!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:51
[Afbeelding]
.... weer een paar leuke upgrades gedaan.
Nu alleen nog een groter zadeltasje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03

shinchan03

Niels

stevens20 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 03:35:
[...]

Ik ben wel heel erg benieuwd wat je precies merkt aan het feit dat je nieuwe wielen hebt. Ik zie veel op internet staan maar ik kom niet veel verder dan wat info over de velghoogte in de wind.
Mijn oude wielset was op, dus het was sowieso tijd voor een nieuwe set. Ik denk dat het afhankelijk is van de set die je besteld (wat je doel is), maar voor deze set merk ik met name dat deze gewoon een stuk comfortabeler rijd. De oneffenheden worden veel meer uit de weg gedempt. Waar ik eerst bij boomwortels over de weg stuiterde, wordt dit nu opgevangen met deze wielset.
Frenz64 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:38:
[...]

Nu alleen nog een groter zadeltasje....
#Teamzadeltas. Als er een andere komt, dan zal die kleiner worden, maar geen zadeltas vind ik weer onhandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
luuk66 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:06:
https://kennis.knwufondo.nl/endless-summer-ride/event

Iemand ervaring met het trainen met fondo? Wel een mooie aanbieding dit!
Ik ben twee weken geleden begonnen zodat ik op een laagdrempelige manier toch een trainingsschema heb. Ik volg nu het 'intro' schema wat eigenlijk een mengelmoes van allerlei soorten bloktrainingen is. Sprint, duur, kracht, cadans, noem maar op.

Hoewel dit schema voor mijn gevoel maar raar in elkaar zit, is het wel een goede start om de spieren weer wakker te krijgen in de verschillende zones. De rest van de schema's zijn uiteraard beter uitgewerkt omdat dat niet in een periode van 3 weken gepropt moet worden :)

Vooralsnog ben ik tevreden over het de Fondo app idee. De app kan zeker beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:30
Pimorez schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:26:
[...]

Ik ben twee weken geleden begonnen zodat ik op een laagdrempelige manier toch een trainingsschema heb. Ik volg nu het 'intro' schema wat eigenlijk een mengelmoes van allerlei soorten bloktrainingen is. Sprint, duur, kracht, cadans, noem maar op.

Hoewel dit schema voor mijn gevoel maar raar in elkaar zit, is het wel een goede start om de spieren weer wakker te krijgen in de verschillende zones. De rest van de schema's zijn uiteraard beter uitgewerkt omdat dat niet in een periode van 3 weken gepropt moet worden :)

Vooralsnog ben ik tevreden over het de Fondo app idee. De app kan zeker beter.
Dit was ook een beetje mijn idee met de app. Ik heb alleen een wahoo en daar is geen koppeling mee (ligt aan wahoo meen ik). Dus moet het schema onthouden en zelf uitvoeren wat dus voor mij niet werkt. Zou graag het schema in ieder geval op m’n scherm willen met aftellen van de blokken etc, dat motiveert me. Dus ik doe nu eigenlijk niks met Fondo. Het is nu meer wat doelloos fietsen (vrijwel alles in D1 want lui :9 ).

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
Stufferdt schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:54:
[...]

Dit was ook een beetje mijn idee met de app. Ik heb alleen een wahoo en daar is geen koppeling mee (ligt aan wahoo meen ik). Dus moet het schema onthouden en zelf uitvoeren wat dus voor mij niet werkt. Zou graag het schema in ieder geval op m’n scherm willen met aftellen van de blokken etc, dat motiveert me. Dus ik doe nu eigenlijk niks met Fondo. Het is nu meer wat doelloos fietsen (vrijwel alles in D1 want lui :9 ).
Je zou alsnog zelf via Wahoo het schema kunnen overnemen. Klopt, meer werk, maar dan heb je toch iets.
Dat het aan Wahoo geloof ik blind, dat heb ik van verschillende applicaties gehoord als 'klacht'.

Je zou natuurlijk ook een Garmin kunnen kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:59
shinchan03 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:51:
[...]

Mijn oude wielset was op, dus het was sowieso tijd voor een nieuwe set. Ik denk dat het afhankelijk is van de set die je besteld (wat je doel is), maar voor deze set merk ik met name dat deze gewoon een stuk comfortabeler rijd. De oneffenheden worden veel meer uit de weg gedempt. Waar ik eerst bij boomwortels over de weg stuiterde, wordt dit nu opgevangen met deze wielset.
Met dezelfde banden en spanning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 15:06
tinusterror schreef op donderdag 29 april 2021 @ 07:35:
[...]

En nu achter me laptop in plaats van mijn mobiel. Als ik de derailleur monteer met adjusment op nul dan gaat hij bij instellen naar de 4de krans in plaats van de 5de. Als ik uit de instellingen ga en af schakel dan pakt hij de laatste krans niet en als ik op schakel gaat hij voorbij de 1ste(grootste) krans en valt de ketting tussen de krans en de spaken.
Zodra ik de instel modus ga afstellen moet ik naar +16 om hem een krans te laten verspringen naar de 5de. Zoveel verstellen lijkt me nooit zo te horen.

Wiel zit er recht in en heb ook niet toevallig geel tussen rood en blauw gedaan. :) Jij site gevolgd voor de zekerheid met monteren. Kan niet mis gaan met al die duidelijke kleurtjes.
Toch maar van het weekend een derailleur pad richter besteld! €39 euro valt te overzien... Kan ik andere misschien ook nog eens te hulp schieten (regio Westland/Den Haag) Heb toch het gevoel dat me pad niet recht ten opzichte van de cassette staat.
Komt vanmiddag binnen, vanavond toch maar ff checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03

shinchan03

Niels

418O2 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:17:
[...]

Met dezelfde banden en spanning?
Ik heb nu inderdaad de bandjes van de oude set naar de nieuwe set overgezet (23mm bandjes) en dezelfde bandenspanning gehanteerd. Het was dan ook een heel aangename verrassing, aangezien ik dacht dat het stuiteren gewoon een beetje bij een racefiets hoort. Ik ben ook benieuwd wat 25mm bandjes zullen gaan doen, want die wil ik gaan proberen als deze bandjes op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:01
shinchan03 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:41:
[...]

Ik heb nu inderdaad de bandjes van de oude set naar de nieuwe set overgezet (23mm bandjes) en dezelfde bandenspanning gehanteerd. Het was dan ook een heel aangename verrassing, aangezien ik dacht dat het stuiteren gewoon een beetje bij een racefiets hoort. Ik ben ook benieuwd wat 25mm bandjes zullen gaan doen, want die wil ik gaan proberen als deze bandjes op zijn.
Wellicht dat je nu wielen hebt met een bredere velg waardoor de buitenband ook breder valt en het daardoor comfortabeler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:08
Fisico schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:34:
[...]

Balen zeg. Ik zag al steeds meer zwarte schijven, terwijl mensen voor de rest geen Dura Ace reden. Shimano heeft daar wel een denkfout gemaakt met die witte schijven.
Daarentegen rijden de pro's steeds meer op XTR schijven. Zou je zeggen dat er ergens wel een paar dozen Dura Ace schijven moeten liggen O-)

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:42
Ypuh schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:02:
Het probleem is volgens mij nog niet eens zozeer dat ze nu even niet mogen sporten, maar dat ze waarschijnlijk ook lang niet allemaal terugkomen. Ik ken maar weinig mensen die sporten echt doen omdat ze het leuk vinden.

Hoe zit het in jullie omgeving? Ik zie zelf wielrennen nooit echt als sporten, eerder als een leuke activiteit en een beetje buitenspelen. Toch merk ik onbewust dat ik door het fietsen gezonder ben gaan leven; wat vaker op de fiets stappen, niet 3x in week kapsalons of pizza's meer eten, minder alcohol/sigaretten, beter slapen etc. Hoort natuurlijk ook een beetje bij het volwassen worden, maar daardoor begint het steeds vaker op te vallen hoe weinig er eigenlijk gesport wordt. Een enkeling voetbalt nog, maar dat is vooral omdat je dan gegarandeerd één leuke stap avond in de week hebt.

Ook valt me op hoe niet-fit de gemiddelde mens eigenlijk is. Je kunt mijn kennissenkring grofweg in 2 groepen verdelen. Groep één (met name collega's) heeft niet per se overgewicht en leeft redelijk gezond, maar 3x in maand 40km fietsen of een uurtje hardlopen en ze noemen zich al een fanatieke sporter. De andere groep (de gezellige mensen zeg maar) drinken allemaal een krat bier in de week en roken een pak zware Van Nelle, maar hebben nog nooit de binnenkant van een sportschool gezien. Boven de 40 wordt er over de gehele linie nog maar weinig gesport (behalve dan de mensen die ik ken van onze fietsclub).

Nu leef ik wel redelijk in een fiets-bubbel, maar wat doen niet fietsers dan verder de hele dag?
Veel van mijn collega's (gemiddeld wel allemaal 40+) lopen hard of rennen wiel, of ze fietsen in het bos. 8) Merk wel dat de werkgroep op Strava enorm gegroeid is afgelopen jaar. Dat soort apps werken dan toch wel stimulerend volgens mij.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
DDX schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:46:
Genoeg andere opties toch ?
Naar mijn mening ook minder lelijke opties ;)
Ik heb zelf de Swissstop Catalyst schijven.

En gewoon 140 monteren, 160 is ook nergens voor nodig op een racefiets.
160 wordt toch wel vaak stock gemonteerd, op mijn scott voor én achter.
Ik ben trouwens een van de weinigen volgens mij die de Ultregra wel mooi vind, ik heb de 105jes laten wisselen bij aanschaf ;)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:36
Mistraller schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:39:
[...]

Veel van mijn collega's (gemiddeld wel allemaal 40+) lopen hard of rennen wiel, of ze fietsen in het bos. 8) Merk wel dat de werkgroep op Strava enorm gegroeid is afgelopen jaar. Dat soort apps werken dan toch wel stimulerend volgens mij.
werkt prima vooral als je je wil meten met bepaalde collega's ;-)
ben ook lid van een aantal groepen, alleen vooral om daar wat nieuwe routes uit te halen die ik zelf nog niet gereden heb.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
[...]

Ik ben trouwens een van de weinigen volgens mij die de Ultregra wel mooi vind, ik heb de 105jes laten wisselen bij aanschaf ;)
True, ligt ook wel aan gewicht. Als je 70kg bent is 140mm ruim voldoende. Als je wat ''zwaarder'' bent is 160mm wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03

shinchan03

Niels

Hielko schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:46:
[...]

Wellicht dat je nu wielen hebt met een bredere velg waardoor de buitenband ook breder valt en het daardoor comfortabeler is.
Dat klopt. De oude velgen waren 15mm binnen en deze 18mm, dus dat zal inderdaad een stuk schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Vraag het mij af, denk dat 140 voor meeste mensen ruim voldoende is.
(Dacht dat veel fietsen met 160 voor en 140 achter geleverd werden trouwens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

GWBoes schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:21:
[...]

Daarentegen rijden de pro's steeds meer op XTR schijven. Zou je zeggen dat er ergens wel een paar dozen Dura Ace schijven moeten liggen O-)
Of ze zijn echt op :/
[...]

Het hangt wel van de kleur van je fiets af, mijn fietst is grijs met zwart, dan is het echt geen gezicht. Met hoge zwarte velgen vind ik een zwarte schijf ook mooier. En zwart wordt minder vies :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
DDX schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:57:
Neuh, 160 is de standaard. Voor nl is er geen enkele noodzaak om groter dan 140 te gaan m.i.

iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

[...]

Ja, dat werkt zeker. Ik sport in eerste instantie omdat ik daar erg van geniet. Doe het nooit met tegenzin eigenlijk. Maar merk wel dat ik Strava toch wel dusdanig 'belangrijk' vind, dat als mijn Garmin leeg is, ik dan maar een uurtje later ga of de route met Strava op mijn telefoon log. Maar toch blijf ik zeggen dat ik Strava niet zo belangrijk vind... :)

Vorig jaar op vakantie, toen ging er iets mis met mijn Garmin waardoor de route niet werd geupload naar Strava. Dat kwam door een corrupte time stamp (oid). Geen laptop bij de hand, maar met een heel gepiel op mijn telefoon, het bestand van Garmin Connect gehaald, met fitfiletools 'hersteld' en dat weer handmatig geüpload naar Strava. En ik was weer tevreden dat mijn route toch op Strava stond.

Maaaaar... ik blijf volhouden dat ik Strava niet zo belangrijk vind. Ook het 10x per dag openen van de app, is normaal :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:51
Galois schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:13:
[...]

Ja, dat werkt zeker. Ik sport in eerste instantie omdat ik daar erg van geniet. Doe het nooit met tegenzin eigenlijk. Maar merk wel dat ik Strava toch wel dusdanig 'belangrijk' vind, dat als mijn Garmin leeg is, ik dan maar een uurtje later ga of de route met Strava op mijn telefoon log. Maar toch blijf ik zeggen dat ik Strava niet zo belangrijk vind... :)

Vorig jaar op vakantie, toen ging er iets mis met mijn Garmin waardoor de route niet werd geupload naar Strava. Dat kwam door een corrupte time stamp (oid). Geen laptop bij de hand, maar met een heel gepiel op mijn telefoon, het bestand van Garmin Connect gehaald, met fitfiletools 'hersteld' en dat weer handmatig geüpload naar Strava. En ik was weer tevreden dat mijn route toch op Strava stond.

Maaaaar... ik blijf volhouden dat ik Strava niet zo belangrijk vind. Ook het 10x per dag openen van de app, is normaal :)
haha, dat is wel herkenbaar.. ook een keer een vastloper gehad tijdens het sluiten/opslaan van een rit. Zeker als ik denk wat PR's te hebben gereden, weet ik niet hoe snel ik de laptop moet pakken om de boel alsnog in strava te proppen.

Ik ben ook gestopt om mensen met een facebook verslaving te veroordelen, want voor mij is Strava wel vergelijkbaar :X

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:00
[...]

Ultegra disc... *O* :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 19:35
rolandos582 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:53:
Die Swissstop Catalyst schijven centerlock 160mm zijn ook niet echt op voorraad en vind ik afschuwelijk. Hetzelfde geld voor de Shimano XTR M9100 MT-900 Remschijf

Ik wil die RT900's, maarja...
Misschien terug naar velgremmen? 😉

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Laatst online: 16:12

Dazzler2120

FP ProMod
Even een vraagje, ik woon in het prachtige limburgse heuvelland, veel van mijn rondjes hebben dus flink wat hoogtemeters. Momenteel rijd ik op een Shimano 105 12-25 setje. Hoe hebben jullie evt. de overgang ervaren van 12-25 naar 11-28? Merk je veel verschil qua trapgemak?

Komende tijd moet ik 'helaas' even wat meer de vlakte opzoeken van middenlimburg, om toch wat meer mijn hartslag en duurvermogen onder controle te krijgen...

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Hielko schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:46:
[...]

Dit is het meest waarschijnlijke scenario.

@shinchan03 met 25mm wordt het nog leuker.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Laatst online: 20:51
Dazzler2120 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:26:
Even een vraagje, ik woon in het prachtige limburgse heuvelland, veel van mijn rondjes hebben dus flink wat hoogtemeters. Momenteel rijd ik op een Shimano 105 12-25 setje. Hoe hebben jullie evt. de overgang ervaren van 12-25 naar 11-28? Merk je veel verschil qua trapgemak?

Komende tijd moet ik 'helaas' even wat meer de vlakte opzoeken van middenlimburg, om toch wat meer mijn hartslag en duurvermogen onder controle te krijgen...
https://www.ritzelrechner...7,18,19,21,23,25&UF2=2135
(geen idee of de chainrings overeenkomen met je setup, maar die kan je eenvoudig aanpassen).

bij het klimmen heb je dus 1 versnelling meer, de 28, naast de 25, hierdoor ga je met een cadans van 80 1,5 km per uur langzamer. je kan dus met dezelfde cadans wat minder power trappen met een iets lagere snelheid, hierdoor zal je minder snel verzuren, maar het verschil is niet enorm.

verder mis je de 11T voor een high speed afdaling en heb je mogelijk een gat in je range omdat de 16T ontbreekt (bij 36km/u met 90 rpm)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Dazzler2120 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:26:

Ja, dat maakt flink verschil!

Ik rijd ook 12-25 op het vlakke, maar als ik naar (bv) Limburg ga zet ik er toch een 11-28 op.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Galois schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:35:
[...]

Ik rijd ook 12-25 op het vlakke, maar als ik naar (bv) Limburg ga zet ik er toch een 11-28 op.
met 12-25 kom je ook prima zuid limburg door.
alleen een keutenberg is dan wel wat pittiger... maar te doen.. ;-)

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

koentjuh1987 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:44:
[...]

Ligt er altijd maar aan hoe sterk je bent :)
Ik fiets niet graag met mijn 12-25 in Limburg. Dan heb ik toch een minder leuke dag dan als ik met 11-28 (of 11-30) fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
eens. al hangt het er ook wel vanaf of je op je fiets een compact hebt zitten of een triple... ik heb zelf nog een triple dus nog net iets meer differentiatie in de versnellingen ;-)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Galois schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:35:
[...]

Helder, dankjewel!
koentjuh1987 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:44:
[...]

Inderdaad, 12-25 is nog net te doen, maar wanneer ik stukjes tegenkom dat boven de 12% komen dan zou ik toch graag een net iets lichter verzet willen. Nu is de enige optie om te staan op de pedalen op die momenten, als ik iets lichter kan trappen zou dat wellicht wat 'comfortabeler' afzien zijn :+

Maarja zoals gezegd, de eerste verbetering die ik moet doen is eentje in mijn eigen hartslagzones. Vaak nog een te hoge hartslag over ritjes, dus even flink wat duurtrainingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

koentjuh1987 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:47:
eens. al hangt het er ook wel vanaf of je op je fiets een compact hebt zitten of een triple... ik heb zelf nog een triple dus nog net iets meer differentiatie in de versnellingen ;-)
Uiteraard... als je voor 22 (of 24) hebt, dan kan je met 25 achter écht elke helling op! :)

22/25=0,88 en 36/30=1,2... HEEL groot verschil :)

22~25 combi is meer een MTB-verzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
Om even in te haken, wat voor kans geven jullie een middelmatige wielrenner (65kg) met een 42-26 in zuid-limburg (omgeving Mechelen)? Zou het met een 39-26 veel beter zijn? (Heb nu 42-26 tot beschikking en met een simpele blad wissel zou ik tot 39-26 kunnen gaan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Zal harken worden, maar dat wordt het met 39-26 ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

Cranzai schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:52:
Om even in te haken, wat voor kans geven jullie een middelmatige wielrenner (65kg) met een 42-26 in zuid-limburg (omgeving Mechelen)? Zou het met een 39-26 veel beter zijn? (Heb nu 42-26 tot beschikking en met een simpele blad wissel zou ik tot 39-26 kunnen gaan)
Dat zou ik zeker doen dan. Maar is een cassette wissel niet makkelijker.

Ik zou zelfs beiden doen, 39 en 28. Heb zelf een compact, dus 34 voor en het is nog niet makkelijk met 34 28.

Je bent wel licht en ik weet niet of je een spinner bent van nature. Kun je een lage cadans aan dan kan het misschien wel. Maar doe wat je kan technisch want je wil altijd terug kunnen schakelen.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Laatst online: 13:57
Iemand nog aanaders voor een binnenband die een ventiellengte heeft van 80mm (velg is er 55)?

Die giga ventielen in combinatie met 28C beperkt de keuze toch wat merk ik. Ik heb momenteel een setje Trivio Race Wide erin steken, maar ben vergeten om enkele reserve binnenbanden te bestellen. Wil misschien ook wel eens latex proberen.

Ventielverlengers zijn bijkbaar ook een optie (en zou de mogelijke keuze wat vergroten), al lees ik daar nogal veel gemengde reacties over :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

@Cranzai, een middelmatige wielrenner met een 42-26 zal geen leuke dag hebben in Limburg. Dat zal echt 'harken' worden, zoals DDX aangeeft. En als het een tochtje wordt van 30 km, dan is een beetje 'harken' geen probleem, als je echt een paar uur gaat fietsen, dan is 'harken' echt niet fijn en zal je nooit meer naar Limburg willen :)

Een middelmatige wielrenner zal echt een verhouding voor:achter moeten hebben van 1:1,2 of lager is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
@DDX @Galois @pro_6or
Thanks voor de reacties, tegen beter weten in verwachtte ik dit al idd.
Grotere cassette betekend helaas ook een andere derailleur als ik de manuals volg.
Campy 9 speed komt nog uit het Jan Ullrich / hark tijdperk dus echt kleinere combi's zijn er niet.
Wel een interessant verhaal over chainwrap gevonden en theoretisch zou iets met een ultratorque 10sp compact chain ring kunnen werken maar das wel direct weer n hele verandering/investering.

Heb een keer VAM-berg gedaan met 42-23 maar dan was ik echt blij als ik het dode punt over was.
Zuid-Limburg daargelaten dan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:59
Kluus schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:31:
[...]
Hier ben ik het inderdaad ook echt 100% mee eens. Ik vroeg me laatst nog af waarom er de laatste tijd niet juist meer gestuurd wordt op (buiten) sporten inderdaad. Naast fysieke gezondheid is het volgens mij inmiddels ook bijna met zekerheid vastgesteld dat het buiten zijn (frisse lucht, maar bovenal vitamine D) best een grote bijdrage levert.

Overigens hebben ze in het begin van de Corona crisis wel wat meer op leefstijl geprobeert te sturen ter preventie, maar al vrij snel werd dit door allerlei, ik noem het maar huilies, onder het kopje "fat-shaming" gegooid, kan ik mij herinneren. En dat mocht toen dus niet meer. :O
De coronacrisis zie ik dan ook niet direct als een gezondheidscrisis maar een gezondheidszorgcrisis. Qua volksgezondheidsrisico staat corona misschien op de vijfde plaats ofzo, na (#1) stilzitten, (#2) overgewicht, (#3) roken en (#4) drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:08
SanderH_ schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:03:
Ventielverlengers zijn bijkbaar ook een optie (en zou de mogelijke keuze wat vergroten), al lees ik daar nogal veel gemengde reacties over :+
Wat voor slechte ervaringen heb je gelezen dan? Enige wat soms lastig is dat niet alle pompen werken op gladde verlengers, dus dat moet je even controleren. Topeak pompen met slang is dan een probleem
Ook moet je een ventielsleutel meenemen voor een reserveband met kort ventiel. Maar die zitten tegenwoordig ook al vaak in multitools.

[ Voor 8% gewijzigd door GWBoes op 03-05-2021 13:41 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:04

Kluus

Gang is alles

Bacchus schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:34:
[...]

De coronacrisis zie ik dan ook niet direct als een gezondheidscrisis maar een gezondheidszorgcrisis. Qua volksgezondheidsrisico staat corona misschien op de vijfde plaats ofzo, na (#1) stilzitten, (#2) overgewicht, (#3) roken en (#4) drinken.
Klopt, ik bedoel ook vooral dat het gezondheidsrisico van Covid eigenlijk bijna altijd indirect is waarbij de 4 punten die jij noemt voor een (groot) deel bepalen hoe ziek je wordt als je Covid krijgt. Door aan die knoppen te draaien zou je juist de druk op de gezondheidszorg kunnen verminderen.

OK, het gaat wel over menselijk gedrag en misschien is de termijn ook nogal kort, maar nu worden deze factoren dus juist negatief beinvloed.

Maarja er zijn al andere topics over de corona maatregelen waarbij ik de nieuwe posts niet eens bij kan houden met f5-en dus die discussie laat ik verder maar daar... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:46

McMiGHtY

- burp -

Graag..

In other news..

Hier waait het vandaag best weer een beetje, ik volg wat deelnemers aan de RATN via hun instastories..die ivnden het ook niet leuk.

D'r is er trouwens 1 die aan het knallen is, niet normaal, op z'n singlespeed..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Zag deze voorbij komen op WeightWeenies

YouTube: 圈刹不死 MERIDA SCULTURA9000轻量化 装配记录 装车视频【不简单的单车】第二十五期 DREAM BUILD

Wel ziek, 4,6kg voor een fiets. Dat zadel weegt echt niks, stelt ook weinig voor volgens mij. Die wielen ook 680g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
koentjuh1987 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:42:
[...]

werkt prima vooral als je je wil meten met bepaalde collega's ;-)
ben ook lid van een aantal groepen, alleen vooral om daar wat nieuwe routes uit te halen die ik zelf nog niet gereden heb.
De verschillen binnen ons bedrijf zijn enorm, dus het is bij ons echt een social gebeuren. Die "ene revaliderende collega", of de "collega met overgewicht die heel onzeker toch is gaan Zwiften". Het werkt heel goed als je dan een leuke opmerking krijgt. Smaakt al gauw naar meer. En omdat je dan toch op den duur met een bepaalde regelmaat iets op strava zet, geeft het stimulans om dat te blijven doen en dus nieuwe ritjes (of loopjes) te maken.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
DDX schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:57:
De Liv van mijn vrouw wel inderdaad. Bij mij 2x160, maar ik heb wel een zwak voor symmetrie, dus ik vind het prima. (Om diezelfde reden vind ik het spaakpatroon van mijn Scott met discs mooier dan m'n gazelle met velgrem, want die heeft een radiaal gespaakt voorwiel. Weg symmetrie :X ) Luxeproblemen...

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Galois schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:13:
[...]

Maaaaar... ik blijf volhouden dat ik Strava niet zo belangrijk vind.
Ik zag dat ik nog een berg .plt files had, uit de tijd van Oziexplorer op windows mobile. Die ben ik nu ook aan het converteren en in strava aan het proppen. De oudste tracks stammen uit 2006 8)

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Galois schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:45:
[...]

Ligt er altijd maar aan hoe sterk je bent :)
Ik fiets niet graag met mijn 12-25 in Limburg. Dan heb ik toch een minder leuke dag dan als ik met 11-28 (of 11-30) fiets.
Het idee dat je nog een kransje over hebt voor als het nóg zwaarder mocht worden, werkt mentaal ook wel goed :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:19

User

S3

Zo, binnenkort toch maar eens een bikefit doen. Ik begin steeds meer last te krijgen van 1 van mijn knieën. :(
Ik heb wel een vermoeden wat er aan de hand is, maar wil niet zelf lopen pielen met het risico dat er echt wat kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
User schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:12:
Zo, binnenkort toch maar eens een bikefit doen. Ik begin steeds meer last te krijgen van 1 van mijn knieën. :(
Ik heb wel een vermoeden wat er aan de hand is, maar wil niet zelf lopen pielen met het risico dat er echt wat kapot gaat.
Ik heb eind van de maand ook een bikefit gepland. Hoe dan ook goed om te weten of je houding goed is, helemaal gezien de hoeveelheid tijd die je spendeert op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
rolandos582 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:07:
Zag deze voorbij komen op WeightWeenies

YouTube: 圈刹不死 MERIDA SCULTURA9000轻量化 装配记录 装车视频【不简单的单车】第二十五期 DREAM BUILD

Wel ziek, 4,6kg voor een fiets. Dat zadel weegt echt niks, stelt ook weinig voor volgens mij. Die wielen ook 680g
Damn, dat is acht ons lichter dan de lichtste stalen fiets. Ook indrukwekkend als je de kale framegewichten naast elkaar zet: min 1.260 g voor een stalen frame tegenover 680 g voor de Merida. Die twee ons zal dan in de voorvork zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
[Afbeelding]

Voorwiel moet er andersom in 😋
Zo had ik de velg logo's niet uitgelijnd bij het invlechten 😁

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User

User

S3

Ik had dus een bikefit aangevraagd bij Bikefitlab, maar die heeft pas eind juni ruimte. Kent iemand toevallig nog meer bikefitters die ook mobiliteit/flexibiliteit van gewrichten en dergelijke checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Cranzai schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:15:
@DDX @Galois @pro_6or
Thanks voor de reacties, tegen beter weten in verwachtte ik dit al idd.
Grotere cassette betekend helaas ook een andere derailleur als ik de manuals volg.
Campy 9 speed komt nog uit het Jan Ullrich / hark tijdperk dus echt kleinere combi's zijn er niet.
Wel een interessant verhaal over chainwrap gevonden en theoretisch zou iets met een ultratorque 10sp compact chain ring kunnen werken maar das wel direct weer n hele verandering/investering.

Heb een keer VAM-berg gedaan met 42-23 maar dan was ik echt blij als ik het dode punt over was.
Zuid-Limburg daargelaten dan....
ja, die "oudere" fietsen waren wel echt uit het Hulk Hogan tijdperk zeg maar. Dat is eigenlijk helemaal niet geschikt voor goedbedoelende fietsers zoals wij. ik zou zelfs zeggen alleen voor profs en dan nog alleen op vlakke ritten. Maar daar verschillen de meningen over en die discussie is al vaak gevoerd. Ik heb dan nog een zgn "compact" (50/34 voor) maar een maatje heeft een iets oudere fiets (uit het "double" tijdperk) met 53/39 dus, fietst ook minder vaak en als we onderaan de posbank komen wil hij nooit mee omhoog. Oude holleweg (13%) in Nijmegen wordt helemaal janken. hij is wel enorm sterk en komt boven. Maar dat is 1 klimmetje. kom ik zelf onder de 65 rpm dan voelt dat als enorm harken (maar eigenlijk kan dat nog wel)).

Je ziet nu bij de nieuwste fietsen dus zelfs 12 speeds cassette's met bij SRAM dan voor nog compactere chainrings. Voor mij zou dat ideaal zijn voor zowel het klimmen als het spinnen op snelheid op het vlak. Ik fiets max 5000km op jaarbasis en ben toch nooit sterk genoeg voor het buitenblad (zelfs als dat een 50 is). al loop ik nu wel steeds vaker uit de 34/11 (met wind mee) en dan zit de ketting eigenlijk al 2 kransjes te schuin. Dat houd bij 42kmh wel op (nou 44 dan met erg goede wil).

Pobleem bij mij is dat de voorderailleur stelschroef vast zit (door het vele wassen) en ik hem ook al kapot heb (het kopje uitgeloetert) gemaakt. wanneer ik schakel vanaf achter kleiner dan zeg 15 dan dondert hij gegarandeert de ketting er aan de buitenkant af. Dus dan steeds eerst terug schakelen naar de 17, vorzichtig wisselen van de 34 naar de 50 en weer opschakelen, maar dan is de vaart er wel uit. Scooter sprintjes dus net mooi klote. Dat vind ik een van de leukste dingen eigenlijk.

Mijn linkerknie is helaas niet meer goed (patello femoraal pijnsyndroom, 2 x trombose gehad en slechte doorbloeding, zwakkere spieren) dus erge kracht zetten is bij mij geen favoriete bezigheid, dat moet ik er wel bij zeggen.

Klimmen is ook gewoon het allerleukste, bereid je fiets maximaal voor en probeer het gewoon. Als het een helletocht wordt, helaas, maar dan weet je alsnog wel of je het wil blijven gaan doen en dan misschien een n+1 geval >:)

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
User schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:40:
Ik had dus een bikefit aangevraagd bij Bikefitlab, maar die heeft pas eind juni ruimte. Kent iemand toevallig nog meer bikefitters die ook mobiliteit/flexibiliteit van gewrichten en dergelijke checken?
@Grin @418O2 zijn daar recentelijk geweest. Mijn afspraak is over 2 weken bij Bikefitlab, in omgeving Groningen is er niet echt wat anders naar mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
pro_6or schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:40:
[...]

ja, die "oudere" fietsen waren wel echt uit het Hulk Hogan tijdperk zeg maar. Dat is eigenlijk helemaal niet geschikt voor goedbedoelende fietsers zoals wij. ik zou zelfs zeggen alleen voor profs en dan nog alleen op vlakke ritten. Maar daar verschillen de meningen over en die discussie is al vaak gevoerd. Ik heb dan nog een zgn "compact" (50/34 voor) maar een maatje heeft een iets oudere fiets (uit het "double" tijdperk) met 53/39 dus, fietst ook minder vaak en als we onderaan de posbank komen wil hij nooit mee omhoog. Oude holleweg (13%) in Nijmegen wordt helemaal janken. hij is wel enorm sterk en komt boven. Maar dat is 1 klimmetje. kom ik zelf onder de 65 rpm dan voelt dat als enorm harken (maar eigenlijk kan dat nog wel)).

Je ziet nu bij de nieuwste fietsen dus zelfs 12 speeds cassette's met bij SRAM dan voor nog compactere chainrings. Voor mij zou dat ideaal zijn voor zowel het klimmen als het spinnen op snelheid op het vlak. Ik fiets max 5000km op jaarbasis en ben toch nooit sterk genoeg voor het buitenblad (zelfs als dat een 50 is). al loop ik nu wel steeds vaker uit de 34/11 (met wind mee) en dan zit de ketting eigenlijk al 2 kransjes te schuin. Dat houd bij 42kmh wel op (nou 44 dan met erg goede wil).

Pobleem bij mij is dat de voorderailleur stelschroef vast zit (door het vele wassen) en ik hem ook al kapot heb (het kopje uitgeloetert) gemaakt. wanneer ik schakel vanaf achter kleiner dan zeg 15 dan dondert hij gegarandeert de ketting er aan de buitenkant af. Dus dan steeds eerst terug schakelen naar de 17, vorzichtig wisselen van de 34 naar de 50 en weer opschakelen, maar dan is de vaart er wel uit. Scooter sprintjes dus net mooi klote. Dat vind ik een van de leukste dingen eigenlijk.

Mijn linkerknie is helaas niet meer goed (patello femoraal pijnsyndroom, 2 x trombose gehad en slechte doorbloeding, zwakkere spieren) dus erge kracht zetten is bij mij geen favoriete bezigheid, dat moet ik er wel bij zeggen.

Klimmen is ook gewoon het allerleukste, bereid je fiets maximaal voor en probeer het gewoon. Als het een helletocht wordt, helaas, maar dan weet je alsnog wel of je het wil blijven gaan doen en dan misschien een n+1 geval >:)
Gebaseerd op mijn bouw en mijn achtergrond in aerobe sporten zou ik wel een goede klimmer moeten zijn en het lijkt me ook machtig mooi. Vorig jaar in de Ardennen op de MTB gezeten en daar was ik van andere ook getrainde hardlopers verreweg de snelste boven. Belangrijker, ik vond het klimmen machtig mooi :9~ (dat dalen wat minder)

Enige is dus dat mijn marktplaats-fietsjes tot twee keer toe met een 52-42 kwamen :+
Tja, ben ik een spinner? Meestal zit ik in Drenthe/Groningen op een RPM van ongeveer 80-85, ik probeer te trainen richting de 90 maar 100 voelt te soepel voor mij persoonlijk. (Mijn persoonlijke filosofie is dat ik vanuit het hardlopen een "zwaardere" beweging gewend ben :7 ). Gebruik wel vaak buitenblad en dan zit ik meestal rond de 52-18, 52-17. Uiteindelijk dus niet echt een spinner denk ik hahaha

Wanneer het moment voor een nieuwe fiets daar is komt er ofwel een semi-compact ofwel een compact op.
Voor de oplettende lezer, ja ik heb net een n+1 maar dat was per ongeluk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:29
In Heerenveen zit ook een goede bike-fitter. Bike Fit studio...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rolandos582
pier87 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:54:
In Heerenveen zit ook een goede bike-fitter. Bike Fit studio...
Dat is buitenland, daar mogen we nu niet naar toe toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Cranzai schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:53:
[...]

Gebaseerd op mijn bouw en mijn achtergrond in aerobe sporten zou ik wel een goede klimmer moeten zijn en het lijkt me ook machtig mooi. Vorig jaar in de Ardennen op de MTB gezeten en daar was ik van andere ook getrainde hardlopers verreweg de snelste boven. Belangrijker, ik vond het klimmen machtig mooi :9~ (dat dalen wat minder)

Enige is dus dat mijn marktplaats-fietsjes tot twee keer toe met een 52-42 kwamen :+
Tja, ben ik een spinner? Meestal zit ik in Drenthe/Groningen op een RPM van ongeveer 80-85, ik probeer te trainen richting de 90 maar 100 voelt te soepel voor mij persoonlijk. (Mijn persoonlijke filosofie is dat ik vanuit het hardlopen een "zwaardere" beweging gewend ben :7 ). Gebruik wel vaak buitenblad en dan zit ik meestal rond de 52-18, 52-17. Uiteindelijk dus niet echt een spinner denk ik hahaha

Wanneer het moment voor een nieuwe fiets daar is komt er ofwel een semi-compact ofwel een compact op.
Voor de oplettende lezer, ja ik heb net een n+1 maar dat was per ongeluk
Dat zijn allemaal op zich gunstige factoren om het aan te kunnen met je huidige fiets. Zet je kleinste chainring er op en gaan maar!

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Mistraller schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:07:
[...]

Ik zag dat ik nog een berg .plt files had, uit de tijd van Oziexplorer op windows mobile. Die ben ik nu ook aan het converteren en in strava aan het proppen. De oudste tracks stammen uit 2006 8)
Hahahaha... Ja mooi!

Ik ben ooit in 2005 denk ik, naar Avignon gefietst. Met mijn Garmin Legend Hcx (geloof ik) de hele route gelogd. Dagen mee bezig geweest om daar kaartjes van te maken en op te slaan op een website...
Die moet ik ook nog ergens hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Ligt er natuurlijk aan hoever het van je huis is, ik ga eind van de maand bij https://www.bikemedical.nl/
Op moment van aanvragen was er +- 1 maand wachttijd (eind april aangevraagd, eind mei afspraak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
[...]
Volgens mij is 80 tot 90 voor een recreatieve fietser niet zo gek. Daarboven ben je, zoals je zelf ook opmerkt, gewoon energie aan het verbranden waar je niets voor terug krijgt.

Op mijn 30/40/50 triple met 12-30 cassette heb ik een ratio bereik van 1 tot even voorbij de 4. Daarmee kan ik tegen bijna 20% omhoog (steiler ga ik toch zo langzaam dat ik van mijn fiets val) en kan ik tot rond de 60 km/u nog vermogen geven. (harder durf ik toch niet. en ja hiervoor heb ik goeie wind mee of bergaf nodig) En véél keuze daartussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User

User

S3

Dazzler2120 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:10:
[...]

Ligt er natuurlijk aan hoever het van je huis is, ik ga eind van de maand bij https://www.bikemedical.nl/
Op moment van aanvragen was er +- 1 maand wachttijd (eind april aangevraagd, eind mei afspraak)
Thanks, maar ff een berichtje gedaan. :)
Is wel een takke-eind rijden. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
User schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:18:
[...]
Thanks, maar ff een berichtje gedaan. :)
Is wel een takke-eind rijden. ;(
Als je daarna nog energie hebt nog even rondje heuvels maken :+
Ik werd na mijn berichtje de volgende werkdag al gebeld voor een afspraak, gaat wel redelijk snel vgm

[ Voor 16% gewijzigd door Dazzler2120 op 03-05-2021 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03

shinchan03

Niels

ElGreco schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:00:
[...]

Voorwiel moet er andersom in 😋
Zo had ik de velg logo's niet uitgelijnd bij het invlechten 😁
Ik vond het al een beetje vreemd. Ik ben nu niet bij mijn fiets, maar even uit mijn hoofd had ik het op deze manier gedaan, omdat ik dan vanaf "zitpositie" het Miche logo kan lezen en deze niet op zijn kop staat, is dat dan ook niet het juiste uitgangspunt? ik zal vanavond nog eens even kijken? Kan het buiten de looks nog kwaad? Als dat niet zo is, dan hoef ik dat niet per se vandaag nog te wisselen, want wil nog graag een rondje maken.
ElGreco schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:29:
[...]

Dit is het meest waarschijnlijke scenario.

@shinchan03 met 25mm wordt het nog leuker.
Ja dat geloof ik graag, hopelijk zijn deze bandjes snel op O-)

[ Voor 17% gewijzigd door shinchan03 op 03-05-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
shinchan03 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:26:
[...]

Ik vond het al een beetje vreemd. Ik ben nu niet bij mijn fiets, maar even uit mijn hoofd had ik het op deze manier gedaan, omdat ik dan vanaf "zitpositie" het Miche logo kan lezen en deze niet op zijn kop staat, is dat dan ook niet het juiste uitgangspunt? ik zal vanavond nog eens even kijken? Kan het buiten de looks nog kwaad? Als dat niet zo is, dan hoef ik dat niet per se vandaag nog te wisselen, want wil nog graag een rondje maken.
Functioneel geen enkel probleem. Gaat enkel om de looks 😉

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Iemand nog aanaders voor een binnenband die een ventiellengte heeft van 80mm (velg is er 55)?
Ik heb zelf pas een 5-set van XAND gekocht, 80mm en geschikt voor 28C.
Zie dat ze helaas nu uitverkocht zijn bij Futurum, wellicht komen ze nog op voorraad of kun je ze ergens anders vandaan krijgen. Ben er iig wel tevreden over :)

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shinchan03

shinchan03

Niels

ElGreco schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:35:
[...]

Oke thanks! Ga er straks nog even naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Wel aardig die vergelijking met hardlopen. Mijn pasfrequentie is 180 en mijn omwentelingen met fietsen zijn meestal 90+. Bij mij gaat het dus redelijk gelijk op. Ik rij het laatste jaar ook veel meer op mijn binnenblad dan in eerdere jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:30
Ik kan even niet terugvinden welke regio je zoekt, maar in Barneveld zit velometric. Is een fysio die ook bikefits doet.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pier87
hoho @rolandos582 het mooiste van Groningen is de bus/trein naar Friesland ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Hier nog een bewuste Ultegra :+ toen waren de Dura Ace's wel nog op voorraad...

Alleen voor de: " ik vind dat zwarte toch mooier" opmerkingen was ik liever voor DA gegaan :P

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
Iemand belang bij mijn Bontrager R2 25 mm buitenbandjes?

https://www.trekbikes.com...e-lite-raceband/p/579780/

Waren afgemonteerd op mijn Trek Emonda 2021, was eerst van plan om deze bandjes op te rijden, maar besluit toch maar om naar mn vertrouwde Vittoria Corsa's te gaan. Heb er nog geen 500 km mee gereden. Mogen weg voor een goed bod.

Voor interesse PM ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rolandos582
pier87 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:17:
hoho @rolandos582 het mooiste van Groningen is de bus/trein naar Friesland ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fdw8eRQFfsb7hMGesuyU24BKwgY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/StwFDR7pp2mVfRYOQ3XBBVtG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
@rolandos582 Tomme je was me net voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
pier87 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:22:
Iemand belang bij mijn Bontrager R2 25 mm buitenbandjes?

https://www.trekbikes.com...e-lite-raceband/p/579780/

Waren afgemonteerd op mijn Trek Emonda 2021, was eerst van plan om deze bandjes op te rijden, maar besluit toch maar om naar mn vertrouwde Vittoria Corsa's te gaan. Heb er nog geen 500 km mee gereden. Mogen weg voor een goed bod.

Voor interesse PM ;)
Daar horen Pirelli's onder :/ toch @ElGreco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 11:51
ElGreco schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:35:
[...]

Heb je 'm gewoon bi-directionele wielen aangesmeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 19:49

Die giga ventielen in combinatie met 28C beperkt de keuze toch wat merk ik. Ik heb momenteel een setje Trivio Race Wide erin steken, maar ben vergeten om enkele reserve binnenbanden te bestellen. Wil misschien ook wel eens latex proberen.

Het voordeel van ventielverlengers is. Dat als je N+1 lekke banden rijdt, waarbij N het aantal binnenbanden is dat je bij je hebt. Je overal een nieuw bandje kan scoren.

Let wel op dat je ventielverlengers neemt waar je pompje op past.

@Grin welke ventielverlengers had jij ook alweer?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
Fisico schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:57:
[...]

Wel aardig die vergelijking met hardlopen. Mijn pasfrequentie is 180 en mijn omwentelingen met fietsen zijn meestal 90+. Bij mij gaat het dus redelijk gelijk op. Ik rij het laatste jaar ook veel meer op mijn binnenblad dan in eerdere jaren.
Jouw info maakt de vergelijking nog aardiger ;)
Op mij duurtempo's heb ik een pasfreq van 170 (op snelheid wel richting 180), redelijk vergelijkbaar met wielrennen waar ik duur dus op 80 doe en hard richting 90. Schaalt dus precies naar jouw ervaring :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Ik weet niet of mijn trapfrequentie toeneemt wanneer ik me over de Duitse grens begeef, maar ik hoor daar wel vaak mensen roepen, hey du, spinner! Dus ik denk dat ze mijn hoge cadans daar wel waarderen.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Laatst online: 20:32
Ik meld mij hier ook maar eens.

Tweedehands een witte Fuji roubaix 1.0 kunnen scoren met 3x10 Shimano 105. Volgens mij (ik houd de prijzen een beetje in de gaten) voor een prima prijs, uithoek van Nederland en 0 onderhoud zal de prijs ook wel gedrukt hebben.

De fiets gisteren twee keer gepoetst maar helaas in het witte frame toch wat zwarte plekjes die ik er niet gelijk uit kreeg.

Direct onderstaande besteld zodat de fiets weer ok is:
- SPD pedalen
- zwart stuurlint (zit nu wit op en is echt goor!)
- nieuwe remblokjes
- derailleur kabels
- remkabels
- ketting

Cassette en banden zijn nog in prima staat. Daarnaast nergens speling op en het frame ziet er naast die plekjes ook gewoon goed uit. Dus zodra dit binnen is monteren, afstellen en fietsen! Prima fietsje voor zo naast de MTB. Als hij klaar is post ik een foto! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
Frenz64 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 18:02:
[...]

Heb je 'm gewoon bi-directionele wielen aangesmeerd?
Ja, lekker makkelijk als je een berg niet opkomt. Kun je zo weer achteruit!

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:27

Grin

Ride si sapis.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Nutterd schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:17:
[...]

Hier nog een bewuste Ultegra :+ toen waren de Dura Ace's wel nog op voorraad...

Alleen voor de: " ik vind dat zwarte toch mooier" opmerkingen was ik liever voor DA gegaan :P
Ach LtD en TD rijden ook met witte op hun S-Works ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
R0y. schreef op maandag 3 mei 2021 @ 18:54:
Ik meld mij hier ook maar eens.

Tweedehands een witte Fuji roubaix 1.0 kunnen scoren met 3x10 Shimano 105. Volgens mij (ik houd de prijzen een beetje in de gaten) voor een prima prijs, uithoek van Nederland en 0 onderhoud zal de prijs ook wel gedrukt hebben.

De fiets gisteren twee keer gepoetst maar helaas in het witte frame toch wat zwarte plekjes die ik er niet gelijk uit kreeg.

Direct onderstaande besteld zodat de fiets weer ok is:
- SPD pedalen
- zwart stuurlint (zit nu wit op en is echt goor!)
- nieuwe remblokjes
- derailleur kabels
- remkabels
- ketting

Cassette en banden zijn nog in prima staat. Daarnaast nergens speling op en het frame ziet er naast die plekjes ook gewoon goed uit. Dus zodra dit binnen is monteren, afstellen en fietsen! Prima fietsje voor zo naast de MTB. Als hij klaar is post ik een foto! :)
Kabels, binnen- én buitenkabel toch wel?

Vlekjes; ik heb ooit eens een fles auto easy polish gekocht. Daar heb ik al vaker gekke vlekjes mee weggekregen. Altijd even testen uiteraard. Gewoon bij de locale autoshop, daar was ie een stuk goedkoper. Maar wellicht eerst met de befaamde babydoekjes proberen zoals hier veelvuldig besproken :)

3x10 is inderdaad niks mis mee, ik heb ook een 105 staan hier. Denk dat ie een jaar of 10/11 oud is?

Vergeet verder je lagers niet ff te checken. (Vooral cupconus lagers voor en achter als die erin zitten, en je crank)

---------------

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
DDX schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:30:
Ben op mijn trek domane trouwens aan het 'testen' (gewoon gekocht) met spul van proteambicyclecare.com
Frame voorzien van coating wat goed bevalt, vuil hecht niet echt aan frame en even snel afspoelen en fiets is weer schoon.

Ketting coating heb ik ook erop zitten maar ben ik nog niet over uit of het echt een verbetering is tov van squirt.
Gaat naar mijn idee wel wat langer mee, maar de 1000km die ze noemen gaat het niet mee zonder na 500km wat geluidjes te gaan geven.
En trekt ook wat meer vuil aan, afnemen na een rit geeft best zwarte doek.
(en derailleurwieltjes hoopt ook wel wat meer vuil op dan squirt)
Gaat wel wat langer mee als het regent want doek erover en rit erna geen krakende ketting wat je wel hebt bij squirt.
Maar klein flesje meenemen voor onderweg is er ook niet bij.
Nog even hierop terugkomen, voor ketting ga ik op de trek domane weer over naar squirt (wat ik op andere fietsen ook gebruik)
Ketting moest ik na 5000km vervangen.
En echt heel slecht weer heb ik niet echt gefietst met die fiets.
Oftewel veel minder km's met de ketting dan ik verwacht had, kan natuurlijk ook door de clutch derailleur komen.
Maar daarnaast blijft ketting best vuil aantrekken en even ketting aanraken en je hebt lekkere smeer aan je handen.

En ketting helemaal ontvetten wat ik gedaan heb vantevoren is ook best een gedoe.
Gewoon weer lekker squirt dus (en eerste 500km ofzo met shimano vet vanuit fabriek)

[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 03-05-2021 21:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cranzai
Na het onderwerp stuurkunsten in dit topic toch maar daad bij woord gevoegd en me aangemeld voor een beginnerscursus bij de studentenwielerverenging, toch maar eens kijken of ik kan leren sturen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Laatst online: 20:32
Mistraller schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:37:
[...]

Kabels, binnen- én buitenkabel toch wel?

Vlekjes; ik heb ooit eens een fles auto easy polish gekocht. Daar heb ik al vaker gekke vlekjes mee weggekregen. Altijd even testen uiteraard. Gewoon bij de locale autoshop, daar was ie een stuk goedkoper. Maar wellicht eerst met de befaamde babydoekjes proberen zoals hier veelvuldig besproken :)

3x10 is inderdaad niks mis mee, ik heb ook een 105 staan hier. Denk dat ie een jaar of 10/11 oud is?

Vergeet verder je lagers niet ff te checken. (Vooral cupconus lagers voor en achter als die erin zitten, en je crank)
Uiteraard binnen en buiten :)

Volgens mij komt de fiets uit 2011, dat is volgens mij ook het laatste jaar dat de fiets liefde heeft gehad... Dat van die babydoekjes is een goede tip!

Crank voelde goed, zat geen speling oid op. Zelfde geldt voor de wielen maar zodra ik bezig ben zal ik het nog allemaal eens goed controleren.

Stiekem vind ik dit misschien nog wel leuker als een nieuwe fiets, ding weer op orde maken en de weg er mee op. Het is ook niet erg als ik even niet kan fietsen, dan pak ik de MTB :)
Pagina: 1 ... 284 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).