My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
En nu achter me laptop in plaats van mijn mobiel. Als ik de derailleur monteer met adjusment op nul dan gaat hij bij instellen naar de 4de krans in plaats van de 5de. Als ik uit de instellingen ga en af schakel dan pakt hij de laatste krans niet en als ik op schakel gaat hij voorbij de 1ste(grootste) krans en valt de ketting tussen de krans en de spaken.Salteh schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:53:
[...]
Is dat trouwens met de adjustment op 16 of 0? Want met +16 of -16 kan je m wel 1 versnelling opschuiven per ongeluk..
Ook nog.goed om te controleren.. Zit het wiel recht in de fiets?
En... je hebt niet toevallig het gele deel tussen rood en blauw gedaan... Toch?
[Afbeelding]
Zodra ik de instel modus ga afstellen moet ik naar +16 om hem een krans te laten verspringen naar de 5de. Zoveel verstellen lijkt me nooit zo te horen.
Wiel zit er recht in en heb ook niet toevallig geel tussen rood en blauw gedaan.
Do pivot van de derailleur is altijd op dezelfde plek in relatie tot het wiel. Als direct mount op een compatibel frame zonder tussenstukje, of in dit geval op een traditionele hanger mét tussenstukje. Op de foto is duidelijk te zien dat het om een traditionele hanger gaat.Mistraller schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:29:
Ff opgezocht, maar het ging hier wel om 2 gears ernaast en juist de andere kant op.
Kan het niet zo zijn dat je nu een tradi pad gebruikt terwijl de derrie "Denkt" dat ie direct mounted is?
Topic is hier maar je moet je wel ff aanmelden in de groep. Geen idee hoe ik een bericht+ thread kan exporteren uit fb.
https://www.facebook.com/...ermalink/4338741002827248
Probleem in onderstaande foto is dat er dus een tussenstukje tussenuit moet.
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Teun_2 op 29-04-2021 08:01 ]
Nee, ik bedoel niet nieuw, een mooie barnfind ofzo. Frame nog tiptop en dan langzaam upgraden. Heb ook al zitten kijken naar dat chinese merk dat hier een tijdje terug voorbij kwam. Ook heel mooi, maar da's me te gemakkelijk. Staat ook niet heel hoog op de prio lijst.klaaas schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:42:
[...]
Ik kreeg vandaag bericht van Veloheld dat de titanium gravelframes weer te bestellen zijn. Dus als je dat toevallig zoekt...
Ik ben begonnen met deze van Trivio: https://www.mantel.com/trivio-expert-montagestandaard eerlijk gezegd had ik bij het aanschaffen al mijn twijfels, na een paar jaar heb ik dat ding dus weer verkocht via marktplaats.
Momenteel gebruik ik deze: https://www.futurumshop.nl/xand-montagestandaard-pro.phtml een super ding, licht, mooi in hoogte verstelbaar en met een futurumkorting actie een keer vrij scherp kunnen kopen. Daarnaast kun je hem vrij klein opbergen zodat je hem eventueel ook mee kunt nemen als je eens naar het buitenland gaat met je fiets
Zie niet geheel het nut van die duurdere modellen waar je ook nog het wiel eruit moet halen etc.
Ik heb dezelfde. Beetje groot, maar voor dat bedrag hoor je mij niet klagen..rolandos582 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:14:
Ik kocht deze : https://www.amazon.nl/gp/...itle_o00_s00?ie=UTF8&th=1 voor 43 eu. Nu wel iets duurder, vergelijkbaar aan dat ding van de LIDL die veel mensen gebruiken.
Zie niet geheel het nut van die duurdere modellen waar je ook nog het wiel eruit moet halen etc.
Geldt voor mij hetzelfde. Erg tevreden over de Lidl standaard.pannekoek schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:40:
ik heb idd dat LIDL ding van 30 eu en ik ben er zeer tevreden over. Kan de boel er fijn in schoonmaken (wel de bovenste buis uit het standaard halen anders droogt het standaard niet goed) en de boel onderhouden. Ergens zou ik wel zo'n spider ding willen, maar 100+ euro vind ik dan weer veel geld.
:strip_exif()/f/image/P4l8AYh0oAjCW6urtJTv6Mti.jpg?f=fotoalbum_large)
Vergeef me de slechte foto
Gisteren de nieuwe wielen uitgetest. Traject met de fietsenmaker voor het vervangen van m'n kapotte wielen eindelijk afgerond. Ze stonden al even klaar in de berging, maar nog geen zin gehad om ze uit te proberen
Geluid is dikke prima, ratel lekker hard en ze bollen prima
Volgende stap is een hidemybell en powermeter (denk favero's zodra ze er voor SPD-SL zijn) en dan verzin ik vast wel weer iets nieuws
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
https://www.futurumshop.n...-left.phtml?group=dagdeal
[ Voor 28% gewijzigd door 418O2 op 29-04-2021 11:59 ]
Zit het pad niet verkeerd om? dat die knik naar binnen moet ipv naar buiten?Mistraller schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:29:
Ff opgezocht, maar het ging hier wel om 2 gears ernaast en juist de andere kant op.
Kan het niet zo zijn dat je nu een tradi pad gebruikt terwijl de derrie "Denkt" dat ie direct mounted is?
Topic is hier maar je moet je wel ff aanmelden in de groep. Geen idee hoe ik een bericht+ thread kan exporteren uit fb.
https://www.facebook.com/...ermalink/4338741002827248
Probleem in onderstaande foto is dat er dus een tussenstukje tussenuit moet.
[Afbeelding]
Geen idee joh, ik heb geen Di2, dus ik heb het ook maar gelezen... Die poster in de Scott thread was happy toen ie het derailleur direct op de pad had gezet, verder weet ik het ook niet.Holk schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:05:
[...]
Zit het pad niet verkeerd om? dat die knik naar binnen moet ipv naar buiten?
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik zag het toevallig ook net! Die afweging ben ik nu dus aan het maken...418O2 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:58:
@Stufferdt de faveros zijn in de aanbieding vandaag, met Look cleats tho, maar maakt dat uit?
https://www.futurumshop.n...-left.phtml?group=dagdeal
Heb zelf nu shimano en zie niet echt nadelen (hooguit dat ze duurder zijn dan look).
Vraag me alleen af wanneer de shimanovariant op de markt komt en tegen welke prijs dat dan zou zijn, daar is nog niks over bekend natuurlijk. Maar durf voor 50 euro dat risico ergens wel te lopen. Zit dus meer met het tijdsaspect van de nieuwe variant, wellicht dat corona roet in het eten gooit qua productie? Ondanks wat gelekte info blijft het stil vanuit Avero zelf.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Het enige is toch dat je even de plaatjes moet overzetten?Stufferdt schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:26:
[...]
Ik zag het toevallig ook net! Die afweging ben ik nu dus aan het maken...
Heb zelf nu shimano en zie niet echt nadelen (hooguit dat ze duurder zijn dan look).
Vraag me alleen af wanneer de shimanovariant op de markt komt en tegen welke prijs dat dan zou zijn, daar is nog niks over bekend natuurlijk. Maar durf voor 50 euro dat risico ergens wel te lopen. Zit dus meer met het tijdsaspect van de nieuwe variant, wellicht dat corona roet in het eten gooit qua productie? Ondanks wat gelekte info blijft het stil vanuit Avero zelf.
Klopt. Maar ben gewend nu aan Shimano en vind het wel handig als ik er neit zelf aan hoef te sleutelen opzich, maar 1x overzetten is prima opzich.418O2 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:27:
[...]
Het enige is toch dat je even de plaatjes moet overzetten?
Heb alleen geen futurmshop-kortingscode meer en kom er zo snel geen tegen van 25 euro. Iemand een link om deze te fixen of er 1 over? Strava heeft tot zover ik kan zien momenteel ook geen actieve acties.
Je kunt de pedaal body vervangen bij Favero, dus mogelijk later alsnog de stap maken naar SPD-SL.Stufferdt schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:26:
[...]
Ik zag het toevallig ook net! Die afweging ben ik nu dus aan het maken...
Als je niet meerdere paren schoenen en fietsen met SPD-SL pedalen hebt, zou ik er geen moeite mee hebben om de switch naar Look te maken. Als je eenmaal geinvesteerd hebt in een systeem betekent het vaak ook meerdere pedaalsets aanschaffen en wordt het minder leuk.
Pb verzonden met code.Stufferdt schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:42:
[...]
.
Heb alleen geen futurmshop-kortingscode meer en kom er zo snel geen tegen van 25 euro. Iemand een link om deze te fixen of er 1 over? Strava heeft tot zover ik kan zien momenteel ook geen actieve acties.
Oh inderdaad, grote kans dat er wel een losse body komt. Heb 1 fiets en 1 paar schoenen, dus in feite is er niks aan de hand en stel ik me aan hoorYpuh schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:51:
[...]
Je kunt de pedaal body vervangen bij Favero, dus mogelijk later alsnog de stap maken naar SPD-SL.
Als je niet meerdere paren schoenen en fietsen met SPD-SL pedalen hebt, zou ik er geen moeite mee hebben om de switch naar Look te maken. Als je eenmaal geinvesteerd hebt in een systeem betekent het vaak ook meerdere pedaalsets aanschaffen en wordt het minder leuk.
Setje is besteld samen met een hidemybell, dus ineens zijn de geplande veranderingen ook weer doorgevoerd. Gaat snel zo
Jij bent ook door Ypuh in de val gelokt om geld uit te geven zo te lezenStufferdt schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:41:
[...]
Oh inderdaad, grote kans dat er wel een losse body komt. Heb 1 fiets en 1 paar schoenen, dus in feite is er niks aan de hand en stel ik me aan hoor(jouw punt dus @418O2
).
Setje is besteld samen met een hidemybell, dus ineens zijn de geplande veranderingen ook weer doorgevoerd. Gaat snel zo
Dat is balen, ik gok ook op een kromme derailleurpad. In heb in het verleden mijn RD-6800 na een crash vervangen voor een RD-r8050 en dat was plug and play, alleen even de L-H schroeven afstellen en racen maar weer.tinusterror schreef op woensdag 28 april 2021 @ 19:09:
[...]
Heb het door 👌🏼, alleen krijg ik hem echt niet ingesteld. Heb @Salteh advies nodig denk ik. Hij pakt het kleinste blad niet en bij de grootste loopt hij van me cassette 😩. Als ik heb via e-tube instel moet hij op +16 staan voordat hij het kleinste blad pakt.
Lijkt wel of ik een ander derailleur pad nodig hebt ofzo. Dat hij verder van me cassette afstaat. Kan dat?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb even een foto gemaakt van mijn derailleur, een r8000 weliswaar maar het verschil lijkt mij niet zo heel groot vergelken met de r9150
Wellicht even de oude pad terug plaatsen en kijken of het beter gaat?
Ik voelde hem al aankomen als enabler. Het gaat me ook steeds makkelijker af merk ik.Pimorez schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:09:
[...]
Jij bent ook door Ypuh in de val gelokt om geld uit te geven zo te lezen
Ik stel toch voor dat we in deze de eer delen, ik kwam immers met de aanbieding...Ypuh schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:56:
[...]
Ik voelde hem al aankomen als enabler. Het gaat me ook steeds makkelijker af merk ik.
:strip_exif()/f/image/1AGNAbXiYrXuY1EAonhRKe5L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k4rOgAyPMoVhboVPrOgfPL64.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn N+1. Heeft nog lang geduurd
Dat wel een klusje net met de Muc Off dry lube en mijn fiets ruikt naar kauwgombal nuGrin schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:14:
@Fisico Een foto zegt meer dan 1.000 woorden.
Mijn smeeractie zie je rood, en dus niet als een lange streep over de lengterichting (groen).
[Afbeelding]
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Maak dat je wegkomt met je dikke banden en rechte stuur!418O2 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:29:
[...]
Ik stel toch voor dat we in deze de eer delen, ik kwam immers met de aanbieding...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn N+1. Heeft nog lang geduurd
Si vis pacem, para bellum
Op 5 juni gaat @418O2 samen met mij de Tweakers ride op de MTB doen. Tussen alle racefietsen.Ex Nunc schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:15:
[...]
Maak dat je wegkomt met je dikke banden en rechte stuur!
P.s. hij weet het zelf echter nog niet
Deze winter maar eens samen een ritje maken @418O2
Hehehe lekker hèFisico schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:04:
[...]
Dat wel een klusje net met de Muc Off dry lube en mijn fiets ruikt naar kauwgombal nu
Je bent even bezig maar wordt er wel handiger in, de ene tube is ook beter voor precieze dosering dan de andere. Die van de C3 Ceramic lube vind ik wel erg fijn om kleine beetjes mee te doseren, moet ook wel want het spul is bijna zo duur als printerinkt...
Ja en ik moet er iets rechter voor gaan zitten zag ik bij de check met het lampje. Ik heb de neiging om een stuk ketting te doen en dan door te draaien maar dat werkt wat minder om dat deze lube minder makkelijk uit het flesje komt dan mijn olie. Die druppelt gewoon als ik hem op de kop hou.Grin schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:30:
Hehehe lekker hè
Je bent even bezig maar wordt er wel handiger in, de ene tube is ook beter voor precieze dosering dan de andere. Die van de C3 Ceramic lube vind ik wel erg fijn om kleine beetje te doseren, moet ook wel want het spul is bijna zo duur als printerinkt...
Nu hopen op een minder zwarte ketting en cassette na de ritjes. Ik heb in dezelfde bestelling beta fuel gekocht dus het was toch een dure actie.
Wanneer ik twee fietsen "gelijk" wil afstellen qua zadel en stuur, dan zou ik ze eigenlijk gewoon naast elkaar kunnen houden op een vlakke ondergrond en dan alles matchen? (Wielmaat is gelijk
Nee, niet echt. Bottom brackets kunnen bijvoorbeeld in hoogte verschillen, lengte crankarm etc etcCranzai schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:26:
Hmm, ffkes advies nodig in de categorie dommevragen / houtje-touwtje methodes
Wanneer ik twee fietsen "gelijk" wil afstellen qua zadel en stuur, dan zou ik ze eigenlijk gewoon naast elkaar kunnen houden op een vlakke ondergrond en dan alles matchen? (Wielmaat is gelijk)
Kleine kans dat je BB op exact dezelfde plaats zit. Je moet meten vanuit het hart van de trapas.Cranzai schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:26:
Wanneer ik twee fietsen "gelijk" wil afstellen qua zadel en stuur, dan zou ik ze eigenlijk gewoon naast elkaar kunnen houden op een vlakke ondergrond en dan alles matchen? (Wielmaat is gelijk)
Alleen nog ff bedenken hoe ik handig de reach ga vaststellen zonder driehoekjes te timmeren van hout
Lijkt mij dat je geïnteresseerd bent in de driehoek tussen uiteinde stuurpen, midden zadel en dan de rechte hoek onder die lange zijde zeg maar
*Cranzai gaat maar eem googlen
Edit:
Gefunden
https://www.bikeradar.com...=7&type=gallery&gallery=1
[ Voor 13% gewijzigd door Cranzai op 29-04-2021 20:56 ]
Na consultatie van een echte fietsexpert besloten mijn huidige fiets te verkopen.T7D_Sneezy schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:33:
Al tijden loop ik te kloten met mijn rechter knie bij het wielrennen. De eerste 30 kilometer gaan goed, daarna vaak fout.
Ik zeg vaak omdat het niet altijd fout gaat, maar ik kan er ook niet de vinger op leggen waarom het soms fout gaat en soms niet. Ik krijg dan een stekende pijn aan de voorkant van mijn knie.
Bijna alles heb ik al geprobeerd (al dan niet met hulp van "experts"), zadel omhoog/omlaag/voren/achteren, schoenplaatjes tot in den treure verstellen, kortere stuurpen.
Mijn laatste ingeving is dat het misschien wel aan mijn schoenen ligt. Ik heb redelijk goedkope schoenen van Shimano met 2x klittenband. Ik heb best smalle voeten en daarmee heb ik niet echt het gevoel dat de schoen lekker aansluit op mijn voet. Ik zie dat de duurdere schoenen allemaal zo'n draaisysteem hebben.
Ik ben daarom erg benieuwd naar ervaringen met de duurdere schoenen, wat merk je hiervan?
Hij gaf aan dat het 64CM frame en geometrie ervoor zorgt dat ik teveel moet strekken richting mijn stuur en ik daardoor verkeerd op de fiets zit, en waar dus hoogstwaarschijnlijk ook mijn kniepijn door komt.
Dus nu stap ik over naar een iets kleiner frame met een comfortabelere geometrie: Cube Attain SL 2021.https://www.cube.eu/nl/20...ube-attain-sl-greynblack/. Volgende week kan ik hem ophalen.
Mijn Sensa Romagna SLE 2019 zojuist te koop gezet
Ja misschien een tikje impulsief. Ik werd getriggerd doordat deze Cube op voorraad was en daardoor is alles in stroomversnelling gekomen.Fisico schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:34:
@T7D_Sneezy Dat is snel geregeld, op naar een echte lente en veel fijne kilometers.
Edit: mijn "oude" fiets ook al verkocht!
[ Voor 6% gewijzigd door T7D_Sneezy op 30-04-2021 11:04 ]
Sommige fietsenmakers hebben daar mooie apparaten voor..Cranzai schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:26:
Anyway.. Hou er rekening mee dat als je ze exact hetzelfde af stelt (als dat al lukt en kan) ze nog steeds anders zullen aanvoelen
En dat als je iets veranderd op de ene fiets, je dat waarschijnlijk dan ook op de andere wilt. En daarmee eindeloos aan het pielen bent
Dat de fietsen anders zullen blijven voelen kan ik inkomen (de ene voelt echt minder stijf) echter zou je houding toch wel redelijk gelijk moeten zijn tussen twee racers?
Achterwiel tegen muur aanzetten en dan meten muur tot midden bottombracket en punt zadel.Cranzai schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:26:
Wel lastiger als je verschillende (lengte) zadels hebt, dan zul je moeten meten tot zelfde plek op zadel waar je zegmaar zit.
En daarna meten punt zadel tot bovenkant shifters.
Je kan ook punt zadel tot stuur meten, maar dan neem je reach stuur/breedte stuur ed niet mee.
Ieder lichaam is anders dus da is gewoon een kwestie van uitproberen ja. Voor de één zal meer naar binnen de oplossing zijn, voor de ander meer naar buiten.Rikkie99 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:14:
Ik heb recent de schoenplaatjes van mijn rechterschoen moeten vervangen (shimano spd-sl) en ondanks dat ik geprobeerd heb om ze hetzelfde in te stellen als de oude plaatjes heb ik sindsdien last van een zeurende pijn in mijn knieholte doorstralend naar de bovenkant van mijn kuit. Hoe zou ik de plaatjes moeten instellen om dit op te lossen of is het gewoon een kwestie van wat dingen uitproberen?
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Heb je wel eens naar een handleiding op het WWW gezocht van afstellen schoonplaatjes. Er is echt super veel over te vinden. Wat ik geleerd heb in de jaren is stukje schilders tape plakken op de bal van de buitenkant en binnenkant voet. Precies de bal opzoeken en een streepje zetten met een viltstift. Hart plaatjes uitlijnen tussen de 2 streepjes. Let wel op dat je dan nog niet de scheefstand van de voeten (naar binnen of buiten) hebt meegenomen in het verhaal. Niet 1 op 1 de scheeftand overzetten maar dit moet je middelen.Rikkie99 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:14:
Ik heb recent de schoenplaatjes van mijn rechterschoen moeten vervangen (shimano spd-sl) en ondanks dat ik geprobeerd heb om ze hetzelfde in te stellen als de oude plaatjes heb ik sindsdien last van een zeurende pijn in mijn knieholte doorstralend naar de bovenkant van mijn kuit. Hoe zou ik de plaatjes moeten instellen om dit op te lossen of is het gewoon een kwestie van wat dingen uitproberen?
En advies voor de volgende keer. Als je plaatjes goed zitten omtrek met een benzine stift de locatie voordat je ze los haalt. Kan je ze altijd terug zetten op dezelfde plek.
Je kunt voor 25eu van die Ergon schoenplaatmallen kopen (https://www.mantel.com/ergon-tp1). Ik ga komende week mijn platen laten stellen door een fysio/bikefitter met behulp van die dingen en ga dan vragen hoe ik dat in het vervolg zelf kan doen. Volgens mij kan je namelijk gewoon de punten markeren op die mal en volgende keer alles precies hetzelfde afstellen.tinusterror schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:20:
[...]
Heb je wel eens naar een handleiding op het WWW gezocht van afstellen schoonplaatjes. Er is echt super veel over te vinden. Wat ik geleerd heb in de jaren is stukje schilders tape plakken op de bal van de buitenkant en binnenkant voet. Precies de bal opzoeken en een streepje zetten met een viltstift. Hart plaatjes uitlijnen tussen de 2 streepjes. Let wel op dat je dan nog niet de scheefstand van de voeten (naar binnen of buiten) hebt meegenomen in het verhaal. Niet 1 op 1 de scheeftand overzetten maar dit moet je middelen.
En advies voor de volgende keer. Als je plaatjes goed zitten omtrek met een benzine stift de locatie voordat je ze los haalt. Kan je ze altijd terug zetten op dezelfde plek.
Daar wordt het overigens niet ineens makkelijk van hoor. Mijn bikefitter (een goeie gozer die weet wat hij doet) liep er ook mee te worstelenpannekoek schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:27:
[...]
Je kunt voor 25eu van die Ergon schoenplaatmallen kopen (https://www.mantel.com/ergon-tp1). Ik ga komende week mijn platen laten stellen door een fysio/bikefitter met behulp van die dingen en ga dan vragen hoe ik dat in het vervolg zelf kan doen. Volgens mij kan je namelijk gewoon de punten markeren op die mal en volgende keer alles precies hetzelfde afstellen.
Nee het beste werkt een dubbel check.Holk schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:50:
Werkt daar het foefje 'zitten op een hoge kruk en kijken of bij je bungelende beentjes de voeten naar buiten staan of recht'?
1-Met een aantal grote passen naar voren stappen. linker voet naast rechter voet plaatsen, dit kan je filmen.
2-Aantal keer springen zonder schoene, niet tellen en niet focussen op perfect landen maar na circa 10x na landen blijven staan en kijken wat je natuurlijk voetstand is.
goed om te weten. Ik ben benieuwd wat er uit komt. Ben het gaan doen (de bikefit) omdat ik "ineens" gierende pijn in mijn knie kreeg. Vermoedelijk overbelasting n.a.v. wat lompe weekenden (282km naar Limburg en het weekend erop 100km in Limburg) en een poging om elke dag een stukje te fietsen tussendoor.418O2 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:28:
[...]
Daar wordt het overigens niet ineens makkelijk van hoor. Mijn bikefitter (een goeie gozer die weet wat hij doet) liep er ook mee te worstelen
Maar ik heb tevens vermoedelijk 11 jaar oude Look Delta pedalen dus leek me geen slechte om die te veranderen naar shimano's (heb voor PDRS500 gekozen voor de geïnteresseerden ;-)). Hopelijk dat dat de boel beter maakt.
De analyse gaf trouwens aan dat de geometrie aardig goed stond al, dus dat was op het oog dus goed gelukt haha.
Toen ik overstapte op spd pedalen moest ik nieuwe schoenen en nieuwe plaatjes. Dat was wel ff klooien maar die zitten nu goed (maar geven volgens mij iets meer beweegruimte, waardoor het misschien minder nauw komt?).
ZieMaar! in "Het grote fietscomputer topic"H143 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 09:41:
Heeft iemand bog een leuke aanbieding voorbij zien komen voor een garmin 530? Nu mijn mio echt aan het overlijden is wil ik toch wel wat nieuws
[ Voor 67% gewijzigd door ZieMaar! op 01-05-2021 09:50 ]
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Deze was op het kanaal van Tour De TietemaFisico schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:53:
@racoon nee en Karsten en de babbelbelg eten ook liever taartjes
Waarom speciaal deze keuze?
Ik ga echter momenteel gewoon clinchers gebruiken. Moet ik die tape er van peuteren, of kan het geen kwaad om deze te laten zitten? Zou ook wat werk uitgespaard zijn indien ik toch ooit tubeless gebruik.
Lekker laten zitten!SanderH_ schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 16:09:
Rookie vraagje: ik heb een nieuwe wielset (Vision TC 55) die standaard met tubeless tape geïnstalleerd werd.
Ik ga echter momenteel gewoon clinchers gebruiken. Moet ik die tape er van peuteren, of kan het geen kwaad om deze te laten zitten? Zou ook wat werk uitgespaard zijn indien ik toch ooit tubeless gebruik.
https://www.ad.nl/andere-...rtende-jongeren~a22e7f03/
Hier ben ik het inderdaad ook echt 100% mee eens. Ik vroeg me laatst nog af waarom er de laatste tijd niet juist meer gestuurd wordt op (buiten) sporten inderdaad. Naast fysieke gezondheid is het volgens mij inmiddels ook bijna met zekerheid vastgesteld dat het buiten zijn (frisse lucht, maar bovenal vitamine D) best een grote bijdrage levert.MrBarBarian schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:54:
Ik ben echt geen fan van Thijs Zonneveld, maar deze is toch wel heel treffend:
https://www.ad.nl/andere-...rtende-jongeren~a22e7f03/
Overigens hebben ze in het begin van de Corona crisis wel wat meer op leefstijl geprobeert te sturen ter preventie, maar al vrij snel werd dit door allerlei, ik noem het maar huilies, onder het kopje "fat-shaming" gegooid, kan ik mij herinneren. En dat mocht toen dus niet meer.
Prima tape, niks aan doen. Als je ooit over wilt stappen op tubeless kun je zo aan de slag.SanderH_ schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 16:09:
Rookie vraagje: ik heb een nieuwe wielset (Vision TC 55) die standaard met tubeless tape geïnstalleerd werd.
Hoe zit het in jullie omgeving? Ik zie zelf wielrennen nooit echt als sporten, eerder als een leuke activiteit en een beetje buitenspelen. Toch merk ik onbewust dat ik door het fietsen gezonder ben gaan leven; wat vaker op de fiets stappen, niet 3x in week kapsalons of pizza's meer eten, minder alcohol/sigaretten, beter slapen etc. Hoort natuurlijk ook een beetje bij het volwassen worden, maar daardoor begint het steeds vaker op te vallen hoe weinig er eigenlijk gesport wordt. Een enkeling voetbalt nog, maar dat is vooral omdat je dan gegarandeerd één leuke stap avond in de week hebt.
Ook valt me op hoe niet-fit de gemiddelde mens eigenlijk is. Je kunt mijn kennissenkring grofweg in 2 groepen verdelen. Groep één (met name collega's) heeft niet per se overgewicht en leeft redelijk gezond, maar 3x in maand 40km fietsen of een uurtje hardlopen en ze noemen zich al een fanatieke sporter. De andere groep (de gezellige mensen zeg maar) drinken allemaal een krat bier in de week en roken een pak zware Van Nelle, maar hebben nog nooit de binnenkant van een sportschool gezien. Boven de 40 wordt er over de gehele linie nog maar weinig gesport (behalve dan de mensen die ik ken van onze fietsclub).
Nu leef ik wel redelijk in een fiets-bubbel, maar wat doen niet fietsers dan verder de hele dag?
Ligt er denk ik ook aan in wat voor sociale kring je zit. Om me heen sporten mensen toch wel 2-3x per week.Ypuh schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:02:
Het probleem is volgens mij nog niet eens zozeer dat ze nu even niet mogen sporten, maar dat ze waarschijnlijk ook lang niet allemaal terugkomen. Ik ken maar weinig mensen die sporten echt doen omdat ze het leuk vinden.
Hoe zit het in jullie omgeving? Ik zie zelf wielrennen nooit echt als sporten, eerder als een leuke activiteit en een beetje buitenspelen. Toch merk ik onbewust dat ik door het fietsen gezonder ben gaan leven; wat vaker op de fiets stappen, niet 3x in week kapsalons of pizza's meer eten, minder alcohol/sigaretten, beter slapen etc. Hoort natuurlijk ook een beetje bij het volwassen worden, maar daardoor begint het steeds vaker op te vallen hoe weinig er eigenlijk gesport wordt. Een enkeling voetbalt nog, maar dat is vooral omdat je dan gegarandeerd één leuke stap avond in de week hebt.
Ook valt me op hoe niet-fit de gemiddelde mens eigenlijk is. Je kunt mijn kennissenkring grofweg in 2 groepen verdelen. Groep één (met name collega's) heeft niet per se overgewicht en leeft redelijk gezond, maar 3x in maand 40km fietsen of een uurtje hardlopen en ze noemen zich al een fanatieke sporter. De andere groep (de gezellige mensen zeg maar) drinken allemaal een krat bier in de week en roken een pak zware Van Nelle, maar hebben nog nooit de binnenkant van een sportschool gezien. Boven de 40 wordt er over de gehele linie nog maar weinig gesport (behalve dan de mensen die ik ken van onze fietsclub).
Nu leef ik wel redelijk in een fiets-bubbel, maar wat doen niet fietsers dan verder de hele dag?
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Heel herkenbaar, heb er zelf als hardloper vaak over nagedacht. Ben zelf 22 en verwachtte eig altijd dat al mijn leefgenoten minimaal 5 en eigenlijk wel 8km zouden moeten kunnen hardlopen. Niets is minder waar....Ypuh schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:02:
Het probleem is volgens mij nog niet eens zozeer dat ze nu even niet mogen sporten, maar dat ze waarschijnlijk ook lang niet allemaal terugkomen. Ik ken maar weinig mensen die sporten echt doen omdat ze het leuk vinden.
Het is inderdaad slecht gesteld met de gemiddelde conditie. Zo vind ik een 30km fietsen toch wel het minimum. Voor minder dan een uurtje sporten trek ik mijn kleren niet aan
Ander voorbeeld, als ik niet kan sporten wordt ik heel onrustig/ongelukkig. Kan me niet voorstellen dat mensen gelukkig uitsluitend op de bank kunnen hangen (bank hangen is ofc heerlijk na een 100km
Valkuil is wel, wat is fit? Wielrenners meten fitheid denk ik vooral in uithoudingsvermogen/conditie. Echter is een bodybuilder op zijn eigen manier ook "fit". Nou ben ik persoonlijk overtuigd dat duurvermogen een goede graadmeter is aangezien de mens daar immers vandaan komt.
Als ik naar de site van Volksgezondheid kijk vallen de cijfers nog wel mee eigenlijk. 50% beweegt regelmatig (give or take, met wat verschillen tussen man/vrouw, jong/oud, laag/hoog opgeleid). Nu worden dingen als wandelen en op een e-bike naar je werk al als beweging gekwalificeerd
Denk ook wel te herkennen dat waar ik werk (Randstad) sporten gezien wordt als onderdeel van een gezond leven, net als groente/fruit eten, beperkt alcohol gebruik, roken etc. In mijn vriendengroep (veelal Friesland/Groningen) zitten ook genoeg zonder opleiding en onregelmatige werkuren (nachtdiensten, internationale chauffeurs, veel overuren etc). Als die al iets met sport doen is het voetbal kijken op TV.
Sluit ook wel aan bij deze infographic die aantoont dat de (regionale) verschillen groot zijn:
Smultie schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:53:
Gaat lekker daar in Emmen/Coevorden!
Trotse oost groninger hier
[ Voor 13% gewijzigd door Cranzai op 01-05-2021 22:15 ]
Maar goed eigenlijk is dat een discussie die thuis hoort in een ander topic.
een vriendin van mij vindt sporten echt niet leuk, maar corona was voor wel de schop onder haar kont om te gaan sporten. Zelfs met de sportscholen dicht gaat zij twee keer per week met een trainer aan de slag met allemaal oefeningen waarvan ze nooit had gedacht het te doen. Op de andere dagen loopt ze een uur tot anderhalf uur. Leuk gaat ze het nooit vinden, maar ze stond wel met 2 graden boven nul met een kettle bell te zwaaien aan de andere kant van Utrecht. Aan de andere kant spreek ik ook mensen die tussen de lock downs in sporten teveel gedoe vonden met reserveren enzo, maar wel heel goed een terras kunnen boeken.Ypuh schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:02:
Voor mij was het jarenlang of kroeg of sporten in de avond. Het laatste jaar was de kroeg niet mogelijk dus is het meer sporten geworden. Ook ben ik niet iemand die thuis eindeloos bier drinkt in zijn eentje, dus dat is ook al een hele verbetering ten opzichte van een jaar geleden. Straks zal de kroeg wel weer terugkomen en de borrels op het werk ook maar drie a vier keer per week sporten moet altijd wel lukken.
Bij onze fietsclub is het echt drama qua kilometers overigens. Van de 100 leden zijn er altijd wel 10-15 fanatiekelingen en die maken ook minstens net zoveel kilometers als voorgaande jaren, maar de rest zie ik nauwelijks nog op de fiets stappen op Strava. Weet de exacte aantallen niet, maar ga er vanuit dat we alleen maar leden kwijt geraakt zijn die ook niet zo snel terug komen.
Staat haaks op de verkoopcijfers van fietsen. Onderweg kom je dan vooral weer eenlingen tegen wat gezien de maatregelen niet vreemd is (ik maak ook mijn meeste kilometers nog steeds solo).
[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 01-05-2021 22:28 ]
Het is bij mij wel erg zo dat als ik sport, ik minder moeite heb met minder snacken en minder drinken. Toen ik even 2 weken niet kon fietsen ging ik gelijk meer vreten.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik ben ook bang dat zodra wij weer beginnen met rijden de verschillen in de groepen groot zullen zijn. De ene heeft de hele winter op Zwift zitten rammen en trapt ook met minder weer flink door en de ander heeft bij het begin van de lock down de fiets neergezet en nu een handvol keer met redelijk weer gereden. Dat wordt vrees ik nog een fikse puzzel voor de trainers, want als de verschillen te groot zijn zullen er ook weer mensen afhaken. Het is een lastige tijd voor de sportclubs. Gelukkig worden er nog trainingen gemaakt en kan iedereen een rondje alleen of in een duo rijden.
Nog wel hommeles gehad met een hommel, die piste ik echt off.
Letterlijk. Vrij hoog gras, moest echt even plassen, plas ik toch perongeluk een hommel bijna op zijn kop. Wat een knoepert. Gelukkig zijn ze er nog.
een treffende spreuk
Ik vind met dit weer richting de Postbank wel fijn. Of via de Lange Juffer (halverwege linksaf langs het pannekoekenrestaurant) of via landgoed Beekhuizen. Rij je nog een beetje uit de windpro_6or schreef op zondag 2 mei 2021 @ 00:23:
Wat blijft het toch steeds koud. Die nare wind er bij. Even naar tolkamer geweest. Terug tegen die wind in. Nee. Gewoon niet fijn.
Nog wel hommeles gehad met een hommel, die piste ik echt off.
Letterlijk. Vrij hoog gras, moest echt even plassen, plas ik toch perongeluk een hommel bijna op zijn kop. Wat een knoepert. Gelukkig zijn ze er nog.
Exact expert nodig?
Ik fiets niet bij een club, nooit gedaan overigens, maar wel ervaren genoeg dat als ik bij jouw club zou gaan fietsen ik er niet zo'n behoefte aan zou hebben om '4x verplicht bij de beginnersgroep' te moeten. Of wordt er per nieuw lid naar gekeken of het wel nodig is?Fisico schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 23:26:
Wij hebben nog steeds een wachtlijst voor nieuwe leden omdat het idee is dat je eerst vier keer met een beginnersgroep meegaat om te leren in een groep te rijden en de signaleren. Vorig jaar hebben wij amper die cursus aan kunnen bieden. Ik vraag mij wel af hoeveel mensen van die lijst nog steeds lid willen worden. Ook zag ik vorig jaar toen wij weer mochten fietsen heel veel dezelfde gezichten en ook heel veel bekenden niet. Dat zal na nog eens een half jaar zonder ritjes niet beter geworden zijn. Vooral in de lagere groepen was het verloop groot.
Ik ben ook bang dat zodra wij weer beginnen met rijden de verschillen in de groepen groot zullen zijn. De ene heeft de hele winter op Zwift zitten rammen en trapt ook met minder weer flink door en de ander heeft bij het begin van de lock down de fiets neergezet en nu een handvol keer met redelijk weer gereden. Dat wordt vrees ik nog een fikse puzzel voor de trainers, want als de verschillen te groot zijn zullen er ook weer mensen afhaken. Het is een lastige tijd voor de sportclubs. Gelukkig worden er nog trainingen gemaakt en kan iedereen een rondje alleen of in een duo rijden.
En verschil in niveau kan iedereen voor zichzelf toch goed inschatten? Als de trainers aangeven: deze tocht is voor mensen die 27 km/h, deze voor 30 km/h, deze voor ... enz. dan kan iedereen toch wel goed voor zichzelf inschatten of hij dat kan?
Ben benieuwd wanneer er inderdaad weer met meer buiten gefietst mag worden. Nu is dat nog steeds met maximaal 2 (die regel van maximaal 4 geldt niet voor wielrenners op de weg), maar ik zie zeer weinig mensen zich daar iets van aantrekken. Als het weer minder is, dan zie ik veel mensen alleen of met z'n tweeën, maar als het zonnetje schijnt, dan kom ik vele groepen tegen. Ik moet eerlijk zijn dat ik ook eens per week met 3 of 4 fiets.
Maar goed... als niemand zich er meer aan houdt en er wordt niet gehandhaafd, dan kan je het net zo goed weer afschaffen en dat iedereen weer samen fietst
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
'Trainer' hier.Galois schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:27:
[...]
Ik fiets niet bij een club, nooit gedaan overigens, maar wel ervaren genoeg dat als ik bij jouw club zou gaan fietsen ik er niet zo'n behoefte aan zou hebben om '4x verplicht bij de beginnersgroep' te moeten. Of wordt er per nieuw lid naar gekeken of het wel nodig is?
En verschil in niveau kan iedereen voor zichzelf toch goed inschatten? Als de trainers aangeven: deze tocht is voor mensen die 27 km/h, deze voor 30 km/h, deze voor ... enz. dan kan iedereen toch wel goed voor zichzelf inschatten of hij dat kan?
[...]
Niemand zal je verplichten om bij de beginnersgroep te starten maar ik doe wel de initiële indeling. Uiteraard zijn daar wel eens 'bezwaren' of wil men liever bij een snellere groep, als dat kan - groep wordt niet te groot - dan kan je naar de groep van jouw voorkeur. Maar het is meer dan hard fietsen, als ik jou beoordeel als: niet stuurvast (onhandig) dan ga jij niet naar een snellere groep. Simple as that, en ja: dat zeg ik gewoon tegen je, zodat je weet waar je aan kan werken. Dan kan je de snelste zijn van allemaal, als de basis niet goed is ga je eerst op lage snelheid trainen en stuur-oefeningen doen: wie is de langzaamste over 30 meter? Ook wel eens leuk om te oefenen; fietscontrole is erg belangrijk.
Helaas is het vaak wel dat we voor onze eigen kerk prediken, veel lees je hier over de verwondering hoe niet-sporters leven. Ik heb zelf (ruim) meer dan 100 kg gewogen (nu 85), dat merk je 'nogal' als je een paar trappen oploopt bijvoorbeeld (toen nam ik uiteraard de lift). Zonder het belerend te bedoelen, ik snap niet hoe sommigen hun lichaam zo kunnen mishandelen met zoveel overgewicht. Het lijkt me de hel, maar nogmaals, dan projecteer ik mijn beleving teveel op anderen.
Wel ben ik het eens met Zonneveld dat het schandalig is dat we onze kinderen zo weinig laten bewegen, die rekening krijgen we als maatschappij binnen een enkele generatie gepresenteerd. Zowel fysiek (rug, obese etc) als mentaal, waarbij we nu nog niet kunnen inschatten hoe gelukkig al die 24/7 aan hun smartphone vastgeplakte tieners zullen worden. Ik hou m'n (gezonde sport)hart vast.
Uiteraard! Veiligheid in de groep staat boven alles. Helemaal mee eens. Het zal (lijkt mij) in de praktijk wat lastiger zijn om iemand te beoordelen als 'niet stuurvast'. Zeker als het iemand is die 35 km/h kan fietsen. Die kunnen vaak ook al het één en ander op de fiets, maar zullen ongetwijfeld niet zo behendig zijn als ervaren 'groepfietsers' die bv langzamer fietsen. Maar goed, dat weet jij beter dan ik...Grin schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:43:
[...]
'Trainer' hier.
Niemand zal je verplichten om bij de beginnersgroep te starten maar ik doe wel de initiële indeling. Uiteraard zijn daar wel eens 'bezwaren' of wil men liever bij een snellere groep, als dat kan - groep wordt niet te groot - dan kan je naar de groep van jouw voorkeur. Maar het is meer dan hard fietsen, als ik jou beoordeel als: niet stuurvast (onhandig) dan ga jij niet naar een snellere groep. Simple as that, en ja: dat zeg ik gewoon tegen je, zodat je weet waar je aan kan werken. Dan kan je de snelste zijn van allemaal, als de basis niet goed is ga je eerst op lage snelheid trainen en stuur-oefeningen doen: wie is de langzaamste over 30 meter? Ook wel eens leuk om te oefenen; fietscontrole is erg belangrijk.
Ik heb nooit bij een club gefietst en denk er wel eens over na, maar aan de andere kant vind ik de vrijheid van 'gaan wanneer IK kan/wil' ook wel lekker. Ik fiets eens per week met een vast groepje en dat is erg leuk, maar sportief gezien niet altijd even uitdagend. De niveauverschillen zijn hiervoor te groot. We zijn een klein groepje van (max) 6 en eigenlijk zijn het 2 die 80% van het kopwerk doen (ik
Het is erg gezellig, omdat het ook vrienden zijn natuurlijk, maar vaak genoeg word ik gevraagd om wat langzamer te gaan.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Heeeeeel herkenbaar!nomar109 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:03:
Core oefeningen. Ik zou het eigenlijk moeten doen, omdat ik op langere ritten merk dat er best wat energie weglekt naar het stabiel overeind houden van mijn lichaam. Ik ga na een uurtje of wat steeds meer zwabberen en hangen. Maar ik heb er echt heulemaal geen zin in. Ik heb er geen lol van, op een een matje liggen en die oefeningen doen. Hoe motiveer ik mezelf?
Ik heb een tijdlang elke avond 5x 30 seconden geplankt. Dat kostte dus nog geen 5 minuten per avond en ik merkte al dat het nut had: ik kreeg er echt een sterkere core door en minder last van mijn rug.
En je weet hoe het dan gaat, dan heb je geen last meer en dan schiet het erbij in. Ik probeer nu toch wel 3x per week te planken en het werkt echt. Ik heb minder/geen last van mijn rug tijdens het fietsen (en hardlopen).
Ik zwem ook (sinds corona alleen helaas maar een handvol keren gedaan) en daarmee versterk je je core ook heel erg. Door het zwemmen merkte ik dat ik ook stabieler en sneller was op de fiets (en tijdens het hardlopen!) door een sterkere core. Dus dan deed ik ongemerkt core-oefeningen.
Ach... als ik het met 3x per week 5x30 seconden planken (met 10 seconden rust) red, dan ben ik een heel eind en is het m.i. ook echt wel zinvol.
Of praten over borstvoeding tijdens de koersFisico schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:53:
@racoon nee en Karsten en de babbelbelg eten ook liever taartjes
Waarom speciaal deze keuze?
Ik zal vast niet de enige zijn die denkt: ’Meyrueis, Lozère, 26 juni 1977. Warm, bewolkt weer. Ik pak mijn spullen uit mijn auto en zet mijn fiets in elkaar. Vanaf terrasjes kijken toeristen en inwoners toe. Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me.’Ypuh schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:02:
Ik zit al vanaf mijn zevende levensjaar op de racefiets en heb wedstrijden gereden van 8 jaar t/m studententijd. Ik kan akelig snel zien hoe fietsvaardig iemand is. Hoe hard iemand kan fietsen vind ik lastiger dan hoe vaardig iemand is op een fiets. Iemand die je doorgaans in groep 2 zet kan ineens hebben besloten om vanaf januari 500KM in de week te gaan trainen...Galois schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:03:
[...]
Uiteraard! Veiligheid in de groep staat boven alles. Helemaal mee eens. Het zal (lijkt mij) in de praktijk wat lastiger zijn om iemand te beoordelen als 'niet stuurvast'. Zeker als het iemand is die 35 km/h kan fietsen. Die kunnen vaak ook al het één en ander op de fiets, maar zullen ongetwijfeld niet zo behendig zijn als ervaren 'groepfietsers' die bv langzamer fietsen. Maar goed, dat weet jij beter dan ik...
Ik heb nooit bij een club gefietst en denk er wel eens over na, maar aan de andere kant vind ik de vrijheid van 'gaan wanneer IK kan/wil' ook wel lekker. Ik fiets eens per week met een vast groepje en dat is erg leuk, maar sportief gezien niet altijd even uitdagend. De niveauverschillen zijn hiervoor te groot. We zijn een klein groepje van (max) 6 en eigenlijk zijn het 2 die 80% van het kopwerk doen (iken nog een ander), 2 die nooit kopwerk doen en 2 die af en toe een klein stukje willen.
Het is erg gezellig, omdat het ook vrienden zijn natuurlijk, maar vaak genoeg word ik gevraagd om wat langzamer te gaan.
De combinatie van: een stuntelaar die 10 minuten 500 Watt kan trappen komt in de praktijk uiteraard niet voor. Vaak gaat het hand in hand: kan je hard trappen dan gaat het qua fietsvaardigheid doorgaans ook wel goed. Maar er zijn wel eens bijzonder gevallen...
Een ander probleem is wat @Grin ook een beetje aangeeft, mensen plaatsen zichzelf op basis van snelheid of conditie in een groep maar dat wil niet zeggen dat het de juiste groep is. Ik reed het eerste jaar solo echt harder dan ik in de groep reed. De conditie was ook zeker beter dan die van de groep, maar als hardloper kon ik dus wel trappen maar echt niet sturen. Nog steeds is mijn fietsbeheersing niet mijn sterkste punt, maar inmiddels liggen snelheid en beheersing wel dichterbij elkaar.
Oefeningen zoals wie kan het langste doen over 300 meter of een bochtje draaien tussen vier bidons op twee vierkante worden nooit mijn favoriet. Op lage snelheid ((alles onder de 10km) zegt alles in mijn lichaam maak je klaar om te stoppen of te vallen en daarmee zal ik die bocht dus ook nooit gaan halen. In bochten op snelheid oefenen heb ik een stuk meer lol en zie ik ook vooruitgang en het is fijn om daar tijdens trainingen aandacht aan te besteden. Net als het fijn is dat iedereen in de groep stuur aan stuur rijdt ipv een half wieltje voor een ander.
Het grootste probleem na corona wordt dat mensen in de groep gaan waar zijn een jaar geleden, of eigenlijk al bijna anderhalf jaar geleden met de winter erbij, ook in reden. Als jij nu in je eentje 50 km met 26 gemiddeld rijdt, dan wordt 90 km met 30 gemiddeld wel een uitdaging.
Ik ben ook (langer) hardloper en ik merk zeker de 'nadelen' van een hardloper die gaat fietsen. Overigens wielren ik al zeker 15 jaar, dus de grote verschillen met hardlopen/fietsen zijn er wel een beetje af. Alles wat ik weet van wielrennen, heb ik al doende geleerd. Zo merk ik dat ik bv bij bochten echt nog wel één en ander te leren heb. In een (ervaren) groep ben ik toch wel vaak degene die de meeste snelheid verliest in de bochten en moet ik het gat weer met hard werken dichttrappen. Zijn er overigens goede tips om dat beter te doen? Of heeft het echt met angst te maken, dat ik gewoon niet zo hard door de bochten durf?
Die 'zo langzaam mogelijk' oefeningen hebben we vroeger heel veel gedaan tijdens het MTB'en (jep, dat doe ik ook). We gingen met een grote groep op vakantie naar Houffalize en het duurde altijd even totdat de laatste klaar was om te gaan. Dus degenen die al klaar waren, die gingen deze oefening doen en de winnaar kreeg dan punten (degenen die dus niet op tijd klaar waren, misten deze punten). En deze punten gaven je bepaalde privileges (als bier wordt voor je gehaald, geen afwas doen, oid
Dit kan ik me heel goed voorstellen. Ben zelf iemand die aardig kan trappen (vergeleken met de gemiddelde wielertoerist) maar matig kan sturen. Fiets nu precies twee jaar en heb 15k km weggetrapt waarvan 12k in mijn eentje buiten en 2k op een trainer. Fiets zeer zelden in een groep, vind dat gewoon niet zo leuk.Grin schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:16:
[...]
Ik zit al vanaf mijn zevende levensjaar op de racefiets en heb wedstrijden gereden van 8 jaar t/m studententijd. Ik kan akelig snel zien hoe fietsvaardig iemand is. Hoe hard iemand kan fietsen vind ik lastiger dan hoe vaardig iemand is op een fiets. Iemand die je doorgaans in groep 2 zet kan ineens hebben besloten om vanaf januari 500KM in de week te gaan trainen...
De combinatie van: een stuntelaar die 10 minuten 500 Watt kan trappen komt in de praktijk uiteraard niet voor. Vaak gaat het hand in hand: kan je hard trappen dan gaat het qua fietsvaardigheid doorgaans ook wel goed. Maar er zijn wel eens bijzonder gevallen...
Heb dus nooit echt les gehad in sturen en merk dat ik redelijk ‘vierkant’ bochten neem. Voel me in een groep ook niet op mijn gemak dus fiets dan meestal maar op kop of daar in de buurt. Dat is overigens vooral omdat ik andere mensen in het verkeer niet vertrouw en mijn fietsvrienden gemiddeld maar iets van 2-4k km per jaar fietsen met mooi weer.
Fietsen met een club lijkt me helemaal niks maar zou best eens een paar lesjes sturen willen krijgen, iemand die weet of dat ergens in de buurt van Amsterdam kan (of binnenkort weer kan)?
Grotendeels is het ervaren hoe het gaat en durf je de grens op te zoeken? Want op het laatst kan het gaan glijden en dan moet je wel jezelf vertrouwen dat je dit kan corrigeren. Er kan meer dan je denkt, over het algemeen. Meer dan proberen steeds sneller te gaan en je buitenste been op de pedaal drukken en je binnenste arm ook stevig op je stuur. Daarnaast bewust zijn van hoe de bocht loopt en je gewicht daar op instellen. Denk dat dit het wel zo'n beetje is.Galois schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:04:
...
Zo merk ik dat ik bv bij bochten echt nog wel één en ander te leren heb. In een (ervaren) groep ben ik toch wel vaak degene die de meeste snelheid verliest in de bochten en moet ik het gat weer met hard werken dichttrappen. Zijn er overigens goede tips om dat beter te doen? Of heeft het echt met angst te maken, dat ik gewoon niet zo hard door de bochten durf?
...
Wat maakt een fanatiek sporter? Ik denk dat de maatstaaf die daar aan vast hangt voor iedereen verschilt. Ik zou bijvoorbeeld zelf wekelijks graag zoveel mogelijk km's maken, maar als dat er niet in zit maakt dat me niet minder fanatiek op het moment dat ik wel op de fiets zit.Ypuh schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:02:
Er zit (zeer veel) speling op de crank, wat uiteraard doet denken in de richting van bb vervangen. Nu lees ik overal dat de Sempre Pro komt met een BB30 FSA MegaExo bottom bracket. Echter, in zijn fiets zit een Shimano SM-BBR60 bracket (met daarop dus de 6800 crankset)
Ik begin nu te twijfelen of deze bb uberhaupt geschikt is voor dit frame, en of dat de speling verklaart. Er zit namelijk zo absurd veel speling op de crank dat ik me afvraag of dit slijtage is, of verkeerd onderdeel. Kan iemand me hier meer over vertellen?
[ Voor 9% gewijzigd door Stoffa op 02-05-2021 12:55 ]
Tsja lastige materie... het hangt ook af uit welk nest je komt denk ik altijd. Ik heb vrienden van wie geen van beide ouder sport. Dit wordt min of meer vaak toch doorgegeven aan de kinderen. Dat zegt niets over hoe fit deze mensen zijn.DR!5EQ schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:32:
[...]
Wat maakt een fanatiek sporter? Ik denk dat de maatstaaf die daar aan vast hangt voor iedereen verschilt. Ik zou bijvoorbeeld zelf wekelijks graag zoveel mogelijk km's maken, maar als dat er niet in zit maakt dat me niet minder fanatiek op het moment dat ik wel op de fiets zit.
Mijn schoonvader bijvoorbeeld ergens achterin de 50, fietst elke dag van en naar zijn werk (20 km totaal) en doet redelijk fysiek werk in een werkplaats. Behalve dat hij inmiddels rugklachten heeft, is hij fysiek behoorlijk fit.
Maar als je nou elke dag op het kantoor zit en savonds een half uurtje zou gaan sporten? Ben je dan gezonder bezig? Ik weet het echt niet.
Wat ik wel weet, dat de mens steeds makkelijker wordt in alles, als ik nu zie hoeveel scholieren of ''ouderen' met een elektrische fiets fietsen... of de bus pakken. Dat was in mijn tijd wel anders.
Maar goed daar valt ook weer wat van te zeggen, mijn oud - oom van begin 90 reed een aantal jaren terug nog zo'n 50 km met zijn elektrische fiets, ging hij mooi een bakje koffie halen bij zijn familie enkele dorpen verderop. Dit is natuurlijk een mooie uitkomst, want zonder electrische fiets had hij dit nooit gered...
Kortom lastige materie
Laten we het weer hebben over simpele onderwerpen, bandenspanning oid
Op snelheid zijn mijn bochten in groepen echt een stuk beter en ook gisteren had ik geen last van een near miss, de volgende bocht ging gewoon weer volgas.
Zelf vond ik de filmpjes van 'zij wielrent' wel aardig en er worden ook cursussen gegeven. Ook in de Renner van LSRF zit een afdaling waarin Laurens van voren wordt gefilmd. Ik zag de film op vrijdagavond en zaterdag tijdens de bochtentraining dacht ik ineens, oh zo moet het.
Maar je hebt het nu voor zover ik weet over een schroefdraad trapas BBR60 versus een standaard zonder schroefdraad BB30. Dat kan dus gewoon helemaal niet, dus lijkt het me dat hij geen BB30 op de fiets heeft. Overigens zou ik beginnen met de crankset te demonteren en dan de lagers inspecteren.Stoffa schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:53:
Vriend van me heeft een Bianchi Sempre Pro van een vriend gekregen met (volledige) Ultegra 6800 groepset.
Er zit (zeer veel) speling op de crank, wat uiteraard doet denken in de richting van bb vervangen. Nu lees ik overal dat de Sempre Pro komt met een BB30 FSA MegaExo bottom bracket. Echter, in zijn fiets zit een Shimano SM-BBR60 bracket (met daarop dus de 6800 crankset)
Ik begin nu te twijfelen of deze bb uberhaupt geschikt is voor dit frame, en of dat de speling verklaart. Er zit namelijk zo absurd veel speling op de crank dat ik me afvraag of dit slijtage is, of verkeerd onderdeel. Kan iemand me hier meer over vertellen?
[ Voor 4% gewijzigd door MrAngry op 02-05-2021 13:37 ]
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Jup. Meeste (eenzijdige) ongelukken gebeuren ook pas als een rem in het spel is.Galois schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:04:
Of heeft het echt met angst te maken, dat ik gewoon niet zo hard door de bochten durf?
Doorgaans is het voldoende om de druk van de pedalen te halen als je de bocht om wilt. Qua vaardigheid pik je ze er dan ook makkelijk uit; grofweg diegene die wel remmen en diegene die niet remmen voor een bocht. Vaak merk je dat diegene die niet remmen zich kunnen focussen op hoe je soepel een bocht doorstuurt, waar diegene die wel remt een aantal extra factoren heeft om rekening mee te houden (personen achter zich, grip van de banden, hoe hard rem je etc). en de aandacht voor het sturen afneemt waardoor ze hoekiger door de bocht gaat. Deze 2 gaan wel redelijk hand in hand en heeft weer als gevolg dat ze een op moeten trekken, zo sneller moe worden, de concentratie naar beneden gaat etc. Een vicieuze cirkel dus.
Weinig angst/vertrouwen in je materiaal helpt dan zeker. Kan eigenlijk geen andere oplossing bedenken dan van je remmen afblijven en/of voorop rijden.
Overigens merk ik wel vaak je hebt het of je hebt het niet. Ik ken genoeg mensen die veel/hard fietsen waar ik liever niet achter rijdt en andersom. Iedereen heeft wel 1.5~ jaar nodig om het een beetje onder de knie te krijgen, maar na 15 jaar kun je wel stellen dat de natuurlijke aanleg ontbreekt
@Louislouislouis Ik vertrouw helemaal niemand in het verkeer. Dat is de beste manier om ongelukken te voorkomen. Betekent niet dat ik het uit de weg ga, maar bijvoorbeeld wel dat ik in groepen beide handjes aan het stuur en op de remmen hou.
@Stoffa Een foto zegt meer dan 1.000 woorden. Als er nu een Shimano crankstel op zit dan weet je zeker dat er geen BB30 bracket meer in zit. De Bianchi zal wel gewoon een 46mm OD pressfit shell zijn met een standaard Shimano lager van 2 tientjes. Ik vind het knap als mensen daar 3.000km mee halen als er ook af en toe een regenritje tussen zit, maar sommige mensen beweren dat deze na 15.000km nog 'als nieuw' draaien.
[ Voor 30% gewijzigd door Ypuh op 02-05-2021 15:06 ]
De speling is echt absurd hoog, lijkt haast wel alsof de crank los zit.
:strip_exif()/f/image/nBTem62FoNZaTRO4uIMD2zaH.jpg?f=fotoalbum_large)
Moet ik voor Bianchi ita of BSA pakken denk je?
[ Voor 45% gewijzigd door Stoffa op 02-05-2021 15:30 ]
Maar haal het zaakje eerst maar eens helemaal los, dit ziet er echt vreemd uit.
[ Voor 26% gewijzigd door MrAngry op 02-05-2021 15:54 ]
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Dat was dus ook mijn conclusie. Heb de fiets hier niet maar krijg m komende week weer onder handen.MrAngry schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:54:
BSA normaalgesproken, maar geen idee wat hier precies gebeunt is.
Maar haal het zaakje eerst maar eens helemaal los, dit ziet er echt vreemd uit.
Shit... heb ik weer, dat zal het dan wel zijnYpuh schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:54:
[...]
Overigens merk ik wel vaak je hebt het of je hebt het niet. Ik ken genoeg mensen die veel/hard fietsen waar ik liever niet achter rijdt en andersom. Iedereen heeft wel 1.5~ jaar nodig om het een beetje onder de knie te krijgen, maar na 15 jaar kun je wel stellen dat de natuurlijke aanleg ontbreekt. Het is verder ook geen must, zo lang je maar veilig rijdt.
Gelukkig lijkt het wel zo te zijn dat men het geen probleem vindt om achter mij te rijden (of misschien is het wel dat 'liever het risico, dan zelf het kopwerk doen'
Ik ben ook al niet zo'n held met dalen. Maatjes van mij die met 90 km/h een berg af knallen
Bochten en echte stuurmanskunsten zijn nog in ontwikkeling. Daar zal inderdaad nog wel een aantal kilometers over heen gaan.
Voorals nog heb ik beroerde stuurmanskunsten, misschien in mei aansluiten bij de beginnerscursus van de studentenwielervereniging. Niet omdat ik niet kan trappen maar vooral omdat ik niet kan sturen
Dat herken ik wel, in het begin was ik met zoveel andere dingen bezig dat goed sturen een extraatje was.Voor mijn gevoel heb ik het eerste jaar vooral mijn best gedaan niemand aan te rijden in de groep. Ook was ik geen dempende factor, als iemand zijn benen stil hield deed ik gelijk mee en met remmen etc ook. Terwijl je best langs iemand heen kan rollen een stukje. Dat soort handigheden komen echt pas zodra je ook lekker in een groep zit.Ypuh schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:54:
Overigens merk ik wel vaak je hebt het of je hebt het niet. Ik ken genoeg mensen die veel/hard fietsen waar ik liever niet achter rijdt en andersom. Iedereen heeft wel 1.5~ jaar nodig om het een beetje onder de knie te krijgen, maar na 15 jaar kun je wel stellen dat de natuurlijke aanleg ontbreekt. Het is verder ook geen must, zo lang je maar veilig rijdt.
Wanneer iemand een groep hoger gaat merkt ie ook altijd dat het niet zo zeer de rechte lijn is die sneller gaat, maar juist de bocht. En dan is het inderdaad het gaatje weer dichten, maar jij ze gaan harder dus je moet harder trappen, volgende bocht weer matig etc net zo lang tot je helemaal stuk bent. Beste plek voor een nieuwe in een groep is dan ook rechts op de tweede plek dan duurt het het langst voor je op kop bent. In het laatste wiel ben je alleen maar gaten aan het dichten, dus daar moet je zeker niet zijn.
Ik kan na 25d km ook nog niet sturen (wel beter dan 25d km geledenCranzai schreef op zondag 2 mei 2021 @ 17:48:
Euhm ja, heel herkenbaar deze verhalen over stuurkunsten. Ga nu zelf mijn tweede jaar in als semi-serieus fietser, merk dat ik comfortabeler wordt op de fiets met dingen zoals sprinten uit de beugels etc etc
Bochten en echte stuurmanskunsten zijn nog in ontwikkeling. Daar zal inderdaad nog wel een aantal kilometers over heen gaan.
Voorals nog heb ik beroerde stuurmanskunsten, misschien in mei aansluiten bij de beginnerscursus van de studentenwielervereniging. Niet omdat ik niet kan trappen maar vooral omdat ik niet kan sturen
Daarnaast rij ik wel eens met een oud-collega wiens primaire sport mountainbiken is. Die heeft pas stuur beheersing
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic