Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 282 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:01
ZieMaar! schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:30:
[...]

Well done dan! Ik vind de laatste kilometers van net iets te lange ritjes slopend, de kilometers willen maar niet vlotten, je maag is echt leeg, vaak ook te koude vingers en tenen (maar ik denk dat zelfs in Groningen de zon wel scheen ;))...
De zon scheen zeker, maar uit de zon en in het open wordt het wel fris. En als je tankje leeg is dan krijg je het gewoon koud, het is 13/14c

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:32
Yakolev schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:16:
Ben net met het gravelbiken nog best lelijk gevallen op mijn knie, maar misschien hadden we ook niet voor iedere mountainbike heuvel moeten gaan die we zagen.

Wel echt heerlijk weer, en volgens mij nog best druk op het asfalt, maar daar hebben we uiteindelijk geeneens veel van meegekregen.
Gisteren ook flink gevallen met de gravelfiets. Ik keek naar links waardoor ik zo'n kunststof verkeersdrempel niet zag. Naast een dikke en ontvelde knie vooral last van mijn ribben, die ws gekneusd of gebroken zijn. Zoals ik me nu voel zit ik voorlopig niet op de fiets...

Hij wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:21
Vandaag voor het eerst in mijn leven op de posbank geweest. Lekker stukje omhoog daar, het glooit wel waardoor er genoeg ruimte is om bij te komen. Voordat ik er was nog wel ruzie gehd met de navigatie die me constant terug bleef sturen naar een punt waar ik al geweest was. Uiteindelijk op de gok maar doorgereden en pakte hij (edge 830) het weer goed op. Tijdens de klim maar door één persoon ingehaald, best trots op. Ik merk dat mijn lichaam begint te wennen aan het soort inspanning. De eerste keer rijden was nog met hangen en wurgen met een bloedsmaak in de mond 28km/u fietsen. Nu fietste ik na de posbank de laatste 6/8km tussen de 33&37km/u. Wel even alles geven aan het eind van de rit van 45km. Ik heb er echt van genoten.

Ik had wel 4lagen aan om mijn bovenlichaam. Dat was ook wel nodig, ik heb het niet warm of koud gehad. Benen had ik kort aan en ook dat was prima. Heb wel een winddicht ondershirt van Craft gekocht zodat de voorkant minder snel afkoelt en ik minder lagen aan hoef.

Kortom: ik heb er weer van genoten! Hopelijk zit het weer de komende dagen mee en kan ik de 97km lange rit naar Amere maken.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18:13
Mistraller schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:03:
[...]

Tja, op basis van 1000/1500 kom je al snel in het gebied "goede fiets". Daarom is dit prijssegment over het algemeen ook van het type "uitverkochte fiets", zeker in 2021, en helemaal nu het echt lente lijkt te gaan worden.
Ik zou in elk geval nooit een nieuwe fiets kopen puur om te tacxen. Koop daar gewoon een tweedehandsje voor.
Ik neem aan het een directdrive is, dus dan heb je wielen, remmen, etc al niet eens echt nodig.
psst Het grote indoor cycling topic
Allemaal bedankt voor de reacties. Ik zou inderdaad een tweedehands kunnen zoeken.
Wat ik merk op die markt is dat je niet veel keuze hebt hoe groot de fiets is. Met 1m93 vind ik niet zomaar de juiste fiets. Vandaar dat ik direct een nieuwe zou kopen.

Het is inderdaad een directdrive dus achterwiel heb ik niet direct nodig. Het was ook de bedoeling om eerst daar wat te oefenen met click pedalen. Hopelijk kan ik zo toch wat valpartijen vermijden in de toekomst op de echte baan.

Ik zal zeker eens naar het indoor topic kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:18

ZieMaar!

Moderator General Chat
stevens20 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:08:
Vandaag voor het eerst in mijn leven op de posbank geweest. Lekker stukje omhoog daar, het glooit wel waardoor er genoeg ruimte is om bij te komen. Voordat ik er was nog wel ruzie gehd met de navigatie die me constant terug bleef sturen naar een punt waar ik al geweest was. Uiteindelijk op de gok maar doorgereden en pakte hij (edge 830) het weer goed op. Tijdens de klim maar door één persoon ingehaald, best trots op. Ik merk dat mijn lichaam begint te wennen aan het soort inspanning. De eerste keer rijden was nog met hangen en wurgen met een bloedsmaak in de mond 28km/u fietsen. Nu fietste ik na de posbank de laatste 6/8km tussen de 33&37km/u. Wel even alles geven aan het eind van de rit van 45km. Ik heb er echt van genoten.

Ik had wel 4lagen aan om mijn bovenlichaam. Dat was ook wel nodig, ik heb het niet warm of koud gehad. Benen had ik kort aan en ook dat was prima. Heb wel een winddicht ondershirt van Craft gekocht zodat de voorkant minder snel afkoelt en ik minder lagen aan hoef.

Kortom: ik heb er weer van genoten! Hopelijk zit het weer de komende dagen mee en kan ik de 97km lange rit naar Amere maken.
Ja het blijft daar mooi! Was het goed te doen vandaag, qua drukte? Welke beklimmingen heb je gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo19
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-03 17:52
ZieMaar! schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:15:
[...]

Ik ben (nog) niet gevallen met het gravellen maar herken wel dat de wat uitdagendere singletracks leuk zijn, maar ook spannend. Zeker als het steil naar beneden gaat en vol met wortels ligt, dan pas ik liever. Bang om onderuit te gaan ben ik vooral in mul zand of in modder, beiden niet per se fysiek pijnlijk, maar zeker die in de modder mentaal wel...:).

Op de weg was het druk, heel druk. Ik had niet de handigste route (Garderen ging wel, Speuld/Leuvenum was al veel drukker en Vierhouten was denk ik drukker dan het Vondelpark), maar eigenlijk geen gekke dingen. Iedereen is vrij, het is mooi weer en volgens mij ook nog vakantie, dus dan is het wat drukker...
Ohh interessant ik kwam vandaag ook door Vierhouten, maar daar was amper iemand te bekennen (was wel rond 10:30 dus dat zal er wel mee te maken hebben).

Zelf heerlijk genoten van het weer en de Veluwe vandaag (nadat ik uit de polder gevlucht was). Dit soort ritjes maken me altijd erg vrolijk en helpen me herinneren waarom het zo'n mooie sport is :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 22:40
stevens20 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:08:
....Ik had wel 4lagen aan om mijn bovenlichaam. Dat was ook wel nodig, ik heb het niet warm of koud gehad. Benen had ik kort aan en ook dat was prima. Heb wel een winddicht ondershirt van Craft gekocht zodat de voorkant minder snel afkoelt en ik minder lagen aan hoef.....
Dat ondershirt had je niet aan mag ik hopen, hoeveel lagen heb je anders aan dan? En dat i.c.m. benen kort? Heel apart. [opa modus] wees nou zuinig op je knieën [/opa modus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
ZieMaar! schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:15:
[...]

Ja het blijft daar mooi! Was het goed te doen vandaag, qua drukte? Welke beklimmingen heb je gedaan?
Ik ben via Beekhuizen gegaan.
Zevenaar, Duiven, Beekhuizen, Posbank uitkijkpunt(nabij), Dieren, Doesburg, Zevenaar.

@Frenz64
Nee, die heb ik besteld. Ik had twee ondershirts (1lange mouw, 1 korte), een gewoon katoenen ondershirt en mijn fietssportshirt.
Zo koud vond ik het niet hoor, daarom geen lange broek. Eenmaal bezig was het echt heerlijk! Heb geen seconde het gevoel gehad dat ik koude benen had. Die zijn hard aan het werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:28
stevens20 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:07:
[...]

Zevenaar, Duiven, Beekhuizen, Posbank uitkijkpunt(nabij), Dieren, Doesburg, Zevenaar.

@Frenz64
Nee, die heb ik besteld. Ik had twee ondershirts (1lange mouw, 1 korte), een gewoon katoenen ondershirt en mijn fietssportshirt.
Zo koud vond ik het niet hoor, daarom geen lange broek. Eenmaal bezig was het echt heerlijk! Heb geen seconde het gevoel gehad dat ik koude benen had. Die zijn hard aan het werk.
Dat is heel wat, ik zou dat katoenenshirt volgende keer thuislaten als ik jou was. Dat is niet gemaakt om in te sporten en als dat nat wordt word je er eerder kouder van dan warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Oh ja, Zevenaar, daar ben ik dus opgegroeid @stevens20

Montferland, ook leuk om te doen, bij Stokkum en 's Heerenberg is het prachtig #memorylane

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
@Frenz64
Vanuit Zevenaar is het mooi fietsen ja. Je kan helemaal langs de rivieren, de Posbank op, Montferland in en als de conditie beter is komt nijmegen ook binnen bereik.

Ik was wel trots op dit rondje. Aan het eind nog genoeg energie over en een keurig gemiddelde van 27km/u ondanks het zoeken door de navigatie. Eerste deel de posbank ging met 21km en het tweede deel 24km per uur omhoog. Voor een eerste keer zeker niet verkeerd (hoop ik).

@jasperdeman
Dat hoeft dus ook niet meer. Ik heb niet voor niks dat winddichte (aan de voorkant dan) ondershirt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:46

pro_6or

amateur_60r

stevens20 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:07:
[...]

@Frenz64
Ik zat vandaag ook kort kort met ondershirt. Ging wel. Lange broek had ook gekund. Vaak gaat iets te koud gekleed wel, maar precies goed gaat toch veel beter. Maar dat is lastig goed in schatten. Die bloedsmaak herken ik wel, maar meer bij een kortere maar heel heftige inspanning. Of 1500 meter hardlopen (op het werk) wat je anders nooit doet. Tussen 33 en 37 is héél hard. Ik kijk op veloviewer naar mijn jaargemiddelde en zit op 27,6 nu dit jaar (2500km getraind, of beter gezegd, gefietst). Vorig jaar (5000km in totaal was ik overall iets sneller).

Hangt ook wel af van de wind en waar je de computer aan en uit zet. Ik thuis maar best een deel van mijn Strava vrienden zetten hem pas aan wanneer ze warm zijn en buiten de stad zijn.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
pro_6or schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:02:
[...]

Ik zat vandaag ook kort kort met ondershirt. Ging wel. Lange broek had ook gekund. Vaak gaat iets te koud gekleed wel, maar precies goed gaat toch veel beter. Maar dat is lastig goed in schatten. Die bloedsmaak herken ik wel, maar meer bij een kortere maar heel heftige inspanning. Of 1500 meter hardlopen (op het werk) wat je anders nooit doet. Tussen 33 en 37 is héél hard. Ik kijk op veloviewer naar mijn jaargemiddelde en zit op 27,6 nu dit jaar (2500km getraind, of beter gezegd, gefietst). Vorig jaar (5000km in totaal was ik overall iets sneller).

Hangt ook wel af van de wind en waar je de computer aan en uit zet. Ik thuis maar best een deel van mijn Strava vrienden zetten hem pas aan wanneer ze warm zijn en buiten de stad zijn.
Dat was dan ook de laatste 6/8km even alles geven wat ik in me had. Ik zet hem thuis aan en uit dus ook binnen de bebouwde kom telt hij mee. Gemiddelde over de hele rit ligt niet tussen de 33/37 hoor. Misschien wel eerlijk om te zeggen dat ik een ligstuur heb. Dat scheelt wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

stevens20 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:12:
[...]

Dat was dan ook de laatste 6/8km even alles geven wat ik in me had. Ik zet hem thuis aan en uit dus ook binnen de bebouwde kom telt hij mee. Gemiddelde over de hele rit ligt niet tussen de 33/37 hoor. Misschien wel eerlijk om te zeggen dat ik een ligstuur heb. Dat scheelt wel wat.
Ja, dat scheelt zeker, maar het is lekker om de goede kant op te gaan heh! En als het soms niet wil, dan wil het niet. Je niet af laten schrikken. Gaat niet in één rechte lijn crescendo.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
pro_6or schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:17:
[...]

Ja, dat scheelt zeker, maar het is lekker om de goede kant op te gaan heh! En als het soms niet wil, dan wil het niet. Je niet af laten schrikken. Gaat niet in één rechte lijn crescendo.
Er gaat ongetwijfeld nog een dip komen. Ik had nu op dit stuk geen wind mee overigens. Kwam van links, heel klein beetje tegen.

Ik heb hier begrepen dat je je met name moet focussen op plezier! Hoe je dat bewerkstelligt is voor iedereen anders. Dat doe ik dus ook. Ben lekker aan een uitzoeken en proberen, veel leren en kilometers maken. Tot nu toe erg blij met de aanschaf van de fiets, de navigatie erbij opent ook wel de nodige wegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

stevens20 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:23:
[...]

Er gaat ongetwijfeld nog een dip komen. Ik had nu op dit stuk geen wind mee overigens. Kwam van links, heel klein beetje tegen.

Ik heb hier begrepen dat je je met name moet focussen op plezier! Hoe je dat bewerkstelligt is voor iedereen anders. Dat doe ik dus ook. Ben lekker aan een uitzoeken en proberen, veel leren en kilometers maken. Tot nu toe erg blij met de aanschaf van de fiets, de navigatie erbij opent ook wel de nodige wegen.
Ook mijn ervaring. Focus je gerust op presteren e.D. Maar er gaat geheid een moment komen dat het alleen maar kut is en je denkt, waar ben ik eigenlijk mee bezig wanneer je te dogmatisch bezig bent. Dus afwisseling, nieuwe wegen Idd, gezellig met anderen, een keer keihard gaan, een keer zeer sloom gaan. Dat houd het leuk. En beter worden is Idd ook heel leuk.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:18

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ben al niet heel snel (ik moet mijn eerste rondje met meer dan 30 gemiddeld nog maken, maar zet wel de computer op de oprit aan en uit, anders was het al wel gelukt ;)) en fiets op de weg vrijwel altijd met mijn vriendinnetje. Die is geblesseerd (we weten niet wat, maar bij het deadliften schoot er iets in haar rug, wat uitstraalde naar haar been en nu is ze de kracht in een van haar hamstrings voor een groot deel kwijt), maar kan gelukkig wel fietsen. Toch kan ze nu echt minder hard, dus waar we voorheen samen vaak rond de 27,5 km/u uitkwamen, zit dat nu tussen de 25 en 26 km/u (waarbij drukte in dorpjes niet helpt natuurlijk).

Ik heb het voor nu maar even opgegeven om naar de snelheid te kijken, want fietsen is nog steeds leuk en die snelheid komt vast wel weer. En als ik even wel hard wil trappen, dan ga ik t bos wel in (maar ja, daar blijft je snelheid natuurlijk altijd laag).

Sowieso, sinds ik een vermogensmeter heb (tnx @Kluus) is snelheid minder interessant, dat is ook weer zo afhankelijk van de wind, de klimmetjes etcetera...maar goed, dat vermogen is uiteraard ook lager nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik kijk niet zo zeer naar absolute getallen, meer naar relatieve. Ik voel wel of het goed gaat, of ik lange stukken op hoge cadans en goede snelheid (naar omstandigheden, kijkend naar wind .e.d) fiets.

Ik kan wel inschatten naar aanleiding van eerdere ritten of mijn gemiddelde cadans oke was. Maar ik weet ook dat zoals gisteren ik meermaals ben overleden onderweg, dat kost je snelheid en cadans-gemiddelden, dus daar lig ik niet wakker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:32
Hey @418O2 beetje doortrainen, dan kun je straks na het Coronatijdperk aanhaken op Corpus Den Hoorn. Leuk laagdrempelig beginnerskoersje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
pier87 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 08:33:
Hey @418O2 beetje doortrainen, dan kun je straks na het Coronatijdperk aanhaken op Corpus Den Hoorn. Leuk laagdrempelig beginnerskoersje.
Ik zie mezelf dat niet snel doen; ik rij solo of met vrienden, heb niet zozeer de behoefte om in groepen te gaan rijden :) Ze zitten hier wel om de hoek trouwens

[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 28-04-2021 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
Geen probleem @418O2 op zondagen hebben ze trouwens ook leuke koersjes. Zijn ze afgelopen jaar mee begonnen. Daar heb je echt verschillende categorien. https://knwunoord.nl/dekoers

Erg leuk, met name voor beginners die wat richting wedstrijdjes willen gaan, dan kun je starten in de laagste categorie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
pier87 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 08:42:
Geen probleem @418O2 op zondagen hebben ze trouwens ook leuke koersjes. Zijn ze afgelopen jaar mee begonnen. Daar heb je echt verschillende categorien. https://knwunoord.nl/dekoers

Erg leuk, met name voor beginners die wat richting wedstrijdjes willen gaan, dan kun je starten in de laagste categorie.
Ik ben 35, mijn glorietijd ligt ver achter me, ik maak me geen illusies meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
nou @418O2 dan zou ik voor de grap eens gaan kijken bij die koerjes op zondag. Denk dat de gemiddelde leeftijd juist wel rond de 35 is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 13:47
pier87 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 08:47:
nou @418O2 dan zou ik voor de grap eens gaan kijken bij die koerjes op zondag. Denk dat de gemiddelde leeftijd juist wel rond de 35 is ;)
Denk dat die fysiek in een iets betere vorm zijn als @418O2 Die rijden hem er helemaal af 8)7

Hoe zijn die koersjes tegenwoordig? Worden die niet gedomineerd door kanibalen etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
@418O2 nee joh kom maar eens kijken, het zal je verbazen. Jij zal gewoon deelnemen in categorie 3. De beter renners uit categorie 3 promoveren naar een hogere categorie. Zodat elke week zoveel mogelijk de juiste renners in de juiste categorie zitten.

Amateur renners uit de regio zoals van bijvoorbeeld de Kanibaal, Omega, Kapenga, Otto Ebbens starten vaak in wielerklasse 1 of de hoofdklasse. Maar bij deze koersjes starten juist enorm veel toerfietsers die wat meer uitdaging zoeken.

Hoofdklasse: de betere wielrenners uit de huidige amateur categorie. Renners uit hogere categorieen worden niet toegelaten.
Wielerklasse 1: de overige wielrenners uit de huidige amateur categorie, aangevuld met de betere rijders van de huidige sportklasse categorie
Wielerklasse 2: overige wielrenners uit de huidige sportklasse categorie. Aangevuld met de betere prestatieve fietser
Wielerklasse 3: iedereen die (nog) niet zo hard fietst als degenen die in bovenstaande categorieën deelnemen.
Instapklasse dames: voor de dames die willen beginnen met wedstrijd rijden of hun plek in het damespeloton nog niet hebben kunnen vinden door het niveauverschil.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• 418O2
Ik heb echt totaal geen aspiraties die richting op. Ik heb op zo'n baan niets te winnen, ik wil gewoon lekker fietsen en van de omgeving genieten. Niet tussen coniferenhagen naast een snelweg met andere licht-obesen rondjes trappen op een veredelde oval :)

[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 28-04-2021 09:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevens20
418O2 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:17:
Ik heb echt totaal geen aspiraties die richting op. Ik heb op zo'n baan niets te winnen, ik wil gewoon lekker fietsen en van de omgeving genieten. Niet tussen coniferenhagen naast een snelweg met andere licht-obesen rondjes trappen op een veredelde oval :)
Voor als je die ovaal niet wil… hier in Duiven ligt een uitdagende kartbaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eL6n_6PAvTftuM4QE6FXvlvU-Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2bzLNz3AEoUTNpAzdbDBbbsu.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris_tiaan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:36
sinds vorig weekend ben ik de trotse eigenaar van mijn eerste racefiets, deze Koga-Miyata met Shimano 600 set:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_X6oAS0Q83l2klpyeuc5iWh3dY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wOucmv13GcaMh9f9eDakYXx.jpg?f=fotoalbum_large

Zondag een eerste rit gemaakt en ik denk dat deze corona-hobby na corona ook nog wel aan blijft :)
Ik merk wel dat met name zadelhoogte wel iets is waar je volgens mij mee kan blijven spelen. Is deze voor jullie altijd hetzelfde, of verschilt dit per rit (of motivatie)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:22

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Chris_tiaan schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:29:
sinds vorig weekend ben ik de trotse eigenaar van mijn eerste racefiets, deze Koga-Miyata met Shimano 600 set:

[Afbeelding]

Zondag een eerste rit gemaakt en ik denk dat deze corona-hobby na corona ook nog wel aan blijft :)
Ik merk wel dat met name zadelhoogte wel iets is waar je volgens mij mee kan blijven spelen. Is deze voor jullie altijd hetzelfde, of verschilt dit per rit (of motivatie)?
In mijn optiek alles (zadel, stuur etc.) één keer goed af (laten) stellen en vooral niet meer veranderen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:39
pier87 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 08:58:
Amateur renners uit de regio zoals van bijvoorbeeld de Kanibaal, Omega, Kapenga, Otto Ebbens starten vaak in wielerklasse 1 of de hoofdklasse. Maar bij deze koersjes starten juist enorm veel toerfietsers die wat meer uitdaging zoeken.
Bestaan die allemaal nog? Dacht dat die (letterlijk en figuurlijk) allemaal al dood waren.
stevens20 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:04:
[...]

Voor als je die ovaal niet wil… hier in Duiven ligt een uitdagende kartbaan.

[Afbeelding]
Word al moe als ik er naar kijk :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
@Ypuh bestaan allemaal nog, maar gaat inderdaad met pieken en dalen. Maar de genoemde verenigingen bestaan allemaal nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-09 19:15
Chris_tiaan schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:29:

[Afbeelding]

Mooie fiets zo op het eerste oog :) Lijkt me een prima model om mee te beginnen, en wat glanst 'ie lekker! Waar heb je 'm op de kop getikt?

Zadelhoogte is iets wat je 1 keer goed af wilt (laten) stellen. Ik zou dit zeker niet per rit wijzigen, je lichaam heeft ook tijd nodig om te wennen aan een nieuwe positie. Probeer het eens met behulp van bijvoorbeeld dit blogje van Mantel. Dikke kans dat je zadel nu nog te laag staat, dat is bij veel beginners het geval.

EDIT: als je trouwens merkt dat je problemen hebt met het goed afstellen van je fiets, dan zou een bikefitting een goede volgende stap zijn. Uiteraard allemaal afhankelijk van je budget en fietsambities.

[ Voor 7% gewijzigd door The__Dude op 28-04-2021 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:02
Nu komen er in dit topic de nodige carbon machines voorbij als ook stalen klassiekers. Zijn hier echter rijders van moderne stalen rossen obv bv 853, 953 of XCR buizen? Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Bacchus schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:13:
Nu komen er in dit topic de nodige carbon machines voorbij als ook stalen klassiekers. Zijn hier echter rijders van moderne stalen rossen obv bv 853, 953 of XCR buizen? Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Ik heb een stalen (gravel)frame in bestelling. Kan dus nog niets zeggen over de ervaringen, maar ik ben al wel erg benieuwd!

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een Reynolds 725 frame op 't oog, maar ook nog geen concrete ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 20:25
Ook geen ervaring met staal. Maar als ik ooit N+1 ga doen staat staal wel boven aan.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18:25
Vraag me toch steeds af of een Gravelbike de moeite is/toegevoegde meerwaarde als je al een 1 jaar oude nieuwe racefiets hebt met 28mm banden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Smok3yNL schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:15:
Vraag me toch steeds af of een Gravelbike de moeite is/toegevoegde meerwaarde als je al een 1 jaar oude nieuwe racefiets hebt met 28mm banden.
Moet een ieder voor zichzelf uitmaken natuurlijk, ik heb voor mezelf beredeneerd dat een MTB mij meer mogelijkheden geeft naast de racer dan een gravelbike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Met een gravelbike kun je veel meer dan met een fiets met 28mm bandjes. Of je dat er ook daadwerkelijk mee gaat doen is weer een ander verhaal. 1 van de redenen dat ik een ander frame besteld heb is dat ik banden >40mm wil gebruiken, dus dat zegt wel wat over wat ik ermee doe. Ik ken echter ook mensen die aan 28mm genoeg hebben.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

Dat kun je alleen zelf bepalen, wat voor ritjes naast het asfalt zou je ermee willen doen. En natuurlijk, hoeveel geld heb je ervoor over. Met een MTB kun je weer meer off-road dan met een gravel bike, maar ben je op asfalt weer trager. En met een MTB enkel over gravel paden rijden, dan had je net zo goed een gravelbike kunnen kopen. Of op je 28mm bandjes zo nu en dan zo'n rit doen. Het hangt dus ook af van hoevaak wil je zo'n rit doen, 3 x per week of 1 x per maand?

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:23
Het is toch niet of / of?? 8)7 :+

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleske
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:41
hoi,
Wellicht interessant voor de beginnende wielrenner

Kreeg dit vandaag per mail:

Lees nu gratis de digitale beginnersgids van Ride

Letterlijk honderdduizenden nieuwe fietsers hebben we er sinds vorig jaar bijgekregen. Samen ontdekken we de fantastische sport die wielrennen is. Voor al die nieuwe fietsers maakten we een online magazine, die we gratis verspreiden via de websites van Ride Magazine en WielerFlits.

In dit magazine proberen we antwoord te geven op alle vragen die leven bij beginnende fietsers. We bespreken zaken als waar je op moet letten bij de keuze van jouw fiets, hoe je goed voorbereid aan jouw fietsrit begint en de mooiste routes om te fietsen.

Geef daarom de link door aan je beginnende buurman of buurvrouw, teamgenoot, broer, zus, oom, achterneef, fietsmaat die wel wat tips kan gebruiken. Zo maken we iedereen deelgenoot van de mooiste hobby van de wereld.
GRATIS DOWNLOAD = https://www.wielerflits.n...e-beginnersgids-van-ride/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Bacchus schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:13:
Ik rij nog regelmatig op m'n stalen Surly Cross Check. Nog steeds erg blij mee. Qua rij-tijd is het denk ik ongeveer 50/50 tussen deze en mijn carbon fiets. Welke nou echt lekkerder rijdt is lastig te zeggen. Different horses for different courses. Vergelijk het met een Ferrari en oude Volvo V70. Er zijn genoeg ritten die ik liever in de Volvo doorbreng.

Surly CroMoly 4130 is overigens geen luxe Reynolds of Columbus staal, maar nog een niveautje daaronder. Surly's zijn vooral gebouwd als een tank, niet zozeer voor de optimale rij-ervaring. Wat dat betreft zou ik nog wel eens modern stalen raceframe willen proberen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ypuh op 28-04-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Fleske schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:08:
hoi,
Wellicht interessant voor de beginnende wielrenner

Kreeg dit vandaag per mail:

Lees nu gratis de digitale beginnersgids van Ride

Letterlijk honderdduizenden nieuwe fietsers hebben we er sinds vorig jaar bijgekregen. Samen ontdekken we de fantastische sport die wielrennen is. Voor al die nieuwe fietsers maakten we een online magazine, die we gratis verspreiden via de websites van Ride Magazine en WielerFlits.

In dit magazine proberen we antwoord te geven op alle vragen die leven bij beginnende fietsers. We bespreken zaken als waar je op moet letten bij de keuze van jouw fiets, hoe je goed voorbereid aan jouw fietsrit begint en de mooiste routes om te fietsen.

Geef daarom de link door aan je beginnende buurman of buurvrouw, teamgenoot, broer, zus, oom, achterneef, fietsmaat die wel wat tips kan gebruiken. Zo maken we iedereen deelgenoot van de mooiste hobby van de wereld.
GRATIS DOWNLOAD = https://www.wielerflits.n...e-beginnersgids-van-ride/
"Gratis". Ik zou even een 10minutemail.com adres aanmaken als je geen spam wil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Laatst online: 19:16
als je 1 fiets voor alles wilt hebben, moet je goed beseffen dat het op veel vlakken een compromis zal zijn.
De geometrie van een gravel bike zorgt voor een betere handling op ruw terrein met relatief hoge snelheid (langere wielbasis, voorwiel verder weg/slack HTA). op de weg is dat niet ideaal, en op een technishe (MTB) route zal je het ook afleggen tegen een mtb met vering.

Is dat erg, nee zeker niet. Al helemaal niet als je zaken wilt combineren in 1 rit (het idee van gravel eigenlijk..). (in dat opzicht is een echte racefiets minder flexibel en een MTB ook). Wil je een gravel fiets specifieker maken met bv 2 of 3 sets banden, dan kan je nog best een eind optimaliseren richting weg gebruik of echt zwaar offroad werk. Maar als dat je doel is, moet je ook bedenken of je niet beter af bent met een racefiets en een MTB.

Zelf zou ik geen concessies willen doen in het terrein en daarom gaat mijn voorkeur naar een MTB, hier kan ik ook best stukken over de weg mee rijden, het is alleen een km of 3 per uur langzamer dan mijn (niet optimale) racefiets.

Waar je uiteindelijk voor kiest is heel persoonlijk en afhankelijk van geld en prio's

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nomar109
  • Laatst online: 20:54
418O2 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:44:
[...]

"Gratis". Ik zou even een 10minutemail.com adres aanmaken als je geen spam wil
Of je klikt hier voor de directe link naar de gids.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Klimaks-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:58
Ben sinds kort de trotse bezitter van een Trek Domane SL5 (geluk dat mijn buitenmaat (62) nog in voorraad was), en was nu aan het uitkijken naar een montagestandaard. Maar buiten dat de prijsrange van die dingen redelijk breed is, lees ik gemengde berichten over de invloed van de klem op een carbon frame.
Eventueel zou ik ook iets fietslift-achtig kunnen monteren onder de carport, maar voor onderhoud lijkt me dat wat lastig als hij zo los kan slingeren?

Wat is hier wijsheid in?

In those days spirits were brave, the stakes were high, men were REAL men, women were REAL women, and small furry creatures from Alpha Centauri were REAL small furry creatures from Alpha Centauri.
Zaphod in The Hitchhikers Guide To The Galaxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@-Klimaks- Er staat wel het nodige geschreven in dit topic over montage standaarden. Zelf heb ik de Park Tool PCS-9.

Over klemmen op een carbon frame zijn de meningen (wat mij betreft) vrij duidelijk; niet doen. Klemmen op een carbon zadelpen doe ik al jaren en geen probleem. Laatst wel een miniem krasje ontdekt op de aero zadelpen, maar so be it. De nieuwigheid is er na 2 jaar wel een beetje vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik gebruik deze:
https://www.futurumshop.n...te-montagestandaard.phtml

Staat snel, soms in de schuur, soms in de tuin. Bevalt mij prima.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danno88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 13:46
Beste allen,

Na jaren op een cross hybride te hebben gereden, wil ik de overstap maken naar een Racefiets.

Al enige tijd ben ik aan het Oriënteren op wat ik precies wil.
Aangezien ik er naast de weekend ritjes ook m’n woon-werk verkeer er op doe, zou ik graag een fiets willen met disc brakes voor wat extra rem power.

Ik kwam (mede met Max budget) zo uit op de Cube Attain SL Disc, Trek Domane AL 5 Disc en de Sensa Romagna 105 Disc.

Tot m’n schoonvader aangaf dat hij zijn fiets weg wilde doen, ivm aanschaf andere fiets.

Hij heeft op dit moment een Koga Team Edition met Ultegra SL af montage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k14Ynu9DCBYdzlfmMVthAtv_J3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPeWFlSN3uSZFagd1NdjTwzd.jpg?f=fotoalbum_large

Fiets is 12 jaar oud, maar bijna niet op gereden, enige aanpassing is dat de wielen zijn vervangen voor Mavic Aksium.

Ik mag hem proberen om te kijken of het wat is, echter vind ik het lastig om te bepalen of de framemaat voldoende is voor mij.

Uiteraard ken ik de reken sommetjes, maar bij verschillende merken kom ik soms bij verschillende maten uit.

De fiets heb ik nog niet opgehaald, dit doe ik waarschijnlijk morgen.

Framemaat is 57, ik zelf ben 1.87.
Uiteraard kan ik aanvoelen hoe het voelt qua zit, maar is er nog een manier om te berekenen of dit een goede maat is?

Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Laatst online: 15:02
Danno88 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:05:
Uiteraard kan ik aanvoelen hoe het voelt qua zit, maar is er nog een manier om te berekenen of dit een goede maat is?
In de basis: Binnenbeenlengte opmeten en online in een tabel of met een formule bepalen wat de bijbehorende framemaat is. Ik zou verwachten dat deze aan de kleine kant is voor je maar wellicht niet onoverkomelijk klein.

En vooral van de andere kant: We hebben het waarschijnlijk over een (bijna-) krijgertje en een niet denderend veeleisend coureur. Tenzij je gevoelig bent voor pijntjes op de fiets, is het al prima als ie lekker rijdt.

Ik leen regelmatig met plezier een MTB van mijn schoonpa en wij schelen zo'n 10cm.

[ Voor 5% gewijzigd door Bacchus op 28-04-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Klimaks-
Ypuh schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:59:
@-Klimaks- Er staat wel het nodige geschreven in dit topic over montage standaarden. Zelf heb ik de Park Tool PCS-9.

Over klemmen op een carbon frame zijn de meningen (wat mij betreft) vrij duidelijk; niet doen. Klemmen op een carbon zadelpen doe ik al jaren en geen probleem. Laatst wel een miniem krasje ontdekt op de aero zadelpen, maar so be it. De nieuwigheid is er na 2 jaar wel een beetje vanaf.
Probleem is dat mijn zadelpen niet de benodigde 7 cm voor de klem uitsteekt :| En het lijkt me ook niet ideaal om deze elke keer los te maken om hem hoger te zetten voor een snelle schoonmaakklus.

In those days spirits were brave, the stakes were high, men were REAL men, women were REAL women, and small furry creatures from Alpha Centauri were REAL small furry creatures from Alpha Centauri.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_tiaan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:36
The__Dude schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:00:
[...]

Mooie fiets zo op het eerste oog :) Lijkt me een prima model om mee te beginnen, en wat glanst 'ie lekker! Waar heb je 'm op de kop getikt?

Zadelhoogte is iets wat je 1 keer goed af wilt (laten) stellen. Ik zou dit zeker niet per rit wijzigen, je lichaam heeft ook tijd nodig om te wennen aan een nieuwe positie. Probeer het eens met behulp van bijvoorbeeld dit blogje van Mantel. Dikke kans dat je zadel nu nog te laag staat, dat is bij veel beginners het geval.

EDIT: als je trouwens merkt dat je problemen hebt met het goed afstellen van je fiets, dan zou een bikefitting een goede volgende stap zijn. Uiteraard allemaal afhankelijk van je budget en fietsambities.
Ja, ben er ook erg blij mee, zeker de cassette ziet er eigenlijk zo goed als nieuw uit. Gevonden op de Duitse Marktplaats (Ebay-kleinanzeigen) met hulp van een collega (die nog wel een flesje drank bezorgd krijgt voor deze vondst ;) )

Ik zal inderdaad nog een goed naar de zadelhoogte kijken. Vooral tijdens het klimmen had ik inderdaad het gevoel dat het zadel te laag stond. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
-Klimaks- schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:33:
[...]

Probleem is dat mijn zadelpen niet de benodigde 7 cm voor de klem uitsteekt :| En het lijkt me ook niet ideaal om deze elke keer los te maken om hem hoger te zetten voor een snelle schoonmaakklus.
Is je fiets dan wel de juiste maat? Volgens mij steekt de mijne wel 25cm uit. Heb dan ook wel iets langere benen dan gemiddeld.

Alternatief is een Tacx Spider model. Van beide valt iets te zeggen en er is geen hele specifieke voorkeur. Als bij de zadelpen niet lukt zou ik er verder niet te lang over nadenken. Er stonden hier wel eens linkjes naar ik meen Decathlon die ze wel voor een gunstige prijs aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:39
@Ypuh Als het dit frame is snap ik z'n probleem wel. Maar daar zou ik hem wel direct onder de zadelpen durven te klemmen (wel met een doekje ertussen en niet te heftig vast draaien). Je klemt dan iig geen dunne holle carbon buis.

[ Voor 10% gewijzigd door GWBoes op 28-04-2021 14:45 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:47
-Klimaks- schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:55:
Ben sinds kort de trotse bezitter van een Trek Domane SL5 (geluk dat mijn buitenmaat (62) nog in voorraad was), en was nu aan het uitkijken naar een montagestandaard. Maar buiten dat de prijsrange van die dingen redelijk breed is, lees ik gemengde berichten over de invloed van de klem op een carbon frame.
Eventueel zou ik ook iets fietslift-achtig kunnen monteren onder de carport, maar voor onderhoud lijkt me dat wat lastig als hij zo los kan slingeren?

Wat is hier wijsheid in?
Als ik een fiets wil ophangen, dan hangt ie aan drie punten, 2 gaan naar het stuur, en eentje naar zadel/pen/achterwiel/etc Met drie punten (dat zijn dus gewoon 2 touwen met wat lussen die ik over een bepaald punt heen kan gooien) hangt het best stabiel.

Nu heb ik ook een hoop plekken waar dat kan in mijn garage; aan de rail van de garagedeur, haakjes waar we ook de tent wel eens aan laten drogen etc.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:52
Mijn achter derailleur (Dura ace 9070 Di2) is aan vervanging toe denk ik, de veer werkt niet super meer waardoor me ketting niet onder spanning blijft en begint te klapperen. NU kan ik een 9150 overnemen voor een leuk bedrag.

Weet iemand of hij zo uit te wisselen is of dat ik nog bijvoorbeeld een nieuwe ketting nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
GWBoes schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:43:
@Ypuh Als het dit frame is snap ik z'n probleem wel. Maar daar zou ik hem wel direct onder de zadelpen durven te klemmen (wel met een doekje ertussen en niet te heftig vast draaien). Je klemt dan iig geen dunne holle carbon buis.
Ik zou het zekere voor het onzekere kiezen en voor het voorvork model gaan. Een nieuwe zadelpen kost je misschien een keer €50-100 als die stuk gaat, maar een nieuw frame...

Overigens denk ik dat het allemaal wel wat meevalt. Zo heel veel kracht komt er ook niet op, maar een zadelpen is gemaakt om geklemd te worden en een frame niet. Als je dan toch een keer per ongeluk iets laat vallen o.i.d...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Klimaks-
Ypuh schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:38:
[...]

Is je fiets dan wel de juiste maat? Volgens mij steekt de mijne wel 25cm uit. Heb dan ook wel iets langere benen dan gemiddeld.
Volgens mijn LBS zat ik ergens tussen een 60 en 62. Hij heeft er uiteindelijk een aantal concullega's bijgehaald om een uur te discussiëren op welke maat ze me zouden zetten Uiteindelijk is het dus de 62 geworden met een iets kortere stuurpen. Beide maten waren op voorraad, had niet het gevoel dat hij mij een bepaalde richting wou uitduwen, dus heb er wel vertrouwen in. De eerste 300 km reden iig heerlijk O+
GWBoes schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:43:
Idd. dat is het uitzicht van mijn fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Danno88 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:05:

Lijkt mij aan de lage kant; ik ben 181 (wel een gemiddeld langere BBL van 89) en rij op een 57 hybride, 56 race (getwijfeld over 58). Is natuurlijk ontzettend merkspecifiek allemaal.

Maar goed, iets te klein kan je makkelijker corrigeren dan iets te groot.

Ik denk dat je met een gemiddelde beenlengte wel wegkomt op deze fiets :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
-Klimaks- schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:33:
[...]

Geeft krassen op je zadelpen :X

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Framemaat (lengte van je "zadelpenbuis") zegt niets. Ik ben 1.94 en heb een 58cm frame (soon) en een 57.5 cm frame..

Stack en reach are everything

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danno88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 13:46
Bacchus schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:22:
[...]

In de basis: Binnenbeenlengte opmeten en online in een tabel of met een formule bepalen wat de bijbehorende framemaat is. Ik zou verwachten dat deze aan de kleine kant is voor je maar wellicht niet onoverkomelijk klein.

En vooral van de andere kant: We hebben het waarschijnlijk over een (bijna-) krijgertje en een niet denderend veeleisend coureur. Tenzij je gevoelig bent voor pijntjes op de fiets, is het al prima als ie lekker rijdt.

Ik leen regelmatig met plezier een MTB van mijn schoonpa en wij schelen zo'n 10cm.
Ja dan kom ik net wat hoger uit, zon 58 of 59 qua framemaat.

Inderdaad geen veeleisende fietser, die gewoon zn km'tjes wil maken om wat af te vallen O-)
Niet zo snel gevoelig voor pijntjes, dus ga het gewoon proberen.
Mistraller schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:02:
[...]

Lijkt mij aan de lage kant; ik ben 181 (wel een gemiddeld langere BBL van 89) en rij op een 57 hybride, 56 race (getwijfeld over 58). Is natuurlijk ontzettend merkspecifiek allemaal.

Maar goed, iets te klein kan je makkelijker corrigeren dan iets te groot.

Ik denk dat je met een gemiddelde beenlengte wel wegkomt op deze fiets :)
Ja dat denk ik dus ook, maar ga wel even proeffietsen en kijken hoe het zit.

Hoe zou ik het eventueel kunnen corrigeren?
(Sorry, te weinig verstand van.....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
@Danno88 lange stuurpen en lange zadelpen, kom je een eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Wat is hier wijsheid in?
Ik gebruik deze standaard.
Zeer tevreden. Stabiel, makkelijk opzetten en geen klem op je carbon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:51
Maarten_E is het tijdperk van geavanceerde technologie ingestapt met de aanschaf van een hartslagmeter! *O* *O*
Zonder dollen, eindelijk de Wahoo TICKR gekocht, mijn Garmin heeft ANT+ (kwam er pas na aanschaf achter), zonde om er geen gebruik van te maken. Morgen eens een klein ritje om te zien hoe en wat.

Kan ik meteen zien hoe slecht mijn conditie is..
200+ bpm op een 3% helling! :+

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 14:59

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Wat is hier wijsheid in?
Ik heb ook een Trek Domane SL5 en klem deze in een Feedback Sports Elite standaard. Deze standaard gebruik ik al jaren naar alle tevredenheid op al mijn huidige en vorige fietsen waaronder alu en carbon mountainbikes en racefietsen.

Indien mogelijk klem ik de fiets op de zadelbuis, maar vaak gaat dit niet door droppers of korte zadelpenen. Ook bij mijn Domane SL5, en bij mijn carbon Fuel EX MTB kan ik niet klemmen op de zadelpen. Dan worden ze gewoon met beleid op het frame geklemt, ook als de fiets rechtop omhoog moet staan om de remmen te ontluchten. De Domane klem ik bijvoorbeeld op het frame waar de zadelpen in schuift.

Mijn ervaring door de jaren heen is dat carbon echt wel sterk is, en als het met beleid gedaan wordt (bijvoorbeeld niet halverwege de buis klemmen, en niet vaster dan nodig, doek of rubber er tussen voor drukverdeling) het bij mij al jaren lang goed gaat. Nog geen een van mijn carbon frames is spectaculair gefaald na geklemd te zijn. Wel heb ik een scheur gehad in de achterbrug van mijn aluminium fully, zonder dat het frame daar in een standaard geklemt is geweest...

Trouwens ook in mijn Thule VeloSpace fietsendrager is het helaas bij de meeste frames niet mogelijk om te klemmen op de zadelpen en klem ik op de frames. Ook hier is met beleid klemmen van toepassing, ik draai bijvoorbeeld nooit tot het moment dat de klem doorratelt (volgens Thule veilig voor carbon). Al ver voor dat punt zit de fiets rotsvast op de drager.

Of mijn ervaring wijsheid is, of n=1 mag je zelf beoordelen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:42
Maarten_E schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:22:

...

Het hangt toch van meerdere factoren af om te bepalen of je dan een slechte conditie hebt. Als je met 60km/u die helling op knalt heb je wellicht zelfs een hele goede conditie! :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:03
Maarten_E schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:22:
Maarten_E is het tijdperk van geavanceerde technologie ingestapt met de aanschaf van een hartslagmeter! *O* *O*
Zonder dollen, eindelijk de Wahoo TICKR gekocht, mijn Garmin heeft ANT+ (kwam er pas na aanschaf achter), zonde om er geen gebruik van te maken. Morgen eens een klein ritje om te zien hoe en wat.

Dan zit je nog maar op 50% joh... ;)
According to a report on the National Centre for Biotechnology Information (NCBI) the fastest human rate reported to date in the world is 480 beats per minute for an adult
https://www.cambridge-new...-old-saved-after-15251997

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
MrBarBarian schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:25:
Framemaat (lengte van je "zadelpenbuis") zegt niets. Ik ben 1.94 en heb een 58cm frame (soon) en een 57.5 cm frame..

Stack en reach are everything
Gemiddeld genomen is het wel een startpunt. Veel fabrikanten noemen het tegenwoordig gewoon een L of een XL (Bij Scott in elk geval 56=L 58=XL)
Maar alleen lichaamslengte zegt ook niets. BBL is minstens zo belangrijk. En evt lengte bovenlichaam/armen als de reach mee wilt nemen.
Als je beginner bent heb je geen flauw idee hoe je eigenlijk wilt zitten, de fiets is alweer wat ouder, en...een een mooie kans om snel lekker te fietsen. Gewoon zadel op het gevoel instellen (hakken op de pedalen en kijken of je je been kunt strekken.) En dan gewoon fietsen en kijken hoe het voelt. :) Zal me niks verbazen dat @Danno88 hier heerlijk op kan toeren.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:57

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

tinusterror schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:53:
Mijn achter derailleur (Dura ace 9070 Di2) is aan vervanging toe denk ik, de veer werkt niet super meer waardoor me ketting niet onder spanning blijft en begint te klapperen. NU kan ik een 9150 overnemen voor een leuk bedrag.

Weet iemand of hij zo uit te wisselen is of dat ik nog bijvoorbeeld een nieuwe ketting nodig hebt?
Gewoon vervangen, geen nieuwe ketting nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusterror
ohno_nl schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:33:
[...]

Gewoon vervangen, geen nieuwe ketting nodig.
Heb het door 👌🏼, alleen krijg ik hem echt niet ingesteld. Heb @Salteh advies nodig denk ik. Hij pakt het kleinste blad niet en bij de grootste loopt hij van me cassette 😩. Als ik heb via e-tube instel moet hij op +16 staan voordat hij het kleinste blad pakt.

Lijkt wel of ik een ander derailleur pad nodig hebt ofzo. Dat hij verder van me cassette afstaat. Kan dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7wlU216NdzRWYqUMSUrpE3EaGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQBEGsWBvwyx65BRzPGQdE6d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGoWgq-6bMPpzMUk_5q5KVtaHBo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T4qrZnLvpYue5CqDEbFBLnra.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door tinusterror op 28-04-2021 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:42
@tinusterror klinkt alsof je derailleur pad scheef is gebogen, kan dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusterror
Luuk741 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 19:52:
@tinusterror klinkt alsof je derailleur pad scheef is gebogen, kan dat?
Nee is nieuw, heel vreemd normaal hang je het zo om

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojo19
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-03 17:52
tinusterror schreef op woensdag 28 april 2021 @ 19:09:
[...]

Heb het door 👌🏼, alleen krijg ik hem echt niet ingesteld. Heb @Salteh advies nodig denk ik. Hij pakt het kleinste blad niet en bij de grootste loopt hij van me cassette 😩. Als ik heb via e-tube instel moet hij op +16 staan voordat hij het kleinste blad pakt.

Lijkt wel of ik een ander derailleur pad nodig hebt ofzo. Dat hij verder van me cassette afstaat. Kan dat?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klinkt alsof het bereik van je derailleur niet goed is en dus een kwestie van het afstellen van het bereik doormiddel van de H- en L-schroef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
mhr-zip schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:36:
Ook geen ervaring met staal. Maar als ik ooit N+1 ga doen staat staal wel boven aan.
Als ik ergens een titanium frame voorbij zie komen, dan word ik denk ik heel hebberig. Lijkt me prachtig zo'n tijdloos en duurzaam frame langzaam op te bouwen volgens je eigen whlishlist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
-bolio- schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:25:
[...].....Of mijn ervaring wijsheid is, of n=1 mag je zelf beoordelen ;-)
fraaie disclaimer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Frenz64 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:25:
[...]

Als ik ergens een titanium frame voorbij zie komen, dan word ik denk ik heel hebberig. Lijkt me prachtig zo'n tijdloos en duurzaam frame langzaam op te bouwen volgens je eigen whlishlist
Eens dat er schitterende titanium frames zijn. Voorwaarde voor mij is wel dat er iets met de kleur gedaan is. En tijdloos zijn ze zeker..

Maar aan de andere kant: als ik dan ergens een gaaf carbon frame zie met vormen die met titanium niet kunnen, dan stroomt het bloed toch weer waar het niet gaan mag...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Woont er iemand nog in de buut van hopmans? Ze hebben de onderdelen die ik wil wel op voorraad maar willen niet verzenden, alleen ophalen. Nu is dat vanaf Groningen wel wat ver. Iemand die wat moeite wil ondernemen? DM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:52
Lol, een webshop die niet wilt versturen ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:47
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
E-Tube Project zegt dat 'ie in een bepaalde versnelling staat - komt dat overeen met de werkelijkheid?
Of is alles b.v. 1 versnelling opgeschoven?

Ik zou in ieder geval ook H en L dubbelchecken.. want hij moet sowieso niet van de cassette aflopen ;-)

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
DDX schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:28:
Lol, een webshop die niet wilt versturen ?
Tsja je snapt het niet toch...

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Frenz64 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:25:
[...]

Ik kreeg vandaag bericht van Veloheld dat de titanium gravelframes weer te bestellen zijn. Dus als je dat toevallig zoekt...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@rolandos582 Cassette's, kettingen en andere slijtage zijn een beetje de nieuwe bier aanbiedingen van de supermarkt. Worden met verlies verkocht om je zo de winkel in te lokken en met een kar vol boodschappen of in dit geval fietsspullen de winkel weer uit te lopen.

En jeetje, een hartslag van 301 en 480(!) Dacht dat mijn 209 al vrij extreem was (al een tijdje niet gezien, max zal nu ergens rond de 200 liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Ypuh schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:56:
@rolandos582 Cassette's, kettingen en andere slijtage zijn een beetje de nieuwe bier aanbiedingen van de supermarkt. Worden met verlies verkocht om je zo de winkel in te lokken en met een kar vol boodschappen of in dit geval fietsspullen de winkel weer uit te lopen.

En jeetje, een hartslag van 301 en 480(!) Dacht dat mijn 209 al vrij extreem was (al een tijdje niet gezien, max zal nu ergens rond de 200 liggen).
Tsja maar je wilt ook verkopen lijkt me? Heeft weinig nut om het op te schappen te lagen liggen. Vroeg of laat komt er wel een nieuwe levering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
rolandos582 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:01:
[...]

Tsja maar je wilt ook verkopen lijkt me? Heeft weinig nut om het op te schappen te lagen liggen. Vroeg of laat komt er wel een nieuwe levering
Tja, als ze het spul hoe dan ook wel kwijt raken, dan verkocht ik het ook liever aan mensen die in de winkel komen dan via de webshop. Support your local, maar dan andersom zeg maar.

Hopmans is sowieso een winkel die online er maar een beetje bij doet (wordt wel steeds meer). Qua kleding hebben ze bijvoorbeeld nog veel meer dan er op de site staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Laatst online: 15-09 19:29
tinusterror schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:01:
[...]

Nee is nieuw, heel vreemd normaal hang je het zo om
Nieuwe derailleurpads hebben een 50% kans op standaard niet recht te staan. Zeker de moeite om even uit te lijnen.
MrBarBarian schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:31:
[...]

Eens dat er schitterende titanium frames zijn. Voorwaarde voor mij is wel dat er iets met de kleur gedaan is. En tijdloos zijn ze zeker..

Maar aan de andere kant: als ik dan ergens een gaaf carbon frame zie met vormen die met titanium niet kunnen, dan stroomt het bloed toch weer waar het niet gaan mag...
Ik heb zelf hele goede ervaring met Waltly. Custom titanium frame voor €1000 en alle keuzes die je kan bedenken. Hebben ook een ruim aanbod aan hydroformed buizen. Afwerking kan je dan helemaal zelf doen met de kleurcombinaties die je zelf kiest.

[ Voor 53% gewijzigd door Teun_2 op 28-04-2021 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
Salteh schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:31:
[...]

E-Tube Project zegt dat 'ie in een bepaalde versnelling staat - komt dat overeen met de werkelijkheid?
Of is alles b.v. 1 versnelling opgeschoven?

Ik zou in ieder geval ook H en L dubbelchecken.. want hij moet sowieso niet van de cassette aflopen ;-)
Inderdaad 1 verschoven! Bij instellen zou hij naar de 5de moeten gaan maar staat in het echt dan op de 4de. Als ik de H en L check en afstel dat hij niet verder dan de 11de (grootste) krans gaat dan gaat ie tikken en maakt hij de versnelling niet af. Snap er geen reet van.

Wil wel een filmpje maken morgen ofzo iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
Teun_2 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:19:
[...]

Nieuwe derailleurpads hebben een 50% kans op standaard niet recht te staan. Zeker de moeite om even uit te lijnen.
Hoe doe ik dat dan weer 😂... zeker gereedschap voor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
tinusterror schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:24:
[...]

Inderdaad 1 verschoven! Bij instellen zou hij naar de 5de moeten gaan maar staat in het echt dan op de 4de. Als ik de H en L check en afstel dat hij niet verder dan de 11de (grootste) krans gaat dan gaat ie tikken en maakt hij de versnelling niet af. Snap er geen reet van.

Alleen als ik hem helemaal naar +16 doe schakelt hij net aan naar zijn 5 de versnelling.

Wil wel een filmpje maken morgen ofzo iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
tinusterror schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:25:
[...]

Hoe doe ik dat dan weer 😂... zeker gereedschap voor nodig
Ja, helaas wel een specifiek stuk. Als je het een keertje moet doen, is het kosteneffectiever om het door een fietsenmaker te laten doen. Zo'n ding heet een derailleur hanger alignment tool in het Engels. Overigens was het veertje in je oude derailleur ook prima te vervangen. Toch in normale tijden met normale leveringen van wisselstukken. Misschien de moeite om reserve te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Teun_2 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:19:
[...]

Toevallig afgelopen week een gescheurd achterpad. Heb 2 nieuwe besteld (€50 lichter :/ ) en kan je uitspraak bevestigen. Heb ze direct allebei maar even gericht en dat was wel nodig ook.

Denk niet dat het een vol kransje scheelt, maar @tinusterror moet gewoon ff op YouTube zoeken hoe je een derailleur afstelt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
Yep tools! .. of de fietsenmaker vragen m te richten :)

Overigens komt het ook wel eens voor dat de derailleur achterpat/hanger te dik of juist te dun is, aldus Shimano.. maar dat is wel echt een uitzondering

Als je morgen een filmpje maakt ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar een foto van de zijkant van de fiets (het deel met de RD dan).

[ Voor 4% gewijzigd door Salteh op 28-04-2021 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teun_2
Salteh schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:29:
Yep tools! .. of de fietsenmaker vragen m te richten :)

Overigens komt het ook wel eens voor dat de derailleur pad/hanger te dik of juist te dun is, aldus Shimano.. maar dat is wel echt een uitzondering

Als je morgen een filmpje maakt ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar een foto van de zijkant van de fiets (het deel met de RD dan).
Een verschil in dikte kan je normaal gesproken prima opvangen met limietschroeven en instelling kabelspanning of microadjust. Op Di2 zit er idd wel wat minder 'rek' op dan een mechanische derailleur heb ik gemerkt.

Kijk ook zeker even na of er niet nog een spacer onderaan je cassette zit die weg kan. Je kleinste kransje lijkt dicht op je frame te zitten, maar dat kan de foto zijn.

Ik heb jouw zelfde probleem ook al eens gehad op een chinese hub, die niet helemaal volgens spec was. Sowieso wel even de moeite om de hub en cassette na te kijken.

[ Voor 20% gewijzigd door Teun_2 op 28-04-2021 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja dat kan, ik heb er op de Scott usergroup ook al eens over gelezen, iemand die precies hetzelfde had met z'n Di2. Precies off-by-one.
Geloof dat dit Direct mount heet, dan heb je dus nu een verbindingsstukje teveel. Zie https://bike.shimano.com/...ount-rear-derailleur.html

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
Teun_2 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:33:
[...]

Een verschil in dikte kan je normaal gesproken prima opvangen met limietschroeven en instelling kabelspanning of microadjust. Op Di2 zit er idd wel wat minder 'rek' op dan een mechanische derailleur heb ik gemerkt.
Zo lang het verschil niet TE groot is, sure :).

Ik heb de vraag wel eens aan ze gesteld op.hun US site.. is een uitzondering en ik verwacht niet dat dat hier het probleem is, maar het komt voor.
Ze zijn vaker te dun dan te dik overigens..

Zal ik morgen nog wel iets over delen.. ik lig inmiddels in bed :)

[ Voor 46% gewijzigd door Salteh op 28-04-2021 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Mistraller schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:36:
Geloof dat dit Direct mount heet, dan heb je dus nu een verbindingsstukje teveel. Zie https://bike.shimano.com/...ount-rear-derailleur.html
Dat zou hem wel eens kunnen zijn! Deze derailleur zit inderdaad wel heel strak op het achterpad. Lijkt inderdaad een nieuwer type derailleur te zijn met direct mount, dan heb je ook een ander type achterpat nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teun_2
Ypuh schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:41:
[...]

Dat zou hem wel eens kunnen zijn! Deze derailleur zit inderdaad wel heel strak op het achterpad. Lijkt inderdaad een nieuwer type derailleur te zijn met direct mount, dan heb je ook een ander type achterpat nodig.

[YouTube: Direct Mount vs Standard Mount Rear Derailleur | GCN Tech Clinic #AskGCNTech]
Op de foto is het duidelijk een niet direct mount derailleur pad. Het tussenstukje is dan ook nodig. Dat zal hier dus niet het probleem zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
Ypuh schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:41:
[...]

[YouTube: Direct Mount vs Standard Mount Rear Derailleur | GCN Tech Clinic #AskGCNTech]
Direct mount RDs komen met een apart linkje dat je er wel/niet tussen zet, afhankelijk van je frame /achterpat :)
Maar zoals @Teun_2 ook al zegt, het stukje hoort ertussen te zitten en dat zit ie ook ;)

https://bettershifting.co...-9070-installation-guide/

[ Voor 7% gewijzigd door Salteh op 28-04-2021 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
Is dat trouwens met de adjustment op 16 of 0? Want met +16 of -16 kan je m wel 1 versnelling opschuiven per ongeluk..

Ook nog.goed om te controleren.. Zit het wiel recht in de fiets? :)
En... je hebt niet toevallig het gele deel tussen rood en blauw gedaan... Toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3qfQk08YnMQgaCvhsdfN8zd1Hw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C4yxJ4ufLoiQB8amg8Ri4Ay6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Salteh op 28-04-2021 23:04 ]

Pagina: 1 ... 282 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).