Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 281 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:49
Cranzai schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 18:31:
... een racer (Alu "moser", campa mirage 2x9, rigida velgen) voor de schappelijke prijs van €130,-. Dat het nog kan in corona tijd 8)7

Cranzai is een gelukkig man dezer dagen.
Na een schoonmaakbeurtje volgen de foto's van deze n+2 - actie :+
Leuke vangst!

Tip:
Als je de cassette loshaalt, meet dan even van de cassette sluitring de diameter van de schroefdraad op.
Als dit 26mm is, bewaar / gebruik de sluitring dan goed bij je naaf! Als het 27mm is is er niets bijzonders aan de hand.

Achtergrond:
Rond 1998 - 2000 werden de 'goedkopere' Campagnolo naven met 26mm schroefdraad uitgerust en de duurder met 27mm. 27 werd later de standaard en is dat nu nog steeds, maar gevolg is wel dat als je nu een fraai setje Athena of Mirage naven van eind vorige eeuw op de kop tikt, je heel dom staat te kijken als je de 11 speed lockring er niet op krijgt, terwijl de cassette toch ècht past!
Ik ken mensen die dit overkomen is. Althans één...

Hier een pagina uit de 2001 spares catalogus met een 'overzicht' van de lockringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:17
Ok, de bestelling is gedaan. Zijn de Corsa controls geworden en ook maar een DynaPlug erbij besteld. Toch wel makkelijk als je onderweg een puncture kan repareren.
Nu maar eens zien of de montage een beetje gemakkelijk gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:08
pro_6or schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:41:
Mijn bottom bracket kraakt sinds kort weer. Is volgens mij een PF30 (Cannondale supersix evo uit 2013). Er zitten nu c-bear lagers in. Ik schat zo rond de 15k. Kunnen die al versleten zijn?

Of zou demonteren en schoonmaken en hermonteren het op lossen?

Hoe kort/lang gaan lagers mee? Ongeveer. Ik dacht veel langer.
Ik heb al bottombrackets gehad die op 1000km al kraakten. Tegenwoordig hele goede ervaringen met Rotor PF4630, die zit er nu 9000km in en kraakt nog niet.
Kraken is lastig, meestal is het iets anders dan de BB lagers. Op mijn 2016 Supersix kreeg ik het niet opgelost, totdat ik het factory crankstel vervangen heb door een Aldhu van Rotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:45

ZieMaar!

Moderator General Chat
418O2 schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:11:
[...]

Wat probeer je nou te bereiken?

Je mountainbiked ook. Nou, ik heb nieuws voor je, er zit nogal wat overlap in de groepen ;)
Wel qua mensen, maar misschien toch minder in gedrag? Ik heb hij wielrenners vaak het idee dat het ieder voor zich is, blik op oneindig en trappen maar. Heel spaarzaam een groet, vele vaker niet dan wel. In het bos is het wat gemoedelijker. Die dikke buiken op de mtb’s gaan toch niet zo hard en die gravelbikers zijn sowieso een vriendelijk volkje :).

Maar serieus: dat groeten valt wel op...

Gisteren uiteraard ook weer het bos ingegaan. Ik wilde wachten tot het ietsje warmer was dus dan zit je gelijk met wat meer drukte, dus een route gekozen met vooral brede paden. Was ook leuk, en toch weer een zwijn of 11 gezien (ik bedoel echte, Duitsers zijn hier nog niet). Wel is alles flink droog en dus een stuk stoffiger, maar dat maakt het alleen maar stoerder op de foto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-09 22:00
DieAnder schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:38:
[...]

Leuke vangst!

Tip:
Als je de cassette loshaalt, meet dan even van de cassette sluitring de diameter van de schroefdraad op.
Als dit 26mm is, bewaar / gebruik de sluitring dan goed bij je naaf! Als het 27mm is is er niets bijzonders aan de hand.

Achtergrond:
Rond 1998 - 2000 werden de 'goedkopere' Campagnolo naven met 26mm schroefdraad uitgerust en de duurder met 27mm. 27 werd later de standaard en is dat nu nog steeds, maar gevolg is wel dat als je nu een fraai setje Athena of Mirage naven van eind vorige eeuw op de kop tikt, je heel dom staat te kijken als je de 11 speed lockring er niet op krijgt, terwijl de cassette toch ècht past!
Ik ken mensen die dit overkomen is. Althans één...

Hier een pagina uit de 2001 spares catalogus met een 'overzicht' van de lockringen.
Bedankt voor de tip! Daar kan ik zeker wat mee. Waar ik laatst erachter kwam dat mijn cannondale een rare Frankenstein cassette heeft, heeft deze nieuwe fiets wss wel een echte campa cassette. Weet het nog niet zeker maar heb sterk het vermoeden omdat mijn shimano cassette afnemer niet past.

Gisteren de fiets nagelopen met een sopje en n smerige ketting weer mooi glimmend gemaakt. Vanmiddag nog ff de remmen nalopen, de bandenlogo's uitlijnen met de ventielen en wat nieuwe stickertjes achter de kabels ter bescherming van het frame. Dan is hij klaar voor de grote reveal ;)

Vroeg me nog wel 1 ding af: er zit een eigenlijk best gave set rigida wielen onder, alleen de stickers zijn heel verweerd, verkleurd en gewoon oud. Zijn er manieren om oude stickers er eenvoudig af te krijgen? Ik denk dat de velgen helemaal zwart in "stealth-look" echt gaaf lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:21
Raznov schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:22:
[...]

25" is niet 25mm :) Je wielen zijn 28 inch-ers, de breedte is 25mm. 25mm zal heel waarschijnlijk passen, maar als je, het merk en type van je velgen kan vinden kan dat altijd opgezocht worden. Voor iets meer comfort kan je dan mogelijk nog wel naar 28mm gaan.
Verder ok band, ik zou er zelf niet zo snel (meer) voor gaan, pak liever een Conti 5000 of P-Zero, maar dat is een eigen keuze.
Kijk ook even naar https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews.
Stom. Ik bedoelde dat ook idd maar heb het anders opgeschreven. Zal het bericht nog even aanpassen. Thx voor je info, kan ik weer verder mee d:)b

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 22:40
(jarig!)
Fisico schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:08:
@Frenz64 de andere kant van de A2 ken ik de weg wat minder goed en lopen de kilometers soms onverwacht op als ik daar fout fiets.

Helaas herken ik dat van voetgangers maar al te goed. In de buurt van Werkhoven heb je vogelspotters die bij de kastelen in eens van de ene naar de andere kant gaan.
Andere kant is zeer de moeite waard, hele rustige b-wegen met zo nu en dan een boerenzoon die los gaat met z'n Corsa GTI, je kunt omhoog rijden via Nieuwer ter Aar, Oukoop en dan kom je bij het bruggetje op de weg naar Vinkeveen uit, moet je eerst over een sluisje, funest voor je gemiddelde, maar heel fraai. Daarna om de Vinkeveens plassen heen langs de Waver, een schitterend meanderende weg en dan onder de A2 door via Baambrugge weer terug.

@Sianixi In de auto krijg ik altijd gezeik van de misses en m'n twee zoons (met rijbewijs, die kan ik helaas de mond niet meer snoeren) dat ik noooooit richting aangeef. Mijn standaard antwoord daarop is dat richting aangeven ooit bedoeld is om het overige verkeer je intenties duidelijk te maken. Dat doe ik dus nogal eigenwijs als ik verkeer om me heen constateer dat aan die informatie wat heeft, aangezien ik ook nogal arrogant claim dat ik me vrijwel continu bewust ben van het mij omringende verkeer. Zo ook op de fiets, de gewone alswel de racert, zelfs hardlopend. Ik hoop dat ik daarmee uw vertrouwen in de mensheid enigszins heb kunnen herstellen. Het zou echter zomaar hebben kunnen voorkomen dat u mij tegemoetkomend geen hand heb zien uitsteken toen ik rechtsaf sloeg, waarvoor mijn oprechte excuses. Volgens de letter van de wet is dat niet goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:33
Jongens... laat lekker gaan... Mensen als Sianixi komen hier even te stoken en laten vervolgens niets meer van zich horen. Beetje de internethooligan uithangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:55
ZieMaar! schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:04:
[...]

Wel qua mensen, maar misschien toch minder in gedrag? Ik heb hij wielrenners vaak het idee dat het ieder voor zich is, blik op oneindig en trappen maar. Heel spaarzaam een groet, vele vaker niet dan wel. In het bos is het wat gemoedelijker. Die dikke buiken op de mtb’s gaan toch niet zo hard en die gravelbikers zijn sowieso een vriendelijk volkje :).

Maar serieus: dat groeten valt wel op...
Vind wel mooi hoe een heel mens met misschien wel 50 levensjaren samen gevat kan worden in of die wel of niet groet, hoe die kijkt, een buikje heeft of een keer zijn of haar niet uitsteekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ypuh schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:27:
[...]

Vind wel mooi hoe een heel mens met misschien wel 50 levensjaren samen gevat kan worden in of die wel of niet groet, hoe die kijkt, een buikje heeft of een keer zijn of haar niet uitsteekt.
Die was ik vergeten, minimaal 50 jaar idd ;) 8) . Ik wilde niet teveel smilies gebruiken, maar het was toch wel duidelijk dat ik niet heel serieus was (op 't verschil in groeten na)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 13:47
Cranzai schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:05:
[...]

Bedankt voor de tip! Daar kan ik zeker wat mee. Waar ik laatst erachter kwam dat mijn cannondale een rare Frankenstein cassette heeft, heeft deze nieuwe fiets wss wel een echte campa cassette. Weet het nog niet zeker maar heb sterk het vermoeden omdat mijn shimano cassette afnemer niet past.

Gisteren de fiets nagelopen met een sopje en n smerige ketting weer mooi glimmend gemaakt. Vanmiddag nog ff de remmen nalopen, de bandenlogo's uitlijnen met de ventielen en wat nieuwe stickertjes achter de kabels ter bescherming van het frame. Dan is hij klaar voor de grote reveal ;)

Vroeg me nog wel 1 ding af: er zit een eigenlijk best gave set rigida wielen onder, alleen de stickers zijn heel verweerd, verkleurd en gewoon oud. Zijn er manieren om oude stickers er eenvoudig af te krijgen? Ik denk dat de velgen helemaal zwart in "stealth-look" echt gaaf lijken.
Met Aceton kom je vast een heel eind.

Bandjes hebben nu zo'n 2300 km gelopen. Draaien jullie dan altijd voor en achter of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:46

Galois

1811 - 1832

rolandos582 schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:12:
[...]

Met Aceton kom je vast een heel eind.

Bandjes hebben nu zo'n 2300 km gelopen. Draaien jullie dan altijd voor en achter of niet?
Wilde ik vroeger nog wel eens doen, maar sinds ik tubeless rijd is mij dat teveel gedoe. Doe ik dus niet meer. Ik rijd zo'n 4000 km op een achterband en zo'n 8000 (+) op een voorband.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Thijs©
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:34
Vraagje voor de strava gebruikers onder ons: ik wil in strava naast het aantal Kilometers (km) op m'n volledige fiets ook de km's op specifieke onderdelen bijhouden zodat ik kan inschatten wanneer ze ongeveer aan vervanging toe zijn.
Hiertoe heb ik op 22-2 een nieuwe ketting en mijn banden toegevoegd (zie onderstaand).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovtX0G94s77LfMa8L5IMmqDsAVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIx5XIKM4Uzkf5pElK6e3MPN.jpg?f=fotoalbum_large
Echter, waar Strava mijn fiets km vrolijk telt, blijven de toegevoegde onderdelen op 0 staan. Mis ik ergens een instelling of hoe werkt dit? :?

daag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@The_Thijs© Vreemd, bij mij doet hij dat wel gewoon. Heb je wel gewoon je fiets geselecteerd bij de ritten? Verder zit er soms wel wat vertraging in Strava en zijn de servers ook wel redelijk overbelast momenteel, maar dat verklaart niet waarom ze nog op nul staan.

Dit is een voorbeeld van de mijne:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFtzt5lYaO6-7q74mhIk7NqVOEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZhJnXMlxOWaIAuSKicG2tOL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
The_Thijs© schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:45:
Vraagje voor de strava gebruikers onder ons: ik wil in strava naast het aantal Kilometers (km) op m'n volledige fiets ook de km's op specifieke onderdelen bijhouden zodat ik kan inschatten wanneer ze ongeveer aan vervanging toe zijn.
Hiertoe heb ik op 22-2 een nieuwe ketting en mijn banden toegevoegd (zie onderstaand).
[Afbeelding]
Echter, waar Strava mijn fiets km vrolijk telt, blijven de toegevoegde onderdelen op 0 staan. Mis ik ergens een instelling of hoe werkt dit? :?
Heb je bij Added On de datum gespecificeerd?

Edit: Oh laat maar zitten, dat heb je wel gedaan.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:53
Ypuh schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:58:
@The_Thijs© Vreemd, bij mij doet hij dat wel gewoon. Heb je wel gewoon je fiets geselecteerd bij de ritten? Verder zit er soms wel wat vertraging in Strava en zijn de servers ook wel redelijk overbelast momenteel, maar dat verklaart niet waarom ze nog op nul staan.

[Afbeelding]
Jij gebruikt wel bijzondere schijfremmen moet ik zeggen! >:)

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Salteh schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:08:
[...]

Haha, ja. Niet alle onderdelen zitten er in of hebben een logische naam. Je kunt bijvoorbeeld ook een koptelefoon installeren op je fiets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zPpA6lpQRygeX5DermN_wga02I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jtd40tT8v3C3D7MTQJBRyvLX.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 40% gewijzigd door Ypuh op 26-04-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:53
Ypuh schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:16:
[...]

Haha, ja. Niet alle onderdelen zitten er in of hebben een logische naam. Je kunt bijvoorbeeld ook een koptelefoon installeren op je fiets.
[Afbeelding]
haha, ik zie het - mooie vertaling van 'headset'. Mijn Strava staat op engels en daar is het wat logischer ;-)

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Raznov schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:22:
[...]

25" is niet 25mm :) Je wielen zijn 28 inch-ers, de breedte is 25mm. 25mm zal heel waarschijnlijk passen, maar als je, het merk en type van je velgen kan vinden kan dat altijd opgezocht worden. Voor iets meer comfort kan je dan mogelijk nog wel naar 28mm gaan.
Verder ok band, ik zou er zelf niet zo snel (meer) voor gaan, pak liever een Conti 5000 of P-Zero, maar dat is een eigen keuze.
Kijk ook even naar https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews.
28mm moet ook passen lees ik:
https://www.futurumshop.n...ace-wielset-shimano.phtml

:)

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:08
In dat geval zou ik zeggen, ga lekker voor 28mm, net iets meer comfort en vrij weinig verlies voor wat betreft "rolling resistance".

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Raznov schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:21:
[...]

In dat geval zou ik zeggen, ga lekker voor 28mm, net iets meer comfort en vrij weinig verlies voor wat betreft "rolling resistance".
top, thx voor de hulp. d:)b

©2004

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:13
Het is al eerder genoemd, maar weet niet of je het gezien hebt. Naast dat het op je wiel moet passen moet het ook passen binnen je frame/remmen. Dit geeft vaak problemen bij wat oudere fietsen. 28mm is bij mijn frame niet te doen en 25mm is echt op het randje. Onder mijn voorvork is de meeste lak wel weg geschaafd door zand etc omdat er zo weinig speling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
Owios schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:26:
[...]

Het is al eerder genoemd, maar weet niet of je het gezien hebt. Naast dat het op je wiel moet passen moet het ook passen binnen je frame/remmen. Dit geeft vaak problemen bij wat oudere fietsen. 28mm is bij mijn frame niet te doen en 25mm is echt op het randje. Onder mijn voorvork is de meeste lak wel weg geschaafd door zand etc omdat er zo weinig speling is.
Dit klopt ook zeker, @hk12nl , weet je ook welk merk + frame je hebt? Dan is dit nog wel eens na te lopen (alhoewel dat ook niet altijd klopt, maar ook niet iedere 28mm band is weer 28mm, sommige vallen wat breder dan anderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:42
Woensdag ga ik een ritje doen van 160km in Noord-Holland en op 2 bidons ga ik het niet redden. Watertappunten zijn briljant, maar dan moet je wel weten waar ze zijn. Dat lukt aardig ook samen met Komoot.

Wat is nu de beste manier om gewaarschuwd te worden voor watertap punten op de route? Ik had vorige keer POI aangemaakt op de route in Garmin Connect maar toen kreeg ik geen waarschuwing op mijn Edge 530. Ik lees ook wat situaties dat dit nogal lastig is.

Hoe doen jullie dat?

[ Voor 0% gewijzigd door WaSteiL op 26-04-2021 12:49 . Reden: er stond bisons ipv bidons.. een bison (al is dat ook verkeerd geschreven) meenemen op de fiets is knap, heel knap.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik neem op ritjes, waarbij ik meer dan 2 (grote) bidons nodig heb, een waterpunt op in de route. Even op voorhand uitrekenen na hoeveel km je ongeveer wilt bijvullen, in die buurt zoeken waar vrij toegankelijke waterpunten zijn (https://drinkwaterkaart.nl/) en dat dus opnemen in de route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
Smultie schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:11:
[...]

Ik neem op ritjes, waarbij ik meer dan 2 (grote) bidons nodig heb, een waterpunt op in de route. Even op voorhand uitrekenen na hoeveel km je ongeveer wilt bijvullen, in die buurt zoeken waar vrij toegankelijke waterpunten zijn (https://drinkwaterkaart.nl/) en dat dus opnemen in de route.
Maar dan onthoud je dus ongeveer waar op de route dat was? Ik zou wel graag gewaarschuwd willen worden als ik in de buurt kom van dat punt (op mijn route). Proximiti alerts bestaan niet op de Edge modellen lees ik.
Ik zou er nog voor kunnen kiezen om verschillende routes te maken waar ze eindigen bij een watertap punt en dan start ik voor de rest van de route weer een nieuw route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
WaSteiL schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:15:
[...]

Maar dan onthoud je dus ongeveer waar op de route dat was? Ik zou wel graag gewaarschuwd willen worden als ik in de buurt kom van dat punt (op mijn route). Proximiti alerts bestaan niet op de Edge modellen lees ik.
Ik zou er nog voor kunnen kiezen om verschillende routes te maken waar ze eindigen bij een watertap punt en dan start ik voor de rest van de route weer een nieuw route.
Vaak moet je een klein beetje omrijden voor een waterpuntje. I.c.m. onthouden waar het ongeveer was, heeft bij mij nog geen problemen opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Raznov schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:45:
[...]

Dit klopt ook zeker, @hk12nl , weet je ook welk merk + frame je hebt? Dan is dit nog wel eens na te lopen (alhoewel dat ook niet altijd klopt, maar ook niet iedere 28mm band is weer 28mm, sommige vallen wat breder dan anderen).
Ik heb een cube streamer uit 2009 of 2011:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWcnAh-5N1RCFmcqbjMpT4ROGL4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7exWH5PhabXEXOMtPkQ92ZtG.jpg?f=user_large
(niet mijn eigen foto en fiets)

Zo op het oog lijkt het wel te passen maar dat zegt weinig natuurlijk. :)

[ Voor 5% gewijzigd door hk12nl op 26-04-2021 13:25 ]

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
WaSteiL schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:48:
Woensdag ga ik een ritje doen van 160km in Noord-Holland en op 2 bidons ga ik het niet redden. Watertappunten zijn briljant, maar dan moet je wel weten waar ze zijn. Dat lukt aardig ook samen met Komoot.

Wat is nu de beste manier om gewaarschuwd te worden voor watertap punten op de route? Ik had vorige keer POI aangemaakt op de route in Garmin Connect maar toen kreeg ik geen waarschuwing op mijn Edge 530. Ik lees ook wat situaties dat dit nogal lastig is.

Hoe doen jullie dat?
Hangt beetje van je route af, maar als je langs de kust fiets staan er genoeg.
En idd beetje onthouden waar ze staan.

En langs een station fietsen werkt ook.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pier87
@WaSteiL ik zou die watertappunten mooi links laten liggen ;) wanneer je er voor om moet fietsen. Elk dorp heeft wel een begraafplaats waar je ook water kunt tappen. Hier ga ik meestal heen mocht ik eens door mn bidons heen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Salteh schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:08:
[...]

Wat dacht je van z'n remblokken die 10000km meegaat? Dat is ook knap!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• WaSteiL
pier87 schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:37:
@WaSteiL ik zou die watertappunten mooi links laten liggen ;) wanneer je er voor om moet fietsen. Elk dorp heeft wel een begraafplaats waar je ook water kunt tappen. Hier ga ik meestal heen mocht ik eens door mn bidons heen zijn.
Wel een goede, kan ik daar meteen een krans halen stelen en rondrijden alsof ik een winnaar ben.. :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Cranzai
WaSteiL schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:41:
[...]

Wel een goede, kan ik daar meteen een krans halen stelen en rondrijden alsof ik een winnaar ben.. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JtAiy6Je3_PeB5CPrtEazEzMO0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2k1Nmn5eP1ZCvI9QCxxTzqC1.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:20

Kluus

Gang is alles

ZieMaar! schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:33:
[...]

Die was ik vergeten, minimaal 50 jaar idd ;) 8) . Ik wilde niet teveel smilies gebruiken, maar het was toch wel duidelijk dat ik niet heel serieus was (op 't verschil in groeten na)?
Ik heb redelijk wat ervaring met beide groepen en ik kan je melden dat ik het verschil in groeten niet echt herken. Je passeert elkaar op de weg doorgaans op grotere afstand en het groeten is wat subtieler dus misschien gewoon beter opletten! ;)

Verder heb ik ook wel het gevoel dat je er bij de MTBers langer mee weg komt wanneer je als een clown op je fiets zit... ;) :+ >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Pimorez schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:38:
[...]

Wat dacht je van z'n remblokken die 10000km meegaat? Dat is ook knap!
Haha, ik zeg toch ook altijd dat ik geen discs nodig ben omdat ik bijna nooit rem ;).

Die Zipp Tangente blokken slijten ook nog eens voor je ogen weg. Na iedere keer remmen kun je gewoon een klontje remstof eraf vegen. Voor waren ze na 3.000km dan ook al weggesleten, achter rem ik bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:58:

...
Lees ik daar nu “trappers”!? @havana kom er maar weer in! >:)

Maar we moeten in dit geval Strava de schuld geven begrijp ik al...

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 26-04-2021 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Heerlijk fietsweer vandaag! (wat doen jullie hier? ;) )

alles kan off-topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:58

McMiGHtY

- burp -

Naar buiten kijken..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 22:19
FilipK schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:10:
Ben van de week ondersteboven gereden door een gozer op zo'n duivelse deelscooter. Hij ging blind inhalen en zag mij als tegenligger over het hoofd. Klapte er frontaal boven op.

Afgezien van fysiek letsel heb ik niet echt schade aan de fiets. Wel een hoop krasjes erbij en dat ontsiert toch. Iemand ervaring mee wat de verzekering doet in zo'n situatie?
De verzekering van de tegenpartij zal je bedoelen. Jij laat je fiets gewoon bij een schade-expert bekijken en het de kosten in het rapport en evt letselschade verhaal je op de veroorzaker. Er is geen enkele verzekeraar die graag betaalt als er een veroorzaker bekend is. (Ook bv schade voor je werkgever als je je ziek moet melden oid of zorgkosten voor jezelf)
Dit zal dus ofwel onder de verzekering van de scooterverhuurder ofwel de WA van de persoon moeten vallen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:10
Ankona schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:19:
Werken, maar rond een uur of 17 gaat de laptop dicht en gaat deze jongen richting de duinen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ankona schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:19:
Het is inderdaad heerlijk weer, ik heb een verplichte vrije dag maar mijn vrouw moet wel werken dus kon vanmorgen even een rondje van 115km tot ik de kinderen van school moest halen. Heerlijk rustig aan beetje toeren en plaatjes schieten genoeg gezwoegd van het weekend.

Ook nog mijn laatste Veloviewer blokje in de Betuwe afgetikt, ik was eigenlijk nooit zo'n fan van dat fietsgebied dus ik kon deze maar binnen hebben, maar deze rit (en met dit weer) vond ik het toch wel mooi! Zie je toch weer waar Veloviewer goed voor is ;).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtCpTEKVKr0CO-mora-ppnwDx9I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dv2w8L5GdWMWheISMVg68JzX.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUe960vUGoGT7NhCBCK1PAIeMO0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cnb5bbnwQZAM76C5D3PRLshr.jpg?f=user_large
https://www.strava.com/activities/5195064091

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18

pro_6or

amateur_60r

godver, wat een aftands dranghek.

.

.

.

maar wel een mooie fiets ervoor. >:)

[ Voor 14% gewijzigd door pro_6or op 26-04-2021 16:08 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

pro_6or schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:06:
godver, wat een aftands dranghek.

maar wel een mooie fiets ervoor. >:)
Thanks ;)
Hoe lelijker het object hoe mooier de fiets lijkt die je er tegenaan zet, dat is mijn gouden regel voor fietsfoto's. >:)

Zie ook:
Kluus schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:20:
Vooruit, dan ook een kiekje van mijn paradepaardje tegen een lelijke muur. Dit was tijdens ons (helaas enige) uitstapje naar de Vogezen dit jaar, halverwege de afdaling van de Ballon d'Alsace richting Masevaux. Al had deze foto natuurlijk overal geschoten kunnen zijn. :+

[Afbeelding]

[ Voor 50% gewijzigd door Kluus op 26-04-2021 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Kluus schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:08:
[...]

Thanks ;)
Hoe lelijker het object hoe mooier de fiets lijkt die je er tegenaan zet, dat is mijn gouden regel voor fietsfoto's. >:)
Bij portret foto's van mij voelt dat juist altijd andersom. Elke achtergrond frist er van op!

[ Voor 5% gewijzigd door pro_6or op 26-04-2021 16:10 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ankona
Kluus schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:08:
[...]

Thanks ;)
Moet ik nou mijn schoonmoeder vragen mijn fiets vast te houden?

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Ankona schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:11:
[...]

Moet ik nou mijn schoonmoeder vragen mijn fiets vast te houden?
hangt er van af of je vrouw op haar vader lijkt. Argh! Dit kan sowieso niet goed uitpakken :) .

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ankona
pro_6or schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:27:
[...]

hangt er van af of je vrouw op haar vader lijkt. Argh! Dit kan sowieso niet goed uitpakken :) .
Adoptie, dus dat komt wel goed. Maar ergens is het wel goed dat zij niet van dit forum weet.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:30
Al tijden loop ik te kloten met mijn rechter knie bij het wielrennen. De eerste 30 kilometer gaan goed, daarna vaak fout.
Ik zeg vaak omdat het niet altijd fout gaat, maar ik kan er ook niet de vinger op leggen waarom het soms fout gaat en soms niet. Ik krijg dan een stekende pijn aan de voorkant van mijn knie.
Bijna alles heb ik al geprobeerd (al dan niet met hulp van "experts"), zadel omhoog/omlaag/voren/achteren, schoenplaatjes tot in den treure verstellen, kortere stuurpen.
Mijn laatste ingeving is dat het misschien wel aan mijn schoenen ligt. Ik heb redelijk goedkope schoenen van Shimano met 2x klittenband. Ik heb best smalle voeten en daarmee heb ik niet echt het gevoel dat de schoen lekker aansluit op mijn voet. Ik zie dat de duurdere schoenen allemaal zo'n draaisysteem hebben.
Ik ben daarom erg benieuwd naar ervaringen met de duurdere schoenen, wat merk je hiervan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Eerste waar ik bij kniepijn mee kom is dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2020/03/Cleat-position-and-knee-pain-cycling-b51d9fd.png?webp=true&quality=90&resize=620%2C413/

Wellicht ken je hem al. Maar welke kniepijn heb jij last van?

Eigenlijk is er maar 1 goed advies, en dat is echte expertise inschakelen, bijv. een bikefit bij een fysio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:32
BreadFan schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:39:
Eerste waar ik bij kniepijn mee kom is dit plaatje:

[Afbeelding]

Wellicht ken je hem al. Maar welke kniepijn heb jij last van?

Eigenlijk is er maar 1 goed advies, en dat is echte expertise inschakelen, bijv. een bikefit bij een fysio.
Goed plaatje!

Houdt er rekening mee dat positie van je zadel ook oorzaak kan zijn van kniepijn
.
Maar eerst je schoenplaatjes checken!

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Je knie kan ook gewoon beschadigd zijn hè, dan komt het misschien niet per se goed. Misschien moet je eens naar de dokter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:41
Met welke fietsbril wordt hier zoal gereden? Heb nu een goedkoop decathlon dingetje maar zie zo’n oakley radar we zitten, maar zoveel verschillende kleuren lenzen en types.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
jasperz89 schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:43:
Met welke fietsbril wordt hier zoal gereden? Heb nu een goedkoop decathlon dingetje maar zie zo’n oakley radar we zitten, maar zoveel verschillende kleuren lenzen en types.
Het grote fietskleding topic

Daar hebben ze het net over brillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Nu online
Ypuh schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:18:
[...]
...achter rem ik bijna niet.
Huh? Zit daar een gedachte achter? Ik rem meestal met beide remmen tegelijk, en dan meer met achter dan met voor. Verhouding 60-40, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:22
nomar109 schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:18:
[...]

Huh? Zit daar een gedachte achter? Ik rem meestal met beide remmen tegelijk, en dan meer met achter dan met voor. Verhouding 60-40, denk ik.
Je kan beter 60 voor en 40 achter remmen.
Of nog iets meer voor in verhouding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
jasperz89 schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:43:
Ik rij met mijn gewone brillen. Zelf scherp zien vind ik belangrijker dan hoe anderen mij zien.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
[...]

Motorrijder misschien? Op de motor rem je eigenlijk volledig op het voorwiel en rem je voor de stabiliteit een beetje mee met de achterrem. Dat is wel de reden dat ik op de fiets vooral met de achterrem rem, ben het zo gewend om met rechts te remmen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nomar109
  • Nu online
d-vine schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:21:
[...]

Je kan beter 60 voor en 40 achter remmen.
Of nog iets meer voor in verhouding
Ik rem instinctief automatisch meer met achter dan met voor, misschien omdat het in mijn beleving minder erg is als het achterwiel blokkeert en slipt, dan wanneer het voorwiel dat doet. Volgens mij doe ik dat al sinds ik kan fietsen. Doe ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
Verwijderd. Dochter drukte op de knop lol

[ Voor 87% gewijzigd door d-vine op 26-04-2021 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
nomar109 schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:24:
[...]

Ik rem instinctief automatisch meer met achter dan met voor, misschien omdat het in mijn beleving minder erg is als het achterwiel blokkeert en slipt, dan wanneer het voorwiel dat doet. Volgens mij doe ik dat al sinds ik kan fietsen. Doe ik het verkeerd?
https://racefietstips.nl/remmen-op-de-racefiets/

Hier staat wat meer uitgelegd hoe en waarom.
Het is ook een gevoelskwestie maar zeker als je snel fietst of een afdaling pakt en moet remmen is voor meer gebruiken wel aan te raden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
[...]

Niet heel bewust, is deels gewoon natuurkunde. Meeste gewicht/kracht bij het remmen komt op het voorwiel, deze slijt normaal gesproken ook het snelste. Verder heb ik gevoelsmatig ook meer controle/modulatie met hoofdzakelijk de voorrem (als ik rem is het kort en hard, anders gewoon uit laten lopen). Achter kun je de rem wel hard inknijpen, maar leidt dat eerder tot een geblokkeerd wiel of 'slepen'. Een geblokkeerd voorwiel heb ik nog nooit gehad.

Ik denk dat de remverdeling eerder 70-30 of misschien zelfs wel 80-20 is? Hoe meer gewicht op het achterwiel, des te meer zin het ook heeft om achter te remmen.

@Ankona Is ook gewoon best practice in het motorrijden ja :+. Niet voor niets dat er voor 2 van die dikke schijven zitten en achter vaak maar een kleintje.

Edit: Dat linkje hierboven van @d-vine legt het allemaal wat beter uit. Nu ik er zo over nadenk komt er eigenlijk best wat bij kijken om goed/hard te kunnen remmen. Zelf rem ik vaak in 'etappes', eerst licht contact maken om die initiele bite te voorkomen, vervolgens hard aanknijpen tot het punt dat voelt dat de banden nog grip hebben. Als je écht hard moet remmen, je gewicht naar achteren verplaatsen zodat de achterrem ook echt mee kan doen en je niet over de kop slaat. Zo lang je progressief remt zou je wiel niet mogen blokkeren, dat gebeurd alleen als je uit het niets vol in de remmen knijpt.

[ Voor 32% gewijzigd door Ypuh op 26-04-2021 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Nu online
Interessante materie, over hoe te remmen. Ik stap net van mijn fiets af (wat een heerlijk fietsweer vandaag, prachtige rit en super rustig), maar bij de volgende rit zal ik eens kijken hoe ik dat eigenlijk doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:01
Iemand hier in het bezit van de Powertap P1 pedalen icm met de Pioneer CA600 fietscomputer? De vermogensmeter is verbonden, de cadans wordt ook gewoon weergeven maar ik krijg geen powermeter gegevens in mijn dataschermen te zien op de fietscomputer. Als ik vervolgens na de rit het hele spul upload kan op mijn telefoon zien hoeveel watt ik gedurende de rit heb getrapt. Zie ik een instelling ergens over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 22:49

Fisico

by Fabian

Frenz64 schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:06:
[...]

Andere kant is zeer de moeite waard, hele rustige b-wegen met zo nu en dan een boerenzoon die los gaat met z'n Corsa GTI, je kunt omhoog rijden via Nieuwer ter Aar, Oukoop en dan kom je bij het bruggetje op de weg naar Vinkeveen uit, moet je eerst over een sluisje, funest voor je gemiddelde, maar heel fraai. Daarna om de Vinkeveens plassen heen langs de Waver, een schitterend meanderende weg en dan onder de A2 door via Baambrugge weer terug.
Is ook zo, ik rij regelmatig een rondje via de Meije en dan bij Woerdens Verlaat omhoog. Ook van Vinkeveen naar Woerden via Kanis is een mooi zomer avondrondje. Het is vooral dat ik altijd slecht weet waar ik de snelweg weer onder door kan, het water over kan en waar de mooie weggetjes net een stukje van de N-weg lopen. Bij mijn uitgestippelde routes denk ik ook wel eens, oh ben ik nu van deze kant hier heen gereden ;)

De Vecht was goed te doen vandaag, her en der een paardentrailer of trekker die het spannend maakte. De overkant naar Nigtevecht was wel een drama met tegemoetkomend verkeer.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
Oelske schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:54:
Iemand hier in het bezit van de Powertap P1 pedalen icm met de Pioneer CA600 fietscomputer? De vermogensmeter is verbonden, de cadans wordt ook gewoon weergeven maar ik krijg geen powermeter gegevens in mijn dataschermen te zien op de fietscomputer. Als ik vervolgens na de rit het hele spul upload kan op mijn telefoon zien hoeveel watt ik gedurende de rit heb getrapt. Zie ik een instelling ergens over het hoofd?
Heb geen CA600, maar wellicht kan je proberen of je kan switchen tussen verbinden via bluetooth of via ant als de fietscomputer beide ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 22:35

Roozzz

Plus ultra

In het kader van domme vragen bestaan niet: je hebt een dataveld met power op je fietscomputer aangezet?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:01
@Hielko Ik zie geen mogelijkheid tot switchen van Ant+ naar Bluetooth. Hij connect gewoon direct als de computer aangaat en de pedalen een omwenteling maken.
@Roozzz Dataveld staat aan. Ik heb alleen zoveel keuzes uit powermeter datavelden dat ik het spoor een beetje bijster begin te raken.
Volgens de gebruiksaanwijzing is het koppelen en gaan, maar helaas is dat niet het geval :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

nomar109 schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:43:
Interessante materie, over hoe te remmen. Ik stap net van mijn fiets af (wat een heerlijk fietsweer vandaag, prachtige rit en super rustig), maar bij de volgende rit zal ik eens kijken hoe ik dat eigenlijk doe.
Meer nog dan in welke rem je harder knijpt is het ook van belang waar je je lichaamsgewicht positioneert.

Ik rijd ook motor maar “fietsgeheugen” en “motorgeheugen” werken wel los van elkaar bij mij. Gaat op instinct zeg maar.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
(jarig!)
pro_6or schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:56:
[...]

Meer nog dan in welke rem je harder knijpt is het ook van belang waar je je lichaamsgewicht positioneert......
Voorover hangen is in beide gevallen niet handig, tenzij je een stoppie wil maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:30
Ikzelf rem instinctief relatief hard op de achterrem, heb liever slip in de kont, uhh, kont in de slip (:+) dan een onbedoelde stoppie. Het is wellicht ook wat je gewend bent, maar ik wil altijd de mogelijkheid hebben om nog te kunnen uitwijken, is dat met mijn niet blokkerende voorwiel dan is dat met een blokkerend achterwiel waardoor ik zijdelings nog snelheid kan verliezen en de fiets schuin kan trekken. Een blokkerend voorwiel loopt nooit goed af, of je gaat over de hendels of je kan niet meer sturen.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Het is niet of/of he. Het snelste sta je stil door beide remmen hard in te knijpen, tegen het slippen aan, met je kont naar achteren gestoken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:49
Ypuh schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:33:
[...]

Niet heel bewust, is deels gewoon natuurkunde.

Ik denk dat de remverdeling eerder 70-30 of misschien zelfs wel 80-20 is? Hoe meer gewicht op het achterwiel, des te meer zin het ook heeft om achter te remmen.
Bij lange mensen doet de achterrem nog minder dan bij kleine rijders.
Door het hoge zwaartepunt is er een grotere moment-arm om het remmende voorwiel waardoor de druk in grotere mate van het achterwiel wordt weggenomen.
Het feit dat lange mensen vaak ook zwaarder zijn verandert hier niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Als je je bedenkt dat fietsen vaak zelfs met een grotere rotor worden afgeleverd op het voorwiel...(160/140mm)
Hoe groter de rotor hoe meer remkracht je kunt uitoefenen. Bij vertraging wil de massa naar voren; voorwiel ontvangt het meeste druk dus kan je daar ook de meeste remkracht kwijt.
Bij versnelling werkt de massa tegen (naar achteren) en daarom hebben we geen voorwiel aandrijving. 8)

In bochten werkt dat natuurlijk net even anders, het versnellende of vertragende wiel kan eerder uitbreken. Daarom versnel je liever niet in een bocht, maar ook remmen doe je liefst voor je instuurt.

Is geen wet van Meden en Perzen natuurlijk, maar dit is wel de gedachte erachter. Versnellende/vertragende banden slijten ook harder, al denk ik dat het op de fiets wel mee zal vallen, want die remmen nooit :X

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
DDX schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:26:
[...]

Hangt beetje van je route af, maar als je langs de kust fiets staan er genoeg.
En idd beetje onthouden waar ze staan.

En langs een station fietsen werkt ook.
Zou er een website voor bestaan? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:43
mhr-zip schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:55:
[...]

Volgens mij had ik "dankzij jou" water tijdens mijn rondje NL. Volgende keer verwerk ik het wel direct in de route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Frenz64 schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:05:
[...]

Voorover hangen is in beide gevallen niet handig, tenzij je een stoppie wil maken
Het is Idd een combinatie van óók je achterrem gebruiken en je gewicht ook op dat wiel houden wil je maximaal remmen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Raznov
Het nadeel van avond ritten vind ik vaak dat ik niet hele grote afstanden kan doen (op zich begrijpelijk, ik breng nou eenmaal mijn zoontje eerst naar bed). Maar het voordeel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGvKY4Z9aEg5BX1JCnkkGHfJoTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPYsPas3UEQWfPOZEbeGkQpX.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is toch wel waarom ik fiets.

(Oh ja, en in de avond zitten de lekker-naast-elkaar-doof-met-pensioen-ebikers al lang en breed met een bakkie pleur op de bank gezogen, vuistdiep in SBS6, ook dat is prima! :) :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
[...]

Ja die heb ik al jaren in mijn bookmarks staan op mobiel ;)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

[...]

Als er nu alleen nog duidelijkheid was of ze wel of niet nog werken in dit covid tijdperk...

* Roozzz stond pas in Wageningen voor Jan met de korte achternaam.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
(jarig!)
Als je nou een camelback meeneemt, hoef je ook niet bij te vullen

/me houdt nu op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Roozzz schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:38:
[...]

Als er nu alleen nog duidelijkheid was of ze wel of niet nog werken in dit covid tijdperk...

Was dat niet meer vanwege de almaar aanhoudende nachtvorst? Bij ons in Limburg gingen ze ook laat open maar was nog zo koud dat ik persoonlijk geen behoefte had aan navulling onderweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:43
Frenz64 schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:46:
Als je nou een camelback meeneemt, hoef je ook niet bij te vullen

/me houdt nu op
Een camelbag iis natuurlijk ook maar beperkt. Dat merk je wel als je echt grote afstanden fietst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Ramon 73 schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:47:
[...]

Was dat niet meer vanwege de almaar aanhoudende nachtvorst? Bij ons in Limburg gingen ze ook laat open maar was nog zo koud dat ik persoonlijk geen behoefte had aan navulling onderweg.
Geen flauw idee, toen ik er stond was het een graad of 18... De grap is dat iets verderop bij Rhenen en Amerongen deze gewoon de hele winter door werken of het nu vriest of niet. Vandaar mijn covid gedachte, maar misschien is dat misplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
wisselwerking schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:04:
[...]

Volgens mij had ik "dankzij jou" water tijdens mijn rondje NL. Volgende keer verwerk ik het wel direct in de route.
Dankzij een waterpuntje dat ik de week ervoor erop had laten zetten ja (het is niet mijn site).

Dat puntje is er nu weer vanaf, want het werkt tegenwoordig vaker niet dan wel. En we hebben gelukkig betere alternatieven in de buurt gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennart95
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-11-2024
[...]

https://kraanwatertappunten.nl/
Ik gebruik sinds kort deze. Staan er heel veel op en werkt prima. Soms is het nog wel even zoeken waar zo'n kraan nou staat, maar stuk beter dan elke stop 5-6 euro aftikken bij een tankshop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Roozzz schreef op maandag 26 april 2021 @ 23:25:
[...]

Geen flauw idee, toen ik er stond was het een graad of 18... De grap is dat iets verderop bij Rhenen en Amerongen deze gewoon de hele winter door werken of het nu vriest of niet. Vandaar mijn covid gedachte, maar misschien is dat misplaatst.
Bij ons (Limburg) waren de tappunten afgesloten voor de winter en dan hangt er een bordje in "Vorst". Vorig jaar waren ze ook afgesloten maar met de melding van corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:42

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nvm

[ Voor 101% gewijzigd door Sport_Life op 27-04-2021 14:00 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:35
Beste fietsers,

Deze winter heb ik een Tacx gekocht om wat binnen te fietsen.
Ik heb daar mijn MTB op geïnstalleerd. Ik rij buiten nog altijd liefst met een MTB.
Maar omdat het wisselen en trappen is het nogal een gedoe om de fiets telkens naar binnen en buiten te brengen. Ik ben dus opzoek naar een entry-level koersfiets.

Ik merk dat het moeilijke tijden zijn bij de grote merken. Kan hier iemand een paar andere (al dan niet minder populair) merken geven die een goede prijs-kwaliteit hebben ?

Het zal in het begin puur voor binnen zijn. Budget had ik rond de 1000-1500€ in gedachten.
(Bedoeling is om later toch buiten te proberen ook)

Merken waar ik al heb naar zitten kijken :
Cube,
Trek,
Specialized,
Canyon,
Giant,
Decathlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart95
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-11-2024
Roozzz schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:38:
[...]

Misschien een domme vraag, maar wat heeft een watertap met drinkwater te maken met covid? Het is niet dat iedereen aan de kraan gaat likken ofzo.
Boermansjo schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 14:27:
Beste fietsers,

Ik heb daar mijn MTB op geïnstalleerd. Ik rij buiten nog altijd liefst met een MTB.
Maar omdat het wisselen en trappen is het nogal een gedoe om de fiets telkens naar binnen en buiten te brengen. Ik ben dus opzoek naar een entry-level koersfiets.

Ik merk dat het moeilijke tijden zijn bij de grote merken. Kan hier iemand een paar andere (al dan niet minder populair) merken geven die een goede prijs-kwaliteit hebben ?

Het zal in het begin puur voor binnen zijn. Budget had ik rond de 1000-1500€ in gedachten.

Cube,
Trek,
Specialized,
Canyon,
Giant,
Decathlon
Weet je zeker dat je nieuw wilt kopen, als het al kan? Je kan ook eens kijken op marktplaats bijvoorbeeld.

[ Voor 53% gewijzigd door Lennart95 op 27-04-2021 14:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pier87
@Boermansjo

in jou geval zou ik mooi op marktplaats een leuke 2e hands op de kop tikken. Als je hem eerst toch alleen voor op je tacx gebruikt.

Je noemt verschillende merken, maar aangezien je dit op een forum vraagt komt iedereen met zijn eigen specifieke MERK voorkeuren.

Kortom als je het mij zou vragen, marktplaats in de gaten houden. Ik zoek bijvoorbeeld vaak in een straal van 20 km rondom mijn woonplaats naar bijvoorbeeld een wielset. en als je dan een leuk 2e hands koersfietsje tegenkomt die ook nog eens de geschikte maat is, zou ik toeslaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
Beste fietsers,

Cube,
Trek,
Specialized,
Canyon,
Giant,
Decathlon
Wat zijn je echte voorkeuren? Want als je hem in een tacx werpt kan je net zo goed voor een redelijk geprijsde 2e hands gaan of een goedkope decathlon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Lennart95 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 14:43:
[...]

Misschien een domme vraag, maar wat heeft een watertap met drinkwater te maken met covid? Het is niet dat iedereen aan de kraan gaat likken ofzo.
Nouwww, stel je voor dat een besmettelijk persoon net voor jou water neemt, dan kun jij het virus aan je handen krijgen en ook besmet raken. Zo dacht het waterleidingbedrijf in Limburg er tenminste over en sloot alle tappunten. Kolder op de vierkante millimeter als je het mij vraagt.
Er werd echter geen actie ondernomen bij de drukknoppen van stoplichten.....daar zijn er vele malen meer van en worden veel meer gebruikt. Daarnaast zijn watertappunten meestal ook met de elleboog te bedienen, stoplichten vaak genoeg alleen met de vingers.

In Brabant nam men het gelukkig iets lichter op, daar waren de tappunten wel bruikbaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Ramon 73 op 27-04-2021 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Beste fietsers,

Cube,
Trek,
Specialized,
Canyon,
Giant,
Decathlon
Tja, op basis van 1000/1500 kom je al snel in het gebied "goede fiets". Daarom is dit prijssegment over het algemeen ook van het type "uitverkochte fiets", zeker in 2021, en helemaal nu het echt lente lijkt te gaan worden.
Ik zou in elk geval nooit een nieuwe fiets kopen puur om te tacxen. Koop daar gewoon een tweedehandsje voor.
Ik neem aan het een directdrive is, dus dan heb je wielen, remmen, etc al niet eens echt nodig.
psst Het grote indoor cycling topic

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Ben net met het gravelbiken nog best lelijk gevallen op mijn knie, maar misschien hadden we ook niet voor iedere mountainbike heuvel moeten gaan die we zagen.

Wel echt heerlijk weer, en volgens mij nog best druk op het asfalt, maar daar hebben we uiteindelijk geeneens veel van meegekregen.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cranzai
Cranzai schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 18:31:
Zo ga je op pad om een fixie te kopen (€50,-) maar kom je thuis met een fixie en een racer (Alu "moser", campa mirage 2x9, rigida velgen) voor de schappelijke prijs van €130,-. Dat het nog kan in corona tijd 8)7

Cranzai is een gelukkig man dezer dagen.
Na een schoonmaakbeurtje volgen de foto's van deze n+2 - actie :+
Vandaag was het eindelijk tijd voor n testritje van de nieuwe racer *O* (De single speed ligt in onderdelen :+ )

Zaterdag opgehaald, zondag grondig schoongemaakt en een setje pedalen opgehaald (mooi retourtje van 70km, op de cannondale O+ , deze blijft toch favoriet). Vandaag enkele finishing touches gedaan en testen maar :9

Heerlijk fietsje, schakelt als een zonnetje en rolt als een tierelier. Moet alleen nog het stuur wat lager zetten, deze staat nu te hoog (jep, dat kan blijkbaar ook, toch wat last van de rug). Cranks zijn ook korter, 170 vs 172,5 zou haast zeggen dat ik het merk dus de positie nog maar even finetunen. Verder zijn de kettingbladen (52-42) gelijk maar ligt er een 13-26 cassette op ipv 13-23. Op termijn toch nog wel en aspide scoren denk ik. Zo'n n+1 is weer een heerlijke moneydrain

Hoe dan ook ga ik nog veel plezier beleven aan deze fiets :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zx-QjLDlg87acoboZB6W_51k7Zg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MN31vPDCvCLcu5ZHI2At0T16.jpg?f=fotoalbum_large
Banden logo's worden nog bijgedraaid O-)

En nog n fotootje van de cannondale omdat ik daar verliefd op ben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGnI8zczms3EAsNJPP_thHqXNXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QUtRRomC0aA6rwKeuodMzyqy.jpg?f=fotoalbum_large

De beide foto's laten ook wel goed het verschil in geometrie zien. De cannondale voelt bovendien ook veel stijver

[ Voor 26% gewijzigd door Cranzai op 27-04-2021 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Yakolev schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:16:
Ben net met het gravelbiken nog best lelijk gevallen op mijn knie, maar misschien hadden we ook niet voor iedere mountainbike heuvel moeten gaan die we zagen.

Wel echt heerlijk weer, en volgens mij nog best druk op het asfalt, maar daar hebben we uiteindelijk geeneens veel van meegekregen.
Ik ben (nog) niet gevallen met het gravellen maar herken wel dat de wat uitdagendere singletracks leuk zijn, maar ook spannend. Zeker als het steil naar beneden gaat en vol met wortels ligt, dan pas ik liever. Bang om onderuit te gaan ben ik vooral in mul zand of in modder, beiden niet per se fysiek pijnlijk, maar zeker die in de modder mentaal wel...:).

Op de weg was het druk, heel druk. Ik had niet de handigste route (Garderen ging wel, Speuld/Leuvenum was al veel drukker en Vierhouten was denk ik drukker dan het Vondelpark), maar eigenlijk geen gekke dingen. Iedereen is vrij, het is mooi weer en volgens mij ook nog vakantie, dus dan is het wat drukker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
ZieMaar! schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:15:
[...]

Ik ben (nog) niet gevallen met het gravellen maar herken wel dat de wat uitdagendere singletracks leuk zijn, maar ook spannend. Zeker als het steil naar beneden gaat en vol met wortels ligt, dan pas ik liever. Bang om onderuit te gaan ben ik vooral in mul zand of in modder, beiden niet per se fysiek pijnlijk, maar zeker die in de modder mentaal wel...:).
Ik ben denk ik al minstens 15 keer gevallen met het gravelbiken in 2021, maar normaal val je ook zand of modder dus dat is echt geen probleem. Het gebeurt meestal eigenlijk waar de hellingspercentage boven de 25% uitkomt, op een gegeven moment verlies ik gewoon grip of fiets ik net tegen de rand van zo'n track aan.

Maar het hoort denk ik bij het gravellen (in Nederland/Voerstreek België). Uiteindelijk hebben we op 105km nog 1800 hoogtemeters kunnen maken dus het was zeker een heel tof avontuur weer.

Wat voor gravelfiets heb jij? Mijn Rondo is echt loodzwaar, en dat merk ik heel goed bij het omhoog fietsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 27-04-2021 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Een Diverge Expert X1, volgens mij relatief licht, maar 25 procent vind ik op de Veluwe niet :). Ik kan best wat hoogtemeters maken, maar niet dat soort getallen :).

Overigens is voor mij de charme ook juist die doubletracks, gravelwegen ed. Echte singletracks hoeven van mij niet, al heb ik wel t idee dat op veel plekken de mtb routes niet echt een mtb nodig hebben...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Vandaag mijn eerste #goals gehaald. Rondje rond de stad (Groningen). 83km, net even te ver, dus de laatste kilometers op het tandvlees, maar wel eerste 30+ km rit na mijn valletje en blessure.

Heb wel andere lichaamsdelen ontdekt die moeite hebben met zulke afstanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
418O2 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:21:
Vandaag mijn eerste #goals gehaald. Rondje rond de stad (Groningen). 83km, net even te ver, dus de laatste kilometers op het tandvlees, maar wel eerste 30+ km rit na mijn valletje en blessure.

Heb wel andere lichaamsdelen ontdekt die moeite hebben met zulke afstanden...
Well done dan! Ik vind de laatste kilometers van net iets te lange ritjes slopend, de kilometers willen maar niet vlotten, je maag is echt leeg, vaak ook te koude vingers en tenen (maar ik denk dat zelfs in Groningen de zon wel scheen ;))...
Pagina: 1 ... 281 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).