Ach, na mijn rondje kwam ik thuis, bracht de fiets naar boven en toen ik de rest wilde ophalen (helm, schoenen etc) begon het net te regenen. #timingYakolev schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:32:
[...]
We zijn toch niet van suiker gemaakt? Ik fiets al het hele jaar buiten.
9 kransjes, de tandjes lijken allemaal gelijk inderdaad. De tandjes hebben wel een soort van "wave"-patroon als je ze van bovenaf bekijkt. Schakelen gaat (afgezien van de speling in de shifter / ietwat versleten kabels) prima, alles is goed bereikbaar over de hele range.DieAnder schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 00:54:
[...]
Jep, dat is een Shimano body, en eentje waar de tand des tijds aan heeft zitten knagen, al hoeft dat geen probleem te zijn.
Je cassette is heel interessant maar vrijwel zeker géén Miche, ik ken die tandwieltjes en die hebben een andere vorm en ander afwerking.
Als ik ze tel heb je 10 kransjes er op zitten, correct?
Op je laatste foto denk ik te zien dat alle tandjes van één tandwieltje dezelfde vorm hebben. Klopt dat ook?
Dat betekent dan dat de tandwieltjes niet specifiek gemaakt zijn voor geeindexeerd schakelen. Dat vind ik heel opvallend, want dat heb ik nooit meer gezien sinds 7 speed cassettes in zwang raakten.
Schakelt je achterderailleur zuiver over de hele cassette heen? Dat betekent dat de spacing van de tandwieltjes keurig overeenkomt met de Campagnolo indexering. Dat is ook heel opmerkelijk want het houdt in dat de dikte van de spacers tussen je tandwieltjes specifiek voor Campagnolo is, maar met diameter voor de Shimano body!
Opmerkelijk en interessant.
Al met al een opmerkelijk een interessant verhaal inderdaad, wordt nog interessant als er wat vervangen moet worden

Dat had ik gelezen... maar omdat je het expliciet over de achterband hebt (zie het stuk dat ik copy-paste). Kennelijk was de voorband, die dus net zoveel voor en achter mee gereden is, niet versleten? De slijtageindicatoren van de achterband heb je het over...havana schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:15:
[...]
Wat mij altijd opvalt is dat mensen zo slecht lezen (no offence, niets persoonlijk bedoeld).
Uit de review
[...]
@Crazy D
Dat is waarschijnlijk de 1e generatie geweest. Daar waren meer soortgelijke klachten over. Ik herken het zelf overigens niet, maar ik heb van deze serie maar 1 setje gereden.
Snap dus niet goed wat je bedoelt met 'achterband' terwijl de voorband dezelfde behandeling gehad heeft...
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ik was bijna weer thuis van mijn middag rondje. Maar laatste 5km toch nat. Ook timing, maar dan de verkeerde soortHolk schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:53:
[...]
Ach, na mijn rondje kwam ik thuis, bracht de fiets naar boven en toen ik de rest wilde ophalen (helm, schoenen etc) begon het net te regenen. #timing
Ik heb vandaag nadat ik deze week heel veel last heb gehad van mijn schouder een kortere en in hoogte verstelbare stuurpen gekocht.
Vanaf het begin het gevoel gehad dat mijn stuur wat laag en ver weg was tov mijn zadel. Nadat ik afgelopen weekend mijn eerste ritje verder dan 30km gemaakt heb en na die 50km last van mijn schouder had op zoek gegaan naar de oorzaak. Ik kon mijn arm niet meer gebruiken en mijn borstspier en schouder deden flink zeer na ook nog eens 20km gewandeld te hebben de volgende dag.
Ik had een stuurpen van 110mm -6graden en heb nu een 90mm die in hoogte verstelbaar is besteld. Ik ben heel erg benieuwd of dat wat gaat doen.
Gisteren 35km gemaakt en heb daarbij mijn best gedaan om op de 30km/u gemiddeld uit te komen. Helaas niet gelukt, te langzaam begonnen tegen de wind in. Dat kon ik niet meer goed maken met de wind mee ondanks dat het me lukte om 40km/u te fietsen. Uiteindelijk een goede training en geleerd om niet TE langzaam te gaan tegen de wind in. Ik merkte ook dat er een sweetspot qua cadans is, zodra dat lukte leek ik zonder moeite harder te gaan wat echt een heerlijk gevoel is.
Vandaag voordat het ging regenen een rondje gemaakt en geprobeerd op hartslag te fietsen. Dat valt me een potje tegen!!! Ik vlieg echt van 110 naar 160 in notime. Het lekkerst fiets ik rond de 150/160, dat gaat gevoelsmatig het makkelijkst. Heb een uur gefietst en geprobeerd in de Aerobe zone te blijven.
Na deze rondjes merkte ik de schouder weer, daarom ook de stuurpen gekocht. Ik ben zeer benieuwd wat het effect gaat zijn.
Vanaf het begin het gevoel gehad dat mijn stuur wat laag en ver weg was tov mijn zadel. Nadat ik afgelopen weekend mijn eerste ritje verder dan 30km gemaakt heb en na die 50km last van mijn schouder had op zoek gegaan naar de oorzaak. Ik kon mijn arm niet meer gebruiken en mijn borstspier en schouder deden flink zeer na ook nog eens 20km gewandeld te hebben de volgende dag.
Ik had een stuurpen van 110mm -6graden en heb nu een 90mm die in hoogte verstelbaar is besteld. Ik ben heel erg benieuwd of dat wat gaat doen.
Gisteren 35km gemaakt en heb daarbij mijn best gedaan om op de 30km/u gemiddeld uit te komen. Helaas niet gelukt, te langzaam begonnen tegen de wind in. Dat kon ik niet meer goed maken met de wind mee ondanks dat het me lukte om 40km/u te fietsen. Uiteindelijk een goede training en geleerd om niet TE langzaam te gaan tegen de wind in. Ik merkte ook dat er een sweetspot qua cadans is, zodra dat lukte leek ik zonder moeite harder te gaan wat echt een heerlijk gevoel is.
Vandaag voordat het ging regenen een rondje gemaakt en geprobeerd op hartslag te fietsen. Dat valt me een potje tegen!!! Ik vlieg echt van 110 naar 160 in notime. Het lekkerst fiets ik rond de 150/160, dat gaat gevoelsmatig het makkelijkst. Heb een uur gefietst en geprobeerd in de Aerobe zone te blijven.
Na deze rondjes merkte ik de schouder weer, daarom ook de stuurpen gekocht. Ik ben zeer benieuwd wat het effect gaat zijn.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Je fietst al wat langer en nu heb je problemen met één schouder? Misschien beter om te onderzoeken waar dat probleem vandaan komt. Je kan wel gaan experimenteren met de instellingen op je fiets, maar als je de oorzaak niet weet ....
Verkeerde timing is de eerste 5 km nat.wisselwerking schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:53:
[...]
Ik was bijna weer thuis van mijn middag rondje. Maar laatste 5km toch nat. Ook timing, maar dan de verkeerde soort
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Je hebt gradaties van verkeerde timing. In de eerste 5km nat is inderdaad vervelender, maar daarmee is in de laatste 5 km nog steeds vervelend
Dan verdien je het ook, als de lucht niet strak blauw us check ik toch altijd eerst de buienradar voor het opstappen.
Regen is niet erg. Regen + lage temperatuur is ruk. Zeker als je er niet goed op gekleed bent.Hielko schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:47:
[...]
Dan verdien je het ook, als de lucht niet strak blauw us check ik toch altijd eerst de buienradar voor het opstappen.
Laat ik vooropstellen dat ik een mooi weer fietser ben, maar regen is altijd ruk. Je fiets wordt er ook vies van.mhr-zip schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:54:
[...]
Regen is niet erg. Regen + lage temperatuur is ruk. Zeker als je er niet goed op gekleed bent.
Nee ik fiets pas sinds een paar weken. De last die ik ervaar is na het fietsen. Daarbij had ik vanaf het begin af aan het gevoel dat het stuur aan de lage en verre kant was. Wanneer ik een paar dagen niet fiets heb ik geen last meer, zelfs een goede nacht doet al wonderen. Daarom deze keus.EdwinW schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:47:
Je fietst al wat langer en nu heb je problemen met één schouder? Misschien beter om te onderzoeken waar dat probleem vandaan komt. Je kan wel gaan experimenteren met de instellingen op je fiets, maar als je de oorzaak niet weet ....
Ik wist niet zeker of je al langer op de fiets rijdt. Je forumnaam lijkt op die van een andere fietser hier op het forum
. Misschien dat de grootte van de fiets niet helemaal goed bij jouw past.
Zou kunnen. Ik heb hem niet gekocht met een bikefit. Daarom hopen dat een kortere en verstelbare stuurpen helpt. Voor de rest ben ik zeer tevreden met de fietsEdwinW schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:11:
Ik wist niet zeker of je al langer op de fiets rijdt. Je forumnaam lijkt op die van een andere fietser hier op het forum. Misschien dat de grootte van de fiets niet helemaal goed bij jouw past.
Yep, regen is altijd waardeloos bij elke buitensport. Zelfs met redelijk warm weer vind ik het echt niets dat het water van alle kanten lijkt te komen en je bib een spons wordt. Tot ergens rond het vriespunt vind ik buitensporten en dus ook fietsen nog wel te doen, maar bij regen haak ik echt af. Vorig jaar heb ik een paar keer een uitzondering gemaakt bij een groepsrit met een redelijke kans op regen en dat gehang in de spray en de kou van de lage hartslag in de groep staan mij echt tegen. Dus dat ga ik ook niet meer doen.Hielko schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:17:
[...]
Laat ik vooropstellen dat ik een mooi weer fietser ben, maar regen is altijd ruk. Je fiets wordt er ook vies van.
De vieze fiets vind ik dan weer geen probleem, die remschijven en het zadeltasje weer wel
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Als je last van één schouder hebt, heb je een heel ander probleem. Ik had last van één knie. Met fysio erachter gekomen dat dat been gewoon te weinig getraind was. Niks veranderd aan de fiets, klacht is weg.stevens20 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:18:
Ik heb vandaag nadat ik deze week heel veel last heb gehad van mijn schouder een kortere en in hoogte verstelbare stuurpen gekocht.
Stuur hoger willen zetten is natuurlijk gedrag maar lang niet altijd het juiste.
Enfin, ik zou eens een fysio bezoeken🙂
... En bij "heel veel last" rustig aan doen! Niet die zogenaamd heilige 30 nastreven.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Je kan ook eens een foto laten maken van de zijkant terwijl je op je fiets zit. Als het echt niet goed zit dan kunnen we dat wel zien. Ik vermoed eigenlijk dat het een combinatie van te enthousiast starten en de nieuwe houding is, ongeacht van hoe goed die houding is.stevens20 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:24:
[...]
Zou kunnen. Ik heb hem niet gekocht met een bikefit. Daarom hopen dat een kortere en verstelbare stuurpen helpt. Voor de rest ben ik zeer tevreden met de fiets
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Hoger stuur is andere pols hoek is andere elleboog hoek is andere schouder hoek is andere rug hoek is andere heup hoek.
Het is niet zo eenvoudig als het op papier lijkt, je verandering op 1 van de rustpunten maakt het anders voor 5 punten downstream.
Welke klachten heb je? Is het echt pijn, is het ‘in slaap vallen’ of andere zaken? Want aan 1 kant zou mij zeggen dat het vast zit in je nek, of dat je zadel net niet recht staat (iets naar links of rechts), of dat je gewoonweg te gespannen op de fiets zit. In een ritje waarbij je dan een streef snelheid wil aanhouden helpt dat dan ook niet, je zou eens een 30 / 50 kilometer rit moeten doen en dan je fietscomputer in je achterzak stoppen. Lekker fietsen, relaxed zitten. Als je dan nog steeds pijn aan 1 kant hebt, zou ik je aanraden naar een fysiotherapeut te gaan en niet aan je fiets te ‘kloten’, daarmee maak je vaker meer kapot dan dat je goed doet
Het is niet zo eenvoudig als het op papier lijkt, je verandering op 1 van de rustpunten maakt het anders voor 5 punten downstream.
Welke klachten heb je? Is het echt pijn, is het ‘in slaap vallen’ of andere zaken? Want aan 1 kant zou mij zeggen dat het vast zit in je nek, of dat je zadel net niet recht staat (iets naar links of rechts), of dat je gewoonweg te gespannen op de fiets zit. In een ritje waarbij je dan een streef snelheid wil aanhouden helpt dat dan ook niet, je zou eens een 30 / 50 kilometer rit moeten doen en dan je fietscomputer in je achterzak stoppen. Lekker fietsen, relaxed zitten. Als je dan nog steeds pijn aan 1 kant hebt, zou ik je aanraden naar een fysiotherapeut te gaan en niet aan je fiets te ‘kloten’, daarmee maak je vaker meer kapot dan dat je goed doet
Ik vind zelf vooral de drempel om te gaan veel hoger als het regent. Als ik eenmaal buiten ben, maakt het me minder uit. Ja, alles wordt vies, maar een ass-saver scheelt echt (vooral voor je, nou ja, de naam zegt het al...) en een gravelbike is veel, veel makkelijker even af te spuiten (veel minder krappe kiertjes ed).
Het is iets meer gedoe en zoals vandaag, als het ook nog best koud is, dan weet ik het nog niet...als het al wat wordt, dan met de brede bandjes en stevige wielen:).
Het is iets meer gedoe en zoals vandaag, als het ook nog best koud is, dan weet ik het nog niet...als het al wat wordt, dan met de brede bandjes en stevige wielen:).
Ik mag aannemen dat je dat niet allemaal tegelijk meeneemt toch.?mhr-zip schreef op maandag 5 april 2021 @ 22:14:
Pas hadden we het hier over binnenbanden.
Nu maakt het mij geen zak uit wat er in mijn buitenband zit, zolang het maar sealant is.
Ik neem toch wel altijd een reservebandje mee, en dan maakt het mij wel uit omdat die dingen best wel in formaat kunnen schelen. Ondertussen heb ik al een redelijke collectie (zeker voor een tubeless rijder).
'
Alle binnenbanden zijn officieel geschikt voor 28 mm, behalve de Continental Race 28.
Die bandjes rechts zijn ook veel hoger, maar dat is lastiger vast te leggen op de foto.
[Afbeelding]
Boven: Tubolito S-Tubo-Road-700 C, Schwalbe Aerothan, CO2 patroon for scale (bananen waren op), Schwalbe SV15 in vershoudfolie, SV15 los, Schwalbe SV16
Onder: Continental Race 28, Continental Race 28 Wide
Tevens een tip van mij kant:
- Neem plakspullen mee voor je binnenband, dan kan je nog wat als je meer dan 1 keer lek rijdt.
- Test of je onderweg pompje ook op je reserve biba past, sommige pompjes moet je er op schroeven. Heb je wel draad nodig op je ventiel. Daar is een oplossing voor in de vorm van een verlenger met draad, sowieso altijd slim om een stel verlengers mee te nemen (Credits voor deze tip: @Grin)
Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Zeker wel, @mhr-zip deelt ze onderweg uit aan de behoeftigen
Surfbare windvoorspelling van gister is weggevallen, mss dat ik de kou trotseer en op de fiets klim. Zou een beetje raar zijn als ik fluitend het water in ga en dan loop te miepen over een beetje kou (hoewel die twee belevingen totaal verschillend zijn).
Surfbare windvoorspelling van gister is weggevallen, mss dat ik de kou trotseer en op de fiets klim. Zou een beetje raar zijn als ik fluitend het water in ga en dan loop te miepen over een beetje kou (hoewel die twee belevingen totaal verschillend zijn).
@MrAngry & @Mistraller
Ik bel op jullie advies de huisarts maar eens dan. Ik heb het niet zo op de fysio’s. Heb vaak het gevoel dat je maar wat oefeningen moet doen en de voor de rest rust houden waarbij de tijd de grootste genezer is. Daarbij altijd kijkend naar je verzekering en “toevallig” duurt de behandeling precies zolang als je in de verzekering hebt zitten. Ik heb er al zo veel gehad en mijn vertrouwen daarin is toch wel weg. Maaaar.... misschien weer even een kans geven.
Ik bel op jullie advies de huisarts maar eens dan. Ik heb het niet zo op de fysio’s. Heb vaak het gevoel dat je maar wat oefeningen moet doen en de voor de rest rust houden waarbij de tijd de grootste genezer is. Daarbij altijd kijkend naar je verzekering en “toevallig” duurt de behandeling precies zolang als je in de verzekering hebt zitten. Ik heb er al zo veel gehad en mijn vertrouwen daarin is toch wel weg. Maaaar.... misschien weer even een kans geven.
@stevens20 Als je nog maar een paar weken fietst, is het niet gek dat je pijn hebt. Je lichaam moet aan heel veel dingen wennen (houding, inspanning). Dus geef het even tijd en de tipperdetip van de dag
: doe rustig aan. Vergeet de snelheid die je fietst maar let op hartslag en cadans. En geef je hart ook even wat rust; alleen maar hoogtempo fietsen omdat je vindt dat je gemiddelde >30km/h moet zijn...
ontspannnn... dat gemiddelde komt vanzelf wel.

[ Voor 4% gewijzigd door nomar109 op 11-04-2021 13:00 ]
Ik ontspan ook hoor, in de tweede training op hartslag geprobeerd te fietsen en dat lukte wel aardig. Ondanks dat ik maar 65% van de tijd in de juiste zone zat. De rest was vrijwel allemaal in een zone hoger. Die zone is waar ik het makkelijkst in lijk te fietsen. Deze training heb ik met 24,5km/u gemiddeld gefietst zonder er op te letten.nomar109 schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:57:
@stevens20 Als je nog maar een paar weken fietst, is het niet gek dat je pijn hebt. Je lichaam moet aan heel veel dingen wennen (houding, inspanning). Dus geef het even tijd en de tipperdetip van de dag: doe rustig aan. Vergeet de snelheid die je fietst maar let op hartslag en cadans. En geef je hart ook even wat rust; alleen maar hoogtempo fietsen omdat je vindt dat je gemiddelde >30km/h moet zijn...
ontspannnn... dat gemiddelde komt vanzelf wel.
Beide trainingen ben ik in gegaan met een ander doel. De ene op gemiddelde snelheid en de ander op hartslag. Ik merkte dat trainen op lage hartslag me “zwaar viel”, dat is dus het deel dat ik moet gaan trainen de komende tijd.
Deze week rust ivm het weer en daarna weer oppakken met één of twee rondjes in de week.
Noob-vraag:
Ik ben sinds vorig jaar maart een het fietsen en rij op een Cube Attain SL 2016. Nu het hier ging over de bandenmaat 23 vs 25 vs 28 ben ik ook eens gaan kijken. Het blijkt dat ik achter een 23mm band heb en voor een 25mm band.
Volgens mij lees ik hier dat de meesten dit andersom hebben? Of kan ik beter nog de 23mm voor een 25mm vervangen?
In mijn frame zouden zelfs 28mm banden in kunnen passen.
Wat is wijsheid? Ik ben gewoon een toerfietser en heb niet al te hoge eisen en hoef niet perse super snel te zijn. Gewoon lekker km maken.
Ik ben sinds vorig jaar maart een het fietsen en rij op een Cube Attain SL 2016. Nu het hier ging over de bandenmaat 23 vs 25 vs 28 ben ik ook eens gaan kijken. Het blijkt dat ik achter een 23mm band heb en voor een 25mm band.
Volgens mij lees ik hier dat de meesten dit andersom hebben? Of kan ik beter nog de 23mm voor een 25mm vervangen?
In mijn frame zouden zelfs 28mm banden in kunnen passen.
Wat is wijsheid? Ik ben gewoon een toerfietser en heb niet al te hoge eisen en hoef niet perse super snel te zijn. Gewoon lekker km maken.
Blender....
@Andre21 huidige bandjes afrijden en straks mooi 25 mm monteren. Zoek maar eens op het forum, iedereen is inmiddels overgestapt op minimaal 25 mm.
Een kortere en hogere stuurpen maakt het doorgaans een stuk comfortabeler. Ik ben benieuwd naar je ervaringen!stevens20 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:18:
Focussen andere mensen zich ook zo op gemiddelden? Ik heb helemaal geen behoefte om dat gevoel te hebben dat ik harder moet voor m'n gemiddelden, zeker omdat ik een groot stuk door de stad moet en daar altijd vertraging oploop en niet m'n startpunt van de meting ga timen puur voor die gemiddelden. Waar doe je het dan voor denk ik dan.
Nee joh! Normalized Power! /sBelecthor schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:14:
[...]
Een kortere en hogere stuurpen maakt het doorgaans een stuk comfortabeler. Ik ben benieuwd naar je ervaringen!
Focussen andere mensen zich ook zo op gemiddelden? Ik heb helemaal geen behoefte om dat gevoel te hebben dat ik harder moet voor m'n gemiddelden, zeker omdat ik een groot stuk door de stad moet en daar altijd vertraging oploop en niet m'n startpunt van de meting ga timen puur voor die gemiddelden. Waar doe je het dan voor denk ik dan.
Vooral plezier op de fiets hebben.
Het ging mij er nog om of het dan niet nu beter is om ze om te draaien. Dus 23mm voor en 25mm achter. Of maakt dat weinig verschil?pier87 schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:52:
@Andre21 huidige bandjes afrijden en straks mooi 25 mm monteren. Zoek maar eens op het forum, iedereen is inmiddels overgestapt op minimaal 25 mm.
Blender....
Theoretisch gezien wel. Echter is je achterband mogelijk al wat afgevlakt, die zou ik niet per se naar voren willen halen als dat het geval is.Andre21 schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:21:
[...]
Het ging mij er nog om of het dan niet nu beter is om ze om te draaien. Dus 23mm voor en 25mm achter. Of maakt dat weinig verschil?
Mee eens. Het is ook gebruikelijker dat je de voorband naar achter verplaatst dan andersom (ivm slijtage).Smultie schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:22:
[...]
Theoretisch gezien wel. Echter is je achterband mogelijk al wat afgevlakt, die zou ik niet per se naar voren willen halen als dat het geval is.
@Andre21 Ik draai doorgaans de banden om na 2000-2500 KM, als de achterband nog niet vierkant is dan kan je ze prima even omdraaien. Zo gaan je banden ook iets langer mee; de achterband slijt (bij mij) aanzienlijk sneller.
En idd, zo breed mogelijke buitenband monteren. Zelf rij ik met 25mm banden maar die vallen bij mij als ruim 28mm wanneer ze eenmaal om de velg zitten. Breder dan 28-29mm vind ik voor een racefiets dan weer wat minder maar ook dat is persoonlijk. Er zijn hier genoeg renners te vinden die met 30,32 of nog breder rijden. Volgens mij zijn het dan vaak wel hybride fietsen, echte racers die breder rijden dan 30mm zijn er volgens mij niet heel veel (toch?).
En idd, zo breed mogelijke buitenband monteren. Zelf rij ik met 25mm banden maar die vallen bij mij als ruim 28mm wanneer ze eenmaal om de velg zitten. Breder dan 28-29mm vind ik voor een racefiets dan weer wat minder maar ook dat is persoonlijk. Er zijn hier genoeg renners te vinden die met 30,32 of nog breder rijden. Volgens mij zijn het dan vaak wel hybride fietsen, echte racers die breder rijden dan 30mm zijn er volgens mij niet heel veel (toch?).
In elk geval 1, tenzij ik niet in de categorie echte racers hoor.Grin schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:56:
@Andre21 Ik draai doorgaans de banden om na 2000-2500 KM, als de achterband nog niet vierkant is dan kan je ze prima even omdraaien. Zo gaan je banden ook iets langer mee; de achterband slijt (bij mij) aanzienlijk sneller.
Nee @Andre21 maakt voor de gemiddelde toerfietser echt niet uit. Zou het mooi zo laten en straks 2 nieuwe bandjes erom
Ik begin tegenwoordig in de buurt van mijn huis met de rit, dus dat is tamelijk slecht voor het gemiddelde. Er was een tijd dat ik het aan- en uitzetten deed bij stad in- of uitrijden, dat gaf wel een beter beed van de rondjes. Van 29,9 maakte ik graag 30,0 en dan maakt strava er weer 29,9 van. Lekker belangrijk allemaal in en om Utrecht verlies je tienden bij de vleet aan de verkeerslichten.Belecthor schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:14:
Mannen willen nou eenmaal graag de lengte van hun piepie vergelijken...Belecthor schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:14:
[...]
Dan haal ik de 30 nóóit!MrBarBarian schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:18:
[...]
Mannen willen nou eenmaal graag de lengte van hun piepie vergelijken...
Tja gemiddeldes, ik hecht er wel waarde aan. Maar, let wel, alleen voor de vergelijking met mijzelf. Sinds jaar en dag een baanatleet (hardlopen) dus dan draait alles om tijden etc.
Het gemiddelde is voor mij een manier om mijn progressie te meten. Nou is dat bij wielrennen natuurlijk iets minder geschikt dan hardlopen maar bij gebrek aan een vermogensmeter is het prima icm hartslag
Het gemiddelde is voor mij een manier om mijn progressie te meten. Nou is dat bij wielrennen natuurlijk iets minder geschikt dan hardlopen maar bij gebrek aan een vermogensmeter is het prima icm hartslag
Focus op gemiddelde geeft geen goed beeld van je inspanning dus daar snap ik helemaal niks van.Belecthor schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:14:
[...]
Een kortere en hogere stuurpen maakt het doorgaans een stuk comfortabeler. Ik ben benieuwd naar je ervaringen!
Vandaag ook weer hele groepen door oranje/rood zien knallen in de stad, vervolgens werd ik daarop aangesproken door een automobilist die in de ankers moest echt top. Hoe moeilijk is het nou om je even aan de regels te houden?
Zowel de Corona regels als de verkeersregels, af en toe zo vermoeiend om te zien wat voor capriolen (vaak oude) mannen op racefietsen uithalen. Gelukkig viel het weer reuze mee dit weekend!
Het lastige aan gemiddelden is dat je nogal afhankelijk bent van de weers- en verkeersomstandigheden. Je kan doodleuk 35 in het uur willen rijden maar als je dan moet slalommen omdat de achterdeur van het bejaardenhuis open is blijven staan wordt dat een lastige. Mijns inziens moet je dat soort rondjes dan ook maken op wat rustigere momenten. Ook het weer is nogal van invloed op je prestaties. Doodleuk hard willen fietsen op een winderige dag is een keer leuk om te kijken wat je kan maar dat altijd doen is, wat ik inmiddels heb begrepen, niet de juiste weg naar een goede conditie.
Die goede conditie en daarmee dus ook goede gemiddelden bereik je alleen door niet op de gemiddelde snelheid te letten. In plaats daarvan kan je beter op hartslag trainen en later, wanneer je dit onder controle hebt, het geleverde vermogen erbij pakken.
Die goede conditie en daarmee dus ook goede gemiddelden bereik je alleen door niet op de gemiddelde snelheid te letten. In plaats daarvan kan je beter op hartslag trainen en later, wanneer je dit onder controle hebt, het geleverde vermogen erbij pakken.
Door jou is deze hele discussie er volgens mij haha.stevens20 schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:01:
Het lastige aan gemiddelden is dat je nogal afhankelijk bent van de weers- en verkeersomstandigheden. Je kan doodleuk 35 in het uur willen rijden maar als je dan moet slalommen omdat de achterdeur van het bejaardenhuis open is blijven staan wordt dat een lastige. Mijns inziens moet je dat soort rondjes dan ook maken op wat rustigere momenten. Ook het weer is nogal van invloed op je prestaties. Doodleuk hard willen fietsen op een winderige dag is een keer leuk om te kijken wat je kan maar dat altijd doen is, wat ik inmiddels heb begrepen, niet de juiste weg naar een goede conditie.
Maar denk als mensen 3x per een uurtje fietsen, je beter een uurtje zo hard mogelijk kan gaan fietsen dan dat je in allerlei zones probeert te fietsen. 1x in de week 2 uur in een lage zone fietsen heeft denk ik weinig effect.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Echte racers als in: echte racefietsen.wisselwerking schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:02:
[...]
In elk geval 1, tenzij ik niet in de categorie echte racers hoor.
Vaak zie ik de brede banden - breder dan 30mm - op hybrides; gravelbikes of weet ik veel hoe ze de verschillende geslachten fietsen tegenwoordig allemaal noemen.
* Grin houdt het simpel: het is een racefiets of een MTB, al dat gedoe er omheen is niks voor mij.
Toch gegaan, zelf met mijn vriendinnetje (Google mooi weer fietser en het zou kunnen dat je een foto van haar vindtZieMaar! schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:07:
Ik vind zelf vooral de drempel om te gaan veel hoger als het regent. Als ik eenmaal buiten ben, maakt het me minder uit. Ja, alles wordt vies, maar een ass-saver scheelt echt (vooral voor je, nou ja, de naam zegt het al...) en een gravelbike is veel, veel makkelijker even af te spuiten (veel minder krappe kiertjes ed).
Ik wil na de zomer een nieuwe auto, een waarmee ik ook de fietsen wat makkelijker mee kan nemen op vakantie. Heb nu een Niro, da’s wat gedoe met twee fietsen en wat tassen (gaat wel). Nu heb ik het lumineuze idee om de fietsen zonder wielen op de achterbank te zetten. Qua hoogte moet dat passen, maar zijn er meer mensen die dat doen of maak ik een denkfout en kan dat helemaal niet?
Top idee! Afgelopen twee zomers met m'n vriendin richting Frankrijk en de Alpen geweest. Beide keren de twee fietsen zonder wielen op de kop op de achterbank gezet. Dat ging zelfs in de UP! primaZieMaar! schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:22:
[...]
Ik wil na de zomer een nieuwe auto, een waarmee ik ook de fietsen wat makkelijker mee kan nemen op vakantie. Heb nu een Niro, da’s wat gedoe met twee fietsen en wat tassen (gaat wel). Nu heb ik het lumineuze idee om de fietsen zonder wielen op de achterbank te zetten. Qua hoogte moet dat passen, maar zijn er meer mensen die dat doen of maak ik een denkfout en kan dat helemaal niet?

De vier wielen en overige tassen los in de auto gelegd en bij aankomst was het enkel een kwestie van de wielen weer bevestigen. Ik zou het zeker even proberen! Wij zetten ze voor de zekerheid ook nog in de riem vast, zit er ook geen beweging in.
Die kans is aanwezig. Dan kwam het omdat ik twee rondjes gereden heb en mezelf daarbij een ander doel heb gegeven. Eens een keer kijken wat je kan is geen probleem natuurlijk. Ik heb zelf in ieder geval nog geen probleem met mijn manier van fietsen (behalve mijn schouder dan). Zit nu nog in een ontdekkende fase, ik heb geen idee van wat ik kan en daar probeer ik nu achter te komen door verschillende doelen te stellen voor mijn rondjes.KW25 schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:27:
[...]
Door jou is deze hele discussie er volgens mij haha.
Maar denk als mensen 3x per een uurtje fietsen, je beter een uurtje zo hard mogelijk kan gaan fietsen dan dat je in allerlei zones probeert te fietsen. 1x in de week 2 uur in een lage zone fietsen heeft denk ik weinig effect.
MrBarBarian schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:18:
[...]
Mannen willen nou eenmaal graag de lengte van hun piepie vergelijken...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pq9cWoXlb7pqiZVr2nwoS2fC.jpg?f=user_large)
Wanneer je op Buienradar kijkt en denkt, yes eindelijk een keer droog thuiskomen!ZieMaar! schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:22:
[...]
Toch gegaan, zelf met mijn vriendinnetje (Google mooi weer fietser en het zou kunnen dat je een foto van haar vindt)! Was erg koud en buienradar is nog slechter in voorspellingen dan De Jonge, dus toch iets natter dan verwacht. Blij dat ik toch een klein rondje gegaan ben!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H606vgBLVmveK37daSMmTl2e.jpg?f=user_large)
[ Voor 45% gewijzigd door rolandos582 op 11-04-2021 18:36 ]
Tilt steen op...KW25 schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:27:
[...]
Door jou is deze hele discussie er volgens mij haha.
De wetenschap achter fietsen, fysiologie en bewegingsleer zegt echt 180 graden anders dan wat je stelt.
Overigens denk ik niet dat @stevens20 zich nu al (moet) bezig houdt (houden) met trainingen. Eerst rondjes fietsen en het leuk vinden. Daarna kun je online van alles vinden over welke training welk effect heeft. Spoiler alert; rustig fietsen is een groot deel van effectieve trainingen
Leg uit......Holk schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:50:
[...]
Tilt steen op...
De wetenschap achter fietsen, fysiologie en bewegingsleer zegt echt 180 graden anders dan wat je stelt.
Als je 3 uur per week fietst kan je rustige duurtraining wel overslaan lijkt mij. Maar kan je alles interval training maken, lijkt mij (sweetspot kan je ook internvallen).
Maar wie ben ik

Hier zijn het zes wielen maar dus ook wel iets meer ruimte dan een UpLuuk741 schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:27:
[...]
Top idee! Afgelopen twee zomers met m'n vriendin richting Frankrijk en de Alpen geweest. Beide keren de twee fietsen zonder wielen op de kop op de achterbank gezet. Dat ging zelfs in de UP! prima![]()
De vier wielen en overige tassen los in de auto gelegd en bij aankomst was het enkel een kwestie van de wielen weer bevestigen. Ik zou het zeker even proberen! Wij zetten ze voor de zekerheid ook nog in de riem vast, zit er ook geen beweging in.
Ben ik het opzich wel mee eens, maar voor iemand die een maandje fietst, hebben trainingen wat mij weinig zin.Holk schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:50:
[...]
Tilt steen op...
Overigens denk ik niet dat @stevens20 zich nu al (moet) bezig houdt (houden) met trainingen. Eerst rondjes fietsen en het leuk vinden. Daarna kun je online van alles vinden over welke training welk effect heeft. Spoiler alert; rustig fietsen is een groot deel van effectieve trainingen
Persoonlijk zou ik voor max 3 uur in de week geen zin hebben om daarvan 2 uur in lage zones te fietsen. Dan gewoon liever een uurtje hard fietsen.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Over training.. ergens ligt er qua tijd een omslagpunt tussen polarized (80 rustig duur, 20 intensief) en een plan met meer Sweet spot, threshold en vo2 blokken (trainerroad is geen Sweet spot only). Waar die grens ligt is persoonlijk en afhankelijk van een hoop omgevings factoren. Ik denk dat dat dit gemiddeld rond de 10 uur per week zit, daarboven kan je wellicht beter een polarized vorm pakken, daaronder is het effectiever om wat meer intensiteit te doen (dan 20%)
Maar check mijn Strava In mijn sig voor de TR workouts, hiermee zit ik nog steeds (Jan 2020 begonnen) in een mooie stijgende lijn met ongeveer 5 uur per week.
Maar check mijn Strava In mijn sig voor de TR workouts, hiermee zit ik nog steeds (Jan 2020 begonnen) in een mooie stijgende lijn met ongeveer 5 uur per week.
:strip_exif()/f/image/VLSR74tvnWqosg68uaUHjLE3.jpg?f=fotoalbum_large)
Iets meer fietsen maar ook iets meer ruimte inderdaad. Ik zou het gewoon eens proberen als ik jou was. Vanuit veiligheidsperspectief vonden wij het ook een fijnere gedachte de fietsen in de auto te hebben inderdaad. Met twee fietsen was er voor ons genoeg ruimte om alles te laten zitten behalve de wielen. Hij leunde zelfs op het stuur en het zadel (en aangezien stuur iets breder is was dat nog goed stabiel ook). Met drie fietsen kan ik me voorstellen dat het wat compacter in elkaar schuift wanneer je de pedalen eraf schroeft. Mocht het erom spannen kan dat wellicht de manier zijn om ze erin te krijgen. Als het voor vakantie is moet je natuurlijk ook nog goed nadenken of je alle andere spullen die je nodig hebt mee krijgt (kan bij kamperen bv aardig wat zijn)ZieMaar! schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:54:
[...]
Hier zijn het zes wielen maar dus ook wel iets meer ruimte dan een Up. Het is voor mij vooral de vraag of ik nu wel of geen trekhaak moet nemen. Ik wil eigenlijk de fietsen helemaal niet achterop hebben, maar gewoon lekker in de auto. Als we nu alleen ergens gaan fietsen, haal ik de voorwielen eruit en kunnen ze mooi achterin, maar ik zal voor binnenkort eens proberen hoe goed dat past inderdaad. Liet je de pedalen/stuur/zadel er gewoon in?
2 fietsen: 6 wielen (3 setjes)Luuk741 schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:11:
[...]
Iets meer fietsen maar ook iets meer ruimte inderdaad. Ik zou het gewoon eens proberen als ik jou was. Vanuit veiligheidsperspectief vonden wij het ook een fijnere gedachte de fietsen in de auto te hebben inderdaad. Met twee fietsen was er voor ons genoeg ruimte om alles te laten zitten behalve de wielen. Hij leunde zelfs op het stuur en het zadel (en aangezien stuur iets breder is was dat nog goed stabiel ook). Met drie fietsen kan ik me voorstellen dat het wat compacter in elkaar schuift wanneer je de pedalen eraf schroeft. Mocht het erom spannen kan dat wellicht de manier zijn om ze erin te krijgen. Als het voor vakantie is moet je natuurlijk ook nog goed nadenken of je alle andere spullen die je nodig hebt mee krijgt (kan bij kamperen bv aardig wat zijn)
We gaan 't eens proberen op de achterbank binnenkort!
Vriendin, grotere auto.ZieMaar! schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:14:
[...]
2 fietsen: 6 wielen (3 setjes). Had ik misschien iets duidelijker kunnen zeggen...Dat moet dus wel lukken. Kamperen doen we nu niet, maar zou kunnen komen, maar goed, ik wil toch een auto met een wat grotere kofferbak (moeten ook ski's en alles in een paar keer per jaar).
Nog paar jaar, zit er wat anders op die achterbank

Is wat oncomfortabel, maar het kan en voor het eindproduct maakt het niet uit.We gaan 't eens proberen op de achterbank binnenkort!
Ah check, extra setje wielen mee, ik snap 'm. Succes met passen!ZieMaar! schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:14:
[...]
2 fietsen: 6 wielen (3 setjes). Had ik misschien iets duidelijker kunnen zeggen...Dat moet dus wel lukken. Kamperen doen we nu niet, maar zou kunnen komen, maar goed, ik wil toch een auto met een wat grotere kofferbak (moeten ook ski's en alles in een paar keer per jaar).
We gaan 't eens proberen op de achterbank binnenkort!
Hahamhr-zip schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:22:
[...]
Vriendin, grotere auto.
Nog paar jaar, zit er wat anders op die achterbank![]()
[...]
Is wat oncomfortabel, maar het kan en voor het eindproduct maakt het niet uit.
Fiets op de achterbank vond ik op vakantie altijd ideaal toen we nog geen kind hadden, in een 308 hatchback. Ik deed hem dan in fietstas (wielen kunnen daar dan naast in) en schoof hem zo op de achterbank, geen probleem. Kon ook nog goed door het achterraam kijken. Mooi opgeruimd en de hele kofferbak vrij voor andere bagage en inderdaad voor je gevoel veilig in de auto. Daarnaast pak je hem er zo uit, dus als je ergens een tussenstop doet voor een nachtje, kan je 's ochtends misschien snel nog even gaan fietsen zonder helemaal te puzzelen met je bagage (grand ballon op, gotthard, bedenk iets leuks
)
Nu natuurlijk een octavia.......

[ Voor 22% gewijzigd door Reynouts op 11-04-2021 20:31 ]
Als je 3 uur per week fietst is dat niet voor conditie of vetverbranding ofzo, dat is net aan recreatief trappen. En don’t get me wrong, niets mis mee hoor! Maar je effect van die 3 uur volle bak trappen is marginaal op je opbouw zoals bijvoorbeeld @Prulleman laat zien in zijn trainingen / sheet. Daarvoor heb je meer uur nodig (dubbele zou al erg helpen) en structuur. Ik red het met 7 uur per week en discipline, maar minder en minder constant is funest voor je progressie. Daar gaat 3 keer een uur alles geven niets aan oplossen, sterker nog, dat zorgt alleen maar voor te hoge stress op je gestelmhr-zip schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:54:
[...]
Leg uit......
Als je 3 uur per week fietst kan je rustige duurtraining wel overslaan lijkt mij. Maar kan je alles interval training maken, lijkt mij (sweetspot kan je ook internvallen).
Maar wie ben iken waar is @Prulleman als je hem nodig hebt
Met die 6 uur kun je na een aantal weken base meters maken op polarized of piramidal, en in die trainingen zitten 80% tot 50% (resp.) zone 1 ritjes bij. Meet je dat uit op de uren is dat 3 tot 4,5 uur aan relaxed trappen. En daar wordt je echt sterker en beter van, hoe gek dat ook klinkt
Weet al bij wie ik 5 juni als een vlaggetje in het wiel kanHolk schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:40:
[...]
Als je 3 uur per week fietst is dat niet voor conditie of vetverbranding ofzo, dat is net aan recreatief trappen. En don’t get me wrong, niets mis mee hoor! Maar je effect van die 3 uur volle bak trappen is marginaal op je opbouw zoals bijvoorbeeld @Prulleman laat zien in zijn trainingen / sheet. Daarvoor heb je meer uur nodig (dubbele zou al erg helpen) en structuur. Ik red het met 7 uur per week en discipline, maar minder en minder constant is funest voor je progressie. Daar gaat 3 keer een uur alles geven niets aan oplossen, sterker nog, dat zorgt alleen maar voor te hoge stress op je gestel
Met die 6 uur kun je na een aantal weken base meters maken op polarized of piramidal, en in die trainingen zitten 80% tot 50% (resp.) zone 1 ritjes bij. Meet je dat uit op de uren is dat 3 tot 4,5 uur aan relaxed trappen. En daar wordt je echt sterker en beter van, hoe gek dat ook klinkt
Vind mezelf al een held als ik 3 uur per week haal.
(Niet om 3 uur te fietsen, maar 3 uur tijd voor mijzelf).
Vandaag iig de 3 uur gepasseerd. Oké, met een ruime pauze erin, want ik ging naar m'n fiets- maar vooral surfmaatje, alwaar ik de bonus in ontvangst kon nemen........een zadeltasje!! Fiets is goedgekeurd en met een omweg weer terug om voor het eerst op deze fiets de 86km aan te tikken. Viel wel op dat de luchtweerstand enorm toeneemt met zadeltasje, Breukelen - Odijk ging boven de 30 km/h, totaalrit 27,3 wind? welke wind?
Heerlijk door bossen rond Lage Vuursche heen geknald. Verbaaasde mezelf dat ik op het laatst nog best aardig tempo kon maken. Fijn fietsie
Had zelfs de rust om ff te stoppen en een foto te maken (met zadeltasje, maar nog met oude pedalen) op het mooiste pad van Midden-Nederland (Hollandsche Rading naar Tienhoven):
Heerlijk door bossen rond Lage Vuursche heen geknald. Verbaaasde mezelf dat ik op het laatst nog best aardig tempo kon maken. Fijn fietsie
Had zelfs de rust om ff te stoppen en een foto te maken (met zadeltasje, maar nog met oude pedalen) op het mooiste pad van Midden-Nederland (Hollandsche Rading naar Tienhoven):
:strip_exif()/f/image/7ZVwNi2Gk5RP1UI6oK3Vgyxh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Frenz64 op 11-04-2021 21:38 ]
Als ik dit soort verhalen ben ik zo blij dat ik puur een recreatieve fietser ben. Structuur is niet te vinden. Het is zoeken naar mogelijkheden om te fietsen (en dat gaat nog aardig), maar ik weet vaak aan het begin van de dag nog niet wanneer en hoe lang ik kan fietsen.Holk schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:40:
[...]
Als je 3 uur per week fietst is dat niet voor conditie of vetverbranding ofzo, dat is net aan recreatief trappen. En don’t get me wrong, niets mis mee hoor! Maar je effect van die 3 uur volle bak trappen is marginaal op je opbouw zoals bijvoorbeeld @Prulleman laat zien in zijn trainingen / sheet. Daarvoor heb je meer uur nodig (dubbele zou al erg helpen) en structuur. Ik red het met 7 uur per week en discipline, maar minder en minder constant is funest voor je progressie. Daar gaat 3 keer een uur alles geven niets aan oplossen, sterker nog, dat zorgt alleen maar voor te hoge stress op je gestel
Volgens mij kun je ook voldoende progressie boeken door een paar keer week lekker tempo te rijden. Volgens mij zijn er wel meer forumleden die dit doen en die toch aardig vooruitgaan in hun ontwikkeling. Misschien dat structuur voor een snellere ontwikkeling kan zorgen, maar de vraag is natuurlijk ook of je dat er voor over hebt.
Tweakers,
Ik zit met het volgende en zou graag van jullie willen weten wat jullie zouden doen.
Afgelopen vrijdag is mijn derailleur waarschijnlijk achter een spaak blijven hangen en heeft daardoor een enorme optater tegen mijn frame gegeven, met als gevolg:
- verschillende (Di2) onderdelen verbogen/gebroken maar bovenal een gat in mijn carbonnen frame geslagen (zie foto)
https://ibb.co/x511YgK
Nu ben ik verzekerd tot 4000 euro schade. Ik denk dat reparatie boven de 4k uitkomt, gezien het carbonnen frame, carbonnen achtervelg en verschillende (Di2) onderdelen vervangen moet worden, (*ook gezien de huidige prijzen van de fietsonderdelen)
Nu heb ik naar mijn inziens de volgende opties (er van uitgaande dat de verzekering mij uitbetaald)
Ik zit met het volgende en zou graag van jullie willen weten wat jullie zouden doen.
Afgelopen vrijdag is mijn derailleur waarschijnlijk achter een spaak blijven hangen en heeft daardoor een enorme optater tegen mijn frame gegeven, met als gevolg:
- verschillende (Di2) onderdelen verbogen/gebroken maar bovenal een gat in mijn carbonnen frame geslagen (zie foto)
Nu ben ik verzekerd tot 4000 euro schade. Ik denk dat reparatie boven de 4k uitkomt, gezien het carbonnen frame, carbonnen achtervelg en verschillende (Di2) onderdelen vervangen moet worden, (*ook gezien de huidige prijzen van de fietsonderdelen)
Nu heb ik naar mijn inziens de volgende opties (er van uitgaande dat de verzekering mij uitbetaald)
- A ) Nieuw frame & onderdelen kopen (frame is van 2017) dus wordt waarschijnlijk een velgrem/di2 compatible frame van een willekeurig merk -> echter zijn veel nieuwe frames niet los verkrijgbaar of alleen met Disc brakes compatibel
- B ) Nieuwe fiets kopen, echter met de huidige overspannen fietsmarkt een helse klus om voor dit bedrag een betaalbare carbonnen racefiets met di2 in mijn maat te vinden
- C ) De rest van dit seizoen op mijn oude wielrenfiets uitfietsen (Ridley uit 2006) en aan het eind van dit seizoen een nieuwe fiets kopen
- D ) Wellicht uitzoeken of een Carbon reparatie bedrijf mijn frame nog kan fixen ?
Dat betwijfel ik, hoe kom jij tot die conclusie/wat is de rekensom?DoubleP38 schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:32:
[...]
[...]
Optie D zou ik zeker even nalopen!
Ik zou ook beginnen met D) en sowieso eens kijken wat de lbs als advies geeft...
Wel klote zeg, en zonde. Hoe kan dat eigenlijk zo maar gebeuren?
Wel klote zeg, en zonde. Hoe kan dat eigenlijk zo maar gebeuren?
Disclaimer: ik woon in Zwitserland, dus de prijzen van onderdelen en arbeidskosten liggen significant hoger dan in NLGrin schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:42:
[...]
Dat betwijfel ik, hoe kom jij tot die conclusie/wat is de rekensom?
Ik heb een soort gelijke situatie 2 jaar eerder meegemaakt in Zwitserland: spaak gebroken en die is tussen mijn achterderailleur gekomen, met als gevolg een soort gelijke schade (behalve een gat in mijn frame). De fietsenmaker noteerde een kostenpost voor arbeid, onderdelen, frame toentertijd 3400 CHF, dus vandaar mijn aanname dat met de huidige prijzen de schade tegen het maximale uitkeerbare bedrag zal uitkomen.
Ik ben drie keer geweest. De eerste keer geconstateerd dat hij een juiste conclusie trok, toen nog twee keer voor de oefeningen en bij de derde keer heb ik hem gezegd dat ik wel aan de bel zou trekken als het nodig was. Jij bent de klant, het gaat alleen vaak mis bij de zelfdiscipline want oefeningen zijn saai. Maar als je de oefeningen goed doet heb je die man pas nodig als JIJ dat nodig vind.stevens20 schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:06:
@MrAngry & @Mistraller
Huisarts zal je vermoedelijk toch doorverwijzen. Probleem met pijntjes aan 1 kant is dat je gaat compenseren, of misschien doe je dat zelfs al. Het is wel zinvol als je vraagt om een fysio met wat kennis over fietsen denk ik.
[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 11-04-2021 22:03 ]
---------------
Tja, als je bedenkt dat veel fietsen al standaard op 30mm gezet worden (mijn Scott Addict bijv, toch echt wel een (endurance) racer; en ook de emonda, liv avail) maar je kunt natuurlijk beargumenteren wat "echte racers" zijn. De trend is breder; velgen worden ook breder.Grin schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:56:
---------------
Ik ken er nog genoeg hoor; eerst de wijk uit, dan pas de garmin aanzetten... of eerst een warming up los tracken.Belecthor schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:14:
[...]
---------------
Niks mis met een okki toch. Kan je tenminste een hoop meuk in kwijt. Ik heb een blauwe, uitgezocht bij mijn fietsReynouts schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:28:
Fiets op de achterbank vond ik op vakantie altijd ideaal toen we nog geen kind hadden, in een 308 hatchback. Ik deed hem dan in fietstas (wielen kunnen daar dan naast in) en schoof hem zo op de achterbank, geen probleem. Kon ook nog goed door het achterraam kijken. Mooi opgeruimd en de hele kofferbak vrij voor andere bagage en inderdaad voor je gevoel veilig in de auto. Daarnaast pak je hem er zo uit, dus als je ergens een tussenstop doet voor een nachtje, kan je 's ochtends misschien snel nog even gaan fietsen zonder helemaal te puzzelen met je bagage (grand ballon op, gotthard, bedenk iets leuks)
---------------
Verzekering gaat absoluut voor optie D. Daar heb je waarschijnlijk zelf niet eens veel in te kiezen als de verzekering gaat betalen.DoubleP38 schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:32:
Tweakers,
Nu heb ik naar mijn inziens de volgende opties (er van uitgaande dat de verzekering mij uitbetaald)Wat zouden jullie doen ? Alvast bedankt voor het meedenken.
- A ) Nieuw frame & onderdelen kopen (frame is van 2017) dus wordt waarschijnlijk een velgrem/di2 compatible frame van een willekeurig merk -> echter zijn veel nieuwe frames niet los verkrijgbaar of alleen met Disc brakes compatibel
- B ) Nieuwe fiets kopen, echter met de huidige overspannen fietsmarkt een helse klus om voor dit bedrag een betaalbare carbonnen racefiets met di2 in mijn maat te vinden
- C ) De rest van dit seizoen op mijn oude wielrenfiets uitfietsen (Ridley uit 2006) en aan het eind van dit seizoen een nieuwe fiets kopen
- D ) Wellicht uitzoeken of een Carbon reparatie bedrijf mijn frame nog kan fixen ?
---------------
@wisselwerking structuur kan zeker helpen, aan de andere kant ligt het ook aan je wensen. Ik heb geen enkele ambitie en rij mijn rondjes voor de lol. Een betere basisconditie is fijn en ik heb net wat meer lol als ik af en toe een prikkel in de training leg en het zou fijn zijn als ik bepaalde skills verbeter. Vorig jaar heb ik aan mijn bochten gewerkt bijvoorbeeld. Maar ik ga het zeker niet planmatig aanpakken, want echt iets gaat het met fietsen toch nooit worden en een doel heb ik ook niet. Gewoon lol hebben en ontspannen door inspannen vind ik al mooi genoeg.
Tsja dat Z1 + Z2 rijden zal vast helpen maar ik kan dat gewoon niet. Vind dat ontiegelijk saai en wil gewoon rammen. Dat zal vast ook wel iets doen voor mijn vormwisselwerking schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:22:
[...]
Als ik dit soort verhalen ben ik zo blij dat ik puur een recreatieve fietser ben. Structuur is niet te vinden. Het is zoeken naar mogelijkheden om te fietsen (en dat gaat nog aardig), maar ik weet vaak aan het begin van de dag nog niet wanneer en hoe lang ik kan fietsen.
Volgens mij kun je ook voldoende progressie boeken door een paar keer week lekker tempo te rijden. Volgens mij zijn er wel meer forumleden die dit doen en die toch aardig vooruitgaan in hun ontwikkeling. Misschien dat structuur voor een snellere ontwikkeling kan zorgen, maar de vraag is natuurlijk ook of je dat er voor over hebt.
https://www.instagram.com/unlimited.colors/DoubleP38 schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:32:
Tweakers,
Nu heb ik naar mijn inziens de volgende opties (er van uitgaande dat de verzekering mij uitbetaald)Wat zouden jullie doen ? Alvast bedankt voor het meedenken.
Deze mannen zijn gewoon heel sterk hierin, kunnen de meeste carbon reparaties gewoon uitvoeren. Stuur ze eens een bericht met foto's en ze kunnen je vast wel vertellen of er iets mogelijk is. Bijvoorbeeld : https://www.instagram.com/p/CGm6y_4FL86/
Veel racefietsen op 30(+)mm? Nee, dat zie ik echt anders.Mistraller schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:02:
[...]
Tja, als je bedenkt dat veel fietsen al standaard op 30mm gezet worden (mijn Scott Addict bijv, toch echt wel een (endurance) racer; en ook de emonda, liv avail) maar je kunt natuurlijk beargumenteren wat "echte racers" zijn. De trend is breder; velgen worden ook breder.
Ik heb enkele grote webwinkels doorgeklikt en veel modellen/fabrikanten bekeken (budget 5-12K euro), dat zit allemaal (aanzienlijk deel) op 25 of 28 mm. Ik ben geen enkele 30 of breder tegengekomen. De door jou genoemde fietsen lijken mij eerder uitzondering dan regel.
Dat er een trend is van bredere velgen/banden ben ik dan wel weer met je eens.
@Grin Ik vind de 32 (geprofileerd ook nog) op die liv van mijn vrouw ook wel wat veel van het goede inderdaad hoor. Was eigenlijk het plan om die eraf te gooien in het voorjaar, maar nu wil ze erop blijven rijden. Prima, scheelt mij weer gedoe want ik heb nog weinig ervaring met tubeless.
Overigens heb je gelijk wat de betreft de rest van de shortlist die mijn vrouw had, de rest staat op 28.
Overigens heb je gelijk wat de betreft de rest van de shortlist die mijn vrouw had, de rest staat op 28.
---------------
Wat een geluk met het weer vandaag; vertrokken vanuit Eindhoven heb ik over de 200km die ik gefietst heb geen enkele druppel regen gehad. Het waaide wel wat harder dan verwacht, maar het meeste was toch van de zijkant / schuin achteren.
Merkte wel dat mijn bikepack set-up nog wat finetuning kan gebruiken, niet alles paste perfect. Denk dat ik nog een kleine tas tussen het frame wil boven mijn bidons voor nog wat extra spullen.
Merkte wel dat mijn bikepack set-up nog wat finetuning kan gebruiken, niet alles paste perfect. Denk dat ik nog een kleine tas tussen het frame wil boven mijn bidons voor nog wat extra spullen.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Ik vind het allemaal prima hoor, al zet je 80mm banden onder je BMC Teammachine SLR01 TWO.Mistraller schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:27:
@Grin Ik vind de 32 (geprofileerd ook nog) op die liv van mijn vrouw ook wel wat veel van het goede inderdaad hoor. Was eigenlijk het plan om die eraf te gooien in het voorjaar, maar nu wil ze erop blijven rijden. Prima, scheelt mij weer gedoe want ik heb nog weinig ervaring met tubeless.
Maar ik zie echt nooit racefietsen die zijn uitgerust met banden die breder zijn dan 30mm, en zelfs 30 heb ik nog maar enkele keren gezien. 25 en 28 zijn met grote afstand het populairst, maar dat is mijn beeld - ik verlaat de provincie nog maar zelden.
Bij zo'n schade zal de verzekering toch ook sowieso wel eerst willen kijken of het te reparen is en hoeveel dat dan moet kosten.DoubleP38 schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:32:
Tweakers,
Zijn er nog mensen die mee gaan doen met https://www.wielercafes.nl/toertocht? Ik ga Amerongen waarschijnlijk met een klasgenoot doen, maar Zeddam heb ik nog niemand voor. Misschien dat we een groep kunnen verzamelen en dan hopen dat we tegen die tijd weer met 2+ mensen mogen fietsen?
en dan nog. een spacertoren erbij zeker, auw... Want het is echt een van de mooiste fietsen die BMC Teammachine. Maar iedereen moet lekker doen waar hij zin in heeft.Grin schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:37:
[...]
Ik vind het allemaal prima hoor, al zet je 80mm banden onder je BMC Teammachine SLR01 TWO.
Achja niks mis met spacers toch? Tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld, zo'n BMC komt er bij mij ook nog wel eens. Als het qua maat ook allemaal kan...Fisico schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:31:
[...]
en dan nog. een spacertoren erbij zeker, auw... Want het is echt een van de mooiste fietsen die BMC Teammachine. Maar iedereen moet lekker doen waar hij zin in heeft.
Op 5 juni kun je dan in elk geval één 32mm racefiets noteren. Als je niet uitkijkt zet ik er dan nog een bredere band onder (aangezien ik niet mee mag op de gewone fiets of MTB).Grin schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:37:
[...]
Ik vind het allemaal prima hoor, al zet je 80mm banden onder je BMC Teammachine SLR01 TWO.![]()
Maar ik zie echt nooit racefietsen die zijn uitgerust met banden die breder zijn dan 30mm, en zelfs 30 heb ik nog maar enkele keren gezien. 25 en 28 zijn met grote afstand het populairst, maar dat is mijn beeld - ik verlaat de provincie nog maar zelden.
Ja, ik ken de Strava fanaten ook, maar ik denk dat er betere variabelen zijn waarop je kunt trainen, zeker bij het noorden met zoveel windMistraller schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:02:
[...]
Ik ken er nog genoeg hoor; eerst de wijk uit, dan pas de garmin aanzetten... of eerst een warming up los tracken.
Ik kijk d'r naar uit!wisselwerking schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:35:
[...]
Op 5 juni kun je dan in elk geval één 32mm racefiets noteren. Als je niet uitkijkt zet ik er dan nog een bredere band onder (aangezien ik niet mee mag op de gewone fiets of MTB).
Goed excuus voor een powermeterBelecthor schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:42:
[...]
Ja, ik ken de Strava fanaten ook, maar ik denk dat er betere variabelen zijn waarop je kunt trainen, zeker bij het noorden met zoveel wind
---------------
@DoubleP38
Optie D uiteraard, zou eerst alles goed uitzoeken. Ga eerst maar eens naar optie D kijken. Als dit niet uit blijkt te kunnen kun je altijd nog andere keuzes maken.
Optie D uiteraard, zou eerst alles goed uitzoeken. Ga eerst maar eens naar optie D kijken. Als dit niet uit blijkt te kunnen kun je altijd nog andere keuzes maken.
Helemaal niets mis met spacers, want een goede zit gaat voor schoonheid. Vos rijdt ook met wat ringetjes op haar S5 en ik ben zeker geen Thomas Dekker. Echter, echt zo'n toren van 5 cm vind ik wel lelijk op een snelle fiets. Dan is een iets minder sportieve geometrie en dan dus ook minder spacers toch een mooiere keuze. Als ik een Venge met veel spacers zag dacht ik toch vaak had een Tarmac gekozen.rolandos582 schreef op maandag 12 april 2021 @ 00:07:
[...]
Achja niks mis met spacers toch? Tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld, zo'n BMC komt er bij mij ook nog wel eens. Als het qua maat ook allemaal kan...
Wel echt prijzig een BMC. dat vergeet ik elke keer weer.
Precies, spacers kan ik mij ook niet echt aan storen als het onder de 3cm blijft. Met de aero cockpits van tegenwoordig ziet het er doorgaans prima uit.Fisico schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:29:
[...]
Helemaal niets mis met spacers, want een goede zit gaat voor schoonheid. Vos rijdt ook met wat ringetjes op haar S5 en ik ben zeker geen Thomas Dekker. Echter, echt zo'n toren van 5 cm vind ik wel lelijk op een snelle fiets. Dan is een iets minder sportieve geometrie en dan dus ook minder spacers toch een mooiere keuze. Als ik een Venge met veel spacers zag dacht ik toch vaak had een Tarmac gekozen.
Wel echt prijzig een BMC. dat vergeet ik elke keer weer.
BMC == Zwitserland hè, @DoubleP38 zei het al: alles is daar stervensduur.
Als ik nu m'n Look in de poeier zou rijden dan wordt deze waarschijnlijk vervangen door een BMC Timemachine (of Roadmachine), echt prachtige fietsjes!
Mijn ketting is aan vervanging toe, ik kan zo'n chain checker op standje 1.0 er tussen krijgen
De vorige keer was ik er ietsje eerder bij, en had ik de nieuwe ketting gewoon op dezelfde maat gemaakt als de ketting die ik verving.
Doe ik er nu beter aan om misschien 1 link extra weg te halen omdat hij iets te ver is qua slijtage? Of sowieso gewoon 'from scratch' de ketting opmeten (en zo ja, iemand tips op hoe dit handig te doen)?
Het gaat om een 11 speed ketting, mocht dat nog iets uitmaken.

De vorige keer was ik er ietsje eerder bij, en had ik de nieuwe ketting gewoon op dezelfde maat gemaakt als de ketting die ik verving.
Doe ik er nu beter aan om misschien 1 link extra weg te halen omdat hij iets te ver is qua slijtage? Of sowieso gewoon 'from scratch' de ketting opmeten (en zo ja, iemand tips op hoe dit handig te doen)?
Het gaat om een 11 speed ketting, mocht dat nog iets uitmaken.
@Johlo
ketting eraf halen, op de werkbank leggen en de nieuwe ketting ernaast leggen. En dan zorg je dat je nieuwe ketting even lang is dan je oude.
ketting eraf halen, op de werkbank leggen en de nieuwe ketting ernaast leggen. En dan zorg je dat je nieuwe ketting even lang is dan je oude.
Gewoon ernaast houden, slijtage is nooit 1 schakel, meer 1/10e schakel.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
dat is natuurlijk niet waar... als je 1% slijtage bereikt, dan is dat bij een ketting van 100+ schakels, toch echt ruim 1 schakelMrAngry schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:34:
Gewoon ernaast houden, slijtage is nooit 1 schakel, meer 1/10e schakel.
Dit is ook hoe ik het interpreteerde, vandaar dat ik niet helemaal zeker was. Maar dat zou betekenen dat je na 2x ketting vervangen tegen de .75 aan je ook een schakel minder moet doen, bijvoorbeeld, terwijl ik dat op het internet niet echt tegen kom.Prulleman schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:40:
[...]
dat is natuurlijk niet waar... als je 1% slijtage bereikt, dan is dat bij een ketting van 100+ schakels, toch echt ruim 1 schakel
Prulleman schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:40:
[...]
dat is natuurlijk niet waar... als je 1% slijtage bereikt, dan is dat bij een ketting van 100+ schakels, toch echt ruim 1 schakel

En met die cockpits zijn spacers ook het enige waarmee je nog een beetje kan spelen.Grin schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:55:
[...]
Precies, spacers kan ik mij ook niet echt aan storen als het onder de 3cm blijft. Met de aero cockpits van tegenwoordig ziet het er doorgaans prima uit.
BMC == Zwitserland hè, @DoubleP38 zei het al: alles is daar stervensduur.
Als ik nu m'n Look in de poeier zou rijden dan wordt deze waarschijnlijk vervangen door een BMC Timemachine (of Roadmachine), echt prachtige fietsjes!
Een vergelijkbare S-Works of Trek kost ongeveer hetzelfde dus eigenlijk is het een koopje naar Zwitserse maatstaven zo'n BMC. Tussen die drie merken zou ik echt kiezen voor de BMC.
* MrBarBarian gluurt even naar buiten en ziet weer sneeuw vallen.
Ik ben wel klaar met de kou en sneeuw en hagel.. Kan nu eens het voorjaar gaan beginnen?
Zo maar weer eens op zwift klimmen denk..
Ik ben wel klaar met de kou en sneeuw en hagel.. Kan nu eens het voorjaar gaan beginnen?
Zo maar weer eens op zwift klimmen denk..
Gister nog even een rondje gemaakt, was 6 graden gemiddeld. Toch voorelkaar gekregen me te warm aan te kleden; had nog een thermo windstopper ondershirt liggen die ik wilde uitproberen
Haha vanochtend hetzelfde. Zag bij de koffie dat het hagelde en sneeuwde, donsjack aangetrokken en MTB-broek, ik ben de stad nog niet uit of het klaart wat op. Gelukkig begon het 500m voor kantoor weer te sneeuwen, anders was ik voor niets zo ingepakt.ravenger schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:06:
Gister nog even een rondje gemaakt, was 6 graden gemiddeld. Toch voorelkaar gekregen me te warm aan te kleden; had nog een thermo windstopper ondershirt liggen die ik wilde uitproberen
Je moet je lage hartslag ook trainen, maar lijkt niet te willen luisteren/begrijpen blijkt ook uit de alinea er boven.stevens20 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:18:
beetje late reactie, maar ik probeer in het weekend mijn PC/forum gebruik te beperkenstevens20 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:18:
Op hartslag fietsen vond ik ook lastig als ik tegelijkertijd mijn snelheid kon zien, op advies van iemand hier (weet niet meer van wie) heb ik de snelheid toen een tijdje niet meer op mijn Garmin gezet en pas gekeken hoe hard ik gefietst had toen ik thuis kwam (in het begin was dat om te janken
Perse de 30 gemiddeld willen halen herken ik wel had ook een periode dat ik heel graag 30 gemiddeld wilde fietsen en dat dan iedere keer net niet lukte (29.7,29.8 en 29.9 zijn regelmatig voorbij gekomen
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic