ik ben nou even benieuwd of ik je beledigd heb of niet. Dat was niet mijn bedoeling. Mijn idee was dat je met het e- gedeelte de berg op kon en zonder het e-gedeelte lekker naar beneden kon rauzen. Als dat niet het geval is, zand erover en gefeliciteerd met de verkoop van je fietsFrenz64 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:25:
[...]
Er stonden geen regels, dus was het lastig ertussendoor te lezen, maar ik wilde er niet meer tekst aan kwijt.
Nee dus
Nee joh @pannekoek
Het was in de sfeer van de haat tegen e-bikes hiero, hihi.
Maar los daarvan, ik ben 56 en me heel bewust van de langzame aftakeling. Daar vecht ik tegen door zo fit mogelijk te blijven, maar toegeven aan kW-steun? Never. Ik voel me trouwens niet verheven boven mensen die dei hulp wel willen en met mijn knie is zo'n optie (op de trails omhoog) ook nog eens te rechtvaardigen. Maar ik zou de blikken niet kunnen verdragen denk ik (altijd weer dat ego hè).
Het was in de sfeer van de haat tegen e-bikes hiero, hihi.
Maar los daarvan, ik ben 56 en me heel bewust van de langzame aftakeling. Daar vecht ik tegen door zo fit mogelijk te blijven, maar toegeven aan kW-steun? Never. Ik voel me trouwens niet verheven boven mensen die dei hulp wel willen en met mijn knie is zo'n optie (op de trails omhoog) ook nog eens te rechtvaardigen. Maar ik zou de blikken niet kunnen verdragen denk ik (altijd weer dat ego hè).
Vanmiddag heerlijk stukje gefietst, mijn grote vriend "de wind" was zoals altijd natuurlijk aanwezig, naja hoort erbij. Uiteindelijk lekker kunnen uitleven en sommige stukken mooi door rijden. Merk dat de extra fietskilometers maken dat ik wel comfortabeler op de fiets zit en meer durf. Maar goed, zodra je meer durft gaat het natuurlijk ook een keer fout 
Van die smalle fietspaadjes, bochtje naar links. Goed aangesneden, rij ik ergens overheen waardoor ik de bocht niet haal. Hup de bosjes in, stond eerst nog wel recht op maar was drukker met denken "wtf gebeurde hier" dan uitklikken. Vervolgens er maar lekker ff bij gaan liggen
Afgezien van een beurse bil en een beetje pijnlijke pols geen grote klachten, wat me nog het meest dwars zit is een schrammetje op mijn zadel 
Uiteindelijk toch nog maar een keertje sleutelen aan de pedaalspanning denk ik want was zo een beetje aan het proberen daarna en het lukt niet altijd lekker. Toch gek had dit vorige zomer eigenlijk niet als probleem en nu wat meer
Nu nog op zoek naar een manier om het zadel een klein beetje te repareren, hij is zeker niet stuk maar er zit net een krasje in de "bovenlaag". Zou zonde zijn als dit verder scheurt (100km oud), zat te denken aan een markeer stiftje voor de kleur en iets van nagel lak om het heel te houden ofzo? Dacht ook nog aan schoenpoets maar dat dicht de "barst" niet echt
Van die smalle fietspaadjes, bochtje naar links. Goed aangesneden, rij ik ergens overheen waardoor ik de bocht niet haal. Hup de bosjes in, stond eerst nog wel recht op maar was drukker met denken "wtf gebeurde hier" dan uitklikken. Vervolgens er maar lekker ff bij gaan liggen

Uiteindelijk toch nog maar een keertje sleutelen aan de pedaalspanning denk ik want was zo een beetje aan het proberen daarna en het lukt niet altijd lekker. Toch gek had dit vorige zomer eigenlijk niet als probleem en nu wat meer
Nu nog op zoek naar een manier om het zadel een klein beetje te repareren, hij is zeker niet stuk maar er zit net een krasje in de "bovenlaag". Zou zonde zijn als dit verder scheurt (100km oud), zat te denken aan een markeer stiftje voor de kleur en iets van nagel lak om het heel te houden ofzo? Dacht ook nog aan schoenpoets maar dat dicht de "barst" niet echt
[ Voor 15% gewijzigd door Cranzai op 08-04-2021 17:43 ]
Vond ik ook. Deze was wel erg gemakzuchtig in elkaar gezet. Ik vind ook de dik aangezette combinatie fietsen en alcohol wat ongepast. En (voor het eerst) begon ik me zelfs te ergeren aan het popiejopie gedrag van Laurens. Kortom een onvoldoende, terwijl ik de eerdere films wel echt de moeite waard en aanstekelijk vond.pier87 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:28:
[...]
Dit soort filmpjes kan mij wel motiveren, maar vond het gisteren ie wat tegenvallen. Miste een beetje diepgang, leek allemaal iets te gehaast etc. Met andere woorden, ze hadden er nog zoveel meer uit kunnen halen.
Vraagje, ik heb een 25mm band die als een 28mm valt. Welk binnenbandje neem ik het beste? En welk ventielhoogte is het beste voor 45mm velgen? Voldoet daar 60mm?
Vanmiddag een bikefit laten doen bij DataBikeFit in Rotterdam. Ruim 3.5 uur bezig geweest, maar weer een stuk wijzer geworden en belangrijkste; waarschijnlijk de oorzaak gevonden van wat mijn knieprobleem is.
De bikefit bestond uit een deel lichaamsmaten opmeten, flexibiliteit en stabiliteit testen, eventuele afwijkingen signaleren etc. Dat leverde zoals verwacht geen spannende dingen op (als ik ergens in uitblink is dat mij niets mankeert). Klein puntje van aandacht was dat één van mijn knieën licht naar binnen buigt t.o.v. het frame maar dit was bekend.
Het tweede deel bestond vooral uit voetmeting en schoenplaatjes. Ik heb de laatste maanden wat lopen stoeien met de afstelling mijn schoenplaatjes om mijn knie te compenseren, maar dat bleek onmogelijk om zelf uit te vogelen. Tijdens deze voetmeting kwam ook naar voren dat ik eigenlijk een bredere schoen nodig heb dan de Fizik's waar ik de afgelopen jaren mee reed en ik een typische 'Lake voet' heb. Dat kwam goed uit aangezien ik afgelopen september net een paar Lake CX332 wide's aangeschaft had, maar nog niet had gebruikt door het schoenplaatje probleem. Zelden een bikefitter zo blij gezien toen ik ze uit de tas trok. Ook kwam naar voren dat ik ca. 6mm voetlengte verschil heb. Ook bekend en op zich geen probleem, behalve dat één schoenplaatje daardoor bijna 6mm verder naar voren moest staan dan de ander wat verklaarde waarom ik voor mijn gevoel soms een fractie scheef op het zadel zat. Dat kwam vervolgens dan ook weer mooi naar voren in de zadeldrukmeting (effectief voelde het altijd alsof mijn linker been iets langer was, maar in feite had het ene schoenplaatje dus gewoon 6mm naar achter geplaatst moeten worden t.o.v. de andere).
Met die aanpassing zag je eigenlijk ook direct dat ik weer recht op het zadel zat (foto oude positie links, rode lijn oké. Rechtse nieuwe positie, rode lijn vrijwel horizontaal).
:strip_exif()/f/image/rMEu9IAiwnZCD0cGIQBuadek.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende punt was de 3D Motion Capture video analyse. Uit de nulmeting kwam naar voren dat ik al vrij recht en stabiel op de fiets zit, maar dat er onderin de pedaalslag nog een kleine twijfeling zat in mijn 'knee trajectory'. Door iets meer boven het bracket te gaan zitten was ook die wiebel grotendeels weg en zag je ook gelijk een efficiëntere pedaalslag en vermogensoverbrenging. Grappige is dat exact hetzelfde advies was als de bikefit van een jaar of 4 geleden, maar daarna een beetje ben gaan spelen met een nieuwe fiets en zadel en iets lager/verder naar achter uitkwam. Effectief was de afstand zadel/trapas vrijwel gelijk, maar uit de data die je direct inzichtelijk hebt zag je zowel een positief effect op de trap efficiëntie, drukpunten van zadel/pedaal als in de 3D Motion Capture analyse. Waar je dit het beste terugzag was in de zadel meting. Het zadel zat perfect, maar je kan zien dat ik nog een beetje voor het midden zat (groene drukpunt ligt in de oude positie meer naar de midden en in de nieuwe positie meer achterop het zadel).
Uiteindelijk best nog wat finetuning gedaan:
- Schoenplaatje rechts 6mm naar achter verschoven (dit was de grootste verandering en hopelijk boosdoener) en tevens de positie van beide schoenplaatjes aangepast (rechts iets meer naar buiten, links iets grotere hoek)
- Zadel 6mm hoger én 15mm naar voren (dit klinkt meer dan het is, afstand tot bracket is gelijk maar de hoek van je kniebuiging wordt iets groter)
Verder viel op dat er best wel een groot verschil zat tussen mijn statische meting en dynamische meting. Heb hier al paar keer de grap gemaakt dat ik amper tot voorbij m'n knieën kom en uit de statische meting kwam dan ook dat ik een stack van 633 bij een reach van 400 nodig ben. Uit de dynamische meting en overige flexibiliteit oefeningen bleek eigenlijk dat het wel meer dan prima is wat resulteert in -37mm stack als dat de statische fit aangeeft. Nog steeds geen extreme wedstrijdfit/flexibiliteit, maar met mijn S3 zonder spacers zit ik spot on. Ook qua stuurpen lengte, stuurbreedte, reach, zadel etc. allemaal perfect.
Al met al vooral weer nieuwe inzichten gekregen en ook weer tot de conclusie gekomen dat je een bikefit -hoeveel je je ook op het web inleest- om verschillende redenen niet zelf kunt doen. Ik ben zo iemand die iedere millimeter verschil direct voelt (wat het voor de bikefitter ook fijn maakte om mee te werken en verschillen uit te proberen), maar aspecten zoals buiging van de knie, drukverdeling op het zadel of de pedaal- en trapefficiëntie kun je thuis simpelweg lastig zien/meten. In grote lijnen kun je een heel eind komen en het ligt ook grotendeels aan waar je de lat legt, maar bovenstaande punten vereist wel iets meer informatie/inzicht.
Bij het naar buiten lopen zag ik nog de G8 Performance binnenzolen liggen en schoot me te binnen dat Grin die ook al eens aanprees. Gezien mijn oude binnenzolen te smal zijn en de beste man zelf ook lyrisch bleek deze op de valreep ook meegenomen. Er zit een hele handleiding bij, dus dat nog maar ff uitvogelen.
Al met al een geslaagde middag
.
De bikefit bestond uit een deel lichaamsmaten opmeten, flexibiliteit en stabiliteit testen, eventuele afwijkingen signaleren etc. Dat leverde zoals verwacht geen spannende dingen op (als ik ergens in uitblink is dat mij niets mankeert). Klein puntje van aandacht was dat één van mijn knieën licht naar binnen buigt t.o.v. het frame maar dit was bekend.
Het tweede deel bestond vooral uit voetmeting en schoenplaatjes. Ik heb de laatste maanden wat lopen stoeien met de afstelling mijn schoenplaatjes om mijn knie te compenseren, maar dat bleek onmogelijk om zelf uit te vogelen. Tijdens deze voetmeting kwam ook naar voren dat ik eigenlijk een bredere schoen nodig heb dan de Fizik's waar ik de afgelopen jaren mee reed en ik een typische 'Lake voet' heb. Dat kwam goed uit aangezien ik afgelopen september net een paar Lake CX332 wide's aangeschaft had, maar nog niet had gebruikt door het schoenplaatje probleem. Zelden een bikefitter zo blij gezien toen ik ze uit de tas trok. Ook kwam naar voren dat ik ca. 6mm voetlengte verschil heb. Ook bekend en op zich geen probleem, behalve dat één schoenplaatje daardoor bijna 6mm verder naar voren moest staan dan de ander wat verklaarde waarom ik voor mijn gevoel soms een fractie scheef op het zadel zat. Dat kwam vervolgens dan ook weer mooi naar voren in de zadeldrukmeting (effectief voelde het altijd alsof mijn linker been iets langer was, maar in feite had het ene schoenplaatje dus gewoon 6mm naar achter geplaatst moeten worden t.o.v. de andere).
Met die aanpassing zag je eigenlijk ook direct dat ik weer recht op het zadel zat (foto oude positie links, rode lijn oké. Rechtse nieuwe positie, rode lijn vrijwel horizontaal).
:strip_exif()/f/image/rMEu9IAiwnZCD0cGIQBuadek.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende punt was de 3D Motion Capture video analyse. Uit de nulmeting kwam naar voren dat ik al vrij recht en stabiel op de fiets zit, maar dat er onderin de pedaalslag nog een kleine twijfeling zat in mijn 'knee trajectory'. Door iets meer boven het bracket te gaan zitten was ook die wiebel grotendeels weg en zag je ook gelijk een efficiëntere pedaalslag en vermogensoverbrenging. Grappige is dat exact hetzelfde advies was als de bikefit van een jaar of 4 geleden, maar daarna een beetje ben gaan spelen met een nieuwe fiets en zadel en iets lager/verder naar achter uitkwam. Effectief was de afstand zadel/trapas vrijwel gelijk, maar uit de data die je direct inzichtelijk hebt zag je zowel een positief effect op de trap efficiëntie, drukpunten van zadel/pedaal als in de 3D Motion Capture analyse. Waar je dit het beste terugzag was in de zadel meting. Het zadel zat perfect, maar je kan zien dat ik nog een beetje voor het midden zat (groene drukpunt ligt in de oude positie meer naar de midden en in de nieuwe positie meer achterop het zadel).
Uiteindelijk best nog wat finetuning gedaan:
- Schoenplaatje rechts 6mm naar achter verschoven (dit was de grootste verandering en hopelijk boosdoener) en tevens de positie van beide schoenplaatjes aangepast (rechts iets meer naar buiten, links iets grotere hoek)
- Zadel 6mm hoger én 15mm naar voren (dit klinkt meer dan het is, afstand tot bracket is gelijk maar de hoek van je kniebuiging wordt iets groter)
Verder viel op dat er best wel een groot verschil zat tussen mijn statische meting en dynamische meting. Heb hier al paar keer de grap gemaakt dat ik amper tot voorbij m'n knieën kom en uit de statische meting kwam dan ook dat ik een stack van 633 bij een reach van 400 nodig ben. Uit de dynamische meting en overige flexibiliteit oefeningen bleek eigenlijk dat het wel meer dan prima is wat resulteert in -37mm stack als dat de statische fit aangeeft. Nog steeds geen extreme wedstrijdfit/flexibiliteit, maar met mijn S3 zonder spacers zit ik spot on. Ook qua stuurpen lengte, stuurbreedte, reach, zadel etc. allemaal perfect.
Al met al vooral weer nieuwe inzichten gekregen en ook weer tot de conclusie gekomen dat je een bikefit -hoeveel je je ook op het web inleest- om verschillende redenen niet zelf kunt doen. Ik ben zo iemand die iedere millimeter verschil direct voelt (wat het voor de bikefitter ook fijn maakte om mee te werken en verschillen uit te proberen), maar aspecten zoals buiging van de knie, drukverdeling op het zadel of de pedaal- en trapefficiëntie kun je thuis simpelweg lastig zien/meten. In grote lijnen kun je een heel eind komen en het ligt ook grotendeels aan waar je de lat legt, maar bovenstaande punten vereist wel iets meer informatie/inzicht.
Bij het naar buiten lopen zag ik nog de G8 Performance binnenzolen liggen en schoot me te binnen dat Grin die ook al eens aanprees. Gezien mijn oude binnenzolen te smal zijn en de beste man zelf ook lyrisch bleek deze op de valreep ook meegenomen. Er zit een hele handleiding bij, dus dat nog maar ff uitvogelen.
Al met al een geslaagde middag
Klinkt als een geslaagde dag! Wat me echter opvalt is dat je nadat je de bikefit had die G8 zolen hebt meegenomen? Als ik diverse kanalen moet geloven dan lijkt het me handiger dat dat was meegenomen met je bikefit.
Kon ook nog niet goed opmaken uit je verhaal of je de Lake's had meegenomen?
Oh en nog een vraagje; werd de fit op je eigen fiets uitgevoerd?
Kon ook nog niet goed opmaken uit je verhaal of je de Lake's had meegenomen?
Oh en nog een vraagje; werd de fit op je eigen fiets uitgevoerd?
[ Voor 10% gewijzigd door Vinniiee op 08-04-2021 20:53 ]
Ik zou gewoon voor een 25mm biba gaan. Maakt overigens niet zo heel veel uit, je binnenbandje rekt wel wat uit hoor. En 60mm zou moeten volstaan, desnoods even meten door een dun object door het ventielgat te steken en op dat op te meten.Vinniiee schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:28:
Vraagje, ik heb een 25mm band die als een 28mm valt. Welk binnenbandje neem ik het beste? En welk ventielhoogte is het beste voor 45mm velgen? Voldoet daar 60mm?
Twee avonden geluisterd naar de shortcutsserie van LSRF en wat jammer dat het zulke chaos is. Volgens mij heeft die gast van Join er echt wel kijk op, maar door dat geneuzel over de kameel, Snickers eten en de camper ben ik niet heel veel wijzer geworden.
Tja doe geen water in je bidon, train met een doel, fietsen is beter dan niet fietsen en eet 90 kcal per uur. Dat was het wel. Echt jammer en vooral jammer dat de presentator vooral de geinponem wil zijn i.p.v. presentator.
Tja doe geen water in je bidon, train met een doel, fietsen is beter dan niet fietsen en eet 90 kcal per uur. Dat was het wel. Echt jammer en vooral jammer dat de presentator vooral de geinponem wil zijn i.p.v. presentator.
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
@Vinniiee Ik had de Lake's zelf meegenomen. Heb ze al bijna een half jaar in huis, maar nog niet gebruikt vanwege de winter en afstelling schoenplaatjes. Had hem daarom ook nog naar mijn oude schoenen laten kijken die ik de afgelopen 5 jaar gebruikt heb en Specialized BG zolen zitten. Aangezien de Lake's iets ruimer vallen zijn die binnenzolen te smal.
Kwam zoals gezegd pas bij het naar buiten lopen ter sprake. De bikefitter was verder ook niet pushy om iets te verkopen (wat ik fijn vond) en zag toen pas dat hij ook die specifieke G8 binnenzolen heeft liggen. Hij gaf direct aan dat ze wel €90 kostte, maar deze zelf ook naar alle tevredenheid gebruikt. In een vlaag van verstandsverbijstering maar gewoon meegenomen.
Denk dat ik na bijna 4 uur ook al wel genoeg value for money gekregen had. Duurde van 13.30 tot bijna 17.30u en hij heeft ieder mogelijke vraag kunnen beantwoorden
.
De fit wordt op een test fiets afgenomen. Eerst worden je huidige maten genoteerd en overgezet naar de test opstelling. Samen met een eerste pedaal/zadeldrukpunt/3D Motion Capture analyse vormt dat je 0-punt. Vervolgens wordt er o.b.v. de lichaamsmetingen gekeken naar de statische fit die uit het systeem komt rollen en gaat hij naar gelang deze 2 ijkpunten en inzichten van de dynamische fietspositie spelen en uitproberen. Een beetje gevoel is dan wel fijn (wat is te hoog, wat is te laag, wat is te ver, wat is te kort etc.) tot je binnen een bepaalde 'sweetspot' zit. Vervolgens opnieuw nog een keer de pedaal/zadeldrukpunt/3D Motion Capture analyse net zo vaak tot het goed zit. Daarna de nieuwe fietspositie noteren en overzetten/vergelijken met je oude zodat je precies weet hoeveel mm je omhoog/naar beneden/naar voren/naar achter gaat etc.
Leuk bij mij was dus dat mijn fietspositie redelijk afweek van wat er uit de computer kwam rollen, en vervolgens tijdens de dynamische meting hij weer ongeveer uitkwam op wat ook mijn huidige fietspositie is. "In beweging" geeft dus andere waarden dan de "Ideale waarde" volgens BikeFitting.com die de gegevens van 1.000'en andere wielrenners gebruikt om een positie te bepalen.
Kwam zoals gezegd pas bij het naar buiten lopen ter sprake. De bikefitter was verder ook niet pushy om iets te verkopen (wat ik fijn vond) en zag toen pas dat hij ook die specifieke G8 binnenzolen heeft liggen. Hij gaf direct aan dat ze wel €90 kostte, maar deze zelf ook naar alle tevredenheid gebruikt. In een vlaag van verstandsverbijstering maar gewoon meegenomen.
Denk dat ik na bijna 4 uur ook al wel genoeg value for money gekregen had. Duurde van 13.30 tot bijna 17.30u en hij heeft ieder mogelijke vraag kunnen beantwoorden
De fit wordt op een test fiets afgenomen. Eerst worden je huidige maten genoteerd en overgezet naar de test opstelling. Samen met een eerste pedaal/zadeldrukpunt/3D Motion Capture analyse vormt dat je 0-punt. Vervolgens wordt er o.b.v. de lichaamsmetingen gekeken naar de statische fit die uit het systeem komt rollen en gaat hij naar gelang deze 2 ijkpunten en inzichten van de dynamische fietspositie spelen en uitproberen. Een beetje gevoel is dan wel fijn (wat is te hoog, wat is te laag, wat is te ver, wat is te kort etc.) tot je binnen een bepaalde 'sweetspot' zit. Vervolgens opnieuw nog een keer de pedaal/zadeldrukpunt/3D Motion Capture analyse net zo vaak tot het goed zit. Daarna de nieuwe fietspositie noteren en overzetten/vergelijken met je oude zodat je precies weet hoeveel mm je omhoog/naar beneden/naar voren/naar achter gaat etc.
Leuk bij mij was dus dat mijn fietspositie redelijk afweek van wat er uit de computer kwam rollen, en vervolgens tijdens de dynamische meting hij weer ongeveer uitkwam op wat ook mijn huidige fietspositie is. "In beweging" geeft dus andere waarden dan de "Ideale waarde" volgens BikeFitting.com die de gegevens van 1.000'en andere wielrenners gebruikt om een positie te bepalen.
[ Voor 41% gewijzigd door Ypuh op 09-04-2021 10:39 ]
Bedankt voor je aanvulling! Klinkt als een bikefitter waar ik naar op zoek ben. Zal ff terug zoeken waar het ook precies was.Ypuh schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:18:
@Vinniiee Ik had de Lake's zelf meegenomen. Heb ze al bijna een half jaar in huis, maar nog niet gebruikt vanwege de winter en afstelling schoenplaatjes. Had hem daarom ook nog naar mijn oude schoenen laten kijken die ik de afgelopen 5 jaar gebruikt heb en Specialized BG zolen zitten. Aangezien de Lake's iets ruimer vallen zijn die binnenzolen te smal.
Denk dat ik na bijna 4 uur ook al wel genoeg value for money gekregen had. Duurde van 13.30 tot bijna 17.30u en hij heeft ieder mogelijke vraag kunnen beantwoorden.
De fit wordt op een test fiets afgenomen. Eerst worden je huidige maten genoteerd en overgezet naar de test opstelling. Samen met een eerste pedaal/zadeldrukpunt/3D Motion Capture analyse vormt dat je 0-punt. Vervolgens wordt er o.b.v. de lichaamsmetingen gekeken naar de statische fit die uit het systeem komt rollen en gaat hij naar gelang deze 2 ijkpunten en inzichten van de dynamische fietspositie spelen en uitproberen. Een beetje gevoel is dan wel fijn (wat is te hoog, wat is de laag, wat is te ver, wat is te kort etc.) tot je binnen een bepaalde 'sweetspot' zit. Vervolgens opnieuw nog een keer de pedaal/zadeldrukpunt/3D Motion Capture analyse net zo vaak tot het goed zit. Daarna de nieuwe fietspositie noteren en overzetten/vergelijken met je oude zodat je precies weet hoeveel mm je omhoog/naar beneden/naar voren/naar achter gaat etc.
Ik vond het ook niet echt goeie reclame voor de app zelf, ik was voor de podcast nieuwsgierig en wou hem eventueel even gaan proberen maar had na het luisteren van deze podcast nu niet zoiets van die MOET ik hebben...Fisico schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:13:
Twee avonden geluisterd naar de shortcutsserie van LSRF en wat jammer dat het zulke chaos is. Volgens mij heeft die gast van Join er echt wel kijk op, maar door dat geneuzel over de kameel, Snickers eten en de camper ben ik niet heel veel wijzer geworden.
Sowieso komt tussen nu en 4 weken ons eerste dochtertje dus ik skip sowieso de trainingsapps maar ff
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Ik zou voor een 28 mm biba gaan. Je band is zo breed als hij valt, niet als wat er op staat.Vinniiee schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:28:
Je kan best, zeker voor nood een kleiner binnenbandje er in stoppen. Maar de kans op afscheuren rond je ventiel neemt wel toe met een te kleine binnenband.
Mijn tip: Schwalbe SV15
mhr-zip in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Vandaag langs geweest bij BikeShoe4U (wie riep dat ook alweer?
). Reden voor het bezoek was aanhoudende klachten en oncomfortabele schoenen. Zoals eerder hier door anderen gemeld is ook mijn ervaring prima, uitgekomen op DMT schoenen voor de MTB. Mijn shimano's en Fiziks waren toch echt te smal voor mijn voet.
Verwacht overigens geen high-tech voetmeting: na opmeten en een voetdrukanalyse weten ze direct welke schoen de beste fit is voor je voet door de kennis die ze in huis hebben.
Ik ga binnenkort terug voor wielrenschoenen en het afstellen van mijn plaatjes. Op naar meer comfort (en wat extra watts
).
Verwacht overigens geen high-tech voetmeting: na opmeten en een voetdrukanalyse weten ze direct welke schoen de beste fit is voor je voet door de kennis die ze in huis hebben.
Ik ga binnenkort terug voor wielrenschoenen en het afstellen van mijn plaatjes. Op naar meer comfort (en wat extra watts
Creating my own hero.
@ypuh 6mm verschil in lengte tussen beide voeten is echt best veel toch? Dat zou je met het blote oog moeten kunnen waarnemen lijkt me?
@Ypuh 6mm verschil in lengte tussen de voeten. Dan verbaasd het me dat je aanpassing 6mm is en niet het percentage van delengte die achter de plaatjes zit.
Dus als de afwijking 6mm is en de plaatjes halverwege de voet zitten dat dan de plaatjes3mm moeten verplaatsen.
Ik heb nooitzoon fitting gedaan dus ik kan er volledig naast zitten hoor.
Dus als de afwijking 6mm is en de plaatjes halverwege de voet zitten dat dan de plaatjes3mm moeten verplaatsen.
Ik heb nooitzoon fitting gedaan dus ik kan er volledig naast zitten hoor.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Ik durf hem wel aan om het om te draaien : de positie uit de computer is de beste positie, maar doordat je lichaam al weken/maanden/jaren op een bepaalde manier op de fiets heeft gezeten, heeft het zich aangepast daarnaar. Ga je dit nu proberen te corrigeren, dan zal je lichaam protesterenYpuh schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:18:
Beetje hetzelfde als mensen met een beenlengte verschil. Als je dit op latere leeftijd gaat proberen te herstellen, kunnen er ineens hele rare pijntjes ontstaan.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Nee, lijkt mij niet. Naar mijn idee brengen de vuistregels je maar zo ver, maar is in de praktijk ieder lichaam anders door de toevoeging van traptechniek, flexibiliteit, core stabiliteit, bolling van de rug etc.Michaelg schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 07:37:
Ik durf hem wel aan om het om te draaien : de positie uit de computer is de beste positie, maar doordat je lichaam al weken/maanden/jaren op een bepaalde manier op de fiets heeft gezeten, heeft het zich aangepast daarnaar. Ga je dit nu proberen te corrigeren, dan zal je lichaam protesteren.
Tijdens beide fits (2017 & nu, beide ook BikeFitting.com) kwam vrijwel dezelfde statische fietspositie naar voren en dezelfde aanpassingen n.a.v. de dynamische meting. In 2017 had ik nog lang niet zoveel gefietst als nu (scheelt pakweg 50.000km). Ik fiets ook al langer dan een half jaar met het zadel iets lager/verder naar achter en wordt nu weer teruggezet. Wat dat betreft zijn de metingen consistent en is mijn houding/lichaam ook niet overdreven veranderd wat ook wel aansluit bij de opvatting dat je een bikefit eigenlijk maar één hoeft te doen tenzij er echt iets veranderd (andere discipline/blessure etc).
Op mijn Surly zit ik bewust 2 cm hoger dan op mijn Cervelo omdat het mijn tour-/vakantie-/winterfiets is en die niet zo prestatiegericht hoeft. Deze is daarmee meer op de houding van de statische fit, maar ik heb een duidelijke voorkeur voor de Cervelo zodra ik wat meer richting mijn FTP ga. Bij 170w gemiddeld maakt het niet zo uit en tijdens de fietsvakanties wil ik ook nog wel iets zien van de wereld.
Verder wordt het deel 'gewenning' tijdens een fit er wel redelijk uit gehaald. Er wordt gekeken naar de o.a. kniehoek, zadeldruk, knee trajectory, stabiliteit van het boven lichaam etc. Er wordt niet zozeer gekeken naar wat het lekkerste voelt, al voel je het wel meteen als je been moet overstrekken of je positie op het zadel veranderd. Het deel gewenning zal nu vooral moeten beginnen o.b.v. andere stand van de schoenplaatjes en andere zadelpositie (afstand is wel gelijk gebleven) t.o.v. het bottom bracket. Ik zit nog te twijfelen om die laatste spacer er ook onderuit te halen en de limiet op te zoeken, maar dat lijkt me niet per se nodig.
@stevens20 Hij meet de bal van je voet en zet die recht op je pedaalas. Waar die 6mm dan zit is dan geen berekening meer. Ik had ook altijd al wel een offset van +/- 2mm, dus in de praktijk is de aanpassing minder groot, maar wel voldoende dat ik er last van kreeg en je het ook terug zag in de zadeldrukpunt meting.
@Stoffa Het is geen maat verschil, misschien een halve. Wat dat betreft geen uitzondering en ook niet iets wat je met het blote oog waarneemt. Je voelt het wel in sportschoenen, zeker als het buiten 30 graden is en je voeten een beetje uitzetten. Dat het nog zoveel impact heeft op de stand van je schoenplaatjes vond ik wel opvallend, wat dat betreft lag mijn verwachting meer in lijn met wat Stevens20 ook noemde.
[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 09-04-2021 10:11 ]
Hey @Nutterd je eerste dochter? Ook je eerste kind? Ik sluit me aan bij je verhaal, als vader van twee knapen en eind april nummer 3 op komst.
Kan uit eigen ervaring zeggen, dat met name de korte - gebroken nachten je opbreken.
Kan uit eigen ervaring zeggen, dat met name de korte - gebroken nachten je opbreken.
yes! eerste kind...ik ben heel benieuwd...bedankt voor de bemoedigende woordenpier87 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:31:
Hey @Nutterd je eerste dochter? Ook je eerste kind? Ik sluit me aan bij je verhaal, als vader van twee knapen en eind april nummer 3 op komst.
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Bedankt voor het delen @Ypuh . Het is voor mij wel een nieuw inzicht dat een voetlengte verschil kan leiden tot een verschil in voetplaatjes. Ik zet die plaatjes altijd gewoon gelijk namelijk, maar heb wel een klein voetlengte verschil en ook vaak het gevoel dat ik ietwat scheef op mijn fiets zit.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Bedankt voor je tip. Daarom was ik ook aan het twijfelen idd.mhr-zip schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:11:
[...]
Ik zou voor een 28 mm biba gaan. Je band is zo breed als hij valt, niet als wat er op staat.
Je kan best, zeker voor nood een kleiner binnenbandje er in stoppen. Maar de kans op afscheuren rond je ventiel neemt wel toe met een te kleine binnenband.
Zal eens naar die Schwalbes kijken!
Ik heb nog nooit gemeten wat de maat van mijn buitenband op de velg is. Altijd binnenband gematched met de maat van de buitenband en dat is na al die kilometers nog nooit mis gedaan.mhr-zip schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:11:
[...]
Ik zou voor een 28 mm biba gaan. Je band is zo breed als hij valt, niet als wat er op staat.
Nu over op tubeless, daar geen zorgen meer over
Er zit echt wel marge in, maar waarom met een binnenband de marge opzoeken?Noxa schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:10:
[...]
Ik heb nog nooit gemeten wat de maat van mijn buitenband op de velg is. Altijd binnenband gematched met de maat van de buitenband en dat is na al die kilometers nog nooit mis gedaan.
Nu over op tubeless, daar geen zorgen meer over.
Sealant is inderdaad de beste binnenband
tobben doen we thuis, niet onderweg
[ Voor 5% gewijzigd door mhr-zip op 09-04-2021 10:30 ]
Doen zoals Thijs Z. doet, dopjes in en een uurtje rammen op Zwift terwijl ze slaapt. Alles hard en het komt best goed met die conditieNutterd schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:47:
[...]
yes! eerste kind...ik ben heel benieuwd...bedankt voor de bemoedigende woorden
Pff, sociaal wenselijk gezever.. Eerste 3 jaar is geen ruk aan. Zo snel het kan lopen en praten wordt wel leuk.
En tijd plannen voor jezelf blijft een hel
@Grin volg jij met de G8 zolen ook de instructies om de arch support progressief naar voren te bewegen en een niveau omhoog te gaan iedere X maanden? Ik heb nu gewoon voor de best passende gekozen (L2) en deze juist achter (richting de hak) geschoven. Het idee is dat je je arch traint om meer af te zetten met de bal van je voet, maar ik vraag me af of dit voor wielrenners ook geldt.
haha helemaal mee eens, dat hele baby gedoe was ook niks voor mij.MrBarBarian schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:13:
Pff, sociaal wenselijk gezever.. Eerste 3 jaar is geen ruk aan. Zo snel het kan lopen en praten wordt wel leuk.
Pas zo rond 2 a 3 jaar als er hele verhalen uitkomen word het steeds leuker
(heb 1 dochter, inmiddels 6 jaar oud)
Plannen blijft het zeker, ook met een vrouw die haar afspraken heeft.
Maar 2x per week sporten lukt prima. Soms 3x per week.
En scheelt dat ik nu met de (opgevoerde e-bike
Die van mij is 4. Hij mocht vanaf half december naar school. De dag na zijn verjaardag gingen alle scholen dicht. Dacht dat ik gek werd.MrBarBarian schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:13:
Tijd is er volgens mij altijd genoeg, motivatie of energie ervoor misschien niet 
Ik sport zo'n 7 uur per week (volgens Strava zit ik elk jaar rond de 365 sporturen: hardlopen, fietsen en zwemmen) en dat doe ik al jaren. Hoe vaak ik wel niet de vraag krijg: "Waar haal je de tijd vandaan?"
Een gemiddeld persoon zit meer dan 7 uur per week achter de tv/Netflix/Tweakers/Social media/oid, daar zit volgens mij al een flinke bezuiniging
's Avonds als de kinderen op bed liggen is er bij de meeste ook voldoende tijd. Dat er niet altijd evenveel energie is, dat snap ik. Alleen hoor ik eigenlijk alleen maar mensen die het hebben over tijd en niet over energie
Maar goed, aan de andere kant: mijn vrouw die zegt dat ik veel meer sport dan 7 uur, want voor het sporten moet ik één en ander voorbereiden (spullen pakken, ...), na het sporten ook (douchen, spullen opruimen, ...)
Ach... waar een wil is...
Ik sport zo'n 7 uur per week (volgens Strava zit ik elk jaar rond de 365 sporturen: hardlopen, fietsen en zwemmen) en dat doe ik al jaren. Hoe vaak ik wel niet de vraag krijg: "Waar haal je de tijd vandaan?"
Een gemiddeld persoon zit meer dan 7 uur per week achter de tv/Netflix/Tweakers/Social media/oid, daar zit volgens mij al een flinke bezuiniging
's Avonds als de kinderen op bed liggen is er bij de meeste ook voldoende tijd. Dat er niet altijd evenveel energie is, dat snap ik. Alleen hoor ik eigenlijk alleen maar mensen die het hebben over tijd en niet over energie
Maar goed, aan de andere kant: mijn vrouw die zegt dat ik veel meer sport dan 7 uur, want voor het sporten moet ik één en ander voorbereiden (spullen pakken, ...), na het sporten ook (douchen, spullen opruimen, ...)
Ach... waar een wil is...
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Ik snap dat wielrenners soms ook gewoon kinderen krijgen, maar zijn hier geen andere topics voor? Viva voor mannen ofzo? Heb zelf ook 3 kinderen maar die heten Surly, Cervelo en Wilier en willen altijd wel fietsen en zeuren nooit.
[ Voor 30% gewijzigd door Ypuh op 09-04-2021 14:09 ]
Ze wil er nog eenpier87 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:46:
Jaja @MrBarBarian @Stoffa de stoere boys, maar stonden bij de geboorte als kleine jongens te huilen

Laten we t weer over wielrennen hebben
Om dan weer even ontopic te komen: Ik zit hier met een achterwiel met een te lage spaak spanning, en vastgeroeste alu nippels. Ik hou de bladed spokes tegen met zo'n tooltje, maar ze draaien gewoon mee met de spaaknippel. Wat is dit irritant zeg.
Tip van flip: zorg dat je die in messing haalt ipv alu als je een wielset koopt.
[ Voor 35% gewijzigd door Stoffa op 09-04-2021 14:21 ]
hahaha @Ypuh oke oke weer ontopic.
Ben eigenlijk op zoek naar goed spul voor de ketting, gebruikte altijd squirt dry lube maar twijfel of dit wel het meest ideale product is.
iemand nog aanraders?
Ben eigenlijk op zoek naar goed spul voor de ketting, gebruikte altijd squirt dry lube maar twijfel of dit wel het meest ideale product is.
iemand nog aanraders?
ik gebruik gewone cyclone wet lube. Heb nog geen reden gevonden om iets anders te gebruiken.pier87 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:22:
iemand nog aanraders?
Zoek in dit topic eens naar Muc-Off Ceramic C3 Dry Lube. Zoals de naam al verklapt; alleen geschikt voor droge omstandigheden. Als er ook maar een hint van water op de weg ligt wat op kan spatten, dan rij je in no-time met een piepende ketting (overdrijf niet).
Als het echter droog is dan is het wel een fijne lube die lang blijft zitten, weinig vuil vasthoudt en makkelijk schoon te maken is.
Fan is een groot woord, maar blijf het voorlopig wel gebruiken. Daarnaast gebruik ik Morgan Blue race oil. Qua smering beter en blijft ook langer zitten, maar je ketting wordt na 2-3 ritten zo zwart als de nacht.
Als het echter droog is dan is het wel een fijne lube die lang blijft zitten, weinig vuil vasthoudt en makkelijk schoon te maken is.
Fan is een groot woord, maar blijf het voorlopig wel gebruiken. Daarnaast gebruik ik Morgan Blue race oil. Qua smering beter en blijft ook langer zitten, maar je ketting wordt na 2-3 ritten zo zwart als de nacht.
Muc-off dry lube (de niet ceramic) is echt een drama bij het minste of geringste vocht maar heerlijk bij zomers droog weer. De ceramic wet lube van hetzelfde merk ben ik geen fan van, wordt 1 grote smeer bende en krijg je nooit meer van je aandrijflijn af naar mijn beleving, maar zal dus niet droog lopen.
Cyclon wet spray is voor nat weer wel prima en smeert niet erg, wel elke rit opnieuw opspuiten.
Op de mtb nu over op squirt en dat lijkt positief na de eerste 2 ritten (incl. het modderfestijn van woensdag) maar nog geen super lange ervaring.
Cyclon wet spray is voor nat weer wel prima en smeert niet erg, wel elke rit opnieuw opspuiten.
Op de mtb nu over op squirt en dat lijkt positief na de eerste 2 ritten (incl. het modderfestijn van woensdag) maar nog geen super lange ervaring.
dagboek bericht over schwalbe tubeless bandjes 
mijn scope wielset werd tubeless geleverd met schwalbe pro one (eerste versie) tubeless banden.
Voor zit de eerste band er nog steeds op, er is wel iets slijtage te zien, maar niet extreem. Daar fiets ik nog mooi (probleemloos) mee verder.
Achterband had ik paar x lek gehad maar werd telkens weer gefixt door de latex.
Nadat deze toch te ver versleten was heb ik deze vorig jaar vervangen door de schwalbe pro one 2020 TLE versie. Man man.. wat een drama was deze band, best snel al een klein gaatje in de band die na het oppompen weer open sprong, Ook waren er regelmatig hele dunne latexdruppels aan de wangen te zien.
Soms na een rit van uurtje of 3 was ik weer een bar of 2 kwijt. Wiel zelfs in bad gehouden om te zien waar er lucht ontsnapte. Maar niks te zien uiteraard..
Nu vorige week de gewone schwalbe one band erop gelegd, dit ging verbazingwekkend makkelijk. bandje erop gelegd. Eerst geprobeerd met de vloerpomp maar daarmee wilde hij er niet op ploppen.
Toen met een C02 patroon een klein beetje lucht erin geknald (met ventielkern er nog in) en direct zat hij dicht. Vloerpomp erbij om hem van 1 naar 5,5 bar te pompen. Volgende dag probleemloos een rit van 70km gemaakt. Nu een week later is de band nog steeds op druk
Wat een verademing tov de pro 2020!
Al was ik buiten het steeds bijpompen van de pro 2020 nog steeds erg tevreden over tubeless, paar x onderweg "lek" gereden zonder dat ik het merkte. Bij thuiskomst was er dan wat latex te zien op de band en aan het frame. Wat je er overigens zo afveegt met een nat (baby
) doekje 
Toch altijd beter dan met koude klauwen langs de kant van de weg staan prutsen
mijn scope wielset werd tubeless geleverd met schwalbe pro one (eerste versie) tubeless banden.
Voor zit de eerste band er nog steeds op, er is wel iets slijtage te zien, maar niet extreem. Daar fiets ik nog mooi (probleemloos) mee verder.
Achterband had ik paar x lek gehad maar werd telkens weer gefixt door de latex.
Nadat deze toch te ver versleten was heb ik deze vorig jaar vervangen door de schwalbe pro one 2020 TLE versie. Man man.. wat een drama was deze band, best snel al een klein gaatje in de band die na het oppompen weer open sprong, Ook waren er regelmatig hele dunne latexdruppels aan de wangen te zien.
Soms na een rit van uurtje of 3 was ik weer een bar of 2 kwijt. Wiel zelfs in bad gehouden om te zien waar er lucht ontsnapte. Maar niks te zien uiteraard..
Nu vorige week de gewone schwalbe one band erop gelegd, dit ging verbazingwekkend makkelijk. bandje erop gelegd. Eerst geprobeerd met de vloerpomp maar daarmee wilde hij er niet op ploppen.
Toen met een C02 patroon een klein beetje lucht erin geknald (met ventielkern er nog in) en direct zat hij dicht. Vloerpomp erbij om hem van 1 naar 5,5 bar te pompen. Volgende dag probleemloos een rit van 70km gemaakt. Nu een week later is de band nog steeds op druk
Wat een verademing tov de pro 2020!
Al was ik buiten het steeds bijpompen van de pro 2020 nog steeds erg tevreden over tubeless, paar x onderweg "lek" gereden zonder dat ik het merkte. Bij thuiskomst was er dan wat latex te zien op de band en aan het frame. Wat je er overigens zo afveegt met een nat (baby
Toch altijd beter dan met koude klauwen langs de kant van de weg staan prutsen
@Ypuh Jup.Ypuh schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:16:
@Grin volg jij met de G8 zolen ook de instructies om de arch support progressief naar voren te bewegen en een niveau omhoog te gaan iedere X maanden? Ik heb nu gewoon voor de best passende gekozen (L2) en deze juist achter (richting de hak) geschoven. Het idee is dat je je arch traint om meer af te zetten met de bal van je voet, maar ik vraag me af of dit voor wielrenners ook geldt.
Ben ook met versie 2 begonnen, achter geplaatst, daarna naar het midden. Toen naar versie 3 gegaan, direct in het midden gezet. Tot slot naar versie 4 gegaan, die heb ik ook direct in het midden gezet.
Dit zal je enkele weken (8-12) kosten, wanneer je ze niet meer voelt kan je naar de volgende versie. Het is de bedoeling dat je voet getriggerd blijft tot je bij voldoende hoogte komt.
volgens mij heb je een overduidelijke favoriet...dacht dat ouders nooit een favoriet hadden?Ypuh schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:08:
![]()
Ik snap dat wielrenners soms ook gewoon kinderen krijgen, maar zijn hier geen andere topics voor? Viva voor mannen ofzo? Heb zelf ook 3 kinderen maar die heten Surly, Cervelo en Wilier en willen altijd wel fietsen en zeuren nooit.
Een overduidelijke favoriet niet hoor, maar de middelste is wel duidelijk het stiefkindje en de jongste vraagt het meeste aandacht. Gelukkig gaan ze er alle 3 wel goed mee om.
Ik gebruik ook naar volle tevredenheid Squirt. Las laatst een review over dit product: https://absoluteblack.cc/...elt-wax-coating-for-chainpier87 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:22:
iemand nog aanraders?
Erg duur.. maar kennelijk ook erg goed? En blijft lang zitten. Dat is bij Squirt wel een groot nadeel. Elke paar tochten moet je wel bijsmeren.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Bij de mtb racefiets voor het bos, gebruik ik de stan notubes systeem in combinatie met een gewone (niet tubeless) band. Om te zien waar hij lekt, maak ik altijd een sopje aan welke ik met een zachte borstel over de band veeg. Dan zie ik bij de wangen v.d. band heel vaak langzaam kleine bellen verschijnen. Ik kan me voorstellen dat je hele kleine gaatjes in het water wat lastiger ziet (al heb ik daar nooit wetenschappelijk onderzoek naar gedaan....)Flipmo schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:49:
Ook waren er regelmatig hele dunne latexdruppels aan de wangen te zien.
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
meh.. als ik dit lees.. dan is het met toch iets teveel moeite:Galois schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:16:
[...]
Ik gebruik ook naar volle tevredenheid Squirt. Las laatst een review over dit product: https://absoluteblack.cc/...elt-wax-coating-for-chain
Erg duur.. maar kennelijk ook erg goed? En blijft lang zitten. Dat is bij Squirt wel een groot nadeel. Elke paar tochten moet je wel bijsmeren.
niet dat ik veel in de regen fiets, maar er zijn al genoeg redenen om niet te gaan fietsen, als daar "dan moet ik mijn ketting weer opnieuw afspoelen met kokend water en 4 minuten in een pannetje kokende wax leggen en af laten koelen etc" dan is het in ieder geval niks voor mijGRAPHENwax ® coating will last on the chain for approximately 450 km (280 mi) in dry road conditions. The longevity of the coating will be reduced in dusty/off-road conditions. When the chain starts sounding dry, it is time to re-wax. When riding in rain/wet conditions, the chain should be re-waxed after each ride. This is inherent to all hot melt waxes no matter the brand, and cannot be avoided.
Die van mij werd begin maart 2020 4, toen 3 dagen school. Toen lockdown 1, zomervakantie en lockdown 2.Stoffa schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:19:
[...]
Die van mij is 4. Hij mocht vanaf half december naar school. De dag na zijn verjaardag gingen alle scholen dicht. Dacht dat ik gek werd.
Ruilen?
Boeshield T9pier87 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:22:
iemand nog aanraders?
Ik gebruik zelf Squirt, vroeger gebruikte ik Boeshield. Ik denk dat Boeshield wat minder snel droogloopt, kraakt etc. Maar wel weer wat sneller zwart wordt.
Gefeliciteerd. Daar gaat je vrije tijdNutterd schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:49:
[...]
Sowieso komt tussen nu en 4 weken ons eerste dochtertje dus ik skip sowieso de trainingsapps maar ff
Maar niet getreurd, kinderen tot 16 jaar mogen gratis Zwiften
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik gebruik tegenwoordig enkel smeermiddel van Shimano (dry / wet lube) voor mijn Shimano drive train(s). Werkt prima / no complaints / houd het simpel / blijf ik dicht bij (advies van) de fabrikant en ook niet al te kostbaar.
Voorheen ook Morgan Blue gebruikt ansich ook prima maar gaf wel vieze drive train.
Kinderen discussie:
Kan toch prima in dit topic? Sinds sept ook eigenaar van een exemplaar. Corona red me. Ik maak gemiddeld tussen de 8 en 12 uur (trainings)uren per week. Deel van die tijd is helaas wel meer naar indoor verschoven (flexibiliteit). Voordeel is wel dat je indoor gerichter kunt trainen. Ik ben wel een van de gelukkigen waarbij het exemplaar al doorsliep in de nacht na 2 maanden. Momenteel nog op zoek naar aanhangwagen om recovery spins te combineren.
Ik kan wel minder posten op Tweakers omdat ik nu overdag echt werk en onderhoud kind en fiets meer prio heeft.
@Flipmo
Ben al 3/4 dagen in de weer om een cx/gravel bandensetje tubeless luchtdicht te krijgen. Verschilt echt enorm per band(en merk) is mijn ervaring. Schwalbe krijg ik voor zowel CX als MTB direct goed dicht. Terwijl ik nu met Challenge gravel banden al ff in de weer ben. Op de racert (25 mm) brand ik nog mijn vingers nog niet aan tubeless, m.i. is het geen goede combi op hoge druk. Een biba is op de racert ook makkelijk te wisselen.
Voorheen ook Morgan Blue gebruikt ansich ook prima maar gaf wel vieze drive train.
Kinderen discussie:
Kan toch prima in dit topic? Sinds sept ook eigenaar van een exemplaar. Corona red me. Ik maak gemiddeld tussen de 8 en 12 uur (trainings)uren per week. Deel van die tijd is helaas wel meer naar indoor verschoven (flexibiliteit). Voordeel is wel dat je indoor gerichter kunt trainen. Ik ben wel een van de gelukkigen waarbij het exemplaar al doorsliep in de nacht na 2 maanden. Momenteel nog op zoek naar aanhangwagen om recovery spins te combineren.
Ik kan wel minder posten op Tweakers omdat ik nu overdag echt werk en onderhoud kind en fiets meer prio heeft.
@Flipmo
Ben al 3/4 dagen in de weer om een cx/gravel bandensetje tubeless luchtdicht te krijgen. Verschilt echt enorm per band(en merk) is mijn ervaring. Schwalbe krijg ik voor zowel CX als MTB direct goed dicht. Terwijl ik nu met Challenge gravel banden al ff in de weer ben. Op de racert (25 mm) brand ik nog mijn vingers nog niet aan tubeless, m.i. is het geen goede combi op hoge druk. Een biba is op de racert ook makkelijk te wisselen.
Vandaag net 3 stuks fietsen ontvet en geolied terwijl deze discussie begon.
De racer is weer over op zomer olie, de twee MTB's krijgen weer lekker wet lube mee.
Als wet lube gebruik ik de boven genoemde muc off ceramic wet lube, inderdaad vieze joegel maar het smeert wel lekker en de MTB's piepen niet. Met een beetje onverdunde bionet ontvetter gaat het er wel weer af.
Voor de zomer gebruik ik joe's no flats: "Joe' s Eco-Nano Dry Lube" eigenlijk wel heel goed over te spreken, toevallig een keer bij de LBS gekocht toen ik net begon met wielrennen. Olie smeert altijd prima en de ketting wordt niet te vies, kan een zomersbuitje hebben en trekt verder niet erg veel stof aan (tenzij ik door een gortdroog bos ga rijden). Toen ik voor de MTB wat nodig had gewoon snel bijbesteld en dus bij het gehypte muc-off uitgekomen. Ben ook wel benieuwd naar de wetlube van Joe's no Flats. Misschien iets voor de toekomst
Squirt wax lube klinkt heel interessant maar ik fiets ook regelmatig naast mensen met een knarsende ketting die "wax gebruiken".
-----
In ander nieuws, vandaag weer een leuke ontdekking gedaan tijdens het schoonmaken.
Was bezig met de cassette reinigen dus achterwiel eruit, ineens viel mij op dat de mavic sluitring verdacht veel op die van shimano cassettes leek. Nou heb ik campagnolo afmontage, dus ik was er van uitgegaan mijn shimano afnemer voor de MTB niet zou passen. Toch maar eens geprobeerd en warempel, ik kan mijn cassette afnemer ook voor de racer gebruiken.
Toen de cassette er af kwam viel me op dat het helemaal geen campagnolo body is
gewoon een shimano body met daarop een vermoedelijk Miche cassette. Op de laatste foto is goed te zien hoe het geen reguliere shimano cassette is omdat de uitsparingen overal gelijk groot zijn.
De kransjes iig mooi kunnen poetsen en weer wat geleerd over mijn fiets
De racer is weer over op zomer olie, de twee MTB's krijgen weer lekker wet lube mee.
Als wet lube gebruik ik de boven genoemde muc off ceramic wet lube, inderdaad vieze joegel maar het smeert wel lekker en de MTB's piepen niet. Met een beetje onverdunde bionet ontvetter gaat het er wel weer af.
Voor de zomer gebruik ik joe's no flats: "Joe' s Eco-Nano Dry Lube" eigenlijk wel heel goed over te spreken, toevallig een keer bij de LBS gekocht toen ik net begon met wielrennen. Olie smeert altijd prima en de ketting wordt niet te vies, kan een zomersbuitje hebben en trekt verder niet erg veel stof aan (tenzij ik door een gortdroog bos ga rijden). Toen ik voor de MTB wat nodig had gewoon snel bijbesteld en dus bij het gehypte muc-off uitgekomen. Ben ook wel benieuwd naar de wetlube van Joe's no Flats. Misschien iets voor de toekomst
Squirt wax lube klinkt heel interessant maar ik fiets ook regelmatig naast mensen met een knarsende ketting die "wax gebruiken".
-----
In ander nieuws, vandaag weer een leuke ontdekking gedaan tijdens het schoonmaken.
Was bezig met de cassette reinigen dus achterwiel eruit, ineens viel mij op dat de mavic sluitring verdacht veel op die van shimano cassettes leek. Nou heb ik campagnolo afmontage, dus ik was er van uitgegaan mijn shimano afnemer voor de MTB niet zou passen. Toch maar eens geprobeerd en warempel, ik kan mijn cassette afnemer ook voor de racer gebruiken.
Toen de cassette er af kwam viel me op dat het helemaal geen campagnolo body is

![]() | ![]() | ![]() |
De kransjes iig mooi kunnen poetsen en weer wat geleerd over mijn fiets
[ Voor 54% gewijzigd door Cranzai op 09-04-2021 17:38 ]
Tijd voor nieuwe buitenbanden, en gezien alle positieve berichten over 28mm, deze er maar eens onder gegooid. Man, dat had ik jaren eerder moeten weten. Wat een verschil! Meer comfort, heerlijk. En voor een groot iemand als ik (>100kg) is comfort zeker belangrijk. Ben nu van 7,5/8,0 bar naar 6,5/7,0 bar gegaan. Eerste kilometers voelden als ik lek had gereden, zo soepel voelde het. Maar daarna begin je er aan te wennen en "zweef" je over het oppervlak. Met name ongelijke ondergrond, zoals klinkers, worden veel soepeler opgvangen.
En het mooie is: op het oog is het verschil tussen 25mm en 28mm op de fiets niet te zien. Ik blijf nu bij 28mm.
En het mooie is: op het oog is het verschil tussen 25mm en 28mm op de fiets niet te zien. Ik blijf nu bij 28mm.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Om er dit weekend weer een beetje toonbaar bij te fietsen wilde ik mijn cassette demonteren en goed schoonmaken. Je weet hoe we (behoren te) rollen.
Nu wil het dat tijdens het schoonmaken één van de plastic ringetjes (+-2mm dik) uit de cassette (Ultegra 11/28 11sp) brak. De lokale fietsenmaker kwam niet verder dan "ik heb nog wel een nieuwe cassette liggen tegen adviesprijs".
Dat lijkt me niet helemaal nodig voor een cassette die slechts 3 maanden/2k km oud is, en waarbij er slechts een ringetje is gebroken. De fietsenmaker had echter geen losse ringetjes te koop, maar ook online kan ik dit nergens echt vinden. Ik weet niet eens op welke naam ik zou moeten zoeken.
Helaas heb ik mijn oude cassette niet meer... Iemand die me verder kan helpen aan een zoekterm/verkooppunt?
Nu wil het dat tijdens het schoonmaken één van de plastic ringetjes (+-2mm dik) uit de cassette (Ultegra 11/28 11sp) brak. De lokale fietsenmaker kwam niet verder dan "ik heb nog wel een nieuwe cassette liggen tegen adviesprijs".
Dat lijkt me niet helemaal nodig voor een cassette die slechts 3 maanden/2k km oud is, en waarbij er slechts een ringetje is gebroken. De fietsenmaker had echter geen losse ringetjes te koop, maar ook online kan ik dit nergens echt vinden. Ik weet niet eens op welke naam ik zou moeten zoeken.
Helaas heb ik mijn oude cassette niet meer... Iemand die me verder kan helpen aan een zoekterm/verkooppunt?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Fg0jtVK5dNoqfzYXyrozWytG.jpg?f=user_large)
Dat is een cassette spacer en te koop voor 1 a 2 Euro
Vanwege de beperkte beschikbaarheid van fietsonderdelen, zou je kunnen overwegen 10-secondenlijm te gebruiken. Wel eerst goed laten drogen voordat je deze terugplaatst
Vanwege de beperkte beschikbaarheid van fietsonderdelen, zou je kunnen overwegen 10-secondenlijm te gebruiken. Wel eerst goed laten drogen voordat je deze terugplaatst
[ Voor 62% gewijzigd door EdwinW op 09-04-2021 19:23 ]
Even geprobeerd.... met de term 'cog spacer' of 'cassette spacer' kom je een aardig eind.Mr. Stom schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:48:
Dan krijg je zoiets als dit bijvoorbeeld
Welke band heb je gepakt dan?Microkid schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:29:
Tijd voor nieuwe buitenbanden, en gezien alle positieve berichten over 28mm, deze er maar eens onder gegooid. Man, dat had ik jaren eerder moeten weten. Wat een verschil! Meer comfort, heerlijk. En voor een groot iemand als ik (>100kg) is comfort zeker belangrijk. Ben nu van 7,5/8,0 bar naar 6,5/7,0 bar gegaan. Eerste kilometers voelden als ik led had gereden, zo soepel voelde het. Maar daarna begin je er aan te wennen en "zweef" je over het oppervlak. Met name ongelijke ondergrond, zoals klinkers, worden veel soepeler opgvangen.
Conti GP5000 28mm
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
@Mr. Stom ik zou een andere fietsenmaker zoeken.. Neem aan dat hij iedere dag wel een oude cassette wisselt en dus zo'n ring over is..
Mocht je omgeving Eindhoven wonen heb ik er nog wel 1 liggen die je mag hebben.
Dank allen voor de input!
Dank ook aan @Dix0r voor je aanbod, helaas woon ik een paar uur noordelijker.
Ik ga morgenochtend even langs een weer andere, nieuwe, fietsenmaker. Dit keer een échte specialist en niet eentje die wielrennen 'er een beetje bij doet'. Kreeg binnen een kwartier antwoord op mijn e-mail en mag gratis een setje ringen mag komen halen.
Ook opvallend en het vermelden waard: tijdens het schoonmaken kwam ik er achter dat de nieuwe KMC X11 SL die ik had gekocht en had laten monteren bij deze fietsenmaker gewoon een 'simpele' X11 is (scheelt 40 euro in prijs...). Dat er dan vervolgens moeilijk wordt gedaan over zo'n ringetje ('Die verkopen we niet los, alleen een hele cassette') maakt het verhaal compleet: ik heb vanaf heden een nieuwe - niet meer zo local - bikeshop.
Dank ook aan @Dix0r voor je aanbod, helaas woon ik een paar uur noordelijker.
Ik ga morgenochtend even langs een weer andere, nieuwe, fietsenmaker. Dit keer een échte specialist en niet eentje die wielrennen 'er een beetje bij doet'. Kreeg binnen een kwartier antwoord op mijn e-mail en mag gratis een setje ringen mag komen halen.
Ook opvallend en het vermelden waard: tijdens het schoonmaken kwam ik er achter dat de nieuwe KMC X11 SL die ik had gekocht en had laten monteren bij deze fietsenmaker gewoon een 'simpele' X11 is (scheelt 40 euro in prijs...). Dat er dan vervolgens moeilijk wordt gedaan over zo'n ringetje ('Die verkopen we niet los, alleen een hele cassette') maakt het verhaal compleet: ik heb vanaf heden een nieuwe - niet meer zo local - bikeshop.
Zo'n ding past ook in een envelopje en dan mag je @Mr. Stom vast een tikkie sturen.Dix0r schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:00:
@Mr. Stom ik zou een andere fietsenmaker zoeken.. Neem aan dat hij iedere dag wel een oude cassette wisselt en dus zo'n ring over is..
#Durf-te-vragen
Ik had je graag geholpen @Mr. Stom , helaas heb ik alleen oude 10 speed liggen. En ik ga er vanuit dat die breedte anders is.
Wel lezen zip

Haha lekker hoor, hopelijk niet de tubeless variant

"crossed e-mails" roepen we dan doorgaans snelmhr-zip schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:05:
[...]
Zo'n ding past ook in een envelopje en dan mag je @Mr. Stom vast een tikkie sturen.
#Durf-te-vragen
Ik had je graag geholpen @Mr. Stom , helaas heb ik alleen oude 10 speed liggen. En ik ga er vanuit dat die breedte anders is.
Wel lezen zip
Ik heb wel het vertrouwen in de medemens meteen terug als je op dit topic zit. Zowel in DM als hier meteen een hoop lui die je graag helpen
Herkenbaar. Zelf ben ik, door aanschaf van een nieuwe fiets, van 25mm naar 32mm gegaan. Toen ik hem kocht dacht ik "binnenkort maar smallere banden aanschaffen". Inmiddels ben ik iets van 1000km verder en nog geen enkele behoefte om te veranderen. Echt heerlijk. Op de weg merk ik niet direct dat ik aan snelheid heb ingeboet, maar fietsen over klinkers, schelpen paadjes of in het algemeen offroad is zo fijn.Microkid schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:29:
Tijd voor nieuwe buitenbanden, en gezien alle positieve berichten over 28mm, deze er maar eens onder gegooid. Man, dat had ik jaren eerder moeten weten. Wat een verschil! Meer comfort, heerlijk. En voor een groot iemand als ik (>100kg) is comfort zeker belangrijk. Ben nu van 7,5/8,0 bar naar 6,5/7,0 bar gegaan. Eerste kilometers voelden als ik led had gereden, zo soepel voelde het. Maar daarna begin je er aan te wennen en "zweef" je over het oppervlak. Met name ongelijke ondergrond, zoals klinkers, worden veel soepeler opgvangen.
Dus voor 2021 is het motto "voor je het weet, ga je breed"
Dan weet ik 100% zeker dat ik ritjes waarvan ik denk: om die bui rij ik wel heen, echt nooit meer ga doen. Al was het maar om dat ik nooit om die bui heen rij.Prulleman schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:53:
niet dat ik veel in de regen fiets, maar er zijn al genoeg redenen om niet te gaan fietsen, als daar "dan moet ik mijn ketting weer opnieuw afspoelen met kokend water en 4 minuten in een pannetje kokende wax leggen en af laten koelen etc" dan is het in ieder geval niks voor mij
@Fisico even anders wat, iets wat me toch al een poosje bezig houdt, "... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)" waar komt dat in hemelsnaam vandaan?
Heb denk ik wel zo'n ringetje ergens liggen. Nog nodig? Kan het zo voor je opsturen, of je mag het komen op ophalen.Mr. Stom schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:48:
Om er dit weekend weer een beetje toonbaar bij te fietsen wilde ik mijn cassette demonteren en goed schoonmaken. Je weet hoe we (behoren te) rollen.
[Afbeelding]
Wat is daar mis mee?rolandos582 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:07:
[...]
Haha lekker hoor, hopelijk niet de tubeless variant
@mhr-zip kom er maar inNoxa schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 23:15:
Wat is daar mis mee?
Een goede vraag, uit de Ronde van Vlaanderen van voor 2010, want daarna ben ik een poosje weggeweest. Daar zegt Wuyts het bij de beklimming van Paterberg want haaks de bocht om en dan omhoog van oei oei.Cranzai schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 22:35:
@Fisico even anders wat, iets wat me toch al een poosje bezig houdt, "... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)" waar komt dat in hemelsnaam vandaan?
Bikeshoe4u
Als je hem er omkrijgt en hij blijft heel helemaal niks.Noxa schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 23:15:
Wat is daar mis mee?
https://www.instagram.com/p/CMYRGt5lscr/
Neee ik had het over die KABOOM en kl**en GP5000 TL
Ohja, dat is een fijne zaak
Maar serieus in de winter rij ik met mijn oude schoenen en overschoenen en vandaag dus weer eens met de schoenen uit Nijkerk en dat verschil is echt onbeschrijfelijk groot. Misschien toch eens aan de echte winterschoenen de aankomende winter, want dit is teveel behelpen. Wel jammer dat mijn wielrenbudget bijna op is na de nieuwe fiets. Dus dan toch de oude maar verkopen

Toch maar even vragen. Is er een beperking voor wat betreft bandbreedte bij als je velgremmen hebt? Mijn gevoel zegt van niet, maar zeker weten doe ik het niet.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Ja, die is er zeker. Welke remhoeven heb je?Maarten_E schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 23:49:
Toch maar even vragen. Is er een beperking voor wat betreft bandbreedte bij als je velgremmen hebt? Mijn gevoel zegt van niet, maar zeker weten doe ik het niet.
Shimano R7000 105.Vinniiee schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 23:52:
[...]
Ja, die is er zeker. Welke remhoeven heb je?
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Dan is 28mm de max. Is ook deels afhankelijk van de hoogte van het boutgat in je frame en de breedte van de velg.
Maar op mijn Giant past het net met 22.5mm (extern) velgen, af en toe blijft er zelfs een steentje zitten tussen band en klauw en op volle druk krijg ik moeilijk de band tussen de blokken door. Niet ideaal dus maar het rijdt en staat wel een stuk beter dan 25mm.
[ Voor 6% gewijzigd door GWBoes op 10-04-2021 00:26 ]
Tip van een andere flip: gebruik alu nippels, maar doop de spaakdraad in gekookte lijnolie voordat je de nippel er op draait.Stoffa schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:18:
Om dan weer even ontopic te komen: Ik zit hier met een achterwiel met een te lage spaak spanning, en vastgeroeste alu nippels. Ik hou de bladed spokes tegen met zo'n tooltje, maar ze draaien gewoon mee met de spaaknippel. Wat is dit irritant zeg.
Tip van flip: zorg dat je die in messing haalt ipv alu als je een wielset koopt.
De lijnoloe heeft een driedubbele functie:
1. als smeermiddel bij het spaken
2. het hardt langzaam uit dan gaat het als een soort locktite werken
3. voorkomen van galvanische corrosie tussen de nippel en de rvs spaak, zoadat je die later gewoon weer los kunt draaien.
Jep, dat is een Shimano body, en eentje waar de tand des tijds aan heeft zitten knagen, al hoeft dat geen probleem te zijn.Cranzai schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:29:
Toen de cassette er af kwam viel me op dat het helemaal geen campagnolo body isgewoon een shimano body met daarop een vermoedelijk Miche cassette. Op de laatste foto is goed te zien hoe het geen reguliere shimano cassette is omdat de uitsparingen overal gelijk groot zijn.
De kransjes iig mooi kunnen poetsen en weer wat geleerd over mijn fiets![]()
Je cassette is heel interessant maar vrijwel zeker géén Miche, ik ken die tandwieltjes en die hebben een andere vorm en ander afwerking.
Als ik ze tel heb je 10 kransjes er op zitten, correct?
Op je laatste foto denk ik te zien dat alle tandjes van één tandwieltje dezelfde vorm hebben. Klopt dat ook?
Dat betekent dan dat de tandwieltjes niet specifiek gemaakt zijn voor geeindexeerd schakelen. Dat vind ik heel opvallend, want dat heb ik nooit meer gezien sinds 7 speed cassettes in zwang raakten.
Schakelt je achterderailleur zuiver over de hele cassette heen? Dat betekent dat de spacing van de tandwieltjes keurig overeenkomt met de Campagnolo indexering. Dat is ook heel opmerkelijk want het houdt in dat de dikte van de spacers tussen je tandwieltjes specifiek voor Campagnolo is, maar met diameter voor de Shimano body!
Opmerkelijk en interessant.
Zo'n gat heeft niks met het type band te maken. Er is geen één band die dat overleefd.mhr-zip schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 23:39:
[...]
Als je hem er omkrijgt en hij blijft heel helemaal niks.
https://www.instagram.com/p/CMYRGt5lscr/
En ja ze gaan er een strak om, dat ben ik met je eens. Met stevige banden lichters en een beetje geweld is het mij tot nu toe altijd gelukt. Van het weekend nog een setje gewisseld, vind het allemaal wel mee vallen.
@DieAnder Op zich een goede tip van die lijnolie, maar wel alleen relevant als je zelf bouwt.
99% koopt zijn wielset als 1 geheel, en dan kan je er vergif op innemen dat er zich tussen spaak en nippel niet één of ander anti-seize middeltje bevindt.
99% koopt zijn wielset als 1 geheel, en dan kan je er vergif op innemen dat er zich tussen spaak en nippel niet één of ander anti-seize middeltje bevindt.
Nee maar het feit dat er nog 6 of 7 mensen in mijn niet zo druk bevolkte strava feed allemaal hetzelfde probleem hadden, allemaal met de GP5000. Vaak ook na betrekkelijk weinig km-ers*. Als je op het grote boze internet gaat zoeken, kom je nog veel meer van dit soort gevallen tegen.Noxa schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 06:28:
[...]
Zo'n gat heeft niks met het type band te maken. Er is geen één band die dat overleefd.
En ja ze gaan er een strak om, dat ben ik met je eens. Met stevige banden lichters en een beetje geweld is het mij tot nu toe altijd gelukt. Van het weekend nog een setje gewisseld, vind het allemaal wel mee vallen.
Dan zou je bijna denken dat het een feature is, maar wel een waar je niet op zit te wachten.
Het is niet dat die GP5000 op grote hoogte staat en de enige band to go is.
Iedereen doet maar wat hij wil, ik ben geen fan iig.
*Je hoeft hier echt niet te posten als je al x km rijdt "zonder problemen", ik snap ook wel dat ze niet allemaal kapot gaan. Er gaan er alleen teveel, ik rijd ook bewust geen Alfa met een reden (Sorry @GWBoes )

Kan je dit in het Chinees vertalen, dan kan @Stoffa het meesturen met de bestelling van zijn volgende wielsetDieAnder schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 00:54:
[...]
Tip van een andere flip: gebruik alu nippels, maar doop de spaakdraad in gekookte lijnolie voordat je de nippel er op draait.
De lijnoloe heeft een driedubbele functie:
1. als smeermiddel bij het spaken
2. het hardt langzaam uit dan gaat het als een soort locktite werken
3. voorkomen van galvanische corrosie tussen de nippel en de rvs spaak, zoadat je die later gewoon weer los kunt draaien.
Zijn niet om te leggen, relatief zwaar en draadjes komen los van de wang. Verder worden ze, zoals iedere Conti-band, relatief snel vierkant.Wat is daar mis mee?

Ze rijden op zich wel fijn en gaan vrij lang mee. Maar onder de streep geef ik de voorkeur aan de Schwalbe Pro One TLE (=V2).
Ik heb ze gereviewed een tijdje gelden: * klik *.
[ Voor 47% gewijzigd door havana op 10-04-2021 11:32 ]
Waar zijn eigenlijk de mooie gekleurde gp4000 gebleven? 12 jaar geleden nog met mooie rode bandjes rond, tegenwoordig is de keus helaas alleen zwart.
Mee eens, zo zie je maar dat alle waar naar zijn geld is. Ik begin nu te begrijpen waar de term 'wegwerp wielen' vandaan komt.Stoffa schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 09:22:
@DieAnder Op zich een goede tip van die lijnolie, maar wel alleen relevant als je zelf bouwt.
<NEWSFLASH>Stoffa schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 10:12:
Boys is er hier iemand die beschikt over een Unior truing stand calibration tool, of iets van dien aard? 80 piek voor iets dat je in essentie maar 1x gebruikt is me iets te gortig.
Voor een dubbeltje kun je niet op de eerste rang zitten.
[ Voor 26% gewijzigd door DieAnder op 10-04-2021 12:32 ]
Volgens mij kan je voor (deels) gekleurde bandjes alleen nog bij Michelin (bruin) en Pirelli terecht. Goodyear heeft ze ook dacht ik, gebaseerd op het 90s Eagle design uit de Formule 1.HBSVDK schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:41:
Waar zijn eigenlijk de mooie gekleurde gp4000 gebleven? 12 jaar geleden nog met mooie rode bandjes rond, tegenwoordig is de keus helaas alleen zwart.
Paar jaar terug had ik Schwalbe One eronder liggen, nog geen 50km mee gereden en steentje dwars door het verstevigde "anti lek" gedeelte. Je kunt gewoon altijd een keertje pech hebbenhavana schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:29:
[...]
Zijn niet om te leggen, relatief zwaar en draadjes komen los van de wang. Verder worden ze, zoals iedere Conti-band, relatief snel vierkant.
[Afbeelding]
Ze rijden op zich wel fijn en gaan vrij lang mee. Maar onder de streep geef ik de voorkeur aan de Schwalbe Pro One TLE (=V2).
Exact expert nodig?
Je kan ook een kapotte Toyota hebben, de kans daarop is alleen kleiner.Crazy D schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:31:
[...]
Paar jaar terug had ik Schwalbe One eronder liggen, nog geen 50km mee gereden en steentje dwars door het verstevigde "anti lek" gedeelte. Je kunt gewoon altijd een keertje pech hebben
Hey ho. Niet generaliseren héStoffa schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 09:22:
Leuke review. Ik rijd ook met GP5000TL en best tevreden. Ik vind ze wel snel slijten. Mijn achterband gaat max. 4000 km mee (en nee, ik slip niethavana schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:29:
[...]
Zijn niet om te leggen, relatief zwaar en draadjes komen los van de wang. Verder worden ze, zoals iedere Conti-band, relatief snel vierkant.
[Afbeelding]
Wat mij altijd opvalt in reviews en ook in deze van jou zijn uitspraken als:
“ Na ca. 5000 km zijn de slijtage-indicatoren van de achterband volledig weggesleten en is het dus tijd de banden te vervangen.”
...in mijn ervaring is er een factor 2 verschil tussen voor- en achterband. Niet jouw ervaring? Mijn voorband gaat ruim één (voor mij) seizoen mee (~8000 km), maar achter dus max. de helft.
Mwahhh ik zou persoonlijk wel weer bij FS kopen, alleen dan zou ik voor messing nippels gaan. Het is jammer dat de spaakspanning nu wat TLC nodig heeft, maar ook weer niet het einde van de wereld imo.DieAnder schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:24:
[...]
Mee eens, zo zie je maar dat alle waar naar zijn geld is. Ik begin nu te begrijpen waar de term 'wegwerp wielen' vandaan komt.
[...]
<NEWSFLASH>
Voor een dubbeltje kun je niet op de eerste rang zitten.
Maar goed, die keuze moet iedereen ook voor zichzelf maken. Wel zou ik dus iedereen ontraden een kant en klare wielset met alu nippels te bestellen.
Je bent welkom in Utrecht. Wieltje richten is niet moeilijkStoffa schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 10:12:
@mhr-zip Ja graag tesamen met een discount coupon, dank
Boys is er hier iemand die beschikt over een Unior truing stand calibration tool, of iets van dien aard? 80 piek voor iets dat je in essentie maar 1x gebruikt is me iets te gortig.
Iets anders:
Net weer eens een FTP-test gedaan. +20w t.o.v. de test van een maand geleden. Dat terwijl het niet eens super ging voor mijn gevoel. Straks kom ik nog in vorm
Wat mij altijd opvalt is dat mensen zo slecht lezen (no offence, niets persoonlijk bedoeld).Galois schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:11:
[...]
Leuke review. Ik rijd ook met GP5000TL en best tevreden. Ik vind ze wel snel slijten. Mijn achterband gaat max. 4000 km mee (en nee, ik slip niet).
Wat mij altijd opvalt in reviews en ook in deze van jou zijn uitspraken als:
“ Na ca. 5000 km zijn de slijtage-indicatoren van de achterband volledig weggesleten en is het dus tijd de banden te vervangen.”
...in mijn ervaring is er een factor 2 verschil tussen voor- en achterband. Niet jouw ervaring? Mijn voorband gaat ruim één (voor mij) seizoen mee (~8000 km), maar achter dus max. de helft.
Uit de review
@Crazy DNa ongeveer 2500 km begint de achterband hoekig te worden. Echter, de rijeigenschappen blijven onverminderd goed. Om de levensduur van de banden wat op te rekken, wisselen we voor en achter om een voorzien de boel van een versie lading sealant.
Dat is waarschijnlijk de 1e generatie geweest. Daar waren meer soortgelijke klachten over. Ik herken het zelf overigens niet, maar ik heb van deze serie maar 1 setje gereden.
[ Voor 17% gewijzigd door havana op 10-04-2021 14:17 ]
Zou goed kunnen, is wel paar jaartjes terug (4 of 5 of zo?).havana schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:15:
@Crazy D
Dat is waarschijnlijk de 1e generatie geweest. Daar waren meer soortgelijke klachten over. Ik herken het zelf overigens niet, maar ik heb van deze serie maar 1 setje gereden.
Exact expert nodig?
Hier ben ik tot nu toe heel erg tevreden over mijn GP5000 bandjes, maar heb dan ook geen ervaring met andere high-end banden van bijvoorbeeld Pirelli of Schwalbe; voorheen ook meer op medium-end banden gereden.
De rubber compound voor de Continental banden wordt vervoerd in producten van ons bedrijf, dus ik ben een klein beetje verplicht deze verstandhouding hoog te houden.
Morgen eens een rit van 180km solo doen; weer mooie voorbereiding voor de 400km rit die we dus in Juni willen gaan maken. Daarnaast heb ik ook nog een nieuw wielsetje voor mijn Rondo gekocht; gewone slicks moeten eronder, dan kan ik die fiets als echte bikepack monster op het asfalt gebruiken.
De rubber compound voor de Continental banden wordt vervoerd in producten van ons bedrijf, dus ik ben een klein beetje verplicht deze verstandhouding hoog te houden.
Morgen eens een rit van 180km solo doen; weer mooie voorbereiding voor de 400km rit die we dus in Juni willen gaan maken. Daarnaast heb ik ook nog een nieuw wielsetje voor mijn Rondo gekocht; gewone slicks moeten eronder, dan kan ik die fiets als echte bikepack monster op het asfalt gebruiken.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Weerbericht bekeken? Of woon je in Zuid-Europa?Yakolev schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:32:
Hier ben ik tot nu toe heel erg tevreden over mijn GP5000 bandjes, maar heb dan ook geen ervaring met andere high-end banden van bijvoorbeeld Pirelli of Schwalbe; voorheen ook meer op medium-end banden gereden.
We zijn toch niet van suiker gemaakt? Ik fiets al het hele jaar buiten.havana schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:48:
[...]
Weerbericht bekeken? Of woon je in Zuid-Europa?
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Zoek eens op marktplaats. Wie weet ergens een oud wiel waar je wat nuttigs af kunt trekken. Ooit voor 15 een wiel met versleten remranden gekocht. Is nu mijn Zwift wiel, de cassette was zelfs nog prima herbruikbaar.Mr. Stom schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:48:
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic