nomar109 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:16:
Nog even over bikefitters en recreanten: ik voel enige weerstand. Mijn gebakkenlucht-allergie speelt dan weer op. Beginnende, gezonde recreanten een paar honderd euro aftroggelen met dure aanpassingen en slecht onderbouwde adviezen en vuistregels, die elke ervaren fietser ook kan geven.
Mijn ervaring is dat je de fietshouding die bij je past moet 'vinden', door bij de aankoop de juiste maat te kiezen, veel te fietsen, te wennen aan de houding en fysiek sterker te worden (dat laatste voorkomt al heel veel pijntjes en ongemak). Door kleine tweaks uit te proberen en die telkens een paar uur fietsen de kans te geven, kom je steeds een stapje dichter bij wat voor jou het prettigst is. De meeste tweaks kosten helemaal

niks. Je leert al doende je lichaam kennen en onderscheid te maken tussen pijntjes en pijnen.
In geval van al bekende lichamelijke afwijkingen of wanneer het medisch begint te worden (terugkerende blessures, a-typische pijnen die niet meteen wegtrekken na het fietsen) lijkt me een bike-fit noodzakelijk worden, maar dan moet er wellicht ook goed gekeken worden naar jouw lichaam en zou ik er voor kiezen om in zee te gaan met iemand met een serieuze fysio-achtergrond.
Of ik het een beginner zou aanraden, nee niet gelijk..
Maar wat jij zegt over blessures, dan ben je dus echt al (te) laat. Ik heb ook een semi chronische blessure van het fietsen. Als ik het nu kan afkopen voor 1000 euro, en ik heb er gegarandeerd nooit meer last van, doe ik het gelijk. Ik heb al eens 9 maanden niet kunnen fietsen en kan nog steeds niet voluit. Dat kan je echt niet compenseren met (het plezier van) DI2 ofzo.
We lopen hier elkaar af te troeven op Sram vs Shimano op 19 of 21 mm intern brede velgen etc. Maar wat mijn "leven" echt anders gemaakt heeft met fietsen:
- Ander zadel
- Fietscomputer
- Schoenfit (@
rolandos582 dit kan bij
Bikeshoe4u)
- Bikefit
Tuurlijk heb je als beginner pijntjes waar je doorheen moet trappen. Maar brandende voeten bleken er niet bij te horen, dit waren gewoon te smalle schoenen. Zelfde voor pijn aan me nek, handen, schouder, reet etc.
Anderzijds is de "bikefit" op eens the holy grail, en ziet iedere kwakzalver er opeens geld in. En bied dit ook aan.
Of laat je overstappen van spd op spd-sl
Maar er wordt geen onafhankelijk onderzoek gedaan naar de kwaliteit. Dus als je het door een halve kwakzalver laat doen, dan kan je ook kwakzalver kwaliteit verwachten.
Wat
Ypuh ook zegt, iedereen prijst die van hem/haar aan. Maar N=1 is niet echt een heel goed onafhankelijk onderzoek, maar een "WC-eendje".
Wat ik ook met
pier87 eens ben, veel kunnen hier veel geld neer leggen voor een fiets. Dan is het echt niet dom om even in een bikefit te investeren. Ik heb "gelukkig" voordat ik een andere fiets kocht een fit gedaan, konden meteen de fietsen die er opstaan van het lijstje. Scheelde mij wel een dure miskoop. Bij een rondje fietsenmaker kan ik overal op fietsen, maar dat ga ik geen grote afstanden pijnloos volhouden, laat staan op hoog vermogen.
Tuurlijk zijn er ook legio voorbeelden van oudere wielrenners die al tientallen jaren probleemloos fietsen. Maar hoeveel stappen er ook af naar mate ze ouder worden?
Iedere twintiger kan voetballen, maar dat loopt gauw terug naarmate ze ouder worden, Dat komt uiteraard ook door andere leefomstandigheden (gezin), maar ook door blessures. Denk dat het met fietsen niet anders is.
Dus iedereen die bikefits onzin vind, doe het vooral niet (ik vond een fietscomputer ook onzin tot ik er een had

).
Iedereen die mij om advies vraagt: ik heb er veel baat bij gehad.