Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 265 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Tijdens mijn 1e lange tocht (oke, 2e, maar die 1e was 15 jaar eerder) ging mijn lampje na 80 van de 130 km redelijk uit. Ik heb onderweg mijn best gedaan veel te eten, kreeg het op een gegeven moment niet meer weg. Achteraf bezien wijt ik dat aan een klim die ik halverwege in mijn route had zitten (De Elterberg). Ben daar maximaal omhoog gegaan en had dat nooit moeten doen natuurlijk. Ik was gewoon veel te onervaren, mijn lichaam was nauwelijks gewend aan 60 km fietsen, laat staan 130 km met een klim waarop ik vol aan ging.

Dus tip naast het eten, doe kalm aan, en blijf dat doen. Laat je nergens opjagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstMid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-09 10:40

ErnstMid

Xbox GT: Capitalbully

Ypuh schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:40:
[...]

Probeer in ieder geval ieder uur/25km iets te eten. Ik hou het zelf vaak bij een mueslireep, banaan, stroopwafel (Kanjers), krentebol, appeltaart o.i.d. Als het pas je 2e 100km is zou ik misschien zelf nog wel wat meer eten, een doos mueslirepen van 8 stuks kost €1 en zou voldoende moeten zijn (ook om het intense hongergevoel na afloop tegen te gaan). Gelletjes zijn totaal niet nodig, sportrepen (die ook het hongergevoel tegen gaan) al iets meer, maar het hoeft echt niet zo duur. Een banaan of stroopwafel heeft hetzelfde effect en is nog lekkerder ook.
Het voordeel van gelletjes is dat ze veel sneller opgenomen worden en sneller weg te krijgen zijn. Maar als je gezond bent is het inderdaad absoluut niet noodzakelijk. :P
Zelf heb ik altijd een bidon water en een bidon met iets van isotoon spul erin. Daarnaast gelletjes/cola snoepjes voor als de bloedsuikers irritant doen en dingen als banaan, snelle jelle etc voor 'normaal' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Wat betreft bikefits: Aantal jaren terug prima op de fiets gezet door Pedaalkracht Joep en later nog door de Fietsfysio, beide regio Nijmegen waar ik toen woonde. Echter weer een fiets en wat schoenen later merk ik nu dat ik er zelf niet helemaal meer uitkom met mijn nieuwste schoenen (zelfs dezelfde schoenen als ik had! Maar daar zit dan blijkbaar toch weer een klein verschil in...) en ik steeds dieper de "rabbit hole" in val.

Alle variabelen hangen samen met elkaar en alles moet in de goede range (millimeters) zitten, (misschien wordt die marge ook kleiner als je ouder/roestiger wordt..?). Een klacht aan je zitvlak, betekent niet dat je zadel niet goed is of goed staat, een klacht aan je voeten betekent niet dat je schoenen niet passen of je cleats niet goed staan, maar dat zou wel kunnen... Je gevoel komt ook niet altijd overeen met wat er daadwerkelijk aan de hand is: ik heb een assymetrisch "gevoel" tussen mijn rechter en linker pedalstroke, maar ik kom er niet achter waar dat aan ligt (zadelhoogte, zadelfore/aft, cleats, schoenen, voetlengteverschil, beenlengteverschil), ik heb van allerlei kleine tweaks geprobeerd, maar elke kleine verandering hangt weer samen met alle andere variabelen. Dan doe ik weer een soort van reset naar mijn vorige positie, maar blijf toch klungelen. Moet ook zeggen dat ik op een indoor trainer alles veel beter voel of waarneem (waar moet je anders op letten he..) en dat daardoor de focus hierop in de winter groter is geworden.

Ik denk dat het in dat soort gevallen toch fijn is als er iemand van buitenaf met echt veel verstand én ervaring mee kan kijken om de oorzaak aan te pakken. Zij weten aan welke knopjes ze kunnen/moeten draaien als je ergens last van hebt. Het vervelende is dan vaak weer wel dat je dat ook weer even moet gaan proberen en dan weer terug moet gaan. Dat is een investering in tijd/moeite/geld en voor je het weet heb je weer een nieuwe schoenen/pedalen/fiets en begint het weer overnieuw :9

Ik zou willen dat ik langs die kerel van Cam Nicholls/RCA (of misschien langs BikeFitTuesday James, maar dan kom ik ook met Lake's thuis..) kon gaan! Maar misschien dat er ook Nederlandse versies van deze personen te vinden zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
Bacchus schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:55:
Ik schrik eigenlijk vooral van de slijtage van mijn 10v tov de 7v van mijn randonneur, zeker gezien het prijsverschil van de onderdelen. Daarbij schakelt de 7v ook betrouwbaarder.
Ik zag dat decathlon nog wel wat heeft? Of je daarmee wilt rijden is aan jezelf.
https://www.decathlon.nl/...1MEwSvEAQYASABEgLAnPD_BwE
Er worden gewoon 2021 modellen afgeleverd met 10 speed (tiagra) of zelfs 8spd (claris) dus ik denk dat het hooguit een corona issue is momenteel, of het is blijven steken in het Suez kanaal.

Wat betreft 7 spd ben ik het wel met je eens, die ervaring deel ik wel. Al moet ik zeggen dat ik met 11spd ook fijn fiets, maar die gaat het echt geen 10 jaar volhouden zonder noemenswaardig onderhoud, zoals mijn 3x7...

[ Voor 12% gewijzigd door Mistraller op 01-04-2021 12:28 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
RobinR schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:27:
Ik ga zaterdag een mooie tocht rijden door de Veluwe van ongeveer 100km. De tweede keer dat ik een tocht van deze afstand ga rijden.

Laatste keer kreeg ik enorme last van hongerklop halverwege de route. Toen moest ik nog 20 kilometer fietsen naar de eerstvolgende supermarkt. Dat wil ik deze keer graag voorkomen, dus mijn vraag aan jullie:

Wat zijn jullie tips qua voeding voor deze afstand? Wat nemen jullie altijd mee?
Eten vóór je een hongergevoel krijgt. Als je het voelt ben je te laat. Meestal begin ik na 20km met een appel of zo. Muesli reepjes, een liga, boterham met pindakaas, banaantje. Als ik vind dat het een serieus ritje is, dan mag ik een serieus sportreepje of gelletje mee, maar dat is niet vaak.
Bij ritten boven de 80 maak ik meestal een busje sportdrank met Fantomalt, snufje zout, zoetje, scheutje ranja voor de smaak. Lekker goedkoop, niet zo mierzoet. En de andere drinkbus zit gewoon kraanwater.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
-bolio- schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:23:
Heeft er hier iemand ervaring met een 105 R7000 left-side power meter van 4iiii of Stages op een Trek Domane SL frame modeljaar 2020 of 2021?

Ik zou er graag een willen monteren op mijn 2021 Domane SL5, maar als ik de AAA batterij test (4iiii) of de 10mm hex test (Stages) doe, dan lijkt er nét te weinig clearance. Online vind ik wel wat berichten waar het gelukt lijkt te zijn, maar mogelijk heeft er hier iemand ervaring uit eigen hand?
Ik heb een 4iiii, maar dan op een Scott Addict. Als ik de AAA naast de sensor hou (tegen de crank aan dus), dan is de AAA zo'n 1,5mm breder. Maar dat is dus wel de benodigde clearance tussen je chainstay en de sensor. Dus je kunt wel wegkomen met een 4iiii als het AAAtje nét niet past, maar dan is de ruimte wel erg krap.
Stages schijnt iets platter te zijn, maar dat weet ik verder niet. Met schuifmaatje lijkt de 4iiii sensor inderdaad zo'n 8,5mm uit te steken.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

Louislouislouis schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:34:
[...]

Tochten tot +/- 100km doe ik bij een rustig tempo op een bak havermout vooraf en tijdens de fietstocht een snickers ( :9 ).
Maar een Snickers kan dan weer niet in de zomer... ;)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Mistraller schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:26:
[...]

Ik heb een 4iiii, maar dan op een Scott Addict. Als ik de AAA naast de sensor hou (tegen de crank aan dus), dan is de AAA zo'n 1,5mm breder. Maar dat is dus wel de benodigde clearance tussen je chainstay en de sensor. Dus je kunt wel wegkomen met een 4iiii als het AAAtje nét niet past, maar dan is de ruimte wel erg krap.
Stages schijnt iets platter te zijn, maar dat weet ik verder niet. Met schuifmaatje lijkt de 4iiii sensor inderdaad zo'n 8,5mm uit te steken.
Op mijn Canyon Ultimate is er heel weinig ruimte en de 4iii past net niet. Volgens de AAA'tje test of 10 mm hex-sleutel, sowieso niet.

De Stages past bij overigens wel, die is inderdaad iets platter. Ik had eerst een 4iii gekocht en daarna omgeruild voor een Stages. Overigens op advies van Futurumshop: "Bestel maar en probeer 'm uit, past die niet, dan stuur je 'm terug."

@-bolio- dus als hij volgens de testen nét niet past, dan zal hij wel passen en met de Stages dan zeker wel is mijn verwachting.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:28
-bolio- schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:23:
Heeft er hier iemand ervaring met een 105 R7000 left-side power meter van 4iiii of Stages op een Trek Domane SL frame modeljaar 2020 of 2021?

Ik zou er graag een willen monteren op mijn 2021 Domane SL5, maar als ik de AAA batterij test (4iiii) of de 10mm hex test (Stages) doe, dan lijkt er nét te weinig clearance. Online vind ik wel wat berichten waar het gelukt lijkt te zijn, maar mogelijk heeft er hier iemand ervaring uit eigen hand?
Ja mijn DomaneSL6 2021 heeft een 4iiii powermeter geïnstalleerd en ruimte genoeg, is welliswaar ultegra maar kan mij niet voorstellen dat daar veel verschil in zit

[ Voor 5% gewijzigd door djeck op 01-04-2021 12:58 ]

PVoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 12:47
Reynouts schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:23:
Wat betreft bikefits: Aantal jaren terug prima op de fiets gezet door Pedaalkracht Joep en later nog door de Fietsfysio, beide regio Nijmegen waar ik toen woonde. Echter weer een fiets en wat schoenen later merk ik nu dat ik er zelf niet helemaal meer uitkom met mijn nieuwste schoenen (zelfs dezelfde schoenen als ik had! Maar daar zit dan blijkbaar toch weer een klein verschil in...) en ik steeds dieper de "rabbit hole" in val.

Alle variabelen hangen samen met elkaar en alles moet in de goede range (millimeters) zitten, (misschien wordt die marge ook kleiner als je ouder/roestiger wordt..?). Een klacht aan je zitvlak, betekent niet dat je zadel niet goed is of goed staat, een klacht aan je voeten betekent niet dat je schoenen niet passen of je cleats niet goed staan, maar dat zou wel kunnen... Je gevoel komt ook niet altijd overeen met wat er daadwerkelijk aan de hand is: ik heb een assymetrisch "gevoel" tussen mijn rechter en linker pedalstroke, maar ik kom er niet achter waar dat aan ligt (zadelhoogte, zadelfore/aft, cleats, schoenen, voetlengteverschil, beenlengteverschil), ik heb van allerlei kleine tweaks geprobeerd, maar elke kleine verandering hangt weer samen met alle andere variabelen. Dan doe ik weer een soort van reset naar mijn vorige positie, maar blijf toch klungelen. Moet ook zeggen dat ik op een indoor trainer alles veel beter voel of waarneem (waar moet je anders op letten he..) en dat daardoor de focus hierop in de winter groter is geworden.

Ik denk dat het in dat soort gevallen toch fijn is als er iemand van buitenaf met echt veel verstand én ervaring mee kan kijken om de oorzaak aan te pakken. Zij weten aan welke knopjes ze kunnen/moeten draaien als je ergens last van hebt. Het vervelende is dan vaak weer wel dat je dat ook weer even moet gaan proberen en dan weer terug moet gaan. Dat is een investering in tijd/moeite/geld en voor je het weet heb je weer een nieuwe schoenen/pedalen/fiets en begint het weer overnieuw :9

Ik zou willen dat ik langs die kerel van Cam Nicholls/RCA (of misschien langs BikeFitTuesday James, maar dan kom ik ook met Lake's thuis..) kon gaan! Maar misschien dat er ook Nederlandse versies van deze personen te vinden zijn ;)
Volgens mij kent @mhr-zip nog wel iemand. Ik dacht iets met fietsschoen4jou ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 07:46

McMiGHtY

- burp -

Grin schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:56:
Was weer een heerlijk weertje vanavond, ik roep het niet snel maar dit had in kort/kort gekund - met een beetje olie op de benen. Gelukkig konden de mouwstukken uit, en weer aan om 19:30.
Afstappen om een foto te maken van je fiets; een unicum. Kan me niet herinneren dat ik dat ooit heb gedaan op een reguliere trainingsrit...
Het licht was prachtig en de compositie valt me ook niet tegen; was zowaar de moeite!
Morgen de zomerbandjes maar eens monteren! :Y

[Afbeelding]
Je hebt toch wel op insta @baswiegel getagged en #putyourbikeonabridge als hashtag?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:13
Galois schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:49:
[...]

Maar een Snickers kan dan weer niet in de zomer... ;)
Haha, is niet ideaal inderdaad! Desalniettemin probeer ik het vaak alsnog, met meestal een kliederboel als gevolg (want je wil wel al fietsend eten natuurlijk B) ).

Mocht je in de zomer iemand zien fietsen met chocola op z’n gezicht heb je dus dikke kans dat ik het ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:20
rolandos582 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:59:
[...]

Volgens mij kent @mhr-zip nog wel iemand. Ik dacht iets met fietsschoen4jou ofzo?
@Reynouts

Inderdaad:

fietsschoen4jou.nl

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 10:54

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

@djeck @Galois @Mistraller Dank voor jullie reactie. Zeker na de feedback van djeck, aannemende dat een 105 crank en Ultegra crank even dik zijn, lijkt een 4iiii te passen. Goed om te weten dat anders een Stages ook nog een dunnere fallback mogelijkheid is.

Ik lees dat (3rd gen) Stages en 4iiii vergelijkbare functionaliteit en kwaliteit leveren, en aangezien ik 4iiii goedkoper kan vinden (259 vs 299 voor Stages) heeft 4iiii een lichte voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

-bolio- schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:34:
@djeck @Galois @Mistraller Dank voor jullie reactie. Zeker na de feedback van djeck, aannemende dat een 105 crank en Ultegra crank even dik zijn, lijkt een 4iiii te passen. Goed om te weten dat anders een Stages ook nog een dunnere fallback mogelijkheid is.

Ik lees dat (3rd gen) Stages en 4iiii vergelijkbare functionaliteit en kwaliteit leveren, en aangezien ik 4iiii goedkoper kan vinden (259 vs 299 voor Stages) heeft 4iiii een lichte voorkeur.
Dat was inderdaad ook mijn overweging om voor de 4iii te gaan. De nieuwste versies zijn vrijwel identiek in de reviews die ik gelezen heb. Helaas heb ik de 4iii terug moeten sturen :)
(ook vond ik de sticker van de Stages niet mooi!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:30
Louislouislouis schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:06:
[...]

Haha, is niet ideaal inderdaad! Desalniettemin probeer ik het vaak alsnog, met meestal een kliederboel als gevolg (want je wil wel al fietsend eten natuurlijk B) ).

Mocht je in de zomer iemand zien fietsen met chocola op z’n gezicht heb je dus dikke kans dat ik het ben.
Snicker in de vriezer en bevroren meenemen, scheelt smelten. En wellicht dat in alufolie wikkelen helpt. Daarnaast is zelf reepjes bouwen ook leuk :)

Gisteren 2 uur gefietst met 1 bidon en een banaan (en alsnog honger) bij vertrek. Redde het prima tot thuis maar merkte dat ik wel op het randje begon te komen, hongerklopje was onderweg. Bij thuiskomst enorm veel gebunkerd (wel gezond) en ‘s avonds een biertje dat zo diep viel dat ik om 21.15 in bed lag :+ volgende keer toch wat meer eten gedurende de dag.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:58

Op mijn Endurace paste het ook net niet, liep net aan. Heb toen het ringetje wat uit de originele crank kwam als extra op de 4iiii crank gezet en dat zorgde voor voldoende clearance.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:38
Nutterd schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:08:
[...]

Ik zag hem voorbij komen op strava...wil je dat niet meer doen op dagen dat ik een ritje doe waar ik trots op ben? Is niet goed voor mijn ego :+

Alvast bedankt!
Haha beetje inspiratie voor andere mensen zullen we maar zeggen 8)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
RobinR schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:27:
Wat zijn jullie tips qua voeding voor deze afstand? Wat nemen jullie altijd mee?
Genoeg!

Hier is verder geen sluitend antwoord op de geven.

Als beginner is je interne motor niet efficiënt. Dus jij verbrand veel meer dan de veel rijders hier. Dus moet je ook meer eten. Je interne motor werkt beter met brandstof, dus gooi dat er ook in! Daarnaast heb ik rijdende weg ook wel eens wat laten vallen met papiertje open maken. Dus neem genoeg mee!!

Iedere 45/60 min. eten kan prima, oprekken komt later wel.

Je wordt goed in wat je traint, iedereen hier denkt dat je van een haplucht en een borrelglaasje water beter wordt.
Daar wordt je inderdaad beter van; je kan harder op een haplucht en borrelglaasje water rijden. Maar of je overall prestaties ook beter worden, daar durf ik wel hardop aan te twijfelen.

Verder: Je lichaam neemt water met iets er door beter op dan plain water.
En wat je mee kan nemen om te eten:

Nutterd in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
Ypuh in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
mhr-zip in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik wil nog wel eens "rice cakes" maken, zijn recepten van EF Education en van INEOS/Sky wel van te vinden, vrij simpel te maken en makkelijk om in de diepvries te hebben liggen.

Daarnaast, heb ik een zak met maltodextrine staan. 30gram is ongeveer 29,5gram Koolhydraten, daar een paar scheppen van in een bidon met wat ranje voor de smaak en eventueel een snufje zout.

En als je voor het eerst wat lange(re) ritten gaat maken, neem gewoon te veel mee en wees niet bang om een tankstation in te duiken voor een broodje :)

En qua bikefit, ooit 1tje gedaan bij bikeaction hiero in Alkmaar, maar de uitkomst daarvan daar kon ik eigenlijk niks van maken (de documentjes), wel anders op de fiets gezet. Na dat filmje van Suzanne bij RideOut 020, heb ik wel het idee om daar een afspraak bij te maken.

[ Voor 20% gewijzigd door McMiGHtY op 01-04-2021 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:37

Op mijn Canyon Ultimate paste de AAA batterij test niet, maar de power meter (4IIII) wel mooi. En inderdaad, de stages is de net wat dunnere optie mocht het toch niet passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:45
Campagnolo komt met dubbelzijdige schijfremmen :O :r

Afbeeldingslocatie: https://racefiets.cc/wp-content/uploads/campagnolo-colnago-1-april.jpg.webp

(En dat op 1 april)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ja..want die campa remmen die doen het niet goed..hebbie er 2 van nodig om een beetje op tijd stil te staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 08:58
Ypuh schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:42:

[Afbeelding]

(En dat op 1 april)
Ik heb werkelijk waar geen idee of dit echt of een grap is.. :/
Gezien mijn eigen inzicht dat dit alleen maar een gewicht issue is moet het dus wel een 1 April grap zijn? Toch? :| :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
Die schijf aan de achterzijde ziet er verdacht raar uit, fotosoep?
Ff serieus, dit gelooft toch niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:05
Als je naar de licht/schaduwwerking op de schijf kijkt zou het licht van onderen moeten komen op de achterste schijf.

[ Voor 12% gewijzigd door Maarten_E op 01-04-2021 14:50 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verhto
  • Laatst online: 19:40
sowieso 1 april
onderste spaken kloppen ook niet in dit patroon :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:08
@WaSteiL Dat zijn de beste toch?

Maar volgens mij zit er rechts niet eens een klauw op de foto van Ypuh. En wat hier onderaan staat gaat toch een stap te ver om het enigzins geloofwaardig te houden.

Flickr - Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stufferdt
DDX schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:04:
[...]

Haha beetje inspiratie voor andere mensen zullen we maar zeggen 8)
Ik heb het al een keer gevraagd denk ik, maar wat eet en verbrand je op zo'n dag? Ik kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld ook het bijvullen van bidons wel moet gaan plannen op een gegeven moment? En dat je zakjes vol zitten met repen :+
McMiGHtY schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:30:
Ik wil nog wel eens "rice cakes" maken, zijn recepten van EF Education en van INEOS/Sky wel van te vinden, vrij simpel te maken en makkelijk om in de diepvries te hebben liggen.

Daarnaast, heb ik een zak met maltodextrine staan. 30gram is ongeveer 29,5gram Koolhydraten, daar een paar scheppen van in een bidon met wat ranje voor de smaak en eventueel een snufje zout.

En als je voor het eerst wat lange(re) ritten gaat maken, neem gewoon te veel mee en wees niet bang om een tankstation in te duiken voor een broodje :)

En qua bikefit, ooit 1tje gedaan bij bikeaction hiero in Alkmaar, maar de uitkomst daarvan daar kon ik eigenlijk niks van maken (de documentjes), wel anders op de fiets gezet. Na dat filmje van Suzanne bij RideOut 020, heb ik wel het idee om daar een afspraak bij te maken.
Ricecakes staan hier ook nog op de planning ja! Tijdje terug een eerste poging gedaan om de GCN-repen te maken. Waren prima gelukt, al was donkere bastardsuiker niet ideaal, ze waren wat donker en karamelachtig, maar prima brandstof om de motor draaiende te houden.

Volgende poging wordt iets uit dit filmpje denk ik: Manon's favourite homemade bars.

Deze cake van 24kitchen wil ik ook nog proberen. Zit geen toegevoegde suiker in, maar 100 gram gedroogde pruimen, een appel en 100gram rozijnen moeten toch ook wel wat doen lijkt me.

[ Voor 66% gewijzigd door Stufferdt op 01-04-2021 15:02 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Stufferdt schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:57:
[...]

Ik heb het al een keer gevraagd denk ik, maar wat eet en verbrand je op zo'n dag? Ik kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld ook het bijvullen van bidons wel moet gaan plannen op een gegeven moment? En dat je zakjes vol zitten met repen :+
En dat valt dus best mee, ik had zelfs nog reepjes over na afloop.
Goed ontbijt natuurlijk (flinke bak havermout)

2 bananen
2 noten reepjes
2 clifbar block zakjes.
over:
2 noten reepjes
1 clifbar block zakje

en stops:
bij de posbank flesje cola, broodje en cake
bij tankstation flesje cola en gevulde koek (en flesje 'sportdrank' voor in bidon)

2 keer refill bidons. (1 keer bovenop de posbank bij kraantje, 2e keer bij tankstation strand Nulde)
En misgrijpen bij kraantje Rhenen die nog afgesloten was en bij Amerongseberg was fietscafe ook nog gesloten. (wilde ik eerst lekker taartje halen)

En verbranden was volgens powermeter/strava 7650 calorieen.

En na afloop flinke maaltijd natuurlijk en als toetje bak kwak.

[ Voor 10% gewijzigd door DDX op 01-04-2021 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
DDX schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:02:
[...]

En dat valt dus best mee, ik had zelfs nog reepjes over na afloop.
Goed ontbijt natuurlijk (flinke bak havermout)

2 bananen
2 noten reepjes
2 clifbar block zakjes.
over:
2 noten reepjes
1 clifbar block zakje

en stops:
bij de posbank flesje cola, broodje en cake
bij tankstation flesje cola en gevulde koek (en flesje 'sportdrank' voor in bidon)

2 keer refill bidons. (1 keer bovenop de posbank bij kraantje, 2e keer bij tankstation strand Nulde)

En verbranden was volgens powermeter/strava 7650 calorieen.
Valt me enorm mee eigenlijk. Een liter cola, een broodje en 2x zoete koek (cake en gevulde koek) doen natuurlijk best wel wat qua suikers, maar qua kcal of hoeveelheid vocht had ik meer verwacht eigenlijk.

Heb je dan thuis of de dag erna niet enorme honger die eigenlijk niet te stillen is? Dat is dus mijn manko als ik onvoldoende eet, dan ben ik daarna onverzadigbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Stufferdt schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:05:
[...]

Valt me enorm mee eigenlijk. Een liter cola, een broodje en 2x zoete koek (cake en gevulde koek) doen natuurlijk best wel wat qua suikers, maar qua kcal of hoeveelheid vocht had ik meer verwacht eigenlijk.

Heb je dan thuis of de dag erna niet enorme honger die eigenlijk niet te stillen is? Dat is dus mijn manko als ik onvoldoende eet, dan ben ik daarna onverzadigbaar.
Het is niet voldoende kwa energie zo over de dag, maar 's avonds kan je flink bunkeren dus.
En volgende ochtend wordt je ook wel wakker dat je weer flinke portie havermout naar binnen kan werken.
Merk ook wel dat je dagen daarna wel wat extra naar binnen kan werken, al had ik gisteren natuurlijk ook weer 120km ofzo gefietst.

Maar op bepaald moment kan je ook niet meer echt eten naar binnen werken zo op de fiets.
Merkte ik bij de gevulde koek bijvoorbeeld al.
Op zo'n moment zou je eigenlijk wat anders moeten eten, wil ook wel eens bak friet halen ofzo dan onderweg bij lange rit.

Scheelt natuurlijk dat mijn lichaam wel wat gewend is dus ik weet wel beetje wat ik kan/moet eten.
Maar ik heb er geen wetenschap van gemaakt met afwegen ed.

[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 01-04-2021 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Maar jij moet toch ook geen grammetje vet ondertussen meer hebben toch ? Tegen dat soort ritten is niet op te eten joh.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Zit zo rond de 69kg (met 1.86)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:15
Michaelg schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:12:
Maar jij moet toch ook geen grammetje vet ondertussen meer hebben toch ? Tegen dat soort ritten is niet op te eten joh.
Hij heeft ook een zittend beroep ter compensatie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimplySimon
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 20:18
Salteh schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:49:
[...]

Elke fietsenmaker met een SM-PCE1 / SM-PCE02 moet dat kunnen.
(oftewel elke fietsenmaker met sportieve fietsen of Shimano e-Bikes in het assortiment).

Die tools kan je direct aansluiten op elk onderdeel, dus heel de fiets meenemen is niet per se noodzakelijk. Maar goed... het is een fiets he.. ik zou 'm waarschijnlik gewoon langs de fietsenmaker fietsen :)
De fietsenmaker had vandaag pas tijd om er naar te kijken. Helaas moeten ze (na mijn diagnose, hun diagnose en advies van Shimano concluderen dat hij overleden is). De derailleur werd ook door hun software gewoon herkend en er waren geen foutmeldingen zichtbaar. Ik ga thuis nog proberen de firmware te 'vernieuwen', maar ben bang dat het gewoon einde verhaal is.
Nogmaals dank voor je hulp @Salteh !

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mistraller

[Afbeelding]

(En dat op 1 april)
Mooie filename :X

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking

[Afbeelding]

(En dat op 1 april)
Mooi toch. Wat meer symmetrie is altijd goed. ;) En natuurlijk dubbele remkracht O+

En voor jou ook niet onbelangrijk. Nog meer kans op op piepende of aanlopende remmen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Qua drinken neem ik meestal water/suikervrije ranja mee, maar beter is iets met electrolyten, zeker als het zo warm is als gister. 2 grote bidons van 750ml zou voldoende moeten zijn als je voor vertrek en bij thuiskomt ook ff wat extra glazen vocht drinkt.
Ik hoorde pas iets over kokoswater dat dat goed was, nu lijkt het mij wat duur om het standaard in je bidon te doen. Maar bij een lange tocht 6 tabletten naar binnen werken is ook weer niet zo gezond denk ik 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
[...]
Qua drinken neem ik meestal water/suikervrije ranja mee, maar beter is iets met electrolyten, zeker als het zo warm is als gister. 2 grote bidons van 750ml zou voldoende moeten zijn als je voor vertrek en bij thuiskomt ook ff wat extra glazen vocht drinkt.
Waarom suikervrij eigenlijk ?
Beetje normale ritten gooi ik in 1 bidon ook altijd wat ranja achtig spul maar geen suikervrije varianten.
Voor rit zoals afgelopen dinsdag werd het wel sportpoeder dronk.

Andere bidon altijd water.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mhr-zip
nomar109 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:16:
Nog even over bikefitters en recreanten: ik voel enige weerstand. Mijn gebakkenlucht-allergie speelt dan weer op. Beginnende, gezonde recreanten een paar honderd euro aftroggelen met dure aanpassingen en slecht onderbouwde adviezen en vuistregels, die elke ervaren fietser ook kan geven.
Mijn ervaring is dat je de fietshouding die bij je past moet 'vinden', door bij de aankoop de juiste maat te kiezen, veel te fietsen, te wennen aan de houding en fysiek sterker te worden (dat laatste voorkomt al heel veel pijntjes en ongemak). Door kleine tweaks uit te proberen en die telkens een paar uur fietsen de kans te geven, kom je steeds een stapje dichter bij wat voor jou het prettigst is. De meeste tweaks kosten helemaal 8) niks. Je leert al doende je lichaam kennen en onderscheid te maken tussen pijntjes en pijnen.
In geval van al bekende lichamelijke afwijkingen of wanneer het medisch begint te worden (terugkerende blessures, a-typische pijnen die niet meteen wegtrekken na het fietsen) lijkt me een bike-fit noodzakelijk worden, maar dan moet er wellicht ook goed gekeken worden naar jouw lichaam en zou ik er voor kiezen om in zee te gaan met iemand met een serieuze fysio-achtergrond.
Of ik het een beginner zou aanraden, nee niet gelijk..

Maar wat jij zegt over blessures, dan ben je dus echt al (te) laat. Ik heb ook een semi chronische blessure van het fietsen. Als ik het nu kan afkopen voor 1000 euro, en ik heb er gegarandeerd nooit meer last van, doe ik het gelijk. Ik heb al eens 9 maanden niet kunnen fietsen en kan nog steeds niet voluit. Dat kan je echt niet compenseren met (het plezier van) DI2 ofzo.

We lopen hier elkaar af te troeven op Sram vs Shimano op 19 of 21 mm intern brede velgen etc. Maar wat mijn "leven" echt anders gemaakt heeft met fietsen:

- Ander zadel
- Fietscomputer
- Schoenfit (@rolandos582 dit kan bij Bikeshoe4u)
- Bikefit

Tuurlijk heb je als beginner pijntjes waar je doorheen moet trappen. Maar brandende voeten bleken er niet bij te horen, dit waren gewoon te smalle schoenen. Zelfde voor pijn aan me nek, handen, schouder, reet etc.

Anderzijds is de "bikefit" op eens the holy grail, en ziet iedere kwakzalver er opeens geld in. En bied dit ook aan. Of laat je overstappen van spd op spd-sl O-)
Maar er wordt geen onafhankelijk onderzoek gedaan naar de kwaliteit. Dus als je het door een halve kwakzalver laat doen, dan kan je ook kwakzalver kwaliteit verwachten.

Wat Ypuh ook zegt, iedereen prijst die van hem/haar aan. Maar N=1 is niet echt een heel goed onafhankelijk onderzoek, maar een "WC-eendje".

Wat ik ook met pier87 eens ben, veel kunnen hier veel geld neer leggen voor een fiets. Dan is het echt niet dom om even in een bikefit te investeren. Ik heb "gelukkig" voordat ik een andere fiets kocht een fit gedaan, konden meteen de fietsen die er opstaan van het lijstje. Scheelde mij wel een dure miskoop. Bij een rondje fietsenmaker kan ik overal op fietsen, maar dat ga ik geen grote afstanden pijnloos volhouden, laat staan op hoog vermogen.

Tuurlijk zijn er ook legio voorbeelden van oudere wielrenners die al tientallen jaren probleemloos fietsen. Maar hoeveel stappen er ook af naar mate ze ouder worden?

Iedere twintiger kan voetballen, maar dat loopt gauw terug naarmate ze ouder worden, Dat komt uiteraard ook door andere leefomstandigheden (gezin), maar ook door blessures. Denk dat het met fietsen niet anders is.

Dus iedereen die bikefits onzin vind, doe het vooral niet (ik vond een fietscomputer ook onzin tot ik er een had :+ ).
Iedereen die mij om advies vraagt: ik heb er veel baat bij gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
DDX schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:43:
[...]

Waarom suikervrij eigenlijk ?
Ik weet niet de reden van @Ypuh
Maar hoe makkelijker de suikers door mijn lichaam worden opgenomen, hoe meer mijn bloedsuiker spiegel jojo-t".

Dus ik heb het liever in wat vastere vorm, dan is de afgifte wat constanter en daar ga ik beter op.

* mhr-zip wordt oud, iemand nog vragen over steunkousen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@DDX Geen specifieke reden. Ik hou niet zo van sportdrank en krijg m'n kcal liever binnen via vast voedsel. Omdat ik naast de fiets ook regelmatig ranja drink liever suikervrij (Slimpie is altijd wel lekker).

Voor de lange/extreme ritten doe ik er een paar scheppen naturel dextrose bij a €7.50 voor 2.5kg, maar verder krijg ik naast de fiets voldoende energie binnen (lees: snoep, chips, nootjes, Magnums etc). Qua drank neem ik op af en toe een biertje of glas melk na zelden iets waar kcal in zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:58
Hier mag je een topic voor openen in Vraag en Aanbod Overig :)

[ Voor 74% gewijzigd door Outerspace op 02-04-2021 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:23
Luuk741 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 08:08:
[...]

Ik durf het bijna niet te zeggen maar het is een magene hartslag sensor.
Is het een H64? Die had ik ook, met een vergelijkbaar probleem, maar dan ernstiger. De batterij werd niet goed vastgeklemd, waardoor de meting wegviel, tenzij ik er flink op drukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Laatst online: 21:37
nogeeninlog schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:09:
[...]

Is het een H64? Die had ik ook, met een vergelijkbaar probleem, maar dan ernstiger. De batterij werd niet goed vastgeklemd, waardoor de meting wegviel, tenzij ik er flink op drukte.
Ja dat type inderdaad! Hoe heb je het uiteindelijk opgelost? Een vervanger gekocht of een oplossing kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

[Afbeelding]

(En dat op 1 april)
Die foto is echt slecht, volgens mij geen tweede caliper, de spaken kloppen niet en de schijf zit verkeerd om (te zien aan het gatenpatroon en de bevestiging).
Vast een leuk idee vanuit de motorwereld overgenomen, daar zie je dat veel. Als je remt komt het gewicht meer op de voorkant, dus daar wil je meer remkracht hebben. Zal voor wielrenners nog wel meevallen (afhankelijk van de rijder :P). Wie weet nu een grap, maar over 10 jaren heel standaard O-) .

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Zo heel fake is het ook weer niet hoor ;)

https://www.colnago.com/en/colnagov3rs-dv/

Video

[ Voor 24% gewijzigd door Ypuh op 01-04-2021 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ex Nunc schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:20:
[...]

Die foto is echt slecht, volgens mij geen tweede caliper, de spaken kloppen niet en de schijf zit verkeerd om (te zien aan het gatenpatroon en de bevestiging).
Vast een leuk idee vanuit de motorwereld overgenomen, daar zie je dat veel. Als je remt komt het gewicht meer op de voorkant, dus daar wil je meer remkracht hebben. Zal voor wielrenners nog wel meevallen (afhankelijk van de rijder :P). Wie weet nu een grap, maar over 10 jaren heel standaard O-) .
DEZE foto wel, maar daarna heeft een engineer doorgepakt en heeft het gewoon even écht geknutseld. Dat zijn wel de betere grappen vind ik.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Kan een grap zijn, misschien wel echt iets voor de toekomst ;)

Deze 'fiets' heeft het al echt in ieder geval
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9e9UuUJLSFrUm10cWnD_PTbzQD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwyi4iwgNmrti3UQMhp5lJNd.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHdF4MauspzRaW0gqtJbttr-CZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MTQAwiWhBsU0ZjTupJKuSXud.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Ex Nunc schreef op donderdag 1 april 2021 @ 23:47:
Natuurkundig gezien complete kul. Met je huidige remmen (velg dan wel disc) kan je nu al zo hard remmen dat je over de kop slaat. Meer remkracht toevoegen is alleen maar leuk bij een afdaling, ivm koeling en slijtage verdeling. Of voor als de bouwer van de fiets geen fietsen kan bouwen en dus niet overweg kan met pistons aan 1 zijde.

Alleen als je ballast gaat toevoegen heeft het technisch zin, daarom heeft een zware motorfiets er vaak wel twee voor. Bizar veel extra complexiteit om dit lelijk gedrocht nog protseriger te maken.

Edit: dit is volgens mij een Ebike. 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Mistraller op 02-04-2021 00:24 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:23
mhr-zip schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:16:
[...]

Of ik het een beginner zou aanraden, nee niet gelijk..

Maar wat jij zegt over blessures, dan ben je dus echt al (te) laat. Ik heb ook een semi chronische blessure van het fietsen. Als ik het nu kan afkopen voor 1000 euro, en ik heb er gegarandeerd nooit meer last van, doe ik het gelijk. Ik heb al eens 9 maanden niet kunnen fietsen en kan nog steeds niet voluit. Dat kan je echt niet compenseren met (het plezier van) DI2 ofzo.

We lopen hier elkaar af te troeven op Sram vs Shimano op 19 of 21 mm intern brede velgen etc. Maar wat mijn "leven" echt anders gemaakt heeft met fietsen:

- Ander zadel
- Fietscomputer
- Schoenfit (@rolandos582 dit kan bij Bikeshoe4u)
- Bikefit

Tuurlijk heb je als beginner pijntjes waar je doorheen moet trappen. Maar brandende voeten bleken er niet bij te horen, dit waren gewoon te smalle schoenen. Zelfde voor pijn aan me nek, handen, schouder, reet etc.

Anderzijds is de "bikefit" op eens the holy grail, en ziet iedere kwakzalver er opeens geld in. En bied dit ook aan. Of laat je overstappen van spd op spd-sl O-)
Maar er wordt geen onafhankelijk onderzoek gedaan naar de kwaliteit. Dus als je het door een halve kwakzalver laat doen, dan kan je ook kwakzalver kwaliteit verwachten.

Wat Ypuh ook zegt, iedereen prijst die van hem/haar aan. Maar N=1 is niet echt een heel goed onafhankelijk onderzoek, maar een "WC-eendje".

Wat ik ook met pier87 eens ben, veel kunnen hier veel geld neer leggen voor een fiets. Dan is het echt niet dom om even in een bikefit te investeren. Ik heb "gelukkig" voordat ik een andere fiets kocht een fit gedaan, konden meteen de fietsen die er opstaan van het lijstje. Scheelde mij wel een dure miskoop. Bij een rondje fietsenmaker kan ik overal op fietsen, maar dat ga ik geen grote afstanden pijnloos volhouden, laat staan op hoog vermogen.

Tuurlijk zijn er ook legio voorbeelden van oudere wielrenners die al tientallen jaren probleemloos fietsen. Maar hoeveel stappen er ook af naar mate ze ouder worden?

Iedere twintiger kan voetballen, maar dat loopt gauw terug naarmate ze ouder worden, Dat komt uiteraard ook door andere leefomstandigheden (gezin), maar ook door blessures. Denk dat het met fietsen niet anders is.

Dus iedereen die bikefits onzin vind, doe het vooral niet (ik vond een fietscomputer ook onzin tot ik er een had :+ ).
Iedereen die mij om advies vraagt: ik heb er veel baat bij gehad.
Hoe heeft voor jou een fietscomputer het fietsen veranderd? Want ik fiets nu een jaartje en ben nu zeer aan het twijfelen of ik een fietscomputer zou nemen... Wat zijn echt de dingen die het voor jou een meerwaarde geven? Ik ben zeer benieuwd naar je mening

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bacchus
  • Laatst online: 18-09 08:59
Ex Nunc schreef op donderdag 1 april 2021 @ 23:47:

Deze 'fiets' heeft het al echt in ieder geval
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Holy shit wat een gedrocht. Moet je je voorstellen dat de wind eens niet recht van voren komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:55
luuk66 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:09:
[...]

Hoe heeft voor jou een fietscomputer het fietsen veranderd? Want ik fiets nu een jaartje en ben nu zeer aan het twijfelen of ik een fietscomputer zou nemen... Wat zijn echt de dingen die het voor jou een meerwaarde geven? Ik ben zeer benieuwd naar je mening
Mijn voordelen:

- routes vooraf plannen op Komoot (leuk!) en dan navigeren via je fietscomputer
- fietsen op hartslag
- vermogen
- data!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
[...]

voor mij is een fietscomputer een stukje gemak (met 1 druk een activiteit starten en stoppen en de boel is geregistreerd en gesynced met Strava. (als je niks om strava geeft of voor jezelf alles inc gps loggen, dan vervalt dit argument, dan kan je ook een "tellertje" op de stuur zetten.

Qua navigatie gebruik ik em als ik op een nieuwe plek met de MTB op pad ga, soms is dat dus een nieuwe MTB route, maar ik ben nu ook een ritje een het plannen om met de fiets naar de Drunense Duinen te gaan en daar de mtb route te rijden. De route is prima aangegeven en heb je geen navigatie bij nodig, maar voor de weg er naar zet ik toch graag navigatie aan.

Op de racefiets rij ik eigenlijk ook altijd met navigatie, maar dat komt meer omdat het dan makkelijker te plannen is. Met een gezin met 2 jonge kinderen thuis, wordt een beetje planning wel gewaardeerd, je kan natuurlijk op basis van een beetje inschatten ook wel een rondje gaan rijden, maar als ik met Komoot een rit plan, dan weet ik gewoon dat ik ongeveer 2 uur weg ben als ik een rondje van 60 km in elkaar klik. Ik vind dt zelf prettig, maar het thuisfront ook.
Als je alle wegen in de omtrek op je duimpje kent en zo uit je duim een rondje van x uur kan plannen, dan vervalt dit argument ook.

En verder kan je met een GPS computer natuurlijk goed extra sensoren zoals hartslag koppelen. Dat is weer handig voor training.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Laatst online: 16-09 18:14
[...]

Het hangt ook maar net af wat je ermee wilt bereiken.
Als je extra data, zoals hartslag/vermogen/cadans, wilt bijhouden dan kan je bijna niet om een fietscomputer.

Ik zelf rijd ook al bijna een jaar met alleen mijn telefoon icm strava en komoot en bevalt me prima.
Snelheid, aantal km's, rijtijd is voor mij voldoende om bij te houden.
Daarnaast heb ik ook niet zo'n dure telefoon met supersonisch, optisch/gimbal gestabiliseerde lenscamera, zodat trillingen de camera niet kapot kunnen maken. En als de rit langer dan 4 uur duurt gebruik ik een kleine powerbank, dus voor mij eigenlijk geen nadelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:58
[...]

Ik vond een fietscomputer nog steeds 1 van de beste investeringen. Voor mij maakte het fietsen een stuk leuker, zonder fietscomputer was ik te vaak op weg in een omgeving en op wegen die ik al goed ken. Wat voor mij het fietsen saai maakt.

Met fietscomputer is mijn fietsgebied enorm vergroot. Voor vrijwel elke rit plan ik met een paar muisklikken een route voor op de fietscomputer. Zorgt ervoor dat ik gewoon lekker kan fietsen zonder me druk te moeten maken over de route die ik wil nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Helemaal mee eens dat een Garmin/Wahoo na de fiets zelf misschien wel de beste aankoop is (net zoiets als klikpedalen, kan me geen wereld voorstellen zonder). Ik zou een Garmin plaatsen boven het upgraden van je fiets zoals andere wielen of andere componenten op een zadel na dan misschien.

Het leukste aan een Garmin is vooral dat hij i.t.t. een telefoon gemaakt is voor fietsritten (waterbestendig, langere accuduur, trillingsbestendig, beter afleesbaar, sensoren etc.) en je op plekken brengt waar je zelf niet zo snel zou komen. Nog regelmatig vind ik dankzij Komoot mooie weggetjes in de buurt die ik zonder GPS nooit had overwogen. Zonder routes te plannen val je al snel in vaste patronen en de voorspelbare wegen, terwijl er soms juist een veel leuker paadje parallel loopt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mhr-zip
[...]

Navigeren.

Waar ik eerst steeds grotere rondjes ging rijden rondom de kerk. Toen ik navigeren eenmaal paar keer getest had, durfde ik veel verder van huis, en ga ik ook nog over de wegen die ik precies bedoelt heb. Als je max afstand op 100 km staat, ga je dan een rondje fietsen van 125 km waarbij de kans groot is dat je gaat verdwalen en er nog 25 km bij komt :P

En ontdekken van onbekende weggetjes is juist iets wat ik erg leuk vind (als ik op mijn gevoel ging, kwam ik vaak weer op hetzelfde punt uit..

Tuurlijk heb ik het ook met telefoon geprobeerd :X , maar waarom ga ik mijzelf lopen pesten? Ik ben niet zo van de impuls aankopen, maar als ik eenmaal weet dat ik het hebben wil, komt het er toch wel. Dus waarom heb ik lopen wachten? Je kan je autorijbewijs halen op je 18de of op je 23ste, misschien gebruik je hem vanaf je 23ste meer, maar ik had niet zonder willen zitten vanaf mijn 18de 8)7

Mijn punt was de we hier lopen te showen met een upgrade van 10 speed naar 11 speed, maar dat navigeren een veel grotere impact heeft gehad op mijn fietsbeleving.

Daarnaast kan je nog hele trossen sensoren koppelen aan een fietscomputer, wat ik uiteraard ook heb incl powermeter en DI2. Maar wat fietsen voor mij echt leuk maakt is vrijheid en wind door je haar, daar kan geen blokjes training tegenop :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
Bedankt voor al jullie meningen! Welke computer gebruiken jullie of vinden jullie een goed model ook met prijs/kwaliteit verhouding meegenomen? Verder wil ik het voor nu houden bij hartslag/cadans meten een powermeter wordt misschien wel de volgende upgrade niet alles tegelijk he ;)

De dingen die gezegd worden spreken me idd aan nieuwe routes proberen en ook je hartslag bijhouden bedankt!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ypuh
Wat je ook doet, hou het bij Garmin & Wahoo en laat de rest (Mio, Bryton, Sigma etc.) buiten scope. You'll thank me later (of niet, als je het advies gewoon opvolgt).

Prijs/kwaliteit moet je gewoon ff loslaten in dit geval. De prijs is hoog en kwaliteit die je er voor terugkrijgt zijn geen frustraties van brakke soft-/hardware en ervaringen. In Mastercard termen is dat priceless.

Van Wahoo weet ik het niet, maar ben zelf vrij kritisch ingesteld en de 830 die ik heb is nagenoeg perfect. De 810 had af en toe nog wel wat probleempjes en de 820 wat known issues o.a. met de batterij, maar dat hebben ze met de 830 grotendeels opgelost. Alleen het touchscreen laat het bij regen/kou soms een beetje afweten, dus je zou de 530 nog kunnen overwegen (zelfde toestel maar dan zonder touchscreen). De 1030 is vast ook oké, maar zou niet weten wat die nog toevoegt.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 02-04-2021 09:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
luuk66 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:09:
Bedankt voor al jullie meningen! Welke computer gebruiken jullie of vinden jullie een goed model ook met prijs/kwaliteit verhouding meegenomen? Verder wil ik het voor nu houden bij hartslag/cadans meten een powermeter wordt misschien wel de volgende upgrade niet alles tegelijk he ;)

De dingen die gezegd worden spreken me idd aan nieuwe routes proberen en ook je hartslag bijhouden bedankt!
Hoeveel (/hoelang achter elkaar) fiets je, wat zijn je doelen etc. Hoe goed zijn je ogen? Heb je een budget?

Wat hier veel al voorbij komt:

Garmin 530/830/1030
Wahoo Bolt/Roam

(Ben ik nog iets vergeten? Dus niet de exoten).

Op deze site kan je uitgebreide reviews lezen: https://www.dcrainmaker.com

[ Voor 3% gewijzigd door mhr-zip op 02-04-2021 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapnooit
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-09 12:17
Wahoo Roam hier - echt ideaal. Niet zo fancy scherm met een miljoen kleuren maar doet exact wat je van een fietscomputer wil; overzichtelijk, handige knoppen, goede navigatie incl. re-routing als je een verkeerde afslag hebt genomen, lange batterijduur en hele goede integratie met komoot (in komoot opslaan -> op roam op sync klikken -> rijden maar).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ravenger
Je kunt je aan Wahoo en Garmin inderdaad weinig fouts wagen met de nieuwe modellen. Ik heb zelf een Garmin 830.

De navigatie gebruik ik vaak niet eens overigens, alleen als ik echt totaal ergens anders ga fietsen dan in mijn eigen ruime omgeving. Ik teken wel van te voren een route uit wanneer ik iets nieuws wil fietsen, maar de lastige punten onthoud ik vaak wel en als ik het niet helemaal weet kan ik altijd nog even stoppen om even te kijken.

Wat ik er het meest nuttig aan vind is dat je kunt trainen op hartslag, cadans (en vermogen als je een meter hebt). Met apps als Fondo van KNWU kun je makkelijk een trainingsprogrammaatje laden op je Garmin, werkt heel leuk.

Trainen op vermogen doe ik zelf nu sinds ik een vermogensmeter heb op mijn nieuwe racer; vind het wel lastiger dan op hartslag trainen: ik heb meer moeite om in de juiste zone te blijven en zit er toch nog veel onder of boven. Iemand daar nog tips voor?

[ Voor 17% gewijzigd door ravenger op 02-04-2021 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
aapnooit schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:20:
[...]

Wahoo Roam hier - echt ideaal. Niet zo fancy scherm met een miljoen kleuren maar doet exact wat je van een fietscomputer wil; overzichtelijk, handige knoppen, goede navigatie incl. re-routing als je een verkeerde afslag hebt genomen, lange batterijduur en hele goede integratie met komoot (in komoot opslaan -> op roam op sync klikken -> rijden maar).
Garmin 1030+ hier - echt ideaal. Mooi fancy scherm met miljoenen kleuren en doet verder exact wat een Wahoo ook doet!

Ik zou mij erin verdiepen hoe groot scherm je wilt hebben, want als 66 het bouwjaar is van @luuk66 , dan wil je je scherm niet te klein O-)

Verder heb je nog touchscreen versus knopjes. Bij mijn sporthorloges vind ik persoonlijk knopjes fijn, bij mijn fietscomputers vind ik touchscreen fijn. (Mijn touchscreens werken ook met alle soorten handschoenen, niet zoals op je telefoon). Maar kan ook zijn dat je liever knopjes wilt.

Ik ben wel eens bij Mantel geweest, daar hadden ze er veel dat je ook ff kon proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door mhr-zip op 02-04-2021 09:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:05
mhr-zip schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:16:
[...]

Hoeveel (/hoelang achter elkaar) fiets je, wat zijn je doelen etc. Hoe goed zijn je ogen? Heb je een budget?

Garmin 530/830/1030
Wahoo Bolt/Roam

Valt de karoo 2 onder de exoten? lees er op het fietscomputer forum veel positieve verhalen over.
Deze wil ik iig binnenkort aanschaffen.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Tinusvolkel schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:31:
[...]

Valt de karoo 2 onder de exoten? lees er op het fietscomputer forum veel positieve verhalen over.
Deze wil ik iig binnenkort aanschaffen.
Het is een exoot, ik zeg niet dat het daarmee wel of niet goed werkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
Als je echt alleen GPS en op hartslag/HR wilt trainen zijn er overigens wel meer/goedkopere oplossingen. Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat je navigeren er bij wilt, ook al gebruik ik die zelf 9 van de 10x ook niet.

Toegegeven, nu ik Komoot helemaal gewend ben en ook wat vaker solo fiets, maak ik zelfs voor ritjes in de buurt nog wel regelmatig even snel een route. Op die manier 'ontdek' je -i.c.m. Veloviewer/heatmaps- dus ook de nieuwe paadjes. Je ziet dan vrij snel wat de standaard routes zijn (bijv. langs N-wegen), terwijl er soms daarnaast een mooi rustig boerenweggetje ligt wat eigenlijk veel leuker is om te fietsen.

Op het laatst gaat je heatmap er dan ongeveer zo uit zien. Binnen een straal van 30km ken ik nu alles wel zo'n beetje, maar als ik 70-80km fiets ben ik al snel geneigd om even snel een route te maken en dan toch weer 2-3 nieuwe weggetjes toe te voegen en zo gaat dat eindeloos door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1RoBW8tyrmX4SNAVsWCbdmpFB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsXq2jnbk9rwg7GoheJNLqog.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast is navigatie natuurlijk ideaal als je een keer naar Limburg/Eifel/Ardennen/Veluwe o.i.d. gaat. Zeker als je dan ook nog een paar bekende klimmetjes wilt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Wanneer gaan we kanoën in de Biesbosch? Of nog beter, hebben ze geen elektrische waterfietsen O-)

[ Voor 6% gewijzigd door mhr-zip op 02-04-2021 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Heeft iemand nog een leuk zadeltasje? Ik gebruik mijn thepack nu een tijdje maar die zomer jerseys zijn toch een stukje kleiner. Als ik mijn telefoon, thepack met alle accessoires en eten meeneem zit de boel toch erg vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
mhr-zip schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:16:
[...]

Garmin 530/830/1030
Wahoo Bolt/Roam

Ik fiets ongeveer 3 keer per week waarvan 2 rondjes vaak van 1/1,5 uur en 1 ronde wil ik wat groter uitpakken in het weekend! Daarvoor zou ik dus ook willen navigeren of mezelf laten verassen met een nieuw rondje. Ook voor tripjes naar Limburg of buitenland lijkt me de navigatie functie handig. Of om eens de auto te pakken en op een andere locatie te fietsen!
Ik wil graag mijn algehele conditie verbeteren en op wielrengebied mijn klimcapaciteiten want daar is nog veel resultaat te halen :+
Mijn ogen zijn prima ik ben 22 dus denk dat ik niet perse voor een 1030 zou moeten gaan maar is natuurlijk wel weer gemakkelijker ;)
Ik heb niet echt een budget maar vind het zonde om overbodig geld uit te geven dus ik kijk er wel naar!

Conclusie ;) ik wil er zeker mee gaan navigeren mezelf maar is in verdiepen in komoot en hoe dat dan werkt Bedankt voor deze tip en ook is op de site van dc rainmaker kijken! Ook wil ik gaan trainen op hartslag/cadans.
Nu nog even kijken welke garmin/wahoo ik voor mezelf kan goed praten :9
Ook las ik verhalen over de 1030 dat deze verouderd zou zijn? En daarom niet meer aan te raden is om te kopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
rolandos582 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:41:
Heeft iemand nog een leuk zadeltasje? Ik gebruik mijn thepack nu een tijdje maar die zomer jerseys zijn toch een stukje kleiner. Als ik mijn telefoon, thepack met alle accessoires en eten meeneem zit de boel toch erg vol.
WHAT?? :X :X

Deze, voordeel geen klittenband dat los kan laten. Moet je wel even zoeken waar ze hem nog hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
luuk66 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:41:
[...]

Ik fiets ongeveer 3 keer per week waarvan 2 rondjes vaak van 1/1,5 uur en 1 ronde wil ik wat groter uitpakken in het weekend! Daarvoor zou ik dus ook willen navigeren of mezelf laten verassen met een nieuw rondje. Ook voor tripjes naar Limburg of buitenland lijkt me de navigatie functie handig. Of om eens de auto te pakken en op een andere locatie te fietsen!
Ik wil graag mijn algehele conditie verbeteren en op wielrengebied mijn klimcapaciteiten want daar is nog veel resultaat te halen :+
Mijn ogen zijn prima ik ben 22 dus denk dat ik niet perse voor een 1030 zou moeten gaan maar is natuurlijk wel weer gemakkelijker ;)
Ik heb niet echt een budget maar vind het zonde om overbodig geld uit te geven dus ik kijk er wel naar!

Conclusie ;) ik wil er zeker mee gaan navigeren mezelf maar is in verdiepen in komoot en hoe dat dan werkt Bedankt voor deze tip en ook is op de site van dc rainmaker kijken! Ook wil ik gaan trainen op hartslag/cadans.
Nu nog even kijken welke garmin/wahoo ik voor mezelf kan goed praten :9
Ook las ik verhalen over de 1030 dat deze verouderd zou zijn? En daarom niet meer aan te raden is om te kopen...
1030 kwam als eerste in de serie 530/830. De 1030 is al opgevolgd door de 1030+. Denk niet dat de 1030 slecht is, maar als je 22 bent, zou ik eerder voor een 830 gaan dan.

https://www.dcrainmaker.c...-gps-in-depth-review.html

Weet niet of DCRainmaker ook een compare functie heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
  • Laatst online: 19-09 13:59
@luuk66 Voor wat betreft de vernieuwingscyclus van de Garmin Edge devices:

EdwinW in "Het grote fietscomputer topic" - Garmin updates

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

ik heb de 530 en mis het touchscreen echt niet, kan me voorstellen dat het met instellen 1x iets lastiger is maar aan de andere kant is dat eenmalig. onderweg mis ik mijn touchscreen echt nooit en ook het "kleine" schermpje stoort me niet...

overigens ermee eens dat een goeie fietscomputer echt een meerwaarde heeft, durf zelfs te zeggen dat mijn fietsen lang niet zo fanatiek was geweest als ik dat ding niet had gehad.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Z3
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 21:15

_Z3

Nu het toch over fiets computers gaat. Ik heb een Garmin 530 en maak routes in Komoot die ik vervolgens upload naar de Garmin. Maar ik heb regelmatig dat ik op fietspad fiets en dat de Garmin me dan de grote weg op wil sturen en na een paar kilometer weer terug het fietspad op... Ik had wel een vinkje gevonden hiervoor maar dat helpt nog niet echt. Iemand idee om dat op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
_Z3 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:04:
Nu het toch over fiets computers gaat. Ik heb een Garmin 530 en maak routes in Komoot die ik vervolgens upload naar de Garmin. Maar ik heb regelmatig dat ik op fietspad fiets en dat de Garmin me dan de grote weg op wil sturen en na een paar kilometer weer terug het fietspad op... Ik had wel een vinkje gevonden hiervoor maar dat helpt nog niet echt. Iemand idee om dat op te lossen?
Route van te voren aanpassen door fietspad aan te geven met een punt. Vaak zijn dit wegen waar je ook op zou kunnen fietsen. Zie dit zelf ook wel op sommige wegen idd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Maar ik heb regelmatig dat ik op fietspad fiets en dat de Garmin me dan de grote weg op wil sturen en na een paar kilometer weer terug het fietspad op...
Moet dan altijd direct aan deze denken; "Rechts afslaan" :+

Dit is een vraag voor het fietscomputer topic, maar moet zeggen dat ik hier zelf nauwelijks last van heb. Weet je zeker dat je Komoot op 'wielrennen' hebt staan en welke kaarten gebruik je op je Garmin? Als je OFM gebruikt en de juiste instellingen (gewoon alles aan laten staan bij avoidances) dan zou hij als het goed is altijd de fietswegen moeten pakken en je niet over de autoweg moeten leiden.

Nadeel; sommige schelpenpaadjes of kleine bosweggetjes ziet hij dan ook gewoon als fietspad. Deze vallen dan nog net niet onder onverhard, maar je wilt er liever ook niet met de meeste racefietsen over heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
Aawh oke dus jij denkt dat er nieuwe garmins aan zitten te komen eind April? Ik ben zeer benieuwd thanks voor de tip dat zou zeker het wachten waard kunnen zijn!

Heb je toevallig ook al iets van geruchten gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
Mijn dank is verder groot aan iedereen zijn input!
Ik heb even gelezen op DC rainmaker en verder nog gezocht ik denk dat het verder ook kwestie is van smaak tussen bijvoorbeeld 530/830/1030 kwa touchscreen en formaat.
Ik denk dat de 830 voor mij het beste bij me past en in combinatie met een goede mount het prima leesbaar maakt maar ga nog wat meer erover zoeken! En of er eventuele nieuwe modellen aan zitten te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
luuk66 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:16:
Mijn dank is verder groot aan iedereen zijn input!
Ik heb even gelezen op DC rainmaker en verder nog gezocht ik denk dat het verder ook kwestie is van smaak tussen bijvoorbeeld 530/830/1030 kwa touchscreen en formaat.
Ik denk dat de 830 voor mij het beste bij me past en in combinatie met een goede mount het prima leesbaar maakt maar ga nog wat meer erover zoeken! En of er eventuele nieuwe modellen aan zitten te komen.
Het is niet per se de moeite waard om te wachten op een nieuw model. Oude modellen worden wel altijd gedumpt tegen vriendelijke prijzen als er een nieuwe uitkomt. Laagste wat ik gezien heb was €170-180 ofzo voor 820, dat is wel extreem goedkoop maar de 820 was ook niet het beste model uit de serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Laatst online: 19-09 13:59
@luuk66 Het beste is om de berichten in Het grote fietscomputer topic te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
rolandos582 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:41:
Lezyne Road Caddy!

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

@luuk66 Zelf in 2013 overgestapt naar een Edge 500 en erg veel plezier beleeft van het apparaat. Alleen al de lol (voor mij dan) van het route bouwen en het plezier na van waar je precies geweest bent. Voor in de heuvels was het ook erg praktisch, want in onbekend gebied kon ik de haarspeldbochten al wel aan zien komen, dus wist ik waar het hard kon en waar ik alvast maar kon beginnen met afremmen :D
Navigatie probeer ik steeds minder te doen, alleen als ik in onbekend terrein kom. Ik wil af van die afhankelijkheid en mij juist weer zelf kunnen oriënteren. Navigatie is maar een hulpmiddel daarnaast. En wat is er erg aan een keertje verkeerd rijden? :P

Daarbij nu de Edge 830 in mijn bezit die, naast navigatie, ook een goede functie heeft om te waarschuwen bij ongevallen. Zelf een aanrijding meegemaakt waarbij ik gehavend was en verder niemand in de omgeving. Wel naar huis kunnen bellen, maar door alles geen flauw idee waar ik was. Nu kan het thuisfront dat gelijk doorgeven. Niet onhandig voor mij iig. Al hoop ik zoiets de komende 20 jaren weer even niet mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
Altijd even je route nalopen in Komoot en evt. wat extra tussenpunten toevoegen zodat je goed rijdt.

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
MaSw85 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:04:
[...]

Altijd even je route nalopen in Komoot en evt. wat extra tussenpunten toevoegen zodat je goed rijdt.
Klopt. Ik loop ook altijd mijn hele route na. En in de buurt weet ik wat de usual suspects zijn, waar Komoot op dat vlak altijd de mist in gaat (of in elk geval niet doet wat ik in mijn hoofd heb).

Het is in elk geval geen Garmin probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
(Hammerhead) Karoo is zo'n beetje wat Coros is qua sporthorloges. Wel met het scherm als usp (praat DCR uiteraard na)

Net de stack en reach van m'n fiets gemeten, die zitten beide binnen een cm binnen wat het theoretisch zou moeten zijn. Ik weet het, zou ik vooraf hebben moeten doen, maar ik ben nog van de generatie > 60 cm framemaat moet goed zijn. Mijn fiets is 64 cm, maar werkelijk 62 cm en imho is die buismaat compleet achterhaald. Anyway, gisteren ritje 3 gehad: Pearl Izumi Pro leaders gescoord, uiteraard weer voor weinig, zo rollen wij 8) . Nu snel Look keo of SL pedalen en (laten) checken hoe het met de schroefdraad is.

En bedankt @mhr-zip , nu meet ik elk ander zadeltasje af aan dat voorbeeld, je snapt toch wel dat dat veel te veel dissoneert met de rest van mijn outfit :( . die ga ik niet eens proberen te zoeken op mijn hofleverancier mp.

Nu kom ik tot nu toe goed weg bij de misses met tweedehands en n+1 verhalen (ja schat, ik weet dat ik heel weinig op de MTB zit en ik kan 'm goed verkopen, maar hij staat niet in de weg en en en) maar na de recente aanschaf van een Fenix F5 (ook via mp uiteraard) moet ik toch wel heel creatief worden om die Edge 830 te rechtvaardigen. Want natuurlijk heeft ze gelijk, ik neem met fietsen altijd m'n telefoon mee, heb er zelfs een oude dedicated s7 voor met OsmAnd om te navigeren en het horloge kan alles wat ik nodig heb. Argumenten hier zijn welkom (en niet over powermeters beginnen aub).

En dan de garderobe nog, huidige bib kan ècht niet meer, ik heb twee zomershirtjes: een Saeco en een RABO shirtje uit de zwartste periode van de ploeg (maar wel met handtekening van Ekimov!), zucht, ik ga vanmiddag maar hardlopen.......

En voor degenen die denken, je geeft toch absoluut en relatief heel weinig uit? Klopt, maar kom eens in m'n opslag kijken waar naast de MTB 3 boards, 2 sups en 7 zeilen liggen en als het waait ik loopschoenen en fiets geen blik waardig keur en ga varen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Frenz64 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:36:
(Hammerhead) Karoo is zo'n beetje wat Coros is qua sporthorloges. Wel met het scherm als usp (praat DCR uiteraard na)
Ik heb geen verstand van sporthorloges en (dus) geen idee wat bovenstaande opmerking betekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Frenz64 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:36:
Nu kom ik tot nu toe goed weg bij de misses met tweedehands en n+1 verhalen
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0899/9232/products/my_biggest_fear_is_that_when_i_die_my_wife_will_sell_my_bicycles_for_what_i_told_her_they_cost_-_white_grande.jpg
En dan de garderobe nog, huidige bib kan ècht niet meer, ik heb twee zomershirtjes.
Wat andere kleding hoeft ook niet de hele wereld te kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
Bij sporthorloges heb je Garmin, dan een hele tijd niks en dan Polar & Suunto als gevestigde premiummerken @Smultie . Coros is een relatieve nieuwkomer die op gelijk kwalitatief niveau zit, maar ook met usp (GPS accuduur bijvoorbeeld). Hammerhead heeft die rol bij fietscomputers vind ik, anders dan Bryton cs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 21:20

Fisico

by Fabian

wisselwerking schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:18:
[...]

Klopt. Ik loop ook altijd mijn hele route na. En in de buurt weet ik wat de usual suspects zijn, waar Komoot op dat vlak altijd de mist in gaat (of in elk geval niet doet wat ik in mijn hoofd heb).
Ja ook Komoot doe soms rare dingen, een stukje afsnijden door een woonwijk of over een hele grote parkeerplaats bij sportvelden dat is echt een feest op zaterdagochtend voor de COVID-19. Eigenlijk moet je de routes altijd goed nalopen, maar vaak vind ik dat net te veel gedoe en steek ik tijdens een rit dus vier keer een weg onnodig over.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 13:29
@luuk66

ik ben jarenlang gebruiker geweest van Garmin, ik hoorde zelfs bij de fanboys van Garmin ;) maar ik vond dat Garmin te weinig vernieuwing aanbracht, een nieuw model had altijd weinig toegevoegde waarde, behalve een touchscreen, extra batterijduur of misschien een wat snellere processor.

Mn Laatste Garmin was een 820, prima ding. Maar de batterij werd snel minder.

Toen heb de Garmin 830 vergeleken met de Wahoo Elemnt Roam. Eigenlijk kwam de Garmin er beter uit, uit verschillende reviews kreeg de 830 het voordeel.

Maar zoals ik al zei, het was wederom weer veel van hetzelfde. Tussen de Garmin 830 en mijn ouwe Garmin 1000 leek weinig spectaculaire vernieuwing. Toen heb ik dus voor de ''mindere'' Wahoo Elemnt Roam gekozen. En tot op heden ben ik super tevreden, werkt super, geen touchscreen meer, je kunt je klokje heel makkelijk via de mobiele app instellen etc.

Kortom, ben erg tevreden met mn Wahoo Elemnt Roam. Maar moet daarbij zeggen dat ik ook altijd tevreden was over mn Garmin's...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
pier87 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:26:
@luuk66

ik ben jarenlang gebruiker geweest van Garmin, ik hoorde zelfs bij de fanboys van Garmin ;) maar ik vond dat Garmin te weinig vernieuwing aanbracht, een nieuw model had altijd weinig toegevoegde waarde, behalve een touchscreen, extra batterijduur of misschien een wat snellere processor.

Toen heb de Garmin 830 vergeleken met de Wahoo Elemnt Roam. Eigenlijk kwam de Garmin er beter uit, uit verschillende reviews kreeg de 830 het voordeel.

Maar zoals ik al zei, het was wederom weer veel van hetzelfde. Tussen de Garmin 830 en mijn ouwe Garmin 1000 leek weinig spectaculaire vernieuwing. Toen heb ik dus voor de ''mindere'' Wahoo Elemnt Roam gekozen. En tot op heden ben ik super tevreden, werkt super, geen touchscreen meer, je kunt je klokje heel makkelijk via de mobiele app instellen etc.

Kortom, ben erg tevreden met mn Wahoo Elemnt Roam. Maar moet daarbij zeggen dat ik ook altijd tevreden was over mn Garmin's...
Nu was de 820 niet de allerbeste Garmin ooit volgens mij :+

Maar als je Garmin het nog doet, is er ook geen noodzaak om te upgraden Herman v.d. Zandt van de tweewielers podcast rijdt nog met een Garmin 800......

Edit: Bumper

[ Voor 3% gewijzigd door mhr-zip op 02-04-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
pier87 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:26:
@luuk66

Nu jij ze allebei gehad heb ben ik wel benieuwd wat jij van de software erachter vond? Mij lijkt garmin connect wel meer te bieden dan de wahoo fitness op het gebied van traingen inplannen een advies trainingen instellen? Of is dit ook een kwestie van smaak ik ben benieuwd naar je mening!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaSw85
luuk66 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:48:
[...]

Nu jij ze allebei gehad heb ben ik wel benieuwd wat jij van de software erachter vond? Mij lijkt garmin connect wel meer te bieden dan de wahoo fitness op het gebied van traingen inplannen een advies trainingen instellen? Of is dit ook een kwestie van smaak ik ben benieuwd naar je mening!
Grof genomen kan je zeggen dat een Garmin voor de mensen is die veel van data houden en het niet erg vinden om e.e.a. uit te zoeken. Wahoo kan je alles met de app instellen en is meer plug & play.

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 13:29
Tsja de software. Waar ik regelmatig tegenaan liep dat het synchroniseren niet altijd soepel verliep bij mn Garmin. Had toch regelmatig dat mijn training niet geupload werd. De software van Garmin vond ik verder wel oke, maar ook niet meer dan dat.

Ik gebruikte destijds ook trainingspeaks, wat een goed beeld gaf van mijn fitheid. Nu gebruik ik Wahoo icm Strava premium.

Wat ik al zei, denk dat Garmin echt prima is, vond het alleen teveel van hetzelfde. Wat dat betreft ben ik het wel eens met @mhr-zip zolang je klokje het doet kun je hem prima houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
De Garmin 810 kon het mij ook prima doen, tot ik hem aan een powerbank van een Fransman hing en hij in testmodus sprong en daar niet meer uit kwam. Anders had ik nu ook nog gewoon met de 810 gereden. Dat de 830 een stuk sneller is, niet meer vastloopt bij lange routes en de batterij echt oneindig meegaat is wel fijn!

Verder ben ik nu zo gewend aan het Garmin ecosysteem dat ik er niet meer vanaf durf te stappen. Snap na 5 jaar eindelijk waar de meeste functies verstopt zitten en ik de gewenste data kan vinden. Er zit (zelfs voor IT'ers) wel een bepaalde learning curve aan, al hebben de nieuwere Garmin's met WiFi en Komoot etc. het leven wel een stuk aangenamer gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
Ypuh schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:00:
De Garmin 810 kon het mij ook prima doen, tot ik hem aan een powerbank van een Fransman hing en hij in testmodus sprong en daar niet meer uit kwam. Anders had ik nu ook nog gewoon met de 810 gereden. Dat de 830 een stuk sneller is, niet meer vastloopt bij lange routes en de batterij echt oneindig meegaat is wel fijn!

Verder ben ik nu zo gewend aan het Garmin ecosysteem dat ik er niet meer vanaf durf te stappen. Snap na 5 jaar eindelijk waar de meeste functies verstopt zitten en ik de gewenste data kan vinden. Er zit (zelfs voor IT'ers) wel een bepaalde learning curve aan, al hebben de nieuwere Garmin's met WiFi en Komoot etc. het leven wel een stuk aangenamer gemaakt.
Heb je nog iets van een handleiding of handige tips om snel de standaard dingen te leren bij de garmin?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
pier87 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:58:
Tsja de software. Waar ik regelmatig tegenaan liep dat het synchroniseren niet altijd soepel verliep bij mn Garmin. Had toch regelmatig dat mijn training niet geupload werd. De software van Garmin vond ik verder wel oke, maar ook niet meer dan dat.

Ik gebruikte destijds ook trainingspeaks, wat een goed beeld gaf van mijn fitheid. Nu gebruik ik Wahoo icm Strava premium.

Wat ik al zei, denk dat Garmin echt prima is, vond het alleen teveel van hetzelfde. Wat dat betreft ben ik het wel eens met @mhr-zip zolang je klokje het doet kun je hem prima houden.
Niet om te zeiken, maar probleem is altijd dat we ervaring van een paar jaar terug vergelijkt met ervaring van nu.

Bij mijn vorige Garmin heb ik in begin ook veel gezeik gehad met firmware. Later was dit opgelost en super stabiel.

Dus nu een Roam of een 830 maakt inwezen echt geen groot verschil.
Ypuh schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:00:

Er zitten wel marginal gains in (die erg fijn zijn), maar voor de normale werking niet uit maken.

Zoals Wifi of dat je extreem grote routes kan laden. Ik had een Garmin 1000, en als je dan 8 uur wil gaan rijden incl. navigeren moet je wel ongeveer gaan overwegen of je een powerbankje meeneemt (of niet). Ik heb nu een 1030+ die doet het 24 uur ofzo? iig iets wat ik nooit gaat testen.

Met Garmin eco systeem ben ik ook blij, ook omdat ik een sporthorloge hebt welke hartslag en rust enzo bijhoudt. En dit naadloos integreert. Dat was ook reden om geen Polar horloge ofzo te kopen.

Pagina: 1 ... 265 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).