Slijtage is gemiddeld genomen volgens mij over alle lijnen wel vrij gelijk. Grootste verschillen zitten in de finish (verchroomd/matte, geanodiseerd etc) en gewicht. Bij Dura Ace zijn een aantal kransjes van titanium om gewicht te besparen en die van SRAM Red een monoblock constructie. Verder geen hele schokkende verschillen.
Meten heeft ook niet zoveel zin, de overige factoren zoals wegdek, schoonmaakroutine, smering etc. beinvloeden slijtage meer dan de materiaalkeuze. Wil je dat het lang meegaat, dan moet je drivetrain schoon houden, onderdelen vervangen voordat ze bijna op zijn en uit de buurt blijven van vocht, zout, zand en vuil. Voor iemand die aan de kust of op de Veluwe woont is dat al lastiger dan in het midden of noorden van het land.
Technisch gezien zijn 11s de betere producten omdat deze met nauwere toleranties geproduceerd zijn, maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan 10s of lager omdat er simpelweg meer ruimte is en het allemaal wat minder precies komt. Nadeel is dat je niet echt veel keuze hebt. Als je nu een draadloze groep wilt, zit je sowieso vast aan 12s (de 11s eTap is al niet meer te krijgen). Voor Ultegra kwaliteit of hoger zit je ook vast aan minimaal 11 tandjes.
@
nomar109 Voorkomen is beter dan genezen. Ik ken meer mensen die door wat aan te prutsen last krijgen van overbelasting, blessures of zelfs gewoon stoppen, dan dat ik mensen ken die op een fiets stappen en met wat tweaken precies weten waar ze mee bezig zijn.
Zelf heb ik het gevoel wel een redelijke fiets-nerd te zijn en lees ik me ook graag in op relevante onderwerpen, maar nog steeds denk ik wel het nodige advies te kunnen gebruiken. Profs hebben ook gewoon aan de start van ieder seizoen nog steeds een volledige bikefit (via via een bekende die dit
voor Team Sunweb doet), dus waarom een amateur zonder enige kennis het dan zelf moet kunnen...
[
Voor 23% gewijzigd door
Ypuh op 01-04-2021 11:23
]