nogeeninlog schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:25:
Eind 2019 ben ik begonnen met wielrennen, op een 20 jaar oude Carrera.
Inmiddels heb ik wel besloten om een nieuwe fiets te kopen, maar ik zit met wat beperkingen. Ik ben 1 meter 85 lang met een binnenbeenlengte van 90,5 cm, dus het frame moet geschikt zijn voor iemand met lange benen en niet al te aerodynamisch, dat houdt mijn rug niet meer vol.Ook wil ik een aluminium frame. Voor de hand liggende modellen zijn dan de Trek Domane, Specialized Roubaix of Giant Defy. Daarvan vind ik de Trek Domane het mooiste frame hebben.
Over mooi gesproken: De fiets moet
rood zijn, met gele belettering. Nieuw is dat eigenlijk alleen mogelijk met de Ridley Fenix, maar die heeft wel een andere geometrie.
Een andere optie is dan om een fiets te kopen en dan het hele frame te laten poedercoaten en nieuwe decals te plakken. Daar kan ik ook een tweedehands fiets voor kopen. Voordeel daarvan is dat ik dan voor het kopen een proefrit kan maken.
Wat het nog moeilijker maakt is dat tegenwoordig alles zwart is: stuur, spaken, cranks, zadelpen enzovoorts. Dat wil ik dus zilverkleurig hebben. Waar vind ik dat tegenwoordig? Op Marktplaats heb ik wel mooie zilverkleurige wielen gezien, om een of andere redenen waren dat 9-speed Campagnolo wielen. Kan ik daar een andere body op zetten, zodat er een Shimano 11-speed op kan? en wat is een redelijk prijs daarvoor?
De cranks moeten massief zijn, omdat er rechts een nieuw gat in geboord moet worden voor een trapper (daar komt een pendel in). Om de keuze in cranks niet al te zeer te beperken moet het trapasgat BSA schroefdraad hebben.
Heb ik een model over het hoofd gezien? Heeft iemand een suggestie, vooral voor de zilverkleurige onderdelen?
Budget is max 2500 Euro.
Het leuke is dat je hele speicieke eisen hebt waardoor je gericht kunt gaan zoeken. Het lastige is dat je eisen in de huidige markt nogal
onalledaags zijn. Mijn vermoeden is dan ook dat je het niet gaat redden met een fiets uit de catalogus maar dat het custom werk gaat worden.
Heb je per se een nieuw frame nodig of zou je je huidige kunnen laten overspuiten / coaten?
Poedercoaten is overigens niet de meest geschikte behandeling voor een fietsframe omdat de coating te stijf is, en niet mee kan flexen met het fietsframe waardoor je barsten krijgt.
Heb je al nagedacht of besloten wat voor versnellingen je wilt hebben? Hoeveel bladen voor (1,2 of 3), hoeveel achter 8,9,10,11,12,13)?
Dat is nogal van belang voor het kiezen van een groepset
(of onderdelen ratjetoe), zeker met jouw eis om aan de rechterkant een pendelconstructie te hebben.
Qua zilveren onderdelen, zo uit mijn hoofd is dit allemaal nieuw te krijgen:
- Ritchey Classic, Deda, Miche (stuurbocht en -pen, zadelpen)
- King Cage, Rose (bidonhouders)
- Sapim, DT Swiss (spaken en nippels)
- Hope, Velo Orange, SunXCD, Miche (naven)
- HplusSon (velgen)
- Campagnolo Potenza of Centaur (groepset)
- Zefal HPX (framepomp)
Een avondje googelen levert vast nog tientallen alternatieven op.
Als je ook tweedehands overweegt zijn de mogelijkheden natuurlijk eindeloos.
De body voor Campagnolo cassettes is identiek voor 9, 10, 11 en 12 speed.
De Shimano body is gelijk voor 8,9 en 10 speed. 11 speed wijkt af maar Shimano naven zijn vaak wel te converteren met een recentere body. Hoe het met Shimano 12 speed (MTB) zit weet ik niet.
Over SRAM bodies kan ik ook niets vertellen.
Of je een Campa body met een Shimano variant kunt vervangen? Soms.