Vandaag toch echt heerlijk gefietst, met een vriend naar de VAM berg en daarna nog over Dwingelderveld. Toen we in de auto zaten begon het te regenen. De beentjes zijn nu wel gaar van het klimmen maar was echt genieten.
Geen porem inderdaad. Jaren 90 dingYpuh schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:17:
De Jawbreaker vind ik echt super lelijk (zelf ook een keer gehad en direct weer doorverkocht). Geraint Thomas draagt dat ding altijd en met die alien ogen is hij daardoor altijd makkelijk te herkennen. en.
[Afbeelding]
Ik heb zelf jaren met een Oakley Radar gereden, super fijne bril! Sinds kort een 100% Speedtrap gekocht waar ik ook zeer tevreden over ben. Moet je niet een te breed hoofd voor hebben, dan zitten de pootjes misschien niet lekker.
@Ypuh Geraint Thomas rijdt met een Jawbone, niet met een Jawbreaker. De Jawbreaker ziet er nog wel fatsoenlijk uit itt dat gedrocht waar Thomas mee rond durft te rijden.
@Ypuh Geraint Thomas rijdt met een Jawbone, niet met een Jawbreaker. De Jawbreaker ziet er nog wel fatsoenlijk uit itt dat gedrocht waar Thomas mee rond durft te rijden.
Wrapped is zelf ook redelijk makkelijk te doen hoor. Met goede folie een föhn en snij tape kan je het zelf ook.nogeeninlog schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 21:25:
[...]
Ik heb even gekeken, maar EUR 749 vind ik duur voor wat ik wil. Ik wil gewoon een effen rode fiets met gele belettering. Dat vind ik al opzichtig genoeg.
Ah, ik was in de war. De Jawbreaker gaat inderdaad nog wel. Kan me ook niet herinneren dat ik ooit een Jawbone zou hebben durven kopen.Oelske schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:29:
De Jawbreaker moet je ook wel staan en/of bij je helm passen. Hier twee voorbeelden van de Jawbreaker, waar het bij persoon 1 er niet uit ziet en bij persoon 2 wel prima staat. Hetzelfde geldt voor bijv. de Sutro.

[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 28-03-2021 15:38 ]
Jep, heb een reden gevonden om niet met hoge velgen te rijden! Ineens zijwind in een bocht maakt het spannend
Haha voor ons amateurs boeit het toch allemaal niet. Als je het maar mooi vind en lekker zit. De rest, lekker boeiend. Ik vind die Sutro gewoon mooi, ben blij dat er een Sutro S was. Past ook allemaal nog wel prima vgm maar ik zou niet naar een ander model gaan als ik die Sutro of 100% S3 gewoon mooi vind.Ypuh schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:37:
[...]
Ah, ik was in de war. De Jawbreaker gaat inderdaad nog wel. Kan me ook niet herinneren dat ik ooit een Jawbone zou hebben durven kopen.
De Jawbreaker moet je ook wel staan en/of bij je helm passen. Hier twee voorbeelden van de Jawbreaker, waar het bij persoon 1 er niet uit ziet en bij persoon 2 wel prima staat. Hetzelfde geldt voor bijv. de Sutro.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vind juist een Sutro lelijk. Veel te groot en simpel. Een Jawbreaker is gaaf, maar helaas in te weinig kleuren. Jawbone is idd ook mijn smaak niet...
Fijn al die meningen ;p
Fijn al die meningen ;p
Die eerste foto is zo slecht omdat hij een totaal verkeerde helm draagt of de helm helemaal op zijn achterhoofd heeft zitten. Zodra er meer dan 1 vinger tussen je helm en de Jawbreaker zit dan ziet het er in mijn ogen niet meer uit. Een shield-model zonnebril moet in mijn ogen aansluiten op je helm. En precies dat zie je op deze eerste foto helemaal verkeerd gaan... De bril staat hem an sich niet eens heel slecht behalve bij zijn neus en wangen: de bril staat iets te hoog op zijn neus en zijn wangen ondersteunen de onderkant van het frame niet. Maar ondanks dat staat het montuur wel bij de vorm van zijn gezicht (mijn mening).Ypuh schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:37:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat had ik gedronken zeg? Het ziet er idd niet uit, die bril is te groot voor zijn gezicht.
En geen kwaad woord over de Racing Jacket van Geraint! Ik vind het een heerlijke bril.
@Galois
Sutro heb ik geen echte ervaring mee, heb ze alleen een keer gepast in een Oakley store. Het is niet mijn bril, de Sutro S en Sutro Light zullen mij wellicht beter passen. Probleem van Sutro is dat ze alleen met Prizm lenzen zijn te krijgen; voor echte felle zon zijn dat niet mijn lenzen en er is ook geen optie voor polarisatie. Dat laatste is een dikke no-go voor mij; er moet een optie zijn tot polarisatie. Naast het formaat (groot) is de Sutro ook een erg verticaal model; de lens staat behoorlijk recht/verticaal, dat moet je maar net staan...
Van alle Oakley brillen die ik heb gehad zijn mijn favorieten monturen: Radarlock en Jawbreaker. Over deze brillen heb ik meer dan genoeg geschreven, net als de verschillende lenzen. Zoek maar eens op 'Ruby Iridium' in dit topic. Mocht je daarna nog vragen hebben dan hoor ik dat graag.
Dat kan je oplossen middels het Custom programma van Oakley. Of met verf!MrBarBarian schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:52:
Ik vind juist een Sutro lelijk. Veel te groot en simpel. Een Jawbreaker is gaaf, maar helaas in te weinig kleuren. Jawbone is idd ook mijn smaak niet...
Fijn al die meningen ;p
Afgelopen weekend heb ik mijn zilvergrijze custom Radarlock gedemonteerd (logo's d'r af, montuur gedemonteerd) en heb verf besteld zodat ik deze kan overspuiten naar wit. Ik zal een post maken als dit is afgerond; verwacht/hoop ergens deze week.
[ Voor 21% gewijzigd door Grin op 28-03-2021 20:48 ]
Haha tja, ik vind alle sportbrillen eigenlijk lelijk, ik fiets gewoon met een normaal montuurtjeMrBarBarian schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:52:
Fijn al die meningen ;p
En dan kom ik vanochtend bij windkracht 6 bij Schipluiden een persoon op een tijdritfiets met dicht achterwiel tegen. Ik moest grinneken en twee keer kijken of ik het wel goed zag.Holk schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:43:
Jep, heb een reden gevonden om niet met hoge velgen te rijden! Ineens zijwind in een bocht maakt het spannend
Dat was geen dicht achterwiel, dat was een windvaan.rdluca schreef op zondag 28 maart 2021 @ 19:16:
[...]
En dan kom ik vanochtend bij windkracht 6 bij Schipluiden een persoon op een tijdritfiets met dicht achterwiel tegen. Ik moest grinneken en twee keer kijken of ik het wel goed zag.
En dan nagaan dat ik al af en toe op mijn smoel ga rondom hoogbouw bij hardere winden op de racefiets zonder dicht achterwiel.
Komende twee weken vrij, lekker weer, ik weet wat ik ga doen!
Kijken of ik ongeveer 800km kan verzetten de komende weken, zou het moraal goed doen.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Hier van 1 April tm 5 April vrij genomen, blijkbaar gelijk veel minder weer, het zit mij wel mee. Vandaag toch maar wat gaan fietsen, maar na 26km was ik er wel weer klaar mee. Veel wind, heel veel wind, wat zorgt voor pieken maar ook helemaal kapot gaan op de dijk met wind tegen. Kwam weinig wielrenners tegen, veel wandelaars vandaag.
Wel eindelijk even het moment genomen om de ketting te waxen, en dat had ik eigenlijk ook eerder moeten doen.
Wel eindelijk even het moment genomen om de ketting te waxen, en dat had ik eigenlijk ook eerder moeten doen.
@Raznov Precies ik ben maar gaan hardlopen. Even geen zin in gestoei met de fiets in de wind en nadenken over een route. Vrijdag waaide ik bijna de dijk bij "t Goy af, dat was geen pretje. Morgen ben ik vrij en ik heb maar een noord-zuidroute bedacht. Zo heb ik het minste laste van de wind. Wie weet toch wel in kort/kort.
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Fiets alweer een paar jaar op mijn ISAAC Boson. Destijds bij aanschaf gekozen voor Di2 met standaard wielen (DT Swiss P1800 - Disc) met het idee om deze later te vervangen voor carbon wielen.
Al wat rond zitten neuzen en uiteindelijk kom ik op 3 wielsetjes uit die ik misschien wel zou willen namelijk de Fulcrum Wind 40 DB, Scope R4 Disc of FAST FORWARD F4D. Zit hier nou nog veel verschil tussen wat rij eigenschappen betreft of zit je eigenlijk met deze wielen altijd wel goed? ongeacht de keuze?
Neig zelf het meest naar Scope, maar das puur op basis van wat ik mooi vindt. De Fulcrum zijn weer een stuk goedkoper.
Al wat rond zitten neuzen en uiteindelijk kom ik op 3 wielsetjes uit die ik misschien wel zou willen namelijk de Fulcrum Wind 40 DB, Scope R4 Disc of FAST FORWARD F4D. Zit hier nou nog veel verschil tussen wat rij eigenschappen betreft of zit je eigenlijk met deze wielen altijd wel goed? ongeacht de keuze?
Neig zelf het meest naar Scope, maar das puur op basis van wat ik mooi vindt. De Fulcrum zijn weer een stuk goedkoper.
Voor je de knoop doorhangt kan je altijd ff een mailtje sturen naar @ElGreco, wellicht dat hij nog een mooi (handgemaakt en betaalbaar) alternatief weet?
+1 voor @ElGreco goed advies en custom wielsetje. Toch wat anders als de standaard setjes, niet dat daar wat mis mee is maar zo heb je gelijk wat moois voor je fiets! :-)
Voor de liefhebbers: via ibood.nl is er een aanbieding voor een tijdelijk abonnement op oa de “Fiets” en “Procycling.”
https://next.ibood.com/nl.../tijdschrift-abonnementen
https://next.ibood.com/nl.../tijdschrift-abonnementen
:strip_exif()/f/image/P2nLuzYdpblMI5VHDYST7qYM.jpg?f=fotoalbum_large)
De P325 CS van Magene kunnen uittesten Zaterdag en Zondag. De data van Zaterdag is te verwaarlozen, ik had via de Wahoo het gecalibreerd, en de wattages waren veel te hoog. Op Zondag heb ik de Powermeter via de app gecalibreerd, waardoor alles nu lijkt te werken.
Op het segment van de Camerig zie ik geen gekke pieken of dalen, maar hoe precies het met de werkelijkheid is weet ik niet. (De Camerig heeft 2 afdalingen, vandaar een power van 0 op momenten)
Op het segment van de Camerig zie ik geen gekke pieken of dalen, maar hoe precies het met de werkelijkheid is weet ik niet. (De Camerig heeft 2 afdalingen, vandaar een power van 0 op momenten)
/f/image/DTc3gMO8WeuIlq6iYb7OtUL5.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 29-03-2021 09:54 ]
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
@Jimmy-time1 Thnx. Ben er toch weer eens ingetrapt door een paar nummers op Procycling te nemen.
Fiets -ook al ben ik voorstander van hun website en forum en steun ik ze graag- vind ik iets te laagdrempelig en commercieel. Na een paar nummers en de zoveelste 'How to vervang ik m'n band' snap ik het wel.
Fiets -ook al ben ik voorstander van hun website en forum en steun ik ze graag- vind ik iets te laagdrempelig en commercieel. Na een paar nummers en de zoveelste 'How to vervang ik m'n band' snap ik het wel.
Ik had het weekendje een tourtje van NLRoute en daar kreeg ik het magazin Ride bij, maar daar heb ik wel met veel plezier in zitten lezen. Er was wel 1 artikel bij waarvan ik het idee was dat het een advertorial was zonder dat het erbij stond. Het ging namelijk over gravel en daar werd iets te vaak de Trek Checkpoint genoemd, en dat zeg ik als een berijder van een Trek Checkpoint. Maar verder is het voor het eerst in tijden dat ik er echt even voor ben gaan zitten op de bank en mijn aandacht er ook bij kon houden.
Ik heb de laatste paar maanden enkele losse nummers van Fiets gekocht. Er zat een flyer in met een aanbieding voor een jaarabonnement a €99,- Je krijgt er dan echter ook een BBB Fuse fietsbril bij met 3 lenzen. Nou kan ik wel een nieuwe fietsbril gebruiken maar het prijsverschil met mijn hierboven geposte halfjaar aanbieding is nogal fors.
Net toevallig mijn tweede Jawbreaker besteld 

Ik vind dat doorschijnend grijs wel vet, zeker bij de jawbreaker omdat je dan iets van het mechanisme voor de pootjes terugziet. Die Prizm Road Jade lens heb ik al in een Sutro zitten en vind ik een prettige lens, wat minder lichtdoorlatend dan de normale Prizm Road, zelfde tinten verder.
Ik heb nu de volgende lenzen voor de Jawbreaker:
- Photochromic
- Prizm Trail
- Prizm Road
- Prizm Road Jade
- Prizm Daily Polarized
Ik denk dat ik de Photochromic en de Trail in mijn oude Jawbreaker frame blijf gebruiken als MTB/slechtweer bril en de rest in die nieuwe. Mijn andere brillen kan ik wel naar de zolder doen nu, de keuze is definitief gemaakt...
Die Jawbone/Racing Jacket vind ik persoonlijk ook een lelijk ding trouwens...

Ik vind dat doorschijnend grijs wel vet, zeker bij de jawbreaker omdat je dan iets van het mechanisme voor de pootjes terugziet. Die Prizm Road Jade lens heb ik al in een Sutro zitten en vind ik een prettige lens, wat minder lichtdoorlatend dan de normale Prizm Road, zelfde tinten verder.
- Photochromic
- Prizm Trail
- Prizm Road
- Prizm Road Jade
- Prizm Daily Polarized
Ik denk dat ik de Photochromic en de Trail in mijn oude Jawbreaker frame blijf gebruiken als MTB/slechtweer bril en de rest in die nieuwe. Mijn andere brillen kan ik wel naar de zolder doen nu, de keuze is definitief gemaakt...
[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 29-03-2021 10:28 ]
Ah kijk! Fijn! Iemand met gebruikerservaring met zowel de Jawbreaker als de SutroKluus schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:26:
[Afbeelding]
- Photochromic
- Prizm Trail
- Prizm Road
- Prizm Road Jade
- Prizm Daily Polarized
Ik twijfel tussen deze twee (heb nu een Half Jacket 2.0). Ik neig een beetje naar de Sutro, maar het lijkt alsof de Jawbreaker het beter doet wat betreft 'ventilatie'. Welke vind jij fijner? En waarom?
Heb je toevallig ook lenzen? Want bij bepaalde wind, drogen mijn lenzen met mijn Half Jacket soms uit (met in het slechtste geval dat ik mijn les eruit knipper). Ik vind erg weinig (geen!) ervaringen wat betreft mijn probleem...
Ik denk dat ik de Prizm Road lenzen neem... die lijken het veelzijdigst (en zien er ook wel mooi uit).
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ik vind het beide fijne brillen, alleen de Sutro is misschien net iets te groot voor mijn gezicht, de Jawbreaker staat mij persoonlijk iets beter vind ik. Voor wat betreft ventilatie denk ik dat de Jawbreaker wel wat beter is omdat deze uberhaupt ventilatiegaten heeft maar ik heb dat nooit echt gemist bij de Sutro. Ik heb geen lenzen, dus misschien scheelt dat.Galois schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:35:
[...]
Ah kijk! Fijn! Iemand met gebruikerservaring met zowel de Jawbreaker als de Sutro
Ik twijfel tussen deze twee (heb nu een Half Jacket 2.0). Ik neig een beetje naar de Sutro, maar het lijkt alsof de Jawbreaker het beter doet wat betreft 'ventilatie'. Welke vind jij fijner? En waarom?
Heb je toevallig ook lenzen? Want bij bepaalde wind, drogen mijn lenzen met mijn Half Jacket soms uit (met in het slechtste geval dat ik mijn les eruit knipper). Ik vind erg weinig (geen!) ervaringen wat betreft mijn probleem...
Ik denk dat ik de Prizm Road lenzen neem... die lijken het veelzijdigst (en zien er ook wel mooi uit).
Wat ik fijner vind aan de Sutro is dat je bij het omkijken niet tegen de onderste rand van je bril aan kijkt, dat vind ik eigenlijk wel een nadeel aan de Jawbreaker.
Ik heb overigens ook nog de Radarlock en de Radar EV gebruikt, maar op een of andere manier worden die bij mij veel sneller vies (zweet en beslaan) waardoor ik ze niet fijn vind in het gebruik.
Nice! Toevallig ergens een goede deal gescoord die het delen waard is?Kluus schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:26:
[Afbeelding]
- Photochromic
- Prizm Trail
- Prizm Road
- Prizm Road Jade
- Prizm Daily Polarized
daag
Nope, ik heb gewoon de volle mep betaald bij Mantel, sorryThe_Thijs© schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:49:
[...]
Nice! Toevallig ergens een goede deal gescoord die het delen waard is?
Ik heb de Jawbreaker Prizm Road met alleen deze lens en vind hem eigenlijk in alle omstandigheden heel fijn! Bij veel zon zou een donkerdere lens wel welkom zijn, maar ben echt niet aan het knijpen ofzo. Ook juist in de schemering of met bewolkt weer vind ik dat hij het zicht geen probleem is.

Lijken me allemaal prima wielsets, maar die scopes staan toch wel erg nice hoorMazZz schreef op zondag 28 maart 2021 @ 21:04:
Fiets alweer een paar jaar op mijn ISAAC Boson. Destijds bij aanschaf gekozen voor Di2 met standaard wielen (DT Swiss P1800 - Disc) met het idee om deze later te vervangen voor carbon wielen.
:strip_exif()/f/image/2vU4tGLnC8OK5lWAWdDqsfQU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YPpvxOTzquX8Hdt7m55MRwlO.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de onderste zie je het verschil tussen de 4D en de 5R
@Kluus deze berichten voelen een beetje aan als de kom-uit-de-Oakley-kast, net zoals Grin die ook al een keer gehad heeft.
Wat is dat toch met Oakleys en dat je voordat je het weet een hele collectie hebt?
Ps. Voor mij was die onderste rand een dealbreaker, vandaar dat ik alleen met de Radar rijdt.
Wat is dat toch met Oakleys en dat je voordat je het weet een hele collectie hebt?
Ps. Voor mij was die onderste rand een dealbreaker, vandaar dat ik alleen met de Radar rijdt.
[ Voor 18% gewijzigd door Ypuh op 29-03-2021 11:04 ]
Ook best gaaf dat die Scott achterremmen bij de crank heeft, was me nooit opgevallen!Flipmo schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:57:
[...]
Lijken me allemaal prima wielsets, maar die scopes staan toch wel erg nice hoor![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En dat die de addon (afstandsbediening) van de Garmin edge op de zijkant van zijn teugel heeft zitten om hem zo te bedienen terwijl je je handen gewoon aan het stuur houdt, heb ik nooit over nagedacht...
"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing
Ook ik ben een steeds grotere fan van de Prizm Road, in omstandigheden met niet al te veel zonlicht volstaat deze lens vaak prima. Met name in deze periode - bij vroege avondritjes, 20 uur gaat de zon onder - is deze lens fijn. Maar het is m.i. geen lens voor een echte zonnebril, aanstaande woensdagmiddag ga ik bijvoorbeeld niet rijden met Prizm Road maar vanavond zet ik een Racing Jacket op met Prizm Road.unex154 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:50:
Ik heb de Jawbreaker Prizm Road met alleen deze lens en vind hem eigenlijk in alle omstandigheden heel fijn! Bij veel zon zou een donkerdere lens wel welkom zijn, maar ben echt niet aan het knijpen ofzo. Ook juist in de schemering of met bewolkt weer vind ik dat hij het zicht geen probleem is.
[Afbeelding]
Haha ik heb die Oakley verslaving ook al een paar jaar hoor, volgens mij ben ik hier ook al wel vaker uit die oakley kast gekomen...Ypuh schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:02:
@Kluus deze berichten voelen een beetje aan als de kom-uit-de-Oakley-kast, net zoals Grin die ook al een keer gehad heeft.
Die onderste rand is inderdaad jammer, maar deze voorkomt wel dat de hele bril om de haverklap beslaat in mijn geval en een beslagen bril is nog veel irritanter dan dat randje.
[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 29-03-2021 11:19 ]
Echt heel praktisch is het niet. Levert nogal eens problemen op met vuilophoping, roestende kabels, awkward fit van bepaalde merken/types remhoeven, vaak is de achterrem dan ook een direct mount terwijl voor een regular mount is (remhoeven worden vaak niet los verkocht, dus je hebt dan 2 sets nodig) en powermeters zoals de Stages/4iiii passen niet omdat de pod vaak tegen de rem aanloopt.Broodje_Aap schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:03:
Ook best gaaf dat die Scott achterremmen bij de crank heeft, was me nooit opgevallen!
Al met al leuk bedacht, maar praktisch wat minder.
@Kluus Ik heb eigenlijk alleen last van beslaan als ik een buff helemaal opgetrokken heb tot mijn neus.
[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 29-03-2021 11:21 ]
@Grin Ligt volgens mij meer aan de gevoeligheid van de ogen. In deze periode met de zon volstaat voor mij de Photochrommatic versie, terwijl verderop in het seizoen als de zon sterker schijnt, gebruik ik de Road Prizm. Donkerder zou voor mij niet hoeven.
@Ypuh @Broodje_Aap Enkele jaren geleden had Scott bedacht dat het (waarschijnlijk vanwege aero eigenschappen), het wel handig was om de velgrem te monteren ter hoogte van de achterbrug. Daar zijn ze, vanwege de ophoping van vuil, al snel van afgestapt.
Het blijft persoonlijk idd @EdwinW, de vraagsteller moet aan de hand van de posts maar inschatten hoe gevoelig hij is voor zonlicht en wat zijn voorkeuren zijn. Wij kunnen alleen maar onze ervaringen noteren en adviseren.
@Ypuh In een Oakley kast heb ik nooit gezeten, wil er nog wel eens een aanschaffen...
@Ypuh In een Oakley kast heb ik nooit gezeten, wil er nog wel eens een aanschaffen...
[ Voor 35% gewijzigd door Grin op 29-03-2021 12:38 ]
Idd, dat heeft mijn 7 jaar oude Harrier alSmultie schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:29:
Bulls heeft dat ook gedaan, achterrem bij de bottom bracket.
Ik heb de knoop doorgehakt en afgelopen weekend de Oakley EV Zero Blades Prizm Road besteld (hele prima deal bij bij Edel Optics en met die webwinkel had ik eerder al een goede ervaring).
Mocht ik niet tevreden zijn met hoe hij me staat, dan ruil ik hem voor de EV Zero Path waar de bovenrand niet zo recht is afgesneden. Wat me aanstaat is dat hij superlicht is en er niet zo'n loeidikke rand omheen zit.
Mocht ik niet tevreden zijn met hoe hij me staat, dan ruil ik hem voor de EV Zero Path waar de bovenrand niet zo recht is afgesneden. Wat me aanstaat is dat hij superlicht is en er niet zo'n loeidikke rand omheen zit.
Je kan je tochtje natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt, en als je niet in Castricum stopt voor een setje nieuwe wielen (hoe krijg je de andere wielen mee?) maar doorfietst naar Groningen (gewoon alles in D1/D2) heb je een mooie basis gelegd.rolandos582 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:32:
[...]
Oehh die tiles klinken goed! Maar je bent ook een smak geld kwijt en je bent niet zomaar weer in GroningenAls ik dan ook gelijk even in Castricum stop voor een setje nieuwe wielen, dan ben je wel bezig met een dikke roadtrip...
De Scopes vindt ik inderdaad ook erg mooi. Die staan ook zeker op mijn lijstje, maar ga me toch ook nog even verder verdiepen in een custom wielset n.a.v. de tips van @ZieMaar!, @rolandos582 en @mhr-zip .Flipmo schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:57:
[...]
Lijken me allemaal prima wielsets, maar die scopes staan toch wel erg nice hoor![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 27% gewijzigd door MazZz op 29-03-2021 12:00 ]
heeft iemand toevallig ervaring met deze fietscomputer?
https://www.decathlon.nl/..._/R-p-X8487158?mc=8487158
Ik heb de hoop op een fietscomputer met de telefoon een beetje opgegeven, maar zoek nu eigenlijk iets extreem goedkoop wat wel met ANT+ sensoren werkt. Ik heb ansich geen gps nodig anders dan misschien voor uploaden van informatie (dus geen navigatie).
Iemand die suggesties heeft? Ik zie dat Lezyne wel geadviseerd wordt. Mag ook een chinese zijn... maar ik wil geen 300+ euro uitgeven aan een computer, dat zou bijna de helft van de prijs van mijn fiets zijn.
Sensoren die het moet ondersteunen:
Cadans
Snelheid
Cycleops HRM+Power meter
Powerpod PowerMeter
Zoals je ziet zijn er 2 power meters, een moet uit te schakelen zijn (de cycleops). Ik merk dat met apps dit niet helemaal goed gaat als ik de Cycleops als HRM will gebruiken.
Ik heb de hoop op een fietscomputer met de telefoon een beetje opgegeven, maar zoek nu eigenlijk iets extreem goedkoop wat wel met ANT+ sensoren werkt. Ik heb ansich geen gps nodig anders dan misschien voor uploaden van informatie (dus geen navigatie).
Iemand die suggesties heeft? Ik zie dat Lezyne wel geadviseerd wordt. Mag ook een chinese zijn... maar ik wil geen 300+ euro uitgeven aan een computer, dat zou bijna de helft van de prijs van mijn fiets zijn.
Cadans
Snelheid
Cycleops HRM+Power meter
Powerpod PowerMeter
Zoals je ziet zijn er 2 power meters, een moet uit te schakelen zijn (de cycleops). Ik merk dat met apps dit niet helemaal goed gaat als ik de Cycleops als HRM will gebruiken.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Scope is net als FFWD een 'Nederlands' merk toch? De velgen zullen wel uit China komen en de naven zijn generiek van bijv. Sapim of DT Swiss (wat een voordeel is), en vervolgens worden ze in NL in elkaar gevlecht (wat ook een voordeel is).
@justice strike Wat een zootje aan sensoren heb je bij elkaar verzameld. Goedkope headunits en vermogensmeting gaan vaak niet samen, en ik denk dat je een probleem hebt als de HRM zowel power als HR uitzend in één signaal. Hoe dan ook had je het beter andersom kunnen doen, investeren in een goede headunit en de sensoren dan van Aliexpress plukken.
Hoe dan ook zou ik je vraag in het fietscomputer topic stellen en niet hier. Ook zou ik de voorkeur geven aan een A-merk tweedehands model (bijv. de 810) die je waarschijnlijk wel voor zo'n €100 kunt krijgen i.p.v. wéér in de valkuil van discutabele electronica te vallen (gouden tip: veel oplichters actief met fietsgerelateerde electronica).
In tegenstelling tot vele andere electronica zijn fietscomputers te veel een niche product dat er geen goede rip offs/B-merken op de markt zijn (ik heb ze bij de club allemaal wel voorbij zien komen met hun gave 'Xplova', Lezyna, Mio etc. om een half jaar later alsnog een Garmin of Wahoo te kopen).
@justice strike Wat een zootje aan sensoren heb je bij elkaar verzameld. Goedkope headunits en vermogensmeting gaan vaak niet samen, en ik denk dat je een probleem hebt als de HRM zowel power als HR uitzend in één signaal. Hoe dan ook had je het beter andersom kunnen doen, investeren in een goede headunit en de sensoren dan van Aliexpress plukken.
Hoe dan ook zou ik je vraag in het fietscomputer topic stellen en niet hier. Ook zou ik de voorkeur geven aan een A-merk tweedehands model (bijv. de 810) die je waarschijnlijk wel voor zo'n €100 kunt krijgen i.p.v. wéér in de valkuil van discutabele electronica te vallen (gouden tip: veel oplichters actief met fietsgerelateerde electronica).
In tegenstelling tot vele andere electronica zijn fietscomputers te veel een niche product dat er geen goede rip offs/B-merken op de markt zijn (ik heb ze bij de club allemaal wel voorbij zien komen met hun gave 'Xplova', Lezyna, Mio etc. om een half jaar later alsnog een Garmin of Wahoo te kopen).
[ Voor 67% gewijzigd door Ypuh op 29-03-2021 13:38 ]
meer een vraag voor hier: Het grote fietscomputer topicjustice strike schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:21:
Cadans
Snelheid
Cycleops HRM+Power meter
Powerpod PowerMeter
maar persoonlijk zou ik voor een fietscomputer gaan met wat meer software ondersteuning, en als het dan goedkoop moet, dan maar een edge 130 (plus), die ondersteund wel power , maar geen navigatie (maar je kan wel een gps track inladen en een kruimelspoor volgen op het scherm). (maar ik denk dat je beter het gewoon ineens goed kan doen en een edge 530 of elmnt bolt kan kopen..)
ik ken de cycleops niet, maar ik begrijp uit een DCR reviews (van een vergelijkbaar product) dat er gewoon 2 ANT+ id's uitgestuurd worden, je kan dus 1 van de 2 koppelen (alleen HRM, en power negeren). Als je dan wel een keer de cylcleops data wilt tracken, dan zal je in het sensor menu aan de slag moeten en de powerpod ontkoppelen (of zorgen dat ie standby staat of out of range) en de cycleops koppelen. Makkelijk kiezen welke je die dag wilt gebruiken zit er niet in.
Die Decathlon variant heeft niet bepaald fijne reviews op de Decathlon site als ik het zo zie. Ik zou persoonlijk liever een goed product hebben waar ik dan maar iets meer voor kwijt was, dus zoals @Prulleman al zegt, een goedkope Edge of misschien de goedkoopste Bryton of Wahoo een optie. Wat betreft écht goedkoop kan je een gok nemen met een Magene C406. Lees redelijke reviews (zeker als je niet met power meters e.d. werkt).justice strike schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:21:
Cadans
Snelheid
Cycleops HRM+Power meter
Powerpod PowerMeter
Hoe laat was je rond de VAM berg? Ik was er om 16:00 en ik vond het al verdacht stil... eenmaal boven de conclusie getrokken dat ik de enige fietser op het hele terrein was samen met nog één wandelend gezinnetje. Op een zondag op dat tijdstip, toch wel een bijzonder gevoel. Was overigens maar goed dat er geen toeschouwers waren, want ik kwam bijna niet meer omhoog.Verona27 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:23:
Vandaag toch echt heerlijk gefietst, met een vriend naar de VAM berg en daarna nog over Dwingelderveld. Toen we in de auto zaten begon het te regenen. De beentjes zijn nu wel gaar van het klimmen maar was echt genieten.
Nou zat het weer natuurlijk niet mee, maar als relatief beginnend fietser heb ik de dag van mijn leven gehad met voor mijn doen een "monsterritje"
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Beetje goed plannen doet wonderen. Tussen 8:30 en 12:00 scheen in Utrecht > Gelderland > Overijssel een heerlijk zonnetje. Maar daarna sterk richting het noorden en toen werd het inderdaad wat viezer, maar een paar druppels vind ik soms wel lekker zolang je nog kunt profiteren van de wind. Uiteindelijk wel gewoon droog aangekomen.
Ik denk dat ik in 7 uur tijd "on the road" minder fietsers ben tegengekomen dan normaliter op een enkele beklimming van de Amerongse Berg. Twee flybys in 170 kilometer, of misschien was de over het algemeen dichter bevolkte regio Utrecht nog aan het bijkomen van de zomertijd, of zijn jullie in het noorden wat meer gesteld op privacy
[ Voor 11% gewijzigd door TheTinusNL op 29-03-2021 13:57 ]
Informaticus of vakkundig Googler?
TU Eindhoven... Volgens mij hebben ze wel een eigen naaf ontwikkelt.Ypuh schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:24:
Scope is net als FFWD een 'Nederlands' merk toch? De velgen zullen wel uit China komen en de naven zijn generiek van bijv. Sapim of DT Swiss (wat een voordeel is), en vervolgens worden ze in NL in elkaar gevlecht (wat ook een voordeel is).
Heb lange tijd getwijfeld om zo'n set te kopen, maar uiteindelijk een handgespaakte set (laten maken).
Nou... de HRM had ik gekocht omdat ik toch wel een hrm nodig had... wist niet dat ik dit probleem zou ervaren. De overige sensoren zijn redelijk recht toe recht aan.[b]Ypuh in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
De rflkt+ werkt ansich goed, behalve dus met die HRM en de powermeter (dat is zowieso een probleem met de RFLKT)
Prima, ga ik doen. was niet op de hoogte dat er een andere topic voor was.Hoe dan ook zou ik je vraag in het fietscomputer topic stellen en niet hier. Ook zou ik de voorkeur geven aan een A-merk tweedehands model (bijv. de 810) die je waarschijnlijk wel voor zo'n €100 kunt krijgen i.p.v. wéér in de valkuil van discutabele electronica te vallen (gouden tip: veel oplichters actief met fietsgerelateerde electronica).
Echt wel jammer dat de rflkt niet doorontwikkeld is. Was ansich wel een gaaf concept.
Maar hoe ging je dan terug? Trein? Auto? Hoe komt die auto dan in Hoogeveen?TheTinusNL schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:53:
[...]
Hoe laat was je rond de VAM berg? Ik was er om 16:00 en ik vond het al verdacht stil... eenmaal boven de conclusie getrokken dat ik de enige fietser op het hele terrein was samen met nog één wandelend gezinnetje. Op een zondag op dat tijdstip, toch wel een bijzonder gevoel. Was overigens maar goed dat er geen toeschouwers waren, want ik kwam bijna niet meer omhoog.
Nou zat het weer natuurlijk niet mee, maar als relatief beginnend fietser heb ik de dag van mijn leven gehad met voor mijn doen een "monsterritje"
***members only***
Beetje goed plannen doet wonderen. Tussen 8:30 en 12:00 scheen in Utrecht > Gelderland > Overijssel een heerlijk zonnetje. Maar daarna sterk richting het noorden en toen werd het inderdaad wat viezer, maar een paar druppels vind ik soms wel lekker zolang je nog kunt profiteren van de wind. Uiteindelijk wel gewoon droog aangekomen.
Ik denk dat ik in 7 uur tijd "on the road" minder fietsers ben tegengekomen dan normaliter op een enkele beklimming van de Amerongse Berg. Twee flybys in 170 kilometer, of misschien was de over het algemeen dichter bevolkte regio Utrecht nog aan het bijkomen van de zomertijd, of zijn jullie in het noorden wat meer gesteld op privacy
Normaal zie ik op een ritje zo'n 5-7 flyby's,. niet zoveel als voorheen.
Handgespaakt is een rekbaar begrip. DT Swiss (de wat duurdere series), HED, FFWD, Zipp, Bora's, Scope etc. zijn 'massa' productie wielen, maar worden ook met de hand gespaakt. Belangrijkste definitie voor mij is dat de laatste hand met de hand gedaan wordt en er generieke onderdelen gebruikt worden (DT/i9/CK/WI/Shim/Campa naven, DT/Sapim spaken etc.) waar iedere wielbouwer makkelijk aan kan komen.RR46 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:10:
[...]
TU Eindhoven... Volgens mij hebben ze wel een eigen naaf ontwikkelt.
Heb lange tijd getwijfeld om zo'n set te kopen, maar uiteindelijk een handgespaakte set (laten maken).
Idealiter ook nog met J-bend spaken, uitwendige messing spaaknippels, spaakgaten in het velgbed etc. om nog enigszins serviceable te zijn, maar dat zijn allemaal meer design keuzes dan de afweging fabriek vs. handgespaakt.
Heb eerder een setje Fulcrum R1's gehad. Prachtige wielen, maar een losse spaak kostte €15 excl verzending en met 2 weken levertijd. Ondanks dat die wielen prima serviceable waren is dat wat je wil voorkomen. Sindsdien heb ik alleen serviceable en complete 'handgespaakte' wielen van DT, HED, FFWD en Zipp gehad, maar sindsdien geen spaakbreuken o.i.d. meer
* Ypuh nu ik even nadenk heb ik met wielsets wat anderen hier met Oakley's hebben
Ik was er om 0930 ongeveerTheTinusNL schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:53:
[...]
Hoe laat was je rond de VAM berg? Ik was er om 16:00 en ik vond het al verdacht stil...
De gemiddelde Nederlandse wielrenner is ochtendmens en heeft een hekel aan harde wind. Gister inderdaad maar relatief weinig wielrenners gezien onderweg. Wees blij. Ik heb het liefst de dagen dat het net 2 graden te koud is, 1 bft te hard waait of 10% kans is op wat motregen. Als die 3 er niet zijn is er geen doorkomen aan.
Eindbestemming was familie, mijn pa moest daar toch zijn voor administratief overleg, dus die was al vooruit met de auto. Anders wordt het inderdaad een lastig verhaal. Ook onderdeel van de goede planning.rolandos582 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:42:
[...]
Maar hoe ging je dan terug? Trein? Auto? Hoe komt die auto dan in Hoogeveen?
Het retourtje op de fiets staat voor een mooie zomerdag ergens in 2022 op de planning. Kan iets korter dan deze route en dan is dat mooi 300 kilometer. Maar eerst nog effe trainen om de 200 ergens deze zomer aan te tikken.
Dan misschien een combinatie van beide?Normaal zie ik op een ritje zo'n 5-7 flyby's,. niet zoveel als voorheen.
flyby is default uitgeschakeld voor alle gebruikers een paar maanden terug. Veel mensen weten niet eens dat het bestaat, laat staat dat er mogelijk privacy issues mee gemoeid zijn, maar er zijn dus maar weinig mensen die het weer hebben ingeschakeld na de update van Strava. Maar daarom zie je dus nu minder dan een tijdje terug.TheTinusNL schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:53:
[...]
Twee flybys in 170 kilometer, of misschien was de over het algemeen dichter bevolkte regio Utrecht nog aan het bijkomen van de zomertijd, of zijn jullie in het noorden wat meer gesteld op privacy
15 okt. 2020
"Strava has made changes to its flyby feature, with users now having to opt-in for the comparisons and overview function. ... Strava said on Twitter: “As part of our ongoing commitment to privacy and safety, Flyby sharing will be default off unless athletes choose to change it.”
En voor half meiYpuh schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:22:
De gemiddelde Nederlandse wielrenner is ochtendmens en heeft een hekel aan harde wind. Gister inderdaad maar relatief weinig wielrenners gezien onderweg. Wees blij. Ik heb het liefst de dagen dat het net 2 graden te koud is, 1 bft te hard waait of 10% kans is op wat motregen. Als die 3 er niet zijn is er geen doorkomen.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Jup, wilde laatst even kijken wie die perfect gesoigneerde rijder was op de ringvaart die me uit z’n wiel reed, kon ik niemand vinden. Politie zal wel balen, was de ideale manier om idioten te vinden
Daarvan was ik op de hoogte, maar hier in de regio Utrecht(se Heuvelrug) zijn er toch wel weer een hoop die Flybys weer hebben aangezet.Prulleman schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:24:
[...]
flyby is default uitgeschakeld voor alle gebruikers een paar maanden terug. Veel mensen weten niet eens dat het bestaat, laat staat dat er mogelijk privacy issues mee gemoeid zijn, maar er zijn dus maar weinig mensen die het weer hebben ingeschakeld na de update van Strava. Maar daarom zie je dus nu minder dan een tijdje terug.
[...]
Ik vind het soms ook wel eens leuk om te kijken met wie ik nou gefietst heb. Paar weken terug redelijke tijd wat kop-over-kop gedaan tegen een smerige koude wind met een volstrekt onbekende. Geen woord uitgewisseld behalve een "waar gaat de rit naartoe?" en voor ik het wist moest hij weer de andere kant op. Dan is het toch wel even leuk om op zijn minst een kudo te geven.
ja, eens, ze zouden dit beter moeten communiceren, het was best een leuke optie inderdaad, maar zo is het zijn waarde wel een beetje kwijt.TheTinusNL schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:31:
[...]
Daarvan was ik op de hoogte, maar hier in de regio Utrecht(se Heuvelrug) zijn er toch wel weer een hoop die Flybys weer hebben aangezet.
Ik vind het soms ook wel eens leuk om te kijken met wie ik nou gefietst heb. Paar weken terug redelijke tijd wat kop-over-kop gedaan tegen een smerige koude wind met een volstrekt onbekende. Geen woord uitgewisseld behalve een "waar gaat de rit naartoe?" en voor ik het wist moest hij weer de andere kant op. Dan is het toch wel even leuk om op zijn minst een kudo te geven.
Dat het drukker is met mooier weer is logisch, maar ik was echt verbaasd hoeveel drukker het in het midden van het land is tov Groningen/Drenthe waar ik normaal altijd fiets. Paar weken terug toen het een weekend fantastisch mooi weer was een rondje Utrechtseheuvelrug/Amerongseberg gedaan maar dat is inderdaad echt niet genieten. Zoveel fietsers en motoren, heel irritant.Ypuh schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:22:
De gemiddelde Nederlandse wielrenner is ochtendmens en heeft een hekel aan harde wind. Gister inderdaad maar relatief weinig wielrenners gezien onderweg. Wees blij. Ik heb het liefst de dagen dat het net 2 graden te koud is, 1 bft te hard waait of 10% kans is op wat motregen. Als die 3 er niet zijn is er geen doorkomen.
Dan noem je ook meteen een plek. Dat is de plek om te fietsen als je in het midden van het land wil klimmen.Verona27 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:06:
[...]
Dat het drukker is met mooier weer is logisch, maar ik was echt verbaasd hoeveel drukker het in het midden van het land is tov Groningen/Drenthe waar ik normaal altijd fiets. Paar weken terug toen het een weekend fantastisch mooi weer was een rondje Utrechtseheuvelrug/Amerongseberg gedaan maar dat is inderdaad echt niet genieten. Zoveel fietsers en motoren, heel irritant.
En buiten de sportieve fietsers sowieso veel dagjes mensen voor een uitje in het bos.
Maar is natuurlijk ook niet zo gek, de bevolkingsdichtheid in de Randstad is een stuk hoger dan in het Noorden dus ook voor fietsers. En dan heb ik het niet over de Heuvelrug, maar het hele gebied in het algemeen. Gewoon de goede plekken uitzoeken. Ik fiets graag over de dijk vanwege de brede redelijk rustige wegen (ondanks dat velen zullen zeggen dat het stikt van de motoren, maar dan nog heb ik daar meestal geen problemen mee). Beter dan de smalle fietspaden en de bejaarden op elektrische fietsen.
Ik vond het ook altijd leuk om terug te kijken inderdaad en ik mis de feature ook wel. Laatst had ik het weer eens aangezet, maar, wat je zegt, het heeft eigenlijk geen waarde meer nu, ik heb het daarna maar weer uitgezet, het leuke is er vanaf en alleen de nadelen (privacy, traceerbaarheid door kwaadwillenden) blijven over, helaas.Prulleman schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:33:
[...]
ja, eens, ze zouden dit beter moeten communiceren, het was best een leuke optie inderdaad, maar zo is het zijn waarde wel een beetje kwijt.
Het is niet de bedoeling dat je het noorden nu gaat promoten, het is hier ook geen pretje hoor. Man man man alles ligt bezaaid met mest, overstekende koeien, schapen die plotseling uit de berm opspringen en met een complete kudde over de weg lopen. Trekkers die je met hoge snelheid voorbij rijden...WaSteiL schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:13:
[...]
Dan noem je ook meteen een plek. Dat is de plek om te fietsen als je in het midden van het land wil klimmen.
En buiten de sportieve fietsers sowieso veel dagjes mensen voor een uitje in het bos.
Maar is natuurlijk ook niet zo gek, de bevolkingsdichtheid in de Randstad is een stuk hoger dan in het Noorden dus ook voor fietsers. En dan heb ik het niet over de Heuvelrug, maar het hele gebied in het algemeen. Gewoon de goede plekken uitzoeken. Ik fiets graag over de dijk vanwege de brede redelijk rustige wegen (ondanks dat velen zullen zeggen dat het stikt van de motoren, maar dan nog heb ik daar meestal geen problemen mee). Beter dan de smalle fietspaden en de bejaarden op elektrische fietsen.
Nee geef mij maar de randstad of de omgeving van Amerongen, heerlijk al die fietsers....hier in het Noorden wil je niet zijn hoor
In het zuidoosten is het ook niks, dijken met allemaal bochten er in, beter lekker recht zoals in échte polders bij Amsterdam, hoef je tenminste niet te sturen. Die heuveltjes bij Nijmegen zijn helemaal waardeloos, vooral niet naar kijken, niks te zien, lekker bij die Amerongseberg blijven met de Proloog om de hoek!pier87 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:39:
[...]
Het is niet de bedoeling dat je het noorden nu gaat promoten, het is hier ook geen pretje hoor. Man man man alles ligt bezaaid met mest, overstekende koeien, schapen die plotseling uit de berm opspringen en met een complete kudde over de weg lopen. Trekkers die je met hoge snelheid voorbij rijden...
Nee geef mij maar de randstad of de omgeving van Amerongen, heerlijk al die fietsers....hier in het Noorden wil je niet zijn hoor![]()
Mij lijkt die trillende grond in Groningen wel vet met mijn futureshock eerlijk gezegd
.
Maar op mooie dagen moet je gewoon naar de Posbank, lekker filerijden, naar boven en naar beneden! Enige dat mist ivm Valkenburg op een mooie zaterdag zijn de boze locals.
Gisteren was het te windig voor de meeste racefietsers. Ik heb een gravelrondje gedaan op de Loenermark, en kwam eigenlijk alleen mtb’ers tegen en hier en daar een ruiter. Met al dat gedraai en gekeer kom je wel elke keer dezelfde tegen, maar soit. Ik denk overigens dat dat voor veel Gravelriders wel een aanrader is, best wat klimmen en dalen, heel mooi en rustiger dan de mtb tracks rondom de Posbank. En het is wat anders dan de Kroondomeinen (wat wel het mooiste gebied is, dat dan weer wel).
Voor degene die de tekst te lang vonden, hier een foto:
Maar op mooie dagen moet je gewoon naar de Posbank, lekker filerijden, naar boven en naar beneden! Enige dat mist ivm Valkenburg op een mooie zaterdag zijn de boze locals.
Gisteren was het te windig voor de meeste racefietsers. Ik heb een gravelrondje gedaan op de Loenermark, en kwam eigenlijk alleen mtb’ers tegen en hier en daar een ruiter. Met al dat gedraai en gekeer kom je wel elke keer dezelfde tegen, maar soit. Ik denk overigens dat dat voor veel Gravelriders wel een aanrader is, best wat klimmen en dalen, heel mooi en rustiger dan de mtb tracks rondom de Posbank. En het is wat anders dan de Kroondomeinen (wat wel het mooiste gebied is, dat dan weer wel).
Voor degene die de tekst te lang vonden, hier een foto:
:strip_exif()/f/image/z122lAXbaev7EelFHWMMkSFk.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren aardig rondje gedaan, 107km van huis(Maastricht) uit, via Gulpen naar Aken(D). Heen was natuurlijk top, vol voor de wind uit en flinke snelheden gehaald. Op het keerpunt zat ik op 38km/h gemiddeld. Toen nog terug.....windkracht 5 gedurende zo'n 45km. Toch nog met een gemiddelde van 27km/h thuis aangekomen. Het viel niet tegen, weinig fietsers op de meeste plekken. Hotspots bij drielandenpunt en richting Keutenberg hou je toch. Andere wielrenner nog min of meer behoed voor fikse klapper. Bij Schin op Geul stond een auto op de rijweg stil om rechtsaf te slaan om via het fietspad een inrit te nemen (is de situatie daar). Een wielrenner die mij 1 minuut daarvoor met moeite had ingehaald werd over het hoofd gezien
de auto trok op. Doordat mijn voorligger oplette en ik STOP naar de auto riep (mij zag hij wel omdat ik ernaast zat) ging het op een haartje na nog net goed. Pfoehhhhh, even met die andere rijder gesproken en samen stukje verder gereden, die zat er echt even doorheen. Mehn, leek er echt op dat de automobilist de fietsers gezien had. Nou ja, gewoon niet dus. Nogmaals de waarschuwing om toch maar gewoon het zekere voor het onzekere te nemen en beetje vertragen in dergelijke situaties. Zo'n klapper wil je niet meemaken, we reden bergaf met een snelheid die tegen de 40km/h zat. Onverantwoord? Tsja, met 2mtr fietspad in enkele rijrichting is dat niet zo vreemd. Ik kom er vaker, is lekker stukje gas geven.
:strip_exif()/f/image/uwVkamDK2SeMlasxslmmUiuB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uwVkamDK2SeMlasxslmmUiuB.jpg?f=fotoalbum_large)
Garmin Fenix wellicht? Een ouder type zoals de 5 kan alles wat je wil en nog meer. Via een refurbish handelaar vaak nog met garantie ook. Zit ook rond de 300 euro.justice strike schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:21:
Iemand die suggesties heeft? Ik zie dat Lezyne wel geadviseerd wordt. Mag ook een chinese zijn... maar ik wzil geen 300+ euro uitgeven aan een computer, dat zou bijna de helft van de prijs van mijn fiets zijn.
Cadans
Snelheid
Cycleops HRM+Power meter
Powerpod PowerMeter
[ Voor 46% gewijzigd door Ramon 73 op 29-03-2021 20:56 ]
Zo, vandaag voor het eerst sinds lange tijd mijzelf uitgelaten.
80 kilometer, vanuit Den Bosch naar het zuiden afgezakt over Veghel en de oude weg naar Eindhoven naar, je raadt het, Eindhoven. Ben kapot, ging op het eind echt stuk, benen waren het gewoon niet meer gewend en begonnen te protesteren. Conditie was daarentegen wel in orde, dus daar was ik wel blij mee. Hoofd, hart en longen wilden wel, benen niet. Maar die zijn te trainen!
En zoals wel vaker veel te enthousiast van start gegaan, moet echt leren met de rem erop weg te rijden, en niet met wind tegen de teller boven de 30 willen zien. Gemiddelde van 23.5, maar zat relatief veel stadsverkeer bij wat zoals altijd het gemiddelde drukt.
80 kilometer, vanuit Den Bosch naar het zuiden afgezakt over Veghel en de oude weg naar Eindhoven naar, je raadt het, Eindhoven. Ben kapot, ging op het eind echt stuk, benen waren het gewoon niet meer gewend en begonnen te protesteren. Conditie was daarentegen wel in orde, dus daar was ik wel blij mee. Hoofd, hart en longen wilden wel, benen niet. Maar die zijn te trainen!
En zoals wel vaker veel te enthousiast van start gegaan, moet echt leren met de rem erop weg te rijden, en niet met wind tegen de teller boven de 30 willen zien. Gemiddelde van 23.5, maar zat relatief veel stadsverkeer bij wat zoals altijd het gemiddelde drukt.
[ Voor 7% gewijzigd door Maarten_E op 29-03-2021 20:41 ]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Loenermark is zeker een aanrader. Maar je hoeft natuurlijk niet te kiezen tussen de Kroondomeinen en Loenermark. Kan prima in 1 gravelritjeZieMaar! schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:23:
Hij wil.
In zo'n geval kan je ook een segment pakken en dan dag klassering pakken, hoeven mensen geen flyby aan te hebbenTheTinusNL schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:31:
[...]
Daarvan was ik op de hoogte, maar hier in de regio Utrecht(se Heuvelrug) zijn er toch wel weer een hoop die Flybys weer hebben aangezet.
Ik weet niet of ik daar veel mee opschiet moet ik eerlijk zeggen. Is dat jullie er een generatie van de edge 520 of 510? Volgens mij ben je daarmee minder kwijt als ik me niet vergis. Daarbij schat ik in dat de batterij niet heel lang meegaat. Of misschien mis ik je punt?Ramon 73 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:37:
Fenix wellicht? Een ouder type zoals de 5 kan alles wat je wil en nog meer. Via een refurbish handelaar vaak nog met garantie ook. Zit ook rond de 300 euro.
Laatst had ik er drie in een ritje van 100km. De lol is er inmiddels wel af. En ik snap het wel want je gooit wel heel veel data op straat. Een clubgenootje werd altijd door mannen die zijn inhaalde toegevoegd, haar vriend nooit. Ik heb wel de privacy modus aanstaan inmiddels zodat mijn huis niet makkelijk te vinden is. Vooral omdat ik sinds corona vaak van deur tot deur op de fiets zit. Ook kan iedereen mij niet meer automatisch volgen.TheTinusNL schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:31:
Beter nieuws is dat vandaag mijn eerste ritje kort/kort van 2021 was
Batterij gaat lang genoeg mee. Ik heb een Fenix 5 gehad, ruim 8 uur fietstocht is geen probleem.justice strike schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:19:
[...]
Ik weet niet of ik daar veel mee opschiet moet ik eerlijk zeggen. Is dat jullie er een generatie van de edge 520 of 510? Volgens mij ben je daarmee minder kwijt als ik me niet vergis. Daarbij schat ik in dat de batterij niet heel lang meegaat. Of misschien mis ik je punt?
Grappig, ik heb ook naar deze 3 gekeken, ben uiteindelijk voor de Fulcrum wind 55DB gegaan. De Fulcrum en de FFW heb ik in levende lijve mogen aanschouwen en ik vond de Fulcrums mooier. De Fulcrums zijn out of the box tubeless compatible je hoeft er alleen een band om te gooien (ging wel moeizaam maar ligt wellicht aan type band), sealant erin en met een gewone pomp oppompen. Ook waren de Fulcrums het goedkoopst Ik zie dat er inmiddels wel zo'n €250 Corona inflatie bij de prijs is opgekomen.MazZz schreef op zondag 28 maart 2021 @ 21:04:
Ik zit nu met een probleempje, heb een HideMyBell raceday fi aangeschaft aangezien die met mijn Metron 5D ACR stuur compatible zou moeten zijn, maar ik heb het idee dat de achterste schroef te kort is, krijg deze namelijk er niet in. Als je kijkt naar onderstaande foto dan zijn de schroeven er zover ingedraaid dat deze net pakken. Bij de achterste ga ik de HideMybell lijkt mij er zo nooit tussen krijgen.
De vraag is dus doe ik wat verkeerd of past het simpelweg niet?

Klopt op zich, maar ik vond 45 km gister wel ff genoeg, je vreet toch echt wat minder kilometers weg op de gravelbike dan met de dunne bandjes op t asfaltklaaas schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:54:
[...]
Loenermark is zeker een aanrader. Maar je hoeft natuurlijk niet te kiezen tussen de Kroondomeinen en Loenermark. Kan prima in 1 gravelritje
Haha precies dit heb ik inmiddels ook al een paar keer gedaan inderdaad. Waar een wil is...DDX schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:01:
[...]
In zo'n geval kan je ook een segment pakken en dan dag klassering pakken, hoeven mensen geen flyby aan te hebben
@Ypuh ja uiteraard is het een rekbaar begrip, ik doelde op een wielbouwer die geheel naar eigen wens een setje bouwt...
Waarbij mijn belangrijkste motivatie was, je noemt het zelf ook al, generieke onderdelen.
Waarbij mijn belangrijkste motivatie was, je noemt het zelf ook al, generieke onderdelen.
Ik ken het specifieke model van de HideMyBell niet, maar wordt ie niet geleverd met een paar schroeven met de juiste lengte? Dat hebben (sommige?) andere modellen van ze iig wel.kwiebus schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:32:
[...]
Grappig, ik heb ook naar deze 3 gekeken, ben uiteindelijk voor de Fulcrum wind 55DB gegaan. De Fulcrum en de FFW heb ik in levende lijve mogen aanschouwen en ik vond de Fulcrums mooier. De Fulcrums zijn out of the box tubeless compatible je hoeft er alleen een band om te gooien (ging wel moeizaam maar ligt wellicht aan type band), sealant erin en met een gewone pomp oppompen. Ook waren de Fulcrums het goedkoopst Ik zie dat er inmiddels wel zo'n €250 Corona inflatie bij de prijs is opgekomen.
Ik zit nu met een probleempje, heb een HideMyBell raceday fi aangeschaft aangezien die met mijn Metron 5D ACR stuur compatible zou moeten zijn, maar ik heb het idee dat de achterste schroef te kort is, krijg deze namelijk er niet in. Als je kijkt naar onderstaande foto dan zijn de schroeven er zover ingedraaid dat deze net pakken. Bij de achterste ga ik de HideMybell lijkt mij er zo nooit tussen krijgen.
De vraag is dus doe ik wat verkeerd of past het simpelweg niet?
[Afbeelding]
Ik heb het gisteren ook bij 1 van de 2 gehouden, maar dan net de andere. Mooi rondje naar de Kroondomeinen vanaf Harskamp. Lekker afwisselend.ZieMaar! schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:34:
[...]
Klopt op zich, maar ik vond 45 km gister wel ff genoeg, je vreet toch echt wat minder kilometers weg op de gravelbike dan met de dunne bandjes op t asfalt.
Ik zit even wat te klikken met routes die ik heb, maar om Loenermark en Kroondomeinen te combineren kom je toch op zo'n 110km uit. Als je tenminste niet enkel de rand aan wilt tikken. Met wat extra km's in beide gebieden kom je dan toch als snel op zo'n 130km. Meer iets voor richting de zomer dus, als de benen weer wat makkelijker rond draaien
Hij wil.
Even een snel vraagje.
Klopt het dat wielrenners benen scheren? xD
En zo ja, maakt dat echt veel verschil met niet scheren?
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Even zoeken in dit topic, staat een paar pagina's nog wel. Ik doe het wel maar eigen keuze. Ik wil geen zwarte shag op mijn benen. Ziet er niet uit.RazorMaron schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:56:
Even een snel vraagje.
Zie conclusies zadeltasjes en remmendiscussieRazorMaron schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:56:
Even een snel vraagje.
Komt neer op persoonlijke voorkeur.
Professionals doen het ivm masseren en verzorging van schaafwonden. Als wielertoerist hoef je daar weinig rekening mee te houden en is het dus vooral een kwestie van smaak.
En dan zijn de kroondomeinen volgens mij nog best groot en is het noordelijke gedeelte in mijn ogen eigenlijk het mooistklaaas schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:52:
[...]
Ik heb het gisteren ook bij 1 van de 2 gehouden, maar dan net de andere. Mooi rondje naar de Kroondomeinen vanaf Harskamp. Lekker afwisselend.
Ik zit even wat te klikken met routes die ik heb, maar om Loenermark en Kroondomeinen te combineren kom je toch op zo'n 110km uit. Als je tenminste niet enkel de rand aan wilt tikken. Met wat extra km's in beide gebieden kom je dan toch als snel op zo'n 130km. Meer iets voor richting de zomer dus, als de benen weer wat makkelijker rond draaien
Voor mij staat het gebied rond Arnhem (maar dan meer richting Wolfheze) of de Achterhoek ook op t lijstje, lijken me ook mooie onverharde plekken...of nog iets meer richting Ede enzo? Da’s meer jouw regio denk ik (als je woonplaats in je profiel klopt
En misschien ook gewoon eerst nog wat meer weggetjes ontdekken gewoon hier, in de gravelkroondomeinen
[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 29-03-2021 22:07 ]
Dit zijn de enige schroeven/bouten die meegeleverd worden.Hielko schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:47:
[...]
Ik ken het specifieke model van de HideMyBell niet, maar wordt ie niet geleverd met een paar schroeven met de juiste lengte? Dat hebben (sommige?) andere modellen van ze iig wel.
Noordelijk deel van de Kroondomeinen is voor mij dan weer onbekend terrein. Als je richting Wolfheze nog tips nodig hebt... dat is ongeveer mij achtertuin, dus daar weet ik de weg welZieMaar! schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:04:
[...]
En dan zijn de kroondomeinen volgens mij nog best groot en is het noordelijke gedeelte in mijn ogen eigenlijk het mooist. 130km onverhard vind ik wel een eind overigens, dan moet ik een tasje kopen om zelf een dripping coffee te kunnen zetten (als echte gravelhipster
).
Voor mij staat het gebied rond Arnhem (maar dan meer richting Wolfheze) of de Achterhoek ook op t lijstje, lijken me ook mooie onverharde plekken...of nog iets meer richting Ede enzo? Da’s meer jouw regio denk ik (als je woonplaats in je profiel klopt).
En misschien ook gewoon eerst nog wat meer weggetjes ontdekken gewoon hier, in de gravelkroondomeinen.
Hij wil.
Ik heb vandaag ook eens een rondje gemaakt. Wat is het ontzettend lastig om, vrijwel de hele tijd, tegen de wind in je hartslag laag te houden. Ik reed 19km/h met een hartslag van 170bpm. Vol tegen de wind in op de dijk. Uiteindelijk vond ik het na 35km wel mooi geweest, het is mijn langste afstand tot nu toe. Ik heb er wel echt van genoten.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Een deel van de wielrenners doet het. Om uiteenlopende redenen.RazorMaron schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:56:
Even een snel vraagje.
Ja, het maakt heel veel verschil. Je gaat er minimaal 10km/u harder door fietsen, vrouwen worden spontaan verliefd en de kans is groot dat je een profcontract krijgt aangeboden.
Daar heb ik het zeker voor over! Ik ben om! Oh wachtwisselwerking schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:30:
[...]
Een deel van de wielrenners doet het. Om uiteenlopende redenen.
Ja, het maakt heel veel verschil. Je gaat er minimaal 10km/u harder door fietsen, vrouwen worden spontaan verliefd en de kans is groot dat je een profcontract krijgt aangeboden.
Ik zal je nog een geheimpje vertellen... ze dragen ook geen ondergoed! De boefjes!RazorMaron schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:56:
Even een snel vraagje.
(wel grappig dat je naam RazorMaron is
Heeft meer te maken bij een eventuele val, dat er geen haren in de wonden kunnen komen die kunnen gaan ontsteken. Snelheidsverschil schijnt er wel te zijn, maar dat is niet de voornaamste reden voor mij.RazorMaron schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:56:
Even een snel vraagje.
Meh. Da's nummer 2 in korte tijd. Ik gok dat het plastic gewoon naar verloop van tijd oud wordt.
:strip_exif()/f/image/X4k7x8EgnApK3aV1iGIS9mdc.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand nog tips voor een goede/mooie Garmin mount voor een 830? Moet vooral een beetje een strak design hebben (zo dicht mogelijk op het stuur, horizontaal, niet boven het stuur uitsteken etc).
Zag o.a. de volgende modellen voorbij komen:
- CarbonWorks Cockpit Mount (beetje duur, niet super mooi)
- F3 FormMount (leuk dat het modulair is, maar de zwarte tita bouten etc. mag je er dan nog bij bestellen)
- Alpitude Stelvio V2 (ook duur en beetje dubieuze constructie)
De FormMount komt nog het dichtste in de buurt gok ik, maar misschien zijn er betere opties.
:strip_exif()/f/image/X4k7x8EgnApK3aV1iGIS9mdc.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand nog tips voor een goede/mooie Garmin mount voor een 830? Moet vooral een beetje een strak design hebben (zo dicht mogelijk op het stuur, horizontaal, niet boven het stuur uitsteken etc).
- F3 FormMount (leuk dat het modulair is, maar de zwarte tita bouten etc. mag je er dan nog bij bestellen)
De FormMount komt nog het dichtste in de buurt gok ik, maar misschien zijn er betere opties.
[ Voor 19% gewijzigd door Ypuh op 29-03-2021 22:51 ]
@Grin heeft die Alptitude toch?Ypuh schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:49:
Meh. Da's nummer 2 in korte tijd. Ik gok dat het plastic gewoon naar verloop van tijd oud wordt.
[Afbeelding]
Overigens zijn die HideMyBell dingen van erg dun plastic tov. de standaard Garmin mounts.
[ Voor 3% gewijzigd door Pimorez op 29-03-2021 23:03 ]
Ik heb de Rotor Garmin mount. Strak design en van aluminium.Ypuh schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:49:
[Afbeelding]
https://www.futurumshop.n...e-actiecamera-zwart.phtml
En toch is dat eigenlijk dom. Het scheelt je een hele dure vakantie, en je kunt vanuit je huis even hard trainen als op die bulten in de Alpen.ZieMaar! schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:23:
Gisteren was het te windig voor de meeste racefietsers.
JA scheelt echt. Ik smeer ook wel gel in, beetje vleugelvorm in kammen, da's goed voor de aero.RazorMaron schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:56:
Even een snel vraagje.
TL:DR: maakt geen ruk uit als je niet bij de top hoort. Ook niet bij schaven, want je haar groeit harder dan een wond geneest, dus die haarzakjes wordt toch wel ellende. Tenminste, wel bij mijn zwarte dikke haartype.
De enige reden dat ik het (een beetje, 3mm) doe, is dat ik het wel sexy vind om mijn spieren te bekijken; en ze aan mijn vrouw te showen
[ Voor 88% gewijzigd door ZieMaar! op 30-03-2021 08:24 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Hebben ze hier niks leuks voor je?Ypuh schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:49:
[Afbeelding]
https://framesandgear.com
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Dat zou toch niet moeten kunnen voor die prijs. Beetje ABS moet toch wel een jaar of 15 mee kunnen, je stalt hem toch niet in weer en wind?Ypuh schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:49:
Zo wordt je uiteindelijk wel weer naar Ali gejaagd...

Veel in Alu uitvoering, waar ik dan toch net weer iets meer vertrouwen in heb.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
K-Edge?Ypuh schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:49:
Die heb ik op bijna al mijn fietsen zitten.
Echt heel blij word ik niet van de HideMyBell, maar ik wil ook niet zonder bel fietsen. De bel heeft vandaag toch weer geholpen in twee lastige situaties. Een keer een kindje was achter zijn moeder op een mini-fietsje alle kanten op zwalkte over de weg (ergens tussen Harmelen en De Meern) en daarvoor toen iemand zijn hond met zo'n mega lange lijn uit liet. En bel doet dan meer dan roepen of even benen stil. Dat laatste vond een puppy in Nigtevecht weer erg interessantPimorez schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:02:
Overigens zijn die HideMyBell dingen van erg dun plastic tov. de standaard Garmin mounts.
Ja misschien, maar toch vind ik tegen de wind zelf ook weer echt veel minder leuk dan bergopMistraller schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:07:
[...]
En toch is dat eigenlijk dom. Het scheelt je een hele dure vakantie, en je kunt vanuit je huis even hard trainen als op die bulten in de Alpen.
[...]
En tegenwind is natuurlijk slecht voor je gemiddelde (dat toch al te lijden heeft onder het feit dat je niet in groepjes fietst) voor de gemiddelde stravastreber...
offtopic:
en sorry voor de edit, verkeerde knopje...
en sorry voor de edit, verkeerde knopje...
[ Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 30-03-2021 08:26 ]
@klaaas tot nu toe bevallen de ritjes van www.gravelrides.cc heel goed. Zijn die rond Papendal ook aan te raden? Posbank kant hoef ik niet op, volgens mij kom je dan eigenlijk altijd (als je het legaal doet) op de mtb routes en dat hoeft daar niet per de van mij...
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic