Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 250 ... 684 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-09 18:16

Fisico

by Fabian

MrBarBarian schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:07:
23mm op de slechtweer fiets
23mm voor en 25mm achter op de f10
25mm op de Ostro

25mm geeft wat meer comfort, maar daar geef ik niet zoveel om..
28mm op de Ostro, ik ben een minder grote die hard ;)
rolandos582 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:18:
[...]

Scheelt toch weer 200 gram O-)
Nog eens 200 gram nadat de keuze voor geen kleur ook al 200 gram scheelde.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:11

McMiGHtY

- burp -

Nutterd schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:21:
op de gravel: 35mm Pirelli Cinturato gravel H
Die heb ik in de 40mm variant d'r onder zitten. Rolt best lekker snel

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:50
Mr. Stom schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:04:
[...]

Of zoals ik altijd tegen Mevr. Stom zeg: "Fietsen zijn net schoenen, je hebt er nooit genoeg en voor elke gelegenheid heb je weer wat anders nodig."

Of ze het daar mee eens is laat ik even in het midden :X
Ik heb iets van 40 paar schoenen en ben op dit moment aan het kijken voor een tweede fiets, dus heb dan nog wel even te gaan, maar waar laat je zoveel fietsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:03
kwiebus schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:30:
[...]

Ik heb iets van 40 paar schoenen en ben op dit moment aan het kijken voor een tweede fiets, dus heb dan nog wel even te gaan, maar waar laat je zoveel fietsen?
Waar laat je zoveel schoenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:36

Grin

Ride si sapis.

Schoenenkast of inloopkast, prima te doen.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:50
Ypuh schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:58:
[...]

Waar laat je zoveel schoenen?
De meeste staan op een rek.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Dy2bsW9W/schoenenrek.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 19:46
kwiebus schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:34:
[...]

De meeste staan op een rek.
_O-

Ik heb 5 paar schoenen, fietsschoenen, badslippers en pantoffels niet meegerekend. Wel 3 fietsen daarentegen >:)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 20:19
Elke klap die je met de hamer en BBB CUPOUT BTL-113 CUP REMOVER geeft is een klap naar je ziel... Man man man niet goed voor mijn hart dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:30
rolandos582 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:59:
Elke klap die je met de hamer en BBB CUPOUT BTL-113 CUP REMOVER geeft is een klap naar je ziel... Man man man niet goed voor mijn hart dit.
Misschien helpt dit:
YouTube: Knockin' On Heaven's Door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

Misschien toch vragen naar de bekende weg, maar wat is jullie go-to advies voor een instap gravelfiets?

De Decathlon fiets die ik op het oog had (RC520 Gravel) is voorlopig niet leverbaar. Dus ik ga voor de grap eens met een open vizier mijn horizon verbreden.

Waar ik wel naar op zoek ben: Schijfremmen, brede banden, liever geen 1x voorblad omdat hij ook op de weg gebruikt gaat worden. Hoeft geen bodemprijs.

Fietsen die ik zelf al op de kandidatenlijst heb: Triban RC500, Trek Domane AL2, Kona Rove. De eerste twee desnoods met een paar upgrades.

[ Voor 4% gewijzigd door Stoney3K op 12-03-2021 21:16 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
rolandos582 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:59:
Haha, ik ken het gevoel. Zoals ik al zei, de eerste keer is ff spannend en niet leuk (lees: alsof je je nieuwe liefde met een volle vuist in het gezicht moet slaan om haar beter te maken). De tweede keer went het en de derde keer weet je niet beter (ik hoop trouwens dat de gelijkenis niet zo ver doortrekt, maar dat terzijde). Nog leuker wordt het als er een dremel aan te pas moet komen bij je gloednieuwe frame.

Soms is het ook maar gewoon beter om niet te weten wat een monteur met jouw fiets/motor/auto uitspookt en hoop je maar dat het goed gaat.

@Stoney3K Go-to advies is niet doen en even doorsparen.

@Engineer Stewie @pier87 Gefeliciteerd mannen. Edit: Ze hebben ook gelijk €200 bij de prijs opgedrukt zie ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Ypuh op 12-03-2021 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ypuh schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:35:
[...]@Stoney3K Go-to advies is niet doen en even doorsparen.
Welke prijsklasse raad jij dan zelf aan als segment waarin het een beetje de moeite waard begint te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:30
Sinds vanavond kan ik mij bij weer een ander #team scharen, namelijk het #teamGrinsTesaExtraPowerTape de stickertjes achter de kabels waren al lang aan vervanging toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 10:25
Stoney3K schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:39:
[...]

Welke prijsklasse raad jij dan zelf aan als segment waarin het een beetje de moeite waard begint te worden?
Ik weet natuurlijk niet of @Ypuh het hier mee eens is, maar mijn reden om er niet voor te gaan was:
Niet volledig 105, crank is bijv geen 105, maakt geen enorm verschil, maar op een dergelijke prijs zou ik hem wel volledig willen. Verder die schijfremmen, mecha hydraulisch, dan zijn volledig hydraulische wel iets fijner. Voor een Gravel zou ik zelf ook naar een grx kijken, paar 100 euro meer en je komt al in de buurt (oa cube nuroad bijv). Alleen is er natuurlijk bijna niets leverbaar.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Raznov schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:46:
[...]

Ik weet natuurlijk niet of @Ypuh het hier mee eens is, maar mijn reden om er niet voor te gaan was:
Niet volledig 105, crank is bijv geen 105, maakt geen enorm verschil, maar op een dergelijke prijs zou ik hem wel volledig willen. Verder die schijfremmen, mecha hydraulisch, dan zijn volledig hydraulische wel iets fijner. Voor een Gravel zou ik zelf ook naar een grx kijken, paar 100 euro meer en je komt al in de buurt (oa cube nuroad bijv). Alleen is er natuurlijk bijna niets leverbaar.
Nuroad ziet er inderdaad ook wel prima uit, in dat prijssegment (dus 1000-1500) zou ik het zelf willen zoeken. Voor volledig 105 met hydraulische remmen betaal je in 2021 echt wel wat meer ;)

Sensa Romagna kan dan ook nog erbij op de lijst. Ook een 2x11 GRX, dus vergelijkbaar met de Cube.

[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 12-03-2021 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
+1 voor Raznov. Ken het instap segment niet helemaal uit mijn hoofd, maar zie verschillende dingen zoals Claris en mechanische schijfremmen wat je gewoon niet moet willen, helemaal niet i.c.m. gravelrijden.

Dat prijzen gestegen zijn kan ik niets aan doen, maar het materiaal is daar niet beter van geworden. Ik zou des te meer op 'cost cutters' letten als ik iets meer uitgeef.

Mijn voorkeur zou in de prijsklasse tot €2.000 liever uitgaan naar goede onderdelen (met name wielen, zadel, groepset) dan naar discs of een merk naampje. Sensa en ook Decathlon geven prima value for money en doen niet onder voor Canyon of Cube. Voor €1.500 moet een volledig Tiagra disc fiets met iets van DT Swiss wielen wel mogelijk zijn lijkt me. Goedkoop is het niet, maar dan heb je wel gewoon degelijk en modern spul wat tegen een stootje kan. 11s is niet echt een must als je niet meerdere fietsen heb (uitwisselbaarheid) en onderdelen van een groepset is toch niet iets wat je gaat upgraden.

Qua gravel bikes moet je verder niet bij mij zijn. De 3T RaceMax Exploro of een Specialized Diverge vind ik nog wel leuk, maar dan houdt het ook wel op.

[ Voor 19% gewijzigd door Ypuh op 12-03-2021 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ypuh schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:59:
+1 voor Raznov. Ken het instap segment niet helemaal uit mijn hoofd, maar zie verschillende dingen zoals Claris en mechanische schijfremmen wat je gewoon niet moet willen, helemaal niet i.c.m. gravelrijden.
Claris (of nog erger, Tourney) blijf ik echt bij weg. Ik heb hier een oud 105 SC groepje liggen en dat is precies hetzelfde spul als Claris, ik ga echt niet met 30 jaar oude techniek rijden op een nieuwe fiets. ;)

Meeste instap dingen zijn voorzien van Sora, die Trek is daarop echt een uitzondering.

Hydraulische schijven ben ik alleen wel een beetje huiverig voor, misschien is dat onterecht, want het is voor mij een beetje onbekend terrein. Mechanische of hybride discs zijn simpel. Tubeless banden en hydrauliek zijn een skillset die voor mij nog niet bekend is, best lullig als je in het veld staat met een defect :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Stoney3K schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:03:
Hydraulische schijven ben ik alleen wel een beetje huiverig voor, misschien is dat onterecht, want het is voor mij een beetje onbekend terrein. Mechanische of hybride discs zijn simpel. Tubeless banden en hydrauliek zijn een skillset die voor mij nog niet bekend is, best lullig als je in het veld staat met een defect ;)
Tja, ik begrijp je angst, maar de oplossing is kinderlijk eenvoudig.

Anderzijds; discs zijn ook geen rocket science. De kans dat er iets fout/stuk gaat waardoor je strand is bij discs een factor 10 groter (note: 10x heel weinig is nog steeds weinig). Of dat een reden is om het niet te doen, voor mij wel ja. Plus het extra onderhoud/bijgeluiden in het algemeen.

Uit eigen ervaring; van de week de MTB weer proper gemaakt en het remmen valt me echt tegen. Weet niet wat er nú weer aan de hand is, maar mag er voor de 3e keer in 1.200km weer naar kijken (het zijn ook de goedkoopste hydraulische schijfremmen die er zijn; Shimano BR-M355). Zal wel iets simpels als ontluchten, afstellen of remblokjes zijn, maar ze vragen gewoon meer aandacht.

[ Voor 19% gewijzigd door Ypuh op 12-03-2021 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:01
Ypuh schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:07:
[...]

Tja, ik begrijp je angst, maar de oplossing is kinderlijk eenvoudig.

Anderzijds; discs zijn ook geen rocket science. De kans dat er iets fout/stuk gaat waardoor je strand is bij discs een factor 10 groter (note: 10x heel weinig is nog steeds weinig). Of dat een reden is om het niet te doen, voor mij wel ja. Plus het extra onderhoud/bijgeluiden in het algemeen.
Ik ken iemand die afgelopen jaar van een berg afreed. Als diegene schijven had gehad O-) O-)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mhr-zip schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:13:
[...]

Ik ken iemand die afgelopen jaar van een berg afreed. Als diegene schijven had gehad O-) O-)
... was ie nu doof geweest van het gepiep van die dingen. :+

Ziet er dus inderdaad naar uit dat ik 1500 kan aanhouden als prijs-target. Fatsoenlijke afmontage (Tiagra/GRX) en wel een bekend merk. Dan zit je dus naar een budget van rond de 2k te kijken inclusief gear (schoenen, helm, broek/trui enz.)

[ Voor 30% gewijzigd door Stoney3K op 12-03-2021 22:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:10
Stoney3K schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:14:
[...]

... was ie nu doof geweest van het gepiep van die dingen. :+
Maar doof is nog altijd beter dan dood. Het scheelt maar 1 letter en tegelijk een heel mensenleven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Stoney3K schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:03:
[...]
Hydraulische schijven ben ik alleen wel een beetje huiverig voor, misschien is dat onterecht, want het is voor mij een beetje onbekend terrein.
We zijn er met zijn allen huiverig voor hier. Maar het feit dat Bart de eigenaar van Wind cycleworks voor zichzelf een fiets opbouwt met mechanische schijfremmen..... Dan zal het ook geen bagger zijn.

Enige echte maar aan mechanische schijfremmen wat ik vind is dat wanneer je wil upgraden het echte een dure grap wordt. Je hebt niet alleen nieuwe remmen nodig, maar ook nieuwe shifters. Dan ben je dus je halve groep aan het upgraden... Dus wat je in eerste instantie "bespaart" geef je later dubbel uit als je wil upgraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
[...]

Haha, ik ken het gevoel. Zoals ik al zei, de eerste keer is ff spannend en niet leuk (lees: alsof je je nieuwe liefde met een volle vuist in het gezicht moet slaan om haar beter te maken). De tweede keer went het en de derde keer weet je niet beter (ik hoop trouwens dat de gelijkenis niet zo ver doortrekt, maar dat terzijde). Nog leuker wordt het als er een dremel aan te pas moet komen bij je gloednieuwe frame.

Soms is het ook maar gewoon beter om niet te weten wat een monteur met jouw fiets/motor/auto uitspookt en hoop je maar dat het goed gaat.
Ja ik moest flink rammen joh om hem eruit te krijgen, als de dood dat je iets kapot maakt. Is nogal gevoelig natuurlijk. Goed gekomen! Toen ik eenmaal in mijn BB keek werd ik niet vrolijk. Wat een troep joh, eerst maar eens goed schoonmaken, laten drogen en morgen nieuwe BB erin persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
wisselwerking schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:18:
[...]

Maar doof is nog altijd beter dan dood. Het scheelt maar 1 letter en tegelijk een heel mensenleven ;)
Zo erg gelukkig niet. Maar had wel een klapband gescheeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Laatst online: 21-09 18:40
Ik heb zelf ook de RC500 met mechanische schijfremmen en het enige echte nadeel tov hydraulische schijfremmen vind ik dat je ze moet blijven afstellen.
Dat heb je bij hydraulische en semi-hydraulische schijfremmen niet, aangezien die zichzelf automatisch bijstellen. Het is dat ik het zelf leuk vind om aan mijn fiets te sleutelen, maar voor ieder ander die niet van sleutelen houdt zou ik eerder de RC520 aanraden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
wisselwerking schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:18:
[...]

Als ik het internet mag geloven liggen er inderdaad heel wat lijken onderaan de Alpe d'Huez en Ventoux. Everest en K2 zijn er niets bij. Af en toe hoor je nog wel eens verhalen van overlevenden uit het pre-disc tijdperk. Dat Netflix die periode nog niet verfilmd heeft is mij een raadsel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:41
Stoney3K schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:15:
Misschien toch vragen naar de bekende weg, maar wat is jullie go-to advies voor een instap gravelfiets?

De Decathlon fiets die ik op het oog had (RC520 Gravel) is voorlopig niet leverbaar. Dus ik ga voor de grap eens met een open vizier mijn horizon verbreden.

Waar ik wel naar op zoek ben: Schijfremmen, brede banden, liever geen 1x voorblad omdat hij ook op de weg gebruikt gaat worden. Hoeft geen bodemprijs.

Fietsen die ik zelf al op de kandidatenlijst heb: Triban RC500, Trek Domane AL2, Kona Rove. De eerste twee desnoods met een paar upgrades.
Orbea Terra H40 (of H30)
Giant Revolt
Cube Nuroad
Ridley Kanzo A
Scott Speedster Gravel
Cannondale Topstone 2

Heb eerder in het topic al een shortlist gezet ook. Voor mij werd het toen een die niet op die lijst stond en toch 1x :+

Edit: meeste wel iets boven je budget zie ik.

Komoot

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wisselwerking
Ypuh schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:41:
[...]

Als ik het internet mag geloven liggen er inderdaad heel wat lijken onderaan de Alpe d'Huez en Ventoux. Everest en K2 Af en toe hoor je nog wel eens verhalen van overlevenden uit het pre-disc tijdperk. Dat Netflix die periode nog niet verfilmd heeft is mij een raadsel.
Ja, blijft bijzonder hoe het er vroeger aan toe ging. En dat er nog geen film over is heeft natuurlijk met de velgrem lobby te maken. Ik verwacht dat jij ook onderdeel bent van dat complot. :+

Dat gezegd hebbende heb ik trouwens zelf nog nooit remkracht/dosering of wat dan ook maar aan goeds wordt toegeschreven aan schijfremmen gemist op mijn racefiets (tegelijkertijd heeft mijn nieuwe racefiets wel schijfremmen). Dus dat ik nog leef is een wonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MaSw85 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:44:
[...]
Heb eerder in het topic al een shortlist gezet ook. Voor mij werd het toen een die niet op die lijst stond en toch 1x :+
De reden waarom ik liever niet voor 1x ga: Flexibiliteit. Dan kan ik ook een weg-wielset monteren en wisselen tussen gravelen of 'gewone' racefiets op de weg. En op asfalt kom je met een 1x groep toch al gauw versnellingen tekort.

Steekassen is daarom wel weer een pre (maar die zitten ook op praktisch elke fiets behalve het absolute bodemsegment).

[ Voor 11% gewijzigd door Stoney3K op 12-03-2021 22:57 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:56
wisselwerking schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:45:
[...]

Ja, blijft bijzonder hoe het er vroeger aan toe ging. En dat er nog geen film over is heeft natuurlijk met de velgrem lobby te maken. Ik verwacht dat jij ook onderdeel bent van dat complot. :+
Heb 2 jaar geleden mijn racefiets gekocht met velgremmen.
Voor de aankoop moest ik een formulier ondertekenen dat ik het risico aanvaardde niet te kunnen remmen in een afdaling met deze remmen en dat ik om de rit de remrand van mijn wielen moest opmeten.

:+

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
Stoney3K schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:48:
[...]

De reden waarom ik liever nier voor 1x ga: Flexibiliteit. Dan kan ik ook een weg-wielset monteren en wisselen tussen gravelen of 'gewone' racefiets op de weg. En op asfalt kom je met een 1x groep toch al gauw versnellingen tekort.
Ik heb ook een wegset voor erbij. Met 40T voor en 12-25 achter. Op aanraden van @havana ga ik voor een 11-28 voor het gravelen. Zeker in noord NL heb je niet meer nodig. Bewaar wel de 11-42 cassette mocht er ooit geklommen moeten worden of voor op de Kickr. Met de 12-25 en 28mm banden en met de 11-28 en 40mm banden kom ik tot deze snelheden op 90 rpm. Daarmee kan ik in ieder geval prima uit de voeten.

Komoot

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ypuh
Maarten_E schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:51:
[...]

Voor de aankoop moest ik een formulier ondertekenen dat ik het risico aanvaardde niet te kunnen remmen in een afdaling met deze remmen en dat ik om de rit de remrand van mijn wielen moest opmeten.

Voor elke verkochte fiets met velgremmen worden er 3 puppy's doodgeknuppeld en 0,5 hectare bomen gekapt in een Braziliaans bos.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maarten_E
Ypuh schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:01:
[...]

Voor elke verkochte fiets met velgremmen worden er 3 puppy's doodgeknuppeld en 0,5 hectare bomen gekapt in een Braziliaans bos.
Verdomme, het promomateriaal beloofde minstens 5 puppy's per dag en 1 hectare.
Je kan die fabrikanten ook echt nooit geloven.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rean der Thaler
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-04 23:25
[...]

Orbea Terra H40 (of H30)
Giant Revolt
Cube Nuroad
Ridley Kanzo A
Scott Speedster Gravel
Cannondale Topstone 2

Hier staat een Cube Nuroad EX in de garage te blinken. Na advies van de fietsenmaker (Cube Store Leersum, aanrader) niet gekozen voor 2x11, maar 1x11 omdat ik nogal een lompe stamper ben en de fiets dagelijks gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRFjv__C71KpR5oWjmQDkVhiZV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WAgNGzuPCuQXcvm3KXeGl1E6.jpg?f=fotoalbum_large

Kwam dus eigenlijk voor de Nuroad Race, maar na dit advies ging ik weg met de Nuroad EX. Was nog 100 euro goedkoper ook. Zat alleen wel bijna een half jaar levertijd op vanaf juni '20.

Fietst als de brandweer zowel op de weg als in de bossen en heuvels hier in Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
MaSw85 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:52:
[...]

Ik heb ook een wegset voor erbij. Met 40T voor en 12-25 achter. Op aanraden van @havana ga ik voor een 11-28 voor het gravelen. Zeker in noord NL heb je niet meer nodig. Bewaar wel de 11-42 cassette mocht er ooit geklommen moeten worden of voor op de Kickr. Met de 12-25 en 28mm banden en met de 11-28 en 40mm banden kom ik tot deze snelheden op 90 rpm. Daarmee kan ik in ieder geval prima uit de voeten.
Kan er evt ook een groter voorblad op? Dat lijkt mij ook de moeite van het (terug) wisselen niet.

Aan de andere kant, rij ik met mijn oude fiets (trippel), ook 99% van de tijd op het middenblad (39T).
[...]
We geven hier altijd advies boven budget.

[ Voor 10% gewijzigd door mhr-zip op 12-03-2021 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Morgen en overmorgen ga ik eens wat van mijn bikepacking spullen proberen. Ben heel benieuwd hoe stabiel de tas achterop mijn zadel blijft, bij het uittesten schommelde het toch wel vrij flink. Het zal vast wel wat steviger vast te maken zijn.

Wat vinden jullie trouwens een fijne 35-40mm band geschikt voor gravel en weg met weinig rolweerstand?

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
mhr-zip schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:31:
[...]

Kan er evt ook een groter voorblad op? Dat lijkt mij ook de moeite van het (terug) wisselen niet.

Aan de andere kant, rij ik met mijn oude fiets (trippel), ook 99% van de tijd op het middenblad (39T).
Ja, evt. een GRX810 met 42T. Wisselen tussen de 11-28 en 12-25 zal alleen gebeuren doordat ik de wielset voor gravel zal verruilen voor die voor de weg of vice versa.
Oja, even vergeten. Ik had daar niet eens een advies van hier voor nodig, alhoewel 1x terug op de overwegingen kwam door hier. Ach.. Als er maar een zadeltasje bij wordt gekocht, dan vind ik het prima.

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

mhr-zip schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:31:

Goede raad is immers altijd duur. ;)

Een eerste fiets is ook wel lastig, want hoe leuk je het gaat vinden is altijd de vraag. Als ik een beetje meer had uitgegeven of mijn spullen van de bank mee had gehad naar mijn werk en ook nog eens niet op het terras was gaan zitten dan had ik in de Canyon sale een betere eerste fiets gekocht en daar ook een stuk langer meegedaan.

Maar ik snap ook wel dat een budget uiteindelijk een budget is en er komt nog zoveel bij een nieuwe fiets. De pedalen, bidophouders,houder voor de Garmin. Op het zadeltasje moet je alles dubbel hebben. En bij een eerste fiets komen nog een outfit, schoenen, bril en een helm. Ik denk dat ook in het topsegment mensen wel ergens een grens trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
MaSw85 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:47:
[...]

Ja, evt. een GRX810 met 42T.
Volgens mij had @Salteh bij zijn opbouw van de Bouman een single 44T blad voor. Dat vond ik ook wel nette verhoudingen voor op het vlakke.

Ik weet niet wat ze hier of anders hier hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 19:13
Fasterinside schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 21:42:
Morgen even naar deze fiets kijken voor mijn vriendin. Lijkt exact haar maat te zijn. Eerste fiets, bedoeld als instapper. Ik twijfel een beetje tussen deze en een nieuwe 'non-named' fiets bij Bikester: https://www.bikester.nl/s...p-black-matt-1284291.html
En?
Was het wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
mhr-zip schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:54:
[...]

Volgens mij had @Salteh bij zijn opbouw van de Bouman een single 44T blad voor. Dat vond ik ook wel nette verhoudingen voor op het vlakke.

Interessant. Ik houd het voorlopig bij de 40T in ieder geval. Das ook prima voor mijn range in kruissnelheid

[ Voor 4% gewijzigd door MaSw85 op 13-03-2021 08:26 ]

Komoot

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:18
mhr-zip schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:54:
[...]

Ik had zoiets op m'n commuter, heel lang. En dat dan in combinatie met de Ultegra RD-RX800, want GRX bestond toen nog niet. Op m'n MTB heb ik ook 1x, maar dan met de RD-M8050-GS (46T max).

Op de Cinelli zit 'gewoon' 53/36 voor en 11-25 achter ;-).

[ Voor 4% gewijzigd door Salteh op 13-03-2021 08:27 ]

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Salteh schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 08:26:
[...]

Ik had zoiets op m'n commuter, heel lang. En dat dan in combinatie met de Ultegra RD-RX800, want GRX bestond toen nog niet. Op m'n MTB heb ik ook 1x, maar dan met de RD-M8050-GS (46T max).

Op de Cinelli zit 'gewoon' 53/36 voor en 11-25 achter ;-).
53/36 gewoon O-)

Maar 44T voor, is op het vlakke zoals hier dikke prima. Je stapjes tussen je versnellingen zijn kleiner dan als je voor met 50T rijdt. Je totale range is misschien wel iets kleiner, maar dat gebruik ik hier toch niet.

[ Voor 21% gewijzigd door mhr-zip op 13-03-2021 09:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:59

ZieMaar!

Moderator General Chat
@Stoney3K het is denk ik ook gewoon een kwestie van beschikbaarheid. Mantel heeft er 1 (maar ik weet niet welke maat je nodig hebt?): https://www.mantel.com/scott-speedster-gravel-20-gravel-bike. Grx, dubbel en hydraulische schijfremmen, lijkt me wel goede value for money.

Ik twijfelde overigens ook over een enkel voorblad, maar heb de gok gewaagd. Nog niet heel veel op de weg gefietst, maar tot nu echt geen probleem. Op mijn oude compact wisselde ik ook eigenlijk nooit (behalve in Limburg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Ik weet ook nog wel wat Orbea's op voorraad (in military green, maat S) mocht je interesse hebben @Stoney3K

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:06
Moet echt zeggen dat die hype van Gravel-bike toch wel echt aan slaat. Dit had ik niet verwacht eerlijk gezegd. Want naar mijn idee valt er niet zoveel te gravelen in Nederland,,,

Vraag me nog altijd af wie hier nou echt baad bij heeft, de producent verkoopt nu gravelbikes, maar dit gaat ongetwijfeld ten koste van, ik denk de mountainbike?

Ik vraag me dan ook af hoelang deze hype nog gaat duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Maarten_E schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:51:
[...]

In welk land was dat dan? Amerika kan ik nog wel iets bij voorstellen, Nederland niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
pier87 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:28:
Moet echt zeggen dat die hype van Gravel-bike toch wel echt aan slaat. Dit had ik niet verwacht eerlijk gezegd. Want naar mijn idee valt er niet zoveel te gravelen in Nederland,,,

Vraag me nog altijd af wie hier nou echt baad bij heeft, de producent verkoopt nu gravelbikes, maar dit gaat ongetwijfeld ten koste van, ik denk de mountainbike?

Het voelt een beetje als 'one bike to rule them all', oftewel veelzijdigheid. Ik vind op de weg fietsen echt prachtig maar de lichtere 'gravel paden die ik daarmee wel eens trotseerde smaakte naar meer. Daarom de switch gemaakt, om nog meer mooie paden en wegen te ontdekken. En dat is met slechts twee ritten al uitstekend gelukt. Het gemak van een tweede wielset puur voor de weg maakt het ideaal.

Nu kan je met een disc racefiets ook aardig brede wielen steken, dus andersom is natuurlijk ook mogelijk. Ik had echter nog velgremmen, dan wordt het moeilijker.

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip

Er valt heel veel te gravelen in Nederland, alleen niet waar jij woont. Dus als jij wilt gravelen, moet je fiets eerst in de auto. Gravelmap

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pier87
@mhr-zip bedankt, maar nu ik op de map kijk zie ik dat in mijn achtertuin een behoorlijke route ligt... ;)

Zal direct een gravelbike bestellen ;) zonder gekheid, dit zijn allemaal mountainbike paden wat prima te doen is met een mountainbike. De term one bike to rule them all ken ik, en kan ik goed inkomen.

LTD vertelde destijds ook in zijn podcast, dat zijn Giant Revolt een superfiets was waarmee hij overal los kon gaan, en met een knappe wielset ook op de weg nog goed uit de voeten kon. Eerlijk gezegd sprak dit mij erg aan...

Maar achteraf, denk ik dat een gravelbike een beetje de all-season band is. Het is geen winterband waarmee je in de winter ultieme grip hebt, en het is geen zomerband dus hij slijt sneller in de zomer.

Kortom ik ben er nog niet over uit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:50

Crazy D

I think we should take a look.

Ik denk dat het ten koste gaat van MTB's ja. Gravellen zit natuurlijk tussen asfalt en MTB'en in (zwart-wit gezegd he). En de meeste (?) gravelbikes zijn lichter dan een MTB, smallere banden en sportievere houding waardoor je actieradius groter is (vooral wanneer je een stuk moet rijden over asfalt).

Ik heb een MTB naast m'n racer, maar ik pak het liefst de racer en asfalt. MTB'en voelt voor mij niet zozeer echt als fietsen maar meer een beetje a la wandelen door het bos maar dan een stukje sneller :P Zo beschouw ik een rondje op de MTB ook en hoef daardoor ook geen tocht van 100+ te maken (nou ja heb ik op de racer ook al te lang niet gedaan). En de MTB is weer net wat breder inzetbaar dan een gravelbike (of in ieder geval, in mijn geval :P) waardoor ik zowel de echte MTB parcours kan rijden als de mooie gravel/hardzand paden. Soort win-win voor mij.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
pier87 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:47:
@mhr-zip bedankt, maar nu ik op de map kijk zie ik dat in mijn achtertuin een behoorlijke route ligt... ;)

Zal direct een gravelbike bestellen ;) zonder gekheid, dit zijn allemaal mountainbike paden wat prima te doen is met een mountainbike. De term one bike to rule them all ken ik, en kan ik goed inkomen.

LTD vertelde destijds ook in zijn podcast, dat zijn Giant Revolt een superfiets was waarmee hij overal los kon gaan, en met een knappe wielset ook op de weg nog goed uit de voeten kon. Eerlijk gezegd sprak dit mij erg aan...

Maar achteraf, denk ik dat een gravelbike een beetje de all-season band is. Het is geen winterband waarmee je in de winter ultieme grip hebt, en het is geen zomerband dus hij slijt sneller in de zomer.

Kortom ik ben er nog niet over uit.
Op Gravelmap kan je beste de routes uitzetten, want daar zit veel verhard in. "Alleen" de segments zijn over het algemeen onverhard.

Alles wat je kan gravelen, kan je ook op de mountainbike.
Ik denk alleen dat de mountainbike meestal juist overkill is. Leuk voor als je al die tracks wil rijden, alleen daar vind ik niks aan.

Ik heb geen gravelbike, want weinig te gravelen hier. Maar ik vind het wel leuk om al die onverharde paadjes af te rijden. Vaak kom je dan op de mooiste plekken in de natuur. Meestal lukt het ook wel, soms zijn mijn huidige banden net te smal (moest 1 keer terug). Dus eigenlijk heb ik alleen iets bredere banden nodig om onverhard te kunnen rijden wat ik wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Ik heb een gravelbike met keus uit 2 wielsets, 700c met 34mm banden en 650b met 2,1" banden
Met het laatste komt het redelijk in de buurt van een mtb, maar op 'gravelpaden' gaat dan wel veel van de ervaring verloren.
Met de 34mm banden kan je veel leuker beetje spelen/soms wat glijden etc.

Maar ook met racefiets kan je op meeste gravelpaden leuk genieten, dan denk ik aan stukken rond Hilversum bijvoorbeeld.

[ Voor 17% gewijzigd door DDX op 13-03-2021 10:15 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MaSw85 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:27:
Ik weet ook nog wel wat Orbea's op voorraad (in military green, maat S) mocht je interesse hebben @Stoney3K
Dank voor het aanbod, maar maatje S gaat hem met mijn 1 meter 85 echt niet worden ;)

Hoef ook niet morgen wat te hebben dus nu is het meer lijntjes uit gooien.

@DDX dat is ook precies de setup die ik in gedachten had. Woon in het zuiden van Brabant, dus het bos met MTB routes ligt hier letterlijk voor de deur.

[ Voor 16% gewijzigd door Stoney3K op 13-03-2021 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Heb juist door de aanschaf van mijn gravelbike dat ik ook binnenkort een mountainbike wil kopen. We zijn hier in Zuid-Limburg heel wat paden aan het afgaan, en soms merken we dat ze toch net wat te heftig zijn (maar toch heel tof).
Moet voor mijn gravelbike ook nog een tweede wielset kopen, met daarop banden waar je lichte gravel / weg kunt combineren. Moet alleen nog de perfecte vinden eerst.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
mhr-zip schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:58:
[...]

Op Gravelmap kan je beste de routes uitzetten, want daar zit veel verhard in. "Alleen" de segments zijn over het algemeen onverhard.

Alles wat je kan gravelen, kan je ook op de mountainbike.
Ik denk alleen dat de mountainbike meestal juist overkill is. Leuk voor als je al die tracks wil rijden, alleen daar vind ik niks aan.

Ik heb geen gravelbike, want weinig te gravelen hier. Maar ik vind het wel leuk om al die onverharde paadjes af te rijden. Vaak kom je dan op de mooiste plekken in de natuur. Meestal lukt het ook wel, soms zijn mijn huidige banden net te smal (moest 1 keer terug). Dus eigenlijk heb ik alleen iets bredere banden nodig om onverhard te kunnen rijden wat ik wil.
Behalve echt mul zand kun je met racefiets banden toch wel aardig pakken. Bovendien is het goed voor de techniek.

@Yakolev ik vond Limburg eigenlijk weer tegenvallen qua MTB opties. Te weinig technische routes

[ Voor 5% gewijzigd door wisselwerking op 13-03-2021 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
wisselwerking schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:22:
[...]

Behalve echt mul zand kun je met racefiets banden toch wel aardig pakken. Bovendien is het goed voor de techniek.

@Yakolev ik vond Limburg eigenlijk weer tegenvallen qua MTB opties. Te weinig technische routes
Ja precies, 25 of 28mm bandjes kan prima met gravel. Ik vraag me dan af waar je die 34mm voor nodig hebt, zijn dat losse stenen ofzo? Meestal is dat gravel allemaal half platgereden en niet echt los

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Yakolev schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:21:
Heb juist door de aanschaf van mijn gravelbike dat ik ook binnenkort een mountainbike wil kopen. We zijn hier in Zuid-Limburg heel wat paden aan het afgaan, en soms merken we dat ze toch net wat te heftig zijn (maar toch heel tof).
Moet voor mijn gravelbike ook nog een tweede wielset kopen, met daarop banden waar je lichte gravel / weg kunt combineren. Moet alleen nog de perfecte vinden eerst.
Een goede ATB met goed afgestelde vering geeft veel meer comfort en veiligheid. Ik woon al mijn hele leven in Zuid Limburg en volgeveerd is wel erg makkelijk rijden. Maar na ruim 25 jaar mountainbiken heb ik het wel beetje gezien....laatste jaren was alleen maar XC-en wat ook prima op een gravelbike kan. En dat is voor mij nu best of both. Racer voor asfalt/droog weer en gravel voor XC en nat weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
rolandos582 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:25:
[...]

Ja precies, 25 of 28mm bandjes kan prima met gravel. Ik vraag me dan af waar je die 34mm voor nodig hebt, zijn dat losse stenen ofzo? Meestal is dat gravel allemaal half platgereden en niet echt los
Met 25mm banden wordt het spannend als het grind wat dieper wordt.
Niet remmen is het advies dan maar als je beetje snelheid hebt kan het erg spannend worden dan ;)

Dan is 34mm wat prettiger.

Vorig weekend gravelweg hier in de buurt waar ze nieuwe lading grind hadden neergegooid om gaten te dichten.
Was met 30mm soms ff beetje glijden.
Deze weg: https://www.komoot.com/highlight/869753

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik heb sinds kort ook zo'n ding aan de muur hangen, en qua fietsen valt die me absoluut niet tegen. Onlangs de mtb route van Papendal er mee gefietst en eigenlijk nergens problemen gehad, en het laatste stukkie terug verhard richting de auto was ook best vlot te doen.

Het is een Nuroad EX en op het verharde heb ik nog geen problemen gehad met de 1x, en onverhard ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

pier87 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:47:

Dat was de periode dat die nog voor CCC reed..op een Giant..

Ik zie hem nu op z'n Specialized fietsen rond rijden, volgens mij zou er op een Diverge het zelfde moeten kunnen, maar dat zie ik hem nu niet doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik zeg altijd dat een gravelbike een beetje de SUV is van de racefietsen. Geschikt voor offroad maar net zo goed thuis op de normale weg.

Met een jeep (MTB) ga je geen snelheidsrecords breken maar kun je wel veel technischer stukken rijden, terwijl je met een Ferrari (racefiets) niet hoeft te proberen om de weg af te gaan. Dus één fiets die daarin de middenweg zoekt is helemaal geen verkeerde use case.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
DDX schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:56:
[...]

Met 25mm banden wordt het spannend als het grind wat dieper wordt.
Niet remmen is het advies dan maar als je beetje snelheid hebt kan het erg spannend worden dan ;)

Dan is 34mm wat prettiger.

Vorig weekend gravelweg hier in de buurt waar ze nieuwe lading grind hadden neergegooid om gaten te dichten.
Was met 30mm soms ff beetje glijden.
Deze weg: https://www.komoot.com/highlight/869753
Ja precies, nieuw grind/gravel waardoor je inderdaad wegzakt, maar veelal is het toch platgereden stenen met hier en daar op de toplaag nog wat losse steentjes. Maar daar zak je niet in weg. Dat kan je dan prima op je racer doen zolang ze niet bijstorten.
Bijvoorbeeld dit : https://www.komoot.nl/highlight/769269

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Denk dat het hele gravelgebeuren ook wel iets te maken heeft met het fenomeen bikepacken en dat afgelopen coronazomer daar ook aan mee heeft geholpen.
En wat te denken van de DirtyKanzalled Hype die er was.

Meerdere mensen gesproken/gezien die afgelopen zomer ipv een vliegvakantie of met de auto naar Zuid Frankrijk er voor gekozen hebben om door Nederland te fietsen met tassen aan een fiets geknoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
rolandos582 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:13:
[...]

Ja precies, nieuw grind/gravel waardoor je inderdaad wegzakt, maar veelal is het toch platgereden stenen met hier en daar op de toplaag nog wat losse steentjes. Maar daar zak je niet in weg. Dat kan je dan prima op je racer doen zolang ze niet bijstorten.
Bijvoorbeeld dit : https://www.komoot.nl/highlight/769269
Ja dat soort paden kan prima met de racer. Maar ik heb deze met zowel de racefiets als gravelbike gedaan en ik weet wel wat prettiger is :) Hoor graag je ervaring ;) (beginnen aan de westkant is het leukst denk ik)

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Als het een beetje geregend heeft dan kun je het met je racefiets meestal ook uitzoeken. Droog zand gaat nog wel, maar dat gaat goed totdat je de blubber tegen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ligt er aan hoe "nat" die ligt denk ik zo

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pier87
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m72uuNSkaXg22OOkEB8TMg_UNhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHVYqiLvQrmoZIiAVjG8jmEG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Dbzhq9Mt1AbIiQtRyggHwJuDsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5VFQ7q2K4NAX7cCUFMXKBRC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn winterfiets een onderhoudsbeurtje gegeven, dit doe ik altijd aan het eind van de winter. Zodat ik na de zomer de fiets weer kan gebruiken etc.

Toen ik het stuurlint van mn winterfiets haalde, zag ik het volgende... :S dit is natuurlijk grotendeels ontstaan door het indoor-trainen.

Kortom, even een waarschuwing voor jullie allemaal. Kijk zo nu en dan onder je stuurlint, dit stuur is compleet aan zn grootje. Er zitten gewoon scheuren in het alu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Laatst online: 19:32
Whooow. Hoe lang zat dit stuurlint er op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:18

Kluus

Gang is alles

pier87 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:20:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb mijn winterfiets een onderhoudsbeurtje gegeven, dit doe ik altijd aan het eind van de winter. Zodat ik na de zomer de fiets weer kan gebruiken etc.

Toen ik het stuurlint van mn winterfiets haalde, zag ik het volgende... :S dit is natuurlijk grotendeels ontstaan door het indoor-trainen.

Kortom, even een waarschuwing voor jullie allemaal. Kijk zo nu en dan onder je stuurlint, dit stuur is compleet aan zn grootje. Er zitten gewoon scheuren in het alu!
Jeetje, ja goeie, gelukkig val je indoor dan weer niet zo hard als dit afbreekt. ;) Dit is dus in een jaar tijd zo gekomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 10:25
Waarom een gravel fiets? Lastig antwoord op te geven, denk dat het erg persoonlijk ligt en wat je met je fiets doet. Ik heb nu ergens 2 jaar terug de keuze gemaakt om mijn Koga racefiets weg te doen, en kocht een 2e hands Bianchi Oltre. Mooie fiets, aero, prima voor hier in en rond Almere. Deze fiets heeft er voor mij voor gezorgd dat ik het fietsen weer "leuk" ben gaan vinden. Heerlijk al mijn PR'etjes op Strava aanvallen, en soms zelfs richting een Kom rijden. Door corona werd het veel meer solo-ritjes en dat werkte ook prima met de fiets. In de fietsgroep waar ik in zit, is de fiets eigenlijk iets te "snel". Maar vorig jaar winter-periode merkte ik dat ik de fiets vooral liet staan. Ik heb een Tacx staan, maar binnen fietsen vind ik vooral een zweet festijn en daar word ik niet blij van. Ik zie niets, geen avontuur, geen gevoel. Zwift is dan leuk, maar dat voelt (sorry voor alle fans en liefhebbers) als een gemaakt zooitje. Ik heb een tijdje met mijn hyrbide mtb gereden in de winter-periode. Iets bredere banden, niet zozeer gaan voor de snelheid die ik gewend was en lekker "goedkoop" als we praten over de onderdelen. Ik rijd per jaar ergens rond de 2k a 3k kilometers, dus verre van de afstanden welke hier door andere liefhebbers gereden wordt. Aan de ene kant had ik er dan ook moeite mee om naar een andere fiets te gaan. Aan de andere kant, mag je, jezelf ook wel eens verwennen. De hyrbide mtb was alweer 18 jaar oud en daar heb ik heel wat mee meegemaakt. Hij is de Ventoux en Alp op geweest, door zandpaden gecrosst, over dijken gereden en is klimmetjes van boven de 30% op gekomen.

Ik was al aan het oriënteren voor een nieuwe winter-fiets dit jaar, kwam langs Cube NuRoads en dergelijke. Meestal was het rijden met de winter-fiets een kwestie van 90% asfalt en 10% andere rommel. Soms gravel, dan weer wat modder paden. Maar ik zocht ook een fiets die precies datgene had, wat ik op de Oltre niet had. Velgremmen, iets meer comfort, optie voor wat bredere banden, optie om het asfalt zo nu en dan te verlaten. Zou ik echt gravel gaan rijden? Niet specifiek. Plan ik mijn routes vooraf? Nee, vrijwel nooit, gewoon gaan, rijden, genieten, kijken wat je tegen komt.Ga ik op avontuur met mijn vrienden voor een route van een paar uur lang? Nee, ook niet zo snel. Toen ik een 2e hands Rose Pro Cross tegen kwam ik mijn maat voor een "redelijk" bedrag, maar met alles er op wat ik zocht (Ultegra RX en Ultegra 46 - 34 crank, 11s, disc) was mijn keuze eigenlijk wel gemaakt.

Nu ben ik blij dat ik hem naast mijn Oltre heb. Vooral vanwege het comfort, prima fiets voor kortere ritten in de winter, en met 28mm 4s bandjes er op kan hij ook prima op snelheid mee. Ik denk vooral dat de gravel-hype komt vanuit de aero-hype van een aantal jaren terug. Mensen die met aero fietsen aan het pronken waren, kwamen er vooral achter dat de zelfde aero-fiets niet bepaald toegankelijk was op alle paden, dus op avontuur zat er vaak iets minder in (uitzonderingen daar gelaten). Ik ben blij met mijn keuze, zou niet anders meer willen. Aankomende zomer eens kijken of de Oltre, wanneer deze uit het stof komt, mij nog altijd blij weet te maken. Zo niet, zou die er zelfs uit kunnen voor een extra kettingblad. One bike to rule them all, ik voel het wel.

@pier87 Woah! Goed om te weten overigens. Niet dat ik veel binnen fiets en daardoor komt er weinig zweet op mijn fiets, maar zal dit eens aangeven bij wat vrienden die dit wel doen. Hoe lang heeft dit lint er op gezeten?

[ Voor 3% gewijzigd door Raznov op 13-03-2021 12:36 ]

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:24

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Voor mij een gravelbike om verschillende redenen...

Heb best leuke gravelpaden om me heen, oa.de meinweg : https://www.instagram.com/p/CKZWqHfgsnv/?igshid=cb5r5hnz1iln (dit is mijn achtertuin).

Dit kan natuurlijk prima met een mountainbike maar vind de gravel gewoon fijner fietsen...

Daarbij gaat hij met de 35mm banden ook heel goed over de weg en dat vind ik met slechter weer gewoon prettiger dan met de carbon-racefiets door de regen,pekel enzovoort te crossen. (Ik weet dat het makkelijk gaat en de gravelbike is duurder dan het extra onderhoud, maar het geeft me gewoon een beter gevoel)

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pier87
@nomar109 @Kluus Ik denk 2 jaar. Hangt denk ik ook van je stuurlint af, dit stuurlint absorbeerde ook alles goed kom ik nu achter.

Gelukkig val je indoor amper, maar ik gebruikte het weekend de winterfiets voor buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Aangezien futurumshop weer 25 euro korting biedt dit weekend, wil ik eigenlijk nieuwe pedalen kopen.

Echter loop ik tegen 2 zaken aan:
1) maakt het voor de fit uit welke systeem je koopt? Dus passen sommige mensen beter bijvb. TIME dan SPD SL?
2) futurumshop heeft alleen een pedaal met lange as uit de Ultegra-serie beschikbaar. Maakt die lange as veel uit voor bochtenwerk? De kans is natuurlijk groter dat je de grond raakt, maar hoe groot is deze kans in de praktijk?

Ik weet dat bijvb. Mantel wel alles op voorraad heeft. Maar die zijn duurder en ik heb de tijd om nog eventjes te wachten op een goede deal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:58
hoi1234 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:46:
Aangezien futurumshop weer 25 euro korting biedt dit weekend, wil ik eigenlijk nieuwe pedalen kopen.

1) maakt het voor de fit uit welke systeem je koopt? Dus passen sommige mensen beter bijvb. TIME dan SPD SL?
2) futurumshop heeft alleen een pedaal met lange as uit de Ultegra-serie beschikbaar. Maakt die lange as veel uit voor bochtenwerk? De kans is natuurlijk groter dat je de grond raakt, maar hoe groot is deze kans in de praktijk?

Ik weet dat bijvb. Mantel wel alles op voorraad heeft. Maar die zijn duurder en ik heb de tijd om nog eventjes te wachten op een goede deal.
Als je in een bocht met je pedaal de grond raakt, heb je je voet verkeerd staan. Ga je naar rechts, dan is je rechter voet boven en duw je met je linker naar beneden (en bij linksaf andersom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
@hoi1234 ik gebruik zelf al een hele tijd Time Xpresso. Geweldige pedalen. Maar futurum heeft wel een mooie aanbieding maar als je even goed gaat rondkijken zijn er meer aanbieders goedkoop. Weet niet of je wielerkoopjes kent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
Holk schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:02:
Als je in een bocht met je pedaal de grond raakt, heb je je voet verkeerd staan. Ga je naar rechts, dan is je rechter voet boven en duw je met je linker naar beneden (en bij linksaf andersom).
Doortrappen in de bocht heeft de voorkeur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:58
DieAnder schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:06:
[...]

Als jij door een bocht gaat waar je pedaal de grond kan raken, dan trap je niet door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
wisselwerking schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:22:
[...]

ik vond Limburg eigenlijk weer tegenvallen qua MTB opties. Te weinig technische routes
Deze niet gedaan? Is niet zo héél eenvoudig, denk dat je daar heus wel wat uitdaging in kunt vinden.
Ik vond hem niet te doen, maar was ook niet zo'n technisch begaafde biker. Deze route was mede aanleiding tot het verkopen van mijn mountainbike, mocht niet meer op de gewone paden rijden. Was steeds mijn vaste ronde op de ATB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:43
@Engineer Stewie @pier87 Gefeliciteerd mannen. Edit: Ze hebben ook gelijk €200 bij de prijs opgedrukt zie ik.
Tnx, die 200€ hebben ze begin van het jaar er al bijgedrukt hoor.
Ik heb uiteindelijk 3400€ betaald voor de SL6 en dan de Aeolus elite 50 velgen. Het is dus officieel geen SL6 pro.

Ik ga deze avond de fiets terughalen, heeft zijn keramische coating gehad en er waren wat lichte krassen op, die zijn er allemaal terug uit :).
Bijna rijd om ermee te rijden.

Heb nog oude kleding, maar heb ook nieuwe besteld. Alles van bioracer (met sponsoring van mijn werkgever), hoop dat het wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
DieAnder schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:06:
[...]

Precies dat heb ik ook zo geleerd van de trainer van mijn wielervereniging. Hij vertelde mij dat ik met mijn pedalen (platform) ook in de praktijk de grond makkelijker raak. Dat is niet per se de reden dat ik nieuwe wil (schoenen passen gewoon niet, en wil dan ook meteen overstappen op een ander systeem), maar ik wil daar dus wel goed op letten bij de aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
hoi1234 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:46:

Je kan ze wel bestellen, dus heb je een goede deal. Je weet alleen niet wanneer ze geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
pier87 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:05:
@hoi1234 ik gebruik zelf al een hele tijd Time Xpresso. Geweldige pedalen. Maar futurum heeft wel een mooie aanbieding maar als je even goed gaat rondkijken zijn er meer aanbieders goedkoop. Weet niet of je wielerkoopjes kent?
Aanbiedingen vinden, ben ik erg goed in. Dus maak je maar geen zorgen :) Wielerkoopjes ken ik niet, zal er eens naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Holk schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:10:
[...]

Als jij door een bocht gaat waar je pedaal de grond kan raken, dan trap je niet door
Dat klopt, maar heel veel bochten kun je nog prima doortrappen of in elk geval heel beperkt de benen stil houden. Daarnaast kun je het beste in de 2e helft van de bocht weer aanzetten. Dan zul je zien hoe hard je de bocht weer uitkomt.

@Ramon 73 nee, daar ben ik nog niet geweest. Maar goede tip. Misschien in de meivakantie die kant op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
Holk schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:10:

Dus de geprefereerde oplossing voor het probleem Mijn pedaal raakt de grond in de bocht is: Zorg voor meer grondspeling, bv door smallere pedalen, kortere cranks, een hoger bracket of dikkere banden en niet: Houd je voeten stil op de juiste manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
DieAnder schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:20:
[...]

En van wie win ik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
mhr-zip schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:19:
[...]

Je kan ze wel bestellen, dus heb je een goede deal. Je weet alleen niet wanneer ze geleverd worden.
Je kan andere pedalen dan die Ultegra's met lange as niet bestellen. De bestelknop is namelijk weggehaald.

Maar kreeg al van anderen de tip dat het vooral voor mensen bedoeld is die de crank raken en als je dit niet doet, je beter normale pedalen kunt kopen, omwille de ergonomie.

Dus ik ga of voor 105 of voor een pedaal met een ander kliksysteem (zouden goedkoper zijn). Ik weet alleen nog niet hoe ik precies er achter kok wat de verschillen zijn. Zijn er duidelijke vergelijken op het internet, of kan ik beter naar een mantel-vestiging/fietsenmaker gaan of gewoon gokken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
Van de berm.
Doortrappen geeft meer controle in de bocht.

Daarnaast: als je niet wilt trappen moet je overwegen of je niet beter thuis had kunnen blijven.

[ Voor 20% gewijzigd door DieAnder op 13-03-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Gezien jullie een stuk technischer zijn en dit voor mij de 1e keer is, ben ik opzoek naar nieuwe inzichten.

Bottombracker eruit gesloopt, volledig schoongemaakt en ontvet. Nieuwe Wheels Manufacturing Inc. BB86/92 Enduro Bearings Abec 3 geplaatst met Wheels Manufacturing Inc. Universele Bottom Bracket Pers. Ging vrij makkelijk, beetje Parktool HPG-1 erop en gaan. Toen de siliconen dust seals aan beide kanten met hpg-1. Ah fijn, crank erop, ook met wat HPG-1 en vastgezet zonder spacers op 37Nm. Crank spint ongeveer 2x rond -O-
Met 1 spacer van 0,5mm aan beide kanten gaat het nog minder, nog maar een halve spin -O-

Crank Rotor ALDHU24
Power2Max NGeco powermeter
Wheels Manufacturing Inc. BB86/92 Enduro Bearings Abec 3

Daar zou je toch meer van moeten wachten? Helemaal gezien alles nieuw is, verwacht ik dat het allemaal super soepel loopt. Iemand een idee/tip?

Overigens geeft Rotor zelf aan geen spacers te gebruiken : https://www.rotor-shop.nl/contents/nl/ROTOR_SPACERS.pdf
BB86 > Pressfit 4124 alleen de Orings

[ Voor 8% gewijzigd door rolandos582 op 13-03-2021 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

hoi1234 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:29:
Dus ik ga of voor 105 of voor een pedaal met een ander kliksysteem (zouden goedkoper zijn). Ik weet alleen nog niet hoe ik precies er achter kok wat de verschillen zijn. Zijn er duidelijke vergelijken op het internet, of kan ik beter naar een mantel-vestiging/fietsenmaker gaan of gewoon gokken?
Niets mis met de 105 pedalen en de halve wereld rijdt met Shimano's omdat ze overal te krijgen zijn. Elke fietsenzaak heeft ze liggen en je koopt vaak een fiets zonder pedalen dus dan maar Shimano. De plaatsjes passen ook vast onder je schoenen. Als dat niet zo is dan stuur je ze gewoon terug en dan kan je altijd nog naar de lokale fietsenwinkel gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
hoi1234 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:29:
[...]

De bestelknop is namelijk weggehaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3droDHMkol0aRiIuD_zWFfECrk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MiWMo81uCbtCzr24B52UzVje.png?f=fotoalbum_large

Als hij zegt dat je een cent te weinig hebt, stuur je gewoon een appje naar de klantenservice. Regelen ze het alsnog voor je.

[ Voor 11% gewijzigd door mhr-zip op 13-03-2021 14:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
DieAnder schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:29:
[...]

Van de berm.
Doortrappen geeft meer controle in de bocht.

Daarnaast: als je niet wilt trappen moet je overwegen of je niet beter thuis had kunnen blijven.
Als je het moet hebben van die paar trappen in de bocht, moet je je afvragen of je jezelf niet te serieus neemt O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
mhr-zip schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:37:
Als je het moet hebben van die paar trappen in de bocht, moet je je afvragen of je jezelf niet te serieus neemt O-)
Oh maak je geen zorgen, daar zul je mij niet op betrappen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:52
rolandos582 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:30:
Gezien jullie een stuk technischer zijn en dit voor mij de 1e keer is, ben ik opzoek naar nieuwe inzichten.

Bottombracker eruit gesloopt, volledig schoongemaakt en ontvet. Nieuwe Wheels Manufacturing Inc. BB86/92 Enduro Bearings Abec 3 geplaatst met Wheels Manufacturing Inc. Universele Bottom Bracket Pers. Ging vrij makkelijk, beetje Parktool HPG-1 erop en gaan. Toen de siliconen dust seals aan beide kanten met hpg-1. Ah fijn, crank erop, ook met wat HPG-1 en vastgezet zonder spacers op 37Nm. Crank spint ongeveer 2x rond -O-
Met 1 spacer van 0,5mm aan beide kanten gaat het nog minder, nog maar een halve spin -O-

Crank Rotor ALDHU24

Daar zou je toch meer van moeten wachten? Helemaal gezien alles nieuw is, verwacht ik dat het allemaal super soepel loopt. Iemand een idee/tip?

Overigens geeft Rotor zelf aan geen spacers te gebruiken : https://www.rotor-shop.nl/contents/nl/ROTOR_SPACERS.pdf
Twee rondjes vind ik zelf prima klinken. Hoe stel je precies de preload af bij dit systeem? Ik kan zo snel even geen handleiding vinden.
Het ronddraaien van lagers wanneer er geen kracht op staat geeft niet het meest realistische beeld van de weerstand onder druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Pyramiden schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:06:
[...]

Twee rondjes vind ik zelf prima klinken. Hoe stel je precies de preload af bij dit systeem? Ik kan zo snel even geen handleiding vinden.
Het ronddraaien van lagers wanneer er geen kracht op staat geeft niet het meest realistische beeld van de weerstand onder druk.
Haha de handleidingen zijn niet heel uitgebreid maar dit gaat met een 2mm Allen key
https://www.power2max.com...4_installation_manual.pdf

Zie afbeelding 3 en 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:52
rolandos582 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:12:
[...]

Haha de handleidingen zijn niet heel uitgebreid maar dit gaat met een 2mm Allen key
https://www.power2max.com...4_installation_manual.pdf

Zie afbeelding 3 en 5.
Ah, met zo'n preload collar. Instructies zijn inderdaad summier over hoe je moet preloaden.

Hier lijkt men best tevreden over twee rondjes:
YouTube: SRAM AXS DUB meets Look 795, a Hambini Roasting

Of loopt hij strakker dan in het flimpje?

[ Voor 9% gewijzigd door Pyramiden op 13-03-2021 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
rolandos582 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:30:

Crank Rotor ALDHU24

Twee omwentelingen is prima voor een nieuwe bottombracket. Dat loopt op de seals en smering heus niet wrijvingsloos. Halve slag is wat stroef maar twee slagen is goed genoeg. Het wordt beter na paar honderd km rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten_E
Ramon 73 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:40:
[...]

In welk land was dat dan? Amerika kan ik nog wel iets bij voorstellen, Nederland niet echt.
De :+ was te subtiel denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Laatst online: 19:32
Engineer Stewie schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:16:
[...]
Heb nog oude kleding, maar heb ook nieuwe besteld. Alles van bioracer (met sponsoring van mijn werkgever), hoop dat het wat is.
Sponsoring, als in reclame met logo's van het bedrijf op de kleding? Of betaalt je werkgever mee aan je fietshobby omdat hij het fietsen wil stimuleren? Sowieso wel goede ontwikkelingen! Mijn werkgever betaalt mee aan mijn fiets, eventuele fietstassen en verzekering, maar kleding zit daar helaas niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Kan je die crank armen eigenlijk te vast draaien? Ik heb ze op 35Nm vastgedraaid zoals er ook op staat. Als ik ze iets losser draai, draait de crank ook veel makkelijker rondjes
Pagina: 1 ... 250 ... 684 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).