Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 251 ... 684 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
mhr-zip schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:35:
[...]

[Afbeelding]

Als hij zegt dat je een cent te weinig hebt, stuur je gewoon een appje naar de klantenservice. Regelen ze het alsnog voor je.
Misschien dat ik deze wel bestel en in de tussentijd gewoon 105 gebruik. Ik heb net het artikel van Mantel gelezen en de schrijver van dat artikel is toevallig ook lid van mijn wielrenvereniging. Hij gaf aan dat het één en ander ook afhankelijk is van voorkeur. TIME zou beter af te stellen zijn. Ook zou TIME meer bewegingsruimte toe staan. Dus twijfel nu ook over TIME.

Ik hoop dat de bikefitter mij kan helpen of ik die extra afstelling nodig heb. Het liefst heb ik namelijk gewoon Shimano vanwege de slijtvastheid. Ik denk dat de bewegingsvrijheid ook prettig is, maar je hebt natuurlijk ook speciale plaatjes voor Shimano die meer beweging toelaten. Wat het nog wat moeilijker maakt is dat de TIME pedalen beschikbaar zijn in verschillende prijscategorieën. Heeft iemand toevallig een beetje verstand van de line-up van TIME? Op internet is totaal niks te vinden. Voor Shimano is het makkelijk. Ik heb me laten vertellen dat 105 beter is dan de tiers daaronder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:42
hoi1234 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:38:
[...]

Misschien dat ik deze wel bestel en in de tussentijd gewoon 105 gebruik. Ik heb net het artikel van Mantel gelezen en de schrijver van dat artikel is toevallig ook lid van mijn wielrenvereniging. Hij gaf aan dat het één en ander ook afhankelijk is van voorkeur. TIME zou beter af te stellen zijn. Ook zou TIME meer bewegingsruimte toe staan. Dus twijfel nu ook over TIME.

Ik hoop dat de bikefitter mij kan helpen of ik die extra afstelling nodig heb. Het liefst heb ik namelijk gewoon Shimano vanwege de slijtvastheid. Ik denk dat de bewegingsvrijheid ook prettig is, maar je hebt natuurlijk ook speciale plaatjes voor Shimano die meer beweging toelaten. Wat het nog wat moeilijker maakt is dat de TIME pedalen beschikbaar zijn in verschillende prijscategorieën. Heeft iemand toevallig een beetje verstand van de line-up van TIME? Op internet is totaal niks te vinden. Voor Shimano is het makkelijk. Ik heb me laten vertellen dat 105 beter is dan de tiers daaronder.
Misschien wat minder vragen stellen en gewoon gaan fietsen?

Pedalen maken allemaal niet zoveel uit.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:44
KW25 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:33:
[...]

Misschien wat minder vragen stellen en gewoon gaan fietsen?

Pedalen maken allemaal niet zoveel uit.
Dat ook. Maar @hoi1234 neem dan gele plaatjes er bij, dan heb je wat meer speling. Pedalen maken volgens mij echt geen klap uit, zou dan niet zo lief 105 nemen en dan wat extra dingen kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 20:19
Mooi voorbeeld is :
Look Keo 2 Max carbon : https://www.mantel.com/look-keo-2-max-carbon-2018-pedalen
99 euro voor 312 gram

Look Keo 2 Max : https://www.mantel.com/look-keo-2-max-2018-pedalen&spec[]=19610
73 euro voor 328 gram

Het is maar waar je om geeft, ik ben blij met mijn look keo 2 max pedalen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:12
418O2 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:44:
[...]

Dat ook. Maar @hoi1234 neem dan gele plaatjes er bij, dan heb je wat meer speling. Pedalen maken volgens mij echt geen klap uit, zou dan niet zo lief 105 nemen en dan wat extra dingen kopen
Nee, daar zit de winst echt niet in. Volgens sommige zou je bijvoorbeeld ook niet met SPD (non SL) kunnen fietsen op de racefiets en zeker geen lange afstanden. Onzin natuurlijk. Als ik @hoi1234 was zou ik het lekker bij 105 pedalen houden en de rest van het geld aan andere zaken besteden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:17

Stoney3K

Flatsehats!

wisselwerking schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:57:
[...]

Nee, daar zit de winst echt niet in. Volgens sommige zou je bijvoorbeeld ook niet met SPD (non SL) kunnen fietsen op de racefiets en zeker geen lange afstanden. Onzin natuurlijk. Als ik @hoi1234 was zou ik het lekker bij 105 pedalen houden en de rest van het geld aan andere zaken besteden.
Ik ben juist blij met mijn SPD schoenen. Daarmee hoef ik tenminste niet als een pasgeboren hertje weg te waggelen als ik van de fiets af stap. :+

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
wisselwerking schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:57:
[...]

Ik zou juist Assioma Favero Duo's kopen :+ Daar ga je beter van fietsen, echt waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:57
Tussen de Shimano R7000 (105) pedalen en de een stap lagere PD-R550 heb ik wel duidelijk verschil ervaren. De 105 pedalen draaien veeeel soepeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:43
nomar109 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:05:
[...]

Sponsoring, als in reclame met logo's van het bedrijf op de kleding? Of betaalt je werkgever mee aan je fietshobby omdat hij het fietsen wil stimuleren? Sowieso wel goede ontwikkelingen! Mijn werkgever betaalt mee aan mijn fiets, eventuele fietstassen en verzekering, maar kleding zit daar helaas niet bij.
Die legt bij in de kleding waar het logo en naam van het bedrijf opstaat (groot bedrijf, komt hier ook wel eens voorbij op de frontpage). Bibs kost 25€, truitje 15€ (Kort/kort). Lange kleding is paar euro duurder. Windblocker kost ook 20€ oid.
Denk voor het geld wel een goede deal.

Voor de rest legt hij 25% bij in de fietsleasing, maar heb mijn fiets prive gekocht omdat ik die ‘snel’ nodig had en we enkel in Mei kunnen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-09 23:03
rolandos582 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:30:
Crank spint ongeveer 2x rond -O-
Met 1 spacer van 0,5mm aan beide kanten gaat het nog minder, nog maar een halve spin -O-

Daar zou je toch meer van moeten wachten? Helemaal gezien alles nieuw is, verwacht ik dat het allemaal super soepel loopt. Iemand een idee/tip?
De Wheels MFG's worden geleverd met dubbel gesealde lagers, daardoor zijn ze een stuk beter bestand tegen water en andere troep. Bij een bepaald RPM laten valt de weerstand van de seals weg en draaien ze soepel. Een spintest (zonder load) geeft dus geen representatief beeld, helemaal niet als de lagers nieuw zijn en het vet nog dik is.

Wil je een goede spintest, haal dan de seals en het vet uit je lagers. Er is dan nauwelijks weerstand en je cranks zullen met gemak 5-10 rondjes draaien, alleen zijn de lagers zijn dan alleen ook na 2 ritjes toe aan vervanging.

CeramicSpeed levert hun BB lagers met heel dun vet en maar één seal. Daardoor krijg je een mooie spintest, maar bij het schoonmaken/rijden in de regen moet je extra goed opletten en sowieso vaker smeren (fully sealed lagers hoef je in principe nooit open te halen en opnieuw in te vetten).

Er valt +/- 1 watt te winnen tussen de nieuwste meest soepele draaiende BB lagers (CeramicSpeed o.i.d.) en een gebruikt fully sealed enduro BB lager. Daar betaal je dus wel €200 meer voor en je krijgt er een onderhoudsinterval bij.

Note: Je cranks moeten wel gewoon vrij draaien uiteraard. Het aantal Nm maakt niet echt uit zo lang het maar goed vast zit, maar té vast en je krijgt preload op de lagers wat ook niet goed is. Shimano/Aldu hebben over het algemeen geen spacers nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
Ypuh schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:57:
[...]

De Wheels MFG's worden geleverd met dubbel gesealde lagers, daardoor zijn ze een stuk beter bestand tegen water en andere troep. Bij een bepaald RPM laten valt de weerstand van de seals weg en draaien ze soepel. Een spintest (zonder load) geeft dus geen representatief beeld, helemaal niet als de lagers nieuw zijn en het vet nog dik is.

Wil je een goede spintest, haal dan de seals en het vet uit je lagers. Er is dan nauwelijks weerstand en je cranks zullen met gemak 5-10 rondjes draaien, alleen zijn de lagers zijn dan alleen ook na 2 ritjes toe aan vervanging.

CeramicSpeed levert hun BB lagers met heel dun vet en maar één seal. Daardoor krijg je een mooie spintest, maar bij het schoonmaken/rijden in de regen moet je extra goed opletten en sowieso vaker smeren (fully sealed lagers hoef je in principe nooit open te halen en opnieuw in te vetten).

Er valt +/- 1 watt te winnen tussen de nieuwste meest soepele draaiende BB lagers (CeramicSpeed o.i.d.) en een gebruikt fully sealed enduro BB lager. Daar betaal je dus wel €200 meer voor en je krijgt er een onderhoudsinterval bij.

Note: Je cranks moeten wel gewoon vrij draaien uiteraard. Het aantal Nm maakt niet echt uit zo lang het maar goed vast zit, maar té vast en je krijgt preload op de lagers wat ook niet goed is. Shimano/Aldu hebben over het algemeen geen spacers nodig.
Thanks! Heb hem nu iets losser gezet, denk +/- 30Nm en preload adjuster iets veranderd nu draait hij wel 4 rondjes ofzo. Daar ben ik wel content mee. Zal inderdaad heel anders zijn met een CS/hambini etc. Ik vind het wel prima, nu kan ik ook nog zonder problemen door wat regen heenrijden.

Nu maar eens aan de slag met de FD aanpassingen, die bladen vallen namelijk heel anders. Maar dan heb je ook wat O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:28
Die crank komt tegen een eind aan. Dus mijn gevoel zegt dat er iets niet klopt als je hem losser moet zetten.

Zitten je lagers wel volledig aan? Alle spacers er uit? Is dat plaatje voor de fijnafstelling van je speling helemaal terug gedraaid?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
De mijne draait ook 4 rondjes ofzo met een Hambini. Ik gebruik (waarschijnlijk) hetzelfde type lagers, alleen dan niet van Enduro maar SKF of NTN. Het zijn dus de seals en de nieuwigheid die hem een beetje remmen. Over 500km als het vet een beetje gezet is zul je al wel zien dat het soepeler. Waar je zeker van wilt zijn is zoals @mhr-zip al aangeeft dat het niet door frictie/preload komt dat hij niet vrijuit draait.

Op m'n MTB draait ie nu wel 10 rondjes, maar dat komt omdat die lagers gewoon zo goed als droog staan en de seals versleten zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 13-03-2021 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Naja die lagers zitten standaard in bb geleverd, niet eruit gehad. Heb die WheelsMFG pers gebruikt en echt wel redelijk wat druk gezet. Meer moest ik echt niet doen want dan ging ik echt kracht gebruiken. Dus dieper als dit ga je ze niet krijgen.

Spacers niet meer aanwezig idd, alles eraf gehaald. Alleen de seals. Plaatje voor fijnafstelling bedoel je die aan de non drive side crank? Die zit helemaal dicht met 2 vingers inderdaad.

Had deze momentsleutel nog nooit gebruikt, https://www.hbm-machines....2-momentsleutel-28-210-nm is ook een een beetje lastig te zien hoeveel Nm je eigenlijk staat. Je gaat van 28 naar 42 en dat is echt een kleine stap. Ertussen in zit dus ergens 35. Maar kan maar zo dat ik hem op 40Nm heb vastgezet. Als je dan ''te strak'' vastzit, dan krijg je natuurlijk dat hij aanloopt en daardoor minder lekker spint.

Dat in combinatie met @Ypuh zijn verhaal, verse BB + vet wat ook even moet inslijten. Verwacht ik dat alles wel goed gaat komen. Hoop ik O-)

Wat me overigens wel opviel over die preload, als ik hem op moment zet, kan ik hem niet meer bewegen. Alleen vastdraaien, Hij beweegt uiteraard wel als alles nog los/hand vast zit.

[ Voor 8% gewijzigd door rolandos582 op 13-03-2021 19:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-09 18:16

Fisico

by Fabian

Pimorez schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:59:
[...]

Ik zou juist Assioma Favero Duo's kopen :+ Daar ga je beter van fietsen, echt waar.
altijd fijn om nog iets te wensen te hebben :)

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
Fisico schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:16:
[...]

altijd fijn om nog iets te wensen te hebben :)
Lightweight Meilensteins.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:17
Stoney3K schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:58:
[...]

Ik ben juist blij met mijn SPD schoenen. Daarmee hoef ik tenminste niet als een pasgeboren hertje weg te waggelen als ik van de fiets af stap. :+
Nou precies, ik fiets nu bijna 20 jaar en eigenlijk snap ik er helemaal geen klote meer van waarom amateurs (mezelf included) nog op van die brede kliksystemen fietsen. Ga gewoon lekker op SPD, dan kan je tenminste een terras op lopen. En veilig van trapjes af.
Met de introductie van de carbon, of semi carbon zool is dat hele gezwets over een breed contact oppervlak ook echt gezwets geworden.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
MrAngry schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:04:
[...]

Nou precies, ik fiets nu bijna 20 jaar en eigenlijk snap ik er helemaal geen klote meer van waarom amateurs (mezelf included) nog op van die brede kliksystemen fietsen. Ga gewoon lekker op SPD, dan kan je tenminste een terras op lopen. En veilig van trapjes af.
Met de introductie van de carbon, of semi carbon zool is dat hele gezwets over een breed contact oppervlak ook echt gezwets geworden.
Okee. Thanks voor je input. Kun je ook gelijk even aangeven wie er in de nieuwe regering moeten, dan kunnen we het stemmen op 17 maart ook overslaan.

Waarom klikschoenen uitzoeken op hoe ze lopen? Ik klik in bij de voordeur, doe m'n rondje en klik op dezelfde plek weer uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 13-03-2021 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
MrAngry schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:04:
[...]

Amen. Bij mijn rondje NL heb ik van veel dingen last gehad, maar niet van het feit dat ik met SPD fiets.

Ander voordeel voor mij is dat ik de schoenen voor race en MTB kan gebruiken.

@Ypuh zijn er dan ook verkiezingen voor pedalen? :+

Ik denk dat er trouwens genoeg wielrenners die tussendoor wel afstappen om een terrasje pakken voor het welverdiende kopje koffie met gebak en/of bier met bitterballen.

[ Voor 13% gewijzigd door wisselwerking op 13-03-2021 21:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
Ypuh schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:23:

Waarom klikschoenen uitzoeken op hoe ze lopen? Ik klik in bij de voordeur, doe m'n rondje en klik op dezelfde plek weer uit.
Ja prima, als het werkt voor jou, maar ik woon al 10 jaar in appartementengebouwen en ik vraag me sinds enige jaren af waarom de algemeen geaccepteerde waarheid is dat je een apart kliksysteem voor wegpedalen hebt dat rationeel gezien alleen maar nadelen heeft zodra je even naast je fiets staat. Flikker maar eens een paar keer bijna van een betonnen trap af. Aan het begin dacht ik nog, hoort er blijkbaar bij dat ik mijn schoenen pas in de berging aan doe, maar het slaat gewoon nergens meer op volgens mij.

Overigens kan dit land enorm veel van mij leren, dus ik stel me graag beschikbaar voor het leiden van een technocratische regering. Mijn partij heet Kneedbaar Nederland (met ferme hand).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Ok. Democratie in optima form.

Poll: Wat voor pedaal systeem gebruik jij (het liefst)?
SPD
SPD-SL
Look Keo
Time
Speedplay
Ik moet zonnodig weer iets anders
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=403448&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

@MrAngry Vind het nogal kort door de bocht dat wat voor jouw beperkte use case werkt het beste is voor de hele wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik mis de optie voor ouderwetse neusbeugels met riempjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Stoney3K schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:36:
Ik mis de optie voor ouderwetse neusbeugels met riempjes :+
Die staat er gewoon tussen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrAngry
Volgens mij snap je m'n punt niet helemaal. Wat ik probeer te zeggen is dat het belangrijkste argument voor spd-sl en consorten is dat er maximale efficientie in krachtoverbrenging op het pedaal is, maar dat dat argument zwakker wordt als zolen stijver worden en dat de relatieve importantie van andere argumenten dan dus groter wordt. Bijvoorbeeld veilig kunnen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Ypuh schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:37:
[...]

Die staat er gewoon tussen?
Dat is uiteraard niet hetzelfde als "ik moet zo nodig weer iets anders". Dan zou je de optie moeten opnemen "ik wil niet iets andersch. Al die moderne fratsen zijn niet aan mij besteed"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:18
Ja maar ze zijn bedoeld om te fietsen :).

Kijk, ik ga ook niet een houten trap op of af, maar die vijf meter van m'n achterdeur tot de schuur loop ik gewoon op m'n fietsschoenen. Daarna loop ik (bijna) niet meer, tot ik weer thuis ben.

Toen ik in een flatje woonde liep ik altijd op m'n normale schoenen naar beneden en dan deed ik daar m'n fietsschoenen aan.

Als je er echt op wil lopen dan kan je van die covers kopen (https://www.amazon.com/Ko...Cleat-Cover/dp/B00LQFYHUC), of inderdaad gewoon SPD pedalen nemen. Gewoon doen waar je je goed bij voelt :)

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ypuh
MrAngry schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:38:
Volgens mij snap je m'n punt niet helemaal.
Nee. De link met betonnen trappen oplopen en fietsschoenen ontgaat mij een beetje (ik woon ook in een winkelstraat en moet eerst een steile trap af, maar trek de schoentjes gewoon aan bij de voordeur).

Mijn 2 cts, ik krijg last van knieproblemen met SPD door de hoeveelheid speling in het systeem (zowel L/R als H/L) en kan met sprinten niet goed mijn vermogen kwijt op de pedalen.

SPD heeft z'n functie (ik gebruik ze nog steeds wekelijks) en is veelzijdiger, maar ik vind het onderschikt voor mijn toepassing (95% op de weg en rondjes om huis). Op een racefiets SPD vs. SPD-SL lijkt me een nobrainer, net als voor een mountainbike. Dat bepaalde personen het niet uitmaakt, dezelfde schoenen gebruiken wil of eerst 10 trappen op/af moet maakt het andere systeem nog niet slecht/overbodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 13-03-2021 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
MrAngry schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:33:
[...]

Ja prima, als het werkt voor jou, maar ik woon al 10 jaar in appartementengebouwen en ik vraag me sinds enige jaren af waarom de algemeen geaccepteerde waarheid is dat je een apart kliksysteem voor wegpedalen hebt dat rationeel gezien alleen maar nadelen heeft zodra je even naast je fiets staat. Flikker maar eens een paar keer bijna van een betonnen trap af. Aan het begin dacht ik nog, hoort er blijkbaar bij dat ik mijn schoenen pas in de berging aan doe, maar het slaat gewoon nergens meer op volgens mij.

Overigens kan dit land enorm veel van mij leren, dus ik stel me graag beschikbaar voor het leiden van een technocratische regering. Mijn partij heet Kneedbaar Nederland (met ferme hand).
Ik trek mijn schoenen ook gewoon beneden aan, dat werkt prima. Op slippers naar beneden en dan aantrekken als je onderweg gaat. Hoef je niet al die trappen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:16
Je spd-sl plaatjes slijten echt niet van het lopen hoor, ja het blauwe (of gele als je met gele plaatjes rijd) slijt misschien wat harder weg maar dat heeft geen invloed op hoe je vastklikt.

Ik loop er ook wel wat meters mee hier in huis naar de lift (of trap) en dan beneden tot voordeur.
En ook op m'n werk loop ik er binnen stukje mee.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DDX schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:55:
Je spd-sl plaatjes slijten echt niet van het lopen hoor, ja het blauwe (of gele als je met gele plaatjes rijd) slijt misschien wat harder weg maar dat heeft geen invloed op hoe je vastklikt.

Ik loop er ook wel wat meters mee hier in huis naar de lift (of trap) en dan beneden tot voordeur.
En ook op m'n werk loop ik er binnen stukje mee.
Het zijn ook niet de SPD-SL plaatjes die schade op lopen als je een betonnen trap op loopt, maar de persoon die het draagt. Want het is echt enorm makkelijk om met die schoenplaatjes je te verstappen en je evenwicht te verliezen, vooral op een trap. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 19:46
Ypuh schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:34:

Poll: Wat voor pedaal systeem gebruik jij (het liefst)?

Vind het nogal kort door de bocht dat wat voor jouw beperkte use case werkt het beste is voor de hele wereld.
Nah, keo het liefste. Klikt beter in, zit beter in het pedaal, voelt prettiger. Dat heb ik op de racer. Ik woon in een appartement en mijn fiets schoenen staan in de berging bij de fietsen. Trek de schoenen dus pas vlak voor vertrek aan.
Gravelbike is anders, daar gebruik ik wel SPD. Enerzijds vanwege het gemak en makkelijk met lopen in terrein, anderzijds omdat ik nog pedalen en schoenen hiervoor had toen ik de gravelbike kocht.
SPD zit gewoon minder strak en klikt minder gemakkelijk in, is meer zoeken naar de sluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Ramon 73 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 22:38:
[...]

Nah, keo het liefste. Klikt beter in, zit beter in het pedaal, voelt prettiger. Dat heb ik op de racer. Ik woon in een appartement en mijn fiets schoenen staan in de berging bij de fietsen. Trek de schoenen dus pas vlak voor vertrek aan.
Gravelbike is anders, daar gebruik ik wel SPD. Enerzijds vanwege het gemak en makkelijk met lopen in terrein, anderzijds omdat ik nog pedalen en schoenen hiervoor had toen ik de gravelbike kocht.
SPD zit gewoon minder strak en klikt minder gemakkelijk in, is meer zoeken naar de sluiting.
Opvallend weinig Look! Ik geef ook de voorkeur aan Look Keo Grip Grijs, prima spul!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 22:44
Spd hier. Ook op de racefiets. Het loopt makkelijk en ik als starter merk tijdens het fietsen het verschil niet denk ik. Geen ervaring mee om eerlijk te zijn.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:55
Ik bleef maar m'n twijfels houden over de keuze tussen Pirelli P Zero's en Michelin Power Road's, dus had ik ze dan toch beide maar besteld om eens te vergelijken. Uiteindelijk zijn het de Pirelli's geworden.

Mijn frame is alweer van 2012, een Canyon Ultimate CF, daar passen niet al te brede banden in. Voorheen reed ik met de GP4000S2 25mm en dat was wel zo'n beetje de max die erin past. Her en der hoorde ik dat de Pirelli's in 25mm relatief breed en hoog vallen, dus ik was bang dat dit niet ging passen. Ik heb Reynolds Strike velgrem wielen met interne breedte 17mm, extern 25mm. Na montage bleek dat de Pirelli's qua breedte nagenoeg hetzelfde vallen als de GP4000S2, misschien dat ze wel iets hoger zijn. (Ze lijken op dit moment ietsje smaller (<1mm) dan de GP4000S2 die er al een hele tijd omheen zaten. Dus als de Pirelli's eenmaal uitgezet zijn, zullen ze nagenoeg even breed zijn schat ik.) Wat mij zeer positief verraste was hoe makkelijk deze bandjes te monteren zijn, wat bij deze Reynolds wielset geen overbodige luxe is :X Je gooit de Pirelli's van een meter afstand zo om de velg heen! (Bij wijze van :+ ) De GP4000S2 gaan een heel stuk lastiger, laat staan de Michelins. Die kosten je gegarandeerd blaren. Ze lijken ook wat stugger.
De Michelin 25mm vallen toch wel een stukje smaller en ik vond ze dus net niet mooi aansluiten op de velgen. Wel is het, net als de Pirelli's, een mooi bandje om te zien, buiten het blauwe in het logo om dan. Ook lijkt het rubber wat taaier, als in beter bestand tegen sneetjes/duurzamer. Mede daarom lijken ze wat stugger denk ik. De Pirelli's zijn wat zachter, grippiger (als dat een woord is), maar daardoor misschien wel minder duurzaam.

Ik ben benieuwd naar de rij eigenschappen van de Pirelli's. Slechter dan vierkant gereden GP4000S2 kan het in ieder geval niet en dat gebeurde bij die bandjes al snel. :P Al vond ik het altijd wel heel betrouwbare bandjes. Heb er in vele jaren maar enkele keren mee lek gereden. Ben benieuwd hoe de Pirelli's op dat vlak zijn. Maar mocht dat tegenvallen stelt het wel gerust dat ze zo makkelijk te monteren zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dBNj1aPm8N5hwqxUu5dBFizSpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ek3xAmpF81mJtalxQwRcpm5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door cordonbleu op 13-03-2021 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:28

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:20

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:45:
[...]

Nee. De link met betonnen trappen oplopen en fietsschoenen ontgaat mij een beetje (ik woon ook in een winkelstraat en moet eerst een steile trap af, maar trek de schoentjes gewoon aan bij de voordeur).

Mijn 2 cts, ik krijg last van knieproblemen met SPD door de hoeveelheid speling in het systeem (zowel L/R als H/L) en kan met sprinten niet goed mijn vermogen kwijt op de pedalen.

SPD heeft z'n functie (ik gebruik ze nog steeds wekelijks) en is veelzijdiger, maar ik vind het onderschikt voor mijn toepassing (95% op de weg en rondjes om huis). Op een racefiets SPD vs. SPD-SL lijkt me een nobrainer, net als voor een mountainbike. Dat bepaalde personen het niet uitmaakt, dezelfde schoenen gebruiken wil of eerst 10 trappen op/af moet maakt het andere systeem nog niet slecht/overbodig.
Precies dit dus,ik rijd behoorlijk wat met beide systemen en op de MTB vind ik het heel prettig dat ik vaak mijn voet al aan de grond heb voor ik er erg in heb als ik een stukje toch niet red ofzo maar op de racefiets vind ik de speling hierdoor juist veel te groot. Ik weet niet of ik er fysiek last van zou hebben, waarschijnlijk niet want op de MTB maak ik af en toe ook ritten van 4-5 uur zonder klachten maar het voelt gewoon fijn om lekker goed vast te zitten op de racer.

Met lopen heb ik echt totaal geen problemen en ik loop echt overal rond op die dingen, ook hier in huis soms de (houten) trap op als ik iets vergeten ben. En op het werk een heel stuk over een gladde natuursteen vloer... Misschien gewoon gewenning? ;)

Verder zie ik aan mijn MTB (en die van anderen) dat de pedaalarmen door de extra speling meer beschadigen omdat de schoen er kennelijk soms tegenaan schuurt en onlangs las ik nog in een ander topic dat wielrennen alleen om de looks draait dus..... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@cordonbleu Ik heb toevallig dezelfde vergelijking gedaan vorig jaar en voor mij zijn het de Michelin Power Road's geworden. De GP4000S2 die je noemt vielen ook erg breed uit (28mm+ bij een 25mm band), vandaar dat je gelijk uit kwam met de P Zero's. De GP5000's liggen alweer een stuk dichter bij wat er op het doosje staat.

De 25mm P Zero's waren te breed voor mijn frame en ik heb ze omgeruild voor de 23mm variant. Die vielen weer net een millimeter smaller dan de Power Road's, waardoor ik ze ook wat harder op moest pompen en iets stugger aan vond voelen. Na ca. 2.500km en de laatste 4 ritten 4 lekke banden waren deze al op.

Ben zelf daarom niet zo te spreken over de P Zero's; te breed en te weinig duurzaam. Qua grip hebben ze geen merkbaar voordeel t.o.v. de Michelin's of S-Work Turbo's, alleen qua looks steken ze er bovenuit.

De Power Road's heb ik inmiddels 3 sets van liggen dus die bevallen wel. Gaan net iets langer mee, betere lekbestendigheid, grip on par met de andere A-merken, zien er ook goed uit en qua breedte perfect voor mijn frame. Met de Futurum kortingscode lukt het vaak om 4 banden voor zo'n €110-120 te bestellen, waarmee ze toch zo'n €10 goedkoper zijn dan de meeste concurrenten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Sinds er een bepaalde hoeveelheid deuken in de houten trap zitten doe ik m’n schoenen pas beneden aan en als ik wat vergeten ben (de reden van de deuken) doe ik ze weer uit voordat ik naar boven ga. Ik kwam ermee weg omdat ik zei dat het de hakken van m’n vrouw waren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:42
Ypuh schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:29:
@cordonbleu Ik heb toevallig dezelfde vergelijking gedaan vorig jaar en voor mij zijn het de Michelin Power Road's geworden. De GP4000S2 die je noemt vielen ook erg breed uit (28mm+ bij een 25mm band), vandaar dat je gelijk uit kwam met de P Zero's. De GP5000's liggen alweer een stuk dichter bij wat er op het doosje staat.

De 25mm P Zero's waren te breed voor mijn frame en ik heb ze omgeruild voor de 23mm variant. Die vielen weer net een millimeter smaller dan de Power Road's, waardoor ik ze ook wat harder op moest pompen en iets stugger aan vond voelen. Na ca. 2.500km en de laatste 4 ritten 4 lekke banden waren deze al op.

Ben zelf daarom niet zo te spreken over de P Zero's; te breed en te weinig duurzaam. Qua grip hebben ze geen merkbaar voordeel t.o.v. de Michelin's of S-Work Turbo's, alleen qua looks steken ze er bovenuit.

De Power Road's heb ik inmiddels 3 sets van liggen dus die bevallen wel. Gaan net iets langer mee, betere lekbestendigheid, grip on par met de andere A-merken, zien er ook goed uit en qua breedte perfect voor mijn frame. Met de Futurum kortingscode lukt het vaak om 4 banden voor zo'n €110-120 te bestellen, waarmee ze toch zo'n €10 goedkoper zijn dan de meeste concurrenten.
2500km is wel echt heel weinig. Hoe lang doe je met die Michelins?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:49

McMiGHtY

- burp -

SPD-SL voor de racefiets(en) en SPD voor op de gravelbike, en beide onder Lake schoenen met een carbon zooltje.

En als ik het zo lees ben ik blij dat ik overgestapt ben naar Schwalbe's ipv de gp5000's

[ Voor 29% gewijzigd door McMiGHtY op 14-03-2021 11:04 ]

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Mollos_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:02
Na zo'n 15 jaar niet meer op een racefiets te hebben gezeten toch maar eens een mooie 2e handse fiets gekocht om wat ritten te gaan maken. Zag deze vrijdag online komen in de fietsenzaak van familie van mij en gisteren meteen wezen bekijken en kopen. Zo kan ik mooi met mijn vader op pad die wekelijks toch heel wat kilometers maakt.

De fiets krijgt nog een goede beurt, nieuw stuurlintje, paar reservebandjes, bidonhouders, pompje etc. En dan kan ik over een aantal weken mooie ritten gaan maken met mijn pa.

Cannondale Synapse Ultegra Disc 2018

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kljxExEvbIQh5dOWJFkMYCWpNg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xt0Orv49UUsBdEwQuAXwJY45.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJ6JKbNZ_L3-O4fuk-qML2eAazU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLXSoB95bvOQCH7ikaETPgHP.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn oude wielrenschoenen stonden nog bij mijn ouders in goede staat, pa had nog een helm over. Nu nog even op zoek naar de rest van de outfit en het fietscomputertopic maar eens doorspitten voor een mooie computer zodat ik ook mooi alle statistieken kan bijhouden. Leuk als mijn broer in Canada het ook een beetje in de gaten kan houden. Hij fietst daar voornamelijk op de indoor bike (Zwift), dus leuk als ik daar over een tijdje ook mee kan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mollos_ op 14-03-2021 11:10 ]

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
KW25 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:52:
[...]

2500km is wel echt heel weinig. Hoe lang doe je met die Michelins?
Die liggen er om vrij precies te zijn nu 2.963,8km onder en kunnen nog wel even mee.

Hoe dan ook kijk ik niet vreemd op van de beperkte levensduur van de P Zero's. Je kunt geen zachte band met veel grip hebben die ook nog eens geen lekke banden geeft en lang mee gaat.

De verschillen tussen topbanden zijn overigens niet groot, maar wel aanwezig. Een GP5000, P Zero, Power Road, Corsa G2, Turbo, Pro One etc. ontlopen elkaar heel weinig en zijn allemaal wedstrijdbanden. Door naar het gewicht van een band te kijken weet je vaak al voldoende (bovenstaande zitten allemaal zo'n beetje rond de 220-250 gram). De één is iets soepeler (Vittoria), de ander wordt wat sneller vierkant (GP5000) etc. Pas als je gaat vergelijken met een Durano, Roubaix o.i.d. die 50 gram zwaarder zijn dan krijg je serieuzere verschillen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ypuh op 14-03-2021 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
En welke zijn er makkelijk om te leggen? Ik vind de gp5000 inderdaad ook lastig icm reynolds strike.. Lees dat de p-zeros echt makkelijk zijn, maar dus relatief snel slijten. Wat is daarnaast nog een "makkelijke" band in dat segment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:52
Reynouts schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:13:
En welke zijn er makkelijk om te leggen? Ik vind de gp5000 inderdaad ook lastig icm reynolds strike.. Lees dat de p-zeros echt makkelijk zijn, maar dus relatief snel slijten. Wat is daarnaast nog een "makkelijke" band in dat segment?
Die Michelin Power Road 25mm kreeg ik er bij mij behoorlijk gemakkelijk in (RR511), als je de draad in het hart van de velg legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Ypuh schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:56:
[...]

Lightweight Meilensteins.
Zijn ze echt het geld waard en echt zo buitenaards goed?

Lance en George waren nogal kritisch over deze wielen namelijk in hun podcast tijdens de tour.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@KW25 Makkelijk om te leggen ligt net zoveel aan de velg als aan de band. Een krappe velg i.c.m. een krappe band is inderdaad erg lastig, maar op mijn Zipp's kan ik de Michelin's erom leggen en loshalen met de hand zonder bandenlichters. S-Works Turbo's gingen ook vrij gemakkelijk en zonder bandenlichters en de P Zero's waren wel iets strakker.

Uit eerdere ervaring en met andere wielen (maar is al een paar jaar geleden) waren Conti's en met name Schwalbe's wel een hele uitdaging om erop te leggen en had je ook zeker bandenlichters nodig.
Fisico schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:54:
Zijn ze echt het geld waard en echt zo buitenaards goed?
Nee en nee. Maar ik vind ze wel ontzettend cool om naar te kijken en qua techniek/vakmanschap/rijeigenschappen gewoon tof en iets unieks. Heb gister de prijzen nog even opgezocht, voor de Schwarz Edition en clincher uitvoering ben je met een paar procent korting nog steeds €4.489 kwijt. Dat is bijna 2x zo duur als een set 454 NSW's waarvan je al kunt stellen dat die erg duur zijn (€2.899).

Dan zeggen LW eigenaren ook nog dat je geen clinchers moet nemen, maar enkel de tubulars zou moeten overwegen, en om nu nog zoveel geld uit te geven aan wielen voor velgremmen... (anderzijds, als je lichtgewicht wilt moet je sowieso geen disc nemen).

De nieuwprijs is me sowieso te gortig, maar mocht ik ooit nog eens tegen een nagenoeg perfecte 2e hands set aanlopen voor een leuke prijs, dan zou ik ze graag eens uitproberen.

Edit: Hier wat plaatjes van een S3 met de Lightweight Gen IV tubulars
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgXRWnc-NAJ-QcCGIH8E8POCXgw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOQ1pBG3RO3ciZzkA4ZDbgrF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2rmdvdMeSw3fMAkd_ojc6tPORg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mGU0nZuAXNuQsX9momaAZLxa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yFk1FTHXij0chE_M567XfrY3Wk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbO9mvdPy6spssRtKHFYFifN.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pABJNr0ONm1nQuoM6fwIAHP_lg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhFAFcZmd2qIPW0LvsgCQS8v.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHT6-HOFA1h0FGLB4xkMn1vYFv0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkEadQLlZSJtk1e3nApWBaTD.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 41% gewijzigd door Ypuh op 14-03-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

@Ypuh Dat ziet er wel erg gaaf uit en daar hangt inderdaad een fiks prijskaartje aan. De Zipp's mogen er ook zijn. Ik rij zelf met schijven en vind 4,5 cm hoge velgen eigenlijk wel genoeg, maar het smoelt altijd wel mooier met velgremmen en een hogere velg.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rolandos582
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4isVRoZzYpaYfVB7_vp3od7EMGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRb1BFCTuv1qy7ExXC3qQr1M.jpg?f=fotoalbum_large

1e ritje met P2M powermeter, beviel goed, bijna perfect afgesteld alleen nog even de laatste finetuning. Overall tevreden! Meer data = more fun B)

Binnenkort maar eens een spacer van het stuur afhalen om te kijken hoe dat rijd.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ook ik heb in het weekend de nodige kilometers gemaakt, maar gisteren was toch wel hel. Onweer, hagel, regen en veel te veel wind. Een stuk uit de zadel, minimaal 350 watt en ging nog geen 15km per uur.

Genoten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddkkZovYcgEfAUOfInxlWILqCJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJi2fY2G2qvqrWUfTcKfB5ot.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Yakolev op 14-03-2021 16:18 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:30
Ypuh schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:33:
...

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Blijft toch echt een verdomd mooi frame, echt een prachtfiets! Snap dat dit jouw "droomfiets" is d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Ypuh schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:33:
@KW25 Makkelijk om te leggen ligt net zoveel aan de velg als aan de band. Een krappe velg i.c.m. een krappe band is inderdaad erg lastig, maar op mijn Zipp's kan ik de Michelin's erom leggen en loshalen met de hand zonder bandenlichters. S-Works Turbo's gingen ook vrij gemakkelijk en zonder bandenlichters en de P Zero's waren wel iets strakker.

Uit eerdere ervaring en met andere wielen (maar is al een paar jaar geleden) waren Conti's en met name Schwalbe's wel een hele uitdaging om erop te leggen en had je ook zeker bandenlichters nodig.

[...]

Nee en nee. Maar ik vind ze wel ontzettend cool om naar te kijken en qua techniek/vakmanschap/rijeigenschappen gewoon tof en iets unieks. Heb gister de prijzen nog even opgezocht, voor de Schwarz Edition en clincher uitvoering ben je met een paar procent korting nog steeds €4.489 kwijt. Dat is bijna 2x zo duur als een set 454 NSW's waarvan je al kunt stellen dat die erg duur zijn (€2.899).

Dan zeggen LW eigenaren ook nog dat je geen clinchers moet nemen, maar enkel de tubulars zou moeten overwegen, en om nu nog zoveel geld uit te geven aan wielen voor velgremmen... (anderzijds, als je lichtgewicht wilt moet je sowieso geen disc nemen).

De nieuwprijs is me sowieso te gortig, maar mocht ik ooit nog eens tegen een nagenoeg perfecte 2e hands set aanlopen voor een leuke prijs, dan zou ik ze graag eens uitproberen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Zo te zien word er best wel wat ''Lightweight'' op Marktplaats aangeboden maar betaal je nog steeds een smak geld voor. Ziet er leuk uit maar dit gaat qua prijs wel heel ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Laatst online: 17:08
Welke middelen gebruiken jullie om een matt carbon frame schoon en matt te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
ThijsM schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:50:
Welke middelen gebruiken jullie om een matt carbon frame schoon en matt te houden?
https://www.mantel.com/cyclon-fietsreiniger of https://www.mantel.com/mucoff-bike-cleaner & daarna met https://www.mantel.com/muc-off-bike-protect werkt prima voor mij.

Heb het idee dat de cyclon iets beter werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:36

Grin

Ride si sapis.

@ThijsM
Gewoon water met 4-6 Bar, niks speciaals mee doen. Wanneer hij heel smerig is gebruik ik een beetje Muc Off Bike Cleaner en uiteraard enkele babydoekjes. ;)

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Laatst online: 13:54

KipCurreh

Nightcrawler

rolandos582 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 22:55:
[...]

Opvallend weinig Look! Ik geef ook de voorkeur aan Look Keo Grip Grijs, prima spul!
Look Keo Grip (Grijs) representing ! _/-\o_

op de MTB wel SPD

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:55
ThijsM schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:50:
Grin schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:11:
@ThijsM
Gewoon water met 4-6 Bar, niks speciaals mee doen. Wanneer hij heel smerig is gebruik ik een beetje Muc Off Bike Cleaner en uiteraard enkele babydoekjes. ;)
In mijn ervaring geeft die Muc-off cleaner toch wel iets van glans aan mat carbon. Ik maak m'n matzwarte frame er ook wel eens mee schoon en het werkt goed. Maar het is wel zaak om hem daarna weer goed met water af te spoelen zodat de glans wat verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:18
Even een vraagje voor de techneuten onder jullie. Ik ben sinds enkele weken terug beginnen fietsen nadat de fiets een paar jaar aan de haak gehangen heeft door de geboorte van de 2 dochters.

Helaas kom ik dezelfde frustratie tegen die ik enkele jaren geleden ook had. Ik kom net enkele tanden tekort als ik een steile beklimming wil doen.
Momenteel rij ik op een dubbel crank (53-39) met standaard cassette (12-25).

Omdat ik de ketting nog nooit vervangen heb is het wel tijd om dit eens te doen.
Ik zou dan direct ook een nieuwe cassette en eventueel nieuwe kettingbladen vooraan steken.
Om wat kleiner te kunnen trappen zou ik alvast een 11-32 of 11-30 cassette steken als dat kan bij een dubbel?
Zouden die extra 5-7 tanden veel verschil maken? Of zou het nodig zijn om de 39 ook wat te verkleinen?
Natuurlijk moet dat nog haalbaar zijn met mijn derailleurs natuurlijk.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@cordonbleu Water, water en water inderdaad.
Eerst afspoelen met water, dan pas inspuiten met Muc Off, laten inwerken en daarna weer water.
Bij een mat frame zou je ook nog de Matt Finish Detailer kunnen overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
@Tibs Ligt er ook aan wat je wil beklimmen, de Alpen of wat bergen in Limburg? Een 53-39 met 12-25 is meer georiënteerd op vlak. Het wisselen naar een 11-32 kan dus prima helpen om die tandjes extra te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 14:47
Tibs schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:13:
Even een vraagje voor de techneuten onder jullie. Ik ben sinds enkele weken terug beginnen fietsen nadat de fiets een paar jaar aan de haak gehangen heeft door de geboorte van de 2 dochters.

Helaas kom ik dezelfde frustratie tegen die ik enkele jaren geleden ook had. Ik kom net enkele tanden tekort als ik een steile beklimming wil doen.

Omdat ik de ketting nog nooit vervangen heb is het wel tijd om dit eens te doen.
Ik zou dan direct ook een nieuwe cassette en eventueel nieuwe kettingbladen vooraan steken.
Om wat kleiner te kunnen trappen zou ik alvast een 11-32 of 11-30 cassette steken als dat kan bij een dubbel?
Zouden die extra 5-7 tanden veel verschil maken? Of zou het nodig zijn om de 39 ook wat te verkleinen?

Iemand een idee?
Van 25 naar 30 gaat uiteraard helpen. Dat is 20% dus van 60rpm naar 72rpm. Meeste winst is te behalen aan de voorkant. Maar dat betekent een heel nieuwe crank, dat gaat in de papieren lopen. Zeker nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:52

Iemand een idee?
Wat voor crankstel en welke derailleurs heb je?
jasperdeman schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:20:
[...]

Van 25 naar 30 gaat uiteraard helpen. Dat is 20% dus van 60rpm naar 72rpm. Meeste winst is te behalen aan de voorkant. Maar dat betekent een heel nieuwe crank, dat gaat in de papieren lopen. Zeker nu.
Waarom zou je dan een nieuw crankstel nodig hebben? Met een oudere crankset zou het sowieso prima werken om voor een 36 te halen mits hij geen hele grote BCD heeft, en er zijn ook meer dan genoeg gebruikers die Dura-Ace 9070 hebben met 53-36. Kan soms wat lastig zijn om een passende ring te vinden voor oudere cranksets.

39 naar 36 levert slechts ~8 procent verschil op in verzet, dus volgens mij is achter met een stap naar 30 of 32 meer winst te behalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 22:21
Ypuh schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:34:
Ik mis de optie: geen (ook geen toeclips).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:44
nogeeninlog schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:51:
[...]

Ik mis de optie: geen (ook geen toeclips).
"ik moet zo nodig wat anders" lijkt me passend.

Tot in hoeverre je dan nog aan het wielrennen vent is vers 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:00

Iemand een idee?
Door Shimano wordt 53-34 niet ondersteund maar als je met beleid schakelt gaat dit prima. Je merkt dat het een groot verschil is maar het is goed te doen. Hierboven wordt gesproken over cranks maar daar hoef je niets aan aan te passen.

Edit. : excuus, ik refereerde naar 52x34, niet 53x34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 14:47
Pyramiden schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:35:
[...]

Wat voor crankstel en welke derailleurs heb je?

[...]

Waarom zou je dan een nieuw crankstel nodig hebben? Met een oudere crankset zou het sowieso prima werken om voor een 36 te halen mits hij geen hele grote BCD heeft, en er zijn ook meer dan genoeg gebruikers die Dura-Ace 9070 hebben met 53-36. Kan soms wat lastig zijn om een passende ring te vinden voor oudere cranksets.

39 naar 36 levert slechts ~8 procent verschil op in verzet, dus volgens mij is achter met een stap naar 30 of 32 meer winst te behalen.
53-36 kan in sommige gevallen inderdaad, maar niet bij de oudere versies. Bovendien levert zoals je zegt erg weinig op. Daarom het verhaal dat de kans groot is dat er naar 50-34 gegaan zou kunnen worden voor serieus verschil.

En met cassettes kan veel, maar waarschijnlijk heeft meneer short cage en kan 32 niet op (30 is al kielekiele). Dus ja...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fasterinside
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-08 22:56
Fiets is gekocht, mag me dus naast fietsliefhebber ook gaan opstellen als fiets trainer de komende tijd :+

Creating my own hero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Merci voor de antwoorden!

Ik heb inderdaad een short cage achterderailleur en ga dus opteren voor een 12-30 cassette.
Dit zal mij sowieso al wat winst opleveren op de hellingen van de vlaamse ardennen.

ZIe net een mooie kit bij Mantel.

https://www.mantel.com/be...upgrade-kit-groepset&spec[]=1861

Dit zou wel eens de oplossing kunnen zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Tibs op 15-03-2021 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-09 10:01
Tibs schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:10:
Merci voor de antwoorden!

Ik heb inderdaad een short cage achterderailleur en ga dus opteren voor een 12-30 cassette.
Dit zal mij sowieso al wat winst opleveren op de hellingen van de vlaamse ardennen.

ZIe net een mooie kit bij Mantel.

https://www.mantel.com/be...upgrade-kit-groepset&spec[]=1861

Dit zou wel eens de oplossing kunnen zijn.
Voor de zekerheid: je hebt nu 10speed? Anders zou ik voor https://www.mantel.com/be...upgrade-kit-groepset&spec[]=1747 gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Johlo schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:23:
[...]

Voor de zekerheid: je hebt nu 10speed? Anders zou ik voor https://www.mantel.com/be...upgrade-kit-groepset&spec[]=1747 gaan :)
Heb nu idd 10-speed. Zou ik mijn derailleurkabel ook moeten vervangen als ik een nieuwe achterderailleur steek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-09 19:15
Tibs schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:49:
[...]

Heb nu idd 10-speed. Zou ik mijn derailleurkabel ook moeten vervangen als ik een nieuwe achterderailleur steek?
Als de kabel nu nog goed is, dan is dat niet nodig. Controleer dus even of je rafeltjes ziet in de kabel, en of de buitenkabel geen scheuren vertoont. Zo niet, lekker laten zitten. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:19
Zo'n kabel kost een drol en een knikker. Als het toch los is, gewoon vervangen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Kabeltje vervangen is inderdaad een kleine moeite, maar dan moet je eigenlijk ook je stuurlintje doen. En als je je stuurlintje doet moet je eigenlijk ook direct ff de remkabels doen, en als je de boel dan toch los hebt.... You get the point ;).

Als de kabel nog goed is zou ik het lekker laten zitten. Derailleur vervangen is niet direct een reden om je kabels ook te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Ypuh schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:23:
Kabeltje vervangen is inderdaad een kleine moeite, maar dan moet je eigenlijk ook je stuurlintje doen. En als je je stuurlintje doet moet je eigenlijk ook direct ff de remkabels doen, en als je de boel dan toch los hebt.... You get the point ;).

Als de kabel nog goed is zou ik het lekker laten zitten. Derailleur vervangen is niet direct een reden om je kabels ook te doen.
Als je toch bezig bent met die derailleur, gelijk een OSPW installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

rolandos582 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:40:
[...]

Als je toch bezig bent met die derailleur, gelijk een OSPW installeren
Auw, die prijs.

En dan is het nog de vraag of het echt voordeel op gaat leveren. Want ja minder weerstand, mar ja voor meer luchtweerstand. Het zou niet iets zijn waar ik mijn geld aan uit zou geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Fisico schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:50:
[...]

Auw, die prijs.

En dan is het nog de vraag of het echt voordeel op gaat leveren. Want ja minder weerstand, mar ja voor meer luchtweerstand. Het zou niet iets zijn waar ik mijn geld aan uit zou geven.
Het was al busted dacht ik, het is meer voor de looks. @Ypuh heeft zo'n rode ceramic speed OSPW. Heb je die al geïnstalleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
  • Laatst online: 21-09 22:44
Maaruh.. even wat anders... Moet er nu we op de 1000+ pagina's staan deeltje 22 aangemaakt worden?

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@rolandos582 Nog niet. Fiets staat nog steeds op de Tacx. Zodra het wat beter weer wordt ff weer een grote beurt (stuurlintje, remkabels, nieuwe ketting etc) en dan maar eens een plaatje schieten. Ben zelf ook wel benieuwd.
stevens20 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:03:
Maaruh.. even wat anders... Moet er nu we op de 1000+ pagina's staan deeltje 22 aangemaakt worden?
Nee, hoeft niet meer heb ik onlangs ergens gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

stevens20 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:03:
Nee dat was vroeger en ik geloof dat ik het dan zelfs bij 1000 posts moest dichtgooien. Dat waren nog eens tijden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Grin schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:11:
@ThijsM
Ohja, Bikester heeft een leuke aanbieding met Muc-Off Bike Cleaner 5L.
Direct maar een paar liter besteld vorige week, zojuist bezorgd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_AMvJdLoyCGvro_YzrcoMTZYzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1xHNgTQR5vvU69PE8Bii4Xn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:22
Wat zijn hier de ervaringen met een kettingreiniger?

Daarmee doel ik op deze: https://www.mantel.com/shimano-cm-53-cyclone

Op dit moment maak ik elke 500 km (of eerder indien zichtbaar erg smerig) de ketting schoon door hem los te halen. Tussendoor maak ik de ketting af en toe schoon met een oude doek en indien nodig een paar druppels vet. Maar ik vind dat nogal een gedoe en kostbaar met quicklinks. Ook heb ik thuis (woon nog in een appartement) geen mogelijkheden om de fiets op een standaard schoon te maken. Zo'n kettingreiniger lijkt daarom erg makkelijk.

Nu zie ik op YouTube wel wat ervaringen voorbij komen, maar ik heb het idee dat dit vooral gesponsorde video's zijn of slechts kortdurende ervaringen. Er zijn ook goedkopere varianten in omloop, maar die zien er toch minder kwalitatief uit en hebben geen losse onderdelen (borstels) te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:19
@Mr. Stom slecht is het zeker niet (heb een imitatie variant gehad) maar of het nu daadwerkelijk zoveel toevoegt?

Ik weet niet in welke omstandigheden je fietst, maar als je voornamelijk in droge omstandigheden (geen zand etc.) fietst zou ik zeggen, na iedere rit met een oude droge doek even je ketting afnemen... en om de x km een goedje erop.

Zelf heb ik positieve ervaringen met Squirt Lube, maar dat is een persoonlijke kwestie. Denk dat je van vrijwel ieder gerenommeerd product wel meerdere voor-/nadelen kunt vinden in dit topic (en zo kunt bepalen wat goed bij je past).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Mr. Stom schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:12:

Op dit moment maak ik elke 500 km (of eerder indien zichtbaar erg smerig) de ketting schoon door hem los te halen. Tussendoor maak ik de ketting af en toe schoon met een oude doek en indien nodig een paar druppels vet. Maar ik vind dat nogal een gedoe en kostbaar met quicklinks. Ook heb ik thuis (woon nog in een appartement) geen mogelijkheden om de fiets op een standaard schoon te maken. Zo'n kettingreiniger lijkt daarom erg makkelijk.

Nu zie ik op YouTube wel wat ervaringen voorbij komen, maar ik heb het idee dat dit vooral gesponsorde video's zijn of slechts kortdurende ervaringen. Er zijn ook goedkopere varianten in omloop, maar die zien er toch minder kwalitatief uit en hebben geen losse onderdelen (borstels) te koop.
Ik heb precies die reiniger aangeschaft, al even geleden. Daarvoor ook al jaren een soortgelijk apparaat,maar deze ziet er degelijker uit. Als het allemaal te vuil is (en herrie maakt), dan standaard met het afspuiten van de fiets ook even de ketting erdoor halen. Daarbij met een borstel over de tanden. Ik vul het met Bionet reiniger, die je ook kan gebruiken voor je frame etc. Daarna alles afspuiten en drogen en klaar zijn we weer :)

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
@Grin Is dat alvast voor 5 juni?

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/6c/43/b9/6c43b9d5c6cd7d5b26bc7a02bbe9701a.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/38/7b/3c/387b3cfd9a9fb40e46eab032ccd0f6d3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:57

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Hier ist het oldschool met quicklink en jaarlijks de benzeen in. Verder wordt er niet gek mee gedaan, dus nu en dan met de vod passeren volstaat. Geen nood voor een fancy speeltje hier :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Het hangt ook een beetje af van de ruimte om je appartement. Ik heb een hele poos kettingreiniger op de ketting gedaan en deze met een afwaskwast, schuursponsje en een emmertje water weer schoon gemaakt. Even naspuiten met een volle bidon en schoon was de ketting weer. Dat zou toch best op straat kunnen?

De ketting heb ik nog nooit losgehaald, maar goed tot ik de Kickr kocht het ik ook nog nooit mijn achterwiel uit de fiets gehaald. Dus misschien ligt dat ook een beetje aan mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:20

Ik zit in precies jouw situatie (appartement) maar pak het net iets anders aan.

Ik hergebruik mijn quicklinks (ben benieuwd of ik nu gestenigd ga worden hier haha) dus wat dat betreft heb ik geen problemen. Tevens een oude pot zongedroogde tomaat (langwerpige glazen pot) vol met lampenolie. Daar laat ik de ketting een tijdje in liggen en flink schudden af en toe. Daarna de ketting in een plastic bakje van de Chinees en met een borstel en zeep boenen. Daarna uitspoelen en drogen. Dan kan ie er weer op. Ik heb gemerkt dat dit voor mij voldoende werkt.

Heb een tijdje een ultrasoon reiniger geleend, maar ik moet zeggen dat ik niet onder de indruk ben van die dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-08 02:13

Heb er eentje gehad, maar vond het het een onding.
Inmiddels overgestapt op DIY waxing met paraffine / ptfe, elke 250 km.

Met Connex / Wipperman links is ketting losmaken een fluitje van een cent. Ze kosten wat, maar officieel herbruikbaar en geen gereedschap nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Ik heb zo'n ding voor een fractie van dat geld van Ali. Gebruik hem niet zo vaak, maar op zich werkt het prima.

Heb deze, 3 jaar geleden gekocht en hij doet 't nog: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dzntqFm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 11:01
Ik gebruik voor de ketting gewoon een oude afwasborstel en tandenborstel, heb ook zo'n kettingreinigerapparaatje maar ik vind het niet handig, loopt vaak stroef en ik heb niet het gevoel dat ie beter schoonmaakt dan wanneer ik het met de hand doe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:39
Tibs schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:49:
[...]

Opgepast: als je een 10-speed derailleur door een 11-speed wil vervangen dan moet je ook de shifter upgraden, en die zit niet in deze upgrade kit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 10:25
Ik heb die CM5.3 een tijdje terug gekocht op amazon voor een euro of 18. Dat is hij wel waard. Werkt wel prettig voor een lui persoon. De ketting ziet er schoon genoeg uit wanneer ik hem er doorheen haal, en niets hoeft er voor los, dus het heeft ook zo zijn voordeel. Ik had eerst zo'n dingetje van Aliexpress, maar dat hielp meestal niet heel lekker. Bij Mantel een beetje Morgan Blue Chain Cleaner gekocht, die er in en gaan (beter dan dat opzet spuitstuk wat er bij wordt geleverd, die heeft er wel voor gezorgd dat er ruim 100 ml over mijn handen ging). Wat mij betreft een aanrader.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tremulant
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-09 16:04
Hier nog zo'n lamlul met zo'n ding. Wel van een ander merkje maar ik vind het prima werken. Ik geloof direct dat noeste handarbeid (ketting eraf, badje van het een en ander, etc..) een beter resultaat geeft. Voor de luie mens is dit een prima compromis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:57

pro_6or

amateur_60r

Elke 500km de ketting. Ik heb mijn fiets nog geen een keer schoon gemaakt dit jaar en rijd dagelijks (sinds februari). Toegegeven, zwaar over tijd.

Zaterdag was wel echt een fehlentscheidung. Wat een wind. Ben hier en daar bang geweest. Was niet te doen met hoge velgen bovenop de dijk. Precies bovenop de pleybrug stond ik midden in een hagelstorm. Naast de fiets and holding on. Was blij toen ik weer veilig thuis was.

Vandaag zelfs nog weer van de dijk af moeten draaien. Ben die windvlagen wel zat.

een treffende spreuk

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:26

Flickr - Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:01
Als ze in het binnenland klagen dat er een harde wind staat, noemen we dat hier aan de kust gewoon een briesje. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

CyberThijs schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:02:
[...]

Opgepast: als je een 10-speed derailleur door een 11-speed wil vervangen dan moet je ook de shifter upgraden, en die zit niet in deze upgrade kit!
Waarom zou dat moeten? Ik rijd al even met een 11-speed derrailleur en een 10-speed shifter. De derrailleur weet echt niet hoeveel speed die is, die gaat alleen heen en weer zover de kabel hem laat gaan.

De ketting en cassette in die pakket heb je dan weer weinig aan, tenzij je (op termijn) toch de shifter wil vervangen.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
Huh, ik dacht dat de pull ratio anders was? Dus dan krijg je het nooit mooi aan de praat (omdat een 11 speed derailleur meer beweegt voor dezelfde pull van je shifter als een 10 speed derailleur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:57

pro_6or

amateur_60r

:)

Ik had wel een square pants aan met een sponge er in.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MrAngry schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:21:
Huh, ik dacht dat de pull ratio anders was? Dus dan krijg je het nooit mooi aan de praat (omdat een 11 speed derailleur meer beweegt voor dezelfde pull van je shifter als een 10 speed derailleur).
Er is een verschil tussen de pull ratio van Tiagra 4700 (10s) en de andere 10 speed groepen. Volgens mij is die hetzelfde als de 11s groepen. Dus een 4700 shifter kan een 11s derailleur schakelen, maar een andere 10s shifter niet.
Pagina: 1 ... 251 ... 684 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).