Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 248 ... 684 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 20:19
Ypuh schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:11:
[...]

Yes, maar vraag me af hoe serieus ze er mee bezig gaan. Dat ze echt in zelfzelf blijven investeren of wat mensen erbij betrekken (getuige de 3 dikke auto's, fietsen en whatnot ze geregeld hebben ga ik uit van het laatste). Over de prestatiecijfers en een koers winnen kan ik duidelijk zijn; kansloos :+. Zelfs in de kelderklasse zijn de renners toch wel 3 stappen beter en echt aanleg hebben ze op Bas na niet. Het lijkt me dat als hij prof wou zijn, hij dat in 2019 wel gebleven was.

Toch zie ik echt wel toekomst voor ze in een BEAT Cycling vorm. Qua community en (zakelijk) inzicht, sponsoring etc. moet het mogelijk zijn. Wielrennen is nou ook weer niet de duurste/moeilijkste sport om in te stappen. Veel meer dan een fiets, trainer, verzorger, ploegleider en een paar wielrenners heb je niet nodig en die zijn er allemaal genoeg te vinden.
Als ik naar ze kijk op Strave fietsen ze wel weer wat kilometers. Het zijn nog geen records maar in ieder geval wat. Ben benieuwd naar de uitvoering. Ook die amateurs rammen gewoon met 40 gemiddeld door zo'n koers heen, dat zijn geen grappen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-09 11:24

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

rolandos582 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:45:
YouTube: PROF WORDEN MET EIGEN WIELERPLOEG | TOUR DE TIETEMA CYCLING TEAM #1

Ik vind dit toch wel weer genieten hoor, zit gewoon goed in elkaar en leuk doel. Nog meer mensen die dit volgen?
Check! Heel leuk filmpje weer en grappige gasten

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-09 16:00
rolandos582 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:45:
YouTube: PROF WORDEN MET EIGEN WIELERPLOEG | TOUR DE TIETEMA CYCLING TEAM #1

Ik vind dit toch wel weer genieten hoor, zit gewoon goed in elkaar en leuk doel. Nog meer mensen die dit volgen?
leuk filmpje. Wel grappig om te zien dat ze alle drie dus wel prima V02max waardes hebben (51, 51 en 52) en daarmee bij de top 20% van de tests zitten. Met voldoende training en tijd erin stoppen (de rest zit wel snor, dikke fiets, begeleiding qua training, voeding etc.) moeten ze wel richting amateurwedstrijden kunnen doorgroeien lijkt me?

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Hoe vertaal ik een Shimano Pressfit SM-BB7141-A naar reguliere maten of onder welke categorie valt deze dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5CYVsv_fmCuIKiAlppKIkF2Fs4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y8A5M4vpcaXPZq1YPCQIj0pN.png?f=fotoalbum_large

Was benieuwd hoeveel spacers aangeraden worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 11:18
Volgens mij is dat BB86 / BB92 - PF41, als ik zo naar https://www.parktool.com/...standards-and-terminology en https://wheelsmfg.com/bb-standards kijk. Zit ook in de naam, die 41 ;-)

https://bike.shimano.com/...int-m820/SM-BB71-41A.html

[ Voor 24% gewijzigd door Salteh op 10-03-2021 21:05 ]

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-09 11:43
Ik zie een vetvlek op mijn carbon velg. Krijg je dat weg of laat je dat best zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Hmm dat zou betekenen 1 spacer aan beide kanten, is er een manier om dit na te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
rolandos582 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:14:
[...]

Hmm dat zou betekenen 1 spacer aan beide kanten, is er een manier om dit na te meten?
Ik zou zeggen.. meet de maten na zoals die in dat plaatje van je staan ;-). Die zouden dan overeen moeten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:50
rolandos582 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:14:
[...]

Als de boel op moment staat, en je as draait zwaar. Heb je een spacer te veel. Op jouw crank zit ook nog een schijfje dat je kan draaien en vastzetten met inbus "2" om het laatste beetje speling er uit te halen.

Let wel op dat je de as op moment vast zet (of vast genoeg). Ik heb hem een keer met de hand vast gedraaid om ff te passen, toen dacht ik dat ik 5 mm spacers nodig had.

Nu beide kanten 1 mm volgens mij. En aangezien jij en ik allebei Shimano hebben, kom jij ook in die richting.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:24
Engineer Stewie schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:08:
Ik zie een vetvlek op mijn carbon velg. Krijg je dat weg of laat je dat best zo?
Carbon kun je prima schoonmaken met een sopje en een spons. Tis geen porselein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Laatst online: 03:16
Beetje laat met delen maar:

https://wielerrevue.nl/ar...u-van-der-poel-op-de-belg

Begint nu!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:03
Stufferdt schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:36:
[...]

leuk filmpje. Wel grappig om te zien dat ze alle drie dus wel prima V02max waardes hebben (51, 51 en 52) en daarmee bij de top 20% van de tests zitten. Met voldoende training en tijd erin stoppen (de rest zit wel snor, dikke fiets, begeleiding qua training, voeding etc.) moeten ze wel richting amateurwedstrijden kunnen doorgroeien lijkt me?
Mwoah, mijn Vo2 max is 65 en hobbies zijn naast wielrennen vooral bier drinken, snoepen en roken (onlangs wel soort van gestopt, maar dat heeft geen invloed gehad op m'n watts/Vo2max). Trap wel redelijk wat kilometers/vermogens weg, maar heb niet de illusie dat ik een clubkoers ga winnen, laat staan een koers met een eigen naam. Ook denk ik dat je dan alle aspecten/vaardigheden die er nog bij komen kijken (discipline, stress, voeding, stuurkunsten, peletonvaardigheden, lef, valpartijen, tactiek etc.) nog onderschat. Valt mogelijk nog wel iets aan te leren, maar deze heren moeten wel van ver komen. De één is in een jaar al vaker op camera gevallen dan ik in mijn hele fietsleven en de ander is al bang voor bloedprikken.

Desalniettemin leuke content en kan niet wachten tot het volgende filmpje. Ze hebben wat mij betreft wel een gat in de markt met hun kanaal en zit er zelfs aan te denken vriend van de show te worden. Als ze BEAT achterna gaan en nog wat C-garnituur ex-profs erbij betrekken, dan zie ik het nog wel iets heel leuks worden voor de verre toekomst. Deze jongens zijn 25, misschien runnen ze op hun 35e wel een eigen profploeg die in de Tour rondrijdt, hoe vet zou dat zijn!?

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 10-03-2021 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Ypuh schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:23:
[...]

Mwoah, mijn Vo2 max is 65 en hobbies zijn naast wielrennen vooral bier drinken, snoepen en roken (en dan hou ik het nog netjes :*)).
Inderdaad, mijn VO2 zit al op 48 (volgens Garmin), en zo fanatiek ben ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:42
MrBarBarian schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:20:
Op het laatst hoor ik ze zeggen dat de uitdaging is het finishen van 1 koers op het laagste (prof?) niveau.

Opzich moet dat kunnen als je een heel makkelijk parcours uitzoekt en goed beschermt wordt. Maar normaal gesproken rijden ze geen koers uit. Ook niet op amateurniveau (uiteraard tellen clubkoersen niet).
Waarom zouden ze koers niet uit kunnen rijden dan? Moet je in de kopgroep eindigen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:38
[...]

Mwoah, mijn Vo2 max is 65 en hobbies zijn naast wielrennen vooral bier drinken, snoepen en roken (
Maar is dat een Garmin getal of een echte meting? Mijn Garmin geeft mij ook een VO2max van 65 maar ik geloof er geen hout van dat dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Gebanned schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:30:
[...]

Maar is dat een Garmin getal of een echte meting? Mijn Garmin geeft mij ook een VO2max van 65 maar ik geloof er geen hout van dat dat klopt.
Garmin, maar ik meet dan wel alles en vrijwel continu (horloge met hartslag, slaap, gewicht, vermogen, Tacx etc).

In die zin valt het ook wel redelijk terug te rekenen a.d.h.v. klimtijden, gewicht en geleverde vermogens. Heb al verschillende keren gelezen dat de waardes dan vrijwel overeen komen met een sportmedische test en heb dan ook weinig reden tot twijfelen.

Mocht je bijv. alleen op hartslag fietsen dan wordt het al wel een ander verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
DutX schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:30:
[...]

Waarom zouden ze koers niet uit kunnen rijden dan? Moet je in de kopgroep eindigen ofzo?
Omdat koersen wat anders is dan hard fietsen...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Salteh schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:17:
[...]

Ik zou zeggen.. meet de maten na zoals die in dat plaatje van je staan ;-). Die zouden dan overeen moeten komen.
Juist, best raar al die andere namen. Heel verwarrend. 8)7
mhr-zip schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:18:
[...]
Als de boel op moment staat, en je as draait zwaar. Heb je een spacer te veel. Op jouw crank zit ook nog een schijfje dat je kan draaien en vastzetten met inbus "2" om het laatste beetje speling er uit te halen.

Let wel op dat je de as op moment vast zet (of vast genoeg). Ik heb hem een keer met de hand vast gedraaid om ff te passen, toen dacht ik dat ik 5 mm spacers nodig had.

Nu beide kanten 1 mm volgens mij. En aangezien jij en ik allebei Shimano hebben, kom jij ook in die richting.
Maar die Cervelo van jou gebruikt weer een andere BB, ik doe eerst wel 1 aan beide kanten en zien hoe soepel die loopt.

Ik zag overigens dat dat plastic kapje van BB ernaast lag en er een klein hoekje uit was. Bijzonder, kan dat eigenlijk problemen opleveren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CnWJ9vQIA-yL7ZCuK5fEzLiTzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYnTfrC66MJ05mGVbx58gFlg.jpg?f=fotoalbum_large
Dit met rood omringt ding

[ Voor 21% gewijzigd door rolandos582 op 10-03-2021 21:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
Nog even over het crank verhaal.

Ik heb nog nooit een test gelezen die overtuigd aangeeft dat een korte of lange crank beter is. Een paar procent misschien, maar niet overtuigend. Dat het allemaal wat mistig is, zegt mij: maakt dus geen fluit uit.

Geef mij een stadsfiets met 160 of 180 mm cranks, en waarschijnlijk merk ik het verschil niet.

Maar nu "ik" op de racefiets en waarschijnlijk nog 50% van de lezers van dit topic met mij.

Qua leningheid val ik in de categorie chameleon: Ypuh in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Wat is mijn mening over cranklengte op een racefiets.
Voor 50% van de personen hier, maakt het geen reet uit. Deze mensen zijn lenig/flexibel of zitten gewoon ruim op de fiets (balhoofd hoog genoeg).

Maar ik ging een bikefit doen.

Ik heb hier even een "plaatje" van mij (niet helemaal in verhouding :+ ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RCpidGcGa51K--cHqDv5xY9EqI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3fVJvKHAoVMgLW1vlZbZgPnH.jpg?f=user_large

Dit is hoe ik op de fiets zit, met pedaal bovenin. Ik ben niet super lenig, mijn knie kan wel iets verder naar mijn buik toe. Maar echt lekker gaat dat niet, en dan lever ik gewoon veel vermogen in.

Wat is wat:
blauw is schouder
geel is heup
groen is knie
rood max hoek buiging heup

Toen ging de bikefitter even simuleren wat een 175 mm crank ipv een 172,5 mm crank doet.
Bij een 175 mm crank, gaat je zadel 2,5 mm naar beneden. Het verschil tussen je knie in de onderste of bovenste stand is echt 5 mm.
Dus mijn knie komt 5 mm hoger, maar de maximale (of minimale, net hoe je het bekijkt) hoek tussen mijn bovenbeen en romp blijft hetzelfde.

Ik weet niet of jullie opgelet hebben bij wiskunde, maar als je knie hoger komt, je hoek blijft hetzelfde, komt je schouder ook hoger. Bij je handen die vooruitsteken is dat dan niet 5 mm, maar een veelvoud van die 5 mm.
Schouders hoger, betekend gewoon meer spacers. Je rug is natuurlijk geen rechte plank, maar met 172,5 mm crank zit hij ook al max gebogen.

Dus iedereen die roept, maakt geen reet uit. Dat klopt, want jouw heup kan meer kantelen, je rug & armen etc zijn leniger of je zit simpelweg te endurance en had makkelijker meer racy kunnen zitten. Maar dat geldt natuurlijk lang niet voor iedereen.

https://www.bicyclekings.nl/Crank-lengte (nee ik heb niet hier mijn bike-fit gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
rolandos582 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:35:
Maar die Cervelo van jou gebruikt weer een andere BB, ik doe eerst wel 1 aan beide kanten en zien hoe soepel die loopt.
Maar die Shimano as die er uit komt wordt toch niet op eens langer of korter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
MrBarBarian schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:35:
[...]

Omdat koersen wat anders is dan hard fietsen...
Misschien mis ik het voor de hand liggende, maar ben wel benieuwd hoor. Gaan ze te snel kapot en kunnen ze daardoor niet uitfietsen, vallen ze door valpartijen af, te laat binnen komen (maar is toch nog wel uitgereden toch)?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MrBarBarian
Nee, zoals @Ypuh al eerder even aanhaalde. Maar een concreet voorbeeld:

Met een peloton (150 renners) op een bocht (90 graden) afzeilen is wel een ervaring. De eerste 10 gaan er mooi op kruissnelheid doorheen (45km/u). Daarna gaat het tempo eruit. Dr laatste gaan er met misschien 20km/u doorheen.

Maar na de bocht mogen de laaste wel vol aangaan om het verschil met de kop weer in te lopen (het peloton op een recht stuk is korter dan hetzelfde peloton dat door de bocht gaat). Dat verschil inlopen kort je energie (zeg 30 seconden op 600 watt?). Die ben je kwijt. Voor een keer geen enkel probleem. Maar er zijn weinig koersen met slechts 1 bocht ;) 100 bochten zijn aanemelijker.

Eenmaal uit het peloton vandaan wordt je achterstand steeds groter tot je jury je uit koers neemt. Met andere woorden: gelost worden uit het peloton = einde koers.

Daarom is voor in het peloton rijden zo belangrijk. Het kost simpelweg minder energie. Maar er zijn 150 renners die voor in willen rijden. Om jezelf voorin te handhaven moet je een bepaalde handigheid hebben. Heb je die niet, dan kost voor in blijven erg veel energie, en zal je uiteindelijk naar achter afzakken... Etc...

Koersen, met name in een peloton rijden, is echt behoorlijk anders dan lekker hard rijden. En er is maar een manier om dat te leren: veel doen.. En op zo jong mogelijke leeftijd beginnen.

[ Voor 6% gewijzigd door MrBarBarian op 10-03-2021 22:07 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:11
mhr-zip schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:25:
[...]

Inderdaad, mijn VO2 zit al op 48 (volgens Garmin), en zo fanatiek ben ik niet.
volgens Garmin zou mijn fiets VO2 max 50 moeten zijn, in de top 10% van mijn leeftijd en geslacht en zou mijn fitness leeftijd 21 moeten zijn (echte leeftijd 48).

Dat klinkt natuurlijk allemaal leuk, maar lijkt mij ook enigszins overdreven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Noxa schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:20:
[...]

Porselein kun je overigens ook prima schoonmaken met een sopje en een spons :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
kwiebus schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:06:
[...]

volgens Garmin zou mijn fiets VO2 max 50 moeten zijn, in de top 10% van mijn leeftijd en geslacht en zou mijn fitness leeftijd 21 moeten zijn (echte leeftijd 48).

1. Denk je dat de top 10 van je leeftijd zo fit is?
2. Het zal niet op de punt precies kloppen, maar ik heb al regelmatig gelezen dat het bij veel mensen aardig in de buurt zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
kwiebus schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:06:
[...]

De VO2max die garmin weergeeft is een schatting (en onnauwkeuriger naar mate hij hoger is heb ik wel eens begrepen). Maar ook hier geld: van 45 naar 50 is niet zo lastig. Van 65 naar 70 is een ander verhaal.

En om prof te zijn moet je echt wel boven de 70 zitten...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
MrBarBarian schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:06:
Nee, zoals @Ypuh al eerder even aanhaalde. Maar een concreet voorbeeld:

Met een peloton (150 renners) op een bocht (90 graden) afzeilen is wel een ervaring. De eerste 10 gaan er mooi op kruissnelheid doorheen (45km/u). Daarna gaat het tempo eruit. Dr laatste gaan er met misschien 20km/u doorheen.

Maar na de bocht mogen de laaste wel vol aangaan om het verschil met de kop weer in te lopen (het peloton op een recht stuk is korter dan hetzelfde peloton dat door de bocht gaat). Dat verschil inlopen kort je energie (zeg 30 seconden op 600 watt?). Die ben je kwijt. Voor een keer geen enkel probleem. Maar er zijn weinig koersen met slechts 1 bocht ;) 100 bochten zijn aanemelijker.

Eenmaal uit het peloton vandaan wordt je achterstand steeds groter tot je jury je uit koers neemt. Met andere woorden: gelost worden uit het peloton = einde koers.

Daarom is voor in het peloton rijden zo belangrijk. Het kost simpelweg minder energie. Maar er zijn 150 renners die voor in willen rijden. Om jezelf voorin te handhaven moet je een bepaalde handigheid hebben. Heb je die niet, dan kost voor in blijven erg veel energie, en zal je uiteindelijk naar achter afzakken... Etc...

Koersen, met name in een peloton rijden, is echt behoorlijk anders dan lekker hard rijden. En er is maar een manier om dat te leren: veel doen.. En op zo jong mogelijke leeftijd beginnen.
Ah zo. Dank voor je uitleg, alleen maar meer benieuwd naar hun eerste wedstrijdbeelden nu :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rolandos582
Even terugkomend op dat hele BB verhaal, ik begin het al aardig te snappen en probeer ook steeds meer zelf uit te voeren.
Als ik een BB wil vervangen heb nodig (Voor Shimano)
BBB CUPOUT BTL-113 CUP REMOVER + hamer
WheelsMFG Universal Bottom Bracket Press op aanraden van @Ypuh

En dan een nieuwe Bottom Bracket, bijvoorbeeld WheelsMFG of C-Bear
Kijkend naar : https://www.c-bear.com/bbchart.pdf , Shimano Hollowtech 2, Pressfit BB86/BB92 kom ik uit op :
: https://www.c-bear.com/nl...imano-fsa-race-face-rotor

En dan een setje nieuwe lagers om af toe te vervangen?

Ziet er allemaal niet heel moeilijk uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
rolandos582 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:19:
Ziet er allemaal niet heel moeilijk uit
Inderdaad, en als het krak zegt moet je volgende keer een slag of tikkie minder doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Denk dus dat mits je alle data invoert (vermogen de belangrijkste) dat de berekening wel aardig klopt. Afgelopen jaar heb ik ongeveer 600u gefietst, alles met een wattagemeter en daarnaast een horloge die mijn rusthartslag/stappen/overige activiteit bijhoudt en een ANT+ weegschaal. Al met al heb je dan best veel data waar je berekeningen op los kunt laten (neem een klim als de Stelvio, rij die maximaal op en je zou in principe uit kunnen rekenen a.d.h.v. vermogen/gewicht/klimtijd wat je Vo2Max is).

Wil best een keer een sportmedische test laten doen, maar ben hier niet voor verzekerd. Met een kleine crowdfund weten we het zeker (al twijfel ik zelf niet zo, het zal er in mijn geval niet meer dan 2-3 punten naast zitten en denk zelfs minder). Anderzijds, het is ook maar een getal en boeit niet zo. Denk alleen wel dat 50 te laag is om mee te komen op amateurniveau.

@kwiebus Die tabellen zijn opgemaakt uit een algehele populatie. Ik denk dat het gemiddeld gewoon tegenvalt hoe fit mensen (denken) te zijn. In mijn omgeving noemen mensen die 1x per 2-3 weken op de fiets stappen en 40km afleggen zichzelf al fanatieke sporters. Dan is er nog een grote groep die zichzelf fit noemt omdat ze af en toe niet de auto pakken om boodschappen te doen, maar dit op de fiets doen, of af en toe een lunchwandeling. De overige 50% sport gewoon helemaal niet.

Weet niet wat de exacte cijfers zijn, maar gemiddeld valt het gewoon tegen hoe fit mensen zijn en wielrennen is bij uitstek een sport waarmee je makkelijk uren maakt (1-2 uurtjes voetballen of fitnessen per week ga je ook geen potten mee breken). Nederlanders lopen dan nog voor op de rest van de wereld.

@rolandos582 It's that simple (met het juiste gereedschap). Eerste keer is wel ff spannend als je met een hamer in de buurt komt van je frame, maar de 2e keer weet je niet beter.

Vervangingslagers zou ik niet bij C-Bear kopen maar gewoon van een regulier merk als SKF, FAG, NTN. Heb even niet goed gekeken, maar bijvoorbeeld deze. Heb je voor pakweg €25-30 een AAA-merk lager met goede afdichting etc. De cups hoef je in principe nooit meer te vervangen, dus zou ik ook vastzetten met LocTite om eventuele kans op kraken te voorkomen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ypuh op 10-03-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
Ik heb iets tegen hamers, dus ik heb pas deze wheelsMfg BB besteld voor de MTB.
Dit weekend of begin volgende week even installeren.

Maar goed, misschien ben ik ook gewoon heel vreemd. Er zijn genoeg mensen die wel met veel plezier op hun BBs meppen met een hamer. Ik wil zeggen.. laat je vooral niet beinvloeden door dit bericht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@Salteh De oude zal er nog steeds uit moeten. Ik zie niet in hoe dat zonder hamer gaat lukken bij pressfit.

Als de cups er eenmaal inzitten kun je bijvoorbeeld wel zo'n soort lager puller gebruiken om enkel de lagers te vervangen. Als je het goed doet hoef je dus maar 1x de standaard cups er uit te hameren.

Dat is ook één van de redenen dat ik een Wheels MFG/C-Bear/Hambini/BBInfinite prefereer boven de standaard Shimano/SRAM plastic wegwerp BB's. Die laatste kosten geen drol en je zet er bij wijze van elke 5.000km een nieuwe in, maar ik geef de voorkeur aan vaste cups waarbij je alleen de lagers vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:30
Hoe berekent garmin die vo2 max eigenlijk ?
Is dat net zo'n inschatting zoals strava ook power schat, of komt daar nog iets van een kloppend getal uit ?

Ik zit nu op 68 trouwens, max was eind september met 74

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
Ypuh schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:40:
@Salteh De oude zal er nog steeds uit moeten. Ik zie niet in hoe dat zonder hamer gaat lukken bij pressfit.

Als de cups er eenmaal inzitten kun je bijvoorbeeld wel zo'n soort lager puller gebruiken om enkel de lagers te vervangen. Als je het goed doet hoef je dus maar 1x de standaard cups er uit te hameren.

Dat is ook één van de redenen dat ik een Wheels MFG/C-Bear/Hambini/BBInfinite prefereer boven de standaard Shimano/SRAM plastic wegwerp BB's. Die laatste kosten geen drol en je zet er bij wijze van elke 5.000km een nieuwe in, maar ik geef de voorkeur aan vaste cups waarbij je alleen de lagers vervangt.
Als je een nieuw frame koopt hoeft er natuurlijk geen oude uit :+ .

Maar helemaal gelijk natuurlijk. Ik heb dan ook afgelopen weekend m'n plastic Shimano BB eruit gemept ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Ypuh schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:40:

Ah juist, dat gebruik je dus om die lagers eruit te halen, gebruik je die ook omgekeerd om nieuwe lagers erin te stoppen?
Ypuh schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:29:
@rolandos582 It's that simple (met het juiste gereedschap). Eerste keer is wel ff spannend als je met een hamer in de buurt komt van je frame, maar de 2e keer weet je niet beter.

Vervangingslagers zou ik niet bij C-Bear kopen maar gewoon van een regulier merk als SKF, FAG, NTN. Heb even niet goed gekeken, maar bijvoorbeeld deze. Heb je voor pakweg €25-30 een AAA-merk lager met goede afdichting etc. De cups hoef je in principe nooit meer te vervangen, dus zou ik ook vastzetten met LocTite om eventuele kans op kraken te voorkomen.
Juist, gewoon zo'n gevalletje goed gereedschap kopen en dan is het een fluitje van een cent. Beetje zoals een goede momentsleutel en dingen vastdraaien. Die lagers is een goede tip! Dat kost ook nog eens een stuk minder! Alleen even de juiste maat bestellen en klaar.

[ Voor 34% gewijzigd door rolandos582 op 10-03-2021 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-09 11:43
Noxa schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:20:
[...]

Dat had ik al geprobeerd :).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gebanned
mhr-zip schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:50:
Nog even over het crank verhaal.
Mooi plaatje, precies wat ik bedoelde.
Ypuh schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:34:
[...]

Garmin, maar ik meet dan wel alles en vrijwel continu (horloge met hartslag, slaap, gewicht, vermogen, Tacx etc).

In die zin valt het ook wel redelijk terug te rekenen a.d.h.v. klimtijden, gewicht en geleverde vermogens. Heb al verschillende keren gelezen dat de waardes dan vrijwel overeen komen met een sportmedische test en heb dan ook weinig reden tot twijfelen.

Mocht je bijv. alleen op hartslag fietsen dan wordt het al wel een ander verhaal.
Mijn Garmin baseert het volgens mij ook gewoon op de power en hr data; buiten het fietsen heeft Garmin geen data.

Ik kon het even niet nalaten om even alles zelf na te rekenen. dus voor de liefhebbers:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBzzWhe9gT9H85WGFmfbFyiQ2wA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Od19Nj3j617ykERtgG1nNdqv.jpg?f=user_large

Getal van Garmin klopt dan inderdaad wel. Sommetje gaat ervanuit dat mijn 326 Watt dan volledig is geproduceerd door complete verbranding van glucose.
Het sommetje mist dus de bijdrage van het anaerobe systeem (melkzuur vorming) en van vetverbranding.
Vetverbranding is op VO2max iets van 5-10% en vraagt twee keer zoveel O2 per vermogen als glucose; VO2max zou dus iets (2-5%) hoger moeten zijn; ware het niet dat je ook melkzuur vormt; waarbij je energie produceert zonder zuurstof. Welk van die twee effecten het grootste is weet ik niet.
Dat hangt vooral van je melkzuur tolerantie af.

[ Voor 9% gewijzigd door Gebanned op 11-03-2021 00:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
rolandos582 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 23:03:
Ah juist, dat gebruik je dus om die lagers eruit te halen, gebruik je die ook omgekeerd om nieuwe lagers erin te stoppen?
Daarvoor kun je gewoon de Wheels MFG pers gebruiken. Als het goed is zitten daar van die universal drifts op, dus zit een maatje voor zowel de cups als verschillende types lagers op.

Welk lager je nodig hebt moet je dus zelf nog even kijken. Makkelijkste is om even te kijken naar wat er nu in zit (staat vaak wel op de seals en kun je dus zo aflezen).

@Gebanned Haha, leuk om te zien. +/- 3,2 is dan eigenlijk nog iets meer afwijking dan ik verwachtte, maar close enough. Mogelijk dat Garmin met iets meer datapunten (met name in de hoogste zones) een nog net iets betere berekening kan doen.

@DDX VO2Max gaat wel echt om piekprestaties is mij opgevallen. De maanden waarin ik veel kilometers maak maar relatief weinig piek inspanning daalt mijn VO2Max. N.a.v. de Zwift races stijgt deze weer, wat ook wel redelijk in lijn ligt met mijn vermogenswaardes. Als je meer gaat fietsen zul je altijd wel vooruitgang boeken, maar in jouw geval is de top qua volume wel bereikt, maar zul je in de zomer waarschijnlijk nog steeds fitter zijn dan in de winter. Ik stel me voor dat de profs o.b.v. dit soort data (aangevuld met andere metingen) ook pieken richting bepaalde momenten in het seizoen.

[ Voor 41% gewijzigd door Ypuh op 10-03-2021 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 11:55
@Ypuh jij was toch gestopt met roken? Ik ben zelf nu een jaar gestopt en merk echt wel dat ik me fitter voel dan ervoor. Zeker veel meer longinhoud. Heb zelf ook enorm veel spijt dat ik gerookt heb ...

Trouwens @DDX @Ypuh het VO2 max koppel hartslaggegevens aan vermogen en vergelijkt dat met max waarde van de hartslag. Om een meting te registreren moet je 20 minuten op minimaal 70% van je omslagpunt hebben gefietst. Mijn hartslagband geeft soms een foute waarde van dik over de 200 aan en daarom zegt mijn Garmin dat ik een vo2max heb van 72....

Als ik de tabel van @Gebanned , trouwens super cool gemaakt, bekijk dan zal het stukje talent zitten in de mate waarin je nog op je vetverbranding werkt en dat zal Garmin bepalen met je max hartslag en je hartslag op het moment van inspanning.

[ Voor 27% gewijzigd door blauwester op 11-03-2021 04:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Laatst online: 22:19

Kluus

Gang is alles

@Ypuh is het dan wel zo dat je Vo2max echt veranderd, wordt die niet gewoon “minder” doordat je garmin minder relevante meet gegevens heeft over een bepaalde periode? Ik dacht dat het redelijk statisch was buiten duidelijke factoren zoals roken of ziekte. Maar is dat dan niet zo?

@DDX mijn sportarts gebruikt ook een formule gebaseerd op vermogen en hartslag dit tijdens de inspanningstest (dus inderdaad tot max inspanning) als je een van de goedkopere testen doet zonder spiro-ergometrie en heeft me ooit verteld dat het een vrij goede benadering van je werkelijke Vo2max geeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Kluus op 11-03-2021 07:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
@blauwester de relatieve hoeveelheid vetverbranding op vo2max intensiteit heeft weinig met talent te maken. Talent zit in de hoogte van de absolute waarde, waardoor je tijdens een wedstrijd langer op een relatief lage intensiteit rijdt.

@Kluus dat dacht ik eerst ook, ware het niet dat de Garmin waarde redelijk constant is door het jaar heen, terwijl ik al tijden geen echt intensief werk gedaan heb.

Vo2max is binnen een beperkte mate wel trainbaar, al is de verbeter marge wel relatief beperkt. De limiet is overigens vooral neuromusculair bepaald, hef O2 transport zelf is doorgaans geen beperking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Laatst online: 21-09 10:25
Gebanned schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 23:22:
Getal van Garmin klopt dan inderdaad wel. Sommetje gaat ervanuit dat mijn 326 Watt dan volledig is geproduceerd door complete verbranding van glucose.
Het sommetje mist dus de bijdrage van het anaerobe systeem (melkzuur vorming) en van vetverbranding.
Vetverbranding is op VO2max iets van 5-10% en vraagt twee keer zoveel O2 per vermogen als glucose; VO2max zou dus iets (2-5%) hoger moeten zijn; ware het niet dat je ook melkzuur vormt; waarbij je energie produceert zonder zuurstof. Welk van die twee effecten het grootste is weet ik niet.
Dat hangt vooral van je melkzuur tolerantie af.
Mijn Vo2 nummers komen helaas niet echt overeen :) if only.....
Garmin geeft mij een Vo2 Max van 64, terwijl de sportmedische test in December nog 54 aan gaf.
Overigens snap ik de berekening van Garmin niet helemaal.
Volgens mijn sporttest was mijn RER bij 60% Vo2max al boven de 1, dus op dat moment verbrand ik puur glucose en 0% vet. Dus dat zou dan ook niet meegenomen moeten worden in de berekening toch?
Daarnaast heb je het over het effect van de anaerobe bijdrage, maar omdat dit systeem geen zuurstof nodig heeft om te verbranden/gebruiken, heeft dit toch ook niets met VO2max (maximale zuurstofopname) te maken ?

Edit:
Excuses; RER van 1 is dat het voornamelijk carbs zijn. Ik dacht alleen maar carbs :)

[ Voor 3% gewijzigd door Michaelg op 11-03-2021 07:35 ]

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:02
rolandos582 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:19:
Even terugkomend op dat hele BB verhaal, ik begin het al aardig te snappen en probeer ook steeds meer zelf uit te voeren.
Als ik een BB wil vervangen heb nodig (Voor Shimano)
BBB CUPOUT BTL-113 CUP REMOVER + hamer
WheelsMFG Universal Bottom Bracket Press op aanraden van @Ypuh
In de plaats van die barbaarse hamer kan je ook opteren voor een pers die een BB er ook kan uit persen.

Voor weinig te krijgen bij ome Ali: https://www.aliexpress.com/item/33014750656.html . Wil je het snel in huis hebben, dan kan je zo'n assembly + disassembly press ook gemakkelijk op Amazon.de/.nl bestellen voor een beetje meer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
blauwester schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 04:46:
@Ypuh jij was toch gestopt met roken? Ik ben zelf nu een jaar gestopt en merk echt wel dat ik me fitter voel dan ervoor. Zeker veel meer longinhoud. Heb zelf ook enorm veel spijt dat ik gerookt heb
Voel me wel fitter, maar dat kan net zo goed liggen aan dat ik geen 2-3u per dag meer in de auto zit, nauwelijks nog overwerk, goed slaap, geleerd heb iedere dag te koken (HelloFresh), bijna 16.000km gefietst en een heel stuk minder alcohol gedronken heb in 2020 etc. Wat dat betreft is het afgelopen corona jaar het beste (en saaiste) jaar ooit geweest voor mijn gezondheid, maar qua wattages/hartslag/Vo2Max is er niets veranderd (zelfs 1-2% minder misschien).

Nu ben ik niet heel bewust bezig met sneller worden. Wel doe ik de Zwift races, probeer af en toe een PR te verbeteren op Strava, meet/analyseer mijn vermogens etc, maar als ik echt sneller wou worden was ik 5kg lichter geweest en bezig met TrainerRoad een programma af te werken. Daar heb ik eerst een doel voor nodig, maar voor ben ik gewoon tevreden met mijn niveau.

Tja, en blij zijn met stoppen met roken. Als het niet zo schadelijk voor je was dan was ik gister weer begonnen. Ben zo ver dat ik nu een jaar gestopt ben, (hopelijk) niet de fout maak om weer te beginnen, maar op feestjes spijbel ik af en toe nog.

@CyberThijs Ik hoor op 4:45 gewoon een hamer hoor, maar daar ontkom je dus niet aan. Dit is wel het juiste type tool voor het verwijderen van de lagers (niet de cups) en bij threaded cups hoef je als het goed is maar één kant eruit te hameren.

[ Voor 12% gewijzigd door Ypuh op 11-03-2021 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:02
Ypuh schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:18:
[...]

@CyberThijs Ik hoor op 4:45 gewoon een hamer hoor, maar daar ontkom je dus niet aan. Dit is wel het juiste type tool voor het verwijderen van de lagers (niet de cups) en bij threaded cups hoef je als het goed is maar één kant eruit te hameren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0OfXT5RC2HlbGYpfs1Dq53dWkI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l6PlJj99Z8ZoZIVp9zeCTYmq.png?f=user_large

De tool heeft 2 cups: de kleine (rechts op de foto) dient om de bearings uit de cups te persen, de grote (links op de foto) kan je gebruiken om de cups uit het frame te persen.

In het filmpje lukt dit inderdaad niet vanwege zijn specifieke BB, maar een standaard BB86 moet je er prima mee kunnen verwijderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
@Michaelg ik bereken in mijn Excel sommetje de VO2Max op basis van mijn 5 minuten vermogen. Daarin zitten 3 aannames verstopt:
* Mijn 5 minuten vermogen is mijn VO2max vermogen
* Op VO2max verstook ik alleen glucose en geen vet
* In die vijf minuten is er (netto) geen opbouw van melkzuur.

Nu weet ik zeker dat er wel wat melkzuur opbouw is in die vijf minuten, dus de laatste aanname klopt in ieder geval niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Gebanned op 11-03-2021 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Michaelg Wat voor sportmedische test heb jij gedaan waarbij je Vo2max is bepaald, met of zonder spiro-ergometrie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
[...]

Mwoah, mijn Vo2 max is 65 en hobbies zijn naast wielrennen vooral bier drinken, snoepen en roken (onlangs wel soort van gestopt, maar dat heeft geen invloed gehad op m'n watts/Vo2max). Trap wel redelijk wat kilometers/vermogens weg, maar heb niet de illusie dat ik een clubkoers ga winnen, laat staan een koers met een eigen naam. Ook denk ik dat je dan alle aspecten/vaardigheden die er nog bij komen kijken (discipline, stress, voeding, stuurkunsten, peletonvaardigheden, lef, valpartijen, tactiek etc.) nog onderschat. Valt mogelijk nog wel iets aan te leren, maar deze heren moeten wel van ver komen. De één is in een jaar al vaker op camera gevallen dan ik in mijn hele fietsleven en de ander is al bang voor bloedprikken.

Desalniettemin leuke content en kan niet wachten tot het volgende filmpje. Ze hebben wat mij betreft wel een gat in de markt met hun kanaal en zit er zelfs aan te denken vriend van de show te worden. Als ze BEAT achterna gaan en nog wat C-garnituur ex-profs erbij betrekken, dan zie ik het nog wel iets heel leuks worden voor de verre toekomst. Deze jongens zijn 25, misschien runnen ze op hun 35e wel een eigen profploeg die in de Tour rondrijdt, hoe vet zou dat zijn!?
Qua wattages en fysiek zou je een amateurwedstrijd met een FTP van ~300ish prima moeten kunnen rijden toch? je doet niet mee voor de bloemen wellicht, maar daar zit het niet in. En fair wat de overige vaardigheden betreft, maar met de juiste begeleiding en het feit dat ze dit als baan doen? moet je een eind kunnen komen. Ken best wat mensen die kermiskoersen zijn gaan rijden zonder echt fietservaring en prima meekonden. Het doel om op een hoger niveau te fietsen dan de sportklasse is heel ambitieus voor Josse en Devin, maar de randvoorwaarden zijn er in ieder geval al, dus alles wordt geoptimaliseerd.

En eens dat het een leuk idee is en dat ze het leuk brengen. Wie weet steek ik er nog wat van op. Zoals weleens vermeld hier zou ik ooit wel eens een wedstrijd willen rijden, maar de door jou genoemde vaardigheden/skills mis ik op dit moment :9

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Laatst online: 21-09 10:25
Kluus schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:51:
@Michaelg Wat voor sportmedische test heb jij gedaan waarbij je Vo2max is bepaald, met of zonder spiro-ergometrie?
Met ademgasanalyse. Volgens mij is dat ook de enige meest betrouwbare methode om dit te meten. Aangezien het gaat over de maximale zuurstofopname door je lichaam. Of je die zuurstof vervolgens efficient kunt gebruiken om watts te genereren heeft niks te maken met je Vo2max waardes.
Daarom is het ook redelijk onzin om te zeggen dat je alleen prof kunt worden met een Vo2Max van 70+.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04:32
pier87 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:30:
@RR46 komt Trek met nog een kleur of?
Nee, dat niet, bestaat reeds.

Jij hebt ''Carbon Smoke/Factory Orange'', ik ben gegaan voor ''Gloss Radioactive Red/Matte Carbon''.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Michaelg schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:00:
[...]

Met ademgasanalyse. Volgens mij is dat ook de enige meest betrouwbare methode om dit te meten. Aangezien het gaat over de maximale zuurstofopname door je lichaam. Of je die zuurstof vervolgens efficient kunt gebruiken om watts te genereren heeft niks te maken met je Vo2max waardes.
Daarom is het ook redelijk onzin om te zeggen dat je alleen prof kunt worden met een Vo2Max van 70+.
Dan moet ik die ook nog maar eens doen, de sportarts zei toen bij mij dat die benadering (die formule noem ik bewust telkens een benadering omdat de enige manier van meten uiteraard een ademtest is zoals je al zegt) meestal wel aardig overeen kwam, maar raadde uiteraard wel aan een keer een test met ademanalyse te doen.

Dit wilde ik eigenlijk vorig jaar doen maar toen alle cyclo's niet door gingen heb ik dat jaar de SMO ook maar even gelaten. Even kijken wat dit jaar gaat brengen.

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 11-03-2021 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Wat zijn nou eigenlijk de verschillen tussen een C-Bear en WheelsMFG press fit Bottom Bracket?

Bijvoorbeeld : https://www.bike24.com/p2228901.html

C-Bear Ceramic Bearings Bottom Bracket Pressfit BB86/92 - Shimano, FSA, Race Face, Rotor - Race - PF41-86.5/92-24

& https://www.bike24.com/p2221890.html
Wheels Manufacturing BB86/92 Bottom Bracket - Angular Contact - PF41-86/92-24

Waar herken je dan het verschil aan, het is beide aluminium en die lagers worden uiteindelijk toch vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:41
Ypuh schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:18:
[...]

Voel me wel fitter, maar dat kan net zo goed liggen aan dat ik geen 2-3u per dag meer in de auto zit, nauwelijks nog overwerk, goed slaap, geleerd heb iedere dag te koken (HelloFresh), bijna 16.000km gefietst en een heel stuk minder alcohol gedronken heb in 2020 etc. Wat dat betreft is het afgelopen corona jaar het beste (en saaiste) jaar ooit geweest voor mijn gezondheid, maar qua wattages/hartslag/Vo2Max is er niets veranderd (zelfs 1-2% minder misschien).

Nu ben ik niet heel bewust bezig met sneller worden. Wel doe ik de Zwift races, probeer af en toe een PR te verbeteren op Strava, meet/analyseer mijn vermogens etc, maar als ik echt sneller wou worden was ik 5kg lichter geweest en bezig met TrainerRoad een programma af te werken. Daar heb ik eerst een doel voor nodig, maar voor ben ik gewoon tevreden met mijn niveau.
Klinkt heel herkenbaar dit. Behalve het roken, dat heb ik nooit gedaan. Dat coronajaar was vooral goed voor mijn gezondheid. Geen reistijd, veel meer km's op de fiets (5k voor mij), minder stress en meer/beter slapen. Gezond koken deden we al een hele tijd, daar is Hello Fresh niet voor nodig :)

Ik zit sinds oktober (ook) op een Kickr en kan wel merken dat ik flinke stappen heb gemaakt. Mijn doel is vooral afvallen (+/- 10 kilo, inmiddels alweer 3 eraf na de kerstperiode waardoor ik weer vanaf het begin kon beginnen), en als ik makkelijker fiets doordat de FTP hoger is, is dat ook fijn. TrainerRoad helpt mij daar ook echt wel in, voorheen fietste ik buiten vooral Z1/Z2 ritten en nu met de sweetspot training is dat wel een verschil.

Komoot

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
rolandos582 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:41:
Wat zijn nou eigenlijk de verschillen tussen een C-Bear en WheelsMFG press fit Bottom Bracket?
Enige duidelijke verschil op papier is dat Wheels MFG Enduro lagers gebruikt en C-Bear ceramische lagers. Er zullen vast een paar kleine andere verschillen zijn, maar ik betwijfel of die merkbaar zijn (net als het verschil tussen ceramisch en stalen lagers). De C-Bear's zullen het iets beter doen op de spin test door het lichtere vet wat er gebruikt wordt, maar dat betekent ook dat je deze lagers halverwege een keer zult moeten smeren is mijn verwachting. Na zo'n 10.000km vervang je de lagers en is dat verschil ook weg.

Het gaat vooral om het design en of het merk een passende oplossing voor je heeft. C-Bear heeft als voordeel dat ze een heel breed assortiment hebben, maar Wheels MFG inmiddels ook wel. C-Bear komt uit Belgie en Wheels uit de VS mocht dat een argument zijn.

BB's kun je wat mij betreft in een 4-tal categorieen indelen:
Goedkoop (plastic cups met C-merk lagers): SRAM, Shimano etc.
Iets minder goedkoop (lichte aluminium cups met C-merk lagers): Token, BBB etc.
Sweetspot (stevigere aluminium cups met B-merk lagers): Wheels MFG, C-Bear, Kogel etc.
One-piece (meest stijf, geen alignment issues, minimale kans op kraken): BBInfinite, Hambini

Allemaal hebben ze zo hun plek. Je kunt 10 goedkope BB's verslijten voor één Hambini, maar als je veel kilometers draait, niet teveel wilt sleutelen (met mogelijke slijtage aan je frame) of een probleem op probeert te lossen, dan kan het nog steeds lonen om voor bijv. een Hambini te gaan. Het is iets te situationeel om daar een uitspraak over te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Ypuh schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:58:
[...]

Enige duidelijke verschil op papier is dat Wheels MFG Enduro lagers gebruikt en C-Bear ceramische lagers. Er zullen vast een paar kleine andere verschillen zijn, maar ik betwijfel of die merkbaar zijn (net als het verschil tussen ceramisch en stalen lagers). De C-Bear's zullen het iets beter doen op de spin test door het lichtere vet wat er gebruikt wordt, maar dat betekent ook dat je deze lagers halverwege een keer zult moeten smeren is mijn verwachting. Na zo'n 10.000km vervang je de lagers en is dat verschil ook weg.

Het gaat vooral om het design en of het merk een passende oplossing voor je heeft. C-Bear heeft als voordeel dat ze een heel breed assortiment hebben, maar Wheels MFG inmiddels ook wel. C-Bear komt uit Belgie en Wheels uit de VS mocht dat een argument zijn.

BB's kun je wat mij betreft in een 4-tal categorieen indelen:
Goedkoop (plastic cups met C-merk lagers): SRAM, Shimano etc.
Iets minder goedkoop (lichte aluminium cups met C-merk lagers): Token, BBB etc.
Sweetspot (stevigere aluminium cups met B-merk lagers): Wheels MFG, C-Bear, Kogel etc.
One-piece (meest stijf, geen alignment issues, minimale kans op kraken): BBInfinite, Hambini

Allemaal hebben ze zo hun plek. Je kunt 10 goedkope BB's verslijten voor één Hambini, maar als je veel kilometers draait, niet teveel wilt sleutelen (met mogelijke slijtage aan je frame) of een probleem op probeert te lossen, dan kan het nog steeds lonen om voor bijv. een Hambini te gaan. Het is iets te situationeel om daar een uitspraak over te doen.
Dank! Goede toevoeging, je kunt WheelsMFG ook in Nederland gewoon krijgen zo te zien. Dat is ook wel een pluspunt, prijs is ook nog een paar tientjes goedkoper! Lijkt me een makkelijke keuze O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Vrije markt enzo, maar ik zie tegenwoordig dagelijks meerdere van dit soort advertenties voorbij komen. Ik denk dat de best performing assets van de afgelopen 3 jaar Tesla aandelen, Bitcoins en instap racefietsen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4VUeN8TMfA8Cq0JmJmxwHfdJEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6e3dX32GFAMhjURQQ4V2khF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:30
Dacht even te lezen dat hij er 2870 euro voor wou hebben.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
DDX schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:58:
Dacht even te lezen dat hij er 2870 euro voor wou hebben.
Ik ook ja :o

Vanuit dat perspectief is mijn nieuwe fiets bijna een koopje 8)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09 17:08
Prulleman schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:02:
[...]

En ketting kan te lang zijn op het kleinste kransje of te kort op de grootste.
Te lang op het grootste kransje schakelt hooguit suboptimaal, maar moet je eigenlijk oplossen met een kortere kooi
12-25 icm 52-36 en GS R8000 zit er inmiddels op. Merk nu wel een duidelijke ratel. Schakelt wel door naar alle kransjes. Lawaai zit hem vooral op de kleinere kransjes. Vermoed nog wat te moeten prutsen met de kabelspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:25
Ypuh schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:53:
Vrije markt enzo, maar ik zie tegenwoordig dagelijks meerdere van dit soort advertenties voorbij komen. Ik denk dat de best performing assets van de afgelopen 3 jaar Tesla aandelen, Bitcoins en instap racefietsen zijn.

[Afbeelding]
Ja dit is echt bizar he. Naast het vraag/aanbod verhaal scheelt het ook een hoop dat veel mensen die vorig jaar en nu beginnen echt geen idee hebben wat een fiets 'normaal' kost.

Krijg van mensen in mijn omgeving ook regelmatig Marktplaats advertenties ter beoordeling doorgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:44
Ik zit er al een tijdje over te denken om mijn stilstaande reserve fiets, een Bianchi Via Nirone uit 2007 (nieuw +-1100 euro), die ik in 2010 heb gekocht voor 650 euro te verkopen. Ik denk dat ik er momenteel meer voor kan krijgen dan dat ik er voor betaald heb. Echt een vreemde markt.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:08
ThijsM schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:01:
[...]

12-25 icm 52-36 en GS R8000 zit er inmiddels op. Merk nu wel een duidelijke ratel. Schakelt wel door naar alle kransjes. Lawaai zit hem vooral op de kleinere kransjes. Vermoed nog wat te moeten prutsen met de kabelspanning.
of je ketting is wat versleten en past niet zo lekker op een nieuwe cassette, heb je een slijtage meter? (kan ook met een paar ritjes al weer een stuk minder zijn).

Misschien een mooi moment om een nieuwe ketting erop te leggen en de oude te bewaren tot de nieuwe ongeveer even ver versleten is.

Je kan ook de b-tension wat strakker zetten , dan komt de derailleur wat dichter op de cassette, dat is eigenlijk altijd wel gunstig, En als er een groot verschil zit over de range van de cassette kan dat ook een aanwijzing zijn dat je derailleur padje niet helemaal recht is.

Kabelspanning is nog het makkelijkste, gewoon een paar slagen draaien en als je echt bang bent het te verpersen goed onthouden hoeveel slagen je welke kant op hebt gedraaid en je kan altijd terug

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Il Maravilla
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ypuh schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:53:

[Afbeelding]
Precies de fiets die ik 4 jaar geleden nieuw kocht voor 899. 8)7 Als laatste model wat ze nog hadden staan in precies de goede maat, maar alsnog.

[ Voor 6% gewijzigd door Il Maravilla op 11-03-2021 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-09 15:06
Inderdaad het is momenteel gekkenhuis, je kunt dus rustig wachten tot dat alle gekte voorbij is. Dan heb je met wat geluk een mooie fiets voor een schappelijke prijs op marktplaats.

Ik overweeg ook om mn winterfiets, Canyon Ultimate AL SLX op marktplaats te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-08 02:13
MrAngry schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:05:
Ik zit er al een tijdje over te denken om mijn stilstaande reserve fiets, een Bianchi Via Nirone uit 2007 (nieuw +-1100 euro), die ik in 2010 heb gekocht voor 650 euro te verkopen. Ik denk dat ik er momenteel meer voor kan krijgen dan dat ik er voor betaald heb. Echt een vreemde markt.
Tsja, je doet jezelf tekort als je nu die knoop niet doorhakt.
Veel gekker gaat het niet worden.
pier87 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:52:
Inderdaad het is momenteel gekkenhuis, je kunt dus rustig wachten tot dat alle gekte voorbij is. Dan heb je met wat geluk een mooie fiets voor een schappelijke prijs op marktplaats.

Ik overweeg ook om mn winterfiets, Canyon Ultimate AL SLX op marktplaats te zetten.
Idem :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Het lijkt alleen wel beperkt tot de instap fietsen. Ook de prijscategorie €1.500-3.000 hoef je momenteel geen kortingen te verwachten (wat toch al snel 20-30% scheelt), maar vanaf daar valt het wel mee. Ik heb niet de illusie dat ik mijn Cervelo momenteel met winst kan verkopen :9 (alhoewel, heb alle onderdelen scherp ingekocht). Nadeel is dat de topcategorie fietsen die je er voor terug wilt kopen nu ook 1.5-2x zo duur geworden is met de komst van geïntegreerde cockpits en schijfremmen.

Het duurt waarschijnlijk nog wel een jaar voordat er weer overjarige of 2e hands fietsen voor schappelijke prijzen aangeboden worden en als je er iets voor terug koopt ben je die paar euro winst dubbel en dwars weer kwijt. Zou daarom zelf die 2e fiets gewoon aanhouden als reserve/winterfiets (rij zelf nog ongeveer 50% van de tijd op m'n Surly).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
Ypuh schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:05:
Het lijkt alleen wel beperkt tot de instap fietsen. Ook de prijscategorie €1.500-3.000 hoef je momenteel geen kortingen te verwachten (wat toch al snel 20-30% scheelt), maar vanaf daar valt het wel mee. Ik heb niet de illusie dat ik mijn Cervelo momenteel met winst kan verkopen :9 (alhoewel, heb alle onderdelen scherp ingekocht). Nadeel is dat de topcategorie fietsen die je er voor terug wilt kopen nu ook 1.5-2x zo duur geworden is met de komst van geïntegreerde cockpits en schijfremmen.

Het duurt waarschijnlijk nog wel een jaar voordat er weer overjarige of 2e hands fietsen voor schappelijke prijzen aangeboden worden en als je er iets voor terug koopt ben je die paar euro winst dubbel en dwars weer kwijt. Zou daarom zelf die 2e fiets gewoon aanhouden als reserve/winterfiets (rij zelf nog ongeveer 50% van de tijd op m'n Surly).
geen speld tussen te krijgen Poortinga :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

de merken doen het zelf ook, uiteraard ook om zoveel mogelijk winst te maken waar ze het natuurlijk voor doen maar vind het ook wel belachelijk...

de adviesprijs voor mijn gravelbike was toen ik hem kocht (overigens niet voor de adviesprijs uiteraard) €1899,- en nu op dit moment is de adviesprijs €2299,- ik verwacht niet dat je op die "nieuwe" adviesprijs 800 euro korting kan krijgen...

(alleen bij wim de vos want daar stond hij op de facebook pagina voor €1499,- :+)

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:41
Ik ben benieuwd wat mijn full carbon 105 afgemonteerde Specialized Roubaix uit 2015 gaat doen komende maand op Marktplaats. Gekocht voor ongeveer 1900 als overjarig model begin 2016.

[ Voor 19% gewijzigd door MaSw85 op 11-03-2021 12:45 ]

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-09 18:16

Fisico

by Fabian

Ypuh schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:05:

Als ik de huidige prijzen zie dan ga ik toch twijfelen aan mijn plan om de Canyon als fiets erbij te houden voor op de Kickr of in de winter of gewoon omdat het kan. Maar ik vind het in de wat duurdere klasse ook altijd wat ingewikkelder om iets te verkopen via Marktplaats en ook om de waarde echt goed te bepalen.

Maar goed eenst de levering maar afwachten van de nieuwe fiets. Alles lijkt op voorraad op twee onderdelen na dus het kan hopelijk snel.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15

ZieMaar!

Moderator General Chat
Mijn Diverge (nieuwprijs € 4799 in 2017) kon ik voor € 3000,- krijgen (vraagprijs was € 3300,-). Mijn Allez Elite heb ik in 2018 voor 1200 gekocht (vraagprijs 1299) en dus een paar weken geleden voor € 1100,- verkocht. Allemaal grootste maat (speelt ook mee volgens mij).

Je betaalt de hoofdprijs, maar kan ook zeker de hoofdprijs vragen als je iets door verkoopt. Inruilen moet je nu niet doen denk ik. Ik kreeg 750 voor mijn Allez en die ging dan van die 3300 af. Nu kostte het dus netto € 1900,- tov € 2550,- met inruil. Allemaal bij de vaste lbs waar we ook vaker spullen kopen en de fiets van mijn vriendin ook vandaan komt.

Ik was huiverig voor mp, maar het ging heel, heel soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
ZieMaar! schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:51:
Mijn Diverge (nieuwprijs € 4799 in 2017) kon ik voor € 3000,- krijgen (vraagprijs was € 3300,-). Mijn Allez Elite heb ik in 2018 voor 1200 gekocht (vraagprijs 1299) en dus een paar weken geleden voor € 1100,- verkocht. Allemaal grootste maat (speelt ook mee volgens mij).

Je betaalt de hoofdprijs, maar kan ook zeker de hoofdprijs vragen als je iets door verkoopt. Inruilen moet je nu niet doen denk ik. Ik kreeg 750 voor mijn Allez en die ging dan van die 3300 af. Nu kostte het dus netto € 1900,- tov € 2550,- met inruil. Allemaal bij de vaste lbs waar we ook vaker spullen kopen en de fiets van mijn vriendin ook vandaan komt.

Prima toch! Dat was 3k exclusief zadeltasje en DI2 toch? Dus disc + mechanische ultegra?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

rolandos582 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:59:
[...]

Prima toch! Dat was 3k exclusief zadeltasje en DI2 toch? Dus disc + mechanische ultegra?
wat vinden we hier eigenlijk van een zadeltasje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:43
Ik heb net vorige maand een nieuwe fiets gekocht omdat mijn vorige een breuk had in het frame, dus had eigenlijk per direct iets nodig (nu onderweg met PostNL). Heb de adviesprijs neergeteld voor een Cannondale SuperSix EVO Carbon Disc Ultegra Di2 2021 a E6599. Mooie fiets (hoop ik), maar toch wel erg prijzig voor iets wat weinig bijzonders heeft. Maar goed, weinig keuze.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Met wielren spullen nog nooit problemen gehad op Marktplaats. Zijn over het algemeen vrij normale/betrouwbare mensen schijnbaar. De beschrijvingen moet je vaak wel met een korreltje zout nemen. Net als opscheppen over prestaties, denkt ook iedere MP-racefiets-verkoper goud in de schuur te hebben staan.

"Zo goed als nieuw", "Goed onderhouden", "Draait als een zonnetje" staat vaak gelijk aan +/- 10.000km, originele banden/ketting/remblokken en vaak wel een klein slagje in het wiel en lichte schade dat ie keer omgevallen is. De vraagprijs ligt vaak op 90% van wat er X jaar geleden voor betaald is, niet wat het nu waard is. Gelukkig zijn fietsers vaak ook impulsief genoeg dat het geld al uitgegeven is nog voordat de fiets/onderdelen verkocht zijn, waardoor er wel wat te onderhandelen valt.

Is allemaal niet erg, maar opvallend dat het bij prestaties altijd iets te rooskleurig is, bij de start van een rit altijd #indekken en bij de verkoop van materiaal vaak weer wat overschat wordt. Mooi volkje die wielrenners (en redelijk voorspelbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Hielko schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:03:
Ik heb net vorige maand een nieuwe fiets gekocht omdat mijn vorige een breuk had in het frame, dus had eigenlijk per direct iets nodig (nu onderweg met PostNL). Heb de adviesprijs neergeteld voor een Cannondale SuperSix EVO Carbon Disc Ultegra Di2 2021 a E6599. Mooie fiets (hoop ik), maar toch wel erg prijzig voor iets wat weinig bijzonders heeft. Maar goed, weinig keuze.
wel een hele dikke fiets, prijskaartje is iets minder mooi 8)7

maar willen uiteraard wel een foto als hij klaar is!

[ Voor 4% gewijzigd door Nutterd op 11-03-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
ThijsM schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:01:
[...]

Zit je ketting goed bij je derailleurwieltjes?

Dat had ik namelijk O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Hielko Mooie fiets, maar halleluja wat een bedrag. Op de afmontage valt nog wel het e.e.a. af te dingen (niet slecht, maar kan beter) en dan heb je nog geen bikefit of ook maar een setje pedalen bij de prijs in weten te lullen? Mijn fiets kostte ook wel zoiets, maar dan uitgerust met Quarq, Zipp 404's, Red Etap, CeramicSpeed OSPW, DA pedalen etc.

Hoe dan ook geen slechte fiets en liever €1.000 te veel betaald dan helemaal geen fiets (al had ik wel ff een paar maanden op m'n winterfiets gereden tot de prijzen een beetje genormaliseerd waren). Het voorjaar beginnen met een nieuwe fiets is ook veel waard wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
Ik heb mijn setje FFWD's op marktplaast gezet doordat ik nieuwe wielen heb ondertussen.

Voorwiel is gebruikt maar in prima staat (zeker niet nieuw, maar gewoon 'prima' @Ypuh :P ).
Achterwiel heeft een kapotte velg en is dus afgeschreven. Nu heb ik ze als set op mp staan, maar reactie tot nu toe is nul.

Wat zouden jullie doen? Als set aanbieden of juist 2 losse advertenties? En is de vraagprijs (250 voor het set) reeel?

de advertentie: klikkerdeklik.

Ik zie overigens dat ze wat stoffig zijn, zitten al een tijdje in een wieltas O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
Wat ik van @Ypuh geleerd heb, er komt wel een wielrenner aan je deur. Dat is theoretisch gezien een liefhebber.

Bij baby spulletjes daarin tegen, komt er iemand die kinderen heeft, aan de deur. Dus de range wat je dan aan de deur kan aantreffen is "iets" groter.

ik woon in de randstad O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@Stufferdt Ik zou sowieso er bij zetten dat ze op een kleine schade na nog zo goed als nieuw zijn. Wat moet je verder met één wiel? Voor €250 + €450 heb ik deze set ook wel eens nieuw voorbij zien komen.

De prijs is niet zo verkeerd, maar je moet net iemand treffen die z'n voorwiel op/kapot gereden heeft. Ik zou gewoon even een paar maanden geduld hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
rolandos582 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:59:
[...]

Shimano? :N ;) En gravel dus disc :). Oude fiets was 105/velgrem/alu.

Is zeker dikke prima, was vooral even ter illustratie voor mensen die willen kopen of verkopen.
Ypuh schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:10:
[...]

Met wielren spullen nog nooit problemen gehad op Marktplaats. Zijn over het algemeen vrij normale/betrouwbare mensen schijnbaar. De beschrijvingen moet je vaak wel met een korreltje zout nemen. Net als opscheppen over prestaties, denkt ook iedere MP-racefiets-verkoper goud in de schuur te hebben staan.

"Zo goed als nieuw", "Goed onderhouden", "Draait als een zonnetje" staat vaak gelijk aan +/- 10.000km, originele banden/ketting/remblokken en vaak wel een klein slagje in het wiel en lichte schade dat ie keer omgevallen is. De vraagprijs ligt vaak op 90% van wat er X jaar geleden voor betaald is, niet wat het nu waard is. Gelukkig zijn fietsers vaak ook impulsief genoeg dat het geld al uitgegeven is nog voordat de fiets/onderdelen verkocht zijn, waardoor er wel wat te onderhandelen valt.

Is allemaal niet erg, maar opvallend dat het bij prestaties altijd iets te rooskleurig is, bij de start van een rit altijd #indekken en bij de verkoop van materiaal vaak weer wat overschat wordt. Mooi volkje die wielrenners (en redelijk voorspelbaar).
Ik had nog nooit wielrenspullen verkocht via MP, alleen telefoons en winterbanden en dan is dat wielrenvolk toch een stuk netter met afspraken nakomen ed :)

[ Voor 63% gewijzigd door ZieMaar! op 11-03-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
Ypuh schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:20:
@Hielko Mooie fiets, maar halleluja wat een bedrag.

Hoe dan ook geen slechte fiets en liever €1.000 te veel betaald dan helemaal geen fiets (al had ik wel ff een paar maanden op m'n winterfiets gereden tot de prijzen een beetje genormaliseerd waren). Het voorjaar beginnen met een nieuwe fiets is ook veel waard wat mij betreft.
Ik verwacht niet dat die momenteel stabiliseert, die houdt nog makkelijk een jaar aan. Kijk maar naar de modellen en naar de prijzen. Mijn Emonda is inmiddels alweer 300 euro duurder geworden (Adviesprijs) dan vorig jaar rond deze tijd. Daarnaast zijn de levertijden enorm, je moet op bepaalde kleuren frames bijna een jaar wachten...

Kortom... die prijzen blijven nog wel even zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
ZieMaar! schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:29:
Ik had nog nooit wielrenspullen verkocht via MP, alleen telefoons en winterbanden en dan is dat wielrenvolk toch een stuk netter met afspraken nakomen ed :)
Ik heb wel eens een auto gehad met een kapot motorblok voor de export. Dat is pas volk.

;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Ja, die vallen ook in mijn no-go area's. Met een telefoon ook ooit een slechte ervaring gehad (tot Politie er bij) dus die gooi ik liever kapot op straat dan dat ik ooit nog eens dat MP gezeik aan ga. Met andere electronica (laptops, Garmin's etc.) zou ik er ook niet graag aan beginnen.

Auto's/motoren/scooters of eigenlijk alles wat rolt heb ik ook afgezworen. Alleen al de 100 vragen en telefoontjes word je al gek van, om nog maar te zwijgen over het publiek dat je aantrekt (prijs afspreken en vervolgens bieden ze aan de deur de helft).

Qua hobby matig spul valt er wel goed te handelen. Mensen hebben vaak al beslist dat ze het willen hebben en in een blinde vlek betalen ze dan ook nog eens de hoofdprijs. Ook als iets versleten/stuk of niet helemaal top is vermeld ik dat gewoon, en zijn er toch altijd wel weer liefhebbers voor te vinden die achteraf ook niet gaan zeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Ypuh schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:20:
@Hielko Mooie fiets, maar halleluja wat een bedrag. Op de afmontage valt nog wel het e.e.a. af te dingen (niet slecht, maar kan beter) en dan heb je nog geen bikefit of ook maar een setje pedalen bij de prijs in weten te lullen? Mijn fiets kostte ook wel zoiets, maar dan uitgerust met Quarq, Zipp 404's, Red Etap, CeramicSpeed OSPW, DA pedalen etc.

Tja, heb geen winterfiets of ander alternatief, dus je moet wat. Had anders waarschijnlijk wat besteld bij Rose of Canyon oid, maar die hebben levertijden die al richting het eind van het seizoen gaan, dus helaas. Dan maar wat "teveel" betalen. Het lijkt er overigens nog wel op dat Rose iets van garantie wil doen op mijn vorige fiets, ondanks dat het frame net buiten de garantieperiode viel, dus dat kan dan mooi mijn backup fiets worden. Maar voordat dat afgewikkeld is zijn we waarschijnlijk ook wel even verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
Joah, ik kijk ook vaak even uit welke regio ze komen bij marktplaats. Als het iemand uit de buurt is zijn ze vaak wel serieus bezig.

Als je instapmodelracefiets hebt. En iemand komt een spotbieding doen en woont vervolgens ook nog 250 km verder op, dan weet je vaak wel dat het niks wordt.

Maar heb al mn Garmin's via marktplaats verkocht, Garmin 1000, Garmin 820. Ik bewaar altijd het originele doosje en factuur en merk toch dat dit makkelijk verkoopt via MP. Nooit gezeur gehad, zelf koop ik dit soort producten liever nieuw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Ypuh schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:27:
@Stufferdt Ik zou sowieso er bij zetten dat ze op een kleine schade na nog zo goed als nieuw zijn. Wat moet je verder met één wiel? Voor €250 + €450 heb ik deze set ook wel eens nieuw voorbij zien komen.

De prijs is niet zo verkeerd, maar je moet net iemand treffen die z'n voorwiel op/kapot gereden heeft. Ik zou gewoon even een paar maanden geduld hebben.
Achterwiel heeft een gat van ongeveer 10cm in de achtervelg, de velg is dus afgeschreven. naven en spaken zijn wel herbruikbaar.

En fair punt hoor, moet tegen iemand aanlopen inderdaad. Vrees alleen dat ik in de huidige markt heel ver onderaan raak met m'n advertentie en er nooit meer vanaf raak :9 Maar we zien het wel, ze eten geen brood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Stufferdt schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:43:
En fair punt hoor, moet tegen iemand aanlopen inderdaad. Vrees alleen dat ik in de huidige markt heel ver onderaan raak met m'n advertentie en er nooit meer vanaf raak :9 Maar we zien het wel, ze eten geen brood.
Alles verkoopt is mijn ervaring. Ik zou hem gewoon als voorwiel te koop zetten met de opmerking dat ze er een gratis achternaaf met body en spaken bij krijgen. Uiteindelijk maak je er waarschijnlijk weer iemand heel blij mee die net z'n voorwiel in de prak gereden heeft.

@Hielko Ik zou hetzelfde doen en ook niet willen wachten hoor. Was waarschijnlijk dan bij Wim de Vos naar binnen gelopen met de opdracht niet zonder fiets naar huis te gaan, of anders een frameset bestellen bij Edelrad/Bike24 en alle werkende onderdelen overzetten tot de garantie afgehandeld is. Om deze reden zal ik wel altijd zorgen minimaal 2 werkende fietsen in huis te hebben. Een kapotte fiets is één, maar geen back-up is het minste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• steva02
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-01-2024
pier87 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:33:
[...]

Ik verwacht niet dat die momenteel stabiliseert, die houdt nog makkelijk een jaar aan. Kijk maar naar de modellen en naar de prijzen. Mijn Emonda is inmiddels alweer 300 euro duurder geworden (Adviesprijs) dan vorig jaar rond deze tijd. Daarnaast zijn de levertijden enorm, je moet op bepaalde kleuren frames bijna een jaar wachten...

Dan heb ik toch wel wat geluk gehad. Op 2 maart gebeld voor een nieuwe Trek Domane SL6. Als het goed is kan ik 'm morgen al halen. En doordat ik lid ben van een fietsclub die door deze fietswinkel wordt gesponsord, kreeg ik ook nog 15% korting. Toch mooi 600 euro eraf.

Ja en een oude fiets verkopen is helemaal een makkie deze dagen, mijn oude Trek Domane van 2013 was ik binnen 2 dagen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Hielko schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:03:
Mooi spul wel! Is dat dan deze versie : https://www.martens-tweew...ultegra-di2-mercury-2021/

Ziet er prima uit maar wel een smak geld inderdaad!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBarBarian
[...]

Haha, had ik laatst met de verkoop van een bed op MP. De koper kon blijkbaar geen zinnen maken langer dan 2 woorden ('geef adres'). Toen ik hem vertelde dat volledige zinnen en wat vriendelijkheid niks extra kostte werd ie boos en haakte hij af ;)

Voor fietsspullen algemeen wel positieve ervaringen. De prijzen zijn soms schandalig (10 jaar oude Record derrie voor 150 euro terwijl een splinternieuwe Chorus 200 euro kost). Maar communicatief loopt het algemeen wel fair.

Denk alleen wel dat de spullen waar ik interesse in het algemeen wordt verkocht door liefhebbers..

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
rolandos582 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:00:
[...]

Mooi spul wel! Is dat dan deze versie : https://www.martens-tweew...ultegra-di2-mercury-2021/

Ziet er prima uit maar wel een smak geld inderdaad!
Jup, dat is inderdaad de fiets (maar volgens mij klopt de omschrijving van die webwinkel niet, dit is niet het frame met hi-mod carbon, is gewoon de normale versie).

[ Voor 15% gewijzigd door Hielko op 11-03-2021 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
pier87 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:33:
[...]

Dat verwacht ik ook. Mijn LBS heeft een topseizoen gedraaid maar is bang voor komend seizoen, omdat er gewoon bijna niets geleverd kan gaan worden. Toen ik half januari aan het zoeken was waren er veel shops die wel backorders hadden staan, maar dat werd allemaal april op zijn vroegst (en dan ook nog omgeven met wat onzekerheid). En dat was nog wel voor 'de massa' op zoek gaat naar een nieuwe fiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
MrBarBarian schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:02:
De koper kon blijkbaar geen zinnen maken langer dan 2 woorden ('geef adres').
Dan had ik zijn broer: mhr-zip in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

:')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-09 10:22
Qua verkoop van wielrenspullen is het hier een beetje hit or miss. Maar de ervaring is ook dat het vooral afhangt van de prijscategorie. Voorbeeld:

Ultegra groepsset (R8000) binnen een dag verkocht, zeer vriendelijk contact en geen moeite met geld overmaken. Nog even het fietsframe gezien waar de set op gemonteerd gaat worden en helemaal leuk.

Paar schoenen, nieuw 100 euro en nog geen half jaar oud (vriendin vond zwart toch mooier...). Nu op MP voor 30 euro. Feitelijk al 5x de koop rond maar kopers komen niet opdagen / koper blokkeert me op Whatsapp / koper komt opdagen en 'heeft maar 20 euro bij, of dat ook goed is'. Die schoenen heb ik maar aan de lokale wielerclub gedoneerd.

Overigens wel grappige reacties als je de koper vervolgens met een niet geblokkeerd nummer belt. Dat neemt m'n irritatie dan wel weer weg. Wat was die man blij met de gewonnen 'prijs van de loterij' om vervolgens mij een paar nieuwe scheldwoorden te leren die ik nog niet kende wanneer ik hem vertelde dat de 'prijs' een paar schoenen van 3 tientjes was :+

Op marktplaats verkoop ik alleen nog specifieke spullen waar een liefhebber om aan de deur komt. De rest doneer ik als het nog goed genoeg is. Telefoons, laptops en camera's: daar begin ik hier in de randstad niet meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Hielko schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:08:
[...]

Jup, dat is inderdaad de fiets (maar volgens mij klopt de omschrijving van die webwinkel niet, dit is niet het frame met hi-mod carbon, is gewoon de normale versie).
Die crank is wel echt afschuwelijk, vind dat niet mooi staan. Verder zie je cannondales niet echt ofzo. Blijft ook wel een smak geld natuurlijk zoals je zelf al aangeeft voor relatief weinig bijzonders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-09 10:22
rolandos582 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:17:
[...]

Die crank is wel echt afschuwelijk, vind dat niet mooi staan. Verder zie je cannondales niet echt ofzo. Blijft ook wel een smak geld natuurlijk zoals je zelf al aangeeft voor relatief weinig bijzonders.
Hier in de buurt zie ik toch redelijk wat Cannondale's rijden (voornamelijk de oudere Caad 8/10 maar ook steeds vaker een Supersix).

Het mooie aan de Supersix is toch dat je met het Hollowgram stuur ook bij een mechanische groepsset alle kabels weg kan werken. Dat staat altijd erg strak, maar is inderdaad minder bijzonder qua kleurkeuzes. Al is een tegenligger met een Supersix 105 onderscheiden van een Supersix Ultegra Di2 dan wel wat lastiger. Terwijl de prijs is verdubbeld.

Voor kleur ben ik toch blij met de Bianchi, al is dat ook niet ieders smaak ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:14
Wel duidelijk dat mijn vrouw maar niet moet weten dat fietsen zo goed verkopen. Ik vind het toch wel fijn om mijn oude fiets als een slecht weer fiets aan te houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 10:25
Ik zat er ook over te denken om een van mijn fietsen te verkopen, maar als je het geld niet direct nodig hebt, zie ik nu niet echt een reden.

Voor mijn vader nog druk op zoek naar een endurance fiets. De beschikbaarheid is belabberd, de prijzen zijn flink achtelijk. Zijn Koga Full Pro S van 2003 heeft achterop het scandium frame een scheurtje zitten. In principe kan je er nog mee rijden, maar het is natuurlijk niet aan te raden. Reparatie kost je zo 400 euro, en dan heb je alsnog een fiets van 2003. Koga zelf heeft precies rond die tijd even geen "levenslange" garantie gehad, dus ook dat gaat niet door.

Nu maar kijken of ik ergens een redelijk frame nog kan vinden (alleen frame en voorvork, de rest is er gewoon nog) in maatje 56 waar deze groep op kan. Want zijn oog is gevallen op een Rose Reveal Disc Four, prachtige fiets, maar je bent zo een half jaar verder.

Strava & Untappd - Do not combine!

Pagina: 1 ... 248 ... 684 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).