Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 246 ... 685 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:54

Crazy D

I think we should take a look.

Michaelg schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:07:
[...]

Waarom zou je dit willen? Tijdens het rijden zelf doe ik maar weinig met de HR data. Soms is het wat hoger, soms is het wat lager dan ik zou verwachten. Maar uiteindelijk doe ik alles o.b.v. powerdata en RPE.
Hartslagzones (en het rijden in die zones) zijn wat mij betreft alleen nuttig als je geen powerdata hebt.
Mwah niet helemaal. Als je een dag hebt waarbij je hartslag 10 of 20 slagen hoger is dan hoort bij die vermogenszone is het misschien toch slim om iets rust te nemen. Leuk om netjes een blok van 240 watt te rijden maar als je hartslag veel hoger is dan hoort bij die inspanning heb je alsnog niet echt een goede training gehad.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 07:52

Kluus

Gang is alles

Michaelg schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:07:
[...]

Waarom zou je dit willen? Tijdens het rijden zelf doe ik maar weinig met de HR data. Soms is het wat hoger, soms is het wat lager dan ik zou verwachten. Maar uiteindelijk doe ik alles o.b.v. powerdata en RPE.
Hartslagzones (en het rijden in die zones) zijn wat mij betreft alleen nuttig als je geen powerdata hebt.
Ik gebruik de HR zone data om mijn ritjes zonder PM (MTB vooral dus) in een perspectief te plaatsen betreffende inspanning. Ik gebruik hiervoor bijvoorbeeld de Fitness & Freshness grafiek van Strava om te bepalen wanneer ik mijn rust moet pakken.

Verder heeft @Crazy D ook een punt.

Maar waarschijnlijk is een beetje afwijking in de zones settings ook niet zo heel erg voor dit doel. Zeker niet als je bedenkt dat HR altijd wel fluctueerd, dat krijg je dus nooit 100%.

Edit: @Michaelg Ik vind jouw experiment van laatst met de Stages op de MTB (of was het geen experiment en heb je al een vaste stages op de MTB zitten?) daarom ook wel interessant, ik kijk zelf ook niet naar de data tijdens het MTB-en omdat je meer bezig bent met het parcours, maar voor analyse achteraf en voor het plaatsen van deze ritten in het inspannings en trainings belasting totaalplaatje tussen de ritten met de racer en indoor is het wel nuttig. Misschien toch ook eens een simpele PM voor die fiets aanschaffen...

[ Voor 43% gewijzigd door Kluus op 09-03-2021 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Crazy D schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:12:
[...]

Mwah niet helemaal. Als je een dag hebt waarbij je hartslag 10 of 20 slagen hoger is dan hoort bij die vermogenszone is het misschien toch slim om iets rust te nemen. Leuk om netjes een blok van 240 watt te rijden maar als je hartslag veel hoger is dan hoort bij die inspanning heb je alsnog niet echt een goede training gehad.
Daarvoor gebruik ik over het algemeen mijn rust hartslag en hrv data en het gevoel van de dag.
En een afwijking van 20 dan ga ik mezelf inderdaad wel zorgen maken ;) maar verder gebruik ik dit niet om te pacen of om intervallen mee af te werken. Daar is die data gewoon niet bruikbaar/betrouwbaar genoeg voor.
Kluus schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:13:
[...]

Maar waarschijnlijk is een beetje afwijking in de zones settings ook niet zo heel erg voor dit doel. Zeker niet als je bedenkt dat HR altijd wel fluctueerd, dat krijg je dus nooit 100%.

Edit: @Michaelg Ik vind jouw experiment van laatst met de Stages op de MTB (of was het geen experiment en heb je al een vaste stages op de MTB zitten?) daarom ook wel boeiend, ik kijk zelf ook niet naar de data tijdens deze activiteiten omdat je meer bezig bent met het parcours, maar voor analyse achteraf en voor het plaatsen van deze ritten in het inspannings en trainings belasting plaatje tussen de ritten met de racer en indoor is het wel interessant. Misschien toch ook eens een simpele PM voor die fiets aanschaffen...
Ik heb inderdaad een Stages nu vast op de MTB zitten. Met name om de data achteraf te analyseren, maar ook tijdens de rit is het al een aantal keer nuttig geweest.
Hier op mijn thuisroute zitten veel korte klimmetjes tot 2 minuten. Als je een rondje vol uit wilt stampen dan is het echt noodzakelijk om jezelf niet op al die korte klimmetjes helemaal kapot te rijden. Het viel mij dan ook op hoevaak ik ver boven mijn 120% power zat op de klimmetjes en kon het dan perfect gebruiken om daar juistem niet over de grens te gaan.
Op de vlakke stukken kon ik het juist weer gebruiken om niet te verslappen en echt het gas er op te houden. Waar me HR data altijd achter de feiten aan loopt, is de PM data daar gewoon veel beter in.
En inderdaad geeft het een completer beeld achteraf over de geleverde inspanning :) Dus de datanerd in mij vind het erg fijn dat ik nu altijd PM data tot mijn beschikking heb.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:35
HR data geven je een indicatie van ‘de vorm van de dag’. Als je fietst weet je wel ongeveer hoe zwaar het voelt (RPE) en weet je ook wel welke HR daar ongeveer bij hoort.

Als die HR dan ineens 15 bom hoger is, heb je wellicht niet je beste dag en kun je mss beter wat minder diep gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Michaelg schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:34:
[...]

Daarvoor gebruik ik over het algemeen mijn rust hartslag en hrv data en het gevoel van de dag.
En een afwijking van 20 dan ga ik mezelf inderdaad wel zorgen maken ;) maar verder gebruik ik dit niet om te pacen of om intervallen mee af te werken. Daar is die data gewoon niet bruikbaar/betrouwbaar genoeg voor.

[...]

Ik heb inderdaad een Stages nu vast op de MTB zitten. Met name om de data achteraf te analyseren, maar ook tijdens de rit is het al een aantal keer nuttig geweest.
Hier op mijn thuisroute zitten veel korte klimmetjes tot 2 minuten. Als je een rondje vol uit wilt stampen dan is het echt noodzakelijk om jezelf niet op al die korte klimmetjes helemaal kapot te rijden. Het viel mij dan ook op hoevaak ik ver boven mijn 120% power zat op de klimmetjes en kon het dan perfect gebruiken om daar juistem niet over de grens te gaan.
Op de vlakke stukken kon ik het juist weer gebruiken om niet te verslappen en echt het gas er op te houden. Waar me HR data altijd achter de feiten aan loopt, is de PM data daar gewoon veel beter in.
En inderdaad geeft het een completer beeld achteraf over de geleverde inspanning :) Dus de datanerd in mij vind het erg fijn dat ik nu altijd PM data tot mijn beschikking heb.
Ah nice, ja voor mij is dat sowieso echt nuttig ook, omdat ik geen gestructureerde training doe is die training load data mijn houvast hoe ik mijn inspanningen indeel. Misschien toch ook maar eens gaan kijken, zo duur is een XT (het moet wel matchen met de andere kant :+)) stages ook weer niet en de afgelopen seizoenen zit ik toch steeds meer op de MTB...

Straks ga ik ook wel weer vaker een langere rit doen naar de routes van UHR en Nijmegen dus langere klimmen komen ook nog wel inderdaad.

(Sorry voor de off-topic MTB praat trouwens, maar in het kader van het data discussie kan dat wel even toch? ;))

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 09-03-2021 08:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Michaelg
Requiem19 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:40:
HR data geven je een indicatie van ‘de vorm van de dag’. Als je fietst weet je wel ongeveer hoe zwaar het voelt (RPE) en weet je ook wel welke HR daar ongeveer bij hoort.

Als die HR dan ineens 15 bom hoger is, heb je wellicht niet je beste dag en kun je mss beter wat minder diep gaan.
Ik train nu ongeveer 2 jaar gestructureerd maar zo'n situatie heb ik echt nog nooit gehad.
Enige wat heel sporadisch gebeurt is dat mijn HR juist niet omhoog wilt. Of trager reageert dan normaal, dat is een teken van vermoeidheid. Maar dat mijn hr voor een bepaalde wattage zone een hogere HR geeft (10 of hoger) heb ik echt nog nooit gezien.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:41
dat wilde ik net nog zeggen... ik heb laatst een 20 minuten FTP test afgebroken omdat mijn HR niet richting threshold wilde komen terwijl ik wel krampachtig mijn power target probeerde te halen. (de RPE was ook hoger dan verwacht), De workout erna (105% blokken, dus zelfde range als 20 minuten test) zelfde verhaal, HR niet onder in de 160, terwijl het echt wel naar de 170 zou moeten.
De week erna herkansing met een vergelijkbare workout en toen lukt het allemaal wel weer. kortom, dat was niet mijn week, niet door een te hoge HR, maar juist een te lage. Dit heb ik wel eerder gemerkt, maar nu was ik er goed bewust van.

Ergens ook een onderzoek gehoord dat een lagere max HR een goede indicatie van overtraining is, nou denk ik niet dat dit bij mijn volume het geval was, maar het geeft in ieder geval wel aan dat je niet fit bent.
Op zich ook wel logisch, je lichaam zet als het ware de handrem erop, je wordt gedwongen om niet voluit te gaan.Als je hart niet snel genoeg gaat, dan krijg je gewoon niet genoeg zuurstof bij je spieren en ga je nooit maximaal kunnen preseteren.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik doe dus niet zoals @Michaelg gestructureerd trainen maar ik hou wel mijn trainings belastig in de gaten waardoor ik regelmatig rustige ritten in plan, daardoor komt overbelasting bij mij ook niet echt voor (hoewel ik er afgelopen winter wel last van begon te krijgen toen ik iets te veel op ging in Zwift races).

Overigens, als je last krijgt van oververmoeidheid wordt het volgens mij juist lastig om je HR hoog te krijgen toch? Bij mij blijft het dan meestal een beetje rond tempo HR hangen en kan ik mijn drempel HR niet meer goed benaderen.

Edit: Precies wat @Prulleman zegt dus, als ik wel hoge HRs haal heb ik meestal juist een goed gevoel over mijn vorm op dat moment.

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 09-03-2021 08:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-09 22:40
Kluus schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:13:
Edit: @Michaelg Ik vind jouw experiment van laatst met de Stages op de MTB (of was het geen experiment en heb je al een vaste stages op de MTB zitten?) daarom ook wel interessant, ik kijk zelf ook niet naar de data tijdens het MTB-en omdat je meer bezig bent met het parcours, maar voor analyse achteraf en voor het plaatsen van deze ritten in het inspannings en trainings belasting totaalplaatje tussen de ritten met de racer en indoor is het wel nuttig. Misschien toch ook eens een simpele PM voor die fiets aanschaffen...
Heb om die reden ook via MP een Stages XX1 voor de MTB gescoord (staan er op dit moment nog 2 voor GXP te koop, een 4iiii en Stages). Wel een paar maanden geduld moeten hebben, maar nu eindelijk een powermeter voor al mijn fietsen.

Ben inderdaad niet van plan tijdens het fietsen er naar te kijken, maar vind het wel fijn voor analyses (o.a. Intervals.icu en Elevate) dat alles o.b.v. vermogen is. Dat een left only iets minder accuraat is voor de MTB neem ik op de koop toe.

Hier overigens dezelfde ervaring met HR. 'Als ie niet omhoog wil' dan geef ik het gewoon op die dag. Klinkt een beetje fout, maar that's how the world works.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 09-03-2021 09:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:59:
[...]

Heb om die reden ook via MP een Stages XX1 voor de MTB gescoord (staan er op dit moment nog 2 voor GXP te koop, een 4iiii en Stages). Wel een paar maanden geduld moeten hebben, maar nu wel eindelijk een powermeter voor al mijn fietsen.

Ben inderdaad niet van plan tijdens het fietsen er naar te kijken, maar vind het wel fijn voor analyses (o.a. Intervals.icu en Elevate) dat alles o.b.v. vermogen is. Dat een left only iets minder accuraat is voor de MTB neem ik op de koop toe.
Pff... Als zelfs jij op jouw stiefkind-MTB een PM hebt moet ik ook wel. ;)
Helaas alle stages voor 175mm XT uitverkocht... Even in de gaten houden nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Kluus schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:05:
[...]

Pff... Als zelfs jij op jouw stiefkind-MTB een PM hebt moet ik ook wel. ;)
Helaas alle stages voor 175mm XT uitverkocht... Even in de gaten houden nog...
Haha, ja. Ook datanerd in hart en nieren. Merkte dat ik de MTB er zelfs wel eens om liet staan omdat die stats dan niet meewegen in je grafiekjes (naast dat je hier niet echt bos hebt in de omgeving en eerst eigenlijk met de auto moet). Zag MTB'en daardoor een beetje als crosstrainen, net als dat ik af en toe ook wel eens een rondje wandel ofzo.

Nadeel is dat mijn MTB een GXP as heeft en die Stages GXP verhoudingsgewijs ontzettend duur zijn (de 4iiii-105 had je afgelopen jaar voor €225 nieuw). Heb dus een paar maanden zo'n zoekalert ingesteld op MP en nu de eerste gekocht die voorbij kwam voor een redelijke prijs.

Heb hem overigens vooral gekocht voor tijdens de fietsvakanties wanneer ik een 39/27 crankstel monteer. Komend jaar maar wat vaker op de MTB stappen ook. Met name de Veluwe vind ik leuk om naar toe te gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 09-03-2021 09:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Michaelg
Ja aangezien er eind dit jaar een nieuwe MTB op het programma staat heb ik maar besloten om een L/R te kopen :) Dit zodat ik die gewoon 1 op 1 kan meenemen naar een nieuwe fiets. Inc kortingsbon bij Futurum gekocht voor 730. Wel hoop centjes voor wat data :) maar ik ben er erg blij mee!

Om maar weer even terug te gaan naar het wielrennen :)
Ik heb soms last van enorme krampen in de adductors na of een intensieve rit of na een lange duur rit. Tijdens het fietsen zelf heb ik hier weinig tot geen last van, maar met name in de uren na de rit speelt dit op. Soms zo erg dat het in beide benen tegelijk schiet en ik echt verga van de pijn.
Afgelopen vrijdag dan maar een fit gedaan bij Bikemedical in Geleen o.b.v. eerder ervaringen hier.

Erg aardige en relaxede vent. Legt alles duidelijk uit en neemt ruim de tijd voor alles. Erg tevreden met de fit algemeen.
Conclusie:
Zadel stond te laag (4cm volgens theorie, uiteindelijk 3cm verhoogt ) Setback verkort. Reach verkort (kortere stuurpen) en cleats wedges toegepast.
Blijkbaar is mijn heupmobiliteit te beperkt waardoor ik in de top positie van de slag een overmatige beweging maak in het heupgewricht (dus mijn been naar buiten trek). Omdat ik altijd geleerd heb om te trappen als pistons (recht naar beneden en recht ophoog) werk ik mijn eigen gewricht tegen en daardoor gaat de adductor een rol innemen waar deze niet voor gemaakt is.
De cleat wedges zijn eronder gezet om mij natuurlijker deze beweging te laten maken en heb heup mobiliteit oefeningen gekregen om hier wat meer beweeggelijkheid in te krijgen.
Helaas gaat dit proces wel even duren dus direct effect ga ik niet krijgen. Maar ben benieuwd naar de toekomst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:06
Kluus schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:55:
[...]

Overigens, als je last krijgt van oververmoeidheid wordt het volgens mij juist lastig om je HR hoog te krijgen toch? Bij mij blijft het dan meestal een beetje rond tempo HR hangen en kan ik mijn drempel HR niet meer goed benaderen.
Dat merk ik ook met te weinig slapen; als ik dan ga fietsen dan blijft m'n lijf (dus ook HR) een beetje in overlevingsmodus hangen. Overigens vermoed ik dat dit mijn grootste tegenstander is; als ik meer/langer gestructureerd zou slapen dan zou dat zeker te zien zijn in mijn gemiddeldes. Ik slaap eigenlijk altijd net te weinig.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:49

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Michaelg schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:20:
Ja aangezien er eind dit jaar een nieuwe MTB op het programma staat heb ik maar besloten om een L/R te kopen :) Dit zodat ik die gewoon 1 op 1 kan meenemen naar een nieuwe fiets. Inc kortingsbon bij Futurum gekocht voor 730. Wel hoop centjes voor wat data :) maar ik ben er erg blij mee!

Om maar weer even terug te gaan naar het wielrennen :)
Ik heb soms last van enorme krampen in de adductors na of een intensieve rit of na een lange duur rit. Tijdens het fietsen zelf heb ik hier weinig tot geen last van, maar met name in de uren na de rit speelt dit op. Soms zo erg dat het in beide benen tegelijk schiet en ik echt verga van de pijn.
Afgelopen vrijdag dan maar een fit gedaan bij Bikemedical in Geleen o.b.v. eerder ervaringen hier.

Erg aardige en relaxede vent. Legt alles duidelijk uit en neemt ruim de tijd voor alles. Erg tevreden met de fit algemeen.
Conclusie:
Zadel stond te laag (4cm volgens theorie, uiteindelijk 3cm verhoogt ) Setback verkort. Reach verkort (kortere stuurpen) en cleats wedges toegepast.
Blijkbaar is mijn heupmobiliteit te beperkt waardoor ik in de top positie van de slag een overmatige beweging maak in het heupgewricht (dus mijn been naar buiten trek). Omdat ik altijd geleerd heb om te trappen als pistons (recht naar beneden en recht ophoog) werk ik mijn eigen gewricht tegen en daardoor gaat de adductor een rol innemen waar deze niet voor gemaakt is.
De cleat wedges zijn eronder gezet om mij natuurlijker deze beweging te laten maken en heb heup mobiliteit oefeningen gekregen om hier wat meer beweeggelijkheid in te krijgen.
Helaas gaat dit proces wel even duren dus direct effect ga ik niet krijgen. Maar ben benieuwd naar de toekomst :)
had ik dit geweten, had je kunnen vragen waar mijn schoenen bleven :+

Maar goed om te lezen dat je eerste indruk ook goed was, ik was er in ieder geval erg tevreden over! ik hoop dat het je ook in de toekomst helpt om beter op de fiets te zitten maar mocht dit niet zo zijn zal hij je vermoedelijk wel verder willen helpen?

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
@Michaelg @Prulleman

Jullie fietsen ook met Garmin toch? Als je HR altijd hetzelfde is bij hetzelfde vermogen zou het resultaat zijn dat:

1) je conditie nooit verbeterd / verslechterd is over een langere periode
2) je Perfomance Condition altijd hetzelfde is voor iedere rit?

Naarmate je fitter wordt zal je met een lagere HR hetzelfde vermogen kunnen rijden. Ik neem aan dat dit bij jullie ook het geval is aangezien jullie volgens mij ook progressie geboekt hebben.

Voor mij zitten daar duidelijke variaties in per training. Om even terug te verwijzen naar het indoor-training topic:

- Vorige week dinsdag (te) hard getraind met 6x3 minuten 120% FTP
- Voor de donderdag training (kennelijk) nog niet voldoende uitgerust: mijn lichaam moest harder werken om x vermogen te halen, dus hogere HR. Lagere Performance Condition van Garmin, training voelde zwaarder en difficulty moest worden teruggeschroefd.

De situatie dat je HR niet omhoog wil is volgens mij meer de situatie dat je meer systematisch overtraind bent. De situatie dat ik een hogere HR zie met x vermogen geeft voor mij aan dat ik nog niet voldoende hersteld ben, of een mindere dag heb waardoor mijn lichaam harder moet werken.

Om dit even te illustreren met data:

Training 4 maart waarbij ik nog niet voldoende hersteld was
171 watt gemiddeld
169BPM HR gemiddeld

:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeFnq-WsP56bvM0HMSnJQMOP0i4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYr2TZGuKSePTNBJK5HIBOtg.jpg?f=fotoalbum_large

2 dagen later wel goed hersteld:

183 watt gemiddeld (7% hoger wattage)
163 BPM HR (4% lagere HR)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DlcMhxs8G4TdcPrR7jcNFkx2j_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/51QPb4oTmZEP6qOywBMq7bFM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Requiem19 op 09-03-2021 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Requiem19 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:36:
@Michaelg @Prulleman

Jullie fietsen ook met Garmin toch? Als je HR altijd hetzelfde is bij hetzelfde vermogen zou het resultaat zijn dat:

Naarmate je fitter wordt zal je met een lagere HR hetzelfde vermogen kunnen rijden. Ik neem aan dat dit bij jullie ook het geval is aangezien jullie volgens mij ook progressie geboekt hebben.

Voor mij zitten daar duidelijke variaties in per training. Om even terug te verwijzen naar het indoor-training topic:

- Vorige week dinsdag (te) hard getraind met 6x3 minuten 120% FTP
- Voor de donderdag training (kennelijk) nog niet voldoende uitgerust: mijn lichaam moest harder werken om x vermogen te halen, dus hogere HR. Lagere Performance Condition van Garmin, training voelde zwaarder en difficulty moest worden teruggeschroefd.

De situatie dat je HR niet omhoog wil is volgens mij meer de situatie dat je meer systematisch overtraind bent. De situatie dat ik een hogere HR zie met x vermogen geeft voor mij aan dat ik nog niet voldoende hersteld ben, of een mindere dag heb waardoor mijn lichaam harder moet werken.
Ja zeker, als ik mijn eerste TR workouts vergelijk met recente zit daar bij dezelfde of zelfs lagere HR een flink verschil in power (nu uiteraard hoger)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Requiem19 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:36:
@Michaelg @Prulleman

Mijn HR is over het algemeen altijd hetzelfde bij power in zone :) Dus niet bij absolute wattages uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Michaelg schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:40:
[...]

Mijn HR is over het algemeen altijd hetzelfde bij power in zone :) Dus niet bij absolute wattages uiteraard.
Haha, dat is de juiste omschrijving inderdaad

Grootste verschil met vorig jaar is dat mijn HR na 1 uur niet veel hoger is dan in het begin.

@Requiem19 je kan niet zomaar 2 workouts vergelijken en dan avg HR en avg power naast elkaar leggen. Nu pak je wel 2 workouts die niet totaal anders zijn, maar ook zeker niet identiek.

wat ik bedoel is dit:
hier ga ik stuk op 105 blokken:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URi3L3M_LrPjyLFfLXTaKYKSNVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1HUsqWlbVk1F08GCIlPyXZ3M.png?f=fotoalbum_large
(nog met backpedals, en paar 5 omlaag)

week later in de herkansing, (wel blokken van 6 ipv 7 minuten), nog steeds een zware workout, maar hier lukt het wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4XEv5wSN6gDuxEwv6I3llrxLTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ASXpMRRwace95cr7uWde8Bti.png?f=fotoalbum_large
de handrem is er als het ware af, motortje draait op volle toeren en targets zijn wel haalbaar

Een hoge hartslag is bij mij meestal spanning (warmingup van een FTP test), of teveel koffie ofzo

[ Voor 77% gewijzigd door Prulleman op 09-03-2021 10:34 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Aangezien hier wat meer mensen zijn met een PM op de racefiets heb ik nog even een vraagje.
Het is mij opgevallen dat de data die Garmin laat zien niet overeen komt met andere platformen als Intervals.icu en Strava. Het gaat dan met name om Average power die niet overeen komt.

Strava:
MTB sb013 met Niels Inc koprol | Ride | Strava

Garmin:
‘Garmin Connect ’

TR:
MTB sb013 met Niels Inc koprol by sasha1103 at Sunday, Mar 07 2021 - TrainerRoad

Garmin geeft een gemiddeld vermogen van 256 en de andere geven 234/235 (afronding is anders).
Ik vind dit best een flink verschil en weet tot op heden nog steeds niet welke data nu "echt" is.
Samen met een Trainerroad engineer naar de data gekeken en zij geven aan dat Garmin niet alle velden uit de FIT file meeneemt in de AVG berekening en de andere platformen dat wel doen. Nu is mijn vraag, heeft iemand enig idee waarom Garmin deze data niet meeneemt in de berekening?

Auto pauze stond aan, dit heb ik inmiddels uitgezet maar lijkt geen verschil te maken.

Fit file

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:03
Michaelg schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:20:
Aangezien hier wat meer mensen zijn met een PM op de racefiets heb ik nog even een vraagje.
Het is mij opgevallen dat de data die Garmin laat zien niet overeen komt met andere platformen als Intervals.icu en Strava. Het gaat dan met name om Average power die niet overeen komt.

Strava:

Garmin:
‘Garmin Connect ’

TR:
MTB sb013 met Niels Inc koprol by sasha1103 at Sunday, Mar 07 2021 - TrainerRoad

Garmin geeft een gemiddeld vermogen van 256 en de andere geven 234/235 (afronding is anders).
Ik vind dit best een flink verschil en weet tot op heden nog steeds niet welke data nu "echt" is.
Samen met een Trainerroad engineer naar de data gekeken en zij geven aan dat Garmin niet alle velden uit de FIT file meeneemt in de AVG berekening en de andere platformen dat wel doen. Nu is mijn vraag, heeft iemand enig idee waarom Garmin deze data niet meeneemt in de berekening?

Auto pauze stond aan, dit heb ik inmiddels uitgezet maar lijkt geen verschil te maken.

Fit file
Is dat niet omdat Garmin de tijd die je stil staat negeert?
Pgarmin = Totale arbeid / Rij tijd en
Pstrava = Totale arbeid / Verstreken tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Gebanned schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:30:
[...]

strava werkt toch ook met Auto Pause? Zo niet verklaard het bij mij ook waarom ik gisteren qua gemiddelde snelheid op de Garmin op 32.6 zat en op strava op 31.8 maar ik dacht dat Strava ook gewoon autopause had.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-09 15:01
Nutterd schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:33:
[...]

strava werkt toch ook met Auto Pause? Zo niet verklaard het bij mij ook waarom ik gisteren qua gemiddelde snelheid op de Garmin op 32.6 zat en op strava op 31.8 maar ik dacht dat Strava ook gewoon autopause had.
de auto pauze van strava wil bij mij nog wel eens haperen/niet functioneren..wat alsnog leidt tot een lager gemiddelde etc.. als bijv het wachten bij een verkeerslicht..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:39
Gebanned schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:30:
[...]

Strava kijkt ook alleen naar "beweegtijd".
In het vorbeeld van Michael: 1.626.000 J / 6.932 s = 234,5 W

De Garmin link doet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
op een segment wordt geen pauze meegerekend op strava, maar op een totale rit volgens mij wel.
(ff uitrusten halvewege een segment om fris de kom af te pakken kan natuurlijk niet, maar een koffiestop verpest niet je avg speed voor je "rit" enkel voor je "segment")

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
jasperdeman schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:35:
[...]

Strava kijkt ook alleen naar "beweegtijd".
In het vorbeeld van Michael: 1.626.000 J / 6.932 s = 234,5 W

De Garmin link doet het niet.
Fixed that

Maar dus ook totale kj / tijd is bij Garmin dus anders (1775 kcal / 1:55:30 ).

Ik snap er echt geen kloot van... Zeer frustrerend.

Edit: ter info trouwens. Met mijn 4iiii left only PM heb ik dit "probleem" niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Michaelg op 09-03-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Michaelg Bij mij lijken Garmin Connect en Strava gewoon altijd 1:1 te matchen. Soms zit er 1w verschil in, maar dat hou ik dan maar op afrondingsverschil.

Gister Garmin Connect en Strava.
Afgelopen zaterdag Garmin Connect en Strava.
En random rit een paar maanden geleden Garmin Connect en Strava.

Ik heb auto pause alleen aan staan 'when stopped', dus niet bij <10km/u ofzo, want dan ga je datapunten missen. Ook 'include zero's' staat gewoon aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 09-03-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-09 10:25
DDX schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:34:
Niet dat ik heel veel met intervals.icu doe, maar altijd grappig om plaatjes te vergelijken (heel 2020) :

[Afbeelding]

Hartslag zones kloppen niet echt. recovery zou volgens intervals.icu tot 139bpm liggen.
Nou dan zit ik allang tempo te rijden.
Maargoed doe verder niet echt dingen met hartslag (behalve er wel naar kijken en meenemen in m'n hoofd zegmaar)
Ook geen idee hoe die hartslag zones precies liggen, rusthartslag, max en omslagpunt heb ik wel 'kloppend' ingevuld. (kloppend zover hartslag niet verschilt van dag tot dag)
Ik had eerst ook problemen om die hardslagzones goed te krijgen in intervals.ocu.

Je moet bij intervals.icu eerst de rust en max en omslagpunt goed invullen en dan op re-calculate klikken en dan pas op save. (en vinkje voor naar vorige ritten terugrekenen aanvinken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Michaelg schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:20:

Strava:

Garmin:
‘Garmin Connect ’

TR:

Fit file
Ik heb bij mij eens een ritje vergeleken maar bij mij scheelt het wel een paar Watt, maar niet zo veel als bij jou:
197W (Strava) vs 200W (Garmin):
https://connect.garmin.com/modern/activity/6348615578
https://www.strava.com/activities/4864643064

279 (Strava) vs 283 (Garmin):
https://connect.garmin.com/modern/activity/6367621973
https://www.strava.com/activities/4884050756

Kilojoules komen ook overeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

koentjuh1987 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:34:
[...]

de auto pauze van strava wil bij mij nog wel eens haperen/niet functioneren..wat alsnog leidt tot een lager gemiddelde etc.. als bijv het wachten bij een verkeerslicht..
ja dat idee heb ik ook, opzich verder geen probleem enige jammere is dat dit niet consistent is voor mijn gevoel...dan word het natuurlijk lastig vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Nutterd schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:43:
[...]

ja dat idee heb ik ook, opzich verder geen probleem enige jammere is dat dit niet consistent is voor mijn gevoel...dan word het natuurlijk lastig vergelijken.
Maar voor @Michaelg gaat het om dezelfde FIT file gemaakt met zijn Garmin device die ge-upload wordt naar Strava denk ik? Dan maakt de auto-pause functionaliteit van de strava app niet uit toch? Hooguit wat Strava achteraf nog van de fit file bakt.

Of begrijp ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Kluus schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:46:
[...]

Maar voor @Michaelg gaat het om dezelfde FIT file gemaakt met zijn Garmin device die ge-upload wordt naar Strava denk ik? Dan maakt de auto-pause functionaliteit van de strava app niet uit toch? Hooguit wat Strava achteraf nog van de fit file bakt.

Of begrijp ik iets verkeerd?
van mij uit gaat ook om een Garmin welke de data deelt met Strava (ik ga ervanuit via FIT-file?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Nutterd schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:43:
[...]

De auto pause van Strava werkt naar mijn beleving prima hoor. Het gaat vaak mis als je auto pause in Garmin aan hebt staan met een bepaald km/u limiet of dat je vaak GPS signaal verliest. Je Garmin stopt dan gewoon met opnemen en Strava probeert dan de gaps in te vullen tussen waar de meting gestopt is, waar je volgende meetpunt ligt en hoeveel tijd er verstreken is. Op je Garmin is je gemiddelde km/u dan hoger dan op Strava, maar dan ben je jezelf gewoon aan het voorliegen als je mij vraagt :+ (valt me bij de club altijd op hoeveel mensen dit doen en de teller ook handmatig aan/uit zetten bij de start of als ze bijna thuis zijn, om maar een zo hoog mogelijk getal op hun tellertje te zien staan).

De enige reden dat ik auto pause when stopped wel aan heb staan is omdat anders tijdens een koffiestop de timer gewoon doorloopt (en je gemiddelde op de Garmin dus ook daalt). Strava filtert dit er achteraf wel uit, maar op een lange rit is het wel fijn als wat op je schermpje staat enigszins klopt met de werkelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Mwah dat zou ik niet zo snel zeggen.
Hartslag kan ook om andere redenen opeens wat hoger zijn.
Mijn ritje van afgelopen zaterdag had ik helemaal geen mega power waardes maar hartslag was denk wel 20 slagen hoger dan ik op basis van power zou verwachten.
Ik hou het op koudere weer, frisse wind in gezicht.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Ypuh schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:50:
[...]

De auto pause van Strava werkt naar mijn beleving prima hoor. Het gaat vaak mis als je auto pause in Garmin aan hebt staan met een bepaald km/u limiet of dat je vaak GPS signaal verliest. Je Garmin stopt dan gewoon met opnemen en Strava probeert dan de gaps in te vullen tussen waar de meting gestopt is, waar je volgende meetpunt ligt en hoeveel tijd er verstreken is. Op je Garmin is je gemiddelde km/u dan hoger dan op Strava, maar dan ben je jezelf gewoon aan het voorliegen als je mij vraagt :+ (valt me bij de club altijd op hoeveel mensen dit doen en de teller ook handmatig aan/uit zetten bij de start of als ze bijna thuis zijn, om maar een zo hoog mogelijk getal op hun tellertje te zien staan).

De enige reden dat ik auto pause when stopped wel aan heb staan is omdat anders tijdens een koffiestop de timer gewoon doorloopt (en je gemiddelde dus ook daalt). Strava filtert dit er achteraf wel uit, maar op een lange rit is het wel fijn als wat op je schermpje staat enigszins klopt met de werkelijkheid.
ik heb mijn Garmin nu niet bij de hand, autopause heb ik aanstaan juist zodat ik bij stoplichten enzo niet handmatig aan en uit hoef te zetten maar hij staat op de standaard waarde (volgens mij automatische stop bij onder de 9.66km, maar deze misschien eens op 0 proberen te zetten)

hoe hoog dat gemiddelde is maakt me niet uit vind het gewoon irritant als het niet 1 op 1 overgenomen word...als mijn garmin zegt dat ik met 30.0 gemiddeld thuis kom wil ik niet achteraf op strava 29.8 zien :*)

/edit: overigens zie ik ook heel veel mensen hun opname pas starten buiten de stad...dit doe ik zelf ook niet dat is in mijn ogen ook jezelf voor de gek houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Nutterd op 09-03-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
DDX schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:56:
[...]

Mwah dat zou ik niet zo snel zeggen.
Hartslag kan ook om andere redenen opeens wat hoger zijn.
Mijn ritje van afgelopen zaterdag had ik helemaal geen mega power waardes maar hartslag was denk wel 20 slagen hoger dan ik op basis van power zou verwachten.
Ik hou het op koudere weer, frisse wind in gezicht.
Met kou zou je HR in principe juist lager zijn.

Sure - er is een aantal variabelen (koffie, warmte, etc). Maar als je ervaring hebt in die variabelen kun je redelijk goed inschatten hoe klaar je lichaam die dag is om te presteren op basis van HR data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
@Kluus @Nutterd @Ypuh
Dit is zo'n beetje het enige wat ik mis sinds ik van runkeeper naar strava ben overgestapt: Runkeeper liet in de map heel mooi de pauze's zien. ik sync de activiteiten nog altijd naar runkeeper, dus heel soms wel eens leuk om ff te kijken. (volautomatisch, via tapiriik.com)
Dan zie je dus iets beter wat door de tool als pauzeren gezien wordt.
Ik heb zelf de indruk dat de aanwezigheid van een speedsensor de beweegtijd zou kunnen beinvloeden; als de sensor beweegt, geeft ie een meetwaarde door, als strava dat als bewegen ziet, dan zou dat kunnen verklaren dat de waardes dalen. Maar aan de andere kant, GPS wil ook wel eens pingpongen...
Garmin stuurt gewoon de hele fit file naar strava, want volgens mij zitten alle waardes er nog in, als je bij strava de raw file ophaalt (Ook de waardes die strava helemaal niet kan laten zien)

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
Requiem19 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:59:
[...]

Met kou zou je HR in principe juist lager zijn.

Sure - er is een aantal variabelen (koffie, warmte, etc). Maar als je ervaring hebt in die variabelen kun je redelijk goed inschatten hoe klaar je lichaam die dag is om te presteren op basis van HR data.
Nee, als het koud is moet het interne kacheltje hoger gestookt worden om je warm te houden en dus een hogere HR.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

In- en uitfietsen neem ik ook gewoon altijd mee, valt mij ook op dat sommigen dan hun device aan/uit zetten maar naar mijn bescheiden mening ben je dan een beetje te veel bezig met je gemiddelde op Strava.

Ik heb auto-pause wel op 5 km/u staan ofzo voor mijn "Wielrennen" profiel zo langzaam fiets ik toch nooit want dan val ik om en zo voorkom ik vooral dat hij steeds aan en uit springt als ik over het terras wandel ;). MTB profiel staat wel op 0 km/u (of "when stopped" dus).

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 09-03-2021 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Nutterd schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:57:
[...]

ik heb mijn Garmin nu niet bij de hand, autopause heb ik aanstaan juist zodat ik bij stoplichten enzo niet handmatig aan en uit hoef te zetten maar hij staat op de standaard waarde (volgens mij automatische stop bij onder de 9.66km, maar deze misschien eens op 0 proberen te zetten)
Er is nog een extra optie; 'autopause when stopped'. Die moet je hebben als je niet wil dat er een mismatch ontstaat tussen Garmin en Strava. Werkt ook gewoon het beste voor accurate gemiddeldes (met name vermogen). Je eerste aanzet is misschien wel je hoogste wattagepunt, maar als je dan <10km/u zit wordt die niet meegewogen. Ook met MTB'en heb je wel eens een steil dijkje dat je gewoon 500w aan het trappen bent maar nog geen 10km/u rijdt en hij dus gewoon op auto pause springt.

@Kluus Ook al staat die van mij op 0 km/u, volgens mij blijft hij op de pont en het terras wel gewoon op pause staan. Mogelijk komt dat door de snelheidssensor of vermogensmeter, maar dat ping-pongen van GPS of kleine bewegingen als je autopause op 0 zet valt dus wel mee.

[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 09-03-2021 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-09 15:01
Ypuh schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:50:
[...]

De enige reden dat ik auto pause when stopped wel aan heb staan is omdat anders tijdens een koffiestop de timer gewoon doorloopt (en je gemiddelde op de Garmin dus ook daalt). Strava filtert dit er achteraf wel uit, maar op een lange rit is het wel fijn als wat op je schermpje staat enigszins klopt met de werkelijkheid.
mij maakt het persoonlijk niet zo veel uit als het gemiddelde iets lager uitvalt. Ik ben zelf meer iemand die lekker een rondje rijd en gevoelsmatig terugkijkt naar waar en wanneer ik heb gereden. Al zou ik wel iets meer data kunnen gebruiken. Hartslagzones etc maar dan ben ik ook eerlijk. De apple watch die ik nu gebruik voor het tracken van mijn ritten volstaat maar daar hoort soms ook wat onnauwkeurigheid bij.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Ypuh schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:06:
[...]

Er is nog een extra optie; 'autopause when stopped'. Die moet je hebben als je niet wil dat er een mismatch ontstaat tussen Garmin en Strava. Werkt ook gewoon het beste voor accurate gemiddeldes (met name vermogen). Je eerste aanzet is misschien wel je hoogste wattagepunt, maar als je dan <10km/u zit wordt die niet meegewogen. Ook met MTB'en heb je wel eens een steil dijkje dat je gewoon 500w aan het trappen bent maar nog geen 10km/u rijdt en hij dus gewoon op auto pause springt.

@Kluus Ook al staat die van mij op 0 km/u, volgens mij blijft hij op de pont en het terras wel gewoon op pause staan. Mogelijk komt dat door de snelheidssensor of vermogensmeter, maar dat ping-pongen van GPS of kleine bewegingen als je autopause op 0 zet valt dus wel mee.
thanks! dan ga ik dat eens proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:06:
[...]

Ja waarschijnlijk komt dat door je sensoren gekoppelt zijn, ik kan dat ook wel weer eens uittesten, maar op een terras zou het kunnen dat 'ie de connectie met je sensoren verliest (afhankelijk van hoe ver je van je fiets durft te gaan of hoe lang je blijft zitten natuurlijk ;)) als ie dan daardoor over gaat naar GPS snelheid wordt je gewandel wel meegenomen denk ik.

Ik zal het ook weer eens proberen binnenkort (als de terassen weer open zijn dan...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
pier87 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:44:
over nieuwe fietsen gesproken etc. Ik wil graag een nette naamsticker op mn fiets. En dan niet die simpele opplaksticker van Pro-Bike Sticker.

Ik wil graag een transparante, dus dat mijn naam op de lak geplakt is en niet dat zwarte eromheen zoals bij probike sticker.

Heeft iemand een geschikt adres? Zou bijvoorbeeld mijn naam in het lettertype van mn fiets willen hebben. (Emonda).
Hier misschien? https://www.unlimitedwebshop.nl/c-3411796/frame-stickers/

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:22

McMiGHtY

- burp -

Mistraller schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 00:33:
[...]

Maar dan mag je de kilometers optellen toch? 8)
Wij rijden vanwege de kids altijd solo, maar ik denk dat het niet lang duurt dan kunnen ze wel 2 uurtjes alleen zonder gedoe. Samenrijden zal alleen geen wekelijkse gewoonte worden denk ik, we rijden andere snelheden en met andere gewoontes, en ook vaak om lekker ff alleen te zijn. Maar af en toe is natuurlijk geweldig.

Enfin; we gunnen elkaar onze ritjes, en ik vind het heerlijk om te zien dat ze op haar prachtige fiets in een chagrijnige bui kan wegfietsen om dan met een vette glimlach thuis te komen. Dan ben ik (bijna!) net zo blij. O+
Om hem maar in te koppen.. Jij hebt Internationale Vrouwendag ook weer overleefd? :P O-)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

En dat zeker.

Alle gekheid op een stokkie, mijn dame heeft ook een racefiets, fietst alleen niet zoveel en zovaak maar heeft andere hobbies die tijd kosten en waar ik helemaal niks mee heb. Elkaar die vrijheid gunnen is mijn inziens de basis voor een goede relatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Nu het over HR zones gaat.. welke methode gebruiken jullie voor het bepalen daarvan?

Ik ken mijn rust HR en mijn max HR. Wahoo kan dan zelf de zones (Z1-5) berekenen, maar ik heb het idee dat Z5 wat hoog ligt. Online zijn er verschillende methodes, sommingen gaan niet eens uit van je rust HR.

Hoe berekenen jullie de zones?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09 14:36
Kluus schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:01:
In- en uitfietsen neem ik ook gewoon altijd mee, valt mij ook op dat sommigen dan hun device aan/uit zetten maar naar mijn bescheiden mening ben je dan een beetje te veel bezig met je gemiddelde op Strava.
Of ze zijn er op gesteld hun woonadres niet openbaar te maken, wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DieAnder schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:35:
[...]

Nou, ik ken de personen waar ik het over heb wel hoor, dat is niet de reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-09 19:18
@BreadFan Er zijn wel wat sites die op basis van je maximale hartslag een idee van je omslagpunt kunnen berekenen. Het zou ongeveer op 80-85 % van de maximale hartslag kunnen liggen. Maar helaas met dit soort berekeningen, het is een indicatie, geen zekerheid. Zou je het (vrijwel) exact willen weten, zou je het bij een sportmedisch centrum moeten laten testen. Dan wordt het omslagpunt nauwkeurig bepaald en krijg je een overzicht met de verschillende zones.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

DieAnder schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:35:
[...]

privacy mode ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
Michaelg schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:38:
[...]

Fixed that

Maar dus ook totale kj / tijd is bij Garmin dus anders (1775 kcal / 1:55:30 ).

Ik snap er echt geen kloot van... Zeer frustrerend.

Edit: ter info trouwens. Met mijn 4iiii left only PM heb ik dit "probleem" niet.
Ja raar. Als ik de ruwe data bekijk (in Golden Cheetah) komt dat overeen met Strava. Zou betekenen dat Garmin iets verkeerd doet.
Wellicht is de .fit-file die je had gelinkt de export uit strava?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:32
Kluus schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:01:
Ik heb auto-pause wel op 5 km/u staan
Ik op 25 km/u, ik ga niet met een gemiddelde onder de 30 thuiskomen O-)

Maar vaak wordt het laat aan en vroeg uitdrukken gedaan om aan een hoger gemiddelde te komen. Of wordt het gebruikt door personen die niet weet hoe je een privacyzone instelt.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Michaelg @Ypuh inmiddels ook al via marktplaats een geschikte stages PM kunnen vinden, wel M8000 ipv M8100 maar het is allebij Hollowtech 2 dus ik ga er van uit dat dat past. Met een beetje geluk vanmiddag al testen als het droog blijft :).

Edit: helaas m8000 en m8100 zijn toch niet compatible verkoper had hetzelfde probleem.

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 09-03-2021 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Michaelg schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:00:
[...]

Nee, als het koud is moet het interne kacheltje hoger gestookt worden om je warm te houden en dus een hogere HR.
Nee, als het warm wordt verlies je vocht, wordt je bloedplasma volume lager en zal je hart harder moeten werken (hoger stroke volume) om de bloeddruk bij inspanning stabiel te houden.

Zie bijvoorbeeld:
In summary, during heat stress preload and afterload decrease, while inotropy increases to maintain or increase stroke volume (Table). Heart rate increases through a direct effect of local heat on the sinoatrial node in combination with withdrawal of parasympathetic neural activity coupled with increases in cardiac sympathetic neural activity. These combined stroke volume and heart rate responses result in large increases in cardiac output during the heat stress. During cold stress, preload and afterload increase, with no quantifiable change in inotropy (Table). Heart rate does not change, possibly because of a baroreflex suppression, with the net result being no significant changes in cardiac output during cold stress. Changes in cardiac output and function are proposed to mechanistically contribute to decreases in orthostatic tolerance during heat stress and improvements in orthostatic tolerance during cold stress.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3076691/

Meer algemene uitleg:
https://www.sciencedirect...cle/pii/S2213422016300671

[ Voor 3% gewijzigd door Requiem19 op 09-03-2021 12:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-09 23:02

Fisico

by Fabian

Nutterd schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:57:
/edit: overigens zie ik ook heel veel mensen hun opname pas starten buiten de stad...dit doe ik zelf ook niet dat is in mijn ogen ook jezelf voor de gek houden.
Pre-corona deed ik dat ook altijd om er voor te zorgen dat ik niet als een soort van kamikaze door de stad heen ging. Voor de vergelijkbaarheid van de ritjes is het ook wel fijn. De bulk van de verkeerslichten en ontwijkacties / noodstops zijn tussen huis in Utrecht en het bordje einde Utrecht.

In het begin van Corona dacht ik laat ik mijzelf niet teveel belasten en het gemiddelde minder belangrijk maken en doe ik redelijk aan en uit van deur tot deur. Het scheelt ook weer 3 kilometer per ritje en bij 100 ritjes toch weer 300 km. Zo loop ik ook altijd x,1 km hard. Alle beetjes helpen ;)

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:03
Michaelg schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:00:
[...]

Dat is alleen als je heel erg weinig vermogen wegtrapt; zodra je een beetje vermogen produceert is de warmtelast (ca 3x het vermogen dat je rijdt) die je kwijt moet raken groter dan je "normale" warmteverlies en moet je lichaam extra gaan werken om de warmte af te voeren. Om dat ter bereiken gaan de adertjes in je huid open zodat je oppervlakte temperatuur toeneemt (en je mooi rood aanloopt).
Bij een lagere buiten temperatuur gaat het afvoeren van warmte makkelijker waardoor de doorbloeding van je huid afneemt minder toeneemt en het totale bloedvolume dat je hart moet rondpompen bij gelijk vermogen op de pedalen kleiner is en je hartslag afneemt.

(Daarnaast is de kans op uitdroging en dus indikking van je bloed waardoor je hart harder moet werken bij een lagere temperatuur ook kleiner; al compenseren veel mensen dit door in de winter alsnog te weinig te drinken :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Fisico schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:01:
[...]

Pre-corona deed ik dat ook altijd om er voor te zorgen dat ik niet als een soort van kamikaze door de stad heen ging. Voor de vergelijkbaarheid van de ritjes is het ook wel fijn. De bulk van de verkeerslichten en ontwijkacties / noodstops zijn tussen huis in Utrecht en het bordje einde Utrecht.

In het begin van Corona dacht ik laat ik mijzelf niet teveel belasten en het gemiddelde minder belangrijk maken en doe ik redelijk aan en uit van deur tot deur. Het scheelt ook weer 3 kilometer per ritje en bij 100 ritjes toch weer 300 km. Zo loop ik ook altijd x,1 km hard. Alle beetjes helpen ;)
Ja ok, ik woon in Venlo daar zal het iets minder "wild" zijn dan in Utrecht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
@Requiem19 en @Gebanned ah weer wat geleerd. Thanks!!

@jasperdeman de fit komt uit Garmin....zij negeren bepaalde data maar ik kan nergens vinden hoe en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Iemand nog een tip voor een zalfje oid om op schuurplekjes bij de liezen te smeren _NA_ het fietsen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:26
(jarig!)
McMiGHtY schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:41:
Iemand nog een tip voor een zalfje oid om op schuurplekjes bij de liezen te smeren _NA_ het fietsen?
Sudocreme _/-\o_

Mensen met (kleine) kinderen kennen dit waarschijnlijk wel.

[ Voor 11% gewijzigd door wisselwerking op 09-03-2021 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
McMiGHtY schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:23:
[...]

Om hem maar in te koppen.. Jij hebt Internationale Vrouwendag ook weer overleefd? :P O-)
Niet mee bezig geweest. Op 19 november merk ik per slot van rekening ook niks.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Mistraller schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:01:
[...]

Ik heb goede hoop voor 14 maart..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

wisselwerking schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:56:
[...]

Sudocreme _/-\o_

Daar koop je normaal gesproken grote potten van inderdaad, ga is kijken of we nog iets hebben liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Mistraller schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:01:
[...]

wie weet heb je op 14 maart geluk! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

McMiGHtY schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:07:
[...]

aah shit er was iemand me voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
[...]

Sudocreme _/-\o_

Inderdaad, voordeel ook met kleine kinderen is dat je het altijd bij je hebt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Requiem19 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:00:
[...]

Nee, als het warm wordt verlies je vocht, wordt je bloedplasma volume lager en zal je hart harder moeten werken (hoger stroke volume) om de bloeddruk bij inspanning stabiel te houden.

Zie bijvoorbeeld:

[...]

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3076691/

Meer algemene uitleg:
https://www.sciencedirect...cle/pii/S2213422016300671
In het tweede artikel wat je linkt hebben ze het er overigens over dat HR bij zowel de lage als de hoge temperaturen hoger was dan bij de 22 graden test.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EWibjIQ8aTrRtuaUg-O6EzsuJk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VpmiQIcWgelbn9XJvbDgteuO.png?f=user_large
Tot 60% vo2 max (70%ftp) was deze significant lager. Pas bij maximale effort raakt de HR minder hoog bij koude en warme temperaturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-09 17:03
Fisico schreef op maandag 8 maart 2021 @ 23:09:
[...]

Op dit moment heb ik nog een 52 voor, dus daar moest nog iets aan worden gedaan. Maar hier op de Utrechtse Heuvelrug hoe ik meestal ergens rond de 45 op met bijtrappen en dan ben heb ik nog wel wat kransjes over.

Na wat puzzelen op een site met verhoudingen en omwentelingen per minuut denk ik dat een 48/35 met 10/33 toch de beste verhouding voor mijn alles fiets is. Daarmee kan ik @Stufferdt nog eens verslaan in een sprintje en toch ook zonder echt harken een berg op.
Haha grapjas. We gaan het zien >:)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
Michaelg schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:17:
@Requiem19 en @Gebanned ah weer wat geleerd. Thanks!!

@jasperdeman de fit komt uit Garmin....zij negeren bepaalde data maar ik kan nergens vinden hoe en waarom.
Wat ik raar vind is dat Garmin wel een grotere totale arbeid heeft dan Strava.
Het is natuurlijk ook maar de vraag of de systemen de totale arbeid berekenen op basis van het gehele dataprofiel of o.b.v. de gemiddelde vermogen*beweegtijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
jasperdeman schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:16:
[...]

Wat ik raar vind is dat Garmin wel een grotere totale arbeid heeft dan Strava.
Het is natuurlijk ook maar de vraag of de systemen de totale arbeid berekenen op basis van het gehele dataprofiel of o.b.v. de gemiddelde vermogen*beweegtijd.
Ja als je via fitfileviewer alle data extract naar CSV (dan krijg je dus alle geregistreerde timestamps en bijbehorende waardes (wattage/cadans/hr etc) en dan het gemiddelde neemt van de kolom wattage, dan komt er dus een andere waarde uit dan die GC zelf laat zien.
Zij nemen dus bewust sommige timestamps/records niet mee in de calculaties. Maar ik kan dus nergens vinden waarom ze dit doen en op basis waarvan ze dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
Michaelg schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:20:
[...]

Ja als je via fitfileviewer alle data extract naar CSV (dan krijg je dus alle geregistreerde timestamps en bijbehorende waardes (wattage/cadans/hr etc) en dan het gemiddelde neemt van de kolom wattage, dan komt er dus een andere waarde uit dan die GC zelf laat zien.
Zij nemen dus bewust sommige timestamps/records niet mee in de calculaties. Maar ik kan dus nergens vinden waarom ze dit doen en op basis waarvan ze dat doen.
In principe zou je de som van de kolom wattage moeten nemen. Dat zou de totale arbeid moeten zijn. Dat delen door het aantal seconden beweegtijd geeft gemiddeld vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
McMiGHtY schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:08:
[...]

Daar koop je normaal gesproken grote potten van inderdaad, ga is kijken of we nog iets hebben liggen.
Je hebt ook mini potjes voor in je zadeltas oOo

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
ElGreco schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:28:
[...]

Je hebt ook mini potjes voor in je zadeltas oOo
Onderweg, serieus?

Ik heb soms last bij heel ver en heel veel zweet (zweet/vocht is echt een killer qua schuurplekken).

Dan smeer ik thuis een goede lik Assos Chamois Creme. Heel soms moet ik dan na afloop thuis nog wat Sudocreme smeren, maar over het algemeen niet.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcQcJzyFA2lX-w8d3rLn6B9PW_koz2Z1v6i5-RxcE1WCkW6GXUjVZQ&usqp=CAc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Die gebruik is dus ook, zeker bij het binnenfietsen, maar ik merk dat ik denk ik de nieuwe broek van de club niet helemaal lekker heb zitten, dus nu een paar schaafplekjes die heul vervelend zijn.

Onderweg eigenlijk nooit bijsmeren, maar goed, ben nog niet verder dan 300km gekomen in 1x..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:55
mhr-zip schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:38:
[...]

Onderweg, serieus?

Ik heb soms last bij heel ver en heel veel zweet (zweet/vocht is echt een killer qua schuurplekken).

Dan smeer ik thuis een goede lik Assos Chamois Creme. Heel soms moet ik dan na afloop thuis nog wat Sudocreme smeren, maar over het algemeen niet.

[Afbeelding]
Ik gebruik ook de Assos creme. Voor de rit aan even smeren, hoeveelheid afhankelijk van de warmte en afstand. Werkt perfect, daarna geen extra verzorging nodig.
McMiGHtY schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:41:
Die gebruik is dus ook, zeker bij het binnenfietsen, maar ik merk dat ik denk ik de nieuwe broek van de club niet helemaal lekker heb zitten, dus nu een paar schaafplekjes die heul vervelend zijn.

Onderweg eigenlijk nooit bijsmeren, maar goed, ben nog niet verder dan 300km gekomen in 1x..
Onderweg bijsmeren doe ik ook niet. En voor indoor gebruik ik het inderdaad ook. Klinkt inderdaad als een issue met de broek/zeem. Anders voor de zekerheid even testen door een andere broek te pakken de volgende rit? Dan weet je voldoende lijkt me.

[ Voor 31% gewijzigd door MaSw85 op 09-03-2021 14:43 ]

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Nu online
Je stopt toch alles in je zadeltas of niet soms?

Wij hebben altijd zo'n mini potje in de auto. Je weet nooit wanneer je de grote pot in de luiertas vergeet te doen. Is toch een keer van pas gekomen na een fietstocht op een warme dag...........

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:07

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Als het open ligt gebruik ik bepanthol, voor de babypoepjes, maar goed die had ik liggen. Verder dan 200km ben ik nog niet geraakt.
Onderweg nog nooit gesmeerd. Voor vertrekken sudocreme. Als blijkt dat het niet voldoende was, bepanthol achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
McMiGHtY schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:41:

Ff nieuwe zeem in laten naaien.
Joindry schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:43:
Als het open ligt gebruik ik bepanthol, voor de babypoepjes, maar goed die had ik liggen. Verder dan 200km ben ik nog niet geraakt.
Onderweg nog nooit gesmeerd. Voor vertrekken sudocreme. Als blijkt dat het niet voldoende was, bepanthol achteraf.
Inderdaad, als de billetjes echt openliggen is Bepanthol beter.
ElGreco schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:42:
[...]

Je stopt toch alles in je zadeltas of niet soms?

Wij hebben altijd zo'n mini potje in de auto. Je weet nooit wanneer je de grote pot in de luiertas vergeet te doen. Is toch een keer van pas gekomen na een fietstocht op een warme dag...........
Bij terugkomst bij de auto oké, maar om het mee te nemen tijdens het fietsen gaat mij zelfs wat ver.

[ Voor 49% gewijzigd door mhr-zip op 09-03-2021 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Nu online
Maar is de zeem het probleem of een verkeerd geplaatste naad?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

[...]

Sudocreme _/-\o_

De babydoekjes en de crèmes wat een extra kennis doe ik hier op. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Nutterd schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:09:
[...]

Ja ok, ik woon in Venlo daar zal het iets minder "wild" zijn dan in Utrecht...
Een fiets met een blauw voorwiel heeft je nooit gezien, dat is een wetmatigheid inmiddels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
Fisico schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:51:
[...]

De babydoekjes en de crèmes wat een extra kennis doe ik hier op. :+
Je vergeet een keer je rubber en je leert het snel genoeg O-)
Fisico schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:52:
[...]

Een fiets met een blauw voorwiel heeft je nooit gezien, dat is een wetmatigheid inmiddels.
De "voor een paar euro paar maand, hoef ik helemaal niet meer na te denken"-fietser.

*O* *O*

[ Voor 38% gewijzigd door mhr-zip op 09-03-2021 14:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-09 07:59
mhr-zip schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:52:
[...]

Je vergeet een keer je rubber en je leert het snel genoeg O-)
Daarom rijd ik alleen maar tubeless Pirelli's, kan niet misgaan! Tenzij je lek rijd, dan heb je dat rubber wel nodig!

Gebruik inderdaad ook die Assos creme!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

ElGreco schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:47:
Maar is de zeem het probleem of een verkeerd geplaatste naad?
Op zowel links als rechts op gelijke plekken een schuurplek, toch uitvoerig gepast.Wellicht niet de zeem zelf, maar wel de broek. Ik blijf wel bij m'n Assos broeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:55
rolandos582 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:54:
[...]

Daarom rijd ik alleen maar tubeless Pirelli's, kan niet misgaan! Tenzij je lek rijd, dan heb je dat rubber wel nodig!

Gebruik inderdaad ook die Assos creme!
Ik denk dat bij gebruik van een tubeless Pirelli het juist mis gaat in deze kwestie :+

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-09 14:33
[...]

Onderweg, serieus?

[Afbeelding]
Van Muc-Off heb ik nu deze pot. Het smeert en ruikt lekker en bevalt me goed tijdens het fietsen. Helaas niet goedkoop.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1320/6923/products/339-Athlete-Performance-Chamois-Cream-9_9cf2e7c3-885f-4739-91e8-66c7e5f4ce2e.jpg?v=1613034866%5Bb%5D%5B/b%5D

[ Voor 14% gewijzigd door Willem30 op 09-03-2021 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 14:13

Grin

Ride si sapis.

Muc Off, altijd +1.
Ik heb van mijn leven nog niet van die zeem creme gebruikt. Tijdens mijn jeugdjaren 7-12(?) fietste ik zelfs met een onderbroek in de wielerbroek. Vond dat anders maar een rare/smerige bedoeling... M'n vader heeft me daar regelmatig op gewezen maar ik hield vol: je gaat toch ook niet zonder onderbroek in een normale broek! Ik was toen (dus altijd al?) al raar... :+
Maar ik ben wel helemaal fan van goede broeken/zemen. Ik heb inmiddels alle clubkleding laten voorzien van een goede zeem en ben helemaal tevreden! Verder druk bezig m'n Q36.5 collectie uit te breiden; die meuk is nu geregeld tegen redelijke prijzen te bemachtigen. Er komt binnenkort wel weer een grote(re) post in: Het grote fietskleding topic. Er zijn nog steeds kledingstukken/bestellingen onderweg. :$

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:27
McMiGHtY schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:41:
Assos skin repair. Top spul, ik gebruik het wel eens als ik last heb na een tijdje niet fietsen (komt nog zelden voor overigens). Paar dagen smeren voor het slapen gaan en het is over en komt niet meer terug.

https://www.futurumshop.n...pEm2IcC9fVDIaAg93EALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 25-09 18:41

Galois

1811 - 1832

Gewoon (nog) vaker fietsen!

Ik had vroeger altijd last van mijn kont, van alles geprobeerd. Het enig wat een beetje hielp, was een goed broekje. Maar ook dat was geen heilige graal. Vooraf heb ik ook vaak vaseline gesmeerd, dat hielp redelijk. Achteraf inderdaad vaak sudocrem.

Tegenwoordig helemaal niets en is mijn kont kennelijk gewend aan het aantal km dat ik fiets :) Nooit meer last van mijn kont...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Die skin repair creme van Assos heb ik ook goede ervaringen mee. Dat chamois creme daarentegen niet, ik kreeg daar sneller zitvlak ontstekingen van, misschien dat je de huid als het ware dichtsmeert ofzo? Ik weet het niet precies.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05:20
Grin schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:23:
Muc Off, altijd +1.
Ik heb van mijn leven nog niet van die zeem creme gebruikt. Tijdens mijn jeugdjaren 7-12(?) fietste ik zelfs met een onderbroek in de wielerbroek. Vond dat anders maar een rare/smerige bedoeling... M'n vader heeft me daar regelmatig op gewezen maar ik hield vol: je gaat toch ook niet zonder onderbroek in een normale broek! Ik was toen (dus altijd al?) al raar... :+
Maar ik ben wel helemaal fan van goede broeken/zemen. Ik heb inmiddels alle clubkleding laten voorzien van een goede zeem en ben helemaal tevreden! Verder druk bezig m'n Q36.5 collectie uit te breiden; die meuk is nu geregeld tegen redelijke prijzen te bemachtigen. Er komt binnenkort wel weer een grote(re) post in: Het grote fietskleding topic. Er zijn nog steeds kledingstukken/bestellingen onderweg. :$
Tot ik in dit topic zat was het mij niet eens bekend dat je geen onderbroek hoorde te dragen in een fietsbroek.... :o (En heb daarvoor toch al flinke ritten gemaakt.)

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Grin schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:23:
Muc Off, altijd +1.
Haha, ik probeer me een beetje in te houden dit jaar (is alweer mislukt, ga volgende maand een nieuwe uitgebreide bikefit doen en heb zojuist een Stages in ontvangst mogen nemen voor de MTB). Qua kleding ben ik vooral benieuwd wat onze nieuwe clubkleding van Bioracer gaat doen. Heb de samples al even mogen voelen en ziet er goed uit. Die zogenaamde 'b-merken' hebben de afgelopen jaren ook niet stil gestaan in hun ontwikkeling. Assos/Q36.5 blijft toch wel het summon, gevolgd door de betere hipstermerken als MAAP, Rapha etc. maar die beginnen toch wel errug duur te worden zo. M'n Q36.5 Elite broek was met 50% korting en kortingscode nog steeds zo'n €160 8)7 . Als die nou simpelweg wat langere pijpen had gehad i.p.v. dat ze eruit zien als hotpants, dan was het denk ik wel m'n favoriete broek geweest. Nu ben ik er eigenlijk niet eens echt happy mee (voelt net als een nachtmerrie waarin ik per ongeluk in m'n boxershort slaapwandelend naar buiten gelopen ben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
McMiGHtY schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:07:
[...]

3,141592653589793238462643383279 O+
McMiGHtY schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:08:
[...]

Kleine potjes kreeg je altijd gratis in je "Blije doos" :X
Nu heb ik alleen nog sudo -i.
[...]

Onderweg, serieus?

Met vierdaagses heb ik altijd gewone nivea. Na 240.000 stappen in 4 dagen geen schuurplekje te bekennen ondanks een harig onderstel. Met fietsen nooit klachten gehad eigenlijk, buiten een ingegroeide haar soms, maar dat verhelp je niet met smeren.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-09 17:03
Ik ben even een internetbestelling bij elkaar aan het klikken, maar heb nog wat keuzestress:
Heb de crankbrothers M19 in m'n mandje liggen als multitool.
Heb daarnaast nog binnenbandjes nodig: wat zijn prima bandjes? Conti race lijken populair, waar bijvoorbeeld Aktiv8 relatief slecht scoren. Bij Futurm scoor je conti's per 10 voor net geen 60 euro. Is dit de beste deal in town?
En ben aan het kijken naar bidons, gebruik nu tacx shiva (want cheap) maar vind er een raar (plastic)smaakje aanzitten. Ik leg ze weleens in de vriezer in de hoop dat dit helpt en ze gaan zo nu en dan in de vaatwasser, maar denk dat het simpelweg zo is.

Ik ben ook nog in de markt voor winterhandschoenen, maar overweeg hier nog even mee te wachten. De komende 3 weken overbrug ik vast wel met een setje lenen. Tegen die tijd beginnen langszaam de opruimingen met winterwanten volgens mij?

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Stufferdt schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:15:
Ik ben even een internetbestelling bij elkaar aan het klikken, maar heb nog wat keuzestress:
Heb de crankbrothers M19 in m'n mandje liggen als multitool.
Heb daarnaast nog binnenbandjes nodig: wat zijn prima bandjes? Conti race lijken populair, waar bijvoorbeeld Aktiv8 relatief slecht scoren. Bij Futurm scoor je conti's per 10 voor net geen 60 euro. Is dit de beste deal in town?
En ben aan het kijken naar bidons, gebruik nu tacx shiva (want cheap) maar vind er een raar (plastic)smaakje aanzitten. Ik leg ze weleens in de vriezer in de hoop dat dit helpt en ze gaan zo nu en dan in de vaatwasser, maar denk dat het simpelweg zo is.

Ik ben ook nog in de markt voor winterhandschoenen, maar overweeg hier nog even mee te wachten. De komende 3 weken overbrug ik vast wel met een setje lenen. Tegen die tijd beginnen langszaam de opruimingen met winterwanten volgens mij?
Bidons kan ik deze echt aanraden:

https://www.mantel.com/elite-fly-bidon

binnenbanden kan ik geen advies in geven, bij mij gaan ze allemaal kapot :( :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olivier2222
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-09 14:16
Stufferdt schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:15:Bij Futurm scoor je conti's per 10 voor net geen 60 euro. Is dit de beste deal in town?
Bij 12Gobiking zijn ze voor 40 euro per 10 te krijgen.
https://www.12gobiking.nl...enband-28-presta-10-stuks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09 14:36
Daar ben ik het mee eens ofschoon ze het niet leuk vinden in de vaatwasser.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

DieAnder schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:25:
[...]

Daar ben ik het mee eens ofschoon ze het niet leuk vinden in de vaatwasser.
wat gebeurd er mee dan? (die van mij gaan al +-10 maanden iedere week in de vaatwasser en verder geen problemen)

ze zijn nu alleen echt helemaal beschadigd omdat ik ze ook met mountainbiken/gravelbiken gebruik dus helemaal bekrast daarom nu meteen maar 2 setjes nieuwe besteld :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nutterd schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:27:
[...]

wat gebeurd er mee dan? (die van mij gaan al +-10 maanden iedere week in de vaatwasser en verder geen problemen)

ze zijn nu alleen echt helemaal beschadigd omdat ik ze ook met mountainbiken/gravelbiken gebruik dus helemaal bekrast daarom nu meteen maar 2 setjes nieuwe besteld :+
Hmm, die Elite Fly bidons zijn bij mij na de eerste rit waar ook maar een klein beetje zand omhoog kwam al meteen dusdanig bekrast dat de logo's niet meer zichtbaar zijn :D

Verder wel hele fijne bidons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knbs81
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-05 16:20
˝All out˝ doen jullie dit uit zadel of juist zittend?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KU2ZWXLjOWr1HFc5c7fFxsko9uE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJNHZLXSvYohjkPpbACCvYOr.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 246 ... 685 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).