Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 245 ... 685 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:34

Grin

Ride si sapis.

Even voor mijn begrip; ik heb werkelijk geen idee wat ik nu naast elkaar heb gezet. Wat dat betreft kunnen het beide endurance frames zijn of twee extreme race frames. Waar kijken we naar?
Zou @wisselwerking nu zo op mijn fiets kunnen wegrijden (even los van de maat uiteraard)? Zijn dit grote verschillen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RESPmanfaGeCUBJGfZryamD3QoY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NljZyqz07Kt7aDbyhDeg5LwR.png?f=fotoalbum_large

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Grin schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:21:
Even voor mij begrip; ik heb werkelijk geen idee wat ik nu naast elkaar heb gezet. Wat dat betreft kunnen het beide endurance frames zijn of twee extreme race frames. Waar kijken we naar?
Zou @wisselwerking nu zo op mijn fiets kunnen wegrijden (even los van de maat uiteraard)? Zijn dit grote verschillen?

[Afbeelding]
Dat gaat hij niet prettig vinden met 15mm langere reach en 8mm lagere stack. En dan ook nog een stijlere angle.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:26
(jarig!)
rolandos582 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:28:
[...]

Dat gaat hij niet prettig vinden met 15mm langere reach en 8mm lagere stack. En dan ook nog een stijlere angle.
Ik denk dat het wel meevalt. Het is niet zo dat ik een relaxte geometrie MOET hebben. En als ik op een fiets zit dan vind ik dat al gauw prettig. Paar weken terug nog MTB training gegeven op een kinderfiets omdat mijn vrijloop bevroren was. Daar heb ik ook heel veel plezier aan beleefd (heerlijk gooi en smijt fietsje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:32
rolandos582 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:28:
[...]

@Grin wat het mij zegt: Als je op je Look een 15 mm kortere stuurpen (dan origineel) en 8mm aan spacers neemt, zit je hetzelfde als op de Domane.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
  • Nu online
mhr-zip schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:03:
[...]

@Grin wat het mij zegt: Als je op je Look een 15 mm kortere stuurpen (dan origineel) en 8mm aan spacers neemt, zit je hetzelfde als op de Domane.
Maar hij zei, zou hij zo kunnen wegrijden. Met spacers kun je alles wel oplossen O-) of een andere stuurpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

mhr-zip schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:03:
[...]

Ja precies, zo kijk ik er ook tegenaan. Prima op te lossen met wat kleine aanpassingen. Geldt dat ook voor @Ypuh zijn S3 en bv. mijn fiets? Er zal hier en daar een spacertje tussen moeten en een kortere/langere stuurpen. Maar als dat alles is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:21
Als ik die maten altijd zo zie vraag ik me überhaupt af of je dat direct gaat voelen. Tuurlijk het zit anders en als je meerder uren achter elkaar op de fiets zit in een net iets andere houding krijg je daar mogelijk ook last van, maar direct?
Ik spring ook van de racefiets op de MTB op een '90 Gazelle met baan stuur op een jaren 70 Peugeot. Allemaal ver van dezelfde geometrie maar kan zonder problemen min. 2 uur op de fiets zitten.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
GWBoes schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:32:
Als ik die maten altijd zo zie vraag ik me überhaupt af of je dat direct gaat voelen. Tuurlijk het zit anders en als je meerder uren achter elkaar op de fiets zit in een net iets andere houding krijg je daar mogelijk ook last van, maar direct?
Ik spring ook van de racefiets op de MTB op een '90 Gazelle met baan stuur op een jaren 70 Peugeot. Allemaal ver van dezelfde geometrie maar kan zonder problemen min. 2 uur op de fiets zitten.
Als het allemaal binnen de grenzen van je lenigheid valt is het allemaal geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:59
Mijn fietsen zijn niet op de mm gelijk afgesteld, wel ongeveer.
Ik zou zeker niet zomaar uitgaan van stack/reach getallen van fabrikant om lengte stuurpen te kopen.
Soms tellen ze headset cover mee bijvoorbeeld in stack.

Vergeet ook reach van stuur niet mee te nemen bijvoorbeeld, kan ook zomaar 20 tot 30 mm verschil in zitten.

Die Trek en Look uit plaatje zijn met iets andere lengte stuurpen/reacht stuur redelijk vergelijkbaar.
Maar je gaat wel verschillen krijgen hoe de fiets aanvoelt door bijvoobeeld bb drop.

[ Voor 42% gewijzigd door DDX op 08-03-2021 12:50 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Grin schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:21:
Even voor mijn begrip; ik heb werkelijk geen idee wat ik nu naast elkaar heb gezet. Wat dat betreft kunnen het beide endurance frames zijn of twee extreme race frames. Waar kijken we naar?

[Afbeelding]
Zou je even zo lief willen zijn te verwijzen naar de website, lijkt mij uitermate informatief om niet zelf aan de slag te moeten met meetlatjes.:9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Joindry Oh ik dacht dat deze site wel algemeen bekend was, sure: https://geometrygeeks.bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Hier staat niks

[ Voor 90% gewijzigd door mhr-zip op 08-03-2021 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Grin schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:09:
[...]

Ja precies, zo kijk ik er ook tegenaan. Prima op te lossen met wat kleine aanpassingen. Geldt dat ook voor @Ypuh zijn S3 en bv. mijn fiets? Er zal hier en daar een spacertje tussen moeten en een kortere/langere stuurpen. Maar als dat alles is...
In principe is de S3 wel een vrij gemiddelde allemansvriend, maar zo te zien is mijn fiets wel 2 maatjes groter. Mijne staat op ongeveer 610mm stack en 395mm reach + 100mm stuurpen met een compact stuur etc.

Dingen als stuurpen hoek, balhoofd hoek, reach van het stuur, stuurbreedte etc. hebben ook allemaal nog wel de nodige impact. Een -15 graden stuurpen heeft een bijna 2 cm lagere stack dan een -6 graden stuurpen en een 42cm breed stuur staat ook weer een paar millimeter dichterbij dan een 44cm stuur.
Vision heeft bijv. ook 2 versies van hun geintegreerde cockpit, eentje met een paar graden sweep naar voren en een recht model. Dat scheelt ook al snel weer 2cm.

Afbeeldingslocatie: https://www.duckingtiger.com/wp-content/uploads/2019/08/Vision-Metron-5D-6D.png
Het is dus een beetje te simpel om alleen het frame te vergelijken en met de nodige aanpassingen is bijna alles wel passend te maken. Pas wanneer je lichaam afwijkt van het gemiddelde of je een fiets met een hele extreme geometrie kiest (lang en laag vs. kort en hoog) ga je mismatches krijgen.

In de prijscategorie <€1.200 zijn fietsen meestal redelijk gemiddeld qua geo, maar vanaf dat prijspunt moet je vaak al keuzes gaan maken voor bijv. een TCR of Defy en is het wel handig om in ieder geval de verhouding BBL/Lichaamslengte te weten.

[ Voor 158% gewijzigd door Ypuh op 08-03-2021 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
En even als vergelijk mijn Emonda en Domane :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/rCGqs3bv98vSNeYlTt0DlDW7.jpg

Beide heb ik een 100mm stem op zitten, maar bij de emonda stuur met 100mm reach, de domane stuur met 77mm reach.
En de domane heb ik een 3t superego 38cm stuur opzitten, op de emonda een bontrager xxx 42cm stuur. (zou ik eigenlijk nog wel willen aanpassen, merk dat die eigenlijk voor mooie net te breed is)

Zie trouwens dat de velobuild ook gewoon in de db staat, dus die er ook nog even bijgezet :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Lm6J4MK13uJw0RifZ5Jra3k9.jpg

Daar zit zelfde 3t superergo 77mm reach stuur op, alleen dan 40cm breedte. (ja van alle maten heb ik wat)
110mm stem en 6mm hogere headset cover.

[ Voor 45% gewijzigd door DDX op 08-03-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-09 16:08

DeFeCt

je wéét toch

-bolio- schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:52:
[...]

Ik heb 6x een steadyrack aan de muur in de garage hangen: https://eu.steadyrack.com/

Erg mooi systeem, maar helaas niet goedkoop.
Ik vraag me af of er veel veschil is met mijn oplossing :) https://www.decathlon.nl/...s/_/R-p-313305?mc=8576774 ...afgezien van de prijs :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Maar deze verschillen gaan toch nergens over @Ypuh?
Met enkele kleine tweaks kan jij hier toch ook prima op fietsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkzUMBRgks24odFX7TRrTqSihpA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LlODrVFAcSJ5ZdG6RBtQuPQB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
DeFeCt schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:35:
[...]

Ik vraag me af of er veel veschil is met mijn oplossing :) https://www.decathlon.nl/...s/_/R-p-313305?mc=8576774 ...afgezien van de prijs :)
Bij de ene hangt hij in je banden, aan de andere aan de binnenkant van je velg.

Als je velgen hebt van 200 euro per set is die van decathlon prima. Heb je carbonvelgen van 2000 euro, moet je dan besparen op je ophangsysteem (met kans op schade aan je velg)?

[ Voor 3% gewijzigd door mhr-zip op 08-03-2021 13:43 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 10:38
rolandos582 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:58:
Heeft iemand trouwens ervaring met het ophangen van hun fiets(en) en extra wielsets?

Bijvoorbeeld https://www.stasdock.com/...ucts/stasdock-happy-black

Of heeft iemand een mooi initiatief?
Ik heb zelf wat geklust uit een paar stukjes pallet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_qgKuVrgEqidP3bMFCbErHLRAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugSDg3RE9qiIVf1VrmxPhglt.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_ImUUP1xeTEmzv0XfGTmN1b0UI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZmPhEg6bxeVdkRgbyLesGwu.jpg?f=fotoalbum_large

Hij zou nog iets dichter op de muur mogen, dan heeft het stuur ook minder ruimte om te draaien. Verder wel happy mee en super simpel om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:49

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

dit vind ik wel leuk om te zien, ik heb mijn fiets natuurlijk gekregen en ben er super blij mee! wel blijft dan af en toe het idee hoe een fiets die qua geometrie perfect bij mij past zou verschillen (volgende bikefitter was een giant defy "veel meer" mijn ding dan de TCR die ik nu heb...

als ik de geometrie met elkaar vergelijkt lijkt het niet veel te schelen (rij nu met een korte stuurpen en een stapel spacers :( )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYq6Snl-14V82uKwjianF8g3VBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/argW2aGbuggXvEqY7EdOd6oE.png?f=fotoalbum_large

zou dit in de praktijk heel veel schelen qua fiets en zit?

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Nutterd schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:46:
Nee je rijdt hetzelfde, alleen dan zonder/minder spacers en niet met een kortere stuurpen (mits nu goed afgesteld).

[ Voor 56% gewijzigd door mhr-zip op 08-03-2021 13:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:05
Nutterd schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:46:
dit vind ik wel leuk om te zien, ik heb mijn fiets natuurlijk gekregen en ben er super blij mee! wel blijft dan af en toe het idee hoe een fiets die qua geometrie perfect bij mij past zou verschillen (volgende bikefitter was een giant defy "veel meer" mijn ding dan de TCR die ik nu heb...

als ik de geometrie met elkaar vergelijkt lijkt het niet veel te schelen (rij nu met een korte stuurpen en een stapel spacers :( )

[Afbeelding]

Dit scheelt veel qua spacers en stuurpen, aangezien je nu met spacers rijdt (weet niet hoeveel maar de Defy heeft al 24mm hogere stack, als je met 25mm spacers rijdt, heb je die hier niet nodig). Daarnaast scheelt de reach al 17mm, die heb je nu waarschijnlijk gecompenseerd met een kortere stuurpen (is deze 90mm), dan zou je gewoon met een 100mm stuurpen kunnen rijden en zit je alsnog comfortabeler op de fiets vanwege een kortere reach.

Lijkt allemaal weinig te schelen met die cm's/mm's. maar heeft dus redelijk wat effect op de hoeken waarin je liggen staat/zit.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
@Nutterd Reach is redelijk eenvoudig aan te passen.
Stack opzich ook maar dan krijg je dus spacers en dat ga je direct zien/ ziet er uiteindelijk minder mooi uit.
Naar mijn idee dus niet (mooi) passend te krijgen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Voor de liefhebbers van statistieken en wedstrijdwielrenners
van der Poels indrukwekkende Strade Bianche staat op strava

https://www.strava.com/activities/4901472414

[ Voor 3% gewijzigd door d-vine op 08-03-2021 13:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Grin schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:39:
Maar deze verschillen gaan toch nergens over @Ypuh?
Met enkele kleine tweaks kan jij hier toch ook prima op fietsen?

[Afbeelding]
Klopt, deze is nog wel passend te maken zonder al te gekke aanpassingen. Nu heb ik bij mijn Cervelo al een zero setback zadelpen, 10cm stuurpen, compact stuur met 70mm reach en 42cm stuurbreedte. Kort samengevat; alle denkbare mogelijkheden om de reach zo beperkt mogelijk te houden.

Deze Look heeft een iets steilere zitbuis (minder setback dus) en iets luiere balhoofdhoek (stuur dichterbij), waardoor die 10mm in reach nog wel te overbruggen is. Stack is vaak niet zo het probleem, naarmate je een groter frame neemt is de stack vaak 2 cm hoger terwijl de reach maar zo'n 5mm toeneemt.

Voor wie zegt dat een centimetertje meer of minder niet uitmaakt, dan kun je ook wel stellen dat diegene zijn of haar positie niet geoptimaliseerd heeft (hoeft ook niet), maar ik voel het direct als iets niet klopt aan mijn fietspositie. Het is niet dat ik dan het einde van de straat niet meer haal en mijn fietsen staan ook anders afgesteld, maar dat is een bewuste keuze.

Ga overigens volgende maand weer een nieuwe bikefit laten doen bij Databikefit.nl. Houding is op zich goed, maar wil nog een paar kleine dingen tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

ok, ik vind het top om te horen dat het de rijeigenschappen niet of nauwelijks aantast qua uiterlijk is het inderdaad minder maar dat is dan maar ff zo..bij een volgende fiets gaat het in overleg met de bikefitter uit welke fietsen ik mag kiezen...

ik heb ook gewoon een raar lichaam met hele lange benen en een kort bovenlichaam :+ dus zal tzt wel puzzelen worden

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Nutterd schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:01:
ok, ik vind het top om te horen dat het de rijeigenschappen niet of nauwelijks aantast qua uiterlijk is het inderdaad minder maar dat is dan maar ff zo..bij een volgende fiets gaat het in overleg met de bikefitter uit welke fietsen ik mag kiezen...
Bijv. Head Angle, BB Drop, Wheelbase en Trail zorgen wel voor andere rijeigenschappen.

Maar met Stack en Reach; maat = maat

Ik zou ook geen andere fiets kopen voor een paar spacers. Aan de andere kant voor de WAF: dit is niet de goede maat >:)
ik heb ook gewoon een raar lichaam met hele lange benen en een kort bovenlichaam :+ dus zal tzt wel puzzelen worden
Dat heet gewoon Endurance O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Ik ga niet overstappen van team-zadeltasje naar team-jerseypocket, maar ik heb er een gekocht om mijn telefoon in te doen (en huissleutel etc).

Nu leek het mij ook wel handig om er een paar euro voor het pontje in te doen, maar nu rolt alles alweer door dat tasje. Iemand een idee om klein spul op zijn plek te houden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 11:18
mhr-zip schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:17:
[...]

Ik ga niet overstappen van team-zadeltasje naar team-jerseypocket, maar ik heb er een gekocht om mijn telefoon in te doen (en huissleutel etc).

Nu leek het mij ook wel handig om er een paar euro voor het pontje in te doen, maar nu rolt alles alweer door dat tasje. Iemand een idee om klein spul op zijn plek te houden?
Babydoekjes! O-)
(of gewoon geld in een boterhamzakje en dan in je jerseypocket)

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

een vakje erin naaien waar je dan 2x2 euro in kan stoppen!

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 16:38
Afgelopen zaterdag dus naar de winkel in Leiden geweest (Raas Bikes) om te gaan kijken bij de Isaac Torus. Leuk uitje met het gezin ware het niet ietwat fris buiten voor de winkel maar je moet er wat voor over hebben :) Eenmaal aangekomen moest ik even wachten omdat het te druk was in de winkel dus de vrouw ging maar even wandelen met de kinderen.

Eenmaal binnen gelijk even naar de fiets gelopen en het zag er allemaal pico bello uit. Toen ik geholpen werd kwam de fiets naar beneden en heb ik buiten even heen en weer gereden op de fiets om te kijken of de maat voldeed. Dat ging allemaal helemaal prima! Zat lekker, banden waren nog wat fors opgepompt maar het rolde allemaal lekker. Schakelen als de brandweer en ja, top verder. Looks ook erg goed vind ik dus kat in het bakkie.

Echter was de prijs op het frame 2799 en niet de 2749 die ik verwachtte. Dus ik keek wat rond en kwam er achter dat de achterderailleur niet van Rival was maar de Force groep. En na wat verder inspecteren bleek eigenlijk alles van Force te zijn behalve de crank, die was van Rival. Dus ja hij was wel 50 eu duurder mar alsnog goedkoper dan wanneer ik hem volledig Force bij Isaac zou bestellen, ongeveer 150 euro dus :P Heyeee, inpakken maar!

Er was nog een bikefit gedaan om te controleren of er verder nog wat nodig was maar die bleek uiteindelijk niet het geval. Zadel werd nog even op de goede hoogte gezet en kreeg nog een zak met wat ventielen en afdichtrubbertjes etc. 2 nieuwe bidons erbij, komen altijd wel van pas (niet voor mijn fietsen overigens maar maakt niet uit!).

Daarna weer terug naar Amersfoort en de fiets even voorzien van pedalen en Garmin houder. De Fidlock base dingen van mijn racefiets gehaald en op de Torus gezet en dus helemaal klaar voor het eerste ritje.

Zondag even naar ouders gereden en goede vriend om te showen. Na het eerste onverharde pad zat ik gelijk een stuk lager :D Dat moest ik dus even goed vastzetten alleen was ik mn tool vergeten, gelukkig kon ik dat bij die vriend wel fixen. Later nog even halverwege de rit wat lucht uit de banden gelaten om te kijken hoe dat ging, ik vond hem over asfalt toch nog vrij hard ofzo. Merkte wel dat de grens tussen goede rolweerstand en lekker over overhard rijden vrij gevoelig is. De stukken op de weg erna voelde als toch wel wat meer werk, al is dat misschien nog vertekenend omdat ik ook meer tegen de wind in moest.. Maar nog even later een stukje achter een wielrenner gezeten die 34-35 reed en dat ging dan toch best makkelijk nog moet ik zeggen. Dus misschien was het toch alleen de wind die wat meer tegenzat. Daar is nog wat te testen in ieder geval!

Moet ik alleen nog even wat kleine tweaks doen met stuur wat iets verder naar voren moet buigen, shifters duwen teveel in mijn duim > wijsvinger stuk velletje en staan denk ik ook niet helemaal horizontaal nu dus iets naar boven. En ik denk dat ik dan ook gelijk even een spacertje wissel en het stuur al iets lager zet voor een iets agressievere houding. Al met al dus supertevreden met de nieuwe aanwinst!

Nu nog de berging even opruimen want zondagmiddag is er ook nog een 24" racefiets voor de oudste zoon gekocht die ook een plekje moet gaan krijgen. Zijn eerste racefiets, dus binnenkort bij de vereniging even langsgaan zodat ie een keer een training mee kan doen! Hij wilde de hele middag al voor de deur heen en weer rijden en om het blokje rondjes. Binnenkort dus maar eens met wat beter weer een kort tochtje doen :)

Nu willen jullie natuurlijk ook foto's, moet wel zeggen dat de echt mooie foto's nog moeten komen vind ik zelf, want in zonlicht komt hij nog mooier uit :D

Afbeeldingslocatie: https://onderdegrond.nl/meuk/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://onderdegrond.nl/meuk/2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://onderdegrond.nl/meuk/3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://onderdegrond.nl/meuk/4.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:41
@orange.x Feli!
fancy kleurtje :) ziet er goed uit

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05:20
mhr-zip schreef op maandag 8 maart 2021 @ 07:58:
[...]

Wat? 16d km per jaar!?

Als ik dat ga doen zit ik heel snel alleen op een flat en heb ik om het weekend de kinderen :/
Hahah, dat zit ik al, en geen kinderen, moet je nagaan hoeveel potentie er nog in mij zit. :+ :')
Bedoelde meer de verhouding hartslag en intensiteit. Had het idee dat anderen (n=1, maar dan nog) een stuk harder zouden rammen dan ik, maar dat lijkt redelijk mee te vallen.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
(jarig!)
@orange.x mooi. Ook genoeg mogelijkheden om fatsoenlijk te kunnen backpacken. Ben wel benieuwd hoe die 1x setup jou bevalt. Het lijkt mij persoonlijk te beperkt, maar misschien dat het meevalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Ypuh schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:03:
[...]

Haha, ik vind zulke verhalen fantastisch, ook vooral dat einde :+.

Zo zijn we allemaal begonnen. Wielrennen is een vrij 'eerlijke' sport. Mijn vader loopt elke dag 20 minuten en is ik gok zo'n 20-30kg te zwaar, maar noemt zichzelf fit (voor zijn leeftijd). Een aantal vrienden van mij voetballen/fitnessen en zien er afgetraind uit en noemen zichzelf fit en ik ken ook een paar die niet sporten maar wel gezond eten en zichzelf fit noemen. Als je ze allemaal op een fiets zet zullen ze het de eerste keer niet (veel) beter doen. Anderzijds ken ik ook wielrenners met een buik tot de bovenbuis, maar die wel 200km+ kunnen fietsen.

Het begrip 'fit' is dus nogal een rekbaar begrip, maar in termen van wielrennen geldt vaak dat we allemaal onderaan de ladder moesten beginnen. De één pikt het wat sneller op dan de ander (sommigen fietsen binnen een jaar op een tempo waar ik 4-5 jaar naar toe moest werken, en dan heb ik ook nog wel een beetje aanleg), maar iedereen boekt vooruitgang naarmate ze het vaker doen.

Tip: rustig aan (beginnen), dus niet volle bak in je hoogste hartslag zones. Ten eerste grote kans op overbelasting en ten tweede mentaal niet vol te houden. Ter referentie; mijn afgelopen jaar van bijna 16.000km heb ik welgeteld zo'n 8% van de tijd net onder of boven m'n omslagpunt gereden (Z4, 5, 6 & 7) en dat is inclusief een vol seizoen met Zwift races:
[Afbeelding]

Toegegeven; ik kan wel eens iets actiever fietsen, maar met doelloos rondjes fietsen kom je dus ook al een heel eind.
dat ziet er bij mij toch anders uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ccm5PxzzrMoivXu-9t9ijkH6Ys=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U2MPrQ8nd0YYbwx1LtJaSm6u.jpg?f=user_large
maar dat komt ook door de beperktere tijdinvestering :)

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 08-03-2021 14:52 . Reden: Plaatje van 2020 gepakt op 2 maanden dit jaar ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 16:38
wisselwerking schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:40:
@orange.x mooi. Ook genoeg mogelijkheden om fatsoenlijk te kunnen backpacken. Ben wel benieuwd hoe die 1x setup jou bevalt. Het lijkt mij persoonlijk te beperkt, maar misschien dat het meevalt.
Had niet afgelopen weekend maar die ervoor ook al een rondje op een Grail gereden met wat meer glooiing hier en daar dan afgelopen ritje. En daar vond ik het opzich ook geen probleem. Qua bereik is dit in totale zin in ieder geval voor kleinere verzetjes een heel stuk groter dan ik op mijn racefiets heb (11-42 + 42 vs 12-25 + 39-52) Dus ik merkte wel dat ik vooral op de laatste 4 gisteren al het werk deed. Maar ik merkte ook wel dat zodra ik op onverhard kwam ik eigenlijk gelijk wel door wilde trappen en ik ben geen gigantisch fan van malen maar meer van het "harken" zogezegd. Wat betreft onverhard vind ik het dus prettiger om een meer constante druk te voelen op de benen dan teveel van dat soort korte momentjes, wat ik eigenlijk op de weg ook wel meer heb.

Het nodigt in ieder geval wel uit om net wat zwaarder te gaan trappen en daar moet je net van houden. Maar dat ligt denk ik ook wel aan mijn rijstyle. Ik kan vaak ook gewoon niet echt rustig aan doen ofzo 8)

Die vriend van wie ik de Grail leende heeft ook al wat frametassen en dergelijke, het idee is ook wel, van hem uit in ieder geval, om eens dat soort tochtjes te maken. Daar voel ik ook wel wat voor dus in dat kader is het inderdaad handig dat er het een en ander gemonteerd kan worden ja! Maar zal dit jaar niet gebeuren nog denk ik zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
@Prulleman Deze is alleen van de afgelopen maanden denk ik? Aangezien ik tot nu toe vooral binnen gefietst heb ziet die er ook nog wat anders uit. Ik heb heel 2020 als referentie gepakt.

Qua power ziet mijn grafiek er wel heel anders uit overigens; dan pak ik wel meer zones dan alleen Z1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g08qjj8OZZIMXOaSSrC13ssy1is=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FWh9uwu00RlAsutqtpr40GZ4.jpg?f=fotoalbum_large

Doordat m'n max HR best hoog is (204), is die Z1 ook best groot (>148). Bij een heart rate van 149-165 zit ik al snel op 250w+ en heart rate Z6 heb je het al over 400w+.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6ZxCoMCoAy510fGJU_MqBRtdVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ccsTqLN3m2DXHvyJLBiipgxq.png?f=fotoalbum_large
Note: heart rate zone =/= power zone. Bovenin HR Z1 zit ik dus al in power Z2/3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ypuh schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:05:
@Prulleman Deze is alleen van de afgelopen maanden denk ik? Aangezien ik tot nu toe vooral binnen gefietst heb ziet die er ook nog wat anders uit. Ik heb heel 2020 als referentie gepakt.

Qua power ziet mijn grafiek er wel heel anders uit overigens; dan pak ik wel meer zones dan alleen Z1.

[Afbeelding]

Doordat m'n max HR best hoog is (204), is die Z1 ook best groot (>148). Bij een heart rate van 149-165 zit ik al snel op 250w+ en heart rate Z6 heb je het al over 400w+.

[Afbeelding]
Note: heart rate zone =/= power zone. Bovenin HR Z1 zit ik dus al in power Z2/3.
had em aangepast van de afgelopen maanden naar 2020, en op zich logisch dat het op power een stuk anders eruit ziet, elke keer kort aanzetten tikt met zoveel uur toch aan, maar je HR schiet niet gelijk een zone omhoog door een paar flinke pedaalslagen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-09 18:41

Galois

1811 - 1832

Als aanvulling op de geometriediscussie van hierboven:

ik heb aan het begin van het wielrenseizoen (voor mij vaak in februari al en laatste rit in november) merk ik al dat ik echt wel minder diep kan zitten dan aan het einde van het seizoen. Scheelt echt wel 1-1,5 cm aan spacers.

Kortom: je moet ook wel wennen aan een bepaalde houding. Ik krijg dan vaak wel last van mijn nek als ik te diep zit en dat heb ik aan het einde van het seizoen niet meer...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Prulleman schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:07:
[...]

had em aangepast van de afgelopen maanden naar 2020, en op zich logisch dat het op power een stuk anders eruit ziet, elke keer kort aanzetten tikt met zoveel uur toch aan, maar je HR schiet niet gelijk een zone omhoog door een paar flinke pedaalslagen
Voor mij geldt dan eerder het omgekeerde. 300w vasthouden voor 20 minuten is geen probleem, maar naarmate dat 1-2u langer duurt begint het langzaam maar zeker toch vervelender te worden :P.

Op zich kan ik een Z5 HR van ca. 185 slagen nog wel redelijk lang volhouden, maar naarmate het langer duurt daalt het vermogen terwijl de HR toeneemt. Op (bijv. deze) 30m effort matchen de zones elkaar, maar als het nog 10 minuten langer zou duren zou de HR naar Z6 gaan en power naar Z4. Tegen die tijd rij ik wel redelijk gassed out rond :+ .

Als je het plot op de profs, dan rijdt zo'n Roglic driekwart van de tijd ook gewoon in Z1 tot een beslissende col dat hij even op z'n omslagpunt rijdt. Des te verbluffender is wat MvdP doet. Die rijdt continu in z'n hoogste zones en gaat vanuit daar nog doodleuk 2-3x aanvallen/sprinten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:58
Afgelopen weekend is er door de lokale fietsenmaker mij Quarq powermeter geplaatst en daarvoor moest de bottom bracket vervangen worden voor een DUB variant. Ik had nog geen klachten over mijn huidige bottom bracket, maar dat maakte even een verschil. Bij nadere inspectie bleek de oude ook wel wat versleten te zijn, maar in gedrag op de fiets merkte je er weinig van. Iets voor de toekomst om misschien eens in de zoveel x000 km maar gewoon te doen, ook al zijn er nog geen klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Nu online
Ypuh schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:05:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar trek je deze grafieken eigenlijk vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
rolandos582 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:24:
[...]

https://intervals.icu/

Wel ff puzzelen waar alles zit en hoe het ingesteld staat met 1.001 functies. Het duurde bij mij ook wel een dagje voor alle activiteiten gesynced waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
rolandos582 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:24:
[...]

intervals.icu

@Ypuh ja, zo kan je het ook bekijken, maar ook weer dat mijn eerste uur op bv 200 watt toch met een lagere HR is dan het 3e uur. anyway, HR en power zijn niet zomaar te koppelen

En inderdaad bizar wat vdP er nog uit kan persen na 4,5 uur zo hard (tegen threshold..?) te rijden.
Ik haal zon'n piek niet eens voor 1 seconden met frisse benen, en vdP tikt bijna 20 seconden met 1000 watt weg in de finale.. -ongelooflijk-

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11:09
@Ypuh is Z1 niet wat erg breed...? Is dit enkel terug gerekend vanaf je max. hartslag?

Ik heb zelf plusmin 1 jaar terug een (medische) sport test gedaan en adhv hiervan zijn mijn zones bepaald. Ben me ervan bewust dat het voor ieder mens anders is (idem als de max. hartslag etc.) maar ben erg verbaasd van jouw zones?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amras
  • Laatst online: 25-09 19:17
Hmm... ik ga wel wat dieper in m'n powerzones, misschien omdat ik - met een stuk lagere FTP - anders niet vooruit kom. Of ik moet iets dieper gaan in m'n FTP test, dat kan natuurlijk ook. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGiCwHpDeFo7M_2DttbboviQw5I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RzjhzHp2S8zyGmbfj5DOITUC.png?f=user_large

Hartslagdata heb ik even niet, want m'n meter valt steeds uit. Ook na nieuwe batterij. Zou ik eigenlijk weer moeten vervangen.

[ Voor 7% gewijzigd door Amras op 08-03-2021 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:41

ZieMaar!

Moderator General Chat
Nog even als vervolg op ZieMaar! in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Het bleek dus toch een spacer ‘probleem’ te zijn. Die spacer had ik gelukkig en dankzij wat speurwerk van @ElGreco bleek dat ie er tussen moest. Nu staat alles mooi rechts en loopt ie soepel. Had al met de kabelspanning geklooid, dus moet die weer ff finetunen maar het werkt dus toch feilloos met de 2 wielsetjes en cassettes die net niet helemaal hetzelfde zijn :).

[ Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 08-03-2021 16:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
RR46 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:50:
@Ypuh is Z1 niet wat erg breed...? Is dit enkel terug gerekend vanaf je max. hartslag?

Ik heb zelf plusmin 1 jaar terug een (medische) sport test gedaan en adhv hiervan zijn mijn zones bepaald. Ben me ervan bewust dat het voor ieder mens anders is (idem als de max. hartslag etc.) maar ben erg verbaasd van jouw zones?
Vind ik ook hoor. Intervals.icu rekent met Z1 t/m 7, dan is het wel een beetje vreemd dat Z2 pas begint bij hartslag 149. Voor powerzones wordt er nog het onderscheid gemaakt tussen recovery en endurance (recovery is voor mijn gevoel <130 en endurance 130-145 hartslagen). Als je hem echter naar dat andere model vertaald, dan is D1 75-85% van je omslagpunt (186), dan wordt het niet veel beter met 140-158. Dat is voor mijn gevoel al niet echt rustig aan meer (ca. 250w).

Verder doe ik niets met HR zones. Zie hartslag meer als een gevolg van dan een doel om mee te trainen. Aan mijn hartslag kan ik bijv. zien of ik een goede of slechte dag heb, vermoeid ben of dat het beste er al af is etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Ypuh op 08-03-2021 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Nu online
Ypuh schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:09:
[...]

Vind ik ook hoor. Intervals.icu rekent met Z1 t/m 7, dan is het wel een beetje vreemd dat Z2 pas begint bij hartslag 149. Voor powerzones wordt er nog het onderscheid gemaakt tussen recovery en endurance (recovery is voor mijn gevoel <130 en endurance 130-145 hartslagen).

Verder doe ik niets met HR zones. Zie hartslag meer als een gevolg van dan een doel om mee te trainen. Aan mijn hartslag kan ik bijv. zien of ik een goede of slechte dag heb, vermoeid ben of dat het beste er al af is etc.
En hartslag is ook wat anders bij temperaturen, als je fietst met -10 of met +35 heeft wel invloed op je hartslag. Althans bij mij dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 11:01
Ypuh schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:09:
[...]

Vind ik ook hoor. Intervals.icu rekent met Z1 t/m 7, dan is het wel een beetje vreemd dat Z2 pas begint bij hartslag 149. Voor powerzones wordt er nog het onderscheid gemaakt tussen recovery en endurance (recovery is voor mijn gevoel <130 en endurance 130-145 hartslagen). Als je hem echter naar dat andere model vertaald, dan is D1 75-85% van je omslagpunt (186), dan wordt het niet veel beter met 140-158. Dat is voor mijn gevoel al niet echt rustig aan meer (ca. 250w).

Mee eens, maar ik pas wel mijn rit intensiteit aan op basis van mijn hartslag. Als ik merk dat mijn hartslag traag reageert/snel hoog is zal ik sneller een rustig rondje doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-09 17:03
Kijkend naar mijn hartslag en de automatisch gegenereerde zones, twijfel ik of ze wel kloppen.
Ik red hartslag 180+ maar voor enkele minuten zonder volledig te verzuren. In feite kunnen de 2 onderste zones (194 en hoger) wel weg. Ik haal overigens mijn maximale hartslag (208) enkel buiten, binnen kom ik niet eens in de buurt.

2020 met vooral buiten fietsen en sinds november een trainer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEN6Q7_1_w_agBYvmHmfZ8Ki3tg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q3U9vnwrV8nhGsyR9nFztc0e.png?f=user_large

2021 met voornamelijk binnen fietsen (60% binnen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEuLnFdQmMp31A_-8PezX7izmLg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lOGGc2xTWLESgIRLTP9PldgE.png?f=user_large

Ik heb een vergoeding voor een sportmedische keuring met alle testen etc, maar weet niet of ik veel zou doen met de uitkomsten. Ben niet heel gestructureerd qua trainingen of fietsen.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Stufferdt schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:32:
Kijkend naar mijn hartslag en de automatisch gegenereerde zones, twijfel ik of ze wel kloppen.
Ik red hartslag 180+ maar voor enkele minuten zonder volledig te verzuren. In feite kunnen de 2 onderste zones (194 en hoger) wel weg. Ik haal overigens mijn maximale hartslag (208) enkel buiten, binnen kom ik niet eens in de buurt.

2020 met vooral buiten fietsen en sinds november een trainer:
[Afbeelding]

2021 met voornamelijk binnen fietsen (60% binnen):
[Afbeelding]

Ik heb een vergoeding voor een sportmedische keuring met alle testen etc, maar weet niet of ik veel zou doen met de uitkomsten. Ben niet heel gestructureerd qua trainingen of fietsen.
Wat is jouw hartslag in rust?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
Dan kan ik natuurlijk niet achterblijven ;-)
Ik zit al een tijd op Corona Training Camp oftewel op 2 werkdagen wat ritjes met intervallen en Sweet Spot ritjes (+ een willekeurige 3e dag per week erbij) en ben vorige week pas weer echt naar buiten gegaan... nu weer wat langere duurritjes maken maar.

2021 tot nu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4_ZnB3FzXvMbeqLpKKVBRw2-iI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tuD5DZBXKfTRGfr19CdM7Idr.png?f=fotoalbum_large

update. Over heel 2019 was het dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXULrf-q-o8GwUGTePInVmhduSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IeBZ7SGxzkw1kwJo7zpt14ov.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Salteh op 08-03-2021 16:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Zo heb ik de 209 wel eens aangetikt (zag toen ook echt wel sterretjes), maar heb hem met opzet iets lager gezet (204). Boven de 200 heeft voor mij geen enkele zin meer, dan ben ik allang gassed out. Hoe meer je traint, hoe lager je effectieve max ook komt te liggen voor mijn gevoel, dus dan is het zonde om je zones daarop te baseren.

Ik kan wel 200+ aantikken als ik het wil, maar dan gewoon eerst een 20minuten test, vervolgens volle bak sprinten en dan nog een minuut vol doorrijden, terwijl je eigenlijk na de eerste 10seconden van die eindsprint al een vaatdoekje bent.

Rekenen vanaf je omslagpunt lijkt me sowieso beter. Ik kan best wel een half uurtje-uur op m'n omslagpunt (186) rijden zonder echt kracht te verliezen. Een minuut of 5-10 daarboven (195) ook nog, maar je merkt vooral dat je daar tijdens de rit niet echt meer hersteld. Voor een finale prima, maar als effectieve training heeft het niet heel veel zin (alhoewel, dat kun je ook trainen natuurlijk).

@Salteh Post dan wel even een wat bredere range dan alleen de afgelopen maand :+. Een vol jaar met alle seizoenen geeft wel een betere indicatie dan alleen de winter.

[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 08-03-2021 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
Je was me net voor ;-)

Mijn maxHR staat nu op 194, maar ik gok dat ik inmiddels afgezakt ben naar de 190. Ik ben ook wel goed in sterretjes zien, maar dan wel binnen. Buiten probeer ik me toch wat minder dood te rijden.. je moet ook nog naar huis he ;)

[ Voor 84% gewijzigd door Salteh op 08-03-2021 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

[...]

Briefgeld.

Ik heb altijd 5 of 10 euro bij me, als ik daar iets van uitgeef zorg ik voor de volgende rit dat ik weer een 5 of 10 euro biljet heb.

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
mhr-zip schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:35:
[...]

Wat is jouw hartslag in rust?
Ik houd altijd 65 aan, maar zittend achter mijn bureau klop ik 'm net af op 58. Dus heb een vrij groot bereik, maar loop bijvoorbeeld ook met hartslag 110 de voordeur uit als ik ga fietsen. Ik kan redelijk goed met lage hartslag rijden wel (2u buiten met schoonvader a 25 gemiddeld gaat met avg HR van 121), maar zodra mijn hartslag boven omslagpunt komt (die ik zelf schat op 165-170 ongeveer), raakt de pijp wel vrij snel leeg. Ik train volgens de statistieken ook amper op diep gaan, dus het is opzich logisch dat ik er slecht in ben. Wellicht train ik mezelf wel langzaam/lui.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:41

ZieMaar!

Moderator General Chat
Tsjilp schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:42:
[...]

Briefgeld.

Ik heb altijd 5 of 10 euro bij me, als ik daar iets van uitgeef zorg ik voor de volgende rit dat ik weer een 5 of 10 euro biljet heb.
En dan krijg je toch alsnog munten als wisselgeld terug ;)? Overigens is de pont echt het enige waar ik contant moet betalen als ik fiets, echt al het andere kan je gewoon pinnen.

Ik heb overigens zo’n waterdicht decathlon hoesje waar pinpas, rijbewijs, paar euro en mijn telefoon in gaan (en die gaan dan weer in mijn achterzak). Daar blijven die muntjes prima in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09 14:36

Afbeeldingslocatie: https://static01.eu/aanbiedingenfolders.nl/images/uploads/130918/pasjeshouder.jpg

Ik heb zo'n cheapo pasjeshouder van hard kunststof. Op de mijne staan dan stoere piraten i.p.v. een Miami Vice dessin.
Daar woont een briefje van 20 voor noodgevallen en muntjes van 2euro en 50cent voor de pont.
Als ik ga fietsen doe ik mijn rijbewijs (want ID) en bankpas er bij, en dan ben ik klaar.

Pasjeshouder, sleutels en telefoon gaan in mijn shirt, evenals wat te eten.

Zadeltasje bevat alleen gereedschap en reserveonderdelen, dus dat kan ongezien en ongeopend aan mijn zadel gebonden worden.
Tijdens een normale rit hoef ik dus nooit in mijn zadeltasje.
Niet altijd het meest praktisch. We hebben hier een pontje dat een kwartje kost en geen PIN heeft. Dan vind ik briefgeld wel heel omslachtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Ypuh schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:27:
[...]

https://intervals.icu/

Wel ff puzzelen waar alles zit en hoe het ingesteld staat met 1.001 functies. Het duurde bij mij ook wel een dagje voor alle activiteiten gesynced waren.
Meer getalletjes, I like it! Gelukkig dat ik dit toevallig even langs zag komen, straks ook maar even naar kijken, dank. oOo

Waar ik mijn laatst nog positief wist uit te laten over sporthorloges, is dat sindsdien toch wel flink omgedraaid.
Paar ritjes met intervalletjes geprobeerd, maar uiteindelijk was dat gewoon een uur lang op gevoel doen. In de kou werken die horloges gewoon belabberd door de slechte doorbloeding in de arm.
Gister de eerste 1,5 uur kwam de hartslag wel weer goed overeen, maar de tweede 1,5 uur vond ie het wel weer mooi geweest. Tegen het eind een half uur met een onbekend persoon stevig kop-over-kop doorgetrapt tegen de wind, hartslag: herstelzone. Uhu... -O-

Gelukkig dat een horloge wel prima te gebruiken is voor hardlopen, daar ook met intervalletjes, maar voor fietsen heb ik gister dan toch maar een Edge 530 met sensorbundel gekocht. Zondag 22:00 besteld, maandag 16:00 in huis. Dat zie ik ook niet elke dag, +1 voor Futurum.
Ding kostte bijna net zo veel als mijn fiets, maar ...
la_fusion schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:18:
[...]

Ik zou sowieso die Edge kopen ;) Dat heeft er bij mij voor gezorgd dat ik goed(en makkelijk) de tijd/afstand/snelheid/HR in de gaten kon houden om zo ook echt lange ritten te maken, daardoor fitter geworden en kort daarna een andere fiets gekocht :+
... met deze in het achterhoofd mag 2022 daar verandering in brengen. Als er dan tenminste weer voorraad is. :+

* ziet net de weersvoorspelling de komende week en realiseert zich dat hij waarschijnlijk nog een week moet wachten om met zijn nieuwe gadgets te spelen :|

[ Voor 4% gewijzigd door TheTinusNL op 08-03-2021 18:30 ]

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Nu online
Hebben jullie trouwens tips voor een goede bb lagervet?

Ik wou https://www.mantel.com/pa...1-high-performance-grease maar niet op voorraad en heb het sneller nodig. Nog wel op voorraad bij andere shop maar hoge verzendkosten.

Heb goede ervaringen met Parktool en hun onderhoudsmiddelen maar ik hoor graag andere opties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkie99
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09:15
Bij mij ziet het er voor 2020 zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Un_5j8Gbzh0S8xlD9QRUsL5yieE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M3GWpS5FHzfD7Jf8lHlc0oNY.jpg?f=user_large

Ik merkte tijdens de paar wedstrijden die ik vorig jaar gereden heb dat ik vooral explosiviteit miste en dat ik het daardoor lastig had ondanks dat ik qua inhoud nog wel iets over had. Zou dat kunnen komen doordat ik weinig gepolariseerd getraind heb met eigenlijk teveel tijd in z3 en te weinig boven omslagpunt in zones Z5, Z6 en Z7 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-09 23:02

Fisico

by Fabian

Nu ik van Shimano over lijk te stappen naar SRAM zit ik met de tandwielverhouding. Ik zou bij Shimano gaan voor 50/34 met 30/11. Wat is een vergelijkbare verhouding met SRAM is dat dan
48/35 met 33/10? Met de tool op internet kom ik er niet helemaal uit.
Salteh schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:42:
Je was me net voor ;-)

Mijn maxHR staat nu op 194, maar ik gok dat ik inmiddels afgezakt ben naar de 190. Ik ben ook wel goed in sterretjes zien, maar dan wel binnen. Buiten probeer ik me toch wat minder dood te rijden.. je moet ook nog naar huis he ;)
Ja en tijdens het rijden ook rechtop blijven, dat is indoor ook anders. Ik kan er binnen echt net iets meer uitknijpen dan buiten. Met hardlopen kan ik een nog iets hogere hartslag halen, maar dat schijnt normaal te zijn.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:05
Fisico schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:40:
Nu ik van Shimano over lijk te stappen naar SRAM zit ik met de tandwielverhouding. Ik zou bij Shimano gaan voor 50/34 met 30/11. Wat is een vergelijkbare verhouding met SRAM is dat dan
48/35 met 33/10? Met de tool op internet kom ik er niet helemaal uit.

[...]

Ja en tijdens het rijden ook rechtop blijven, dat is indoor ook anders. Ik kan er binnen echt net iets meer uitknijpen dan buiten. Met hardlopen kan ik een nog iets hogere hartslag halen, maar dat schijnt normaal te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://www.sram.com/globalassets/publicsites/cms-story-pages/x-range-gearing/inline-images/sr_force_wide_gearingcharts_gearratiocombosamples_v10.png?w=908&format=webp

10/28 of 10/33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Grin schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:06:
@Joindry Oh ik dacht dat deze site wel algemeen bekend was, sure: https://geometrygeeks.bike
Neen, en mijn fiets lijkt te oude te zijn voor de database. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-09 21:04
Stufferdt schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:53:
[...]

Ik houd altijd 65 aan, maar zittend achter mijn bureau klop ik 'm net af op 58. Dus heb een vrij groot bereik, maar loop bijvoorbeeld ook met hartslag 110 de voordeur uit als ik ga fietsen. Ik kan redelijk goed met lage hartslag rijden wel (2u buiten met schoonvader a 25 gemiddeld gaat met avg HR van 121), maar zodra mijn hartslag boven omslagpunt komt (die ik zelf schat op 165-170 ongeveer), raakt de pijp wel vrij snel leeg. Ik train volgens de statistieken ook amper op diep gaan, dus het is opzich logisch dat ik er slecht in ben. Wellicht train ik mezelf wel langzaam/lui.
Dat heb ik ook. In rust zit ik soms zelfs onder de 50. Sta ik op en loop ik zit ik vrij snel boven de 100. Bij wandelen zit ik tussen de 90 en 120. Bij mijn rondje fietsen van gisteren zat ik “constant” boven de 165 met een maximum van 187. Ik verwacht dat ik hoger kan maar dat is afwachten.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Deze had ik gezien en ook een site waar je verhoudingen in kan voeren. Ik mis de optie 48/35 met en 10/33 in dit plaatje. Als ik naar het plaatje kijk is 46/33 met een 10/28 ook helemaal niet gek. Dan heb je nog een mooiere verdeling over de cassette ook.

In Nederland kom ik nooit op de 11 dus gevoelsmatig zou een verschuiving van 46/33 ook moeten kunnen en dan zit je in de bergen en op steile klimmetjes ook beter met deze verhouding. Of ga ik toch topsnelheid missen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:47
[...]

Afgelopen vrijdag een inspanningstest gedaan en dan ging hij uit van je rusthartslag net na wakker worden en je maximale hartslag bij de laatste minuut fietsen. Piekhartslag ligt hoger (in een sprint bijvoorbeeld) maar dat hou je geen minuut laat staan langer vol. Dat verschil (max-rust) is wat je in je Garmin kan invoeren bij 'hartslagreserve' en dan via de percentages bepalen wat je zones zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Prulleman schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:44:
[...]
dat ziet er bij mij toch anders uit:
[Afbeelding]
maar dat komt ook door de beperktere tijdinvestering :)
Zit nog een keer even onze cijfers te vergelijken aangezien we ook ongeveer dezelfde wattages trappen bij hetzelfde gewicht en lengte. Even kort door de bocht hebben we evenveel tijd doorgebracht in Z2 t/m 7, alleen heb ik 300u meer in Z1 gefietst :+.

@stevens20 Ik heb het gelezen van je corona infectie, maar uit eerder posts maak ik op dat je liever (te) hard fietst. Zonder alle details te kennen zou je hartslag lager moeten zijn bij zulke inspanningen. Als je altijd alleen maar in je hogere zones traint, word je niet per se sneller en wordt op een lager tempo rijden ook niet makkelijker. Om calorieen te verbanden en af te vallen prima (al kun je beter een hoog wattage bij lagere hartslag hebben zodat je het langer vol kunt houden), maar om fitter/sneller te worden niet de juiste manier. Vergelijk het met een auto die altijd in de 5e versnelling staat, sneller lukt niet maar je mist de kracht om even terug te schakelen en overige (lichaams)onderdelen zijn er ook niet altijd op berekend.

Even heel kort door de bocht; door vaker op een lagere hartslag te trainen word je daarin sneller (Z1-2). Als het dan wel een keer snel moet heb je nog 4-5 versnellingen over. Wanneer je alleen maar in Z5-6 traint heb je te weinig prikkels naar boven om sterker van te worden. Doordat je lichaam bij Z1-4 minder getraind is val je daar verder terug in snelheid of blijft je hartslag te hoog om te herstellen.

Ter refentie is mijn max. HR 208/209. Een fietsrit met een gemiddelde HR van zo'n 169 of 172 zit ik al boven de 300w, oftewel zo'n 90-95% van m'n FTP. Dan heb ik nog zo'n 20 hartslagen over tot m'n omslagpunt en op 100% zit. Dat laatste beetje vraagt dan dus relatief veel extra inspanning voor een relatief kleine vermogenstoename (wat je ook nog eens minder lang vol kunt houden).

Ook bij een MvdP zie je dat hij de Strade stug doorreed, maar zijn hogere hartslagen wel bewaarde tot de beslissende aanvallen, terwijl hij toch gewoon de hele dag vooraan meereed (van in het wiel hangen en sparen was dus niet echt sprake, maar hij levert gewoon ook in zijn lagere HR zones nog een aanzienlijk vermogen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:30
Fisico schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:40:
...

Can confirm, hardlopen lukt 195/200 wel, fietsen is 180/185 wel redelijk de max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ypuh schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:07:
[...]

Zit nog een keer even onze cijfers te vergelijken aangezien we ook ongeveer dezelfde wattages trappen bij hetzelfde gewicht en lengte. Even kort door de bocht hebben we evenveel tijd doorgebracht in Z2 t/m 7, alleen heb ik 300u meer in Z1 gefietst :+.

@stevens20 Ik heb het gelezen van je corona infectie, maar uit eerder posts maak ik op dat je liever (te) hard fietst. Zonder alle details te kennen zou je hartslag lager moeten zijn bij zulke inspanningen. Als je altijd alleen maar in je hogere zones traint, word je niet per se sneller en wordt op een lager tempo rijden ook niet makkelijker. Om calorieen te verbanden en af te vallen prima (al kun je beter een hoog wattage bij lagere hartslag hebben zodat je het langer vol kunt houden), maar om fitter/sneller te worden niet de juiste manier. Vergelijk het met een auto die altijd in de 5e versnelling staat, sneller lukt niet maar je mist de kracht om even terug te schakelen en overige (lichaams)onderdelen zijn er ook niet altijd op berekend.

Even heel kort door de bocht; door vaker op een lagere hartslag te trainen word je daarin sneller (Z1-2). Als het dan wel een keer snel moet heb je nog 4-5 versnellingen over. Wanneer je alleen maar in Z5-6 traint heb je te weinig prikkels naar boven om sterker van te worden. Doordat je lichaam bij Z1-4 minder getraind is val je daar verder terug in snelheid of blijft je hartslag te hoog om te herstellen.

Ter refentie is mijn max. HR 208/209. Een fietsrit met een gemiddelde HR van zo'n 169 of 172 zit ik al boven de 300w, oftewel zo'n 90-95% van m'n FTP. Dan heb ik nog zo'n 20 hartslagen over tot m'n omslagpunt en op 100% zit. Dat laatste beetje vraagt dan dus relatief veel extra inspanning voor een relatief kleine vermogenstoename (wat je ook nog eens minder lang vol kunt houden).

Ook bij een MvdP zie je dat hij de Strade stug doorreed, maar zijn hogere hartslagen wel bewaarde tot de beslissende aanvallen, terwijl hij toch gewoon de hele dag vooraan meereed (van in het wiel hangen en sparen was dus niet echt sprake, maar hij levert gewoon ook in zijn lagere HR zones nog een aanzienlijk vermogen).
Haha, geloof me, dat is ook wel merkbaar op een ritje van 100+.. misschien valt het tijdens de rit nog mee, maar ik moet daar toch zeker meervan bijkomen ;)

En gezien je laatste rit trap je in een uur ook wel wat harder :X

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:36
[...]

Ik heb deze, volgens mij in de grote maat, en daar zit een klein zakje in waar bij mij een paar euro, missing link, bandplak stickers en een knoopcel batterij in gaan. Zit die er niet in bij je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-09 21:04
Ypuh schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:07:
[...]

Ik fiets het liefst zo hard mogelijk ja. Mezelf in een uur helemaal leeg rijden doe ik het liefst. Ik begrijp je verhaal en zal beginnen met rustig trainen. Eens zien hoe ik in die zones presteer en vorderingen maak.

Mijn hartslag is altijd al laag geweest trouwens. Op de uitslaapkamer in het ziekenhuis na een operatie gingen bij mij ook alle alarmen af omdat ik onder de 45bpm kwam. Er was niks aan de hand met me en de zuster vroeg of ik veel sportte en verlaagde de grens van de alarmen.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
Holk schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:55:
[...]

Afgelopen vrijdag een inspanningstest gedaan en dan ging hij uit van je rusthartslag net na wakker worden en je maximale hartslag bij de laatste minuut fietsen. Piekhartslag ligt hoger (in een sprint bijvoorbeeld) maar dat hou je geen minuut laat staan langer vol. Dat verschil (max-rust) is wat je in je Garmin kan invoeren bij 'hartslagreserve' en dan via de percentages bepalen wat je zones zijn.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat piekhartslag en maximale hartslag hetzelfde zijn, maar dit is wel interessant. Max hartslag is 195 ofzo, maar niet boven de 200 sowieso. Als je gaat rekenen met maximale hartslag kom je op andere zones uit natuurlijk. Thanks voor de info :)

Je trapt trouwens een mooie max qua vermogen las ik :o Lijkt me toch wel interessant zo'n inspanningstest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-09 10:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bmc0hPJH3HzUGmUQbdhdV6acaO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGXg4t9N2WNIKlbxsjPK1yMw.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij mijn grafiek. Ik moet zeggen mijn max hartslag haal ik alleen bijna niet. Daarvoor heb ik echt een soort externe motivatie nodig van een clublid dat ik bij wil houden of een inspanningstest waarin ik mezelf echt wil verbeteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
J-M-T schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:29:
[...]

Ik heb deze, volgens mij in de grote maat, en daar zit een klein zakje in waar bij mij een paar euro, missing link, bandplak stickers en een knoopcel batterij in gaan. Zit die er niet in bij je?
Jij mag door voor de koelkast _/-\o_

* mhr-zip is beetje blind
[...]

Mijn Garmin Forerunner meet iedere dag de hartslag in rust op moment dat ik wakker wordt.
Die schommelt beetje tussen de 41-46. Laagste wat ik ooit gezien heb toen ik op de bank lag was 39.

Ik ben gaan fietsen zonder hartslagmeter, toen ik jaren later met hartslagmeter ben gaan fietsen dacht ik dat mijn max op 176 lag (en ik hield regelmatig rust). Toen ik na een half jaar blessure weer ging fietsen bleek mijn max hartslag op 184 te liggen. Maar dat haal ik ondertussen niet meer, want daarvoor is 1 week rust echt niet genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwiebus
  • Laatst online: 25-09 20:15
Ik ben in oktober vorig jaar gestart met indoor fietsen en dit is het plaatje van alle indoor ritten tot nu:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3xHZ9N75/indoor.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nou dan kan ik niet achterblijven.
Dit is alles wat ik op Strava heb staan, inclusief hardlopen, roeien, krachttraining.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-e7O8I3B6fimhg_NdN8TUP7Z7gs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WwOZUCRqwmjd4h65S9pjKBqF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik train niet gericht, ik pak gewoon de fiets en ga soms wat sneller, soms wat langzamer en soms naar de getver op de MTB of met een groepsritje mee met oud internationale roeiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUaIINz616zkIU2uScBSAKudEnI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yolhmlgRKF2tBdTO7jWlJXEi.png?f=user_large

Het ziet er wel grappig uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-09 12:17
ZieMaar! schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:24:
[...]

En dan krijg je toch alsnog munten als wisselgeld terug ;)? Overigens is de pont echt het enige waar ik contant moet betalen als ik fiets, echt al het andere kan je gewoon pinnen.

Ik heb overigens zo’n waterdicht decathlon hoesje waar pinpas, rijbewijs, paar euro en mijn telefoon in gaan (en die gaan dan weer in mijn achterzak). Daar blijven die muntjes prima in zitten.
Op de pont kan je prima giraal betalen hoor. Sommige hebben een pinkastje en de pontjes die het niet hebben, hebben vaak een IBAN waar je het gewoon ter plekke (of thuis) kan overmaken. Tot nu toe prima gewerkt: ik fiets nooit met contant. Ik heb sowieso geen contant geld. :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Als ik het zo even bekijk gaat de award voor luiste fietser toch wel naar @Stufferdt. Jammer, die titel had ik toch ook wel graag gewild :P.

Verder zie je eigenlijk bij iedereen die indoor traint dat je ook véél vaker in de hogere zones rijdt. Buiten dat heb ik de prikkels van het fietsen in een groep ook wel gemist afgelopen jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Ypuh schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:59:
Als ik het zo even bekijk gaat de award voor luiste fietser toch wel naar @Stufferdt. Jammer, die titel had ik toch ook wel graag gewild :P.
Ik post ff niks O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Worsteneter schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:59:
[...]

Op de pont kan je prima giraal betalen hoor. Sommige hebben een pinkastje en de pontjes die het niet hebben, hebben vaak een IBAN waar je het gewoon ter plekke (of thuis) kan overmaken. Tot nu toe prima gewerkt: ik fiets nooit met contant. Ik heb sowieso geen contant geld. :P
Hier hebben ze echt geen pinkastje. Pontje kost 0,85 euro, pinkosten zijn dan best veel voor het bedrijf.

Vervolgens betaald iedereen met 1 euro en zegt: laat de rest maar zitten. Met pinnen heb je echt geen fooi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stufferdt
Ypuh schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:59:

Verder zie je eigenlijk bij iedereen die indoor traint dat je ook véél vaker in de hogere zones rijdt. Buiten dat heb ik de prikkels van het fietsen in een groep ook wel gemist afgelopen jaar.
Haha thanks. Merkte op een gegeven moment dat ik bij de fietsclub ook wel wat onder m’n niveau zat en ben dus wat opgeschoven (samen met 80% van de groep, dus per saldo reed ik alsnog met dezelfde mensen maar zonder de echte ankers). Maar ben dus goed in pijnlijke en ongemakkelijke zones vermijden. Ik rij wel vrij weinig km, maar dat maakt het misschien nog wel bijzonderder :+

Wil dit jaar wel wat meer km rijden en ook wat harder keren fietsen en technischer worden, dus hopelijk komend jaar geen nieuwe titel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:45
Cranzai schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:11:
[...]

Can confirm, hardlopen lukt 195/200 wel, fietsen is 180/185 wel redelijk de max
Hier idem dito, met hardlopen laatst nog op 173 gezeten wat denk ik wel dicht tegen m'n max aanzat, maar gisteren (samen met een maat dus af en toe uit de wind) zat ik op 124 gemiddeld met een snelheid van 30.7 gemiddeld op een ritje van 85 km.
De benen zijn hier nog vooral de beperkende factor.

Verder duikt m'n rusthartslag ook regelmatig onder de 40, en draag tijdens het sporten een hartslagband.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bizNkxB1EPpA8TAIrlYCIq6lxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L0ansY4ZZURFvioCvRk0Lw3b.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Tinusvolkel op 08-03-2021 22:21 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:27
Fisico schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:47:
[...]

In Nederland kom ik nooit op de 11 dus gevoelsmatig zou een verschuiving van 46/33 ook moeten kunnen en dan zit je in de bergen en op steile klimmetjes ook beter met deze verhouding. Of ga ik toch topsnelheid missen?
Ik rij regelmatig 50x11 in Nederland. Ontstaat dat door bergaf te rijden? Ik woon in diep Zuid-Limburg, is toch Nederland.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
Niet dat ik heel veel met intervals.icu doe, maar altijd grappig om plaatjes te vergelijken (heel 2020) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/RyG0KMOXJMyp5BkSs7jmgtam.jpg

Hartslag zones kloppen niet echt. recovery zou volgens intervals.icu tot 139bpm liggen.
Nou dan zit ik allang tempo te rijden.
Maargoed doe verder niet echt dingen met hartslag (behalve er wel naar kijken en meenemen in m'n hoofd zegmaar)
Ook geen idee hoe die hartslag zones precies liggen, rusthartslag, max en omslagpunt heb ik wel 'kloppend' ingevuld. (kloppend zover hartslag niet verschilt van dag tot dag)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
@DDX Een beetje hetzelfde als die van mij dus, maar dan in het kwadraat. Hartslag is naarmate je meer fietst dusdanig laag dat je er eigenlijk niet zoveel meer aan hebt. Neem ook aan dat als jij bovenkant Z3 zit (ca. 162 BPM) dat je dan al serieus hard aan het rijden bent (35+). Voor iemand die ook nog wel eens gevarieerde routes rijdt, op onbekend terrein, offroad, woon-werk etc. is dat gewoon niet te doen, plus dat het dan voelt als trainen in plaats van fietsen.

Andersom redeneren is eigenlijk veel leuker. Als je veel 'vrij' fietst en af en toe een segmentje meepakt, dan kun je nog steeds een heel respectabel niveau halen. Ik ben ook kamp 'uren/kilometers maken' i.p.v. gestructureerd trainen, maar voor beide valt iets te zeggen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Klopt als hartslag boven de 150 gaat komen ben ik flink aan het doorstampen, iets wat in nederland helemaal niet zo vaak/overal kan.
En even minuutje gas geven schiet mijn hartslag misschien beetje omhoog.
Echt omhoog schieten doet hij pas in de bergen, oh laten we die nou net missen hier.
Of misschien op het strand als je ook lekker ongeremd kan doorstampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
TheTinusNL schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:40:
Gelukkig dat een horloge wel prima te gebruiken is voor hardlopen, daar ook met intervalletjes,
Je kan die band van je sensorbundel vaak ook aan je horloge koppelen.
* ziet net de weersvoorspelling de komende week en realiseert zich dat hij waarschijnlijk nog een week moet wachten om met zijn nieuwe gadgets te spelen :|
Die Garmin kan gewoon tegen water hoor >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperb_
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-10-2023
Interessant om iedereen zijn data te zien! Mijn fiets is er pas sinds juni vorig jaar. Ik ben sinds januari iets fanatieker gaan fietsen in combinatie met een hartslagmeter. Gezien januari t/m maart de drukke periode bij ons op werk is verwacht ik een jaar met veel progressie te kunnen maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TXT14J_4NzGJDjSuBOQwojr1Xo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s5w59qyHDESXCaBLDdW0v4GD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-fKDX-_tDOkNtst8vm3_3TYAUQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gwZHVvaLgZwVD9wPCkIuPnVX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 21:55
Interessant inderdaad. Ik heb even alleen mijn ritten buiten van 2020 gepakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9c5MoEMlW-sLd1rqm4EdLnghcks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gldVNVK8oUFBUSkf4UbL6pWY.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Met drie ritten buiten in 2021 (waarvan twee gravel) ziet het er heel anders uit, een kwart Z4. En indoor is sweetspot en Z4 ook ruim een kwart door de TrainerRoad sessies over 25 activiteiten.

[ Voor 17% gewijzigd door MaSw85 op 08-03-2021 23:04 ]

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
(jarig!)
DDX schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:46:
Klopt als hartslag boven de 150 gaat komen ben ik flink aan het doorstampen, iets wat in nederland helemaal niet zo vaak/overal kan.
En even minuutje gas geven schiet mijn hartslag misschien beetje omhoog.
Echt omhoog schieten doet hij pas in de bergen, oh laten we die nou net missen hier.
Of misschien op het strand als je ook lekker ongeremd kan doorstampen.
Dat zand zorgt wel voor behoorlijk remming (net als de wind). Daar gaat de hartslag inderdaad wel van omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Ramon 73 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:19:
[...]

Ik rij regelmatig 50x11 in Nederland. Ontstaat dat door bergaf te rijden? Ik woon in diep Zuid-Limburg, is toch Nederland.
Op dit moment heb ik nog een 52 voor, dus daar moest nog iets aan worden gedaan. Maar hier op de Utrechtse Heuvelrug hoe ik meestal ergens rond de 45 op met bijtrappen en dan ben heb ik nog wel wat kransjes over.

Na wat puzzelen op een site met verhoudingen en omwentelingen per minuut denk ik dat een 48/35 met 10/33 toch de beste verhouding voor mijn alles fiets is. Daarmee kan ik @Stufferdt nog eens verslaan in een sprintje en toch ook zonder echt harken een berg op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 01:06
wisselwerking schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:34:
[...]

Dan heb je nog minder tijd om te fietsen omdat zij dan wil fietsen. :X
Maar dan mag je de kilometers optellen toch? 8)
Wij rijden vanwege de kids altijd solo, maar ik denk dat het niet lang duurt dan kunnen ze wel 2 uurtjes alleen zonder gedoe. Samenrijden zal alleen geen wekelijkse gewoonte worden denk ik, we rijden andere snelheden en met andere gewoontes, en ook vaak om lekker ff alleen te zijn. Maar af en toe is natuurlijk geweldig.

Enfin; we gunnen elkaar onze ritjes, en ik vind het heerlijk om te zien dat ze op haar prachtige fiets in een chagrijnige bui kan wegfietsen om dan met een vette glimlach thuis te komen. Dan ben ik (bijna!) net zo blij. O+

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003

Kluus

Gang is alles

Die van mij ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhU4qdSnK7mIu0h617QFE2fA0Xc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EEl7pAfJmMoeNzQej6jwflb5.png?f=user_large

Inderdaad ook wat afwijking tussen Power en HR, misschien zijn die intervals.icu gegevens inderdaad wel handig om de hartslagzones beter mee af te stellen op de Power zones, of is dat nooit echt goed te krijgen?

@Ypuh onze power grafiek komt dus overeen, maar de HR niet (die van mij lijkt meer op die van @Prulleman), kloppen de HR zones die je hebt ingesteld wel?

Edit: Dat verschil tussen Power en HR van mij kan trouwens komen doordat ik op mijn MTB geen PM heb, terwijl ik daar veel meer treshold op rij, dus iets van scheefgroei is niet zo vreemd...

[ Voor 59% gewijzigd door Kluus op 09-03-2021 07:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
Mistraller schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 00:33:
in een chagrijnige bui kan wegfietsen om dan met een vette glimlach thuis te komen. Dan ben ik (bijna!) net zo blij. O+
Happy wife, happy life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Kluus schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 07:33:
Die van mij ziet er zo uit:
[Afbeelding]

Inderdaad ook wat afwijking tussen Power en HR, misschien zijn die intervals.icu gegevens inderdaad wel handig om de hartslagzones beter mee af te stellen op de Power zones, of is dat nooit echt goed te krijgen?

@Ypuh onze power grafiek komt dus overeen, maar de HR niet (die van mij lijkt meer op die van @Prulleman), kloppen de HR zones die je hebt ingesteld wel?

Edit: Dat verschil tussen Power en HR van mij kan trouwens komen doordat ik op mijn MTB geen PM heb, terwijl ik daar veel meer treshold op rij, dus iets van scheefgroei is niet zo vreemd...
Ja same here, MTB is vaak wel rond threshold.. dus daar zitten meer uren dan power

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 07:52:
[...]

Ja same here, MTB is vaak wel rond threshold.. dus daar zitten meer uren dan power
Oh wacht, activities waar power data bij zit worden niet mee genomen met HR staat er onder:
Power data is used for activities with power, HR data for activities without power
Vandaar dat die er anders uit ziet...

Edit: Maar dan kloppen de totale uren weer niet, zo veel heb ik nou ook weer niet gefietst :+, naja ik weet het ook niet dan...

[ Voor 57% gewijzigd door Kluus op 09-03-2021 08:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

2020:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9C-y0Dc08JmF6-xwSGDCNo-GeKs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4MVoho3dzhyzsHz7HS9K7ogP.png?f=user_large

2021:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ireNumwVKCI4NiRx9NqLJhNkgho=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pFgkMasLVvsywtHwvjS1lAqm.png?f=user_large

Ik ben in 2021 in ieder geval wat luier geworden :+

Gisteren wel voor het eerst in lange tijd een keer gas gegeven, helaas zonder powermeter dus eigenlijk zegt het helemaal niks (wind en zo ;-) ) ik heb een standaard rondje van 40 kmwaar je vrij makkelijk gas kan geven als je eenmaal het centrum uit bent (ik doe altijd deur tot deur en niet strava pas starten van buiten het centrum)

April 2020 (mijn eerste fiets rondje): 26.8 gemiddeld
September: 29.9 gemiddeld
maart: 31.8 gemiddeld...

nog steeds aan het opbouwen uiteraard en weet dat er niet veel van te zeggen is door dat de wind net anders staat enzo maar vind het toch wel mooi om iets van progressie te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Kluus schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 07:33:
Waarom zou je dit willen? Tijdens het rijden zelf doe ik maar weinig met de HR data. Soms is het wat hoger, soms is het wat lager dan ik zou verwachten. Maar uiteindelijk doe ik alles o.b.v. powerdata en RPE.
Hartslagzones (en het rijden in die zones) zijn wat mij betreft alleen nuttig als je geen powerdata hebt.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Pagina: 1 ... 245 ... 685 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).