saert schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:46:
[...]
Die zag ik inderdaad staan. Een 11-32 zegt me als leek niet zoveel. Is dat voor Nederlandse begrippen voldoende? En een berg ook zeker mee te doen?
Ik zag verder ook de Sensa Romagna Comp of SL. Deze hebben een Shimano 105. Is het het extra geld waard voor deze 105?
De 105 is natuurlijk een 11 speed groep, dus daardoor is alles net een beetje anders. Als beginner maakt het alleen weinig uit.
Let overigens wel op dat niet alles in 105 wordt afgemonteerd. De crankset is bijv een RS510. Niet dat jij (of ik

) dit zou merken maar je ziet in deze prijscategorie zelden dat ze ALLES in één groepset monteren, er zit altijd wel wat bij wat uit een lagere groep komt.
Over de cassette: 11-32 is ook voor de alpen prima. De 11 bij omlaag, de 32 omhoog.
In Nederland zal je zelden op de 11 of 32 rijden.
Bij mijn Scott hadden ze deze er ook standaard op zitten, ik heb hem laten leveren met 12-25.
Daar heb ik laatst de oude holleweg nog mee opgefietst.
Maar als beginner zijnde, zou ik zeggen dat 11-32 prima is want dan kan je lekker ontdekken wat je met die fiets kan. Een cassette kost enkele tientjes en is uiterst eenvoudig te wisselen. Cassette is zodoende nooit de reden om een fiets wel/niet te kopen, want dat is de framemaat.
Dus daarom; ga passen bij een dealer die meerdere maten op voorraad heeft en goed advies geeft.
En voordeel van 12go is dat beide varianten in alle maten leverbaar zijn, dat vergelijkt tenminste objectief en is ook wat waard.
Ik heb de frame geometrie ook niet vergeleken, het kan zijn dat die fietsen an sich ook al anders zijn. Dat is belangrijker dan de groepset. Het prijsverschil is inderdaad niet zo groot, maar ja, zo kan je bezig blijven.
En zoals gezegd, je wilt ook nog pedalen, schoenen, helm etc etc. Veel zaken kan je, zeker als beginner, ook bij decathlon of lidl halen etc. Zo ben ik tenminste wel begonnen, en veel van die artikelen gebruik ik nu nog met plezier.
Tiagra vs 105 is inderdaad een 11e kransje. Maar op basis van een 11-32 cassette is dat een extra kransje 13, dus stel je daar geen wereld van verschil bij voor. Maar dat wordt anders als je wellicht later een andere cassette koopt.
Als je wilt vergelijken tussen die twee is dit een uiterst interessant tooltje; ik heb er de setup al op ingevuld.
https://ritzelrechner.de/...8,20,22,25,28,32&UF2=2150