I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Werden er 39 aan 27.7kmu. Benen voelde top en ik bleef maar energie vinden. Heb me gefocust op een hogere cadans, 85-90. Dat helpt me wel.
Ben niet ontevreden over mijn progressie moet ik zeggen
[ Voor 14% gewijzigd door 418O2 op 02-03-2021 21:02 ]
Vooral slechte reclame voor Shimano denk ik?GerbenBK schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:25:
[Afbeelding]
Geen goede reclame voor Canyon, maar ja...Wie is er wel tegen mvdp opgewassen 😀
Dank voor je snelle reactie. Een Tiagra is een allround groepset? Klopt dat? Dus voor het vlakke land maar ook te gebruiken in de bergen?CyberThijs schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:46:
@saert Je bent niet de enige die momenteel met hetzelfde budget op zoek is naar een koersfiets. Het antwoord is daarom behoorlijk simpel: de beste fiets die je kan kopen is degene die je - in je maat (58?) - kan vinden zonder waanzinnige levertermijnen. Mik op Tiagra of beter qua groepset.
Ik zag voor de Tiagra onder andere een Sensa Milano. Is dit een kwalitatief goede fiets?
Het stuur is toch gebroken en niet de brake/shifter..Requiem19 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:51:
[...]
Vooral slechte reclame voor Shimano denk ik?
Mogelijk de klem te strak vast gezet waardoor het carbon van het stuur is beschadigt, gewoon pech of wellicht een keer omgevallen.
/Edit
Als ik deze foto bekijk is de shifter hier los. Dat in combinatie met de kasseien zet een verkeerde druk op het carbon waarna het afbreekt. Ik vermoed dus een te losse klem (ipv te vast)
:strip_exif()/f/image/bU7pCRj7BLDTh024cX0rOrZj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 44% gewijzigd door Prulleman op 02-03-2021 23:45 ]
Nu begrijp ik ook waarom ze geen mooie headtube badge hebbenGerbenBK schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:25:
[Afbeelding]
Geen goede reclame voor Canyon, maar ja...Wie is er wel tegen mvdp opgewassen 😀
Hij wil.
Je kan vlot wisselen tussen cassettes met verschillende vertandingen om hem overal te kunnen gebruiken. Dat gezegd zijnde: met mijn 11-28 cassette fiets ik met plezier in zowel de polders als het hooggebergte. Enkel bij de echte low-budget Groepsets zoals Claris heb je daar geen/minder opties in.saert schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:52:
[...]
Dank voor je snelle reactie. Een Tiagra is een allround groepset? Klopt dat? Dus voor het vlakke land maar ook te gebruiken in de bergen?
Ik zag voor de Tiagra onder andere een Sensa Milano. Is dit een kwalitatief goede fiets?
Al geven ze ze gratis wegStufferdt schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:50:
Futurum heeft de continental GP5000 in de aanbieding vandaag.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Wellicht dat de meeste gebruikers van een powermeter toch al een fietscomputer hebben die alles weergeven, maar ik wil niet direct beide gaan aanschaffen (de pedalen zijn al duur en fietscomputers zijn ook niet goedkoop). Dus vooralsnog zou ik de gegevens, inclusief de cycle dynamics willen weergeven tijdens het fietsen op mijn telefoon en uiteraard ook opslaan om achteraf te kunnen analyseren.
Dus ik vroeg mij af, wie heeft deze combinatie (of een combinatie met een andere app) werkend en werkt dit dan ook goed met alle cycle dynamics?
als ze echt weg moeten mogen ze altijd een setje opsturen... ben op korte termijn wel toe aan een nieuw setje rubber..
...
De connectie is geen probleem, moderne sensoren doen BT en ANT+ dus ook zonder moderne samsung (met ANT+) kan je gewoon connecten via BT.marcel h schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:00:
Wie van jullie heeft er ervaring met de Garmin Vector 3 of de Favero Assioma DUO power meters en dan niet in combinatie met een fietscomputer, maar een telefoon? Momenteel heb ik een telefoon die Ant+ ondersteund (Samsung galaxy A51: https://www.thisisant.com/directory/galaxy-a51) en die wil ik gaan gebruiken in combinatie met de app IpBike (https://www.thisisant.com/directory/ipbike). Dus theoretisch moet dit werken met elkaar, maar kan op internet geen ervaringen hierover vinden. Met name Garmin lijkt toch vooral te hinten dat je ook de Edge fietscomputers moet kopen.
Wellicht dat de meeste gebruikers van een powermeter toch al een fietscomputer hebben die alles weergeven, maar ik wil niet direct beide gaan aanschaffen (de pedalen zijn al duur en fietscomputers zijn ook niet goedkoop). Dus vooralsnog zou ik de gegevens, inclusief de cycle dynamics willen weergeven tijdens het fietsen op mijn telefoon en uiteraard ook opslaan om achteraf te kunnen analyseren.
Dus ik vroeg mij af, wie heeft deze combinatie (of een combinatie met een andere app) werkend en werkt dit dan ook goed met alle cycle dynamics?
Wat je telefoon vervolgens met de data doet is afhankelijk van de software, de app die je linked kan met power data overweg, maar in hoe gedetaiileerd.. geen idee.. als het een beetje op Garmin lijkt kan je misschie al een data scherm maken waarbij je kijkt welke power velden er beschikbaar zijn.
In theorie is alles mogelijk, in de praktijk ben je overgeleverd aan de ontwikkelaar van de app
Mijn 3 jaar oude, maar goed onderhouden, aluminium fiets met 105 groepset is voor € 1100,- weggegaan en ik had meer kunnen krijgen (achteraf), er waren echt meer gegadigden. Als je nieuw wil, is denk de beste optie om alles in de buurt af te bellen en dan de beste eruit te kiezen. Als ik zo kijk op mantel.com wat er is, dan denk ik dat, bij nieuw, Tiagra wel het hoogst haalbare is qua budget.saert schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:52:
[...]
Dank voor je snelle reactie. Een Tiagra is een allround groepset? Klopt dat? Dus voor het vlakke land maar ook te gebruiken in de bergen?
Volgens mijn zijn de Sensa's prima waar voor hun geld.saert schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:52:
[...]
Even snel de 1e de beste Sensa Milano gecheckt bij 12go Biking, daar zit een 50/34 en 11/32 onder. Volgens sommigen kansloos op het vlak vanwege te grote stappen tussen de tandjes, en 32 wordt door velen onnodig geacht in Nederland. Maar je kunt er overal mee fietsen en ook boven komen. Ik heb 11-34 (geen Tiagra) en ben er ook binnen NL blij mee
Exact expert nodig?
ps: voor €75 meer bij 12go biking lijkt mij zo'n supersnelle Romagna een veel beter deal. Deels 105 en een carbon vork (vooral die) is dat zeker wel waard.
[ Voor 25% gewijzigd door GWBoes op 03-03-2021 09:00 ]
Haha wat een zinloze data analyse.GWBoes schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:53:
Daarnaast zijn aluminium Sensa's één van de snelste fietsen ter wereld dus dat kan nooit een miskoop zijn voor dat geld
ps: voor €75 meer bij 12go biking lijkt mij zo'n supersnelle Romagna een veel beter deal. Deels 105 en een carbon vork (vooral die) is dat zeker wel waard.
Mag ik vragen waarom je er niet tevree van bent?
De analyse klopt wel.
Alleen het feit dat 99% van de Sensa alu instap fietsen nooit hoogte meters maakt, geeft het een beetje een wrange bijsmaak.
mhr-zip in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"Joindry schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:11:
[...]
En nee, ik volg niet extreem veel mensen op Strava, dus het zijn er statistisch heel veel die er last van hebben.
[ Voor 38% gewijzigd door mhr-zip op 03-03-2021 09:16 ]
Ik begreep wel dat de powermeter via bluetooth niet alle gegevens doorgeeft, maar Ant+ is voor mij voldoende dus dat is niet het issue. In IpBike kan je inderdaad verschillende velden van de Cycle Dynamics selecteren. Dus mijn vermoeden is dat het zou moeten werken. Echter voordat ik zo'n 800 euro uitgeef ben ik benieuwd of anderen hier toevallig praktijk ervaring mee hebbenPrulleman schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:32:
[...]
De connectie is geen probleem, moderne sensoren doen BT en ANT+ dus ook zonder moderne samsung (met ANT+) kan je gewoon connecten via BT.
Wat je telefoon vervolgens met de data doet is afhankelijk van de software, de app die je linked kan met power data overweg, maar in hoe gedetaiileerd.. geen idee.. als het een beetje op Garmin lijkt kan je misschie al een data scherm maken waarbij je kijkt welke power velden er beschikbaar zijn.
In theorie is alles mogelijk, in de praktijk ben je overgeleverd aan de ontwikkelaar van de app
Een Power meter klinkt misschien leuk, maar heeft m.i. alleen nut als je gestructureerd gaat trainen. Anders is het een dure gadget die data opleverd waar je toch niets mee doet (maar dat is wel hoe de meeste Power meters worden gebruikt).
ik denk dat de meeste mensen andersom beginnen, dus eerst een garmin of wahoo aanschaffen, dan een HR monitor, en dan pas een power meter.marcel h schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:58:
[...]
Ik begreep wel dat de powermeter via bluetooth niet alle gegevens doorgeeft, maar Ant+ is voor mij voldoende dus dat is niet het issue. In IpBike kan je inderdaad verschillende velden van de Cycle Dynamics selecteren. Dus mijn vermoeden is dat het zou moeten werken. Echter voordat ik zo'n 800 euro uitgeef ben ik benieuwd of anderen hier toevallig praktijk ervaring mee hebben, aangezien ik op internet hier erg weinig ervaringen over kan vinden.
Ik denk niet dat je veel ervaringen tegen gaat komen...
Ken je toevallig iemand met een power meter, (maakt verder niet zoveel uit welke, maar voor jou case is een dubbelzijdige wel handig)? dan zou je gewoon eens je telefoon daarmee moeten connecten en kijken of het voor je voldoet.
De hele telefoondiscussie hier onlangs heeft mij wel overtuigd om niet met mijn telefoon te gaan fietsen, maar met een dedicated fietscomputer. En met hartslag + cadans zie je wel genoeg info over je gedrag en voortgang.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Ja, maar dat is ook wat logischer dan minimaal 500 euro betalen voor een powermeter.Michaelg schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:31:
Ik heb destijds ook eerst met een PM en een telefoon gereden voordat ik mijn Edge 530 had. Gebruikte hiervoor dan de Wahoo app. Dit was destijds 1 van de weinig die alle sensoren kon gebruiken en GPS data kon opnemen. Werkte altijd prima.
Zaken die mij richting een fietscomputer dreven
- getril is slecht voor je telefoon
- Accu gaat nooit zo lang mee als je navigeert, scherm hoge helderheid en bij mij mooi weer slecht afleesbaar
- Steun voor je telefoon kost ook gauw 100 euro
- Ik vertrouw er op dat Garmin de software blijft ondersteunen.
- Sensoren zijn makkelijker op de garmin aan te sluiten en in de software te gebruiken
Edge 530 heb je voor minder dan 250 euro in de aanbieding. Dat is dan 150 euro verschil met telefoon met een beetje degelijke houder. Dan weet ik het wel.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Je vraag was niet specifiek gericht aan mij, maar toch mijn antwoord:Joindry schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:11:
[...]
Ik heb deze banden ook gehad. Ze zijn ofwel binnen 500km gescheurd, reed vrijwel elke rit (+-100km) minimaal 1x lek en die ene band die het wel langer heeft volgehouden was na 2000km versleten.
Koop je bij een webwinkel met goede garantie en fiets je niet veel km's, dan kun je hier best je geld aan uitgeven.
Ik dacht ook goede bandjes te kopen voor een leuke prijs. Achteraf heeft me dat een fortuin aan plakspullen, Co2 pompen etc. gekost.
Zelf zou ik het vanuit kosten/baten toch andersom doen (of zo doe ik het nu ook). ik heb nu een edge 530, power enkel indoor (via kickr core). en bij de volgende fiets komt er zeker een PM bij
Voor rond de 300 heb je een left-sided powermeter op je crank hè. Voor sommigen hier misschien niet goed genoeg, maar ik ben er érg blij mee.418O2 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:35:
[...]
Ja, maar dat is ook wat logischer dan minimaal 500 euro betalen voor een powermeter.
Zaken die mij richting een fietscomputer dreven
- getril is slecht voor je telefoon
- Accu gaat nooit zo lang mee als je navigeert, scherm hoge helderheid en bij mij mooi weer slecht afleesbaar
- Steun voor je telefoon kost ook gauw 100 euro
- Ik vertrouw er op dat Garmin de software blijft ondersteunen.
- Sensoren zijn makkelijker op de garmin aan te sluiten en in de software te gebruiken
Edge 530 heb je voor minder dan 250 euro in de aanbieding. Dat is dan 150 euro verschil met telefoon met een beetje degelijke houder. Dan weet ik het wel.
Dat is precies wat ik op het moment ook doe, maar dan met HR, snelheid en Cadans.Michaelg schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:31:
Ik heb destijds ook eerst met een PM en een telefoon gereden voordat ik mijn Edge 530 had. Gebruikte hiervoor dan de Wahoo app. Dit was destijds 1 van de weinig die alle sensoren kon gebruiken en GPS data kon opnemen. Werkte altijd prima.
Navigatie doe ik met Komoot, waarbij alleen het scherm geactiveerd wordt als er daadwerkelijk genavigeerd moet worden. De houder voor mijn telefoon was trouwens maar €25,- en zit echt muurvast
Op mijn fiets zat al een simpele Cateye, waarop ik tijdens de rit snelheid en afstand kan zien. Werkt voor mij prima.
[ Voor 5% gewijzigd door schilderstape op 03-03-2021 10:48 ]
Bij mij werkt (iPhone gebruiker) het niet om 3 connecties te hebben. Hij pakt HR en of cadans of snelheid. Dus dit is wel iets om rekening mee te houden.schilderstape schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:47:
[...]
Dat is precies wat ik op het moment ook doe, maar dan met HR, snelheid en Cadans.
Navigatie doe ik met Komoot, waarbij alleen het scherm geactiveerd wordt als er daadwerkelijk genavigeerd moet worden. De houder voor mijn telefoon was trouwens maar €25,- en zit echt muurvast
Op mijn fiets zat al een simpele Cateye, waarop ik tijdens de rit snelheid en afstand kan zien. Werkt voor mij prima.
Daarnaast lijkt mij een full gps device wel mooi.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Die was ik vergeten, dan is het inderdaad anders.Smultie schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:45:
[...]
Voor rond de 300 heb je een left-sided powermeter op je crank hè. Voor sommigen hier misschien niet goed genoeg, maar ik ben er érg blij mee.
Ik ben toch een nerd at heart dus wou ik de garmin. Die stats wordt ik wel blij van
:strip_exif()/f/image/ahmU5nDzOfDguF6DJyvag4it.jpg?f=fotoalbum_large)
Sowieso is die hele suite van Garmin echt goed. Kan me voorstellen dat het anders is bij die losse apps
[ Voor 32% gewijzigd door 418O2 op 03-03-2021 10:52 ]
Mijn ervaring met deze banden is compleet anders, het is mijn al jaren mijn standaard band (daarvoor de GP4000) en ik rij op deze banden meer dan 10000 km per jaar met misschien 2 of 3 keer lek en nooit "zomaar", altijd wel de oorzaak (doorn, metaal, glas) kunnen vinden.Mr. Stom schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:42:
[...]
Je vraag was niet specifiek gericht aan mij, maar toch mijn antwoord:
Ik heb deze banden ook gehad. Ze zijn ofwel binnen 500km gescheurd, reed vrijwel elke rit (+-100km) minimaal 1x lek en die ene band die het wel langer heeft volgehouden was na 2000km versleten.
Koop je bij een webwinkel met goede garantie en fiets je niet veel km's, dan kun je hier best je geld aan uitgeven.
Ik dacht ook goede bandjes te kopen voor een leuke prijs. Achteraf heeft me dat een fortuin aan plakspullen, Co2 pompen etc. gekost.
Het enige wat ik bij de GP4000 had was dat er op een gegeven moment wat draden los lieten, maar ook dat heeft nooit tot echte problemen geleid bij mij. Ze slijten inderdaad wel na een paar duizend kilometer (wel wat meer dan 2000 bij mij denk ik), maar dat is een beetje inherent aan de premium banden met zachter rubber geloof ik, volgens mij is dat met Schwalbe Pro One niet anders bijvoorbeeld.
[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 03-03-2021 10:52 ]
Leuke grafiekjes, vergelijkbaar met wahoo opzich.418O2 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:51:
[...]
Die was ik vergeten, dan is het inderdaad anders.
Ik ben toch een nerd at heart dus wou ik de garmin. Die stats wordt ik wel blij vanNa de rit gisteren goed geinspecteerd hoe het was gegaan en dan is het toch leuk als je gevoel wordt bevestigd.
[Afbeelding]
Sowieso is die hele suite van Garmin echt goed. Kan me voorstellen dat het anders is bij die losse apps
Je hebt wel lekker lopen harken, gemiddeld 65 RPM is best wel laag voor een vlakke rit. Dan doe je weinig op souplesse en meer op spierkracht. Ik houd zelf tussen de 85 - 95 aan als gangbare cadans.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Daar zit ik dus hard op te trainen nu, want dat kreeg ik al te horen. Op rechte stukken doe ik 85-90. het valt veel terug op de korte bochtige stukjes, ik hou mijn benen dan vaak stil denk ik. Viel me al op, ga daar even op lettenStufferdt schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:57:
[...]
Leuke grafiekjes, vergelijkbaar met wahoo opzich.
Je hebt wel lekker lopen harken, gemiddeld 65 RPM is best wel laag voor een vlakke rit. Dan doe je weinig op souplesse en meer op spierkracht. Ik houd zelf tussen de 85 - 95 aan als gangbare cadans.
Ik heb sowieso het postuur om op kracht te rijden (dikke benen), dus 100 zal ik niet halen, maar met 85-90 op rechte stukken hou ik het goed vol.
[ Voor 22% gewijzigd door 418O2 op 03-03-2021 11:01 ]
Ik gebruik de app cyclemeter op de iphone en die pakt mijn HR band en de 2 magene sensoren tegelijkertijd.KW25 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:50:
[...]
Bij mij werkt (iPhone gebruiker) het niet om 3 connecties te hebben. Hij pakt HR en of cadans of snelheid. Dus dit is wel iets om rekening mee te houden.
Daarnaast lijkt mij een full gps device wel mooi.
Verder heb ik m'n telefoon achter op mijn rug en lees via een Bontrager RIDEtime Elite de snelheid cadans en hartslag af.
De Apple watch gebruik ik nu voor navigatie werkt redelijk maar ben toch naar een Karoo 2 aan het kijken, dus hoop dat die een keer in de aanbieding komt.
PS hier iemand nog antwoord op? was toen een beetje overspoeld met reacties over jullie groepsrit.
Tinusvolkel schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:02:
Even een second opinion, deze cassette kan nog wel even mee toch?
Want de ketting is aan vervanging toe (bijna 0.75% slijtage) Maar als de cassette ook bijna aan vervanging toe is dan kan ik beter nog even door fietsen en alles in 1x vervangen.
[Afbeelding]
Edit: zo op groot computer scherm ziet ie er wel iets viezer uit dan net toen ik de foto maakte...
opvallend veel gaten/dalen in je cadans.. coast je gewoon veel of hapert de connectie?418O2 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:51:
[...]
Ik ben toch een nerd at heart dus wou ik de garmin. Die stats wordt ik wel blij vanNa de rit gisteren goed geinspecteerd hoe het was gegaan en dan is het toch leuk als je gevoel wordt bevestigd.
[Afbeelding]
Je zou even kunnen kijken of je nulwaardes eruit kan halen (moet kunnen lijkt me). Dan krijg je al een realistischer beeld. Maar goed dat je er aan werkt! Is een kwestie van balans vinden en je hebt altijd een voorkeur inderdaad, ik trap liever 100 RPM dan 75, maar ik heb dan ook meer conditie dan spieren418O2 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:59:
[...]
Daar zit ik dus hard op te trainen nu, want dat kreeg ik al te horen. Op rechte stukken doe ik 85-90. het valt veel terug op de korte bochtige stukjes, ik hou mijn benen dan vaak stil denk ik. Viel me al op, ga daar even op letten
Ik heb sowieso het postuur om op kracht te rijden (dikke benen), dus 100 zal ik niet halen, maar met 85-90 op rechte stukken hou ik het goed vol.
[ Voor 49% gewijzigd door GWBoes op 03-03-2021 11:07 ]
Zolang je bij de merkfietsen blijft, (volgens mij valt zo'n beetje het hele gamma van 12gobiking daar wel onder) dan heb je niet snel een slechte fiets. Wel belangrijk is dat ie bij je past. Je doelt op deze toch? https://www.12gobiking.nl...no-ltd-tiagra-2021-127606saert schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:52:
[...]
Mijn vrouw heeft 7 jaar met Tiagra gefietst en het schakelt nog steeds prima. Wel is Tiagra natuurlijk een kransje minder, maar 2x10speed is prima fietsen. Die cassette die 12gobiking op deze fiets hangt is een 11-32, dus is een allrouder. Nadeel van een dergelijke cassette is dat de gaps tussen de kransjes wat groter is, dus soms heb je net de situatie dat het ene kransje te zwaar, en het eerstvolgende te licht aanvoelt. Maar met deze fiets heb je een prima machientje in de basis. Zorg wel dat je qua maat goed advies krijgt.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ja daar is een setting voor, zal het even checken of dat uitmaaktStufferdt schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:06:
[...]
Je zou even kunnen kijken of je nulwaardes eruit kan halen (moet kunnen lijkt me). Dan krijg je al een realistischer beeld. Maar goed dat je er aan werkt! Is een kwestie van balans vinden en je hebt altijd een voorkeur inderdaad, ik trap liever 100 RPM dan 75, maar ik heb dan ook meer conditie dan spieren
Data Recording Settings
Select Menu > Settings > System > Data Recording.
Recording Interval
Controls how the device records activity data. The Smart option records key points where you change direction, speed, or heart rate. The 1 Sec option records points every second. It creates a very detailed record of your activity and increases the size of the stored activity file.
Cadence Averaging
Controls whether the device includes zero values for cadence data that occur when you are not pedaling (Data Averaging for Cadence or Power).
Power Averaging
Controls whether the device includes zero values for power data that occur when you are not pedaling (Data Averaging for Cadence or Power).
Log HRV
Sets the device to record your heart rate variability during an activity.
Denk dat ik wel coast, maar hou dus ook mijn benen stil in bochten. Niet bewust in elk geval, ga er op lettenPrulleman schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:05:
[...]
opvallend veel gaten/dalen in je cadans.. coast je gewoon veel of hapert de connectie?
Bedankt voor de bevestiging, nieuwe ketting heb een paar maanden geleden al mee besteld dus die er binnenkort maar is op leggen.GWBoes schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:06:
@Tinusvolkel Cassette lijkt mij nog helemaal prima. Je kan een nieuwe ketting kopen en kijken of die gewoon goed draait. Andere cassette kan dan altijd nog.
En wat is aan te raden qua smering? het fabrieksvet eruit "weken" en meteen in de dry lub zetten. Of eerst gewoon fietsen met het fabrieksvet en daarna pas over gaan op dry lub.
geen goed of fout verder hoor, maar het viel me op. wellicht dat het bij juist extreem andersom is doordat ik veel in ERG mode op de trainer zit, als je dan je benen stil houd ben je de sjaak418O2 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:09:
[...]
Denk dat ik wel coast, maar hou dus ook mijn benen stil in bochten. Niet bewust in elk geval, ga er op letten
Ja en je hebt verrot weinig bochten op een trainer natuurlijk. Maar het is een valide punt, want onder de 70-75 maak je het jezelf wel moeilijk als je grotere afstanden wil doen. En ik wil wel snel naar de 100km gaan.Prulleman schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:11:
[...]
geen goed of fout verder hoor, maar het viel me op. wellicht dat het bij juist extreem andersom is doordat ik veel in ERG mode op de trainer zit, als je dan je benen stil houd ben je de sjaak
ik zou direct ontvetten als je dry lube wilt gaan gebruiken, anders blijf je bezig (en de meeste quicklinks zijn officieel niet herbruikbaar.Tinusvolkel schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:11:
[...]
Bedankt voor de bevestiging, nieuwe ketting heb een paar maanden geleden al mee besteld dus die er binnenkort maar is op leggen.
En wat is aan te raden qua smering? het fabrieksvet eruit "weken" en meteen in de dry lub zetten. Of eerst gewoon fietsen met het fabrieksvet en daarna pas over gaan op dry lub.
ja, bedoelde meer gewenning aan het blijven trappen (door indoor/erg). Dan wordt het buiten ook makkelijker om te blijven trappen.418O2 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:12:
[...]
Ja en je hebt verrot weinig bochten op een trainer natuurlijk. Maar het is een valide punt, want onder de 70-75 maak je het jezelf wel moeilijk als je grotere afstanden wil doen. En ik wil wel snel naar de 100km gaan.
verder is het een beetje de balans vinden tussen efficient omgaan met energie (teveel coasten kost je snelheid en die weer terugpakken kost meer dan het oplevert). Een beetje verlichting kan ook door even met wat minder druk/power te trappen. even schakelen, even staan, ...
Ja het is voor mij ook nog wat uitvogelen. Zit nog niet eens op de 150km, dus er is genoeg te ontdekken aan het materiaal en hoe mijn lijf daar mee samen werkt. Maar ik moet zeggen dat ik gister positief verrast was door hoe het ging.Prulleman schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:15:
[...]
ja, bedoelde meer gewenning aan het blijven trappen (door indoor/erg). Dan wordt het buiten ook makkelijker om te blijven trappen.
verder is het een beetje de balans vinden tussen efficient omgaan met energie (teveel coasten kost je snelheid en die weer terugpakken kost meer dan het oplevert). Een beetje verlichting kan ook door even met wat minder druk/power te trappen. even schakelen, even staan, ...
dat is het belangrijkste418O2 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:21:
[...]
Ja het is voor mij ook nog wat uitvogelen. Zit nog niet eens op de 150km, dus er is genoeg te ontdekken aan het materiaal en hoe mijn lijf daar mee samen werkt. Maar ik moet zeggen dat ik gister positief verrast was door hoe het ging.
En terugkomend op waarom dit gesprek begon; de garmin en de data daaruit helpt daarbij. Je hebt veel meer bevestiging (of ontkrachting) van hetgeen je denkt.
En dan heb ik de navigatie nog niet eens gebruikt.
[ Voor 8% gewijzigd door 418O2 op 03-03-2021 11:25 ]
Neemt je Garmin de momenten dat je coast mee in dat gemiddelde? Want je zit er vaak genoeg boven, ik heb geen idee of dat een instelling is bij Garmin, bij Wahoo wel en daar staat het standaard aan als ik het me goed herinner maar het is gebruikelijk om coasting niet mee te tellen bij je gemiddelde cadans. Strava doet dit ook niet en Garmin volgens mij standaard ook niet.418O2 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:59:
[...]
Daar zit ik dus hard op te trainen nu, want dat kreeg ik al te horen. Op rechte stukken doe ik 85-90. het valt veel terug op de korte bochtige stukjes, ik hou mijn benen dan vaak stil denk ik. Viel me al op, ga daar even op letten
[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 03-03-2021 11:32 ]
er is een setting voor. Zal het de volgende keer eens anders instellen.Kluus schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:27:
[...]
Neemt je Garmin de momenten dat je coast mee in dat gemiddelde? Want je zit er vaak genoeg boven, ik heb geen idee of dat een instelling is bij Garmin, bij Wahoo wel en daar staat het standaard aan als ik het me goed herinner maar het is gebruikelijk om coasting niet mee te tellen bij je gemiddelde cadans. Strava doet dit ook niet en Garmin volgens mij standaard ook niet.
De zeros neemt hij niet mee zie ik. Misschien dat het wat traag reageert, of ik nog wel iets beweeg ofzo, dat hij 2rpm wel meetelt ofzo. Of de meegeleverde sensor is gewoon niet zo goed
[ Voor 14% gewijzigd door 418O2 op 03-03-2021 11:48 ]
Dus wellicht dat iemand in de buurt van Oss toevallig zo'n powermeterpedaal op de fiets heeft, die ik mag verbinden met de telefoon om te testen? Of toch nog iemand die uit eigen ervaring kan spreken? Dat zou fijn zijn voordat ik deze aanschaf doe.
Een paar specifieke reacties:
Ik gebruik nu een telefoon en hartslag, dat werk voor mij prima en wilde daar het vermogen met cycle dynamics nu aan toevoegen. Mogelijk later dat ik toch voor een fietscomputer ga. Maar ben dus benieuwd of het werk met een telefoon, in ieder geval voor het begin.MrBarBarian schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:08:
Als je moet kiezen wat je eerst koopt, dan zou ik voor een fietscomputer gaan. Goedkoper en, zeker icm een hartslagmeter, voldoende nieuwe data. Hoeft geen Edge te zijn. Iets met bluetooth/ant ondersteuning voldoet al snel.
Een Power meter klinkt misschien leuk, maar heeft m.i. alleen nut als je gestructureerd gaat trainen. Anders is het een dure gadget die data opleverd waar je toch niets mee doet (maar dat is wel hoe de meeste Power meters worden gebruikt).
Helaas niet, anders had ik het daar getestPrulleman schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:09:
[...]
Ken je toevallig iemand met een power meter, (maakt verder niet zoveel uit welke, maar voor jou case is een dubbelzijdige wel handig)? dan zou je gewoon eens je telefoon daarmee moeten connecten en kijken of het voor je voldoet.
misschien moeten we die discussie dan niet over doen, vooralsnog wil ik wel eerst de powermeter aanschaffen als dat werkt met een telefoon.418O2 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:18:
Ik ben ook een beginner en heb de Edge 530 performance bundle (met HRM en Cadans). Denk dat je daar echt meer aan hebt en een powermeter en een app op je telefoon.
De hele telefoondiscussie hier onlangs heeft mij wel overtuigd om niet met mijn telefoon te gaan fietsen, maar met een dedicated fietscomputer. En met hartslag + cadans zie je wel genoeg info over je gedrag en voortgang.
Was dat met een powermeter die ook Cycle Dynamics kan meten?Michaelg schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:31:
Als je dual-sided vermogensmeter hebt krijg je nog meer gegevens418O2 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:51:
[...]
[Afbeelding]
Leuk dat je er zoveel schik in hebt!418O2 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:12:
[...]
Ja en je hebt verrot weinig bochten op een trainer natuurlijk. Maar het is een valide punt, want onder de 70-75 maak je het jezelf wel moeilijk als je grotere afstanden wil doen. En ik wil wel snel naar de 100km gaan.
66 rpm gemiddeld is wel echt extreem laag, zeker wanneer je anderhalf uur op de fiets hebt gezeten.
Dan heb je ofwel extreem veel langzame stukken/bochten gehad of je hebt regelmatig je benen stil gehouden en de 0-waardes worden meegenomen in het gemiddelde.
100km met een gemiddelde snelheid van rond de 30 en rpm van 66 gaat je echt pijnlijke knieën opleveren. Lage rpm en wel snelheid willen maken kan zeker bij beginners erg snel tot blessures leiden.
Nu weet ik niet hoe oud je bent maar wanneer je de 30 bent gepasseerd en je knieën nog moeten wennen aan fietsen moet je zo'n lage cadans in ieder geval niet willen (anders ook niet eigenlijk).
Probeer eens een wat lichtere versnelling en focus je alleen op RPM en hartslag. Die snelheid komt met de km's wel.
nou zoals je wel een beetje ziet, zit ik er vaak boven. Eigenlijk geen 1 stuk waar ik daadwerkelijk rond de 66 zit.Louislouislouis schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:55:
[...]
Leuk dat je er zoveel schik in hebt!
66 rpm gemiddeld is wel echt extreem laag, zeker wanneer je anderhalf uur op de fiets hebt gezeten.
Dan heb je ofwel extreem veel langzame stukken/bochten gehad of je hebt regelmatig je benen stil gehouden en de 0-waardes worden meegenomen in het gemiddelde.
100km met een gemiddelde snelheid van rond de 30 en rpm van 66 gaat je echt pijnlijke knieën opleveren. Lage rpm en wel snelheid willen maken kan zeker bij beginners erg snel tot blessures leiden.
Nu weet ik niet hoe oud je bent maar zeker wanneer je de 30 bent gepasseerd en je knieën nog moeten wennen aan fietsen moet je zo'n lage cadans niet willen.
Probeer eens een wat lichtere versnelling en focus je alleen op RPM en hartslag. Die snelheid komt met de km's wel.
Dat kan gewoon. Ik rijd die configuratie momenteel met 11-28 gravel, 12-25 met een wegset een 11-42 voor gravel buitenland. Werkt allemaal gewoon uitstekend.MaSw85 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:14:
[...]
Twee nieuwe pagina's aan berichten maar nog geen reactie. Iemand? Mag ook een vergelijkbare ervaring met andere componenten zijn uiteraard.
Je weet hoe gemiddeldes werken toch? Je zit er dus ook vaak onder.418O2 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:56:
[...]
nou zoals je wel een beetje ziet, zit ik er vaak boven. Eigenlijk geen 1 stuk waar ik daadwerkelijk rond de 66 zit.
Kijk maar even wat je met goedbedoeld advies doet joh! Zou in ieder geval checken of 0-waardes worden meegenomen en zoja, dat meteen uitzetten.
ja dat weet ik. Maar die grafiek is toch wat vreemd en ik heb het idee dat de sensor misschien een beetje gekke waardes doorgeeft. Mijn verbazing gaat over de grafiek met hoe ik het ervaarde, niet over jouw opmerking.Louislouislouis schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:58:
[...]
Je weet hoe gemiddeldes werken toch? Je zit er dus ook vaak onder.
Kijk maar even wat je met goedbedoeld advies doet joh! Zou in ieder geval checken of 0-waardes worden meegenomen en zoja, dat meteen uitzetten.
Ik ben 35 en heb niet zulke beste knieen, dus als ik op 65 ga stoempen dan voel ik dat onmiddelijk
hier ook nog een harker! vorig jaar automatisch iedere keer mijn cadans naar de 65-70 gemiddeld...en als iemand er iets van zei was ik chagrijnig418O2 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:59:
[...]
dus goed dat je erop let en blijf dat vooral doen!
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Ik heb mijn hele leven al zo gefietst. Ben het nu ook op mijn stadsfiets gaan doen en ook daar op is het prettigerNutterd schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:38:
[...]
hier ook nog een harker! vorig jaar automatisch iedere keer mijn cadans naar de 65-70 gemiddeld...en als iemand er iets van zei was ik chagrijnignu heb ik mezelf echt gedwongen om mijn cadans hoger te houden (nog steeds niet extreem hoog maar naar +-80 gemiddeld) en ik moet zeggen het gaat makkelijker,sneller en het voelt beter voor mijn knieeen...
Maar hoe dan, ik rijd sinds het begin 83 cadans. Heel lang steady gereden, nu laatste tijd wat meer 90-95. 60-70 lijkt me heel zwaar trappenNutterd schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:38:
[...]
hier ook nog een harker! vorig jaar automatisch iedere keer mijn cadans naar de 65-70 gemiddeld...en als iemand er iets van zei was ik chagrijnignu heb ik mezelf echt gedwongen om mijn cadans hoger te houden (nog steeds niet extreem hoog maar naar +-80 gemiddeld) en ik moet zeggen het gaat makkelijker,sneller en het voelt beter voor mijn knieeen...

Die zag ik inderdaad staan. Een 11-32 zegt me als leek niet zoveel. Is dat voor Nederlandse begrippen voldoende? En een berg ook zeker mee te doen?Mistraller schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:07:
[...]
Zolang je bij de merkfietsen blijft, (volgens mij valt zo'n beetje het hele gamma van 12gobiking daar wel onder) dan heb je niet snel een slechte fiets. Wel belangrijk is dat ie bij je past. Je doelt op deze toch? https://www.12gobiking.nl...no-ltd-tiagra-2021-127606
Mijn vrouw heeft 7 jaar met Tiagra gefietst en het schakelt nog steeds prima. Wel is Tiagra natuurlijk een kransje minder, maar 2x10speed is prima fietsen. Die cassette die 12gobiking op deze fiets hangt is een 11-32, dus is een allrouder. Nadeel van een dergelijke cassette is dat de gaps tussen de kransjes wat groter is, dus soms heb je net de situatie dat het ene kransje te zwaar, en het eerstvolgende te licht aanvoelt. Maar met deze fiets heb je een prima machientje in de basis. Zorg wel dat je qua maat goed advies krijgt.
Ik zag verder ook de Sensa Romagna Comp of SL. Deze hebben een Shimano 105. Is het het extra geld waard voor deze 105?
Als je crankstel een compact is (50-34) is 11-25 (of nog beter 12-25) voldoende voor het vlakke NL. Tenzij je Posbank, Limburg e.d. doet, dan is een 11-28 voor de meesten toch prettiger. 11-32 ga je echt richting berg cassette.saert schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:46:
[...]
Die zag ik inderdaad staan. Een 11-32 zegt me als leek niet zoveel. Is dat voor Nederlandse begrippen voldoende? En een berg ook zeker mee te doen?
Ik zag verder ook de Sensa Romagna Comp of SL. Deze hebben een Shimano 105. Is het het extra geld waard voor deze 105?
Welkom in de sport!saert schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:52:
[...]
Een Sensa is kwalitatief prima. Als beginnende fietser ga je niet snel de mist in met een Shimano Tiagra Groepset. 1000 euro is een mooi budget en kun je echt wel wat goeds voor krijgen. Je kunt de fiets die je op het oog hebt hier ook posten, dan kijken we mee.
"vlakke land en in de bergen" is afhankelijk van de cassette die je op je fiets hebt zitten. Een fiets met een een cassette 10/34 heeft hele zware én hele lichte versnellingen, maar daardoor zijn de 'gaten' tussen deze versnellingen hoger: je hebt dan vaak het gevoel dat je te zwaar of te licht trapt. Omgekeerd geldt hetzelfde: een cassette die gericht is op het vlakke land heeft minder gaten tussen de versnellingen, maar je mist dan een licht bergverzet. Deze cassettes kun je wisselen, maar daar is gereedschap voor nodig (prijs cassette is 30 á 50 euro en gereedschap heb je al voor 20 euro Link).
Ik zou je vooral aanraden om, zeker gezien je net begint met wielrennen, vooral langs te gaan bij je lokale fietsenmaker (of een grote fietsenmaker waarbij jij het waard vind om er heen te rijden). Je fiets zal onderhoud nodig hebben, je kunt daar terecht voor al je vragen en meest belangrijke: bij de aanschaf van je fiets zullen zij hem ook voor je afstellen. Niets is vervelender dat voor veel geld een fiets te kopen, hem niet goed af weten te stellen en dan feitelijk een 1000 euro kostend martelwerktuig in je schuur hebben staan terwijl je met rugpijn op bed ligt.
Als je stadsfietsen gewend bent en stevige poten hebt dan is dat een vrij natuurlijk ritme.rolandos582 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:45:
[...]
Maar hoe dan, ik rijd sinds het begin 83 cadans. Heel lang steady gereden, nu laatste tijd wat meer 90-95. 60-70 lijkt me heel zwaar trappen
pindakaas eten voor het fietsenrolandos582 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:45:
[...]
Maar hoe dan, ik rijd sinds het begin 83 cadans. Heel lang steady gereden, nu laatste tijd wat meer 90-95. 60-70 lijkt me heel zwaar trappen
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Nice! Dat maakt een cassette kopen ook makkelijker. Geen problemen met de kettinglengte als je tussen 11-42 en bijv. 11-28 of 12-25 wisselt?havana schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:57:
[...]
Dat kan gewoon. Ik rijd die configuratie momenteel met 11-28 gravel, 12-25 met een wegset een 11-42 voor gravel buitenland. Werkt allemaal gewoon uitstekend.
Je mag best even connecten met mijn left sided 4iiii. (Heb niet alles gelezen wat je van plan was overigens, ik heb hem gewoon aan de Edge gekoppeld)marcel h schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:51:
Dus wellicht dat iemand in de buurt van Oss toevallig zo'n powermeterpedaal op de fiets heeft, die ik mag verbinden met de telefoon om te testen? Of toch nog iemand die uit eigen ervaring kan spreken? Dat zou fijn zijn voordat ik deze aanschaf doe.
Moet je wel even naar de goede kant van de a59 komen
---------------
Kun je eens posten welke fiets je precies op het oog hebt?saert schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:46:
[...]
Die zag ik inderdaad staan. Een 11-32 zegt me als leek niet zoveel. Is dat voor Nederlandse begrippen voldoende? En een berg ook zeker mee te doen?
Persoonlijk vind ik de upgrade naar 105 t.o.v. Tiagra het zeker waard. Zeker als je een completere fiets voor vlak en berg wilt. De 105 heeft namelijk 11 versnellingen achter, de Tiagra 10. Daardoor krijg je, bij de 11/32 cassette, minder 'gaten'. Daarnaast is de 105 overall een upgrade.
Ik ben zelf ook begonnen op een 11/32. Dat was op vlak en berg goed te doen. Enige nadeel is als je veel op het vlakke rijdt dat je niet altijd in de lekkere versnelling zit, maar dat moet je zelf ervaren en is persoonlijk. Mocht je dat storend vinden is dat onder de 100 euro op te lossen. (zoals ik eerder postte). Mijn vader rijdt er nog steeds op en komt ook de berg goed op (60 jaar) en ervaart het niet als storend: het is hem zelfs nog nooit opgevallen.
Bib, shirt, schoenen, helm en zonnebril zijn wel noodzakelijk, kan aardig optellen.
Ik heb het maar niet opgeteld, maar ik heb meer geld uitgegeven dan ik had gewild (ook dan noodzakelijk hoor, dat geef ik ruiterlijk toe).
[ Voor 23% gewijzigd door 418O2 op 03-03-2021 13:11 ]
Sensa is meer dan prima merk om mee te beginnen.saert schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:46:
[...]
Tiagra is ook prima om mee te beginnen. Maar als je de mogelijkheid om bij aanschaf te "upgraden" naar 105, lijkt het mij dat altijd waard. Ik heb 7 jaar geleden een 1e fiets gekocht met 105, en heb nu pas een vervanger aangeschaft. Maar bedenk dat er nog veel meer kosten bij komen zoals kleding, gereedschap setje etc.
Wat voor cassette er opzit achter is niet zo heel erg van belang, die zijn makkelijk te vervangen (desnoods rij je eerste deze op en koop je dan een andere).
Het is niet altijd onverstandig om als beginneling een fiets te kopen bij een fietsenmaker in de buurt je je een beetje helpt met je "fit" (afstelling zadel en stuur etc). En andere aanloop "problemen".
Voor het voordeel hoef je hem niet bij 12go te kopen, want ik weet wel een adres dat meer korting geeft op Sensa (stuur maar DM). Maar alles draait om voorraad op het moment. Dus enige reden dat ik bij 12go zou kopen, is dat zij wel kunnen leveren en anderen niet.
Niet per se hoor. Enige item dat noodzakelijk is, is een helm.418O2 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:10:
Voor je omhoog creeped qua budget, hou er rekening mee dat je best veel dingen moet/wil kopen naast de fiets qua kleding en eventuele accessoires.
Bib, shirt, schoenen, helm en zonnebril zijn wel noodzakelijk, kan aardig optellen.
Ik heb het maar niet opgeteld, maar ik heb meer geld uitgegeven dan ik had gewild (ook dan noodzakelijk hoor, dat geef ik ruiterlijk toe).
De rest kan je altijd later beetje bij beetje erbij kopen.
En voor de prijsbewuste wielrenner is Decathlon de ideale winkel weet ik uit ervaring.

De 105 is natuurlijk een 11 speed groep, dus daardoor is alles net een beetje anders. Als beginner maakt het alleen weinig uit.saert schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:46:
[...]
Let overigens wel op dat niet alles in 105 wordt afgemonteerd. De crankset is bijv een RS510. Niet dat jij (of ik
Over de cassette: 11-32 is ook voor de alpen prima. De 11 bij omlaag, de 32 omhoog.
In Nederland zal je zelden op de 11 of 32 rijden.
Bij mijn Scott hadden ze deze er ook standaard op zitten, ik heb hem laten leveren met 12-25.
Daar heb ik laatst de oude holleweg nog mee opgefietst.
Maar als beginner zijnde, zou ik zeggen dat 11-32 prima is want dan kan je lekker ontdekken wat je met die fiets kan. Een cassette kost enkele tientjes en is uiterst eenvoudig te wisselen. Cassette is zodoende nooit de reden om een fiets wel/niet te kopen, want dat is de framemaat.
Dus daarom; ga passen bij een dealer die meerdere maten op voorraad heeft en goed advies geeft.
En voordeel van 12go is dat beide varianten in alle maten leverbaar zijn, dat vergelijkt tenminste objectief en is ook wat waard.
Ik heb de frame geometrie ook niet vergeleken, het kan zijn dat die fietsen an sich ook al anders zijn. Dat is belangrijker dan de groepset. Het prijsverschil is inderdaad niet zo groot, maar ja, zo kan je bezig blijven.
En zoals gezegd, je wilt ook nog pedalen, schoenen, helm etc etc. Veel zaken kan je, zeker als beginner, ook bij decathlon of lidl halen etc. Zo ben ik tenminste wel begonnen, en veel van die artikelen gebruik ik nu nog met plezier.
Tiagra vs 105 is inderdaad een 11e kransje. Maar op basis van een 11-32 cassette is dat een extra kransje 13, dus stel je daar geen wereld van verschil bij voor. Maar dat wordt anders als je wellicht later een andere cassette koopt.
Als je wilt vergelijken tussen die twee is dit een uiterst interessant tooltje; ik heb er de setup al op ingevuld.
https://ritzelrechner.de/...8,20,22,25,28,32&UF2=2150
---------------
Toen ik net fietste was ik toch heel blij met mijn 34, de eerste keer de Posbank over. Als je wat beter getraint raakt is 25 vaak wel genoeg ja.Mistraller schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:28:
In Nederland zal je zelden op de 11 of 32 rijden.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Helaas(?) zijn deze buitenbladen net als andere spullen niet goed leverbaar en kan ik die 200,- nog even in m'n zak houden..

Kleinste bij mij is de 36/34, daar ben ik heel blij mee als ik Paterberg of Koppenberg opmoet. Grootste is 52/11, ruim voldoende. Ik zou adviseren om eerder een brede keuze te opteren. Ik heb helemaal geen last van een iets bredere spreiding van de tandwieltjes onderling. Maar niks is erger dan versnellingen tekort te komen. Imho though.Phydomir schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:41:
[...]
Toen ik net fietste was ik toch heel blij met mijn 34, de eerste keer de Posbank over. Als je wat beter getraint raakt is 25 vaak wel genoeg ja.
Nulmetingen werden op m'n Edge bij de cadans niet meegenomen, bij de vermogens wel. Ook de gemiddelde vermogens lijken me waardevoller zonder de nulmetingen toch? Ben vooral benieuwd naar de vermogens en het gemiddelde van wanneer ik wel trap namelijkLouislouislouis schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:58:
[...]
Je weet hoe gemiddeldes werken toch? Je zit er dus ook vaak onder.
Jawel. De 11-42 heeft een langere ketting nodig, dus die houd ik apart en verwissel ik als ik de cassette wissel. De rest kan gewoon met dezelfde kettinglengte.MaSw85 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:54:
[...]
Nice! Dat maakt een cassette kopen ook makkelijker. Geen problemen met de kettinglengte als je tussen 11-42 en bijv. 11-28 of 12-25 wisselt?
Overigens heb ik ook een 11-32 met succes gereden. Ik vond de gaten echter te groot, daarom geswitcht naar 11-28.
Bij vermogen is het gebruikelijk om de 0 metingen wel mee te tellen. Dit omdat je gemiddelde vermogen ook wordt gebruikt voor het bepalen van de intensiteit van je rit. Als je 0W vermogen levert heb je op dat moment dus rust, daarom is het nog steeds relevant.Luuk741 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:56:
[...]
Nulmetingen werden op m'n Edge bij de cadans niet meegenomen, bij de vermogens wel. Ook de gemiddelde vermogens lijken me waardevoller zonder de nulmetingen toch? Ben vooral benieuwd naar de vermogens en het gemiddelde van wanneer ik wel trap namelijk
[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 03-03-2021 14:13 ]
Check. Ik heb een gravelbike met 40T voor en een gravel wielset met 11-42. Nog geen cassette voor de gewone race wielset. Ik wissel dan liever niet ook de ketting elke keer als ik de wielset wil wisselen. Misschien dan ook maar de 11-42 vervangen voor bijv. een 11-34? Dan wordt het wisselen in ieder geval wel makkelijker.havana schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:58:
[...]
Jawel. De 11-42 heeft een langere ketting nodig, dus die houd ik apart en verwissel ik als ik de cassette wissel. De rest kan gewoon met dezelfde kettinglengte.
Overigens heb ik ook een 11-32 met succes gereden. Ik vond de gaten echter te groot, daarom geswitcht naar 11-28.
https://www.trainingpeaks.com/blog/what-is-normalized-power/Luuk741 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:56:
[...]
Nulmetingen werden op m'n Edge bij de cadans niet meegenomen, bij de vermogens wel. Ook de gemiddelde vermogens lijken me waardevoller zonder de nulmetingen toch? Ben vooral benieuwd naar de vermogens en het gemiddelde van wanneer ik wel trap namelijk
Normalized power is dit niet helemaal (vermogen wanneer je wel trapt bedoel ik), maar geeft wel een beter beeld van de mate van inspanning.
[ Voor 3% gewijzigd door Louislouislouis op 03-03-2021 14:25 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/C8UFMJzxSuUsrjr23y9HCjso.png?f=user_large)
Toevoeging n.a.v. DieAnder
visuele vergelijking van verschillende gear ratios, dus eig een ritzelrechner maar dan met alle verhoudingen binnen een reëel bereik tegelijk. Waarbij kleur de zwaarte van de versnelling aan geeft, mooier zou zijn als de color bar gescaled wordt naar de range (dus meer kleur differentiatie rondom verhouding 1:1.x).
Lang verhaal kort zou je hierin op kleur kunnen zoeken naar vergelijkbare verhoudingen.
All hail python
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| front = np.arange(30, 56, 1.0) rear = np.arange(9, 42, 1.0) ratio = np.empty((len(front), len(rear))) for idf, valf in enumerate(front): for idr, valr in enumerate(rear): ratio[idf, idr] = valf/valr fig=plt.figure(figsize=(20,10)) plt.title('Gear Ratios') plt.imshow(ratio, aspect = 'auto', extent=[rear[0], rear[-1], front[0], front[-1]], origin = 'lower', cmap='bwr') #viridis is also default plt.colorbar() plt.show() |
[ Voor 24% gewijzigd door Cranzai op 03-03-2021 15:40 ]
Ik ben benieuwd, welke power meter heb jij precies?Michaelg schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:55:
@marcel h Nee dat was met een single sided PM. Ik kan vanmiddag wel even testje voor je doen met een dual sided PM icm Wahoo software. Kijken welke data je naar voren krijgt.
Bedankt voor het aanbodMistraller schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:04:
[...]
Je mag best even connecten met mijn left sided 4iiii. (Heb niet alles gelezen wat je van plan was overigens, ik heb hem gewoon aan de Edge gekoppeld)
Moet je wel even naar de goede kant van de a59 komen(Stuur maar PM evt)
Kan je niet helemaal helpen, maar let bij de Vector 3 op dat je 2 Vector 3's nodig hebt om Cycling Dynamics in te kunnen zien.marcel h schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:03:
[...]
Ik ben benieuwd, welke power meter heb jij precies?
[...]
Bedankt voor het aanbod. Als ik het goed begrijp meet de 4iiii alleen het vermogen en de cadans. Ik wil daarnaast ook andere zaken meten (Cycle Dynamics), vandaar de pedaal powermeters waar ik nu naar kijk (Garmin Vector 3 of Favero Assioma). Met name dat laatst wil ik graag weten of dat goed weergegeven wordt op de telefoon.
Ik heb zelf de Assioma en krijg wel wat cycling dynamics bij 1 pedaal, maar dit is beperkt tot:
- Position (standing / seated)
- Power Phase
Platform offset kan Vector 3 wel meten geloof ik, maar de Assioma niet.
Op de MTB heb ik nu een Stages XT L/R meter. Met de Edge 530 wordt L/R Balans, Effectiviteit draaimoment L/R en Pedaalsouplesse L/R gemeten. Al heb ik bij die laatste 2 nog geen idee hoe ik die cijfers moet interpreterenmarcel h schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:03:
[...]
[...]
Ik kom bij een google search dit tegen:
https://www.unibrew-neder...CKA0tRaAYsMwaAs6JEALw_wcB
Werkt dat ook?
[ Voor 104% gewijzigd door McMiGHtY op 03-03-2021 16:04 ]
Wat probeer je te laten zien of duidelijk te maken?Cranzai schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:58:
Het ging over gear ratios en ik ben een eenvoudig afgeleide student die weer eens het programmeren heeft opgepakt:
Ligt er aan wat je doel isMcMiGHtY schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:30:
Vraagje tussendoor.. Goedkope C02 patroontjes.. Waar?
Ik kom bij een google search dit tegen:
https://www.slagroompatro...rr_Li1h7-JtkaApfbEALw_wcB
Werkt dat ook?
dat is geen co2. En het heeft geen schroefdraad, dus het is, als het al zou werken, een gekut van jewelste
KEG-CHARGER CO2-PATRONEN 10 STUKS MET SCHROEFDRAAD
Dus volgens mij wel CO2..en wel schroefdraad..
Doel..heel simpel, m'n banden oppompen zonder pompje..
Ja klopt. 4iiii doet alleen die twee. En ik heb ook nog single sided, dus weinig spannend dan voor jou?marcel h schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:03:
[...]
[...]
Bedankt voor het aanbod. Als ik het goed begrijp meet de 4iiii alleen het vermogen en de cadans. Ik wil daarnaast ook andere zaken meten (Cycle Dynamics), vandaar de pedaal powermeters waar ik nu naar kijk (Garmin Vector 3 of Favero Assioma). Met name dat laatst wil ik graag weten of dat goed weergegeven wordt op de telefoon.
Wat ik overigens wel een geinige feature vind aan 4iiii is dat je chipolo tracking aan kunt zetten. Als je fiets dan gejat wordt kan je dat melden, en heb je dus een (kleine) kans dat iemand die de chipolo app gebruikt de fiets detecteert, en dan krijg je automatisch een locatiemelding terug. (Chipolo:van die BT sleutelhangers om je sleutels terug te vinden etc) Een dief gaat echt geen crankarm vervangen.
---------------
Goede vraagDieAnder schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:33:
[...]
Wat probeer je te laten zien of duidelijk te maken?
Eigenlijk is het zoveel als een visuele vergelijking van verschillende gear ratios, dus eig een ritzelrechner maar dan met alle verhoudingen binnen een reëel bereik tegelijk. Waarbij kleur de zwaarte van de versnelling aan geeft, mooier zou zijn als de color bar gescaled wordt naar de range (dus meer kleur differentiatie rondom verhouding 1:1.x).
Lang verhaal kort zou je hierin op kleur kunnen zoeken naar vergelijkbare verhoudingen.
Dat heb ik een tijd geleden ook gelezen. Heb er toen even vluchtig naar gekeken. Maar hoe zet je dat precies aan? Moet je 4iiii op dat moment gekoppeld zijn met je telefoon/app?Mistraller schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:37:
[...]
Ja klopt. 4iiii doet alleen die twee. En ik heb ook nog single sided, dus weinig spannend dan voor jou?
Wat ik overigens wel een geinige feature vind aan 4iiii is dat je chipolo tracking aan kunt zetten. Als je fiets dan gejat wordt kan je dat melden, en heb je dus een (kleine) kans dat iemand die de chipolo app gebruikt de fiets detecteert, en dan krijg je automatisch een locatiemelding terug. (Chipolo:van die BT sleutelhangers om je sleutels terug te vinden etc) Een dief gaat echt geen crankarm vervangen.
Kreeg het (maand of wat terug) niet voor elkaar
Klopt je linkje dan wel? Deze beschrijving staat er namelijk bij:McMiGHtY schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:36:
Omschrijving:
KEG-CHARGER CO2-PATRONEN 10 STUKS MET SCHROEFDRAAD
Dus volgens mij wel CO2..en wel schroefdraad..
Doel..heel simpel, m'n banden oppompen zonder pompje..
Elke slagroompatroon bevat bruto 10 cm3 - 8 gram (N2O) (E942)
Dus.... dat gaat lachen worden!!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m4YS9Qrs3GLhNz0i9jn5aBNH.jpg?f=user_large)
Als je een beetje zoekt vind je ook wel co2 patronen voor die prijs. En die je linkt zijn 8 gram. Lijkt me wat weinig
[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 03-03-2021 16:16 ]
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic