Mijn redenen zijn:
- Minder kans op stil komen te staan door lek (ik rijd ook gerust "gravel" met 28mm banden). De latex kan kleine gaatjes afdichten, en een DynaPlug monteer je in theorie sneller dan een nieuwe binnenband.
- Ik rij het hele jaar buiten, dus minder kans in de winter op wisselen langs de weg (hangt wel samen met punt hierboven). Maar voor mooi weerrijders is dit minder van toepassing. Met mooi weer is een bandenwissel pauze geen straf. In de regen/kou(, met koude handen

) wel.
- Geen kans op stootlek
- Meer comfort
- Binnenbanden zijn ook niet gratis
- Mijn Tubeless banden zijn maar paar euro duurder dan de niet tubeless banden die ik hiervoor reed.
Nadelen:
- Als het lekt kunnen er latex spettertjes op je heilig verklaarde ieder weekend tot de laatste zandkorrel gepoetste heilige racepaard komen.
- Je moet de slag van tubeless maken even leren.
- Als je een binnenband monteert (dit is bij mij minder vaak dan eerst) zit er natte latex in je band(, dus ik heb latex handschoentjes bij me, maar die gebruik ik ook voor ketting en andere dingen).
- Wanneer je de verkeerde banden koopt is monteren drama, en in de winter langs de kant wisselen gelijk aan taxi bellen

.
- Latex droogt uit, dus moet je officieel jaarlijks een keer je banden eraf schoonmaken en nieuwe latex erin. Maar wanneer je genoeg km rijdt, slijten ze hard genoeg dat je ze toch al moet vervangen. Ik zelf ben niet zo van team poets/onderhoud dus ik gooi er na een jaar gewoon wat latex bij. Omdat het opdroogt is het voor reservewielen ook niet handig.
Mijn mening is dat het net zoveel werk is, net zoveel voor als nadelen heeft. Maar het geklooi langs de kant van de weg is voor mij verschoven naar de schuur. Ik rijd met een meer gerust gevoel over slechte wegen en met meer comfort.
Goede reden om die Wahoo te upgraden
En je ziet er toch zelf niks van

Probeer het eens...
Eigen ondervinding is meer waard dan alle goedbedoelde adviezen op internet.
Maar de eerste 3 keer je banden Tubeless maken is echt geen feest. Maar dat was de eerste 3 keer mijn binnenband wisselen ook niet.
[
Voor 16% gewijzigd door
mhr-zip op 26-02-2021 11:01
]