Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Dat het allemaal niet vanzelf gaat is alleen maar mooi. Er is ruimte voor verbetering. Ik had nu de wind schuin van achteren maar het stuk waar ik die snelheid haalde is een beschut deel zonder wind. Ik moet wel toegeven dat ik een ligstuur heb.Morrar schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:06:
[...]
Mooi man! Onthoud alle begin is moeilijk, oefening baart kunst en meer van dat soort clichés. Gewoon blijven fietsen en je wordt vanzelf beter.
Je snelheden zijn best fors; was dat windje mee of niet? Zo niet, dan ben je waarschijnlijk flink aan de bak gegaan. Op zich prima voor 20 KM, maar doe misschien wat rustiger aan als je wat verder en langer wilt gaan.
Verder kan een hartslagband een goede investering zijn (niet heel duur) om te meten hoe je lichaam op de inspanning reageert. Daarmee kun je jezelf beter "pacen" zodat je niet te snel door je energie heen brandt. Een power meter is helemaal mooi, maar ook wel een flinke investering (kan altijd nog).
Let ook op zaken als cadans; te zwaar / langzaam trappen is slecht voor je gewrichten en spieren. Maar (te) snel is meer belastend voor je uithoudingsvermogen... Je moet daarin ook een balans zien te vinden die voor jou werkt.
Voor de powermeter moet ik echt eerst heeeeel wat meer kilometers maken. Ik begin net dus laat ik eerst maar eens besmet raken met het goede virus. 😇
Ik heb aardig wat kracht in de benen omdat ik altijd gehockeyd heb. Ook woonde ik in een dorp wat 7km verwijderd wat van de bewoonde wereld dus voor ALLES moest ik de fiets op. In mijn leven genoeg km’s gemaakt dus. Nu op de racefiets en hopelijk gaat dat goed en steeds beter want dat is wel de bedoeling.
Ik had al begrepen dat je minimaal 2uur moet trainen om echt conditie op te bouwen. Dat kan straks in de weekenden en de lange zomeravonden.
De tip van de hartslagmeter heb ik al getackeld. Ik had vooraf al een garmin venu sq gekocht om te kunnen monitoren. Wel erg leuk om dingen terug te zien. Hopelijk ook de verbeteringen van de trainingsuren.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Haha nou dan is het geregeld joh!Mistraller schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:23:
[...]
Ff voor je gecheckt, maar op de Addict kan je morgen fietsen![]()
https://www.12gobiking.nl/scott-addict-20-disc-2021
(Ook de addict 10, da's de ultegra uitvoering)
Ik vind de mijne uiteraard mooier
Heb ik wel eerder naar gekeken, maar die kleur hè. Maar even serieus, ik heb beide fietsen vergeleken met de Domane, maar dan lever je toch ergens in op stack of reach. En in een ongunstig geval op beide.mhr-zip schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:25:
[...]
Is een merida scultura endurance niks voor je?
Nu kinderbedtijd voor mij

Minimaal 2 uur is onzin, dat is nogal afhankelijk van wat voor training je doet. Als je het vooral van rustige duurritjes moet hebben, dan is een uurtje niet zoveel. Maar ga je intervallen, dan is een uur al heel wat.stevens20 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:29:
[...]
Dat het allemaal niet vanzelf gaat is alleen maar mooi. Er is ruimte voor verbetering. Ik had nu de wind schuin van achteren maar het stuk waar ik die snelheid haalde is een beschut deel zonder wind. Ik moet wel toegeven dat ik een ligstuur heb.
Voor de powermeter moet ik echt eerst heeeeel wat meer kilometers maken. Ik begin net dus laat ik eerst maar eens besmet raken met het goede virus. 😇
Ik heb aardig wat kracht in de benen omdat ik altijd gehockeyd heb. Ook woonde ik in een dorp wat 7km verwijderd wat van de bewoonde wereld dus voor ALLES moest ik de fiets op. In mijn leven genoeg km’s gemaakt dus. Nu op de racefiets en hopelijk gaat dat goed en steeds beter want dat is wel de bedoeling.
Ik had al begrepen dat je minimaal 2uur moet trainen om echt conditie op te bouwen. Dat kan straks in de weekenden en de lange zomeravonden.
De tip van de hartslagmeter heb ik al getackeld. Ik had vooraf al een garmin venu sq gekocht om te kunnen monitoren. Wel erg leuk om dingen terug te zien. Hopelijk ook de verbeteringen van de trainingsuren.
Ik train redelijk wat indoor, maar in principe sessies van 60-90 minuten en daar kan je aardig progressie mee boeken.
Maar... Als je net begint, dan valt er al zoveel te winnen door simpelweg op de fiets te stappen en te trappen, het mooie is dat je echt nog nergens specifiek mee bezig hoeft te zijn. (Mag uiteraard wel
Beginnen met hartslag is prima, power is dan een mooie volgende stap
Ik ga morgen mijn derde rondje doen. De tweede keer merkte ik al verbetering tov de eerste rit. En dat was 1,5 uur en een dik uur. Tweede keer gefocust op een hogere cadans (als ik niet nadenk trap ik ongeveer 65) en constantheid. Daardoor een mooie vlakke grafiek qua hartslag rond de 150.
:strip_exif()/f/image/tz2i2Q3JRmy75Sy2KabU2WfI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door 418O2 op 25-02-2021 00:04 ]
Dan volg je niet de juiste mensen418O2 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:59:
Ik zie eigenlijk niemand langer dan 2 uur fietsen op Strava.
Wat is jouw ideale stack & reach?Tremulant schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:33:
[...]
Heb ik wel eerder naar gekeken, maar die kleur hè. Maar even serieus, ik heb beide fietsen vergeleken met de Domane, maar dan lever je toch ergens in op stack of reach. En in een ongunstig geval op beide.
Nu kinderbedtijd voor mij
Wat mij bij staat is dat de endurance versie (je hebt ook een normale) niet zoveel scheelt met de Domane.
Maar als het je kleur niet is, niet kopen!
Ja echt een uitstekende vraag.DDX schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:06:
Waarom spacers onder je stuurpen, maar daarna een -17 stuurpen ?
Naar mijn smaak is het esthetisch optimaal als de stuurpen ongeveer evenwijdig loopt met de bovenbuis.
Dus een sloping buis krijgt een -7 deg. stem, een horizontale buis een -17 deg en een sterk sloping buis een 0 deg stem.
edit:
ik heb een beetje zitten rekenen, en met een -7 stem, zonder spacers, ipv -17 + 14mm spacers zou het stuur 2,4 mm hoger & 2,6 mm verder weg komen. Lijkt me marginaal.
edit 2:
ik zie dat jij tot dezelfde conclusie bent gekomen.
[ Voor 22% gewijzigd door DieAnder op 25-02-2021 02:49 ]
Ja zeker aan te raden om je te blijven focussen op een iets hogere cadans. Er is geen magisch getal wat voor iedereen werkt, maar ergens tussen de 85 en 100 is beter voor de gewrichten.418O2 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:59:
Ik ga morgen mijn derde rondje doen. De tweede keer merkte ik al verbetering tov de eerste rit. En dat was 1,5 uur en een dik uur. Tweede keer gefocust op een hogere cadans (als ik niet nadenk trap ik ongeveer 65) en constantheid. Daardoor een mooie vlakke grafiek qua hartslag rond de 150.
[Afbeelding]
Bij mijzelf merk ik dat de cadans mee loopt met de kracht. Dus als ik een Z2 ritje maak is deze ongeveer 85, maar ga ik intervallen (Treshold of Vo2max) dan gaat ie al gauw richting de 95.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Mijn punt was ook niet dat ik vind dat iedereen in kort-kort moet rijden, mijn punt was dat iedereen lekker moet gaan fietsen in de outfit die hij / zij zelf fijn vindt. Kort kort bij 5 graden, windjack wat flappert, alle spacers op de stuurpen ooit, oude zooi, geen klikpedalen maar toeclips, of op een Pinarello van 12.000€ en Rapha kleren en een enorme bierpens. Als je je daar goed bij voelt is dat helemaal prima toch?EdwinW schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:22:
@ybastiaans Als je een beetje in de buurt van de kust woont of fietst, kun je te maken hebben met een frisse wind. De zeetwateremperatuur is momenteel 5 graden. De gevoelstemperatuur kan op een paar kilometer van de kust zomaar 10 graden kouder aanvoelen. En die koude wind gaat dan dwars door je zomershirt heen.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Beter kort-kort op de fiets, dan thuis op de bank. En veel mensen krijgen jeuk van ongevraagd advies, zeker als het de hele tijd wordt herhaalt.
Dan moet je niet op een forum komenHuHu schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 07:57:
Wel fietsen is beter dan niet fietsen.
Beter kort-kort op de fiets, dan thuis op de bank. En veel mensen krijgen jeuk van ongevraagd advies, zeker als het de hele tijd wordt herhaalt.
Exact expert nodig?
Je kunt beter 2x 1 uur fietsen dan 1x 2 uur om conditie op te bouwen. Nog beter is 2x 2 uur uiteraard, maar het zijn vooral het aantal dagen op de fiets wat telt.stevens20 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:29:
Een Garmin Venu gaat je helaas niet veel helpen op de fiets. Zo'n optische sensor is niet accuraat genoeg voor hogere inspanningen en de mijne werkt eigenlijk nauwelijks op de manier waarop je met je handen een stuur beethoudt.
Powermeter is inderdaad niet noodzakelijk, maar zou wel ff investeren in een degelijke fietscomputer met hartslagmeter.
De voorraadindicatie bij 12GO zegt niet zo veel. Laatste keer dat ik daar een fiets online bestelde, schreven ze eerst het volledige bedrag af en stuurden vervolgens een mail dat het model niet meer leverbaar was.Mistraller schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:23:
[...]
Ff voor je gecheckt, maar op de Addict kan je morgen fietsen![]()
https://www.12gobiking.nl/scott-addict-20-disc-2021
Als ik wilde kon ik 4 maanden wachten op het nieuwe model, zou ik wel €100 korting krijgen.

Kan natuurlijk best dat die Scott gewoon op voorraad is, maar ik zou voortaan altijd even bellen.
Dat vind ik een interessante stelling, kun je dat onderbouwen? Ik heb net even gezocht maar ik kan daar niets over vinden, anders dan kledingwinkels die je per 5 graden een andere outfit aanraden.Michaelg schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 07:49:
Wat goed voelt, is ook niet altijd perse goed voor je he. Vandaar dat hier het advies gegeven wordt om onder de 15 graden niet met een korte broek te fietsen omdat de kou op je spieren kan slaan. Wat een ieder vervolgens met dat advies doet moeten ze natuurlijk lekker zelf weten
.
Inderdaad, altijd ff contact opnemen. Ik had mijn oog op de Scott Addict voor Gravel laten vallen, die hadden ze toen ook wel echt op voorraad. Maar uiteindelijk dus voor de Diverge gegaan.Motorbike33 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:05:
[...]
De voorraadindicatie bij 12GO zegt niet zo veel. Laatste keer dat ik daar een fiets online bestelde, schreven ze eerst het volledige bedrag af en stuurden vervolgens een mail dat het model niet meer leverbaar was.
Als ik wilde kon ik 4 maanden wachten op het nieuwe model, zou ik wel €100 korting krijgen.![]()
Kan natuurlijk best dat die Scott gewoon op voorraad is, maar ik zou voortaan altijd even bellen.
Gisteren eens een wat langer rondje gegraveld. 65 km, geen meter vlak (nou ja, zo voelde het) en grotendeels (uiteraard) onverhard. Kwam op een stukje singletrack vol stronken uit, dat was minder en heel zacht zand was ook wat lastiger, maar verder heerlijk ritje. Maar het is wel wat zwaarder dan 65 km met smalle bandjes op de weg zeg...
O ja, het was hier zo’n 18 graden dus kort/lang uiteraard
@Ypuh gisteren uit luiheid (geen zin om mijn hartslagband om te doen) weer eens mijn Vivoactive als HR meter gebruikt nadat ik deze in het verleden bij indoor gebruik ook al als onbetrouwbaar had bestempelt, maar als ik nu terug kijk naar de data valt het me toch niet echt tegen. Of het exact betrouwbaar is weet ik niet en ik heb gisteren eigenlijk totaal niet naar HR gekeken maar wat ik nu zie is wel in lijn met wat ik normaal tijdens zo'n rit en specifiek ook op de klimmen heb. Ik zal hem de komende tijd weer eens wat vaker testen.
[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 25-02-2021 08:25 ]
Lang/kort, mag ik toch hopen?ZieMaar! schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:15:
[...]
O ja, het was hier zo’n 18 graden dus kort/lang uiteraard
Shirt met lange mouwen, korte broek.
ik doe veel sneller mijn armstukken uit dan mijn beenstukken, dus kort/lang kan bij mij ook vrij vlug voor komen (zoals gisterenRamon 73 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:19:
[...]
Lang/kort, mag ik toch hopen?
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Exact.Ypuh schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:01:
[...]
Je kunt beter 2x 1 uur fietsen dan 1x 2 uur om conditie op te bouwen. Nog beter is 2x 2 uur uiteraard, maar het zijn vooral het aantal dagen op de fiets wat telt.
[...]
@stevens20
15 minuten opwarmen, 25 minuten oefeningen/knallen, 20 minuten uitrijden. Als je dat 2-3 keer per week kan doen, moet jij eens kijken hoe je conditie vooruitgaat. Wanneer je dat kan afwisselen/combineren met 1 langere rit per week, en consistent uitvoert... Dan zijn er in mei niet veel recreatieve achterwielen die jij moet lossen.
@ybastiaans kort/kort bij 5 graden is voor (nagenoeg?) iedereen zeer onverstandig. Niet alles wat goed voelt is op de lange termijn ook daadwerkelijk goed voor je. Om mijn docent Engels maar eens te quoten tijdens een mondelling examen: sounds right, is wrong. Vervang in dit geval 'sounds' door 'feels'.ybastiaans schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 07:42:
[...]
Mijn punt was ook niet dat ik vind dat iedereen in kort-kort moet rijden, mijn punt was dat iedereen lekker moet gaan fietsen in de outfit die hij / zij zelf fijn vindt. Kort kort bij 5 graden, windjack wat flappert, alle spacers op de stuurpen ooit, oude zooi, geen klikpedalen maar toeclips, of op een Pinarello van 12.000€ en Rapha kleren en een enorme bierpens. Als je je daar goed bij voelt is dat helemaal prima toch?
Wij zitten hier, volgens mij, op een forum dat goedbedoeld advies geeft. Ik wordt zelf ook nog regelmatig ergens op gewezen of lees een post waarvan ik denk: ja joh, dat moet ik ook doen/proberen! En ik wielren sinds mijn zevende levensjaar en heb 15+ jaren (regionale en landelijke) wedstrijden gereden. <-- Om maar aan te geven.
De 'moet iedereen lekker zelf weten/als jij je maar goed voelt' doctrine is nagenoeg altijd van toepassing en is in deze context m.i. een afgrijselijke dooddoener/open deur. We geven hier veelal goedbedoeld advies. Ik heb er in ieder geval veel van mogen leren.
[ Voor 55% gewijzigd door Grin op 25-02-2021 09:16 ]
Dat heb ik echt nog nooit gedaan. De benen zijn wel in beweging en worden wel warm. De armen doe ik niks mee, behalve natuurlijk middelvingers opsteken naar andere weggebruikersNutterd schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:24:
[...]
ik doe veel sneller mijn armstukken uit dan mijn beenstukken, dus kort/lang kan bij mij ook vrij vlug voor komen (zoals gisteren) misschien ziet het niet uit maar ik vind het wel lekker.
@418O2 misschien moet je @DDX dan gaan volgen op Strava. Dan weet je zeker dat je iemand volgt die dit heel regelmatig doet. Maar ook op dit forum zijn er genoeg andere fietsers die dit vaak doen. Tweakers heeft zelfs een eigen Strava club
+1wisselwerking schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:40:
Daarnaast ziet het er echt niet uit (zeg ik als anti-velominatie fietser).
Ja zeker. Er zijn voldoende onderzoeken geweest naar de effecten van sporten in koudere temperaturen. Veel meer mensen ervaren meer spierpijn en langere herstel periodes bij het sporten in de kou. Net zoals bijvoorbeeld reuma patiënten meer last ervaren in de winter dan in de zomer.ybastiaans schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:11:
[...]
Dat vind ik een interessante stelling, kun je dat onderbouwen? Ik heb net even gezocht maar ik kan daar niets over vinden, anders dan kledingwinkels die je per 5 graden een andere outfit aanraden.
Wat ik echter ook niet kan vinden, zijn studies naar het effect van verschillende lagen tijdens sporten in koudere temperaturen. Dus wellicht is de aanname dat kou nadelig effect heeft op spierpijn en herstel ook direct in verband staat met type kleding wellicht niet terecht.
Ik durf zelfs wel wat verder te gaan. De meeste ritjes (indoor daargelaten) zullen wel rond of over de 2 uur zijn, in het weekend zeker. Omdat ik in een stad woon ga ik voor minder dan 2 uur niet naar buiten, anders is de verhouding tussen in de stad en buiten de stad fietsen mij te scheef.wisselwerking schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:40:
[...]
@418O2 misschien moet je @DDX dan gaan volgen op Strava. Dan weet je zeker dat je iemand volgt die dit heel regelmatig doet. Maar ook op dit forum zijn er genoeg andere fietsers die dit vaak doen. Tweakers heeft zelfs een eigen Strava club
ok, als jij het zelfs zegt moet ik er echt op letten dat het niet meer gebeurdwisselwerking schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:40:
[...]
Dat heb ik echt nog nooit gedaan. De benen zijn wel in beweging en worden wel warm. De armen doe ik niks mee, behalve natuurlijk middelvingers opsteken naar andere weggebruikers. Daarnaast ziet het er echt niet uit (zeg ik als anti-velominatie fietser
).
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Zelf was ik gisteren op de MTB, racefiets is nog niet buiten geweest dit jaar...

Uiteindelijk verbeter je je conditie / kracht door in een week meer werk te doen dan je daarvoor deed. Zo geef je je lichaam de juiste stimulans om de verandering in te zetten.stevens20 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:29:
[...]
Er zijn echter wel enorm veel verschillende methodes om deze manier van progressie te boeken.
Dus het hoeft niet altijd meer van hetzelfde te zijn, om beter te worden. Ook de verandering van type stimulans kan al voldoende zijn om veranderingen te weeg te brengen. Denk aan afwisseling tussen duur ritjes, treshold ritjes en vo2max ritjes.
Daarnaast geeft een power meter je de meest objectieve data die je kunt wensen op de fiets.
En wat verder al gezegd is. In het begin ga je veruit de meeste/snelste progressie boeken door gewoon lekker je kilometers te maken
Ik heb een Vivoactive 3 en over het algemeen ben ik tevreden over de hartslagmetingen. Soms heeft de hartslag even wat minuten nodig om "wakker te worden", maar daarna heb ik altijd het idee dat de metingen goed overeen komen. Soms bij koud(er) of nat(ter) weer heeft de hartslagsensor het wel moeilijk en dat is lastig als je intervalletjes aan het doen bent. Maar het grootste deel van de tijd is het gewoon prima.
Die Venu SQ is een Apple-vorm van de Venu, wat volgens mij weer een OLED variant van de Vivoactive 4 is. Ik ga er vanuit dat in de 4 een betere sensor zit dan in mijn 3.
Nou zal de nauwkeurigheid ongetwijfeld verschillen per persoon. Ik heb dunne polsen met weinig vet, dus mijn aderen zijn goed zichtbaar, wat de nauwkeurigheid ten goede komt aangezien de sensor met licht werkt. In ieder geval is Chinese "zooi" voor mij inderdaad "zooi": heb er twee geprobeerd maar dat was niets.
Natuurlijk, een borstband zal nauwkeuriger zijn. Echter doet een horloge heel veel meer dan hartslag meten en is het een leuk beginmiddel. Maar als je gewoon "lekker wilt fietsen" dan is een horloge wat mij betreft veel leuker en multifunctioneler dan een fietscomputer + sensorset. Zeker als je bijvoorbeeld zoals ik ook nog doet aan hardlopen (en wilt trainen in een nog steeds gesloten sportschool

En dan moet je ook wel weten wat je doet. Een persoon waar ik af en toe mee fiets heeft nu een half jaar geleden een Edge 530 bundel gekocht, om sindsdien 10-15 ritjes te maken, en dan de data alleen gebruiken om te lezen en verder niets. Zonder idee van een goede cadans, hartslagzones of omslagpunt had die set wat mij betreft dus beter niet gekocht kunnen worden want dan zit ie gewoon op de fiets omdat je "lekker wilt fietsen".
Informaticus of vakkundig Googler?
Arrmstukken kunnen ook uit tijdens het rijden dat scheelt al. Zondag werd het de laatste 15 a 20 km een stuk warmer en zonniger ook gooide ik met windje mee het tempo omhoog. Toen heb ik ze ook af gedaan.Nutterd schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:24:
[...]
ik doe veel sneller mijn armstukken uit dan mijn beenstukken, dus kort/lang kan bij mij ook vrij vlug voor komen (zoals gisteren) misschien ziet het niet uit maar ik vind het wel lekker.
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Klimmen in de zon afdalen in de schaduw, via het binnenland beginnen (erg koud) en naast de kust eindigen (warm).
Tja, stel dat er nog maar eentje staat, en tijdens de rit naar de winkel bestelt iemand er net eentje online, dan heb je pech.Motorbike33 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:05:
[...]
De voorraadindicatie bij 12GO zegt niet zo veel. Laatste keer dat ik daar een fiets online bestelde, schreven ze eerst het volledige bedrag af en stuurden vervolgens een mail dat het model niet meer leverbaar was.
Als ik wilde kon ik 4 maanden wachten op het nieuwe model, zou ik wel €100 korting krijgen.![]()
Of als de winkel "gewoon" open is, en er staat al twee uur iemand te testrijden in de winkel op het laatste exemplaar... Ga je allemaal niet zien online. Kan ik ze in deze gekke markt niet kwalijk nemen.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Dayum!MrBarBarian schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:24:
Iemand nog een nieuwe fiets nodig?
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
![]()
![]()

Precies mijn maat ook... Hmmm net nu ik een powermeter op de Chapter2 heb besteld... Sorry @Ypuh
[ Voor 20% gewijzigd door Grin op 25-02-2021 09:45 ]
Armstukken inderdaad. Ik wist niet dat uberhaupt een optie was met een lange broek en korte mouwenRamon 73 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:19:
[...]
Lang/kort, mag ik toch hopen?
en specialized heeft vast en zeker ook een kledinglijnrolandos582 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:59:
Zeg @Grin is dat niet jouw maat?![]()
Nog een mooie bril + helm erbij in die kleur
/edit: ook wel echt een DIKKE fiets...die kleur ook
[ Voor 9% gewijzigd door Nutterd op 25-02-2021 10:02 ]
Jup, da's mijn maat...
Zou een geweldige upgrade zijn voor de Chapter2. Maar ja, zit je met schijfremmen en dat wil ik eigenlijk nog niet. Met velgremmen was ik zeker even gaan kijken, ook al is het niet bepaald naast de deur.
En dan ook nog de investering in Specialized kleding en een bijpassende helm/bril... Groen is best lastig combineren... Bruin/koper/goud is dan wel mooi, maar ja, bruine/koper/gouden kleding is ook weer zoiets...
BS, groen kan ook prima met zwart/donkerblauw. Dat scheelt alweer!
[ Voor 7% gewijzigd door Grin op 25-02-2021 10:07 ]
Ik ben het daar niet geheel mee eens, dat verschilt gewoon sterk per persoon. Ik heb dan wel meer ervaring uit de wandelwereld qua duursporten, maar ik weet van vierdaagses in elk geval dat er niet zo heel veel aan de hand is bij de activiteit zelf. Pas als je pauzeert slaat de kou toe. Je huid is een prima regulator, maar bij rusten moet je oppassen.Michaelg schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 07:49:
Wat goed voelt, is ook niet altijd perse goed voor je he. Vandaar dat hier het advies gegeven wordt om onder de 15 graden niet met een korte broek te fietsen omdat de kou op je spieren kan slaan. Wat een ieder vervolgens met dat advies doet moeten ze natuurlijk lekker zelf weten
.
De vierdaagse rustposten van mijn organisatie hebben altijd dekens bij zich. En veel mensen slaan die om de rug, maar ik dus altijd om mijn benen bij koud weer. Dat scheelt een hoop kramp na de rust, zeker op dag 2, 3 en 4 en vooral in de (vroege) ochtend. Ik begin de dag overigens altijd met lange (outdoor) kleding.
Veel fanatiekelingen starten om 4u 's nachts gewoon in kort/kort maar die rusten gewoon amper en dan kan dat prima. Vaak is het in de eerste uren dan nog onder de 10 graden.
Maar zeker omdat je met 4daagse dus 4x op rij maximaal moet presteren, is het goed te voelen hoe je jezelf de dag eerder gedragen hebt. Met fietsen ben ik overigens nog nooit zo diep gegaan als de 4d.
---------------
Mijn VA3 had er gisteren ineens een half ritje geen zin in. Heb ik buiten normaal nooit zoveel last van.Kluus schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:20:
@TheTinusNL mijn Vivoactive is een 4, ik weet alleen niet wat de ontwikkelingen zijn op deze sensors. Maar inderdaad, als ik dat gisteren zo zag lijkt het best OK te werken. Toen het mij op viel dat hij niet echt betrouwbaar was had ik hem inderdaad net aan en dit was tijdens een indoor sessie, dus dan zit ik er ook iets meer met mijn neus bovenop. Daarnaast wordt wordt je huid ook vochtiger indoor, dus wellicht scheelt dat ook nog...
/f/image/WxG2qyfuLP2nVyC159bHSL9G.png?f=fotoalbum_large)
---------------
Als hij deze fiets daadwerkelijk voor 6k verkoopt (hoogste bod nu) is dat m.i. een faire prijs. Goed genoeg om schijfremmen eens te proberen
Ik vind de kleur heerlijk! Bescheiden genoeg om vele kleuren kleding mee te kunnen combineren!
kijken kan geen kwaad toch?Grin schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:20:
* Grin mompelt dat @MrBarBarian gelijk heeft... *pruttelt nog wat na* *dammit*
Dat is hetzelfde als "alleen maar gaan kijken" bij een nest puppies met de kinderen. Je weet op voorhand al wat de uitkomst is
Ik heb afgelopen zomer m'n VA4 ook gebruikt op vakantie omdat ik de hartslagband vergeten was (laten uitzenden als sensor en gekoppeld aan de Garmin Edge). Maar de waardes die ik kreeg leken helemaal nergens op.Kluus schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:20:
@TheTinusNL mijn Vivoactive is een 4, ik weet alleen niet wat de ontwikkelingen zijn op deze sensors. Maar inderdaad, als ik dat gisteren zo zag lijkt het best OK te werken. Toen het mij op viel dat hij niet echt betrouwbaar was had ik hem inderdaad net aan en dit was tijdens een indoor sessie, dus dan zit ik er ook iets meer met mijn neus bovenop. Daarnaast wordt wordt je huid ook vochtiger indoor, dus wellicht scheelt dat ook nog...
De eerste km van een klim (10-6%) daalde m'n hartslag van 140 naar gem. 100 bij vermogens rond de 300watt om vervolgens in één keer op te springen naar hoge 160 tot midden 170 (wat voor mij normaal zou zijn). En over het algemeen veel lagere waardes over de hele dag dan ik gewend was. Enige voordeel was wel dat Garmin Connect ineens heel positief was over mijn fitheidsniveau

Strava heb ik geen account voor, maar zodra het iets anders dan woon-werk betreft dan ga ik niet voor minder dan 2 uur. Pakje aantrekken, banden op druk zetten, fiets verzorgen na de rit, zweetkleren wassen....nee, dat heb ik er niet voor over voor een uurtje.418O2 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:59:
Enige uitzondering is een doordeweeks intervaltraininkje, dat is ook zoiets 1 uur/1uur1kwartier.
[ Voor 0% gewijzigd door Ramon 73 op 25-02-2021 14:44 . Reden: typo ]
OHR is wisselvallig... ik heb ooit een ritje gehad, waarbij mijn HR niet boven de 120 kwam ook al ging ik voluit bergop (zeker 170).GWBoes schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:27:
[...]
Ik heb afgelopen zomer m'n VA4 ook gebruikt op vakantie omdat ik de hartslagband vergeten was (laten uitzenden als sensor en gekoppeld aan de Garmin Edge). Maar de waardes die ik kreeg leken helemaal nergens op.
De eerste km van een klim (10-6%) daalde m'n hartslag van 140 naar gem. 100 bij vermogens rond de 300watt om vervolgens in één keer op te springen naar hoge 160 tot midden 170 (wat voor mij normaal zou zijn). En over het algemeen veel lagere waardes over de hele dag dan ik gewend was. Enige voordeel was wel dat Garmin Connect ineens heel positief was over mijn fitheidsniveau
maar meestal is het gewoon OK, gisteren rondje op de MTB:
:fill(white):strip_exif()/f/image/7b3JAdEbMU7m4WwbDvm2Yq6W.png?f=user_large)
het gemarkeerde stuk was redelijk voluit, de dalen daarin kloppen niet (op misschien 1tje na waar ik mijn bidon moest oprapen..). Dit was dus -hard- door het terrein, best acceptabel..
de rest van de rit wat rustiger gereden en dan zijn de resultaten gewoon goed.
Maar.. als je het gewoon zonder omkijken een betrouwbare HR wilt hebben, dan moet je gewoon een borstband omdoen.
[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 25-02-2021 11:14 ]
Precies, dus wat is het probleem?wisselwerking schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:24:
[...]
Dat is hetzelfde als "alleen maar gaan kijken" bij een nest puppies met de kinderen. Je weet op voorhand al wat de uitkomst is
van kijken is nog nooit iemand zwanger geworden.
2x 1 uur intervallen is beter voor je conditie dan 1x 2 uur D1 (totaal) in de week.Ypuh schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:01:
[...]
Je kunt beter 2x 1 uur fietsen dan 1x 2 uur om conditie op te bouwen. Nog beter is 2x 2 uur uiteraard, maar het zijn vooral het aantal dagen op de fiets wat telt.
Maar hebben D1 ritjes van een uur ook nut?
Met een sporthorloge beginnen is al luxer dan de gemiddelde beginner. Ik heb van de eerste 4 jaar helemaal geen hartslag data.Powermeter is inderdaad niet noodzakelijk, maar zou wel ff investeren in een degelijke fietscomputer met hartslagmeter.
@stevens20
Even ongevraagd advies: Persoonlijk heb ik ook de ervaring dat horloge afwijkt van hartslagband.
Mocht je er aan toen zijn (ga eerst gewoon lekker fietsen), kan je bij Decathlon een hartslagband bestellen die je kan koppelen met je horloge. (Volgens mij heeft @Galois trouwens nog een originele Garmin in de aanbieding).
Bij ome Ali bestel je een houder voor op je stuur. Horloge op je stuur leest makkelijker af dan om je pols. Echt ideaal is een fietscomputer, maar als je op een forum gaat vragen wat je echt minimaal moet hebben ben je €10K verder.
Die hartslagband kan je later ook gewoon gebruiken bij een fietscomputer, en garmin werkt ook met wahoo (etc.) en andersom dus welk merk je koopt maakt niet uit.
Als je bij mij in de buurt woont, mag je zo'n stuurhouder voor je Garmin ook op komen halen (woon iets ten zuiden van Rotterdam).
Van samen slapen ook niet, het wakker liggen was altijd het probleem volgens mij pa.Nutterd schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:47:
[...]
van kijken is nog nooit iemand zwanger geworden.
Ik noem "fiets" specifiek, want op de bank zittend klopt het dan weer wel. Gecheckt met de hartslagbanden en de oude Garmin horloge van mijn vrouw. Deze wetenschappelijke test heeft plaatsgevonden tijdens een wedstrijd van AZ onder het bewind van John v/d Brom, het klopt dus wel dat het zowat een flatline was...
Misschien de combinatie zweet/rijwind/temperatuur/langemouw_waardor_de_horloge_niet_helemaal_goed_zit. Wie weet.
En het tijd hebben om op te moeten starten, herken ik ook. Pas na 10-15 minunten op de fiets komt de hartslag van de 80 af (Vivoactive 3 bedoel ik dan)
Zeker, wat hij zegt.mhr-zip schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:56:
[...]
2x 1 uur intervallen is beter voor je conditie dan 1x 2 uur D1 (totaal) in de week.
[...]
Als het echt mooi weer is (kort/kort weer
[ Voor 22% gewijzigd door Grin op 25-02-2021 12:16 ]
Het gaat er (zeker aan het begin) vooral om hoe vaak je je lichaam activeert. Je kunt beter je lichaam 2x kort activeren dan 1x lang, ongeacht wat je doet. D1 is in principe ook al een 'intensieve' inspanning t.o.v. op de bank liggen Netflixen. Iemand die structureel 4x 1u in de week fietst zal in vrijwel alle gevallen een betere conditie hebben dan iemand die 2x in de week 2u fietst of 1x in de week 4u.mhr-zip schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:56:
[...]
2x 1 uur intervallen is beter voor je conditie dan 1x 2 uur D1 (totaal) in de week.
Intervallen zijn wel een shortcut om winst te behalen in kortere tijd. Daar is op zich al genoeg over geschreven en geldt ook voor alle niveaus (bijv. @Prulleman haalt met de helft van de uren aan gestructureerde training bijna dezelfde waardes als ik), maar ook onderzoeken met redelijk getrainde mensen toont aan dat de gains hoger zijn voor wie intervallen doet.
Ik ben echter van mening dat 'nothing beats hours on the bike' en intervallen vooral een aanvulling zijn op een goede basis, al is het maar omdat uitsluitend intervaltraining mentaal niet langdurig vol te houden is. Dat is iets anders dan gestructureerd trainen, waar rustige duur ook onderdeel van is. Bij een bepaald niveau behoort gewoon een bepaald volume (TSS) wat je op verschillende manieren kunt bereiken.
Woon-werk is echt de perfecte manier om een goede basisconditie op te bouwen. S'ochtends een (half) uurtje heen en smiddags een (half) uurtje terug, aangevuld met 2-3 interval trainingen en duurritten in de avonden/weekenden.
[ Voor 9% gewijzigd door Ypuh op 25-02-2021 12:25 ]
Aangezien ik het wielrennen combineer met hardlopen zat ik te denken om doordeweeks 1 intervalachtige training erbij te doen. Heb wel een grappig rondje landweggetjes van 28km gevonden waar ik wel eens een uurtje doortrap doe (31,5/u laatst
Als de studentenwereld weer een beetje open mag ga ik misschien ook wel bij de studentenwielervereniging, in eerste instantie voor de lol en misschien valt daar ook wel wat structuur uit te halen. (Wordt wel een hele tijdsinvestering met twee studentenverenigingen maar hé, je studeert maar een keer
Overigens nog bedankt voor het delen van jullie voeding tijdens het fietsen. Denk dat ik bij team krentebol + banaan blijf en een klein proefpakketje dr bij bestel voor het laatste uur van mijn lange ritten (4/5 uur)
" De korte intervalgroep produceerde ook meer vermogen tijdens hun intervalwerk. Gemiddeld stampten ze aan 94 procent van hun maximale vermogen op de pedalen tijdens de korte inspanningen. Het gemiddelde vermogen van de langere intervalfietsers was slechts 79 procent van hun maximale wattage, dus het is niet verwonderlijk dat de korte intervalgroep grotere verbeteringen in hun vermogen zag."
We hebben het hier over een verschil van 30/15s intervallen en 5 minuten blokken.... Vind je het gek dat de 30/15 groep een hoger vermogen tijdens de intervallen noteert. Sorry hoor maar als ik dit soort artikelen lees gaan echt mijn haren rechtovereind staan.
Enige juiste conclusie uit deze studie is dat als je trained elite atleten pakt welke eerder een flink hoog volume af werkte, en ze vervolgens enorm gaat korten in volume, dat Short Interval training dan beter werkt dan Long interval training. Vervolgens hebben we het ook nog eens over een periode van MAAR 3 weken.
Dat had ik dus, heel trots op mezelf dat ik een stuurpen vervangen had, maar opeen of andere manier dus niet genoeg "gat" voor de schroef die door de topcap gaat. Spacer erboven moeten zetten en toen was de speling ook weg. Fix van 5min, als je een spacer hebt. Nu even langs de winkel gereden voordat ik het veld in ging.DDX schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:32:
En dingetje kan zijn dat topcap niet diep genoeg in stuurpen valt waardoor je speling blijft houden/geen klemming krijgt.
- Terugkomend op reepjes en gelletjes:
Zodra ze in de aanbieding zijn wil ik nog wel eens wat gelletjes komen, duursport.nl heeft ook geregeld een mooi pakketje met diverse reepjes. Maltodextrine, per kilo inkopen en zelf je sportdrankje maken, beetje limonade er door heen voor het smaakje en gaan, en koffie met appelgebak kan altijd (zelfs nu met de afhaal) en als de drinkpunten dicht zijn, dan is het helaas duur water kopen bij een tankstation.
- PWN gebied..gaan we dan maar is op tijd vroeg induiken na wat inspecties van ritjes van LtD en anders duik ik gewoon een onverhard paadje in.
- Afgelopen dinsdag afgesproken met m'n zusje "onverhard rondcrossen", dat had ze vertaald met "we gaan de MTB route op", best een ervaring moet ik zeggen. Afgelopen zomer een mtb clinic gehad en dat was het wel, en nu met de gravelfiets rond Papendal rondgecrossed. 1 Woord, heerlijk!
- Kleding: Afgelopen zaterdag had ik nog gewoon beenstukken aan en dinsdag alleen lange mouwen. Zeker in de schaduw in het bos vond ik het her en der wel frisjes.
Nou was er in het indoor topic al een discussie over Polarized vs Sweet Spot (TrainerRoad). en dan zou volgens cherry picken van onderzoeksresultaten Polarized training al met 6 uur per week effectiever zijn dan Sweet Spot. Maar ja, polarized is 80/20 en dus met afwisseling, enkel sweet spot blokken is inderdaad niet verstandig (en overigens ook abslouut niet wat TrainerRoad doet....) Juist de afwiseling van sweet spot, vo2max , threshold, over/unders, etc zorgt ervoor dat je progressie kan maken.
Enkel HIIT werkt ongetwijfeld even, maar daar zitten ook grenzen aan en op de momenten dat je je grenzen bereikt wordt het lastig.
Wat 'het beste' is qua trainingsmethode, is lastig samen te vatten. Ik zie intervallen vooral als een aanvulling, maar time on the bike als leading (ik ken ook maar weinig/geen mensen die minder uren draaien en mij eraf fietsen. Andersom ken ik er genoeg; als in die mij lossen maken doorgaans ook meer uren).
Toverwoord is denk ik variatie. Rustige duur, bovenin D2, paar max efforts, paar korte blokken, paar lange blokken en weer afgewisseld met voldoende rust. Verder word je goed in wat je doet. Fiets je alleen maar lange rustige duur, dan zal een korte intensieve rit je zwaar vallen. Doe je alleen maar intervaltrainingen van een uur; dan zal een cyclo van 7 uur je tegen gaan vallen. Rij je alleen maar bovenin D2, dan zul je moeite hebben met het rijden op lage hartslag etc.
Dus ik heb de GP5000's besteld, in 28mm omdat ik in de veronderstelling was dat ik altijd al 28mm had.
Maar toen ik de oude banden eraf ging halen zag ik dat dat 25mm's waren. Dat was even schrikken want ik heb niet heel veel clearance over. Gelukkig blijken de 25mm GP4000's zelfs breder dan de 28mm GP5000's

Oftewel, de 25mm GP4000 was effectief 28mm breed, en de 28mm GP5000 kwam uit op 27mm.
Had wel een bandenlichter nodig om die GP5000's erop te krijgen. Stug bandje, niet gemaakt voor mijn kleinzerige IT-handjes
Verder ook nog andere remblokken (Swissstop Black Prince) gemonteerd voor mijn carbon velgen. Over de meegeleverde Miche-blokken was ik niet zo heel erg tevreden. Helaas nog niet uit kunnen proberen of het een grote verbetering is. Ik las nog iets over het inremmen ervan (3-4x op een licht aflopende weg de rem om beurten voor en achter 20s "slepend" inknijpen). Dat principe kende ik nog niet, maar ben benieuwd naar het effect.
De GP4000S2 stond inderdaad bekend als een band die héél breed uitviel (vaak wel 3-4mm breder). Hier kregen ze het nodige commentaar op waardoor de GP5K gewoon weer valt zoals er op het doosje staat. Hele verbetering als je het mij vraagt. Voor mensen met een beperkte clearance was het gewoon passen en meeten welke band/velg combi je moet hebben en a €50 per band, is dat niet iets wat je zomaar ff uitprobeert.
Ja, voor schijven kende ik het principe, maar Swisstop heeft het dus in de installatiehandleiding voor deze blokken gezet.Ypuh schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:31:
Inremmen is vooral iets voor schijfremmen. Heb zelf ook die Black Prince pads en vind ze wel oké, maar ze laten jammer genoeg wel een beetje een grijze waas achter. Denk dat ik hierna toch weer terug ga naar de Zipp Tangente, ook al zijn die 2x zo duur en zie je ze voor je neus wegbrokkelen.
Ik had ze nu voor € 42 per band (bij Bikeinn) en dat vond ik op het randje. 5 tientjes voor een band vind ik inderdaad ook wel teveel van het goede.De GP4000S2 stond inderdaad bekend als een band die héél breed uitviel (vaak wel 3-4mm breder). Hier kregen ze het nodige commentaar op waardoor de GP5K gewoon weer valt zoals er op het doosje staat. Hele verbetering als je het mij vraagt. Voor mensen met een beperkte clearance was het gewoon passen en meeten welke band/velg combi je moet hebben en a €50 per band, is dat niet iets wat je zomaar ff uitprobeert.
Echt een gave fiets, meer helaas niet mijn maat. Ik heb nog wel een nieuwe fiets nodigMrBarBarian schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:24:
Iemand nog een nieuwe fiets nodig?
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
![]()
![]()
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Jij heb gister al kunnen genieten van een foto met 2 andere mooie fietsenFisico schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:58:
[...]
Echt een gave fiets, meer helaas niet mijn maat. Ik heb nog wel een nieuwe fiets nodig
(Nu Schwalbe G-One AllRound)
Ik ben wel benieuwd wat de binnen- en buitenbreedte van je velgen is.Pelle schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:27:
Na 2 jaar heel weinig gefietst te hebben was ik voor het eerst sinds 2018 wel weer toe aan een nieuwe ketting en een nieuw setje banden. Qua banden reed ik altijd op GP4000 II's, maar die zijn blijkbaar al een tijdje niet meer leverbaar.
Dus ik heb de GP5000's besteld, in 28mm omdat ik in de veronderstelling was dat ik altijd al 28mm had.
Maar toen ik de oude banden eraf ging halen zag ik dat dat 25mm's waren. Dat was even schrikken want ik heb niet heel veel clearance over. Gelukkig blijken de 25mm GP4000's zelfs breder dan de 28mm GP5000's
Oftewel, de 25mm GP4000 was effectief 28mm breed, en de 28mm GP5000 kwam uit op 27mm.
Had wel een bandenlichter nodig om die GP5000's erop te krijgen. Stug bandje, niet gemaakt voor mijn kleinzerige IT-handjes
Verder ook nog andere remblokken (Swissstop Black Prince) gemonteerd voor mijn carbon velgen. Over de meegeleverde Miche-blokken was ik niet zo heel erg tevreden. Helaas nog niet uit kunnen proberen of het een grote verbetering is. Ik las nog iets over het inremmen ervan (3-4x op een licht aflopende weg de rem om beurten voor en achter 20s "slepend" inknijpen). Dat principe kende ik nog niet, maar ben benieuwd naar het effect.
Mijn 25mm GP4000SII vielen uit op 27,2 mm, op een wiel met binnenmaat 19mm (fullcrum 5)cordonbleu schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:18:
[...]
Ik ben wel benieuwd wat de binnen- en buitenbreedte van je velgen is.
Mijn 23mm viel op 25mm en de GP 5000 25 mm meet ook effectief 25.1 mm
Pirelli Cinturato Hardpack! de laatste 4 ritjes eronder liggen en zowel op het verharde als onverharde top! modderige singletracks waren geen succes maar daar wil ik eigenlijk ook niet komen met de gravelbike dus dat is niet zoeen probleemMcMiGHtY schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:10:
Nu er toch weer over banden gesproken word, mooie gravelband tussen de 38 en 45mm, roept u maar!
/edit: overigens op de racefiets ook Pirelli fan...
[ Voor 5% gewijzigd door Nutterd op 25-02-2021 14:23 ]
WTB Riddlers?McMiGHtY schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:10:
Nu er toch weer over banden gesproken word, mooie gravelband tussen de 38 en 45mm, roept u maar!
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
die had ik hiervoor maar ten eerste helemaal aan gort gereden op 1100km (kan ook pech zijn dat ik net door verschillende stukken glas heb gereden) maar ik merk ook beduidend verschil in kwaliteit met de Cinturato's en dan in het voordeel van de cinturato's. rolweerstand is veel beter, en de grip lijkt ook zeker op het verharde wel beter te zijn.
YMMV. Ik heb er ongeveer hetzelfde op zitten (tubeless) maar dan de 37mm variant en ze geven zowel op het asfalt als op onverhard tot nu toe geen krimp. Heel tevreden mee.Nutterd schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:39:
[...]
die had ik hiervoor maar ten eerste helemaal aan gort gereden op 1100km (kan ook pech zijn dat ik net door verschillende stukken glas heb gereden) maar ik merk ook beduidend verschil in kwaliteit met de Cinturato's en dan in het voordeel van de cinturato's. rolweerstand is veel beter, en de grip lijkt ook zeker op het verharde wel beter te zijn.
Zojuist een paar dat ik besteld had binnengekregen. Had netjes de maattabel aangehouden maar heb het idee dat ze toch wat klein uitvallen. Ze lijken wat aan de strakke kant.
Of gewoon aandoen en hopen dat ze nog wat 'oprekken'?
ik had deze idd niet tubeless, de pirelli's wel dat kan misschien nog wel verschil maken...maar ik had ook gewoon de pech dat letterlijk mijn voor en achterband vol zaten met miniscule stukjes glas (hier kan de band natuurlijk niks aan doen)GerbenBK schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:43:
[...]
YMMV. Ik heb er ongeveer hetzelfde op zitten (tubeless) maar dan de 37mm variant en ze geven zowel op het asfalt als op onverhard tot nu toe geen krimp. Heel tevreden mee.
Ik zal de cinturato's ook eens proberen. Ben er wel benieuwd naar,Nutterd schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:49:
[...]
ik had deze idd niet tubeless, de pirelli's wel dat kan misschien nog wel verschil maken...maar ik had ook gewoon de pech dat letterlijk mijn voor en achterband vol zaten met miniscule stukjes glas (hier kan de band natuurlijk niks aan doen)
Mooie site! Ik liep al te klote met een waterpas en een schietloodDDX schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:11:
Ja als dat je uitgangspunt is, maar minder spacers lijkt mij een beter uitgangspunt.
http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php
even ingevuld :
[Afbeelding]
Lekker een 90mm -6% nemen dus, hoef je geen spacers te monteren en kom je bijna zelfde uit.
Ik heb laatst een fit gedaan en uit de beste houding bleek dat de stuurpen 17 graden omhoog moest. Komt omdat ik eigenwijs ooit me oude fit van fiets over hebt gezet en de vorkbuis heb afgezaagd

:fill(white):strip_exif()/f/image/USNR3mhGqnPizbngoNgmCwu7.png?f=user_large)
Maaaar...... Gister een nieuwe voorvork op de kop kunnen tikken zonder afgezaagde vorkbuis,
Als nieuw stuurlint aan te raden is, zou ik dan nog een maand kunnen wachten met het vervangen van het stuurlint en voor nu het huidige stuurlint opnieuw plakken? Volgende maand heb ik namelijk een bikefit en ik ben er niet zeker van of het stuurlint dan los moet.
ligt een beetje aan het stuurlint, sommige hebben een vrij sterke plak strip en trek je gewoon helemaal kapot als je gaat verwijderen, maar je hebt ook lint geheel zonder plak en dan nog alles er tussen inhoi1234 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:21:
M'n remkabels en derailleurkabels zijn eigenlijk best versleten. Deze wil ik vervangen. Dit betekent wel dat ik het stuurlint dat ik in september gedraaid heb waar los moeten maken. Kan ik dit stuurlint hergebruiken?
Als nieuw stuurlint aan te raden is, zou ik dan nog een maand kunnen wachten met het vervangen van het stuurlint en voor nu het huidige stuurlint opnieuw plakken? Volgende maand heb ik namelijk een bikefit en ik ben er niet zeker van of het stuurlint dan los moet.
Het lint heb ik er in een geheel afgekregen. Het lijkt me evident dat je gescheurd lint vervangt. Mij gaat het er meer om dat het niet gevaarlijk wordt. Een plaklaag plakt namelijk nooit meer zo goed als de eerste keer.Prulleman schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:23:
[...]
ligt een beetje aan het stuurlint, sommige hebben een vrij sterke plak strip en trek je gewoon helemaal kapot als je gaat verwijderen, maar je hebt ook lint geheel zonder plak en dan nog alles er tussen in
Als het veilig is, plak ik gewoon het lint terug. Mocht dat niet lukken, kan ik nog altijd een nieuwe kopen.
Stuurtape vervangen is vooral een optisch dingetje (of als het stinkt). Verder kun je het gewoon zo vaak hergebruiken als je wilt.
Vorige keer dat ik dat zelf wilde doen, heb ik een uur lopen klieren aan de hand van online tutorials en filmpjes, maar kwam ik uiteindelijk bij de LBS uit...
Daar gaven ze aan dat ik volgende keer maar gewoon meteen langs moest komen.
Hoe stel je normaal gesproken de voorderailleur af, nadat ie door m.n. war vuiligheid niet meer naar het grote blad gaat. Gaat om 2x11 speed op relatief recente Giant TCR.
Moet ik aan de kabel zitten, de stelschroeven of de stelschroef aan de kabel? Of een vierde optie waar ik nog geen weet van heb.
Ben ik net van de week ook mee bezig geweest, mij is het uiteindelijk aardig gelukt met de documentatie van Shimano:zeeg schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:25:
Een noob vraag: hoe stel je de voorderailleur goed af?
Vorige keer dat ik dat zelf wilde doen, heb ik een uur lopen klieren aan de hand van online tutorials en filmpjes, maar kwam ik uiteindelijk bij de LBS uit...
Daar gaven ze aan dat ik volgende keer maar gewoon meteen langs moest komen.Maar dat slaat natuurlijk nergens op, vind ik.
Hoe stel je normaal gesproken de voorderailleur af, nadat ie door m.n. war vuiligheid niet meer naar het grote blad gaat. Gaat om 2x11 speed op relatief recente Giant TCR.
Moet ik aan de kabel zitten, de stelschroeven of de stelschroef aan de kabel? Of een vierde optie waar ik nog geen weet van heb.
https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-RAFD001-05-ENG.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=ZNG7g83lI-szeeg schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:25:
Een noob vraag: hoe stel je de voorderailleur goed af?
Daar gaven ze aan dat ik volgende keer maar gewoon meteen langs moest komen.Maar dat slaat natuurlijk nergens op, vind ik.
Verder vooral niet random gaan draaien, maar goed bedenken wat je wilt bereiken en met welk schroefje je dat moet doen.
En dat weet je pas als je beseft wat de limieten doen en wat kabelspanning doet.
Verder begint het natuurlijk met een derailleur die op de juiste hoogte staat en evenwijdig met je kettingblad
Die had ik inderdaad, maar was binnen een dag verkocht. Heel veel interesse. Ik snap niet zo goed waarom: ze kosten nieuw 56€ op Amazon, ik heb ‘m (ook nieuw, maar ik ben geen winkelmhr-zip schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:56:
[...]
Mocht je er aan toen zijn (ga eerst gewoon lekker fietsen), kan je bij Decathlon een hartslagband bestellen die je kan koppelen met je horloge. (Volgens mij heeft @Galois trouwens nog een originele Garmin in de aanbieding).
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ja dat was echt super het was eigenlijk nog rustiger dan ik had verwacht... De route is er een die ik vaker rij en is een beetje een eigen brouwsel geinspireerd op de route van de Steven Rooks Classic maar wel de nodige aanpassingen:RR46 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:48:
@Kluus : Ideaal op dit soort dagen, welke route heb je gereden?
Zelf was ik gisteren op de MTB, racefiets is nog niet buiten geweest dit jaar...
https://www.komoot.nl/tour/160377872
https://www.strava.com/activities/4841282704
[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 25-02-2021 17:10 ]
lijkt me een hele mooie route! deze ga ik even opslaan...Kluus schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:10:
[...]
Ja dat was echt super het was eigenlijk nog rustiger dan ik had verwacht... De route is er een die ik vaker rij en is een beetje een eigen brouwsel geinspireerd op de route van de Steven Rooks Classic maar wel de nodige aanpassingen:
Maar is een spacertorentje mooier dan een stuurpen met positieve hoek? Ik vind het in die foto niet lelijk of zo hoor.tinusterror schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:54:
[...]
Mooie site! Ik liep al te klote met een waterpas en een schietlood
Ik heb laatst een fit gedaan en uit de beste houding bleek dat de stuurpen 17 graden omhoog moest. Komt omdat ik eigenwijs ooit me oude fit van fiets over hebt gezet en de vorkbuis heb afgezaagd. Ziet er natuurlijk echt niet uit
[Afbeelding]
Maaaar...... Gister een nieuwe voorvork op de kop kunnen tikken zonder afgezaagde vorkbuis,![]()
nu even opzoek hoeveel spacers eronder moeten komen. Zal wel een aardige ringen partij worden. Denk toch al gauw 50mm.
---------------
Top! Ik start in Beek omdat ik dan minder ver met de auto hoef, bij de atletiekvereniging/zwembad kan je goed parkeren (gisteren in ieder geval).Nutterd schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:16:
[...]
lijkt me een hele mooie route! deze ga ik even opslaan...
Verder probeer ik zo veel mogelijk klimmen mee te pakken van de agr zonder de hoofdwegen te veel te volgen. Tips van locals als @RR46 zijn altijd welkom om m nog beter te maken
voor mij zou Beek ook een mooi startpunt zijn! gisteren ben ik gestart bij station Maastricht omdat ik de route die ik had niet aangepast kreeg en ik te laat was om er te lang mee te rotzooien...opzich prima startpunt vooral omdat je bij terugkomst lekker een koffie en een brownie kan scoren bij het koffiezaakje alleen de €10,- parkeerkosten zijn langzaam...Kluus schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:19:
[...]
Top! Ik start in Beek omdat ik dan minder ver met de auto hoef, bij de atletiekvereniging/zwembad kan je goed parkeren (gisteren in ieder geval).
Verder probeer ik wat klimmen mee te pakken van de agr zonder de hoifdwegen te veel te volgen. Tips van locals als @RR46 zijn altijd welkom om m nog beter te maken.
*Nutterd is niet gierig maar wel als het om parkeerkosten gaat
Dat hangt een beetje van de groep af. Ultegra 6800 gaat prima met die video, maar R8000 moet je echt die handleiding van @Regul voor pakken. Je limit screws werken net even anders, en je moet in de trim positie de spanning afstellen.Prulleman schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:34:
Parktool video, altijd goed
Verder vooral niet random gaan draaien, maar goed bedenken wat je wilt bereiken en met welk schroefje je dat moet doen.
En dat weet je pas als je beseft wat de limieten doen en wat kabelspanning doet.
Verder begint het natuurlijk met een derailleur die op de juiste hoogte staat en evenwijdig met je kettingblad
En net voor het eerst gebruik gemaakt van het verguisde toolsetje van Datona. Een vriend had zijn wiel kapot gereden en een andere vriend had een fiets over. Wielen verwisseld en de cassette overgezet. En alles zat er in wat ik nodig had. De Lidl montagestandaard was wel handig bij het terugplaatsen van het wiel.
Hier is een alternatief. Allemaal numeriek, dus misschien minder aantrekkelijk voor de visueel ingestelden.tinusterror schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:54:
Mooie site! Ik liep al te klote met een waterpas en een schietlood
Je kunt bv een stuurpen met 0 graden offset nemen, dan heb je minder spacers nodig.Maaaar...... Gister een nieuwe voorvork op de kop kunnen tikken zonder afgezaagde vorkbuis,![]()
nu even opzoek hoeveel spacers eronder moeten komen. Zal wel een aardige ringen partij worden. Denk toch al gauw 50mm.
Voordat je probeert iets af te stellen: eerst schoonmaken! Als vuiligheid de oorzaak is zou ik daar ook de oplossing zoeken.zeeg schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:25:
[ Voor 27% gewijzigd door DieAnder op 25-02-2021 17:46 ]
Na een winter op Zwift wikkel ik doorgaans wel even een vers lintje. Al is het maar omdat ik het stuur dan ook even grondig wil schoonmaken na al die zweetpartijen. Je zal niet de eerste met corrosie onder het stuurlint zijnYpuh schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:20:
Stuurtape vervangen is vooral een optisch dingetje (of als het stinkt). Verder kun je het gewoon zo vaak hergebruiken als je wilt.
Launching containers into space
Lijkt een 40+ kwaaltje, carpal tunnel. Naast een operatie is er weinig aan te doen. Wat mij helpt is handen af en toe veranderen van positie en goede handschoentjes. Komt ook veel voor bij beroepschauffeurs.dano_nl schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:50:
Wat een weertje + windje vandaag. Voor de medisch onderlegde onder ons: ik heb zo nu en dan tintelende handen/vingers, is er dan ergens een zenuw die knel zit? Handschoenen helpen al behoorlijk maar nog komt het af en toe voor.
[Afbeelding]
(disclaimer ik ben geen medicus).
Wat jullie schrijven over eten. Ik ben lang (1,97) en er moet eten in bij mij ongeveer bij 60 km of meer. Meestal 1 of 2 snelle jelles is genoeg tot 100 km. Daarna meer geavanceerde repen (80 gram per uur). Variatie is ook lekker, zeker als je 6 uur op de fiets zit of langer. Soms iets hartigs. Banaan heeft erg veel water en best lomp om mee te nemen en kan zacht worden.
Vorig jaar een solorit van 303 km met alle horeca dicht en had 6 repen, 5 snelle jelles en 2 koude pannenkoeken met suiker bij me. Water bijgevuld bij dorpjes. Onderweg 1 vieze koffie bij tankstation voor 2,75 amai.
Gel mag alleen bij wedstrijden zegt onze wielercode en een camelbag mag ook niet. Tenzij je de Crocodile Trophy gaat rijden.
Ik geniet op de fiets, ondanks mijn 50+ gaat het nog heel aardig.
Nu alleen nog opzoek naar subtiele verlichting voor het geval het rondje toch wat groter/ later wordt en de duisternis valt.. #leerpuntje🙃
...
Dat de hartslagmeters van een horloge niet accuraat is vind ik geen probleem. Ik heb hem wel gekocht voor het fietsen maar vind dit voor voorlopig voldoende. Mocht het aanslaan en ik echt veel km’s ga maken dan is een fietscomputer met eventueel navigatie er op ook wel lekker. Voor nu voldoet een garmin smartwatch icm een prima kilometer tellertje ook nog.mhr-zip schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:56:
[...]
[...]
Met een sporthorloge beginnen is al luxer dan de gemiddelde beginner. Ik heb van de eerste 4 jaar helemaal geen hartslag data.
@stevens20
Even ongevraagd advies: Persoonlijk heb ik ook de ervaring dat horloge afwijkt van hartslagband.
Bij ome Ali bestel je een houder voor op je stuur. Horloge op je stuur leest makkelijker af dan om je pols. Echt ideaal is een fietscomputer, maar als je op een forum gaat vragen wat je echt minimaal moet hebben ben je €10K verder.
Die hartslagband kan je later ook gewoon gebruiken bij een fietscomputer, en garmin werkt ook met wahoo (etc.) en andersom dus welk merk je koopt maakt niet uit.
Als je bij mij in de buurt woont, mag je zo'n stuurhouder voor je Garmin ook op komen halen (woon iets ten zuiden van Rotterdam).
Voorlopig moet ik nog leren hoe ik die spekbeentjes van me goed rond ga krijgen. Daarover al het een en ander gelezen overal en wat YouTube gekeken. Ook hier al wat tips ontvangen en dat is altijd fijn.
Dank voor het aanbod maar Rotterdam is toch wat ver vanuit Arnhem. Ik denk dat ik die houders lekker zelf ga 3D printen met ABS. Dat kan een goede stoot hebben en mocht het kapot gaan print je een nieuwe als die getweakt is.
Dat een hartslagband te koppelen is wist ik niet. Dat zou nog wel een optie zijn. Voor nu eerst weer even wachten op goed weer en dan lekker gaan. Misschien ook een keer ervaren hoe het is in minder weer maar daar wacht ik nog even mee. Ben nog iets te trots op mijn schone nieuwe fiets.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Dit heb ik aan de voorkant als noodlampje, laat het lampje altijd op mijn Garmin zitten.koentjuh1987 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:08:
subtiele verlichting

(Wel stuk minder betaald dan full-retail price.)
Heb hem ff opgeslagen. Binnenkort ook maar ff rijden aangezien evenementen er voorlopig nog niet in zittenKluus schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:10:
[...]
Ja dat was echt super het was eigenlijk nog rustiger dan ik had verwacht... De route is er een die ik vaker rij en is een beetje een eigen brouwsel geinspireerd op de route van de Steven Rooks Classic maar wel de nodige aanpassingen:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic