Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 232 ... 685 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 13:44
nogeeninlog schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:31:
.....Achterwiel zat niet goed vast. Kwam scheef te staan na optrekken, daarom omgekeerd en later zelfs gelopen....

Foto:
[Afbeelding]
Achterwiel moet je ook niet omkeren 8)

Maar pracht stukje werk, fijn duurzaam en oogstrelend

Langs de Vecht was het een gekkenhuis, verschillende grotere groepen gezien (stond zelf op de sup, had er niet zo'n last van). Maar met al die wandelaars, auto's, veel motoren en fietsers met verschillende snelheden is het wachten op ellende. Laten we eens beginnen met afsluiten voor al het gemotoriseerde verkeer behalve aanwonenden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:55
Holk schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:05:
Opschuren en lassen? Alu is lastig lassen maar als je iemand kan vinden die het kan is het wel te redden; schone breuk
Wat ik lees op het internet zorgt het lassen ervoor dat het hele frame verzwakt wordt omdat het aluminium getemperd is en daarnaast, als het inderdaad metaalmoeheid is, dan is de kans groot dat andere delen van het frame niet ver achter lopen... zou mooi zijn als het kan, maar ben niet optimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-09 13:34
Ramon 73 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:16:
[...]

Al een hele tijd zijn er weinig onderdelen verkrijgbaar. Soms vind je nog wel eens iets: 1 of 2, of Ultegra nemen, stukje duurder. En als vierde/vijfde oplossing: SRAM en Miche maken cassettes die Shimano compatible zijn. SRAM zal net zoveel leverproblemen hebben als Shimano, maar Miche is minder bekend bij het grote publiek. Persoonlijk geen ervaring met Miche, maar als ik de keuze had tussen versleten Shimano en niet of vervelend fietsen, dan kwam Miche zeker in aanmerking. Is een vrij oud merk en dat kan niet rampzalig slecht zijn.

Als je denkt dat binnen 1000km iets aan vervanging toe is, bestel het nu maar vast. Zes weken levertijd is momenteel gebruikelijk. En dat gaat alleen maar langer worden nu in 1 weekend heel west-Europa de fiets uit de winterslaap haalt.
Thanks voor het meedenken. Ik heb bij Hopmans besteld, daar was de 11-28 als enige te selecteren en geen waarschuwing over geen/lage voorraad. Ook maar even een verse helm met mips en een nieuwe stuurlint meebesteld :)

Net eerste ritje van het jaar gemaakt, 50km aan ong. 32 gemiddeld met een maat van me. Niet heel slecht.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-08 02:13
Hielko schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:02:

Mooi klote, want vrees dat het einde is van mijn fiets, en de levertijd van nieuwe fietsen lijkt overal significant te zijn...
Inderdaad een nette breuk op een bereikbare plek, je kunt 'm spalken totdat er een opvolger is.
Alu lassen ... ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:30
Na bijna zeven jaar en bijna 40K km met veel plezier van mijn aluminium Rose gebruik te hebben gemaakt kwam ik er vandaag bij het schoonmaken achter dat er een aardige breuk in mijn frame zit :(. Denk een gevalletje metaalmoeheid.

[Afbeelding]

Mooi klote, want vrees dat het einde is van mijn fiets, en de levertijd van nieuwe fietsen lijkt overal significant te zijn...
Sterkte, dit gun je niemand met aluminium vriendjes ;w

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
user_tweakers schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:53:
Dit weekend ook weer lekker kilometers gemaakt nadat ik vorig jaar besmet raakte met het fietsvirus :)

Nu heb ik nog 2 vraagjes voor de meer ervaren fietsers hier.

- Mijn cadans is gemiddeld op een rit van 65km 89rpm. Eigenlijk fiets bijna altijd tussen de 85 en 95 en dat voelt voor mij fijn, maar is dit niet iets te hoog?
- Vorig jaar heb ik een fietshelm gekocht, maar toch een beetje een drukpunt op mijn voorhoofd. Nu had ik de stelband aan de achterkant eraf gehaald, hierdoor zit de helm fijner, maar schuift eigenlijk te veel naar voren/achteren. Zijn er helmen die specifiek beter passen bij wat smallere hoofden? Ik heb nu de BBB Icarus/BHE-05. Waarbij het dus drukt op mijn voorhoofd en halvewege te breed uitvalt, waardoor de plastic stelbanden weer tegen de oren schuurt/drukt. Ik heb eerder AGU Tesero besteld, maar teruggestuurd wegens verkeerde pasvorm.

Ik zat nu te denken aan een MET Vinci/Rivale of HJC Atara (HJC heb ik ook als motorfiets helm wat bij mij wel goed past als enige helmmerk)

Weet iemand een beetje of er een tabel is voor de pasvorm per helmmerk (bijv: meer geschikt voor ovaal hoofd, rond, of rondovaal) Dit zie je bij motorhelmen vaak wel. Of heeft iemand een advies?

Ik wil eigenlijk iets goeds hebben, maar zolang al die winkels nog dicht zijn is passen erg lastig.
Cadans moet je niet teveel op letten want het is heel persoonlijk, maar 89 is prima hoor. Over het algemeen wordt gezegd dat 90 is waar je op moet richten, maar dat is niet direct ergens op gebaseerd zover ik weet. Zoek vooral de cadans die voor jou perfect is, maar zorg wel dat je niet te laag zit.

Misschien weet @Grin iets over hoe helmen van bepaalde merken vallen, hij heeft er bijna 100 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

nomar109 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:51:
[...]

In dit artikel , vorige week in de Volkskrant, gaat het daarover. Mogelijk is het artikel niet voor iedereen leesbaar omdat het achter een betaalmuur zit, dus ik citeer hier een gedeelte:
Is dat alleen bij Shimano aan de hand of hebben ze ook zulke capaciteitsproblemen bij Campy en SRAM?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-09 23:02

Fisico

by Fabian

TheTinusNL schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:45:
Heb ik net mijn eindelijk mijn winterkleding compleet, wordt het opeens van dit weer. :+

Afijn, zoals verwacht inderdaad wel druk. Regio Utrechtste Heuvelrug, Amerongen en Wijk bij Duurstede was echt druk. Jammer dat ik toch een aantal flink grote groepen zag (8+) die niet allemaal netjes van elkaar rijden. Snap dat het verleidelijk is, maar het gaat om het afgeven van een signaal. Komt het wielrenner-imago niet ten goede. :-(
Echt hele hordes bij de Proloog, die heb ik dan ook maar overgeslagen. Dat is toch al niet mijn favoriete plek. Gelukkig is de koffie met ijs in het dorp weer open. Op de dijk was echt druk door de auto's en elektrische fietsen maar ook linten met motoren die ook wel een groepsrit leken te doen. Met een beetje remmen en handig versnellen was het goed doorrijden op de dijk. De bel deed vandaag ook weer goed werk.

Verder een toeterende auto, tja het is een fietssuggestiestrook en ik wil toch graag iemand voorbij als ik bij Amerongen omhoog rij, en een motorrijder die geen voorrang gaf maar dat voorzag ik al. Best een aardige score eigenlijk.
Frenz64 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:10:

Langs de Vecht was het een gekkenhuis, verschillende grotere groepen gezien (stond zelf op de sup, had er niet zo'n last van). Maar met al die wandelaars, auto's, veel motoren en fietsers met verschillende snelheden is het wachten op ellende. Laten we eens beginnen met afsluiten voor al het gemotoriseerde verkeer behalve aanwonenden.
De Vecht is echt drama met mooi weer en dan moet het bootjesseizoen nog beginnen met al die openstaande bruggen. Ik rij daar eigenlijk alleen in de avonden of doordeweeks. Sommige stukken zijn echt te smal om fatsoenlijk door te rijden en bepaalde bochten eigenlijk veel te gevaarlijk als het druk is.
nomar109 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:51:
In dit artikel , vorige week in de Volkskrant, gaat het daarover. Mogelijk is het artikel niet voor iedereen leesbaar omdat het achter een betaalmuur zit, dus ik citeer hier een gedeelte:
En er stond ook nog dat de Nederlandse handel de orders had afgeblazen en werd overvallen door de vraag en toen achteraan moest aansluiten.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:41

Grin

Ride si sapis.

Helaas @user_tweakers hier kan ik jou niet mee helpen. Ik heb een extreem dikke kop dus ik kan niet helpen bij een helm voor smalle(re) hoofden. Succes, en laat even weten wat je gevonden hebt.

@Pimorez Hahaha ik heb er maar 6, waarvan slechts 3 voor wielrennen. Zit nog wel op 1 te azen maar tot op heden wint de ratio...

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:14
Vind de Proloog altijd wel leuk, met name ook vanwege de eigenaar Berry. Naast dat hij zelf fanatiek randonneur is en gewoon een aardige vent, heeft hij het wielercafe opgezet als dagbesteding voor mensen met een beperking.

Als je dan ook nog gewoon een leuke tent kunt runnen met voor ieder wat wils (regelmatig rustpunt voor toertochten, kleding verkoop, informatieavonden of bijv. de wereldkampioensfiets van Tony Martin tentoonstellen), dan kan ik geen negatief woord bedenken. Het publiek misschien, maar dat geldt eigenlijk voor alles wat 'te' populair wordt.

Kom er zelf eigenlijk te weinig O+.

[ Voor 17% gewijzigd door Ypuh op 21-02-2021 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:20

Kluus

Gang is alles

Louislouislouis schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:02:
Was echt een lekker weekend!

Vandaag stuk drukker dan gisteren en wel echt heel erg veel groepen ook van 8+ man (regio Amsterdam/Bloemendaal).

Gelukkig was het ook druk met groepen ebikers en wandelaars dus misschien komen we er pr-technisch goed vanaf :+ . Het groeten ben ik inmiddels wel mee gestopt, anders blijf je bezig hier.
Ja precies, hier was de dijk inderdaad ook weer vol met vooral groepen wandelaars en e-bikers. Zelf geen wielrenners in groepen groter dan 2 gezien maar als dat wel was is het inderdaad lastig om daar specifiek wielrenners op aan te kijken.

Ik moest vandaag na de middag en de drukte viel me wel erg tegen, volgende keer weer lekker ‘s-ochtends, dat scheelt toch wel veel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik ben vandaag maar eens een rondje gaan rijden bij mij in de buurt, over de Groote Heide, in een rondje Aalst-Heeze-Geldrop, gereden op mijn beater-bike.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oh2mST9zrCXBYjoui-dv8jSdUv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SL9qKx1LWage4QHqn3NPKw8c.jpg?f=fotoalbum_large

Gewoon gekocht om door de stad en naar de kroeg op en neer te crossen, maar er gaat nog zat aan verbouwd worden om hem een klein beetje te moderniseren. Lekker ouderwets stalen frame, maar die 2x5 aandrijving met 1 kromme trapper moet er toch echt gewoon af...

En ik weet dat ie voor de foto verkeerd om staat, ik heb schijt aan Veluminati-regels. Als je niet van zadeltasjes houdt, Photoshop je hem er maar uit. :P

Vandaag echt ook enorm veel MTB's en van die hippe grindfietsen op het pad, het gebied leent zich er daar ook enorm voor (er is een MTB parcours en veel ruiterpaden), dus ik ben heel bang dat mijn N+1 ook een gravelbike moet gaan worden. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Stoney3K op 21-02-2021 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-09 11:49
Zag squirt lube in de deal bij futurumshop, maar even meegepakt. Is mijn 1e keer met deze lube maar zag veel goede ervaringen! Ook hier op het forum :)

Wat is jullie ervaring hier mee? Mijn huidige ketting + cassette is +/- 400km oud. Gewoon ketting eraf en in een potje laten ontvetten met bijvoorbeeld cyclon bionet ontvetter? En dan in een bidon met de wax en een nieuwe missing link gebruiken? En de cassette ook even eraf en volledig ontvetten? Hoor graag hoe jullie dat aanpakken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 17:42
rolandos582 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:51:
Zag squirt lube in de deal bij futurumshop, maar even meegepakt. Is mijn 1e keer met deze lube maar zag veel goede ervaringen! Ook hier op het forum :)

Wat is jullie ervaring hier mee? Mijn huidige ketting + cassette is +/- 400km oud. Gewoon ketting eraf en in een potje laten ontvetten met bijvoorbeeld cyclon bionet ontvetter? En dan in een bidon met de wax en een nieuwe missing link gebruiken? En de cassette ook even eraf en volledig ontvetten? Hoor graag hoe jullie dat aanpakken!
De handleiding op joetoep zoeken biedt wellicht soelaas.
Ik lees al 2 dingen die je fout gaat doen.
1. Ketting moet volledig schoon zijn. Echt gortdroog moet ie over blijven, buiten en binnen.
2. Niets in een pot met wax. Gewoon 2x aanbrengen zoals je ook met normale smerige vet doet.

En een ding die je correct opnoemt maar velen vergeten:
Cassette én kettingbladen én derrie wieltjes, alles moet schoon

De handleiding is heel simpel. Het belangrijkste stap is altijd nr. 1. Volledig ontvette ketting. Ook de binnenzijde dus. Een ultrasoon reiniger is hier handig voor.
En anders filmpjes opzoeken van Oz Cycling op joetoep, die stript een ketting volledig met alleen huis,tuin en keuken spullen.
Wat voor missing link gebruik je? Die van Wipperman gaat eindeloos mee. En een link kun je ook schoonmaken samen met je ketting (alleen is die wel sneller helemaal schoon)

[ Voor 4% gewijzigd door ElGreco op 21-02-2021 19:00 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
.

[ Voor 99% gewijzigd door ElGreco op 21-02-2021 18:59 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:33
Wat een fantastisch fietsweer dit weekend zeg. Vrijdag 100 gereden en vandaag nog 45. Daar tussendoor nog op de MTB paar ritjes gemaakt met mijn dametjes. Die zitten dan lekker op / in de bakfiets, ideaal!

Wel echt bizar druk vandaag; bij Zandvoort leek het wel de Kalverstraat! Maar begrijp ook wel dat iedereen naar buiten wil natuurlijk. En nu alles dicht is, gaat men massaal naar het strand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Ergens zag ik Marijn de Vries Dasty als ontvetter voor de ketting gebruiken, is dat echt een optie? Vraagt iemand die toevallig wel Dasty heeft en een lege fles kettingontvetter ;)
Ypuh schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:30:

Als je dan ook nog gewoon een leuke tent kunt runnen met voor ieder wat wils (regelmatig rustpunt voor toertochten, kleding verkoop, informatieavonden of bijv. de wereldkampioensfiets van Tony Martin tentoonstellen), dan kan ik geen negatief woord bedenken. Het publiek misschien, maar dat geldt eigenlijk voor alles wat 'te' populair wordt.
Het hele braakliggende terrein stond vol met auto's van fietsers en die hingen er ook allemaal rond. Dat hoeft van mij niet zo, net als ik zo'n nieuwbouwplein geen fijne plek vind. Ik vind lokaal 22 op een leukere plek zitten. Maar voor iedereen is er wat wils.

[ Voor 11% gewijzigd door Fisico op 21-02-2021 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Warempel
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-08 18:01
@ElGreco Bedankt voor de tips. Ik heb 3 weken geleden dit onderhoud gedaan en de derrie wieltjes en grote bladen geskipt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
ElGreco schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:57:
[...]

De handleiding op joetoep zoeken biedt wellicht soelaas.
Ik lees al 2 dingen die je fout gaat doen.
1. Ketting moet volledig schoon zijn. Echt gortdroog moet ie over blijven, buiten en binnen.
2. Niets in een pot met wax. Gewoon 2x aanbrengen zoals je ook met normale smerige vet doet.

En een ding die je correct opnoemt maar velen vergeten:
Cassette én kettingbladen én derrie wieltjes, alles moet schoon

De handleiding is heel simpel. Het belangrijkste stap is altijd nr. 1. Volledig ontvette ketting. Ook de binnenzijde dus. Een ultrasoon reiniger is hier handig voor.
En anders filmpjes opzoeken van Oz Cycling op joetoep, die stript een ketting volledig met alleen huis,tuin en keuken spullen.
Wat voor missing link gebruik je? Die van Wipperman gaat eindeloos mee. En een link kun je ook schoonmaken samen met je ketting (alleen is die wel sneller helemaal schoon)
Heb zijn video eens bekeken, ziet er inderdaad goed uit! Ik was er wel achter dat je met die containers aan de slag moet en lijkt me verder prima. Maar iedereen hanteert zou zijn eigen manier,
Oz cycle gebruikt
Stap 1 : Petrol > Benzine? Stap 2 : Ontvetter Stap 3 : Metholated Spirits > Spiritus?

Ik gebruik nu nog Shimano missing links, dezelfde die ook bij de ketting komt. Die had ik nog op voorraad. Had inderdaad wat gelezen over Wipperman missing links! Die zal ik eens bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
Morrar schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:08:
Wat een fantastisch fietsweer dit weekend zeg. Vrijdag 100 gereden en vandaag nog 45. Daar tussendoor nog op de MTB paar ritjes gemaakt met mijn dametjes. Die zitten dan lekker op / in de bakfiets, ideaal!

Wel echt bizar druk vandaag; bij Zandvoort leek het wel de Kalverstraat! Maar begrijp ook wel dat iedereen naar buiten wil natuurlijk. En nu alles dicht is, gaat men massaal naar het strand.
Dit soort weekenddagen ga ik liever rond etenstijd wandelen en laat ik de fiets even staan. Ik woon tegenover het PWN gebied in Castricum en het is niet normaal altijd wat er langs komt op dit soort dagen.
Meerdere groepjes van 10 voorbij gekomen vandaag (e**els), gezinnetjes met bakfiets, e-bejaardenbikes etc etc. Niet zo ontspannen, en laat dat het net zijn waarom ik op de fiets stap...

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
rolandos582 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:24:
[...]

Heb zijn video eens bekeken, ziet er inderdaad goed uit! Ik was er wel achter dat je met die containers aan de slag moet en lijkt me verder prima. Maar iedereen hanteert zou zijn eigen manier,
Oz cycle gebruikt
Stap 1 : Petrol > Benzine? Stap 2 : Ontvetter Stap 3 : Metholated Spirits > Spiritus?

Ik gebruik nu nog Shimano missing links, dezelfde die ook bij de ketting komt. Die had ik nog op voorraad. Had inderdaad wat gelezen over Wipperman missing links! Die zal ik eens bestellen.
Wasbenzine > Bionet > Spiritus gebruikt hier, resultaat prima.

Wipperman / Connex inmiddels ook geinstalleerd, die andere gaan in de onderste lade!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:50
Hoi allemaal,
Ik heb vorig jaar dankzij corona kennis gemaakt met wielrennen op de oude fiets van mn vader toch zon 3000 km getrapt nu heb ik in de winter gefietst op een Wahoo en nu al enkele buitenritjes gemaakt. Ik ben nu op zoek naar een eigen wielrenfiets en ik weet dat we in een lastige markt zitten op dit moment. Ik fiets voornamelijk op het vlakke maar vind tripjes naar limburg of belgie ook heel leuk en van de zomer misschien ook wel naar de alp dhuez of iets dergelijks. Ik ben 1,90m en weeg 90kg hebben jullie tips voor goede modellen fietsen die goed bij me zouden passen of waar jullie zelf ervaringen me hebben mijn budget is tot 3000 euro

Ook wel nieuwsgierig naar ervaringen of tips over goede racefietswinkels in de regio Eindhoven

[ Voor 6% gewijzigd door luuk66 op 21-02-2021 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:49
luuk66 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:36:
Hoi allemaal,
Ik heb vorig jaar dankzij corona kennis gemaakt met wielrennen op de oude fiets van mn vader toch zon 3000 km getrapt nu heb ik in de winter gefietst op een Wahoo en nu al enkele buitenritjes gemaakt. Ik ben nu op zoek naar een eigen wielrenfiets en ik weet dat we in een lastige markt zitten op dit moment. Ik fiets voornamelijk op het vlakke maar vind tripjes naar limburg of belgie ook heel leuk en van de zomer misschien ook wel naar de alp dhuez of iets dergelijks. Ik ben 1,90m en weeg 90kg hebben jullie tips voor goede modellen fietsen die goed bij me zouden passen of waar jullie zelf ervaringen me hebben mijn budget is tot 3000 euro
Fietsenwinkel bellen wanneer ze weer open zijn, bike fit laten doen. Met dat budget kan je bijna geen slechte koop doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:50
Louislouislouis schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:38:
[...]

Fietsenwinkel bellen wanneer ze weer open zijn, bike fit laten doen. Met dat budget kan je bijna geen slechte koop doen.
het is wel een max ik vind zelf rond de 2000 genoeg maar mocht ik echt verliefd worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-09 08:58
Ypuh schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:15:
[...]

Wat bedoel je met Spider en Four?

Je hebt momenteel 3 versies voor wegfietsen; de DFour met 4-bolt Shimano aansluiting, de DZero met 5-bolt aansluiting voor SRAM en 3rd party bladen en de DZero AXS voor 12s. Allen zijn tegenwoordig uitgevoerd met DUB crankstellen.

Een spider only variant heeft alleen zin als je een Quarq Prime crankset hebt. Shimano en ook SRAM zelf hebben andere interfaces (3-bolt of integrated spiders), waardoor je deze niet verwisselen kunt.

Dan heb je ook nog de 'oude' crankarmen: GXP en BB30. Deze zijn wel uitwisselbaar met een DUB spider, maar je hebt wel een paar millimeter meer offset dus zou ik afraden.

Last but not least heb je dan nog de DZero DUB en DZero AXS varianten. De eerste is 110mm (voor alles t/m 11s) en de AXS variant is 107mm voor 12s bladen.

Eigenlijk best simpel dus. Hou er wel rekening mee dat je ook je BB moet vervangen. Zowel GXP, DUB als BB30 gaan niet passen op een Shimano bottom bracket. Dit hoeft niet de hoofdprijs te kosten (begint bij zo'n €30 voor de standaard BB's tot zo'n €90-130 als je een goede wilt excl. montage).
De volledige naam van die DZero is Quarq Spider AXS DZERO DUB, dus die noemde ik even voor het gemak Spider. En dus de DFour.
Ik was vooral benieuwd of er nog een hele goede reden was om voor de 5 bolt te gaan. Maar ondertussen al de DFour besteld. Dat was zo'n beetje de enige waar ik met 175mm crank erbij kon bestellen en ik zie mij voor een toekomstige fiets toch al gauw weer bij Shimano blijven hangen. Al vind ik op zich de SRAM bladen best wel mooi staan.. voor nu toch even gekozen voor een snelle levering zodat ik gewoon buiten met een powermeter aan de bak kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:55

McMiGHtY

- burp -

ElGreco schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:31:
[...]

Dit soort weekenddagen ga ik liever rond etenstijd wandelen en laat ik de fiets even staan. Ik woon tegenover het PWN gebied in Castricum en het is niet normaal altijd wat er langs komt op dit soort dagen.
Meerdere groepjes van 10 voorbij gekomen vandaag (e**els), gezinnetjes met bakfiets, e-bejaardenbikes etc etc. Niet zo ontspannen, en laat dat het net zijn waarom ik op de fiets stap...
Ik was toevallig in de buurt van IJmuiden om wat op te halen, en het leek alsof de hele ploeg van https://www.facebook.com/StrandTeamImming.AGU/ rondreed..in clubkleren..

En nu woon ik in Alkmaar..maar fietsend door het PWN gebied heb ik dus onverhard nog nooit gedaan, en ik zou niet weten waar ik zou moeten beginnen, tips?

[ Voor 10% gewijzigd door McMiGHtY op 21-02-2021 20:19 ]

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-09 13:45
Dit weekend ook weer lekker kilometers gemaakt nadat ik vorig jaar besmet raakte met het fietsvirus :)

- Mijn cadans is gemiddeld op een rit van 65km 89rpm. Eigenlijk fiets bijna altijd tussen de 85 en 95 en dat voelt voor mij fijn, maar is dit niet iets te hoog?
- Vorig jaar heb ik een fietshelm gekocht, maar toch een beetje een drukpunt op mijn voorhoofd. Nu had ik de stelband aan de achterkant eraf gehaald, hierdoor zit de helm fijner, maar schuift eigenlijk te veel naar voren/achteren. Zijn er helmen die specifiek beter passen bij wat smallere hoofden? Ik heb nu de BBB Icarus/BHE-05. Waarbij het dus drukt op mijn voorhoofd en halvewege te breed uitvalt, waardoor de plastic stelbanden weer tegen de oren schuurt/drukt. Ik heb eerder AGU Tesero besteld, maar teruggestuurd wegens verkeerde pasvorm.

Ik zat nu te denken aan een MET Vinci/Rivale of HJC Atara (HJC heb ik ook als motorfiets helm wat bij mij wel goed past als enige helmmerk)

Weet iemand een beetje of er een tabel is voor de pasvorm per helmmerk (bijv: meer geschikt voor ovaal hoofd, rond, of rondovaal) Dit zie je bij motorhelmen vaak wel. Of heeft iemand een advies?

Ik wil eigenlijk iets goeds hebben, maar zolang al die winkels nog dicht zijn is passen erg lastig.
Het cadans antwoord is al gegeven. Dat maakt niet veel uit, als j er zelf maar prettig fietst. Ik zat vandaag meer tussen 90-100 bijvoorbeeld.

Qua helm, en dat is nu wat lastig, maar: ga passen. Veel helmen komen in meerdere maten, meet daarom eerst even je hoofdomtrek. Waar ik eerder een Giro helm had, heb ik nu een Specialized helm. De Giro is veel ronder aan de binnenkant en zat achteraf niet lekker voor mijn hoofd. De Specialized is wat vlakker aan de binnenkant waardoor deze beter op mijn hoofd past.

Dus je hebt in ieder geval twee stappen te nemen: Meten en passen. Daarnaast even bedenken hoeveel je zweet tijdens het fietsen (ivm lucht doorstroom van de helm) want dat kan een helm maken of breken.

Verder doet een helm wat ie moet doen. Je kan evt nog systemen zoals MIPS overwegen maar dat is het dan wel zo'n beetje, los van looks en gewicht.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
ElGreco schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:31:
[...]

Eens hoor, als het zou kunnen zou ik dat ook doen. Maar ja, gezinsleven met dochtertje van 2 maakt tijd schaars. Ze slaapt van 13 tot 15 ongeveer, dus dat is dan een gunstig moment... Maar ook spitsuur op de fietspaden helaas.

Alles wat je noemt ook tegengekomen inderdaad. En in de zomer vaak nog (dronken) toeristen erbij die hun fiets amper onder controle hebben. Nou ja, vooral geen haast hebben, vaak tot 10 tellen en al dat remmen en optrekken is een goede intervaltraining zullen we maar zeggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
MyrddinLXXIIX schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:31:
[...]

Wasbenzine > Bionet > Spiritus gebruikt hier, resultaat prima.

Wipperman / Connex inmiddels ook geinstalleerd, die andere gaan in de onderste lade!
Ahja wasbenzine zal het wel wezen! Dat klinkt wel als iets wat je makkelijk in de supermarkt scoort, thanks! Hier kan ik wel wat mee!

Gebruik je dan zelf ook een wax pot of doe je het gewoon vanuit de fles en overtollige eraf halen?

[ Voor 10% gewijzigd door rolandos582 op 21-02-2021 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Grin schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:28:
Helaas @user_tweakers hier kan ik jou niet mee helpen. Ik heb een extreem dikke kop dus ik kan niet helpen bij een helm voor smalle(re) hoofden. Succes, en laat even weten wat je gevonden hebt.

@Pimorez Hahaha ik heb er maar 6, waarvan slechts 3 voor wielrennen. Zit nog wel op 1 te azen maar tot op heden wint de ratio...
Dan moet je er dus 2 of 3 kopen, dat is toch niet zo'n probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:46
Vond het vandaag best meevallen kwa drukte.
Maar misschien dat ik geluk had kwa route/tijden.
Op dijk van Rhenen naar Schoonhoven niet echt veel fietsers gezien.
Meer geergerd aan motoren, inhalen waar het niet kan en bochten lekker ruim nemen.
Meerdere keren vol op de rem moeten gaan om niet gekopt te worden zegmaar.
Op Amerongseberg ook irritante auto die wel even dacht te kunnen inhalen terwijl ik andere fietser inhaal en er ook een auto tegemoet kwam...

En bij de proloog viel het kwa drukte ook wel mee, goed er waren wat mensen aan het eten/drinken, maar geen rij ofzo en je kon meteen bestellen.
Was er rond half 1 volgens mij.
McMiGHtY schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:18:
En nu woon ik in Alkmaar..maar fietsend door het PWN gebied heb ik dus onverhard nog nooit gedaan, en ik zou niet weten waar ik zou moeten beginnen, tips?
Vroeg beginnen want na 10u30 mag je niet meer onverhard fietsen.
Maar verder gewoon wat paadjes induiken, er is 140km onverhard in pwn gebied. (was meer maar pwn heeft flink wat paden afgesloten)
Je kan nh100 route van Niki en Laurens pakken als je route wilt en niet rondjes wilt rijden.

[ Voor 37% gewijzigd door DDX op 21-02-2021 21:34 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022

jspr

Bianchi Aria

rolandos582 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:38:
[...]

Ahja wasbenzine zal het wel wezen! Dat klinkt wel als iets wat je makkelijk in de supermarkt scoort, thanks! Hier kan ik wel wat mee!

Gebruik je dan zelf ook een wax pot of doe je het gewoon vanuit de fles en overtollige eraf halen?
Ik heb het met wasbenzine en aceton gedaan in verschillende potten (ook alle andere onderdelen: ketting bladen, dereilleur wieltjes, etc.)

Voor het aanbrengen gebruik ik een slow cooker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
jspr schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:14:
[...]

Ik heb het met wasbenzine en aceton gedaan in verschillende potten (ook alle andere onderdelen: ketting bladen, dereilleur wieltjes, etc.)

Voor het aanbrengen gebruik ik een slow cooker.
Jij woont in Spanje, jij doet niet meer mee O-) Nee grapje, gebruik je squirt lube of gebruik je andere wax? Ik snap niet helemaal het idee van een pot/slow cooker. Je verwarmt het en daarom beter? Maar lijkt me enorm veel werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
[...]

Ik was toevallig in de buurt van IJmuiden om wat op te halen, en het leek alsof de hele ploeg van https://www.facebook.com/StrandTeamImming.AGU/ rondreed..in clubkleren..

LtD volgen op Strava, dan zie je vanzelf alle illegale routes ingangen van het gebied.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
rolandos582 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:38:
[...]

Ik heb een ovenschaal met paraffine / ptfe waarin ik 'au-bain-marie' m'n kettingen bereid :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 21:27

dano_nl

Meh

Hej tof, meer alkmaarders;) je mag inderdaad tot 10:30 vrij rond crossen op het pwn terrein, als je vanuit alkmaar naar egmond rijdt kan je linksaf en daar gewoon de onverharde paden pakken, je kan ook rechtsaf en bij gasterij 't woud via de duinen naar bergen aan zee.vanaf daar richting schoorl is veel onverhard te ontdekken. Op komoot staan leuke routes en zoals gezegd, Lauren's ten dam volgen op Strava en komoot.
[...]

Meh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:03

ZieMaar!

Moderator General Chat
Aangezien ik gisterochtend eerst vlak bij de PWM dinges in de buurt moest zijn ben ik ook pas rond 14:00 op de fiets gestapt. Expres maar even niet de populaire paden gepakt, maar t viel me voor zo’n eerste lentedag niet tegen. Op de dijk langs de IJssel natuurlijk veel motorrijders, maar dat is nog wel eens erger geweest en het echte scheuren heb ik niet gezien.

Punt blijft hier op de Veluwe (maar da’s denk ik overal) dat we nou eenmaal weinig ruimte met veel mensen moeten delen. Gelukkig is de ruimte groter dan je denkt en is er voor 11:00 vaak nog weinig te doen. Als het straks net een tikje langer licht is, is rond 16:00 of 17:00 vertrekken ook ideaal. Waar je op zondagmiddag filerijdt op de Posbank, heb je hem rond 17:00 of later echt helemaal voor je alleen...

De wegbandjes die nu op mijn fiets zitten waren fijn, uiteraard een groot verschil met de gravelbanden en de fiets wordt er echt een stuk sportiever van, dus dat is mooi. Van de week eens de nieuwe wielen proberen.

Tnx @ElGreco !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

rolandos582 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:18:
[...]

Jij woont in Spanje, jij doet niet meer mee O-) Nee grapje, gebruik je squirt lube of gebruik je andere wax? Ik snap niet helemaal het idee van een pot/slow cooker. Je verwarmt het en daarom beter? Maar lijkt me enorm veel werk
Ik gebruik Molten Speed Wax en dat krijg je er alleen maar op door de ketting onder te dompelen in gesmolten wax (met een slow cooker).
Het is veel werk m.b.t. alles super schoon te maken in het begin, dat zal niemand ontkennen, maar als je eenmaal je "systeem" werkend heb is echt super fijn. Voor mij echt geen olie (= vieze kliederboel) meer.
Enkel met een kwast de vlokken er af vegen of met een doek met warm water er langs en klaar.

Mijn systeem bestaat uit 4 Ultegra kettingen die elk tussen de 300-400Km doen per wax applicatie en wanneer ik de 3e kettining heb verbruikt maak ik ze schoon met kokend water, drogen en weer even in de slow cooker. Zo heb ik altijd een vers gewaxte ketting zonde geknoei. (zelfs op onze Bromptons heb ik de kettingen gewaxt zodat de kinderen geen vieze kleding meer hebben)

[ Voor 4% gewijzigd door jspr op 22-02-2021 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
ZieMaar! schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:20:
Aangezien ik gisterochtend eerst vlak bij de PWM dinges in de buurt moest zijn ben ik ook pas rond 14:00 op de fiets gestapt. Expres maar even niet de populaire paden gepakt, maar t viel me voor zo’n eerste lentedag niet tegen. Op de dijk langs de IJssel natuurlijk veel motorrijders, maar dat is nog wel eens erger geweest en het echte scheuren heb ik niet gezien.

Punt blijft hier op de Veluwe (maar da’s denk ik overal) dat we nou eenmaal weinig ruimte met veel mensen moeten delen. Gelukkig is de ruimte groter dan je denkt en is er voor 11:00 vaak nog weinig te doen. Als het straks net een tikje langer licht is, is rond 16:00 of 17:00 vertrekken ook ideaal. Waar je op zondagmiddag filerijdt op de Posbank, heb je hem rond 17:00 of later echt helemaal voor je alleen...

De wegbandjes die nu op mijn fiets zitten waren fijn, uiteraard een groot verschil met de gravelbanden en de fiets wordt er echt een stuk sportiever van, dus dat is mooi. Van de week eens de nieuwe wielen proberen.

Tnx @ElGreco !
Hoe bevalt de 1x? Erg benieuwd of je ook iets mist op verharde ondergrond.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:00
rolandos582 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:18:
[...]

Ik denk dat er hier wat mis gaat in de communicatie en als ik jou was zou ik gewoon de beschrijving op het flesjes volgen ;)

Wax (korrels) en squirt lube zijn niet hetzelfde product ook al werken ze op basis van hetzelfde principe.

Het grote verschil is echter de manier van aanbrengen. Squirt lube is een emulsie van water en wax waardoor het makkelijk aan te brengen is(zoals andere smeermiddelen), de wax is immers vloeibaar. Het werkt ook beter als je het een avond van tevoren gebruikt zodat het water kan verdampen.

100% wax moet je smelten en daar dompel je de ketting in.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:03

ZieMaar!

Moderator General Chat
MaSw85 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:42:
[...]

Hoe bevalt de 1x? Erg benieuwd of je ook iets mist op verharde ondergrond.
Gisteren nog niet, maar was een redelijk rustig rondje. Ergens in dat middenbereik (voor mij tussen de 27 en 32 km/u ofzo) verschilt het niet zoveel met de stappen van mijn oude dubbel. Denk dat ik het vooral in afdalingen ga merken.

Maar tot nu toe bevalt het dus goed :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 11:15
[...]
Ik ga verhuizen naar Alkmaar binnenkort, woon nu nog in Hoorn. Maar ik rijd vaak een (gedeelte) van de route van de Westfriese Omringdijk. Deze loopt ook door Alkmaar heen en is vaak erg rustig qua gemotortiseerd verkeer. Zeker in de zomer als de dijk ook is afgesloten voor motoren. Ik vond het er zaterdag (10-14 uur) niet bijzonder druk in ieder geval :) https://www.strava.com/activities/4817444591

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-09 14:33
ZieMaar! schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:20:

Gisteren bewust rond 15 uur gaan fietsen in de hoop dat het wat rustiger zou zijn. Dat leek niet echt zo te zijn maar toch leuke route over de Veluwe gevonden met ruime fietspaden en niet langs de drukste punten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Owios schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:04:
[...]

Ik denk dat er hier wat mis gaat in de communicatie en als ik jou was zou ik gewoon de beschrijving op het flesjes volgen ;)

Wax (korrels) en squirt lube zijn niet hetzelfde product ook al werken ze op basis van hetzelfde principe.

Het grote verschil is echter de manier van aanbrengen. Squirt lube is een emulsie van water en wax waardoor het makkelijk aan te brengen is(zoals andere smeermiddelen), de wax is immers vloeibaar. Het werkt ook beter als je het een avond van tevoren gebruikt zodat het water kan verdampen.

100% wax moet je smelten en daar dompel je de ketting in.

Succes!
Dat had ik inderdaad begrepen! Ik was puur benieuwd naar wat hij dan gebruikte, Squirt is inderdaad vanuit de fles. Lekker makkelijk en komt niet teveel poespas bij kijken. Misschien dat ik ooit ook een routine ga doen met een pot maar voorlopig op de makkelijke manier O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:32
rolandos582 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:51:

Zover ik weet legt @DDX een ketting erom met fabrieksolie en gaat vanaf dan gewoon Squirt gebruiken (zonder in ontvetter te dompelen ).

De vorige keer heb ik hem ook helemaal ontvet, maar olie er uit krijgen is niet zo'n probleem. Maar je smering moet er ook weer terug in/tussen....

Ik overweeg ook sterk om volgende keer niet meer de fabrieksolie er vanaf te halen.

Ik weet ook wel dat ze het zo niet voorschrijven. Maar de vorige keer had ik heel goed ontvet, is alles super droog. Kan je wel 3 keer je ketting schakeltje voor schakeltje indruppelen voordat je hem gaat gebruiken. Maar de eerste paar keer fietsen hoorde ik echt wel af en toe een droge snerpt. Nu vele ritjes later is dat wel over, maar die snerp :'(

Of je moet het doen zoals op 3:40 YouTube: KETTING WAXEN: Zo doe je dat - 2 MANIEREN

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:07

RPM is helemaal prima. Als jij er fijn op rijdt dan is dit netjes. Ik zit zelf altijd ergens tussen de 80 en 95.
Je kunt kijken of je een ander strookje foam kunt toepassen. Die kan je los bijkopen, maar misschien ook wel zelf maken met wat fleece oid. In een winkel met ruime sortering gaan passen is normaliter wel het antwoord...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Na bijna zeven jaar en bijna 40K km met veel plezier van mijn aluminium Rose gebruik te hebben gemaakt kwam ik er vandaag bij het schoonmaken achter dat er een aardige breuk in mijn frame zit :(. Denk een gevalletje metaalmoeheid.

[Afbeelding]

Ik ken in Oss wel iemand die Alu kan lassen... (Heeft vroeger bij Heesen Yachts gelast en is daar nu na pensionering nog altijd bijzonder trots op. Je moet eerst 20 minuten dat verhaal aanhoren en zijn proefwerkstukken bekijken en dan gaat ie pas ter zake :+ )
Hij heeft de balhoofdbuis van een klein fietsje hier gelast. (Fiets wordt alleen voor Zwift gebruikt de kids wegen niet zwaar dus sterkte kan ik niks over zeggen)

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 22-02-2021 10:22 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Stoney3K schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:44:
Ik ben vandaag maar eens een rondje gaan rijden bij mij in de buurt, over de Groote Heide, in een rondje Aalst-Heeze-Geldrop, gereden op mijn beater-bike.

[Afbeelding]

Gewoon gekocht om door de stad en naar de kroeg op en neer te crossen, maar er gaat nog zat aan verbouwd worden om hem een klein beetje te moderniseren. Lekker ouderwets stalen frame, maar die 2x5 aandrijving met 1 kromme trapper moet er toch echt gewoon af...

En ik weet dat ie voor de foto verkeerd om staat, ik heb schijt aan Veluminati-regels. Als je niet van zadeltasjes houdt, Photoshop je hem er maar uit. :P

Vandaag echt ook enorm veel MTB's en van die hippe grindfietsen op het pad, het gebied leent zich er daar ook enorm voor (er is een MTB parcours en veel ruiterpaden), dus ik ben heel bang dat mijn N+1 ook een gravelbike moet gaan worden. ;)
Als je het toch over de stijlpolitie hebt.... Die bagagedrager :X
Ik heb er ook eentje voor woon-werk maar die is demontabel gemaakt. Daar durf ik echt niet mee te rijden als er geen tas op zit. En ik heb wel een zadeltasje. (en een fietspomp op die fiets :P )

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Fisico schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:11:
Ergens zag ik Marijn de Vries Dasty als ontvetter voor de ketting gebruiken, is dat echt een optie? Vraagt iemand die toevallig wel Dasty heeft en een lege fles kettingontvetter ;)
Ik doe altijd alleen wasbenzine... Alleen als er echt veel troep aan plakt.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-09 19:15
Wat een heerlijk fietsweer gisteren. Meteen gebruik van gemaakt en was echt wel genieten geblazen. Nog wel lang-lang. Wel wat druk op de dijken in Noord-Holland af en toe, maar moet wel zeggen dat men elkaar de ruimte gaf. Dat is ook wel eens anders geweest :)

Ik heb trouwens SPD-SL pedalen besteld. Tot nu toe altijd SPD gebruikt, omdat ik een tijdlang met name woon-werk ritjes deed. Hoe kan ik de plaatsing van de SPD-plaatjes 'vertalen' naar SPD-SL? De oude plaatjes zijn aan de hand van een bikefitting geplaatst, en ik wil voorkomen dat ik met de nieuwe pedalen last ga krijgen.

En dan nog 1 vraag: ik merk dat de lagers in mijn voorwiel wat korrelig beginnen te lopen. Volgens mij is dat iets wat je prima zelf kunt met het juiste gereedschap. Heeft er iemand een linkje met goede instructies?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DDX
mhr-zip schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:05:
[...]

Zover ik weet legt @DDX een ketting erom met fabrieksolie en gaat vanaf dan gewoon Squirt gebruiken (zonder in ontvetter te dompelen ).
Klopt, wel ff met doek de buitenkant van de ketting schoon(lees droog) maken. want dat trekt anders vuil aan.
En dan na 500km ofzo als ketting wat geluid begint te maken ga ik over op squirt.

Ik ga geen dingen doen als ontvetten, kettingen wisselen om de 500km etc.
Mij teveel gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:29
DDX schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:33:
[...]

Klopt, wel ff met doek de buitenkant van de ketting schoon(lees droog) maken. want dat trekt anders vuil aan.
En dan na 500km ofzo als ketting wat geluid begint te maken ga ik over op squirt.

Ik ga geen dingen doen als ontvetten, kettingen wisselen om de 500km etc.
Mij teveel gedoe.
Same.

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-09 11:04
Fisico schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:11:

[...]
Ja, werkt perfect! Gebruik al jaren Dasty. Eerder in zo'n kettingschoonmaakapparaat, maar tegenwoordig haal ik de ketting in zijn geheel van de fiets - lang leve een missing link - en maak de boel grondig schoon met een tandenborstel van de Action en Dasty van de Wibra. Daarna lekker afspoelen onder de kraan en eventueel nog even door het sop om de ketting wat glans te geven. Goed drogen en lekker je favoriete smeermiddel eroverheen draperen.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DDX
Ga toch lekker fietsen ipv ketting zo precies schoon te maken, nergens voor nodig.
Gewoon doek over ketting als het er wat vuil uitziet en nieuw laagje squirt.
En als je fiets echt smerig is gewoon sopje waarmee je fiets schoonmaakt ook even over ketting halen, daarna met doek drogen en nieuw laagje squirt.
Zelfs op mijn gravelbike ziet ketting er nog als nieuw uit (kwa kleur)

Maargoed ieder z'n hobby 8)

[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 22-02-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Mistraller schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:19:
[...]

RPM is helemaal prima. Als jij er fijn op rijdt dan is dit netjes. Ik zit zelf altijd ergens tussen de 80 en 95.
Je kunt kijken of je een ander strookje foam kunt toepassen. Die kan je los bijkopen, maar misschien ook wel zelf maken met wat fleece oid. In een winkel met ruime sortering gaan passen is normaliter wel het antwoord...
Ohja, RPM.
Vaak heb ik deze in het begin van het seizoen bewust wat hoger liggen; even één tandje lichter dan normaal. Afgelopen weekend zoveel mogelijk in de 95-105RPM gefietst, later in het seizoen gaat deze naar beneden: rond de 85-95. Bij de start van een wegseizoen vind ik het fijn om de eerste 3 maanden (jan-mrt) meer op souplesse te trainen, de kracht komt later wel.

Gemiddelde fietscadans verteld trouwens niet het hele verhaal, ik had gister bijvoorbeeld een gemiddelde van 88RPM maar wanneer je de grafiek d'r bij pakt dan zie je dat de cadans aardig hoger ligt op de momenten dat het er m.i. toe doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwEodGAuz1TGa9HPURh66dVrFJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4d9kWIuqms6G75BEqTPogiIH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Grin op 22-02-2021 11:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:13
Mistraller schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:24:
Ik heb er ook eentje voor woon-werk maar die is demontabel gemaakt. Daar durf ik echt niet mee te rijden als er geen tas op zit. En ik heb wel een zadeltasje. (en een fietspomp op die fiets :P )
Je sympathie is hartverwarmend maar maak je geen zorgen, deze fiets valt buiten de jurisdictie van de stijpolitie! Het is namelijk geen racefiets maar een semi-racefiets. De drager hoort er af-fabriek op en ziet er een beetje onevenwichtig uit omdat de spatbordjes ontbreken.
The__Dude schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:29:
Ik heb trouwens SPD-SL pedalen besteld. Tot nu toe altijd SPD gebruikt, omdat ik een tijdlang met name woon-werk ritjes deed. Hoe kan ik de plaatsing van de SPD-plaatjes 'vertalen' naar SPD-SL? De oude plaatjes zijn aan de hand van een bikefitting geplaatst, en ik wil voorkomen dat ik met de nieuwe pedalen last ga krijgen.
Heb je dan ook nieuwe schoenen? Er zijn niet veel schoenen die zowel 2 punts (SPD) als 3 punts bevestiging (SPD-SL) faciliteren.
Volgens mij zijn er geen 'vertalingen'. Het is zelfs zo dat binnen de SPD pedalen veel variatie is m.b.t. b.v. breedte en stackhoogte.
En dan nog 1 vraag: ik merk dat de lagers in mijn voorwiel wat korrelig beginnen te lopen. Volgens mij is dat iets wat je prima zelf kunt met het juiste gereedschap. Heeft er iemand een linkje met goede instructies?
Ook daar is geen panklaar antwoord op te geven. Onderzoek eerst eens wat voor soort lagers er in zit (industrie v.s cup-conus), wat voor merk / model / type naaf je hebt en of de fabrikant er iets over vertelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-09 19:15
DieAnder schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:41:
[...]

Heb je dan ook nieuwe schoenen? Er zijn niet veel schoenen die zowel 2 punts (SPD) als 3 punts bevestiging (SPD-SL) faciliteren.
Volgens mij zijn er geen 'vertalingen'. Het is zelfs zo dat binnen de SPD pedalen veel variatie is m.b.t. b.v. breedte en stackhoogte.

[...]

Ook daar is geen panklaar antwoord op te geven. Onderzoek eerst eens wat voor soort lagers er in zit (industrie v.s cup-conus), wat voor merk / model / type naaf je hebt en of de fabrikant er iets over vertelt.
Nee, geen nieuwe schoenen. Ik heb toevallig wel schoenen die compatible zijn met beide systemen. :)

Voor wat betreft de wielen: volgens mij zijn het cup-conus lagers. Het is de Vision Team 35 Comp SL wielset, dit is de enige documentatie die ik erover kan vinden: https://shop.visiontechus...f00ab05c4cda31298713b517/

Nu is mijn kennis van wielen gewoon (nog) niet goed genoeg om helemaal te snappen hoe dat zit, ik kan aan de afbeeldingen in ieder geval niet direct afleiden wat voor soort lagers het zijn. Alle duwtjes in de richting zijn hoe dan ook welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:54
Grin schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:41:
[...]

Ohja, RPM.
Vaak heb ik deze in het begin van het seizoen bewust wat hoger liggen; even één tandje lichter dan normaal. Afgelopen weekend zoveel mogelijk in de 95-105RPM gefietst, later in het seizoen gaat deze naar beneden: rond de 85-95. Bij de start van een wegseizoen vind ik het fijn om de eerste 3 maanden (jan-mrt) meer op souplesse te trainen, de kracht komt later wel.

Gemiddelde fietscadans verteld trouwens niet het hele verhaal, ik had gister bijvoorbeeld een gemiddelde van 88RPM maar wanneer je de grafiek d'r bij pakt dan zie je dat de cadans aardig hoger op de momenten dat het er m.i. toe doet.
[Afbeelding]
ik ben er via indoor training vooral achter gekomen dat het nogal intensiteit afhankelijk is.
- rond threshold trap ik ~ 100 rpm
- over threshold 105 of meer
- sweet spot 90-95
- endurance 85-90
- recovery 80 of minder

en dan heb je nog variaties per dag, soms zijn je benen gewoon gaar en krijg je ze niet snel rond

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:17
Wat doen jullie om te voorkomen dat er zweet in je ogen en over je gezicht loopt tijdens het fietsen?
Dit weekend weer last van gehad. Het is irritant en het haalt me uit mijn flow.
Koerspetje? Helmmuts? Zweetband? ...?
Ik denk dat ik hiermee snel te warm ga krijgen. Hou graag mijn hoofd koel. Andere tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@nomar109 Ik heb hier een stapel van, ze helpen een beetje tegen zweet, uitstekend tegen invliegende insecten en is wel zo fris i.v.m. hergebruik van je fietshelm. Maar als je echt veel zweet is er bijna geen ontkomen aan, dat komt vroeg of laat een keer in je ogen terecht...

[ Voor 14% gewijzigd door Grin op 22-02-2021 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

nomar109 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:24:
Wat doen jullie om te voorkomen dat er zweet in je ogen en over je gezicht loopt tijdens het fietsen?
Ik denk dat ik hiermee snel te warm ga krijgen. Hou graag mijn hoofd koel. Andere tips?
In ieder geval ook handschoentjes met op de duim een zachte kant voor wegvegen van zweet. Misschien wel tussendoor een keertje wassen, in de winter veeg ik er namelijk eerder mee onder mijn neus dan over mijn voorhoofd ;)

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:32

Te hoog heb je niet zo (snel).

Je hebt wel een combinatie die slecht is voor je knieën: lage cadans | zwaar verzet | lange duur/afstand.
Een keer bergop is niet zo erg, maar als je dit altijd doet kan je last krijgen van je knieën.

De getallen die je noemt zijn gewoon goed.
Mistraller schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:24:
[...]

Als het bij de fiets hoort, mag het toch gewoon?
Je hebt randonneurs, daar is de hele essentie dat je een bagagedrager hebt.
Dat we tegenwoordig allemaal hip willen doen en zo'n wiebelende tas willen met een veel te hoog zwaarte punt 8)7

Vaak is bij zo'n randonneurs fiets de wielbasis ook iets langer, en is het geen potje zonder bagagedrager. Krijg je een beetje dit idee.
Ik dit, als ik mijn hoofd nog meer bedek, ga ik nog meer zweten. Ik draag in de winter ook geen muts (ook vorige week niet toen het vroor), dan draag ik zoiets maar dan van GribGrab. Aan de andere kant, als je echt stoer wil zijn draag je dit 8) .
Heb je dan ook een bijkleurende:

Afbeeldingslocatie: https://www.themakleding.nu/pub/media/catalog/product/cache/c687aa7517cf01e65c009f6943c2b1e9/6/1/613-ooglapje.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door mhr-zip op 22-02-2021 11:48 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 13:08

Crazy D

I think we should take a look.

Harder fietsen zodat het zweet opdroogt voordat het m'n ogen bereikt :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nomar109
mhr-zip schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:44:
[...]

Ik dit, als ik mijn hoofd nog meer bedek, ga ik nog meer zweten. Ik draag in de winter ook geen muts (ook vorige week niet toen het vroor), dan draag ik zoiets maar dan van GribGrab. Aan de andere kant, als je echt stoer wil zijn draag je dit 8) .
...waarbij ik ook weer een nieuw woord kan toevoegen aan mijn vocabulaire: 'klakske' (koerspetje). Prachtig woord!

Ik heb de Grib Grab zweetband in bestelling, die maar eens proberen dan. Voor die prijs zal ik er geen buil aan vallen (hoewel het de laatste tijd een beetje de spuigaten uitloopt met fietsgerelateerde aankopen)

[ Voor 16% gewijzigd door nomar109 op 22-02-2021 11:58 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:10

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Afgelopen weekend voor het eerst mijn rondje gemaakt met het "tweewielers-klakske" op mijn hoofd...ik moet zeggen je gaat er echt sneller door! :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:52
Willem30 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:32:
[...]

Gisteren bewust rond 15 uur gaan fietsen in de hoop dat het wat rustiger zou zijn. Dat leek niet echt zo te zijn maar toch leuke route over de Veluwe gevonden met ruime fietspaden en niet langs de drukste punten. :)
Wij begonnen gister juist relatief vroeg op de Veluwe (8 uur vertrek vanaf Leuvenum). Toen was het heerlijk rustig. Juist in de middag vanaf een uur of 13.00 werd het drukker. Dat was met name op de fietspaden. Op de offroad paden was het heerlijk rustig. Alleen soms even een groepje MTB-ers voorbij.

[ Voor 0% gewijzigd door GerbenBK op 22-02-2021 12:29 . Reden: typo ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-09 14:33
GerbenBK schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:26:
[...]

Wij begonnen gister juist relatief vroeg op de Veluwe (8 uur vertrek vanaf Leuvenum). Toen was het heerlijk rustig. Juist in de middag vanaf een uur of 13.00 werd het drukker. Dat was met name op de fietspaden. Op de offroad paden was het heerlijk rustig. Alleen soms even een groepje MTB-ers voorbij.
In het weekend ga ik niet zo vroeg op pad en wilde juiste ook wat voelen van de warmte. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nomar109
Ding wordt net bezorgd. Alles wat ze er over zeggen is waar. Het is echt een zwaar en stevig ding en de prijs lijkt niet in verhouding te zijn. Ik wil nog wel iets verzinnen voor tussen de klem ter bescherming van de bovenbuis (misschien een stukje binnenband of zo).
De klem zal de lak niet zomaar beschadigen maar als je lekker enthousiast je fiets staat te poetsen en alles beweegt heen en weer, dan weet ik het nog niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
nomar109 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:43:
[...]

Ding wordt net bezorgd. Alles wat ze er over zeggen is waar. Het is echt een zwaar en stevig ding en de prijs lijkt niet in verhouding te zijn. Ik wil nog wel iets verzinnen voor tussen de klem ter bescherming van de bovenbuis (misschien een stukje binnenband of zo).
De klem zal de lak niet zomaar beschadigen maar als je lekker enthousiast je fiets staat te poetsen en alles beweegt heen en weer, dan weet ik het nog niet zo.
Als ik naar de foto's van de standaard kijk dan lijkt me dat de buis met de klem eraan 90 graden moeten kunnen draaien zodat hij de zadelbuis kan klemmen. Maar kan dit ook daadwerkelijk? Ik klem liever niet de bovenbuis maar vind het wel een interessante voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
mhr-zip schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:05:
[...]

De vorige keer heb ik hem ook helemaal ontvet, maar olie er uit krijgen is niet zo'n probleem. Maar je smering moet er ook weer terug in/tussen....

Ik overweeg ook sterk om volgende keer niet meer de fabrieksolie er vanaf te halen.

Ik weet ook wel dat ze het zo niet voorschrijven. Maar de vorige keer had ik heel goed ontvet, is alles super droog. Kan je wel 3 keer je ketting schakeltje voor schakeltje indruppelen voordat je hem gaat gebruiken. Maar de eerste paar keer fietsen hoorde ik echt wel af en toe een droge snerpt. Nu vele ritjes later is dat wel over, maar die snerp :'(

Of je moet het doen zoals op 3:40 YouTube: KETTING WAXEN: Zo doe je dat - 2 MANIEREN
Juist! Veel manieren, die van mij zat nog onder de mucoff olie. Zwarte rommel dus maar even grondig reinigen met wasbenzine + ontvetter + spiritus lijkt me prima. Doen jullie dat dan ook voor je cassette + bladen? Dus echt eraf en ook laten weken of gewoon alleen schoonmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
rdluca schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:26:
[...]

Als ik naar de foto's van de standaard kijk dan lijkt me dat de buis met de klem eraan 90 graden moeten kunnen draaien zodat hij de zadelbuis kan klemmen. Maar kan dit ook daadwerkelijk? Ik klem liever niet de bovenbuis maar vind het wel een interessante voor die prijs.
Ja, 90 graden draaien kan ook (of welke hoek je ook wil). Dat lijkt me ook een prima manier van je fiets ophangen. Ik ga er wat mee experimenteren.
Hij is online alweer uitverkocht trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

rdluca schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:26:
[...]

Ik klem hem juist wel op de bovenbuis. Op die manier hoeft de fietsenstandaard alleen je racefiets te dragen. Met andere woorden: je hoeft geen klemkracht te gebruiken om die 6-10 kilo vast te zetten. Hij zit bij mij alleen in de klem om te zorgen dat hij er niet uitvalt; uiteraard met een geschikte doek om de bovenbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
wackmaniac schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:34:
[...]

Ja, werkt perfect! Gebruik al jaren Dasty. Eerder in zo'n kettingschoonmaakapparaat, maar tegenwoordig haal ik de ketting in zijn geheel van de fiets - lang leve een missing link - en maak de boel grondig schoon met een tandenborstel van de Action en Dasty van de Wibra. Daarna lekker afspoelen onder de kraan en eventueel nog even door het sop om de ketting wat glans te geven. Goed drogen en lekker je favoriete smeermiddel eroverheen draperen.
Ik had ook zo'n schoonmaakding maar dat vond ik altijd zo'n rommel geven, de spatters kwamen overal. Ik heb op alle fietsen nu een missinglink gezet. Ook de 7 en 8 speed toerfietsen. Ik bewaar de gebruikte wasbenzine en bakje gewoon. Dan bezinkt de smurrie, en de bak kan je naderhand ff schoonborstelen. Klaar voor een tweede ronde en beter voor het milieu :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Je sympathie is hartverwarmend maar maak je geen zorgen, deze fiets valt buiten de jurisdictie van de stijpolitie! Het is namelijk geen racefiets maar een semi-racefiets. De drager hoort er af-fabriek op en ziet er een beetje onevenwichtig uit omdat de spatbordjes ontbreken.
Dat dacht ik al ;) Zag het aan die verlengde remhandles, ik heb vroeger ook jarenlang dergelijke fietsen gehad. Met buiscommandeurs!
Hele stijlpolitie ben ik ook niet mee bezig hoor, de fiets waar ik mijn bagagedrager op heb is ook een allegaartje (ooit verkocht als fitnessbike); recht stuur, met ligstuur erop, racegroepje, spd pedalen, Vbrakes. Maar hij fietst nog altijd lekker. Als ik de gravelbanden erop zet en door het bos aan het fietsen ben dan ziet dat ligstuur er ook niet uit 8) (Maar ja, da's niet demontabel)
Maar het was meer omdat je zelf over het zadeltasje begon, terwijl de bagagedrager eigenlijk méér opvalt :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
nomar109 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:36:
[...]

Ja, 90 graden draaien kan ook (of welke hoek je ook wil). Dat lijkt me ook een prima manier van je fiets ophangen. Ik ga er wat mee experimenteren.
Hij is online alweer uitverkocht trouwens.
Thnx!

@Grin Daar heb je wel een punt. Ik kan in ieder geval proberen wat beter bevalt.

Voor het aantrekkelijke bedrag heb ik hem ook besteld. Volgens de site bij bestelling vanaf 25-2 weer leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

Het schoonmaken van een ketting is echt veel meer werk en geknoei dan gewaxte kettingen (ook met het onder dompelen in een slow cooker) en het wisselen van een ketting is minder dan 5 min. werk.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:49

sapphire

Die-hard pruts0r

* sapphire kruipt onder steen vandaan en is weer eens op de racer gesprongen.

Volgens Strava welgeteld 5 maanden en 1 dag niet op de racer gezeten, langste periode sinds ik wielren ooit :|

Niet geheel vrijwillig, september een mega project op werk en collega vrij (leuk als je ergens net een paar maanden werkt en dus alleen bent :+ )dus elke dag uitgeteld thuis. Daarna vakantie met slecht weer waarbij het letterlijk droog werd toen ik de auto nét ingepakt had om naar huis te gaan. Vervolgens een maandje corona op werk waardoor alles chaos was, zelf corona gehad en vrouwlief ook en kinderen ziek waardoor het dus binnenblijven was. Sindsdien een combinatie van andere dingen in de weekenden, kinderen/opvang/weer/ect.

Maar toen werd het schitterend weer dit weekend dus fiets onder het stof vandaan gehaald, spullen bij elkaar moeten zoeken en een rondje gaan rijden. Man, man wat heb ik dat gemist zeg! Dag er na uiteraard lekker stijf...nouja m'n schouders dan :+
Komende tijd maar weer eens werken aan het op orde krijgen van mijn basisconditie, merk dat het er ergens nog wel is maar vooral bij een heuveltje op of sprintje dat ik lang niet gereden heb. Hartslag schiet omhoog en naar beneden duurt langer dan gewend.

In ieder geval was het afgelopen weekend perfect weer om te fietsen en in februari kort-kort (OK wel Gabba maar toch). Blijft grappig om te zien dat ik het warm had en dan mensen in volledig winter-tenu rijden :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-09 14:17
rdluca schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:01:
[...]

@Grin Daar heb je wel een punt. Ik kan in ieder geval proberen wat beter bevalt.
Zo doe ik het ook, microvezeldoek ertussen en fiets op het zwaartepunt in de klem hangen en die licht aanleggen. Fiets in een rare hoek hangen doe je eigenlijk alleen voor het ontluchten van schijfremmen en die horen toch niet op een racefiets thuis :+

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
nomar109 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:54:
[...]

...waarbij ik ook weer een nieuw woord kan toevoegen aan mijn vocabulaire: 'klakske' (koerspetje). Prachtig woord!

Ik heb de Grib Grab zweetband in bestelling, die maar eens proberen dan. Voor die prijs zal ik er geen buil aan vallen (hoewel het de laatste tijd een beetje de spuigaten uitloopt met fietsgerelateerde aankopen)
Ben ook wel benieuwd naar die zweetband. Tot nu gebruik ik een buff (van BBB, maar elk merk heeft ze wel) die je dan opvouwt tot zweetband. Heb ook een merino variant van Gribgrab. Fijne hiervan is dus dat je deze voor verschillende doeleinden kan vouwen etc. Bijv als zweetband, als balaclava of als piraatuitvoering zoals al genoemd. Maar er zijn nog meer variaties.

Komoot

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:38
Ik heb net mijn eerste solo ride gedaan, 25km om het Leekstermeer. De eerste helft met 20kmu wind van voor/schuinvoor, dus dat was even stoempen. Daarna ging het tempo omhoog. Heb de hele rit in een goede zone gezeten met mijn hartslag (onbewust, had de hartslag nog niet op mijn Garmin dashboard).

Wel weer last van mijn rug. Denk dat ik maar wat yoga oefeningen ga doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

DDX schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:38:
Ga toch lekker fietsen ipv ketting zo precies schoon te maken, nergens voor nodig.
Gewoon doek over ketting als het er wat vuil uitziet en nieuw laagje squirt.
En als je fiets echt smerig is gewoon sopje waarmee je fiets schoonmaakt ook even over ketting halen, daarna met doek drogen en nieuw laagje squirt.
Zelfs op mijn gravelbike ziet ketting er nog als nieuw uit (kwa kleur)

Maargoed ieder z'n hobby 8)
Zeker geen hobby van mij. Na de ritjes van dit weekend had ik normaal alleen een doekjes over de fiets gehaald vanwege de paar vochtige stukken in de bossen. Maar omdat de fiets nog op de indoortrainer gaat heb ik ook de ketting maar weer schoongemaakt. Ik probeer de cassette van de Wahoo namelijk wel een beetje schoon te houden. De ketting zelf is ook zo gedaan met een flacon van het een of het ander, een afwasborstel en een schuursponsje en veel water. Maar bij gewoon droog weer ga ik pas poetsen en smeren als ik de ketting hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
MaSw85 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:21:
[...]

Ben ook wel benieuwd naar die zweetband. Tot nu gebruik ik een buff (van BBB, maar elk merk heeft ze wel) die je dan opvouwt tot zweetband. Heb ook een merino variant van Gribgrab. Fijne hiervan is dus dat je deze voor verschillende doeleinden kan vouwen etc. Bijv als zweetband, als balaclava of als piraatuitvoering zoals al genoemd. Maar er zijn nog meer variaties.
Een opgerolde buff zou misschien ook nog wel wat kunnen doen inderdaad, hoewel ik bang ben dat dit al snel te dik wordt en misschien niet genoeg vocht opneemt. Ik zal het deze week eens gaan proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-09 08:31

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

(jarig!)
Op dit moment niet meer dan een zonnebril in combinatie met de wenkbrauwen.
Maar als het echt warm wordt gebruik ik een Buff onder m'n helm die ik dan door laat lopen in de nek.
Gelijk enigzins beschermd tegen verbranden door een te felle zon.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
nomar109 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:27:
[...]

Een opgerolde buff zou misschien ook nog wel wat kunnen doen inderdaad, hoewel ik bang ben dat dit al snel te dik wordt en misschien niet genoeg vocht opneemt. Ik zal het deze week eens gaan proberen!
Sinds ik een buff onder mijn helm gebruik (bij kouder weer als (halve) bivakmuts of bij warmer weer 'geknoopt' als bandana) heb ik geen last meer gehad van zweet over mijn brilglazen en in de ogen waardoor ik slechter zicht had. Qua dikte valt het mee en past met gemak onder de helm, zeker als je de buff als bandana 'knoopt'.

[ Voor 4% gewijzigd door MaSw85 op 22-02-2021 16:12 ]

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knbs81
  • Laatst online: 12-05 16:20
Ik ben wat advies nodig, ik wou mijn eerste 2e hands fiets vervangen door een andere 2e hands model.
Wat ik nu heb dat is een Bulls Vulture uit 2016 met Claris group set. Ik rijd nu 3 jaar ben al 39 jaar oud, ik sta nu op de punt om wat iets beter maar wel binnen 1000 euro budget te blijven.( rek zit nog wat in tot ca. 1500)

Ik kom deze fiets tegen: https://www.marktplaats.n...at-m.html?previousPage=lr

Dis is een model uit 2015, nette fiets, voor mij zal een heel andere wereld zijn ten opzichten van mijn oude fiets, ik heb geen ervaring met 2e hands fietsen en ook niet met carbon frame, de vraag is: zal ik hier achteraf spijt van krijgen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-09 14:17
Carbon kan kapot maar aluminium ook, zie een paar pagina's terug. Als de fiets er netjes uitziet zonder sporen van een crash zit je wat betreft het frame waarschijnlijk wel goed. Bekijk ook de remrand van de wielen, zou zonde zijn dat die al versleten zijn.

Let wel op dat zo'n Propel qua geometrie wel iets heel anders is dan de Bulls. Zit nog wel een redelijke spacertoren op maar je krijgt alsnog een veel diepere zit waarschijnlijk.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knbs81
GWBoes schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:34:
Carbon kan kapot maar aluminium ook, zie een paar pagina's terug. Als de fiets er netjes uitziet zonder sporen van een crash zit je wat betreft het frame waarschijnlijk wel goed. Bekijk ook de remrand van de wielen, zou zonde zijn dat die al versleten zijn.

Let wel op dat zo'n Propel qua geometrie wel iets heel anders is dan de Bulls. Zit nog wel een redelijke spacertoren op maar je krijgt alsnog een veel diepere zit waarschijnlijk.
Op mijn eerder post is te zien hoe ik op mijn huidige Bulls zit. Dit is een 54 frame, dit vond ik al wat te groot voor mij. Ik ben 176 cm mijn binnen beenlengte is 82.5cm.

Vandaar was ik ook op het zoeken wat iets kleiner, volgens de Giant tabel frame M is 52 col.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVZ6sA0829GAVvVK-VXy9X21HQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nUFXsrK7mHAOIsyxKuI7tFrq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKY-b5kCplurCyM2KWFybBoSU2w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AQR7FuqPr8EzwStVDKauXDVG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wykswMsNqUrr5h6fbW-_0mVz6lE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1eXd6mkraqJRkJwoRz5iVsL0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQnvsyJV0bXp7hyZr26wOjB23K0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SglrhH2PYk3s4nnDpC0sq8EB.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
@knbs81 ik heb net voor 1250 een nieuwe fiets met 105 en discs gekocht. Je zal misschien wel even moeten zoeken, maar ik zou misschien wel liever een nieuwe fiets willen dan een oudere met carbon

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:42
MaSw85 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:21:
[...]

Ik gebruik die Gribgrab zweetband naar volle tevredenheid. Het is echt een minimaal dingetje, wat ik erg prettig vind bij warm weer, maar hij houdt het zweet prima uit mijn ogen.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
knbs81 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:50:
[...]

Op mijn eerder post is te zien hoe ik op mijn huidige Bulls zit. Dit is een 54 frame, dit vond ik al wat te groot voor mij. Ik ben 176 cm mijn binnen beenlengte is 82.5cm.

Vandaar was ik ook op het zoeken wat iets kleiner, volgens de Giant tabel frame M is 52 col.

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Interessante plaatjes! Heb je deze gewoon thuis kunnen maken?
(Was het zelf ook van plan met een app maar moet nog een snelspanner voor de fietstrainer oprakelen in deze tijden van schaarste 8)7 )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:44
knbs81 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:18:
Ik ben wat advies nodig, ik wou mijn eerste 2e hands fiets vervangen door een andere 2e hands model.
Wat ik nu heb dat is een Bulls Vulture uit 2016 met Claris group set. Ik rijd nu 3 jaar ben al 39 jaar oud, ik sta nu op de punt om wat iets beter maar wel binnen 1000 euro budget te blijven.( rek zit nog wat in tot ca. 1500)

Ik kom deze fiets tegen: https://www.marktplaats.n...at-m.html?previousPage=lr

Dis is een model uit 2015, nette fiets, voor mij zal een heel andere wereld zijn ten opzichten van mijn oude fiets, ik heb geen ervaring met 2e hands fietsen en ook niet met carbon frame, de vraag is: zal ik hier achteraf spijt van krijgen?

Alvast bedankt!
Bij 12GO hebben ze bijvoorbeeld de Scott Speedster 10 voor 1300 euro op voorraad. Meestal krijg je er wel 100 euro van de prijs af als je ook nog wat accessoires erbij koopt.

Zou persoonlijk voor zoiets gaan. Is verder een prima fiets (105 group voor het grootste gedeelte, kabels intern, etc).

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:14
@sapphire Goed om te lezen.
sapphire schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:05:
Man, man wat heb ik dat gemist zeg! Dag er na uiteraard lekker stijf...nouja m'n schouders dan :+
Komende tijd maar weer eens werken aan het op orde krijgen van mijn basisconditie, merk dat het er ergens nog wel is maar vooral bij een heuveltje op of sprintje dat ik lang niet gereden heb. Hartslag schiet omhoog en naar beneden duurt langer dan gewend.
Herkenbaar. Dit gevoel heb ik al als ik 5 dagen niet gefietst heb :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:49

sapphire

Die-hard pruts0r

@kw_nl Normaal kon je altijd wel wat met de prijs echter....
Collega van me heeft er een maand geleden een fiets gekocht en vroeg dat ook en kreeg bijna letterlijk te horen "Doen we niet meer aan, de vraag naar fietsen is zó groot we raken ze toch wel kwijt voor de prijs dus wil je hem hebben of niet.

@Ypuh Stiekem zit ik ook bijna elke dag wel op de fiets maar niet verder dan 4,2KM naar werk :+
En totaal anders dan de racer O+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Mijn voorraad gelletjes en reepjes is helaas weer eens op :')
Eigenlijk begonnen met die van decathlon want lekker makkelijk te halen in de buurt.
Puntje bij paaltje zijn die dingen gewoon vies, laatst met een vriend gefietst en toen een reepje van Amacx geprobeerd. Die beviel wel goed, toen ook wat isotone sportdrank gehad wat ook niet verkeerd was.

Conclusie, ik ga opzoek naar een nieuwe "leverancier" :+
Wat zijn jullie ervaringen met Amacx, zijn ze inderdaad zo betaalbaar als ze claimen?
Verder nog smaken om absoluut te vermijden?

Twijfel nog of ik ook isotoon poederspul en/of herstelspul wil hebben.
Als lichtgewicht brand ik volledig door mijn reserves heen op duurritjes (~100km), dus daarna is het altijd een groot bunkerfestijn. Misschien dat een hersteldrankje met wat voedingstoffen die ?ongezonde? vreetbuien een beetje kan temperen? Verder qua isotone drankjes misschien gewoon handig om gaande weg tijdens het lurken ook wat energie mee te pakken?

edit: andere tips en ervaringen zijn natuurlijk altijd welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door Cranzai op 22-02-2021 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oelske
@Cranzai Welke app gebruik je voor die fietsmeting? Lijkt me ook wel een keer geinig om naar te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Ik heb deze ook meer gekocht met het idee van "Koop een oud wrak op Marktplaats en maak er wat leuks van" omdat ik voorlopig toch geen nieuwe fiets hoef te bestellen. Tenzij ik ergens oktober 2023 wil rijden of zo. Maar wilde in de winter wel wat te doen hebben.

Bovendien wilde ik een fiets die ik ook als kroegtrapper kon gebruiken en ik niet bang hoef te zijn dat ie gesloopt wordt om 4 uur 's nachts. Mag er dan nog altijd een beetje sportief uitzien. :+

Spatborden zaten er trouwens wel op maar de vorige eigenaar heeft een hoop andere onderdelen (lampen, reflectoren, dynamo, slot) er al vakkundig afgesloopt waardoor ze een beetje gatenkaas zijn geworden, daarom was ik ze liever kwijt dan rijk. Achterdrager ben ik nog niet helemaal over uit, want ik heb inmiddels een setje onderdelen liggen waardoor ie het label 'semi' racer definitief gaat verliezen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knbs81
Cranzai schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:14:
[...]

Interessante plaatjes! Heb je deze gewoon thuis kunnen maken?
(Was het zelf ook van plan met een app maar moet nog een snelspanner voor de fietstrainer oprakelen in deze tijden van schaarste 8)7 )
App is Bikefastfit op de IOS heb ik via mijn tel. gedaan.
Een statief is wel handig of iets waar je het mobile makkelijk vast kunt maken.
Voor 5 euro de moiete waard om te proberen maar een echte bikefit is een heel andere koek.
Dit is meer voor een beginner die niet kan/wil 300 euro of meer uitgeven voor een proper bikefit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Cranzai Ik hou niet zo van sportdrank op de fiets. Een stevige maaltijd voor je vertrekt, vlak voor vertrek nog een stuk koek met roomboter, krentenbol met kaas en roomboter; dat soort dingen. Bidon vullen met water, 2-3 Snelle Jelle's mee; klaar! Vezels, suiker en vulling. Speciale wielerreepjes heb ik het niet zo op, voor ons amateurs voegt dat weinig (niks?) toe.
Na de training 400-600ml Alpro Banaan (evt gemend met de Chocolade-uitvoering, lekker!) en weer goed eten. Die Alpro is wel fijn voor de eiwitten, vult ook wel lekker voor direct na de training. Echt veel zin in eten heb ik dan niet, dat komt pas na het douchen/uitrusten.

[ Voor 8% gewijzigd door Grin op 22-02-2021 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:20
Ik zag veel mensen kort-kort vandaag. De meesten waren wat dikker en niet echt getraind :+ Het was volgens mijn Garmin 11 graden vanochtend en een aardige zuiderwind. Mij niet gezien met die temperaturen. :D

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 418O2
LuPo schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:07:
Ik zag veel mensen kort-kort vandaag. De meesten waren wat dikker en niet echt getraind :+
Dus?

Ik ben ook wat dikker en het waaide hard en het was fris, maar toch fietste ik.

Wel lang/lang, maar wat dat heeft te maken met gewicht is mij niet duidelijk

[ Voor 28% gewijzigd door 418O2 op 22-02-2021 19:41 ]

Pagina: 1 ... 232 ... 685 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).