Helemaal mee eens. Ik heb em ook maar alleen al met schoonmaken is dit zo veel fijner.RobinR schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 03:06:
[...]
Vandaag binnen gekregen en gelijk gebruikt. Ik ben echt overweldigd met de functionaliteit en prijs/kwaliteit verhouding van dit ding. Aanrader
Veel plezier vandaag allemaal! Eindelijk weer echt lekker de wei in
.
Vanaf Amsterdam langs Naarden, Utrechtse heuvelrug en terug via Loosdrecht
Vanaf Amsterdam langs Naarden, Utrechtse heuvelrug en terug via Loosdrecht
[ Voor 35% gewijzigd door Louislouislouis op 20-02-2021 09:05 ]
Morgen fietsen, vandaag ‘groot onderhoud’ dag
Fiets van de Tacx, alle boutjes nalopen en opnieuw vastzetten, wassen en poetsen, cassette laten blinken, remmetjes bloeden, lagertjes waar nodig vetten, ketting in de wax. Lekker man, zin in beide dagen
Fiets van de Tacx, alle boutjes nalopen en opnieuw vastzetten, wassen en poetsen, cassette laten blinken, remmetjes bloeden, lagertjes waar nodig vetten, ketting in de wax. Lekker man, zin in beide dagen

Haha, herkenbaar. Ik heb ook alweer de nodige spulletjes klaar liggen voor de eerstvolgende grote voorjaarsbeurt.Holk schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:07:
Morgen fietsen, vandaag ‘groot onderhoud’ dag![]()
Winterfiets: Onlangs een Wheels MFG DUB bottom bracket en 2 nieuwe 4-season banden geinstalleerd, dus deze is grotendeels gereed
Mountainbike: Onderste derailleurwieltje zat muurvast. Nergens leverbaar, dus kon daardoor ook een weekend niet fietsen in de sneeuw
Zomerfiets: CeramicSpeed OSPW, Jagwire Elite remkabels, Deda Traforato stuurlint (50g lichter dan wat er nu op zit) en nieuwe ketting en NTN 6806 lagers monteren. Verder na een half jaar op de Tacx weer even goed poetsen en in de wax zetten.
Als laatste nog even banden, remblokken, schakelkabels, derailleur alignement controleren, lagers/body smeren etc. maar dat is naar mijn weten allemaal nog wel goed. Verwacht daar ook wel weer een zaterdag mee zoet te zijn
En dan afvragen waarom wielrenners zo'n slechte naam hebben. We moeten al blij zijn dat wij in deze periode gewoon lekker kunnen blijven fietsen en geen Monaco of Spanje taferelen hebben gehad. Worden ze door niemand van de club aangesproken dan?Louislouislouis schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:53:
[...]
Voor de wat meer ervaren fietser zeker niet, zelf altijd pas vanaf +/- 18 graden korte broek en 20 korte mouwen. Maar ik weet zeker dat we heel veel coronafietsers in kort-kort gaan zien dit weekend.
Denk dat het voor mij baselayer, shirt met langemouwen, broek + beenstukken gaat worden.
Ben ook benieuwd naar de hoeveelheid fietsgroepen die we gaan zien.
In mijn clubje heeft staat al een afspraak met een mannetje of 6, daar ga ik voorlopig nog even niet aan mee doen.
Tijd om de squirt lube wax weer uit de kast te halen! Ben benieuwd, ga hem binnenkort eens voor het eerst proberen na veel goede ervaringen hier!
Wanneer vervangen jullie je remblokken (bij schijfremmen)?
Als de blok helemaal op is? Of als er nog 1 mm op zit? Of...???
Bij de 'ouderwetse'
remblokken van velgremmen, had je van die slijtageindicatoren erop zitten...
Nog iets anders:
Was gisteren met mijn fiets bezig, even alles nalopen en zo... kwam toen tot de ontdekking dat mijn voorband en achterband beide aan hun einde zijn (slijtageindicatoren nog maar net te zien). Maar het bijzondere is dan wel dat mijn voorband 9000 km heeft gefietst en mijn achterband slechts 3000!
En echt waar... ik slip nooit met mijn achterband!
Verschil is wel dat mijn voorband een GP 4000 is en mijn achterband een GP 5000 TL (en voor degenen die mij gaan vragen 'waarom verschillende banden dan?': omdat mijn fiets is geleverd met GP 4000 banden en mijn achterband aan vervanging toe was en mijn voorband nog niet... voorband wordt nu ook vervangen door een GP 5000 TL).
Ik vind het een groot verschil hoor... Ik weet dat de reviews van GP 5000 qua levensduur minder zijn dan die van de GP 4000, maar dit is echt wel een groot verschil! Wat is jullie ervaring?
Toevoeging: GP 5000 band heeft na deze 3000 km ook dus meerdere (stuk of 5) 'scheurtjes' van steentjes ed. Kortom: ben niet heel lovend over deze band.
Als de blok helemaal op is? Of als er nog 1 mm op zit? Of...???
Bij de 'ouderwetse'
Nog iets anders:
Was gisteren met mijn fiets bezig, even alles nalopen en zo... kwam toen tot de ontdekking dat mijn voorband en achterband beide aan hun einde zijn (slijtageindicatoren nog maar net te zien). Maar het bijzondere is dan wel dat mijn voorband 9000 km heeft gefietst en mijn achterband slechts 3000!
En echt waar... ik slip nooit met mijn achterband!
Verschil is wel dat mijn voorband een GP 4000 is en mijn achterband een GP 5000 TL (en voor degenen die mij gaan vragen 'waarom verschillende banden dan?': omdat mijn fiets is geleverd met GP 4000 banden en mijn achterband aan vervanging toe was en mijn voorband nog niet... voorband wordt nu ook vervangen door een GP 5000 TL).
Ik vind het een groot verschil hoor... Ik weet dat de reviews van GP 5000 qua levensduur minder zijn dan die van de GP 4000, maar dit is echt wel een groot verschil! Wat is jullie ervaring?
Toevoeging: GP 5000 band heeft na deze 3000 km ook dus meerdere (stuk of 5) 'scheurtjes' van steentjes ed. Kortom: ben niet heel lovend over deze band.
[ Voor 7% gewijzigd door Galois op 20-02-2021 10:45 ]
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
@Galois Achterbanden slijten veel sneller dan voorbanden. Daarom wissel ik doorgaans rond 2000KM de banden van voor naar achter en andersom.
Brake pads vervang ik preventief voordat ze nog 1 mm hebben; maar ik rij dan ook het hele jaar door en wil niet verrast worden door een rem die het niet meer doet. Zijn de kosten ook niet aangezien ze normaal meer dan een jaar mee gaan.
Dat de achterband harder slijt dan voor is normaal; bij mij ongeveer een factor 2x verschil qua kilometers.Ik verplaats dan normaal gesproken de voorband naar achter en leg voor een nieuwe er op.
Dat de achterband harder slijt dan voor is normaal; bij mij ongeveer een factor 2x verschil qua kilometers.Ik verplaats dan normaal gesproken de voorband naar achter en leg voor een nieuwe er op.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Heb je ze besteld?mhr-zip schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:20:
Zipp’s weer op voorraad bij Hopmans:
https://www.hopmansfietsg...incher-1000000367966.html

Helemaal met je eens. Nee eigenlijk niet, gek genoeg.Lennart95 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:59:
[...]
En dan afvragen waarom wielrenners zo'n slechte naam hebben. We moeten al blij zijn dat wij in deze periode gewoon lekker kunnen blijven fietsen en geen Monaco of Spanje taferelen hebben gehad. Worden ze door niemand van de club aangesproken dan?
Vanochtend even alles vastgezet en ingevet
25mm intern vind ik voor mijn fiets wel erg breed.
Edit:
Maar deze zijn 23 mm, zal er nog eens over nadenken.
[ Voor 15% gewijzigd door mhr-zip op 20-02-2021 13:09 ]
Bedankt voor de heads-up, ik zat er al een poosje naar te loeren. Ik heb nu de knoop maar doorgehakt en een setje besteld. Volgens de site van Zipp hebben ze overigens 23mm internal width.mhr-zip schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:20:
Edit: voor de mensen die zich afvragen waar nu precies mijn update van de bikefit blijft... daarbij is het een en ander mis gegaan met de laptop van de fitter waardoor het allemaal wat langer moet duren. Die update volgt dus nog.
[ Voor 21% gewijzigd door Tremulant op 20-02-2021 12:39 ]
Normaal zijn die 23mm toch op die zipp's?mhr-zip schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:14:
[...]
25mm intern vind ik voor mijn fiets wel erg breed.
Gisteren lekker ff alle fietsen (mbv die Lidl standaard
) blinkend schoon gemaakt, oude fiets op marktplaats gezet (waarbij de mensen over elkaar heen buitelen om te mogen komen kijken), morgen de nieuwe wielen ophalen bij @ElGreco en dan eens zien hoe de nieuwe Diverge zich met wegbandjes gedraagd
.
Zoals het er nu naar uitziet ga ik een whooping € 250,- afschrijven op mijn oude fiets...het lijkt wel de huizenmarkt. Ik wil best bewijs aanleveren als ik iemand anders daarmee help om thuis bepaalde aankopen er door te krijgen
.
Edit: € 199,- in 3 jaar. En de koper was er nog enorm blij mee ook. Win/win.
Zoals het er nu naar uitziet ga ik een whooping € 250,- afschrijven op mijn oude fiets...het lijkt wel de huizenmarkt. Ik wil best bewijs aanleveren als ik iemand anders daarmee help om thuis bepaalde aankopen er door te krijgen
[ Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 20-02-2021 14:27 ]
Ik heb die standaard ook. Als ik jouw banden wissel, poets jij onze fietsen?ZieMaar! schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:33:
Gisteren lekker ff alle fietsen (mbv die Lidl standaard) blinkend schoon gemaakt, oude fiets op marktplaats gezet (waarbij de mensen over elkaar heen buitelen om te mogen komen kijken), morgen de nieuwe wielen ophalen bij @ElGreco en dan eens zien hoe de nieuwe Diverge zich met wegbandjes gevraagd
.
Hoe verwachten jullie dat de fietsenmarkt zich dit jaar gaat ontwikkelen? Zou wel een keer iets nieuws willen maar ben bang dat ik nog maar een jaartje ga wachten.
@ElGreco ik hoefde toch alleen te pompen
?
@Janpietertje89 als ik zie hoe veel respons ik op mijn fiets krijg, denk ik dat t lastig wordt. Mijn lbs is ook wat pessimistisch, op zich hebben ze een heel goed jaar gehad, maar door de leverproblemen lijkt komend seizoen een stuk lastiger te worden. Op fiets.nl stond wel een goede uitleg, maar de verwachting was volgens mij dat het nog wel even zou duren voor het weer ‘normaal’ wordt...
@Janpietertje89 als ik zie hoe veel respons ik op mijn fiets krijg, denk ik dat t lastig wordt. Mijn lbs is ook wat pessimistisch, op zich hebben ze een heel goed jaar gehad, maar door de leverproblemen lijkt komend seizoen een stuk lastiger te worden. Op fiets.nl stond wel een goede uitleg, maar de verwachting was volgens mij dat het nog wel even zou duren voor het weer ‘normaal’ wordt...
Zijn deze alleen met de XDR body? Ik zie niet de shimano optie. Asking for a friend.mhr-zip schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:20:
Alles is weer schoon, ingevet, opgeladen en ge-update, nieuwe batterij in de powermeter, alleen nog nieuw laagje wax op de ketting en dan morgen lekker rondje toeren als maiden run van 2021. Moet nog een nieuwe achterband op en remblokjes vervangen die wat dun zijn en niet op voorraad had (shame on me)

Nu de MTB nog even verse remschoentjes geven
Nu de MTB nog even verse remschoentjes geven
:strip_exif()/f/image/KE8iZoXTZV8oI8J4n1a1fClW.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag voor het eerst mijn nieuwe fiets mee naar buiten genomen. Ik ben na 50km thuisgekomen met best wel behoorlijke spierpijn in dijbeen, binnenkant links. Andere been voelt helemaal goed.
De afmetingen en fitting van deze fiets is nagenoeg hetzelfde als mijn binnenfiets. Zadelhoogte en positie is exact hetzelfde. Zadel staat mooi in het midden, niet naar links of rechts gedraaid (kan ook niet). Ik heb de hele winter 3x per week doorgefietst (voornamelijk binnen) en ben in prima conditie.
Op binnenfiets heb ik nooit dit soort pijntjes. Ik fietste buiten met dezelfde schoenen en plaatjes, dus daar is niets aan veranderd.
Ergens zit er iets niet goed aan hoe ik op de nieuwe fiets zit. Wie kan zo voor de vuist weg bedenken wat het zou kunnen zijn?
De afmetingen en fitting van deze fiets is nagenoeg hetzelfde als mijn binnenfiets. Zadelhoogte en positie is exact hetzelfde. Zadel staat mooi in het midden, niet naar links of rechts gedraaid (kan ook niet). Ik heb de hele winter 3x per week doorgefietst (voornamelijk binnen) en ben in prima conditie.
Op binnenfiets heb ik nooit dit soort pijntjes. Ik fietste buiten met dezelfde schoenen en plaatjes, dus daar is niets aan veranderd.
Ergens zit er iets niet goed aan hoe ik op de nieuwe fiets zit. Wie kan zo voor de vuist weg bedenken wat het zou kunnen zijn?
Klinkt als een onschuldig pijntje dat je hebt opgelopen door warmte/koude verschil. Ik zou er nietd dramatisch achter zoeken. Misschien was je spier nog niet warm genoeg of was het buiten nog te koud. Als dit na een paar weken fietsen telkems terug kom zou ik langs de bikefitter gaannomar109 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:02:
Vandaag voor het eerst mijn nieuwe fiets mee naar buiten genomen. Ik ben na 50km thuisgekomen met best wel behoorlijke spierpijn in dijbeen, binnenkant links. Andere been voelt helemaal goed.
Ook hier voor het eerst de buitenwereld in vandaag. Brugge-Diksmuide-Brugge.
Ze hadden windkracht 4 voorspeld, maar daar geloof ik niks van. Ik moest stoempen op sommige plaatsen om 20 te behouden in de heenweg. Op de terugweg was 35-40 makkelijk aan te houden.
Enige waar ik last van had, was dat mn zitbeentjes geen 3u in het zadel meer gewend zijn. Op de rollen is het altijd max 1u.
Spiertechnisch gezien viel het mee, al was de "jus" er wel uit na 1,5u tegenwind beuken. (dan was het nog dik uur meewind naar huis)
Mijn fiets wordt altijd proper gezet vóór die op de rollen gaat. Terug naar buiten brengen is dan een kwestie van wielen wisselen (en weer oppompen)
Ik ben nog altijd super tevree met mijn 14 jaar oude "trek 1400". Proper en goed onderhouden, Het zwakste punk op die blijft de fietser bovenop.
Vandaag maar 2* uitgefoeterd geweest
door automobilisten natuurlijk (en ten onrechte)
Maar ook één dankjewel mogen ontvangen van een wandelaar. Die apprecieerde het dat ik een fietsbel heb, ik haalde in en gaf van ver op voorhand een "dingetje" opdat ze niet schrikken bij het voorbijknallen aan 40km/u.
Ze hadden windkracht 4 voorspeld, maar daar geloof ik niks van. Ik moest stoempen op sommige plaatsen om 20 te behouden in de heenweg. Op de terugweg was 35-40 makkelijk aan te houden.
Enige waar ik last van had, was dat mn zitbeentjes geen 3u in het zadel meer gewend zijn. Op de rollen is het altijd max 1u.
Spiertechnisch gezien viel het mee, al was de "jus" er wel uit na 1,5u tegenwind beuken. (dan was het nog dik uur meewind naar huis)
Mijn fiets wordt altijd proper gezet vóór die op de rollen gaat. Terug naar buiten brengen is dan een kwestie van wielen wisselen (en weer oppompen)
Ik ben nog altijd super tevree met mijn 14 jaar oude "trek 1400". Proper en goed onderhouden, Het zwakste punk op die blijft de fietser bovenop.
Vandaag maar 2* uitgefoeterd geweest
Maar ook één dankjewel mogen ontvangen van een wandelaar. Die apprecieerde het dat ik een fietsbel heb, ik haalde in en gaf van ver op voorhand een "dingetje" opdat ze niet schrikken bij het voorbijknallen aan 40km/u.
@RobinR Warmte/koude verschil, daar dacht ik ook aan. Maar ik was best warm aangekleed, lang/lang en in mijn wat dikkere fiandre fietsbroek. Maar het is heel nadrukkelijk aan één been, en dat vind ik zo opvallend.
De voorspellingen die hier gisteren gedaan zijn kwamen overigens uit; ik heb mensen bijna naakt op de fiets zien zitten.
De voorspellingen die hier gisteren gedaan zijn kwamen overigens uit; ik heb mensen bijna naakt op de fiets zien zitten.

@Janpietertje89 Heb niet teveel hoop. De levertijden zijn dramatisch lang en de prijzen zijn allemaal gestegen.
@Holk Heb je de fiets zo mooi gepoetst en zet je hem verkeerd om op de foto
Je kan zoeken of ergens toevallig iets op voorraad is. Maatje had bij italianbikes.nl een Bianchi aria besteld die er toevallig na een week al was. Dus het kan wel, maar je moet veel browsen en bellen. En ik heb de mijne uit voorraad gekocht bij Salden.Janpietertje89 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:54:
Hoe verwachten jullie dat de fietsenmarkt zich dit jaar gaat ontwikkelen? Zou wel een keer iets nieuws willen maar ben bang dat ik nog maar een jaartje ga wachten.
En in het duurdere segment is het sowieso makkelijker (de mijne was dat zeker niet)
[ Voor 12% gewijzigd door 418O2 op 20-02-2021 16:49 ]
Men, ik had de wielen nog met de ventielen naar beneden gedaan, maar moet dus achterstevoren.. fietsfotoethiek ben ik niet zo goed inOelske schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:42:
@Janpietertje89 Heb niet teveel hoop. De levertijden zijn dramatisch lang en de prijzen zijn allemaal gestegen.
Grin schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:04:
@Galois Achterbanden slijten veel sneller dan voorbanden. Daarom wissel ik doorgaans rond 2000KM de banden van voor naar achter en andersom.
Dat deed ik eerst ook altijd, van voor naar achter wisselen. Maar sinds ik tubeless rijd, doe ik dat niet meer. Teveel 'gedoe'. Bovendien duurt het altijd even voordat een nieuwe band ook echt goed lekdicht is op de racefiets.pdukers schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:07:
Brake pads vervang ik preventief voordat ze nog 1 mm hebben; maar ik rij dan ook het hele jaar door en wil niet verrast worden door een rem die het niet meer doet. Zijn de kosten ook niet aangezien ze normaal meer dan een jaar mee gaan.
Maar ik vind 3000 km achter wel erg weinig... Zeker omdat ik toch wel veel lees dat die GP 5000 bij sommigen wel 10.000 km mee gaan (dat is ook weer een ander uiterste denk ik...).
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ik wissel banden gewoon als ze versleten zijn, dus achter gaat ergens tussen de 2 en 3 keer zo snel als voor. Nooit begrepen waarom je ze om zou wisselen om ze maar tegelijk te kunnen vervangen,
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Sommige mensen vinden het veiliger/verstandiger/oid om voor een nieuwe band te hebben, omdat de belangrijkste band voor grip de voorband is (zoiets?).MrAngry schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:22:
Ik wissel banden gewoon als ze versleten zijn, dus achter gaat ergens tussen de 2 en 3 keer zo snel als voor. Nooit begrepen waarom je ze om zou wisselen om ze maar tegelijk te kunnen vervangen,
Maar hebben jullie een idee hoe lang jullie banden meegaan? Ik ben eigenlijk best verbaasd dat ik met mijn voorband een kleine 10k rijdt en mijn mijn achterband 3000 km. Of laten we er 9000 om 4000 van maken... ook dat vind ik een best groot verschil...
Zoals verwacht voelde het wel wat kouder aan door de wind vandaag, maargoed lekker dagje.
Langs het Markermeer merkte je nog dat water flink koud is nog, daar dook de temperatuur zo 5 graden naar beneden.
Eindelijk weer eens een keer zonder overschoenen (ik tel winterschoenen dan niet mee) en korte handschoenen.
Ook meteen eerste ritje op de nieuwe fiets.

Alleen nog andere stuurpen monteren, deze zit erop om te kijken of lengte ok is.
En snel een bel, want die miste ik vandaag wel.
Erg comfortabel, 30mm bandjes (4bar achter, 3,5bar voor) en isospeed voor en achter.
Langs het Markermeer merkte je nog dat water flink koud is nog, daar dook de temperatuur zo 5 graden naar beneden.
Eindelijk weer eens een keer zonder overschoenen (ik tel winterschoenen dan niet mee) en korte handschoenen.
Ook meteen eerste ritje op de nieuwe fiets.

Alleen nog andere stuurpen monteren, deze zit erop om te kijken of lengte ok is.
En snel een bel, want die miste ik vandaag wel.
Erg comfortabel, 30mm bandjes (4bar achter, 3,5bar voor) en isospeed voor en achter.
[ Voor 8% gewijzigd door DDX op 20-02-2021 18:31 ]
Vandaag een rondje naar Eemnes en terug en ik was even vergeten hoe de wind werkte. Dus fikse wind tegen door de graslanden. Opvallend veel mensen in kort/kort en dat leek mijn toch echt te kouden. In de zon waren de drie lagen wat veel maar met de wind en schaduw was ik er echt blij mee. Eens kijken waar ik morgen heen ga. Het schakelen gaat na wat gedraai aan de adjuster wel weer lekker 
Verder lijkt een deel van Utrecht nu al last van zomer in de kop te hebben. Het aantal bijna botsingen met videobellends en fietsende studenten, door roodlopende gezinnen en waanzinnige actie's van oudjes op een elektrische fiets kan ik tussen de Berenkuil en huis al niet meer tellen.
Verder lijkt een deel van Utrecht nu al last van zomer in de kop te hebben. Het aantal bijna botsingen met videobellends en fietsende studenten, door roodlopende gezinnen en waanzinnige actie's van oudjes op een elektrische fiets kan ik tussen de Berenkuil en huis al niet meer tellen.
Bij mijn club werd je vorig jaar al aangesproken als je voorstelde een ritje met iemand van de club te doen. Ook bij alle routes die zij bedenken staat een onwijze disclaimer met zaken als niet te lang bij de to go koffie blijven hangen, alleen met je vaste fietsbuddy etc.. Ik vind dat weer het andere uiterste, maar snap wel dat je als club niet blij wordt van groepjes in jouw shirt.Lennart95 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:59:
[...]
En dan afvragen waarom wielrenners zo'n slechte naam hebben. We moeten al blij zijn dat wij in deze periode gewoon lekker kunnen blijven fietsen en geen Monaco of Spanje taferelen hebben gehad. Worden ze door niemand van de club aangesproken dan?
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
@Holk Kan jij zonder te bukken onder viaducten door? Kan me voorstellen dat dit nog wel eens verkeerd gaat bij de kleinere provinciale wegen. Woon je in het noorden? Dan moeten wij eens samen fietsen; zit ik lekker uit de wind.
Maar hier blijkt maar weer eens: een mooie fiets is een zwarte fiets, lekker hoor!
Vandaag een mooi rondje gefietst, 80KM, 95-105RPM, was echt heerlijk maar de wind mag wel een Beaufort'je minder. Was wel blij met mijn four season banden, de weg was nog erg smerig en zeker niet overal droog. Had weer een stapeltje babydoekjes nodig nadien..
De Racing Jacket bevalt prima maar de lenzen (Black Iridium Polarized) waren veel te donker voor vandaag, morgen even wat anders d'r in (of een andere bril).
Maar hier blijkt maar weer eens: een mooie fiets is een zwarte fiets, lekker hoor!
Vandaag een mooi rondje gefietst, 80KM, 95-105RPM, was echt heerlijk maar de wind mag wel een Beaufort'je minder. Was wel blij met mijn four season banden, de weg was nog erg smerig en zeker niet overal droog. Had weer een stapeltje babydoekjes nodig nadien..
De Racing Jacket bevalt prima maar de lenzen (Black Iridium Polarized) waren veel te donker voor vandaag, morgen even wat anders d'r in (of een andere bril).
Amen, die tegenwind was nog best wel sterk. Ik had ook niet de meest slimme route gekozen, open stukken vol naar het zuiden tegen de wind inGrin schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:01:
was echt heerlijk maar de wind mag wel een Beaufort'je minder. Was wel blij met mijn four season banden, de weg was nog erg smerig en zeker niet overal droog.

Maar uiteindelijk wel prima 70km gedaan, wat me inderdaad ook opviel is dat het op sommige stukken kurk droog en schoon was, en 10km verder de wegen compleet nat waren en nog best vies. Iets met lokale regen?
Philippos doet goede zaken! Wat voor wielen/bandjes ga je rijden?ZieMaar! schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:33:
Gisteren lekker ff alle fietsen (mbv die Lidl standaard) blinkend schoon gemaakt, oude fiets op marktplaats gezet (waarbij de mensen over elkaar heen buitelen om te mogen komen kijken), morgen de nieuwe wielen ophalen bij @ElGreco en dan eens zien hoe de nieuwe Diverge zich met wegbandjes gedraagd
.
Zoals het er nu naar uitziet ga ik een whooping € 250,- afschrijven op mijn oude fiets...het lijkt wel de huizenmarkt. Ik wil best bewijs aanleveren als ik iemand anders daarmee help om thuis bepaalde aankopen er door te krijgen.
[ Voor 39% gewijzigd door rolandos582 op 20-02-2021 18:43 ]
1.90 meter en 95 kilo pure spier (en wat isolatie)..Grin schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:01:
@Holk Kan jij zonder te bukken onder viaducten door? Kan me voorstellen dat dit nog wel eens verkeerd gaat bij de kleinere provinciale wegen. Woon je in het noorden? Dan moeten wij eens samen fietsen; zit ik lekker uit de wind.![]()
Maar ik hou wel van een gaatje in de wind maken en daar maken sommige mensen wel eens gebruik van
En Thanks, het is een hele mooie en fijne fiets. Alternatief was mat rood en dat was wel gaaf maar dan past qua kleding ook veel niet zonder dat je als een toverbal rond fietst (en een rode fiets gaat harder en dat schept verwachting)
[ Voor 10% gewijzigd door Holk op 20-02-2021 18:32 ]
En fiets vaak in blauw/lichtblauw of oranje (sponsorkleding / clubkleding), dus dat is echt een No-No
@Holk welke frame maat is dat dan?
@rolandos582 er komt morgen een foto, maar het worden wielen waar de gravelbanden op komen en dan gaan de wegbandjes op mijn roval c38. Ik weet nu niet exact meer welke naaf en velg en als ik nu verkeerd gok ben ik bang dat ik echt zijn fietsen moet gaan poetsen
.
Maar volgens mij dt swiss 350 met r500 velg.
Gaat prima hoor oranje kleding met rode fiets :Holk schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:37:
[...]
En fiets vaak in blauw/lichtblauw of oranje (sponsorkleding / clubkleding), dus dat is echt een No-No

Ah nice! Vergelijkbaar als de mijne van Philippos alleen dan iets breder voor je gravelbanden! Komt vast goedZieMaar! schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:57:
@rolandos582 er komt morgen een foto, maar het worden wielen waar de gravelbanden op komen en dan gaan de wegbandjes op mijn roval c38. Ik weet nu niet exact meer welke naaf en velg en als ik nu verkeerd gok ben ik bang dat ik echt zijn fietsen moet gaan poetsen.

Ik tel vandaag 7 blauwe plekken en schrammen, maar de Garmin van @mhr-zip is binnen
. Waren een paar stenen die opeens 10cm verzakt/hoger lagen, precies op het randje van zon/schaduw. Alsof ik tegen een verborgen drempel aanreed met 25-30km/u goed voor een mooie koprol voorover (je zou eigenlijk de gemeente aan moeten klagen voor zoiets, maar behalve dat ze het misschien fixen heeft het weinig effect ook al zijn ze hiervoor aansprakelijk).
Lang geleden dat ik zo serieus onderuit gegaan ben, maar gelukkig redelijk er vanaf gekomen en bij thuiskomst toch weer 116km op de teller. Een mooie afstand voor deze tijd van het jaar op een prachtige dag!
Lang geleden dat ik zo serieus onderuit gegaan ben, maar gelukkig redelijk er vanaf gekomen en bij thuiskomst toch weer 116km op de teller. Een mooie afstand voor deze tijd van het jaar op een prachtige dag!
@Galois Je kan van een band die bedoelt is voor wedstrijden en om licht van gewicht te zijn, niet verwachten dat deze ook nog eens lang mee gaat. Banden zijn niet veel meer dan een driehoek van gewicht-grip-duurzaamheid (en prijs). Pick 2 van de 3 (/4).
Dat gezegd hebbende, achter slijt ongeveer 2-2.5x zo snel als voor. 4.000km vind ik respectabel voor een wedstrijdband. Soms houden ze het bij mij achter maar 2.5-3k vol, de langste is ongeveer 5-5.5k maar dan zijn ze wel tot de draad versleten. 3.5-4.5k is ongeveer normaal, maar afhankelijk van druk/gewicht/weersomstandigheden en regio.
Als duurzaamheid één van je criteria is, kies dan bijvoorbeeld voor de Specialized Roubaix. ~50 gram zwaarder, evenveel grip en net iets duurzamer. Wil je full-on duurzaamheid ook nog tegen een acceptabele prijs, dan kom je bij een band als de Schwalbe Durano. Dan lever je qua comfort wel iets in.
Dat gezegd hebbende, achter slijt ongeveer 2-2.5x zo snel als voor. 4.000km vind ik respectabel voor een wedstrijdband. Soms houden ze het bij mij achter maar 2.5-3k vol, de langste is ongeveer 5-5.5k maar dan zijn ze wel tot de draad versleten. 3.5-4.5k is ongeveer normaal, maar afhankelijk van druk/gewicht/weersomstandigheden en regio.
Als duurzaamheid één van je criteria is, kies dan bijvoorbeeld voor de Specialized Roubaix. ~50 gram zwaarder, evenveel grip en net iets duurzamer. Wil je full-on duurzaamheid ook nog tegen een acceptabele prijs, dan kom je bij een band als de Schwalbe Durano. Dan lever je qua comfort wel iets in.
Sterkte! Maar de belangrijkere vraag: Hoe is het met de fiets?Ypuh schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:32:
Ik tel vandaag 7 blauwe plekken en schrammen, maar de Garmin van @mhr-zip is binnen. Waren een paar stenen die opeens 10cm verzakt/hoger lagen, precies op het randje van zon/schaduw. Alsof ik tegen een verborgen drempel aanreed met 25-30km/u goed voor een mooie koprol voorover (je zou eigenlijk de gemeente aan moeten klagen voor zoiets, maar behalve dat ze het misschien fixen heeft het weinig effect ook al zijn ze hiervoor aansprakelijk).
Haha, voor de verandering was dat níet het allereerste waar ik me druk om maakte. Was gelukkig ook op de stalen winterfiets waar ik me niet zo snel zorgen over maak. Zag zo snel alleen een kras op de bovenbuis, maar het was vooral mijn lichaam die de klap opving zoals een liefhebber van zijn materiaal betaamtOelske schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:53:
[...]
Sterkte! Maar de belangrijkere vraag: Hoe is het met de fiets?

Maar goed niet op je andere fiets, dan kon je huilen vanavondYpuh schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:56:
[...]
Zag zo snel alleen een kras op de bovenbuis,
Sterkte man! Hopelijk valt het allemaal mee
@DDX Gave fiets zo hoor! Ik dacht dat de Domane de endurance fiets van Trek was, maar deze lijkt nog steeds erg laag te staan aan de voorkant? De soort van slam that stem staat hem in ieder geval errug goed, geslaagde fiets!
Als stem zou ik gewoon voor een simpele zwarte gaan (tip: Kalloy Uno via Ali, lichtgewicht en kost geen drol). Ook het DA9000 crankstel ziet er mooi uit op deze fiets.
Als stem zou ik gewoon voor een simpele zwarte gaan (tip: Kalloy Uno via Ali, lichtgewicht en kost geen drol). Ook het DA9000 crankstel ziet er mooi uit op deze fiets.
Gisteren uiteindelijk toch de keuze gemaakt om voor de Rose Pro Cross te gaan (welke op fiets.nl aangeboden werd). Op de foto's was het allemaal wel erg zwart, maar toen ik er eenmaal voor stond vond ik hem toch prachtig. NBD dus vandaag. Voor nu zal hij de "winterfiets" zijn. Voor vandaag op de eerste 47 km was het heerlijk, comfortabel en zelfs nog redelijk vlot op de 40mm bandjes.
:strip_exif()/f/image/kT3EWghiUlI0qxR4wxUgSIyO.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn dame vind scheren helemaal niet prettig, want dan heeft ze een heel lijf dat prikt ipv alleen mijn kin. Bovendien heb je met zwaardere beharing vaak sneller ingroei, en het ziet er gewoon echt niet uit als je het mij vraagt, als je benen helemaal kaal zijn en je torso (ja, ook op mijn rug) heeft wél haar. Ik wil straks ook weer gewoon naar de sauna kunnen. Ik hou het wel bij (dus klagende vrouw) maar benen op 3mm, en mijn rug doet m'n vrouw met de tondeuse op 0mm. Niet met het mes want dat wordt een rode puntjes hel. Ik heb ook harsen geprobeerd, (PIJN!) maar ook dat groeit in. Heel eerlijk, boeit het mij op de fiets helemaal niet zo, in de sauna wil ik het wel netjes hebben. En dat kan voorlopig toch niet.jasperdeman schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:29:
[...]
Haha, monkey-shorts. Ik ben blij dat ik niet zulk haar heb. Bij mij is het blond en een stuk minder.
Maar dan nog, ik trim mijn hele onderlichaam (vind de dame ook best prettig hoor) en in de zomer scheer ik nog mijn benen 1x per week. Kost mij misschien 5-10 minuutjes (met multigroomer van philips) onder de douche als ik het bij houd, maar ik heb dan ook niet zulk haar als op die foto. Met scheermesje duurt het misschien iets langer, kwartiertje ofzo, als je het maar bij houdt.
Voor mij is de grootste benefit (naast de looks), zoals eerder gezegd in deze thread, het smeren van zonnebrandcrème (zomer) of "heat lotion" (voor/najaar). Geen klodders meer, trekt sneller in en je hebt veel minder nodig.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Als je ooit werk gaat maken van verkopen van gebruikte fietsen dan weet ik je te vindenZieMaar! schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:33:
Ik wil best bewijs aanleveren als ik iemand anders daarmee help om thuis bepaalde aankopen er door te krijgen.
Eerst maar eens een nieuwe fiets bestellen. Van mij mag de lock down onderhand wel weer iets losser. Kan ik mooi de huidige wegbrengen voor onderhoud en een gesprekje over de nieuwe voeren en gelijk naar de kapper. Want dat doet mijn LBS er inmiddels ook bij
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Klopt standaard geometry is extreem endurance, totaal niet geschikt voor mij.Ypuh schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:06:
@DDX Gave fiets zo hoor! Ik dacht dat de Domane de endurance fiets van Trek was, maar deze lijkt nog steeds erg laag te staan aan de voorkant? De soort van slam that stem staat hem in ieder geval errug goed, geslaagde fiets!
Zelfs met kleinste framemaat veel te hoog.
Dit is de pro endurance geometry versie, alleen op bestelling leverbaar
En dit frame was dan ook nog eens team editie, achterop bij zadelbuis zit oogje voor race nummer plaatje.
En veel meer slammen dan dit gaat het niet worden door de isospeed aan de voorkant.
Ja gaat een zwarte op komen idd, denk dat ik gewoon de bontrager variant bestel.Als stem zou ik gewoon voor een simpele zwarte gaan (tip: Kalloy Uno via Ali, lichtgewicht en kost geen drol). Ook het DA9000 crankstel ziet er mooi uit op deze fiets.
Heb ik ook op mijn emonda zitten en ziet er prima uit.
Vandaag meteen goed uitgepakt buiten, 115 op de teller
De wind was inderdaad stevig, daarom een route oost/west gepakt.
Een mouwloos thermoshirt, lange bib, armstukken, en daarover een lang shirt. Dus de armstukken kon ik er lekker onderuit trekken toen het wat warmer werd. En wel de wintersokken want ik krijg altijd snel koude voeten, en korte handschoentjes. En dat was prima te doen. Met de wind was kort/kort echt te koud, maar ik heb heel wat fietsers gezien die het wel deden. Ik was bijna trots op mijn ongepoetste smurrie fiets. Je kon zien dat er inderdaad veel mensen voor het eerst buiten waren.
Meest irritante: een smalle weg (denk meter of 3 of zo); gezinnetje twee aan twee tegemoet. Niks aan het handje. Erachter een wielrenner; bij mijn weten hadden we zelfs even oogcontact. Op het moment dat ik ze passeer, besluit die idioot om toch in te halen waardoor ik in de ankers moest omdat er geen plek was voor 4 naast elkaar, zeker niet met een snelheidsverschil van 60km/h. Ik was ff heel boos, maar de boosheid zat al voor een deel in mijn schreeuw, het liep goed af en toen dacht ik aan mijn motto "laat gaan laat gaan".
En toen kon ik mijn energie steken in de oude holleweg, die korter was dan ik verwacht had, en dus met mijn 12-25 cassette prima boven wist te komen.
Het was wel een pittig rondje, dus de laatste 15km waren op karakter. Daar moet ik nog eens wat werk van maken, dat laatste stukje heb ik het gevoel dat de energie niet meer bij mijn spieren terechtkomt. Toch meer eten mee misschien en eerder eten.
Een mouwloos thermoshirt, lange bib, armstukken, en daarover een lang shirt. Dus de armstukken kon ik er lekker onderuit trekken toen het wat warmer werd. En wel de wintersokken want ik krijg altijd snel koude voeten, en korte handschoentjes. En dat was prima te doen. Met de wind was kort/kort echt te koud, maar ik heb heel wat fietsers gezien die het wel deden. Ik was bijna trots op mijn ongepoetste smurrie fiets. Je kon zien dat er inderdaad veel mensen voor het eerst buiten waren.
Meest irritante: een smalle weg (denk meter of 3 of zo); gezinnetje twee aan twee tegemoet. Niks aan het handje. Erachter een wielrenner; bij mijn weten hadden we zelfs even oogcontact. Op het moment dat ik ze passeer, besluit die idioot om toch in te halen waardoor ik in de ankers moest omdat er geen plek was voor 4 naast elkaar, zeker niet met een snelheidsverschil van 60km/h. Ik was ff heel boos, maar de boosheid zat al voor een deel in mijn schreeuw, het liep goed af en toen dacht ik aan mijn motto "laat gaan laat gaan".
En toen kon ik mijn energie steken in de oude holleweg, die korter was dan ik verwacht had, en dus met mijn 12-25 cassette prima boven wist te komen.
Het was wel een pittig rondje, dus de laatste 15km waren op karakter. Daar moet ik nog eens wat werk van maken, dat laatste stukje heb ik het gevoel dat de energie niet meer bij mijn spieren terechtkomt. Toch meer eten mee misschien en eerder eten.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Weer wat geleerd. Even opgezocht en zelfs voor iemand met nul flexibiliteit en erg lange benen, is de normale Domane voor mij te kort en aan de hoge kant. Wist niet dat ze ook een Pro Endurance geometrie hadden, maar dan wel weer direct de vraag; wat is er dan nog anders t.o.v. de Emonda?DDX schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:45:
[...]
Klopt standaard geometry is extreem endurance, totaal niet geschikt voor mij.
Zelfs met kleinste framemaat veel te hoog.
Dit is de pro endurance geometry versie, alleen op bestelling leverbaar
En dit frame was dan ook nog eens team editie, achterop bij zadelbuis zit oogje voor race nummer plaatje.
En veel meer slammen dan dit gaat het niet worden door de isospeed aan de voorkant.
Zo te zien heeft de Madone wel die IsoSpeed decouplers ingebouwd, maar de Emonda niet? Dus dan heb je eigenlijk gewoon een comfortabelere Emonda, met waarschijnlijk iets meer clearance? Leuke optie dan!
Ik heb oude model domane, h1 geometry (ipv nieuwe h1.5)
https://www.trekbikes.com...ace-shop-limited/p/17144/
Idd verschil is idd de isospeed voor en achter. (binnenkort maar eens testen met verschillende isospeed standen, vandaag met middelste stand gereden)
Clearance durf ik zo niet te zeggen of dat veel meer is, is volgens mij bij de emonda disc ook best groot.
En oogjes voor spatborden, heeft de emonda niet.
Geometry ook iets anders bij de domane vs de emoda, langere wielbasis.
En vergeet gewichtsverschil niet, alhoewel nieuwe emonda zwaarder is dan oude model (die dus ook heb
)
Ik heb er nu 30mm bandjes op gezet erg comfortabel iig over klinkertjes.
edit: even nagezocht, de domane h1 vs emonda h1 is best veschillend in geometry
emonda : https://cdn-cyclingtips.p...ame-geometry-1024x619.jpg
En domane eerste linkje van mij.
Domane H1 is dus lang en laag, totaal niet vergelijkbaar met standaard domane model.
Van de Emonda heb ik trouwens h2 geometry, wel kleinere framemaat.
Idd verschil is idd de isospeed voor en achter. (binnenkort maar eens testen met verschillende isospeed standen, vandaag met middelste stand gereden)
Clearance durf ik zo niet te zeggen of dat veel meer is, is volgens mij bij de emonda disc ook best groot.
En oogjes voor spatborden, heeft de emonda niet.
Geometry ook iets anders bij de domane vs de emoda, langere wielbasis.
En vergeet gewichtsverschil niet, alhoewel nieuwe emonda zwaarder is dan oude model (die dus ook heb
Ik heb er nu 30mm bandjes op gezet erg comfortabel iig over klinkertjes.
edit: even nagezocht, de domane h1 vs emonda h1 is best veschillend in geometry
emonda : https://cdn-cyclingtips.p...ame-geometry-1024x619.jpg
En domane eerste linkje van mij.
Domane H1 is dus lang en laag, totaal niet vergelijkbaar met standaard domane model.
Van de Emonda heb ik trouwens h2 geometry, wel kleinere framemaat.
[ Voor 47% gewijzigd door DDX op 20-02-2021 21:42 ]
Tnx. Ik heb jaren met Schwalbe gereden. Schwalbe zx en later de Schwalbe One. Was erg tevreden over deze bandjes, alleen duurzaamheid vond ik matig. Toen wisselde ik nog voor-achter en hield ik het niet exact bij.Ypuh schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:46:
@Galois Je kan van een band die bedoelt is voor wedstrijden en om licht van gewicht te zijn, niet verwachten dat deze ook nog eens lang mee gaat. Banden zijn niet veel meer dan een driehoek van gewicht-grip-duurzaamheid (en prijs). Pick 2 van de 3 (/4).
Ik ging min of meer per toeval, over op de GP4000 en was gelijk superenthousiast. Vrijwel dezelfde ervaring en gingen een stuk langer mee.
Tegenwoordig wissel ik niet meet en ben mij meer bewust van levensduren, omdat ik het in Strava bijhoud.
Na 1 setje GP5000 TL merk ik dus dat ik idd 2,5-3x langer met een voorband doe. Dat verbaast mij. Maar jullie bevestigen dit, dus prima maar...
Vraag mij wel af wat het zou zijn geweest met GP4000?
De topmodellen van alle merken zijn allemaal één pot nat. Dan heb ik het bijvoorbeeld over:Galois schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:33:
Vraag mij wel af wat het zou zijn geweest met GP4000?
- S-Works Turbo
- Michelin Power
- Conti GP4000/GP5000
- Pirelli P Zero Velo
- Schwalbe One
Aldus iemand met een banden- en wielenfetish die ook nachten wakker kan liggen van het of die LLU of LLB lagers met een 2RS seal in z'n wielen gaat stoppen, of uren lang het web afstruint naar Tesa 4289 velglint i.c.m. veloplugs, kan ik stellen dat het weinig uitmaakt.
De één is iets duurzamer dan de ander of heeft .1w minder rolweerstand bij 40 km/u (waarbij rolweerstand maar een miniscuul onderdeel is van de totale weerstand) is wat mij betreft niet voelbaar.
De dingen die je wel voelt zijn:
- Grip in het natte
- Bandendruk
- Slijtage in kilometers
- Afvlakken van het loopvlak
- Scheurtjes
- Lekke banden
- Breedte van de band (de ene 25mm valt wel 3mm breder dan de andere)
De Schwalbe Pro One was bij mij bijvoorbeeld ook na 2.500km al op, en de GP4000 heb ik afgezworen omdat ze altijd na 1.000km al vierkant waren.
TLDR: Koop gewoon de goedkoopste topband of kies voor een duurzamer exemplaar met mindere performance maar goed voor meer kilometers (GP4Season, Specialized Roubaix, Vredestein 4 Seasons etc). Voor de meeste zou ik die laatste categorie aanraden. Verder laat goedkope banden voor wat het is, deze zijn vaak te stug, minder comfortabel en te hard voor grip in het natte.
Voorband gaat veel langer mee idd, ik vervang meestal voorband als ik achterband voor de 2e keer vervang, maar ook 3 achterbanden heb ik wel eens gered en dan begint voorband er beetje uitgedroogd/gerimpeld uit te zien, maar niet echt heel versleten.
Punt is gewoon dat je achterband doorslipt bij aanzetten, blokkeert bij remmen.
En daar slijt je achterband door.
Punt is gewoon dat je achterband doorslipt bij aanzetten, blokkeert bij remmen.
Ah fietsen valt onder sport, vandaar dat ik geen topic bij vervoer kon vinden 
Ik overweeg al een paar jaar een fiets te kopen, nu sinds een week besloten dat het een gravelbike gaat worden, en belangrijker, dat hij er ook gaat komen in plaats van dat het een idee blijft.
Schoonzusje heeft een Cube Nuroad Pro en is daar erg over tevreden. Zoektocht begon dus daar. Wat inlezen verder wil ik toch wel graag een GRX groep, dus komen we op de Race terecht. De Giant Revolt 0 lijkt me een waardig alternatief, toch belangrijk met deze levertijden.
Vandaag met de grootste fietsentoko in de buurt gebeld, de Nuroad Race komt pas in week 16 weer, de Revolt weten ze niks vanaf.
Stelde als alternatief de Ridley Kanzo voor, die hebben ze in mijn maat staan. Is wel weer een stuk duurder (het lijkt wel een verkoper...) en met €2000 toch wel redelijk aan de prijs voor een beginner (had als budget in eerste instantie 1000 voor de fiets).
Nu voor dinsdag een afspraak voor proefrit, ben dus benieuwd!
Vanuit hier nog tips om op te letten? Ik ben 1.96m met binnenbeenmaat 90cm.
Ik overweeg al een paar jaar een fiets te kopen, nu sinds een week besloten dat het een gravelbike gaat worden, en belangrijker, dat hij er ook gaat komen in plaats van dat het een idee blijft.
Schoonzusje heeft een Cube Nuroad Pro en is daar erg over tevreden. Zoektocht begon dus daar. Wat inlezen verder wil ik toch wel graag een GRX groep, dus komen we op de Race terecht. De Giant Revolt 0 lijkt me een waardig alternatief, toch belangrijk met deze levertijden.
Vandaag met de grootste fietsentoko in de buurt gebeld, de Nuroad Race komt pas in week 16 weer, de Revolt weten ze niks vanaf.
Stelde als alternatief de Ridley Kanzo voor, die hebben ze in mijn maat staan. Is wel weer een stuk duurder (het lijkt wel een verkoper...) en met €2000 toch wel redelijk aan de prijs voor een beginner (had als budget in eerste instantie 1000 voor de fiets).
Nu voor dinsdag een afspraak voor proefrit, ben dus benieuwd!
Vanuit hier nog tips om op te letten? Ik ben 1.96m met binnenbeenmaat 90cm.
Vandaag lekker rondje wezen fietsen, @Ypuh nog aan een paar tegeltjes geholpen. Daarna solo verder, was echt heerlijk, wel wat verder gereden dan ik eigenlijk van plan was. Maar geen spijt van.
Nog wel een vraagje, is Jumbo-Visma toevallig op trainingskamp bij mij in de buurt? Reden er heel veel in het geel-zwart. Waren ook wel een paar de helm vergeten.
(Na 4 uur vond ik het best afkoelen, dus als je morgen gaat, neem vestje ofzo mee).
Maar aangezien het eigenlijk je slechtweer fiets wordt, is goede kleding belangrijker dan de kleur.
Mijn oma zei altijd: dat gaat weer vanzelf over. Maar je fiets (lees gat in broek) niet.
Maar ff serieus, ik hoop dat het meevalt en dat je morgen beetje uit je bed kan komen.
Nog wel een vraagje, is Jumbo-Visma toevallig op trainingskamp bij mij in de buurt? Reden er heel veel in het geel-zwart. Waren ook wel een paar de helm vergeten.
(Na 4 uur vond ik het best afkoelen, dus als je morgen gaat, neem vestje ofzo mee).

Maar aangezien het eigenlijk je slechtweer fiets wordt, is goede kleding belangrijker dan de kleur.
Ach, ik heb 3XL gehad, en dat was niet voor de lengte...
Dan heb je wel echt serieus veel schade opgelopen.Ypuh schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:32:
Ik tel vandaag 7 blauwe plekken en schrammen, maar de Garmin van @mhr-zip is binnen. Waren een paar stenen die opeens 10cm verzakt/hoger lagen, precies op het randje van zon/schaduw. Alsof ik tegen een verborgen drempel aanreed met 25-30km/u goed voor een mooie koprol voorover (je zou eigenlijk de gemeente aan moeten klagen voor zoiets, maar behalve dat ze het misschien fixen heeft het weinig effect ook al zijn ze hiervoor aansprakelijk).
Mijn oma zei altijd: dat gaat weer vanzelf over. Maar je fiets (lees gat in broek) niet.
Maar ff serieus, ik hoop dat het meevalt en dat je morgen beetje uit je bed kan komen.
Kan je dan niet beter je voorband op tijd naar achter gooien en dan voor een nieuwe?DDX schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:49:
Voorband gaat veel langer mee idd, ik vervang meestal voorband als ik achterband voor de 2e keer vervang, maar ook 3 achterbanden heb ik wel eens gered en dan begint voorband er beetje uitgedroogd/gerimpeld uit te zien, maar niet echt heel versleten.
Deze heb je toch ook nog?GerbenBK schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:48:
[...]
Zijn deze alleen met de XDR body? Ik zie niet de shimano optie. Asking for a friend.
[ Voor 7% gewijzigd door mhr-zip op 20-02-2021 22:15 ]
Teveel gedoe met tubeless.mhr-zip schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:56:
Kan je dan niet beter je voorband op tijd naar achter gooien en dan voor een nieuwe?
Maar zelfs met binnenbandjes deed ik dat niet, gewoon 4000km met achterband en 8000km met voorbanden zo ongeveer.
Soms vervang ik ze uit voorzorg iets eerder als ik bijvoorbeeld vakantieweekje heb en achterband er al 3000km op heeft zitten.
Slippen en blokkeren doet hij bij mij niet. Het heeft vooral te maken met dat 80% van je gewicht op het achterwiel rust en daarnaast ook de aandrijving via dit wiel verloopt.DDX schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:49:
Bij de meeste auto's is het andersom, daar slijten de voorwielen harden omdat daar het meeste gewicht (de motor) op rust en tevens voorwielaandrijving en dan ook nog het sturen.
Anyhow wil je het liefste je beste band voor. Als je achterband wegglijdt kun je dit wel corrigeren door te stoppen met trappen, doordat de aandrijving dan wegvalt raakt de band wel weer in zijn spoor. Als een voorwiel wegglijdt dan is er maar één uitkomst. Als je dus altijd de nieuwste band voor monteert en de voorband naar achter verplaatst, heb je zowel de optimale grip als maximale levensduur, en heb je minder kans op een uitgedroogde band.
Vandaag een rustig rondje van zo'n 110 km gemaakt. Ik was vertrokken in lange broek, mouwloos ondershirt, shirt met lange mouwen en daarover een wind body. De wind body kon wel op een gegeven moment in de achterzak.
Ik ben er vandaag ook genoeg in korte broek en korte mouwen tegen gekomen maar was zelf toch wel blij dat ik voor lang had gekozen. Ik heb het dan ook op geen enkel moment te warm of te koud gehad.
De wind viel toch nog best tegen wat dan toch behoorlijk anders dan binnen op de trainer fietst en op stukken met de wind pal van de zijkant moest ik met mijn 55mm velgen toch wel het stuur goed vast blijven houden.
Blijkbaar moet je voor het opladen van een Di2 batterij een adapter gebruiken die voldoende vermogen kan leveren. Ik had gisteren mijn Di2 batterij weer eens opgeladen en zag vandaag dat de batterij maar voor 70% vol was. Vanavond met een 2A adapter i.p.v. van de eerder gebruikte 0.7A adapter werd de batterij wel voor 100% opgeladen.
Ik ben er vandaag ook genoeg in korte broek en korte mouwen tegen gekomen maar was zelf toch wel blij dat ik voor lang had gekozen. Ik heb het dan ook op geen enkel moment te warm of te koud gehad.
De wind viel toch nog best tegen wat dan toch behoorlijk anders dan binnen op de trainer fietst en op stukken met de wind pal van de zijkant moest ik met mijn 55mm velgen toch wel het stuur goed vast blijven houden.
Blijkbaar moet je voor het opladen van een Di2 batterij een adapter gebruiken die voldoende vermogen kan leveren. Ik had gisteren mijn Di2 batterij weer eens opgeladen en zag vandaag dat de batterij maar voor 70% vol was. Vanavond met een 2A adapter i.p.v. van de eerder gebruikte 0.7A adapter werd de batterij wel voor 100% opgeladen.
4k en 8k, nooit zo over nagedacht, klinkt als best snel! Tijd om banden op voorraad te houdenDDX schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:03:
[...]
Teveel gedoe met tubeless.
Maar zelfs met binnenbandjes deed ik dat niet, gewoon 4000km met achterband en 8000km met voorbanden zo ongeveer.
Soms vervang ik ze uit voorzorg iets eerder als ik bijvoorbeeld vakantieweekje heb en achterband er al 3000km op heeft zitten.

Zit er trouwens nog verschil in slijtage tussen tubeless/non tubeless?
Same same, ik had gewoon lang+lang aan, geen moment spijt van gehad. Beetje zweet maar dat is okay. Ik had niet moeten denken aan kort+kort zoals ik bijna iedereen voorbij zag komen. Iedereen is zeker vergeten dat we vorig weekend nog met -15 aan het schaatsen warenkwiebus schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:35:
. Ik ben er vandaag ook genoeg in korte broek en korte mouwen tegen gekomen maar was zelf toch wel blij dat ik voor lang had gekozen. Ik heb het dan ook op geen enkel moment te warm of te koud gehad.

[ Voor 34% gewijzigd door rolandos582 op 20-02-2021 22:53 ]
Vandaag bijna 80km wezen gravelen in Zuid-Limburg, en wat heerlijke klimmetjes en afdalingen gedaan. Het geef je toch echt een heel andere perspectief dan alleen op de weg rijden.
Ook zijn de KOM's op Strava nog niet heel concurrerend, en vandaag heb ik de derde plaats op 2 segmenten weten te halen.
Begin mijn Rondo steeds toffer en toffer te vinden, binnenkort ook eens wat (semi) slicks erop zetten.
Morgen gaan we nog eens 120km op de gewone racefiets doen.
Ook zijn de KOM's op Strava nog niet heel concurrerend, en vandaag heb ik de derde plaats op 2 segmenten weten te halen.
Begin mijn Rondo steeds toffer en toffer te vinden, binnenkort ook eens wat (semi) slicks erop zetten.
Morgen gaan we nog eens 120km op de gewone racefiets doen.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Het is ook niet dat hij dat constant doet, maar als je hard aanzet zal je achterband altijd wat doorslippen, wat je noemt dat het dus de aandrijving is.Ypuh schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:07:
[...]
Slippen en blokkeren doet hij bij mij niet. Het heeft vooral te maken met dat 80% van je gewicht op het achterwiel rust en daarnaast ook de aandrijving via dit wiel verloopt.
En blokkeren doet hij ook wat als je met achter remt, wat ik iig meer doe als het natter is.
En anders enkel beetje bijremmen maar ook dan blokkeert je achterwiel sneller.
Niet echt zover ik weet, als je het met vergelijkbare banden bekijkt.rolandos582 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:52:
[...]
4k en 8k, nooit zo over nagedacht, klinkt als best snel! Tijd om banden op voorraad te houden![]()
En je kan ook wat slijtvastere banden kopen, red je meer km's mee.
Maar meer weerstand/minder grip, net wat je voorkeur heeft zegmaar.
Zit nu even goed naar de geo te kijken en deze Domane H1 is inderdaad wel héél laag (in 58cm uitvoering nog 2cm lager dan de Emonda en 1cm langer, maar liefst 5cm lager en 2.5cm langer dan de reguliere Domane).DDX schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:25:
Ik heb oude model domane, h1 geometry (ipv nieuwe h1.5)
Opvallend om een Domane met zo'n agressieve geometrie te zien, maar gave optie (wist ook niet dat dit bestond). Als je dan ook nog geen spacers/alleen een topcap hebt is het wel een serieus racemonster
Straks ook de eerste buitenrit van het jaar maken. Zin in!
Ik gebruik Specialized Roubaix bandjes, die zijn erg fijn en duurzaam. En esthetisch op een Specialized Roubaix uiteraard. Met de getallen die hier genoemd worden moet ik dus achter allang wisselen maar ziet er nog wel ok uit.
@Yakolev Nice! Hoe bevalt 1x op de gravelbike? Ik wil mogelijk de lijst ook uitbreiden met 1x's.
Ik gebruik Specialized Roubaix bandjes, die zijn erg fijn en duurzaam. En esthetisch op een Specialized Roubaix uiteraard. Met de getallen die hier genoemd worden moet ik dus achter allang wisselen maar ziet er nog wel ok uit.
@Yakolev Nice! Hoe bevalt 1x op de gravelbike? Ik wil mogelijk de lijst ook uitbreiden met 1x's.
[ Voor 7% gewijzigd door MaSw85 op 21-02-2021 08:57 ]
Yep, minimaal 1.0A ;-)kwiebus schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:35:
Stom dat ze dat er niet duidelijk op schrijven, maar ja. Shimano is niet zo goed in (gebruikers)documentatie of software maken
Ja als je deze fiets met 4cm spacers gaat rijden mist hij echt z'n doelYpuh schreef op zondag 21 februari 2021 @ 08:39:
[...]
Opvallend om een Domane met zo'n agressieve geometrie te zien, maar gave optie (wist ook niet dat dit bestond). Als je dan ook nog geen spacers/alleen een topcap hebt is het wel een serieus racemonster.
Een kleine vraag, aangezien ik door de verschillen in bottom brackets en tools het bos niet niet meer zie:
Ik heb een BB-RS500-PB bottom bracket in m'n Scott. Er zit wat teveel aan speling op, waardoor het buitenblad af en toe tegen de voorderailleur aankomt tijdens de omwenteling. Dus, tijd voor een nieuwe trapas.
Kan ik met deze tool van Bearing Pro Tools in de Shimano press fit-variant de boel vervangen?
En, wat is het verschil in 86mm (zoals in de specs van Shimano zelf, zoals in de eerste link hierboven) en 86.5mm die ik bij veel trapassen terug zie komen? Zit daar überhaupt verschil in? En kan ik dus elke Shimano press fit trapas van deze pagina pakken als vervanging?
Alvast bedankt!
Ik heb een BB-RS500-PB bottom bracket in m'n Scott. Er zit wat teveel aan speling op, waardoor het buitenblad af en toe tegen de voorderailleur aankomt tijdens de omwenteling. Dus, tijd voor een nieuwe trapas.
Kan ik met deze tool van Bearing Pro Tools in de Shimano press fit-variant de boel vervangen?
En, wat is het verschil in 86mm (zoals in de specs van Shimano zelf, zoals in de eerste link hierboven) en 86.5mm die ik bij veel trapassen terug zie komen? Zit daar überhaupt verschil in? En kan ik dus elke Shimano press fit trapas van deze pagina pakken als vervanging?
Alvast bedankt!
Voor degene die nog wat Craft kleding (oa onderkleding) nodig heeft: https://beschermkleding-s...0&rmax=430&slider_max=430|
Link "geleend" van Fiets.nl
Link "geleend" van Fiets.nl
Ben gistermiddag geweest, eerste uur met arm en beenstukken (vooral tegenwind en zijwind) en daarna met semi-meewind een stuk terug en toen lekker de arm en beenstukken uit gedaan. Huid alvast beetje laten wennen aan een zonnetjerolandos582 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:52:
[...]
4k en 8k, nooit zo over nagedacht, klinkt als best snel! Tijd om banden op voorraad te houden![]()
[...]
Same same, ik had gewoon lang+lang aan, geen moment spijt van gehad. Beetje zweet maar dat is okay. Ik had niet moeten denken aan kort+kort zoals ik bijna iedereen voorbij zag komen. Iedereen is zeker vergeten dat we vorig weekend nog met -15 aan het schaatsen waren
Exact expert nodig?
Is de supply van fietsonderdelen momenteel slecht? Ik zit te kijken voor een 105 cassette 11 speed 11-28, maar overal uitverkocht. Die dingen zijn normaal massaal op voorraad.
De wijzen komen uit het Oosten!
Shimano + levertijden is drama, vriend van mij wacht op ultegra 160mm rotors. Komen overal pas weer in Maart/April op voorraad. In Duitsland is soms nog wel wat te krijgen maar veelal allemaal uitverkocht of levertijd.NoepZor schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:30:
Is de supply van fietsonderdelen momenteel slecht? Ik zit te kijken voor een 105 cassette 11 speed 11-28, maar overal uitverkocht. Die dingen zijn normaal massaal op voorraad.
In dit artikel , vorige week in de Volkskrant, gaat het daarover. Mogelijk is het artikel niet voor iedereen leesbaar omdat het achter een betaalmuur zit, dus ik citeer hier een gedeelte:NoepZor schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:30:
Remmen, wielassen? De schappen zijn leeg
Dat hij dit jaar omzet misloopt, staat vast, vertelt Harmen van der Meulen, oprichter en baas van Futurumshop, dat via internet racefietsen, mountainbikes en alles eromheen verkoopt. Niettemin overtrof zijn omzet vorig jaar zijn stoutste dromen. ‘We zijn van 35 miljoen in 2019 naar 60 miljoen in 2020 gegaan.’ Maar vooral dankzij de verkoop van onderdelen, accessoires en kleding. ‘Fietskleding van ons eigen merk stokte bijvoorbeeld niet, want dat produceren we alleen in Europa.’
Dat de aanvoer van fietsen en fietsonderdelen zo is afgenomen, komt volgens Van der Meulen doordat ‘we alles zo goedkoop mogelijk willen hebben’, waardoor de fietsindustrie is geconcentreerd in Azië, vooral Taiwan. Gevolg: nauwelijks mondiale spreiding van de productie van fietsframes en, belangrijker, fietsonderdelen. ‘Eén heel grote fabrikant maakt spullen die op bijna elke fiets in de wereld zitten. En dat bedrijf is door zijn omvang minder wendbaar. We horen van onze fietsleveranciers dat hun levertijd nu 12 maanden is.’ Fietsverkoper Van Dijk in Breda kreeg zelfs ‘500 dagen’ te horen.
Het gaat om het Japanse Shimano, producent van trapassen, versnellingsapparaten, wielassen, velgen, remmen, kortom alle onderdelen die onmisbaar zijn voor een fiets. ‘Onze levertijden, daarover staan we in nauw contact met onze klanten. Daar doen we verder geen uitspraken over’, zegt Lennard Vis, marketingmanager van Shimano Benelux. ‘Niemand had deze explosieve groei voorzien, maar onze fabrieken draaien nu weer op volle sterkte.’ Verhogen, laat staan verdubbelen van de productie is volgens Vis fysiek volstrekt onmogelijk. ‘Bovendien kan op deze ongekende piek een dal volgen.’
Vis erkent dat Shimano een ‘belangrijke speler is’ en dat de markten voor bijvoorbeeld fietssturen en zadels ‘gefragmenteerder’ zijn. ‘We zitten op heel veel fietsen, ook stadsfietsen, wat de grootste markt is.’ Hij wijst erop dat de populariteit van fietsen al geruime tijd stijgende was toen de coronapandemie er een extra impuls aan gaf. ‘Wij zien de mindere beschikbaarheid van fietsen dan ook als de uiting van een heel positieve trend.’
Ik heb hier een setje liggen, komen onder nieuwe fiets vandaan.
Doe maar een bod.
Wat een heerlijk fietsweer vandaag. 70km tussen de weilanden door. Heerlijk! Komende week weer een paar ritjes tussen de werkzaamheden door plannen. Dit weer in feb is 🤗
...
Dan ga je toch op andere schijven rijden? Eindeloos wachten op dat ene model...rolandos582 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:33:
[...]
Shimano + levertijden is drama, vriend van mij wacht op ultegra 160mm rotors. Komen overal pas weer in Maart/April op voorraad. In Duitsland is soms nog wel wat te krijgen maar veelal allemaal uitverkocht of levertijd.

Dat zei ik ook alElGreco schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:43:
[...]
Dan ga je toch op andere schijven rijden? Eindeloos wachten op dat ene model...

Heb ik net mijn eindelijk mijn winterkleding compleet, wordt het opeens van dit weer. 
Afijn, zoals verwacht inderdaad wel druk. Regio Utrechtste Heuvelrug, Amerongen en Wijk bij Duurstede was echt druk. Jammer dat ik toch een aantal flink grote groepen zag (8+) die niet allemaal netjes van elkaar rijden. Snap dat het verleidelijk is, maar het gaat om het afgeven van een signaal. Komt het wielrenner-imago niet ten goede.
Ik merkte wel veel spanning bij sommigen, het was te merken dat het voor sommigen weer "even wennen" was. Veel bijna-ongelukjes en toch redelijk wat mensen (ook wandelaars) met een kort lontje helaas. Ik kon er (net als van het weer) wel van genieten.
Afijn, zoals verwacht inderdaad wel druk. Regio Utrechtste Heuvelrug, Amerongen en Wijk bij Duurstede was echt druk. Jammer dat ik toch een aantal flink grote groepen zag (8+) die niet allemaal netjes van elkaar rijden. Snap dat het verleidelijk is, maar het gaat om het afgeven van een signaal. Komt het wielrenner-imago niet ten goede.
Ik merkte wel veel spanning bij sommigen, het was te merken dat het voor sommigen weer "even wennen" was. Veel bijna-ongelukjes en toch redelijk wat mensen (ook wandelaars) met een kort lontje helaas. Ik kon er (net als van het weer) wel van genieten.
Informaticus of vakkundig Googler?
Vond het hier in Drenthe verbazend genoeg meevallen. Alleen dwars over het Dwingelderveld was het redelijk druk maar daar zelfs op een druilerige dinsdag nog druk. Toch nog bijna 30gem gehaald daar tegen de wind in.
Ook eigenlijk alleen maar vrolijke mensen tegen gekomen, paar keer zelfs een verontschuldiging gekregen als ze m'n tweede bel pas hoorde, een "geen dank" nadat ik bedankte dat ze aan de kant gingen en mede wielrenners en mtb'ers die bovengemiddeld veel terug groette. Wat zo'n eerste "lente" weekend al niet kan doen met het humeur van de mensen.
Ook eigenlijk alleen maar vrolijke mensen tegen gekomen, paar keer zelfs een verontschuldiging gekregen als ze m'n tweede bel pas hoorde, een "geen dank" nadat ik bedankte dat ze aan de kant gingen en mede wielrenners en mtb'ers die bovengemiddeld veel terug groette. Wat zo'n eerste "lente" weekend al niet kan doen met het humeur van de mensen.
Was echt een lekker weekend!
Vandaag stuk drukker dan gisteren en wel echt heel erg veel groepen ook van 8+ man (regio Amsterdam/Bloemendaal).
Gelukkig was het ook druk met groepen ebikers en wandelaars dus misschien komen we er pr-technisch goed vanaf
. Het groeten ben ik inmiddels wel mee gestopt, anders blijf je bezig hier.
Vandaag stuk drukker dan gisteren en wel echt heel erg veel groepen ook van 8+ man (regio Amsterdam/Bloemendaal).
Gelukkig was het ook druk met groepen ebikers en wandelaars dus misschien komen we er pr-technisch goed vanaf
Al een hele tijd zijn er weinig onderdelen verkrijgbaar. Soms vind je nog wel eens iets: 1 of 2, of Ultegra nemen, stukje duurder. En als vierde/vijfde oplossing: SRAM en Miche maken cassettes die Shimano compatible zijn. SRAM zal net zoveel leverproblemen hebben als Shimano, maar Miche is minder bekend bij het grote publiek. Persoonlijk geen ervaring met Miche, maar als ik de keuze had tussen versleten Shimano en niet of vervelend fietsen, dan kwam Miche zeker in aanmerking. Is een vrij oud merk en dat kan niet rampzalig slecht zijn.NoepZor schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:30:
Als je denkt dat binnen 1000km iets aan vervanging toe is, bestel het nu maar vast. Zes weken levertijd is momenteel gebruikelijk. En dat gaat alleen maar langer worden nu in 1 weekend heel west-Europa de fiets uit de winterslaap haalt.
[ Voor 24% gewijzigd door Ramon 73 op 21-02-2021 16:26 ]
Het feest gaat door, naast de F12 heeft mevrouw nu ook een Grevil en zo doen ze dat dus: Met de auto naar "boven" en het vriendje mag foto's makenjspr schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:52:
M.b.t. influencers, veel gaan fietsen met hun vriend zodat die de foto kan maken, maar dat moet ook vermoeiend zijn gezien 1 foto nooit genoeg is natuurlijk....
:strip_exif()/f/image/UyesKaB4hGtW7Ui9IXHzelY8.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is waar ook, maar we zijn hier op een forum de de views en likes tellen niet 😁Smultie schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:25:
Vooral veel aandacht geven hier....
(pppsstt, daar doen ze het allemaal voor)
Terwijl jullie allemaal aan het fietsen waren (
) heb ik me op een andere manier nuttig gemaakt.
Ik heb mijn fiets zodanig klaargemaakt dat ik er een testritje mee kon maken.
Conclusies:
Stuur is niet in balans of de vork is toch verbogen
Achterwiel zat niet goed vast. Kwam scheef te staan na optrekken, daarom omgekeerd en later zelfs gelopen.
Trapt prima. Net zo goed als de voorganger.
Foto:
Ik heb mijn fiets zodanig klaargemaakt dat ik er een testritje mee kon maken.
Conclusies:
Stuur is niet in balans of de vork is toch verbogen
Achterwiel zat niet goed vast. Kwam scheef te staan na optrekken, daarom omgekeerd en later zelfs gelopen.
Trapt prima. Net zo goed als de voorganger.
Foto:

Mooi dat je je er zo druk over kunt maken. Live and let live
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Toen ik een aantal maanden van regio Utrecht naar regio Assen fietste, viel het mij op dat hoe noordoostelijker ik kwam, hoe rustiger het werd en hoe vriendelijker de mensen waren. Helemaal het aantal begroetingen steeg enorm. Niet dat iedereen hier rond Utrecht bromsnorren zijn, maar waar het hier meer uitzondering dan regel is, is het bij jullie andersom. I like itGWBoes schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:58:
(...)
Ook eigenlijk alleen maar vrolijke mensen tegen gekomen, paar keer zelfs een verontschuldiging gekregen als ze m'n tweede bel pas hoorde, een "geen dank" nadat ik bedankte dat ze aan de kant gingen en mede wielrenners en mtb'ers die bovengemiddeld veel terug groette.
(...)
Informaticus of vakkundig Googler?
Wat me voor de verandering positief opvalt is dat ik bij mijn ritje gisteren toch 4x voorrang kreeg van automobilisten, die eigenlijk zelf voorrang hadden. Het scheelt ongetwijfeld dat ik al langzaam genoeg ging om ze ook voorrang te kunnen geven (en ook die intentie had), maar toch.
Misschien dat het imago toch wat beter word, of dat iedereen gewoon vrolijk is van het mooie weer
Misschien dat het imago toch wat beter word, of dat iedereen gewoon vrolijk is van het mooie weer
Miche is een uitstekend merk. Ze maken bijna alles op fietsgebied.Ramon 73 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:16:
En als vierde/vijfde oplossing: SRAM en Miche maken cassettes die Shimano compatible zijn. SRAM zal net zoveel leverproblemen hebben als Shimano, maar Miche is minder bekend bij het grote publiek. Persoonlijk geen ervaring met Miche, maar als ik de keuze had tussen versleten Shimano en niet of vervelend fietsen, dan kwam Miche zeker in aanmerking. Is een vrij oud merk en dat kan niet rampzalig slecht zijn.
De Primato Syntesi en Race DX naven zijn bijvoorbeeld qua prijs-kwaliteit onverslaanbaar. Je hoef je niet te schamen met een Miche cassette en niemand ziet het.
Wat een heerlijk fietsweer. Zelf voor 10:00 uur al op de fiets voor een rondje met een vriend. Onderweg veel fietsers, met daarbij wel wat groepjes van 3-4 maar niet groter eigenlijk. Wel best veel mensen met kort-kort. Vond dat rond tien uur met 9 graden en windkracht 3-4 toch wel echt te koud. Zelf met lang-lang en wat extra kledingstukken maakte dat ik het op de eerste paar minuten koude vingertoppen na niet koud heb gehad. Uiteindelijk 65 km gepakt.
Dit weekend ook weer lekker kilometers gemaakt nadat ik vorig jaar besmet raakte met het fietsvirus 
Nu heb ik nog 2 vraagjes voor de meer ervaren fietsers hier.
- Mijn cadans is gemiddeld op een rit van 65km 89rpm. Eigenlijk fiets bijna altijd tussen de 85 en 95 en dat voelt voor mij fijn, maar is dit niet iets te hoog?
- Vorig jaar heb ik een fietshelm gekocht, maar toch een beetje een drukpunt op mijn voorhoofd. Nu had ik de stelband aan de achterkant eraf gehaald, hierdoor zit de helm fijner, maar schuift eigenlijk te veel naar voren/achteren. Zijn er helmen die specifiek beter passen bij wat smallere hoofden? Ik heb nu de BBB Icarus/BHE-05. Waarbij het dus drukt op mijn voorhoofd en halvewege te breed uitvalt, waardoor de plastic stelbanden weer tegen de oren schuurt/drukt. Ik heb eerder AGU Tesero besteld, maar teruggestuurd wegens verkeerde pasvorm.
Ik zat nu te denken aan een MET Vinci/Rivale of HJC Atara (HJC heb ik ook als motorfiets helm wat bij mij wel goed past als enige helmmerk)
Weet iemand een beetje of er een tabel is voor de pasvorm per helmmerk (bijv: meer geschikt voor ovaal hoofd, rond, of rondovaal) Dit zie je bij motorhelmen vaak wel. Of heeft iemand een advies?
Ik wil eigenlijk iets goeds hebben, maar zolang al die winkels nog dicht zijn is passen erg lastig.
Nu heb ik nog 2 vraagjes voor de meer ervaren fietsers hier.
- Mijn cadans is gemiddeld op een rit van 65km 89rpm. Eigenlijk fiets bijna altijd tussen de 85 en 95 en dat voelt voor mij fijn, maar is dit niet iets te hoog?
- Vorig jaar heb ik een fietshelm gekocht, maar toch een beetje een drukpunt op mijn voorhoofd. Nu had ik de stelband aan de achterkant eraf gehaald, hierdoor zit de helm fijner, maar schuift eigenlijk te veel naar voren/achteren. Zijn er helmen die specifiek beter passen bij wat smallere hoofden? Ik heb nu de BBB Icarus/BHE-05. Waarbij het dus drukt op mijn voorhoofd en halvewege te breed uitvalt, waardoor de plastic stelbanden weer tegen de oren schuurt/drukt. Ik heb eerder AGU Tesero besteld, maar teruggestuurd wegens verkeerde pasvorm.
Ik zat nu te denken aan een MET Vinci/Rivale of HJC Atara (HJC heb ik ook als motorfiets helm wat bij mij wel goed past als enige helmmerk)
Weet iemand een beetje of er een tabel is voor de pasvorm per helmmerk (bijv: meer geschikt voor ovaal hoofd, rond, of rondovaal) Dit zie je bij motorhelmen vaak wel. Of heeft iemand een advies?
Ik wil eigenlijk iets goeds hebben, maar zolang al die winkels nog dicht zijn is passen erg lastig.
Na bijna zeven jaar en bijna 40K km met veel plezier van mijn aluminium Rose gebruik te hebben gemaakt kwam ik er vandaag bij het schoonmaken achter dat er een aardige breuk in mijn frame zit
. Denk een gevalletje metaalmoeheid.
:strip_exif()/f/image/QfbQuYdaCFETyLmbTWdsuj6w.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi klote, want vrees dat het einde is van mijn fiets, en de levertijd van nieuwe fietsen lijkt overal significant te zijn...
:strip_exif()/f/image/QfbQuYdaCFETyLmbTWdsuj6w.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi klote, want vrees dat het einde is van mijn fiets, en de levertijd van nieuwe fietsen lijkt overal significant te zijn...
Opschuren en lassen? Alu is lastig lassen maar als je iemand kan vinden die het kan is het wel te redden; schone breuk
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic