Mooi woord, beroepsdeformatie. Waar 20 jaar geleden het heel normaal was om een buffer/voorraad/wie wat bewaart heeft wat-mentaliteit te hebben, is voorraad mede dankzij Lean en 1-dags levering een vies woord geworden.
Ik weet dat het mij geld oplevert om op slimme momenten in te kopen zodat je niet afhankelijk bent van dagprijzen (zie voorbeeld vorige post). In tegenstelling tot vele andere producten vergaan fietsonderdelen niet zo snel en verliezen ze ook nauwelijks waarde. Er is altijd wel iemand die nog op 10/11s rijdt als 12s de norm is. Ik verdien er juist op door de aanbiedingen af te wachten en soms ook gewoon iets te verkopen op het moment dat er veel vraag is. Je ziet nu bijv. dat ze 11-23 cassettes aan het uitfaseren zijn, maar voor NL is dat in mijn beleving de perfecte cassette. Dat er meer vraag naar is bleek wel uit het voorraadje dat ik te koop aanbood op MP waar ik meerdere reacties per dag kreeg.
Met 3 fietsen, alle 3 op 11 speed en ca. 15.000km per jaar (incl. offroad) verbruik je ook gewoon wel +/- 5-7 kettingen, 2 cassettes, 2-3 bb's, 3-4 sets banden en remblokken. Wat ik niet verkoop wordt dus vroeg of laat wel opgebruikt. Als je dure slijtagedelen met 50% korting aan kunt schaffen, is het wel een goede investering. Op het moment dat je ze nodig bent is er nooit een actie bij Futurumshop o.i.d. en betaal je altijd de hoofdprijs of is niet alles leverbaar bij 1 winkel. Stel dat een kettingblad/setje pedalen 2 jaar op de plank ligt voor je er aan toe bent, dan heb je alsnog een jaarlijks rendement van 25% behaald. In het slechtste geval koop je een andere fiets met 12s ipv 11s en zet je het onderdeel voor 75% van de prijs op Marktplaats, dan hou je een jaarlijks rendement over van 12.5-25%. Er zijn jaren dat mijn spaargeld het minder doet.
Bovenstaande is natuurlijk wel vrij situationeel. Dingen als pedalen en kettingbladen zou ik inderdaad niet aanraden op voorraad te hebben, mede omdat ik ook gewoon een afzetmarkt nodig heb voor mensen die geen voorraad hebben

.
De één zet z'n geld voor de ouwe dag vast in stenen, de ander in fietsonderdelen