@
Galois en alle andere die over een bikefitting denken. Ter overweging:
Als je lekker zit en geen klachten hebt dan zou ik de moeite van een bikefit besparen.
Ik zit ook goed en heb geen klachten. Afgelopen najaar een bikefit gedaan (zat gratis bij de aankoop van mijn nieuwe fiets) . Resultaat: je zit goed, niks aanpassen.
Ja, natuurlijk. Iedere bikefit zal iets aan je fiets of houding wijzigen. Maar als je 3 bikefits doet zal geen enkele dezelfde output geven. Een bikefit levert geen perfecte fietshouding op. De enige perfecte fietshouding is een houding die jij lekker vind.
Mogelijk zijn die wijziging dus vooral om jouw het gevoel te geven dat de bikefit zinvol was, terwijl het daadwerkelijke effect te verwaarlozen is.
Een bikefit is geen wondermiddel en eigenlijk alleen interessant als je klachten hebt (Let wel: andere klachten dan ongetraindheid.). Gezien jouw aantal km's is die kans vrij klein.
Door een bikefit ga je niet oppeens harder fietsen, of ga je nog lekkerder zitten.
Overigens ben ik van mening dat ook voor een onervaren iemand een bikefit overdone is. Ga eerst maar eens flink wat uren rondfietsen. Daarna kan je weer verder kijken.
Bikefit is voor iemand zonder klachten interessant als je opzoek naar naar de laatste 5-10% optimalisatie. Maar dan komt er veel meer om de hoek kijken (denk aan gewicht, voeding, materiaal, leefstijl, etc)
(Zo, zal binnenkort ook eens een flinke post maken over de momentsleutel hype)
(En nu tijd voor de Uber Pretzel)