Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 220 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-09 18:16

Fisico

by Fabian

@MrBarBarian is de hele landingsbaan nu open? Dat park is echt heel mooi geworden en voor mij nog steeds heel bijzonder daar te zijn. Al kleine jongen kwam ik daar met mijn moeder die groenten leverde voor een van de kantines op de Amerikanen.

Vandaag had ik een rustdag en wandelde rustig een rondje op het zandpad. Daar deden ook de meeste wielrenners rustig, maar toch vond er eentje het nodig om onder in de beugel zijn segmentje te verbeteren. Neem je verlies en laat je lekker uitbollen naar de rode brug denk ik dan.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:03
Snap ook niet zo goed hoe mensen voor hun rust naar buiten gaan naar de drukste plekken op het drukste tijdstip van de week en zich dan frustreren over dat ze 'gestoord' worden in hun ontspanning.

Je kunt ons kleine landje te schuld geven dat er teveel mensen op een hoopje leven, of de toegenomen stress, of de toegenomen druk op recreatiegebieden, maar volgens mij heeft het vooral te maken met mindset. Ik ben van nature een vrij relaxt/vergevingsgezind persoon, maar hou er vaak wel een vervelende bijsmaak aan over als iemand mij het gevoel geeft dat ik iets fout doe (bijv. dat je belt omdat ze het hele fietspad blokkeren). Ik neem het ze het ze vaak niet eens kwalijk en wacht soms gewoon ook even rustig tot ze doorhebben dat ze niet alleen op de wereld zijn, maar als je dan een boze blik als bedankje krijgt voelt dat toch raar.

In 99/100 gevallen gaat het overigens goed en krijg je wél een bedankje, maar ik herinner me van vorige week alleen die knakker nog in het pittoreske Bilthoven die z'n raampje naar beneden deed om me de les te lezen. Probeer me ook altijd voor te stellen waarom zoiemand zoveel haast heeft? Waar moet die naar toe op zondagmiddag? Zijn die 2 seconden van levensbelang, of is hij/zij net als ik gewoon even aan het toeren? Thuis op de bank roepen ze weer dat ze zich de hele dag vervelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 10:25
Heerlijk weer, maar vond mijn wiel een beetje kraken, alles er af, kraakte hij nog steeds. Open gemaakt, flinke roestvorming in de lagers, hmmm lekker dan. Dus even de kogeltjes er uit en netjes schoonmaken, wat denk je? Blijft er net 1 kogeltje hanger aan mijn handschoen, whoop, zo de tuin in. Nooit meer terug gevonden. (Ja, het is een oude fiets en een oud wiel, maar dan nog). Reminder: Ben je bezig met lagers, doe het lekker binnen, en niet in de tuin. Nu maar wachten op nieuwe kogeltjes. Gelijk maar even een nieuwe ketting besteld, want hier paste de 0.75 ook helemaal doorheen, tijd voor onderhoud.

Misschien ook tijd om toch nog te zoeken naar die STI shifters voor 8 speed.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:24

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik woon op de Veluwe en ben drukte en niet oplettende mensen wel gewend van de zomer, als ze lekker met zijn tweeën anderhalve meter uit elkaar fietsen (ook precorona) op hun ebikes, om bij bellen geschrokken om te kijken, te overleggen wat ze gaan doen en dan (pas) boos iets opzij gaan. De sporadische zondag dat ik de Posbank op fiets (trap er soms weer in) is het ook aftellen tot je afgesneden wordt door een motor of achter een veel te trage auto komt op een afdaling. Het is wat het is.

Nu is het, door Corona, ook in de winter wat drukker, maar net als in de zomer, hoef je eigenlijk maar een paar dingen te doen: het scheelt al enorm om net ff niet het populairste paadje of weggetje te pakken, als je moet parkeren, zoek dan de net iets minder bekende parkeerplaats op en probeer voor 11:00 uur of na 15:00 te gaan. Met wandelen lopen wij ook nooit gemarkeerde routes, dat scheelt al zo veel.

Daarnaast heb ik nu, met mijn gravelfiets, toegang tot de Kroondomeinen. Daar lopen weinig toeristen en ze komen al helemaal niet zo ver van de parkeerplaatsen, dus dat is echt de hemel op aarde die je met een handje vol andere gravelbikers en mtb'ers deelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-08 02:13
nomar109 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:24:
Wat kun je doen tegen die pekel op de weg? Fiets flink in de was zetten, zou dat een beetje helpen?
Denk niet dat je ontkomt aan een scrub van de fiets.
Hoop wel dat kettingwax helpt O-)

Goeie natte pekel is zo aggresief, zal later in de week wel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:18

Grin

Ride si sapis.

Tegen pekelwater is idd geen racefiets opgewassen, de racefiets daarom goed afnemen!
Hier in Groningen was de weg aardig vochtig door dat achterlijke strooibeleid maar de drivetrain bleef gelukkig schoon. Voor de zekerheid de hele fiets stevig afgenomen met mijn befaamde babydoekjes; alle troep haal je hiermee veilig en snel van de fiets. De gehele drivetrain voor de zekerheid ook even afgenomen met een doordrenkte doek Bike Protect. Er hoeft zich maar één druppel van dat pekelwater in te vreten en je hebt een roestplek...

Ohja, vergeet ook niet om je banden even goed af te nemen met een natte doek. Die pekelrotzooi tast het rubber ook aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Grin op 31-01-2021 21:39 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:57
Raznov schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:27:
Heerlijk weer, maar vond mijn wiel een beetje kraken, alles er af, kraakte hij nog steeds. Open gemaakt, flinke roestvorming in de lagers, hmmm lekker dan. Dus even de kogeltjes er uit en netjes schoonmaken, wat denk je? Blijft er net 1 kogeltje hanger aan mijn handschoen, whoop, zo de tuin in. Nooit meer terug gevonden. (Ja, het is een oude fiets en een oud wiel, maar dan nog). Reminder: Ben je bezig met lagers, doe het lekker binnen, en niet in de tuin. Nu maar wachten op nieuwe kogeltjes. Gelijk maar even een nieuwe ketting besteld, want hier paste de 0.75 ook helemaal doorheen, tijd voor onderhoud.

Ik leg altijd mijn wiel op z'n kant, zo dat een bakje onder past (heleboel chinees bakjes op voorraad, ideaal om onderdeeltjes bij elkaar te houden!) en dan pas draai ik het lager open. Als er dan iets uit valt ligt het netjes in het bakje, en je hebt ook een plekje om onderdeeltjes te verzamelen.
En als de bakjes na een tijdje vies of kapot zijn, dan is het tijd om weer een lange rit te fietsen, en jezelf naderhand te trakteren op een chinese rijsttafel :9

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX

Een goede magneet kan ook handig zijn voor dit soort akkefietjes!

Bewaar een zoekopdracht op marktplaats en resultaat volgt vanzelf, vroeger of later. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 08:42
Heerlijk weer, maar vond mijn wiel een beetje kraken, alles er af, kraakte hij nog steeds. Open gemaakt, flinke roestvorming in de lagers, hmmm lekker dan. Dus even de kogeltjes er uit en netjes schoonmaken, wat denk je? Blijft er net 1 kogeltje hanger aan mijn handschoen, whoop, zo de tuin in. Nooit meer terug gevonden......
Zo herkenbaar, in de tuin, toch ff prutsen aan de fiets, niet op het gras natuurlijk, maar op de stenen pad. Ja hoor, daar gaat dat schroefje.....aarrgghh, stuitert toch het gras in :( . Echt, nergens zo vervelend zoeken als in het gras

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
Haha, yes normaal gesproken doe ik dit netjes met een opvang bakje of een magnetisch bakje, maar goed, zoals @Frenz64 ook zegt: Even snel, wel vaker gedaan, moet ik wel kunnen, geen probleem en ******! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärwen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-09 06:23
https://www.decathlon.be/...8d0-0be6cb415a12_c4&c=WIT

Of

https://www.decathlon.be/...ebruik-rc100/_/R-p-305831

Ik ga 1 van deze 2 fietsen pakken. Mijn doel is om te beginnen met fietsen, deze 2 zijn de enige binnen mijn budget die niet 2dehands zijn. Misschien dat ik deze met de tijd kan upgraden. Ik had een youtuber gezien die de RC100 met 400 euro had geupgrade. Dus volgens mij kan ik dan nog wel toekomstgericht verder hiermee.

Welk van de 2 fietsen in de link boven is de beste? Of wat zijn de verschillen?

[ Voor 8% gewijzigd door Eärwen op 31-01-2021 23:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:13

Pro-tip:
Als je de moeite neemt om je lagers open te halen, vervang dan sowieso de kogeltjes en het vet.
Nog een pro-tip: gebruik bij voorkeur losse kogeltjes, niet de exemplaren in een stalen kooi. Bij losse kogels kun je méér kogeltjes kwijt in de lagerbaan dus minder slijtage (want meer oppervlak dus minder druk).
Tip: als je kogels koopt, doe meteen een zakje van een gros en heb alle reguliere maten in voorraad.

En qua 8 speed STI's, als ik even buiten de doos mag denken:
De Shimano 8 speed STI's zijn niet te demonteren en daardoor slecht te onderhouden, en de rubbers worden na verloop van tijd nogal walgelijk en zijn niet los beschikbaar. Nieuw (NOS) zijn de shifters daardoor schreeuwensduur en tweedehands zijn ze misschien wel net zo versleten als de jouwe. Ja, je kunt ze uitspoelen in WD-40 of wasbenzine en daarna weer volproppen met vet, maar als er sprake van slijtage is valt dat in de categorie 'lapwerk'.

Als alternatief kun je Campagnolo 10 speed Ergopowers (dat is de Campa naam van shifters) gebruiken. Toevalligerwijs gebruikt Campagnolo 10 speed dezelfde hoeveelheid kabel per versnellngsklikje als Shimano 8 speed.
Dit wordt ook aangegeven op http://blog.artscyclery.c...drivetrain-compatibility/ tabelletje 'cable pull'.
Je gebruikt dan van de 10 standjes maar 8. Derailleur en cassette van Shimano laat je zitten, binnenkabel moet je vervangen.
Het leuke aan die shifters is dat er een redelijk groot tweedehands aanbod is (van goedkope Veloce tot dure Record), dat ze te demonteren, onderhouden en reviseren zijn, er zijn nog onderdelen leverbaar en ook nieuwe rubbers.
Daarnaast hebben ze ook ergonomische voordelen:
  • kabels onder het stuurlint
  • elke hendel heeft één functie
  • in 1 beweging tot 5 versnellingen opschakelen of tot 3 afschakelen
Campa is vaak duurder dan Shimano, maar in dit geval denk ik dat je goedkoper uit kunt zijn, b.v. https://link.marktplaats.nl/m1660726839.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
DieAnder schreef op zondag 31 januari 2021 @ 23:05:
[...]

Pro-tip:
Als je de moeite neemt om je lagers open te halen, vervang dan sowieso de kogeltjes en het vet.
Nog een pro-tip: gebruik bij voorkeur losse kogeltjes, niet de exemplaren in een stalen kooi. Bij losse kogels kun je méér kogeltjes kwijt in de lagerbaan dus minder slijtage (want meer oppervlak dus minder druk).
Tip: als je kogels koopt, doe meteen een zakje van een gros en heb alle reguliere maten in voorraad.
De meeste lagers die ik hier tot nu toe geserviced heb waren cup conus. Nu weet ik dat ik bv in de achternaaf van enkele shimano wielen 9 kogels zitten standaard. Meer past ook niet. Maar je hebt ook de regel "vol min één". Houdt shimano zich daar niet aan?
En dan wat ik me nog veel meer afvraag; kan je de baan van de kogels verplaatsen door minder kogels cq een andere maat te gebruiken? Ik vind het vaak zo jammer als door dat ene korrelige kogelbaantje in de cup, een heel wiel afgeschreven moet worden. Zijn veelal goedkope wieletjes waar een nieuwe naaf absoluut niet loont.
Pas geleden ook weer; toen begon mijn stokoude zwiftwiellager te kraken (wiel is tweedehands en gezien de holle remranden al hééél veel kilometers gemaakt). Dat heb ik nu opgelost door de conus glad te schuren/vijlen, maar dat is natuurlijk een botte oplossing. Maar een zwift wiel heeft niet zoveel krachten te verduren dus dat vond ik wel ok... Ook meer luiheid want ik wilde snel weer fietsen en geen conussen bestellen.

Als je het glimmende baantje op de cup/conus nou ergens anders heen kon duwen kan zo'n wiel zo weer 10k mee. Denk alleen wel dat je daardoor bij een achterwiel je derailleur moet verstellen omdat de conussen dichterbij of van elkaar af komen, maar dat is dan voor later zorg.
Waarbij ik wel de indruk heb dat vooral bij voorwielen de cup beschadigt en achter alleen de conus, en die is natuurlijk te vervangen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Mistraller op 01-02-2021 00:55 ]

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-09 15:04

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Eärwen schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:59:

Of

Ik ga 1 van deze 2 fietsen pakken. Mijn doel is om te beginnen met fietsen, deze 2 zijn de enige binnen mijn budget die niet 2dehands zijn. Misschien dat ik deze met de tijd kan upgraden. Ik had een youtuber gezien die de RC100 met 400 euro had geupgrade. Dus volgens mij kan ik dan nog wel toekomstgericht verder hiermee.

ik denk dat je in het verkeerde topic zit ;)

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 09:23
Gisteren nog even een lekker rondje gefietst.. Wel even gewacht tot na de lunch aangezien het smorgens -6 was, en na de lunch was het 0 graden..

Qua kou goed te doen, maar ik merkte dat mijn sokken wel iets te dun waren voor deze temperaturen.. toch behoorlijk koude tenen die na 2 uur bijna gevoelloos waren..

Ik heb er nu 3 volle weken op zitten en ruim 350 km gefietst..
Langzaam komt de snelheid weer terug, na 8 maanden niets gedaan te hebben.. (hooguit even naar de supermarkt fietsen)
3 weken terug kon ik amper 32km fietsen met een gemiddelde van 24km/u nu zat ik op 53km en 27,5 km/u..

Dit is wel op D2 qua hartslag, maar het is wel lekker om weer snel progressie te zien.. Verwachting is dat ik over 6-8 weken wel weer op de 30 gemiddeld kan zitten op een rondje van 2 uur wat mijn eerste streefdoel is, dan kan ik namelijk weer mee met de "jongens".. :)

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärwen
Nutterd schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:00:
[...]

ik denk dat je in het verkeerde topic zit ;)
Hoezo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-09 15:04

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

nu staat hij goed, is verplaatst door een moderator!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärwen
Nutterd schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:37:
[...]

nu staat hij goed, is verplaatst door een moderator!
Oops bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 12:08
Grin schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:31:
Tegen pekelwater is idd geen racefiets opgewassen, de racefiets daarom goed afnemen!
Hier in Groningen was de weg aardig vochtig door dat achterlijke strooibeleid maar de drivetrain bleef gelukkig schoon. Voor de zekerheid de hele fiets stevig afgenomen met mijn befaamde babydoekjes; alle troep haal je hiermee veilig en snel van de fiets. De gehele drivetrain voor de zekerheid ook even afgenomen met een doordrenkte doek Bike Protect. Er hoeft zich maar één druppel van dat pekelwater in te vreten en je hebt een roestplek...

Ohja, vergeet ook niet om je banden even goed af te nemen met een natte doek. Die pekelrotzooi tast het rubber ook aan.
Ik had het idee dat er niet zo veel pekel lag in (Noord)-Groningen. Fiets en kleren waren verrassend schoon na afloop van de middagrit gisteren. Maar misschien moet ik de fiets nog even controleren vandaag voor de zekerheid.

Het was wel een van die dagen dat je met voeten als ijsklompen thuiskomt .. Heb de rest van de kleding behoorlijk geoptimaliseerd inmiddels, maar dikke wintersokken en BBB overschoenen is niet genoeg met dit weer voor mij bij een langere rit. Winterschoenen vind ik echter een beetje overdreven voor die paar ritjes in het jaar. Iemand nog tips voor warme overschoenen? De huidige zijn ook in een rap tempo aan het aftakelen.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Ik heb ook de BBB overschoenen en waren idd net iets te koud gisteren...
Vorige ritjes waren net boven het vriespunt en had ik eigenlijk geen last...

Misschien gewoon 2 paar sokjes aan wanneer het weer rond het vriespunt of er net onder zit..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Fisico schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:12:
@MrBarBarian is de hele landingsbaan nu open? Dat park is echt heel mooi geworden en voor mij nog steeds heel bijzonder daar te zijn. Al kleine jongen kwam ik daar met mijn moeder die groenten leverde voor een van de kantines op de Amerikanen.
Hetzelfde stuk als altijd. Ongeveer 2/3 van de baan dus. Er is alleen sinds kort een café bij de uitgang waar veel jonge gezinnen op af komen. Daardoor een beetje drukker. En ik verbaas me nog steeds over dat slecht zichtbare hek.. Maar dat is een ander verhaal.

Van de zomer gaat ie vast weer dicht voor de zeldzamer vogeltjes ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZfaINt_DcWKOGVnG1aoGu2L32s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WoZR6c7y8CMp3GnWSm78s8OB.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 20:19
writser schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:43:
[...]

Ik had het idee dat er niet zo veel pekel lag in (Noord)-Groningen. Fiets en kleren waren verrassend schoon na afloop van de middagrit gisteren. Maar misschien moet ik de fiets nog even controleren vandaag voor de zekerheid.

Het was wel een van die dagen dat je met voeten als ijsklompen thuiskomt .. Heb de rest van de kleding behoorlijk geoptimaliseerd inmiddels, maar dikke wintersokken en BBB overschoenen is niet genoeg met dit weer voor mij bij een langere rit. Winterschoenen vind ik echter een beetje overdreven voor die paar ritjes in het jaar. Iemand nog tips voor warme overschoenen? De huidige zijn ook in een rap tempo aan het aftakelen.
Zelf gebruik ik : https://www.spatzwear.com...vershoes-with-kevlar-rdmn

Top dingen! Ultra duurzaam en niet na 2 ritjes kapot. Ook heerlijk warm en geen problemen met de kou. Zit ook gewoon goed in elkaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocramk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-08 14:04
Ik heb ook snel koude voetjes, zelfs met dikke merino wol sokken en winterschoenen helaas toch nog koude voeten vorige week. Gisteren voor het eerst met voetwarmers van de Decathlon gefietst, hield mijn voetjes heerlijk 3 uur warm. Voor de 30km+ ritjes in het weekend is dit een prima oplossing voor de dagen dat het onder de 5 graden is.

https://www.decathlon.nl/...UVTXoKX6FfXEaAu85EALw_wcB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
rolandos582 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:09:
[...]

Zelf gebruik ik : https://www.spatzwear.com...vershoes-with-kevlar-rdmn

Top dingen! Ultra duurzaam en niet na 2 ritjes kapot. Ook heerlijk warm en geen problemen met de kou. Zit ook gewoon goed in elkaar!
Gebruik je die alleen binnen of ga je daar ook gewoon mee naar buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Ypuh schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:26:
[...]

Gebruik je die alleen binnen of ga je daar ook gewoon mee naar buiten?
Binnen? :? Ik rijd alleen maar buiten, gisteren waren ze wel wat wit van alle pekel maar kou had ik geen last van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:29
De vraag snap ik wel, zou er persoonlijk overdag niet mee naar buiten durven ;) .

Maar warme voeten hebben is natuurlijk ook wat waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Louislouislouis schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:31:
[...]
De vraag snap ik wel, zou er persoonlijk overdag niet mee naar buiten durven ;) .
Hoezo? Mis ik iets? :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:38
#stijlpolitie

Maar ja, heb je daar koude voeten voor over... Ik heb van die dikke BBB neoprene dingen, en meestal vind ik het al snel te warm / zweterig. Idem met handschoenen overigens; vrijwel nooit zin in.

[ Voor 25% gewijzigd door Morrar op 01-02-2021 10:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:34

Of

Vind je het erg dat ik mij niet verantwoordelijk wil maken voor een keuze uit deze twee?

Als je budget niet hoger is, je kan ook aan je conditie werken/genieten op je/een stadsfiets.

Mijn advies is: koop niets.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 15:06
Van het weekend ook heerlijk een stuk buiten gereden. Wel merk ik dat mijn overschoenen niet warm genoeg zijn. Over me vingers nog maar niet te spreken :(, Ooit een jaar of 5 geleden handschoenen gekocht, en net even opgezocht blijken ze tussen de 10-15 graden te voldoen. jajaja ik weet het. Heb alleen extreem snel koude vingers en winter vingers erbij is geen plezier.

Toch maar even voor echte winterhandschoenen kijken vanmiddag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 14:47
mhr-zip schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:02:
[...]

Vind je het erg dat ik mij niet verantwoordelijk wil maken voor een keuze uit deze twee?

Als je budget niet hoger is, je kan ook aan je conditie werken/genieten op je/een stadsfiets.

@Eärwen
Komt misschien wat lullig over, maar is inderdaad wel zo. Ik denk dat je op beide weinig echt lol gaat krijgen in het wielrennen en daardoor wellicht niet doorzet. Dan heb je sowieso geld weggegooid.

Ga je het ondanks de beperkte fietsen toch leuk vinden ga je al snel willen upgraden, maar dan zijn deze fietsen niet bepaald een goed startpunt voor en ga je toch weer een andere fietsen willen kopen en heb je ook niet echt goede investering gedaan. Tenzij je deze fiets misschien als woon-werk of winterfiets kan aanhouden o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
tinusterror schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:15:
Van het weekend ook heerlijk een stuk buiten gereden. Wel merk ik dat mijn overschoenen niet warm genoeg zijn. Over me vingers nog maar niet te spreken :(, Ooit een jaar of 5 geleden handschoenen gekocht, en net even opgezocht blijken ze tussen de 10-15 graden te voldoen. jajaja ik weet het. Heb alleen extreem snel koude vingers en winter vingers erbij is geen plezier.

Toch maar even voor echte winterhandschoenen kijken vanmiddag.
Ze zijn helaas nu uitverkocht, maar ik heb 3-4 weken geleden deze gekocht:
https://www.futurumshop.n...shandschoenen-zwart.phtml

Zeer fijne handschoenen en gisteren totaal geen koude handen gehad, eerder iets te warme handen.. :+
Misschien dat ze snel terugkomen op voorraad, en anders kijken of iemand anders ze ook verkoopt..
Mantel heeft ze nog op voorraad zie ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:49
mhr-zip schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:02:
[...]

Op basis van hoe ik er nu tegen aan kijk zou ik jou wel gelijk geven, maar als ik kijk hoe ik begonnen ben (een te kleine 2e hands instapmodel racefiets) dan is het misschien niet eens zo heel veel anders. En op die fiets heb ik het toch 2 jaar volgehouden 8)7 En voor dezelfde prijs weer kunnen verkopen.

Maar het feit dat ik zeg dat ik het daar 2 jaar op volgehouden heb, zegt dan ook wel weer genoeg. ;) Ik zou liever iets langer doorsparen en iets hoger instappen. Maar dat komt misschien ook omdat ik met die instapmodellen van de Decathlon niet zulke goede ervaringen heb (zie dat regelmatig met MTB training van de jeugd).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Haha, @havana over de Wandel Hooligan. Alsof hij in mijn hoofd mee zat te kijken met de afgelopen 2 weekenden als hoogte(/diepte)punt.

Nu was ik zelf toevallig ook aan het fietsen rondom de Posbank en rondom Utrecht incl. Bilthoven (nieuwe vakjes scoren yo). Daarmee zit je dan ook wel in het epicentrum van deze uitbraak, maar ook in het Lingebos hier om de hoek staan nu ieder weekend meer auto's dan bomen. Mensen die je anders nooit ziet bijten al dat je er niet mag fietsen terwijl ik nog niet eens in het bos ben, maar op de fietspaden daar om heen (als ik 20 wandelaars in een straal van 100m zie dan snap ik zelf ook wel dat het geen zin heeft).

[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 01-02-2021 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
nomar109 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:24:
Wat kun je doen tegen die pekel op de weg? Fiets flink in de was zetten, zou dat een beetje helpen?
Achteraf met veel water afspoelen, zout lost op in water. Met alleen een doekje blijft het nog overal tussen zitten.
verstappen33 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:50:
Ik heb ook de BBB overschoenen en waren idd net iets te koud gisteren...
Vorige ritjes waren net boven het vriespunt en had ik eigenlijk geen last...

Misschien gewoon 2 paar sokjes aan wanneer het weer rond het vriespunt of er net onder zit..
Ik heb deze sokken gekocht, beste kleding investering van 2020 (ik heb namelijk al heel veel kleding :+ ).
verstappen33 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:19:
[...]

Zeer fijne handschoenen en gisteren totaal geen koude handen gehad, eerder iets te warme handen.. :+
Misschien dat ze snel terugkomen op voorraad, en anders kijken of iemand anders ze ook verkoopt..
Die heb ik ook, fijne handschoenen. Heb ze een maatje groter gekocht, kan er mooi een liner in. Heb je nog een groter temperatuurbereik.
wisselwerking schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:23:
[...]

Op basis van hoe ik er nu tegen aan kijk zou ik jou wel gelijk geven, maar als ik kijk hoe ik begonnen ben (een te kleine 2e hands instapmodel racefiets) dan is het misschien niet eens zo heel veel anders. En op die fiets heb ik het toch 2 jaar volgehouden 8)7 En voor dezelfde prijs weer kunnen verkopen.

Maar het feit dat ik zeg dat ik het daar 2 jaar op volgehouden heb, zegt dan ook wel weer genoeg. ;) Ik zou liever iets langer doorsparen en iets hoger instappen. Maar dat komt misschien ook omdat ik met die instapmodellen van de Decathlon niet zulke goede ervaringen heb (zie dat regelmatig met MTB training van de jeugd).
Als ik advies moest geven tussen het volgende:

Een te kleine 2de hands racefiets van marktplaats

Of

Een nieuwe van de Decathlon van minder dan €500,-

Dan adviseer ik: koop niet die van Decathlon.

------

Als je morgen wilt gaan voetballen en je hebt geld voor een paar Crocs of balletschoenen. Wat wil je dan horen? Dat het een goed idee is? Dan is mijn advies, ieder paar 2de hands afgetrapte nikes van een maat te groot of te klein is waarschijnlijk een betere keus.
Ypuh schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:29:
Haha, @havana over de Wandel Hooligan. Alsof hij in mijn hoofd mee zat te kijken met de afgelopen 2 weekenden als hoogte(/diepte)punt.

Nu was ik zelf toevallig ook aan het fietsen rondom de Posbank en rondom Utrecht incl. Bilthoven (nieuwe vakjes scoren yo). Daarmee zit je dan ook wel in het epicentrum van deze uitbraak, maar ook in het Lingebos hier om de hoek staan nu ieder weekend meer auto's dan bomen. Mensen die je anders nooit ziet bijten al dat je er niet mag fietsen terwijl ik nog niet eens in het bos ben, maar op de fietspaden daar om heen (als ik 20 wandelaars in een straal van 100m zie dan snap ik zelf ook wel dat het geen zin heeft).
Ook bizar dat we met ze alle naar hetzelfde punt willen. Er zijn zelfs bij mij in de buurt genoeg mooie natuurgebieden op zelfs voor leken fietsafstand. Maar die kent het Netflix volk niet, dus pakken ze de auto naar iets bekends.

[ Voor 17% gewijzigd door mhr-zip op 01-02-2021 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
@Eärwen, ik deel hier de mening van @mhr-zip. Het voelt een beetje in beide gevallen als zonde-geld. We zijn allemaal ergens begonnen natuurlijk, maar ik denk dat het niet onmogelijk is om voor een dergelijk budget, een leuke tweede hands instapper te vinden met specificaties waar je zonder probleem nog 2 jaar lang mee door kan gaan rijden. Deze 7-speed instappers voelen een beetje alsof je nieuw een 25 jaar oude fiets koopt. Het zal vast lekker lopen, maar bij het eerste heuveltje zal je al balen.

Zelfs in deze corona-we-willen-allemaal-fietsen-tijd moet dat nog wel lukken tweedehands. Zoals eerder vermeld kan je voor 300 euro een prima hybride mtb kopen met een goedkoop triple, dan kan je proeven aan race (als je er smalle bandjes op gooit), "gravel" en mtb, en kan je het altijd nog ombouwen met een beetje extra geld. Als je geluk hebt, is er al iemand die de hybride zelf naar een compact of zo heeft omgebouwd. En anders, zijn de onderdelen voor de fiets wel lekker goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

Of

Ik had deze eerst ook op het oog maar ik heb besloten om door te sparen voor de RC520. Die kost wat meer, maar je hebt wel een stuk betere onderdelen zoals een set Shimano derailleurs en shifters, en TRP hydro-mechanische schijfremmen (dus hydraulische schijfremmen met een kabel).

https://road.cc/content/r...520-disc-road-bike-252475

Intussen ben ik een oud wrak op aan het lappen voor een paar honderd euro tot beater-bike, want voorlopig vind ik het toch te koud om te gaan rijden :P

[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 01-02-2021 12:29 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

MrBarBarian schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:52:
[...]

Hetzelfde stuk als altijd. Ongeveer 2/3 van de baan dus. Er is alleen sinds kort een café bij de uitgang waar veel jonge gezinnen op af komen. Daardoor een beetje drukker. En ik verbaas me nog steeds over dat slecht zichtbare hek.. Maar dat is een ander verhaal.

Van de zomer gaat ie vast weer dicht voor de zeldzamer vogeltjes ;)

[Afbeelding]
Een gave foto! Daar een koffietentje plaatsen snap ik wel, maar maakt het inderdaad ook weer drukker. Dat hek is echt doodeng daar mogen van mij wel wat rode linten aan. Eens kijken of voor de sluiting nog een stukje kan rijden daar. De laatste keer dat ik er was kon ik alleen dwars oversteken, wat nogal balen was want ik had gehoopt zo door te steken naar Soesterberg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Laatst online: 19:13
Mistraller schreef op maandag 1 februari 2021 @ 00:50:
De meeste lagers die ik hier tot nu toe geserviced heb waren cup conus. Nu weet ik dat ik bv in de achternaaf van enkele shimano wielen 9 kogels zitten standaard. Meer past ook niet. Maar je hebt ook de regel "vol min één". Houdt shimano zich daar niet aan?
Dat is een beetje een vuistregel waar ik me niet zo veel van aan trek. Het veiligst is om het empirisch te bepalen met schone onderdelen: stop zoveel mogelijk kogels in de cup en zet de conus op zijn plaats. Nu moet het zaakje netjes draaen zonder dat de kogeltjes allemaal tegen elkaar aan zitten. Probeer het ook eens met een kogel meer of minder en je ziet dan wel wat het beste is.
En dan wat ik me nog veel meer afvraag; kan je de baan van de kogels verplaatsen door minder kogels cq een andere maat te gebruiken? Ik vind het vaak zo jammer als door dat ene korrelige kogelbaantje in de cup, een heel wiel afgeschreven moet worden. Zijn veelal goedkope wieletjes waar een nieuwe naaf absoluut niet loont.

Pas geleden ook weer; toen begon mijn stokoude zwiftwiellager te kraken (wiel is tweedehands en gezien de holle remranden al hééél veel kilometers gemaakt). Dat heb ik nu opgelost door de conus glad te schuren/vijlen, maar dat is natuurlijk een botte oplossing. Maar een zwift wiel heeft niet zoveel krachten te verduren dus dat vond ik wel ok... Ook meer luiheid want ik wilde snel weer fietsen en geen conussen bestellen.

Als je het glimmende baantje op de cup/conus nou ergens anders heen kon duwen kan zo'n wiel zo weer 10k mee. Denk alleen wel dat je daardoor bij een achterwiel je derailleur moet verstellen omdat de conussen dichterbij of van elkaar af komen, maar dat is dan voor later zorg.
Waarbij ik wel de indruk heb dat vooral bij voorwielen de cup beschadigt en achter alleen de conus, en die is natuurlijk te vervangen :)
In het algemeen: goed ontworpen cups en conussen zijn voor één kogelmaat ontworpen. Bij de juiste maat kogels staan de krachten loodrecht op het loopvlak van de cup en conus. De contactvlaken zijn gehard en geslepen. Voor zover ik weet zijn er ook geen standaarden voor cups of conussen. Elke fabrikant mag/moet zijn eigen onderdelen ontwerpen en maken.

Voor zover de theorie. Er zijn natuurlijk tal van creatieve en ambachtelijke manieren om versleten spullen op te lappen, sommige heb je hier zelf al genoemd; een gepitte conus kun je weer gladslijpen en er weer een mooi draaiend lager mee maken, maar als je de kogelbaan niet hardt zal het heel snel gaan slijten.
De vraag of het 'goed genoeg' is, is afhankelijk van je wensen en verwachtingen. Voor een showfietsje hoeft het geen probleem te zijn, maar als je met dat wiel een fietsvakantie wil gaan houden dan zou je teleurgesteld kunnen worden.

Ikzelf vind het ook leuk om te sleutelen en te prutsen, maar er is wel een grens. Als een goedkoop wieltje niet de moeite waard is om er een nieuwe naaf in te zetten, is het dan wel de moeite waard om nieuwe conussen te fabriceren met onzeker resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

DieAnder schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:03:

Ikzelf vind het ook leuk om te sleutelen en te prutsen, maar er is wel een grens. Als een goedkoop wieltje niet de moeite waard is om er een nieuwe naaf in te zetten, is het dan wel de moeite waard om nieuwe conussen te fabriceren met onzeker resultaat?
Nee joh, want een nieuwe naaf er in zetten betekent het wiel opnieuw spaken, en dat is te veel moeite. De lagers opnieuw slijpen is veel makkelijker toch? :P

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:15
verstappen33 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:19:
[...]

Ik heb deze toevallig net nog besteld bij Futurumshop (wel het laatste paar geloof ik). Maar mijn ervaringen met Futurumshop van de laatste tijd leren me dat ik pas geloof dat de bestelling echt goed gegaan is als ik het artikel daadwerkelijk in mijn handen heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 22:44
Zo, ik ben heel erg blij! Mijn Merida scultura 300 disk 2021 is binnen! Net een klein testrondje (nog geen km) en het gaat als een trein. Morgen het ligstuur monteren en hopelijk een echt rondje maken als de weg droog is. Ik heb nu al wel geleerd dat je goed warm aankleden een must is. Mijn god wat krijg je het snel koud. Erg blij met de aankoop en hopelijk volgen er veel plezierige kilometers. Vandaag is de fiets €50,- duurder geworden dan dat ik ervoor betaald heb.

Foto komt morgen als het ligstuur er op zit.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:31
Hebben meer mensen meegekregen dat Canyon de levering van alle nieuwe Aeroad's tijdelijk heeft stopgezet vanwege een productiefout in de zadelpen / klemconstructie?

Vind dit nogal wat, ik lees dat er mensen zijn die 3 keer een nieuw frame hebben gekregen maar nog steeds hetzelfde probleem hebben. Schijnbaar slijt de zadelpen al na een paar honderd km en als je ermee door rijd sloop je je frame.

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://weightweenies.starbike.com/forum/download/file.php?id=88991&mode=view

Meer info:
https://weightweenies.sta...63697&start=1230#p1644608

Uiteindelijk heeft Canyon toegegeven dat er iets mis is. Ben benieuwd hoe ze dit allemaal gaan oplossen maar dit gaat ze geld kosten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mhr-zip
stevens20 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:17:
Foto komt morgen als het ligstuur er op zit.
Dit is geen triatlonforum, foto van vandaag was ook goed geweest >:)
maxoss schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:51:
Ben benieuwd hoe ze dit allemaal gaan oplossen
Daar ben ik ook benieuwd naar. Dit is natuurlijk koren op de molen voor de Canyon-haters.

Dat er iets fout gaat is menselijk, hoe je het oplost is wel belangrijk.

[ Voor 41% gewijzigd door mhr-zip op 01-02-2021 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Requiem19 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:24:
Canyon lijkt overigens een redelijk probleempje te hebben met de nieuwe Aeroad.

Weightweenies draadje over de Aeroad staat vol met mensen die na 500km fietsen al een flink beschadigde seatpost hebben en veel gebruikers klagen ook over de speling die de seatpost heeft.

Canyon schijnt aan te geven dat ze aan het werken zijn voor een oplossing en van de lage beschikbaarheid Aeroad is nu bijna alles op 'notify' me gegaan.

Ziet er zo uit na 250km rijden bij iemand:

[Afbeelding]

https://weightweenies.sta...p?f=3&t=163697&start=1215
Zag het al ja, was gepost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:31
Ah, die had ik gemist. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
mhr-zip schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:52:
[...]

Mag dat niet nee? Ik vind het toch een stuk fijner en sneller fietsen. Er zijn wel heel veel stijl-protocollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
mhr-zip schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:52:
[...]

[...]

Daar ben ik ook benieuwd naar. Dit is natuurlijk koren op de molen voor de Canyon-haters.

Dat er iets fout gaat is menselijk, hoe je het oplost is wel belangrijk.
Ligstuur is ook lekker bij lange afstanden _/-\o_

@stevens20 Regels zijn om aan je laars te lappen, met uitzondering van regel #5

[ Voor 8% gewijzigd door wisselwerking op 01-02-2021 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:20
@stevens20 Leuke fiets! Maar een ligstuur op een "comfort" gerichte fiets?
€50,- verhoging valt nog mee. Cannondale heeft aan het begin van het jaar de prijs van veel fietsen met €200,- verhoogd en sinds afgelopen weekend is daar nog eens 5% bovenop gekomen. Onder het mom van gestegen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
stevens20 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:12:
[...]

Mag dat niet nee? Ik vind het toch een stuk fijner en sneller fietsen. Er zijn wel heel veel stijl-protocollen.
Van mij mag alles. Je had alleen niet met de foto hoeven wachten.

Trek je aub niet te veel aan van die stijl-protocollen.

Dat je je best doet om e.e.a. mooi te maken door matchende kleuren te zoeken etc. en bijv. niet te veel schreeuwende logo's (waar ik persoonlijk niet zo van houd). Dat kan ik dan wel weer waarderen.
Maar dat heeft niks te maken met hoeveel geld je er tegen aangooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
@wisselwerking "Regel 5: Houd je ten aller tijden aan de regels!" ???

@Oelske Ik heb heel erg getwijfeld of ik voor deze of voor de 400 zou gaan maar vond het prijsverschil toch wat groot. €400,- meer om dan 105 te hebben in plaats van Tiagra. Voor een eerste racefiets hoop ik dat dit goed genoeg is.

Ik ben een ligstuur gewend. Woonde altijd in een dorp en moest meerdere keren per dag 8km per rit maken door de weilanden. Dus daarom ook nu weer een ligstuur, ondanks dat het inderdaad een fiets is die gericht is op comfort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
@stevens20 Nee, "Harden The Fuck Up." > zie https://www.velominati.com/

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• stevens20
mhr-zip schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:22:
[...]

Van mij mag alles. Je had alleen niet met de foto hoeven wachten.

Trek je aub niet te veel aan van die stijl-protocollen.

Dat je je best doet om e.e.a. mooi te maken door matchende kleuren te zoeken etc. en bijv. niet te veel schreeuwende logo's (waar ik persoonlijk niet zo van houd). Dat kan ik dan wel weer waarderen.
Maar dat heeft niks te maken met hoeveel geld je er tegen aangooit.

Komt ie dan he!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3rTHev48itq0VlW8m5k76tIBBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JS8JpEpQm87AFI6BExringgq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 22-09 08:42
Mooie fiets, hoor [zeikmodus] alleen die SPD tra...pedalen detoneren met verder strakke fiets [/zeikmodus]

Ligsstuur gewoon doen natuurlijk, maar de esthetiek lijdt er wel onder, ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller

Of

ik sluit me geheel aan bij de anderen. Laat deze chinese spullen links liggen. En als je toch wilt, rij er niet te lang op en doe ze gauw weg als je wat beters wilt. Als je 400 euro upgrade in gedachten had, dan moet je gewoon tzt een andere (2e handse?) voor die 400 kopen. Hieraan upgraden kan vast, maar optimaal wordt het nooit.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Mistraller schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:54:
[...]

ik sluit me geheel aan bij de anderen. Laat deze chinese spullen links liggen. En als je toch wilt, rij er niet te lang op en doe ze gauw weg als je wat beters wilt. Als je 400 euro upgrade in gedachten had, dan moet je gewoon tzt een andere (2e handse?) voor die 400 kopen. Hieraan upgraden kan vast, maar optimaal wordt het nooit.
Als je die Decathlon over de drempel rijdt heb je al 50% afschrijving.
Bij een 27ste hands die voor jouw de verkeerde maat is, heb je niet 50% afschrijving in een dag, want het kan voor iemand anders wel de goede maat zijn. Dus kan die voor hetzelfde geld terug marktplaats op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
DieAnder schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:03:
Voor zover de theorie. Er zijn natuurlijk tal van creatieve en ambachtelijke manieren om versleten spullen op te lappen, sommige heb je hier zelf al genoemd; een gepitte conus kun je weer gladslijpen en er weer een mooi draaiend lager mee maken, maar als je de kogelbaan niet hardt zal het heel snel gaan slijten.
De vraag of het 'goed genoeg' is, is afhankelijk van je wensen en verwachtingen. Voor een showfietsje hoeft het geen probleem te zijn, maar als je met dat wiel een fietsvakantie wil gaan houden dan zou je teleurgesteld kunnen worden.

Ik vraag me sowieso af in hoeverre een conus van een goedkoop lager (uit een WR-H500) echt door-en-door gehard is. Het glad vijlen van die pitjes was niet meer dan 10 minuutjes werk (da's wat anders dan "fabriceren" :)) . Voor een zwift wiel kan dat in elk geval prima lijkt me. Maar is niet mijn eerste keus nee, om het zo te doen.
Een gereviseerd lagertje zou ik niet mee op vakantie nemen nee, maar tijdens 1 ritje met een blokkerend wiel stilstaan zal ook niet gebeuren. Als je bv met een andere maat kogels net naast de baan met pitjes een nieuw baantje draait, dan zal het lager mogelijk minder sterk zijn, maar de vraag is of dat erg is. We wegen hier thuis allemaal fors minder dan het maximale berijdersgewicht.

Voor vervanging van dergelijke budget wielen is een nieuwe naaf echt een slecht plan. Je moet de naaf rekenen, wellicht nieuwe spaken, en dan alle tijd die erin gaat zitten. (Mits je het überhaupt zelf kan; ik kan wel een breedteslag verwijderen, maar daar stopt het wel zo'n beetje, ik heb geen spaakspanningsmeter en ook geen wielrichter) Dan heb je een goeie naaf met nog altijd flubbervelgen. -O-
Op marktplaats staat het vol met budget (stock) wielen van mensen die vanaf de eerste kilometer carbon op hun nieuwe fiets hebben gezet.

Vervangen is natuurlijk het simpelste, beste, en snelste, maar hé! Ik ben een tweaker >:)

---------------

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

M'n Oakley fietscollectie wat aangepast, wat het was:
  • Radarlock met Black Iridium Polarized, Persimmon, Ruby Iridium Polarized en Clear.
  • Zwarte Jawbreaker met Ruby Iridium Polarized, Prizm Road, Black Iridium Polarized
  • Sutro met Prizm Road
Wat het is:
  • Radarlock met Black Iridium Polarized (niet op deze foto), Persimmon, Ruby Iridium Polarized en Clear
  • Zwarte Jawbreaker met Ruby Iridium Polarized, Black Iridium Polarized, Prizm Road en Prizm Trial
  • Rood/witte Jawbreaker met Chrome Iridium Polarized
*click voor groot*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAtQCBBAP2M0ZSWIJzOQ0wlg6BI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/La3BbjCvmfODa0Dl9k65ka7R.jpg?f=fotoalbum_tile

De Sutro verkocht want dat ding had ik eigenlijk nooit op. Lenzen wisselen, wat ik geregeld doe, was mogelijk maar zeker geen pretje. Daarbij was deze bril lomp groot - zelfs voor mijn dikke kop van 62 CM was het een gigantische unit - en staat hij m.i. veel te recht, als in: te verticaal op je gezicht. Uiteindelijk voor mij geen succes, helaas…
De Jawbreaker is absoluut mijn favoriete fietsbril, mooi formaat maar nog prima handelbaar. Goed geventileerde lenzen, eenvoudig lenzen wisselen, goede neusbrug die stevig vastgrijpt, verstelbare pootjes (kan je langer/korter maken voor betere grip); echt een prima fietsbril. Inmiddels/daarom ook een aantal lenzen voor deze bril in bezit:
  • Black Iridium Polarized, 9% lichtdoorlatend. De donkerste lens van Oakley, de go-to-lens voor extreem zonnige dagen. Gebruik hem niet vaak; 10-15 keer per jaar is veel. Maar als hij dan eens gemonteerd is: ongeëvenaard m.b.t. ‘rust aan de ogen’.
  • Chrome Iridium Polarized, 12% lichtdoorlatend. Heerlijke lens voor in de Jawbreaker, echt een spiegelfeest. Bijzonder neutraal, iets aan de donkere kant.
  • Ruby Iridium Polarized, 14% lichtdoorlatend. Boterzachte lens, rode basiskleur maar je ziet de wereld ietwat blauw (ja echt!), aardig contrastverhogend, niet te donker/licht. Als dit mijn enige lens zou zijn dan zou ik bij 60/100 ritten tevreden zijn.
  • Prizm Road, 20% lichtdoorlatend. Leuke lens voor in de winter, heb er de laatste maanden (oktober-nu) erg veel plezier van. Eerder niet zo te spreken over deze lens omdat hij veel te lichtdoorlatend is. Erg populaire lens onder wielrenners, bijna elke keer wanneer ik een Jawbreaker zie dan is deze uitgerust met Prizm Road. Zodra het zonnig wordt gaat hij weer in de la, voor nu echter prima.
  • Prizm Trial, 36% lichtdoorlatend. Sinds kort in bezit, prima lens voor in de bossen, daarbuiten totaal onbruikbaar. Geen full-retail voor betalen; 40-50 euro is een mooie prijs. Inmiddels de tweede Prizm lens die - in een zeer specifiek scenario - wel te hachelen is. Het moet geen trend gaan worden…
De Radarlock is ook wel een aardige bril voor op de fiets maar eigenlijk gebruik ik deze alleen op de ijsbaan. Voor fietsen is deze net iets te klein; een shield-model vind ik beduidend beter.
Twee/drie jaren geleden ook nog een Racing Jacket/Jawbone gehad, ook een heerlijke bril maar deze cadeau gegeven aan iemand die hem beter kon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Grin schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:09:
M'n Oakley fietscollectie wat aangepast, wat het was:
  • Radarlock met Black Iridium Polarized, Persimmon, Ruby Iridium Polarized en Clear.
  • Zwarte Jawbreaker met Ruby Iridium Polarized, Prizm Road, Black Iridium Polarized
  • Sutro met Prizm Road
Wat het is:
  • Radarlock met Black Iridium Polarized (niet op deze foto), Persimmon, Ruby Iridium Polarized en Clear
  • Zwarte Jawbreaker met Ruby Iridium Polarized, Black Iridium Polarized, Prizm Road en Prizm Trial
  • Rood/witte Jawbreaker met Chrome Iridium Polarized
*click voor groot*
[Afbeelding]

De Sutro verkocht want dat ding had ik eigenlijk nooit op. Lenzen wisselen, wat ik geregeld doe, was mogelijk maar zeker geen pretje. Daarbij was deze bril lomp groot - zelfs voor mijn dikke kop van 62 CM was het een gigantische unit - en staat hij m.i. veel te recht, als in: te verticaal op je gezicht. Uiteindelijk voor mij geen succes, helaas…
De Jawbreaker is absoluut mijn favoriete fietsbril, mooi formaat maar nog prima handelbaar. Goed geventileerde lenzen, eenvoudig lenzen wisselen, goede neusbrug die stevig vastgrijpt, verstelbare pootjes (kan je langer/korter maken voor betere grip); echt een prima fietsbril. Inmiddels/daarom ook een aantal lenzen voor deze bril in bezit:
  • Black Iridium Polarized, 9% lichtdoorlatend. De donkerste lens van Oakley, de go-to-lens voor extreem zonnige dagen. Gebruik hem niet vaak; 10-15 keer per jaar is veel. Maar als hij dan eens gemonteerd is: ongeëvenaard m.b.t. ‘rust aan de ogen’.
  • Chrome Iridium Polarized, 12% lichtdoorlatend. Heerlijke lens voor in de Jawbreaker, echt een spiegelfeest. Bijzonder neutraal, iets aan de donkere kant.
  • Ruby Iridium Polarized, 14% lichtdoorlatend. Boterzachte lens, rode basiskleur maar je ziet de wereld ietwat blauw (ja echt!), aardig contrastverhogend, niet te donker/licht. Als dit mijn enige lens zou zijn dan zou ik bij 60/100 ritten tevreden zijn.
  • Prizm Road, 20% lichtdoorlatend. Leuke lens voor in de winter, heb er de laatste maanden (oktober-nu) erg veel plezier van. Eerder niet zo te spreken over deze lens omdat hij veel te lichtdoorlatend is. Erg populaire lens onder wielrenners, bijna elke keer wanneer ik een Jawbreaker zie dan is deze uitgerust met Prizm Road. Zodra het zonnig wordt gaat hij weer in de la, voor nu echter prima.
  • Prizm Trial, 36% lichtdoorlatend. Sinds kort in bezit, prima lens voor in de bossen, daarbuiten totaal onbruikbaar. Geen full-retail voor betalen; 40-50 euro is een mooie prijs. Inmiddels de tweede Prizm lens die - in een zeer specifiek scenario - wel te hachelen is. Het moet geen trend gaan worden…
De Radarlock is ook wel een aardige bril voor op de fiets maar eigenlijk gebruik ik deze alleen op de ijsbaan. Voor fietsen is deze net iets te klein; een shield-model vind ik beduidend beter.
Twee/drie jaren geleden ook nog een Racing Jacket/Jawbone gehad, ook een heerlijke bril maar deze cadeau gegeven aan iemand die hem beter kon gebruiken.
Hoe zit het eigenlijk met de krasbestendigheid van die lenzen voor de jawbreaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Mistraller schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:08:
[...]
Ik vraag me sowieso af in hoeverre een conus van een goedkoop lager (uit een WR-H500) echt door-en-door gehard is. Het glad vijlen van die pitjes was niet meer dan 10 minuutjes werk (da's wat anders dan "fabriceren" :)) .
Nope.

Een echt gehard lager kan je "alleen" bewerken met wetsteen, slijpschijf of al je geluk heb een diamantvijl (snijbrander lukt ook trouwens >:) ).

Met een normale vijl hoor je op een echt lager echt niks uit te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Zoals bij alle Oakley lenzen: prima.
De Iridium lenzen zijn wel ietwat gevoeliger vanwege de Iridium-coating voor extra reflectie, i.e.: je ogen zijn onzichtbaar. Ik zou bijvoorbeeld geen Chrome Iridium lens in de Jawbreaker stoppen en vervolgens op de ATB springen voor een lange tocht door de bagger, daar is die Prizm Trail/Road lens voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
mhr-zip schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:42:
[...]

Nope.

Een echt gehard lager kan je "alleen" bewerken met wetsteen, slijpschijf of al je geluk heb een diamantvijl (snijbrander lukt ook trouwens >:) ).

Met een normale vijl hoor je op een echt lager echt niks uit te richten.
In een 'echt' lager liggen vervangbare babbitt shells :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Als je nog wat moois en exclusiefs zoekt:

https://link.marktplaats.nl/m1653451467

"Reden van verkoop; stopzetting van hobby". Many to follow! :)

Ik help je wel met in elkaar klussen!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
MrBarBarian schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:12:
[...]
Ik hou m'n kruit nog even droog, maar hoop idd tegen volgende winter toch wel wat moois tegen te komen.
Kan heel de zomer erover nadenken terwijl de gelegenheidsfietsers aan het afschrijven zijn 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:20

Het zal wel aan mij liggen, maar hier kan ik niet echt warm van worden. Dat Vision stuur past er imo ook niet lekker bij.
Daarentegen kwam ik laatst nog een Wilier Cento in de ramato kleurstelling tegen op marktplaats, wat een gave fiets :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Grin Wissel je die lensen ook echt regelmatig? Had laatst hier ook mijn groeiende Oakley collectie geshowd, maar de enige reden dat het er 3 zijn is omdat ik weiger lenzen te wisselen.

Hier dus een:
- Fire Iridium (16%). Veruit de fijnste lens die ik heb, maar voor de écht mooie zomerdagen (die 10-15x per jaar die je noemt) komt deze net iets tekort. Draag deze ook zo'n 60/100 ritten
- Prizm Trail (36%). Met 2 brillen is het vrij logisch dat ik deze de overige 40/100 ritten gebruik voor alles wat niet enigszins zonnig is. Ook een erg fijne lens, maar wel veel beperkter qua inzet. Eigenlijk niet geschikt om s'avonds in de herfst mee te rijden (te snel donker), op een regenachtige dag (ook te donker) of als zon zich afwisselt met bewolking (als het zonlicht er wel doorkomt is hij vaak weer te licht). Kortom in Nederland heb je er nog best wel vaak iets aan, maar er is altijd wel een lens die het beter doet. Voor een normale dag in het bos istie dan wel weer prima (waar hij ook voor bedoelt is), maar rij ik niet zo vaak
- Persimmons (61%). Op aanraden van @Grin deze maar erbij gekocht i.p.v. een clear lens. Bedoelt als vliegenvanger voor de bewolkte/regenachtige/schemerige dagen. Wat dat betreft lijkt dit me een betere aanvulling op de Fire Iridium dan de Prizm Trail door de bredere inzetbaarheid, maar nog niet in de praktijk getest.

Zou voor de volledigheid ook nog wel een Black Iridium erbij willen, maar vind de luxe van 2 en nu zelfs 3 brillen al heel wat.

Zag overigens van de week nog een collectie Oakley's voorbij komen en die vroeg €85 per stuk, waarvan sommige zelfs met de nodige krassen/beschadigingen. Adviesprijzen in de winkel liggen zo rond de €130-180 (afhankelijk van de lens), maar ik heb voor die van mij welgeteld €100 (nieuw), €25 (Fiets forum) en €30 (Marktplaats) betaald. Na de eerste 2 zo'n 8-10 jaar regelmatig gebruikt te hebben wel een keer een setje nieuwe originele lenzen in gezet a €70 per stuk. Het is met name die Iridium coating die loslaat, dus ben nu ook wel iets voorzichtiger met mijn brillen (als het eenmaal begint met afschuren is er geen houden meer aan).
MyrddinLXXIIX schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:19:
[...]

Ik hou m'n kruit nog even droog, maar hoop idd tegen volgende winter toch wel wat moois tegen te komen.
Kan heel de zomer erover nadenken terwijl de gelegenheidsfietsers aan het afschrijven zijn 8)
Probleem is een beetje dat fietsers (inclusief ikzelf) vaak denken dat ze goud in de schuur hebben staan. Denk persoonlijk dat het wel mee gaat vallen met de overload aan fietsen op Marktplaats komend jaar. Fietsen is gewoon een leuke hobby, je moet je er alleen toe zetten een keer te beginnen. Verder blijft de vraag ook nog wel ff (m'n zus als late majority komt nu pas op het idee, nu ze wat blogs gelezen heeft en ziet dat fietsen overal uitverkocht zijn).

Mogelijk dat er veel beginnersfietsen op MP komen door mensen die upgraden, maar verder denk ik dat de vraag en daarmee de prijzen wel hoog blijven.

[ Voor 23% gewijzigd door Ypuh op 01-02-2021 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:35
Ik denk ik de Bose tempo ga nemen

https://www.bose.nl/nl_nl...es/bose-frames-tempo.html

Ik wil per se muziek onderweg en moet toch een bril. Dan is dit wel handig. Een bril met een aftershockz is ook niet handig denk ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:46
Volgens mij kun je beter beide los aanschaffen, dan heb je best of two worlds. Met een aparte bril heb je 1001 mogelijkheden en kan je daarnaast earpods van diverse merken kiezen.
(Nog even los van het feit of het verstandig is om gedurende de hele rit muziek te luisteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Laatst online: 21-09 22:21
MrBarBarian schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:52:
[...]

ik verbaas me nog steeds over dat slecht zichtbare hek.. Maar dat is een ander verhaal. ]
Met slecht licht ben ik daar eens bijna tegenaan gereden. 🙂
In het broedseizoen is het gesloten. Zou je hier een ftp test kunnen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Ypuh Zeker worden de lezen geregeld gewisseld.
Daarom heb ik bewust twee type sportbrillen die via een speciaal mechanisme (Switchlock™) snel/eenvoudig lenzen laat wisselen. De enige bril die dat niet had, de Sutro, heb ik mede daarom verkocht. Ik vind het een vereiste voor een zeer goede (perfecte?) fietsbril. Lenzen wisselen moet snel/eenvoudig gaan, anders doe je het niet - ken mezelf een beetje...

De Fire Iridium is een hele mooie lens maar exact wat jij (ook) omschrijft: voor de echte zonnige dagen - daar waar je je gezicht zelfs (zou) moet(en) insmeren - volstaat hij niet. Een 9% lens zoals de Ice Iridium Polarized of een Black Iridium Polarized zal je zeker wat brengen. Helemaal wanneer je in buitenlands hooggebergte wil gaan fietsen. Let hierbij wel op de Polarized toevoeging; de non-polarized versie laat 1% meer licht door en biedt niet de rust van polarisatie.

Prizm Trail vind ik tot zover echt een lens voor in het bos. Daarbuiten is het m.i. in basis de ultieme compromis-lens; eigenlijk heb je er nooit wat aan (buiten de bossen). In de schemering veel te donker en met het kleinste beetje zon loop je te knijpen met de oogleden...
Maar wanneer je veel op de ATB zit en 2-3 keer per week door de bossen raast: zoek niet verder, must-have(!).

@418O2 Nog even los van het feit of je op de fiets moet zitten met muziek op. Het enige juiste antwoord is m.i.: nee, nee en nog eens nee. Hou je gehoor en gedachten bij het verkeer. <insert random krachtterm>
Neem zoals @EdwinW zegt: een goed zittende sportbril met een stel goed zittende oortjes. En ga daar niet mee wielrennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Anders heb ik 1 oordopje in en dat gaat na een tijdje wel vervelend doen. En met deze oplossing heb ik gewoon muziek in beide oren, maar hoor ik ook de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD33
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-03-2021
Hi allemaal. Ik heb onlangs een Wahoo Kickr Snap gekocht om binnen te fietsen. Nu wil ik zojuist voor de derde keer binnen gaan fietsen en wil ik de bijgeleverde skewer in het achterwiel plaatsen en hij knapt zo doormidden. Ik heb geen kracht gebruikt of iets geforceerd. De andere keren dat ik de skewer plaatste ging het heel gemakkelijk, maar nu bij het dichtdoen knapt hij af. Heeft iemand dit ook gehad? Het is een stalen skewer, ik snap er niets van.

Alvast bedankt voor het antwoorden.
Groeten,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Het handjevol keren dat ik oortjes in had op de fiets viel mij op dat ik meermaals schrok, net iets te laat reageerde op verkeer van rechts, van beide (muziek/verkeer) maar de helft meekrijg en nog talloze andere kleine dingetjes die het rijden negatief beïnvloeden en mij ook een onzeker gevoel gaven. Het ligt er ook aan waar je fietst. Bij Pieterburen of rondom Utrecht, maar in principe zou ik het iedereen afraden (en eenmaal zonder gewend mis je het ook niet).

Fietsen an sich is wat mij betreft al gevaarlijk genoeg, snel fietsen is extra gevaarlijk en snel fietsen met een beperking? Luisteren naar je omgeving -los van dat het je ook een zekere mate van rust geeft- is voor mij van essentieel belang om het zo veilig mogelijk te maken anders is niet de vraag of, maar wanneer er een keer iets gebeurd. Volgens mij geldt dat voor iedereen die veel fietst, je gaat geen volledig fietsleven vrij blijven van valpartijen/ongelukken, maar probeer de kans en potentiele schade dan wel te minimaliseren.

@Grin Ik heb precies dezelfde ervaringen (o.a. ook hooggebergte) en zo'n Black of Ice Iridium kan ik nog een keer overwegen, maar die Polarized lenzen zijn echt véél te duur.

@OMD33 Gewoon contact opnemen met waar je hem kocht en onder garantie claimen toch? Zou ondertussen gewoon lekker een nieuwe bestellen gezien de drukte bij de klantenservices momenteel.

[ Voor 11% gewijzigd door Ypuh op 01-02-2021 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Helemaal mee eens @Ypuh!

Voor wat betreft de polarisatie in Oakley lenzen, maar ook bij polarisatie in het algemeen: het is een veeeeeeel te dure optie die in geen enkele verhouding staat tot de productiekosten. Echt totaal gestoord om daar tientallen euro's extra voor te vragen; slaat nergens op. Het is de melkkoe van de brillenindustrie, laat dat maar aan Luxottica over; grootverdieners die menig brillenmerk hebben verprutst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w.l
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-05 23:40

w.l

Na installatie lijkt mijn 4iiii Precision 105 R7000 powermeter toch net niet voldoende clearance te hebben.

Kan ik deze spacer gebruiken om wat meer ruimte te krijgen tussen de crank arm en chain stay? Wheels Manufacturing Crank Spindle Spacer - 24mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärwen
Zou iemand me kunnen helpen met het vinden van een 2dehands fiets? Regio Herentals (België). Ik heb echt geen flauw idee naar wat ik moet kijken tussen alle duizenden modellen.. Budget max 300 (want moet nog fietsgerief kopen..)

[ Voor 12% gewijzigd door Eärwen op 01-02-2021 21:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:05
Eärwen schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:46:
Zou iemand me kunnen helpen met het vinden van een 2dehands fiets? Regio Herentals (België). Ik heb echt geen flauw idee naar wat ik moet kijken tussen alle duizenden modellen.. Budget max 300 (want moet nog fietsgerief kopen..)
Een aantal maanden doorsparen zou mijn advies zijn.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 22:58
w.l schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:42:
Na installatie lijkt mijn 4iiii Precision 105 R7000 powermeter toch net niet voldoende clearance te hebben.

Kan ik deze spacer gebruiken om wat meer ruimte te krijgen tussen de crank arm en chain stay? Wheels Manufacturing Crank Spindle Spacer - 24mm
Red je het dan wel? Hoeveel mm ruimte heb je nodig? Voor het mooie zul je aan de DS ook net zoveel spacers moeten gebruiken om alles gelijk te houden. Dat zal wel het een en ander voor je voorderrie betekenen en je kettinglijn.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:46
@w.l Dat is daar volgens mij niet voor bedoeld. Als je deze 4iiii recent hebt gekocht, zou je kunnen overwegen om te ruilen (met evt. bijbetaling) voor één van Stages (die zijn vlakker en daardoor meer clearance).
Nb. Momenteel is het -net als veel andere onderdelen- op dit moment knap beroerd met de beschikbaarheid van powermeters (i.i.g. voor Shimano).

[ Voor 24% gewijzigd door EdwinW op 01-02-2021 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 21:55

Galois

1811 - 1832

Klopt. Ik had eerst ook een 4iiii die nét niet paste. De Stages past goed.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

wow dat is een gave fiets zeg. Hopelijk geen kwetsuur als reden om te stoppen, want dit is geen beginnersfiets denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
w.l schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:42:

Shimano Hollowtech is niet echt gemaakt voor spacers. Als er nu geen ruimte is, dan kun je waarschijnlijk concluderen dat er ook geen spacers horen. Ga je die er wel tussen zetten dan komt de boel te strak te zitten en draai je je lagers kapot.

Raad inderdaad aan om naar een alternatief te zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Wow, dat stuur.... :X

Overigens, als je een fiets voor dat geld wilt verkopen, maak dan wat fatsoenlijke foto's. Het frame volledig recht in frame ( >:) ) bijvoorbeeld

[ Voor 18% gewijzigd door Smultie op 01-02-2021 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w.l
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-05 23:40

w.l

Ok, bedankt voor de reacties. Dan kijk ik naar een alternatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Smultie schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:47:
[...]

Wow, dat stuur.... :X

Overigens, als je een fiets voor dat geld wilt verkopen, maak dan wat fatsoenlijke foto's. Het frame volledig recht in frame ( >:) ) bijvoorbeeld
Misschien wil hij hem niet verkopen, maar moest hij op marktplaats van zijn partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 22:32

racoon

mooowwww

Iemand ervaring met Shimano rc701, ik wil deze aanschaffen, heb nu specialized mtb schoenen maat 43, moet ik bij Shimano ook maat 43 nemen?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Dat is een lastige vraag, geen idee hoe de specialized vallen en wat je voetlengte en breedte is en of de rc701 een match voor jouw voet is. Het is wel een toffe schoen!

Ik heb zelf de rc901 en heb eigenlijk precies de maat die ik "altijd"heb van schoenen. Dus het lijkt er niet op dat ze veel kleiner/groter zijn dan opgegeven.

Heb toen ook veel gepast; fizik, lake, northwave. Maar shimano zat voor mij het beste en ben erg tevreden met de schoen, zit goed, stijf genoeg en de double boa is handig. Had misschien ook voor de rc7 kunnen gaan, aangezien ik dacht dat ik het losser draaien van de boa veel zou gebruiken, maar dat valt wel mee, zou het waarschijnlijk niet missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
racoon schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 05:52:
Iemand ervaring met Shimano rc701, ik wil deze aanschaffen, heb nu specialized mtb schoenen maat 43, moet ik bij Shimano ook maat 43 nemen?
Ik heb in mijn specialized road schoenen maat 46 maar heb bij mijn nieuwe Shimano schoenen (xc701, mtb schoen) in maat 47. Normaal gesproken heb ik maat 45.

[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 02-02-2021 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 22:32

racoon

mooowwww

ZieMaar! schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:02:
[...]

Ik heb in mijn specialized road schoenen maat 46 maar heb bij mijn nieuwe Shimano schoenen (xc701, mtb schoen) in maat 47. Normaal gesproken heb ik maat 45.
Advies zou dus zijn maatje groter nemen?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Bij mij werkte dat. Ik heb overigens ook gewoon even mijn voet opgemeten en toen in de maattabellen gekeken, ik twijfelde ook enorm tussen 46 en 47.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiedjie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 21:23
Volgens mij is dat bij Shimano ook altijd het advies om een maat groter dan normaal te nemen toch? Voor de schoenen althans.

[ Voor 11% gewijzigd door djiedjie op 02-02-2021 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:04
RC701 heb ik, mijn advies is met Shimano schoenen: 1 maat naar boven afronden.

(zowel bij MTB, XC701, als Race, RC701, is dit voor mij het geval)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:57
Er is toch wel een maattabel van Shimano? Even de lengte van je voet opmeten en kijken waar je op uit komt. Op de site van Mantel kan je je voetlengte selecteren en komt automagisch de goede maat eruit rollen. Heb 'm voor mezelf even ingevuld en kom op 44 uit. Heb zelf S-Works Sub6 schoenen in maat 43. Maatje groter lijkt dus te kloppen.

Edit - Pro tip: Meet beide voeten op, ze zijn nooit even lang. Ik heb bijv. 26,3 om 26,5 cm.

[ Voor 6% gewijzigd door MaSw85 op 02-02-2021 08:56 ]

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:40
Hallo,

Als complete leek zou ik de Triban RC520 LTD van een maat mogen overkopen (maat L, ben zelf +- 1,85m)

Zijn er zaken waarop ik moet letten ?

Ik heb al wat research gedaan en het grootste minpunt aan deze fiets zijn de wielen. Blijkbaar is het bijna onmogelijk om de binnenband te vervangen, zijn ze zwaar en ook niet zo sterk.

Koop ik dan best een nieuwe set wielen voor deze fiets ? En zoja wat raden jullie aan ?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:13
@SmokingSig Ik denk dat het beste advies is: minder lezen, meer fietsen! Dit is geen hobby om theoretisch over na te denken, wel eentje om gewoon met beide handen vast te pakken :P Zorg dat je eerst de smaak te pakken krijgt, en daarna zal het voor jezelf wel duidelijk zijn of er een upgrade aldanniet nodig is.

Als nieuwkomer zal je sowieso nog een heleboel kosten moeten maken naast de fiets: kledij, schoenen, drinkbussen, etc.. Ik denk dat je beter investeert in een goede uitrusting ipv aan de fiets zelf te beginnen sleutelen. Een goede winterjack/shirt/bib zal je meer plezier opleveren dan andere wielen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:40
CyberThijs schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:40:
@SmokingSig Ik denk dat het beste advies is: minder lezen, meer fietsen! Dit is geen hobby om theoretisch over na te denken, wel eentje om gewoon met beide handen vast te pakken :P Zorg dat je eerst de smaak te pakken krijgt, en daarna zal het voor jezelf wel duidelijk zijn of er een upgrade aldanniet nodig is.

Als nieuwkomer zal je sowieso nog een heleboel kosten moeten maken naast de fiets: kledij, schoenen, drinkbussen, etc.. Ik denk dat je beter investeert in een goede uitrusting ipv aan de fiets zelf te beginnen sleutelen. Een goede winterjack/shirt/bib zal je meer plezier opleveren dan andere wielen :)
Haha oké, dat is inderdaad goed advies. Bedankt _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raznov
@SmokingSig, let op de bewegende delen, kettingbladen, crank, ketting. Dat zijn de onderdelen waar je mogelijk nog extra geld in moet gaan stoppen. Beetje afhankelijk hoe veel er mee gereden is (en waar en hoe).

@Eärwen, volgens mij zijn er ondertussen toch redelijk wat adviezen geweest? Wat heb je kunnen vinden daarop? Ik weet niet wat voor maat fiets je zoekt, want dat is ook best wel belangrijk.
Als ik kijk op de voor mij bekende 2e hands sites in BE, dan kom ik dit soort dingen tegen: https://www.2dehands.be/a...60-racefiets-te-koop.html
Allemaal leuk en aardig, maar voor deze prijzen is het net als bij marktplaats: Ga kijken, ga passen, en vraag na bij de verkoper wat er op en aan zit (want dat doen ze blijkbaar NOOIT in de advertenties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:25
w.l schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:53:
Ok, bedankt voor de reacties. Dan kijk ik naar een alternatief.
Ik heb de ring die van m’n Ultegra crank af kwam er als extra tussen gezet en toen had ik genoeg clearance op m’n Canyon. Scheelt een 2 millimeter nu en dat was voldoende voor mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:25

70000 euro voor een fiets betalen en er 4000 voor terug willen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ik heb zelf 44/45 en shimano (spd) schoenen mt 46.

---------------

Pagina: 1 ... 220 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).