@
Grin Wissel je die lensen ook echt regelmatig? Had laatst hier ook mijn groeiende Oakley collectie
geshowd, maar de enige reden dat het er 3 zijn is omdat ik weiger lenzen te wisselen.
Hier dus een:
- Fire Iridium (16%). Veruit de fijnste lens die ik heb, maar voor de écht mooie zomerdagen (die 10-15x per jaar die je noemt) komt deze net iets tekort. Draag deze ook zo'n 60/100 ritten
- Prizm Trail (36%). Met 2 brillen is het vrij logisch dat ik deze de overige 40/100 ritten gebruik voor alles wat niet enigszins zonnig is. Ook een erg fijne lens, maar wel veel beperkter qua inzet. Eigenlijk niet geschikt om s'avonds in de herfst mee te rijden (te snel donker), op een regenachtige dag (ook te donker) of als zon zich afwisselt met bewolking (als het zonlicht er wel doorkomt is hij vaak weer te licht). Kortom in Nederland heb je er nog best wel vaak iets aan, maar er is altijd wel een lens die het beter doet. Voor een normale dag in het bos istie dan wel weer prima (waar hij ook voor bedoelt is), maar rij ik niet zo vaak
- Persimmons (61%). Op aanraden van @
Grin deze maar erbij gekocht i.p.v. een clear lens. Bedoelt als vliegenvanger voor de bewolkte/regenachtige/schemerige dagen. Wat dat betreft lijkt dit me een betere aanvulling op de Fire Iridium dan de Prizm Trail door de bredere inzetbaarheid, maar nog niet in de praktijk getest.
Zou voor de volledigheid ook nog wel een Black Iridium erbij willen, maar vind de luxe van 2 en nu zelfs 3 brillen al heel wat.
Zag overigens van de week nog een collectie Oakley's voorbij komen en die vroeg €85 per stuk, waarvan sommige zelfs met de nodige krassen/beschadigingen. Adviesprijzen in de winkel liggen zo rond de €130-180 (afhankelijk van de lens), maar ik heb voor die van mij welgeteld €100 (nieuw), €25 (Fiets forum) en €30 (Marktplaats) betaald. Na de eerste 2 zo'n 8-10 jaar regelmatig gebruikt te hebben wel een keer een setje nieuwe originele lenzen in gezet a €70 per stuk. Het is met name die Iridium coating die loslaat, dus ben nu ook wel iets voorzichtiger met mijn brillen (als het eenmaal begint met afschuren is er geen houden meer aan).
Probleem is een beetje dat fietsers (inclusief ikzelf) vaak denken dat ze goud in de schuur hebben staan. Denk persoonlijk dat het wel mee gaat vallen met de overload aan fietsen op Marktplaats komend jaar. Fietsen is gewoon een leuke hobby, je moet je er alleen toe zetten een keer te beginnen. Verder blijft de vraag ook nog wel ff (m'n zus als late majority komt nu pas op het idee, nu ze wat blogs gelezen heeft en ziet dat fietsen overal uitverkocht zijn).
Mogelijk dat er veel beginnersfietsen op MP komen door mensen die upgraden, maar verder denk ik dat de vraag en daarmee de prijzen wel hoog blijven.
[
Voor 23% gewijzigd door
Ypuh op 01-02-2021 19:12
]