verstappen33 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:05:
Vraagje voor de kenners..
Ik ben heel voorzichtig aan het rondkijken naar wat fietsen om zo een short listje te maken..
Aankoop zal waarschijnlijk volgend jaar rond deze tijd worden.
Ik zie mezelf niet als een echte racer, maar meer als een endurance fietser, lekker lange afstanden fietsen op een lekker tempo, ipv zo hard mogelijk gaan op bijvoorbeeld een tijdrit fiets..
Ook qua afstanden vind ik het leuk om 100+ tochten te maken..
Dus enige comfort vind ik belangrijker dan helemaal plat op de fiets te moeten liggen..
Modellen selecteren zal denk ik het probleem niet zijn, maar wat ik mij afvraag is hoe kies je nu de juiste fiets?
Ik ben zelf 3 jaar geleden uit mijn eigen begonnen en heb dus zelf ook een bepaalde houding aangeleerd op de fiets.. Fietsenmaker heeft toen op het oog wat dingen afgesteld, maar ik merk af en toe toch wat "probleempjes". Zoals een zere onder rug, of pijntjes in de nek..
Gelukkig komen die pijntjes niet gelijk opzetten, maar na 2-3 uur fietsen..
Ik zit te denken om een bikefitting te doen voor de aanschaf van een nieuwe fiets om zo ook de goede maten en geometrie bij mijn lichaam te vinden.
Maar hoe bepaal je nu een goede houding voor op je nieuwe fiets?
Kan iemand mij meer wat meer vertellen over hun ervaringen?
Mijn doelstellingen/vragen:
- Fiets die bij mijn doelstellingen past (lange tochten zonder lichamelijke klachten).
- Correcte fietshouding aannemen (ik heb namelijk geen idee of ik nu goed zit)..
- En waar op te letten bij het aanmeten van een aangepaste houding? Ik kan me voorstellen dat je niet gelijk comfortabel zit, en je eerst moet wennen.. En hoelang trek je hiervoor uit?
- Zadelfitting. ik heb het idee dat er fijnere zadels op de markt zijn dan waar ik nu op fiets, bij een bikefitting kun je ook vaak een zadelfitting doen, in hoeverre krijg je advies in welke type/modellen zadels het beste bij jou doelstellingen passen?