Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 217 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 20:19
Grin schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:43:
Ik heb jaren aan Yoga gedaan - twee keer per week - en het hielp mij om daadwerkelijk leniger/soepeler te worden. Een stukje onderhoud van je lichaam; kan het echt iedereen aanraden. Wanneer de lockdown weer soepeler wordt/verdwijnt ga ik het weer eens oppakken.
En nog steeds heb je spacers O-) I'll pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:08

Grin

Ride si sapis.

Met twee keren per week en een goede instructrice heb je na 1,5-2 maanden echt resultaat. Anyway, back to cycling... :)

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:30
Met een goede instructrice wil ik ook wel yoga'en ja, maar dan krijgt 'ik voel me zo stijf' ook een heel andere betekenis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
De ene dag raak ik met mijn vingers de grond, en de andere dag kom ik tot halverwege mijn schenen.

Het is wel een oefening die ik regelmatig probeer te doen, mijn bekken is niet echt soepel. Heb met fietsen ook regelmatig onderrugklachten. Een volgende fiets zal 99% zeker een endurance worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-09 18:46

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ypuh schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:09:
Met een goede instructrice wil ik ook wel yoga'en ja, maar dan krijgt 'ik voel me zo stijf' ook een heel andere betekenis.
Insert Duits p*rn*melodietje uit de jaren '80.

Anyway, Ook al vaak gedacht al stretching en wat yoga na een sessie op de rollen.
Ik ben al zover dat er al een (onaangeroerd) yogamatje ligt :+
Het ontbreekt me gewoon aan kennis. én ik ben ook een massa's stijve plank na een sessie op de rollen, dus de meeste instructievideo's zijn ver boven mijn niveau. "dan raken we nu de grond aan met onze handpalmen terwijl we de benen gestrekt houden." Wat denk je van ik probeer mijn knie aan te raken met één vingertop? Das ook goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:03
Ik zal wel korte armen hebben dan. Ik kom niet eens in de buurt van de grond (volgens het liniaaltjes hadden mijn vingertoppen nog 17 centimeter te gaan toen de pijn in mijn knieën ondraaglijk werd). Dus volgens mij ben ik meer bull dan chameleon; maar ik rijd wel zonder problemen op een TCR zonder spacers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-08 02:13
Joindry schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:14:
[...]

Ik ben al zover dat er al een (onaangeroerd) yogamatje ligt :+
Idem, vloer blijft netjes schoon als de fiets erop staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:42
Grin schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:50:
Met twee keren per week en een goede instructrice heb je na 1,5-2 maanden echt resultaat. Anyway, back to cycling... :)
Om 'm nog even aan te zwengelen én fietsgerelateerd te houden: Merk je wel echt profijt? Ik moet van de fysio en bikefitster (2 losse personen) rekken omdat het anders spanning geeft op mijn bovenlichaam. Ik heb korte hamstrings en quadriceps, waardoor ik met rekken net iets dieper zou kunnen gaan zitten dan dat ik nu zit (nu zit ik bijna als in een relaxstoel aldus de bikefit).

Bovengenoemde spiergroepen rekken lukt me nog wel 2x in de week (max), maar dan houdt het wel op. Dus opzich lijkt Yoga me wel een nuttige toevoeging, naast de corestability (die mijn nek en rug weer in pijnvrij houdt). Maar hoe te beginnen, heb ik dus geen idee van.

Hier overigens 26 jaar, 1m79, BBL van 84 en kom halverwege mijn schenen als ik de vloer probeer aan te raken :9

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-09 19:15
Stufferdt schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:40:
[...]

Om 'm nog even aan te zwengelen én fietsgerelateerd te houden: Merk je wel echt profijt? Ik moet van de fysio en bikefitster (2 losse personen) rekken omdat het anders spanning geeft op mijn bovenlichaam. Ik heb korte hamstrings en quadriceps, waardoor ik met rekken net iets dieper zou kunnen gaan zitten dan dat ik nu zit (nu zit ik bijna als in een relaxstoel aldus de bikefit).

Bovengenoemde spiergroepen rekken lukt me nog wel 2x in de week (max), maar dan houdt het wel op. Dus opzich lijkt Yoga me wel een nuttige toevoeging, naast de corestability (die mijn nek en rug weer in pijnvrij houdt). Maar hoe te beginnen, heb ik dus geen idee van.

Hier overigens 26 jaar, 1m79, BBL van 84 en kom halverwege mijn schenen als ik de vloer probeer aan te raken :9
Ik heb geen ervaring met yoga - hoewel ik dat wel graag zou toevoegen aan mijn routine - maar wel met rekken. Ik doe elke avond 3 rekoefeningen - quad stretches, hamstrings en grote bilspier. Ik heb een jaar geleden last gehad van een overbelaste hamstring, en die overbelasting is in ieder geval weg. Zelf merk ik echt dat het rekken een groot verschil maakt in de stijfheid in de spieren en pezen. Qua flexibiliteit vind ik het lastiger te zeggen, vorig jaar een bikefit gedaan en dat heeft ook wel wat effect gehad natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Er is geen overtuigend bewijs dat rekken/strekken prestatieverhogend werkt. Ongetwijfeld is dat er voor yoga ook niet. Maar yoga is meer dan een lichamelijke oefening. 15 minuutjes per dag de tijd nemen om naar je lichaam en geest te luisteren kan zeker geen kwaad.

Sporten is lang niet alleen een lichamelijke bezigheid.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Stufferdt Daarom is goede begeleiding ook zo belangrijk, want Yoga en Yoga zijn twee totaal verschillende dingen. Ja, dat staat d'r echt. Je hebt zoveel verschillende vormen: actief, rustgevend, met geiten, klankschalen, stoplichten, kernonderzeeërs(?) en god weet wat nog meer. Ik had een hele goede praktische ingestelde instructrice zonder onzin en lekker met beide benen op de grond, figuurlijk dan. Hield het midden tussen actief en rustgevend; echt uitstekend.
Een lekker loszittende broek, t-shirtje aan en doe eens een proefles bij jou in de buurt. Zijn tegenwoordig genoeg mannen die aan Yoga doen, het is echt niet meer zoals 10-20 jaren geleden, gelukkig maar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:18
Als je in een net iets te strak pakje gaat rondfietsen mag je niet zeiken dat Yoga niet voor kerels is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
Grin schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:00:
@Stufferdt Daarom is goede begeleiding ook zo belangrijk, want Yoga en Yoga zijn twee totaal verschillende dingen. Ja, dat staat d'r echt. Je hebt zoveel verschillende vormen, actief, rustgevend, met geiten, klankschalen, stoplichten, kernonderzeeërs(?) en god weet wat nog meer. Ik had een hele goed praktische ingestelde instructrice zonder onzin en lekker met beide benen op de grond, figuurlijk dan. Hield het midden tussen actief en rustgevend; echt uitstekend.
Een lekker loszittende broek, t-shirtje aan en doe eens een proefles bij jou in de buurt. Zijn tegenwoordig genoeg mannen die aan Yoga doen, het is echt niet meer zoals 10-20 jaren geleden, gelukkig maar.
Dat vind ik er ook wel weer lastig aan. Moet wel een beetje een geschikte instructrice/instructeur hebben, omdat je anders een klasje met figuurlijke geiten hebt.
The__Dude schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:46:
[...]

Ik heb geen ervaring met yoga - hoewel ik dat wel graag zou toevoegen aan mijn routine - maar wel met rekken. Ik doe elke avond 3 rekoefeningen - quad stretches, hamstrings en grote bilspier. Ik heb een jaar geleden last gehad van een overbelaste hamstring, en die overbelasting is in ieder geval weg. Zelf merk ik echt dat het rekken een groot verschil maakt in de stijfheid in de spieren en pezen. Qua flexibiliteit vind ik het lastiger te zeggen, vorig jaar een bikefit gedaan en dat heeft ook wel wat effect gehad natuurlijk.
Maar rek je dan na het sporten en helpt het tegen de stijfheid tgv het sporten, of ook de algehele stijfheid in je lichaam?
MrBarBarian schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:51:
Er is geen overtuigend bewijs dat rekken/strekken prestatieverhogend werkt. Ongetwijfeld is dat er voor yoga ook niet. Maar yoga is meer dan een lichamelijke oefening. 15 minuutjes per dag de tijd nemen om naar je lichaam en geest te luisteren kan zeker geen kwaad.

Sporten is lang niet alleen een lichamelijke bezigheid.
Dat is ook zeker een goed punt ja, het is meer dan enkel stretchen. Merendeel van de profs doet aan enige vorm van Yoga en/of stretchen volgens mij (Kruijswijk in combinatie met zon mindfullness app meen ik), dus het zal wel iets doen denk ik dan maar :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-09 19:15
Stufferdt schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:09:

Maar rek je dan na het sporten en helpt het tegen de stijfheid tgv het sporten, of ook de algehele stijfheid in je lichaam?
Ja, ik rek ook na het sporten inderdaad. Ik merk het verschil zeker na een kort-intensieve training, dan bouwen zich afvalstoffen op en door het rekken stimuleer je ook de doorbloeding (en dus het afvoeren van die afvalstoffen). De oefeningen die ik standaard doe focussen zich op de spiergroepen die ik ook veel gebruik tijdens het sporten, dus algehele stijfheid pakt het niet direct aan denk ik. Dan zou ik eerder denken aan bijvoorbeeld nek en schouders rekken voor iemand die kantoorwerk doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:18
stevens20 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:49:
Dank voor de tips.
De schijfremmen is, wat ik zo begrijp, lood om oud-ijzer. Op internet lees ik dat schijfremmen gedoseerder en krachtiger remmen mogelijk maakt maar bij slecht weer geluid maken. Schijven zijn duurder in aanschaf maar wel goedkoper in onderhoud en de wielen slijten niet door het remmen. Verder werd dit met een knipooggezegd, het lijkt me sterk dat ik niet mee mag met de zadeltasjes.

Ik zit op de site van Stevens te kijken en zie daar, wanneer ik niet naar schijfremmen kijk aanzienlijk goedkopere modellen met 105 aandrijving. Uit jullie reacties merk ik dat ik, beginner dat ik ben, het verschil niet ga merken tussen 105 en ultegra.

Een model als: Stelvio €1319,-
Of de Aspin "custom": custom.stevensbikes.de/my/sLtxZc (hyperlink werkt niet) €1529,-
Zijn echt een heel stuk goedkoper maar hebben fatsoenlijke afmontage. Zouden dit goede fietsen zijn, mits snel leverbaar? Of ga ik nu echt een paar classes omlaag?
Nee, 105 en ultegra ga je niet merken. Is vooral placebo effect omdat het erop staat. Ook zal je vaak zien dat niet alles Ultegra is, dan stoppen ze stiekem een tiagra Grade bottombracket in je fiets of zo. Ook daar merk ik overigens niks van ;) (op mijn Scott Addict 20)
Let ook op dat je niet puur op schijfjes focussed en dan thuiskomt met mechanische schijfremmen. Dat is echt niks. Hydraulisch en anders velgrem.
Nutterd schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:26:
[...]

ik heb nooit gereageerd op schrijfrem/velgrem discussies omdat ik geen ervaring heb met velgrem maar ik heb in korte tijd best wel wat ervaring met kapotte fietsen, kapotte banden en zelfs een flinke valpartij :+ maar mijn schijfremmen maken echt vrijwel nooit lawaai, op de racefiets sowieso niet aangezien die alleen met stralend weer buitenkomt maar op de gravelbike en op de mountainbike (ik hoop dat hij een goed leven heeft bij iemand anders O+ ) maken ze wel eens lawaai als ik door een plas gereden ben maar 30 seconden later is het weer stil...

ik ben echt allergisch voor geluidjes,tikjes en rammeltjes op de fiets maar bijvoorbeeld ook een auto kan ik daar helemaal knettergek van worden dus zou het echt wel eerlijk toegeven als het wel zo is...

nu ben ik bang dat hij bij een eventuele forum meet de hele dag met herriemakende schijfremmen rondfietst :X
Ik stoor me zelf soms wel aan her rijden op een ietswat zanderig, nat wegdek. kkrrrgggg...zing, zing... even remmen en het is weg, dat klopt. Maar het is een geluid waar ik heel erg aan moest wennen tov de velgremmer.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Ypuh schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:09:
Met een goede lekkere instructrice wil ik ook wel yoga'en ja, maar dan krijgt 'ik voel me zo stijf' ook een heel andere betekenis.
Fixed it.
Grin schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:50:
Fiets gerelateerde stretch oefeningen zijn in mijn ogen interessanter, dan de zoveelste schrijfremmen discussie.

Ik denk dat flexibiliteit en core-strength sowieso onderschat worden.

Qua yoga kunnen de lekkere wijven, mentalhealth en coke :+ wat mij betref achterwege blijven (althans in dit topic O-) ).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:24
Ypuh schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:09:
[...]
Voor het overgrote deel van de kopers geldt dat ze vaak kijken naar wat ze mooi vinden, vervolgens kijken naar de afmontage en als laatste naar de maat o.b.v. lichaamslengte. Dat laatste zegt eigenlijk niets. Een maat 54 kan bij het ene merk wel 2-3cm groter zijn dan een maat 54 bij een willekeurig ander merk. Ook binnen een merk heb je vaak 3 of meerdere verschillende lijnen zoals Specialized met de Venge/Tarmac, Roubaix en Diverge of Trek met de Madone, Emonda en Domane (wat overigens acroniemen zijn) en Giant met hun Propel/TCR en Defy.
En ook 54cm binnen een merk zegt niets idd.
Gewoon kijken naar stack en reach van frames.

Zo heb ik een Trek Emonda van 54cm, h2 geometry dus hogere balhoofdbuis zegmaar.
En van de Domane heb ik een 58cm, h1 geometry dus kwa balfhoofdbuis ongeveer zelfde lengte.
En met lengte stuurpen/reach stuur kan je spelen voor de daadwerkelijke reach.
Reach van stuur kan zo 2cm schelen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
mhr-zip schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:05:
[...]

Fixed it.

[...]

Fiets gerelateerde stretch oefeningen zijn in mijn ogen interessanter, dan de zoveelste schrijfremmen discussie.
Door op de juiste manier te stretchen kun je wel al fietsend bij je zadeltasje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:25
Tegenwoordig ben ik zo'n stijve hark dat ik niet eens meer al rijdend mijn spd-sl pedalen kan stellen. Misschien ook maar eens tijd voor yoga.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwEld2Wee8TZJVWS9Y3Y1ZOW3XM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4gXqeECry3l9w8gcIozeYVga.jpg?f=user_large

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 22:44
Ik heb wat advies gevraagd en kreeg een Merida aangeprezen.
Een mooie instap fiets met een niet al te sportieve houding en prima schakelmateriaal voor een beginner. Er werd aangegeven dat ik altijd op kan schalen naar een 105 of ultegra op dit frame.
Het prijskaartje is ook héél wat vriendelijker en ik heb jullie tips meegenomen.

https://www.12gobiking.nl/merida-scultura-300-disc-2021

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
stevens20 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:27:
naar een 105 of ultegra op dit frame.
Dat kan wel op dit frame, maar moet je wel alles in 1 keer doen. Dit is namelijk 10 speed, en 105/ultegra/DuraAce zijn 11 speed. Bij 11 speed kan je ook onderdeel voor onderdeel upgraden.

Niet dat Tiagra of deze fiets slecht is.
Ik zou ook niet naar de laatste euro kijken, dat je dit voorjaar al kan fietsen is ook wat waard.

Een vriend van mij heeft deze ook (velgrem met 105), wat mij wel opviel is hoe vaak hij lek rijdt met de standaard banden. Misschien gelijk wat betere banden er op voor een paar tientjes, binnenbanden zijn ook niet gratis.

[ Voor 29% gewijzigd door mhr-zip op 27-01-2021 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Voor wie nog een mooie disc wielset zoekt; Hopmans biedt de Zipp 303S aan voor slechts €769. Let wel: het S model, dus hookless/tubeless en disc only, de budget versie van de Firecrest-serie. 25mm interne breedte, dus past ook niet in iedere fiets/band combinatie.

Zo'n €300 goedkoper dan alle andere aanbieders en met levenslange garantie. Voor zulke prijzen vraag ik me af waarom iemand ooit nog een Chinese set zou importeren. Zou bijna een setje kopen en op voorraad leggen, wetende dat ik er ooit ook aan moet geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Ypuh schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:42:
Voor wie nog een mooie disc wielset zoekt; Hopmans biedt de Zipp 303S aan voor slechts €769. Let wel: het S model, dus hookless/tubeless en disc only, de budget versie van de Firecrest-serie. 25mm interne breedte, dus past ook niet in iedere fiets/band combinatie.

Zo'n €300 goedkoper dan alle andere aanbieders en met levenslange garantie. Voor zulke prijzen vraag ik me af waarom iemand ooit nog een Chinese set zou importeren. Zou bijna een setje kopen en op voorraad leggen, wetende dat ik er ooit ook aan moet geloven.
Wel nice natuurlijk maar 25mm intern is wel vors! Met 25mm bandjes kom je dan vrij breed uit en dan nog alleen tubeless. Wel goede prijs! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Ypuh schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:36:
[...]

Die Tacx wieltjes zijn inderdaad fijn, al slijten die ook gewoon natuurlijk. Vind zelf zo'n kogellager wel fijner dan een glijlager.

Mantel heeft ze zo te zien nog. Futurum en Bike24 vreemd genoeg niet.
Ik had natuurlijk altijd deze, want alleen het beste van het beste kan mijn gebrek aan schoonmaak regime compenseren 8)7 .
[...]

Nee. Een spacertoren is in principe nooit nodig zo lang je gewoon een passende fiets koopt.
:*)
Ook binnen een merk heb je vaak 3 of meerdere verschillende lijnen zoals Specialized met de Venge/Tarmac, Roubaix en Diverge of Trek met de Madone, Emonda en Domane (wat overigens acroniemen zijn) en Giant met hun Propel/TCR en Defy.

Die Roubaix/Domane/Defy modellen worden verkocht als Endurance modellen, maar zijn eigenlijk gewoon racefietsen voor mensen met lange benen. Een Cervelo S3, Canyon Endurace en Bianchi Intenso zijn modellen die daar wat tussenin vallen. Idealiter zoek je dus ook eerst de juiste geometrie, dan iets wat je mooi vindt en vervolgens ga je kijken wat de beste afmontage is die binnen je budget past.
Ja maar als je op een Defy rijdt, ben je een oude lul :X

Gelukkig dat niet iedereen weet dat een R3 eigenlijk ook een Defy achtig model is.
De realiteit is eerder dat rookies een Propel of Aeroad kopen die never nooit niet gaat passen natuurlijk, met als resultaat een mooie spacertoren en kort stuurpennetje.
Maar wel met gratis een paar pedalen en 60 mm stuurpen van de LBS :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online

Prijs is top, maar wel erg breed.
Ik vind het wel wat voor je gravelbike Ypuh >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
mhr-zip schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:22:
Prijs is top, maar wel erg breed.
Ik vind het wel wat voor je gravelbike Ypuh >:)
Had laatst bijna een 3T Exploro RaceMax gekocht :$ . Er stond in de buurt een praktisch nieuwe 2e hands frameset op Marktplaats in mijn maat voor een nette prijs. Niet zozeer omdat het een gravelbike is, maar vond het een gaaf kleurtje en heeft exact dezelfde geometrie als de Cervelo S3/R3 (en ruimte voor 28mm banden op brede velgen + discs).

Toen ik even ging rekenen wat een SRAM eTap upgradekit (€1.600), deze Zipp 303S (€1.000) en nog wat spul als zadel, powermeter, pedalen, banden etc. zouden kosten kwam ik opgeteld toch weer boven de €5k uit, zelfs al heb ik het nodige nog wel liggen :/ .

Afbeeldingslocatie: https://bikerumor.com/wp-content/uploads/2020/06/2020-3T-Exploro-RaceMax-aero-gravel-bike_all-new-aerodynamic-carbon-gravel-race-bikeRealFast_gravel-complete.jpg

Zou het eigenlijk ook wel zonde vinden om 2 van zulke dikke fietsen thuis te hebben staan met daarnaast nog een winter/vakantie-fiets en MTB. Die laatste mag wat mij betreft wel het veld ruimen, maar heb ik soms toch ook wel weer plezier van.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 27-01-2021 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:45
[...]

Nee. Een spacertoren is in principe nooit nodig zo lang je gewoon een passende fiets koopt. Een beetje een bikefitter of verkoper adviseert je een fiets die aansluit bij jouw lichaam (met name verhouding beenlengte/lichaamslengte en flexibiliteit zijn daarin doorslaggevend).

In mijn geval met een BBL van 92,5cm op een lichaamslengte van 185cm heb ik uitzonderlijk lange benen. Verder ben ik totaal niet flexibel (bull op dit plaatje). Daarmee valt eigenlijk 3/4e van de frames die een lange bovenbuis en korte balhoofdbuis hebben al af. Dat is dan nog los van je eigen ambities (ik kan/wil op zich best lang onderin de beugels rijden).

Voor het overgrote deel van de kopers geldt dat ze vaak kijken naar wat ze mooi vinden, vervolgens kijken naar de afmontage en als laatste naar de maat o.b.v. lichaamslengte. Dat laatste zegt eigenlijk niets. Een maat 54 kan bij het ene merk wel 2-3cm groter zijn dan een maat 54 bij een willekeurig ander merk. Ook binnen een merk heb je vaak 3 of meerdere verschillende lijnen zoals Specialized met de Venge/Tarmac, Roubaix en Diverge of Trek met de Madone, Emonda en Domane (wat overigens acroniemen zijn) en Giant met hun Propel/TCR en Defy.

Die Roubaix/Domane/Defy modellen worden verkocht als Endurance modellen, maar zijn eigenlijk gewoon racefietsen voor mensen met lange benen. Een Cervelo S3, Canyon Endurace en Bianchi Intenso zijn modellen die daar wat tussenin vallen. Idealiter zoek je dus ook eerst de juiste geometrie, dan iets wat je mooi vindt en vervolgens ga je kijken wat de beste afmontage is die binnen je budget past.

De realiteit is eerder dat rookies een Propel of Aeroad kopen die never nooit niet gaat passen natuurlijk, met als resultaat een mooie spacertoren en kort stuurpennetje.
Interessant. Wat bedoel jij dan precies met 'passend'? Is het dat je niet lekker zit, klachten krijgt of dat het qua power niet optimaal is? Of een mix daarvan?

Ik ben met 1m86 ongeveer even lang maar volgens dat plaatje meer een snake (mijn vuisten komen zonder op te warmen bijna op de grond).

Met een relatief hoge stack (zoals op mn Cube crosser) heb ik altijd een beetje het gevoel op de bok te zitten en behoorlijk rechtop. Maar voor langere tijd in de beugels rijden op mijn Scott racer heb ik echt wel een beetje moeten leren. Maar geen idee wat me nu precies goed past :). Misschien bij mijn komende aanschaf toch maar eens kijken naar een bikefitting.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

En dan ook direct de mooiste gravelbik posten die d'r is; wat een apparaat zeg...
Heb niks met dat hele gravel gedoe maar met zo'n fiets wordt ik zelfs enthousiast van de gedachte van een gravelbike.
Maar ga je met zo'n mooi/dure fiets door de shit fietsen... Denk niet dat ik dat zou gaan doen, maar wat een plaatje!

Collega van mij heeft een 3T racefiets, het zijn echt wel apparaten hoor... Mooi merk, goeie engineering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK

Nog weer een honderdje goedkoper dan waarvoor ik ze vorige maand had...zou bijna nog een setje kopen... :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

mhr-zip schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:31:
[...]

Ik zou ook niet naar de laatste euro kijken, dat je dit voorjaar al kan fietsen is ook wat waard.
Tiagra naar 105 upgraden win je in verhouding heel weinig mee.

Tiagra is vergelijkbaar met de Ultegra van een generatie ouder (Sora is dan weer te vergelijken met de oudere 105), dus als je alleen een versnelling meer wil dan is dat ineens heel veel geld wat je er aan kwijt bent.

'Zo maar' upgraden naar 11 speed gaat alleen ook niet, daarvoor moet je te veel vervangen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 22:44
mhr-zip schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:31:
[...]

Dat kan wel op dit frame, maar moet je wel alles in 1 keer doen. Dit is namelijk 10 speed, en 105/ultegra/DuraAce zijn 11 speed. Bij 11 speed kan je ook onderdeel voor onderdeel upgraden.

Een vriend van mij heeft deze ook (velgrem met 105), wat mij wel opviel is hoe vaak hij lek rijdt met de standaard banden. Misschien gelijk wat betere banden er op voor een paar tientjes, binnenbanden zijn ook niet gratis.
Dank voor de uitleg. Dat werd mij inderdaad ook gezegd. Ik begreep ook dat dit geen slecht spul is dus ik heb er wel vertrouwen in. De ultegra is voor een beginner niet direct een meerwaarde werd mij verteld. Ook is starten met een carbon fiets niet iets wat bij iedereen zorgt voor fietsplezier. Daar gaat het uiteindelijk ook om. Ik wil kunnen presteren maar dat kan alleen als je het naar je zin hebt, dat hebben we recent helaas allemaal gezien...

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBarBarian
Grin schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:34:
En dan ook direct de mooiste gravelbik posten die d'r is; wat een apparaat zeg...
Heb niks met dat hele gravel gedoe maar met zo'n fiets wordt ik zelfs enthousiast van de gedachte van een gravelbike.
Maar ga je met zo'n mooi/dure fiets door de shit fietsen... Denk niet dat ik dat zou gaan doen, maar wat een plaatje!

Collega van mij heeft een 3T racefiets, het zijn echt wel apparaten hoor... Mooi merk, goeie engineering.
My point exactly. En de reden waarom ik niet op een gravelbike/mtb door de modder ga. Ik vind het echt zonde van mijn dure centen.

Ik snap prima dat mountainbiken echt gaaf is, in de bergen. En gravellen tof is... op gravel. Maar hier in NL vind ik het doorgaans materiaaltorture..

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
MrBarBarian schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:04:
[...]

My point exactly. En de reden waarom ik niet op een gravelbike/mtb door de modder ga. Ik vind het echt zonde van mijn dure centen.

Ik snap prima dat mountainbiken echt gaaf is, in de bergen. En gravellen tof is... op gravel. Maar hier in NL vind ik het doorgaans materiaaltorture..
Die fiets gaat toch niet kapot van modder? Gewoon blijven poetsen.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Dat is natuurlijk wel zo'n beetje hetzelfde als iemand die een Suzuki V-Strom koopt en daar alleen mee over de A2 rijdt. :+

Ik vind dat een 'gravel' bike ook gemaakt moet zijn om mishandeld te worden in het ruwe terrein en het niet alleen maar een racefiets-met-brede-bandjes moet zijn. Dat carbon frame en die dure groepset zijn erg leuk, op het asfalt, maar in de blubber mag het best zwaar en robuust zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:33
Dat lijkt toch niet echt de intentie van de fabrikanten; de meesten gooien op een gravelbike een normale racefiets groepset, niet de MTB-lijn van Shimano.
Niet dat een 105 naar de gallemiezen is als er een beetje zand tussen komt, maar gok dat een Deore LX/SLX set toch wat robuuster is.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
GerbenBK schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:06:
[...]

Die fiets gaat toch niet kapot van modder? Gewoon blijven poetsen.... :X
Als dat zo is, waarom slijt alles veel harder op mijn winterfiets?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Stoney3K schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:07:
[...]

Dat is natuurlijk wel zo'n beetje hetzelfde als iemand die een Suzuki V-Strom koopt en daar alleen mee over de A2 rijdt. :+

Ik vind dat een 'gravel' bike ook gemaakt moet zijn om mishandeld te worden in het ruwe terrein en het niet alleen maar een racefiets-met-brede-bandjes moet zijn. Dat carbon frame en die dure groepset zijn erg leuk, op het asfalt, maar in de blubber mag het best zwaar en robuust zijn.
Fietsen als die Exploro, Open Up, Factor LS, Cervelo Aspero (overigens allemaal op de shortlist staan voor mn volgende fiets :X ) zijn inderdaad meer road geörienteerde 'gravelbikes'. Dus niet voor het superruige werk. Daar heb je weer andere modellen voor zoals de Diverge etc. Bikes waarmee je ook wat ruigere dingen kunt doen of ze helemaal vol hangen met tassen.

Volgens mij zijn die racergravelaars meer voor wedstrijden zoals Dirty Kanza, nu heb ik daar zelf helaas nooit gereden maar verwacht daar niet veel modder ;).

Uiteindelijk kan alles met elke fiets, maar de fabrikanten houden wel van niche markten. En hun klanten blijkbaar ook gezien de populariteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Maarten_E schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:11:
Dat lijkt toch niet echt de intentie van de fabrikanten; de meesten gooien op een gravelbike een normale racefiets groepset, niet de MTB-lijn van Shimano.
Niet dat een 105 naar de gallemiezen is als er een beetje zand tussen komt, maar gok dat een Deore LX/SLX set toch wat robuuster is.
De intentie van de fabrikanten is om gewoon geld te verdienen. ;)

Een racefiets groepset zoals een Ultegra met elektronische shifters is op een gravelbike toch behoorlijk kwetsbaar, dan wil je iets simpels en mechanisch.

En ik ben dan weer zo'n gek die daar het liefste nog een stalen frame onder zet, geen carbon wat na 1 keer over een kei heen rijden gelijk in 2en scheurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
MrBarBarian schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:15:
[...]

Als dat zo is, waarom slijt alles van veel harder op mijn winterfiets?
Dan poets je te weinig denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
GerbenBK schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:15:
[...]

I wish ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:33
Stoney3K schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:15:
[...]

De intentie van de fabrikanten is om gewoon geld te verdienen. ;)

Een racefiets groepset zoals een Ultegra met elektronische shifters is op een gravelbike toch behoorlijk kwetsbaar, dan wil je iets simpels en mechanisch.

En ik ben dan weer zo'n gek die daar het liefste nog een stalen frame onder zet, geen carbon wat na 1 keer over een kei heen rijden gelijk in 2en scheurt...
Natuurlijk, tegelijkertijd koop je toch ook geen SUV die is uitgerust met de banden en velgen die op een Fiat Panda zitten, toch? (En ja, ik ken de Panda 4x4 ;) )

Je bevestigt wel mijn punt, een Ultegra met Di2 gaat lang niet zo betrouwbaar zijn als een Deore XT met een mechanisch schakelmechnisme. Ja, het gewicht zal wat verschil maken (misschien 300 gram max?), maar dat win je terug m.i. met een bijna onverwoestbare mechaniek. Zal wel aan mij liggen denk ik.

Denk dat de winst van een gravelbike eerder zal zitten in het ontbreken van vering, dunnere banden en gestroomlijndere houding tov een MTB dan het gewicht van de aandrijflijn. Maar goed, wie ben ik?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
[...]

Je fiets gaat toch niet kapot van modder 8)7
Goed je ketting, cassette zal harder slijten en misschien moet je een lager wat eerder vervangen.
Maar een frame of wielen (zolang je schijfremmen hebt tenminste) gaan echt niet kapot door modder.

En mijn gravelbike poets ik echt niet zo vaak, heeft wel wat als de klonten modder er nog aan hangen.
Doekje over ketting, nieuw laagje wax en je kan weer.
Alleen als ik over het strand heb gefietst spuit ik hem direct af in wasbox, maar daarvoor komt er binnenkort een strandfiets hoeft dat niet meer op de gravelbike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Maarten_E schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:19:
[...]

Natuurlijk, tegelijkertijd koop je toch ook geen SUV die is uitgerust met de banden en velgen die op een Fiat Panda zitten, toch? (En ja, ik ken de Panda 4x4 ;) )
Genoeg SUV's die echt nooit in hun leven een korrel zand onder de banden gaan zien.

Aan de andere kant, een SUV is natuurlijk ook niet gemaakt om de Dakar-rally mee te rijden, met een gravelbike zou ik ook niet de jungle in gaan, maar de MTB-paden in de Nederlandse natuurgebieden zijn prima te doen.

Vroegah noemden ze zo'n <hete aardappel>'gravel-bike'</hete aardappel> gewoon een veldrijfiets hoor :P

[ Voor 4% gewijzigd door Stoney3K op 27-01-2021 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
Stoney3K schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:23:
[...]

......Vroegah noemden ze zo'n <hete aardappel>'gravel-bike'</hete aardappel> gewoon een veldrijfiets hoor :P
Nee hoor, daar zat niet zo'n woke stuur op (en ik heb ook nog nooit een veldrijfiets met tassen gezien)

Die discussie heb ik overigens nooit begrepen, het zonde vinden van je fiets als je 'm gebruikt waarvoor die gemaakt is. Heb van m'n vader een Omega Seamaster geërfd, die droeg ik ook tijdens het surfen. Vind je dat niet zonde? Tja, hij heet Seamaster, moet kunnen dunkt me (niet kwijtraken uiteraard).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:59
Stoney3K schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:23:
[...]

Genoeg SUV's die echt nooit in hun leven een korrel zand onder de banden gaan zien.

Aan de andere kant, een SUV is natuurlijk ook niet gemaakt om de Dakar-rally mee te rijden, met een gravelbike zou ik ook niet de jungle in gaan, maar de MTB-paden in de Nederlandse natuurgebieden zijn prima te doen.

Vroegah noemden ze zo'n <hete aardappel>'gravel-bike'</hete aardappel> gewoon een veldrijfiets hoor :P
een gravel fiets en een cx/veldrij-fiets is in principe niet hetzelfde. Waar een cx juist gemaakt is voor snel bochtenwerk en ritjes van 1 uur, is een gravel fiets meer voor stabiel rechtdoor en lange dagen in het zadel. Een goede cx heeft dus een andere geometrie dan een goede gravel fiets. In NL zie je dat het veelal door elkaar loopt en je in principe ook met een cx een lange rit kan doet met stukken asfalt, singletrack en gravelpaden, kan je dat met een gravel fiets ook. Maar per definitie is het echt een andere fiets

Verder genoeg redenen om niet door de blubber te rijden, op welke fiets dan ook, maar nooit om slijtage, ik fiets niet om zoveel mogelijk om uit mijn ketting te halen. Of ik nou 1 of 2x per jaar 80 euro kwijt ben voor een cassette en ketting zal me ook een zorg zijn

Verder denk ik dat race groepen echt niet zomaar uit elkaar vallen als je een keertje door de modder gaat. Het verschil met MTB groepen is meer het bereik van de cassette (10-52 anyone) en een clutch tegen klapperen.

[ Voor 18% gewijzigd door Prulleman op 27-01-2021 20:46 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Frenz64 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:37:
[...]

Nee hoor, daar zat niet zo'n woke stuur op (en ik heb ook nog nooit een veldrijfiets met tassen gezien)
Je bedoelt zo'n racefiets stuur wat ze iets te hard tegen de muur aan hebben gereden waardoor ie krom is en naar buiten staat? :+

(Okay, I'll stop.)

"Historisch gezien" zijn de meeste van die fietstypes juist ontstaan door een standaard fiets op een andere manier te gebruiken -- een paar dronken Belgen gingen met hun racefietsen in het weiland tegen elkaar racen en toen maakten ze er cyclocross fietsen van. Of de racefiets die vol gehangen werd met tassen omdat iemand met zijn tentje achterop een wereldreis wilde maken, dat werd uiteindelijk meer de touringfiets.

Maar één echt "standaard" model voor dat soort fietsen is er sowieso niet. Een gravelbike is hoe dan ook een beetje een kruising tussen een mountainbike en een racefiets, dus bedoeld voor ruig terrein maar wel om ook lekker snel mee te kunnen. Wat je in de motorfietsen als 'adventure bike' tegen komt.

De toepassing maakt de fiets, de fiets maakt niet de toepassing ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:30
Hehe, zo ken ik jullie weer: "gezeur" over gravelbikes/zadeltasjes/discs. Blessurepraat hoort thuis in het hardlooptopic :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Stoney3K schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:54:
[...]

Tiagra naar 105 upgraden win je in verhouding heel weinig mee.

Tiagra is vergelijkbaar met de Ultegra van een generatie ouder (Sora is dan weer te vergelijken met de oudere 105), dus als je alleen een versnelling meer wil dan is dat ineens heel veel geld wat je er aan kwijt bent.

'Zo maar' upgraden naar 11 speed gaat alleen ook niet, daarvoor moet je te veel vervangen.
In 2013 riep iedereen tegen mij, neem 105.
Weet ik veel, ik neem 105. Toen ik mij ging verdiepen in cassette verhoudingen kwam ik er op uit dat ik het beste een 12-23 cassette kon nemen. Die is er wel als Ultegra, niet als 105. Maar het past probleemloos, uiteindelijk toch 7 jaar vol kunnen houden met de fiets (kheb hem nog steeds).

Dus Tiagra naar 105 upgraden zou ik ook niet doen, maar een 105 groep is meer uitwisselbaar.
GerbenBK schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:15:
[...]

Een campy rijder die niet poetst, dat geloof je zelf toch niet _O-

[ Voor 10% gewijzigd door mhr-zip op 27-01-2021 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
mhr-zip schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:05:
[...]

Weet ik veel, ik neem 105. Toen ik mij ging verdiepen in cassette verhoudingen kwam ik er op uit dat ik het beste een 12-23 cassette kon nemen. Die is er wel als Ultegra, niet als 105. Maar het past probleemloos, uiteindelijk toch 7 jaar vol kunnen houden met de fiets (kheb hem nog steeds).

Dus Tiagra naar 105 upgraden zou ik ook niet doen, maar een 105 groep is meer uitwisselbaar.
105 is gewoon meeste bang for buck. Ultegra is best wat duurder en uiteindelijk alleen wat gewichtsverlies. De meeste mensen nemen het volgens mij gewoon omdat het op hun fiets zit als ze hem kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:25
Upgraden kan prima, als het puur een kwestie is van 11 naar 11, van 10 naar 11 gaat in de kosten lopen. Zo zat ik ook bij mijn huidige hybride mtb, welke ik als 90% weg en 10% Gravel gebruik. Ja, ding is 18 jaar oud maar nog altijd prima. Maar om die 8 speed groep om te zetten naar een grx set ben ik al snel een paar 100 euro verder. Dan een paar tientjes voor een stuurtje en pen, wat adapters (frame is er wel op voorbereid) en voila, dan heb ik mijn hybride mtb frame met velgremmen omgebouwd naar een disc grx model. Maar eigenlijk is het nog steeds het zelfde model. Dan kan je beter gewoon in 1 keer voor iets gaan wat je zoekt. Mits je natuurlijk emotionele waarde hebt bij een specifieke fiets.

Zelf heb ik ooit de keuze gemaakt om dan toch gewoon gelijk voor een model te gaan welke heeft wat je wilt. Een paar maanden langer doorsparen is dan het risico. Maar anders kom je, jezelf later weer tegen. Als je, je fiets fijn vind en het smoelt lekker, dan ben je ook blijer en trotser heb ik gemerkt. Ik rij lang niet zo veel als sommige hier, daar heb ik te weinig tijd voor of maak ik te weinig tijd voor. Maar als ik 2 jaar terug niet de keuze had gemaakt om mijn oudere koga 9s 105 te verkopen en voor een 2e hands oltre xr model te gaan, had ik nooit met zo veel plezier 2000 aan kilometers gedaan op jaarbasis. Dan was ik nog 5 kilo zwaarder en ging er misschien 750 km op jaarbasis door. Ik pak nu ook graag de fiets, even hoofd legen, al is het maar voor een uurtje.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
GerbenBK schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:31:
Interessant. Wat bedoel jij dan precies met 'passend'? Is het dat je niet lekker zit, klachten krijgt of dat het qua power niet optimaal is? Of een mix daarvan?
Zonder BBL bij die lengte weet ik nog niks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
rolandos582 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:20:
[...]

105 is gewoon meeste bang for buck. Ultegra is best wat duurder en uiteindelijk alleen wat gewichtsverlies. De meeste mensen nemen het volgens mij gewoon omdat het op hun fiets zit als ze hem kopen.
Ik zie de meerwaarde van Ultegra zonder DI2 ook niet ten opzichte van 105.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
Ik zie persoonlijk ook weinig meerwaarde in 11s (of 12s) tov 10s.
Ik heb op mijn velobuild racer 10s di2 zitten en mis echt dat 11e kransje niet.
Ik heb wel de 6770 b revisie van de achterderaileur, oftwel een 6870 waarin een firmware zit die 10s doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
DDX schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:43:
Ik zie persoonlijk ook weinig meerwaarde in 11s (of 12s) tov 10s.
Ik heb op mijn velobuild racer 10s di2 zitten en mis echt dat 11e kransje niet.
Ik heb wel de 6770 b revisie van de achterderaileur, oftwel een 6870 waarin een firmware zit die 10s doet.
Ik kan theoretisch nog wel leven met Sora 8 speed, in het vlakke westen. Probleem is alleen dat zulke cassettes zulke rare sprongen maken/rare verhoudingen hebben, dat ik er in de praktijk niet fijn mee uit de voeten kan.

Ik heb ook bewust niet voor Sram Axs 12 speed gekozen, omdat daar veel grotere sprongen tussen de tandwielen zitten dan bij een 11 speed 12-25 cassette.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Frenz64 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:37:
[...]

Bij deze. Al is dat wel een tikkeltje valspelen waar de Surly Cross Check een stalen frame is en als alleskunners in de markt gezet worden. De reizen die ik met deze fiets gemaakt heb zou ik niet met een 3T Exploro kunnen/willen doen.

Voor mij zou de 3T gewoon een weg/klim fiets worden vanwege de discs die erop zitten. Je zou kunnen overwegen een mechanische GRX groep erop te zetten en 35-40mm G-Ones ofzo, maar dat schiet het doel een beetje voorbij waar ik hem graag voor gebruiken wou (Giro delle Dolomiti, waar ik vorig jaar een klapband kreeg door een 15% afdaling in de regen).

Sinds ik al een mooie wegfiets voor in Nederland heb en een do-it-all fiets voor de winter/fietsvakanties (en die doe ik allebei nooit meer weg), zou het een dure oplossing worden voor een relatief beperkt gebruik. Mocht je nog geen aero/weg en gravel fiets hebben, dan is die 3T misschien wel één van de mooiste opties als je het mij vraagt. Je oude alu instappertje ernaast voor als het echt slecht weer is en een dik uitgeruste 3T als do-it-all fiets.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 21-09 20:31
Ah, de good old Surly 😍. Frameset van 50kg en wielen met 350 spaken en bagagerek 👍👍

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Ypuh schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:40:
[...]

Zonder BBL bij die lengte weet ik nog niks.
89cm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK

Aaand they're gone.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
Center pull remmerij & een carbon-look vork 8) Maar zeker een karakterfiets @Ypuh

Ik wil dan wel een racer erbij, maar mijn Giant CTR hybride frame met Deore XT afmontage (ook center pull btw) en wat custom spullen (niet door mezelf helaas) doe ik ook nooit meer weg, we hebben samen teveel meegemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 18:50
mhr-zip schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:05:
[...]

Weet ik veel, ik neem 105.
Haha same here. Moet zeggen; niks te klagen over de 105.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-09 18:16

Fisico

by Fabian

rolandos582 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:20:
[...]

Duurder frame is een duurdere groep en vaak duurdere wielen. En de meeste mensen kopen inderdaad wat er toevallig op de fiets zit. Zo ben ik aan mechanische Dura Ace gekomen, je krijgt er wel een lekkere lichte fiets van. Maar ook met de 105 op mijn vorige fiets heb ik mij goed vermaakt. Ik denk ook niet dat veel mensen na denken over wat kan ik upgraden. Helaas zijn er ook maar weinig die stil staan bij het feit dat goed onderhoud en schoonmaken toch ook een verschil maakt in hoe een fiets rijdt.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Qua verhouding beenlengte/lichaamslengte ben je dan aardig in balans. Als je dan ook nog de flexibiliteit hebt van een snake (en daar ook een beetje op traint/gewenning opbouwt/ambitie toe hebt), pas je in principe ook gewoon op de volbloed racers zonder dat je daarvoor een spacertoren nodig bent (Systemsix, TCR, Tarmac, Propel, Zero SLR etc).

Ik gok dat je ideale geometrie dan ergens rond de 585mm stack en 400mm reach ligt i.c.m. met een standaard 11cm stuurpen. I.p.v. spacers te ouwehoeren kun je dan kiezen voor een -12 graden of -7 graden stuurpen ofzo, waardoor je fiets gewoon een mooie clean look krijgt (misschien met één spacertje van 5mm, maar dat is vaak ook geadviseerd vanuit de fabrikant om het balhoofdlager vrij rond te kunnen laten draaien).

Een Endurance geometrie zoals de Defy of Diverge lijkt me nergens voor nodig. Als ik kijk naar een Cube Nuroad(?) die heeft een stack/reach van 609/389. Tel daar doorgaans nog een mm of 8 bij op voor de headset topcap en je zit zo'n 2cm te hoog en (afhankelijk van de stuurpen lengte) 1-2 cm te kort. Als je daar ook nog de angle van de balhoofdbuis in meeneemt die 1 graad luier is, dan scheelt dat misschien nog wel een centimeter in hoogte en lengte, dus dan kan ik me voorstellen dat zo'n fiets te krap aanvoelt als je veelal op de weg rijdt. Onderin de beugels rijden gaat dat probleem niet echt voor je oplossen.

Ter referentie, mijn benen zijn zo'n 3,5cm langer (en bovenlichaam dus 3,5cm korter) bij dezelfde lichaamslengte, ik ben een stuk minder flexibel en mijn stuur staat een fractie lager en verder weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Maarten_E schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:11:
En bij de racer van mijn vrouw zat een Ultegra GRX gemonteerd, zodat ie ook geschikt is voor in het veld :) Ze doen maar wat lijkt het wel.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:18
418O2 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:00:
[Afbeelding]

Ik heb een beetje impulsief, maar wel doordacht, vannacht deze fiets besteld. De fiets die ik wil ga ik niet kunnen krijgen in deze tijd binnen afzienbare tijd, dus dan maar iets dat niet al te duur is en dan zie ik volgend jaar maar weer.

Bianchi Impulso met 105
Kan iemand vinden van welk jaar deze is? Er staat 2020 bij, maar dan kan ik hem niet vinden met deze kleurstelling. Kan alleen modeljaar 2015 of 2017 vinden die hier op lijkt

https://www.saldenbikes.c...lso-105-mech-disc-20.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
Ypuh schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:35:
[...]

Qua verhouding beenlengte/lichaamslengte ben je dan aardig in balans. Als je dan ook nog de flexibiliteit hebt van een snake (en daar ook een beetje op traint/gewenning opbouwt/ambitie toe hebt), pas je in principe ook gewoon op de volbloed racers zonder dat je daarvoor een spacertoren nodig bent (Systemsix, TCR, Tarmac, Propel, Zero SLR etc).

Ik gok dat je ideale geometrie dan ergens rond de 585mm stack en 400mm reach ligt i.c.m. met een standaard 11cm stuurpen. I.p.v. spacers te ouwehoeren kun je dan kiezen voor een -12 graden of -7 graden stuurpen ofzo, waardoor je fiets gewoon een mooie clean look krijgt (misschien met één spacertje van 5mm, maar dat is vaak ook geadviseerd vanuit de fabrikant om het balhoofdlager vrij rond te kunnen laten draaien).

Een Endurance geometrie zoals de Defy of Diverge lijkt me nergens voor nodig. Als ik kijk naar een Cube Nuroad(?) die heeft een stack/reach van 609/389. Tel daar doorgaans nog een mm of 8 bij op voor de headset topcap en je zit zo'n 2cm te hoog en (afhankelijk van de stuurpen lengte) 1-2 cm te kort. Als je daar ook nog de angle van de balhoofdbuis in meeneemt die 1 graad luier is, dan scheelt dat misschien nog wel een centimeter in hoogte en lengte, dus dan kan ik me voorstellen dat zo'n fiets te krap aanvoelt als je veelal op de weg rijdt. Onderin de beugels rijden gaat dat probleem niet echt voor je oplossen.

Ter referentie, mijn benen zijn zo'n 3,5cm langer (en bovenlichaam dus 3,5cm korter) bij dezelfde lichaamslengte, ik ben een stuk minder flexibel en mijn stuur staat een fractie lager en verder weg.
Thanks! Dat geeft me al een stuk meer inzicht!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

DDX schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:21:
[...]

Je fiets gaat toch niet kapot van modder 8)7
Goed je ketting, cassette zal harder slijten en misschien moet je een lager wat eerder vervangen.
Maar een frame of wielen (zolang je schijfremmen hebt tenminste) gaan echt niet kapot door modder.

En mijn gravelbike poets ik echt niet zo vaak, heeft wel wat als de klonten modder er nog aan hangen.
Doekje over ketting, nieuw laagje wax en je kan weer.
Alleen als ik over het strand heb gefietst spuit ik hem direct af in wasbox, maar daarvoor komt er binnenkort een strandfiets hoeft dat niet meer op de gravelbike.
Uiteraard kan het materiaal wel wat hebben.
Maar ik ga niet op een 3T Exploro Race met Sram Red en Zipp 303 disc door de shit fietsen. Uiteraard wel eens als de weg nat is maar echt niet door het bos. Die stenen die tegen je frame schieten beschadigen je materiaal; simple as that. Kan je framebescherming gaan plakken maar dat help maar voor 80-90% van de stenen. Ieder zijn ding maar ik ga niet op zo'n mooie/dure fiets door de shit rijden; simple as that. En dan gaat het mij echt niet alleen om het geld, ik vind dat gewoon zonde van het materiaal.
Uiteraard juich ik het alleen maar toe dat anderen dat wel doen; daar zijn ze voor. Maar ik koop dan wat anders/goedkopers. Ik pak mijn XC ATB wel voor het gravelen, ga je minder hard maar is een prima workout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
Grin schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:43:
[...]

Uiteraard kan het materiaal wel wat hebben.
Maar ik ga niet op een 3T Exploro Race met Sram Red en Zipp 303 disc door de shit fietsen. Uiteraard wel eens als de weg nat is maar echt niet door het bos. Die stenen die tegen je frame schieten beschadigen je materiaal; simple as that. Kan je framebescherming gaan plakken maar dat help maar voor 80-90% van de stenen. Ieder zijn ding maar ik ga niet op zo'n mooie/dure fiets door de shit rijden; simple as that. En dan gaat het mij echt niet alleen om het geld, ik vind dat gewoon zonde van het materiaal.
Uiteraard juich ik het alleen maar toe dat anderen dat wel doen; daar zijn ze voor. Maar ik koop dan wat anders/goedkopers. Ik pak mijn XC ATB wel voor het gravelen, ga je minder hard maar is een prima workout.
Hopelijk juich je mij 'binnenkort' toe dan ;) .

Wat mij betreft is het materiaal daar voor gemaakt en juist zonde als je met zo'n fiets alleen maar in de zomer op de weg gaat rijden. Wordt overigens wel een fiets met een Force groep uit kostenoverweging :) (Of misschien zelfs de nieuwe electronische Rival die er volgens een dealer aan zit te komen).

Heb overigens voor het echt ruige werk ook een MTB beschikbaar dus zal vooral onverharde paden op de UHR en Veluwe zijn waar ik ga fietsen. Daar ben ik niet zo bang voor schade.

[ Voor 6% gewijzigd door GerbenBK op 28-01-2021 09:59 . Reden: toevoeging en typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Uiteraard @GerbenBK *O*
Ik heb nog even naar die 3T zitten kijken, maar hoe wil je daarop gravelen? De speling tussen het achterwiel/band en de achterkant van het frame is echt minimaal, net als de voorband en de voorvork. Dat gaat toch nooit werken voor een beetje off-roaden? Ik hoop dat ik iets mis, want ik zie dat anders niet goed komen met het frame....

[ Voor 6% gewijzigd door Grin op 28-01-2021 11:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Grin schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:57:
Uiteraard @GerbenBK *O*
Ik heb nog even naar die 3T zitten kijken, maar hoe wil je daarop gravelen? De speling tussen het achterwiel en de achterband is echt minimaal, net als de voorband en de voorvork. Dat gaat toch nooit werken voor een beetje off-roaden? Ik hoop dat ik iets mis, want ik zie dat anders niet goed komen met het frame....
Ik heb 0 speling tussen mijn achterband en achterwiel en dat vind ik ook wel zo prettig :+

Ik gebruik ook mijn MTB voor gravellen. Ik zie mijn MTB eigenlijk gewoon als offroad fiets. Ik mag ook graag de singletracks verlaten en door de bossen zwerven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Uiteraard @GerbenBK *O*
Ik heb nog even naar die 3T zitten kijken, maar hoe wil je daarop gravelen? De speling tussen het achterwiel en de achterband is echt minimaal, net als de voorband en de voorvork. Dat gaat toch nooit werken voor een beetje off-roaden? Ik hoop dat ik iets mis, want ik zie dat anders niet goed komen met het frame....
Hangt er net vanaf wat je gravellen noemt.
Ik heb op mijn gravelbike 34mm banden, leuk spelen onverhard, wordt wat lastiger als het echt modderpoel is maar heeft ook wel wat.
Ik heb ook 650b wielset staan met 2.1" mtb banden, dan gaat het allemaal wat makkelijker maar minder speels. (en bij mijn velobuild frame hoor je achterband soms tegen frame komen bij bochten/als er veel modder op zit)

Maar je kan ook prima gravellen op een racefiets met 25mm banden, in de zomer dan weer wel.
In de modder is het wat lastiger. (vooral door velgremmen, loopt vol modder en je sloopt dan ook je velgrand vrij snel met remmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Dit bedoel ik dus, deze tyre clearance is toch nooit voldoende voor gravel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9BjtOrsYEHVyZr2AJnsIDbrziw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRnA5TwNgxVhqTJEQUpkbPaA.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb even de goedkoopste build van deze fiets gezocht: goedkope wieltjes, groepset etc. Zo zou ik er nog wel mee door de bossen kunnen raggen. ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:00
Grin schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:32:

[Afbeelding]

Ik heb even de goedkoopste build van deze fiets gezocht: goedkope wieltjes, groepset etc. Zo zou ik er nog wel mee door de bossen kunnen raggen. ;) :+
Zoals @ddx al aangeeft. Het is maar net wat je onder gravel verstaat. Er zijn hele volksstammen die schelpenpaadjes al spannend vinden.

Overigen gaaf die wielen. Ik heb vroeger sterrenwielen gehad in mijn BMX en heb er nog steeds een zwak voor. Helaas budgettair niet helemaal passend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Nee dat gaat voor modderritjes niet werken nee, voor echt schelpenpaadjes/steentjes ed gaat het prima maar heb je dat profiel niet nodig, maar zelfs dan gaat er wel eens een steentje aanlopen tegen je frame vermoed ik.
Misschien dat 34mm banden beter past.
40mm met 700c velgen is bij mij ook te krap, loopt bij achtervork aan/wiel kan niet eens meer ronddraaien.
Maar dat is in breedte, hoogte heb ik genoeg ruimte.

Even google aangeslingerd en zie meer opmerkingen over tire clearance bij achterwiel van die 3T Exploro RaceMax idd.
3T website noemt als plus punt veel ruimte, maar in de hoogte is er naar mijn mening veel te weinig ruimte.
Spatbord ertussen kan je bijvoorbeeld ook vergeten.

[ Voor 25% gewijzigd door DDX op 28-01-2021 11:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
wisselwerking schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:41:
[...]

Er zijn hele volksstammen die schelpenpaadjes al spannend vinden.
Ik heb hem even aangepast voor mijn regio.

Er zijn hele volksstammen die al bij zijn als ze in de regio een schelpenpaadje kunnen vinden zonder een bord voetpad.

Deze link is als het goed mijn regio qua gravel. Meeste paadjes die ze aangeven zijn alsnog illegaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Die 3T is van zo'n dude op WeightWeenies (die nog een stuk of 5 andere super bikes heeft staan).

Heb ook wel even getwijfeld om het frame los te kopen en dan bijvoorbeeld met een 105 groepset, goedkope wieltjes en zadel/banden etc. die ik nog heb liggen af te monteren. Dan was de gehele build wel <€2.500 uitgekomen, maar dan doe je m.i. zo'n frame wel te kort. Als enige do-it-all fiets misschien wel prima, maar voor wie al een mooie wegfiets, winterfiets en MTB heeft, is er dan nog weinig reden om op een 'goedkoop' afgemonteerde gravelbike te rijden (niet goed genoeg voor de weg, te duur voor in de winter, te beperkt voor mtb parcoursen).

Ik had mijn Cervelo eerst ook afgemonteerd met een alu stuurtje, goedkoop zadel, 105 groep, wielsetje dat ik nog had liggen etc, maar de fiets wordt pas speciaal/komt tot zijn recht als je er ook een Zipp 404 wielset, eTap groep, carbon stuur etc. op monteert. Daar wordt ie alleen wel ruim een keer zo duur van.

@wisselwerking Heb die prijs van die wielen wel eens opgezocht en ze beginnen ergens bij €4.000.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 28-01-2021 12:01 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Ypuh schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:58:
[...]
Heb ook wel even getwijfeld om het frame los te kopen
Als je nu eens marktplaats en al die andere fiets websites eens op een blacklist zet in je firewall, heb je voor Juli een huis gekocht :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ypuh
@mhr-zip Zo klink je een beetje als mijn moeder. Zijn fora's als deze niet bedoelt om je te voorzien in je verslaving, ondersteuning te bieden bij en tips en tricks uit te wisselen voor het verantwoorden van (irrationele) aankopen? I thought we were in this together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ypuh schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:58:
[...]
@wisselwerking Heb die prijs van die wielen wel eens opgezocht en ze beginnen ergens bij €4.000.
En dat Deda Alanera stuur, retail 800+ Euro. 8)7
In de praktijk wel voor rond de 600-700 euro te krijgen, maar toch. Echt een blubber dikke build...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
DDX schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:46:
[...]
Spatbord ertussen kan je bijvoorbeeld ook vergeten.
Tsja, spatborden - lange zoektocht, die ik bijna had opgegeven (m'n fiets heeft geen bruggetje achter).
De 'tijdelijke' modellen van SKS et al zijn serieus oerlelijk.

Uiteindelijk uitgekomen bij deze, ziet er nog wel leuk uit :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q35w3Q36cLeWHR-jby7mYqy5z4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2L2vtv9C8j2OfwIORe5OjenP.png?f=fotoalbum_large

De kleine uitvoering, om onderin het zadel te steken voldoet écht niet in dit januariweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
@Ypuh ja, ik zag het ook. Ik denk dat de verhouding dan wel wat zoek is met mijn sub € 1000 fiets :+

@MyrddinLXXIIX maar daar heeft iemand die achter jou rijdt dan weer niet heel veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller

[Afbeelding]

Ik heb op mijn Gazelle 35mm gravel wielsetje passend, maar de "snorren" van die bandjes raken wel de boog bovenaan bij de seatstay. Een steentje wat blijft haken is dus wel lakschade...maar tot dusver geen problemen mee gehad. Bij deze fiets zal het ook wel gaan, maar denk dat de zitbuis wel snel vol krassen zal zitten inderdaad.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
MyrddinLXXIIX schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:34:
[...]

Tsja, spatborden - lange zoektocht, die ik bijna had opgegeven (m'n fiets heeft geen bruggetje achter).
De 'tijdelijke' modellen van SKS et al zijn serieus oerlelijk.

Uiteindelijk uitgekomen bij deze, ziet er nog wel leuk uit :)
[Afbeelding]

De kleine uitvoering, om onderin het zadel te steken voldoet écht niet in dit januariweer.
Gelukkig vind jij deze niet oerlelijk :X

Ik vind mijn SKS S-blade met quickrelease dan toch beter hoor... :P

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
wisselwerking schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:46:
@MyrddinLXXIIX maar daar heeft iemand die achter jou rijdt dan weer niet heel veel aan.
Da's waar, maar ik rij altijd solo.
Valt overigens tegen hoe weinig spatborden de personen achter je echt beschermen, net even een klein ritje door de stad |:(

@Mistraller Deze zijn ook weer compact op te vouwen.

[ Voor 7% gewijzigd door MyrddinLXXIIX op 28-01-2021 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Uiteraard @GerbenBK *O*
Ik heb nog even naar die 3T zitten kijken, maar hoe wil je daarop gravelen? De speling tussen het achterwiel/band en de achterkant van het frame is echt minimaal, net als de voorband en de voorvork. Dat gaat toch nooit werken voor een beetje off-roaden? Ik hoop dat ik iets mis, want ik zie dat anders niet goed komen met het frame....
Ja dat ziet er wel heel spannend uit! :)

Ik bekeek gister een Open UP waarbij er ook al vrij weinig ruimte tussen zat. Maar dat was denk ik met 40mm banden. Dat is dan ook de max tyre size net als bij de Exploro. Gelukkig staat de Factor LS bovenaan mn shortlist met een wopping 3mm meer a 43mm. En met 37 of 38mm bandjes is er hopelijk voldoende ruimte. Meer heb ik niet nodig denk ik op onverhard in NL.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DDX
En voorraad slijtage spullen is aangevuld :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pZ63Qch/DSC-4466.jpg

4x 11s shimano ketting
8x 11s sram ketting (voor gravelbike)
en rest is wel te zien op foto
had ik ook een goedekope fiets van kunnen kopen :o

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als het pakken WC-papier waren geweest, was de wereld te klein :)

[ Voor 3% gewijzigd door Smultie op 28-01-2021 13:23 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wisselwerking
DDX schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:13:

[Afbeelding]

4x 11s shimano ketting
Hé doe niet zo lullig. Voor dat geld had je mijn fiets kunnen kopen en dan had je nog geld over voor reserve onderdelen :( :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

wisselwerking schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:26:
[...]

Hé doe niet zo lullig. Voor dat geld had je mijn fiets kunnen kopen en dan had je nog geld over voor reserve onderdelen :( :P
normaal had je in ieder geval nog kunnen zeggen: maar ik fiets wel meer dan jij...maar dat gaat volgens mij in dit geval ook niet gauw op :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Lol, ik ken echt niemand anders die 12 kettingen per keer koopt :D

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:59
BreadFan schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:39:
Lol, ik ken echt niemand anders die 12 kettingen per keer koopt :D
haha, maar hoeveel mensen ken je die gemiddeld 4 x zoveel fiets km's maken dan de gemiddelde nederlandse automobilist?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
1 ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Smultie schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:23:
Als het pakken WC-papier waren geweest, was de wereld te klein :)
Ligt er aan, als je 8 kinderen hebt is veel WC papier niet gek.

Aangezien @DDX ca. 8 fietsen heeft, is dit ook niet gek O-)
Ypuh schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:27:
I thought we were in this together!
In je nieuwe huis met garage kunnen meer fietsen, dus dit is slechts tijdelijk.
DDX schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:13:

[Afbeelding]

4x 11s shimano ketting
Nog iemand die met Squirt met beats rijdt. Ik dacht dat iedereen al overgestapt was op Orange sealant.

Heb je ervaring met dat Silca pompje, of is het je eerste?
Jij denkt dat dit duur is, als je een keer echt panne met je auto hebt, dat is duur. Maar ja, dat is jouw vreemd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
mhr-zip schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:46:
[...]

Nog iemand die met Squirt met beats rijdt. Ik dacht dat iedereen al overgestapt was op Orange sealant.
Ik ga het eens proberen.
Gebruik nu Stan's Race Sealant, maar laatst wel een ventiel verstopt daarmee dus eens kijken of die squirt wat is.
Heb je ervaring met dat Silca pompje, of is het je eerste?
Heb er al een, die bevalt wel met slangetje en lekker stevig.
Voor de domane had ik nog een pomp nodig, dus een 2e besteld.

[ Voor 27% gewijzigd door DDX op 28-01-2021 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
Grin schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:34:
[...]

En dat Deda Alanera stuur, retail 800+ Euro. 8)7
In de praktijk wel voor rond de 600-700 euro te krijgen, maar toch. Echt een blubber dikke build...
Ik denk dat jij deze nodig hebt voor bij je nieuwe helm! Kun je gelijk even de tyre clearance checken: :+

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200821/114501da56aeeee4794689f977a9e1bc.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door GerbenBK op 28-01-2021 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
DDX schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:50:
[...]

Ik ga het eens proberen.
Gebruik nu Stan's Race Sealant, maar laatst wel een ventiel verstopt daarmee dus eens kijken of die squirt wat is.
Ik denk dat op den duur alle soorten je ventiel verstoppen. Daarom heb ik ooit een paar van deze besteld, en schroef ik er af een toe en nieuwe in

Wat ook helpt is om als je fiets stil staat je ventielen op "10 minuten voor half" te zetten, dan loopt sealant altijd je ventiel uit. Maar ik schroef er voor die euro wel een nieuwe in.
[...]

Heb er al een, die bevalt wel met slangetje en lekker stevig.
Voor de domane had ik nog een pomp nodig, dus een 2e besteld.
Oké en wat is je meest gesoigneerde pompje wat nog wel goed pompt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 18:05

ZieMaar!

Moderator General Chat
mhr-zip schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:54:
[...]

Ik heb hem even aangepast voor mijn regio.

Er zijn hele volksstammen die al bij zijn als ze in de regio een schelpenpaadje kunnen vinden zonder een bord voetpad.

Deze link is als het goed mijn regio qua gravel. Meeste paadjes die ze aangeven zijn alsnog illegaal.
Fijne link. Denk dat ik hier in Apeldoorn wel redelijk wat keus heb vergeleken met de rest van Nederland :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
MyrddinLXXIIX schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:52:
[...]

Da's waar, maar ik rij altijd solo.
Valt overigens tegen hoe weinig spatborden de personen achter je echt beschermen, net even een klein ritje door de stad |:(

@Mistraller Deze zijn ook weer compact op te vouwen.
Ja klopt, en ik was maar aan het dollen hoor, dat ik hem niet mooi vind is maar een mening hoor ;)

Ik rij ook altijd solo, mijn S-Blade is ook alleen om mijn eigen rug te beschermen. Als je echt de boel, en je medefietsers, schoon wilt houden moet je achter een spatbord van minstens 180 graden nemen, en voor ook eentje die aan de onderkant ver genoeg doorloopt.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
mhr-zip schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:03:
[...]

Ik denk dat op den duur alle soorten je ventiel verstoppen. Daarom heb ik ooit een paar van deze besteld, en schroef ik er af een toe en nieuwe in
Nee ik heb echt een ventiel volgepropt met de draden die in stans spul zitten.
Ventielcore vervang ik wel vaker omdat ze niet meer helemaal soepel bewegen ed.
Oké en wat is je meest gesoigneerde pompje wat nog wel goed pompt?
Lezyne Road Drive small zit op mijn Emonda en die pompt prima
Maar mijn ervaring met de lezyne icm troep op wegen is dat ze uiteindelijk kapot gaan, valt met de emonda wel mee hoeveel vuil die ziet.
Kapot als in schroefdraad wat vast gaat zitten/water wat in pomp komt.
silca tattico is net wat degelijker gemaakt is mijn indruk tot nu toe en slangetje zit er gewoon vast in.
Dus eruit trekken en op pomp klikken, ook niet schroeven dus ook geen risico dat je ventielkern eruit draait.
Pompjes zonder slangetje is mijn ervaring dat je ventielkern krom gaat trekken.

En nee ik ga pomp niet in zakje op rug vervoeren, irritante plek en sloopt je kleding van heen en weer schuiven.
En ook niet echt veilig mocht je vallen zo'n stok op je rug.

[ Voor 12% gewijzigd door DDX op 28-01-2021 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärwen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-09 06:23
Hallo iedereen, ik zou graag beginnen met 1x per week te gaan fietsen met daarbij 1x lopen en 1x zwemmen. Voor het lopen en zwemmen ben ik gesettled en heb hier al ervaring in. Maar van fietsen ken ik zo goed als niks/zeer weinig. Ik ging vroeger wel eens op een zomersdagje fietsen in het bos met een kindermountainbike, of was ooit eens een 100km fietstocht gaan doen met het school over een hele dag met een rommelfietsje. Vond dit allemaal zeer leuk en zou dit graag wekelijks terug beginnen doen.

Mijn vraag is nu welke fiets ik zou aanschaffen, aangezien ik een student ben is mijn budget zeer klein. Ik zou maximum 300 euro willen spenderen aan een fiets. Ik zou graag van beide werelden kunnen genieten, af en toe eens lange afstanden langs het kanaal met vrienden of af en toe eens met de fiets door de natuur (niet persee slijkachtig maar mag wel een beetje avontuurlijk zijn). Ik ben 1.82m en weeg 62kg.

Ik had 1 van volgende fietsen op het oog:
https://www.decathlon.be/...1-4797ba1508a9_c1&c=ZWART

https://www.decathlon.be/...-192872?mc=8400336&c=GEEL

https://www.decathlon.be/...0/_/R-p-305831?mc=8545769

Ik ben niet zeker of ik een koersfiets zou moeten kiezen of een mtb voor mijn doelen. Ook weet ik niet of deze fietsen goed zijn.. Alle hulp & tis zijn welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door Eärwen op 28-01-2021 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10:20
Eärwen schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:44:
Hallo iedereen, ik zou graag beginnen met 1x per week te gaan fietsen met daarbij 1x lopen en 1x zwemmen. Voor het lopen en zwemmen ben ik gesettled en heb hier al ervaring in. Maar van fietsen ken ik zo goed als niks/zeer weinig. Ik ging vroeger wel eens op een zomersdagje fietsen in het bos met een kindermountainbike, of was ooit eens een 100km fietstocht gaan doen met het school over een hele dag met een rommelfietsje. Vond dit allemaal zeer leuk en zou dit graag wekelijks terug beginnen doen.

Mijn vraag is nu welke fiets ik zou aanschaffen, aangezien ik een student ben is mijn budget zeer klein. Ik zou maximum 300 euro willen spenderen aan een fiets. Ik zou graag van beide werelden kunnen genieten, af en toe eens lange afstanden langs het kanaal met vrienden of af en toe eens met de fiets door de natuur (niet persee slijkachtig maar mag wel een beetje avontuurlijk zijn). Ik ben 1.82m en weeg 62kg.

Ik had 1 van volgende fietsen op het oog:
https://www.decathlon.be/...1-4797ba1508a9_c1&c=ZWART

https://www.decathlon.be/...-192872?mc=8400336&c=GEEL

https://www.decathlon.be/...0/_/R-p-305831?mc=8545769

Ik ben niet zeker of ik een koersfiets zou moeten kiezen of een mtb voor mijn doelen. Ook weet ik niet of deze fietsen goed zijn.. Alle hulp & tis zijn welkom!
Natuur/avontuurlijk dan denk ik eerder aan MTB/gravelfiets

Met deze prijsklasse kan je beter voor een tweedehands gaan. Vaste verhaal, neem iemand mee met verstand van fietsen om te inspecteren voor de koop.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Pagina: 1 ... 217 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).