Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 216 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

Cranzai schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:47:
[...]

Echt bizar wat die man met prijzen doet, hoe dan? 8)7
Veel verkopen met een kleine marge, ipv weinig verkopen met veel marge :)
Ook idd partijen fietsen opkomen voor een bizar lage prijs.
Het is ook helemaal geen louche figuur ofzo. Gewoon heel helder over zijn manier van zaken doen.

Ik ben er vanuit de achterhoek ook heen gereden om er mijn Sensa G3 disc te kopen met de welbekende 25% korting :)
FM's in de regio kwamen hooguit met 10%, op zo'n bedrag was het een (flinke) rit zeker de moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 09:23
mhr-zip schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:59:
[...]

Er zit 40-50% marge op je fiets. Je kan als fietsenmaker op 't durp dan denken van: geef ik lekker 0% korting op die 10 fietsen die ik per jaar verkoop, ben ik mooi binnen!

En ik denk dat hij regelmatig fietsenmakers met cash-problemen "helpt", en van "onverkoopbare" voorraad afhelpt.
Ik weet van mijn eigen fiets (trekking bike), dat er makkelijk 30-35% af kon toen het seizoen afgelopen was en een "nieuwe versie" eraan zat te komen.. Nieuwe versie was alleen een andere kleur samenstelling.
Maarja mensen willen niet op een "oude" fiets..

Adviesprijs was 1500 euro en mocht hem voor 1000 euro meenemen zonder al teveel gezeur..
Kreeg er nog 3 onderhoudsbeurtjes (uren) bij voor niets..

En ik weet dat op de afmontage ook heel veel marge zit, soms wel tot 70-80% (tov adviesprijs)..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-09 17:47

Grin

Ride si sapis.

DDX schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:54:
[...]
Omdat je carbon frame niet kan klemmen (ja soms kan je dat soort van oplossen met doek)
Maar ook zadelpen is niet echt slim.
Mee eens.
Zit daar zelf ook een beetje mee met mijn montagestander, deze klemt namelijk ook om het frame. Heb dat zelf opgelost door hem eerst goed te balanceren op de toptube, uiteraard een goede doek om de toptube, en dan pas klemmen.
Heb er dan nog steeds geen goed gevoel bij maar ik hoef hem niet stevig vast te zetten omdat de fiets al in balans is en hij als het ware rust in de klem.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 08:13
Flipmo schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:06:
[...]

Wat denk je van kosten laag houden?
Weet je wat het kost om een Mantel of 12Go in de lucht te houden?

Als je veel verkoopt kan je meestal ook goedkoper inkopen, dus wordt je marge groter.
Hij heeft ook weinig klanten die terug komen met een slappe versnellingskabel (net als Canyon), wat je bij een gewone fietsenmaker wel hebt.

Ik heb iig geen medelijden met hem :+

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:30
Galois schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:24:
Ik zag in dit topic dat @Ypuh zo'n Park Tool heeft. Heb je ook ervaring met die 'goedkopere' modellen? En is het prijsverschil het echt waard?
(overigens is deze Park Tool op veel plekken uitverkocht :))
Mijn Park Tool PCS9 is al 8 jaar(?) oud en nog steeds super netjes/degelijk. Gebruik hem altijd voor het schoonmaken en allerhande onderhoud, dus het is veruit mijn meest gebruikte 'gereedschap'. Ben er ook nog steeds erg content mee dus, en in al die jaren is hij nog nooit omgevallen of wat dan ook. Staat als een huis en met met de poten ingeklapt neemt hij ook maar weinig ruimte in.

Het PCS9.2 model heeft een paar extra snufjes meende ik. Waarschijnlijk iets van QR handles of iets om hem makkelijker op te klappen (even niet zoveel zin om op te zoeken). Zal net iets fijner in gebruik zijn dus.

Wel heb ik destijds 'maar' €102,14 betaald incl. verzending, maar dat is gewoon de markt/prijs van doorontwikkeling lijkt me. Of het die meerprijs waard is, ach, gezien de hoeveelheid dat ik hem gebruikt heb zou ik het snel vergeten zijn. Dat ding gaat mij wel overleven, daar ben ik zeker van.

Enige wat je je af moet vragen is of je een spider model wilt (voorwiel eruit) of zadelpen klem. Ik heb nooit de behoefte gehad om dat andere type uit te proberen. V.w.b. klemmen van de (carbon) zadelpen maak ik me na al die jaren gebruik geen enkele zorgen. Ik heb ook geen last van krassen o.i.d. op de zadelpen. Op het frame/toptube klemmen zou ik dan nooit weer doen. Verder laat ik het voorwiel vaak gewoon zitten, helemaal nu ik sinds kort die Worx Hydroshot heb en daarmee prima het wiel/frame schoon kan maken zonder hem eruit te halen. Ook geen gedoe met steekas of QR, al zal dat opgeteld ook 15 seconden meer werk zijn.

Met de kennis van nu zou ik misschien wel de PCS-4 kopen, al is die direct wel een stuk duurder. In ieder geval zou ik m'n keuze beperken tot Park Tool of Feedback Sports en kiezen voor staal (=zwaar) i.p.v. de meer portable alu varianten.

[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 26-01-2021 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:15
MaSw85 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:55:
[...]

De Topstone 1 is zelfs van €1899 adviesprijs naar €2099 gegaan per 1 januari jl. Staat overigens nog steeds op mijn 'short'list:

Cannondale Topstone 1
Cube Nuroad Race
Focus Atlas 6.8
Giant Revolt 0
Isaac Hadron Xxplore
Orbea Terra H30
Ridley Kanzo A
Scott Speedster Gravel 20
Sensa Romagna Gravel
Trek Checkpoint ALR 5

:+

Adviesprijzen variëren tussen €1499 voor de Cube en €2299 voor de Trek. De Focus vind ik erg interessant maar die heeft vanwege een Boost techniek afwijkende steekassen (front: 110x12 mm, rear: 148x12 mm) en dat is denk ik een stuk complexer om daar een extra wielset met gewone wegbanden voor te vinden/laten maken.
het ligt eraan.. voor MTB is al een tijdje de nieuwe standaard, dus ga je in die hoek zoeken is er genoeg te vinden. 29" MTB is gelijk aan 28" race, dus met een Boost gravel fiets heb je iets wat 100% uitwisselbaar is met een moderne MTB. Je kan dus een willekeurige MTB wielset pakken en die onder je gravel fiets zetten. Een setje laten spaken is ook geen probleem, high end boost naven zijn er genoeg.

Belangrijkste reden om niet voor boost te gaan is eerder genoemd, je kan je wielset niet uitwisselen met een racefiets. Dus het is maar net vanuit welke kant je het bekijkt en wat voor fietsen je nog meer in de schuur hebt staan (of van plan bent aan te schaffen)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:25

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Heeft er iemand ervaring met het oppompen van "Tubeless banden" met een normale (hoge druk) fietspomp?
Of zit je dan aan een model zoals Bontrager TLR Flash Charger vloerpomp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIge59uAua0NoSDCMxeIfLiAubc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5LDhdURnpzGB4HKPT99gvIhs.png?f=user_large

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 15:17

McMiGHtY

- burp -

Bandje er goed omleggen..CO2 patroon d'r op..en ploppen maar. Daarna lucht eruit en even testen of je hem met een gewone pomp vol krijgt.., daarna vullen met selant en opnieuw oppompen.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Slayer schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:45:
Heeft er iemand ervaring met het oppompen van "Tubeless banden" met een normale fietspomp?
Ja, ventiel eruit en gaan.

Maar als ik nog een pomp moest kopen, kocht ik er wel een met zo'n boostfunctie.
McMiGHtY schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:56:
Bandje er goed omleggen..CO2 patroon d'r op..en ploppen maar. Daarna lucht eruit en even testen of je hem met een gewone pomp vol krijgt.., daarna vullen met selant en opnieuw oppompen.
Inderdaad en als je sealant en CO2 gaat combineren, doe je ventiel dan aan de bovenkant.

[ Voor 51% gewijzigd door mhr-zip op 26-01-2021 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

mhr-zip schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:56:
[...]

Ja, ventiel eruit en gaan.
Die ga ik volgende keer even een keer proberen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:42
Slayer schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:45:
Heeft er iemand ervaring met het oppompen van "Tubeless banden" met een normale (hoge druk) fietspomp?
Of zit je dan aan een model zoals Bontrager TLR Flash Charger vloerpomp!

[Afbeelding]
Top ding werkt perfect

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 20:31
Cranzai schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:47:
[...]

Echt bizar wat die man met prijzen doet, hoe dan? 8)7
10 fietsen verkopen met 1000,- marge of 100 fietsen verkopen met 500,- marge. Wat zou jij doen?

Edit: ik zie dat iemand mij voor was :)

[ Voor 7% gewijzigd door ElGreco op 26-01-2021 16:25 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
mhr-zip schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:15:
[...]

Het probleem met een boostnaaf is dat je niet kan wisselen met een set van je weg fiets.

@ElGreco met een boostnaaf en juiste velg hoeft het toch geen probleem te zijn om 700c bandjes te monteren?

PS: nog een suggestie
Nee, waarom zou dat een probleem zijn? Je begint bij je zoektocht altijd bij de banden die je wilt rijden. Op basis daarvan kies je je velg. Daarna kijk je wat er in de portemonix ligt en kies je de naven die je mooi vind en in je fiets passen. De meesten kiezen andersom, die mensen moet ik telkens heropvoeden :)

@MaSw85 dit is het mooie van handgespaakte wielen, je kunt laten maken precies wat je nodig hebt. Jouw fiets heeft daar geen "last" van maar er zijn ook genoeg Cannondales die wielen nodig hebben, die anders gedished zijn dan normaal. Ook dat kan allemaal. Advies is gratisch.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:24
Grin schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:10:
[...]

Mee eens.
Zit daar zelf ook een beetje mee met mijn montagestander, deze klemt namelijk ook om het frame. Heb dat zelf opgelost door hem eerst goed te balanceren op de toptube, uiteraard een goede doek om de toptube, en dan pas klemmen.
Heb er dan nog steeds geen goed gevoel bij maar ik hoef hem niet stevig vast te zetten omdat de fiets al in balans is en hij als het ware rust in de klem.
Tot je fiets dan eens valt, nee gewoon geld uitgeven voor goede standaard.
Ik heb hem 4 jaar geleden oid gekocht toen ik Trek Emonda ging opbouwen, weinig zin om zadelpen daarvan te slopen.
Nu ook met de Domane, zadelpen zit nog niet 100% op juiste hoogte vast, dus daaraan klemmen is ook lastig dan.
En ook lastiger als je met kaal frame begint, waar moet je dan klemmen.

[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 26-01-2021 16:53 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:52
[...]

Het is ook helemaal geen louche figuur ofzo. Gewoon heel helder over zijn manier van zaken doen.
Yep.. ik ben er ook ooit geweest voor wat Di2 spul. Hij had het inderdaad over slim/goedkoop restpartijen opkopen en was heel eerlijk over waar mijn specifieke dingen vandaan kwamen :). Aardige vent!

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Salteh schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:01:
[...]

Yep.. ik ben er ook ooit geweest voor wat Di2 spul. Hij had het inderdaad over slim/goedkoop restpartijen opkopen en was heel eerlijk over waar mijn specifieke dingen vandaan kwamen :). Aardige vent!
Zo doet hij het ook met wielsets die in de fietsen zit die hij als partijen koopt. Mijn type persoon is het niet maar hij is wel eerlijk over de manier van werken. De mensen in de werkplaats zijn dan meer mijn type persoon :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:18
Over wie hebben we het?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:52
Wim de Vos Fietsen. Niet te verwarren met "De Vos Racefietsen" :}

[ Voor 4% gewijzigd door Salteh op 26-01-2021 17:11 ]

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:57
Raznov schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:10:
[...]

Dat is niet bepaald een "short" list :P maar wel mooie modellen. Een aantal die er bij mij ook nog niet op stonden (de Ridley en Isaac bijv). Zelf heb ik ook nog de Rondo Ruut AL1 2021 er op staan, misschien nog een optie voor jouw shortlist?
Ja klopt, maar hij is dus zo 'short' vanwege de levertijd die vaak onbekend is. Ik ben sowieso op zoek naar een 2x, de 1x vallen af. En 11-speed zou ook wel in zijn. Heb de Ruut wel gezien maar weet niet meer waarom die van de lijst af is. Mogelijk vanwege de prijs/kwaliteit verhouding.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:57
Prulleman schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:28:
[...]

het ligt eraan.. voor MTB is al een tijdje de nieuwe standaard, dus ga je in die hoek zoeken is er genoeg te vinden. 29" MTB is gelijk aan 28" race, dus met een Boost gravel fiets heb je iets wat 100% uitwisselbaar is met een moderne MTB. Je kan dus een willekeurige MTB wielset pakken en die onder je gravel fiets zetten. Een setje laten spaken is ook geen probleem, high end boost naven zijn er genoeg.

Belangrijkste reden om niet voor boost te gaan is eerder genoemd, je kan je wielset niet uitwisselen met een racefiets. Dus het is maar net vanuit welke kant je het bekijkt en wat voor fietsen je nog meer in de schuur hebt staan (of van plan bent aan te schaffen)
Vanuit de andere kant dus. De gravelbike zal mijn racefiets gaan vervangen, vandaar de wens om voor de gravelbike een extra wielset te nemen voor pure wegritten. In het geval van die Focus is er dus prima een handgespaakte set in te zetten begrijp ik uit het verhaal van @ElGreco . Dan valt die vooralsnog niet af, zeer strakke fiets vind ik zelf. Helaas niet echt een dealer in de buurt van Groningen maar dat is overkomelijk.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
DDX schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:31:
En ook lastiger als je met kaal frame begint, waar moet je dan klemmen.
Geen alledaags probleem, en anders een hele fijne. In die dreambuild filmpjes zie je vaak dat ze standaard gewoon een oude zadelpen in de mount hebben hangen en daar het nieuwe frame in monteren. Anders gewoon de meegeleverde zadelpen en die er niet helemaal in duwen. Zoals gezegd nog nooit een beschadiging gezien na 8 jaar gebruik en die dingen zijn gemaakt om geklemt te worden.

V.w.b. Trek wel iets lastiger omdat die knakkers weer zo nodig een proprietary onderdeel op de markt moesten brengen met hun seat mast. In plaats van dat de pen in het frame gaat, steekt het frame uit en mag je daar je mast over heen monteren. Daar zou ik inderdaad wat voorzichtiger mee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:15
MaSw85 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:26:
[...]

Vanuit de andere kant dus. De gravelbike zal mijn racefiets gaan vervangen, vandaar de wens om voor de gravelbike een extra wielset te nemen voor pure wegritten. In het geval van die Focus is er dus prima een handgespaakte set in te zetten begrijp ik uit het verhaal van @ElGreco . Dan valt die vooralsnog niet af, zeer strakke fiets vind ik zelf. Helaas niet echt een dealer in de buurt van Groningen maar dat is overkomelijk.
hmm,, het is natuurlijk minder logisch om een setje hoge velgen met boost MTB naven te spaken, die raak je eventueel in een later stadium wellicht lastig kwijt. Er is genoeg mogelijk, maar als je een gravel fiets voor op de weg en voor gravel wilt gebruiken met 2 wielsets, waarvan 1 wielset een high end set voor op de weg....dan zou ik zeggen ga voor normale naven, ipv boost. dan is die set waardevaster.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:30
[...]

Ik ben er vanuit de achterhoek ook heen gereden om er mijn Sensa G3 disc te kopen met de welbekende 25% korting :)
FM's in de regio kwamen hooguit met 10%, op zo'n bedrag was het een (flinke) rit zeker de moeite waard.
Heel begrijpelijk vanuit de achterhoek er heen te rijden, zou haast hetzelfde doen vanuit Groningen :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Cranzai schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:13:
[...]

Heel begrijpelijk vanuit de achterhoek er heen te rijden, zou haast hetzelfde doen vanuit Groningen :$
Je moet ook in calculeren "wat als" je serieus garantie nodig hebt. Voor mij is het 45 min rijden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:20
Ik heb m'n ketting er nu zo'n 600km opliggen en leg de kettingchecker er net op en hij zakt er al een stukje in, misschien zelfs een kwart! Dat vind ik wel heel snel zeg.. Is er nog iets anders wat hier de oorzaak van kan zijn buiten dat mijn fiets elke keer smerig is?

Ik spuit 'm ook elke keer weer af, slechts een keer met vieze fiets gefietst. Om de paar x ontvet ik de ketting en derailleur met dasty, spoel grondig na en laat 'm dan goed drogen alvorens weer te smeren met wet lube van muc off.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Winter is funest voor je ketting. Met name die eerste maanden (oktober/november) als het lang droog geweest is en er nog veel troep op de weg ligt. Er valt niet zo heel veel tegen te doen tenzij je je drivetrain na iedere rit brandschoon maakt en opnieuw invet.

Of gewoon accepteren en gooi er voor 2 tientjes een nieuwe ketting op in het voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Ypuh schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:36:
Winter is funest voor je ketting. Met name die eerste maanden (oktober/november) als het lang droog geweest is en er nog veel troep op de weg ligt. Er valt niet zo heel veel tegen te doen tenzij je je drivetrain na iedere rit brandschoon maakt en opnieuw invet.

Of gewoon accepteren en gooi er voor 2 tientjes een nieuwe ketting op in het voorjaar.
Ja ik had daar al wel rekening mee gehouden, maar ik had niet verwacht na zo'n korte afstand als 600k eigenlijk al de halve ketting op te hebben gereden (uitgaande van vervanging rond de 0.75).

Spoel 'm wel na elke rit af (op 1x na toen ik de volgende dag nog een keertje ging). Ontvetten om de 3/4x.

Ik heb eind 2020 de ketting en cassette vervangen, hopelijk red ik de winter dan nog met die ketting. Cassette zou dan nog wel een keer mee moeten kunnen bij tijdige vervanging en hopelijk is het blad voor ook nog niet aan vervanging toe (ziet er in iedergeval niet meer als nieuw uit 😅).

[ Voor 5% gewijzigd door Worsteneter op 26-01-2021 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 20:19
Worsteneter schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:51:
[...]

Ja ik had daar al wel rekening mee gehouden, maar ik had niet verwacht na zo'n korte afstand als 600k eigenlijk al de halve ketting op te hebben gereden (uitgaande van vervanging rond de 0.75).

Spoel 'm wel na elke rit af (op 1x na toen ik de volgende dag nog een keertje ging). Ontvetten om de 3/4x.

Ik heb eind 2020 de ketting en cassette vervangen, hopelijk red ik de winter dan nog met die ketting. Cassette zou dan nog wel een keer mee moeten kunnen bij tijdige vervanging en hopelijk is het blad voor ook nog niet aan vervanging toe (ziet er in iedergeval niet meer als nieuw uit 😅).
Mijn snelste was ook iets van 1600-1700km op 1 ketting bij 0.75, achja hoort erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
gravelbike was ik pas ook weer net te laat eigenlijk, 1400km en .75 viel er al gewoon weer in.
1.0 gelukkig nog niet. (kon die er wel in duwen)

Moet echt vaker controleren met dit weer, want nu sloeg nieuwe ketting paar keer over.
Gelukkig 2e rit niet meer.
Wordt anders wel erg dure hobby om ook na 1400km weer nieuwe cassette te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Had er ook eentje na 1.200km al versleten. Toen piepte ik ook wel even, maar had ook de goedkoopste van de goedkoopste gekocht de laatste keer (SRAM PC-1130 a €14 per stuk). Schijnt dat ik niet de enige ben waarbij dat type bijzonder snel slijt.

Volgende keer maar weer gewoon KMC X11.93 (al maken die altijd iets meer geluid) of SRAM Red kettingen. Die KMC's waren voorheen nog wel voor zo'n €17,95 te koop, maar zie dat ze daar nu al €24,39 voor vragen. Voor dat geld koop je net zo goed de Red22 kettingen voor €27,44 p/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Ypuh schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:34:
Had er ook eentje na 1.200km al versleten. Toen piepte ik ook wel even, maar had ook de goedkoopste van de goedkoopste gekocht de laatste keer (SRAM PC-1130 a €14 per stuk). Schijnt dat ik niet de enige ben waarbij dat type bijzonder snel slijt.

Volgende keer maar weer gewoon KMC X11.93 (al maken die altijd iets meer geluid) of SRAM Red kettingen. Die KMC's waren voorheen nog wel voor zo'n €17,95 te koop, maar zie dat ze daar nu al €24,39 voor vragen. Voor dat geld koop je net zo goed de Red22 kettingen voor €27,44 p/s.
Al rekenende dat ik nu op een kwart tot .75 zit voorspel ik op het moment dus ook 1200 :F
Maar we gaan het meemaken, wie weet rij ik er nog wel 2k op. Ietsjes over de .75 kan ook geen kwaad toch?

Qua kettingen heb ik er niet zoveel verstand van. Dit is m'n eerste racefiets en dit was m'n eerste ketting die ik erop heb gelegd: https://www.mantel.com/shimano-hg-701-fietsketting + een ultegra 12-25 cassette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Op de gravelracer gooi ik sram pc x1 kettingen, 21 euro per stuk.
(icm sram 1170 cassette en verder geen sram spullen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Ik weet het eigenlijk niet zo goed meer. Officieel is het voor 11s kettingen zelfs vervangen bij 0.50%, maar zelf heb ik altijd 0.75% aangehouden. Out of the box zijn ze vaak ook al 0.25% en anders zou ik ze dus wel heel snel moeten vervangen.

Langer dan dat zou ik er niet mee doorrijden (ook niet bij 10/9/8s). Dan slijten je kettingbladen en cassette bovengemiddeld snel en met een nieuw setje kettingbladen a €130 + nieuwe cassette a €65 ben je verder van huis dan 1-2 extra kettingen per jaar. Een kettingblad vervangen hoef je dan in principe nooit en cassettes maar zeer zelden.

[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 26-01-2021 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Worsteneter Zodra hij in de 0,75 past: vervangen.
Zelf hou ik het liefst wat marge aan en vervangen ik iets voor de 0,75. Kettingen zijn het geld niet; cassettes vervangen wordt ik bijzonder chagrijnig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ik vervang direct als de .75 erin kan.
Maar bij gravelbike nu al paar keer te laat, gewoon omdat het daar zo snel slijt.
Vergeet je paar dagen tooltje te gebruiken en dan ben je opeens al te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Duidelijk :+
Ik heb zo'n lange punt die erin zakt, daar staat alleen 0,75 op en 1.00 (dan ligt ie plat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:34

Galois

1811 - 1832

Een HG701 ketting kost (iets meer dan) 30 euro. Een Ultegra cassette kost (iets meer dan) 60 euro.

Ik doe hetzelfde als jullie hierboven: ik meet mijn ketting regelmatig en als de .75 erin valt doe ik er een nieuwe HG701 ketting op.

Vroeger... toen ik nog geen weet had van slijtage van kettingen en cassettes, reed ik gewoon door met dezelfde ketting/cassette combinatie tot er problemen met schakelen of doortrappen was. Ik moet zeggen dat het behoorlijk lang kon!

Nu doe ik dus 3 kettingen en één cassette. Ongeveer 5000 km per ketting, dus na 15.000 km heb ik zo'n 150 euro aan kosten.

Vroeger reed ik (volgens mij) ook 15.000 km op één ketting en één cassette. Versleten, ongetwijfeld, maar het ging wel. Qua kosten was het dus 'slechts' 90 euro!

Kortom: door nu te meten ben ik gewoon voor hetzelfde aantal km meer geld kwijt!

8)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@Galois Je mist alleen even de voorbladen in die berekening. Als je 15.000km met één cassette en ketting doet, kun je naar alle waarschijnlijkheid ook je voorbladen vervangen (of je nieuwe cassette en ketting gaan die 15k niet weer halen, maar zullen bij 5k of 2k al versleten zijn). Een SRAM buitenblad kost ongeveer €100 en binnenblad €30. Voor Shimano zal dat ook wel zoiets zijn (soms is het voordeliger om gewoon een compleet crankstel te kopen).

Op 30.000km kom je dan op 6 kettingen a €25 (€150), 2 cassettes a €65 (€130) en waarschijnlijk kunnen je voorbladen dan nog wel een ronde mee = €280.

In het andere geval kom je op 2 kettingen (€50), 2 cassettes (€130) en een set nieuwe voorbladen (€130) = €310.

Geen wereldschokkende verschillen, maar je hebt wel een soepeler lopende drivetrain, minder kans op een kettingbreuk en het scheelt je ook 4x poetsen :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Die Shimano Ultegra R8000 11-speed Derailleurwieltjes werken toch ook gewoon met R7000 105 Derailleur? Die 105 zijn ellende om te kopen lijkt het wel en die ultegra zijn gewoon nog weel beschikbaar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
rolandos582 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:18:
Die Shimano Ultegra R8000 11-speed Derailleurwieltjes werken toch ook gewoon met R7000 105 Derailleur? Die 105 zijn ellende om te kopen lijkt het wel en die ultegra zijn gewoon nog weel beschikbaar
Yes.
En dan heb je meteen een marginal gain te pakken, want je gaat van bushings (105) naar kogellagers (Ultegra).

Een whopping (theoretische) 0.6W!

https://www.ceramicspeed....ey-wheel-efficiency-test/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Smultie schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:24:
[...]

Yes.
En dan heb je meteen een marginal gain te pakken, want je gaat van bushings (105) naar kogellagers (Ultegra).

Een whopping (theoretische) 0.6W!

https://www.ceramicspeed....ey-wheel-efficiency-test/
Hehe dat zijn de gains! Ik zag dat die tacx wieltjes ook nog steeds goed scoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 21:37
Mijn ketting met een 11s drivechain vervang ik ook altijd bij 0,75. Kan ik dat voor een 10s ook aanhouden, of kunnen die meer/minder slijtage beter handelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 18:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZ6a9bPVXiSuPpZ4z8css0yiKv8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2zZiwY2Hs50DraAXk1T1Cx1.jpg?f=fotoalbum_medium

Klopt het dat deze niet strak aangedraaid moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 21-09 17:36
Galois schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:57:
Een HG701 ketting kost (iets meer dan) 30 euro. Een Ultegra cassette kost (iets meer dan) 60 euro.

Ik doe hetzelfde als jullie hierboven: ik meet mijn ketting regelmatig en als de .75 erin valt doe ik er een nieuwe HG701 ketting op.

Vroeger... toen ik nog geen weet had van slijtage van kettingen en cassettes, reed ik gewoon door met dezelfde ketting/cassette combinatie tot er problemen met schakelen of doortrappen was. Ik moet zeggen dat het behoorlijk lang kon!

Nu doe ik dus 3 kettingen en één cassette. Ongeveer 5000 km per ketting, dus na 15.000 km heb ik zo'n 150 euro aan kosten.

Vroeger reed ik (volgens mij) ook 15.000 km op één ketting en één cassette. Versleten, ongetwijfeld, maar het ging wel. Qua kosten was het dus 'slechts' 90 euro!

Kortom: door nu te meten ben ik gewoon voor hetzelfde aantal km meer geld kwijt!

8)
Zo heb ik het op mijn oude gazelle altijd al gedaan eerlijk gezegd.... is pas mijn 2e ketting, en ik rij op verschillende cassettes. Tweedehandsjes zelfs. Met mijn scott ga ik denk ik toch ook pas laat wisselen hoor.
Eentje per 5000km moet naar mijn idee makkelijk kunnen, zo'n krachtpatser ben ik niet.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 21-09 17:36
marteltor schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:18:
[Afbeelding]

Hier zit volgens mij gewoon een cup-conus lager (hoekcontactlager) in, dus als je dit strakker draait dan draai je de conus dieper in het lager en loopt het vast. Je hebt dan de schroefdraad van de conus en een borgmoer, die twee draai je tegen elkaar in, dan zit het vast. Aan de andere kant zit dat ook zo, dus doordat de afstand van de conussen precies is afgesteld, rolt je lager lekker (of niet). En onthoud, voor montage in de fiets moet het voor je gevoel nét te los zitten.
Afbeeldingslocatie: https://www.bikeboosting.nl/content/images/2_2263_T3sI3yhd35-576x.jpg

Zie hier voor goede uitleg.
https://www.bikeboosting.nl/index.php?tcc

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:44
Dames en heren,
Omdat ik zelf niet meer hockey en hardloop vanwege een blessure maar wel wil blijven sporten heb ik besloten om te gaan wielrennen. Mijn idee is een mis van toeren met vrienden en korteren “tijdritten” alleen om even alles te geven. Ik heb altijd al veel gefietst(bestemmingsverkeer) en kan slecht rustig fietsen. Op mijn trek t500(uit mijn hoofd) framemaat 65 fiets ik tussen de 26/32km/u met een ligstuur.

De omgeving hier is vrij vlak maar de heuvels rond arnhem en de eltenberg zijn binnen bereik. Ik heb geen plannen om nu echt de alpen op te zoeken.

Ik heb een paar eisen en wensen voor de fiets en die zijn als volgt:
-formaat (ik ben 1.94 met lange benen)
-schijfremmen (anders mag ik niet mee met de groep)
-soepel schakelen
-snel leverbaar
-ligstuur op monteren
-liefst niet al te duur (bij slecht materiaal is de lol er voor mij snel af, ik ken mezelf)

Nu begon ik met het kijken naar een fiets van 800,- maar ik kwam er al snel achter dat die niet aan mijn wensen voldeed. Daarom de eisen en wensen voor de kosten gezet. Hiermee kwam ik op de volgende twee fietsen uit. Er zit nog wel een aardig prijsverschil in en ik ben benieuwd wat jullie mij adviseren. Ga ik bijvoorbeeld het verschil tussen 105 en ultegra merken? En zit er verschil in de houdingen tussen beide fietsen?

https://www.12gobiking.nl/scott-speedster-10-disc-2021

Of

https://www.12gobiking.nl/stevens-izoard-pro-disc-2021

(De Stevens heeft een klein streepje voor, gezien de naam van het merk)

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElGreco
Verschil tussen 105 en ultegra ga je niet merken.
Als je een ligstuur wilt monteren moet je even opletten dat je stuur niet van carbon is, bijna allemaal verbieden dit. Zoiets kun je bij aanschaf eventueel laten vervangen.

Post je vraag ook eens in het forum van fiets.nl. Daar zitten veel mensen die veel verstand hebben van maten en geometrie van fietsen.
Bij https://geometrygeeks.bike kun je de twee fietsen ook alvast vergelijken.

Enne, niet mee mogen als je geen discs hebt? Ik zou een ander groepje zoeken........

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
Ik zou even heel goed proberen hoe het fietst met een ligstuur. Ik heb in het verleden wat triathlons gedaan, in eerste instantie met een ligstuur op mijn gewone racefiets. Als je een fiets koopt met een relatief korte bovenbuis (wat de mijne ook had) dan kan het zijn dat je gewichtsverdeling niet helemaal lekker meer is, daardoor gaat de fiets een beetje 'zwabberen'. Bij TT fietsen doen ze daar wat aan door de balhoofdhoek groter te maken voor meer naloop. De enige oplossing is het zadel verder naar achteren maar dat maakt je heuphoek vaak te groot (zeg maar de hoek tussen je dijbeen onderin de pedaalslag en je ruggengraat) en dat kunnen veel mensen qua flexibiliteit niet goed aan.

Je kunt het prima proberen door tijdens je proefrit gewoon je ellebogen op het stuur te leggen en te kijken of alles goed stabiel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
stevens20 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 01:32:

Ik heb een paar eisen en wensen voor de fiets en die zijn als volgt:
-formaat (ik ben 1.94 met lange benen)
-soepel schakelen
-snel leverbaar
-ligstuur op monteren
-liefst niet al te duur (bij slecht materiaal is de lol er voor mij snel af, ik ken mezelf)

Nu begon ik met het kijken naar een fiets van 800,- maar ik kwam er al snel achter dat die niet aan mijn wensen voldeed. Daarom de eisen en wensen voor de kosten gezet. Hiermee kwam ik op de volgende twee fietsen uit. Er zit nog wel een aardig prijsverschil in en ik ben benieuwd wat jullie mij adviseren. Ga ik bijvoorbeeld het verschil tussen 105 en ultegra merken? En zit er verschil in de houdingen tussen beide fietsen?

Of

Dat is inderdaad een flink prijsverschil.. De Stevens is allicht een stuk beter afgemonteerd, een stuk lichter, carbon frame en je hebt wat meer met het merk. Het verschil in specs ga je (nu zeker nog niet) merken, maar verschil in/passende geometrie merk je direct. Als ze goed zouden zitten kan je met beide fietsen jaren vooruit. De Scott kun je gaandeweg upgraden als je wil met het bespaarde geld (maar het blijft een alu frame, niks mis mee trouwens).

Geometrie is moeilijk online te checken. Er zijn wel tools, maar als je zelf nog weinig ervaring hebt met op een racer zitten is dat toch lastig in te schatten. Je kunt ook een bikefit doen vóórdat je een fiets koopt. Daarmee kan je een slechte blinde koop wellicht voorkomen.

Overigens goed dat je hier zelf al mee komt ipv direct een fiets te kopen die je mooi vindt. Dat is het recept voor teleurstelling.

Edit: wat betreft een ligstuur heb ik geen ervaring. Als je houdt van spullen en straks over een paar jaar serieus wil tijdrijden komt die TT fiets er ook wel tzt ;) uurtje kapot gaan, gaat ook prima op een "gewone" racer.

[ Voor 6% gewijzigd door Reynouts op 27-01-2021 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
marteltor schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:18:
[Afbeelding]

Klopt. Handvast draaien en dan een half slagje terug. Dat kleine beetje speling wordt wel opgenomen door de QR als je die vastzet. Op die manier houden de kogellagers ruimte om te bewegen i.p.v. zich in te graven in de hub.

Hierin worden de meeste 'fouten' gemaakt en de voornaamste oorzaak waarom cup conus hubs (vroegtijdig) ten einde komen. In principe gaan ze bijna eeuwig mee als je jaarlijks het vet vervangt, zorgt dat er geen water in komt en de preload niet te strak/los afstelt.

@stevens20 Bij mij mag je juist niet mee als je discs hebt. Die dingen lopen altijd aan en maken bij een enigszins nat wegdek alleen maar lawaai :+. Als je 2 linker handen hebt zou ik het gewoon bij velgremmen houden, maar wil de discussie niet weer opstarten.

Verder is Ultegra speciaal ontwikkelt voor prijsbewuste Nederlanders die denken dat ze een wezenlijk beter product krijgen dan 105, kwaliteit op het niveau van Dura Ace en dat alles voor een kleine meerprijs t.o.v. de goedkopere groepen. Als Shimano aan TellSell reclames deed dan was Ultegra hetgeen wat ze je aan zouden raden.

Voor €800 heb je nog geen Tiagra met velgremmen tegenwoordig (mijn zus is ook opzoek in die prijsklasse), maar ik zie dat je al opgeschaald bent naar een wat realistischer budget. Voor meer informatie ben je bij fiets.nl/forum beter af inderdaad, maar ik raad aan vooral naar geometrie te kijken en daarna pas naar afmontage. Slechte fietsen bestaan niet meer, maar qua prijs/kwaliteit valt er nog wel het nodige te winnen.

* Ypuh zucht het zal wel weer Canyon worden.

[ Voor 38% gewijzigd door Ypuh op 27-01-2021 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik heb in het verleden wel eens fietsspullen uit GB besteld.

Hoe gaat dat tegenwoordig na de Brexit? Ik begrijp uit de website van de Rijksoverheid dat tot 22 euro het gaat zoals voor de Brexit en na 22 euro je BTW moet betalen in NL. En dus niet meer in GB.

Boven de 150 euro moet je dus ook importkosten betalen.

Maar begrijp ik het goed dat als ik voor 100 euro excl. GB BTW in GB iets koop, dat ik dan in NL hierover dus nog 21 euro aan de postbode moet betalen? Of komt daar nog meer bovenop? Als administratiekosten en zo...

Want als dat niet zo is, is het voor ons toch niets veranderd (als je onder de 150 euro blijft)? Voor de Brexit betaalde je BTW aan GB en na de Brexit betaal je BTW aan NL.

Iemand hier al ervaringen mee?

-------------
Edit: eerst mij bovenstaande afvragen, Googlen en niet echt duidelijk antwoord kunnen vinden, vervolgens de vraag hier stellen. Daarna weer verder Googlen en dan toch het antwoord op PostNL vinden:

Voor een normale zending betaal je 13 euro aan afhandelingskosten. Voor een zending via Express Mail Service (EMS) betaal je 17,50 euro.

Kortom: als ik dus iets van 100 euro excl GB BTW koop, dan betaal ik daar dus 100+21+13=134 euro...

Denk dat helaas nog in GB bestellen, niet meer financieel aantrekkelijk is.

[ Voor 21% gewijzigd door Galois op 27-01-2021 09:18 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-08 02:13
Galois schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:10:
Ik heb in het verleden wel eens fietsspullen uit GB besteld.

Maar begrijp ik het goed dat als ik voor 100 euro excl. GB BTW in GB iets koop, dat ik dan in NL hierover dus nog 21 euro aan de postbode moet betalen? Of komt daar nog meer bovenop? Als administratiekosten en zo...
€13 kosten.
https://www.postnl.nl/ont...akket-uit-het-buitenland/

BTW vrijstelling houd op per 1 juli trouwens
https://www.belastingdien...-btw-richtlijn-e-commerce

[ Voor 16% gewijzigd door MyrddinLXXIIX op 27-01-2021 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Je betaald nu vooral invoerkosten toch? Dat is alleen de prijs van het verwerken.

Ik zou gewoon uit principe niets meer bestellen uit GB. 3 jaar lang ons NOS Journaal verpesten en daar nog extra geld voor rekenen ook. Ze hebben zelf gezegd dat ze niet meer met ons willen spelen, dus dan zoeken ze ook maar andere vriendjes die bij hun fietsspulletjes kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Zo... dit heeft dan ook grote gevolgen voor Aliexpres-achtige bedrijven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Ypuh schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:01:
[...]
* Ypuh zucht het zal wel weer Canyon worden.
Hij wil snel een fiets hebben, ik denk dus niet dat het een Canyon wordt ;)

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Ypuh schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:01:
[...]

@stevens20 Bij mij mag je juist niet mee als je discs hebt. Die dingen lopen altijd aan en maken bij een enigszins nat wegdek alleen maar lawaai :+. Als je 2 linker handen hebt zou ik het gewoon bij velgremmen houden, maar wil de discussie niet weer opstarten.
ik heb nooit gereageerd op schrijfrem/velgrem discussies omdat ik geen ervaring heb met velgrem maar ik heb in korte tijd best wel wat ervaring met kapotte fietsen, kapotte banden en zelfs een flinke valpartij :+ maar mijn schijfremmen maken echt vrijwel nooit lawaai, op de racefiets sowieso niet aangezien die alleen met stralend weer buitenkomt maar op de gravelbike en op de mountainbike (ik hoop dat hij een goed leven heeft bij iemand anders O+ ) maken ze wel eens lawaai als ik door een plas gereden ben maar 30 seconden later is het weer stil...

ik ben echt allergisch voor geluidjes,tikjes en rammeltjes op de fiets maar bijvoorbeeld ook een auto kan ik daar helemaal knettergek van worden dus zou het echt wel eerlijk toegeven als het wel zo is...

nu ben ik bang dat hij bij een eventuele forum meet de hele dag met herriemakende schijfremmen rondfietst :X

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
offtopic:
Ik fiets regelmatig in groepen, maar er is altijd wel iemand met schijfremmen die je hoort. Is het niet dat ze aanlopen (kromme schijf, vuil, pads die niet goed intrekken), dan krijsen ze wel tijdens het remmen of -in het ergste geval- loopt er iets vast en moeten ze opgehaald worden (ook al 2x meegemaakt, uiteraard wanneer je 180km van huis bent).

Het zal 100% zeker aan de berijders liggen die gewoon niet goed voor hun materiaal zorgen, maar in het kader van groepsbelang zeg ik; wat er niet op zit kan ook niet voor vervelende bijgeluiden zorgen. Vandaar de opmerking dat ik er met 2 linkerhanden niet aan zou beginnen.

En nu trap ik er verdorie alsnog in.

* Ypuh zag zichzelf de kuil graven om er vol overtuiging in te springen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
rolandos582 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:32:
[...]

Hehe dat zijn de gains! Ik zag dat die tacx wieltjes ook nog steeds goed scoren
Ik vind ze alleen nergens meer te koop die Tacx wieltjes (iig niet bij winkels waar ik normaal ook bestel), of ligt dat aan mij?
stevens20 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 01:32:

Wat?
Weet je zeker dat je met een aluminiumframe, zadeltasje en zonder banaan bij je snikkel wel mee mag?

Of

Ik zou met beide merken geen probleem hebben maar Scott is een A merk en Stevens een B merk.

Ik weet niet precies waar je woont, maar weet dat 12GO echt niet voordelig is. Het is een grote winkel, wat ook wel eens fijn is, als je veel modellen in 1 keer wil zien. Maar in "normale" tijden krijg ik bij andere fietsenmakers sowieso meer korting dan bij 12GO.

Verder is 105 prima keuze.

[ Voor 57% gewijzigd door mhr-zip op 27-01-2021 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
mhr-zip schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:33:
[...]

Ik vind ze alleen nergens meer te koop die Tacx wieltjes (iig niet bij winkels waar ik normaal ook bestel), of ligt dat aan mij?
Die Tacx wieltjes zijn inderdaad fijn, al slijten die ook gewoon natuurlijk. Vind zelf zo'n kogellager wel fijner dan een glijlager.

Mantel heeft ze zo te zien nog. Futurum en Bike24 vreemd genoeg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Ypuh schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:33:
offtopic:
Ik fiets regelmatig in groepen, maar er is altijd wel iemand met schijfremmen die je hoort. Is het niet dat ze aanlopen (kromme schijf, vuil, pads die niet goed intrekken), dan krijsen ze wel tijdens het remmen of -in het ergste geval- loopt er iets vast en moeten ze opgehaald worden (ook al 2x meegemaakt, uiteraard wanneer je 180km van huis bent).

Het zal 100% zeker aan de berijders liggen die gewoon niet goed voor hun materiaal zorgen, maar in het kader van groepsbelang zeg ik; wat er niet op zit kan ook niet voor vervelende bijgeluiden zorgen. Vandaar de opmerking dat ik er met 2 linkerhanden niet aan zou beginnen.

En nu trap ik er verdorie alsnog in.

* Ypuh zag zichzelf de kuil graven om er vol overtuiging in te springen.
laat mij ook eens een rel starten! 8)7 Ik heb zelf ook 2 linkerhanden dus mochten ze vervelend gaan doen heb ik geen flauw idee hoe ik het op moet lossen maar ben dan blij dat ik tot nu toe geluk heb gehad...maar ga inderdaad wel heel netjes met mijn fietsen om ook al ben ik niet handig dus hoop dat dat mij een berg ellende bespaart :*)

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

mhr-zip schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:33:

Ik weet niet precies waar je woont, maar weet dat 12GO echt niet voordelig is. Het is een grote winkel, wat ook wel eens fijn is, als je veel modellen in 1 keer wil zien. Maar in "normale" tijden krijg ik bij andere fietsenmakers sowieso meer korting dan bij 12GO.

Verder is 105 prima keuze.
Gezien de levertijden van veel fietsen zou ik allang blij zijn als iets nog binnen redelijke termijn te leveren is... en dat zit je bij een 12go wel weer goed. Die hebben tenminste nog voorraad.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• 418O2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sH2lHOEsEBSFAZTp0g28GEmFCxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9Wu6GFMbZwYMrFMWCU46qKa.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een beetje impulsief, maar wel doordacht, vannacht deze fiets besteld. De fiets die ik wil ga ik niet kunnen krijgen in deze tijd binnen afzienbare tijd, dus dan maar iets dat niet al te duur is en dan zie ik volgend jaar maar weer.

Bianchi Impulso met 105

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Ypuh schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:36:
[...]

Die Tacx wieltjes zijn inderdaad fijn, al slijten die ook gewoon natuurlijk. Vind zelf zo'n kogellager wel fijner dan een glijlager.

Mantel heeft ze zo te zien nog. Futurum en Bike24 vreemd genoeg niet.
Hmm wat zijn de voornamelijke verschillen tussen die tacx wieltjes en ultegra wieltjes?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
418O2 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:00:
[Afbeelding]

Ik heb een beetje impulsief, maar wel doordacht, vannacht deze fiets besteld. De fiets die ik wil ga ik niet kunnen krijgen in deze tijd binnen afzienbare tijd, dus dan maar iets dat niet al te duur is en dan zie ik volgend jaar maar weer.

Bianchi Impulso met 105
Als er dan één fiets is om impulsief te bestellen is het een Impulso (8>

Mooi ding!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

ElGreco schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:22:
[...]

Hij wil snel een fiets hebben, ik denk dus niet dat het een Canyon wordt ;)
Over snel een fiets..
Vorige week LFM1 gemaild: Nee..model wat je zou willen hebben..word 2de helft dit jaar..als we hem al binnen krijgen.

LFM2 gemaild: Die krijgen we eind Maart binnen, als je wilt zet ik je op de lijst voor een vrijblijvende testrit.

Net gebeld door LFM2: "Wanneer zouden we langs kunnen komen voor een proefrit?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
BreadFan schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:09:
[...]

Als er dan één fiets is om impulsief te bestellen is het een Impulso (8>

Mooi ding!
Vond ik ook. Ik wou eigenlijk de Impulso Allroad in het celeste, maar dat is lastig en ik wou geen maanden wachten. Die zou ik dan wel in het zwart kunnen krijgen, maar dat is het dan net niet... En voor 2k wil ik wel precies wat ik wil.

Nu betaal ik iets meer dan de helft en doe ik het zo lang hier mee. Zie over een jaar wel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
McMiGHtY schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:11:
[...]

Over snel een fiets..
Vorige week LFM1 gemaild: Nee..model wat je zou willen hebben..word 2de helft dit jaar..als we hem al binnen krijgen.

LFM2 gemaild: Die krijgen we eind Maart binnen, als je wilt zet ik je op de lijst voor een vrijblijvende testrit.

Net gebeld door LFM2: "Wanneer zouden we langs kunnen komen voor een proefrit?"
Ze komen bij jouw langs voor je proefrit? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Goede/mooi fietsen die Bianchi Impulso's. Zijn ook een allemans vriend qua geometrie (heb er zelf ook al eens naar gekeken).

Het nieuwe Infinito XE model vind ik ook wel mooi:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.road.cc/sites/default/files/bianchi-infinito-xe-riding-1.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Ik vind zo'n BMC Roadmachine of Pinarello Dogma F10 wel dik maar dat zijn dan wel weer hele andere geometrie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxANWV-4rs1Zt2V9ZO4q4w7uFUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPlf6kxx9dNgJ7dBci3dkopd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
rolandos582 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:37:
Ik vind zo'n BMC Roadmachine of Pinarello Dogma F10 wel dik maar dat zijn dan wel weer hele andere geometrie.

[Afbeelding]
De spacertoren politie zou je met pek en veren afvoeren.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
ElGreco schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:38:
[...]
De spacertoren politie zou je met pek en veren afvoeren.
We zijn niet allemaal 1,70 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ypuh schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:30:
Goede/mooi fietsen die Bianchi Impulso's. Zijn ook een allemans vriend qua geometrie (heb er zelf ook al eens naar gekeken).
Vind bianchi wel echt net even wat mooier dan anderen. En deze afmontage voor deze prijs is echt goed. Ik kan nu een jaar fietsen en kijken wat ik wil. En hopelijk kalmeert de markt een beetje en kan ik dan wat bestellen voor een normale prijs met een normale levertijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik heb er geen verstand van hoor, ben ook maar 1,80. Maar moet je met een lengte van bijvoorbeeld 1,95 altijd met zoveel spacers werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:44
Dank voor de tips.
De schijfremmen is, wat ik zo begrijp, lood om oud-ijzer. Op internet lees ik dat schijfremmen gedoseerder en krachtiger remmen mogelijk maakt maar bij slecht weer geluid maken. Schijven zijn duurder in aanschaf maar wel goedkoper in onderhoud en de wielen slijten niet door het remmen. Verder werd dit met een knipooggezegd, het lijkt me sterk dat ik niet mee mag met de zadeltasjes.

Ik zit op de site van Stevens te kijken en zie daar, wanneer ik niet naar schijfremmen kijk aanzienlijk goedkopere modellen met 105 aandrijving. Uit jullie reacties merk ik dat ik, beginner dat ik ben, het verschil niet ga merken tussen 105 en ultegra.

Een model als: Stelvio €1319,-
Of de Aspin "custom": custom.stevensbikes.de/my/sLtxZc (hyperlink werkt niet) €1529,-
Zijn echt een heel stuk goedkoper maar hebben fatsoenlijke afmontage. Zouden dit goede fietsen zijn, mits snel leverbaar? Of ga ik nu echt een paar classes omlaag?

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

rolandos582 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:29:
[...]

Ze komen bij jouw langs voor je proefrit? O-)
Ja, wat de winkel mag niet open zijn he :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
@Grin

Nee. Je kunt ook naar een frame kijken wat meer past. Met bijvoorbeeld een hogere balhoofdbuis.

Maar er zijn ook andere trucs. Zoals bijvoorbeeld een stalen/tita frame met externe lagercups. Het zijn eigenlijk spacers maar vallen niet zo op. Of een rise bar gebruiken. Win je weer 15mm aan hoogte door het stuur alleen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
stevens20 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:49:
Dank voor de tips.
De schijfremmen is, wat ik zo begrijp, lood om oud-ijzer. Op internet lees ik dat schijfremmen gedoseerder en krachtiger remmen mogelijk maakt maar bij slecht weer geluid maken. Schijven zijn duurder in aanschaf maar wel goedkoper in onderhoud en de wielen slijten niet door het remmen. Verder werd dit met een knipooggezegd, het lijkt me sterk dat ik niet mee mag met de zadeltasjes.

Ik zit op de site van Stevens te kijken en zie daar, wanneer ik niet naar schijfremmen kijk aanzienlijk goedkopere modellen met 105 aandrijving. Uit jullie reacties merk ik dat ik, beginner dat ik ben, het verschil niet ga merken tussen 105 en ultegra.

Een model als: Stelvio €1319,-
Of de Aspin "custom": custom.stevensbikes.de/my/sLtxZc (hyperlink werkt niet) €1529,-
Zijn echt een heel stuk goedkoper maar hebben fatsoenlijke afmontage. Zouden dit goede fietsen zijn, mits snel leverbaar? Of ga ik nu echt een paar classes omlaag?
Als je er niet goed op past is het een slechte fiets ongeacht afmontage. Het is eerder gezegd, kijk eerst naar wat überhaupt bij je past, dan blijven er weinig fietsen over en kun je kijken wat je kunt en wilt betalen.

Een bikefit vooraf is niet de heilige graal maar geeft wel vaak een goede uitgangspunt. Bij mij heeft dat zeker geholpen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Grin schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:46:
Ik heb er geen verstand van hoor, ben ook maar 1,80. Maar moet je met een lengte van bijvoorbeeld 1,95 altijd met zoveel spacers werken?
Naja die frames zijn er niet op gemaakt dus ligt heel erg aan je verhouding. Je kunt wel andere stuurpennen gebruiken maar dat vind ik helemaal niet mooi. Dan maar paar spacers.

Framemaat houd vaak gewoon op in 61/62/xxl en dan ligt het er ook aan hoe flexibel je bent. Ik stoor me gelukkig totaal niet aan die spacers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:06
rolandos582 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:37:

[Afbeelding]
Ook wel fijn dat er gewoon trappers op zitten in plaats van pedalen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
wisselwerking schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:57:
[...]

Ook wel fijn dat er gewoon trappers op zitten in plaats van pedalen. :+
Wel erg prettig voor je testrit O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

rolandos582 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:57:
[...]
Framemaat houd vaak gewoon op in 61/62/xxl en dan ligt het er ook aan hoe flexibel je bent. Ik stoor me gelukkig totaal niet aan die spacers.
Mee eens, spacers zien er tegenwoordig niet meer zo belabberd uit als eerst.
Maar zo'n berg spacers EN een schoorsteentje komt bij mij dan weer niet door de keuring... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Grin schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:00:
[...]

Mee eens, spacers zien er tegenwoordig niet meer zo belabberd uit als eerst.
Maar zo'n berg spacers EN een schoorsteentje komt bij mij dan weer niet door de keuring... ;)
Inderdaad! Schoorsteentje is ook niet geheel veilig toch? Als je je fiets net hebt, okay. Maar daarna zeker afzagen.

Zeker die aero spacers vind ik wel netjes eruit zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
Dank voor de tips.
[...]
Ik fiets regelmatig in de regen tegenwoordig met de schijfremmen, ik heb schijfremmen genomen omdat ik mezelf lelijk de stuipen op het lijf gejaagd heb in de regen met velgremmen. Ik fietste op een fietspad, glooiende bocht naar rechts, en ineens loopt daar een vrouw met een hond (overigens netjes aan de lijn) midden op het pad. Ik kneep in de remmen (Shimano 105 op alu velgen) en er gebeurde gewoon bijna niets.

Met de schijven heb je inderdaad wat last van piepen, maar alleen als het nat is. Aan groepsritten doe ik niet, dus wat anderen daar van vinden maakt me niet zoveel uit.

Conclusie voor mij: in droog is het allebei prima, in nat is er geen vergelijk en zou ik altijd voor schijven kiezen. En als je plannen hebt voor de Alpen en niet zo'n held bent met dalen, zou ik zelfs voor een 160mm schijf monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

Ik was afgelopen zomer blij dat ik het "torentje" aan spacers nog had :)
(2 spacers onder de stuurpen, en 2 erboven).
Had namelijk mijn schouder overbelast, en door de stuurpen iets hoger te zetten had ik minder last.
Heb geen zadeltasje dus dat compenseert weer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Grin schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:46:
Nee. Een spacertoren is in principe nooit nodig zo lang je gewoon een passende fiets koopt. Een beetje een bikefitter of verkoper adviseert je een fiets die aansluit bij jouw lichaam (met name verhouding beenlengte/lichaamslengte en flexibiliteit zijn daarin doorslaggevend).

In mijn geval met een BBL van 92,5cm op een lichaamslengte van 185cm heb ik uitzonderlijk lange benen. Verder ben ik totaal niet flexibel (bull op dit plaatje). Daarmee valt eigenlijk 3/4e van de frames die een lange bovenbuis en korte balhoofdbuis hebben al af. Dat is dan nog los van je eigen ambities (ik kan/wil op zich best lang onderin de beugels rijden).

Voor het overgrote deel van de kopers geldt dat ze vaak kijken naar wat ze mooi vinden, vervolgens kijken naar de afmontage en als laatste naar de maat o.b.v. lichaamslengte. Dat laatste zegt eigenlijk niets. Een maat 54 kan bij het ene merk wel 2-3cm groter zijn dan een maat 54 bij een willekeurig ander merk. Ook binnen een merk heb je vaak 3 of meerdere verschillende lijnen zoals Specialized met de Venge/Tarmac, Roubaix en Diverge of Trek met de Madone, Emonda en Domane (wat overigens acroniemen zijn) en Giant met hun Propel/TCR en Defy.

Die Roubaix/Domane/Defy modellen worden verkocht als Endurance modellen, maar zijn eigenlijk gewoon racefietsen voor mensen met lange benen. Een Cervelo S3, Canyon Endurace en Bianchi Intenso zijn modellen die daar wat tussenin vallen. Idealiter zoek je dus ook eerst de juiste geometrie, dan iets wat je mooi vindt en vervolgens ga je kijken wat de beste afmontage is die binnen je budget past.

De realiteit is eerder dat rookies een Propel of Aeroad kopen die never nooit niet gaat passen natuurlijk, met als resultaat een mooie spacertoren en kort stuurpennetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Dank voor de tips.

Ik ben in mijn zoektocht meerdere fietsen op voorraad tegengekomen met 105 + schijven voor onder de 1500. Mijne was dat ook, ruim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Hahaha zo erg @Ypuh? Je kan niet je enkels vastpakken? Je bent nog een jonge kerel, dan zit er toch nog wel een beetje rek in?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ypuh
Enkels vastpakken lukt prima.

Afbeeldingslocatie: https://trainerz.be/wp-content/uploads/2015/03/quadricep-stretch.jpg
Nutterd schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:27:
[...]

ik ben 34 dus vind mezelf ook nog jong, toen ik mijn bikefit deed dacht die gast dat ik hem voor de gek hield en dat ik echt nog wel verder kon dan wat ik deed...maar helaas :o dus denk dat leeftijd er niet heel veel mee te maken heeft :+
Dat dus ;).

Wat dat betreft kan ik iedereen ook aanraden om een bikefit te doen ongeacht je niveau. Je flexibiliteit en lichaamsverhoudingen (arm/been/romplengte) zijn allemaal vrij statisch/aangeboren. Je hoeft zo'n bikefit dus eigenlijk ook maar één keer te doen en met die gegevens kun je de rest van je leven de juiste fiets aanschaffen.

Door veel training, blessures of langdurige inactiviteit zul je hier en daar mogelijk iets lager/hoger uitkomen, maar daar zijn die spacers en verschillende stuurpenlengtes ook voor bedoelt. Een 5mm spacer is dan vaak al voldoende en een 1cm langer/kortere stuurpen is in mijn beleving al teveel.

[ Voor 80% gewijzigd door Ypuh op 27-01-2021 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Grin schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:15:
Hahaha zo erg @Ypuh? Je kan niet je enkels vastpakken? Je bent nog een jonge kerel, dan zit er toch nog wel een beetje rek in?
ik ben 34 dus vind mezelf ook nog jong, toen ik mijn bikefit deed dacht die gast dat ik hem voor de gek hield en dat ik echt nog wel verder kon dan wat ik deed...maar helaas :o dus denk dat leeftijd er niet heel veel mee te maken heeft :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Dat is ook gewoon oefening. Ik kwam ook niet ver, toen ging ik boksen (veel situps en andere oefeningen) en na een tijdje lukte het wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik moest echt even lachen om het plaatje van die Bull, had het idee dat dit wat oudere mannetjes zijn met stijve/stramme/korte spieren. Maar idd, rekoefeningen om je spieren wat langer te maken lijken mij dan wel iets toevoegen; zit je toch wat makkelijker op de fiets.

Geityoga iets voor jullie? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1POTZ6q_coasAfzncKWvJeqcx4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfzOeI7UpXKOsAddodUSrCnP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Grin schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:02:
Ik moest echt even lachen om het plaatje van die Bull, had het idee dat dit wat oudere mannetjes zijn met stijve/stramme/korte spieren. Maar idd, rekoefeningen om je spieren wat langer te maken lijken mij dan wel iets toevoegen; zit je toch wat makkelijker op de fiets.

Geityoga iets voor jullie? :)

[Afbeelding]
dat Geityoga ziet er opzich wel redelijk interessant uit...toch eens in verdiepen :9~

kreeg wel de tip om deze te gaan doen: YouTube: YouTube maar nog niet aan begonnen...zit nu perfect op mijn fiets (helaas met spacers en korte stuurpen :+ ) maar mocht ik ooit een andere fiets willen halen ga ik wel eerst even Yoga-en om mijn keuze iets te kunnen vebreden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Die mooie rode BMC van mij heeft ook een stapel spacers, maar dat ziet er prima uit naar mijn mening. Als corona een beetje voorbij begint te zijn (en het is mooier weer O-)) dan wil ik nog wel gaan spelen met de hoeveelheid spacers, want daar kunnen er wel een aantal tussenuit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Nutterd schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:15:
[...]

dat Geityoga ziet er opzich wel redelijk interessant uit...toch eens in verdiepen :9~

kreeg wel de tip om deze te gaan doen: YouTube: YouTube maar nog niet aan begonnen...zit nu perfect op mijn fiets (helaas met spacers en korte stuurpen :+ ) maar mocht ik ooit een andere fiets willen halen ga ik wel eerst even Yoga-en om mijn keuze iets te kunnen vebreden
Adriene is awesome idd. Leuke en toegankelijke oefeningen heeft ze. Aanrader!

Ik kan weer bijna de grond aanraken met mijn handen en met gestrekte benen. Dus weer een spacertje minder? :p

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Ypuh schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:09:
[...]

Nee. Een spacertoren is in principe nooit nodig zo lang je gewoon een passende fiets koopt. Een beetje een bikefitter of verkoper adviseert je een fiets die aansluit bij jouw lichaam (met name verhouding beenlengte/lichaamslengte en flexibiliteit zijn daarin doorslaggevend).

In mijn geval met een BBL van 92,5cm op een lichaamslengte van 185cm heb ik uitzonderlijk lange benen. Verder ben ik totaal niet flexibel (bull op dit plaatje). Daarmee valt eigenlijk 3/4e van de frames die een lange bovenbuis en korte balhoofdbuis hebben al af. Dat is dan nog los van je eigen ambities (ik kan/wil op zich best lang onderin de beugels rijden).

Voor het overgrote deel van de kopers geldt dat ze vaak kijken naar wat ze mooi vinden, vervolgens kijken naar de afmontage en als laatste naar de maat o.b.v. lichaamslengte. Dat laatste zegt eigenlijk niets. Een maat 54 kan bij het ene merk wel 2-3cm groter zijn dan een maat 54 bij een willekeurig ander merk. Ook binnen een merk heb je vaak 3 of meerdere verschillende lijnen zoals Specialized met de Venge/Tarmac, Roubaix en Diverge of Trek met de Madone, Emonda en Domane (wat overigens acroniemen zijn) en Giant met hun Propel/TCR en Defy.

Die Roubaix/Domane/Defy modellen worden verkocht als Endurance modellen, maar zijn eigenlijk gewoon racefietsen voor mensen met lange benen. Een Cervelo S3, Canyon Endurace en Bianchi Intenso zijn modellen die daar wat tussenin vallen. Idealiter zoek je dus ook eerst de juiste geometrie, dan iets wat je mooi vindt en vervolgens ga je kijken wat de beste afmontage is die binnen je budget past.

De realiteit is eerder dat rookies een Propel of Aeroad kopen die never nooit niet gaat passen natuurlijk, met als resultaat een mooie spacertoren en kort stuurpennetje.
Haha ik kom ook ongeveer tot boven mijn enkels en met een BBL van 98 is dat ook wel lastig ja. Het is ook maar net hoe gek je het wil maken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@MrBarBarian Met je handen? Dat lukt mij dan weer niet... Ik kom niet verder dan mijn gehele vingers (dus van begin tot eind) op de grond (je vingers zitten dan ook in een hoek van 90 graden). De handpalmen er ook bij lukt mij nog niet - maar doe verder ook geen oefeningen.

Ik zal ook eens kijken naar een spacertje minder, die Look van mij heeft een frontend van een wolkenkrabber dus daar kan best wat af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:30
Bull, Chameleon, Snake het is me allemaal wat. Denk dat de meeste mensen het wel in zich hebben Chameleon te worden, snake daarentegen...

Mijn eeuwige vloek is het zijn van een hardloper (jonge leeftijd begonnen), als er een sport is waar je stijf van wordt dan is het hardlopen. Denk dat ik moet rekken met gewichten of uren yoga voordat het iets te weeg brengt richting Snake

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Nutterd schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:15:
[...]
Iets in mij zegt dat niet die geit het "unique selling point" is

Leuk al dat yoga, maar je yogaat er echt niet ff 1-2-3 spacers af. Pezen passen zich veel lastiger aan dan spieren (een van de redenen dat fietsers die gaan hardlopen snel blessures krijgen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik heb jaren aan Yoga gedaan - twee keer per week - en het hielp mij om daadwerkelijk leniger/soepeler te worden. Een stukje onderhoud van je lichaam; kan het echt iedereen aanraden. Wanneer de lockdown weer soepeler wordt/verdwijnt ga ik het weer eens oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Grin schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:43:
Ik heb jaren aan Yoga gedaan - twee keer per week - en het hielp mij om daadwerkelijk leniger/soepeler te worden. Een stukje onderhoud van je lichaam; kan het echt iedereen aanraden. Wanneer de lockdown weer soepeler wordt/verdwijnt ga ik het weer eens oppakken.
Tuurlijk, als je het 2 keer per week een jaar lang doet, heeft het zeker effect.

Maar je hebt niet "ff snel" resultaat.

Pagina: 1 ... 216 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).