Naast fietsen haal ik ook altijd vrij veel plezier uit het sleutelen. Het laatste jaar zit ik een beetje met het probleem dat al mijn fietsen nagenoeg perfect zijn en er niet zoveel meer te sleutelen valt. Momenteel N=3 en dat is voorlopig ook wel even prima, maar je moet toch een beetje bezig blijven. Met het idee dat thuissleutelen zich al dubbel dwars terugverdiend heeft en ik het ook nog 30 jaar hoop te blijven doen (misschien als pensionada later nog wat bijverdienen/hobbyen als fietsenmaker o.i.d.) heb ik het afgelopen jaar mijn handgereedschap maar wat geupgrade.
Voor wie van mooie spulletjes houdt is het verzamelen van gereedschap ook een fantastische (en eindeloos) leuke hobby, vandaar
een crosspost uit één van de gereedschapstopics (er mist op deze foto ook nog wel het e.e.a.):
De aanschafprijs is misschien niet altijd gerechtvaardigd, maar ik heb vooral gekeken naar degelijkheid (bij voorkeur moet het een leven lang meegaan) en gebruiksgemak (bijv. de Stahlwille momentsleutel hoeft niet teruggezet te worden naar 0 en de Park Tool FR5.2 cassette afnemer gaat over de snelspanner zodat je deze niet eerst los hoeft te maken bij het verwijderen/monteren van een cassette of schijf).
Ik ben ook zeker geen expert en soms gaat er wel eens iets
kapot, maar ik haal er wel plezier uit, met name als je het juiste stukje gereedschap hebt voor een bepaalde klus. Goed gereedschap is het halve werk is gewoon waar, zo voel ik de drukplekken nog in m'n vingers van de meest simpele kettingpons of weer eens een dolgedraaide bout omdat ik zo'n gratis inbussleutel gebruikte.
Inmiddels begint het me op te vallen dat er best wat verschil zit tussen de merken. Park Tool wordt in het wielerwereldje gezien als hét merk en voor sommige fietsspecifieke gereedschappen geldt dat zeker (bijv. de Derailleur Alignment Tool), anderzijds ben je doorgaans veel beter af bij de generieke A-merken als Gedore/Stahlwille/Knipex voor zaken als momentsleutels, inbus L-sleutels of een kabelkniptang. Een ander merk wat mij positief is opgevallen is Unior, opvallend genoeg uit Slovenië en bestaat al ruim 100 jaar. Een generiek merk dat ook een
volledige suite aan fietsgereedschappen heeft. Deze staat wat mij betreft nog een treetje boven Park Tool (met bijbehorend prijskaartje).
Ergens moet ik ook wel de grens trekken met aanschafprijs vs. gebruik. De specifieke gereedschappen die je het minst vaak nodig hebt zijn doorgaans veruit het duurst, denk hierbij aan;
Park Tool draadtap voor het verfvrij maken van schroefdraad voor bottom brackets of een
Unior bearing puller om wiellagers op een nette manier te verwijderen of
PT Crown Race Cutting Tool om je frame headset af te vlakken. Om over de tientallen verschillende adapters/drifts voor alle verschillende bottombracket/headset/naaf standaarden nog maar te zwijgen, dan mag je de prijzen gerust maal 2 doen. Voor dit soort toepassingen zijn er gelukkig weer van die handige DIY'ers met een CNC machine of draaibank die je vanuit huis van advies en op maat gemaakt tools kunnen voorzien, zoals
BearingProTools en
Hambini. Van die dikke nerds die hele A4'tjes vol mailen met vragen, uitleg, instructies en helpen met troubleshooten. Uiteindelijk kost een wiellagerpers of bottom bracket daar ook nog een behoorlijke duit, maar doorgaans minder dan de helft van de gerenommeerde merken en gezien de hulp die ze je bieden kun je je afvragen of ze er überhaupt nog iets aan verdienen.
Anyway, tot zover. Nog meer mensen die hier (al) hun eigen onderhoud doen en/of een voorliefde hebben voor gereedschap

? Ik weet er een paar in dit topic, waaronder Havana en Philippos die ook zijn eigen wielen vlecht (dat is voor mij nog één stap te ver).