Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 215 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 16:37

Flipmo

OMG !!

Mistraller schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:16:
[...]

Ik maak altijd vooraf routes in strava. Statshunters heeft een chrome overlay gemaakt. Dus ik hoef tijdens het fietsen niet na te denken, maar alleen maar braaf de navi te volgen. (En dus écht dat ene bochtje maken, ook al lijkt het stom, ik heb er vast over nagedacht thuis 8)7 )
[Afbeelding]
voor Strava gebruikte ik altijd veloviewer die je ook als overlay kunt laten zien in de routebouwer.
Zag dat statshunters nu ook in komoot moest werken, maar daar zie ik nog geen tiles staan helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:57
Flipmo schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:23:
[...]

voor Strava gebruikte ik altijd veloviewer die je ook als overlay kunt laten zien in de routebouwer.
Zag dat statshunters nu ook in komoot moest werken, maar daar zie ik nog geen tiles staan helaas..
Werkt nog niet met Komoot, vooralsnog alleen met de Strava routebouwer.

Komoot

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-09 17:47

Grin

Ride si sapis.

Moest er even op wachten, maar daar is hij dan, de nieuwe MET Trenta 2021. Qua looks m'n nieuwe nummer 1; geen enkele twijfel, echt een plaatje! De eerste indruk, zonder er mee te hebben gereden:

Fit, hoe comfortabel zit hij op je hoofd (verstelbaarheid): goede/ruime voldoende, 7,8. Verstelbaarheid is voor mijn dikke kop (bijna 62CM) in ieder geval prima. Een bandana is ook geen enkel probleem; ruimte genoeg. Qua fit haalt de Trenta het echter niet bij de Giro Aether (8,5) en de Giro Manifest (9,3). Die zitten bij mij nog beter, de MIPS Spherical implementatie is ook comfortabeler dan de reguliere MIPS van deze Trenta. Wanneer je langere haren hebt kunnen deze verstrikt raken in het plastic MIPS vlies. Voor mij geen probleem maar denk daar ff om mocht je gezegend zijn met een riante afro coupe. Ook voor een kale kop lijkt mij dat MIPS vlies niet het meest comfortabel - maar dat is een gok; ik heb nog aardig wat haar op mijn hoofd. :)

Wanneer je een smalle helm zoekt (qua looks) - dus zonder een enorme overhang boven je oren - dan is de MET Trenta een perfecte kandidaat. De Aether en de Manifest zijn een stuk breder boven de oren. Van de Trenta krijgt je gezicht een meer ovale/verticale vorm, een Aether/Manifest maakt je hoofd veel ronder/breder/horizontaal.
Hopelijk morgen, wanneer het weer goed/droog blijft, de eerste rij-indruk.
Ohja, MET is in mijn ogen royaal met de prachtige helmtas. Een mooie dikke neopreen tas die echt goed in elkaar is gezet. Daarbij is de ventilatie van de tas ook top, mooi groot/dik mesh aan de bovenkant. Dikke plus!
Nu nog even beslissen of hier nog een andere Oakley bij moet worden aangeschaft... :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mhrVbBxU1e2_QvnIYnDP_DtaJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PfpX3f4JQLB7ePRI7u11jE7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Grin op 25-01-2021 18:26 . Reden: + remark mbt helmtas. ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 17:51
Graag jullie ervaringen en advies.
Ik wil in het najaar (er vanuit gaande dat het dan weer mag/kan) met een groepje vrienden een lang fietsweekendje of midweek organiseren, niet al te ver weg in de Belgische Ardennen, of misschien Eifel, of... . Het gaat om een wat gemeleerd gezelschap met meer en minder ervaren fietsers die alle Posbank klimmetjes inmiddels wel kennen. Gezelligheid staat voorop. We willen samen een paar aardige routes doen waar iedereen redelijk tot goed in mee kan komen. Dus kortom gewoon leuk samen fietsen in de heuvels, met hier en daar een uitdaging waar we 's avonds bij de biertjes heel stoer over kunnen doen, je kent het wel 8) .
Welke streek/subregio is hiervoor nou goed geschikt, en welke plaats is dan een goede uitvalsbasis?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

MaSw85 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:44:
[...]

Werkt nog niet met Komoot, vooralsnog alleen met de Strava routebouwer.
Volgens deze post in de Statshunters club op Strava zou het moeten werken.
https://www.strava.com/clubs/334054/posts/14144843
Ik zie het alleen niet bij mij op Komoot :) (uiteraard heb ik versie v0.8.0)

"Just added Komoot support to the Chrome Extension. If you already have the extension installed make sure it is on v0.8.0. Go to the komoot.com route planner and the tiles should show like they do on the Strava route builder.

A big Thanks to Leo (https://github.com/no92/) to help on adding the support!"

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/7Vp-oEx9vGojSbZmhbhR73hrHnHsWoe2LWwsVFR87Cg-2048x1042.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door Flipmo op 25-01-2021 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

nomar109 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:00:
Ik wil in het najaar (er vanuit gaande dat het dan weer mag/kan) met een groepje vrienden een lang fietsweekendje of midweek organiseren, niet al te ver weg in de Belgische Ardennen, of misschien Eifel, of... . Het gaat om een wat gemeleerd gezelschap met meer en minder ervaren fietsers die alle Posbank klimmetjes inmiddels wel kennen. Gezelligheid staat voorop. We willen samen een paar aardige routes doen waar iedereen redelijk tot goed in mee kan komen. Dus kortom gewoon leuk samen fietsen in de heuvels, met hier en daar een uitdaging waar we 's avonds bij de biertjes heel stoer over kunnen doen, je kent het wel 8) .
Welke streek/subregio is hiervoor nou goed geschikt, en welke plaats is dan een goede uitvalsbasis?
Neem dan het gebied rond de Eifel (Cochem is dan een mooie uitvalbasis) zeker even mee, vorig jaar met erg veel plezier gereden. Je kan daar hele mooie routes rijden, van zwaar (123KM, bijna 2800 hoogtemeters) tot licht (lekker in het rivierdal (van de Moezel) blijven). Omgeving is daar echt prachtig en het is relatief dichtbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
Grin schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:16:
[...]

Neem dan het gebied rond de Eifel (Cochem is dan een mooie uitvalbasis) zeker even mee, vorig jaar met erg veel plezier gereden. Je kan daar hele mooie routes rijden, van zwaar (123KM, bijna 2800 hoogtemeters) tot licht (lekker in het rivierdal (van de Moezel) blijven). Omgeving is daar echt prachtig en het is relatief dichtbij.
Eifel zat ik ook naar te kijken. Is inderdaad erg mooi en ook met goede wegen, begreep ik. 2800 hm op 123km zal zeker te uitdagend zijn. Iets in de orde van 1000hm op een ritje van 80-100km lijkt mij meer dan stoer genoeg voor ons groepje, schat ik zo in.

Ik begreep dat het noordelijk deel van Luxemburg ook erg mooi is, dat is wel wat verder weg maar die mag ook meedoen in de voorpret.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Eifel is idd erg mooi,

Luxemburg is ook erg mooi fietsen.
Goed asfalt, verkeer dat rekening houd met fietsers en je niet voor een blinde bocht de berm in drukt :)
Flink wat hoogtemeters kan je er maken, maar ook wat vlakkere routes zijn er te maken.

wat relatief korte ritten die ik er gemaakt heb afgelopen zomer.
Quality time het gezin ging voor het fietsen ;)

https://www.strava.com/activities/3915277385
https://www.strava.com/activities/3925341807
https://www.strava.com/activities/3934955283
https://www.strava.com/activities/3944478655

[ Voor 37% gewijzigd door Flipmo op 25-01-2021 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
Flipmo schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:01:
[...]

"Just added Komoot support to the Chrome Extension. If you already have the extension installed make sure it is on v0.8.0. Go to the komoot.com route planner and the tiles should show like they do on the Strava route builder.

[Afbeelding]
Nice! Mijn eerste test pakt ie de grid ook niet. Later in de week nog maar even testen. Hopelijk werkt het ook in Edge Chromium.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nomar109
@Flipmo Ziet er tof uit, dank voor de tip en de routes! Ik krijg er al helemaal de vakantiekriebels van.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-09 17:54
Naast fietsen haal ik ook altijd vrij veel plezier uit het sleutelen. Het laatste jaar zit ik een beetje met het probleem dat al mijn fietsen nagenoeg perfect zijn en er niet zoveel meer te sleutelen valt. Momenteel N=3 en dat is voorlopig ook wel even prima, maar je moet toch een beetje bezig blijven. Met het idee dat thuissleutelen zich al dubbel dwars terugverdiend heeft en ik het ook nog 30 jaar hoop te blijven doen (misschien als pensionada later nog wat bijverdienen/hobbyen als fietsenmaker o.i.d.) heb ik het afgelopen jaar mijn handgereedschap maar wat geupgrade.

Voor wie van mooie spulletjes houdt is het verzamelen van gereedschap ook een fantastische (en eindeloos) leuke hobby, vandaar een crosspost uit één van de gereedschapstopics (er mist op deze foto ook nog wel het e.e.a.):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBg4UTtiw8GlWrRiJNg6qD1eoto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9DSiz3v42TKdWcr34fltLl2.jpg?f=fotoalbum_large

De aanschafprijs is misschien niet altijd gerechtvaardigd, maar ik heb vooral gekeken naar degelijkheid (bij voorkeur moet het een leven lang meegaan) en gebruiksgemak (bijv. de Stahlwille momentsleutel hoeft niet teruggezet te worden naar 0 en de Park Tool FR5.2 cassette afnemer gaat over de snelspanner zodat je deze niet eerst los hoeft te maken bij het verwijderen/monteren van een cassette of schijf).

Ik ben ook zeker geen expert en soms gaat er wel eens iets kapot, maar ik haal er wel plezier uit, met name als je het juiste stukje gereedschap hebt voor een bepaalde klus. Goed gereedschap is het halve werk is gewoon waar, zo voel ik de drukplekken nog in m'n vingers van de meest simpele kettingpons of weer eens een dolgedraaide bout omdat ik zo'n gratis inbussleutel gebruikte.

Inmiddels begint het me op te vallen dat er best wat verschil zit tussen de merken. Park Tool wordt in het wielerwereldje gezien als hét merk en voor sommige fietsspecifieke gereedschappen geldt dat zeker (bijv. de Derailleur Alignment Tool), anderzijds ben je doorgaans veel beter af bij de generieke A-merken als Gedore/Stahlwille/Knipex voor zaken als momentsleutels, inbus L-sleutels of een kabelkniptang. Een ander merk wat mij positief is opgevallen is Unior, opvallend genoeg uit Slovenië en bestaat al ruim 100 jaar. Een generiek merk dat ook een volledige suite aan fietsgereedschappen heeft. Deze staat wat mij betreft nog een treetje boven Park Tool (met bijbehorend prijskaartje).

Ergens moet ik ook wel de grens trekken met aanschafprijs vs. gebruik. De specifieke gereedschappen die je het minst vaak nodig hebt zijn doorgaans veruit het duurst, denk hierbij aan; Park Tool draadtap voor het verfvrij maken van schroefdraad voor bottom brackets of een Unior bearing puller om wiellagers op een nette manier te verwijderen of PT Crown Race Cutting Tool om je frame headset af te vlakken. Om over de tientallen verschillende adapters/drifts voor alle verschillende bottombracket/headset/naaf standaarden nog maar te zwijgen, dan mag je de prijzen gerust maal 2 doen. Voor dit soort toepassingen zijn er gelukkig weer van die handige DIY'ers met een CNC machine of draaibank die je vanuit huis van advies en op maat gemaakt tools kunnen voorzien, zoals BearingProTools en Hambini. Van die dikke nerds die hele A4'tjes vol mailen met vragen, uitleg, instructies en helpen met troubleshooten. Uiteindelijk kost een wiellagerpers of bottom bracket daar ook nog een behoorlijke duit, maar doorgaans minder dan de helft van de gerenommeerde merken en gezien de hulp die ze je bieden kun je je afvragen of ze er überhaupt nog iets aan verdienen.

Anyway, tot zover. Nog meer mensen die hier (al) hun eigen onderhoud doen en/of een voorliefde hebben voor gereedschap :P? Ik weet er een paar in dit topic, waaronder Havana en Philippos die ook zijn eigen wielen vlecht (dat is voor mij nog één stap te ver).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
nomar109 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:27:
[...]

Eifel zat ik ook naar te kijken. Is inderdaad erg mooi en ook met goede wegen, begreep ik. 2800 hm op 123km zal zeker te uitdagend zijn. Iets in de orde van 1000hm op een ritje van 80-100km lijkt mij meer dan stoer genoeg voor ons groepje, schat ik zo in.

Ik begreep dat het noordelijk deel van Luxemburg ook erg mooi is, dat is wel wat verder weg maar die mag ook meedoen in de voorpret.
Als je het dichter bij huis wilt houden en niet te extreem qua hoogtemeters, dan is de Eifel rond de Rursee of de Hoge Venen (Eupen/Malmedy) net over de grens aan te bevelen.Vanuit Monschau ook heel goed te combineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 09:23
Ypuh schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:53:

Anyway, tot zover. Nog meer mensen die hier (al) hun eigen onderhoud doen en/of een voorliefde hebben voor gereedschap :P? Ik weet er een paar in dit topic, waaronder Havana en Philippos die ook zijn eigen wielen vlecht (dat is voor mij nog één stap te ver).
Ik ben wel van plan om steeds meer onderhoud zelf te doen..

Nu heb ik problemen met mijn trapas van mijn racefiets, en heb hier nog niet het juiste gereedschap voor.
Nu heb ik het juiste gereedschap gevonden om de crankset te demonteren en de trapas te kunnen vervangen.

Maar ik zie even het bos niet meer door alle vetten / montage pasta's...

Ik heb de volgende vragen:
- Moet je nog montage pasta gebruiken op de schroefdraad van je trapas? Zo ja welke is het meest geschikt?
- Moet je de as (die aan je crank zit) nog invetten/smeren voordat je hem door je trapas steekt?

Wat bevelen jullie mij aan qua vetten en montage pasta's voor deze klus?

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:22
Ypuh schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:53:
Naast fietsen haal ik ook altijd vrij veel plezier uit het sleutelen. Het laatste jaar zit ik een beetje met het probleem dat al mijn fietsen nagenoeg perfect zijn en er niet zoveel meer te sleutelen valt. Momenteel N=3 en dat is voorlopig ook wel even prima, maar je moet toch een beetje bezig blijven. Met het idee dat thuissleutelen zich al dubbel dwars terugverdiend heeft en ik het ook nog 30 jaar hoop te blijven doen (misschien als pensionada later nog wat bijverdienen/hobbyen als fietsenmaker o.i.d.) heb ik het afgelopen jaar mijn handgereedschap maar wat geupgrade.

Voor wie van mooie spulletjes houdt is het verzamelen van gereedschap ook een fantastische (en eindeloos) leuke hobby, vandaar een crosspost uit één van de gereedschapstopics (er mist op deze foto ook nog wel het e.e.a.):

[Afbeelding]

De aanschafprijs is misschien niet altijd gerechtvaardigd, maar ik heb vooral gekeken naar degelijkheid (bij voorkeur moet het een leven lang meegaan) en gebruiksgemak (bijv. de Stahlwille momentsleutel hoeft niet teruggezet te worden naar 0 en de Park Tool FR5.2 cassette afnemer gaat over de snelspanner zodat je deze niet eerst los hoeft te maken bij het verwijderen/monteren van een cassette of schijf).

Ik ben ook zeker geen expert en soms gaat ook wel eens iets kapot, maar ik haal er wel plezier uit, met name als je het juiste stukje gereedschap hebt voor een bepaalde klus. Goed gereedschap is het halve werk is gewoon waar, waar ik de drukplekken nog voel in m'n vingers van de meest simpele kettingpons, of weer eens een boutje doldraai omdat ik zo'n gratis inbussleutel gebruikte.

Inmiddels begint het me op te vallen dat er best wat verschil zit tussen de merken. Park Tool wordt in het wielerwereldje gezien als hét merk en voor sommige fietsspecifieke gereedschappen geldt dat zeker (bijv. de Derailleur Alignment Tool), anderzijds ben je doorgaans veel beter af bij de generieke A-merken als Gedore/Stahlwille/Knipex voor zaken als momentsleutels, inbus L-sleutels of een kabelkniptang. Een ander merk wat mij positief is opgevallen is Unior, opvallend genoeg uit Slovenië en bestaat al ruim 100 jaar. Een generiek merk dat ook een volledige suite aan fietsgereedschappen heeft. Deze staat wat mij betreft nog een treetje boven Park Tool (met bijbehorend prijskaartje).

Ergens moet ik ook wel de grens trekken met aanschafprijs vs. gebruik. De specifieke gereedschappen die je het minst vaak nodig hebt zijn doorgaans veruit het duurst, denk hierbij aan; Park Tool draadtap voor het verfvrij maken van schroefdraad voor bottom brackets of een Unior bearing puller om wiellagers op een nette manier te verwijderen of PT Crown Race Cutting Tool om je frame headset af te vlakken. Om over de tientallen verschillende adapters/drifts voor alle verschillende bottombracket/headset/naaf standaarden nog maar te zwijgen, dan mag je de prijzen gerust maal 2 doen. Voor dit soort toepassingen zijn er gelukkig weer van die handige DIY'ers met een CNC machine of draaibank die je vanuit huis van advies en op maat gemaakt tools kunnen voorzien, zoals BearingProTools en Hambini. Van die dikke nerds die hele A4'tjes vol mailen met vragen, uitleg, instructies en helpen met troubleshooten. Uiteindelijk kost een wiellagerpers of bottom bracket daar ook nog een behoorlijke duit, maar doorgaans minder dan de helft van de gerenommeerde merken en gezien de hulp die ze je bieden kun je je afvragen of ze er überhaupt nog iets aan verdienen.

Ik breng mijn MTB enkel weg voor een vork service (racefiets is nog nooit bij de FM geweest), en dat omdat de tools voor een cannondale lefty erg duur zijn en de vork erg complex. De volgende MTB wordt daarom ook eentje met Fox of RS.
Qua gereedschap, ik koop meestal gewoon het gene wat ik mis,of als ik me achteraf toch aan de kwaliteit stoor, dan upgrade ik weleens wat als ik toch een bestelling heb staan bij bike-discount.de ofzo.
Zo is er in de loop van de afgelopen 3 jaar ook een pad richter bij gekomen, ontluchtingssetje, maar ook een richtbok, centreerboog om zo eigen wielen te maken, heb het vaker gezegd, het geeft erg veel voldoening om op je eigen premium wielen rond te rijden.

Het is dat mijn alu cube met tiagra geen mooie wielset waard is (en het geld ook even in de spaarpot moet blijven voor de volgende MTB) anders had ik ook al wat mooie voor de racefiets in elkaar gevlochten.

Ik hou ook wel van kwaliteits gereedschap, maar in veel gevallen vind ik de aanschaf prijs dan toch te hoog. Zo koop ik echt geen premium spul wat maar 1 x per jaar (of minder) gebruikt wordt, zoals de padrichter en de wielbouwtools. ik heb ook een setje BB pull/press cups van ali, en die werken meer dan prima!

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stigandr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:31
Flipmo schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:01:
[...]

[Afbeelding]
Het werkte bij mij in eerste instantie ook niet meer ik zag dat hij koppelt aan komoot.com/.de en blijkbaar niet aan .nl
Ik heb in komoot mijn taal op engels gezet dan kom je op komoot.com uit en na een crtl-F5 zag ik de tiles wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@verstappen33 Wat voor bottom bracket heb je?

Het basis principe is vrij simpel; moet het vastzitten (en ooit weer loskomen), smeer er dan montagepasta op. Moet het vrij kunnen bewegen, smeer er dan vet op. In principe smeer je altijd iets erop.

Dan heb je nog een aantal variaties zoals LocTite (bijna lijm, maar wel met het idee dat het ooit weer loskomt) en uitzonderingen (sommige dingen moet je wel 'droog' monteren zoals lagers in een hub of bepaalde types bottombracket). Daarvoor geldt eigenlijk altijd; lees de handleiding even door. Cervelo geeft bijvoorbeeld expliciet aan dat je LocTite 641 en Activator 7649 moet gebruiken voor het monteren van een BB.

Normaal gesproken kom je met 3 standaard middeltjes al een heel eind:
- Shimano montagepasta
- Lagervet (o.a. Galli, Eurol)
- Tacx carbon pasta (voor carbon/alu en carbon/carbon verbindingen)
Kosten gemiddeld zo'n €5-10 per stuk en een kleine verpakking gaat jaren mee is mijn ervaring.

In jouw geval zou ik montagepasta op het schroefdraad smeren en lagervet op de assen/binnenring en eventueel nog een beetje aan de buitenste zijkant om de ruimte tussen de seals waterafstotent te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Stigandr schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:18:
[...]

Het werkte bij mij in eerste instantie ook niet meer ik zag dat hij koppelt aan komoot.com/.de en blijkbaar niet aan .nl
Ik heb in komoot mijn taal op engels gezet dan kom je op komoot.com uit en na een crtl-F5 zag ik de tiles wel.
ook gedaan, and it works. Tnx :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@Prulleman Aanschaf vs. aantal keren gebruik is voor mij vaak ook de afweging. Van het bovenstaande kun je wel stellen dat het minimaal een keer of 3 per jaar gebruikt wordt (sommige gereedschappen wekelijks). Iets als een wiellagerpers gebruik je natuurlijk niet iedere maand, maar met 3 fietsen en op het hoogtepunt stuk of 8 wielsets is het wel handig zoiets in huis te hebben. Mede omdat je dan gewoon zelf A-kwaliteit lagers (SKF, FAG, NTN) kunt bestellen voor een fractie van de prijs die je betaald om bij de fietsenmaker goedkope Chinese lagers te krijgen. Zo'n tool gaat ook een levenlang mee, dus ook al heb je hem niet in 1 of 2x terugverdiend, uiteindelijk komt dat wel goed.

De Stahlwille momentsleutel heb ik voor een zacht prijsje nieuw via Marktplaats gekocht. In de winkel kosten ze +/- €300, maar ik heb minder betaald dan wat Park Tool voor hun overgelabelde Chinese variant vraagt, en zo zijn er wel meer leuke dealtjes te vinden :). Ook zo'n gereedschap verdiend zichzelf snel terug als je nagaat dat een beetje carbon stuur/pen combinatie tegenwoordig al €500+ kost.

Verder heb ik gemerkt dat zodra je een gereedschap in huis hebt, de bijbehorende klusjes vanzelf volgen (kip-ei idee). Op die manier breid je langzaam je werkplaats en kennis een beetje verder uit. V.w.b. wielen ben ik nog aan het twijfelen. Ik heb enkel handgespaakte wielen in huis, maar de realiteit is dat daar ook nooit iets aan mankeert. Die ene keer dat ik een velg krom reed heb ik hem naar een wielbouwer gebracht en was hij voor een paar tientjes + onderdelen weer klaar. Qua leerervaring zou het wel een leuke uitdaging zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Ja, zelf wielen bouwen (inc een beetje tools) is niet snel een goede investering, ik had mijn setje met chinees carbon goedkoper in huis gehad als ze gewoon in china had laten spaken. De kwaliteit was dan ook echt niet minder geweest. die gasten daar kunnen echt wel een setje spaken, ze doen namelijk niet anders :)

Maar, nu heb ik -alles- zelf kunnen uitzoeken, van een Tune lefty voornaaf tot aan de spaakdikte die ik graag wilde hebben (sapim d-light 2.0-1.65-2.0mm).

Het was erg leuk om alles uit te zoeken en op te bouwen en te slotte te zien dat het nu al 2 jaar alles heeft overleeft :)

Strava

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Afgelopen Zaterdag ben ik voor het eerst met de gravelbike op pad gegaan. Vanaf Sittard op half verhard/onverharde wegen richting de Schinveldse Bossen, lekker tempo ondanks wind tegen. Vanaf daar begon ongeveer 90km aan bloed, zweet en tranen. 80% van de route was volgens Strava onverhard, en de helft daarvan was door hele diepe modder ploeteren. Vlakke stukken waar ik geeneens de 10 kilometer per uur haalde, of stijle hellingen die qua hellingspercentage gehakt maken van de stijlste stukken van de Keuteberg of Eyserbosweg.
Ergens naast de Geulle ben ik nog in een beekje gevallen, modder overal en ipv de voorspelde 4 uur heb ik er bijna 6 uur overgedaan om 108km te fietsen. Ook kwam ik per ongeluk in een mountainbike park, ben met veel angst door van die halfpipe bochten heen gegaan om 30 meter lager te eindigen.

Maar wat was het tof zeg. Ik ben verkocht.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DpPMEOa.png

De laatste keer dat je nog enigzins de kleuren van mijn fiets kon zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Yakolev op 25-01-2021 17:19 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Yakolev schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:18:
Afgelopen Zaterdag ben ik voor het eerst met de gravelbike op pad gegaan. Vanaf Sittard op half verhard/onverharde wegen richting de Schinveldse Bossen, lekker tempo ondanks wind tegen. Vanaf daar begon ongeveer 90km aan bloed, zweet en tranen. 80% van de route was volgens Strava onverhard, en de helft daarvan was door hele diepe modder ploeteren. Vlakke stukken waar ik geeneens de 10 kilometer per uur haalde, of stijle hellingen die qua hellingspercentage gehakt maken van de stijlste stukken van de Keuteberg of Eyserbosweg.
Ergens naast de Geulle ben ik nog in een beekje gevallen, modder overal en ipv de voorspelde 4 uur heb ik er bijna 6 uur overgedaan om 108km te fietsen. Ook kwam ik per ongeluk in een mountainbike park, ben met veel angst door van die halfpipe bochten heen gegaan om 30 meter lager te eindigen.

Maar wat was het tof zeg. Ik ben verkocht.

[Afbeelding]

De laatste keer dat je nog enigzins de kleuren van mijn fiets kon zien.
klinkt goed en nogmaals mooie fiets!

Ik ben zaterdag nog een keer gaan MTB-en en vandaag mijn MTB verkocht :D haal meer plezier uit het lekker doortrappen op de gravelbike en daar af en toe eens een klein stukje MTB parcours mee te pakken dan de stijle/technische afdalingen te pakken (die hier toch best wel wat liggen). het feit dat ik er bijna 300 euro meer voor kreeg dan wat ik betaald had hielp ook wel mee en voor het geld van de MTB ga ik lekker upgrades scoren voor mijn racefiets :+ (zadel, schoenen en powermeter O+ )

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 20:19
New wheels, kunnen we eindelijk weer fietsen. All round slecht weer setje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uq0WtWSB9TUsdB-BAAQ_-gD_go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4NHceNWorahbqHM6sxcPmUN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pa3EOV1EOS74maBBjBS194SKqqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJ8HZXFN0ehCr0UafjPZW98u.jpg?f=fotoalbum_large

Dat logo's verwijderen was echt een eitje en zorgt voor een veel cleanere look. Erg stealthy! Thanks @ElGreco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 22:49
rolandos582 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:55:
Dat logo's verwijderen was echt een eitje en zorgt voor een veel cleanere look. Erg stealthy!
Kicks voor niks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Pirelli, altijd +1, zelfs in de 4S variant ;)
Ook mooie wielen trouwens, zien er lekker bomproof uit!

[ Voor 38% gewijzigd door Grin op 25-01-2021 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Grin schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:59:
Pirelli, altijd +1, zelfs in de 4S variant ;)
Ook mooie wielen trouwens, zien er lekker bomproof uit!
Op de toekomstige carbon set komt de normale velo variant, maar voor slecht weer 4S is wel prettig. Lekkere korting meegepakt bij bakkerracing.

DT350 naven met DT swiss velgen. Kan niet mis gaan zou je zeggen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
rolandos582 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:14:
DT350 naven met DT swiss velgen. Kan niet mis gaan zou je zeggen O-)
Lijkt mij niet. Heb inmiddels 2 setjes met DT naven en sinds ik zelf de wiellagers van verschillende wielsets vervang krijg je ook een idee van hoe die dingen gebouwd zijn. Die van DT blinken echt uit in hoe simpel ze zijn (en dat is een mega pluspunt).

Die nieuwe EXP variant ben ik wel wat skeptisch over (nieuwe proprietary ratchet die kan slijten = dure replacement), maar laten we ze het voordeel van de twijfel geven :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat logo's verwijderen was echt een eitje en zorgt voor een veel cleanere look. Erg stealthy! Thanks @ElGreco
1 band zit goed, de andere niet O-)
rule #40

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:31
Prulleman schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:48:
[...]

rule #40
Hij is er al ernstig op aangesproken via WhatsApp. Heeft beterschap beloofd. 0 uit 2. Hij moet de Pirelli uitlijnen op het ventiel.

[ Voor 9% gewijzigd door ElGreco op 25-01-2021 18:51 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Prulleman schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:48:
[...]

rule #40
Waar kan ik een overzicht van deze regels vinden d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:38
rolandos582 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:05:
[...]

Waar kan ik een overzicht van deze regels vinden d:)b
https://www.velominati.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nomar109

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Niet te serieus nemen ;)

Maar ik heb bij mij zelf gespaakte wielen ook de moeite genomen om de hub logo's uit te lijnen met het ventielgaten.
Naast die moeite is de band mooi/praktisch uitlijnen een kleine moeite.

Uit: Roger-Musson - The Professional Guide to Wheelbuilding:
This is essentially a cosmetic exercise and has no effect on the wheel but is generally recognised as a sign that the wheelbuilder has shown attention to detail.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:38
De Velominati vind ik leuker... Ik breek ook minder regels daar O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
Prulleman schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:39:

Maar ik heb bij mij zelf gespaakte wielen ook de moeite genomen om de hub logo's uit te lijnen met het ventielgaten.
Bij de wielen van Rolandos kun je achter dit punt uiteraard al een vink zetten 😉

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
ElGreco schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:53:
[...]

Bij de wielen van Rolandos kun je achter dit punt uiteraard al een vink zetten 😉
d:)b
Zo hoort het ook!

Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/nextie_6.jpg

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik heb nog een tik erbij gekregen...
Zag net nadat ik de banden netjes om de velgen had, dat ik toch een fout had gemaakt.... }:|
Bij m'n wielen zitten de Campagnolo (merk) decals bij het ventiel, daar tegenover de Bora WTO (type) decals. Nu had ik de banden uitgelijnd met de P Zero (type) decals bij de merk (Campagnolo) decals van de wielen... Needless to say: ik kon de lucht weer uit de banden halen en overnieuw beginnen met uitlijnen: Pirelli (merk) decals van de band horen bij de Camapagnolo decals op de wielen, en P Zero hoort bij Bora WTO.
Daarna was alles weer goed in de wereld... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik ben afgelopen jaren met wat vrienden een aantal keer afgereisd naar de Eifel, maar dan in de omgeving van Bad Munstereifel en Adenau (routes via het fietsforum in dit topic). Dat is wat verder rijden dan Monschau en omgeving voor de meesten, maar wat mij betreft een aanrader.

Een superomgeving waar je zowel langere lopers (van een kilometer of vier/vijf) aan elkaar kunt rijgen als echte kuitenbijters/tranentrekkers kunt pakken. Het stadje Bad Munstereifel, daar is ook nog wel wat te doen (verwacht er niet teveel van). Het asfalt is bijna overal top, het is er totaal niet druk en je kunt hele diverse rondjes maken. Ik was direct verkocht en heb alweer zin om te gaan!

Wie weet ook iets voor jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Grin schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:35:
Ik heb nog een tik erbij gekregen...
Zag net nadat ik de velg en band netjes om de velgen had, dat ik toch een fout had gemaakt.... }:|
Bij m'n wielen zitten de Campagnolo (merk) decals bij het ventiel, daar tegenover de Bora WTO (type) decals. Nu had ik de banden uitgelijnd met de P Zero (type) decals bij de merk (Campagnolo) decals van de wielen... Needless to say: ik kon de lucht weer uit de banden halen en overnieuw beginnen met uitlijnen: Pirelli (merk) decals van de band horen bij de Camapagnolo decals op de wielen, en P Zero hoort bij Bora WTO.
8)7 |:( d:)b

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 17:36
Wij (vrouwlief en ik) hebben eind 2019 een route gereden vanuit Heimbach. Mooi hotel (de Liefde moet je vieren nietwaar O+ ) alleen was er geen fietsenstalling. Maar er zal vast wel meer accomodatie zijn in de regio.
Route gevonden op Routeyou, wij hebben hem alleen in de andere richting gereden omdat in de ochtend gejaagd werd op een stuk perceel waar onze route doorheen liep.
Wij reden hem met 104km, 1750HM. Alleen wel een keer fout gereden dus extra geklommen ;)
Ik was zelf mijn klimcassette vergeten te monteren en we reden toen allebei op een fitnessbike, en buiten Zwift, klimmen we vrijwel nooit. Het was nergens echt té zwaar, geen voetjes aan de grond gehad. Gewoon leuk fietsen door een mooi landschap.
Meer info hier: https://www.routeyou.com/...fel-hurtgenwald-klimroute

NB: waar we bang voor waren; veel verkeer; was absoluut geen sprake, en de auto's die we al zagen, hielden bovendien zeer goed rekening met Radfahrers :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 25-01-2021 20:56 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:11
Pfoe, ik heb recent ook een setje gespaakt, maar ik begin zo wel te twijfelen om ze er bij mij ook af te halen... Ze zijn sowieso minder clean door de remrand, maar toch...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbA8j3JvZ6SEn-FFjjOFiNpnRLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNogiEwsCj8x4yxNma0ioHXJ.jpg?f=fotoalbum_large
Ypuh schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:36:
[...]

Die nieuwe EXP variant ben ik wel wat skeptisch over (nieuwe proprietary ratchet die kan slijten = dure replacement), maar laten we ze het voordeel van de twijfel geven :).
Bijna elke ratchet is toch proprietary voor elk merk? Ik zie DT wel als betrouwbaar genoeg dat je nieuwe ratchets kan krijgen als ze slijten.
Komt dat slijten van die mechanismen trouwens vaak voor? Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord, behalve die nylon ringen in de goedkope Mavic freehubs die stuk gaan als je ze niet vaak genoeg van verse olie voorziet.

[ Voor 31% gewijzigd door Pyramiden op 25-01-2021 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:03
De oude variant is toch ook proprietary van dtswiss ?
(los van het feit dat er ook namaak op ebay staat natuurlijk, maar die zullen er ook wel van nieuwe komen)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 22:51
Stigandr schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:18:
[...]

_/-\o_
Ypuh schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:22:

Het basis principe is vrij simpel; moet het vastzitten (en ooit weer loskomen), smeer er dan montagepasta op. Moet het vrij kunnen bewegen, smeer er dan vet op. In principe smeer je altijd iets erop.

Dan heb je nog een aantal variaties zoals LocTite (bijna lijm, maar wel met het idee dat het ooit weer loskomt) en uitzonderingen (sommige dingen moet je wel 'droog' monteren zoals lagers in een hub of bepaalde types bottombracket). Daarvoor geldt eigenlijk altijd; lees de handleiding even door. Cervelo geeft bijvoorbeeld expliciet aan dat je LocTite 641 en Activator 7649 moet gebruiken voor het monteren van een BB.

- Shimano montagepasta
Kosten gemiddeld zo'n €5-10 per stuk en een kleine verpakking gaat jaren mee is mijn ervaring.

In jouw geval zou ik montagepasta op het schroefdraad smeren en lagervet op de assen/binnenring en eventueel nog een beetje aan de buitenste zijkant om de ruimte tussen de seals waterafstotent te maken.
Inderdaad, koop gewoon de kleine verpakking. Ik denk altijd dat zo'n grote veel goedkoper is voor wat je krijgt, maar ik gebruik het helemaal niet.

PS: als je niks anders hebt, kan lagervet ook op je schroefdraad.
Vroeger op mijn werk zetten we ook vaak bouten vast met loctite, puur omdat er dan geen water/zuurstof meer bij kon komen. Kon het ook niet vast rotten.
@wisselwerking dat uitgerekend jij het snelste komt met het antwoord O-)
Grin schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:35:
Er zijn professionals die zeggen dit te kunnen behandelen hé.

[ Voor 10% gewijzigd door mhr-zip op 25-01-2021 21:08 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Yakolev schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:18:
Ook kwam ik per ongeluk in een mountainbike park, ben met veel angst door van die halfpipe bochten heen gegaan om 30 meter lager te eindigen.
Hendrik bike park op de MTB Parkstad route. :P
Daar waar je de foto heb genomen. Haha

Herkenbaar. Wanneer je daar de 1e keer komt is het wel even oppassen geblazen met de bochten en afdalingen.

Mooie fiets trouwens!

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
@mhr-zip ik moet natuurlijk wel weten waar ik mij NIET aan moet houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
wisselwerking schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:16:
@mhr-zip ik moet natuurlijk wel weten waar ik mij NIET aan moet houden :P
Volgens mij heb jij regel 5 uitgevonden......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@DDX Klopt. Al lijkt het voornaamste argument van deze 'verbetering' het verlopen patent te zijn. Beetje net zoals de nieuwe 'innovatieve' koffiecups van Nespresso.

Dat nieuwe kleine onderdeeltje krijgt ineens 3 nieuwe functies, namelijk het herbergen van een press fit lager, helft van het ratchet mechanisme en helft van het springveer mechanisme (of gebrek daaraan), bovenop dat het lager nu in het schroefdraad zit waarbij weinig marge overblijft.

Afbeeldingslocatie: https://cdn-ctstaging.pressidium.com/wp-content/uploads/2020/12/DT-Swiss-240-EXP-bearing-spacing-1.jpgAfbeeldingslocatie: https://cdn-ctstaging.pressidium.com/wp-content/uploads/2020/12/DT-Swiss-Ratchet-EXP-internals-1.jpg

Het zal vast goed gaan, maar ik vind het nogal veel gevraagd van zo'n klein onderdeeltje wat ook nog kan slijten (ben geen techneut). Dat zo'n vervangings ratchet voorheen al €75 kostte en een nieuwe EXP achternaaf €300 belooft wat mij betreft ook weinig goeds als het wel een keer versleten raakt.

Begin ook een beetje een ouwe lul te worden die achter iedere verandering alleen het verdienmodel ziet (AXS als voornaamste voorbeeld). Vrijwel alle 'innovaties' van de afgelopen 3-5 jaar vraag ik me af of ze nou vooral goed zijn voor de consument of voor de fabrikant en ik denk het antwoord al te weten.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 25-01-2021 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
mhr-zip schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:17:
[...]

Volgens mij heb jij regel 5 uitgevonden......
Dat is inderdaad wel een regel waar ik mij helemaal ik kan vinden. Afgelopen dagen ook gelachen om al die commentaren bij Strava ritten in de trant van "brrr, wat koud", "volgende keer toch maar weer Zwift". En dan ook enorm warm aangekleed. Aanstellers natuurlijk.

Ondertussen hoop ik nog steeds op echt winterweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
wisselwerking schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:20:
[...]

Dat is inderdaad wel een regel waar ik mij helemaal ik kan vinden. Afgelopen dagen ook gelachen om al die commentaren bij Strava ritten in de trant van "brrr, wat koud", "volgende keer toch maar weer Zwift". En dan ook enorm warm aangekleed. Aanstellers natuurlijk.

Ondertussen hoop ik nog steeds op echt winterweer.
Ik ben iets minder "gek" dan jij, maar afgelopen zaterdag was het nog prima fietsen buiten.

Ben alleen 2 jaar geleden gevallen met gladheid, ben dus wel iets voorzichtiger geworden. Ik heb ook wel eens met sneeuw gefietst, wat prima gaat in tegenstelling tot ijzel.
Toen met die sneeuw was het heel logisch dat ik ging fietsen (woon-werk), nu heb ik zo iets van laat maar (ik heb ook geen MTB en/of bos in de buurt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
mhr-zip schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:26:
[...]

Ik ben iets minder "gek" dan jij, maar afgelopen zaterdag was het nog prima fietsen buiten.

Ben alleen 2 jaar geleden gevallen met gladheid, ben dus wel iets voorzichtiger geworden. Ik heb ook wel eens met sneeuw gefietst, wat prima gaat in tegenstelling tot ijzel.
Toen met die sneeuw was het heel logisch dat ik ging fietsen (woon-werk), nu heb ik zo iets van laat maar (ik heb ook geen MTB en/of bos in de buurt).
Ik heb zondag gefietst. Eerst MTB training geven aan de jeugd, in de middag een deel van het Pieterpad gefietst met mijn vrouw (die kreeg mijn windstopper omdat het toch wel koud was), en bij thuiskomst gelijk weer op de racefiets om de auto weer uit Pieterburen te halen (terwijl mijn vrouw onder de douche stapte om weer warm te worden). Maar zondag was ook echt een prima fietsdag. Paar weken terug met een vriend de MTB gepakt voor de route in Gieten. Dat was echt prutweer. Alleen maar regen en een temperaratuur rond de 2 graden. Daar koel je echt van af. Ik heb hem maar in de auto terug laten rijden, dan hoefde hij mij niet meer af te zetten. Zelf maar weer teruggefietst. Is ook maar iets van 30km. Kon ik ook weer wat warm worden :+

Maar ik herken het op zich wel wat buiten fietsen met sneeuw. Zonder woon-werk verkeer is de noodzaak om dat op de racefiets te doen er niet (of minder). Terwijl het op zich prima kan. Maar ik ben ook wel hard gevallen met gladheid, maar dat kwam ook doordat het bijna nergens glad was op een paar bochten na. Sindsdien wel wat voorzichtiger geworden.

Als er binnenkort weer sneeuw zou zijn dan ga ik weer lekker buiten fietsen. Ook al moet ik daarvoor om 7 uur (of vroeger) op de fiets zitten (zoals vorige week).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Tja koud of sneeuw is niet erg.
Maar zoals zaterdagavond regende het hier en zondag was het gewoon spekglad omdat alles opgevroren was.
Heb toen maar weer even gewacht om te gaan fietsen.

Vanmorgen waren de straten gelukkig redelijk droog, het was alleen goed koud (-5)
Vanavond weer regen, hoop niet dat het straks weer gaat opvriezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
DDX schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 23:37:
[...]

8 banden, 2 cassettes, 8 kettingen, 2 derailleurwieltjes, tubeless latex, 5 remblokken
en nog wat andere spullen die ik nodig had.
Denk kijk even bij Bike24.
Cassette: niet leverbaar
Ketting: 19-20 weken levertijd......

Met de oneindige Futurum-code truc was het daar net zo duur, dus toch maar ff een setje besteld.
DDX schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:49:
Tja koud of sneeuw is niet erg.
Maar zoals zaterdagavond regende het hier en zondag was het gewoon spekglad omdat alles opgevroren was.
Heb toen maar weer even gewacht om te gaan fietsen.

Vanmorgen waren de straten gelukkig redelijk droog, het was alleen goed koud (-5)
Vanavond weer regen, hoop niet dat het straks weer gaat opvriezen...
Tijd voor N+1

Afbeeldingslocatie: https://www.ligfiets.net/uploads/65/12/waw.jpeg

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zijn die decals stickers? Vraag mij af of ik ze er ook makkelijk af kan halen.

[ Voor 67% gewijzigd door mhr-zip op 25-01-2021 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
mhr-zip schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:01:
Zijn die decals stickers? Vraag mij af of ik ze er ook makkelijk af kan halen.
Losse velgen van DT hebben vinyl stickers. Zijn uitstekende stickers. Maar ook makkelijk eraf te halen. Het is handiger om dat direct te doen, dan zie je geen randen op je velg.

Is dat gele geval het nieuwe wapen van Jumbo Visma? Is dat de reden van het vervroegd pensioen van TD?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
ElGreco schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:26:
[...]

Losse velgen van DT hebben vinyl stickers. Zijn uitstekende stickers. Maar ook makkelijk eraf te halen. Het is handiger om dat direct te doen, dan zie je geen randen op je velg.
Bij mij zijn het helaas geen stickers.
Is dat gele geval het nieuwe wapen van Jumbo Visma? Is dat de reden van het vervroegd pensioen van TD?
Kan je mee met de schaatsploeg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
@DDX mee eens hoor. Over het algemeen is het veilig kunnen rijden eerder een beperkende factor dan de renner (in mijn geval dan). Gisteravond was het ook flink afgekoeld ten opzichte van de middag. Gelukkig was het toen ik fietste nog niet glad. Op de terugweg in de auto zag ik wel het en der glad was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piripi
  • Laatst online: 18-09 09:28
In de streek van de Moezel is het heerlijk vertoeven! Een vriend heeft een vakantiewoning in de buurt van Cochem waar we al enkele jaren gezamelijk gaan fietsen.
Er zijn heerlijke klimmetjes om te verrichten en ook s'avonds niet duur om iets te eten in de buurt met een biertje of (moezel)wijntje...

Enkele ritjes die ik terug vond:
https://www.strava.com/activities/1052092448
https://www.strava.com/activities/1052090517
https://www.strava.com/activities/1052090499

xbox: pvanst1p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
mhr-zip schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:28:
[...]
Bij mij zijn het helaas geen stickers.
Dan moet je aan de slag met stickerverwijderaar/aceton oid. Gelukkig voor mijn losse velgen hoefde ik alleen mijn nagels even te laten groeien en even schoonmaken. O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verstappen33
Ypuh schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:22:

- Shimano montagepasta

Ik heb nu een BB-RS500 Bottom Bracket, deze wil ik vervangen door een SM-BBR60

Dus als ik het goed begrijp:
- Montage pasta op de schroefdraad van deze bottom bracket.
- Lager vet er in (waar de crank as doorgaat), en ook een beetje de crank as insmeren.
- Montage pasta op de schroeven van de crank (even er helemaal uitdraaien, insmeren met montage pasta en opnieuw vastdraaien en aandraaien met een momentsleutel).

Carbon heb ik niet op mijn fiets (behalve voorvork), dus speciale carbon pasta heb ik niet nodig..

En dan zou ik er moeten zijn denk ik..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@verstappen33 Zo moet het goedkomen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:52
Bekend plaatje _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8MXnpWAsDLgaHemIMuw-fDTvrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GanMuQscbi31qkRmQJON8RzR.jpg?f=fotoalbum_large

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
verstappen33 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:39:
[...]
Ik heb nu een BB-RS500 Bottom Bracket, deze wil ik vervangen door een SM-BBR60
Misschien te overvloede, maar controleer wat voor schroefdraad je bracket heeft en haal daar de juiste trapas bij. Er zijn grofweg twee smaken: 'BSA' en 'Italiaans'. Vanuit de verte lijken ze heel erg op elkaar, maar zijn volstrekt niet uitwisselbaar.

Zie de site van Sheldon Brown voor meer diepte-informatie.
Zeker bekend! :)
Ik zou de galerij uit kunnen bereiden met rood een zilver als ik de moeite had genomen de plaatjes te maken. Helaas heb ik geen zin om mijn banden te demonteren. :+

[ Voor 21% gewijzigd door DieAnder op 26-01-2021 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
DieAnder schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:50:
[...]

Misschien te overvloede, maar controleer wat voor schroefdraad je bracket heeft en haal daar de juiste trapas bij. Er zijn grofweg twee smaken: 'BSA' en 'Italiaans'. Vanuit de verte lijken ze heel erg op elkaar, maar zijn volstrekt niet uitwisselbaar.

Zie de site van Sheldon Brown voor meer diepte-informatie.
Dat heb ik gezien, ik heb de BSA variant nodig..
Thanks for the head up..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:17

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Sinds mei-2020 in het bezit van een Trek Checkpoint ALR-4 https://www.trekbikes.com...32556/?colorCode=bluedark

De zit is prima en verder remt en schakelt de Trek met de GRX groep erg goed.
De steekassen zijn voorzien van een snelsluiting, zo heb je geen gereedschap nodig.

Mijn vrouw ik rijden via Komoot onze ritten, nu al zo'n 50 ritten gemaakt en ± 1400 km gereden.

[ Voor 39% gewijzigd door Slayer op 26-01-2021 11:47 ]

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:52
Gefeliciteerd! Welkom!

Durf je nu pas te zeggen dat je een gravelbike hebt gekocht? 8)

[edit] aha, er kwam nog meer! ;-)

[ Voor 19% gewijzigd door Salteh op 26-01-2021 11:48 ]

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

lekker bezig! (y)

toffe fiets! maar internet plaatjes hebben we niets aan...foto's van de fiets in het wild doen het meestal goed ;-)

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Haha mooi die adviesprijs bij Trek, gewoon doorstrepen en verkoopprijs 50% erbovenop want mensen betalen het toch wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slayer

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Salteh schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:44:
Gefeliciteerd! Welkom!

Durf je nu pas te zeggen dat je een gravelbike hebt gekocht? 8)

[edit] aha, er kwam nog meer! ;-)
Haha, ik zag nu pas deze onderwerp over fietsen >:)

Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Thanks, zojuist alles besteld..
Goed gereedschap is wel duur... :X Maarja het bespaart toch wel weer uurloon bij de FM en verdient zich wel weer terug de komende jaren...

Ik had namelijk nog geen goede momentsleutel en bottem bracket sleutel.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Slayer

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Nutterd schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:46:
[...]

lekker bezig! (y)

toffe fiets! maar internet plaatjes hebben we niets aan...foto's van de fiets in het wild doen het meestal goed ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jgq2-R5bX6r7J5BmFttDkhOm5b8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5U2dM4MGtbOsez2Pnd8Ernh9.png?f=user_large

Mijn Trek staat tegen de boom, ervoor staat de Cannondale Topstone 105 van mijn vrouw.
de a-drager en spatborden set heb ik al afgehaald.

Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Slayer schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:56:
[...]

[Afbeelding]

Mijn Trek staat tegen de boom, ervoor staat de Cannondale Topstone 105 van mijn vrouw.
mooie fietsen! vooral de Topstone is een prachtige fiets! (deze heb ik zelf met een GRX groepset, dus lichtelijk bevooroordeeld :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
DDX schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:46:
Haha mooi die adviesprijs bij Trek, gewoon doorstrepen en verkoopprijs 50% erbovenop want mensen betalen het toch wel.
En de advies is ook nog eens omhoog gegaan (half januari). De Checkpoint ALR4 stond op € 1899, maar is nu € 1999.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
wisselwerking schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:17:
[...]

En de advies is ook nog eens omhoog gegaan (half januari). De Checkpoint ALR4 stond op € 1899, maar is nu € 1999.
Bizar hé.
Maar Scott en Specialized hebben ook hun prijzen verhoogt.
DDX schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:46:
W d V haalt er weer 25% vanaf >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

mhr-zip schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:31:
[...]

[...]

beter krijgt Wimpie eens een setje Favero Assioma's in handen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:18
Slayer schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:56:
[...]

[Afbeelding]

Die topstone staat nu op de shortlist, leuk model wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

418O2 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:47:
[...]

Die topstone staat nu op de shortlist, leuk model wel.
ook die is volgens mij flink duurder geworden :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Nutterd schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:59:
[...]

ook die is volgens mij flink duurder geworden :-(
Dat is alles wel een beetje toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
[...]

Hmms toch iets met mijn browser/cookies ofzo.
Inprivate zie ik idd 1999 euro.
Maar via link zag ik net (en nu nogsteeds) :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1s6L6Bk/t.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
[...]

Met een nieuw model kan dat toch gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-08 02:13
Curieus over de extra schroefjes op de bovenbuis van de Trek - is dat handig?

Waarvoor is het een goed idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
418O2 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:07:
[...]

Met een nieuw model kan dat toch gewoon?
Nee, het gaat echt om hetzelfde model. Ik zag hem bij 12gobiking staan voor € 1899 en na 15 januari geloof ik was de prijs opeens € 1999. Maar het schijnt dat inderdaad meer merken hun prijzen voor dezelfde modellen verhoogd hebben.

@MyrddinLXXIIX voor een toptube bag

[ Voor 4% gewijzigd door wisselwerking op 26-01-2021 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:21
Jeetje niet normaal, ik heb deze fiets in mei gekocht voor 3699 -23% korting, mij vrouw een maand eerder voor 3599- 23% Nu al 3999 8)7 en waarschijnlijk end van het jaar leveren...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7FMeWVF_tDrAXZHlDKbGXnepN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmjt7L99llQ3qLctLaaUebXF.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
MyrddinLXXIIX schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:08:
Curieus over de extra schroefjes op de bovenbuis van de Trek - is dat handig?

Waarvoor is het een goed idee?
Derde bidon noemen zij geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
4e dan ;)

Afbeeldingslocatie: https://trek.scene7.com/is/image/TrekBicycleProducts/CheckpointALR4_21_32556_B_Accessory1?$responsive-pjpg$

[edit]
5e :D Onder de onderbuis zit er nog 1, die had ik nog niet eens gezien.

[ Voor 23% gewijzigd door BreadFan op 26-01-2021 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
Bedoeld voor een top-tube-tas, zoals deze.
Of het een goed idee is weet ik niet. Of het minder lelijk is dan een zadeltasje ... daar hebben mensen vast een mening over. Laat maar doorkomen die popcorn

[ Voor 11% gewijzigd door DieAnder op 26-01-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
verstappen33 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:54:
Goed gereedschap is wel duur... :X Maarja het bespaart toch wel weer uurloon bij de FM en verdient zich wel weer terug de komende jaren...
Haha, ja. Ik heb in mijn hele fietsleven altijd bijgehouden wat ik er aan uitgegeven heb. Vraag me niet waarom, maar ik ben er ooit mee begonnen en kan nu dus ook niet ineens meer stoppen. Die bedragen opgeteld (ook voor gereedschap) zijn soms wel confronterend. Anderzijds weet ik nu ook wat voor artikel X betaald heb een paar jaar terug en probeer ik zo altijd weer wat winst te maken bij de verkoop of toe te slaan als er een leuke deal voorbij komt.

Goed gereedschap is inderdaad best duur, maar als je ziet wat een lokale FM rekent voor het vervangen van een cassette (niet alleen in uurloon maar ook adviesprijzen van onderdelen), dan kom ik alleen maar tot de conclusie dat het zich al 2-3x terugbetaald heeft over de afgelopen 5 jaar. Vanuit gaande dat het ook 30 jaar mee gaat en veel gemak oplevert, kan het wat mij betreft makkelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
BreadFan schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:19:
4e dan ;)

[Afbeelding]

[edit]
5e :D Onder de onderbuis zit er nog 1, die had ik nog niet eens gezien.
Maar net waar je begint te tellen. Eventueel zou je ook nog bidons kwijt kunnen op de voorvork. Voor het geval je echt een grote drinker bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Ypuh schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:25:
[...]

Haha, ja. Ik heb in mijn hele fietsleven altijd bijgehouden wat ik er aan uitgegeven heb. Vraag me niet waarom, maar ik ben er ooit mee begonnen en kan nu dus ook niet ineens meer stoppen. Die bedragen opgeteld (ook voor gereedschap) zijn soms wel confronterend. Anderzijds weet ik nu ook wat voor artikel X betaald heb een paar jaar terug en probeer ik zo altijd weer wat winst te maken bij de verkoop of toe te slaan als er een leuke deal voorbij komt.

Goed gereedschap is inderdaad best duur, maar als je ziet wat een lokale FM rekent voor het vervangen van een cassette (niet alleen in uurloon maar ook adviesprijzen van onderdelen), dan kom ik alleen maar tot de conclusie dat het zich al 2-3x terugbetaald heeft over de afgelopen 5 jaar. Vanuit gaande dat het ook 30 jaar mee gaat en veel gemak oplevert, kan het wat mij betreft makkelijk uit.
Klopt, mijn normale woon-werk fiets heb ik jaren in onderhoud gehad bij de FM, standaard was het 45 euro aan uurloon, en de werkzaamheden waren vaak, ketting, cassette, af en toe voorblad en remblokjes..
Gemiddeld 200-250 euro was ik wel kwijt...
Koop ik het materiaal zelf (excl gereedschap) dan ben ik 100 euro kwijt, en heb ik vaak betere kwaliteit..

En als je het gereedschap niet allemaal in 1x koopt "valt" het nog wel mee.. ik heb nu alleen een momentsleutel, trapas sleutel.. . Zodra de casette vervangen moet worden dan koop ik wel een kettingzweep etc..
Zo spreid ik de kosten ook een beetje en valt het allemaal wel mee..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
wisselwerking schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:08:
[...]

Nee, het gaat echt om hetzelfde model. Ik zag hem bij 12gobiking staan voor € 1899 en na 15 januari geloof ik was de prijs opeens € 1999. Maar het schijnt dat inderdaad meer merken hun prijzen voor dezelfde modellen verhoogd hebben.

@MyrddinLXXIIX voor een toptube bag
De Topstone 1 is zelfs van €1899 adviesprijs naar €2099 gegaan per 1 januari jl. Staat overigens nog steeds op mijn 'short'list:

Cannondale Topstone 1
Cube Nuroad Race
Focus Atlas 6.8
Giant Revolt 0
Isaac Hadron Xxplore
Orbea Terra H30
Ridley Kanzo A
Scott Speedster Gravel 20
Sensa Romagna Gravel
Trek Checkpoint ALR 5

:+

Adviesprijzen variëren tussen €1499 voor de Cube en €2299 voor de Trek. De Focus vind ik erg interessant maar die heeft vanwege een Boost techniek afwijkende steekassen (front: 110x12 mm, rear: 148x12 mm) en dat is denk ik een stuk complexer om daar een extra wielset met gewone wegbanden voor te vinden/laten maken.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 16:36
MaSw85 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:55:
[...]

De Topstone 1 is zelfs van €1899 adviesprijs naar €2099 gegaan per 1 januari jl. Staat overigens nog steeds op mijn 'short'list:

Cannondale Topstone 1
Cube Nuroad Race
Focus Atlas 6.8
Giant Revolt 0
Isaac Hadron Xxplore
Orbea Terra H30
Ridley Kanzo A
Sensa Romagna Gravel
Trek Checkpoint ALR 5

Adviesprijzen variëren tussen €1499 voor de Cube en €2299 voor de Trek. De Focus vind ik erg interessant maar die heeft vanwege een Boost techniek afwijkende steekassen (front: 110x12 mm, rear: 148x12 mm) en dat is denk ik een stuk complexer om daar een extra wielset met gewone wegbanden voor te vinden/laten maken.
Dat is niet bepaald een "short" list :P maar wel mooie modellen. Een aantal die er bij mij ook nog niet op stonden (de Ridley en Isaac bijv). Zelf heb ik ook nog de Rondo Ruut AL1 2021 er op staan, misschien nog een optie voor jouw shortlist?

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
MaSw85 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:55:
[...]

Cannondale Topstone 1
Cube Nuroad Race
Focus Atlas 6.8
Giant Revolt 0
Isaac Hadron Xxplore
Orbea Terra H30
Ridley Kanzo A
Sensa Romagna Gravel
Trek Checkpoint ALR 5

Het probleem met een boostnaaf is dat je niet kan wisselen met een set van je weg fiets.

@ElGreco met een boostnaaf en juiste velg hoeft het toch geen probleem te zijn om 700c bandjes te monteren?

PS: nog een suggestie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 21:34

Galois

1811 - 1832

Een montagestandaard koop je één keer. Althans, als het goed is.

Veel van jullie in dit topic hebben een montagestandaard van de Lidl/Aldi/Amazon van 30-40 euro en zijn daar tevreden mee. Ik twijfel of ik ga voor zo'n optie of dat ik echt voor iets goed ga als de Park Tool PCS 9.2 (van minimaal 160 euro). Ik denk dat ik voor de Park Tool ga, juist omdat zo'n standaard jaaaaaaaaaren meegaat. Dan wil ik niet dat hij minder stabiel is, onhandig klemt, lastig in en uit te vouwen is, enz.

Ik doe nu het onderhoud van mijn fiets aan de balken van de garage (met sjorbanden :)). Dat gaat allemaal prima hoor, maar echt optimaal is het verre van. Vandaar dat ik toch maar eens wil investeren in een goede montagestandaard.

Ik zag in dit topic dat @Ypuh zo'n Park Tool heeft. Heb je ook ervaring met die 'goedkopere' modellen? En is het prijsverschil het echt waard?
(overigens is deze Park Tool op veel plekken uitverkocht :))

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ik heb die lidl gehad, doogeschoven naar m'n vader.
Vond het maar onhandig en carbon fiets kan je ook beter niet klemmen.

Ik gebruik zelf de Tacx T3350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piripi
Galois schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:24:

Veel van jullie in dit topic hebben een montagestandaard van de Lidl/Aldi/Amazon van 30-40 euro en zijn daar tevreden mee. Ik twijfel of ik ga voor zo'n optie of dat ik echt voor iets goed ga als de Park Tool PCS 9.2 (van minimaal 160 euro). Ik denk dat ik voor de Park Tool ga, juist omdat zo'n standaard jaaaaaaaaaren meegaat. Dan wil ik niet dat hij minder stabiel is, onhandig klemt, lastig in en uit te vouwen is, enz.

Ik doe nu het onderhoud van mijn fiets aan de balken van de garage (met sjorbanden :)). Dat gaat allemaal prima hoor, maar echt optimaal is het verre van. Vandaar dat ik toch maar eens wil investeren in een goede montagestandaard.

Ik zag in dit topic dat @Ypuh zo'n Park Tool heeft. Heb je ook ervaring met die 'goedkopere' modellen? En is het prijsverschil het echt waard?
Ik heb er ook eentje van Park Tool en kan niet oordelen over de andere varianten, maar deze van Park Tool is wel top moet ik toevoegen. Het poetsen of klein onderhoudje gaat véél gemakkelijker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 21:34

Galois

1811 - 1832

DDX schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:27:
Ik heb die lidl gehad, doogeschoven naar m'n vader.
Vond het maar onhandig en carbon fiets kan je ook beter niet klemmen.

Ik gebruik zelf de Tacx T3350.
Tnx! Hier was ik idd al bang voor. Dat zo'n goedkoop geval op zich 'prima' is, maar niet optimaal. En ik geef graag geld uit aan kwaliteit :)

Waarom is de keuze op deze gevallen? Qua prijs is hij vergelijkbaar met de Park Tool PCS 9.2 nl. Dus voor mij een extra keuze bij... (grrrr... :-).
piripi schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:28:
[...]

Ik heb er ook eentje van Park Tool en kan niet oordelen over de andere varianten, maar deze van Park Tool is wel top moet ik toevoegen. Het poetsen of klein onderhoudje gaat véél gemakkelijker!
En welke heb jij? De 9.2 vs 10.2 is niet superveel verschil zie ik en een eurootje of 30. De 10.2 heeft handigere knoppen (quick release), maar voor de rest zijn ze gelijk lijkt het.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piripi
Sorry, ik had me vergist... Het is geen park tools, deze heb ik reeds een jaartje in bezit
https://www.powerplustool...standaard-inklapbaar.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:30
mhr-zip schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:31:
[...]

Bizar hé.
Maar Scott en Specialized hebben ook hun prijzen verhoogt.

[...]

Echt bizar wat die man met prijzen doet, hoe dan? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:38

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Galois schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:24:

Ik wil het niet nog ingewikkelder voor je maken, maar ik gebruik al jaren een Feedback Sports Pro Elite. Helaas is die nog wat duurder dan de PCS 9.2 Een goede fietsstandaard is een flinke uitgave, maar het is het voor mij achteraf zeker waard geweest. Een 15kg mountainbike stabiel recht omhoog zetten (voor de rem te ontluchten) is bijvoorbeeld geen enkel probleem. Daarnaast is deze standaard ook makkelijk in te klappen en relatief licht (alu standaard) maar degelijk waar nodig (metalen klem arm met quick release).

Ik heb geen directe ervaring met de Park Tool of goedkopere standaarden, maar de Park Tool zal ongetwijfeld ook goed werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Galois schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:35:
[...]

Tnx! Hier was ik idd al bang voor. Dat zo'n goedkoop geval op zich 'prima' is, maar niet optimaal. En ik geef graag geld uit aan kwaliteit :)

Waarom is de keuze op deze gevallen? Qua prijs is hij vergelijkbaar met de Park Tool PCS 9.2 nl. Dus voor mij een extra keuze bij... (grrrr... :-).
Omdat je carbon frame niet kan klemmen (ja soms kan je dat soort van oplossen met doek)
Maar ook zadelpen is niet echt slim.

Hierbij zet je frame vast met snelspanner/steekas.
Afhankelijk wat je wilt doen met voorkant of achterkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Cranzai schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:47:
[...]

Echt bizar wat die man met prijzen doet, hoe dan? 8)7
Er zit 40-50% marge op je fiets. Je kan als fietsenmaker op 't durp dan denken van: geef ik lekker 0% korting op die 10 fietsen die ik per jaar verkoop, ben ik mooi binnen!

En ik denk dat hij regelmatig fietsenmakers met cash-problemen "helpt", en van "onverkoopbare" voorraad afhelpt.

Pagina: 1 ... 215 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).