Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 214 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 20:19
MaSw85 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:01:
[...]

Wat is er mis met Belga? Ik heb daar ook mijn racefiets gekocht. Oké, er zitten een paar mindere Henken tussen qua verkopers maar verder is het echt prima. Qua onderhoud zijn ze wel prijzig en duurt het vaak wat langer (want drukte) dus dat doe ik doorgaans bij de LBS om de hoek (Giant Store Veenstra Overwinningsplein) maar overweeg mijn racefiets toch weer een keer naar Belga (Harkstede) te brengen voor een grote beurt als een gravelbike er toch niet in zit (iets met WAF, een eerste huis kopen en de huidige schaarste - in willekeurige volgorde :+).
Gewoon naar Spaak Groningen brengen, veel beter. Belga ben ik ook geen fan van, prijzen veel hoger en gewoon schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:57
rolandos582 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:12:
[...]

Gewoon naar Spaak Groningen brengen, veel beter. Belga ben ik ook geen fan van, prijzen veel hoger en gewoon schuiven.
Oja, das ook een optie inderdaad. Thanks!

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:47

Grin

Ride si sapis.

@MrBarBarian Hehehe, kijk, ons zie ik goede vrienden worden! Uiteraard heb je gewoon gelijk. d:)b
60mm ziet er met afstand het beste uit maar met 70KG en windkracht 5-7 is het gewoon geen pretje. Daarom ben ik nu serieus aan het kijken naar een Bora WTO 45 voorwiel; hoe langer ik d'r naar kijk hoe meer overtuigd ik raak. Een voorwiel wip je d'r zo uit, dus met windkracht 1-4 mik je de 60mm d'r weer in. Het moet raar lopen wil ik hier geen werk van maken...

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:18
rolandos582 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:12:
[...]

Het is eigenlijk een webshop met een winkel ipv andersom. En ik hou toch meer van mensen met passie en kennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
418O2 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:12:
[...]

Het is eigenlijk een webshop met een winkel ipv andersom. En ik hou toch meer van mensen met passie en kennis
Hoe bedoel je dit? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Dat ik liever naar een FM met passie voor het vak ga, dan naar zo'n dozenschuiver als Belga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
418O2 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:15:
[...]

Dat ik liever naar een FM met passie voor het vak ga, dan naar zo'n dozenschuiver als Belga
Ja precies, sommige dingen heb ik wel bij Belga Harkstede gehaald als ik snel iets nodig had omdat ze wel veel op voorraad hebben. Maar anders ga ik altijd naar Spaak, top lui en sinds 1 Januari ook Shimano Servicecenter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
rolandos582 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:18:
[...]

Ja precies, sommige dingen heb ik wel bij Belga Harkstede gehaald als ik snel iets nodig had omdat ze wel veel op voorraad hebben. Maar anders ga ik altijd naar Spaak, top lui en sinds 1 Januari ook Shimano Servicecenter!
Voor onderdelen zou ik daar ook wel heen gaan. Maar niet voor een hele fiets. Dan betaal ik liever wat extra

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:31
ZieMaar! schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:47:
Ik ga dus mijn fiets verkopen, maar ben niet zo’n fan van marktplaats (eigenlijk altijd gezeik, al zijn dit geen telefoons of winterbanden, dat scheelt wellicht). Zijn er andere kanalen die jullie aan zouden raden? Het is een super gangbare fiets, precies zo een die echt moeilijk te krijgen is...
Je kunt je fiets plaatsen op het forum van fiets.nl. Dan weet je zeker dat je geen gezeik hebt. Forumleden die daar naar een fiets kijken zijn altijd oprecht geïnteresseerd.

Je moet wel een account hebben met minimaal 25 reacties. Even investeren dus als je nog niet zo ver bent ;)

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 19-09 11:51
ZieMaar! schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:47:
Ik ga dus mijn fiets verkopen, maar ben niet zo’n fan van marktplaats (eigenlijk altijd gezeik, al zijn dit geen telefoons of winterbanden, dat scheelt wellicht). Zijn er andere kanalen die jullie aan zouden raden? Het is een super gangbare fiets, precies zo een die echt moeilijk te krijgen is...
Mwah, ik volg MP nu best intensief, als er een beetje aardige fiets tussenzit (sub < € 1000 dat volg ik) dan is hij echt rap weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:05

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik denk dat ik t ook wel gewoon ga proberen. Maar voor nu moet ik eerst ff wachten tot ik een tacx steekas kan vinden, anders kan mijn nieuwe fiets niet op de tacx...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-08 02:13
ZieMaar! schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:55:
Ik denk dat ik t ook wel gewoon ga proberen. Maar voor nu moet ik eerst ff wachten tot ik een tacx steekas kan vinden, anders kan mijn nieuwe fiets niet op de tacx...
Tsja, heb ook zo'n untacxable fiets.
Buiten kun je gelukkig gewoon terecht met stock assen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
DDX schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:52:
[...]

Ja die duinen ritjes in het donker zijn ook echt goede voorbeeld, genoeg mensen die denken als laurens dat post zal het wel mogen.
2 weken geleden ook in het donker mtb schoorl in tegengestelde richting...

En dan ondertussen mooi artikel met Laurens ten Dam op ntfu.nl wel roepen dat wielrenners zich netjes aan regels moeten houden en ook nog even corona regels benadrukken.
Hoeveel nachtelijke duinen ritjes zullen er de komende weken komen op Insta? ;)

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:00
Vandaag weer 's buiten gefietst. Gelukkig droog, maar wel wat frisser dan gehoopt. Zo'n bleef net achter de wolken hangen... Evengoed lekker gefietst.

Kwam ook nog een Jumbo Visma pakje tegen inclusief Cervelo met gele voorvork. Is de 2e keer al trouwens... Zijn er renners van TJV die nog in Nederland zitten en rond Zandvoort fietsen? Kon op Strava niet iemand vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Morrar schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:44:
Vandaag weer 's buiten gefietst. Gelukkig droog, maar wel wat frisser dan gehoopt. Zo'n bleef net achter de wolken hangen... Evengoed lekker gefietst.

Kwam ook nog een Jumbo Visma pakje tegen inclusief Cervelo met gele voorvork. Is de 2e keer al trouwens... Zijn er renners van TJV die nog in Nederland zitten en rond Zandvoort fietsen? Kon op Strava niet iemand vinden...
Kan vast iemand van de opleidingsploeg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:40
Vandaag ook een rondje Zandvoort gedaan en was inderdaad best fris einde van de middag.
Je ziet wel dat mensen gewoon schijt hebben aan de regels. Hoeveel groepen van meer dan 2 personen ik heb gezien, zowel fietsers als wandelaars. :X
Je gaat mij niet vertellen dat die allemaal uit hetzelfde huishouden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:03
ElGreco schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:13:
[...]

Hoeveel nachtelijke duinen ritjes zullen er de komende weken komen op Insta? ;)
Je doelt op de avondklok ?
Voorlopig is het nogsteeds vroeg donker... (en ook in de middag mag je niet onverhard helaas)

Zag vanmiddag nog een gek in korte broek fietsen 8)7
En ondertussen had ik spijt dat ik geen muts had meegenomen, erg koude oren.

[ Voor 16% gewijzigd door DDX op 23-01-2021 20:27 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
Netjes op tijd binnen, tijd om te beraden op upgrades.
Ben een beetje groen en heb af-en-toe problemen om de juiste bomen in het bos te zien.

Mijn fiets is nog volledig origineel, met een Tiagra 4700 groep.
Ik begrijp dat deze set niet lekker bekt met hogere ranges en de enige redelijke wijziging een CS-6700 Ultegra cassette is. Het is nu een HG500 12-28T, misschien een 11-23T gezien West Nederland ongeveer waterpas is?

Ideaal komt die laatste dan op een andere wielset, is dan bijvoorbeeld Shimano RS370 een goede koop met een krap budget? Er zitten nu "Mach1" wielen onder - lastig om te bepalen of het een upgrade is, maar iig voldoende degelijk lijkt mij?

Steekassen matchen qua maat dus dat is oké.
Huidige remschijven zijn '6 gaats' - kan die configuratie ook matchen met 'Centerlock' of is dat vragen om problemen?

Uiteraard de bedoeling dat de wegwielen vlot gewisseld kunnen worden voor de set met wat ruigere bandjes. Simpele vragen maar ik blijf nog wel even groen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
Met het gevaar dat ik met pek en veren weggejaagd word hier ivm belangen verstrengeling.

Ik vind persoonlijk fabriekswielen in de range van 200-300 euro meestal niet een verbetering, als je al wielen hebt. Ze komen wel uitstekend van pas als je niets anders hebt en toch wilt fietsen. Als je iets doorspaart (niet eens zo gek veel) kun je iets beters kopen wat wellicht ook passend is bij jou en jouw rijstijl.

Dat is een set van 2kg wat je noemt. Niet bepaald licht. Hoe zwaar ben jij een hoeveel km's rijd je per jaar? Met 24/24 spaken en een velg van 19mm hoog is deze set niet voor iedereen geschikt.

Niets mis met een stel shimano naven overigens.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
ElGreco schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 21:28:
...
Dat is een set van 2kg wat je noemt. Niet bepaald licht. Hoe zwaar ben jij een hoeveel km's rijd je per jaar? Met 24/24 spaken en een velg van 19mm hoog is deze set niet voor iedereen geschikt.

Niets mis met een stel shimano naven overigens.
Huidige wielen hebben 32 spaken, of deze hiermee automatisch zwaarder is? Het zal mogelijk niet veel verschil maken. Gewichtsbesparing is geen prioriteit, maar wil er ook niet op achteruit gaan (en een wiel waarvan ik een handleiding heb vind ik ook prettig).

Zelf 80 kilo, ik rij 1-2 uur per dag momenteel om tot rust te komen, ongeveer 250-300 km / week.
Dacht zelf zo'n eenvoudig setje over te nemen van iemand die er wél belang aan hecht :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
Trouwens tip om vervangonderdelen iets meer op voorraad te leggen.
Is ivm corona gedoe steeds lastiger te krijgen sommige spullen.

Gisteren dus maar voor bijna 1000 euro aan banden, kettingen, cassettes ed besteld kan ik iig de winter door :D
En dan moet ik nog even beter zoeken naar banden voor de gravelbike want die waren al uitverkocht en pas in mei weer leverbaar.. (en heb er nog maar 1 op voorraad liggen)

[ Voor 26% gewijzigd door DDX op 23-01-2021 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
DDX schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 22:13:
Is ivm corona gedoe steeds lastiger te krijgen sommige spullen.

Gisteren dus maar voor bijna 1000 euro aan banden, kettingen, cassettes ed besteld kan ik iig de winter door :D
En dan moet ik nog even beter zoeken naar banden voor de gravelbike want die waren al uitverkocht en pas in mei weer leverbaar.. (en heb er nog maar 1 op voorraad liggen)
Damn, dat zijn behoorlijk wat onderdelen! 10 kettingen, 10 cassettes en 5 paar banden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:36
Stoffa schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:15:
Wat wel een goeie is met betrekking tot hartslagbanden is te kijken naar de wasvoorschriften. Ik vind namelijk persoonlijk de hartslagband een van de zaken die zeker na iedere rit moet worden gewassen ivm zweet, bacteriën etc.

Ik had eerst een Garmin-band, en die kon ik gewoon op 30 graden met de rest van de kleding meewassen. Dus die vloog na iedere rit de wasmachine in, tot hij na een jaar of tien op was.
Hierna ben ik met een Magene-band doorgegaan. Die is ook prima, maar kan niet in de wasmachine. Zodra je dat doet begint hij gek genoeg te rafelen. Dat ding sta ik nu dus na iedere rit te Biotexen wat ik echt annoying vind.
Gewoon af en toe afspoelen met water is prima. Je gaat toch ook je zadel niet elke rit in een sopje zetten
Daar spelen zich ranziger taferelen af dan onder die borstband, zo'n zeem houdt een goeie scheet ook niet tegen. >:)
Het drogen van de band is minstens zo belangrijk, in droge lucht gaan bacteriën dood.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
MyrddinLXXIIX schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:27:
[...]

De ontwerpers leven zich aardig uit in de wielerwereld ja.
Voor mij hoeft het niet als het bekende parallelogram niet netjes 'aansluit' - die Cube SL van hierboven zou voor mij nét kunnen.
Dat heb ik dus ook, zo ben ik bij de Scott Addict uitgekomen. (Alleen wel meteen andere banden en zadel, want skinwall vond ik echt geen gezicht)
Afbeeldingslocatie: https://www.12gobiking.nl/media/catalog/product/cache/1/image/1000x1000/05e17a266b0e9cc26fb81a2e0bed7e78/2/7/274752_1.png

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 23-01-2021 23:01 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
rolandos582 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 22:40:
[...]

Damn, dat zijn behoorlijk wat onderdelen! 10 kettingen, 10 cassettes en 5 paar banden?
8 banden, 2 cassettes, 8 kettingen, 2 derailleurwieltjes, tubeless latex, 5 remblokken
en nog wat andere spullen die ik nodig had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51
MyrddinLXXIIX schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 21:10:
Netjes op tijd binnen, tijd om te beraden op upgrades.
Ben een beetje groen en heb af-en-toe problemen om de juiste bomen in het bos te zien.

Mijn fiets is nog volledig origineel, met een Tiagra 4700 groep.
Ik begrijp dat deze set niet lekker bekt met hogere ranges en de enige redelijke wijziging een CS-6700 Ultegra cassette is. Het is nu een HG500 12-28T, misschien een 11-23T gezien West Nederland ongeveer waterpas is?
Tandwieltje 11 kan ik ook gewoon missen. Nu weet ik niet hoe de Tiagra reeks loopt. En hoe groot je voorblad is, maar als ik een cassette heb waarvan het voorblad max 50 is, is achter 12 groot zat.
MyrddinLXXIIX schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 21:39:
[...]

Huidige wielen hebben 32 spaken, of deze hiermee automatisch zwaarder is? Het zal mogelijk niet veel verschil maken. Gewichtsbesparing is geen prioriteit, maar wil er ook niet op achteruit gaan (en een wiel waarvan ik een handleiding heb vind ik ook prettig).

Zelf 80 kilo, ik rij 1-2 uur per dag momenteel om tot rust te komen, ongeveer 250-300 km / week.
Dacht zelf zo'n eenvoudig setje over te nemen van iemand die er wél belang aan hecht :)
Spaken (alleen) zijn niet de grootste gewichts-inbrengers bij een wielset.

Maar die Shimano set is prima als je geen wielen meer hebt, of je wilt een wiel voor je tacx of een set met een ander bandje er op. Maar om die set onder je fiets te zetten als upgrade en dan je oude set stof te laten happen in je schuur is denk ik zonde van je geld.
rolandos582 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 22:40:
[...]

@rolandos582 dan haalt @DDX augustus wel.
Grin schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:46:
Daarom ben ik nu serieus aan het kijken naar een Bora WTO 45 voorwiel;
Mag dit soigneer-technisch?

(Van mij mag uiteraard alles)

Ik zit hier namelijk ook over na te denken, ik rij vaak als ik op vakantie ben (en dat ga ik ook vaak :+ ) over de Oosterscheldekering. Op de mooiste dag van het jaar is het op de Oosterscheldekering nog altijd minimaal windkracht 174, dus voor wat kleiner lijkt mij wel zo stabiel.

Dan voor 35, achter 45 of voor 40 en achter 50 ofzo.

[ Voor 14% gewijzigd door mhr-zip op 24-01-2021 00:04 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Goede vraag, geen idee...
Maar ik trek het wel wanneer een achterwiel hoger is dan het voorwiel, andersom minder. Hoewel dat aerodynamisch gezien wel het beste is: een zo hoog mogelijk voorwiel zal je het meeste brengen - maar is dus ook instabieler. De Bora WTO 77 (77mm) is bijvoorbeeld ook alleen als voorwiel beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Grin schreef op zondag 24 januari 2021 @ 08:59:
Goede vraag, geen idee...
Maar ik trek het wel wanneer een achterwiel hoger is dan het voorwiel, andersom minder.
Then you are good to go.

Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/_TbmplkIYLx8/SxPvFy_4QpI/AAAAAAAACU8/gEchUtJzgXU/s800/SUNYdisk.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Grin schreef op zondag 24 januari 2021 @ 08:59:
Hoewel dat aerodynamisch gezien wel het beste is: een zo hoog mogelijk voorwiel zal je het meeste brengen - maar is dus ook instabieler. De Bora WTO 77 (77mm) is bijvoorbeeld ook alleen als voorwiel beschikbaar.
Nee, reden dat die wto77 enkel als voorwiel beschikbaar is, is omdat je die dan rijd icm dicht achterwiel.
Ik heb zelf enve 5.6 wielset, voorwiel is 54mm en achterwiel 63mm
wordt zo als set verkocht, voorwiel is ook een mm breder trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
DDX schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:49:
[...]

Nee, reden dat die wto77 enkel als voorwiel beschikbaar is, is omdat je die dan rijd icm dicht achterwiel.
Vanaf welke windkracht gaat dat enve set minder lekker rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
mhr-zip schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:51:
[...]

Vanaf welke windkracht gaat dat enve set minder lekker rijden?
Lastig te zeggen, ik rijd er ook wel mee met windkracht 6.
Lastige is vooral windstoten.
Groepsritjes kan je dan beter niet doen, scheelt dat die nu toch niet mogen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
DDX schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:53:
[...]

Lastig te zeggen, ik rijd er ook wel mee met windkracht 6.
Lastige is vooral windstoten.
Groepsritjes kan je dan beter niet doen, scheelt dat die nu toch niet mogen 8)
Tussen wat "de geoefende fietser nog kan" en "wat geen invloed heeft op het rijgedrag" zit nog een grijs gebied gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

DDX schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:49:
[...]

Nee, dat kan je niet zo stellen. Maar prima als je dat wel doet hoor. :)
Het kan, er zijn ook zat 80mm achterwielen. Zipp heeft bijvoorbeeld 80mm als set. Bij veel tijdritten die ik heb gereden (district niveau) was een 80mm achterwiel te prefereren boven een dicht achterwiel. Een dicht achterwiel is voor aardig specifieke omstandigheden. Heb er enkele keren mee gereden wanneer het parcours d’r naar was, maar vaker met 80 (als ik er aan terugdenk, 15+ jaren geleden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:44
Grin schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:17:
[...]

Uiteraard kan je het zo duur maken als je zelf wilt, daar had ik het ook niet over. Voetballen en hockey zijn wat dat betreft niet anders. Je kan prima voetballen buiten clubverband, speelveldjes genoeg. Hockey is al iets lastiger maar ik zie niet hoe dat duurder is. Maar het gaat mij ook helemaal niet om deze discussie.
Hockey is best prijzig. Zeker wanneer je wat vaker speelt.
Contributie van €300,-
Schoenen €100,-
Stick €200,-
Reiskosten (in de poule zitten met Arnhem en Leeuwarden, Groningen en Nijmegen) €100,-
Bier (moreel verplicht en bij wedstrijden verplicht) €400,-
Dan laat ik dingen als wedstrijdkleding, zomer kleding en winter kleding (voor trainingen) scheenbeschermers, bitjes, handschoentjes en het jaarlijkse teamuitje nog even zitten omdat dat geen vaste kosten zijn. Dat kan je zo gek maken als je wil.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 16:36
stevens20 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:04:
[...]

Hockey is best prijzig. Zeker wanneer je wat vaker speelt.
Contributie van €300,-
Schoenen €100,-
Stick €200,-
Reiskosten (in de poule zitten met Arnhem en Leeuwarden, Groningen en Nijmegen) €100,-
Bier (moreel verplicht en bij wedstrijden verplicht) €400,-
Dan laat ik dingen als wedstrijdkleding, zomer kleding en winter kleding (voor trainingen) scheenbeschermers, bitjes, handschoentjes en het jaarlijkse teamuitje nog even zitten omdat dat geen vaste kosten zijn. Dat kan je zo gek maken als je wil.
400 euro bier? Daar kan ik heel wat kwaremontjes voor bestellen onderweg (mits de cafés weer open zijn). Maar goed, met dergelijke bedragen bier denk ik niet dat je écht serieus voor de sport gaat.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Raznov schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:28:
[...]

400 euro bier? Daar kan ik heel wat kwaremontjes voor bestellen onderweg (mits de cafés weer open zijn). Maar goed, met dergelijke bedragen bier denk ik niet dat je écht serieus voor de sport gaat.
Even een kleine berekening:
22 competitiedagen
8 voorbereidingstijden
30 vrijdagavonden
+_______________
60 dagen in totaal

€2,- per consumptie
€400,- aan totale kosten

€400/€2=€200,-/60=3,3 consumpties per dag. Zo vreemd is dat toch niet?

[ Voor 18% gewijzigd door stevens20 op 24-01-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
rolandos582 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:18:
[...]

Ik ben al jaren zeer tevreden met Dik, voor onderhoud dan. Ook Shimano dealer. Spaak lijkt me veel te hip en sociaal voor mij.

[ Voor 7% gewijzigd door writser op 24-01-2021 16:42 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Dik Race kom ik ook nog geregeld voor spulletjes, hebben altijd wel een Pirelli op voorraad en toen ik gedonder had met mijn Sram achterderailleur ben ik daar uitstekend geholpen. Ik shop een beetje bij beide, kleding haal ik dan weer geregeld bij Belga, zij hebben een veel grotere winkel/voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
@mhr-zip soigneer technisch zal deze jongen niet snel met verschillende wielen gaan rijden ;) verschillende merken/types zijn een absolute no-go. Verschillende hoogtes zou ik ook niet trots op zijn ;)

Al maak ik natuurlijk voor campy WTO wielen sneller een uitzondering (de non-discs zijn op het moment redelijk in de aanbieding viel me op!)

Maarre.. Zoekhetlekkerzelfuit :p

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:29
Wat zijn een beetje de max hoogte die je altijd wel kan rijden? 50mm of toch eerder 45mm? Vind 50mm wel het mooist staan vaak.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
KW25 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:54:
Wat zijn een beetje de max hoogte die je altijd wel kan rijden? 50mm of toch eerder 45mm? Vind 50mm wel het mooist staan vaak.
Naar mijn mening volledig afhankelijk van je eigen stuurkunsten.

2 jaar geleden hing ik met 60mm velgen ongeveer in een hoek van 45 graden. Dat was wel wat spannend, maar het ging goed ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

40-50mm zijn echte allrounders, als je dat zoekt dan zou ik zeker niet hoger gaan dan 50mm. 60mm vind ik bij de meeste aero frames (oversized buizen/frames) wel het mooiste. Maar met de kennis van nu had ik 50mm moeten kopen, 60mm is te vaak te onrustig. En ik fiets niet meer om de laatste seconden/Watts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:54
Nog even terugkomende op de aanschaf van de Worx Hydroshot (@DDX). Heb hem dit weekend 2x gebruikt. Na een MTB rit van 80km over de Veluwe en vandaag voor de wegfiets na een rit van 100km. Voor wat betreft de eerste ervaringen kan ik er kort over zijn; geniaal. Hij is gewoon gemaakt voor het schoonmaken van fietsen, dat merk je aan alles.

Paar + en - punten:

+ Kracht van de straal is perfect voor het afspuiten van een (modderige) fiets
+ Accu ruim voldoende voor 2 fietsen
+ Je hoeft niet meer met een spons er langs
+ Aan één emmer water heb je voldoende

- Het duurt zo'n 30 seconden voor de slang volgezogen is met water en hij daadwerkelijk begint
- Het klemmetje die de waterslang op zijn plaats moet houden is waardeloos, ik ga ff kijken of ik een gewichtje aan het filter kan hangen

De twijfels of de straal té krachtig zou zijn kan ik wegnemen. Er zit genoeg kracht achter om je fiets echt schoon te spuiten (i.t.t. een tuinslang), maar te weinig om de lak te beschadigen of het vet uit je lagers te spuiten (al dan niet met een beetje beleid). Je kunt gewoon je hand voor de straal houden, dus het is eerder het design van de spuitkop wat goed werkt dan de (hoge) druk die er achter zit.

Bovenal ben je gewoon sneller klaar. Heb ook het reservoir opzetstuk gebruikt met autoshampoo van de Action. Waar ik voorheen alles met een emmer, spons en microvezel washandschoen deed is nu goed afspuiten voldoende (i.i.g voor de winterfiets en MTB). Alleen de drivetrain moet je dan nog ff met de hand doen. Of ik hem ook los ga laten op m'n Cervelo weet ik nog niet, die wordt eigenlijk ook nooit heel smerig. In principe kan het wel gewoon lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
mhr-zip schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:16:
[...]

Tussen wat "de geoefende fietser nog kan" en "wat geen invloed heeft op het rijgedrag" zit nog een grijs gebied gok ik.
Ja klopt, invloed op rijgedrag heeft het vooral als je over dijkweggetje rijd en dan busje als tegenligger hebt.
Of een bocht moet indraaien.
Boven windkracht 5 ga je echt niet mee op een net spoor rijden zegmaar.

Heb er ook wel eens met windkracht 7 mee gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
KW25 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:54:
Hangt ook veel van vorm wielen af.
Oude mavic carbon sle 50mm velgen die ik heb gehad hadden veel meest last van de wind dan de enve wielen.
En hangt er vanaf waar je woont / of je nog gaat fietsen boven windkracht 7. (wat het hier in Noord-Holland regelmatig is)
Voor m'n nieuwe trek heb ik bewust voor 30mm velgen gekozen, gewoon omdat je dan amper last hebt van de wind.

Mavic Carbon SL UST die ik op mijn Trek Emonda heb zitten van 40mm voel je wind ook wel, maar niet echt extreem.

[ Voor 8% gewijzigd door DDX op 24-01-2021 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:21
Vraagje, wie heeft er op zijn GPS fietscomputer ook nog een snelheidsmeter op z’n wiel aangesloten. Als je op een tacx oid rijd kan ik mij het voorstellen. Maar waarom zou je die ook monteren als je alleen buiten fietst? Of heeft het echt een toegevoegde waarde?

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:57
Kom je wel achter als je zonder probeert ;).alleen op GPS is niet nauwkeurig op korte afstanden en schommelt dus teveel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
djeck schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:07:
Vraagje, wie heeft er op zijn GPS fietscomputer ook nog een snelheidsmeter op z’n wiel aangesloten. Als je op een tacx oid rijd kan ik mij het voorstellen. Maar waarom zou je die ook monteren als je alleen buiten fietst? Of heeft het echt een toegevoegde waarde?
Ik heb twee wielsensoren van Garmin gehad van een vriend. Dat is de enige reden dat ik ze gebruik.

Mis je iets als je ze niet hebt? M.i. niet. Wel zijn ze iets nauwkeuriger dan GPS.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
DDX schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:04:
[...]

Hangt ook veel van vorm wielen af.
Oude mavic carbon sle 50mm velgen die ik heb gehad hadden veel meest last van de wind dan de enve wielen.
En hangt er vanaf waar je woont / of je nog gaat fietsen boven windkracht 7. (wat het hier in Noord-Holland regelmatig is)
Voor m'n nieuwe trek heb ik bewust voor 35mm velgen gekozen, gewoon omdat je dan amper last hebt van de wind.

Mavic Carbon SL UST die ik op mijn Trek Emonda heb zitten van 40mm voel je wind ook wel, maar niet echt extreem.
Ik woon in Amsterdam, fiets vooral ook in deze omgeving, veel naar Zandvoort etc. Met windkracht boven de 4 ben ik aan het kitesurfen dus denk dat 50mm wel top gaat zijn.

Wat zijn betaalbare opties ongeveer? Kwam Primes tegen en Mavic, rest lijkt allemaal snel richting de 1500 te gaan wat me te gortig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
In Nederland zul je er niet zo snel last van hebben, maar er zijn wel een paar dead spots of bosrijke gebieden waar GPS niet zo secuur werkt. Als ik bijvoorbeeld ga mountainbiken op de Heuvelrug, dan scheelt het zo 5km op 40km t.o.v. met/zonder sensor. Dat komt dan vooral door het korte draaien en keren.

Gewoon op een doorsnee racefiets op een doorsnee rit in Nederland valt het wel mee. Heb 2 sensoren, eentje op m'n MTB en de andere op m'n klimwielen (omdat je daarmee al sneller in de bossen of gebieden met slecht GPS signaal komt).

@KW25 Als budget een factor is zou ik het lekker bij Lightbicycle/Yoeleo/Farsports houden. FFWD als je er Nederlandse garantie bij wilt.

[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 24-01-2021 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Laatst online: 02:21
Miyamoto schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:10:
Kom je wel achter als je zonder probeert ;).alleen op GPS is niet nauwkeurig op korte afstanden en schommelt dus teveel
Haha ik heb sinds ik een wahoo heb niet Anders gedaan, dus weet eerlijk gezegd niet of ik het mis. Vraag mij af of het bij bebossing dan echt beter is dan het nu soms het geval is.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Grin schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:14:
40-50mm zijn echte allrounders, als je dat zoekt dan zou ik zeker niet hoger gaan dan 50mm. 60mm vind ik bij de meeste aero frames (oversized buizen/frames) wel het mooiste. Maar met de kennis van nu had ik 50mm moeten kopen, 60mm is te vaak te onrustig. En ik fiets niet meer om de laatste seconden/Watts.
Giant stopt er standaard 42mm onder. Denk dat ze daar best wel even over nagedacht hebben om standaard een allround hoogte te monteren.
MrBarBarian schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:05:
[...]

Naar mijn mening volledig afhankelijk van je eigen stuurkunsten.
Dat je niet op je bek gaat, betekend niet dat het lekker rijdt.
writser schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:38:
[...]
Spaak lijkt me veel te hip en sociaal voor mij.
Om te groeien moet je dingen doen buiten je comfortzone O-)
Raznov schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:28:
[...]

De hoogte zit hier ook in het aantal keren dat ze samen komen als Hockey.

Ik ben niet zo'n terrasganger, maar als ik een keer stop bij zo'n hippe tent voor een koffie en wat te bikken.....

Als ik genaaid wordt, dan wil ik zoenen ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raznov
stevens20 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:49:
[...]
Even een kleine berekening:
60 dagen in totaal
€2,- per consumptie
€400,- aan totale kosten
€400/€2=€200,-/60=3,3 consumpties per dag. Zo vreemd is dat toch niet?
Vreemde berekening? Nee, zeker niet, maar wat ik wel vreemd vind is:
"moreel verplicht en bij wedstrijden verplicht"
Ik vind bier na wedstrijden verplicht, niet echt "sportief" over komen. Ik vind het prima om een enkele keer een biertje te drinken (dat doe ik ook als ik in groepsverband ga fietsen, weliswaar geen pils maar wat duurder speciaal bier), ondanks dat alcohol niet goed is voor een sporter (uitdroging, herstel en ik dacht ook duurvermogen). Maar iedere keer van die 60 keer sporten op jaarbasis gelijk 3 a 4 pilsjes er in plempen voelt voor mij gewoon niet echt sportief. Verplicht komt voor mij een beetje over als een "reden om wat te drinken". Dus vandaar dat ik het wat vreemd vind om een dergelijk bedrag mee te nemen in de berekening, als het "normaal" is binnen die sport, akkoord dan maar meenemen, anders vind ik het wat vreemd om persoonlijke consumpties mee te nemen in een sport-berekening.

Overigens aan speciaalbier zit ik denk ik ook al snel op 50 euro als ik een weekendje met mijn vrienden ga fietsen, maar we kunnen ook net zo goed zonder. Dat is gewoon een persoonlijk dingetje, dat neem ik dan ook niet mee aan de kosten voor fietsen ieder jaar.
mhr-zip schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:31:
[[...]
De hoogte zit hier ook in het aantal keren dat ze samen komen als Hockey.

Ik ben niet zo'n terrasganger, maar als ik een keer stop bij zo'n hippe tent voor een koffie en wat te bikken.....
Als ik genaaid wordt, dan wil ik zoenen ook.
Dat sowieso, als ik op het terras zit en ik bestel een biertje én ze hebben per ongeluk nét een barrel aged versie die mij aanspreekt, dan bestel ik die ook. Ook al moeten we nog 50 km terug fietsen. Met wind tegen. In de regen. Dan maar naar de ;w .

[ Voor 17% gewijzigd door Raznov op 24-01-2021 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KW25
Ypuh schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:15:
[...]

In Nederland zul je er niet zo snel last van hebben, maar er zijn wel een paar dead spots of bosrijke gebieden waar GPS niet zo secuur werkt. Als ik bijvoorbeeld ga mountainbiken op de Heuvelrug, dan scheelt het zo 5km op 40km t.o.v. met/zonder sensor. Dat komt dan vooral door het korte draaien en keren.

Gewoon op een doorsnee racefiets op een doorsnee rit in Nederland valt het wel mee. Heb 2 sensoren, eentje op m'n MTB en de andere op m'n klimwielen (omdat je daarmee al sneller in de bossen of gebieden met slecht GPS signaal komt).

@KW25 Als budget een factor is zou ik het lekker bij Lightbicycle/Yoeleo/Farsports houden. FFWD als je er Nederlandse garantie bij wilt.
Zit tot 1000 te kijken, dus kom je inderdaad bij de merken die jij noemt uit. Je ziet door de bomen het bos niet meer trouwens met al die wielen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:07
Ypuh schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:15:
[...]

Er zijn in NL wel meer plekken waar je GPS niet zo nauwkeurig meer is. In jouw omgeving zul je daar niet zo mee te maken hebben, maar in de buurt of tussen hoge gebouwen kan het signaal zomaar 50 meter afwijken (Wahoo Bolt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:16

Fisico

by Fabian

Het sensor zat in het pakket van de Wahoo toen ik die kocht. Ik heb een poosje zonder gereden omdat de batterij op was. Maakt het echt uit, nee eigenlijk niet. De afstand is wat zuiverder en minder afhankelijk van omstandigheden zoals hoeveel blad er aan de bomen hangt. In de omgeving van Utrecht is dat wel fijn. Ik kan me voorstellen dat het bij een klim ook fijn is om de juiste gemiddelde snelheid te zien als je een doel hebt. Ik heb dat met hardlopen altijd wel, er is weinig zo irritant als race lopen en merken dat het horloge 200 meter eerder de afstand heeft dan waar de organisatie de lijn heeft liggen.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
KW25 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:49:
[...]

Zit tot 1000 te kijken, dus kom je inderdaad bij de merken die jij noemt uit. Je ziet door de bomen het bos niet meer trouwens met al die wielen.
Njah, zo lastig is het ook weer niet. Ca. 45-60mm afhankelijk van wat je mooi vindt. U-profiel als je modernste wilt, industrie gelagerde naaf (DT 350 of lichter), textured remvlakken i.g.v. velgremmen, iets van 20/24 spaken voor en achter bij 70-90kg lichaamsgewicht en ca. 19-21mm binnenbreedte (mits je een niet al te oud frame hebt). Nipples van messing als je ze soms ook in de regen/pekel denkt te gebruiken, uitwendige nipples en spaakgaten als je aan de zwaardere kant zit of ze nog een keer wilt laten stellen (bij normaal gebruik/gewicht en geen gekke dingen niet per se nodig). Met inwendige nipples of een gesloten velgbed is het een kriem om spaken te bij te stellen/vervangen.

@Raznov Is dit nou een pleidooi tegen bier, tegen gezelligheid of tegen vrijwillige verplichtingen?

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 24-01-2021 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
Ypuh schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:35:
[...]
@Raznov Is dit nou een pleidooi tegen bier, tegen gezelligheid of tegen vrijwillige verplichtingen?
Een pleidooi tegen het verplicht drinken als je wilt sporten in groepsverband. Maar vooral een vraag waarom en of er écht verplicht bier moet worden gedronken na het sporten. Ik kan mij namelijk voorstellen dat dit echt niet "moet" en dat het dus ook niet reëel is om mee te nemen in de eerdere berekening.

Een ieder die mij kent weet dat ik helemaal niets tegen bier/alcohol (kuch zie untappd) of gezelligheid heb, maar ik vind wel dat beide ook los van elkaar kunnen bestaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Ik denk dat er bedoelt wordt dat bier drinken toch wel een essentieel onderdeel is van teamsporten. Dat was in ieder geval mijn motivatie om 3x in de week op zo'n koud kutveld mezelf het leplazarus te lopen omdat je wist dat er (letterlijk) een meter bier aan het einde van de tunnel stond.

Na wat studievertraging etc. zag ik ook wel in dat die levenswijze geen stand hield, dus nog zo 2-3 jaar doorgemodderd en daarna maar gaan afstuderen en wielrennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Bij mij in de duinen heb ik last van de snelheidsschommelingen door de bomen, op GPS. Zowel op mijn Garmin 520 als mijn Wahoo Bolt. Met een snelheidsmeter heb ik dat niet. Is dat belangrijk? Mwah, niet echt. Als je je rit upload op Strava, berekend Strava uiteindelijk toch zelf een gemiddelde snelheid over je rit.

[ Voor 11% gewijzigd door ElGreco op 24-01-2021 22:18 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
KW25 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:49:
[...]

Ik weet niet of dit mag. Is dit niet het geval, corrigeer mij aub.

Voor dat budget kun je bij mij een handgespaakte carbon set laten maken, met advies en volledig op jou afgestemd. Het hoeft dus niet superduur te zijn.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
DDX schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 22:13:
Bestel mijn kettingen overigens meestal per 8, banden per 4 of 6 en heb ook nog wel een nieuwe cassette, paar setjes remblokken, wiellagers, stuurlintje en verschillende bottom brackets etc. op voorraad liggen (gemiddeld ongeveer wat ik in een jaar verslijt). Doe meestal alles in één koop bij Bike24, al kost dat me geen €1.000, hooguit de helft :P.

Is het echt zo slecht gesteld momenteel? Zag wel een fotootje voorbij komen van een leeg rek bij Spaak, maar kan me bijna niet voorstellen dat er deze zomer geen nieuwe ketting of setje banden meer te krijgen zijn? Of is iedereen massaal aan het hamsteren en ontstaan daardoor de tekorten?

Ben overigens ook niet heel merkentrouw wat dat spul betreft. Neem meestal de goedkoopste waarvan ik weet dat het goed is. KMC/Sram/Shimano of Michelin/Pirelli/Vredestein etc. is mij dan om het even met een lichte voorkeur hier en daar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
Winkels met iets meer koopkracht zijn wel al flinke voorraden aan het aanleggen zodat ze hun klanten kunnen blijven bedienen. Als een aantal dit blijven doen dan komt die schaarste voor de rest van zelf.
Kettingen en cassettes. De nieuwe wc-papier.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Ik heb een Magene, puur omdat ik altijd gewoon een goede snelheid wil zien. Kost bijna niks :)
Fisico schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:24:
[...]
. De afstand is wat zuiverder en minder afhankelijk van omstandigheden ...
Ik dacht zelf dat de afstand eigenlijk alleen gebruikt werd als GPS signaal niet goed was?

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevens20
Raznov schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:43:
[...]

Verhaal staat een stukje terug.
Als jij wat fris wil of een keer niet mee drinkt helemaal prima hoor. Met verplicht doel ik op het eerste rondje dat naar de tegenstander gaat en het eerste rondje dat voor het team zelf gehaald wordt. Over het algemeen betaal je daar verplicht aan mee wanneer je aanwezig bent. Anders krijg je van die sjaak afhakers die nooit meebetalen aan het rondje voor de tegenstander waardoor 5 man voor 18 tegenstanders moeten betalen. Ook zorg je als thuisspelend team voor wat te eten (broodjes en soep) voor het uit spelende team. Dat zit daar ook in en dat is 11 keer per jaar.

Na een vrijdagavond training mag jij prima naar huis als je dat wil maar het wordt wel erg gewaardeerd en een beetje verwacht dat je even wat drinkt aan de bar. Is dat Cola of water moet je dat lekker zelf weten. Het woord "Bier" staat meer voor consumpties maar omdat het veelal bier is staat het er zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
... Omdat mijn Giant TCR Advanced anders een gat in het frame heeft :) Er zit zo'n Giant Ridesense bij, die gelijk ook de cadans sensor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ypuh schreef op zondag 24 januari 2021 @ 23:06:
[...]
Is het echt zo slecht gesteld momenteel? Zag wel een fotootje voorbij komen van een leeg rek bij Spaak, maar kan me bijna niet voorstellen dat er deze zomer geen nieuwe ketting of setje banden meer te krijgen is? Of is iedereen massaal aan het hamsteren en ontstaan daardoor de tekorten?
Zelfs bij de bekende Duitse webwinkels zijn sommige onderdelen niet op voorraad.
En prijzen schieten ook omhoog; +10% t.o.v. een jaar geleden is vrij normaal 8)7

Heb gelukkig nog het e.a. op voorraad, behalve cassettes. Gelukkig nog een paar maanden totdat ik de vervanging gepland heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

@mhr-zip had jij toevallig nog tips waar ik eventueel nieuwe fiets schoenen kan halen? :+

ik wil graag nieuwe schoenen hebben, heb vorig jaar gewoon goedkope schoenen gekocht om te kunnen fietsen maar zoals bij alles moet er nu een keer een upgrade komen en vooral zwarte schoenen (heb nu witte en ben daar niet zoeen fan van). is het goed om dan toch die fitting te laten doen bij Bikeshoe4u? ik wil als de horeca ooit weer open gaat toch een dagje Amersfoort doen (WAF-factor verhogen :+ ) en dan wil ik ook even bij Bikeshoe4u langs gaan. ook ga ik nog een zadelmeting laten doen bij Bikemedical aangezien ik constant zadelpijn blijf houden...hier zal ik tzt een klein verslagje van maken zodat ik misschien ook een heel klein beetje behulpzaam kan zijn ipv alleen maar vragen te stellen :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
@Nutterd
mhr-zip schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:38:
[...]

https://www.bikeshoe4u.com

Je kan allemaal smoesjes verzinnen dat het te ver is. Maar:

https://www.bikeshoe4u.com

Dus even een afspraak maken bij https://www.bikeshoe4u.com

Had ik al https://www.bikeshoe4u.com genoemd? :+
Deze volgens mij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 13:07

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik rij veel op fietspaden langs bomen en door het bos.
Het verschil in afstand is dan niet groot, maar de wisselingen in snelheid des te meer.
Daardoor klopte de gemiddelde snelheid totaal niet.
Dus heb ik maar zowel een speed als cadanssensor geplaatst.
Krijg je (samen met een HR-sensor) ineens veel meer data.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Inderdaad. De spaarzame ritjes die ik zonder speed-sensor fiets, erger ik me groen en geel aan de schommelingen in snelheid terwijl ikzelf een constante snelhoud aanhoud.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Smultie schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:56:
Inderdaad. De spaarzame ritjes die ik zonder speed-sensor fiets, erger ik me groen en geel aan de schommelingen in snelheid terwijl ikzelf een constante snelhoud aanhoud.
Mede daarom heb ik snelheid niet in beeld op m'n Garmin. Kijk achteraf wel op Strava als ik onder de douche vandaan kom, en zelfs dat heb ik al lang niet meer gedaan realiseer ik me nu. Eigenlijk alleen de ritten/segmenten waar ik maximaal ga analyseer ik achteraf eventjes, maar dat zijn meestal ritten op de Tacx of klimmetjes.

Wat ik probeer te zeggen; ik heb de focus op snelheid volledig losgelaten en fiets er een stuk rustiger door. Op mijn basis scherm die samen met de navigatie/map functie 99% van de tijd getoond wordt staan alleen verstreken tijd, 3s power en hartslag.

[ Voor 9% gewijzigd door Ypuh op 25-01-2021 10:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het is voor mij ook geen doel op zich, maar ik heb het wel altijd in m'n scherm staan (tikkie datanerd zijn we allemaal toch wel, denk ik :P )
En dan moet het ook kloppen, wat mij betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-09 12:13
Ypuh schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:00:
[...]

Mede daarom heb ik snelheid niet in beeld op m'n Garmin. Kijk achteraf wel op Strava als ik onder de douche vandaan kom, en zelfs dat heb ik al lang niet meer gedaan realiseer ik me nu. Eigenlijk alleen de ritten/segmenten waar ik maximaal ga analyseer ik achteraf eventjes, maar dat zijn meestal ritten op de Tacx of klimmetjes.

Wat ik probeer te zeggen; ik heb de focus op snelheid volledig losgelaten en fiets er een stuk rustiger door. Op mijn basis scherm die samen met de navigatie/map functie 99% van de tijd getoond wordt staan alleen verstreken tijd, 3s power en hartslag.
Dit doe ik sinds het aanschaffen van een wattagemeter ook (alleen heb ik ook nog mijn cadans op mijn scherm staan). Je gaat er inderdaad veel relaxter van fietsen en wattage en hartslag zegt natuurlijk een stuk meer over hoe intensief je aan het trappen bent dan je snelheid.

Vanmiddag ga ik voor het eerst zelf mijn schakelkabels vervangen van mijn achter derailleur. Is er nog een soort trucje om de kabelspanning bij het vastzetten van de kabel op de derailleur zo goed mogelijk te krijgen of is het gewoon een beetje uitproberen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Ik ben volop datanerd, maar dan liever achteraf. Progressie meet je niet van minuut tot minuut of van dag tot dag, maar over een periode van meerdere weken/maanden/jaren. Als die ene dag de wind een beetje verkeerd staat waardoor ik niet de 30 km/u haal, wil ik me daar niet door af laten leiden. Daarnaast is het grootste deel van mijn 'training' gewoon uren maken.

Er zijn maar een paar momenten per jaar dat je echt presteren wilt. Nu is dat wekelijks in een Zwift competitie, maar het doel ligt meer op de zomer (Giro delle Dolomiti en Velomediane dit jaar). Of je dan in de winter 28 km/u of 31 km/u rijdt doet er niet zoveel toe.

Overigens zijn de eerste annuleringen van events in 2021 alweer binnen. Halverwege mei geen fietstocht van Nederland naar Tsjechië en begin juni geen Jean Nelissen Classic in Luxemburg.

@Louislouislouis Leg de ketting op het 1 na laagste kransje en zet je shifter in de laagste stand. Zorg ervoor dat je met de barrel adjuster een klein beetje stel ruimte beide kanten op hebt voordat je de kabel vastzet (die hoef je vervolgens niet mega strak aan te trekken, maar gewoon zodat de speling eruit is). Grote kans dat zodra je aan de trappers draait de ketting naar het kleinste kransje valt en de kabelspanning dan in 1x goed staat. Mogelijk nog 1/2 of hele slag bijstellen et voila. Je wilt voorkomen dat je de kabel 3x los en vast moet trekken en daarmee splijt.

[ Voor 25% gewijzigd door Ypuh op 25-01-2021 10:36 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 23:09
Anekdote die sommige misschien wel kennen uit de LSRF podcast van Fabio Jakobsen:

Tijdens de ronde van Oman (?), toen Terpstra nog bij Quickstep reed, was er een groepje ontsnapt. Jakobsen moest op kop gaan rijden van het peloton om de groep niet te ver weg te laten rijden.

Terpstra riep in het oortje tegen Jakobsen iets van, rijdt maar lekker 35 km/u, dan lopen we ze wel langzaam in. Jakobsen in het oortje terug naar Terpstra: 'hoeveel watt is dat, ik heb geen snelheid op m'n Garmin staan? :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Nutterd schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:10:
@mhr-zip had jij toevallig nog tips waar ik eventueel nieuwe fiets schoenen kan halen? :+

ik wil graag nieuwe schoenen hebben, heb vorig jaar gewoon goedkope schoenen gekocht om te kunnen fietsen maar zoals bij alles moet er nu een keer een upgrade komen en vooral zwarte schoenen (heb nu witte en ben daar niet zoeen fan van). is het goed om dan toch die fitting te laten doen bij Bikeshoe4u? ik wil als de horeca ooit weer open gaat toch een dagje Amersfoort doen (WAF-factor verhogen :+ ) en dan wil ik ook even bij Bikeshoe4u langs gaan. ook ga ik nog een zadelmeting laten doen bij Bikemedical aangezien ik constant zadelpijn blijf houden...hier zal ik tzt een klein verslagje van maken zodat ik misschien ook een heel klein beetje behulpzaam kan zijn ipv alleen maar vragen te stellen :+
@rolandos582 heeft al het goede antwoord gegeven.

Bikeshoe4u doet ook bikefittings, maar ik heb geen mening/ervaring over de kwaliteit daarvan en/of dat hij ook zadelmetingen doet. Zadelpijn kan door je zadel of door je zitpositie komen (kleding ga ik vanuit dat je iets degelijks draagt). Een bikefit in de buurt is ook handiger, want kan je nog eens terug voor een refit/aanpassinkje.

Weet evt wel adresje voor bikefit, maar daar verstaan ze geen limburgs gok ik ;-)

Volgens mij zit er in Belgie ook een goede schoen fitter, maar moet ik even zoeken hoe die ook alweer heten (en België is een ruim begrip of het voor jouw wel of niet in de buurt is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Laatst online: 23:45
Requiem19 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:32:
Anekdote die sommige misschien wel kennen uit de LSRF podcast van Fabio Jakobsen:

Tijdens de ronde van Oman (?), toen Terpstra nog bij Quickstep reed, was er een groepje ontsnapt. Jakobsen moest op kop gaan rijden van het peloton om de groep niet te ver weg te laten rijden.

Terpstra riep in het oortje tegen Jakobsen iets van, rijdt maar lekker 35 km/u, dan lopen we ze wel langzaam in. Jakobsen in het oortje terug naar Terpstra: 'hoeveel watt is dat, ik heb geen snelheid op m'n Garmin staan? :D.
haha, daar moest ik ook aan denken. Ik ben van de oude stempel blijkbaar. Ik fiets op een racefiets omdat ik hard wil gaan. Dan wil ik wel graag zien hoe hard ik ga :). Op mn mtb kan ik over het algemeen niet op mn scherm kijken en op de gravelaar is het vaak een landkaartje met route.

Was trouwens niet 35kmu hoor. Dan was de kopgroep snel gevlogen bij de pros. 42 a 43 kmu.

https://www.indeleiderstr...rs-gaat-alleen-om-wattage

[ Voor 10% gewijzigd door GerbenBK op 25-01-2021 10:53 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

mhr-zip schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:44:
[...]

@rolandos582 heeft al het goede antwoord gegeven.

Bikeshoe4u doet ook bikefittings, maar ik heb geen mening/ervaring over de kwaliteit daarvan en/of dat hij ook zadelmetingen doet. Zadelpijn kan door je zadel of door je zitpositie komen (kleding ga ik vanuit dat je iets degelijks draagt). Een bikefit in de buurt is ook handiger, want kan je nog eens terug voor een refit/aanpassinkje.

Weet evt wel adresje voor bikefit, maar daar verstaan ze geen limburgs gok ik ;-)

Volgens mij zit er in Belgie ook een goede schoen fitter, maar moet ik even zoeken hoe die ook alweer heten (en België is een ruim begrip of het voor jouw wel of niet in de buurt is).
Bikefit heb ik gedaan bij Bikemedical in Geleen en is heel goed bevallen heb toen alleen niet gekozen voor een zadeldruk analyse (achteraf dom) maar hier ga ik nog een keer voor terug. bikeshoe4u ga ik puur en alleen naartoe voor de schoenen omdat ik hier goeie dingen heb gelezen en een vriend van mij (die daar wel in de buurt woont) ook heel positief was.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik gebruik de exacte snelheid wel voor mijn trainingen. Vaak als motivator, stel: ik rij 28,7 met hartslag 170 en 300 Watt, dan probeer ik nog wel eens naar de 30 te gaan en dat vasthouden. Daarom heb ik vaak de exacte snelheid in beeld. En verder wat @Smultie zegt.
Cadans vind ik vele malen belangrijker en is samen met 10sec wattage groot in beeld op de Garmin. Cadans gebruik ik actief voor mijn verzet keuze en training; stukken met hoge(re) cadans, lage(re) cadans, etc.

[ Voor 28% gewijzigd door Grin op 25-01-2021 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Hoeveel mooier worden de koersen als ze de meters aan de kant zouden leggen.

Gewoon weer ouderwets jezelf opblazen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Ik vind snelheid ook wel lekker om te zien.

Ik heb redelijk uitgebreide data-setup op mn Garmin Edge 530.

- Speed
- Heart rate
- 3s Power
- Distance
- Cadence
- Performance Condition
- Grade (dit is mn heuvel / berg set-up)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Cadans (groot)
10S Power (groot)
Hartslag (groot, de rest staat klein weergegeven)
Snelheid
Verzet (in welke versnelling rij ik: voor + achter)
Totale afstand
Gemiddelde snelheid (onzin inderdaad, keek er ook nooit naar, zojuist verwijderd. )
Klok/tijd

De leukste stat om te zien vind ik nog altijd Verzet, erg leuk dat je zelfs dat live kan volgen. Samen met je route en wattage kan je de hele rit analyseren. Zou niet meer zonder m'n Garmin willen fietsen; heerlijk apparaatje en via hun site echt leuke verzamelstaatjes/overzichten te maken.

[ Voor 54% gewijzigd door Grin op 25-01-2021 11:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Geinig om de verschillen te zien (al was me dat wel eerder opgevallen, sommige mensen hebben wel 10/12 datavelden continu aanstaan). Zoals gezegd geeft het mij meer rust gegeven sinds ik daar een jaar of 3 geleden van afgestapt ben. Tijd vind ik de belangrijkste, om ook een idee te hebben hoe ver ik van huis ben of wanneer ik moet eten.

Verder maak ik gebruik van meerdere schermen.
- Scherm 1: tijd/3s power/hartslag (standaard voor meeste (solo) ritten)
- Scherm 2: aangevuld met snelheid/cadans/afstand/avg. lap power (dit is meer voor de snelle groepsritten/blokken)
- Scherm 3: aangevuld met hoogtemeters, % grade, max. speed (meestal disabled, gaat pas aan als ik de heuvels/bergen in ga)
- Scherm 4: Distance to go, est. time of arrival etc. (route informatie)
- Scherm 5: Map met HR/3s power

Al met al staat hij dus 95% van de kilometers op scherm 1 of 5. Cadans en snelheid voel je naar mijn beleving ook wel, daar heb ik geen metric (meer) voor nodig. Ik weet wel of ik 80/90/100 rpm draai en of het 31/33/35 km/u gaat (dat kun je ook wel herleiden uit je wattage).

Gemiddeldes geef ik niets om, die worden teveel beïnvloed door een langzame start of stoplichten etc. De enige guilty pleasure in mijn screens is max. speed tijdens sprints/afdalingen :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
Ik heb 99% van de tijd de navigatie/kaart op het scherm, met daarbij de volgende vier datavelden:
Huidige snelheid, huidige cadans, huidige hartslag en gereden afstand. Dat is voor mij over het algemeen voldoende.

Daarnaast gebruik ik nog 1 extra scherm, met (even uit mijn hoofd) naast bovenstaande ook de gemiddelde snelheid, richting, huidige temperatuur, gemiddelde hartslag en nog te fietsen afstand (als er een route is ingesteld)

[ Voor 13% gewijzigd door MaSw85 op 25-01-2021 11:39 ]

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 21:37
Gisteren bij een ritje in het lekkere weer irritant onderuit geschoven. Aan het einde van de dag smaakt de rit dan toch wat zuur. Na een korte strook over een zandpad was ik weer op klinkers gekomen. Een scherpe bocht toen heel rustig genomen, maar door het zand op m'n voorwiel schoof die onder me vandaan. Bij de val heb ik me (natuurlijk) volledig op m'n heup opgevangen, dus daar zit nu een schaafplek en verder is het vooral beurs. Iemand nog een goede tip om de schaafplek snel te laten herstellen? Ik heb er nu zo'n zalfgaasje en eilandpleister overeen zodat ik in ieder geval een joggingbroek aan kan.

Aan mijn fiets gelukkig geen grote beschadigingen. De linker shifter is op een paar plekken wat geschaafd maar dat zijn enkel cosmetische plekjes. Wel een harde les dat ik met zand op het voorwiel extra op moet letten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 09:23
Hier op mijn garmin maar enkele velden aan staan tijdens een normaal rondje:
- Tijd, distance, speed, avg speed en hartslag.

Daarnaast heb ik enkele specifieke setups als ik bepaalde trainingen uit wil voeren,
Denk aan intervallen/blokken (op HS of Cadans, powermeter heb ik helaas nog niet).dan komt cadans ipv de velden distance, speed en avg speed, die zie ik na afloop dan wel en vind ik minder belangrijk bij dit soort trainingen.

Ik ben trouwens heel benieuwd wanneer diverse organisaties weer een tocht durven te organiseren.. Wat is jullie mening hierover?

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
Snelheid in beeld is vooral handig met groepsritten, zodat je niet harder gaat rijden als je op kop komt.
Tijdens soloritten boeit het mij minder dan rijd je idd meer op wattage.

scherm1 heb ik staan:
3s power
harstlag / l/r % 3s power
kph / cadans
hoogte / hellingspercentage
km / tijd

scherm2 meer overzicht pagina :
km
l/r avg % / np
avg kph / max kph
avg hr / rittijd
temp / hoogtemeters

scherm3 kaart met power en hr erbij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Luuk741 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:40:
Gisteren bij een ritje in het lekkere weer irritant onderuit geschoven. Aan het einde van de dag smaakt de rit dan toch wat zuur. Na een korte strook over een zandpad was ik weer op klinkers gekomen. Een scherpe bocht toen heel rustig genomen, maar door het zand op m'n voorwiel schoof die onder me vandaan. Bij de val heb ik me (natuurlijk) volledig op m'n heup opgevangen, dus daar zit nu een schaafplek en verder is het vooral beurs. Iemand nog een goede tip om de schaafplek snel te laten herstellen? Ik heb er nu zo'n zalfgaasje en eilandpleister overeen zodat ik in ieder geval een joggingbroek aan kan.
Balen. Gelukkig niet erger dan een schaafwond. Naar mijn idee heelt een schaafwond het beste in de open lucht. Maar zo'n zalfgaasje kan ook prima werken. En de heup is een lastige plek om open te laten er niet als Fokke en Sukke bij te lopen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Iemand 'Eatmyride' all geprobeerd?

https://eatmyride.com/

Heeft ook een Connect IQ app voor Garmin devices, zodat je duidelijke prompts krijgt wat je moet eten en wanneer je dit precies moet eten:

https://apps.garmin.com/e...86-4695-96cd-76ba0f696268

[ Voor 21% gewijzigd door Requiem19 op 25-01-2021 11:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

DDX schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:44:
Snelheid in beeld is vooral handig met groepsritten, zodat je niet harder gaat rijden als je op komt komt.
[...]
QFT!
Inderdaad, helemaal vergeten. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 21:37
BreadFan schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:46:
[...]

Balen. Gelukkig niet erger dan een schaafwond. Naar mijn idee heelt een schaafwond het beste in de open lucht. Maar zo'n zalfgaasje kan ook prima werken. En de heup is een lastige plek om open te laten er niet als Fokke en Sukke bij te lopen. ;)
Precies. Met het thuiswerken en de videocalls is veel mogelijk, maar iets van bedekking is toch wel prettig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Ik heb, sinds ik veel met tiles hunting bezig ben, eigenlijk bijna altijd het navi kaartje open staan, met alleen snelheid in beeld. Op mijn horloge HR en tijd. Cadans, power, en de rest van de meuk vind ik thuis heel leuk om te bekijken, maar onderweg kijk ik er niet zo naar.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Ypuh schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:24:
Geinig om de verschillen te zien (al was me dat wel eerder opgevallen, sommige mensen hebben wel 10/12 datavelden continu aanstaan). Zoals gezegd geeft het mij meer rust gegeven sinds ik daar een jaar of 3 geleden van afgestapt ben. Tijd vind ik de belangrijkste, om ook een idee te hebben hoe ver ik van huis ben of wanneer ik moet eten.

Verder maak ik gebruik van meerdere schermen.
- Scherm 1: tijd/3s power/hartslag (standaard voor meeste (solo) ritten)
- Scherm 2: aangevuld met snelheid/cadans/afstand/avg. lap power (dit is meer voor de snelle groepsritten/blokken)
- Scherm 3: aangevuld met hoogtemeters, % grade, max. speed (meestal disabled, gaat pas aan als ik de heuvels/bergen in ga)
- Scherm 4: Distance to go, est. time of arrival etc. (route informatie)
- Scherm 5: Map met HR/3s power

Al met al staat hij dus 95% van de kilometers op scherm 1 of 5. Cadans en snelheid voel je naar mijn beleving ook wel, daar heb ik geen metric (meer) voor nodig. Ik weet wel of ik 80/90/100 rpm draai en of het 31/33/35 km/u gaat (dat kun je ook wel herleiden uit je wattage).

Gemiddeldes geef ik niets om, die worden teveel beïnvloed door een langzame start of stoplichten etc. De enige guilty pleasure in mijn screens is max. speed tijdens sprints/afdalingen :+.
Wat ik veel gebruik is 2 schermen hetzelfde op 1 waarde na. Dus zeg maar 1 scherm maar dan alle waardes die ik zo wil hebben + snelheid (voor grouprides) en dan de andere geen snelheid maar gereden afstand (voor solorides). De allerbelangrijkste zit dan naast de navigatie, dus met 1 swipe zit ik dan op het goede scherm en de iets minder belangrijke zit er dan naast. Je zou ook die van grouprides er tussen kunnen zetten en die dan steeds aan en uitzetten bij start van je rit.

Ik heb altijd hartslag en cadans op de onderste 2 velden in dezelfde volgorde, en dan maakt het niet uit of ik in mijn navigatiescherm zit of in het "rommel scherm" met avg speed, temperatuur, zon op, zon onder, batterij etc (de velden die wel eens handig kunnen zijn, maar eigenlijk weinig gebruik).
Mistraller schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:33:
Ik heb, sinds ik veel met tiles hunting bezig ben, eigenlijk bijna altijd het navi kaartje open staan, met alleen snelheid in beeld. Op mijn horloge HR en tijd. Cadans, power, en de rest van de meuk vind ik thuis heel leuk om te bekijken, maar onderweg kijk ik er niet zo naar.
Nog niet gebruikt maar ik hoorde deze als tip: https://apps.garmin.com/n...db-475a-99e9-3f567327e7ce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:38
Korte vraag voor de techneuten hier. Ik heb vorige week een Tacx van iemand gekregen en wil hem binnenkort eens uitproberen. Nu kan ik uiteraard mijn fiets er gewoon opzetten met het achterwiel (en normale achterband) wat er nu in zit. Ik heb echter ook nog een oud achterwiel, cassette en een Tacxband. Het zijn echter 2 verschillende cassettes, namelijk een 11-32 en een 12-25. Kan ik die wielen dan zonder aanpassingen met elkaar verwisselen of lukt dat niet. Als het schakelen op de Tacx niet optimaal is dan maakt dat niet zo heel veel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
wisselwerking schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:47:
Korte vraag voor de techneuten hier. Ik heb vorige week een Tacx van iemand gekregen en wil hem binnenkort eens uitproberen. Nu kan ik uiteraard mijn fiets er gewoon opzetten met het achterwiel (en normale achterband) wat er nu in zit. Ik heb echter ook nog een oud achterwiel, cassette en een Tacxband. Het zijn echter 2 verschillende cassettes, namelijk een 11-32 en een 12-25. Kan ik die wielen dan zonder aanpassingen met elkaar verwisselen of lukt dat niet. Als het schakelen op de Tacx niet optimaal is dan maakt dat niet zo heel veel uit.
Ik wissel altijd even het wiel, gaat bij mij goed (ondanks 2 verschillende naven).
Is je ketting lang genoeg voor die 11-32? Aan de andere kant, zoveel schakel ik niet op mijn analoge tacx.
Testen kan ook gewoon met je normale wiel.
Heb je de juiste qr-as erbij gekregen?

Ik zou deze even bookmarken: YouTube: YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
Ik heb een oude 11-32 cassette op de Kickr Core gemonteerd en wissel zonder problemen tussen de Kickr en het achterwiel waar ik een 12-25 op heb gezet.

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:46

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ik moet 2* halve draaitjes geven aan de achterderailleur om het schakelen vlot te maken. Maar das al bij al 15 sec extra bij het wisselen van het wiel. Een keer je weet wat het verschil is, blijft dat ook hetzelfde.
Van buitenwiel naar traningswiel is 2* halfjes linksom.
Training naar weer naar buiten, 2* halfjes rechtsom.
Gewoon wat opletten der eerst keer je het doet en erna niet te dement gedrag vertonen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Tuurlijk kan dat. Ik heb zelfs drie wielen die ik regelmatig wissel (gravel, race, tacx). Alles draait om de horizontale afstand tussen kransje en derailleurpad. Ik heb met enkele heel dunne ringetjes onder de asmoeren, de afstand precies gelijk gekregen, dus ik hoef nooit iets af te stellen. Beetje uitkijken natuurlijk dat het lager niet te strak of los raakt daardoor, maar ringetjes kan je natuurlijk ook aan de buitenkant van de moer leggen, enige nadeel is dat je ze kan verliezen.
Als je wielen hetzelfde zijn, heb je kans dat de afstand al precies goed is. In mijn geval waren de moeren niet precies even breed, was wel zelfde type.

Wat dan over blijft is een mogelijk suboptimale afstelling van de B schroef, om lekker te schakelen op die 11-32 staat je derailleur wellicht ietswat ruim afgesteld voor de 12-25, je schakelt dan iets minder vlotjes.
(Met de B schroef stel je de veerspanning in die de afstand van derailleur tot kransje regelt)
Er vanuitgaand dat de fiets is afgesteld op die 11-32.

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
mhr-zip schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:44:
[...]

Wat ik veel gebruik is 2 schermen hetzelfde op 1 waarde na. Dus zeg maar 1 scherm maar dan alle waardes die ik zo wil hebben + snelheid (voor grouprides) en dan de andere geen snelheid maar gereden afstand (voor solorides). De allerbelangrijkste zit dan naast de navigatie, dus met 1 swipe zit ik dan op het goede scherm en de iets minder belangrijke zit er dan naast. Je zou ook die van grouprides er tussen kunnen zetten en die dan steeds aan en uitzetten bij start van je rit.

Ik heb altijd hartslag en cadans op de onderste 2 velden in dezelfde volgorde, en dan maakt het niet uit of ik in mijn navigatiescherm zit of in het "rommel scherm" met avg speed, temperatuur, zon op, zon onder, batterij etc (de velden die wel eens handig kunnen zijn, maar eigenlijk weinig gebruik).

[...]

Nog niet gebruikt maar ik hoorde deze als tip: https://apps.garmin.com/n...db-475a-99e9-3f567327e7ce
Ik maak altijd vooraf routes in strava. Statshunters heeft een chrome overlay gemaakt. Dus ik hoef tijdens het fietsen niet na te denken, maar alleen maar braaf de navi te volgen. (En dus écht dat ene bochtje maken, ook al lijkt het stom, ik heb er vast over nagedacht thuis 8)7 )
(Oh en voor die app heb je veloviewer nodig, en ik gebruik statshunters (support your locals ;))
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuuDK2v3SWOeOUPl--CmoRW4ODA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6ZvntdHDW079JpB5U2oQ6VEm.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 25-01-2021 14:23 ]

---------------

Pagina: 1 ... 214 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).