Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 213 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51
ZieMaar! schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:51:
[...]

Mijn ‘oude’ fiets gaat ook nog in de verkoop. Ik denk dat ik heel ff wacht op iets beter weer, maar ik ben ook voornemens de hoofdprijs te gaan vragen voor aluminium met 105.

Moet toch wat na de aankoop van een fiets van 3k, terwijl ik dacht dat ik 2 bandjes zou kopen...
Zo'n ruggengraat is besmettelijker dan ik dacht:

"Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
ZieMaar! schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 07:50:
Ik twijfel alleen nog of ik de foto met of zonder zadel tasje ga doen...
Ik vind het wel weer eens tijd worden voor een grote discussie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/95bfacff1f83f5604bfc3217f1c7a41db85dee70/?url=https%3A%2F%2Fmedia.tenor.com%2Fimages%2F840564282ab95f7239fcfeda4835f575%2Ftenor.gif

[ Voor 10% gewijzigd door mhr-zip op 22-01-2021 09:18 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:54
McMiGHtY schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:03:
Maar..hoe zit het dan met stuurtasjes?
Stuurbuidels hebben nog niet het niveau bereikt dat ze het straatbeeld in algemene zin aantasten. Je zou kunnen stellen dat een stuurtas enkel gemonteerd wordt voor heroïsche ritten, en wie ben ik om de heroïek van een eenzame fietser onderuit te halen. Als je langste rit 50km is, dan zou ik wel even goed in de spiegel kijken of je onder deze doelgroep valt of enkel daarmee geassocieerd wilt worden. Of je hebt een gravel fiets. Gravel-mensen trekken zich sowieso niets aan van de wereld.

Verder ben ik van mening dat alles wat het aanzien van een fiets negatief beïnvloed, je serieus de vraag moet stellen of het nodig is of dat er geen betere oplossingen zijn. Een HideMyBell bijvoorbeeld in het geval van een bel, of die vakjes achterop je fietsshirt in het geval van voedsel en reserve. Wat wel of niet kan zal eerst voorgelegd moeten worden aan de achterban.

Ik weet dat onze overheid geen inspraak meer duldt van haar inwoners, maar wat mij betreft kan er nog prima een referendum gehouden worden onder de leden over de zin of onzin van stuurtasjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:31
NewbieNeo schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:14:
Om eerlijk te zijn heb ik stuurtasjes nooit begrepen. Lijkt mij ten koste te gaan van het stuurgedrag.
Zelf gebruik ik een toptube bag voor mijn snacks en zou denk ik eerder een framebag gebruiken dan een stuurtasje.
Een stuurtasje zoals die van Rapha, die een aantal pagina's terug voorbij is gekomen, die bedoeld is voor je telefoon, snacks, pompje en regenjack heeft echt geen effect op het stuurgedrag. Een framebag wel (bij veel zijwind). Ik heb ze beide en spreek uit (bijna in de sloot) ervaring (met de framebag).

Een bikepacking stuurtas daarentegen van een aantal kg zwaar, dat heeft zeker wel effect op het stuurgedrag. Gelukkig past een mens zich heel snel aan ;)

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Ypuh schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:17:
[...]

Je zou kunnen stellen dat een stuurtas enkel gemonteerd wordt voor heroïsche ritten, en wie ben ik om de heroïek van een eenzame fietser onderuit te halen.
Wat ik bij een rit van 100km+ weg vreet past echt niet in mijn shirt :)
En ik stop liever niet voor gebak of brood onderweg omdat het nooit kan waar ik wil. En ik ken mijzelf, na eten wil ik ook een lekker kop koffie en dit en dat, voor je het weet, ben ik een uur verder.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ypuh schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:17:
[...]

Stuurbuidels hebben nog niet het niveau bereikt dat ze het straatbeeld in algemene zin aantasten. Je zou kunnen stellen dat een stuurtas enkel gemonteerd wordt voor heroïsche ritten, en wie ben ik om de heroïek van een eenzame fietser onderuit te halen. Als je langste rit 50km is, dan zou ik wel even goed in de spiegel kijken of je onder deze doelgroep valt of enkel daarmee geassocieerd wilt worden. Of je hebt een gravel fiets. Gravel-mensen trekken zich sowieso niets aan van de wereld.

Verder ben ik van mening dat alles wat het aanzien van een fiets negatief beïnvloed, je serieus de vraag moet stellen of het nodig is of dat er geen betere oplossingen zijn. Een HideMyBell bijvoorbeeld in het geval van een bel, of die vakjes achterop je fietsshirt in het geval van voedsel en reserve. Wat wel of niet kan zal eerst voorgelegd moeten worden aan de achterban.

Ik weet dat onze overheid geen inspraak meer duldt van haar inwoners, maar wat mij betreft kan er nog prima een referendum gehouden worden onder de leden over de zin of onzin van stuurtasjes.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fNRCtMn.png

:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@ElGreco Sorry Philippos, ik maak niet de regels, ik bewaak ze alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Weet iemand toevallig waar ik een originele Garmin hartslagband kan kopen, zonder de meter zelf (die is nog goed)?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=114966&w=2000&h=2000&c=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@mhr-zip Heb ik ook al eens naar gekeken, maar die losse banden zijn praktisch even duur als een complete set incl. sensor (het zou ook weer eens niet). Wat je ook doet, koop in ieder geval niet de losse band van Wahoo, die gaan hoe dan ook stuk (drukknopen scheuren uit).

Verder krijg ik vaak de tip om ze via Aliexpress te bestellen. Die heeft goedkope en duurdere varianten (iets van €2 en €8) en die schijnen wel prima te zijn. Mocht je één gevonden hebben, laat het dan even weten want ik heb zelf ook een nieuwe nodig :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 20:19
mhr-zip schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:27:
Weet iemand toevallig waar ik een originele Garmin hartslagband kan kopen, zonder de meter zelf (die is nog goed)?

[Afbeelding]
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/pn/010-11254-02
https://www.prosalton.nl/...zacht-hartslagmeters-hrm/

Gewoon deze kopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 15:17

McMiGHtY

- burp -

ElGreco schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:19:
[...]

Een stuurtasje zoals die van Rapha, die een aantal pagina's terug voorbij is gekomen, die bedoeld is voor je telefoon, snacks, pompje en regenjack heeft echt geen effect op het stuurgedrag. Een framebag wel (bij veel zijwind). Ik heb ze beide en spreek uit (bijna in de sloot) ervaring (met de framebag).
Heb zelf een tweetal framebags en die ervarign die meld deel ik, kan flink meewerken in de zwieper naar links/rechts/sloot/berm/bijnategendeauto heb ik ook al gemerkt idd.

Dus..

Ik heb de Rapha variant ook maar binnen laten komen, zeker nu m'n gravelbike in bestelling staat.

*gaat even kijken of z'n geruite overhemd al gewassen is*

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 19-09 11:51
Enn stel de vraag anders in het hardloop- of sporthorlogetopic @mhr-zip , daar zit een hoop kennis over banden en wat dies meer zij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Heeft de Decathlon niet een vervangende band?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Smultie schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:43:
[...]

Lol, voor dat geld zou ik persoonlijk meteen een nieuwe Wahoo Tickr halen.
Ja kan natuurlijk, ik vind die Garmin banden veel beter. Die HRM Dual koop je voor zo'n €55 meestal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Smultie schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:43:
[...]

Lol, voor dat geld zou ik persoonlijk meteen een nieuwe Wahoo Tickr halen.
Ja, die zou ik dus niet kopen want die band sneuvelt na +/- een jaar als je hem regelmatig gebruikt. Mijn Garmin band gaat al zeker 5 jaar mee (a 3-5x per week).

Edit: De Tickr sensor is bij mij ook overleden volgens mij (Zwift herkent hem niet meer), dus rij alweer een jaar of 2 met die 5+ jaar oude Garmin.

[ Voor 16% gewijzigd door Ypuh op 22-01-2021 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 18:02
Het ging een aantal pagina's terug over podcasts. De Olympische Podcast van de NOS heeft nu een aflevering met Jan-Willem van Schip. Mooie aflevering met een interessante inkijk in het hoofd van Jan-Willem van Schip en zijn obsessie voor voor zijn sport: https://www.nporadio1.nl/...cking-goede-wielrenner-is

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
McMiGHtY schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:43:
Heeft de Decathlon niet een vervangende band?
Ja, maar dat is compleet incl. meter. En die van Decathlon zijn echt goed voor het geld. Maar originele Garmin is ook goed.

Hij doet het ook nog wel, maar er zit een bepaalde geur in het bandje dat ik er niet meer uitkrijg. Ondanks azijn/koudwater/wassen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:38
Mijn garmin band is na net 2 jaar aan het opraken (de plakkers laten los); heb nu van Aliexpress deze gehaald (https://nl.aliexpress.com/item/32824656649.html) en werkt evengoed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ypuh schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:47:
[...]

Ja, die zou ik dus niet kopen want die band sneuvelt na +/- een jaar als je hem regelmatig gebruikt. Mijn Garmin band gaat al zeker 5 jaar mee (a 3-5x per week).

Edit: De Tickr sensor is bij mij ook overleden volgens mij (Zwift herkent hem niet meer), dus rij alweer een jaar of 2 met die 5+ jaar oude Garmin.
Ik heb de mijne toch al een jaar of 3, wordt 2-3 keer per week gebruikt en (nog) geen centje pijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 16:36
Ik zou ook voor eentje van Aliexpress gaan. Zelf prima ervaring mee (maar goed, ik heb dan ook een Magene hartslag meter). Ze hebben ze zelfs in fancy kleurtjes, natuurlijk wel aanpassen op basis van je zadelkleur en stuurlint. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGL02qLY_M0bCspXDcMWbA2Jn6Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uhcNhmAmvn06Nedh97DwYPgB.png?f=fotoalbum_large

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Very..very..very coolourfull

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:29
DutX schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:50:
Mijn garmin band is na net 2 jaar aan het opraken (de plakkers laten los); heb nu van Aliexpress deze gehaald (https://nl.aliexpress.com/item/32824656649.html) en werkt evengoed.
Deze heb ik ook, zat bij de Magene hartslagmeter. Vind het een prima ding, zou hem zo weer nemen. Zit ook wel een luchtje aan maar komt voornamelijk door het zweren tijdens Zwift.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Smultie schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:57:
[...]

Ik heb de mijne toch al een jaar of 3, wordt 2-3 keer per week gebruikt en (nog) geen centje pijn.
Je hoeft niet lang te googlen om 100'en van dit soort klachten te vinden:
Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.be/max/2048x1536/reviews/5d2b4458e1fff

De één heeft dit al na 4 ritten, de ander rijdt er al 3 jaar probleemloos mee rond. Zo te zien hebben ze het design ook aangepast. Het product met de slechte reviews hebben ze heel verstandig van de site gehaald.

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 22-01-2021 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Yepp mijn Wahoo band heeft hetzelfde euvel en is dus al weggegooid.
Gebruik nu weer mijn oude Magene band met de Wahoo meter erop en dit werkt prima.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:47

Grin

Ride si sapis.

Nou, vandaag zou het dan zover kunnen zijn: de eerste rit van 2021 op de racefiets... Eindelijk in m'n nieuwe kloffie de weg op! 8) Zal me benieuwen hoe het gaat, de laatste rit op de racefiets was eind september - daarna alleen op de ATB gezeten. Vandaag wordt het een graad of 6 dus wel het nodige aantrekken.

Eerder deze week nog een paar Pirelli 4S bandjes besteld bij Bakker, mooie bundelprijs/aanbieding. Eergister d'r omgelegd en m'n fiets in de hal gezet zodat m'n CDO langzaam kan acclimatiseren aan deze nieuwe look... Ben d'r niet kapot van maar hé: een 4 seasons band is ook wat waard, right? En met de Aerothan biba's is het verschil in rolweerstand grotendeels weggepoetst; 3 watt verschil t.o.v. de reguliere P Zero (13 vs 16 Watt). Vooruit dan maar...

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mhr-zip
Grin schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:00:
Nou, vandaag zou het dan zover kunnen zijn: de eerste rit van 2021 op de racefiets... Eindelijk in m'n nieuwe kloffie de weg op! 8) Zal me benieuwen hoe het gaat, de laatste rit op de racefiets was eind september - daarna alleen op de ATB gezeten. Vandaag wordt het een graad of 6 dus wel het nodige aantrekken.

Eerder deze week nog een paar Pirelli 4S bandjes besteld bij Bakker, mooie bundelprijs/aanbieding. Eergister d'r omgelegd en m'n fiets in de hal gezet zodat m'n CDO langzaam kan acclimatiseren aan deze nieuwe look... Ben d'r niet kapot van maar hé: een 4 seasons band is ook wat waard, right? En met de Aerothan biba's is het verschil in rolweerstand grotendeels weggepoetst; 3 watt verschil t.o.v. de reguliere P Zero (13 vs 16 Watt). Vooruit dan maar...
Valt allemaal niet mee, in de winter buiten fietsen.

Afbeeldingslocatie: https://ih1.redbubble.net/image.976191291.5003/flat,750x1000,075,f.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:22
mhr-zip schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:50:
[...]

Ja, maar dat is compleet incl. meter. En die van Decathlon zijn echt goed voor het geld. Maar originele Garmin is ook goed.

Hij doet het ook nog wel, maar er zit een bepaalde geur in het bandje dat ik er niet meer uitkrijg. Ondanks azijn/koudwater/wassen etc.
Ze zijn ook niet bedoeld om er aan te ruiken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@mhr-zip Ik ben van origine een schaatser; lekker overdekt op een gladde 400-meterbaan je rondjes maken. Die flauwekul van de elementen, smerige weg en 'kleden tegen de elementen' zijn niet zo aan mij besteed! ;)

* Grin zet de kachel nog even een graadje hoger, zo 2 uren voor vertrek...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• User
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 07:33

User

S3

Grin schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:30:
@mhr-zip Ik ben van origine een schaatser; lekker overdekt op een gladde 400-meterbaan je rondjes maken. Die flauwekul van de elementen, smerige weg en 'kleden tegen de elementen' zijn niet zo aan mij besteed! ;)

* Grin zet de kachel nog even een graadje hoger, zo 2 uren voor vertrek...
Ik zou hem juist 2 graden lager zetten, kan je alvast wennen aan de kou. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
User schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:31:
[...]
Ik zou hem juist 2 graden lager uit zetten, kan je alvast wennen aan de kou. :+
Hier op "kantoor" was het zojuist 17 graden, gisteren ook, was de klap niet zo hard toen ik naar buiten ging. Werkt prima. Als het koud voelt, moet je gewoon harder trappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

mhr-zip schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:27:

[Afbeelding]
ik had die van mij te heet gewassen en had Garmin gebeld en kreeg er gratis een opgestuurd (onder coulance en heb niet gelogen hoe hij kapot is gegaan :+ )

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 19-09 11:51
@Grin Nooit genoten van natuurijs? Van ijsafzetting in je haar of beter nog in de snor. Wind mee lange klappen maken onder begeleiding van het klonken van het zwarte ijs, waar de zon glimmend in weerspiegeld wordt, korte prikslagjes tegen de gure oostenwind in, vol geconcentreerd om de scheuren te ontwijken,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Frenz64 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:36:
@Grin Nooit genoten van natuurijs? Van ijsafzetting in je haar of beter nog in de snor. Wind mee lange klappen maken onder begeleiding van het klonken van het zwarte ijs, waar de zon glimmend in weerspiegeld wordt, korte prikslagjes tegen de gure oostenwind in, vol geconcentreerd om de scheuren te ontwijken,
@Grin als noorderling kijkt gewoon altijd op www.IndekkenVoorDeElfstedentocht.nl

[ Voor 0% gewijzigd door mhr-zip op 22-01-2021 11:54 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
Prachtige site, krijg gelijk deze quote: "MIJN BANDENSPANNING WAS 0,1 TE LAAG VOOR HET PARKOERS VAN VANDAAG."
Die neem ik mee voor de volgende rit met mijn vrienden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ben niet zo'n enorme fan van natuurijs; het scenario wat jij beschrijft @Frenz64 is mij dan ook niet bekend. ;)
Zonder gekheid, natuurijs is best vermakelijk als de omstandigheden goed zijn maar de laatste jaren alleen overdekt geschaatst. Hehehe nice one @mhr-zip. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-09 00:34
Gister tijdje bezig geweest om de achterderailleur weer goed schakelend te krijgen. Dat is wel gelukkig op 2 kransen in het midden na. Als de ketting op 1 van de 2 kransen ligt slaat de ketting niet over of zo maar hoor ik meer geluid van de ketting lijkt het. Het van groot naar klein en weer naar groot schakelen over de cassette heen gaat verder goed. Kan dit komen omdat deze kransen meer versleten zijn dan de anderen ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:38
Oefff, was vanmorgen even bang dat ik een call of shame zou moeten doen. Vanmorgen op tijd (7 uur) vertrokken voor een duurritje. Na 60km lek. Pech, maar kan gebeuren. Gelukkig een bankje waar ik de fiets tegen aan kan zetten. Dus achterwiel er uit en kijken wat er aan de hand is. Glas in de binnen- en buitenband. Glas in de buitenband moet er uiteraard uit. Na veel gepruts (zeker met koude handen) gelukt. Nieuwe band er in en wat oppompen. Nou dat ging niet van harte met de fietspomp, maar goed toch eerst voldoende lucht er in. Zo wel even beter op spanning brengen met CO2 patroon. Nou nee dus. Schroefdraad van patroon werkt niet mee. Gevolg leeg patroon en band niet voller. Dan maar wat bijpompen. Gelukkig werden mijn handen steeds kouder. Wiel er weer in, blijkt achter derailleur ergens klem te zitten. Nog meer prutsen. Ja, toch gelukt. Achterband er in, nog wat bijpompen en weer gaan. Ondertussen hopen dat ik niet iets gemist heb. Dat viel uiteindelijk mee. Na 100km weer thuis.

Oh ja, in het kader van 'indekken', mijn achterband was eigenlijk wel te zacht die laatste 40km :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-08 02:13
wisselwerking schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:27:
Oefff, was vanmorgen even bang dat ik een call of shame zou moeten doen.
Life keeps happening, niet bepaald iets voor schaamrood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
MyrddinLXXIIX schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:36:
[...]

Life keeps happening, niet bepaald iets voor schaamrood.
Call of shame is dat je naar thuisfront moet bellen. Dat wil je altijd vermijden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:39
Wat wel een goeie is met betrekking tot hartslagbanden is te kijken naar de wasvoorschriften. Ik vind namelijk persoonlijk de hartslagband een van de zaken die zeker na iedere rit moet worden gewassen ivm zweet, bacteriën etc.

Ik had eerst een Garmin-band, en die kon ik gewoon op 30 graden met de rest van de kleding meewassen. Dus die vloog na iedere rit de wasmachine in, tot hij na een jaar of tien op was.
Hierna ben ik met een Magene-band doorgegaan. Die is ook prima, maar kan niet in de wasmachine. Zodra je dat doet begint hij gek genoeg te rafelen. Dat ding sta ik nu dus na iedere rit te Biotexen wat ik echt annoying vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:34

Galois

1811 - 1832

Ik doe aan zowel wielrennen als MTB'en. Bij mooi weer kies ik overigens 9/10 voor de racefiets.

Maar zo'n dag als vandaag, lekker zonnig, dan ga ik straks om 16.00 ook even een rondje op de racefiets doen. Kreeg net van een collega de opmerking: "Met dit weer? Mijn racefiets komt dan echt niet buiten hoor. Is erg slecht voor je fiets. Pas in maart of zo weer..."

Een leuk gesprek, maar erg overdreven. Ik ben meer van: het is een gebruiksvoorwerp en ik vind het wel prima als er iets slijt :) Een andere collega's hadden het dan weer over hun 'winterfiets'.

Maar ik betwijfel of bij dit weer het nou zo 'slecht' zou zijn voor mijn fiets. Als je nou met pekel, modder, oid fietst...

Hoe zitten jullie erin? Durven jullie met dit weer ook niet met jullie 'mooie racefiets' naar buiten?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Als je het vandaag niet doet wanneer dan wel? Het is een fiets het smelt niet weg.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
Galois schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:44:
Ik doe aan zowel wielrennen als MTB'en. Bij mooi weer kies ik overigens 9/10 voor de racefiets.

Maar zo'n dag als vandaag, lekker zonnig, dan ga ik straks om 16.00 ook even een rondje op de racefiets doen. Kreeg net van een collega de opmerking: "Met dit weer? Mijn racefiets komt dan echt niet buiten hoor. Is erg slecht voor je fiets. Pas in maart of zo weer..."

Een leuk gesprek, maar erg overdreven. Ik ben meer van: het is een gebruiksvoorwerp en ik vind het wel prima als er iets slijt :) Een andere collega's hadden het dan weer over hun 'winterfiets'.

Maar ik betwijfel of bij dit weer het nou zo 'slecht' zou zijn voor mijn fiets. Als je nou met pekel, modder, oid fietst...

Hoe zitten jullie erin? Durven jullie met dit weer ook niet met jullie 'mooie racefiets' naar buiten?
Met dit weer zou het kunnen, maar mijn "mooie" fiets staat op 25mm GP5000 bandjes. Mijn "winter" fiets staat echter op 38mm bandjes, op de standaard fietspaden is het hier meestal wel in orde, maar de fietspaden die bijvoorbeeld richting de dijk gaan liggen redelijk vol met bladeren en nattigheid. Dan pak ik toch liever de fiets met de dikkere bandjes. Voor wat betreft pekel en modder, dat moet geen probleem zijn, na het fietsen "spoel" ik mijn fiets eigenlijk altijd even af en eens per 2 maanden gaat hij grondig door de was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:07
Sommigen gebruiken dat excuus om niet bij deze temperaturen te hoeven fietsen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:34

Galois

1811 - 1832

Bladeren liggen er nu weinig... Ik vind het ook een 'slecht' excuus. Ik de 'zomer' fiets ik ook wel door een bui. Niet dat ik zo graag door de regen fiets, maar als het niet regent bij vertrek en onderweg wel wat valt... ach, het zij zo.

Nee, mij maakt het niet zoveel uit als mijn fiets 'vies' wordt. Afspoelen doe ik eigenlijk ook niet (wel de MTB).

Maar die 'extra' slijtage is inderdaad een hele slechte reden: er is m.i. geen extra slijtage :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 18:02
Ik heb maar een fiets, dus als ik wil fietsen dan heb ik weinig keus :)

Vies worden; ja, als de weg zeiknat ligt dan kies ik sneller voor een lus hardlopen. Ik heb mezelf inmiddels wel aangeleerd om na het fietsen direct een doek langs de ketting of, zoals in deze tijd, even de tuinslang erover. Goed afdrogen, beetje vet op de ketting en klaar.

Die slijtage; ik rijd de wintermaanden doorgaans gewoon door en zodra het "seizoen" weer begint is ook het moment dat ik de aandrijflijn vervang. Dus zodra het weer lekker weer is gaat er een nieuwe ketting en meestal ook een nieuwe cassette op.

Zoals het weer nu is; perfect fietsweer. Niet te koud met een heerlijk winters zonnetje. Op kou kan je je kleden zeg ik altijd.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip

Ik had altijd maar 1 fiets, vroeger hoopte ik altijd dat het zulk weer was.

Hup naar buiten met dat ding, ander krijg je stilstandschade aan je lagers :P.

Maar ff serieus, in de herfst kan er best veel troep op de weg liggen. Dat is niet perse slecht voor je fiets(frame), maar kan er wel voor zorgen dat je velgen/remmen en drivetrain sneller slijt. Nu heeft mijn oude fiets 105 dus iets vervangen is ook de kosten niet.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:05

ZieMaar!

Moderator General Chat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbfkCRBvShseOoUu4bcua30luRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UF8abiZotKg8lqJm17yVKfq8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_DM5qi85mYDhd9i1g45GLvnOYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7tWbUGqwTlHomvMuG6LCTik.jpg?f=fotoalbum_large

Heerlijk ritje zo op deze fiets zeg! Zachtere zand is wat lastiger maar op iets harder gaat t als de brandweer!

Ik heb nog ff mijn spdsl pedalen eronder maar dat is niet wat, een keer afstappen en inklikken wordt lastiger.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wisselwerking
Mijn fiets is een gebruiksvoorwerp. Ik heb met mijn woon-werk ritten ook gewoon door de sneeuw gereden op 25mm. In de bochten is het wat meer opletten, maar dat is ook zo als je bredere banden hebt.

Wat ook wel bijzonder is dat sommige mensen niet meer op de racefiets gaan vanaf oktober ofzo, maar dan wel het bos in gaan met natte omstandigheden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-09 12:13
ZieMaar! schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heerlijk ritje zo op deze fiets zeg! Zachtere zand is wat lastiger maar op iets harder gaat t als de brandweer!

Ik heb nog ff mijn spdsl pedalen eronder maar dat is niet wat, een keer afstappen en inklikken wordt lastiger.
Zo wat een mooie fiets zeg _/-\o_ ! Zoiets zou ik dit jaar ook heel graag nog willen aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:30
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dik!!!!!!!!!!! <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:22

Bij mij is het andersom, ik durf zelfs met dit weer met mijn "mooie/dure" MTB naar buiten, mijn goedkope racefiets is volgens mij al sinds september niet meer buiten geweest en staat gewoon op de trainer.

Persoonlijk kan ik er met mooi weer prima van zowel de racefiets als de MTB genieten, al is de racefiets dan meer voor de afwisseling of training en kies ik eerder voor de MTB. Met minder (koud/nat/wind) pak ik nog steeds de MTB, maar zie de lol van een racefiets ritje niet echt. Met slecht weer op de MTB is voor mij overigens ook niet zo vanzelfsprekend, als ik met anderen heb afgesproken, of iets op een andere plek op de planning heb staan, dan ga ik gewoon, maar staat er niks bijzonders als een lokaal rondje in mijn uppie, dan stap ik ook zo de trainer op.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:13
Stoffa schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:15:
Wat wel een goeie is met betrekking tot hartslagbanden is te kijken naar de wasvoorschriften. Ik vind namelijk persoonlijk de hartslagband een van de zaken die zeker na iedere rit moet worden gewassen ivm zweet, bacteriën etc.

Ik had eerst een Garmin-band, en die kon ik gewoon op 30 graden met de rest van de kleding meewassen. Dus die vloog na iedere rit de wasmachine in, tot hij na een jaar of tien op was.
Hierna ben ik met een Magene-band doorgegaan. Die is ook prima, maar kan niet in de wasmachine. Zodra je dat doet begint hij gek genoeg te rafelen. Dat ding sta ik nu dus na iedere rit te Biotexen wat ik echt annoying vind.
Biotexen is toch ook overdreven?
Ik spoel 'm bij het afdoen gelijk uit onder de lauwe kraan, even uitknijpen en uithangen. Om de zoveel keer (10 ofzo) gooi ik 'm dan in een bakje biotex. Hoeft echt niet zo uitgebreid elke keer, als je maar gelijk uitspoelt zodat bacteriën geen kans krijgen (oud zweet is ranzig).
mhr-zip schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:39:
[...]

Ik had altijd maar 1 fiets, vroeger hoopte ik altijd dat het zulk weer was.

Hup naar buiten met dat ding, ander krijg je stilstandschade aan je lagers :P.

Maar ff serieus, in de herfst kan er best veel troep op de weg liggen. Dat is niet perse slecht voor je fiets(frame), maar kan er wel voor zorgen dat je velgen/remmen en drivetrain sneller slijt. Nu heeft mijn oude fiets 105 dus iets vervangen is ook de kosten niet.
Idem hier! Ook gewoon op 25mm bandjes. Gisteren met de stevige wind lagen er wel veel takken en zooi op de weg, maar daar rij je ook gewoon doorheen. Zijn veel mooie dagen geweest deze winter, al blijf ik wel binnen als het rond het vriespunt is met een natwegdek. Verder zijn er veel mooie fietsdagen, ook in de winter.

En inderdaad - slijtage aan de drivetrain is wat meer, maar dan gooi je er tegen het voorjaar een nieuwe ketting en misschien een cassette op en klaar. Wat vervelender is: ik moet de fiets wel na elke tocht echt goed afspoelen. Ik fiets gewoon op paden, maar soms lijkt 'ie meer een mountainbike door alle blubber :+ In de droge zomer maak ik 'm niet zo vaak schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Worsteneter schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:57:
[...]
Wat vervelender is: ik moet de fiets wel na elke tocht echt goed afspoelen. Ik fiets gewoon op paden, maar soms lijkt 'ie meer een mountainbike door alle blubber :+ In de droge zomer maak ik 'm niet zo vaak schoon.
Als je alle herfst en winterdagen neemt, maar op een dag als vandaag heb je daar geen last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:07
Je kan de band na het fietsen ook gewoon even meenemen onder de douche ....

Nb. niet zo lang geleden was er hier een discussie hoeveel lucht je in je band moet doen. Op Fiets staat daar nu een artikel over met een uitgebreid overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Idem, gebruikersvoorwerp en slijtage hoort erbij. Anders kun je beter gewoon alleen maar binnen gaan rijden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heeell dik! 38mm bandjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
mhr-zip schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:12:
[...]

Als je alle herfst en winterdagen neemt, maar op een dag als vandaag heb je daar geen last van.
Toevallig vandaag niet gefietst maar ook op mooie dagen zijn de wegen vies is mijn ervaring. Ik probeer natuurlijk wel de mooie dagen uit te kiezen 😜
EdwinW schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:16:
Je kan de band na het fietsen ook gewoon even meenemen onder de douche ....

Nb. niet zo lang geleden was er hier een discussie hoeveel lucht je in dje band moet doen. Op Fiets staat daar nu een artikel over met een uitgebreid overzicht.
Weet ik, dat doe ik soms ook :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:03
Ik kwam halverwege het gesprek binnen, was ervan overtuigd dat men een fietsband bedoelde... 8)7 :F

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:16

Fisico

by Fabian

Worsteneter schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:57:
En inderdaad - slijtage aan de drivetrain is wat meer, maar dan gooi je er tegen het voorjaar een nieuwe ketting en misschien een cassette op en klaar. Wat vervelender is: ik moet de fiets wel na elke tocht echt goed afspoelen. Ik fiets gewoon op paden, maar soms lijkt 'ie meer een mountainbike door alle blubber :+ In de droge zomer maak ik 'm niet zo vaak schoon.
Het schoonmaken ging mij tegenstaan dus nu staat de fiets op de Kickr en dat zorgt ervoor dat ik hem nog beter schoon maak als hij van buiten komt. Waardoor ik nog minder snel naar buiten ga. Wel jammer want ik zie mensen leuke rondjes rijden. Tijd voor een tweede fiets dan hoeft dat schoonmaken ook niet meer direct bij thuiskomst.

Slijten mag het allemaal best doen, dat hoort er zeker bij. En de kosten vallen toch ook best mee, zeker als je zelf ketting en cassette doet.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:51
Ypuh schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:30:
@mhr-zip Heb ik ook al eens naar gekeken, maar die losse banden zijn praktisch even duur als een complete set incl. sensor (het zou ook weer eens niet). Wat je ook doet, koop in ieder geval niet de losse band van Wahoo, die gaan hoe dan ook stuk (drukknopen scheuren uit).
Objection your honour, ik gebruik mijn Wahoo-band al jaar of 7. Nee, mooier is hij er niet op geworden maar hij doet het nog perfect en de drukknopen geven geen krimp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:51
Ypuh schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:22:
[...]

Je hoeft niet lang te googlen om 100'en van dit soort klachten te vinden:
[Afbeelding]

De één heeft dit al na 4 ritten, de ander rijdt er al 3 jaar probleemloos mee rond. Zo te zien hebben ze het design ook aangepast. Het product met de slechte reviews hebben ze heel verstandig van de site gehaald.
Precies die band heb ik dus. Al 7 jaar en veeljoen kilometers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
rolandos582 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:37:
[...]

Idem, gebruikersvoorwerp en slijtage hoort erbij. Anders kun je beter gewoon alleen maar binnen gaan rijden.

[...]

Heeell dik! 38mm bandjes?
yup!

Overigens komen er straks mooie winterwielen onder, dan worden deze chique carbonwieltjes vooral op de weg gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Zo dan, de eerste 80KM van 2021 zitten d'r op. Wat. Een. Gigantische. WIND! Niet te geloven...
Daarbij het gevoel dat ik geen meewind heb gehad; toch gek als je (bijna) letterlijk een rondje fietst. :?
De wegen waren aardig droog - droog geblazen door de wind - dus dat was prima. Op een paar natte plekken na geen noemenswaardige ellende, drivetrain is gelukkig nog schoon. Een paar doekjes over het frame en op naar de volgende rit!
Voor de volgende keer wel even naar de kleding kijken want ik had veel te veel kleding aan. Dat is het verrotte van nieuwe kleding: je weet niet hoeveel je aan moet trekken. Zeem van de lange broek is gelukkig uitstekend, kan je prima een lange rit mee rijden.
Pirelli 4S banden zijn ook geslaagd qua rijgedrag. Ik las ook het artikel van Fiets over de bandendruk en besloot maar op de daar voorgestelde 5,5 Bar te gaan vertrekken. Heerlijk! Ik ben overtuigd en blijf de komende maanden lekker daarop rijden, ruim 1 Bar minder dan ik eerder had. Een beetje extra comfort in deze barre tijden wordt buitengewoon gewaardeerd. En met 4S banden zal het lekrijden vast ook wel meevallen.

Nog even wat sprintjes getrokken en het wattage viel me niet tegen voor de eerste training, voor mij een prima uitgangspunt voor 2021. Nog niet de vermogens van vorig jaar september maar we moeten het d'r mee doen. 4KM rond de 300 Watt getrapt met nog een sprintje (433 Watt) over - snel ging het helaas niet met windkracht 6 in de bakkes... -O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DMzHKNsLfW8B8b1n86uR1XQKpI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/O8xhnguuAfvo2Ma9T0ZaWDom.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Fisico schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:51:
[...]

Het schoonmaken ging mij tegenstaan dus nu staat de fiets op de Kickr en dat zorgt ervoor dat ik hem nog beter schoon maak als hij van buiten komt. Waardoor ik nog minder snel naar buiten ga. Wel jammer want ik zie mensen leuke rondjes rijden. Tijd voor een tweede fiets dan hoeft dat schoonmaken ook niet meer direct bij thuiskomst.

Slijten mag het allemaal best doen, dat hoort er zeker bij. En de kosten vallen toch ook best mee, zeker als je zelf ketting en cassette doet.
Ik snap het helemaal! Maar voor mij is het buiten zijn en stukje natuur een groot deel van het fietsplezier.

Maar schoonmaken is ronduit kut. Ook omdat ik een appartement woon, dat is echt behelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:03
Wind viel toch wel mee vandaag, was gisteren (en eergisteren ook wel) nog wel iets heftiger.
Vandaag gelukkig geen regen, wegen waren wel weer redelijk opgedroogd dus maar alsnog wel blij dat ik gravelbike had gepakt met vele takken/modder op sommige plekken.

Helaas gaat het vanacht/morgen weer regenen/sneeuwen oid als ik voorspellingen zo hoor/zie.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:45
Worsteneter schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:42:
[...]

Toevallig vandaag niet gefietst maar ook op mooie dagen zijn de wegen vies is mijn ervaring. Ik probeer natuurlijk wel de mooie dagen uit te kiezen 😜
[...]

Weet ik, dat doe ik soms ook :+
Hangt een beetje af van waar je fietst. Op de wat meer open fietspaden en wegen droogt het door de wind best goed op. Kies je wat meer beschutte wegen of door bos of park ligt er wel veel prut.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@DDX Heb het even opgezocht, hier in Groningen was het tijdens m'n training windkracht 6... Dus ik weet niet wat jij een harde wind noemt, maar alles boven de 4 noem ik hard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:03
@Grin Mja het was hier ook wel 5 of 6, maar gisteren stond hier windkracht 9 en eergisteren 7 of 8.
5 of 6 is vrij normaal iig, dat noem ik niet extreem (al blijft dagje windstil natuurlijk leuk)

[ Voor 32% gewijzigd door DDX op 22-01-2021 19:57 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Grin schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:50:
@DDX Heb het even opgezocht, hier in Groningen was het tijdens m'n training windkracht 6... Dus ik weet niet wat jij een harde wind noemt, maar alles boven de 4 noem ik hard. :)
Het waaide wel hard, maar echt last heb ik er niet van gehad. Het was ook zeker niet zo winderig als gisteren.

Mooi dat je nu ook eindelijk een keer buiten bent geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Hier een net beginnende hobby/mooiweer fietser. Vorig jaar juli begonnen en in oktober in ‘de stalling’ gezet. Van het voorjaar komt hij daar weer uit en dan ga ik er weer 2 a 3 keer per week voor. :)

Voor jullie hopelijk een simpele vraag maar ik kan het antwoord maar niet vinden; welke velg maat heb ik? Ik denk zelf 28” (of 26” maar volgens mij is dat niet gebruikelijk) na het uren van inlezen op het internet maar ik krijg nergens echt een duidelijk/bevredigend antwoord met zekerheid. Mijn Sigma fietscomputer wil dit graag weten :7

Op de velg zelf staat (volgens mij) niets qua maat. Op de band staat ‘23-622 (700x23c) m-203-2’.

Iemand de gouden tip? Jullie zijn mijn laatste hoop... :)

©2004

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
622=700c

Wat wil jouw computer weten? Velgmaat of wiel omtrek?

Ben niet zo thuis in de oude(?) computers maar volgens mij moet je vaak een omtrek invullen?

(Post aangepast mede door input van Stoney3K anders raakt men in de war)

[ Voor 120% gewijzigd door ElGreco op 22-01-2021 21:25 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
@Grin: hoe licht ben je een wat voor maat zijn jouw Pirelli's?

Top banden overigens. De zomer variant, P Zero Velo is nog comfortabeler.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

Een 28" velg is net ietsje groter dan een 700c velg (scheelt een centimeter in doorsnee), een 27" velg is net ietsje kleiner.

Binnenbanden gaan nog wel passen maar de buitenbanden passen niet. De "700c" norm is een oude norm die de buitendiameter specificeerde met een bepaalde band er op.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Stoney3K schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:05:
[...]

Een 28" velg is net ietsje groter dan een 700c velg (scheelt een centimeter in doorsnee), een 27" velg is net ietsje kleiner.

Binnenbanden gaan nog wel passen maar de buitenbanden passen niet. De "700c" norm is een oude norm die de buitendiameter specificeerde met een bepaalde band er op.
Meetlint buiten beschouwing latend, het blijft hetzelfde "maat". Als we het over 28'', 700c of 622 hebben, bedoelen we gemiddeld hetzelfde.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ElGreco schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:08:
[...]

Meetlint buiten beschouwing latend, het blijft hetzelfde "maat". Als we het over 28'', 700c of 622 hebben, bedoelen we gemiddeld hetzelfde.
De buitenbanden van de 3 verschillende velgmaten zijn toch echt niet uitwisselbaar hoor. ;)

700C en ISO 622 zijn dezelfde norm, 28" is hetzelfde in diameter, maar is weer anders in breedte. 27" is iets kleiner in velgdiameter maar hetzelfde in buitendiameter.

[ Voor 19% gewijzigd door Stoney3K op 22-01-2021 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 22:49
Nog iets genuanceerder:
622 = 700c = MTB 29" ∈ 28"

want er zijn ook 28"velgen die groter zijn (bv ETRTO 635, opoe fiets)
Stoney3K schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:05:
Daar ben je abuis.
een 28" velg heeft hieldiameter 622 mm
een 700c velg heeft een hieldiameter 622 mm
een 700b velg heeft een hieldiameter 635 mm
een 27" velg heeft hieldiameter 630 mm (JA, 27" is inderdaad groter dan 28" 8)7 )
een 28"opoe velg heeft hieldiameter 635 mm

Heel veel uitleg en vergelijkingstabel:
https://www.fietsparts.nl...elen/2121-fietsband-maten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DieAnder schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:27:
[...]

Nog iets genuanceerder:
622 = 700c = MTB 29" ∈ 28"

want er zijn ook 28"velgen die groter zijn (bv ETRTO 635, opoe fiets)

[...]
een 27" velg heeft hieldiameter 730 mm (JA, 27" is inderdaad groter dan 28" 8)7 )
Dat lijkt me een typfout, want 730mm is al meer dan 27". Gok dat het 630mm moet zijn. ;)
Bij de ETRTO aanduiding wordt dit duidelijk aangegeven, 630 = 27 inch is groter dan 622 = 28 Inch.

27 x 1 1/4 is ETRTO maat 32-630

28 x 1 5/8 x 1 1/4 is ETRTO maat 32 –622
Bandje van een 28" is dan dus gewoon breder aan de zijwand.

[ Voor 22% gewijzigd door Stoney3K op 22-01-2021 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Stoney3K schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:12:
[...]

De buitenbanden van de 3 verschillende velgmaten zijn toch echt niet uitwisselbaar hoor. ;)
Dat was niet de intentie van mijn boodschap. Heb mij post aangepast om verwarring te voorkomen

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ElGreco schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:03:
622=700c

Wat wil jouw computer weten? Velgmaat of wiel omtrek?

Ben niet zo thuis in de oude(?) computers maar volgens mij moet je vaak een omtrek invullen?
Ik gok inderdaad wielomtrek want anders kan je uitlezing van de computer afwijken aan de hand van welke banden je er op hebt zitten. (Is niet veel, maar zal toch wat verschillen)
Omtrek fietsband berekenen.
Als er een b.v. fietscomputer op een fiets is gemonteerd is om deze zo correct mogelijk in te stellen het belangrijk om de juiste omtrek van de fietsband te weten.

Omdat de aangegeven hoogte van het loopvlak bij fietsband maten niet erg precies zijn is dit geen goed uitgangspunt deze te gebruiken voor het instellen van een fietscomputer.

De manier om tot een precieze maat van de omtrek van de fietsband te komen is als volgt.

Alles wat u nodig heeft is een krijtje of b.v. een potlood (je moet er mee op het wegdek kunnen schrijven) en een rolmaat.

Hou de fiets rechtop en zet het ventiel zo nauwkeurig mogelijk aan de onderzijde van het wiel.

Teken de plaats van het ventiel af op het wegdek.

Loop nu met de fiets recht vooruit en laat het wiel 1 omwenteling maken tot het ventiel weer aan de onderzijde staat.

Teken de plaats waar het ventiel nu staat weer af op het wegdek.

Meet met de rolmaat de afstand tussen de twee afgetekende punten en u heeft de juiste correcte afstand die u kunt gebruiken bij het instellen van de fietscomputer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 22:49
Stoney3K schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:28:
Dat lijkt me een typfout, want 730mm is al meer dan 27". Gok dat het 630mm moet zijn. ;)
Jep, ik heb het verbeterd.
Sorry dat ik nog meer verwarring zaai in dit verwarrende onderwerp :$
Bandje van een 28" is dan dus gewoon breder aan de zijwand.
Zoiets zal het zijn.
Ik heb het opgegeven om te proberen de inch maten en Franse maten te begrijpen, en vertel aan iedereen die het horen wil dat ETRTO (=ISO) de enige naamgeving is die consequent is, en enige relatie met de realiteit heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:00
Als je de omtrek wilt weten kun je net zo goed roltestje doen. Bandje op spanning zetten, krijtstreep op de band en de grond. Dan wiel 1 slag laten rollen tot krijtstreep weer onderaan is. Weer streepje op de grond zetten en dan de afstand tussen de twee strepen op de grond meten.

Enige waar je ff op moet letten is dat je streepje echt loodrecht naar beneden staat. In verlengde van ventiel of spaak maakt 't wat makkelijker te zien. Als iemand je ff kan helpen is ook wel handiger dan alleen.

[ Voor 39% gewijzigd door Morrar op 22-01-2021 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

DDX schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:56:
@Grin Mja het was hier ook wel 5 of 6, maar gisteren stond hier windkracht 9 en eergisteren 7 of 8.
5 of 6 is vrij normaal iig, dat noem ik niet extreem (al blijft dagje windstil natuurlijk leuk)
Het is net wat je referentiekader is, bij meer dan windkracht 7 ga ik niet op de weg fietsen. Windkracht 6 is voor mij dan al een hele harde wind. Nu we het over een harde wind hebben, dat is ook nog wel iets wat ik dit jaar wil aanpakken: 45 mm velgen. De 60 mm die ik nu rij zijn eigenlijk niet verantwoord bij windkracht 6-7.

@ElGreco 69-71 KG, 25mm banden met 19 mm velgbreedte.
@Pimorez sorry... :F :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Grin schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:03:
[...]

Het is net wat je referentiekader is, bij meer dan windkracht 7 ga ik niet op de weg fietsen. Windkracht 6 is voor mij dan al een hele harde wind. Nu we het over een harde wind hebben, dat is ook nog wel iets wat ik dit jaar wil aanpakken: 45 mm velgen. De 60 mm die ik nu rij zijn eigenlijk niet verantwoord bij windkracht 6-7.

@Pimorez 69-71 KG, 25mm banden met 19C velgbreedte.
In het kader van ongevraagde adviezen, of verkeerde tag? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi fietsje!

Toch gezwicht voor de anti-zadeltasjes-lobby? :+
Grin schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:18:
Een beetje extra comfort in deze barre tijden wordt buitengewoon gewaardeerd.
*Zucht*

:F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik wist dat ik niet lek ging rijden ;). De multitool past wel in mijn zakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Ik val ergens ook nog wel in de categorie 'mooiweerfietser', maar na afgelopen half jaar ieder weekend buiten gefietst hebben heb ik nog steeds het gevoel dat de winter nog beginnen moet :+.

Af en toe wat wind of regen, maar heb tot dusver weinig moeite hoeven doen om daar omheen te plannen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rolandos582
Lees ik nou goed dat @Grin gewoon gefietst heeft in Januari? _/-\o_

https://weekend.knack.be/...353872#Echobox=1611063954

Dit lijkt me ook wel een lekker rondje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:18
Ik lees alvast even mee. Wil gaan beginnen.

Denk dat voor mijn lijf (relatief korte benen (lengtemaat 34 jeans, lang bovenlijf, 1.96 in totaal) een gravel bike wel geschikt is. Zit nu naar een Ridley kanzo a, Bianchi impulso of via nirone (in Celeste) te kijken. Wil een 105 en schijven. En ben een sucker voor vormgeving.

Nu nog kijken of ik überhaupt ergens kan kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 22-01-2021 23:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Gardameer, altijd +1! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Allen bedankt voor de reactie mbt mijn post over de velg maat. Ik ga met een streepje op het wegdek aan de slag om de exacte invoering voor mijn fietscomputer te bepalen. d:)b

[ Voor 10% gewijzigd door hk12nl op 23-01-2021 08:06 ]

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 18:50
418O2 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:31:
Ik lees alvast even mee. Wil gaan beginnen.

Denk dat voor mijn lijf (relatief korte benen (lengtemaat 34 jeans, lang bovenlijf, 1.96 in totaal) een gravel bike wel geschikt is. Zit nu naar een Ridley kanzo a, Bianchi impulso of via nirone (in Celeste) te kijken. Wil een 105 en schijven. En ben een sucker voor vormgeving.

Wat vind je van deze?
https://www.fahrrad-xxl.de/cube-sl-road-race-p00058251m001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
418O2 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:31:
... En ben een sucker voor vormgeving.

De ontwerpers leven zich aardig uit in de wielerwereld ja.
Voor mij hoeft het niet als het bekende parallelogram niet netjes 'aansluit' - die Cube SL van hierboven zou voor mij nét kunnen.

Beschikbaarheid |:(
Seller's market - jammer dat de LBS het misloopt nu met lockdown.

Spaar voorlopig nog even door, opties zijn gewoon te beperkt in mijn budget (< €1200), een 'youngtimer' is de juiste weg voor mij maar da's een volledig drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ga dus mijn fiets verkopen, maar ben niet zo’n fan van marktplaats (eigenlijk altijd gezeik, al zijn dit geen telefoons of winterbanden, dat scheelt wellicht). Zijn er andere kanalen die jullie aan zouden raden? Het is een super gangbare fiets, precies zo een die echt moeilijk te krijgen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
MyrddinLXXIIX schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:27:
[...]

Voor mij hoeft het niet als het bekende parallelogram niet netjes 'aansluit' - die Cube SL van hierboven zou voor mij nét kunnen.

Beschikbaarheid |:(
Seller's market - jammer dat de LBS het misloopt nu met lockdown.

Spaar voorlopig nog even door, opties zijn gewoon te beperkt in mijn budget (< €1200), een 'youngtimer' is de juiste weg voor mij maar da's een volledig drama.
Ik heb wel wat meer budget, schaf hem waarschijnlijk zakelijk aan. Die impulso staat hier nieuw bij de lbs, maar in de verkeerde kleur. En ik wil daar eigenlijk niet kopen (Belga)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 18:50
MyrddinLXXIIX schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:27:
[...]

Herkenbaar. Zoiets als dit is voor mij ook een no-go:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbamXUNmGBX10t5jc3E3VbwMxsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vRKWbNDxtpa8Ewi0T316LZN.jpg?f=fotoalbum_large

Hoewel dit natuurlijk niet het type fiets is dat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
418O2 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:28:
[...]

Ik heb wel wat meer budget, schaf hem waarschijnlijk zakelijk aan. Die impulso staat hier nieuw bij de lbs, maar in de verkeerde kleur. En ik wil daar eigenlijk niet kopen (Belga)
Dat scheelt aardig ja.
Ik heb geduld tot na de lockdownperikelen - einde jaar is prima.

Dan zal het marktplaats aanbod wel aantrekken "Wegens beëindiging hobby." en is 1200 weer gelijk aan 2000+ nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ZieMaar! schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:47:
Ik ga dus mijn fiets verkopen, maar ben niet zo’n fan van marktplaats (eigenlijk altijd gezeik, al zijn dit geen telefoons of winterbanden, dat scheelt wellicht). Zijn er andere kanalen die jullie aan zouden raden? Het is een super gangbare fiets, precies zo een die echt moeilijk te krijgen is...
Je zou hier eens wat foto's en specs kunnen posten (kon het zo gauw in dit topic niet vinden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
ZieMaar! schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:47:
Heb mijn fiets hier verkocht :
https://www.facebook.com/groups/276264232576651/?ref=share

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:57
418O2 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:28:
[...]

Wat is er mis met Belga? Ik heb daar ook mijn racefiets gekocht. Oké, er zitten een paar mindere Henken tussen qua verkopers maar verder is het echt prima. Qua onderhoud zijn ze wel prijzig en duurt het vaak wat langer (want drukte) dus dat doe ik doorgaans bij de LBS om de hoek (Giant Store Veenstra Overwinningsplein) maar overweeg mijn racefiets toch weer een keer naar Belga (Harkstede) te brengen voor een grote beurt als een gravelbike er toch niet in zit (iets met WAF, een eerste huis kopen en de huidige schaarste - in willekeurige volgorde :+).

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Grin schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:03:
[...]

Ach wel... Beetje zeilen kan geen kwaad! Gewoon doorrijden met 60mm.

Remember: eerst de Looks (!) en dan de rest....

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 213 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).