Waarschijnlijk is dit een pons specifiek voor 1/8" kettingen. Die gaat dan niet werken op je 10 speed ketting.
Je ketting ligt er niet goed in. Die moet over/in het middelste metaal vallen.marteltor schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:44:
Ik denk dat de ketting op zich wel goed zit; de pons blijft zelfs hangen dus volgens mij zit ie prima. Maar het pennetje is misschien te breed. Anyhow...ik ga een nieuwe pons kopen en een ketting met zo een schakeltje dat makkelijk los te halen is (met ander tangetje)
[Afbeelding]
[...]
Edit: Dat was al eerder gezegd 😅
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Paar jaar terug hetzelfde probleem gehad met de pons die ook al een paar decennia in m'n gereedschapskist lag, @marteltor toen ik voor het eerst m'n ketting wilde vervangen van hybride fiets. Probleem opgelost door bij de FM een nieuwe pons te halen die wel paste. Was serieus frustrerend om die ketting niet los te krijgen terwijl dat 20 jaar geleden zo makkelijk ging 
Hoe kan het dat je handen nog zo schoon zijn trouwens?

[ Voor 7% gewijzigd door Frenz64 op 17-01-2021 22:02 ]
Ha, je wil niet weten hoe vaak ik vandaag naar de schuur ben gelopen en weer terug om daarna m'n handen te wassen. Rutte zou trots op me zijn (--> handen kapot wassen)Frenz64 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:00:
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Van zo'n nette Campagnolo opbouw wordt een mens blij!Nutterd schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:04:
ik zag @Ypuh deze plaatsen op het Fiets forum...dacht zoeen mooie fiets mag hier niet ontbreken![]()
![]()
BMC is echt lekker bezig, prachtige fietsen! Net even kwijlend naar het Masterpiece model gekeken... Oef...
Wanneer je klaar bent met werken en lekker van je pensioen kan genieten dan zou je, idealiter, zoiets in de garage (huiskamer?) willen hebben staan.
Blijkt maar weer eens: een mooie fiets is een zwarte fiets.
Wanneer je klaar bent met werken en lekker van je pensioen kan genieten dan zou je, idealiter, zoiets in de garage (huiskamer?) willen hebben staan.

:strip_exif()/f/image/FhznEAOG0M4n4dMiNlIOshNw.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben bang dat mijn pensioen dit niet gaat reddenGrin schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:14:
BMC is echt lekker bezig, prachtige fietsen! Net even kwijlend naar het Masterpiece model gekeken... Oef...
[Afbeelding]
Zonder twijfel de mooiste fiets van het peloton.Nutterd schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:04:
(fabeltastische foto's van Greg zijn nieuwe BMC)
ik zag @Ypuh deze plaatsen op het Fiets forum...dacht zoeen mooie fiets mag hier niet ontbreken![]()
![]()
@Raznov Hehehe same here... Denk dat je 20K moet meebrengen voor deze Masterpiece (10K frame, 4K wielen, 3K groepset, powermeter, fietscomputer, bidonhouders, fatsoenlijk zadel). Wellicht krijg je dan nog wat geld terug, kan je nog een ijsco van kopen.
pow.... mooi fietstje hoor die Masterpiece..
20k neerleggen voor een fietsje zal ik nooit doen.. Dat is echt teveel bucks voor bang..
Op mijn lijstje staat een Cannondale SuperSix Evo, maar ik vind ruim 5k voor een Ultegra of bijna 8k voor een Di2 groepset best een aanslag op mijn portemonnee..
En daarnaast rechtvaardigt mijn conditie en "buikje" het niet om zo'n mooie fiets te kopen.. Dan moet ik wat meer in vorm komen en 5-8kg zien kwijt te raken..
20k neerleggen voor een fietsje zal ik nooit doen.. Dat is echt teveel bucks voor bang..
Op mijn lijstje staat een Cannondale SuperSix Evo, maar ik vind ruim 5k voor een Ultegra of bijna 8k voor een Di2 groepset best een aanslag op mijn portemonnee..
En daarnaast rechtvaardigt mijn conditie en "buikje" het niet om zo'n mooie fiets te kopen.. Dan moet ik wat meer in vorm komen en 5-8kg zien kwijt te raken..
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Ik heb het even aangepast voor mijzelf: 20k neerleggen voor een fietsje zal ik nooit doen, anno 2021.verstappen33 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:01:
Al die rokers gingen ook stoppen als ze 10 euro voor een pakje shag gingen betalen
Ik weet niet hoeveel korting nog van een Cannondale af kan, van een Trek bijv. best veel. En de korting-koning van Brabant heeft tegenwoordig ook veel Cannondale staan, dus wie weet levert hij ze ook op bestelling.Op mijn lijstje staat een Cannondale SuperSix Evo, maar ik vind ruim 5k voor een Ultegra of bijna 8k voor een Di2 groepset best een aanslag op mijn portemonnee..
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Persoonlijk zou ik er liever op fietsen in plaats van hem in de garage/woonkamer te stallen.Grin schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:14:
[Afbeelding]
Inderdaad het is bij mij geen stijgende lijn: Hoe duurder hoe beter.wisselwerking schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:07:
[...]
Persoonlijk zou ik er liever op fietsen in plaats van hem in de garage/woonkamer te stallen.
Maar eerdere een soort curve, als het te duur wordt durf je hem nergens meer te laten staan, baal je van ieder krasje etc.
Ik heb ook nog geen intentie om een nieuwe fiets te kopen op dit moment, komende 2 jaar maar eerst mezelf bewijzen dat ik zo'n dure fiets waard ben.mhr-zip schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:07:
[...]
Ik heb het even aangepast voor mijzelf: 20k neerleggen voor een fietsje zal ik nooit doen, anno 2021.
Al die rokers gingen ook stoppen als ze 10 euro voor een pakje shag gingen betalen![]()
[...]
Ik weet niet hoeveel korting nog van een Cannondale af kan, van een Trek bijv. best veel. En de korting-koning van Brabant heeft tegenwoordig ook veel Cannondale staan, dus wie weet levert hij ze ook op bestelling.
Ik hoop ook dat de georganiseerde fietstochten dit jaar weer enigszins door mogen gaan... In een groepje een lange tocht fietsen is toch net wat gezelliger.
Maarja als het niet doorgaat zal ik het op eigen houtje proberen te doen met de GPX files die ik her en der tegen kom..
Jaardoel is 6000 kilometers, en 5 tochten met minimaal 2000hm per rit. (en nog enkele overige tochten die ik op mijn todo lijstje heb staan).
En de winter door blijven fietsen, als ik dat 2021 en 2022 vol kan houden dan wil ik mezelf een cadeau geven in de vorm van een nieuwe fiets..
Dit soort fietsen koop je niet met ratio, of alleen een heeeeeeel klein beetje.verstappen33 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:01:
Stel je zit vaak op de racefiets en je hebt het geld: waarom niet? Hier moet je niet naar kijken met een 'bang for buck' mindset. Dit is een nicheproduct; gelimiteerde productie en uiterst kostbaar. Maar als het kan? Lekker doen!
Ik bekijk het graag anders. Hoeveel sporten/hobbies zijn er nou bereikbaarder dan het wielrennen (oké oké, heel veel)? Voor pakweg €8.000 rij je met hetzelfde materiaal als Mathieu van der Poel of Wout van Aert. Hetzelfde kun je niet zeggen voor bijvoorbeeld Max Verstappen.
Relatief gezien zijn fietsen best goedkoop t.o.v. talloze andere hobbies als reizen, wintersport of het rijden (leasen!) van een nieuwe auto t.o.v. een nette occasion. Een nieuwe Golf of Mercedes A-klasse schrijft in het eerste jaar van bezit meer af (of je hem nou leased of niet) dan de duurste S-Works die je kunt vinden, en toch zie ik daar iedere dag wel een aantal van rijden. Meestal door mensen van wie ik weet dat ze het geld niet op de spaarrekening hebben.
Relatief gezien zijn fietsen best goedkoop t.o.v. talloze andere hobbies als reizen, wintersport of het rijden (leasen!) van een nieuwe auto t.o.v. een nette occasion. Een nieuwe Golf of Mercedes A-klasse schrijft in het eerste jaar van bezit meer af (of je hem nou leased of niet) dan de duurste S-Works die je kunt vinden, en toch zie ik daar iedere dag wel een aantal van rijden. Meestal door mensen van wie ik weet dat ze het geld niet op de spaarrekening hebben.
Eens, iedereen moet bepalen waar hij/zij hun geld aan uitgeven, Ik persoonlijk zal nooit echt hele dure fietsen/auto's kopen, ik ben als de dood dat zo'n dure fiets/auto beschadigd zal raken.Grin schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:20:
[...]
Dit soort fietsen koop je niet met ratio, of alleen een heeeeeeel klein beetje.
Stel je zit vaak op de racefiets en je hebt het geld: waarom niet? Hier moet je niet naar kijken met een 'bang for buck' mindset. Dit is een nicheproduct; gelimiteerde productie en uiterst kostbaar. Maar als het kan? Lekker doen!
Maarja dat is mijn persoonlijke mening, als iemand anders wel het geld ervoor overheeft, dan bewonder ik dat zeker, net zoals ik een ferrari op de openbare weg kan bewonderen..
De absolute top is financieel gezien niet totaal onbereikbaar, met 9-15K ben je d'r doorgaans wel. Maar ik vind wielrennen geen goedkope sport, sterker nog: duur. De initiële kosten zijn aanzienlijk: fiets, kleding, accessoires, etc. Afgezien van autosport (karten, racen, etc), paardensport (polo, dressuur, etc) en enkele andere exoten zijn er maar weinig sporten vergelijkbaar/duurder.
Wat kosten de schoenen van Usain Bolt of de zwembroek van Pieter van den Hoogenband?
Daarentegen, als je het materiaal eenmaal hebt is het wel veel makkelijker om binnen 90% van de prestaties van Max te komenYpuh schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:29:
Hetzelfde kun je niet zeggen voor bijvoorbeeld Max Verstappen.

Ben ik het niet helemaal mee eens, dat wielrennen een dure sport is.Grin schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:42:
De absolute top is financieel gezien niet totaal onbereikbaar, met 9-15K ben je d'r doorgaans wel. Maar ik vind wielrennen geen goedkope sport, sterker nog: duur. De initiële kosten zijn aanzienlijk: fiets, kleding, accessoires, etc. Afgezien van autosport (karten, racen, etc), paardensport (polo, dressuur, etc) en enkele andere exoten zijn er maar weinig sporten vergelijkbaar/duurder.
Het is maar net wat je duur vindt en wat je als beginnersmateriaal ziet.
Als je het vergelijkt met hardlopen, is wielrennen een duurdere sport.
Ik denk dat voetbal/hockey duurder is, als je kijkt wat je daar kwijt bent aan materiaal en contributie per jaar. Je kan moeilijk in je eentje voetballen/hockeyen, wat met wielrennen wel weer kan.
Maar om te beginnen met wielrennen hoeft het helemaal niet zo duur te zijn.
Voor een paar honderd euro heb je al een goede nieuwe beginnersfiets en als je tweedehands gaat kijken dan is het nog goedkoper. En prima beginnerskleding heb je al voor een paar tientjes bij de decathlon.
Ik ben benieuwd of iemand hier met het zelfde materiaal als een profrenner ook binnen 90% kan fietsen...GWBoes schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:51:
[...]
Daarentegen, als je het materiaal eenmaal hebt is het wel veel makkelijker om binnen 90% van de prestaties van Max te komen

Die lui trappen zoveel vermogen... Daar is jaren training en afzien voor nodig..
Zelfde geld voor Verstappen, voordat jij kunt wat Max kan met die auto heb je ook de nodige jaren ervaring nodig...
Die lui krijgen zoveel G in de bochten te verduren, dat een normaal persoon gewoon ff out kan gaan of hun maag inhoud in ieder geval kwijt zijn..
[ Voor 11% gewijzigd door verstappen33 op 18-01-2021 11:58 ]
Jaja, voor de beeldvorming laat me nou even....BreadFan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:43:
Wat kosten de schoenen van Usain Bolt of de zwembroek van Pieter van den Hoogenband?
Zoals gezegd zie ik om me heen regelmatig hobbies die een veelvoud kosten. Paardrijden, motorrijden, kitesurfen, duiken, golf, horloges of simpelweg verzamelaars objecten.
Fietsen an sich hoeft niet zo duur te zijn. Ik weet dat @wisselwerking jaarlijks de halve wereld rondfietst op een fiets van misschien €1.000 en ik kan hem geen ongelijk geven (het biedt echt alles wat je nodig hebt). Anderzijds vind ik het dus opvallen hoe 'bereikbaar' de absolute top is van deze sport. Het ligt aan je prioriteiten, maar in principe zou iedereen in staat moeten zijn om op het summon van de wielersport te rijden (al betekent het dat misschien wel dat je geen auto hebt, een kind moet zien te lozen of een kleiner huis, maar in theorie is het mogelijk).
Voor iemand als ik die geobsedeerd is door racefietsen vind ik het dus relatief gezien wel meevallen wat het kost. Ik weet zeker dat ik er een veelvoud plezier dan iemand die bijvoorbeeld een Rolex koopt waar het enkel draait om 'bezit' (zal niet zeggen dat het één beter is dan de ander, maar het is een kwestie van prioriteiten).
Uiteraard kan je het zo duur maken als je zelf wilt, daar had ik het ook niet over. Voetballen en hockey zijn wat dat betreft niet anders. Je kan prima voetballen buiten clubverband, speelveldjes genoeg. Hockey is al iets lastiger maar ik zie niet hoe dat duurder is. Maar het gaat mij ook helemaal niet om deze discussie.NewbieNeo schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:55:
[...]
Ben ik het niet helemaal mee eens, dat wielrennen een dure sport is.
Het is maar net wat je duur vindt en wat je als beginnersmateriaal ziet.
Als je het vergelijkt met hardlopen, is wielrennen een duurdere sport.
Ik denk dat voetbal/hockey duurder is, als je kijkt wat je daar kwijt bent aan materiaal en contributie per jaar. Je kan moeilijk in je eentje voetballen/hockeyen, wat met wielrennen wel weer kan.![]()
Maar om te beginnen met wielrennen hoeft het helemaal niet zo duur te zijn.
Voor een paar honderd euro heb je al een goede nieuwe beginnersfiets en als je tweedehands gaat kijken dan is het nog goedkoper. En prima beginnerskleding heb je al voor een paar tientjes bij de decathlon.
[ Voor 10% gewijzigd door Grin op 18-01-2021 12:23 ]
karten heb ik ook lang gedaan, als ik het geld wat mijn ouders en ik daar aan uitgegeven hebben nog eens terug zouden krijgen stond die BMC morgen in de garage incl. een top of the line MTB en een top of the line GravelbikeGrin schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:17:
[...]
Uiteraard kan je het zo duur maken als je zelf wilt, daar had ik het ook niet over. Voetballen en hockey zijn wat dat betreft niet anders. Je kan prima voetballen buiten clubverband, speelveldjes genoeg. Hockey is al iets lastiger maar ik zie niet hoe dat duurder is. Maar het gaat mij ook helemaal niet om deze discussie.

ik denk idd dat wielrennen makkelijk een dure sport word maar bij ons in de groep zie je ook gasten fietsen die op een 2dehands sensa romagna fietsen in combinatie met een kledingsetje van aliexpress en schoenen van de decathlon...ik heb niet het idee dat ik meer plezier in het fietsen heb dan hun omdat ik meer uitgeef maar iedereen is anders ingesteld en ik hou meer van mooie spullen en is het een stukje plezier wat ik haal uit het aanschaffen van de spullen...helaas heb ik dat met meerdere dingen dan alleen fietsen (horloges en auto's) maar ach iedereen moet er aan uitgeven wat hij of zij wil en heb er geen mening over als jij 15000km per jaar fietst op een fiets van €500,- of 1500km fietst op een fiets van €8000,- zolang hij maar betaald is en niet geleend
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Ik gooi €0,19 per KM in de spaarpot, dus aardig doortrappen voor N+1.
Moet nog 1500 voordat de huidige is 'afbetaald'.
Zo ben ik ook begonnen, al heb ik de sensa romagna wel nieuw gekocht..Nutterd schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:35:
[...]
karten heb ik ook lang gedaan, als ik het geld wat mijn ouders en ik daar aan uitgegeven hebben nog eens terug zouden krijgen stond die BMC morgen in de garage incl. een top of the line MTB en een top of the line Gravelbike![]()
ik denk idd dat wielrennen makkelijk een dure sport word maar bij ons in de groep zie je ook gasten fietsen die op een 2dehands sensa romagna fietsen in combinatie met een kledingsetje van aliexpress en schoenen van de decathlon...ik heb niet het idee dat ik meer plezier in het fietsen heb dan hun omdat ik meer uitgeef maar iedereen is anders ingesteld en ik hou meer van mooie spullen en is het een stukje plezier wat ik haal uit het aanschaffen van de spullen...helaas heb ik dat met meerdere dingen dan alleen fietsen (horloges en auto's) maar ach iedereen moet er aan uitgeven wat hij of zij wil en heb er geen mening over als jij 15000km per jaar fietst op een fiets van €500,- of 1500km fietst op een fiets van €8000,- zolang hij maar betaald is en niet geleend
Nu na 3 jaar begin ik een klein beetje te upgraden qua kleding, en de fiets heeft komend voorjaar wat TLC nodig qua nieuwe onderdelen en onderhoud, maar de komende weken met de nattigheid/viezigheid etc moet het nog maar even volhouden..
Verder staan er nog nieuwe schoenen op mijn boodschappenlijstje, maar dat is het dan wel weer voor dit jaar..
Fietsmaatje van mij wil elke 3-4 jaar een nieuwe fiets, en schrijft dus gemiddeld 1k per jaar af op een fiets.. zijn feestje, maar als ik kijk naar rmijn fiets en investeringen die ik tot nu toe heb gedaan heb ik het gemiddeld naar 300-400 euro per jaar. en als ik de komende 2 jaar meereken dan kom ik denk ik op gemiddeld 250-300 euro per jaar wat mij deze hobby gekost heeft. Net zo duur als een sportschool abonnementje..
En een volgende duurdere fiets zal ook minimaal 5-7 jaar mee moeten gaan en misschien nog wel langer... dus die afschrijving is te overzien..
Dat zou betekenen dat ik dit jaar weer een nieuwe Cervelo uit mag zoeken!MyrddinLXXIIX schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:43:
Ik gooi €0,19 per KM in de spaarpot, dus aardig doortrappen voor N+1.
@Grin Ik dacht eerst; wat een lelijk ding. Toen zag ik de prijs

[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 18-01-2021 12:55 ]
Doen!Ypuh schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:52:
[...]
Dat zou betekenen dat ik dit jaar weer een nieuwe Cervelo uit mag zoeken!![]()
@Grin Ik dacht eerst; wat een lelijk ding. Toen zag ik de prijs

Onderhoud en accessoires komen óók uit die pot, niet geheel vrij besteedbaarYpuh schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:52:
[...]
Dat zou betekenen dat ik dit jaar weer een nieuwe Cervelo uit mag zoeken!![]()
Zit wellicht wat projectie in mijn vorige post, ik zie dit zelf wel zitten namelijk. Lijkt me ideaal voor een appartement!
Ga hier eens goed over nadenken, ha leuk, mooi in het zwart/wit.
Ga hier eens goed over nadenken, ha leuk, mooi in het zwart/wit.
:strip_exif()/f/image/s97mh77YSmlYYGgkMPJfBW7U.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan moet ik nog een jaar of 5MyrddinLXXIIX schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:00:
[...]
Onderhoud en accessoires komen óók uit die pot, niet geheel vrij besteedbaar

@Grin €2k voor een fietsenstandaard joh. En je wilt er dan inderdaad ook eigenlijk 2 voor je Chapter en Look (mtb kan wel in de schuur blijven).
Zelf heb ik er geen behoefte aan. Cervelo staat de hele winter op de Tacx en voor de Surly heb ik zoiets. In de zomer zet ik de Tacx aan de kant en verhuist de Surly ook naar de schuur.

Als het 'mooi' moet zijn dan hang ik de Cervelo gewoon pontificaal aan de muur in de woon- of werkkamer. Gebruik hem nu nog net iets te vaak daarvoor, maar zodra die met pensioen mag zoek ik er een mooi plekje voor.
[ Voor 59% gewijzigd door Ypuh op 18-01-2021 13:07 ]
Alleen woon-werk km-ers tellenMyrddinLXXIIX schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:00:
[...]
Onderhoud en accessoires komen óók uit die pot, niet geheel vrij besteedbaar
Nog een voordeel van thuiswerken dus!mhr-zip schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:01:
[...]
Alleen woon-werk km-ers tellen(daar krijg je reiskosten voor).
Ik maak helemaal geen woon-werk km-ers meer op het momentMyrddinLXXIIX schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:03:
[...]
Nog een voordeel van thuiswerken dus!

Ik gun jouw echt een vrouw.Ypuh schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:01:
[...]
Als het 'mooi' moet zijn dan hang ik de Cervelo gewoon pontificaal aan de muur in de woon- of werkkamer.
om aan de muur te hangen?
Er was toch zo'n soort wetswijziging dat niet alles meer in gemeenschap van goederen is, maar dat wat je voor het huwelijk had zo mag houden?
Ik moet de strategie nog wat verder uitdenken, maar tegen de tijd dat het zover is zal die waterdicht zijn.
Hahahaha nice one!
Nee, aan die bronzen Vertik middenin de woonkamer.
Ik had ergens gelezen dat met schijfremmen dat helemaal niet zo goed is om je fiets verticaal te hangen. Iets met oliedruk etc wat deels wegvalt?
[ Voor 3% gewijzigd door rolandos582 op 18-01-2021 13:27 ]
Ik bedoel de discussie waar hij komt te hangen in de woonkamerYpuh schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:12:
[...]
Er was toch zo'n soort wetswijziging dat niet alles meer in gemeenschap van goederen is, maar dat wat je voor het huwelijk had zo mag houden?
Ik moet de strategie nog wat verder uitdenken, maar tegen de tijd dat het zover is zal die waterdicht zijn.
De echte mannen rijden natuurlijk velgremmen.rolandos582 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:17:
Ik had ergens gelezen dat met schijfremmen dat helemaal niet zo goed is om je fiets horizontaal te hangen. Iets met oliedruk etc wat deels wegvalt?
Goede prijs ook voor een stukje ijzer.
Als je het zo bekijkt is wielrennen wel duur ja.

/f/image/llDrBGfab2oGTKjxbqGmNkkM.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door NewbieNeo op 18-01-2021 13:23 ]
Ik heb en wil nog steeds geen schijfremmen op de racefiets...
Maar daar kan ik mij iets bij voorstellen idd, aan de andere kant: het is een gesloten systeem dat op druk staat. Wat zou er kunnen gebeuren? Bij een lek loopt het idd door je hele appartement maar ja...
@NewbieNeo Het is ook direct een vloerlamp hè, dan is 1900 euro prima te verantwoorden uiteraard.
Denk hier nou ff met mij mee
Maar daar kan ik mij iets bij voorstellen idd, aan de andere kant: het is een gesloten systeem dat op druk staat. Wat zou er kunnen gebeuren? Bij een lek loopt het idd door je hele appartement maar ja...
@NewbieNeo Het is ook direct een vloerlamp hè, dan is 1900 euro prima te verantwoorden uiteraard.

Denk hier nou ff met mij mee
[ Voor 25% gewijzigd door Grin op 18-01-2021 13:28 ]
Horizontaal moet nog wel kunnen lijkt me, maar verticaal kan wel wat lastiger zijn.rolandos582 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:17:
Ik had ergens gelezen dat met schijfremmen dat helemaal niet zo goed is om je fiets horizontaal te hangen. Iets met oliedruk etc wat deels wegvalt?
@havana heeft me ook wel eens gevraagd of de remmen op mijn mtb het wel deden, waarschijnlijk nadat hij hem verticaal opgehangen had. Een keer ontluchten was toen wel de oplossing volgens mij.
[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 18-01-2021 13:25 ]
gouden handel! ook nog 2-3 weken levertijd...eerst cashen, dan naar de oudijzer boer in het dorp en ff dat ding fixen en zo de winst opstrijken...NewbieNeo schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:22:
Goede prijs ook voor een stukje ijzer.![]()
[Afbeelding]
Ja dat bedoel ik ja, verticaal hangenYpuh schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:25:
[...]
Horizontaal moet nog wel kunnen lijkt me, maar verticaal kan wel wat lastiger zijn.
@havana heeft me ook wel eens gevraagd of de remmen op mijn mtb het wel deden, waarschijnlijk nadat hij hem verticaal opgehangen had. Een keer ontluchten was toen wel de oplossing volgens mij.
ik zat net heel trots te verkondigen dat ik iemand niet be/veroordeel over hoeveel geld hij ergens voor over heeft...maar bij dit gekke ding ga je zelfs bij mij een grens overGrin schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:24:
@NewbieNeo [b]Het is ook direct een vloerlamp hè, dan is 1900 euro prima te verantwoorden uiteraard.
Denk hier nou ff met mij mee:+[/b]

Bij mijn vrouw niet alleen financieelNutterd schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:30:
[...]
ik zat net heel trots te verkondigen dat ik iemand niet be/veroordeel over hoeveel geld hij ergens voor over heeft...maar bij dit gekke ding ga je zelfs bij mij een grens over![]()

Ik heb een beugeltje van een paar euro om m'n fiets in de gang bij de deur op te hangen, hardstikke makkelijk.
In de werk/knutsel/zwift kamer hangt er nog eentje (van vrouwlief) en daar staat mn zwiftfiets in de Kickr omhoog zodat ik richting mn bureau kan. Ik denk niet dat dat ijzerwerkje van 2 ruggen het gaat worden hiero..
In de werk/knutsel/zwift kamer hangt er nog eentje (van vrouwlief) en daar staat mn zwiftfiets in de Kickr omhoog zodat ik richting mn bureau kan. Ik denk niet dat dat ijzerwerkje van 2 ruggen het gaat worden hiero..
Neem dan gewoon een normale paalGrin schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:15:
[...]
Hahahaha nice one!
Nee, aan die bronzen Vertik middenin de woonkamer.

Dat hangen aan een paal ging haar te ver?

[ Voor 24% gewijzigd door Gebanned op 18-01-2021 13:40 ]
Ik heb schoenen van jou voorbij zien komen in een ander topic. Dan is dit niet de slechtste uitgave/investering (zowel qua geld als smaakGrin schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:24:
Denk hier nou ff met mij mee![]()
![]()

@grin

Wat in die paal hangt kost meer, zowel in aanschaf als onderhoud.Gebanned schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:39:
[...]
Neem dan gewoon een normale paal![]()
[Afbeelding]
[ Voor 28% gewijzigd door mhr-zip op 18-01-2021 13:49 ]
Let wel op dat bij de meeste exemplaren de haakjes te klein danwel niet sterk genoeg zijn (of een combinatie van beiden) om je fiets aan op te hangen.Gebanned schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:39:
[...]
Neem dan gewoon een normale paal![]()
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door BreadFan op 18-01-2021 13:52 ]
Het mooie is dat in bijna elke sport de absolute top qua materiaal prima te halen is. Wielrennen zou ik dan juist niet bovenaan zetten qua bereikbaarheid. Goed, het is geen Formule 1 (waar het materiaal belangrijker is dan de sporter) maar het is ook niet heel goedkoop. Vrijwel elke andere sport is beter betaalbaar (qua materiaal).Ypuh schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:29:
Ik bekijk het graag anders. Hoeveel sporten/hobbies zijn er nou bereikbaarder dan het wielrennen (oké oké, heel veel)? Voor pakweg €8.000 rij je met hetzelfde materiaal als Mathieu van der Poel of Wout van Aert. Hetzelfde kun je niet zeggen voor bijvoorbeeld Max Verstappen.
Het is uiteindelijk toch de sporter is die de grens bepaalt. Met dezelfde fiets als Van der Poel of Van Aert kom ik nog niet in de buurt van wat zij kunnen. Maar datzelfde geldt voor iedere andere sport.
Voordat je rationeel een fiets van 10.000 euro aan kunt schaffen zijn er eerst een hele andere rij voorwaarden die je af moet vinken (gewicht, conditie, kracht, tijd, etc).
Maar mooi zijn ze wel die fietsen :-).
M'n moeder reed op een paarse Harley en stalde deze dan ook in de woonkamer :als decowisselwerking schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:07:
[...]
Persoonlijk zou ik er liever op fietsen in plaats van hem in de garage/woonkamer te stallen.

Helemaal als je daar de accessoires (kinderen) in mee neemtmhr-zip schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:48:
[...]
Wat in die paal hangt kost meer, zowel in aanschaf als onderhoud.

als het onder bij de remklauw er iets gaat lekken heb je het ook op je vloer liggen.. vloeistof loopt er dan toch op het laagste punt uit. in dat geval zou verticaal nog de schade kunnen beperken ;-)Grin schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:24:
...
TL;dr: Wij doen een sport die niet zoveel kost als andere sporten, dus mogen wij meer uitgeven aan leuke dingen, zoals een fiets die we mooi vinden en waar ons hartje sneller van gaat kloppen. Voor de WAF: "Deze dure fiets is wel echt nodig, want de vorige is gewoon niet meer veilig om mee af te dalen, echt niet! Kijk maar naar dat krasje op het carbon."La1974 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:05:
[...]
Het mooie is dat in bijna elke sport de absolute top qua materiaal prima te halen is. Wielrennen zou ik dan juist niet bovenaan zetten qua bereikbaarheid. Goed, het is geen Formule 1 (waar het materiaal belangrijker is dan de sporter) maar het is ook niet heel goedkoop. Vrijwel elke andere sport is beter betaalbaar (qua materiaal).
Het is uiteindelijk toch de sporter is die de grens bepaalt. Met dezelfde fiets als Van der Poel of Van Aert kom ik nog niet in de buurt van wat zij kunnen. Maar datzelfde geldt voor iedere andere sport.
Voordat je rationeel een fiets van 10.000 euro aan kunt schaffen zijn er eerst een hele andere rij voorwaarden die je af moet vinken (gewicht, conditie, kracht, tijd, etc).
Maar mooi zijn ze wel die fietsen :-).
===============
Een fiets van 10.000 euro is niet nodig om bepaalde prestaties te behalen. Echter kan het mentaal wel een flinke boost geven waardoor je vaker op de fiets stapt en juist misschien een zetje geeft om vaker te fietsen (en die kilootjes kwijt te raken die je altijd al kwijt wilden raken) en gewoon met een big smile rondrijdt, dat is ook wat waard.
Jouw stelling kun je ook mooi omdraaien: in het profpeleton kan MvdP ook een koers winnen op jouw oude Trek* van toendertijd 2500 euro, velgremmen en 10-speed 105, met iets zwaardere bandjes die wat afgesleten zijn. Ik geloof niet dat de ontwikkeling van de afgelopen 10 jaar hier een verschil gaat maken. De top van het materiaal is mijns inziens niet nodig om topprestaties neer te zetten.
Verder: trainen op de wielrenfiets kost nagenoeg niets extra's qua geld dan je initiele investering (die je natuurlijk zo gek kan maken als je zelf wilt, maar je hebt de essentials nodig: een fiets, schoenen, helm, zomerkleren en winterkleren = zeg gemiddeld 2000 euro als startinvestering, maar dit kun je uitsmeren over een aantal jaren).
Je rijdt thuis weg en kunt alles doen. Koersen kun je rijden met een licentie en clublidmaatschap, dat kost de kop niet in vergelijking met contributie van de tennisvereniging of voetbalclub. Je kunt, zolang je niet crashed, prima een jaar of 10 koersen op een fiets, waar je af en toe bandjes, tandwielen, cassette en ketting aan vervangt. Je kunt supergoed worden op een fiets van een paar honderd euro en je kan er alles op leren wat je maar zou moeten leren om een topper te zijn.
Het grote verschil is dat het in bepaalde sporten echt nodig is om duurder materiaal te hebben, vervoer met aanhanger/busje, het huren van de accomodatie, onderhoud van het materiaal, etc, om het uberhaupt te kunnen doen. Denk inderdaad aan zo ongeveer alle motor/autosporten, maar ook paardrijden en curling (
Doe je aan auto/motorsport kost het vervoer en accomodatie alleen al veel geld, laat staan het materiaal. Banden slijten onder je vandaan in een ochtendje trainen, maar ook de entree voor de baan en onderhoud van het materiaal. Zonder wekelijks geld kun je eigenlijk niet eens trainen. En zonder het goede materiaal, kun je gewoon niet trainen wat je moet trainen. Ja, misschien in een e-simulator, dat is dan misschien qua kosten vergelijkbaar met fietsen op zwift.
Onderschat de (fysieke) training voor auto- en motorsporten hier overigens niet bij, ik denk dat dit soort sporters niet minder fit zijn dan topvoetballers, daar lijkt hier wel makkelijk over gedaan te worden bij o.a. Max Verstappen. Deze gasten zijn zowel fysiek zeer fit, als ook de trainingsuren en talent dat het kost om op dit niveau te kunnen racen is torenhoog.
* je zult vast geen Trek hebben van 2500 euro, slechts ter illustratie
Het is wat mij betreft niet heel logisch om sporten zoals motor- en autosporten en paardrijden (waarbij de meeste jeugdleden overigens niet zelf een paard hebben) er bij te halen om aan te tonen dat het wel mee valt hoe duur fietsen is. Die sporten hebben veel minder beoefenaars. Fietsen staat in de top 10 van meest beoefende sporten in Nederland. Andere sporten in dat lijstje zijn o.a. fitness, voetbal, tennis, wandelen (zal mijn vrouw blij zijn dat dit als sport wordt aangemerkt
). Ik denk dat fietsen in dat lijstje toch wel de duurste sport is.
En ja, er zijn altijd wel duurdere sporten te vinden. Als het helpt om jouw uitgaven op die manier "goed te praten" dan moet je dat zeker doen, maar voor de rest is het toch echt wel een dure sport. Zelfs als je rondfietst op een goedkope fiets zoals ik.
En ja, er zijn altijd wel duurdere sporten te vinden. Als het helpt om jouw uitgaven op die manier "goed te praten" dan moet je dat zeker doen, maar voor de rest is het toch echt wel een dure sport. Zelfs als je rondfietst op een goedkope fiets zoals ik.
[ Voor 4% gewijzigd door wisselwerking op 18-01-2021 16:38 ]
Dat probeerde ik idd te zeggen @wisselwerking.
Kan je vrouw wel blij mee zijn, maar wandelen is geen sport natuurlijkwisselwerking schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:25:
Het is wat mij betreft niet heel logisch om sporten zoals motor- en autosporten en paardrijden (waarbij de meeste jeugdleden overigens niet zelf een paard hebben) er bij te halen om aan te tonen dat het wel mee valt hoe duur fietsen is. Die sporten hebben veel minder beoefenaars. Fietsen staat in de top 10 van meest beoefende sporten in Nederland. Andere sporten in dat lijstje zijn o.a. fitness, voetbal, tennis, wandelen (zal mijn vrouw blij zijn dat dit als sport wordt aangemerkt). Ik denk dat fietsen in dat lijstje toch wel de duurste sport is.
Daar denken ze op de olympische spelen heel anders over hoor.Smultie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:57:
[...]
Kan je vrouw wel blij mee zijn, maar wandelen is geen sport natuurlijk
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/D9CAj8YthLTKa5XViVqD3LJH.gif?f=user_large)
Dat is "ik-moet-heel-nodig-poepen-maar-als-ik-mijn-billen-samen-knijp-en-dan-snel-naar-de-wc-wandel-dan-ben-ik-hopelijk-nog-net-op-tijd-wandelen" later afgekort tot snelwandelen. Dat beoefen ik ook wel eens. Stuk goedkoper dan fietsen trouwens. Eventuele remsporen komen niet door de snelheidNewbieNeo schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:04:
[...]
Daar denken ze op de olympische spelen heel anders over hoor.![]()
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door wisselwerking op 18-01-2021 17:10 ]
Tsja... zo snel mogelijk van A naar B gaan terwijl je probeert zo debiel mogelijk te lopen.NewbieNeo schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:04:
[...]
[Afbeelding]
Wat dat betreft zou wielrennen met een lekke band, terwijl je stuur op zijn kop gemonteerd zit en het zadel ontbreekt ook best een olympisch onderdeel mogen worden.
Ineens valt mijn kwartje!NewbieNeo schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:04:
[...]
[Afbeelding]
Ik ben blijkbaar niet goed in wielrennen... ik kan niet solo een uur lang 35 per uur gemiddeld rijden... maar ik ben gewoon wereldtop in snelfietsen! Ik ben er namelijk een kei in 28 gemiddeld in een uur te doen!
Voor het waggeltje zal ik mijn zadel nog 4 cm omhoog zetten.
[ Voor 4% gewijzigd door BreadFan op 18-01-2021 17:29 ]
Oeps.. weer tl;dr:wisselwerking schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:25:
Het is wat mij betreft niet heel logisch om sporten zoals motor- en autosporten en paardrijden (waarbij de meeste jeugdleden overigens niet zelf een paard hebben) er bij te halen om aan te tonen dat het wel mee valt hoe duur fietsen is. Die sporten hebben veel minder beoefenaars. Fietsen staat in de top 10 van meest beoefende sporten in Nederland. Andere sporten in dat lijstje zijn o.a. fitness, voetbal, tennis, wandelen (zal mijn vrouw blij zijn dat dit als sport wordt aangemerkt). Ik denk dat fietsen in dat lijstje toch wel de duurste sport is.
Heb je ook gelijk in natuurlijk. Wielrennen (in de vorm dat er over gesproken wordt als je het als top-10 sport bestempeld) hoeft dan in elk geval niet buitensporig duur te zijn in vergelijking met de genoemde sporten in die top-10 (wandelen daar gelaten..). Je zou het allemaal door kunnen rekenen, rekening houdend met wat voor "sporter" ze hier bedoelen in de betreffende populaire sportcategorie.
================
Ik heb even wat cijfertjes van de NOC-NSF bekeken en wat ik daar dan ook interessant vind is dat minder dan 10% van de mensen die aan "fietssport" doet (wat daar een top 10 sport is, net zoals voetbal, hockey, en fitness) het ook echt als betalend lid doet. Ik denk ook dat er voor die grote meerderheid eigenlijk geen reden is om de hobby zo duur te maken als hier gesteld wordt en dat de grote groep dat ook niet doet. Hockey, voetbal en tennis daar is nagenoeg iedereen die het doet ook direct betalend lid (hebben zelfs meer leden dan sporters, maar dat is een ander verhaal), daar heb je dus vrijwel altijd de jaarlijkse contributiekostenpost (voorbeeld gemiddelde jaarlijkse uitgaven voetbal, de contributie is mijns inziens aardig hoog).
Voor de gemiddelde fietser: een tweedehands wat oudere fiets voldoet prima, er zijn totaal geen contributiekosten, slechts jaarlijks onderhoud (wat voor deze grote groep ook echt geen grote kostenpost hoeft te zijn gezien die kilometers die gemiddeld gemaakt worden). Die pakken af en toe de fiets om hun wekelijkse rondjes te fietsen, eventueel in een groepje, of zelfs alleen met mooi weer wat rondjes te rijden. De gemiddelde fietser die hier bedoelt wordt geeft echt niet zoveel meer uit dan de initiële kosten van een fiets waar die 10 jaar op rijdt (1000 euro?), een helm en wellicht een jaarlijkse onderhoudsbeurt bij de fietsenmaker (100 euro?). De andere sporten die in het rijtje staan (voetbal, hockey, tennis) hebben dan jaarlijkse kosten van contributie (250 euro) en eens in de zoveel jaar nieuwe schoenen (100 euro), een stick (100 euro?) of tennisracket (50 euro?). Als je dat bekijkt, is fietsen wel duurder, maar schokkend duur hoeft het zeker niet te zijn. Dat maakt het ook populair en makkelijk om in te stappen en zie ik ook in mijn eigen omgeving. Voetballers die toch maar eens zijn gaan fietsen, maar naast de initiële kosten van een tweedehands fiets, helm en outfit al een jaar of drie vrijwel niets aan deze hobby uitgegeven hebben, maar wel een km of 2000/3000 km per jaar fietsen.
Dat iemand het nieuwste van het nieuwste, het lichtste, het mooiste en een n+1 wil hebben, dat is alleen maar leuk (een hobby mag geld kosten). Maar die kosten zijn voor deze sport nergens voor nodig (let op sport vs hobby). Vergelijkend met voetbal, dat je om het seizoen de jaarlijkse variant van Nike *supervederlichteffectpowershot* a 250 euro en het nieuwe clubtenue wil hebben terwijl je alleen op donderdagavond op de club met wat bierbuiken over het veld stiefelt: ja dat kan ook in de papieren lopen. Ook allemaal prima, maar als je op die manier losgaat, is het makkelijker om bij fietsen je geld kwijt te raken dan bij voetbal (of je moet heel graag de derde helft bekostigen). Dus wat dat betreft: fietsen kan een hele dure hobby zijn, maar ik zou het niet als dure sport bestempelen.
================
Wat zijn we opgeschoten met dit betoog? Iedereen kan gewoon met een gerust hart stoppen met voetbal en gaan fietsen. De WAF krijg je door de wekelijkse derde helft kosten weg te nemen (en dus die bierbuik) en uiteindelijk een dikke fiets te kopen waar je ontzettend blij van wordt. En ja, dat mag ook een gravelbike zijn of een Canyon.
Njah, ik het graag met je eens, maar toegegeven, wielrennen is toch wel een dure sport. Helemaal de manier waarop ik het beleef (en met mij nog tientallen anderen in dit topic).
Het grootste nadeel is wat mij betreft de initiele investering. Nog voordat je uberhaupt nog maar één trap gedaan hebt, ben je eigenlijk gewoon al €1.000 kwijt. "Even een fietsje kopen op Marktplaats" is er tegenwoordig ook niet meer bij, en dan begint de ellende pas (klikschoenen, pedalen, bidonhouders, helm, fietsbroek, ondershirt, handschoentjes, fietscomputer, reservebandjes, fietspomp etc). Denk je 3 maanden later dat je er bijna bent, breekt de herfst aan (lange fietsbroek, lange handschoenen, muts, overschoenen, 4 season banden, verlichting etc) of ben je toe aan je eerste onderhoudsbeurt (nieuwe banden, gereedschap, kettingslijtagemeter, remblokken, stuurlintje, kabels etc).
Fietsen is ook zeker een materiaal sport, is het niet in de breedte (zomer/winter/gravel/mountainbike/racefiets/Tacx) dan wel in de diepte (aluminium, staal, carbon, Tiagra/105/Ultegra/DuraAce/Di2/AXS etc).
Ik vind het leuk, maar fietsen uitspelen zal niemand ooit lukken. Je kunt het ook zo gek maken als je zelf wil, met als beste voorbeeld cassette's waarbij een 105 cassette van €35 exact hetzelfde doet als de SRAM AXS van €258,95
.
Ik heb in een Excel bijgehouden ieder onderdeel wat ik ooit gekocht heb. Dat is soms wel een tikkeltje confronterend, zelfs als je het terugrekend naar €x.xx per kilometer. Anderzijds geef ik (ik noem maar wat) gemiddeld €300 per maand uit aan mijn hobby en daar tegenover staat dat ik niet zo vaak uiteten ga, niet meer rook, geen andere gekke hobbies heb, kerngezond ben, gemiddeld zo'n 12u per week onder de pannen ben, me nooit verveel, mentaal fit blijf, (fiets)dromen heb en ga zo maar door. In dat licht is het peanuts.
Het grootste nadeel is wat mij betreft de initiele investering. Nog voordat je uberhaupt nog maar één trap gedaan hebt, ben je eigenlijk gewoon al €1.000 kwijt. "Even een fietsje kopen op Marktplaats" is er tegenwoordig ook niet meer bij, en dan begint de ellende pas (klikschoenen, pedalen, bidonhouders, helm, fietsbroek, ondershirt, handschoentjes, fietscomputer, reservebandjes, fietspomp etc). Denk je 3 maanden later dat je er bijna bent, breekt de herfst aan (lange fietsbroek, lange handschoenen, muts, overschoenen, 4 season banden, verlichting etc) of ben je toe aan je eerste onderhoudsbeurt (nieuwe banden, gereedschap, kettingslijtagemeter, remblokken, stuurlintje, kabels etc).
Fietsen is ook zeker een materiaal sport, is het niet in de breedte (zomer/winter/gravel/mountainbike/racefiets/Tacx) dan wel in de diepte (aluminium, staal, carbon, Tiagra/105/Ultegra/DuraAce/Di2/AXS etc).
Ik vind het leuk, maar fietsen uitspelen zal niemand ooit lukken. Je kunt het ook zo gek maken als je zelf wil, met als beste voorbeeld cassette's waarbij een 105 cassette van €35 exact hetzelfde doet als de SRAM AXS van €258,95

Ik heb in een Excel bijgehouden ieder onderdeel wat ik ooit gekocht heb. Dat is soms wel een tikkeltje confronterend, zelfs als je het terugrekend naar €x.xx per kilometer. Anderzijds geef ik (ik noem maar wat) gemiddeld €300 per maand uit aan mijn hobby en daar tegenover staat dat ik niet zo vaak uiteten ga, niet meer rook, geen andere gekke hobbies heb, kerngezond ben, gemiddeld zo'n 12u per week onder de pannen ben, me nooit verveel, mentaal fit blijf, (fiets)dromen heb en ga zo maar door. In dat licht is het peanuts.
NIETTUS!!!!111Ypuh schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:38:
[...]
Je kunt het ook zo gek maken als je zelf wil, met als beste voorbeeld cassette's waarbij een 105 cassette van €35 exact hetzelfde doet als de SRAM AXS van €258,95.
[...]
Kom niet aan mijn Sram cassettes. *gebalde vuist in de lucht steekt*
Uiteraard maakt het geen bal uit... Maar ik vind ze wel mooier

Ach, iedereen moet toch doen waar hij/zij zich goed bij voelt, plezier aan heeft en zich kan permitteren?
Zolang je je er niet voor in de schulden steekt en de rest van je leven ook zo kunt invullen als je wilt is er wat mij betreft niets te zeuren. Iedereen z'n eigen ding. Ik zou oprecht minder blij worden van een cassette van 258,95 dan een van 35 euro, maar ik kan me tegelijkertijd ook wel voorstellen dat Grin het geld ervoor over heeft en elke keer dat hij zijn cassette ziet even moet grinniken (sorry) van blijdschap.
Zolang je je er niet voor in de schulden steekt en de rest van je leven ook zo kunt invullen als je wilt is er wat mij betreft niets te zeuren. Iedereen z'n eigen ding. Ik zou oprecht minder blij worden van een cassette van 258,95 dan een van 35 euro, maar ik kan me tegelijkertijd ook wel voorstellen dat Grin het geld ervoor over heeft en elke keer dat hij zijn cassette ziet even moet grinniken (sorry) van blijdschap.
Fixed that for you.hatsa schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:14:
[...]
Grin het geld ervoor over heeft en elke keer dat hij zijn cassette ziet even moet grinniken huilen (sorry) van blijdschap ellende.
Maar ik ben in dit geval van de doctrine: wie A zegt moet ook B zeggen. Anders had ik maar een goedkopere fiets en groepset moeten kopen. Je moet het passend houden, dat geldt voor de bidonhouders, cassette en banden(onopvallende onderdelen) net zo zwaar als de wielen of groepset (opvallende onderdelen). Maar dat is mijn autisme, de meesten zijn hier gelukkig verstandiger.
Ach, als de ellende in je leven zich beperkt tot een Axs cassette; dan teken ik daar direct voor...Grin schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:39:
[...]
Fixed that for you.
Maar ik ben in dit geval van de doctrine: wie A zegt moet ook B zeggen. Anders had ik maar een goedkopere fiets en groepset moeten kopen. Je moet het passend houden, dat geldt voor de bidonhouders, cassette en banden(onopvallende onderdelen) net zo zwaar als de wielen of groepset (opvallende onderdelen). Maar dat is mijn autisme, de meesten zijn hier gelukkig verstandiger.
Het schijnt overigens dat die XG1x90 cassettes wel het stilst zijn, langste meegaan, body niet invreten, het lichtste zijn en er doorgaans ook wel iets beter uitzien. Als ze in theorie 2x zo lang mee gaan (dat betwijfel ik, maar oké) dan valt de meerprijs wel mee.
Hoe dan ook, het voorbeeld was meer ter indicatie
. Ik heb naar mijn weten nog maar 2x een cassette weg hoeven gooien in 60k+ kilometers. Heb er op dit moment een stuk of 5-6 rondslingeren verdeeld over verschillende fietsen/wielsets en verkoop ook wel eens eentje (op m'n Zipp's wou ik bijv. geen 105 cassette en zit een 11-23 Dura Ace). Daardoor rij ik ze in de praktijk eigenlijk nooit op.
Hoe dan ook, het voorbeeld was meer ter indicatie
Ik weet niet hoor maar dat bedrag voor de contributie is dubbel zo hoog als wat er bij onze club wordt betaald. Schoenen hoeven ook niet zo duur te zijn. Ik snap best dat je in het voordeel van wielrennen wil praten maar helemaal kloppend is het niet.Reynouts schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:31:
[...]
Oeps.. weer tl;dr:
Heb je ook gelijk in natuurlijk. Wielrennen (in de vorm dat er over gesproken wordt als je het als top-10 sport bestempeld) hoeft dan in elk geval niet buitensporig duur te zijn in vergelijking met de genoemde sporten in die top-10 (wandelen daar gelaten..). Je zou het allemaal door kunnen rekenen, rekening houdend met wat voor "sporter" ze hier bedoelen in de betreffende populaire sportcategorie.
================
Ik heb even wat cijfertjes van de NOC-NSF bekeken en wat ik daar dan ook interessant vind is dat minder dan 10% van de mensen die aan "fietssport" doet (wat daar een top 10 sport is, net zoals voetbal, hockey, en fitness) het ook echt als betalend lid doet. Ik denk ook dat er voor die grote meerderheid eigenlijk geen reden is om de hobby zo duur te maken als hier gesteld wordt en dat de grote groep dat ook niet doet. Hockey, voetbal en tennis daar is nagenoeg iedereen die het doet ook direct betalend lid (hebben zelfs meer leden dan sporters, maar dat is een ander verhaal), daar heb je dus vrijwel altijd de jaarlijkse contributiekostenpost (voorbeeld gemiddelde jaarlijkse uitgaven voetbal, de contributie is mijns inziens aardig hoog).
Voor de gemiddelde fietser: een tweedehands wat oudere fiets voldoet prima, er zijn totaal geen contributiekosten, slechts jaarlijks onderhoud (wat voor deze grote groep ook echt geen grote kostenpost hoeft te zijn gezien die kilometers die gemiddeld gemaakt worden). Die pakken af en toe de fiets om hun wekelijkse rondjes te fietsen, eventueel in een groepje, of zelfs alleen met mooi weer wat rondjes te rijden. De gemiddelde fietser die hier bedoelt wordt geeft echt niet zoveel meer uit dan de initiële kosten van een fiets waar die 10 jaar op rijdt (1000 euro?), een helm en wellicht een jaarlijkse onderhoudsbeurt bij de fietsenmaker (100 euro?). De andere sporten die in het rijtje staan (voetbal, hockey, tennis) hebben dan jaarlijkse kosten van contributie (250 euro) en eens in de zoveel jaar nieuwe schoenen (100 euro), een stick (100 euro?) of tennisracket (50 euro?). Als je dat bekijkt, is fietsen wel duurder, maar schokkend duur hoeft het zeker niet te zijn. Dat maakt het ook populair en makkelijk om in te stappen en zie ik ook in mijn eigen omgeving. Voetballers die toch maar eens zijn gaan fietsen, maar naast de initiële kosten van een tweedehands fiets, helm en outfit al een jaar of drie vrijwel niets aan deze hobby uitgegeven hebben, maar wel een km of 2000/3000 km per jaar fietsen.
Dat iemand het nieuwste van het nieuwste, het lichtste, het mooiste en een n+1 wil hebben, dat is alleen maar leuk (een hobby mag geld kosten). Maar die kosten zijn voor deze sport nergens voor nodig (let op sport vs hobby). Vergelijkend met voetbal, dat je om het seizoen de jaarlijkse variant van Nike *supervederlichteffectpowershot* a 250 euro en het nieuwe clubtenue wil hebben terwijl je alleen op donderdagavond op de club met wat bierbuiken over het veld stiefelt: ja dat kan ook in de papieren lopen. Ook allemaal prima, maar als je op die manier losgaat, is het makkelijker om bij fietsen je geld kwijt te raken dan bij voetbal (of je moet heel graag de derde helft bekostigen). Dus wat dat betreft: fietsen kan een hele dure hobby zijn, maar ik zou het niet als dure sport bestempelen.
================
Wat zijn we opgeschoten met dit betoog? Iedereen kan gewoon met een gerust hart stoppen met voetbal en gaan fietsen. De WAF krijg je door de wekelijkse derde helft kosten weg te nemen (en dus die bierbuik) en uiteindelijk een dikke fiets te kopen waar je ontzettend blij van wordt. En ja, dat mag ook een gravelbike zijn of een Canyon.
Die derde helft een bierbuik kan ook prima bij het fietsen met een club
Dan maar even een montage-ervaring typen van Aerothan biba's voor hogere velgen (30+ mm).
Omdat deze biba's helemaal van plastic zijn, ook de ventielschacht, en maar in één ventiellengte (40mm) beschikbaar zijn, is het monteren in hogere velgen ietwat speciaal. Je ontkomt namelijk niet aan de juiste ventielverlengers. Ik zou alleen deze ventielverlengers willen aanraden, met de meegeleverde tool (dat zwarte dinkie) kan je het bestaande ventiel uit de schacht draaien en de ventielverlenger vastdraaien in de Aerothan biba. Dit dinkie moet je dus ook in je zadeltasje *gniffel* stoppen! Wanneer je lek rijdt heb je 'm namelijk weer nodig.
Met de 30mm ventielverlenger creëer je een ventiel dat voldoende lang is voor 60mm velgen, de 65mm ventielverlenger is daarvoor onnodig.
Dus laten we in 2021 allemaal 4 (2 * 2) Watt besparen t.o.v. conventionele biba's!
Omdat deze biba's helemaal van plastic zijn, ook de ventielschacht, en maar in één ventiellengte (40mm) beschikbaar zijn, is het monteren in hogere velgen ietwat speciaal. Je ontkomt namelijk niet aan de juiste ventielverlengers. Ik zou alleen deze ventielverlengers willen aanraden, met de meegeleverde tool (dat zwarte dinkie) kan je het bestaande ventiel uit de schacht draaien en de ventielverlenger vastdraaien in de Aerothan biba. Dit dinkie moet je dus ook in je zadeltasje *gniffel* stoppen! Wanneer je lek rijdt heb je 'm namelijk weer nodig.
Met de 30mm ventielverlenger creëer je een ventiel dat voldoende lang is voor 60mm velgen, de 65mm ventielverlenger is daarvoor onnodig.
Dus laten we in 2021 allemaal 4 (2 * 2) Watt besparen t.o.v. conventionele biba's!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fx3RDgyVfv8gNla5tRTBh82j.jpg?f=user_large)
Ik heb dat getal 2 tientjes hoger gerekend voor afronding (gemiddelde contributie voetbal is volgens deze bron 228 euro ipv 250..). Ook daar wordt gemiddeld met 110 euro gerekend voor schoenen, dat heb ik weer naar beneden afgerond. Maar goed, zo serieus hoeven we het niet te nemen, vond het leuk om wat cijfers te bekijken en vergelijken.la_fusion schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:58:
[...]
Ik weet niet hoor maar dat bedrag voor de contributie is dubbel zo hoog als wat er bij onze club wordt betaald. Schoenen hoeven ook niet zo duur te zijn. Ik snap best dat je in het voordeel van wielrennen wil praten maar helemaal kloppend is het niet.
Die derde helft een bierbuik kan ook prima bij het fietsen met een club
Ik probeer het anekdotisch bewijs wat aan te vullen met feiten of in elk geval cijfers die verder gaan dan n=1. Verder maakt het me persoonlijk niets uit wat gemiddeld duurder is. Jammer van de aantijging zonder betere onderbouwing.
Een redelijk nutteloze discussie wel, I know. Moving on!
Ik heb wandeltochten die qua metric eddington (65) nog steeds meetellen dus ik vind van welSmultie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:57:
[...]
Kan je vrouw wel blij mee zijn, maar wandelen is geen sport natuurlijk

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Over natural beauty gesproken, essenhouten frame!
:strip_exif()/f/image/NgDOk2Vkyp7R2UGHMMu2xkFt.jpg?f=fotoalbum_large)
Kwam hem tegen in deze GCN video met de maker, fascinerend, ik ga vast sparen voor als hij ooit genoeg productiecapaciteit gaat krijgen. Duur, maar niet onbetaalbaar.
(jammer van het zadeltasje though)
:strip_exif()/f/image/NgDOk2Vkyp7R2UGHMMu2xkFt.jpg?f=fotoalbum_large)
Kwam hem tegen in deze GCN video met de maker, fascinerend, ik ga vast sparen voor als hij ooit genoeg productiecapaciteit gaat krijgen. Duur, maar niet onbetaalbaar.
[ Voor 5% gewijzigd door Frenz64 op 19-01-2021 08:18 ]
Je moet je houtlijm toch ergens in meenemenFrenz64 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:04:
[Afbeelding]
Kwam hem tegen in deze GCN video met de maker, fascinerend, ik ga vast sparen voor als hij ooit genoeg productiecapaciteit gaat krijgen.
Wel mooie fiets hoor!
Exact expert nodig?
Het is zo duur als je het zelf wilt maken.. Zo simpel is het...Reynouts schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:31:
[...]
Oeps.. weer tl;dr:
================
================
Ik wordt soms ook wel eens een beetje jaloers als ik mijn fietsmaat weer een nieuwe fiets van 6-7k zie kopen.. Dan denk ik wel even, damn dat is een mooi fietsje, die zou mij ook wel passen...
Maar dan 5 minuten later sta ik weer met beide benen op de grond en ben ik tevreden met mijn alu fietsje van 1000 euro..
Het gaat pas mis wanneer je perse wilt voldoen aan een bepaalde "standaard" om er maar bij te horen en niet omdat je het zelf gunt..
Ach. Mijn broertje rijdt op een fitnessbike met een trippel en een paar Duranobanden.verstappen33 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:01:
[...]
Het is zo duur als je het zelf wilt maken.. Zo simpel is het...
Ik wordt soms ook wel eens een beetje jaloers als ik mijn fietsmaat weer een nieuwe fiets van 6-7k zie kopen.. Dan denk ik wel even, damn dat is een mooi fietsje, die zou mij ook wel passen...
Maar dan 5 minuten later sta ik weer met beide benen op de grond en ben ik tevreden met mijn alu fietsje van 1000 euro..
Het gaat pas mis wanneer je perse wilt voldoen aan een bepaalde "standaard" om er maar bij te horen en niet omdat je het zelf gunt..
Rijdt alleen met lekker weer in zijn sportbroek/shirt en op zijn Nikes.
Jaarlijkse kosten, heel weinig.
Die geniet ook gewoon van het fietsen, misschien soms nog wel meer dan ik.
Stomme blokjes
Mooi, maar ik zou het doodeng vinden.Frenz64 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:04:
En, zoveel vragen; moet je hem om de 5 jaar lakken? In de regen: krijg je dan een groter frame? etc...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Dan gaan je lagers klemmenMistraller schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:11:
[...]
Mooi, maar ik zou het doodeng vinden.
En, zoveel vragen; moet je hem om de 5 jaar lakken? In de regen: krijg je dan een groter frame? etc...
Ik vind het allemaal mooi, lekker Groenlinks ook. Maar ik vraag mij af of hout het juiste materiaal is voor een fiets.
Ben ook wel eens bang dat mijn fiets zulke reacties oproept, maar de mensen die me wat beter kennen weten dat ik ook helemaal zot ben van fietsen, zelf wat sleutelen en verder eigenlijk geen andere hobbies heb. Ook is zoiets niet uit de lucht komen vallen. De eerste 7-8 jaar/25.000km heb ik ook gewoon op een aluminium Gazelle instapper van ik meende €570 gereden en toen reed ik ze het snot ook al voor de ogen. Vervolgens nog een 20.000km op een heel modale stalen Surly Cross Check voordat ik uiteindelijk een nieuwe baan en voldoende spaargeld had om m'n droomfiets te kopen. De Gazelle heb ik uiteindelijk voor bijna de nieuwprijs (met een paar upgrades) weer doorverkocht en die andere 2 hou ik gewoon tot ze op zijn (>100k?).verstappen33 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:01:
Ik wordt soms ook wel eens een beetje jaloers als ik mijn fietsmaat weer een nieuwe fiets van 6-7k zie kopen..
Als je dan bij een willekeurig groepje aan komt rijden dan denken die als eerste 'daar heb je weer zo eentje', maar daar trek ik me verder weinig van aan. Stiekem vind ik het ook wel geinig/wielrenner eigen om een beetje op elkaar af te geven. Hoort er wat mij betreft ook wel een beetje bij, alvorens de haantjes uit gaan vechten wie nou eigenlijk de sterkste is. Vaak doe ik er niet aan mee, maar vaak ook wel
[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 19-01-2021 10:17 ]
Ik heb het ook gezien en is inderdaad wel een knap ding.Frenz64 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:04:
[Afbeelding]
Al zou ik er nooit een aanschaffen. Noem me oude stempel maar ik blijf bij Aluminium, zelfs carbon komt er niet in.

Ik heb ruim 20 jaar op alu gereden, wel wat krasjes, maar nooit problemen gehad. Nu een jaartje met carbon (weliswaar 2e hands fiets) en gelijk een carbon-reparatie ervaring rijker. Ik twijfel dan ook sterk over wat ik ga doen. Nu rij ik op een 18 jarige hybride alu fiets, maar zoek eigenlijk 1 fiets voor alles. Alu of titanium heeft voorkeur, even als disc. Maar de combi titanium en disc maakt het wel gelijk een hele flinke bak centen (begint zo wat ik kan vinden op ergens 3k voor een Dolan). Verder ook het gevoel bij een merk nog eens. Ik zie Sensa's, Cube's en Giant's welke best wel mooi overkomen, maar het gevoel wat ik bij mijn Bianchi en vroegere Koga had, geven die zo nog niet.
Grappig. Dat boeit me dus totaal niet. Mijn fiets kostte 2500 euro en ik vond dat ik het dat waard was, na een paar jaar op een alu fiets gereden te hebben. En dan is het logisch een 'stap' te maken en dus niet van prijsklasse 1100 euro naar 1500 euro te gaan want dan is het verschil zo klein (als dat er al is). Er is werkelijk geen enkele fiets waarbij ik denk, joh daar ga ik echt meer fietsplezier uit halen dan dat ik uit mijn huidige fiets haal. En veel dure fietsen (en ook goedkope trouwens) vind ik helemaal niet mooi. Enige wat ik er misschien naast zou willen is een titanium fiets, omdat de meesten die ik daarvan gezien hebben allemaal dunne buizen hebben en dat vind ik mooi (ik walg van die mega dikke onderbuis die heel veel fietsen hebben....).verstappen33 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:01:
[...]
Het is zo duur als je het zelf wilt maken.. Zo simpel is het...
Heeft op zich niet eens veel met gunnen te maken, ik gun mezelf wel een fiets van 8k alleen weet ik zeker dat ik na 2 keer erop fietsen weer met hetzelfde gevoel opstap als ik dat ik nu doe. Moet toch zelf trappen, na een x aantal uur fietsen ben ik toch gewoon moe, niet mijn fiets maar ikzelf ben de beperking
Exact expert nodig?
N=1.Raznov schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:49:
Ik heb ruim 20 jaar op alu gereden, wel wat krasjes, maar nooit problemen gehad.
Met ervaringen als deze kan je simpelweg niet zoveel, omdat het geen representatieve ervaring/getallen zijn. Feitelijk is het hetzelfde als een dokter vragen of er veel fietsers letsel hebben na een valpartij. Die zal ja zeggen, want hij ziet veel gevallen fietsers zijn ziekenhuis binnenkomen. Maar hij overziet het geheel niet en is daarom niet representatief.
Om terug te gaan naar het onderwerp: Ik heb eens een stalen frame kapot getrapt. Was een Concorde Aquila (??). De onderbuis begaf het nabij de lugs van het balhoofd. Waarschijnlijk het gevolg van oververhitten bij het solderen/lassen. Een fabricagefout die pas jaren later naar voren komt.
Waarschijnlijk zijn vergelijkbare verhalen te vinden van alu/carbon frames, maar daarmee is het materiaal of de kwaliteit niet direct minder.
Dat zeker, en dat geld ook voor mijn carbon fiets natuurlijk. Maar de ervaring die ik dan weer heb met de service van Bianchi (zelfs via de originele koper geprobeerd) was droevig. Voor mij ook een reden om niet heel lang meer door te rijden als een reclamebord met overal Bianchi op het frame. En dus begon ik mijn zoektochtMrBarBarian schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:05:
[...]
N=1.
Met ervaringen als deze kan je simpelweg niet zoveel, omdat het geen representatieve ervaring/getallen zijn. Feitelijk is het hetzelfde als een dokter vragen of er veel fietsers letsel hebben na een valpartij. Die zal ja zeggen, want hij ziet veel gevallen fietsers zijn ziekenhuis binnenkomen. Maar hij overziet het geheel niet en is daarom niet representatief.
Om terug te gaan naar het onderwerp: Ik heb eens een stalen frame kapot getrapt. Was een Concorde Aquila (??). De onderbuis begaf het nabij de lugs van het balhoofd. Waarschijnlijk het gevolg van oververhitten bij het solderen/lassen. Een fabricagefout die pas jaren later naar voren komt.
Waarschijnlijk zijn vergelijkbare verhalen te vinden van alu/carbon frames, maar daarmee is het materiaal of de kwaliteit niet direct minder.
Ik heb niet de illusie dat ik op mijn huidige fiets zoveel sneller ben dan op mijn Gazelle V3. Wel heb ik (zo'n 2 jaar na aanschaf) nog steeds het gevoel op iets bijzonders te rijden en ben iedere keer weer blij wanneer ik hem zie staan. Dat gevoel duurt langer dan ik vooraf verwachtte want de honeymoon phase is nu wel over.Crazy D schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:54:
Heeft op zich niet eens veel met gunnen te maken, ik gun mezelf wel een fiets van 8k alleen weet ik zeker dat ik na 2 keer erop fietsen weer met hetzelfde gevoel opstap als ik dat ik nu doe. Moet toch zelf trappen, na een x aantal uur fietsen ben ik toch gewoon moe, niet mijn fiets maar ikzelf ben de beperkingTegen de tijd dat ik denk, joh ik zou nu harder kunnen maar mijn fiets houdt mij tegen, wordt het tijd voor een next step
Kan ook niet wachten tot het pekel weer een beetje verdwijnt en de wegen wat opdrogen zodat de Cervelo weer naar buiten mag. Het geeft toch een bepaalde rij ervaring die ik alleen met wat buzzwords kan beschrijven en daarom maar achterwege laat
Een fiets houdt je alleen tegen als hij niet goed past. Dat moet dan ook de #1 overweging zijn in je aanschaf, met looks/materiaal/afmontage/prijs op #2-5.
[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 19-01-2021 10:12 ]
Idd!Ypuh schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:09:
[...]
Ik heb niet de illusie dat ik op mijn huidige fiets zoveel sneller ben dan op mijn Gazelle V3. Wel heb ik (zo'n 2 jaar na aanschaf) nog steeds het gevoel op iets bijzonders te rijden en ben iedere keer weer blij wanneer ik hem zie staan. Dat gevoel duurt langer dan ik vooraf verwachtte want de honeymoon phase is nu wel over.
Kan ook niet wachten tot het pekel weer een beetje verdwijnt en de wegen wat opdrogen zodat de Cervelo weer naar buiten mag. Het geeft toch een bepaalde rij ervaring die ik alleen met wat buzzwords kan beschrijven en daarom maar achterwege laat.
De vraag is een beetje of de honeymoon phase ooit over is. Die van mij komt ieder voorjaar terug. Als het zout van de weg weg is, de overschoenen/winterjas/winterbroek in de kast blijven liggen. Dan heb ik echt weer zin om op de zomerfiets/5k+/superfiets te stappen en geniet ik daar echt weer van.
En dat gevoel komt gedurende de zomer meerdere keren terug als ik gewoon een lekkere dag op die fiets heb.
Is er dan iets mis met mijn winterfiets? Nee, zeker niet. Maar het gevoel is gewoon anders.
ik heb wel een alu frame gebroken* (lasnaad tussen de seat en top tube) en nog geen carbon frame, maar ook dit is N=1 en waardeloos.
Carbon is niet per definitie goed of slecht. Net zoals alu dat ook niet is.
een super licht alu frame kan makkelijker kapot gaan dan een lomp en zwaar gebouwd carbon frame. Maar andersom is net zo goed waar.
Het grootste verschil is dat carbon beter te tunen is dan alu. Je kan er dus een nog sterker en lomper frame mee maken, of je maakt er een nog lichter frame van (met de risico's die bij extra licht komen kijken). Maar als het licht moet, kan je dus in carbon meer R&D stoppen voor een beter resultaat.
*mijn voorbeeld ging over een alu cannondale F-Si MTB frame, vergelijkbaar met een Cannondale CAAD racefiets, ofwel voor een alu frame behoorlijk licht en veel R&D, maar niet genoeg om het heel te houden.
Carbon is niet per definitie goed of slecht. Net zoals alu dat ook niet is.
een super licht alu frame kan makkelijker kapot gaan dan een lomp en zwaar gebouwd carbon frame. Maar andersom is net zo goed waar.
Het grootste verschil is dat carbon beter te tunen is dan alu. Je kan er dus een nog sterker en lomper frame mee maken, of je maakt er een nog lichter frame van (met de risico's die bij extra licht komen kijken). Maar als het licht moet, kan je dus in carbon meer R&D stoppen voor een beter resultaat.
*mijn voorbeeld ging over een alu cannondale F-Si MTB frame, vergelijkbaar met een Cannondale CAAD racefiets, ofwel voor een alu frame behoorlijk licht en veel R&D, maar niet genoeg om het heel te houden.
Staal vind je niks?Raznov schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:49:
Ik heb ruim 20 jaar op alu gereden, wel wat krasjes, maar nooit problemen gehad. Nu een jaartje met carbon (weliswaar 2e hands fiets) en gelijk een carbon-reparatie ervaring rijker. Ik twijfel dan ook sterk over wat ik ga doen. Nu rij ik op een 18 jarige hybride alu fiets, maar zoek eigenlijk 1 fiets voor alles. Alu of titanium heeft voorkeur, even als disc. Maar de combi titanium en disc maakt het wel gelijk een hele flinke bak centen (begint zo wat ik kan vinden op ergens 3k voor een Dolan). Verder ook het gevoel bij een merk nog eens. Ik zie Sensa's, Cube's en Giant's welke best wel mooi overkomen, maar het gevoel wat ik bij mijn Bianchi en vroegere Koga had, geven die zo nog niet.
Niet alle titanium is duur.

*Insert laminaat opmerking*Crazy D schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:54:
[...]
Grappig. Dat boeit me dus totaal niet. Mijn fiets kostte 2500 euro en ik vond dat ik het dat waard was, na een paar jaar op een alu fiets gereden te hebben. En dan is het logisch een 'stap' te maken en dus niet van prijsklasse 1100 euro naar 1500 euro te gaan want dan is het verschil zo klein (als dat er al is).
Na 7 jaar (en 3 jaar zoeken) heb ik ook een upgrade gekocht, maar ik geloof niet dat het rationeel mijn fiets plezier zal verhogen. Toch heeft deze fiets niet de kenmerken waar ik mij bij de oude aan ergerde, na 7 jaar ervaring met N=1. Dus ik hoop toch op een hoop niet rationeel fietsplezier
Thx(ik walg van die mega dikke onderbuis die heel veel fietsen hebben....).
Grin in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Maar wel een AGU regenjas in de AGU frametas neem ik aan?Il Maravilla schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:02:
Als ik ooit de jackpot win dan koop ik een Moots titanium frame. Fiets voor het leven. Tot die tijd moet ik het met deze doen. En hé, geen zadeltas erop.
[Afbeelding]
(Nou moet ik zeggen dat ik toch ook best vaak met een chinees variantje van die tas rondrij, zeker als alles dicht is qua horeca)
[ Voor 10% gewijzigd door McMiGHtY op 19-01-2021 12:47 ]
Krassen die dingen niet op je lak?McMiGHtY schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:46:
[...]
(Nou moet ik zeggen dat ik toch ook best vaak met een chinees variantje van die tas rondrij, zeker als alles dicht is qua horeca)
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic