Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 209 ... 653 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:37
rolandos582 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:40:
Monteren van nieuwe schijven/cassette, doen jullie dat altijd met momentsleutel of gewoon op gevoel met een cassette tool? Die momentsleutel die ook echt 40Nm kunnen pakken zijn nog wel vrij prijzig en hoe vaak doe je zoiets nou
Gewoon met hand. Zet ze heel stevig vast maar zonder echt het gewicht van m’n hele lichaam erachter te zetten. Ze moeten ook nog los kunnen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:03
GerbenBK schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:03:
[...]

Gewoon met hand. Zet ze heel stevig vast maar zonder echt het gewicht van m’n hele lichaam erachter te zetten. Ze moeten ook nog los kunnen :)
Ja ik dus ook, maar toen bleek dus mooi tijdens een flink lange rit de cassette los gerammeld op de Zeeuwse kasseien.
mhr-zip schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:58:
[...]

Mijn vader heeft een momentsleutel van de Lidl, die kan 30-140 Nm ofzo.
Ik heb een kleine voor de fiets, maar voor de auto heb ik een grote momentsleutel, voor het geval dat ik ooit nog besluit om toch winter/zomerbanden te wisselen. Wat voor dop gebruik je daarvoor?
(Ik heb namelijk wel een losse cassette dop, maar die heeft een rond gat, die gebruikte ik icm een bahco, maar nu gewoon een sleutel met zo'n lange pin eraan.)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Nutterd schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:23:
Ik word lichtelijk gek...zoals hier al eerder aangegeven heb ik al 4x een lekke voorband gehad op 4 ritjes...nu net loop ik de schuur in na het 5de ritje afgelopen weekend en voor en achter lek...ik weet dat tubeless de oplossing is maar is er ook een oplossing voor wanneer ik toch met binnenband wil blijven rijden? Kan mijn pomp de ventielen slopen ofzo? Ik zeg maar iets...de buitenband voor is 20x gechecked en zat niets in wat hem kapot kan maken, achter nog niet gechecked. Als ik ze oppomp blijven ze lang vol.
Voor dit is tubeless toch geen oplossing? Dan kan je ook gare ventielen hebben. Ik had 2 jaar terug ook dikke pech, toen ging ik de winter in met oude race bandjes, en 3x lek op 2 ritten. Toen nieuwe banden gekocht en niet meer lek gereden. Vervelende was dat ik op de toerfiets (met ook nagelnieuwe profielbanden) ook 2x lek ging! Bleek uiteindelijk een productiefout in de band, er zat een stukje metaal in de wang. Van continental toen 2 nieuwe buba en 2 biba gratis gekregen.
Je kan natuurlijk gewoon zand/gruis in je ventiel hebben zitten, maar een lekje zou je echt wel moeten kunnen zien, als je de band eruit hebt en hem even flink oppompt. Bandje maar ook het gaatje rekt immers lekker op als er geen buba omheen zit.

Tot slot wild guess.... het is toch niet zo dat je na dat lekrijden je banden met CO2 hebt gevuld? Want dat verdwijnt sneller uit je band. CO2 is puur een noodoplossing, thuis altijd even vervangen door echte lucht.
Now we come to why tyres filled with CO2 go flat faster than with air. CO2 molecules are more permeable and soluable in butyl rubber than other molecules in air. Thus when a tube is filled with air, the CO2 molecules will tend to permeate and leak through the rubber faster than the other components of other gases in the air. This leaves other gasses such as Nitrogen and Oxygen (amongst others) to linger around longer. When a tube is filled with just CO2, the rate of leakage is the same as that of the CO2 leaking out through the tube filled with air but since there's only CO2 to leak, the tube will go flat faster.

BTW, CO2 doesn't necessarily leak through rubber faster because of its size but because of how the molecules in rubber attract CO2 better than Oxygen or Nitrogen. As a result, the CO2 permeates the rubber which then swells and thus allows more molecules to escape.
Bron: https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=52121

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:20
Mistraller schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:16:
[...]

Ja ik dus ook, maar toen bleek dus mooi tijdens een flink lange rit de cassette los gerammeld op de Zeeuwse kasseien.

[...]

Ik heb een kleine voor de fiets, maar voor de auto heb ik een grote momentsleutel, voor het geval dat ik ooit nog besluit om toch winter/zomerbanden te wisselen. Wat voor dop gebruik je daarvoor?
(Ik heb namelijk wel een losse cassette dop, maar die heeft een rond gat, die gebruikte ik icm een bahco, maar nu gewoon een sleutel met zo'n lange pin eraan.)
Naja dat dus inderdaad en voor de prijs van €20 hoef je het ook niet te laten. Heb al een keer een zadelpenklem kapot gedraaid dus geen zin om dat hiermee ook te krijgen.

Bij centerlock/cassette met inwendige passing, wat voor adapter gebruik je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-05 13:43
DieAnder schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:05:
[...]

Kun je voor 3 mille geen maatframe laten maken? Ombouwen met je huidige onderdelen en rijden maar. Misschien kun je voor uniek, ambachtelijk handwerk dat budget wel loslullen?

[...]
Eens, maar mijn huidige producten zijn dan een mix van ultegra 6800 en 8000, maar ook alles op velgremmen. Ik wil toch liever naar schijfremmen toe. Daar wil ik dan best ook laten samenstellen dus dat budget voor een extra wielset gaat vast wel lukken, maar het hergebruiken van onderdelen niet echt.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
rolandos582 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:56:
[...]

Naja dat dus inderdaad en voor de prijs van €20 hoef je het ook niet te laten. Heb al een keer een zadelpenklem kapot gedraaid dus geen zin om dat hiermee ook te krijgen.

Ik had eerst deze:
Afbeeldingslocatie: https://hwimages.beslist.net/beslist-images/2NqyCBCX9vMnRuj8uvtejZ6kMB4G/394/F300/47aab0fd07798f3864e30b7e1584b1c7/Fietsgereedschap/Outillage-cl%C3%A9-pour-kit-in-aluminium-Shimano-HG-Centerlock.jpg

Maar inmiddels deze gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://cyclingweb.nl/images/stories/virtuemart/product/THV032805_0.jpg

Maar met die dop, dan zet je dus gewoon een heel grote dop op je momentsleutel die groot genoeg is voor die eerste? Lijkt mij dat dat heel erg gaat wiebelen en zo, ik zou het liefst iets hebben wat direct op dat vierkantje van de momentsleutel past.

[ Voor 15% gewijzigd door Mistraller op 13-01-2021 00:38 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:45
Mistraller schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 00:35:
[...]
Maar met die dop, dan zet je dus gewoon een heel grote dop op je momentsleutel die groot genoeg is voor die eerste? Lijkt mij dat dat heel erg gaat wiebelen en zo, ik zou het liefst iets hebben wat direct op dat vierkantje van de momentsleutel past.
Jep, dat laatste wil je. Voor een grote momentsleutel wil je 1/2" opnemer maat (het 'vierkantje'). Bijvoorbeeld het apparaat van BBB, die kun je zó op je momentsleutel klikken. Zit als een huis.

Deze webshop heeft gelukkig een foto'tje van de achterkant:
https://bikeimport.ch/sho...0mit%20F%C3%BChrungsstift
Voor mij is voorwaarde dat het gereedschap een 1/2" aansluiting heeft.

Terzijde: kleine dopsleutels / momentsleutels hebben 1/4" opnemer, dat is gebruikelijk voor kleiner spul op de fiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
Ik word lichtelijk gek...zoals hier al eerder aangegeven heb ik al 4x een lekke voorband gehad op 4 ritjes...nu net loop ik de schuur in na het 5de ritje afgelopen weekend en voor en achter lek...ik weet dat tubeless de oplossing is maar is er ook een oplossing voor wanneer ik toch met binnenband wil blijven rijden? Kan mijn pomp de ventielen slopen ofzo? Ik zeg maar iets...de buitenband voor is 20x gechecked en zat niets in wat hem kapot kan maken, achter nog niet gechecked. Als ik ze oppomp blijven ze lang vol.
Bij mij was, bij vergelijkbare issues, een braampje de boosdoener in het velgbed. Rond een spaakgat, maar dat kan ook een ventielgat zijn of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:29

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Mistraller schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:30:
[...]

Voor dit is tubeless toch geen oplossing? Dan kan je ook gare ventielen hebben. Ik had 2 jaar terug ook dikke pech, toen ging ik de winter in met oude race bandjes, en 3x lek op 2 ritten. Toen nieuwe banden gekocht en niet meer lek gereden. Vervelende was dat ik op de toerfiets (met ook nagelnieuwe profielbanden) ook 2x lek ging! Bleek uiteindelijk een productiefout in de band, er zat een stukje metaal in de wang. Van continental toen 2 nieuwe buba en 2 biba gratis gekregen.
Je kan natuurlijk gewoon zand/gruis in je ventiel hebben zitten, maar een lekje zou je echt wel moeten kunnen zien, als je de band eruit hebt en hem even flink oppompt. Bandje maar ook het gaatje rekt immers lekker op als er geen buba omheen zit.

Tot slot wild guess.... het is toch niet zo dat je na dat lekrijden je banden met CO2 hebt gevuld? Want dat verdwijnt sneller uit je band. CO2 is puur een noodoplossing, thuis altijd even vervangen door echte lucht.
ja het was ook mijn idee dat ik het gaatje zou moeten vinden maar vond gewoon niets...maar toen had ik nog niet aan het ventiel gedacht dus eigenlijk is dat nog de enige optie maar na inmiddels 5 binnenbanden moet er dan wel iets met de pomp mis zijn zou je zeggen. heb geen CO2 patronen gebruikt. ik ga vrijdag maar eens kijken of het aan het ventiel/pomp ligt en of ik nu toch iets van een gaatje kan vinden.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
rolandos582 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:56:
[...]

Ik heb juist gelezen dat die goedkope momentsleutels notoir onbetrouwbaar zijn en dat je dan zeker bij lage momenten het beter met de hand kunt doen dan te vertrouwens op zo'n potentieel slecht gekalibreerde sleutel waarbij je braaf wacht op het klikje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-06 21:56
GerbenBK schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:26:
[...]

Ik heb juist gelezen dat die goedkope momentsleutels notoir onbetrouwbaar zijn en dat je dan zeker bij lage momenten het beter met de hand kunt doen dan te vertrouwens op zo'n potentieel slecht gekalibreerde sleutel waarbij je braaf wacht op het klikje.
Dat lijkt mij eerder een fabeltje van beunhazen, die te lui zijn om een momentsleutel te gebruiken.
Eentje van Gedore is bijv geëikt op 3-4% afwijking. Zelfs al heeft een goedkope momentsleutel een afwijking van 10%, dan nog is het vele malen nauwkeuriger dan iemand die het uit de losse pols doet.

Daarom staat er bijv op je stem ook 5-6 Nm waardoor een 10% afwijking geen ruk uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 07:54
Bij een fiets van 1, 2, 3 (of zoals vele hier, nog wel wat meer... ;-) ) K, mag er toch wel een momentsleutel vanaf, zou ik zeggen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
NewbieNeo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:37:
[...]

Dat lijkt mij eerder een fabeltje van beunhazen, die te lui zijn om een momentsleutel te gebruiken.
Eentje van Gedore is bijv geëikt op 3-4% afwijking. Zelfs al heeft een goedkope momentsleutel een afwijking van 10%, dan nog is het vele malen nauwkeuriger dan iemand die het uit de losse pols doet.

Daarom staat er bijv op je stem ook 5-6 Nm waardoor een 10% afwijking geen ruk uitmaakt.
Haha, nee hoor. Als het al een fabeltje is, is het er juist een van wat meer professioneel ingestelde fietsers / klussers die eerder € 150 uitgeven aan een goede momentsleutel dan er op te beknibbelen en bbb kopen van twee tientjes.

Ik heb overigens zelf ook gewoon een momentsleutel hoor, maar dan alleen voor de lage momenten. Bij het vastzetten van een cassette of schijf op 40nm maak ik me geen enkele zorgen en ook nog nooit problemen gehad met losraken. Je moet er gewoon een beetje gevoel voor hebben denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
rolandos582 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:47:
[...]

Oh dat is wel prima voor die prijs, heb je ervaring met deze?
Niet met deze. Hij lijkt wel 1 op 1 die van de Lidl.

Nadeel van die van de Lidl (en waarschijnlijk deze), is dat hij lastig afleesbaar is. Hij bedient ook een beetje apart, maar vanuit mijn vroegere werk ben ik alleen gedore en stahlwille enzo gewend (lees verwend).

Toen ik hem ging ijken klopte de waardes verder wel, en het maakt ook echt geen hol uit of je een cassette met 38 of 48 Nm vast zet.

Voor 2-25 Nm heb ik wel een iets betere.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Frenz64 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:23:
[...]

Vertel! of nog beter, laat zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9p9UT8ZMD7rjYFAXSEFHi0oxaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RYoptVoCPAhQywwyv2TF1J7z.png?f=fotoalbum_large

Het is een Scott CR1 geworden van 5 jaar oud.
Voor heb ik nu 50-39-30, tegenover een 12-25 achter.

Kan iemand toevallig zien of een 12-30 10 speed eventueel zou passen op deze fiets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-06 21:19
schilderstape schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:58:
[...]

[Afbeelding]

Kan iemand toevallig zien of een 12-30 10 speed eventueel zou passen op deze fiets?
Wilde gok, ja. Lijkt mij een lange kooi derailleur, zeker weten doe je door het typenummer op te zoeken (RTFM).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:38
GerbenBK schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:31:
[...]

Haha, nee hoor. Als het al een fabeltje is, is het er juist een van wat meer professioneel ingestelde fietsers / klussers die eerder € 150 uitgeven aan een goede momentsleutel dan er op te beknibbelen en bbb kopen van twee tientjes.

Ik heb overigens zelf ook gewoon een momentsleutel hoor, maar dan alleen voor de lage momenten. Bij het vastzetten van een cassette of schijf op 40nm maak ik me geen enkele zorgen en ook nog nooit problemen gehad met losraken. Je moet er gewoon een beetje gevoel voor hebben denk ik.
Dat beetje gevoel ervoor hebben is dan ook wel heel erg belangrijk. Als je met volle kracht iets aandraait of het nu met of zonder momentsleutel is, is dat een recept voor problemen. Met een beetje beleid bespaar je jezelf een hoop problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

Waarom wil je 12-30?
(Een groter tandwiel achter kan nodig zijn in de bergen, maar het rijdt niet fijner omdat je grotere stapjes krijgt tussen je versnellingen)

Het voordeel van een trippel is dat je een lekker klein voorblad hebt, hoef je achter niet zo'n groot blad. Maar je hebt wel het voordeel van de kleine stapjes als je bijv een 11-23/11-25 neemt. (12-25 is ook nog gewoon te verkrijgen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQEq6gpe3lJG8L153l6MyE91d94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tnrZRzwGmD57lweOqKQfuc4q.jpg?f=fotoalbum_large
The sprocket ratio 12-30 is compatible with the short/medium rear derailleurs of Shimano 4600, 4601, 5701 as well as Shimano Ultegra RD-6700ASS, RD-6700AGS, RD-6700ASSG und RD-6700AGSG.
https://www.bike24.com/p263735.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7Si2viF4eqPEGPRWu8XuL0_WrQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RYoptVoCPAhQywwyv2TF1J7z.png

Mooie oplossing zo voor het pompje toch, ik zag hem eerst echt niet _/-\o_

[ Voor 55% gewijzigd door mhr-zip op 13-01-2021 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
maar is er ook een oplossing voor wanneer ik toch met binnenband wil blijven rijden?
Zit je ventiel goed aangedraaid (je kan ook vaak je volledige ventiel er uit halen, dat kan ook los zitten)
Buitenband checken.
"Lezen" aan je binnenband waar het gat zit.
Velglint checken.
Ventiel gat checken.
Velgrand checken.
Spaken checken.
Ander pompje (als je lek krijgt rondom je ventiel).
Buitenband vervangen.
Buitenband vervangen door Schwalbe Durano plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

mhr-zip schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:16:
[...]

Zit je ventiel goed aangedraaid (je kan ook vaak je volledige ventiel er uit halen, dat kan ook los zitten)
Buitenband checken.
"Lezen" aan je binnenband waar het gat zit.
Velglint checken.
Ventiel gat checken.
Velgrand checken.
Spaken checken.
Ander pompje (als je lek krijgt rondom je ventiel).
Buitenband vervangen.
Buitenband vervangen door Schwalbe Durano plus.
ik ga er morgen nog maar een keer mee stoeien en dan niet opgeven tot ik het lek gevonden heb! en dan even kijken waar het probleem ligt of me toch maar over mijn "tubeless-angst" heen zetten en ze tubeless maken eventueel met andere banden.

/edit: toch nog ergens goed voor dat thuis werken :+

[ Voor 3% gewijzigd door Nutterd op 13-01-2021 10:24 ]

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Nutterd schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:22:
[...]

ik ga er morgen nog maar een keer mee stoeien en dan niet opgeven tot ik het lek gevonden heb! en dan even kijken waar het probleem ligt of me toch maar over mijn "tubeless-angst" heen zetten en ze tubeless maken
Tubeless is niet opeens de oplossing voor al je problemen. (ook al ben ik fan).

Maar ik heb ook wel eens gehad, iedere keer dat ik weer wilde gaan fietsen dat mijn band leeg stond. Toen nieuwe buitenband (en binnenband) er omheen en was probleem verholpen. Dus er zat iets in mijn buitenband, maar kon het niet vinden.
eventueel met andere banden.
https://www.bike24.com/p2347439.html

O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

mhr-zip schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:26:
[...]

Tubeless is niet opeens de oplossing voor al je problemen. (ook al ben ik fan).

Maar ik heb ook wel eens gehad, iedere keer dat ik weer wilde gaan fietsen dat mijn band leeg stond. Toen nieuwe buitenband (en binnenband) er omheen en was probleem verholpen. Dus er zat iets in mijn buitenband, maar kon het niet vinden.

[...]

https://www.bike24.com/p2347439.html

O-)
ik "cheat" in dit topic, het gaat eigenlijk om de gravelbike.

was zelf aan het denken (al langer) aan de Pirelli Cinturato omdat ik heel erg tevreden ben over de P-zero op mijn racefiets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-06 22:24
rolandos582 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:40:
Monteren van nieuwe schijven/cassette, doen jullie dat altijd met momentsleutel of gewoon op gevoel met een cassette tool? Die momentsleutel die ook echt 40Nm kunnen pakken zijn nog wel vrij prijzig en hoe vaak doe je zoiets nou
+1 @mhr-zip Voor grote momenten gebruik ik ook zo'n PowerFix momentsleutel. Grote nadeel; hij werkt maar één kant op en trapassen of pedalen hebben een omgekeerd schroefdraad de andere kant op. Daarmee is hij dus voor 50% waardeloos.

Voor kleinere momenten (4-20Nm) heb ik onlangs een Stahlwille momentsleutel gekocht (niet voor die extreme prijzen die je ziet op het internet, maar wel een andere prijsklasse dan Mighty/Powerfix). Voor schijven/pedalen/trapassen/cassette die rond de 50Nm moeten is op gevoel ook prima en heb je niet per se een momentsleutel nodig.

Momentsleutels van fietsmerken als ParkTool, Pro, XLC, Pedros etc. zou ik niet aan beginnen. Dat zijn gewoon gerelabelde Chinese varianten die zwaar overpriced zijn. Als je een goede momentsleutel wilt moet je naar de reguliere gereedschapmerken kijken als Gedore/Stahlwille/Facom, die beginnen vanaf zo'n €100 (zelfde prijsklasse als Park Tool, maar wel een keer zo degelijk). Voor incidenteel gebruik volstaat een Mighty ook prima. Verder zou ik geen al te grote range nemen. Bij een momentsleutel die 10-220 Nm aangeeft zou ik toch mijn twijfels hebben over de accuraatheid bij de uiteinden van die waardes.

Voor de meeste reguliere gereedschappen ben je overigens beter af bij de merken als Knipex, Facom, Stahlwille, Wera, Gedore etc. i.p.v. de fietsspecifieke merken. Park Tool is goed in de fietsspecifieke gereedschappen als kettingpons, ontluchtingsets en cassetteafnemers, maar voor de rest zou ik er ver vandaan blijven. Een ander goed 'regulier' merk die ook fietsgereedschappen maakt is Unior, maar eigenlijk geldt dat ieder merk z'n specialiteit heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 13-01-2021 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Ypuh schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:32:
[...]

+1 @mhr-zip Voor grote momenten gebruik ik ook zo'n PowerFix momentsleutel. Grote nadeel; hij werkt maar één kant op en trapassen of pedalen hebben een omgekeerd schroefdraad de andere kant op. Daarmee is hij dus voor 50% waardeloos.

Voor kleinere momenten (4-20Nm) heb ik onlangs een Stahlwille momentsleutel gekocht (niet voor die extreme prijzen die je ziet op het internet, maar wel een andere prijsklasse dan Mighty/Powerfix). Voor schijven/pedalen/trapassen/cassette die rond de 50Nm moeten is op gevoel ook prima en heb je niet per se een momentsleutel nodig.

Momentsleutels van fietsmerken als ParkTool, Pro, XLC, Pedros etc. zou ik niet aan beginnen. Dat zijn gewoon gerelabelde Chinese varianten die zwaar overpriced zijn. Als je een goede momentsleutel wilt moet je naar de reguliere merken kijken als Gedore/Stahlwille/Facom, die beginnen vanaf zo'n €100 (zelfde prijsklasse als Park Tool, maar wel een keer zo degelijk). Voor incidenteel gebruik volstaat een Mighty momentsleutel ook prima. Verder zou ik geen al te grote range nemen. Bij een momentsleutel die 10-220 Nm aangeeft zou ik toch mijn twijfels hebben over de accuraatheid bij de uiteinden van die waardes.

Voor de meeste reguliere gereedschappen ben je overigens beter af bij de merken als Knipex, Facom, Stahlwille, Wera, Gedore etc. i.p.v. de fietsspecifieke merken. Park Tool is goed in de fietsspecifieke gereedschappen, maar voor de rest zou ik er ver vandaan blijven. Een ander goed 'regulier' merk die ook fietsgereedschappen maakt is Unior, maar eigenlijk geldt dat ieder merk z'n specialiteit heeft.
Hmm ja maar voor die prijs is dat ook niet erg natuurlijk, je kunt hem dan met een https://www.mantel.com/bbb-cycling-lockplug gebruiken voor je cassette etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Ypuh schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:32:
[...]

Momentsleutels van fietsmerken als ParkTool, Pro, XLC, Pedros etc. zou ik niet aan beginnen. Dat zijn gewoon gerelabelde Chinese varianten die zwaar overpriced zijn. Als je een goede momentsleutel wilt moet je naar de reguliere gereedschapmerken kijken als Gedore/Stahlwille/Facom, die beginnen vanaf zo'n €100 (zelfde prijsklasse als Park Tool, maar wel een keer zo degelijk). Voor incidenteel gebruik volstaat een Mighty ook prima. Verder zou ik geen al te grote range nemen. Bij een momentsleutel die 10-220 Nm aangeeft zou ik toch mijn twijfels hebben over de accuraatheid bij de uiteinden van die waardes.

Voor de meeste reguliere gereedschappen ben je overigens beter af bij de merken als Knipex, Facom, Stahlwille, Wera, Gedore etc. i.p.v. de fietsspecifieke merken. Park Tool is goed in de fietsspecifieke gereedschappen, maar voor de rest zou ik er ver vandaan blijven. Een ander goed 'regulier' merk die ook fietsgereedschappen maakt is Unior, maar eigenlijk geldt dat ieder merk z'n specialiteit heeft.
Die momentsleutel van de Lidl (die ik gebruik) gaat wel 2 kanten op.
Staan er genoeg bij HBM onder de 50 euro, gaat er vast wel 1 tweekanten op.

Maar niet fietsspecifiek gereedschap moet je inderdaad niet van fietsgerelateerde merken kopen. Een stickertje is zo geplakt. mhr-zip in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
rolandos582 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:41:
[...]

Hmm ja maar voor die prijs is dat ook niet erg natuurlijk, je kunt hem dan met een https://www.mantel.com/bbb-cycling-lockplug gebruiken voor je cassette etc?
Die lijkt me inderdaad prima. Daar zit zo te lezen ook een 1/2" aansluiting op zodat je hem eventueel i.c.m. de Powerfix momentsleutel ook op moment vast kunt zetten.

Zelf gebruik ik voor centerlock schijven gewoon een cassetteafnemer en vast = vast (handvast en dan nog een klein duwtje). Voor 6-bolt is het alweer relevanter om ze op moment vast te draaien dan bij centerlock discs. Daar gebruik ik dan gewoon m'n 1/4" momentsleutel voor i.c.m. een Torx dop. Die schroefjes hoeven volgens mij ook maar op zo'n 5-10Nm vastgezet te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
[...]

Je kan hier sowieso een dop op zetten. Maar mooiste/stevigste is met een 1/2" aansluiting inwendig.

Zoals: DieAnder in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
mhr-zip schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:45:
Die momentsleutel van de Lidl (die ik gebruik) gaat wel 2 kanten op.
Staan er genoeg bij HBM onder de 50 euro, gaat er vast wel 1 tweekanten op.
Weet je dat zeker (ga er vanuit dat je vanuit je werk dus wel meer ervaring hebt met momentsleutels dan ik)? Klikt hij tegendraads dan ook echt?

Ik was in de veronderstelling dat vrijwel iedere momentsleutel maar één kant op werkt en dat het voor het mechanisme ook funest is als je hem dus de verkeerde kant op draait. Stahlwille heeft een ander mechanisme en is daar dus niet gevoelig voor, maar ook die werkt maar één kant op. Dat hebben ze opgelost door gebruik te maken van een losse insteekkop die je om kunt draaien.

Afbeeldingslocatie: https://media.karousell.com/media/photos/products/2017/07/16/stahlwille_torque_wrench_1500176844_7446914c.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

[Afbeelding]

Ik heb een 11-23 en een 12-27 op een fiets met dezelfde triple, en tot nu toe overal boven gekomen. Met de 27 in zuidlimburg gefietst in elk geval. Als je niet meer dan af en toe een klimmetje gaat doen, dan is die 25 toch best een prima cassette denk ik? Ik pak mijn 12-27 in elk geval alleen als ik echt ga klimmen (of ga zwiften).

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Nutterd schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:20:
[...]

ja het was ook mijn idee dat ik het gaatje zou moeten vinden maar vond gewoon niets...maar toen had ik nog niet aan het ventiel gedacht dus eigenlijk is dat nog de enige optie maar na inmiddels 5 binnenbanden moet er dan wel iets met de pomp mis zijn zou je zeggen. heb geen CO2 patronen gebruikt. ik ga vrijdag maar eens kijken of het aan het ventiel/pomp ligt en of ik nu toch iets van een gaatje kan vinden.
Van de zomer had ik hetzelfde... Voorband telkens lek. Dus uiteindelijk op aanraden van iemand hier op het forum, het velglint gecheckt. Het velglint bleek een beetje verschoven te zijn. Dat vervangen (had het velglint al opnieuw gepositioneerd, maar het verschoof alsnog) en nooit meer problemen gehad.

Kan trouwens ook zijn dat je ergens een minuscuul naaldje o.i.d. in het velgbed hebt liggen. Dat werd bij mij toen ook als mogelijke oorzaak aangewezen door iemand anders.

Oh heel belangrijk: dat kreeg ik toen ook als tip: als je de lekke band plakt/vervangt check even aan welke kant het lek zit. Velgkant, is een probleem met de velg, buitenkant is impact van buitenaf. Tenminste hoogwaarschijnlijk. Als je ook een beetje de positie bepaalt, kun je gericht zoeken naar problemen.

Als je bijvoorbeeld telkens lek rijdt rond je ventiel, weet je dat je in de buurt van je ventiel naar een mogelijke boosdoener moet zoeken.

[ Voor 18% gewijzigd door hoi1234 op 13-01-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
[...]

Ja, want hij is compatible met: https://www.bol.com/nl/p/...sleutel/9200000084994763/

Zelf heb ik meer iets dat lijkt op de BTL-106S. De BTL-107S heeft een pinnetje, dat is in theorie beter voor centrering en gelijke verdeling van de krachten, maar of je het ook nodig hebt weet ik niet.
hoi1234 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:11:
[...]

Van de zomer had ik hetzelfde... Voorband telkens lek. Dus uiteindelijk op aanraden van iemand hier op het forum, het velglint gecheckt. Het velglint bleek een beetje verschoven te zijn. Dat vervangen (had het velglint al opnieuw gepositioneerd, maar het verschoof alsnog) en nooit meer problemen gehad.

Kan trouwens ook zijn dat je ergens een minuscuul naaldje o.i.d. in het velgbed hebt liggen. Dat werd bij mij toen ook als mogelijke oorzaak aangewezen door iemand anders.

Oh heel belangrijk: dat kreeg ik toen ook als tip: als je de lekke band plakt/vervangt check even aan welke kant het lek zit. Velgkant, is een probleem met de velg, buitenkant is impact van buitenaf. Tenminste hoogwaarschijnlijk. Als je ook een beetje de positie bepaalt, kun je gericht zoeken naar problemen.

Als je bijvoorbeeld telkens lek rijdt rond je ventiel, weet je dat je in de buurt van je ventiel naar een mogelijke boosdoener moet zoeken.
ik dacht dat jij de fietsenmaker er naar had laten kijken?

[ Voor 48% gewijzigd door mhr-zip op 13-01-2021 13:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

weet niet of dit de "juiste" q36.5 broek is en of de aanbieding heel goed is maar ik zag net deze: https://www.bikewearoutlet.nl/q36-5-bibshort-essential-heren voorbij komen. mijn maat is het niet maar misschien toch een tip voor de mensen hier die graag een Q36.5 broek hebben voor een (misschien) goede prijs)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:36

Grin

Ride si sapis.

Ziet d'r uit als een goede aanbieding maar ik haat het als de foto niet overeenkomt met de omschrijving. De L1 is een andere broek dan op de foto, toch bedankt! :)

Edit1:
Hmmm er blijken drie varianten van de L1 broek te zijn, welke kleur krijg je geleverd wanneer je deze zou bestellen? Verkeerde foto en je weet niet wat je krijgt... Dat kan beter beste webshop! Ik ga uiteraard niet met een blauwe wielerbroek fietsen. Maar het blijft een mooie deal! :Y

Edit2:
Aha, gevonden! Deze krijg je waarschijnlijk geleverd. Je ziet hier ook het dunne groene randje onderaan de pijpen - dat noemt de webshop dan weer wel in de beschrijving. Een broek uit 2014/2015, niks mis mee uiteraard maar dat verklaard de scherpe prijs.

[ Voor 73% gewijzigd door Grin op 13-01-2021 14:29 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Ff verplaatst naar kledingtopic.

[ Voor 96% gewijzigd door Ypuh op 13-01-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:36

Grin

Ride si sapis.

Ook even verplaatst. (y)

[ Voor 89% gewijzigd door Grin op 13-01-2021 14:37 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
hoi1234 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:11:
[...]

@Nutterd kon het lek helemaal niet vinden, dus dat is een heel ander probleem. Als je een lekke band hebt kijk je toch sowieso altijd waar het vandaan komt?
mhr-zip schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:30:
[...]

Zelf heb ik meer iets dat lijkt op de BTL-106S. De BTL-107S heeft een pinnetje, dat is in theorie beter voor centrering en gelijke verdeling van de krachten, maar of je het ook nodig hebt weet ik niet.

[...]
Mantel heeft ze ook zag ik, dus ik zal eens kijken welke dop ik zal kopen. Ik vind de pin in elk geval wel fijn werken, maar ik heb nog niet gechecked of ik daarmee ook mijn remschijven kan servicen. Heb mijn wielen nog nooit uit de fiets gehad! Maar dat zal niet lang meer duren want de fiets is echt enorm vies.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
Mistraller schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:02:
[...]

@Nutterd kon het lek helemaal niet vinden, dus dat is een heel ander probleem. Als je een lekke band hebt kijk je toch sowieso altijd waar het vandaan komt?

[...]
Oh, dat doe ik ook niet altijd. Als ik lek heb gereden, binnenkant van de buitenband met de hand nalopen, beetje voelen. Voel ik niets geks? Prima, nieuwe binnenband er in én door. Meestal voel je wel iets, spijkertje, punaise of iets anders scherps, maar heb ook wel eens gezien dat een kuiltje in het wegdek ook een lek veroorzaakte. Die kon je nergens terug vinden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Mistraller schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:02:
[...]
Ik vind de pin in elk geval wel fijn werken, maar ik heb nog niet gechecked of ik daarmee ook mijn remschijven kan servicen.
Ik gok dat die pin in het gat gaat waar normaal je as door loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
mhr-zip schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:41:
Ik gok dat die pin in het gat gaat waar normaal je as door loopt.
Die pin is 5mm dik en steek je in je as waar je net je snelspanner uit hebt verwijderd.

100% noodzakelijk is die geleidepin niet, maar ik ben er wel voorstander van omdat het de casetteafnemer heel netjes op zijn plek houdt.
Denk aan een scenario waarbij je ondersteboven in het allerdonkerste krappe hoekje van je koude schuur probeert met een kettingzweep en een afnemer je smerige en verzandde lockring los te prutsen zonder je knokkels open te schaven ...

Om de 5mm pin ook nuttig te gebruiken in een naaf met 12mm thru-axle heb ik van aluminium busjes een pas-stukje gemaakt naar 12mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
DieAnder schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:13:
[...]

Die pin is 5mm dik en steek je in je as waar je net je snelspanner uit hebt verwijderd.

100% noodzakelijk is die geleidepin niet, maar ik ben er wel voorstander van omdat het de casetteafnemer heel netjes op zijn plek houdt.
Denk aan een scenario waarbij je ondersteboven in het allerdonkerste krappe hoekje van je koude schuur probeert met een kettingzweep en een afnemer je smerige en verzandde lockring los te prutsen zonder je knokkels open te schaven ...

Om de 5mm pin ook nuttig te gebruiken in een naaf met 12mm thru-axle heb ik van aluminium busjes een pas-stukje gemaakt naar 12mm.
Remschijf-fietsen hebben geen snelspanners, en ik wil natuurlijk wel een dopje waar ik zowel schijf als cassette mee kan vastzetten. Maar of die pin dan zinnig is of zelfs in de weg zit vraag ik me dus af. Aangezien beide varianten te koop zijn.
Ik heb tot nu toe mijn cassette alleen gewisseld op mijn oudere velgremmer (met snelspanner). De decathlon ketting"zweep" scheelt overigens al heel erg superveel qua genoemd prutswerk. En dan is dat pinnetje in elk geval fijn, beter dan die losse dop met bahco in elk geval.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:03
Mistraller schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:37:
[...]

Remschijf-fietsen hebben geen snelspanners, en ik wil natuurlijk wel een dopje waar ik zowel schijf als cassette mee kan vastzetten. Maar of die pin dan zinnig is of zelfs in de weg zit vraag ik me dus af. Aangezien beide varianten te koop zijn.
Ik heb tot nu toe mijn cassette alleen gewisseld op mijn oudere velgremmer (met snelspanner). De decathlon ketting"zweep" scheelt overigens al heel erg superveel qua genoemd prutswerk. En dan is dat pinnetje in elk geval fijn, beter dan die losse dop met bahco in elk geval.
Als jouw cassette dop diep genoeg kan, is die pin niet per se noodzakelijk. Parktool heeft ook een dop met een dikkere pin voor steekassen. Maar dan beperk je jezelf allen maar, omdat die dop weer niet gaat passen op jouw oude racer (de cassette er van).

Let op dat niet alle disc naven geschikt zijn voor een disc lockring met de notches aan de binnenkant. Vooral de achteras wil wel eens zodanig dik zijn dat of de lockring niet past of de dop niet. Je moet dan een lockring gebruiken met de notches aan de buitenzijde, daar heb je dan weer een bottom bracket dop door nodig (bijvoorbeeld de Parktool BBT-69.2 of iets met dezelfde maten).
Miche Race DX CL en Hope RS4 CL bijvoorbeeld, hebben op de achternaaf een lockring nodig met de notches aan de buitenkant. Een DT 350 kan weer prima omgaan met een lockring met de notches aan de binnenzijde (en direct geschikt voor je cassette dop)

Ik heb overigens ook de Decathlon "kettingzweep". Wat een top ding is dat zeg.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 22:46
ElGreco schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:52:
[...]
Miche Race DX CL en Hope RS4 CL bijvoorbeeld, hebben op de achternaaf een lockring nodig met de notches aan de buitenkant. Een DT 350 kan weer prima omgaan met een lockring met de notches aan de binnenzijde (en direct geschikt voor je cassette dop)

Ik heb overigens ook de Decathlon "kettingzweep". Wat een top ding is dat zeg.
Bij de Hope RS4 CL kan je in ieder geval ook de endcap eraf halen, dan je CenterLock disc erop draaien en vervolgens weer de endcap erop duwen.
Dan kan je alsnog gewoon een normale lockring gebruiken.

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Salteh schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:26:
[...]

Bij de Hope RS4 CL kan je in ieder geval ook de endcap eraf halen, dan je CenterLock disc erop draaien en vervolgens weer de endcap erop duwen.
Dan kan je alsnog gewoon een normale lockring gebruiken.
Dat is inderdaad ook een optie meestal. Veel berichten gelezen op internet dat het vaak lukt zo. Bij mijn laatste Hope RS4 set, paste de endcap niet door de lockring die de klant had, die truc ging dus niet op 🤷‍♂️

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 22:46
ElGreco schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:33:
[...]

Dat is inderdaad ook een optie meestal. Veel berichten gelezen op internet dat het vaak lukt zo. Bij mijn laatste Hope RS4 set, paste de endcap niet door de lockring die de klant had, die truc ging dus niet op 🤷‍♂️
aha, ja dan werkt het niet ;-). Bij mijn fiets ging dat wel, dus toevallig wist ik hier ook wat over te zeggen ;-)

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
En toen lag er een rubbertje op de grond onder mijn fiets....

Iemand een idee of het van mijn/een fiets afkomt, en zo ja waar het voordient?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vakyJACgcbBgcs2f178k13rw9Rw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYwituk6SZSrSJ413XUaC4yi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
Ah, Bingo spel. Leuk. Afdekkapje mini pomp.

Het helpt wel een beetje als je er iets naast zet ter vergelijking zodat de maat een beetje in te schatten is.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
mhr-zip schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:55:

[Afbeelding]
dopje van de schijfrem ontluchtings nippel (op de klauw).

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rolandos582
mhr-zip schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:55:

[Afbeelding]
Die komt van je disc brake af, die zit bovenop als een soort afdichting.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• GerbenBK
Gisteren een eerste ritje gedaan op m'n nieuwe wielset de Zipp 303s. Ze bevallen uitstekend! Ik merk zelfs al een groot verschil op deze fiets tov de stock wielen. Ik heb ze nu nog op mn wintercrosser gemonteerd in afwachting van m'n nieuwe leasefiets die hopelijk ergens in 2021 (:() gaat verschijnen afhankelijk van beschikbaarheid en levertijden.

Ik heb er 37mm WTB Riddlers op gelegd en het was de eerste keer dat ik een tubeless setup zelf gedaan heb. Dat ging behoorlijk gemakkelijk met wat Youtube hulp. Banden gingen er zonder bandenlichters op en verder gewoon met een vloerpomp opgepompt. Alleen bij de achterband heb ik een CO2 patroon moeten gebruiken. Binnen een uurtje was het gepiept.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rR-czEWsUfCbq-iGHZ02ZvVuy6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UsYxfci82L0p6pO07QZxM4XV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
ElGreco schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:58:
Ah, Bingo spel. Leuk. Afdekkapje mini pomp.

Het helpt wel een beetje als je er iets naast zet ter vergelijking zodat de maat een beetje in te schatten is.
Sorry niet aan gedacht |:(

@Prulleman & @rolandos582 jullie zijn door door de koelkast.
Vind het echt wel een mooie fiets.

[ Voor 34% gewijzigd door mhr-zip op 14-01-2021 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
mhr-zip schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:18:
[...]

Vind het echt wel een mooie fiets.
Thanks. Ja, ik vond hem behoorlijk opknappen met deze wielset! Alleen vork nog even inkorten. Heb hem een paar jaar terug gekocht vanwege uitstekende prijs / kwaliteit verhouding en ook geen moment spijt van gehad.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:53

ZieMaar!

Moderator General Chat
En hier is de knoop ook doorgehakt: het wordt de Specialized Diverge Expert. Hele mooie carbon wieltjes, ik durf het 1x aan en vond de vering heel fijn met de testrit :). De prijs zakte uiteindelijk mooi, dus wat wil je nog meer :). Hopelijk komt ie snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
ZieMaar! schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:49:
En hier is de knoop ook doorgehakt: het wordt de Specialized Diverge Expert. Hele mooie carbon wieltjes, ik durf het 1x aan en vond de vering heel fijn met de testrit :). De prijs zakte uiteindelijk mooi, dus wat wil je nog meer :). Hopelijk komt ie snel!
Nice! Die staat ook op mijn shortlist. Waar heb jij hem gehaald en heb je kunnen testen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fasterinside
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-06 11:01
The Pack cc heeft sale op een aantal van hun designs. Met de kortingscode 'gotriathlon' krijg je 15% extra.
https://thepack.cc/shop

Creating my own hero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Fasterinside schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:02:
The Pack cc heeft sale op een aantal van hun designs. Met de kortingscode 'gotriathlon' krijg je 15% extra.
Hoever komt zo'n zakje boven je jersey pocket uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasterinside
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-06 11:01
mhr-zip schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:10:
[...]

Geen idee, net besteld. Wellicht anderen in het forum die een ervaring hebben. :)

Creating my own hero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
mhr-zip schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:10:
[...]

Bij mijn shirts (diverse) past hij er precies in en komt hij er niet boven uit. Bij mijn jack (Decathlon RC500 jack) steekt hij er net maximaal een cm boven uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:53

ZieMaar!

Moderator General Chat
GerbenBK schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:01:
[...]

Nice! Die staat ook op mijn shortlist. Waar heb jij hem gehaald en heb je kunnen testen?
Het is een occasion dus ik kom hem bij de plaatselijke dealer ophalen. Vorige week vrijdag rondje mee gereden en dat beviel echt heel goed en uiteindelijk er dus ook qua prijs uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
ZieMaar! schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:57:
[...]

Het is een occasion dus ik kom hem bij de plaatselijke dealer ophalen. Vorige week vrijdag rondje mee gereden en dat beviel echt heel goed en uiteindelijk er dus ook qua prijs uitgekomen.
ah ok thanks. Veel plezier ermee!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:41
Luuk741 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:12:
Voor na de winter wil ik vast nieuwe remblokjes bestellen voor de fietsen van mijn vriendin en mij. Mijn fiets is 105 afgemonteerd, dus kwestie van nieuwe blokjes in de velgrem schuiven. De fiets van mn vriendin heeft tiagra velgremmen, waardoor je als het ware de cartridge in zn geheel moet vervangen. Nu lijken deze online niet zo lekker leverbaar te zijn. Zou het technisch mogelijk zijn om een 105 cartridge op haar huidige tiagra remhoef te bevestigen?
Mijn vraag is een beetje in de momentsleuteldiscussie ingesneeuwd geraakt, maar heeft iemand hier toevallig een antwoord op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ergens handig, maar het blijft toch ook gewoon een dure etui :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
BreadFan schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:49:
[...]

Dat klopt inderdaad wel, heb er eentje in de aanbieding gekocht en is best handig. Maar het is gewoon een (bijna waterdichte) etui met vakjes. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
BreadFan schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:49:
[...]

Klopt, maar voelt wel iets degelijker, iets beter waterdicht, materiaal en rits kwalitatief fijner en de vakjes hebben ook wel echt nut (in ieder geval met de bende die ik meesleep). Ook is hij wat betreft formaat goed voor de meeste shirts. Dan vind ik het bedrag nog wel te overzien eigenlijk.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6o5r0d4dsrlGw5veAddwI5Aicm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pv6D6mVmYyPUFZ8LlW8ZvKqm.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de kerst mezelf ook maar een cadeau gegeven in de vorm van een nieuwe wielset. Smoelt wel aardig dacht ik zo

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Worsteneter schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:15:
[...]

Ik heb deze: net iets meer dan een tientje en top. Binnenkant van geborsteld fleece, maar zou 'm niet echt als gevoerd omschrijven. Maar houdt mijn voeten warm en droog met dit weer 👌

€ 7,03 30%OFF | Giyo Fietsen Schoenen Fietsen Overschoenen Mtb Fiets Fietsen Schoenen Cover Overschoenen Sport Accessoires Riding Road
https://a.aliexpress.com/_BS6Zyo
Ik heb ze net binnen, mijn GribGrabs zijn dan wel warmer/dikker maar niet altijd goed waterdicht. Deze lijken me qua waterdichtheid beter, maar ze zijn wel wat dun inderdaad.

Ik had XXL besteld voor Shimano mtb schoen mt 46, maar het past echt maar net, wellicht was 3XL toch beter geweest. Maar goed, als die zou lubberen dan is het ook niet mooi. Tot zover lijken ze prijs kwaliteit ok, maar dat zal toch pas blijken na een regenritje.

---------------

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
rolandos582 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:58:
[...]

Zelf de fontus gekocht via amazon.de ( https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1 ) retour gekomen product als nieuw voor €190,-

Erg fijn ding! Wel aardig zwaar maar kwalitatief gewoon super. Accu's kun je gewoon swappen met andere Bosch producten en de geleverde druk/instelmogelijkheden zijn ook erg fijn! Aanrader!
Kwam deze review tegen van de Worx Hydroshot. Ook wel een geinig apparaat, waarbij je dus niet per se met zo'n bak water aan de haal moet maar gewoon een emmer (ik woon in een appartement met een balkon, maar geen wateraansluiting).

Afbeeldingslocatie: https://racefietsblog.nl/wp-content/uploads/2021/01/worx-hydroshot-7.jpg

Edit:
Kon het niet laten en ook maar meteen besteld. Dit is iets wat ik wekelijks zal gebruiken en was al langere tijd opzoek naar een portable washer. Deze Worx heeft een streepje voor op de Bosch/Aqua2Go/Karcher omdat de pomp los is van de water toevoer. Thuis kan ik dan gewoon met emmers werken en met de MTB onderweg gooi ik een jerrycan of paar colaflessen achterin de auto. Dan hoef je in ieder geval niet steeds met een apparaat van 15 Kg incl. watervoorraad te sjouwen.

Heb 2 goede opties gevonden voor dit apparaat:
- Ca. €158 incl. bij Amazon voor de full kit en W629E.1 uitvoering (met hoog/laag stand, waarvan de hoge alleen werkt bij de lange spuit)
- €119,25 bij Praxis voor de WG620E die maar één stand heeft (hoog met enkel lange spuit)

De Bosch die @rolandos582 postte was ook wel een mooie oplossing die iets degelijker schijnt te zijn en heb ik toevallig nog 2 accu's voor liggen, maar kost zonder accu's en lader dus al €184. De Karcher AC3 is toch een heel stuk zwakker en de Aqua2Go laat nogal de wensen over qua bouwkwaliteit.

[ Voor 43% gewijzigd door Ypuh op 15-01-2021 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Ypuh schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:25:
[...]

Kwam toevallig deze review tegen. Ook wel een geinig apparaat, waarbij je dus niet per se met zo'n bak water aan de haal moet maar gewoon een emmer (ik woon in een appartement met een balkon, maar geen wateraansluiting).

[Afbeelding]
Kan ook natuurlijk maar moet je wel met een emmer gaan slepen. Ik woon inderdaad ook in een appartement met balkon. In de zomer kan eventueel wel met lange slang naar beneden maar in de winter zeker niet. Die fontus is echt wel een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:28

Crazy D

I think we should take a look.

Fiets goed positioneren en de emmer gewoon van bovenaf leeg kiepen een optie? :7

Wel 1 van de redenen dat ik blij ben met een huis met een tuin. Maar ja, water is nu dicht gedraaid in de garage omdat de boel anders bevriest... zaterdag MTB'en maar voorspelling is koud dus ik weet niet of ik in de praktijk echt m'n tuinslang kan gebruiken :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DieAnder
GerbenBK schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:31:
Alleen vork nog even inkorten. Heb hem een paar jaar terug gekocht vanwege uitstekende prijs / kwaliteit verhouding en ook geen moment spijt van gehad.
Ik zie dat je met een omgekeerde stuurpen rijdt en ben benieuwd naar de motivatie. Is het niet voldoende om hem weer 'normaal' te flippen en de spacers er onder te leggen i.p.v. er boven? Of anders voor een 0 graden stuurpen te kiezen met de spacers er onder?

Naar mijn smaak is het mooier om de stuurpen goed om te hebben met wat spacers dan ondersteboven geslammd. Bovendien is een niet-afgezaagde voorvork makkelijker door te verkopen en het is minder werk.
Luuk741 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:12:
Voor na de winter wil ik vast nieuwe remblokjes bestellen voor de fietsen van mijn vriendin en mij. Mijn fiets is 105 afgemonteerd, dus kwestie van nieuwe blokjes in de velgrem schuiven. De fiets van mn vriendin heeft tiagra velgremmen, waardoor je als het ware de cartridge in zn geheel moet vervangen. Nu lijken deze online niet zo lekker leverbaar te zijn. Zou het technisch mogelijk zijn om een 105 cartridge op haar huidige tiagra remhoef te bevestigen?
Zonder de fietsen gezien te hebben zeg ik: lijkt me wel mogelijk als er geen exotische dingen tussen zitten.
9 van de 10 remschoentjes (de metalen houders) zijn niet merk- of typespecifiek. Remblokjes (de rubbertjes) heb je wel in verschillende types, dus die moet je passend bij de schoentjes kopen.
In het kader van de uniformiteit en uitwisslbaarheid en het beperken van je voorraad reserveonderdelen zou mijn voorkeur zijn om op alle fietsen dezelfde remschoenen en remblokjes te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-06 15:42

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik vermoed dat ik het commentaar ga krijgen dat ik verder moet kijken/sparen.

Maar als ik op de markt kijk, dan is alles wat nieuw te koop is natuurlijk beter dan mijn 20 jaar oude Batavus met 3x9 Tiagra.
Ik zoek ook eigenlijk een fiets voor de komende 3 tot 5 jaar*.

Nu zag ik bij de LBS de Trek Domane AL2 disc staan.
Waar iedereen over gaat vallen nu is natuurlijk de groepset. Maar ik vraag me echt af of ik dat (op vlakke ritten met weinig schakelen) ga merken. Ik gebruik nu ook enkel de laatste 3 kransjes echt.

Toen ik verder keek zag ik dat deze fiets er ook nog met velgremmen is. Prijsverschil is €170,-.
En dat zet mij nog meer aan het denken. Op de MTB is hydraulisch schijfrem een must. Maar op de weg vraag ik het me af.

Welke van de twee zouden jullie kiezen?
En nee, advies om met dit budget Markplaats te bezoeken is niet waar ik op wacht.

*Over 3 tot 5 jaar stap ik over op de Trek Domane SLR7 Etap van mijn vader.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:26
magic_nl schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:27:

Maar als ik op de markt kijk, dan is alles wat nieuw te koop is natuurlijk beter dan mijn 20 jaar oude Batavus met 3x9 Tiagra.
Ik zoek ook eigenlijk een fiets voor de komende 3 tot 5 jaar*.

Waar iedereen over gaat vallen nu is natuurlijk de groepset. Maar ik vraag me echt af of ik dat (op vlakke ritten met weinig schakelen) ga merken. Ik gebruik nu ook enkel de laatste 3 kransjes echt.

Toen ik verder keek zag ik dat deze fiets er ook nog met velgremmen is. Prijsverschil is €170,-.
En dat zet mij nog meer aan het denken. Op de MTB is hydraulisch schijfrem een must. Maar op de weg vraag ik het me af.

Welke van de twee zouden jullie kiezen?
En nee, advies om met dit budget Markplaats te bezoeken is niet waar ik op wacht.

*Over 3 tot 5 jaar stap ik over op de Trek Domane SLR7 Etap van mijn vader.
Nou heb ik volgens mij eroverheen gelezen.. maar aan je tekst te zien zit er geen Tiagra of hoger op. (spoiler: Google zegt Claris).
Wel mooi fietsje, en ook handig voor de eventuele bagagedrager :)

Ik zou een nieuwe kopen tov de dure marktplaats fietsen. Maar wel met minimaal Tiagra ivm compatibiliteit. Staat hier niets tussen? --> https://www.12gobiking.nl...lingsgroep-shimano-tiagra

Als je de bergen niet in gaat, zou ik als je wilt besparen niet direct voor schijfremmen gaan. Dingen maken vaak lawaai met regen en bij een nat wegdek (ik heb ze wel trouwens ;))

Edit: maar advies, kijk net boven de € 1000, en haal een fiets met Shimano 105 en schijfremmen. Beter voor de restwaarde/inruil en voor je eigen gevoel nu.

[ Voor 10% gewijzigd door DutX op 14-01-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
...

...
Iedere stap die je gaat zetten gaat een verbetering opleveren tov je oude fiets. Dus in dat opzicht, is de AL2 geen gekke fiets. Ik vind zelf de kleuren ook erg mooi van Trek.
Zelf heb ik nog velgremmen op beide fietsen, maar baal daar soms wel wat van, eenmaal met hydraulische schijfremmen gereden vind ik dat toch fijner. De AL2 is dan mechanisch, dat maakt wel wat verschil. Verder ligt het een beetje aan je rijstijl en waar je naar toe gaat. Bij alleen vlakke wegen maakt het wat mij betreft weinig verschil. Geen idee ook wat je van plan bent te doen met de AL2 als je eenmaal die 7 hebt? Disc verkoopt iets makkelijker op dit moment, dus mogelijk over een aantal jaar zit niemand meer te wachten op velgremmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
DieAnder schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:04:
[...]

Ik zie dat je met een omgekeerde stuurpen rijdt en ben benieuwd naar de motivatie. Is het niet voldoende om hem weer 'normaal' te flippen en de spacers er onder te leggen i.p.v. er boven? Of anders voor een 0 graden stuurpen te kiezen met de spacers er onder?
Ja, dat lijkt zo he, maar zo kwam ie uit de doos :). Ik heb hem dus niet omgedraaid, maar vorig jaar wat verlaagd. In principe zou hij van mij ook prima zonder spacers en omgedraaid kunnen. Als ik de zit op deze fiets vergelijk met mn racer, zit ik hier wel heel comfortabel rechtop.

Met doorverkopen ben ik niet zo bezig. Dit ding wordt echt afgeragd. Ik heb hier vorige winters bijvoorbeeld woon-werk mee gedaan (1 a 2 x per week 51km enkele reis) en als ie gaat piepen ga ik smeren in plaats van schoonmaken. Tegenwoordig met corona wordt ie wel wat beter verzorgd, maar de komende jaren is dit gewoon mn slechtweer fiets en daarna zal hij niet heel veel waarde meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:41
DieAnder schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:04:

[...]

Zonder de fietsen gezien te hebben zeg ik: lijkt me wel mogelijk als er geen exotische dingen tussen zitten.
9 van de 10 remschoentjes (de metalen houders) zijn niet merk- of typespecifiek. Remblokjes (de rubbertjes) heb je wel in verschillende types, dus die moet je passend bij de schoentjes kopen.
In het kader van de uniformiteit en uitwisslbaarheid en het beperken van je voorraad reserveonderdelen zou mijn voorkeur zijn om op alle fietsen dezelfde remschoenen en remblokjes te hebben.
Dankjewel voor je toelichting! Dat is exact ook mijn voorkeur, diverse onderdelen op voorraad hebben die op beide fietsen passen. Dan zal ik eens nieuwe remschoentjes voor haar remmen bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Je kan best een fiets kopen voor dat geld. Maar of een Trek met een Claris groep het beste is wat je kan krijgen voor dat geld.....

Ik zou liever Tiagra/105 met velgremmen hebben, dan Claris met disc.

Tevens is er niks mis met een Domane, het zou mij prima passen maar het is niet een diehard racefiets. Ik weet niet hoe sportief je nu zit, misschien moet je daar ook nog even naar kijken.

Ik weet wel een dealer die hier 25% korting op geeft.

Afbeeldingslocatie: https://www.sensabikes.com/media/image/24/ee/d8/S2177RD33MB-Romagna-Disc-SLE.png

[ Voor 15% gewijzigd door mhr-zip op 14-01-2021 19:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
In die prijsklasse zit je echt verkeerd als je naar een Trek met discs kijkt. De merknaam alleen al heeft een meerprijs van zo'n €200 en discs ook zoiets. De combi van goedkoop en discs lijkt me ook niks. Met velgremmen en een merk als Sensa krijg je voor hetzelfde geld zo'n €400 meer fiets (bijv. 105). In de prijsklasse van €800-1.200 is dat een immens verschil.

V.w.b. Claris, je moet het gewoon niet willen. Het is de Aliexpress variant van Shimano. Werkt het, ja. Werkt het nog steeds als je het (intensief) gaat gebruiken, niet lang. Ik weet niet wat je niveau en ambities zijn, maar de investering in een 105-groepset verdien je makkelijk terug bij een eventuele doorverkoop en heb je 3 jaar lang plezier van. Heb zelf ervaring o.a. met 105-5700, 105-5800 en SRAM Rival en dat niveau is eigenlijk alles wat een fanatieke wielrenner nodig heeft en blijft ook gewoon 10+ jaar goed.

De huidige generatie Tiagra is volgens mij ook on-par met 105, met als enige minpuntje dat het 10 speed is. Functioneel niets op af te dingen, maar qua uitwisselbaarheid (mocht je in de toekomst een nieuwe fiets kopen en je eigen onderhoud doen) ben je iets beperkter. 10 speed heeft ook voordelen (o.a. makkelijker af te stellen en goedkopere vervangingsonderdelen), maar daar zou ik het niet voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:14
Ik ben ook maar omgegaan. De regenboogversie (sale) besteld. Ben benieuwd of dit nu echt mijn zadeltasje kan vervangen. Gezien de positieve recensies zou je denken van wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
La1974 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:59:
[...]

Ik ben ook maar omgegaan. De regenboogversie (sale) besteld. Ben benieuwd of dit nu echt mijn zadeltasje kan vervangen. Gezien de positieve recensies zou je denken van wel.
Mijn ervaring is dat je zadeltas spullen er wel in passen maar dat de boel zodanig weegt uiteindelijk, dat het gaat irriteren op langere ritten. Je shirt gaat scheef hangen aan een kant of door het midden en ik persoonlijk mis dan direct een zak voor mijn bammetjes.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:07
La1974 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:59:
[...]

+1

Zadeltasje vervangen moet ik ook nog zien. Maar voor telefoon sowieso wel handig. Die prop ik nu in een boterhamzakje dat ik eens in de zoveel tijd vervang. Geen fantastische of duurzame oplossing.

Bedankt voor de tip @Fasterinside !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
Morrar schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:07:
[...]

+1

Zadeltasje vervangen moet ik ook nog zien. Maar voor telefoon sowieso wel handig. Die prop ik nu in een boterhamzakje dat ik eens in de zoveel tijd vervang. Geen fantastische of duurzame oplossing.

Bedankt voor de tip @La1974!
Ik heb een vergelijkbaar ding van Rapha. Bijna net zo groot. Dient nu gewoon als portemonnee (cash, pasjes, munten, huissleutel, mondkapje) waarbij bij het fietsen ook mijn mobiel, droog, in kan. Daarvoor is het ideaal.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:00
Luuk741 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:44:
[...]

Mijn vraag is een beetje in de momentsleuteldiscussie ingesneeuwd geraakt, maar heeft iemand hier toevallig een antwoord op?
Ja, kan zeker. Hoeft zelfs geen Shimano te zijn.

Over zadeltasjes: ik heb altijd problemen met de ritssluiting die vuil wordt en dan minder goed werkt. Iemand ervaringen met zadeltasjes zonder ritssluiting?

[ Voor 21% gewijzigd door Teun_2 op 14-01-2021 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller

Hoeveel kransjes je gebruikt hangt natuurlijk sterk af van de cassette. Als de sprongen heel groot zijn, zal je de buitenste natuurlijk veel minder vaak gebruiken. Ik heb daarom de stock 11-32 laten wisselen voor een 12-25 op mijn nieuwe fiets. Maar toch vind ik mijn oude 3x10 minstens zo fijn als 2x11, ik rij daarmee meestal op het middenblad (39) met achter een 11-23.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-06 19:21

Fisico

by Fabian

Teun_2 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:23:

Over zadeltasjes: ik heb altijd problemen met de ritssluiting die vuil wordt en dan minder goed werkt. Iemand ervaringen met zadeltasjes zonder ritssluiting?
Deze heb ik in de zomer: https://www.wiggle.nl/silca-premio-opgerolde-zadeltas?g=0 werkt goed, maar wordt in de winter net als alles erg fiets. Ook dan blijft het allemaal goed functioneren, dus dat is geen reden om hem eraf te halen. Maar in de winter rij ik maar met een bidon dus heb ik mijn gereedschap in de tweede bidon zitten.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Teun_2 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:23:
Iemand ervaringen met zadeltasjes zonder ritssluiting?
Nee, wel met spatborden O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:07
Fisico schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:21:
[...]

... maar wordt in de winter net als alles erg fiets...
I see what you did there! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:55
[...]

Kwam deze review tegen van de Worx Hydroshot. Ook wel een geinig apparaat, waarbij je dus niet per se met zo'n bak water aan de haal moet maar gewoon een emmer (ik woon in een appartement met een balkon, maar geen wateraansluiting).

[Afbeelding]

Edit:
Kon het niet laten en ook maar meteen besteld. Dit is iets wat ik wekelijks zal gebruiken en was al langere tijd opzoek naar een portable washer. Deze Worx heeft een streepje voor op de Bosch/Aqua2Go/Karcher omdat de pomp los is van de water toevoer. Thuis kan ik dan gewoon met emmers werken en met de MTB onderweg gooi ik een jerrycan of paar colaflessen achterin de auto. Dan hoef je in ieder geval niet steeds met een apparaat van 15 Kg incl. watervoorraad te sjouwen.

- Ca. €158 incl. bij Amazon voor de full kit en W629E.1 uitvoering (met hoog/laag stand, waarvan de hoge alleen werkt bij de lange spuit)
- €119,25 bij Praxis voor de WG620E die maar één stand heeft (hoog met enkel lange spuit)

De Bosch die @rolandos582 postte was ook wel een mooie oplossing die iets degelijker schijnt te zijn en heb ik toevallig nog 2 accu's voor liggen, maar kost zonder accu's en lader dus al €184. De Karcher AC3 is toch een heel stuk zwakker en de Aqua2Go laat nogal de wensen over qua bouwkwaliteit.
Ik vind dit wel een goed alternatief voor de Aqua2Go die ik heb en na paar jaar nu wel steeds slechter begint te worden. (al 3 waterpistolen versleten bij de Aqua2Go). Het is zeker niet goedkoop maar een mobiele reiniger is een must voor mij als appartement bewoner die de fiets buiten moet reinigen en geen tuinslang kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
[...]

[Afbeelding]

Edit:

Ben benieuwd! Denk inderdaad dat de Karcher toch net iets te zwak is, dan heb je meer mogelijkheden met de Bosch en Aqua2go is te onbekend en de bouwkwaliteit lijkt wat minder te zijn. Bosch heeft de voorkeur wel omdat het een bekend premium merk is en je die accu's uit andere apparaten kan swappen en los kan kopen. Ben benieuwd hoe je die worx gaat ervaren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:07

McMiGHtY

- burp -

[...]

[Afbeelding]

Edit:

Ik zag hem gisteravond ook langskomen, ziet er best netjes uit. Waar heb je hem uiteindelijk besteld?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
McMiGHtY schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:20:
[...]

Ik zag hem gisteravond ook langskomen, ziet er best netjes uit. Waar heb je hem uiteindelijk besteld?
Ik heb die van de Praxis besteld. Effectief dezelfde unit als die 629, alleen heb je niet de 'low' stand (die naar het schijnt toch waardeloos is) en de korte spuit (die niet werkt met de high stand, maar daar is een hack voor).

Wou wel graag de kit versie met een bottle cap aansluiting (WG629 kit heeft deze niet) en dat foam reservoir . Lijkt me ontzettend bevredigend om dit te doen namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://bikerumor-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2019/11/Muc-Off-Pressure-Washer-review_bicycle-specific-bike-safe-electric-compact-pressure-washer-with-Snow-Foam-soap-bubble-attachment_sudsy-ghost-bike.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Leuk ding idd! Zeker met een soap dispenser erbij.

Als ik snel wat rond google lijkt ie wel wat goedkoper uit de UK te halen te zijn..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Je kunt ook volgens mij gewoon zoiets aansluiten : https://www.amazon.com/s?...ce+adaptor&ref=nb_sb_noss

Ga je het vaak gebruiken? Not sure, misschien wel. Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
[...]

Klinkt als een mooie optie, laat even je ervaringen weten dan bestel ik hem daarna waarschijnlijk ook wel.
Gewoon jerrycan in berging zetten.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
MrBarBarian schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:47:
Als ik snel wat rond google lijkt ie wel wat goedkoper uit de UK te halen te zijn..
Let op dat je sinds kort vanuit de uk ook gewoon btw en postnl inklaringskosten mag betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvp
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:06

jvp

Hallo jvp hier... Kom eigenlijk te weinig in deze hoek van het forum maar dankzij Ypuh de weg gevonden :)

Ik zie een mooie discussie ode Worx, Karcher en dergelijke voorbij komen. Zoals ik het lees heeft de Worx momenteel de meeste kracht maar waarom kiezen jullie voor zoveel kracht op de fiets? Ik heb mezelf aangeleerd om vooral geen hoge druk te gebruiken. Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Omdat zwak waterstraaltje modder er niet af gaat krijgen bij mijn gravelbike.
Reden dat ik de plantenspuit oplossing ook nooit meer gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
jvp schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:07:
Hallo jvp hier... Kom eigenlijk te weinig in deze hoek van het forum maar dankzij Ypuh de weg gevonden :)

Ik zie een mooie discussie ode Worx, Karcher en dergelijke voorbij komen. Zoals ik het lees heeft de Worx momenteel de meeste kracht maar waarom kiezen jullie voor zoveel kracht op de fiets? Ik heb mezelf aangeleerd om vooral geen hoge druk te gebruiken. Hoe doen jullie dit?
Uit je kraan komt 4 bar.
Uit een goede stoomcleaner 120 bar.

Die apparaten die hier besproken worden leveren volgens mij geen 120 bar :+

Daar tussen zit iets wat het beste werkt. En je kan genoeg delen wel goed schoonmaken met druk, alleen bepaalde (seals e.d.) moet je even mijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:55
jvp schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:07:

Op draaiende delen moet je geen hoge druk gebruiken maar op velg en frame kan het wel en anders hou je de reiniger wat verder weg van de fiets. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Morrar schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:07:
[...]

+1

Bedankt voor de tip @Fasterinside !
Ik zoek ook wat voor mijn telefoon en huissleutel, verder heb ik jersey pocket nodig voor eten enzo, niet voor binnenbandjes.
Ypuh schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:45:
[...]

Ik heb die van de Praxis besteld.
Je had dit ook kunnen sparen voor een huis met water aansluiting buiten.

I'm just saying O-)

[ Voor 20% gewijzigd door mhr-zip op 15-01-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvp
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:06

jvp

Willem30 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:28:
[...]

Op draaiende delen moet je geen hoge druk gebruiken maar op velg en frame kan het wel en anders hou je de reiniger wat verder weg van de fiets. :P
Got that ;) maar heb je zo'n hoge druk nodig voor je frame? Ik ben mezelf (en indirect de vrouw des huizes) aan het overtuigen dat ik dit echt nodig heb 8)7 Maar wil een goede afweging maken. De Karcher is minder krachtig maar compact en als 1 geheel op te bergen/mee te nemen. De Worx is krachtiger, werkt op een uitwisselbare accu (maar heb verder niks van Worx) en is compact. Is de Worx uit elkaar te halen zodat deze in een emmer past? De Bosch vind ik te lomp, een groot ding en dan ook nog een aparte emmer meenemen... Wat is het belangrijkste voor jullie om de juiste keuze te maken? Zie ook nog wat andere opties zoals Xiaomi Jimmy maar die is best prijzig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
mhr-zip schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:27:
[...]

Uit je kraan komt 4 bar.
Uit een goede stoomcleaner 120 bar.
Ter aanvulling, deze Worx levert 22 bar, de Bosch Fontus 15 bar, de Karcher 5 bar en de Aqua2Go 8 bar.

22 bar is niet genoeg om verf van je frame te spuiten en waarschijnlijk ook niet om vet uit je lagers te spuiten (met een beetje beleid), maar wel net even iets meer om modder etc. van je frame te spuiten. Heb je geen modder op je frame, dan kun je ook gewoon een lichtere sproeistand gebruiken.

@DDX Geef na het weekend wel even een update van de eerste ervaring. Uit wat filmpjes blijkt dat het wel goed moet zitten voor het beoogde gebruik (fietsen).
[b]mhr-zip in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"Je had dit ook kunnen sparen voor een huis met water aansluiting buiten.

I'm just saying O-)
Betaald van mijn Bitcoin winsten B).

[ Voor 14% gewijzigd door Ypuh op 15-01-2021 11:53 ]

Pagina: 1 ... 209 ... 653 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).