blauwester schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:56:
Ik heb een vraagje. Heb gisteren in een soort impuls een Mooie vintage Merida gekocht. Hij heeft een 3*8 speed 105 groep met Shifters aan het stuur. De fiets ziet er nog heel mooi uit en ben er stiekem best wel blij mee.
Nu is echter de rechter shifter voor de achterderrie kapot.
Ik ben aan het afwegen of een nieuwe achterderrie met 10speed (maar past dat op hetzelfde achterwiel of moet ik dan ook een nieuwe body monteren.)
of een 8 speed shifter voor een schappelijke prijs. Ik kan rond de 30 euro 8 speed shifters van Microshift vinden op aliexpress. (De vraag is weren die met een shimano derrieur?)
Wat zouden jullie doen?
Dat wordt lekker sleutelen
Met Microshift onderdelen heb ik geen ervaring, maar ik weet wel dat de Shimano 8 speed shifters niet het eeuwige leven hebben. Daarnaast zijn ze on-reparabel en volledig end-of-life. Als je een paar goede (technisch en visueel) tegenkomt reken op > 50 euro. Alle 8 speed (105, RSX, 600, ...) shifters werken, behalve Dura-ace.
Ombouwen naar 10 speed is een optie, maar dan kom je op een hele nieuwe drive train.
Shifters => cassette & a. derailleur => ketting => kettingbladen (= crankstel) => voorderailleur.
Casettebody blijft gewoon dezelfde.
Beetje buiten de doos denkend:
* 10 speed is dus al een volledige renovatie, ik zou dan meteen naar 11 speed gaan. Rijdt écht prettiger en de onderdelen zijn nog langer te verkrijgen. Je moet dan ook nog 'iets' met je achterwiel / naaf / body doen, maar dat is afhankelijk van de naaf die er nu in zit.
* Als je eens wat anders wilt kun je ombouwen naar Campagnolo of SRAM i.p.v. Shimano,.
* Als echte budget oplossing zou je commandeurs kunnen monteren i.p.v. shifters. Van die ouderwetsche versnellingspookjes op de onderbuis. Kiezen tussen 8 speed index (met klikjes, maar lastig te krijgen) of gewoon old school zonder klikjes, die werken namelijk allemaal.