Tip: gebruik technisch wasmiddel en was alleen als het jack vuil is. Als je met ander wasmiddel wast, kan het membraan in het jack verstopt gaan zitten met het gevolg dat je goed ventilerende jack een broeikas wordt.verstappen33 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:02:
Pfffff net een pleuris geld uitgegeven...
Waarom moet het nou allemaal zo duur zijn![]()
- FUTURUM 4 SEASONS JACKET II BLACK + Merino base layer (lange mouw).
- SEALSKINZ WATERPROOF ALL WEATHER ULTRA GRIP KNITTED FIETSHANDSCHOENEN ZWART
- Ass protector
- BBB Cycling WaterFlex 3.0 Overschoenen Fiets BWS-23 - Maat 47/48
- Lezyne Connect Smart 1000XL / KTV Smart Pair Verlichtingsset
Kleine 400 euro lichter, maar ik kan komende week fietsen in weer en wind..
Ik wil er ook een keer nieuwe schoenen kopen. Ik heb naar reviews gezocht en echt alleen maar goede reviews.Waus26 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:50:
[...]
Damn, ik had niet moeten klikken. Zitten leuke schoenen bij, maar sommige prijzen...
Ik heb nu nog S-Works Sub6 en die zijn met veters (en een sleeve erover). Dat is op zich prima maar de volgende moeten toch wel boa's hebben. Met het feit dat de volgende fiets een gravelbike moet worden... Er zijn tegenwoordig niet veel schoenen meer waar je zowel SPD als SPD-SL plaatjes onder kunt monteren of wel? Ooit had ik Sidi's met mogelijkheid voor beide...
Goede tip, heb je nog een tip voor een soort wasmiddel?hoi1234 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:57:
[...]
Tip: gebruik technisch wasmiddel en was alleen als het jack vuil is. Als je met ander wasmiddel wast, kan het membraan in het jack verstopt gaan zitten met het gevolg dat je goed ventilerende jack een broeikas wordt.
Ik heb geen droger, geen idee of dat nog impact heeft?
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Zie topic : Het grote fietskleding topicverstappen33 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:01:
[...]
Goede tip, heb je nog een tip voor een soort wasmiddel?
Ik heb geen droger, geen idee of dat nog impact heeft?
Hier staat goede uitleg gegeven door @Worsteneter
Precies. Hij heeft het mij allemaal uitgelegd, dus je kunt beter zijn posts terug lezen, want ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik weet wel dat mensen zich er vaak niet van bewust zijn.rolandos582 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:04:
[...]
Zie topic : Het grote fietskleding topic
Hier staat goede uitleg gegeven door @Worsteneter
Overigens is Techwash echt idioot duur. Maar dan blijft je jack wel in topconditie.
Ik heb het inderdaad gelezen, en ach 23 euro voor een liter wasmiddel is nog wel te doen..hoi1234 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:09:
[...]
Precies. Hij heeft het mij allemaal uitgelegd, dus je kunt beter zijn posts terug lezen, want ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik weet wel dat mensen zich er vaak niet van bewust zijn.
Overigens is Techwash echt idioot duur. Maar dan blijft je jack wel in topconditie.
Normale fietskleding was ik elke keer wel uit, maar een jasje kan echt wel enkele ritten mee..
Kwestie van na een natte rit netjes laten drogen en het losse vuil zoals zand, eraf kloppen..
En als die echt te smerig blijft dan gewoon effe de was in..
En insprayen met een nieuwe DWR laag hoeft ook niet na elke wasbeurt, alleen wanneer het afstotende vermogen afneemt..
Ik gun Daan van Bikeshoe4u een hele goede boterham en raad iedereen aan om daar schoenen te gaan kopen. Maar bij 80% van de mensen die een paar schoenen aantrekken in hun maat zitten ze altijd perfect, dan kan je overal schoenen kopen. Ik hoor echter bij de andere 20%....Waus26 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:50:
[...]
Damn, ik had niet moeten klikken. Zitten leuke schoenen bij, maar sommige prijzen...
@verstappen33 heeft ook last van zijn voeten, kan je wel eerst 3 paar kopen die het dan na 2 maanden toch net niet blijken te zijn. Of je gaat even een keer langs Nijkerk
https://www.ekoi.com/nl/c...koi-strada-evo-blanc.htmlEr zijn tegenwoordig niet veel schoenen meer waar je zowel SPD als SPD-SL plaatjes onder kunt monteren of wel?
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Zei iemand nou Bikeshoe4u ?mhr-zip schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:17:
[...]
Ik gun Daan van Bikeshoe4u een hele goede boterham en raad iedereen aan om daar schoenen te gaan kopen. Maar bij 80% van de mensen die een paar schoenen aantrekken in hun maat zitten ze altijd perfect, dan kan je overal schoenen kopen. Ik hoor echter bij de andere 20%....
@verstappen33 heeft ook last van zijn voeten, kan je wel eerst 3 paar kopen die het dan na 2 maanden toch net niet blijken te zijn. Of je gaat even een keer langs Nijkerk
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fOjjnQ4h0YtQwJnek9N37ttu.jpg?f=user_large)
Ik zag deze ook, kun je volledig custom eigen ontwerp kiezen voor +€60,-
Dat is ook wel grappig. Hopelijk mogen we snel weer, wil zelf ook een lake paar laten aanmeten!
Ik heb niet gezegd dat ik last had van mijn voeten, alleen dat mijn huidige schoenen niet als gegoten zitten.mhr-zip schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:17:
[...]
Maar dit heeft ook met budget te maken, mijn huidige schoenen kostte maar iets van 70 euro (AGU budget) ..
Ik wilde toen nog niet teveel geld uitgeven aan hele dure schoenen omdat ik niet wist of ik het leuk zou blijven vinden..
Het kan best zijn dat iets duurdere schoenen met betere sluitingen wel betere pasvorm bied.
Maar daar ga ik dit voorjaar wel eens voor shoppen, het is toch een kwestie van passen, en online is dat niet echt handig met diverse paren heen en weer sturen.
[ Voor 9% gewijzigd door verstappen33 op 08-01-2021 16:21 ]
Ik heb ook Lake's, maar dat is omdat alleen daar mijn platvoeten in kunnen.rolandos582 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:19:
[...]
Zei iemand nou Bikeshoe4u ?
[Afbeelding]
Ik zag deze ook, kun je volledig custom eigen ontwerp kiezen voor +€60,-
Dat is ook wel grappig. Hopelijk mogen we snel weer, wil zelf ook een lake paar laten aanmeten!
Qua gemiddelde snelheid kan ik prima af met een paar van de Decatlhon
bikeshoe4uverstappen33 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:08:
[...]
De fietskleding die ik nu allemaal heb is gesponsord door mijn werkgever, maarja dat is alleen zomerkleding, beetje fris nu voor zomerkleding..![]()
Enige wat nu nog echt op mijn lijstje staan zijn nieuwe schoenen.. Mijn huidige zitten wel "ok", maar sluiten niet 100% aan op mijn voet, zijn iets te ruim voorin..
Maarja daar kijk ik straks in het voorjaar wel naar..
Prio 1 is nu gewoon weer kilometers maken en conditie opbouwen/corona kilo's kwijtraken..
Ik heb ook voor bikeshoe gekozen omdat ik na een bike fit plaatjes en wigjes onder mijn schoenen had die heel precies waren afgesteld en ik dus geen zin had om de afstelling te verpesten.
Nee dat klikken had je niet moeten doen. Ik heb de schoenen van mijn naamgenoot, want die zaten het beste maar waren ook wel wat prijzig. Gelukkig heb ik wel die zonder zijn handtekening. Wel een topzaak, zeker na de lockdown met allemaal goede adviezen en veel geduld.Waus26 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:50:
[...]
Ik heb nu nog S-Works Sub6 en die zijn met veters (en een sleeve erover). Dat is op zich prima maar de volgende moeten toch wel boa's hebben. Met het feit dat de volgende fiets een gravelbike moet worden... Er zijn tegenwoordig niet veel schoenen meer waar je zowel SPD als SPD-SL plaatjes onder kunt monteren of wel? Ooit had ik Sidi's met mogelijkheid voor beide...
Volgens mij kan het onder Lake schoenen wel met die plaatjes.
klopt ook wel. Ik heb vrij smalle voeten, maar heb in Nijkerk ook denk ik 6 paar aan gehad die allemaal goed waren geweest als ik de andere 5 paar niet had gepast. Het is ook een soort overbodige luxe om zoveel te kunnen passen.mhr-zip schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:21:
[...]
Ik heb ook Lake's, maar dat is omdat alleen daar mijn platvoeten in kunnen.
Aan de andere kant mijn LBS heeft geen schoenen, de andere LBS heeft twee merken dus waar kan je heel makkelijk verschillende merken passen? Ik had anders voor Lake gegaan, maar die zitten dus echt voor geen meter bij mij.
[ Voor 27% gewijzigd door Fisico op 08-01-2021 16:39 ]
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Om ff toch een status update te doen in mijn gravel speurtocht...net gereden op een heerlijke Diverge. Inruil viel echter wat tegen voor mijn oude fiets en om het echt praktisch te doen moet er eigenlijk een setje wielen bij, waardoor het geheel toch wel over de 3k heen gaat, ook na inruil...Dat wordt me toch wat te gek denk ik.
Ik heb nu nog een orbea terra m30 hier in de buurt te koop staan. Betere prijs, maar het merk zegt me niet zoveel en ik weet niet exact wat ik van de kleurstelling vind...
And so the saga continues...
Ik heb nu nog een orbea terra m30 hier in de buurt te koop staan. Betere prijs, maar het merk zegt me niet zoveel en ik weet niet exact wat ik van de kleurstelling vind...
Tomato, Tomahtoverstappen33 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:20:
[...]
Ik heb niet gezegd dat ik last had van mijn voeten, alleen dat mijn huidige schoenen niet als gegoten zitten.
Zo goed als iedereen begint met een paar schoenen die het toch niet blijken te zijn.Maar dit heeft ook met budget te maken, mijn huidige schoenen kostte maar iets van 70 euro (AGU budget) ..
Ik wilde toen nog niet teveel geld uitgeven aan hele dure schoenen omdat ik niet wist of ik het leuk zou blijven vinden..
Ik ben alleen allergisch voor mensen die hun 5 euro p/m^2 laminaat upgraden naar 8 euro p/m^2.
Nee er is niks mis om 5 euro p/m^2 laminaat te hebben, maar laat het dan lekker liggen ipv. een net niet upgrade
Dan zal over het algemeen Lake niet je merk zijn inderdaad.Fisico schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:27:
Ik heb vrij smalle voeten
[ Voor 10% gewijzigd door mhr-zip op 08-01-2021 16:44 ]
Manon van GCN rijdt op een Orbea, dus wat kan er mis mee zijn?ZieMaar! schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:39:
Mij zegt het merk ook weinig. Ik weet dat mijn LBS het verkoopt en dat zij vaak met prettige en wat kleinere fabrikanten werken. Dus op basis daarvan zou ik al denken dat het best oké is. Je kan natuurlijk altijd Koppel in Amersfoort even benaderen.
Ik heb een Orbea Orca gehad. Orbea is een van de grotere merken. Komt uit Spanje en beweerd haar frames zelf te maken (... )
Niks mis met het merk (behalve dat ze GCN sponsoren)
Niks mis met het merk (behalve dat ze GCN sponsoren)
Met Manon niks.Fisico schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:51:
[...]
Manon van GCN rijdt op een Orbea, dus wat kan er mis mee zijn?
Er is ook niks, lees niks mis met Orbea, behalve dat het mijn merk niet is. Maar dat is bijv. Ridley ook niet.
Orbea heeft door GCN ook nog een beetje een gehypte exclusiviteit status. Terwijl het niks bijzonders is (en ook niks slechts).
Dus als je iets vind in je prijsklasse, dan is het goed toch?
Ik beweer dat Orbea frames gewoon geoutsourced worden bij Workswell.MrBarBarian schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:00:
Ik heb een Orbea Orca gehad. Orbea is een van de grotere merken. Komt uit Spanje en beweerd haar frames zelf te maken (... )
Daarom wordt bij mij de "hype" genadeloos door prikt.
Niet dat het daarom een slechte fiets is, maar ik kan voor 800 euro zelf ook wel een frame bestellen bij Workswell.
[ Voor 31% gewijzigd door mhr-zip op 08-01-2021 17:06 ]
behalve dat ze gaat trouwen
Goed vrijdagmiddag ik ga aan het bier of zwiften of in een andere volgorde
Bijna! Carbon frames van Orbea worden gemaakt door Martec leer ik zojuist. Maar idd wel in China[b]mhr-zip schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:03
Ik beweer dat Orbea frames gewoon geoutsourced worden bij Workswell.
Daarom wordt bij mij de "hype" genadeloos door prikt.
Niet dat het daarom een slechte fiets is, maar ik kan voor 800 euro zelf ook wel een frame bestellen bij Workswell.
Ik vind de Orca nogsteeds een mooie fietsben heb hem serieus overwogen.
Ik heb echt brede voeten en dat kunnen die Lake's goed! Mijn huidige northweave's zijn okay maar niet op en top. Vandaar mijn keuze voor Lake's. Kon ik maar met goedkopere schoenen uit de voeten!mhr-zip schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:21:
[...]
Ik heb ook Lake's, maar dat is omdat alleen daar mijn platvoeten in kunnen.

Nouja, Orbea is dus verder geen merk om weg te blijven? Voor een gehyped merk vind ik overigens zeer betaalbaar
. Eens zien of ik die fiets in t echt kan zien.
Mocht iemand nog een leuke fiets zoeken ;
https://www.cyclingweb.nl...ts,-factor-o2-disc-detail
https://www.cyclingweb.nl...,-factor-o2-disc-1-detail
Niet jouw volgende N+1? Gelukkig niet in mijn maat!DDX schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:42:
Kan je prima kopen hoor.ZieMaar! schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:19:
Nouja, Orbea is dus verder geen merk om weg te blijven?
Haha nee al zijn het wel mooie fietsen.rolandos582 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:49:
[...]
Niet jouw volgende N+1? Gelukkig niet in mijn maat!
Maar n+2 voor dit jaar is al voldoende
Je hebt ze toch vorige jaar gekochtDDX schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:26:
[...]
Haha nee al zijn het wel mooie fietsen.
Maar n+2 voor dit jaar is al voldoende

Inderdaad meer dan prima kwaliteit en ook nog eens origineel, hier in het westen zie je ze nog niet veel. Spuitwerk staat zelfs geloof ik bekend als top of the bill (race frames iig) uit hun eigen spuiterij.
Bijkomend voordeel mocht je er interesse in hebben: Orbea is onderdeel van een coöperatie (Mondragon). Doen echt veel op het sociale vlak voor werknemers en hebben duidelijke afspraken over salarisverschillen tussen executives en 'arbeiders' om een paar zaken te noemen. Lees Wikipedia maar eens.
Zal menigeen vast niks interesseren maar ik koop liever daar dan van een beursgenoteerde Amerikaanse gigant.
Ken ze ja. Helaas niet in mijn maat, anders had ik er zeker een overwogen.DDX schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:42:
Ik heb er in november eentje ingehaald op de Lekdijk. Echt een mooie fiets!
Orbea is geen merk om vandaan te blijven. Eigenlijk zijn er sowieso geen merken om bij vandaan te blijven, slechte fietsen worden niet meer gemaakt. Prijs/kwaliteit is in bepaalde prijsklassen nog wel aan de orde (voor €1.500 moet je bijv. echt geen Specialized of Trek kopen), maar een segment of 2 hoger betaal je voor vrijwel alle fietsen teveel.ZieMaar! schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:19:
Nouja, Orbea is dus verder geen merk om weg te blijven? Voor een gehyped merk vind ik overigens zeer betaalbaar. Eens zien of ik die fiets in t echt kan zien.
Ik zou mijn fiets ten eerste gewoon uitzoeken op pasvorm/geometrie en daarna gewoon een leuk kleurtje. Orbea's (zeker die van Manon) zien er vaak wel leuk uit, maar die GCN hype is inderdaad wel een minpuntje.
Als het nou een VAM-versie was en de kabels niet zichtbaar waren, dan was het meer dan leuk geweest.DDX schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:42:
En Canyon dan?Ypuh schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 23:03:
[...]
Orbea is geen merk om vandaan te blijven. Eigenlijk zijn er sowieso geen merken om bij vandaan te blijven, slechte fietsen worden niet meer gemaakt. Prijs/kwaliteit is in bepaalde prijsklassen nog wel aan de orde (voor €1.500 moet je bijv. echt geen Specialized of Trek kopen), maar een segment of 2 hoger betaal je voor vrijwel alle fietsen teveel.
Ik zou mijn fiets ten eerste gewoon uitzoeken op pasvorm/geometrie en daarna gewoon een leuk kleurtje. Orbea's (zeker die van Manon) zien er vaak wel leuk uit, maar die GCN hype is inderdaad wel een minpuntje.
De gemiddelde producten van de Aldi zijn niet slecht. Maar dat betekent niet dat ik het eens ben met de bedrijfsvoering/werknemerbeleid van de Aldi, en dat ik aanraad dat je daar moet kopen.
Ik snap dat mensen daar shoppen. Ik doe het niet.
Als je een zielloze fiets met bijpassende service wilt zit je met Canyon wel goed. Canyon is in alles een budgetmerk behalve de prijs. Zal ze niet duur noemen, maar nooit geen korting en dat zorgvuldig opgebouwd imago met al die Insta-sletjes heeft er wel voor gezorgd dat de prijs die van de A-merken genaderd heeft.
Gezien mijn uitspraken kan ik me nooit meer vertonen op een Canyon, maar ook zonder dat zou ik veel liever voor een Sensa, Orbea, Giant, Cube o.i.d. kiezen. Als het goed en (iets) goedkoper moet een Radon, Rose of Workswell, die op hun beurt weer niets onderdoen voor Canyon.
Gezien mijn uitspraken kan ik me nooit meer vertonen op een Canyon, maar ook zonder dat zou ik veel liever voor een Sensa, Orbea, Giant, Cube o.i.d. kiezen. Als het goed en (iets) goedkoper moet een Radon, Rose of Workswell, die op hun beurt weer niets onderdoen voor Canyon.
Ben het totaal niet met je eens dat Canyon een budget merk is ( is daar overigens iets mis mee al zou het zo zijn ?) . Om maar een simpel voorbeeld te geven : Een tarmac sl7 dura ace di2 vs een aeroad cfr dura ace di2 is 13k vs 7,5 k. Canyon hanteert een uitzonderlijk goede prijs / kwaliteit verhouding (dankzij hun bedrijfsvoering).Ypuh schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 23:52:
Als je een zielloze fiets met bijpassende service wilt zit je met Canyon wel goed. Canyon is in alles een budgetmerk behalve de prijs. Zal ze niet duur noemen, maar nooit geen korting en dat zorgvuldig opgebouwd imago met al die Insta-sletjes heeft er wel voor gezorgd dat de prijs die van de A-merken genaderd heeft.
Ook voor beginnende fietsers zijn er genoeg keuzes met prima afmontages en zeer aantrekkelijke prijzen.
En wat is er precies zielloos aan het merk ?
Canyon maakt in mijn ogen goede/uitstekende fietsen, punt.
Van mijn clubgenoten rijden er zeker 3-4 op een top-of-the-line Canyon en zijn daar erg tevreden over, en terecht. Je moet er alleen geen gedonder mee krijgen want dan zijn de ervaring minder goed. Wanneer je weet wat je koopt en je bent zelf een beetje handig, dan is de prijs/kwaliteit bijna niet te verslaan. En met kwaliteit bedoel ik dan de kwaliteit van de fiets zelf, dus: earo, gewicht, features, etc.
Die relatief lage prijs komt echter wel ergens vandaan, is het niet uit de lengte (kwaliteit van het materiaal) dan is het uit de breedte (postorder, aftersales, etc.). Wanneer je dat beseft, dan kan je prima een Canyon kopen.
Verder ben ik het met @Ypuh eens en zou ik het zelf niet kopen. Maar er is zoveel dat ik niet koop. Sensa, Orbea, Giant, Cube hebben ook absoluut mijn voorkeur. De 'race to the bottom' businessmodellen steun/koop ik uit principe niet. Iedereen wil graag een boterham verdienen, ook mijn fietsenmaker.
Maar nu komen we op principiële grond; da's altijd lastig discussiëren...
Van mijn clubgenoten rijden er zeker 3-4 op een top-of-the-line Canyon en zijn daar erg tevreden over, en terecht. Je moet er alleen geen gedonder mee krijgen want dan zijn de ervaring minder goed. Wanneer je weet wat je koopt en je bent zelf een beetje handig, dan is de prijs/kwaliteit bijna niet te verslaan. En met kwaliteit bedoel ik dan de kwaliteit van de fiets zelf, dus: earo, gewicht, features, etc.
Die relatief lage prijs komt echter wel ergens vandaan, is het niet uit de lengte (kwaliteit van het materiaal) dan is het uit de breedte (postorder, aftersales, etc.). Wanneer je dat beseft, dan kan je prima een Canyon kopen.
Verder ben ik het met @Ypuh eens en zou ik het zelf niet kopen. Maar er is zoveel dat ik niet koop. Sensa, Orbea, Giant, Cube hebben ook absoluut mijn voorkeur. De 'race to the bottom' businessmodellen steun/koop ik uit principe niet. Iedereen wil graag een boterham verdienen, ook mijn fietsenmaker.
Maar nu komen we op principiële grond; da's altijd lastig discussiëren...
Helemaal eens.Grin schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 10:45:
Canyon maakt in mijn ogen goede/uitstekende fietsen, punt.
Verder lijkt het me een mooi compliment voor Canyon dat het nu fashionable is om op ze af te geven. Snap die drang ook niet zo goed om die mening te uiten, lijkt bijna alsof het is om de eigen keuze voor een ander / duurder / more bespoke merk te kunnen verantwoorden. Maar who cares. Koop gewoon lekker waar je eigen hart sneller van gaat kloppen.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Dat is één kant van de medaille, de andere kant is volgens mij: kritisch naar je eigen aankoop durven kijken en kunnen incasseren. Met alles is wel iets mis, zie ook de review van mijn eigen Look. En als @Ypuh zijn kritiek uit op de groepset van mijn Chapter2 (Sram Red eTap AXS) dan kan ik wel butthurt gaan doen. Maar the thing is: hij heeft gelijk! Het is proprietary troep waar je geen gedonder mee moet krijgen. De vorige generatie is wat dat betreft gewoon veel beter.GerbenBK schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:01:
[...]
Snap die drang ook niet zo goed om die mening te uiten, lijkt bijna alsof het is om de eigen keuze voor een ander / duurder / more bespoke merk te kunnen verantwoorden. Maar who cares. Koop gewoon lekker waar je eigen hart sneller van gaat kloppen.
Maar kunnen incasseren en kritisch naar jezelf/eigen aankopen kijken is niet iedereen gegeven. Het gaat mij echt niet om duurder of more bespoke. Maar dat wordt nog wel eens gedacht...
Het is een model waar Canyon voor kiest. Als ik alle reclame op insta zie en lees dat ze voor een fiks bedrag zijn overgenomen krijg ik daar wel een beetje twijfel bij inmiddels. Ze mikken wel op twee groepen, door MvdP en Movistar te sponsoren en ook veelal blonde dames te voorzien van een fiets die niet past bij hun kwaliteiten. Maar goed S-Works maakt weer een speciale Sagan-editie en zo doet iedereen wat.
De lokale fietsenmaker verdiend inderdaad niet aan de verkoop van de fiets. Maar hoeft ook geen voorraad te houden, geen jagers op het overjarige model en ook geen sales target van Giant te behalen. In de autobranche is het al jaren zo dat je auto's met weinig winst verkoopt om te verdienen op het onderhoud. Dat onderhoud moet je toch laten doen en dan kom je toch weer bij de lokale fietsenwinkel. In Utrecht is er inmiddels een die ook echt zegt Canyons te doen en de rest heeft er ook weinig moeite mee. Mijn eigen fietsenmaker laat zelfs Canyonfietsen afleveren bij hem en zet hem dan voor je in elkaar. Zo pakt ie toch wat euro's en heeft hij ook een potentiële klant erbij. Het is ook aan die kant slim nadenken over merken als Canyon en Rose.
Inmiddels kruipen de prijzen echt omhoog, maar ook S-Works is inmiddels 1.000 euro duurder dan een paar jaar terug. En die 1.000 euro gaat echt niet naar de fietsenmaker. Als ik lees dat ik bij de clubsponsor op alles 10% korting krijg behalve S-Works dan weet ik wel genoeg
Nadelen zijn er zat. De fiets komt in een doos en daarna succes ermee. De eerste had een slag in het wiel en het was ook een beetje klooien met afstellen. De tweede is daarom gelijk naar de fietsenmaker gegaan en daar heb ik ook nog eens van te voren een bike fit gedaan. Een groot nadeel van Canyon is dat je niets kan kiezen. Ik had graag di2 gehad, maar daar kreeg ik ook duurdere wielen bij en toen was het verschil met mechanisch schakelen ineens 2.000 euro. Dat werd mij toch te gek. En geen korting? ja wel hoor een keer per jaar in september bij de sale en ik had 1.000 euro korting op mijn fiets. Lekker makkelijk en geen gedoe met onderhandelen met een fietsenmaker die er net maar zin in moet hebben. Sowieso ben ik niet zo fan van dingen waar een prijs opstaat en waarop je moet afdingen of eindeloos moet shoppen om korting te krijgen. Zet er gewoon op wat iets kost, nou en dat doet Canyon.
Iedereen maakt uiteindelijk zijn eigen keuzes. Tot op heden heb ik niets wat op mijn fiets zat bij aanschaf zelf vervangen en betaal ik dus 100% ipv de korting bij Mantel op onderdelen. Want ook daar kan je best iets van vinden. Incasseren kan ik best, maar als iemand op Zwift zegt ik ben level 10 en de enige optie is een Canyon en daar ga ik NOOOOOOIIIITT op rijden, dan zucht ik wel. Succes met je slaafvrije iPhone denk ik dan.
De lokale fietsenmaker verdiend inderdaad niet aan de verkoop van de fiets. Maar hoeft ook geen voorraad te houden, geen jagers op het overjarige model en ook geen sales target van Giant te behalen. In de autobranche is het al jaren zo dat je auto's met weinig winst verkoopt om te verdienen op het onderhoud. Dat onderhoud moet je toch laten doen en dan kom je toch weer bij de lokale fietsenwinkel. In Utrecht is er inmiddels een die ook echt zegt Canyons te doen en de rest heeft er ook weinig moeite mee. Mijn eigen fietsenmaker laat zelfs Canyonfietsen afleveren bij hem en zet hem dan voor je in elkaar. Zo pakt ie toch wat euro's en heeft hij ook een potentiële klant erbij. Het is ook aan die kant slim nadenken over merken als Canyon en Rose.
Inmiddels kruipen de prijzen echt omhoog, maar ook S-Works is inmiddels 1.000 euro duurder dan een paar jaar terug. En die 1.000 euro gaat echt niet naar de fietsenmaker. Als ik lees dat ik bij de clubsponsor op alles 10% korting krijg behalve S-Works dan weet ik wel genoeg
Nadelen zijn er zat. De fiets komt in een doos en daarna succes ermee. De eerste had een slag in het wiel en het was ook een beetje klooien met afstellen. De tweede is daarom gelijk naar de fietsenmaker gegaan en daar heb ik ook nog eens van te voren een bike fit gedaan. Een groot nadeel van Canyon is dat je niets kan kiezen. Ik had graag di2 gehad, maar daar kreeg ik ook duurdere wielen bij en toen was het verschil met mechanisch schakelen ineens 2.000 euro. Dat werd mij toch te gek. En geen korting? ja wel hoor een keer per jaar in september bij de sale en ik had 1.000 euro korting op mijn fiets. Lekker makkelijk en geen gedoe met onderhandelen met een fietsenmaker die er net maar zin in moet hebben. Sowieso ben ik niet zo fan van dingen waar een prijs opstaat en waarop je moet afdingen of eindeloos moet shoppen om korting te krijgen. Zet er gewoon op wat iets kost, nou en dat doet Canyon.
Iedereen maakt uiteindelijk zijn eigen keuzes. Tot op heden heb ik niets wat op mijn fiets zat bij aanschaf zelf vervangen en betaal ik dus 100% ipv de korting bij Mantel op onderdelen. Want ook daar kan je best iets van vinden. Incasseren kan ik best, maar als iemand op Zwift zegt ik ben level 10 en de enige optie is een Canyon en daar ga ik NOOOOOOIIIITT op rijden, dan zucht ik wel. Succes met je slaafvrije iPhone denk ik dan.
[ Voor 3% gewijzigd door Fisico op 09-01-2021 13:13 ]
Heren, bedankt voor jullie input. Lees al zo'n 100 pagina's mee.
Heb sinds Oktober een tweede hands Kickr Core op de kop getikt.
Een tiental keer geprobeerd in de woonkamer zonder ventilator maar dit is echt niet te doen,
alle ramen beslaan en de kamer word zo'n halve graad warmer (50m2)
Zodoende heb ik 25 December een Vacmaster besteld bij Cleva, hopelijk komt die volgende week binnen.
Straks komt de stucadoor om de zolder te stucen en dan ben ik hopelijk eind Januari klaar met m'n hobbykamer, na een jaar verbouwen.
@Grin Nog bedankt voor de tip van de wielerwinkel in Burgum, daar zal ik volgende week eens langs voor wat gereedschap.
Heb sinds Oktober een tweede hands Kickr Core op de kop getikt.
Een tiental keer geprobeerd in de woonkamer zonder ventilator maar dit is echt niet te doen,
alle ramen beslaan en de kamer word zo'n halve graad warmer (50m2)
Zodoende heb ik 25 December een Vacmaster besteld bij Cleva, hopelijk komt die volgende week binnen.
Straks komt de stucadoor om de zolder te stucen en dan ben ik hopelijk eind Januari klaar met m'n hobbykamer, na een jaar verbouwen.
@Grin Nog bedankt voor de tip van de wielerwinkel in Burgum, daar zal ik volgende week eens langs voor wat gereedschap.
@Willie Warempel Laat ook vooral even weten hoe je nieuwe setup bevalt. Foto's worden altijd op prijs gesteld!
Fisico schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:51:
[...]
Manon van GCN rijdt op een Orbea, dus wat kan er mis mee zijn?
Heren, heren, rustig aan, geen paniek, er is een oplossing onderwegYpuh schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 23:03:
[...]Orbea's (zeker die van Manon) zien er vaak wel leuk uit
https://www.reddit.com/r/BicyclingCirclejerk/comments/ick6ay/gcn_manon_lloyd_body_pillow_when

Nou deel 2 ook geluisterd. De verhalen blijven leuk hoor van Tolhoek. Het vervelende is dat het idee nog steeds heel leuk is, maar de uitvoering minder wordt. Ik snap dat het geld moet opleveren. Dus reclame hoort erbij en het is echt veel beter te doen dan The Move die ik ook niet meer luister daarom. Er eten inmiddels vier mensen van LFRS en dat het dus professioneler wordt. Alleen het jammere is juist de presentator steeds minder professioneel aan het doen is.mhr-zip schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:35:
Voor iedereen met commentaar op Live Slow Ride Fast podcast:
YouTube: Doe Maar - Doris Day (1982)
Van Tolhoek gaan we nog wel wat horen denk ik.
@Fisico Van de week ook deel 1 geluisterd van Twannie bij LSRF. Dit zijn nu juist de afleveringen waarom ik LSRF zo leuk vind/vond! Lekker ouwehoeren en vooral je gast aan het woord laten in tegenstelling tot die hinderlijke ellende lange anekdotes van hoe Steven Bolt afgelopen week naar de AH fietste.
Die Antwan is me er ook wel eentje zeg; je gooit er een kwartje in en hij blijft maar gaan. Voor zo'n broekkie ook prachtig met zijn ervaringen hoe hij het prof worden ervaren heeft.
Het concept is inderdaad nog steeds heel leuk. Keuvelen over alles op maar vooral ook naast de fiets, maar de gasten maken de show wat mij betreft.
Die Antwan is me er ook wel eentje zeg; je gooit er een kwartje in en hij blijft maar gaan. Voor zo'n broekkie ook prachtig met zijn ervaringen hoe hij het prof worden ervaren heeft.
Het concept is inderdaad nog steeds heel leuk. Keuvelen over alles op maar vooral ook naast de fiets, maar de gasten maken de show wat mij betreft.
Even opnieuw de discussie over fietsen aanjagen. Hierboven staat vermeldt, voor 1509.- geen Trek, Specialized. Kan ik inkomen, maar wat zijn een beetje mooie fietsen voor rond de 2500,-. Ben nu aan het kijken voor een nieuwe, oog is gevallen op een Specialized Tarmac SL6 105. Zijn andere modellen nog het bekijken waard? Trek Domane?
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Je vergelijkt een racer met een endurance model. Weet je wel naar wat voor geometrie je zoekt? Emonda is veel meer vergelijkbaar met een Tarmac. Een domane niet in ieder geval....KW25 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:20:
Even opnieuw de discussie over fietsen aanjagen. Hierboven staat vermeldt, voor 1509.- geen Trek, Specialized. Kan ik inkomen, maar wat zijn een beetje mooie fietsen voor rond de 2500,-. Ben nu aan het kijken voor een nieuwe, oog is gevallen op een Specialized Tarmac SL6 105. Zijn andere modellen nog het bekijken waard? Trek Domane?
Klopt net als Sam gaat ie lekker door met praten. En op 3 uur is een grap over Dolly Parton ook nog wel te doen. Het was fijn tijdens het koken en Zwift.Ypuh schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:52:
@Fisico Van de week ook deel 1 geluisterd van Twannie bij LSRF. Dit zijn nu juist de afleveringen waarom ik LSRF zo leuk vind/vond! Lekker ouwehoeren en vooral je gast aan het woord laten in tegenstelling tot die hinderlijke ellende lange anekdotes van hoe Steven Bolt afgelopen week naar de AH fietste.
@Ypuh Deel 2 ging over Thailand. Schijnt volgens hem een mooi fietsland te zijn.
Ligt er ook maar net aan wat je zoekt natuurlijk, kun je ook een leuke Sensa voor kopen!KW25 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:20:
@Ypuh Dank, zodoende had niet door dat er ook een deel 2 was. Hij praat wel lekker met z'n mooie accent. Heel verschil met bijvoorbeeld Arensman bij de Rode Lantaarn, die vond ik zo stroperig.
Was niet aan jou gericht maar aan mensen die Canyon omlaag halen te faveure van hun eigen keus. Dat is iets anders dan aangeven dat er qua dit of dat iets beter kan aan je eigen fiets of die van een ander. Voor mij gaat het ook niet om “incasseren”. Wat jij aangeeft over wat belangrijk is om te weten als je een Canyon koopt, is wezenlijk ander dan aangeven of impliceren dat het allemaal zielloze zooi is wat ze verkopen.Grin schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:14:
[...]
Dat is één kant van de medaille, de andere kant is volgens mij: kritisch naar je eigen aankoop durven kijken en kunnen incasseren. Met alles is wel iets mis, zie ook de review van mijn eigen Look. En als @Ypuh zijn kritiek uit op de groepset van mijn Chapter2 (Sram Red eTap AXS) dan kan ik wel butthurt gaan doen. Maar the thing is: hij heeft gelijk! Het is proprietary troep waar je geen gedonder mee moet krijgen. De vorige generatie is wat dat betreft gewoon veel beter.
Maar kunnen incasseren en kritisch naar jezelf/eigen aankopen kijken is niet iedereen gegeven. Het gaat mij echt niet om duurder of more bespoke. Maar dat wordt nog wel eens gedacht...
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Oeps, bedoel de Emonda idd, SL6 volgens mij. Zit niet lekker in Trek. Thanks iig!Franciscus7000 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:26:
[...]
Je vergelijkt een racer met een endurance model. Weet je wel naar wat voor geometrie je zoekt? Emonda is veel meer vergelijkbaar met een Tarmac. Een domane niet in ieder geval....
@rolandos582 Gaat het dan om de Sensa Evo, nooit in verdiept eigenlijk. Ziet er idd goed uit.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Geen dank.KW25 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:21:
[...]
Oeps, bedoel de Emonda idd, SL6 volgens mij. Zit niet lekker in Trek. Thanks iig!
@rolandos582 Gaat het dan om de Sensa Evo, nooit in verdiept eigenlijk. Ziet er idd goed uit.
Andere opties type tarmac:
BMC roadmachine
Giant tcr
Canyon ultimate
Sensa Giulia
Orbea Orca
Cannondale Supersix
Trek Emonda
Isaac Kaon?
De tarmac sl6 is al wat jaartjes ouder, sl7 al een paar maanden te koop. Voor mij zou dat (behalve dat ik Specialized niet boeiend vind) een reden zijn om hem te laten staan, je gaat nog steeds veel betalen voor in mijn ogen oude meuk. Moet het perse een 'groot' merk zijn dan de Emonda? Vind de sl5 die ook 2599 kost wel echt mooie kleuren hebben. En kabels weggewerkt. Het is gewoon een vers model, de tarmac sl6 niet. Maar niks zo persoonlijk als dat :-)
Dat ik zelf 400 Euro zou besparen en voor een Orbea zou gaan had je misschien al verwacht uit mijn eerdere post ;-)
[ Voor 41% gewijzigd door Franciscus7000 op 09-01-2021 19:36 ]
Vorige week de oranje Oakley Radar met Persimmon lens gekocht. Kon hem mooi op de fiets ophalen toen ik in Friesland was. Is m'n 3e Radar inmiddels, de andere twee zijn met een Fire Iridium en Prizm Trail lens.Grin schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:36:
Agree @Ypuh
Maar als ik je ÉÉN tip mag geven: Persimmon. Echt een heerlijke lens voor in het donkere bos, op de ijsbaan of in de avond. Ik heb ook de Clear maar die heb ik 1 of 2 keer gebruikt. Mocht je een Radarlock hebben dan kan je die voor een habbekrats van mij overnemen. Doe er toch niks mee...
![]() | ![]() |
Op Marktplaats zijn best leuke deals te scoren als je een beetje geduld hebt. Heb deze complete bril op kunnen halen voor de helft van wat een losse lens kost
[ Voor 17% gewijzigd door Ypuh op 09-01-2021 20:31 ]
Van die lijst zou ik de Ultimate niet doen. Echt een hele fijne fiets, ik heb hem immersFranciscus7000 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:27:
[...]
Geen dank.
Andere opties type tarmac:
BMC roadmachine
Giant ter
Canyon ultimate
Sensa Giulia
Orbea Orca
Cannondale Supersix
Trek Emonds
Isaac Kaon?
Oakley Persimmon is echt een heerlijk lensje voor in het bos, of daar waar het donkerder is en je wat meer contrast wil. Zwaar ondergewaardeerde lens en in mijn ogen beter dan menig (alle?) low-light Prizm lens.
Oké normaal gesproken durf ik niks te zeggen van het uitlerlijk van een racefiets, daar ik zelf ook zeker niet de beste keuzes zou maken, maar dit slaat echt alles:

Zulke hoge wielen staan gewoon niet bij z'n kort en laag frame.
Dat is een kinder racefiets. Wielen hebben normaal formaat, maar frame is extra klein. Ziet er gedrongen uit.
[ Voor 67% gewijzigd door EdwinW op 10-01-2021 09:11 ]
Ik quote deze post nog maar even voor de zekerheidwisselwerking schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 08:52:
[...]
Aangezien @hoi1234 heeft aangegeven dat je beter geen lampje op het zadeltasje kunt doen, moet je het dus wel doen. Zo werkt dat hier op het forum bij de adviezen van @hoi1234![]()
Ik ben het ook niet eens dat je beter geen lampje op het zadeltasje kan doen. Ik heb, net als het voorbeeld van @BreadFan, een topeak zadeltasje en daar heb ik ook een lampje op. Dat tasje, en de lamp dus ook, gaat geen kant op. En zichtbaarheid is voor mij wel een issue, aangezien ik toch redelijk vaak in het donker fiets.

Dus je hebt een bod gedaan?hoi1234 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:51:
Oké normaal gesproken durf ik niks te zeggen van het uitlerlijk van een racefiets, daar ik zelf ook zeker niet de beste keuzes zou maken, maar dit slaat echt alles:
[Afbeelding]
Is dat niet gewoon de fiets van Emma Pooley?
Emma rijd niet met 28" wielen (serieus!)
Maar wel iemand die serieus hard de hoek om gaat (zie "trapper")
Wel mooi Biggie Smalls voor de foto om het lekker GCN te houden.
Na wat mindere ervaringen met de capsules om mijn banden weer te vullen na een lekke band wil ik toch voor een combinatie van pompje en capsules gaan. Eerder in het topic kwam de topeak hybrid voorbij, maar ik worstel nog wel met de esthetiek. Want waar laat je een pompje? Je middelste zak van je shirt is het verkeerde antwoord. Een beetje afhankelijk van hoe makkelijk de oplossing is ga ik het pompje ook vaker meenemen. Voor rondjes om de kerk vertrouw ik wel op mij capsule en de iPhone voor een grotere ronde is extra back up wel fijn.
Na wat mindere ervaringen met de capsules om mijn banden weer te vullen na een lekke band wil ik toch voor een combinatie van pompje en capsules gaan. Eerder in het topic kwam de topeak hybrid voorbij, maar ik worstel nog wel met de esthetiek. Want waar laat je een pompje? Je middelste zak van je shirt is het verkeerde antwoord. Een beetje afhankelijk van hoe makkelijk de oplossing is ga ik het pompje ook vaker meenemen. Voor rondjes om de kerk vertrouw ik wel op mij capsule en de iPhone voor een grotere ronde is extra back up wel fijn.
mhr-zip in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"Fisico schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:09:
Want waar laat je een pompje? Je middelste zak van je shirt is het verkeerde antwoord.
Of

[ Voor 12% gewijzigd door mhr-zip op 10-01-2021 23:09 ]
Middelste zak.
Als je van plan bent te vallen zou ik me meer zorgen maken over je knieen, heupen, elleboog en pols.
Als je van plan bent te vallen zou ik me meer zorgen maken over je knieen, heupen, elleboog en pols.
Niks mis met deze fiets. Is gewoon een jeugdframe, maat 39 lees ik. Het kind wat op deze fiets past gaat mij er waarschijnlijk finaal uit rijden en jou ookhoi1234 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:51:
[Afbeelding]
Bron: (wel zo netjes denk ik) https://link.marktplaats.nl/m1646605419
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
IN je zadelbuis?
---------------
Speciaal voor @Grin
[Video: https://www.tiktok.com/@qbertoniiii/video/6914047447606070533]
[Video: https://www.tiktok.com/@qbertoniiii/video/6914047447606070533]
[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 11-01-2021 01:57 ]
---------------
Die kabel van de achter derailleur.....Mistraller schreef op maandag 11 januari 2021 @ 01:47:
[...]
Niks mis met deze fiets. Is gewoon een jeugdframe, maat 39 lees ik. Het kind wat op deze fiets past gaat mij er waarschijnlijk finaal uit rijden en jou ookAls ik zie wat deze persoon er aan tandwielen etc bij verkoopt... Ik heb niet de indruk dat hier ook maar enigszins ondoordacht is aangekocht en samengesteld.
Bron: (wel zo netjes denk ik) https://link.marktplaats.nl/m1646605419

Als je voor esthetiek gaat, dan zorg je er voor dat je een knecht bij je hebt. Die kan dan voor jou de bidons (scheelt weer bidonhouders), telefoon, eten, multitool enz. meenemen. Lijk je gelijk ook nog eens een stuk professioneler met zo'n knecht. Misschien kun je ook nog een volgauto regelen.Fisico schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:09:
Grote kans is echter dat jezelf het minst esthetische deel van de verschijning bent. Dus dan zou ik mij niet al te veel zorgen maken over de rest
[ Voor 10% gewijzigd door wisselwerking op 11-01-2021 08:15 ]
@Fisico Die Topeak die ik eerder noemde in het topic is echt heel klein, kan makkelijk in de achterzak (links of rechts). Niet aan het frame uiteraard, dat is zeker zo erg als een zadeltasje...Fisico schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:09:
Dat is zeker een mooie *ahum* fiets... Leuk gedaan met dat stuurlintje in twee verschillende kleuren.
Nee, uitpuilende achterzakken ziet er mooi uitGrin schreef op maandag 11 januari 2021 @ 08:16:
[...]
@Fisico Die Topeak die ik eerder noemde in het topic is echt heel klein, kan makkelijk in de achterzak (links of rechts). Niet aan het frame uiteraard, dat is zeker zo erg als een zadeltasje...
[...]
Dat is zeker een mooie *ahum* fiets... Leuk gedaan met dat stuurlintje in twee verschillende kleuren.

Pomp(links), biba(midden), CO2 patroon(links), bandenlichters(links), multitool(links), plakkers(rechts) telefoon(rechts) en een tweetal repen(midden). Dat krijg je prima verdeeld over 3 zakken. Zou niet weten wat je meer moet meenemen...
ik gebruik de laatste jaren geen CO-patronen meer. Ben alleen wat langer bezig met pompen indien ik lek rijd...
scheelt ook weer wat meenemen... ofwel standaard pompje, bandenlichters, biba, multitool en wat voedsel
scheelt ook weer wat meenemen... ofwel standaard pompje, bandenlichters, biba, multitool en wat voedsel
...
Regenjas, krentenbol, banaan.Grin schreef op maandag 11 januari 2021 @ 08:44:
Pomp(links), biba(midden), CO2 patroon(links), bandenlichters(links), multitool(links), plakkers(rechts) telefoon(rechts) en een tweetal repen(midden). Dat krijg je prima verdeeld over 3 zakken. Zou niet weten wat je meer moet meenemen...
@Grin fietst niet als het regent.
Persoonlijk vind ik het prettiger dat ik niet hoef na te denken wat ik mee moet nemen voor het fietsen omdat dit al standaard op de fiets zit (pompje, binnenbandje enz.). En dat ik niet alles op de rug hoef mee te nemen. Ik vind het ook altijd wat knullig staan als je zo'n pompje uit het achterzakje ziet steken.
Maar gelukkig smaken verschillen, en over smaak valt niet te twisten. En juist om die reden "twisten" we vaak
[ Voor 52% gewijzigd door wisselwerking op 11-01-2021 09:03 ]
Gelukkig kan ik behoorlijk goed eten voordat ik vertrek en heb ik daar zelden last van. Daarbij ben ik van de doctrine: kort en intensief trainen. Ritten van meer dan 90+ km maak ik niet zoveel en ritten van meer dan 110 km alleen met de grootst mogelijke tegenzin. Dus twee grote repen koek (Snelle Jelle, met rozijnen!) zijn echt meer dan voldoende.
Ik heb alles gewoon in een zadeltasje, geen gezeur met dingen in je rugzakje..
En ja, het hoort niet volgens de mode politie, maarja fuck it..
Vrijdag had ik zoals hier vermeld wat winterkleding en verlichting besteld..
Zaterdag kwam alles netjes binnen en het paste gelukkig, Ik heb nogal een raar lichaam, dus het is altijd maar de vraag of de maat tabellen kloppen.
Gisteren mijn fiets even helemaal nagekeken en gisteravond na het eten een rondje gefietst.
Korte review:
Fijne jas + base layer, ik had het niet koud, maar ook niet echt warm, temperatuur was rond de 2 graden en het was gewoon comfortabel. Wanneer het echt gaat vriezen denk ik dat ik nog wat aan de baselayer moet doen, maar rond het vriespunt tot +10 graden voorzie ik geen problemen.
Geen koude handen en voeten meer...
wat een genot.. Doet gewoon zijn werk goed..
Wat een bak licht.... ik heb gisteren in het pikkedonker buiten de stad gefietst en kon alles gewoon goed zien, ook tegemoet komend verkeer had weinig last van mijn felle lampen...
Over de fietstocht zelf..zwaar ruk.. Conditie is 0 en had het redelijk zwaar..
In totaal 33km gefietst met gemiddeld 26km/u.
Eerste 30 minuten ging wel lekker, 29-30 km/u gemiddeld en hartslag rond de 150, maar daarna was de accu leeg.. en zakte de performance in en mijn HS omhoog..
Vandaag redelijk verzuurde benen...
Dus voor nu even rustig herstellen en woensdag iets minder fanatiek uit de startblokken komen en gewoon rustig een D1 training doen..
En ja, het hoort niet volgens de mode politie, maarja fuck it..
Vrijdag had ik zoals hier vermeld wat winterkleding en verlichting besteld..
Zaterdag kwam alles netjes binnen en het paste gelukkig, Ik heb nogal een raar lichaam, dus het is altijd maar de vraag of de maat tabellen kloppen.
Gisteren mijn fiets even helemaal nagekeken en gisteravond na het eten een rondje gefietst.
Korte review:
Fijne jas + base layer, ik had het niet koud, maar ook niet echt warm, temperatuur was rond de 2 graden en het was gewoon comfortabel. Wanneer het echt gaat vriezen denk ik dat ik nog wat aan de baselayer moet doen, maar rond het vriespunt tot +10 graden voorzie ik geen problemen.
Geen koude handen en voeten meer...
Wat een bak licht.... ik heb gisteren in het pikkedonker buiten de stad gefietst en kon alles gewoon goed zien, ook tegemoet komend verkeer had weinig last van mijn felle lampen...
Over de fietstocht zelf..zwaar ruk.. Conditie is 0 en had het redelijk zwaar..
In totaal 33km gefietst met gemiddeld 26km/u.
Eerste 30 minuten ging wel lekker, 29-30 km/u gemiddeld en hartslag rond de 150, maar daarna was de accu leeg.. en zakte de performance in en mijn HS omhoog..
Vandaag redelijk verzuurde benen...
Dus voor nu even rustig herstellen en woensdag iets minder fanatiek uit de startblokken komen en gewoon rustig een D1 training doen..
Dat heb ik overigens ook hoor. Toen ik begon met wielrennen moest ik echt veel meer eten dan nu overigens. Afgelopen vrijdag nog een rit van 133km gedaan zonder eten en dat was geen enkel probleem. Was overigens niet helemaal een bewuste keuze. Ik had mijn dochter weggebracht op de racefiets (38km) en had wat spullen van mijzelf in de rugtas gedaan. Die rugtas bleef uiteraard achter bij dochterlief (daar zat kleding e.d.) in. Maar dan moet je wel de eigen proviand er uit halenGrin schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:08:
Gelukkig kan ik behoorlijk goed eten voordat ik vertrek en heb ik daar zelden last van. Daarbij ben ik van de doctrine: kort en intensief trainen. Ritten van meer dan 90+ km maak ik niet zoveel en ritten van meer dan 110 km alleen met de grootst mogelijke tegenzin. Dus twee grote repen koek (Snelle Jelle, met rozijnen!) zijn echt meer dan voldoende.

Verzuring is enkel op het moment van boven threshold rijden tot kort erna. Een dag later heb je geen melkzuur meer maar gewoon spierpijn.
Ik heb hem ook niet alleen voor de regen. Maar als je bezweet pech krijgt onderweg...
Als je beter wordt (als in: betere conditie etc) rij je dezelfde snelheid met lagere intensiteit. Dus heb je minder directe koolhydraten nodig maar kun je meer veterbanden. Daarbij hangt het ook sterk af van wat je de avond ervoor hebt gegeten en als ontbijt. En wat je als sportdrank bij je hebt. Daar kan ook makkelijk 30-60 gram aan koolhydraten inzitten, zodat je eigenlijk natuurlijk wel 'gegeten' hebt tijdens de rit.wisselwerking schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:12:
[...]
Dat heb ik overigens ook hoor. Toen ik begon met wielrennen moest ik echt veel meer eten dan nu overigens. Afgelopen vrijdag nog een rit van 133km gedaan zonder eten en dat was geen enkel probleem. Was overigens niet helemaal een bewuste keuze. Ik had mijn dochter weggebracht op de racefiets (38km) en had wat spullen van mijzelf in de rugtas gedaan. Die rugtas bleef uiteraard achter bij dochterlief (daar zat kleding e.d.) in. Maar dan moet je wel de eigen proviand er uit halen
Knappe jongen die 's avonds een bakje sla eet, in de ochtend klein beetje yoghurt, en daarmee 150km stevig rijdt. Je hebt gewoon energie nodig, punt. De vraag is, zat die energie al in je lichaam of moet je dat nog toevoegen
Exact expert nodig?
Gisteren toevallig voor het eerst sinds oktober wat langer op de fiets gezeten (130km).
Volgens mijn stats was het gemiddeld 2 graden en ik heb het idee dat ik daardoor ook wat meer energie nodig had. Normaal gesproken kan ik makkelijk 4 uur fietsen op 2 snickers en een goed ontbijt maar nu was het kantje boord.
Natuurlijk heeft een mindere vorm daar ook mee te maken.
Overigens ook de eerste lekke band van het jaar te pakken, verder leuke rit gehad.
Volgens mijn stats was het gemiddeld 2 graden en ik heb het idee dat ik daardoor ook wat meer energie nodig had. Normaal gesproken kan ik makkelijk 4 uur fietsen op 2 snickers en een goed ontbijt maar nu was het kantje boord.
Overigens ook de eerste lekke band van het jaar te pakken, verder leuke rit gehad.
22 centimeter in een tasje leek mij al geen optie en aan het frame vind ik niet mooi. Tenzij er een hele makkelijke oplossing te vinden is. Nu moet je vaak toch de bidophouders los halen om daaronder de houder voor de pomp te bevestigen. Het idee is om alleen bij echt verre ritten de pomp mee te nemen. Dan kan hij inderdaad best in een zak. Een ritje in een straal van 25 a 30 km om Utrecht heen durf ik wel met alleen capsules aan. Dan is er altijd wel hulp met een pomp of auto voor het ophalen in de buurt.Grin schreef op maandag 11 januari 2021 @ 08:16:
[...]
@Fisico Die Topeak die ik eerder noemde in het topic is echt heel klein, kan makkelijk in de achterzak (links of rechts). Niet aan het frame uiteraard, dat is zeker zo erg als een zadeltasje...
Ik kan ook 150 km rijden zonder eten. Wil ik mijn beste tijd ever halen, dan is het beter dat ik eet.Crazy D schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:59:
[...]
Als je beter wordt (als in: betere conditie etc) rij je dezelfde snelheid met lagere intensiteit. Dus heb je minder directe koolhydraten nodig maar kun je meer veterbanden. Daarbij hangt het ook sterk af van wat je de avond ervoor hebt gegeten en als ontbijt. En wat je als sportdrank bij je hebt. Daar kan ook makkelijk 30-60 gram aan koolhydraten inzitten, zodat je eigenlijk natuurlijk wel 'gegeten' hebt tijdens de rit.
Knappe jongen die 's avonds een bakje sla eet, in de ochtend klein beetje yoghurt, en daarmee 150km stevig rijdt. Je hebt gewoon energie nodig, punt. De vraag is, zat die energie al in je lichaam of moet je dat nog toevoegen
Klopt. Ik kan normaal gesproken ook wel toe met één banaantje/reepje op 100km, maar de laatste maanden heb ik zelfs met 3-4 reepjes nog het gevoel dat ik tekort komt. In de winter neem je dus beter wat meer energie mee dan normaalLouislouislouis schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:09:
Gisteren toevallig voor het eerst sinds oktober wat langer op de fiets gezeten (130km).
Je hebt meer energie nodig omdat het kouder is, maar ook omdat je meer luchtweerstand hebt. Daarom lijkt het in de winter allemaal wat moeizamer te gaan als je bijvoorbeeld naar je gemiddelde snelheid kijkt, of moet je aanzienlijk meer moeite doen om hetzelfde gemiddelde te rijden.Louislouislouis schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:09:
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Ik ga ervanuit dat die bidonhouder eenmalig loshalen niet het probleem is. Je kan het houdertje toch laten zitten als er geen pompje inzit, zie je bijna niks van.Fisico schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:12:
[...]
22 centimeter in een tasje leek mij al geen optie en aan het frame vind ik niet mooi. Tenzij er een hele makkelijke oplossing te vinden is. Nu moet je vaak toch de bidophouders los halen om daaronder de houder voor de pomp te bevestigen. Het idee is om alleen bij echt verre ritten de pomp mee te nemen. Dan kan hij inderdaad best in een zak. Een ritje in een straal van 25 a 30 km om Utrecht heen durf ik wel met alleen capsules aan. Dan is er altijd wel hulp met een pomp of auto voor het ophalen in de buurt.
Ik denk dat zo iets de beste oplossing is:

@Fisico Je kan ook een verloopstukje meenemen, zodat je je band bij een tankstation kan oppompen.
Heb de Topeak zojuist even nagemeten en ik kom op 19,4 cm. Hij steekt echt amper boven een achterzak uit.Fisico schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:12:
[...]
22 centimeter in een tasje leek mij al geen optie en aan het frame vind ik niet mooi. Tenzij er een hele makkelijke oplossing te vinden is. Nu moet je vaak toch de bidophouders los halen om daaronder de houder voor de pomp te bevestigen. Het idee is om alleen bij echt verre ritten de pomp mee te nemen. Dan kan hij inderdaad best in een zak. Een ritje in een straal van 25 a 30 km om Utrecht heen durf ik wel met alleen capsules aan. Dan is er altijd wel hulp met een pomp of auto voor het ophalen in de buurt.
Holy shit, context????mhr-zip schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:18:
[...]
Ik ga ervanuit dat die bidonhouder eenmalig loshalen niet het probleem is. Je kan het houdertje toch laten zitten als er geen pompje inzit, zie je bijna niks van.
[Afbeelding]
Edit\ Wel goede oplossing voor het pompje, nu nog een nieuw wiel en derailleur
[ Voor 6% gewijzigd door Maks op 11-01-2021 10:29 ]
Precies, heel netjes, valt bijna niet op zo!mhr-zip schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:18:
[...]
Ik ga ervanuit dat die bidonhouder eenmalig loshalen niet het probleem is. Je kan het houdertje toch laten zitten als er geen pompje inzit, zie je bijna niks van.
[Afbeelding]
https://www.instagram.com...m_source=ig_web_copy_linkMaks schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:28:
[...]
Holy shit, context????
Edit\ Wel goede oplossing voor het pompje, nu nog een nieuw wiel en derailleur
Als het moet kan je altijd nog een kleiner pompje en een zwarte bidon nemen.Raznov schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:32:
[...]
Precies, heel netjes, valt bijna niet op zo!
Zelf heb ik de lezyne pocket drive in combinatie met een topeak aero wedge (Small) zadeltasje. Dit klein(st)e pompje past in een heerlijk compact zadeltasje. Helaas geen hybride maar een los CO2-pompje valt er wel bij in te wurmen.Fisico schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:09:
![]() | ![]() |
Ik heb net een aanbod gekregen vanuit de fietsenmaker om mijn kapotte wielset (FFWD F6R) te vervangen.
De fietsenmaker stelt een set Vittoria Fraxxion voor tegen een kortingsprijs van 850 euro, waardoor ik niet zo veel bij hoef te leggen ivm verzekeringsgeld.
Wat denken jullie? Is dit een goede deal?
Mijn eisen:
De fietsenmaker stelt een set Vittoria Fraxxion voor tegen een kortingsprijs van 850 euro, waardoor ik niet zo veel bij hoef te leggen ivm verzekeringsgeld.
Wat denken jullie? Is dit een goede deal?
Mijn eisen:
- Zware velg, niet te druk (dus geen hele drukke decals of kleuren
- Niet te hoog, dus 40 tot 50MM. De 60mm van de FFWD's hoeft niet voor mij.
- Velgremmen. Remrand maakt me niet uit.
- Geen merkvoorkeur.
- Tot 28MM banden is voldoende, frame kan niet zo veel hebben schat ik.
- Weeg 70 tot 80kg.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
@Stufferdt Ik wist niet eens dat Vittoria wielen/velgen maakte. Hopelijk beantwoord dat je vraag.
Een stickertje is zo geplakt.Ypuh schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:15:
@Stufferdt Ik wist niet eens dat Vittoria wielen/velgen maakte. Hopelijk beantwoord dat je vraag.
mhr-zip in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
Wat heeft je fietsenmaker nog meer met korting? Want als hij alleen hier (veel) korting op geeft wil hij er "iets te graag" vanaf.
Ik zou trouwens deze optie ook eens uitzoeken. (en dan bedoel ik handgespaakt en niet 32 mm wielen):
rolandos582 in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
@Stufferdt Ik heb zelf een set Vittoria Fraxxion wielen en daar is helemaal niks mis mee, zijn misschien niet de lichtste maar doen volgens mij niet veel onder voor andere carbon/alu velgen. Maar ik denk niet te vergelijken met de FFWD's.
Ik had ze wel een stukje goedkoper dan 850 trouwens.
Ik had ze wel een stukje goedkoper dan 850 trouwens.
Voor €850 is overigens genoeg leuk te koop. Ik kocht mijn FFWD F4R FCC's voor €625 nieuw in doos via zo'n handelaartje op Marktplaats. Voor €900 koop je ook wel een z.g.a.n. setje Zipp 404's uit 2018 ofzo.
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic