Dank voor alle reacties. Morgen de oude ketting dan maar uit de vuilnisbak vissen. Dom dat ik niet eerder bedacht had die te kunnen gebruiken.
Ketting groot (voor) klein (achter) leggen.
En dan zorgen dat deraileurwieltjes onder elkaar staan.
Maar dan moet je geen extreme cassette gemonteerd hebben, dan kan soms een langere ketting nodig zijn.
En dan zorgen dat deraileurwieltjes onder elkaar staan.
Maar dan moet je geen extreme cassette gemonteerd hebben, dan kan soms een langere ketting nodig zijn.
Als je volgende keer nog onderhoud wilt plegen: ik vind de video's van Roelpeerenboom altijd heel duidelijk. Vooral de toelichtingen zijn geweldig.
Die filmpjes zijn inderdaad best aardig. Alleen vraag ik mij af wat Roel zijn verdienmodel is.hoi1234 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:57:
Als je volgende keer nog onderhoud wilt plegen: ik vind de video's van Roelpeerenboom altijd heel duidelijk. Vooral de toelichtingen zijn geweldig.
Liefde werk oud papier?
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Half jaar gok ik.rolandos582 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:52:
[...]
Naja dat hoop ik inderdaad ook te bereiken. Mijn mucoff setje en/of cyclon schoonmaker/ontvetter. Lijkt me gewoon ideaal zonder al te veel gesleep. Hoelang heb jij hem al?
Hij doet je alleerst geloven dat hij het belangrijk vindt om de klant verder te helpen. Bij mij althans wekt zijn manier van doen de indruk dat je bij hem moet zijn voor eerlijk advies. Ik ga mogelijk een nieuw zadel bij hem kopen, omdat hij zo overtuigend in die filmpjes overkomt. Als die filmpjes er niet waren, had hij mij echt nooit een zadel verkocht. Trouwens mij (personificatie voor de handige thuisklusser, die wel wilt, maar niet weet hoe) ziet hij sowieso nooit in zijn winkel om een band te plakken/vervangen of een ketting/cassette te vervangen. Dus als hij de filmpjes niet maakt, ga ik wel naar een ander die de filmpjes wel maakt. Het nadeel daarvan, is dat hij mij geen zadel verkoopt. (Zadel kan ook elk ander item zijn)mhr-zip schreef op maandag 4 januari 2021 @ 23:44:
[...]
Die filmpjes zijn inderdaad best aardig. Alleen vraag ik mij af wat Roel zijn verdienmodel is.
Liefde werk oud papier?
Publiceert hij ook niet vooral filmpjes over de "simpele" klussen, die iemand met interesse om wat bij te leren met een duwtje in de rug prima zelf kan uitvoeren? Ik ben geen fietsenmaker, dus ik weet ook niet wat de marges zijn. Maar probeert hij niet een beetje de simpele kutklusjes die zelfs een kind kan uitvoeren en waar je hooguit gezeik van lastige klanten door krijgt en nauwelijks winst mee behaalt af te wentelen op de klant?
Ik vind het echt geniaal wat hij doet. Als het echt klopt wat ik zeg, zorgt hij er voor dat hij naamsbekendheid krijgt, de kutklussen voortaan zelf uitgevoerd worden en hij de producten waar hij zijn boterham mee verdient extra verkoopt. De moeilijkere klussen waar wat op te verdienen valt, houdt hij toch wel.
Edit: wat ik me net bedenk: hij geeft op de site aan dat in bepaalde periodes alleen klanten geholpen worden die hun fiets bij hem gekocht hebben, omdat hij tijd te kort komt. Denk je niet dat hij dus sowieso wel voldoende klandizie heeft? Als hij dus met filmpjes nieuwe klanten (de soort klant die onderdelen koopt) kan trekken, is dat alleen mooi.
[ Voor 21% gewijzigd door hoi1234 op 05-01-2021 00:38 ]
Ik weet dat niet iedereen even enthousiast is over chinese troep spulletjes, maar mijn eerste gedachte was deze; hoef je ook niet op te laden.verstappen33 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:44:
Hoi,
Ik wil weer beginnen met fietsen, maar heb nog geen verlichting op mijn racefiets.
Ik fiets 50/50 over verlicht/onverlichte paden/wegen en zoek dus verlichting met goed zicht en zichtbaarheid.
Qua verlichting ben ik er nog niet overuit, ik heb een zadeltasje en heb nu een klein achterlichtje eronder op de zadelpen, maar die is niet echt goed zichtbaar omdat mijn zadel niet heel hoog staat, ik zoek dus een achterlamp die ik op de achtervork kan monteren..
Nu was mijn oog gevallen op een Lezyne setje, maar ik vraag me af of het achterlicht wel op de achtervork gemonteerd kan worden.
https://www.futurumshop.n...rlichtingsset-zwart.phtml
Iemand ideeen/tips?

Zichtbaarheid is natuurlijk wel iets minder vanwege de locatie (of je monteert er twee??), en ik heb hem niet dus kan niets zeggen over de felheid.
https://nl.aliexpress.com/item/1005001722355968.html
Persoonlijk zou ik een lampje aan je tasje hangen. Of je zou even moeten kijken of je zadel zelf niet stiekem een mountpoint heeft. Diverse zadels hebben een clip of verborgen moertje.
Voordeel van Ali is in elk geval dat je voor hetzelfde geld meerdere lampjes kunt uitproberen. Ik heb aan de voorzijde keus uit een Rockbros Spotlight én Floodlight. En ik weet nu eigenlijk nog steeds niet welke ik het fijnste vind

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
2 lampen mag niet voor zover ik weet. Mijn ervaring met lampen van de Action (ook Chinese troep) is dat ze voldoende licht geven. Er is echter beter te krijgen voor een vergelijkbare prijs. Bovendien als je ze eenmaal hebt geopend (om de batterij te vervangen) zijn ze niet meer waterdicht. Lampjes aan een tasje bewegen trouwens elke kant op. Dat komt je zichtbaarheid niet ten goede.Mistraller schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 01:10:
[...]
Ik weet dat niet iedereen even enthousiast is over chinese troep spulletjes, maar mijn eerste gedachte was deze; hoef je ook niet op te laden.
[Afbeelding]
Zichtbaarheid is natuurlijk wel iets minder vanwege de locatie (of je monteert er twee??), en ik heb hem niet dus kan niets zeggen over de felheid.
https://nl.aliexpress.com/item/1005001722355968.html
Persoonlijk zou ik een lampje aan je tasje hangen. Of je zou even moeten kijken of je zadel zelf niet stiekem een mountpoint heeft. Diverse zadels hebben een clip of verborgen moertje.
Voordeel van Ali is in elk geval dat je voor hetzelfde geld meerdere lampjes kunt uitproberen. Ik heb aan de voorzijde keus uit een Rockbros Spotlight én Floodlight. En ik weet nu eigenlijk nog steeds niet welke ik het fijnste vind
Ik heb het achterlampje zelf ook, en bij mij past ie prima op een van mijn achtervorken! Nooit problemen gehad dat ie los zat of dat ik zonder thuis kwam. Het rubbertje wat er achter zit heeft ook een mogelijkheid tot twee standen en dat werkt in mijn geval prima.verstappen33 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:44:
Nu was mijn oog gevallen op een Lezyne setje, maar ik vraag me af of het achterlicht wel op de achtervork gemonteerd kan worden.
https://www.futurumshop.n...rlichtingsset-zwart.phtml
Iemand ideeen/tips?
Dat hangt er maar net van af.hoi1234 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 01:40:
[...]
Lampjes aan een tasje bewegen trouwens elke kant op. Dat komt je zichtbaarheid niet ten goede.
Ik heb dit zadeltasje, en ik kan mijn achterlichtje zo middels een clip die aan mijn lampje zit achter die zwarte strip schuiven.

Aangezien @hoi1234 heeft aangegeven dat je beter geen lampje op het zadeltasje kunt doen, moet je het dus wel doen. Zo werkt dat hier op het forum bij de adviezen van @hoi1234hoi1234 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 01:40:
[...]
2 lampen mag niet voor zover ik weet. Mijn ervaring met lampen van de Action (ook Chinese troep) is dat ze voldoende licht geven. Er is echter beter te krijgen voor een vergelijkbare prijs. Bovendien als je ze eenmaal hebt geopend (om de batterij te vervangen) zijn ze niet meer waterdicht. Lampjes aan een tasje bewegen trouwens elke kant op. Dat komt je zichtbaarheid niet ten goede.
Ik ben het ook niet eens dat je beter geen lampje op het zadeltasje kan doen. Ik heb, net als het voorbeeld van @BreadFan, een topeak zadeltasje en daar heb ik ook een lampje op. Dat tasje, en de lamp dus ook, gaat geen kant op. En zichtbaarheid is voor mij wel een issue, aangezien ik toch redelijk vaak in het donker fiets.
Tuurlijk niet aan gedacht. Op zich best ingenieus. Ik dacht dat je bedoelde dat je het lampje aan de rits o.i.d. wou vastmaken. Dat werkt natuurlijk niet.wisselwerking schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 08:52:
[...]
Aangezien @hoi1234 heeft aangegeven dat je beter geen lampje op het zadeltasje kunt doen, moet je het dus wel doen. Zo werkt dat hier op het forum bij de adviezen van @hoi1234![]()
Ik ben het ook niet eens dat je beter geen lampje op het zadeltasje kan doen. Ik heb, net als het voorbeeld van @BreadFan, een topeak zadeltasje en daar heb ik ook een lampje op. Dat tasje, en de lamp dus ook, gaat geen kant op. En zichtbaarheid is voor mij wel een issue, aangezien ik toch redelijk vaak in het donker fiets.
Recentelijk is er een artikel geplaatst op Fiets.nl over zadelpijn en hoe te voorkomen, zie hieronder de link. wellicht kan het jou helpen.knbs81 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:49:
Hallo,
Dont blame me, Nederlands is mijn 4e taal (Hongaars=native, Duits, Engels, en dan pas Nederlands), maar ik probeer mijn best te doen om fatsoenlijk omschrijven mijn probleem.
Ik kamp al lang (2e jaar op de racefiets) met zadelpijn, soms komt binnen 5 minuten al soms kan ik met kleine stoppen (5 min.) 60 km volhouden. Heb ik een keer een ritje van 101 km gehad (super trots op) deze was wel langzaam gemiddeld 22 km/h. (ik ben :oud: hoor bijna 40).
Ik heb een FTP van 150, dus mijn tempo is ver te zoeken 😊
Ik wil graag sneller en beter worden, maar de zadelpijn gooit roet in het eten, ik heb tot nu toe 2 verschillende zadel gehad.
Ik had afgelopen jaar (augustus gemeten) flink wat extra kilo’s gehad (88 kg BMI van 29), dus dacht ik dat kan ook de boosdoener zijn, met een beetje dieet ben ik 10 kg afgevallen (78 kg BMI 25).
Ik had gehoopt dit zal mijn pijn verminderen maar het is niet gelukt ☹
Zie soms dikke (130kg+) mannen met smile on the face rondtoeren.... zonder centje pijn
Op dit moment heb ik een SQ LAB 611-15 ( dit is volgens mij 150 mm breed), mijn zit bot afstand is ca. 132 mm. Dit is toen bij FM gemeten en gecontroleerd.
Volgens mij mijn fiets is verder goed afgesteld, heb ik wat foto’s erbij gedaan, en een filmpje als iemand de tijd voor neemt evt. kijken misschien valt nog wat aan te passen?!
Ik vraag me af wat kan ik verder doen?
Bike Fit van paar honderd euro vind ik te duur ik heb een 2e hands fiets van 500 Euro 😊 Ik vond toen de SQ LAB zadel van 150 Euro in vergelijking met de fiets zelf al behoorlijk lachwekkend 😊
Nieuwe zadels proberen? Alle hulp zijn welkom!
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[Video]
https://www.fiets.nl/2020...-dit-zelf-kunt-voorkomen/
Ik heb een vraag aan de ik ga op de racefiets naar werk mensen hier.
Wat voor tas hebben jullie mee waar en een laptop en kleding in past?
Hierbij wil ik vooral graag eentje die ook waterdicht is (zonder hoes)
Ik kwam oa de shimano Tokyo tas tegen. Maar de baby blauwe kleur staat me nog wat tegen....
Ik heb namelijk een drybag maar daar zit geen vak ik voor de laptop en echt comfortabel draagt die tas ook niet in fietshouding.
Ik kwam oa de shimano Tokyo tas tegen. Maar de baby blauwe kleur staat me nog wat tegen....
Ik heb namelijk een drybag maar daar zit geen vak ik voor de laptop en echt comfortabel draagt die tas ook niet in fietshouding.
Ik heb al vaak zat dat soort lampjes opengehad, en er zit toch gewoon een rubber seal in? Niks anders dan lampjes die door anderen verkocht worden.hoi1234 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 01:40:
[...]
2 lampen mag niet voor zover ik weet. Mijn ervaring met lampen van de Action (ook Chinese troep) is dat ze voldoende licht geven. Er is echter beter te krijgen voor een vergelijkbare prijs. Bovendien als je ze eenmaal hebt geopend (om de batterij te vervangen) zijn ze niet meer waterdicht. Lampjes aan een tasje bewegen trouwens elke kant op. Dat komt je zichtbaarheid niet ten goede.
2 lampen; ik moet de eerste agent nog tegenkomen die mij op een donkere weg aanhoudt om te bekeuren vanwege teveel achterlichtjes.
Oom agent is al blij als er 1 pietepeuterig knipperledje aanwezig is. Een kwetsbare verkeersdeelnemer die z'n best doet om gezien te worden gaat echt niet op de bon.
Als je dan echt de regelgeving zou willen naleven moet je ook alle voorgeschreven retroreflectoren plaatsen. Ik heb op mijn woonwerk fiets bijvoorbeeld wel reflectoren in de spaken aangebracht voor het zicht van opzij, maar de reflectoren op de pedalen zitten er meestal niet op. (Ik heb van die "trappers" die je aan de 2e kant van een SPD pedaal kunt klikken voor fietsen met gewone schoenen) Maar aangezien ik zelf ook met 2 achterlichten rij (1 op mijn helm, 1 op de fiets, en bij mist wil ik ook nog wel eens een knippertje om mijn linkerarm doen) denk ik genoeg zichtbaar te zijn.
Lampje dat mijn vrouw aan haar tasje schuift zit rocksolid btw. Alle zadeltasjes die ik hier heb rondslingeren hebben een lusje, of kunststof bevestigingspunt.
---------------
Zoals zo vaak ga je hier ook weer veel te kort door de bocht. Je mag geen twee vaste koplampen voeren als je maar 1 voorwiel hebt en extra verlichting die niet aan de overige regels voldoet mag ook niet, bijvoorbeeld een lamp aan je enkel of spaakverlichting. Er staat nergens dat je geen 2(+) vaste recht achteruit schijnenende niet knipperende achterlampjes mag voeren.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Ik doe de laptop in een neopreen hoes (en evt in plastic zak ingeval van zeikweer) en die gaat in een heel eenvoudig rugzakje op de rug.Nixo schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:15:
De rest zit in een grote rugzak op mijn demontabele bagagedrager
:strip_exif()/f/image/JyXNJLCyN9N340zVl4mVUrgL.jpg?f=fotoalbum_large)
---------------
Ik heb een Deuter Giga van 28 liter. Deze is spatwaterdicht, maar is wel mijn tweede Deuter. Erg fijn om mee te fietsen vanwege de 'Airstrips' op de achterkant die zorgen voor iets van airflow tussen je rug en de rugzak. Deuter heeft vast wel een waterdichte oplossing.Nixo schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:15:
Met de 28 liter variant krijg ik er net aan alles in voor één dag. Als je bijvoorbeeld schoenen op je werk kan laten staan, scheelt dat enorm en is er ruimte zat.
[ Voor 9% gewijzigd door MaSw85 op 05-01-2021 09:44 ]
Joh, hou me er maar vooraan.MrAngry schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:33:
[...]
Zoals zo vaak ga je hier ook weer veel te kort door de bocht. Je mag geen twee vaste koplampen voeren als je maar 1 voorwiel hebt en extra verlichting die niet aan de overige regels voldoet mag ook niet, bijvoorbeeld een lamp aan je enkel of spaakverlichting. Er staat nergens dat je geen 2(+) vaste recht achteruit schijnenende niet knipperende achterlampjes mag voeren.
Ik heb echt een bloedhekel aan wielrenners die voor ergernis zorgen door de regels overtreden, maar ik heb nog nooit iemand horen klagen dat een wielrenner 2 lampjes had.
Met helder weer in de polder is ieder lampje goed. Maar met harde regen en wind, op een industrieterrein tussen de containervrachtwagens........
Kom maar met die prent, betaal hem met liefde. Als ik de verkeersveiligheid ernstig in gevaar gebracht heb met mijn actie, moet ik daar ook voor boeten. En oom agent, als u volgende week weer iemand van het asfalt af mag schrapen, succes hé.
Dat is ook een goede tip inderdaad. Mijn ervaring is dat automobilisten je niet zien van de zijkant.Mistraller schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:26:
[...]
Ik heb op mijn woonwerk fiets bijvoorbeeld wel reflectoren in de spaken aangebracht voor het zicht van opzij,
[ Voor 13% gewijzigd door mhr-zip op 05-01-2021 10:03 ]
Doet me denken aan een opmerking die ik laatst hoorde in een podcast over de overheid en de toeslagenaffaire en bijstandsgerechtigde pesten: "Nederland functioneert alleen nog omdat we 80% van de regels niet handhaven".
Als je hier ooit voor wordt aangehouden dan is het hele land dus al naar de klote.
Mag ik er nog een vraagje ingooien? Ik ben nog steeds in de markt voor een gravelbike, maar neig toch naar een dure kopen die ik dan ook op de weg kan gebruiken. Veel gravelbikes hebben echter maar 1 blad vooraan. Is dat goed te vervangen door een compact oid? Het frame lijkt wel geschikt voor de kabels, het crankstel is hetzelfde als ik al heb, maar dan dus met een ander blad, dus dan is het vooral een kwestie van het monteren van een voorderailleur, toch?
Daar is niet zomaar 1 antwoord op te geven.
Hangt er echt vanaf wat je als gravel fiets ziet.
Wil je bijvoorbeeld 27.5" 2.2" wielen/banden monteren of neem je genoegen met 700c 34mm ?
En sommige frames kan je enkel met 1x rijden. (voordeel minder onderhoud/minder last van vuil)
Je kan trouwens ook een disc racefiets kopen waar je 36mm banden in kan zetten (bijvoorbeeld trek domane)
Hangt er echt vanaf wat je als gravel fiets ziet.
Wil je bijvoorbeeld 27.5" 2.2" wielen/banden monteren of neem je genoegen met 700c 34mm ?
En sommige frames kan je enkel met 1x rijden. (voordeel minder onderhoud/minder last van vuil)
Je kan trouwens ook een disc racefiets kopen waar je 36mm banden in kan zetten (bijvoorbeeld trek domane)
Wat @DDX zegt: Die vraag wordt echt snel complex, je hebt bijvoorbeeld frames waarbij het niet gaat passen en frames waarbij het wel kan. Wat je kan overwegen is om als je op de weg fietst een groter voorblad te monteren, maar dat hangt ook weer erg af van je gebruik. Ik ga er vanuit dat als je deze combi overweegt dat je geen wedstrijdjes gaat rijden, maar ga je bijvoorbeeld veel klimmen en dalen dan is het ook niet ideaal, je kan dan in de afdaling tekort komen om bij te trappen. Misschien niet erg, maar draagt bij aan de complexiteit als je dat belangrijk gaat maken.
Als Nederlander is mijn mening ook dat je de letter en de geest van de wet hebtMrAngry schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:25:
[...]
Doet me denken aan een opmerking die ik laatst hoorde in een podcast over de overheid en de toeslagenaffaire en bijstandsgerechtigde pesten: "Nederland functioneert alleen nog omdat we 80% van de regels niet handhaven".
Als je hier ooit voor wordt aangehouden dan is het hele land dus al naar de klote.

Wetten zijn om uitwassen aan te pakken die overlast veroorzaken.
Je kunt hem ook omdraaien, kan je een roadracer ook als gravelbike gebruiken...ZieMaar! schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:28:
Mag ik er nog een vraagje ingooien? Ik ben nog steeds in de markt voor een gravelbike, maar neig toch naar een dure kopen die ik dan ook op de weg kan gebruiken. Veel gravelbikes hebben echter maar 1 blad vooraan. Is dat goed te vervangen door een compact oid? Het frame lijkt wel geschikt voor de kabels, het crankstel is hetzelfde als ik al heb, maar dan dus met een ander blad, dus dan is het vooral een kwestie van het monteren van een voorderailleur, toch?
Op de Liv Avail 2021 van mijn vrouw zit bijv al een forse band, 32mm en een GRX achterderrailleur. (Speciaal voor ruw terrein)
Lijkt me eenvoudiger en goedkoper om die aanpak te kiezen.
---------------
maar een roadbike met GRX is dan wel echt een uitzondering.Mistraller schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:04:
[...]
Je kunt hem ook omdraaien, kan je een roadracer ook als gravelbike gebruiken...
Op de Liv Avail 2021 van mijn vrouw zit bijv al een forse band, 32mm en een GRX achterderrailleur. (Speciaal voor ruw terrein)
Lijkt me eenvoudiger en goedkoper om die aanpak te kiezen.
Ik denk dat je het beste op zoek kan gaan naar een gravelbike die voldoet aan jou wensen, een roadbike ombouwen lijkt me half werk als je echt wilt gravelen.
Een winterfiets die met wat breder rubber meer bestand is tegen alle weerstomstandigheden en waar je misschien wat makkelijker een minder strak paadje mee kan pakken is wat anders, dat kan best met een disc fiets met ruime clearance voor andere banden.
Kortom, het hangt er vanaf wat je onder gravel verstaat, en waar je wel of geen compromissen wilt sluiten.
Mijn roadbike kan niet worden omgebouwd, er passen geen bredere banden in
. Dus de keus blijft nu 2 goedkopere fietsen of 1 goede (gravel) die ik met wat aanpassingen ook goed op de weg kan gebruiken...die laatste trekt me meer (ook ivm de beschikbaarheid), maar ik vind 40 met 11/42 niet zo handig voor de weg.
zolang je geen sprints hoeft te winnen of met 60 wilt afdalen, kom je een eind hoor. Het kan een beetje wennen zijn, maar ik heb op mijn MTB met 11-42 en 34 voor ook wel een paar lange ritten op de weg gedaan. Je hebt een wat bredere cadans range nodig om bv gem 30 te rijden. Maar als je niet zoveel moeite hebt om tussen de 85 en de 100 te trappen dan kom je ene heel eind (om precies te zijn kan je in de 15 dan tussen de 30 en 35 rijden met die range)ZieMaar! schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:14:
Mijn roadbike kan niet worden omgebouwd, er passen geen bredere banden in. Dus de keus blijft nu 2 goedkopere fietsen of 1 goede (gravel) die ik met wat aanpassingen ook goed op de weg kan gebruiken...die laatste trekt me meer (ook ivm de beschikbaarheid), maar ik vind 40 met 11/42 niet zo handig voor de weg.
GRX groep is er ook in een 2x, die zou ik wel aanraden in dit geval.
Merk wel dat je op de weg al heel snel op de kleine tandjes achter kom door de 46 48 voor, dus voor echte snelle ritten zou ik het niet aanraden. Ligt dus ook aan hoe je op de weg wilt rijden!
Edit: heb hem even op Ritzel Rechner gegooid, en dit is de vertanding met de GRX 2x met een 11-34: https://www.ritzelrechner...90&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth
heb er in de zomer mee geklommen in de bergen met gladde bandjes en vond de 34/31 gear soms wel heerlijk
Merk wel dat je op de weg al heel snel op de kleine tandjes achter kom door de 46 48 voor, dus voor echte snelle ritten zou ik het niet aanraden. Ligt dus ook aan hoe je op de weg wilt rijden!
Edit: heb hem even op Ritzel Rechner gegooid, en dit is de vertanding met de GRX 2x met een 11-34: https://www.ritzelrechner...90&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth
heb er in de zomer mee geklommen in de bergen met gladde bandjes en vond de 34/31 gear soms wel heerlijk
[ Voor 39% gewijzigd door unex154 op 05-01-2021 11:52 ]
Als je hem ook veel op de weg gaat gebruiken inderdaad gewoon met een GRX groep samenstellen met een 2x voor.ZieMaar! schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:28:
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Hah, dat is inderdaad wel een 'catch' die ik er ook niet uitgehaald had. Het was ook te mooi om waar te zijn eigenlijkPimorez schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:15:
De 'catch' van m'n BMC is 'gevonden'. Ik had niet nagedacht dat deze Zipp 303's Tubular zijn
Dat wordt een nachtmerrie om banden te verwisselen wanneer het nodig is.
Overigens niet de ergste catch om te hebben. Velen zweren erbij en nemen gewoon een voorgelijmde reserve tube mee voor onderweg (naast dat de kans op lek rijden al een stuk lager is).
Anders kun je ook nog wel een goede prijs vangen voor deze wielen en de nieuwe Firecrests voor €1.199 oppikken bij Hopmans.
Idealiter had je er dan €200-300 minder voor de fiets betaald, maar hij was al (net iets te) gunstig geprijsd.
Ik ben mij ook een beetje aan het oriënteren en heb voor mijzelf al wel de keuze gemaakt dat ik wel een 2x setup wil hebben. Dat is qua bereik redelijk vergelijkbaar met een compact.ZieMaar! schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:14:
Mijn roadbike kan niet worden omgebouwd, er passen geen bredere banden in. Dus de keus blijft nu 2 goedkopere fietsen of 1 goede (gravel) die ik met wat aanpassingen ook goed op de weg kan gebruiken...die laatste trekt me meer (ook ivm de beschikbaarheid), maar ik vind 40 met 11/42 niet zo handig voor de weg.
Op de MTB vind ik een 2x setup ook fijner. Ik heb ook niet het idee dat een 1x setup nu echt veel uitmaakt qua onderhoud.
Niet alle frames kunnen een voorderailleur aan. Dat hij er niet op zit, lijkt mij niet zo'n probleem, dat ik hem niet zou kunnen monteren wel.ZieMaar! schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:28:
Daarom zou ik altijd een voor-nokje willen hebben

Op forum van Fiets was nog iemand op zoek naar een set voor tubes (weet alleen niet nieuw of 2de hands).Ypuh schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:48:
[...]
Hah, dat is inderdaad wel een 'catch' die ik er ook niet uitgehaald had. Het was ook te mooi om waar te zijn eigenlijk.
Overigens niet de ergste catch om te hebben. Velen zweren erbij en nemen gewoon een voorgelijmde reserve tube mee voor onderweg (naast dat de kans op lek rijden al een stuk lager is).
Anders kun je ook nog wel een goede prijs vangen voor deze wielen en de nieuwe Firecrests voor €1.199 oppikken bij Hopmans.
Idealiter had je er dan €200-300 minder voor de fiets betaald, maar hij was al (net iets te) gunstig geprijsd.
Op zich durf ik het qua bereik wel aan op de weg, zo hard gaat het allemaal (nog) niet, maar het zijn vooral de grote stappen die me wat terughoudend laten zijn. Dus ik wil vooral de optie openhouden om het te kunnen aanpassen, het hoeft niet per se op voorhand.
Mijn knelpunt tot nu (50/34 en 11/32) was vooral dat ik soms nog lichter wil trappen bij de steile klimmetjes in Limburg
. Aan de andere kan ben ik nog nooit zelfs maar enigszins in de problemen gekomen
.
Als 't er zo uitziet (en er zit een lege kabelleiding in het frame), dan moet het volgens mij wel toekomstproof zijn, toch?
Mijn knelpunt tot nu (50/34 en 11/32) was vooral dat ik soms nog lichter wil trappen bij de steile klimmetjes in Limburg
Als 't er zo uitziet (en er zit een lege kabelleiding in het frame), dan moet het volgens mij wel toekomstproof zijn, toch?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cLmLV39r8aCpZ66aCPsCwARL.jpg?f=user_large)
Moet je inloggen voor die prijs? Ik krijg € 1.800 en "niet op voorraad"Ypuh schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:48:
[...]
Hah, dat is inderdaad wel een 'catch' die ik er ook niet uitgehaald had. Het was ook te mooi om waar te zijn eigenlijk.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Waarschijnlijk wel.ZieMaar! schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:04:
[Afbeelding]
Vertel ons merk en type, en we vertellen je alles
Nog steeds deze
: https://www.specialized.c...313&searchText=95419-3148
Twijfel nog steeds maar kom dichter bij een besluit
.
Twijfel nog steeds maar kom dichter bij een besluit
[ Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 05-01-2021 12:09 ]
Stop nou eens met het aanprijzen van al die dure dingenYpuh schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:48:
[...]

@Ypuh Thx nog voor het advies (en korting) voor de powermeter
ZieMaar! schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:08:
Nog steeds deze: https://www.specialized.c...313&searchText=95419-3148
Twijfel nog steeds maar kom dichter bij een besluit.
:strip_exif()/f/image/5V7OvwkcIqoL17jWnIbHps3B.jpg?f=fotoalbum_large)
(Hij blijft leuk)
Haha maar ik kijk naar een occasion en we cancellen sowieso een wintersport en ik ruil mijn oude in en ik hoef jullie niet over te halen maar eigenlijk mijn vriendin
.
Hier moet je mensen over halen om voor de goedkopere versie te gaan. De partner moet je over halen om voor de duurdere versie te gaanZieMaar! schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:22:
Haha maar ik kijk naar een occasion en we cancellen sowieso een wintersport en ik ruil mijn oude in en ik hoef jullie niet over te halen maar eigenlijk mijn vriendin.
wisselwerking schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:25:
[...]
Hier moet je mensen over halen om voor de goedkopere versie te gaan. De partner moet je over halen om voor de duurdere versie te gaan
PS: jouw partner was al over, wat heb jezelf al op het oog

Ik zou ff naar een specialized dealer bellen. (Dacht even het frame van de roubaix te zien aan de vering bij het balhoofd maar die is inderdaad compleet anders.ZieMaar! schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:04:
Op zich durf ik het qua bereik wel aan op de weg, zo hard gaat het allemaal (nog) niet, maar het zijn vooral de grote stappen die me wat terughoudend laten zijn. Dus ik wil vooral de optie openhouden om het te kunnen aanpassen, het hoeft niet per se op voorhand.
Mijn knelpunt tot nu (50/34 en 11/32) was vooral dat ik soms nog lichter wil trappen bij de steile klimmetjes in Limburg. Aan de andere kan ben ik nog nooit zelfs maar enigszins in de problemen gekomen
.
[Afbeelding]
Op mijn scott zit het voor zover ik kan zien met popnagels oid, bij de liv van mijn vrouw met inbus. De rest van de fietsen hier is alu, dus gewoon op de buis geklemd.
Die GRX van mijn vrouw was overigens wel een verrassing, want in de textuele beschrijving stond het niet eens vermeld. (geleverd met 2x11; 50-34 11-34)
---------------
Die specialized dealer heeft me deze fiets voorgesteld, maar ik ken hem inmiddels een beetje en die is wel geneigd om altijd te zeggen dat alles kan (al zal hij hier niet echt over 'liegen' gok ik). En ik ben liever goed voorbereidMistraller schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:40:
[...]
Ik zou ff naar een specialized dealer bellen. (Dacht even het frame van de roubaix te zien aan de vering bij het balhoofd maar die is inderdaad compleet anders.)
Op mijn scott zit het voor zover ik kan zien met popnagels oid, bij de liv van mijn vrouw met inbus. De rest van de fietsen hier is alu, dus gewoon op de buis geklemd.
Die GRX van mijn vrouw was overigens wel een verrassing, want in de textuele beschrijving stond het niet eens vermeld. (geleverd met 2x11; 50-34 11-34)
Dan toch met de dealer onderhandelen over het aanpassen van de fiets naar een 2x. Dus dan moet er volgens mij naast een voorderailleur en tandwielen ook een shifter worden veranderd, omdat er nu één op zit zonder schakelfunctie. Hij kan vast wel een mooie prijs voor je maken incl. montage voor 2x als je in die prijscategorie shopt.ZieMaar! schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:42:
[...]
Die specialized dealer heeft me deze fiets voorgesteld, maar ik ken hem inmiddels een beetje en die is wel geneigd om altijd te zeggen dat alles kan (al zal hij hier niet echt over 'liegen' gok ik). En ik ben liever goed voorbereid.
Heb zelf gisteren de Rondo Ruut AL2 2021 gravelbike besteld, en hopelijk heb ik hem ook binnen 2 weken. Heel erg benieuwd.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Da's toch zo'n ding waarbij je de geometrie kunt veranderen door de positie van de vooras te wijzigen?Yakolev schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:53:
Heb zelf gisteren de Rondo Ruut AL2 2021 gravelbike besteld, en hopelijk heb ik hem ook binnen 2 weken. Heel erg benieuwd.
Ik vind dat een interessant concept, ben erg benieuwd of het werkt. Het zou zomaar een praktische oplossing kunnen zijn om één frame multi-inzetbaar te maken voor zowel weg als gravel.
Wel vrij hoge stack, dus echte een volbloed racer zal het niet zo snel worden.ZieMaar! schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:08:
Daar zit 'progressive future shock' vering in het balhoofd, ben je je daar bewust van? Heb je daar wel eens mee gereden? Lijkt me een kritiek argument: wat ik in reviews heb gelezen haat je het of ben je er helemaal idolaat over.ZieMaar! schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:08:
Door de future shock kun je je stem niet slammen maar staat hij 2 à 2,5 cm boven het frame. Deze hoogte hebben ze (i.m.h.o. terecht) bij de stack opgeteld. Reach wordt er ook een fractie korter door, terwijl de geometrie van het frame niet veranderd. Vergelijk de getallen maar eens met een uitvoering van het frame zonder future shock.DDX schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:02:
[...]
Wel vrij hoge stack, dus echte een volbloed racer zal het niet zo snel worden.
Ja prima, maar tov een echte racer zit je zo 5cm hoger.
Prima als je dat wilt, maar wel iets om rekening mee te houden.
Prima als je dat wilt, maar wel iets om rekening mee te houden.
Ik volg de gravelbike zoektochten toch ook wel met meer dan gemiddelde interesse. Mijn eis voor een gravelbike moet dan inderdaad ook een 2x zijn (naast schijfremmen) zodat ik gemakkelijk de wielset om kan wisselen voor asfalt-only ritjes. Ik doe geen wedstrijden ofzo, het is puur voor de fun en gezondheid.
@DieAnder
Die FutureShock kan je uitschakelen toch? En/of evt. vervangen als het niet bevalt lijkt me?
@DieAnder
Die FutureShock kan je uitschakelen toch? En/of evt. vervangen als het niet bevalt lijkt me?
Advies? Korting? Waar?mhr-zip schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:10:
[...]
@Ypuh Thx nog voor het advies (en korting) voor de powermeter

Helaas, die zijn niet meer op voorraad/korting.Ypuh schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:48:
[...]
Maar ik ben inderdaad aan het kijken om de wielen te ruilen voor iets anders moois.
edit:
Heb even gebeld, begin februari verwachten ze weer nieuwe te krijgen voor dezelfde prijs als vanmorgen, dus eventjes wachten
Heb even gebeld, begin februari verwachten ze weer nieuwe te krijgen voor dezelfde prijs als vanmorgen, dus eventjes wachten
[ Voor 7% gewijzigd door Pimorez op 05-01-2021 13:45 ]
Inderdaad ja, en veel reviews geven ook aan dat je het er zeker ook voor moet gebruiken. Het schijnt heel makkelijk te zijn om het aan te passen.DieAnder schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:00:
[...]
Da's toch zo'n ding waarbij je de geometrie kunt veranderen door de positie van de vooras te wijzigen?
Ik vind dat een interessant concept, ben erg benieuwd of het werkt. Het zou zomaar een praktische oplossing kunnen zijn om één frame multi-inzetbaar te maken voor zowel weg als gravel.
Maar voor de weg alleen lijkt de fiets mij wel een tikkeltje te zwaar (10kg). Dat kan je volgens mij veel beter met de Carbon Frame modellen van het merk aan de slag. Anders de Rondo Ruut AL1 2X met dubbele kettingblad.
https://rondo.cc/ruut-al1-2x,466,pl
Zelf vind ik het een hele mooie fiets, van een relatief onbekend merk. Een maat van mij gaat misschien de stalen versie kopen.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Tnx voor de input. Stack nu (op mijn huidige fiets) 649 tov 662 en reach 396 vs 392. Dus reach 4 mm korter en stack 12 mm (maar volgens mij heb ik nu 2 spacers 'onder' mijn stuur).
Goede tip om even te gaan fietsen om met dat Futureshock, ik dacht ook dat ie uitgeschakeld kon worden, maar is goed om even te checken.
Ik ben overigens ook geen enorme racer, meer een tourer.
Goede tip om even te gaan fietsen om met dat Futureshock, ik dacht ook dat ie uitgeschakeld kon worden, maar is goed om even te checken.
Ik ben overigens ook geen enorme racer, meer een tourer.
Volgens mij zoek Rene daar nog een mooie set tube wielen voor z'n nieuwe BMC. Die heeft al verschillende Zipp's in huis, dus daar kun je mogelijk wel een leuke deal mee kunnen maken. Leg er iets bij en dan heb je die nieuwe Firecrest's van Hopmans met breder velgbed en levenslange garantie, alhoewel die dan wel hookless en tubeless only zijn. Er kan wel een binnenbandje in voor als je lek rijdt onderweg, maar de buitenband moet TL-compatible zijn.mhr-zip schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:03:
[...]
Op forum van Fiets was nog iemand op zoek naar een set voor tubes (weet alleen niet nieuw of 2de hands).
Mijn voorkeur zou uitgaan naar de vorige generatie 303 Firecrest/NSW's, maar die waren €500-1.500 duurder en zijn onvindbaar geworden in disc uitvoering. Zat te twijfelen alvast een setje te kopen (zo kwam ik die BMC van @Pimorez ook tegen), maar anderzijds is het ook een beetje zinloos een set wielen van €1.5k~ te kopen als je er geeneens een frame voor hebt en het risico dat ik weer een veel te duur volgend projectje begin.
Heb mezelf voorgenomen het komende jaar even niets bijzonders te kopen voor mijn hobby. 2 jaar geleden al de Cervelo gekocht en geupgrade met Zipp's, Etap en een Quarq. Afgelopen jaar al het nodige geinvesteerd in nieuwe kleding/schoenen/helm en gereedschap. Naast wat vervangingsonderdelen de hand maar eens op de knip houden.
ik sta nu toch echt op het punt om toch weer tubeless te gaan...heb inmiddels de laatste 3x op rij dat ik thuis kom met een harde band en de volgende ochtend een lekke band heb. ik heb de band de laatste keer heel goed nagekeken en er een stuk glas uitgehaald (en mijn hele vinger open gehaald) en een nieuwe binnenband erin gedaan en vanmorgen was hij weer lek op een andere plek.
ik heb helemaal geen zin om te gaan liggen rotzooien met die latex enzo ook al is het op de gravelbike, aangezien ik het al zie gebeuren dat het een mega troep word maar kom er wel steeds dichterbij
ik heb helemaal geen zin om te gaan liggen rotzooien met die latex enzo ook al is het op de gravelbike, aangezien ik het al zie gebeuren dat het een mega troep word maar kom er wel steeds dichterbij
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Ypuh schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:22:
[...]
Volgens mij zoek Rene daar nog een mooie set tube wielen voor z'n nieuwe BMC. Die heeft al verschillende Zipp's in huis, dus daar kun je mogelijk wel een leuke deal mee kunnen maken. Leg er iets bij en dan heb je die nieuwe Firecrest's van Hopmans met breder velgbed en levenslange garantie, alhoewel die dan wel hookless en tubeless only zijn. Er kan wel een binnenbandje in voor als je lek rijdt onderweg, maar de buitenband moet TL-compatible zijn.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar de vorige generatie 303 Firecrest/NSW's, maar die waren €500-1.500 duurder en zijn onvindbaar geworden in disc uitvoering. Zat te twijfelen alvast een setje te kopen (zo kwam ik die BMC van @Pimorez ook tegen), maar anderzijds is het ook een beetje zinloos een set wielen van €1.5k~ te kopen als je er geeneens een frame voor hebt en het risico dat ik weer een veel te duur volgend projectje begin.
Heb mezelf voorgenomen het komende jaar even niets bijzonders te kopen voor mijn hobby. 2 jaar geleden al de Cervelo gekocht en geupgrade met Zipp's, Etap en een Quarq. Afgelopen jaar al het nodige geinvesteerd in nieuwe kleding/schoenen/helm en gereedschap. Naast wat vervangingsonderdelen de hand maar eens op de knip houden.
/f/image/MPRD0aArWlJ5E2uf0XjKCSI8.png?f=fotoalbum_large)
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Met een "onvindbaar" lek heb ik mijn wiel wel eens in de sloot gehangen. Zie je direct waar er belletjes vandaan komen. Scheelt veel zoekwerk bij zo'n subtiel lekje.Nutterd schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:23:
ik sta nu toch echt op het punt om toch weer tubeless te gaan...heb inmiddels de laatste 3x op rij dat ik thuis kom met een harde band en de volgende ochtend een lekke band heb. ik heb de band de laatste keer heel goed nagekeken en er een stuk glas uitgehaald (en mijn hele vinger open gehaald) en een nieuwe binnenband erin gedaan en vanmorgen was hij weer lek op een andere plek.
Mooi verhaal dit zeg...
mhr-zip heeft m'n mailadres doorgespeeld naar die René, hij mailt binnen een paar minuten om te vragen voor betere foto's. Ik haal dus het wiel er weer uit, en wil foto's maken en verhip, de band komt nu wel los en het blijkt toch clincher/tubeless te zijn
Ik schaam mij nu kapot
Maar dit lost wel meteen het probleem op voor mij
Alleen is de volgende uitdaging om die buitenband er af te krijgen, daar zit nu nog geen 1mm speling in..
@Ypuh @mhr-zip
mhr-zip heeft m'n mailadres doorgespeeld naar die René, hij mailt binnen een paar minuten om te vragen voor betere foto's. Ik haal dus het wiel er weer uit, en wil foto's maken en verhip, de band komt nu wel los en het blijkt toch clincher/tubeless te zijn

Ik schaam mij nu kapot
Maar dit lost wel meteen het probleem op voor mij

@Ypuh @mhr-zip
Allen bedankt voor de tips over de kettinglengte, net op basis van groot voor en klein achter de ketting ingekort. Hoefden maar twee schakels tussenuit. Ontzettend makkelijk als je weet hoe het moet...
Volgende onderhoud wordt, als deze ketting op is de cassette vervangen. Ga ik ook maar zelf proberen.
Volgende onderhoud wordt, als deze ketting op is de cassette vervangen. Ga ik ook maar zelf proberen.
Helpt het als je de buitenband vanaf de zijkanten naar het midden van de velg duwt. Helpt mij om mijn trainingsband voor de Tacx op en van mn velg te krijgen.Pimorez schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:32:
Maar dit lost wel meteen het probleem op voor mijAlleen is de volgende uitdaging om die buitenband er af te krijgen, daar zit nu nog geen 1mm speling in..
@Ypuh @mhr-zip
ja maar vond 2x het lek, alleen zat het 2 keer op een andere plek ten opzichte van het ventiel...de eerste keer heb ik gewoon de binnenband weggegooid dus niet gechecked hoe of wat.HuHu schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:32:
[...]
Met een "onvindbaar" lek heb ik mijn wiel wel eens in de sloot gehangen. Zie je direct waar er belletjes vandaan komen. Scheelt veel zoekwerk bij zo'n subtiel lekje.
Zijn ze wel hookless?Pimorez schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:32:
Mooi verhaal dit zeg...
mhr-zip heeft m'n mailadres doorgespeeld naar die René, hij mailt binnen een paar minuten om te vragen voor betere foto's. Ik haal dus het wiel er weer uit, en wil foto's maken en verhip, de band komt nu wel los en het blijkt toch clincher/tubeless te zijn![]()
Ik schaam mij nu kapot![]()
Maar dit lost wel meteen het probleem op voor mijAlleen is de volgende uitdaging om die buitenband er af te krijgen, daar zit nu nog geen 1mm speling in..
@Ypuh @mhr-zip
Nee dat niet, dus ze lopen wel 'achter' op de huidige trend.
Ja, het is uiteindelijk gelukt. Er kwam wel nog wat water uit vallen, dus ik ga even opzoeken wat de theorie daarachter is, om je binnenband met water tussen je wiel en buitenband te stoppen.ONWdolf schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:34:
[...]
Helpt het als je de buitenband vanaf de zijkanten naar het midden van de velg duwt. Helpt mij om mijn trainingsband voor de Tacx op en van mn velg te krijgen.
[ Voor 53% gewijzigd door Pimorez op 05-01-2021 14:51 ]
Toch wel niet te mooi om waar te zijn?Pimorez schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:32:
Mooi verhaal dit zeg...
mhr-zip heeft m'n mailadres doorgespeeld naar die René, hij mailt binnen een paar minuten om te vragen voor betere foto's. Ik haal dus het wiel er weer uit, en wil foto's maken en verhip, de band komt nu wel los en het blijkt toch clincher/tubeless te zijn![]()
Ik schaam mij nu kapot![]()
@Ypuh @mhr-zip

Hahaha ik vind het wel mooi, waarom dacht je überhaupt dat ze geplakt waren?
Ik kreeg die buitenbanden met geen mogelijkheid van de velgrand af, verder heb ik totaal geen verstand van tubes dus heb ik maar geroepen dat het tubes warenrolandos582 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:38:
[...]
Toch wel niet te mooi om waar te zijn?![]()
Hahaha ik vind het wel mooi, waarom dacht je überhaupt dat ze geplakt waren?
Hahaha @Pimorez. Nou alleen maar mooi dus, is mijn geweten in ieder geval weer schoon, anders had ik het ook gemist.
Zoals gezegd geef ik liever de voorkeur aan de 'oude' Firecrests die jij hebt, dan de nieuwe hookless. Die nieuwe logo's vind ik niet mooi en hookless heeft net zoveel nadelen als voordelen. Belangrijkste reden om hookless te gaan zijn de lagere productiekosten wat zich ook vertaald in een €500 lagere consumentenprijs.
Zoals gezegd geef ik liever de voorkeur aan de 'oude' Firecrests die jij hebt, dan de nieuwe hookless. Die nieuwe logo's vind ik niet mooi en hookless heeft net zoveel nadelen als voordelen. Belangrijkste reden om hookless te gaan zijn de lagere productiekosten wat zich ook vertaald in een €500 lagere consumentenprijs.
Ik ben niet anti-hookless, maar als ik nu de keuze heb. Zou ik toch hooked velgen kiezen. O.a. omdat mijn favoriete tubelessbanden niet hookless gemonteerd kunnen worden.Pimorez schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:38:
[...]
Nee dat niet, dus ze lopen wel 'achter' op de huidige trend.
Water of latex?Ja, het is uiteindelijk gelukt. Er kwam wel nog wat water uit vallen, dus ik ga even opzoeken wat de theorie daarachter is, om je binnenband met water tussen je wiel en buitenband te stoppen.
Jij blij dat je geen tubes hebt. Tubeless (hoe erg ik ook fan ben), is echter ook een verhaal apart.Pimorez schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:39:
[...]
Ik kreeg die buitenbanden met geen mogelijkheid van de velgrand af, verder heb ik totaal geen verstand van tubes dus heb ik maar geroepen dat het tubes waren
Water.mhr-zip schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:17:
[...]
Ik ben niet anti-hookless, maar als ik nu de keuze heb. Zou ik toch hooked velgen kiezen. O.a. omdat mijn favoriete tubelessbanden niet hookless gemonteerd kunnen worden.
[...]
Water of latex?
[...]
Jij blij dat je geen tubes hebt. Tubeless (hoe erg ik ook fan ben), is echter ook een verhaal apart.
En ja, tubeless is ook een ding, maar dan ben je na het toevoegen van wat sealant toch wel zo goed als klaar, met het lijmen van tubes ben je een stuk meer tijd kwijt en zul je toch een extra (voorgelijmde) band moeten meenemen of ook met sealants werken.
gp5000 zekerPimorez schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:32:
GP5000 valt in het niets bij deze bandjes.. Continental Power Race Compound.
Dat water zal trouwens vast geweest zijn om deze banden er op te krijgen, want eraf is met wat kracht gelukt, erop is een ander verhaal
Ik heb DT Swiss velgen, daar loopt ook altijd water langs de spaak nippels en dat blijft in de velg zitten (niet waar de latex zit).Pimorez schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:25:
[...]
GP5000 valt in het niets bij deze bandjes.. Continental Power Race Compound.
Dat water zal trouwens vast geweest zijn om deze banden er op te krijgen, want eraf is met wat kracht gelukt, erop is een ander verhaal
* mhr-zip gaat zo hard, die heeft velgen nodig met watercooling
Ha, ja, bekend verschijnsel, ook bij andere merken. De eerste keer geloofde ik mijn oren niet toen ik m'n wielen hoorde klotsen!mhr-zip schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:36:
[...]
Ik heb DT Swiss velgen, daar loopt ook altijd water langs de spaak nippels en dat blijft in de velg zitten (niet waar de latex zit).
Het water er uit halen lijkt me bij tubeless lastig. Bij een conventioneel wiel haal je binnen- en buitenband er af en zet je hem weg met het verntielgat beneden; de zwaartekracht doet de rest. Ik heb zo (na een onverwachte regenrit in de zomer) uit beide wielen een half kopje water getapt.
Dat hebben mijn DT Swiss RR21 Dicut wielen ook.. met inclusief fijn rinkelend geluid als het nat is:mhr-zip schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:36:
[...]
Ik heb DT Swiss velgen, daar loopt ook altijd water langs de spaak nippels en dat blijft in de velg zitten (niet waar de latex zit).
Niet mijn video.. ik stoor mij er namelijk niet zo aan, vooral ook omdat ik weet wat het is en weer weggaat als het droger word.
Daarom, het zit mij wel best.DieAnder schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:53:
[...]
Het water er uit halen lijkt me bij tubeless lastig.
Indien ik ooit in mijn leven weer een nieuwe set koop, zal het waarschijnlijk handgespaakt worden.
Dan zal ik vragen of ze deze "feature" niet inbouwen.
@Ypuh Hehehe we horen wel wat je volgende aankoop wordt. Zal aanbiedingen voor een rode Look voor jou in de gaten houden 
Mijn laatste zwakte... Het is niet dat ik al drie racehelmen (en een ATB helm) heb, daarbij heb ik exact deze helm al in het wit - 2020 model dus die kan je echt niet meer dragen in 2021. Bijzonder noodzakelijke aankoop, zeg maar...
Maar te mooi om te laten liggen: 60 euro onder retail en exact de kleurstelling die ik zocht. Nu is het wachten op de postbode...
En nu zonder smerige Faceboek rommel.
Mijn laatste zwakte... Het is niet dat ik al drie racehelmen (en een ATB helm) heb, daarbij heb ik exact deze helm al in het wit - 2020 model dus die kan je echt niet meer dragen in 2021. Bijzonder noodzakelijke aankoop, zeg maar...

En nu zonder smerige Faceboek rommel.
[ Voor 9% gewijzigd door Grin op 05-01-2021 17:07 . Reden: Insta edit ]
Inderdaad.Grin schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:08:
@Ypuh Hehehe we horen wel wat je volgende aankoop wordt. Zal aanbiedingen voor een rode Look voor jou in de gaten houden
@Ypuh heeft dezelfde ruggengraat met fietsspullen als mijn vrouw die een avond gaat "Zalando-en" als haar salaris net gestort is.

Trekt ze daar een hele avond voor uit?mhr-zip schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:16:
[...]
Inderdaad.
@Ypuh heeft dezelfde ruggengraat met fietsspullen als mijn vrouw die een avond gaat "Zalando-en" als haar salaris net gestort is.
Toevallig ben ik bezig met een lage slecht wiel set handgespaakt en een hoge 50mm carbon setje. Maar wat voor feature gaat het dan uberhaupt om? Daar zit toch een regengaatje ofzo inmhr-zip schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:07:
[...]
Daarom, het zit mij wel best.
Indien ik ooit in mijn leven weer een nieuwe set koop, zal het waarschijnlijk handgespaakt worden.
Dan zal ik vragen of ze deze "feature" niet inbouwen.
Whet, sinds wanneer gaan we hier instagram linkjes gooien ipv plaatjes posten?Grin schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:08:
Mijn laatste zwakte... Het is niet dat ik al drie racehelmen (en een ATB helm) heb, daarbij heb ik exact deze helm al in het wit - 2020 model dus die kan je echt niet meer dragen in 2021. Bijzonder noodzakelijke aankoop, zeg maar...Maar te mooi om te laten liggen: 60 euro onder retail en exact de kleurstelling die ik zocht. Nu is het wachten op de postbode...
https://www.instagram.com/p/CJidbkun4h-/
Je moet je eerder afvragen sinds wanneer @Grin aan social media doet.BreadFan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:42:
[...]
Whet, sinds wanneer gaan we hier instagram linkjes gooien ipv plaatjes posten?
Grin schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:43:
@rolandos582 Hahaha mocht ik dat ooit doen dat moet je mij een dienst bewijzen: haal dan ajb de trekker over. Sociale media heb ik echt niks mee; blijkt nu maar eens te meer waarom niet.
Heb jij ook bij die "winkel" je helm gekocht, of was dat gewoon als voorbeeld?Grin schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:08:
Mijn laatste zwakte... Het is niet dat ik al drie racehelmen (en een ATB helm) heb, daarbij heb ik exact deze helm al in het wit - 2020 model dus die kan je echt niet meer dragen in 2021. Bijzonder noodzakelijke aankoop, zeg maar...Maar te mooi om te laten liggen: 60 euro onder retail en exact de kleurstelling die ik zocht. Nu is het wachten op de postbode...
Hahaha ik gebruik die troep niet, maar 'afbeelding zoeken' kwam met deze op de proppen. Dit zijn de enige beelden die echt een beeld geven van deze helm. De rest zijn allemaal van die Photoshop foto's waarbij je geen idee hebt hoe het er echt uitziet. 
@DutX Nope, gewoon hier om de hoek in Burgum, Wielerkoopjes.
@DutX Nope, gewoon hier om de hoek in Burgum, Wielerkoopjes.
[ Voor 13% gewijzigd door Grin op 05-01-2021 16:51 ]
rolandos582 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:45:
[...]
Je moet je eerder afvragen sinds wanneer @Grin aan social media doet.
[...]

OKGrin schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:48:
Hahaha ik gebruik die troep niet, maar 'afbeelding zoeken' kwam met deze op de proppen. Dit zijn de enige beelden die echt een beeld geven van deze helm. De rest zijn allemaal van die Photoshop foto's waarbij je geen idee hebt hoe het er echt uitziet.

[ Voor 43% gewijzigd door BreadFan op 05-01-2021 16:51 ]
@BreadFan
Hmmm lang leve de juiste browser-plugins. Ik zie gewoon een filmpje... Als je op accepteren klikt dan zie je nog niks?
Hmmm lang leve de juiste browser-plugins. Ik zie gewoon een filmpje... Als je op accepteren klikt dan zie je nog niks?
Het ziet er wellicht debiel uit, maar mijn tactiek onderweg is gewoon de band vlak voor mijn lippen* langs bewegen. Dan voel je meestal de lucht van een heel klein lekje ook wel.HuHu schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:32:
[...]
Met een "onvindbaar" lek heb ik mijn wiel wel eens in de sloot gehangen. Zie je direct waar er belletjes vandaan komen. Scheelt veel zoekwerk bij zo'n subtiel lekje.
* Je kan wellicht experimenteren met andere lichaamsdelen die gevoelig zijn
Nope...Grin schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:52:
@BreadFan
Ik bedoelde de "feature" dat het water erin komt/erin blijft.rolandos582 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:41:
Toevallig ben ik bezig met een lage slecht wiel set handgespaakt en een hoge 50mm carbon setje. Maar wat voor feature gaat het dan uberhaupt om? Daar zit toch een regengaatje ofzo in
Dus volgende keer moet er of een regengaatje in, of ze moeten waterdicht zijn.
En die witte stroken zijn bedoeld zodat je zelf de juiste verhuiding blauw'geel kan toevoegen zodat het matcht met je fiets en Look outfit?Grin schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:08:
Klinkt hiprolandos582 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:41:
[...]
Toevallig ben ik bezig met een lage slecht wiel set handgespaakt en een hoge 50mm carbon setje. Maar wat voor feature gaat het dan uberhaupt om? Daar zit toch een regengaatje ofzo in
anders even erin borenmhr-zip schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:56:
[...]
Ik bedoelde de "feature" dat het water erin komt/erin blijft.
Dus volgende keer moet er of een regengaatje in, of ze moeten waterdicht zijn.
@BreadFan
Hierbij voor de mensen zonder Insta (of contentblockers/scriptblockers).
[Video: https://photos.smugmug.com/photos/i-BhptL4C/0/6c70637d/640/i-BhptL4C-640.mp4]
[Video: https://photos.smugmug.com/photos/i-BhptL4C/0/6c70637d/640/i-BhptL4C-640.mp4]
[ Voor 46% gewijzigd door Grin op 05-01-2021 17:13 ]
hiermee steel je anders ook zeker de show. Ik ga trouwens nog een keer een andere kopen, want deze helm zit net niet helemaal lekker.Grin schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:06:
@BreadFan
[Video]
Als er een stuk glas in steekt helpt tubeless meestal ook niet meer hoor.Nutterd schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:23:
---------------
Overigens voor een slecht weer/all round winterset, waar voldoen die voor jullie aan? Voor goed weer gebruik ik dan de 50mm carbon set.
Ik kreeg zelf een voorstel voor :
DT350 CL classic (j-bend)
DT R470 velgen (23mm hoog, 20mm intern)
Sapim Race ronde double butted spaken
Sapim DSQ messing nippels
Of misschien toch voor een 32mm setje gaan.
Ik kreeg zelf een voorstel voor :
DT350 CL classic (j-bend)
DT R470 velgen (23mm hoog, 20mm intern)
Sapim Race ronde double butted spaken
Sapim DSQ messing nippels
Of misschien toch voor een 32mm setje gaan.
Vasthoi1234 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:22:
[...]
hiermee steel je anders ook zeker de show. Ik ga trouwens nog een keer een andere kopen, want deze helm zit net niet helemaal lekker.
Maar een maatje: Universeel 54-61 cm? Dat zit bij mij nooit goed. En neon-geel en zwart past niet bij mijn fiets/outfit.
Dan neem je er toch een nieuwe fiets bij?
Even serieus..mijn helm die ik momenteel gebruik is het resultaat van een half uur passen..en toen bleek die in mn budget te passen. Al vind ik die MET Trenta ook wel erg mooi
btw... Marc Hirschi? eeuh..opeens weg?
Even serieus..mijn helm die ik momenteel gebruik is het resultaat van een half uur passen..en toen bleek die in mn budget te passen. Al vind ik die MET Trenta ook wel erg mooi
btw... Marc Hirschi? eeuh..opeens weg?
[ Voor 8% gewijzigd door McMiGHtY op 05-01-2021 17:51 ]
Ander topic
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic