Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 202 ... 701 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:21

Grin

Ride si sapis.

Worsteneter schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:46:
- Brilpootjes over de 'straps' van je helm
Heb ze dr altijd onder. Is wat mij betreft ook logischer. Een sportbril heeft namelijk rechte pootjes zodat deze goed samengaat met helmstraps (eronder) en moet goed aansluiten op het hoofd (eronder) omdat deze klemt op je hoofd ipv achter je oor.
Wanneer ik mijn bril onder mijn helmstraps zou doen dan zit mijn helm niet goed; namelijk te los. De koortjes van je helm moeten m.i. goed de contouren van je hoofd volgen, daar zou dus weinig tussen moeten passen. Net even geprobeerd maar alleen bij mijn ATB-helm zou het kunnen. Bij alle drie m'n racefietshelmen past de bril niet lekker onder de helmkoordjes, niet zonder te knellen.

Een bril onder je helmbandjes vind ik bijzonder onlogisch, voor mijn gevoel - ik weet dat het totaal iets anders is - is dat hetzelfde als een item tussen je autogordel en je lijf. M2C.
Fisico schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:11:
Ook doe ik nooit mijn pompje of multitool in mijn middelste achterzak, dat schijnt met vallen ook een extra risico te zijn.
[...]
Heel goed! d:)b
Dat is echt een tip die ik iedereen zou willen meegeven. Koekreepjes/gel doe je in de middelste zak, harde items in de zijvakken.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:38
Iedereen moet het lekker zelf weten is mijn motto. Ik roep ook nooit helm naar iemand die geen helm op heeft. Ik zou dan wel kiezen voor een petje van Banesto op mijn hoofd, maar dat zegt meer iets over de jaren waarin ik mijn echt ging verdiepen in het wielrennen.

Van alle regels hierboven is er eentje niet cosmetisch en dat is de brilpootjes, die kan je voor de veiligheid echt beter over je bandjes heen doen. Want mocht je vallen dan is de kans op glas in je oog kleiner, volgens de veiligheidscommissie van mijn club. Andersom is mijn bril al een paar keer gevallen toen ik in een reflex om en insect mijn helm af deed en de bril vergat.

Ook doe ik nooit mijn pompje of multitool in mijn middelste achterzak, dat schijnt met vallen ook een extra risico te zijn.

[...]
Dat wist ik niet, misschien toch eens naar kijken. Ik redeneer vanuit de bril, niet vanuit de helm/veiligheid. Want een bril die afzakt, daar heb ik natuurlijk het meeste last van - al wil ik natuurlijk veilig fietsen. Meen dat mijn bril ook geen 'glas' heeft, dus weet ook niet of dat versplintert...

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:44
En aan sommige dingen doe ik ook graag mee:

- Altijd zwarte fietsbroeken
Heb alleen zwarte, dus dat komt goed uit.
- Nooit korte sokken
Zitten niet goed bij mij, dus ja, alleen lang.
- Brilpootjes over de 'straps' van je helm
Ik draag nooit een bril.
- Sokken onder beenstukken
Wat zijn beenstukken?
- Geen ventieldopjes
Zitten er nog op, maar nu realiseer ik me waardoor ik eindelijk mijn PB kan verbeteren. Thx, -4 gram van de fiets!
- Geen zadeltasje
Heb wel een spatbord in de winter, hoeveel minpunten geeft mij dat?
- Stuurlint & zadel in dezelfde kleur
Meer uit toeval, maar ja.
- Geen teamkleding
Heb ik geen geld voor :+

En soort van matched bidonhouders, wel hetzelfde type, maar de fiets is zwart met witte/grijze accenten, dus ééntje is donkergrijs en de andere wit.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:34
rolandos582 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:37:
[...]

Tsja aan de andere kant, ik vind het best vette kleding van sommige teams. Keer wat anders dan het standaard effen pakje, en sommige vage prints vind ik sowieso niets.
Dit. En bij bijvoorbeeld voetbal loopt een groot deel van de mensen toch ook in het shirt van hun team?

Komoot

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:28

Uit die doos heb ik de goedkopere vullers op en die waren echt goed. De echte kanonnen liggen nog in de wijnkast. De korting geeft wel de doorslag, want voor de normale prijzen kan je bij de lokale wijnwinkel ook echt dezelfde kwaliteit kopen. Zo'n doos is dus wel leuk om weer eens wat andere wijnen te proberen en ook een steun voor de podcast. Dus als ze weer een goede actie hebben kan je zeker iets kopen. Vooral die ene wijn uit Noord-Spanje daar bij Madrid :X
Inderdaad een prima doosje voor die prijs, vind de podcast ook minder worden, maar de wijn is goed ;) . Wel beetje jammer dat er dan weer geen Barolo in zat 8)7

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
* BreadFan Strava

Yeah, net zoveel km's als @DDX dit jaar. 8)

De beste wensen allemaal. ;)

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-01 14:30

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

BreadFan schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 08:10:
* Nutterd Strava

Er is hier vast en zeker ook 1 dag dat ik net zoveel kilometers heb als hem :+ (als ik geluk heb)

Iedereen de beste wensen, op veel veilige kilometers en slechte discussies over zadeltasjes en schijfremmen! :9B

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Nutterd

Nutterd

GerbenBK schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:18:
[...]

Inderdaad een prima doosje voor die prijs, vind de podcast ook minder worden, maar de wijn is goed ;) . Wel beetje jammer dat er dan weer geen Barolo in zat 8)7
Gisteren voor het eerst een paar flessen Barolo erdoorheen gejaagd, moet zeggen..prima en stevig wijntje

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11
Nutterd schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 08:26:
[...]

Er is hier vast en zeker ook 1 dag dat ik net zoveel kilometers heb als hem :+ (als ik geluk heb)

Iedereen de beste wensen, op veel veilige kilometers en slechte discussies over zadeltasjes en schijfremmen! :9B
Alleen vandaag ;)
Of beter.. deze ochtend

Strava

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:50
Prulleman schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 09:24:
[...]

Alleen vandaag ;)
Of beter.. deze ochtend
Ga 500 meter hardlopen en je staat 31 december nog voor.

Choose your battles wisely

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Nutterd

Nutterd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8AcsdwlMUBvn58k2_NkBKKy6XI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vE6qBDs54bXaSSTEHlswL6f2.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn fietsjaar begint helemaal top! Na 2km....binnenbandje bij me maar was de verkeerde maat...toppie! Nu maar aan de Zwift.

Tubeless discussie iemand? *O*

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nutterd schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:28:
[Afbeelding]

Mijn fietsjaar begint helemaal top! Na 2km....binnenbandje bij me maar was de verkeerde maat...toppie! Nu maar aan de Zwift.

Altijd een tweede binnenband mee in je zadeltasje in een andere maat!!

• mhr-zip
Nutterd schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:28:
[Afbeelding]

Hoe fan ik ook ben van Tubeless. Tubeless rijden ontslaat je niet gelijk van het meenemen van de goede maat binnenband >:)

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-01 12:32
Pimorez schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:46:
[...]

Altijd een tweede binnenband mee in je zadeltasje in een andere maat!!
Heb je twee maten wielen op je fiets dan :P

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:39

McMiGHtY

- burp -

Nutterd schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:59:
[...]

Jammer dat ik een zwaar limburgsaccent heb anders zou ik wel een carriere switch doen :+
Daar is vast een niche markt voor..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Nutterd schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:17:
Na al het gezeur op de LSRF podcast moet ik eerlijk toegeven dat ik die van gisteren best goed te doen vond, uiteraard was meneer Bolt wel weer aanwezig maar vooral het gedeelte over de Code Geel documentaire vond ik erg prettig om naar te luisteren.

ging even een uurtje wandelen en aangezien ik niks anders te luisteren had LSRF toch maar weer een kans gegeven en plots was ik 1 uur en 45 minuten onderweg :+
Zowel Code Geel als de podcast moet ik nog luisteren, ben benieuwd

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Fisico schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:49:
Nu het toch gaat over lekrijden en banden. Wat is jullie mening over tubeless?
Doen, maar niet de GP5000's TL nemen..die heb ik er na een paar maanden afgehaald..en niet meer opgelegd..wel vaker gezegd lees ik net..maar mijn dochter had er opeens een arsenaal aan scheldwoorden bij..

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Dagen tussen Kerst en O&N in Drenthe geweest, weersvoorspelling was waardeloos, dus heel wijs besloten om de vrouw een beetje te pleasen geen fiets meegenomen. Blijkt het toch een paar dagen lekker weer te zijn geweest, en is de omgeving supermooi.

Nu redelijk wat gewandeld, en nadat ik 2x gezegd had dat het hier ook wel mooi fietsen zou zijn door de bossen, "dan koop je zo'n gravelbike!"

Best Holiday Ever!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-01 14:32
BreadFan schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 08:10:
* Wolfensteijn Strava

Ik kom op net niet 10% van @DDX zijn afstand...

Toch ben ik trots op de 4000km die ik gefietst heb afgelopen jaar. Komend jaar mijn best doen dat op te rekken naar 5000km!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNbWkbBzLPaLsF3WcsbGpLMI7Vo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DovzPZbuJBQ71H2L6oyl6n1T.jpg?f=fotoalbum_large

Was te verwachten door populariteit maar wel zonde voor @DDX

• mhr-zip
Al iets op het oog?

Ik droom over:
http://projectxii.nl/nl/vegur/
https://bombtrack.com/2021-gravel-allroad/
https://sour.bike/en/candy-shop/bikes/purple-haze/
https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-cgr-725/ (best betaalbaar)

Al heb ik nog niet echt uitgezocht wat ik precies wil. iig iets van staal.
Nu nog de moet om het mijn vrouw te vertellen na de aanschaf van de vorige fiets :')

[ Voor 10% gewijzigd door mhr-zip op 01-01-2021 14:42 ]

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:17

Fisico

by Fabian

McMiGHtY schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:14:
Dagen tussen Kerst en O&N in Drenthe geweest, weersvoorspelling was waardeloos, dus heel wijs besloten om de vrouw een beetje te pleasen geen fiets meegenomen. Blijkt het toch een paar dagen lekker weer te zijn geweest, en is de omgeving supermooi.

Nu redelijk wat gewandeld, en nadat ik 2x gezegd had dat het hier ook wel mooi fietsen zou zijn door de bossen, "dan koop je zo'n gravelbike!"

Best Holiday Ever!
Kijk zo begint het jaar goed. Geen idee of je een beetje centraal in Nederland woont, maar als ik een gravel bike zou kopen dan zou ik ook hier eens kijken: http://www.koppel-bikeshop.nl/fietsen.html

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:11
Welk gereedschap is nodig om dit deel van de trapas los te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/5XgqLFnV/DSC-0344.jpg

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Iedereen moet het lekker zelf weten is mijn motto. Ik roep ook nooit helm naar iemand die geen helm op heeft. Ik zou dan wel kiezen voor een petje van Banesto op mijn hoofd, maar dat zegt meer iets over de jaren waarin ik mijn echt ging verdiepen in het wielrennen.

Van alle regels hierboven is er eentje niet cosmetisch en dat is de brilpootjes, die kan je voor de veiligheid echt beter over je bandjes heen doen. Want mocht je vallen dan is de kans op glas in je oog kleiner, volgens de veiligheidscommissie van mijn club. Andersom is mijn bril al een paar keer gevallen toen ik in een reflex om en insect mijn helm af deed en de bril vergat.

Die brillepootjes heb ik nooit over nagedacht, zowel met fietsen als met schaatsen doe ik ze altijd onder de bandjes. En dat blijf ik ook wel doen. Bril is me veel te duur en ik heb het idee dat die onder de bandjes veel minder de neiging heeft om van mijn neus te vallen. Verder ben ik niet zo heel bang voor glasscherven aangezien ik kunststof brillenglazen heb (die breken ook niet, die vallen uit het montuur is mijn ervaring...)

Multitool en pompje zitten lekker in een zadeltasje. In mijn middelste achterzak zit altijd mijn telefoon (past net), Geen idee waar ik die anders moet laten en ik vind het wel een fijn idee die mee te hebben.

alles kan off-topic

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:45
nogeeninlog schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 15:54:
Welk gereedschap is nodig om dit deel van de trapas los te krijgen?

[Afbeelding]
Kijk hier anders even?

https://www.parktool.com/...ogether#article-section-3

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

mhr-zip schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:30:
[...]

Al iets op het oog?

Ik droom over:
http://projectxii.nl/nl/vegur/
https://bombtrack.com/2021-gravel-allroad/
https://sour.bike/en/candy-shop/bikes/purple-haze/
https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-cgr-725/ (best betaalbaar)

Al heb ik nog niet echt uitgezocht wat ik precies wil. iig iets van staal.
Nu nog de moet om het mijn vrouw te vertellen na de aanschaf van de vorige fiets :')
Zat opzich een beetje te kijken naar zo'n NuRoad, redelijk betaalbaar en wat ik zo hoor best populair (en ik heb een Cube dealer in de buurt zitten, waar ik zou kunnen passen).

Die Ribble zit in dezelfde prijsklassen..maar beetje spooky om zonder proefritachtig iets zo iets in de UK te bestellen.

Bombtrack..mooi..moet ik even induiken.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Fisico schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 15:00:
[...]

Kijk zo begint het jaar goed. Geen idee of je een beetje centraal in Nederland woont, maar als ik een gravel bike zou kopen dan zou ik ook hier eens kijken: http://www.koppel-bikeshop.nl/fietsen.html
Ga ik even bekijken

• Pimorez
  • Niet online
https://www.instagram.com...RlU/?igshid=1xlxwpt1ct2me

Kijk, een zadeltasje en spatborden op je fiets is niks mis mee!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Klopt, ik zie er menig fietser er mee fietsen.Zit er zwaar aan te denken om ook een setje te monteren.

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-01 13:06
McMiGHtY schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:34:
[...]

Zat opzich een beetje te kijken naar zo'n NuRoad, redelijk betaalbaar en wat ik zo hoor best populair (en ik heb een Cube dealer in de buurt zitten, waar ik zou kunnen passen).

Die Ribble zit in dezelfde prijsklassen..maar beetje spooky om zonder proefritachtig iets zo iets in de UK te bestellen.

Bombtrack..mooi..moet ik even induiken.
Die ribble is wel aantrekkelijk ja, had ik nog niet gezien.
Ik ben aan het proberen een Kona Rove DL te kopen in Ierland (vanwege belastingvoordeel daar). Vrij vergelijkbaar (Rival vs GRX600) alleen de ribble heeft hydraulic disc brakes voor hetzelfde geld lijkt wel. Je mist dan wel weer wat mounts voor bikepacken (o.a. op de vork), juist daarvoor leken mechanische schijfremmen me ook wel ok voor het makkelijker repareren bij schade onderweg.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:40
Hehe. Ik wou de spatborden knuppel vorige week nav de zadeltasjes discussie al in het hoenderhoek gooien... Maar ik heb dus een setje sks race blades op mn fiets en dat bevalt mij heel prima. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Charly op 01-01-2021 21:02 ]

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:20
Charly schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:01:
Hehe. Ik wou de spatborden knuppel vorige week nav de zadeltasjes discussie al in het hoenderhoek gooien... Maar ik heb dus een setje sks race blades op mn fiets en dat bevalt mij heel prima. O-)
Die heb ik ook. Heb ze er zelfs vandaag niet afgehaald, terwijl de meeste wegen toch wel aardig droog waren. Het was ook heerlijk fietsweer vandaag. Goed begin van het jaar.

• mhr-zip
McMiGHtY schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:34:
[...]

Prima ding zo'n cube volgens mij
cedrix5 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:01:
[...]

Die ribble is wel aantrekkelijk ja, had ik nog niet gezien.
Wanneer je zo'n Ribble besteld, moet je wel even vragen of ze je remmen de EU manier aansluiten ipv de UK manier (ze zitten daar namelijk precies andersom).Kost bij Ribble niks extra, bij PlanetX (heeft ook leuke fietsen) betaal je er vaak 50 euro/pond voor.

Deze is vaak in de aanbieding.
Ik ben aan het proberen een Kona Rove DL te kopen in Ierland (vanwege belastingvoordeel daar). Vrij vergelijkbaar (Rival vs GRX600) alleen de ribble heeft hydraulic disc brakes voor hetzelfde geld lijkt wel. Je mist dan wel weer wat mounts voor bikepacken (o.a. op de vork), juist daarvoor leken mechanische schijfremmen me ook wel ok voor het makkelijker repareren bij schade onderweg.
Hoeveel korting gaat je dit dan wel niet opleveren? En is er in Nederland geen korting te krijgen?

• cedrix5
mhr-zip schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 23:14:
[...]

Prima ding zo'n cube volgens mij

[...]

[...]

Wanneer je zo'n Ribble besteld, moet je wel even vragen of ze je remmen de EU manier aansluiten ipv de UK manier (ze zitten daar namelijk precies andersom).Kost bij Ribble niks extra, bij PlanetX (heeft ook leuke fietsen) betaal je er vaak 50 euro/pond voor.

Deze is vaak in de aanbieding.

[...]

Hoeveel korting gaat je dit dan wel niet opleveren? En is er in Nederland geen korting te krijgen?
Haha de kleurstelling van die fiets is wel afschuwelijk naar mijn ogen. Verklaart misschien de sale.
Scheelt 600 euro, toch aanzienlijk.
Denk niet dat korting mogelijk is, ginds ook is het de laatste rove van zijn 2021 stock. Zou ook pas leverbaar zijn rond februari. Hier is er nog wat meer voorraad maar je ziet ook bij Canyon dat de grail levertijden enorm oplopen.
Dat van die remmen is een goeie tip, wist ik nog niet dat daar verschil tussen was. Is het voor/achter die andersom zit of is het een kleiner verschil bij de blokken zelf?

[ Voor 10% gewijzigd door cedrix5 op 01-01-2021 23:32 ]

• mhr-zip
cedrix5 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 23:31:
[...]

Haha de kleurstelling van die fiets is wel afschuwelijk naar mijn ogen. Verklaart misschien de sale.
Scheelt 600 euro, toch aanzienlijk.
Onder de modder zie je er niks van.

Ik zocht eigenlijk deze: https://www.planetx.co.uk...-sram-rival-1-gravel-bike

Afbeeldingslocatie: https://www.planetx.co.uk/imgs/products/px/950x600_constWH/CBOOSPCRIV1700C_P1-01.jpg
Dat van die remmen is een goeie tip, wist ik nog niet dat daar verschil tussen was. Is het voor/achter die andersom zit of is het een kleiner verschil bij de blokken zelf?
De kabels zitten andersom.

[ Voor 7% gewijzigd door mhr-zip op 02-01-2021 10:51 ]

• rolandos582
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gio1j3Dpc_rcj1_ROoQv0Y2x8GI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmtrc3fkZNP1j93t1SdWsSxe.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.facebook.com/marketplace/item/228825725501782/

Als ik wat geld had gewonnen in de staatsloterij, had ik hem gekocht. Perfecte kleurenstelling, mijn maat en precies wat ik zou willen!

• wisselwerking
  • Laatst online: 23:20
De vorm van de fiets zelf en de combinatie met het feit dat hij lichtelijk achterover gekanteld staat, doet de fiets geen goed. Het is net of de verhoudingen helemaal zoek zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door wisselwerking op 02-01-2021 10:41 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:04

Stoney3K

Flatsehats!

Ankona schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 15:57:
[...]
Multitool en pompje zitten lekker in een zadeltasje. In mijn middelste achterzak zit altijd mijn telefoon (past net), Geen idee waar ik die anders moet laten en ik vind het wel een fijn idee die mee te hebben.
Ik zou mijn telefoon dus nooit in de middelste achterzak doen, als je dan valt dan val je met je volle gewicht er bovenop. En juist bij een val is een telefoon wel handig voor het inbellen van de hulptroepen als het echt moet ;)

Telefoon in een houder op het stuur zou ik zelf ook voorzichtig mee zijn, juist omdat het zo'n enorme plak aan glas is wat je dan op een kwetsbare plaats monteert.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-01 14:13
Jaren geleden een racefiets gehad, maar gegeven moment gestopt, omdat ik het niet echt top meer vond. Afgelopen jaar veel meer gaan sporten en wil het fietsen ook weer oppakken, juist door het aanbod van gravelbikes en ik graag in het bos/natuur ben (woon op de heuvelrug, ruim een jaar geleden 1 keer gemountainbiked, maar dat liep uit op een een middagje eerste hulp, dus dat hoeft van mij niet nog een keer). Qua specs en prijs/kwal ziet een cube nuroad ex er goed uit, maar gezien de huidige situatie is de kans klein dat ik hem voorlopig kan uitproberen. Hoe gaan anderen om met het niet uit kunnen proberen?

[ Voor 0% gewijzigd door keko12 op 02-01-2021 16:50 . Reden: Typo ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dat is ook de reden waarom mijn instap in het racefiets-gebeuren nog heel even op zich laat wachten, ik wilde eigenlijk gaan shoppen bij de Decathlon, maar die zijn voorlopig nog even dicht.

Een fiets zo maar 'sight unseen' bestellen vind ik een beetje ver gaan.

• Fisico

Fisico

by Fabian

@keko12 mijn eerste racefiets was een Canyon en die heb ik besteld en zelf in elkaar gezet. Gewoon op basis van zo'n tooltje op internet mijn maat bepaald en klaar. Daarna bij een bike fit hem echt op maat laten zetten en dat reed inderdaad een heel stuk beter dan wat ik zelf had bedacht. Maar ook op mijn eigen fit nooit klachten gehad en toch iets van 3.000 km gereden.

Ik vraag mij verder ook af of een testrit echt iets zegt. Ik vond mijn eerste ritten echt een drama, een lichte fiets, de pedalen en de hele houding. Ik denk dat ik hem nooit gekocht had als ik een proefrit had gemaakt. ik denk dat elke fiets die redelijk de juiste maat is wel een goede koop is op dit moment.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-01 21:42
Fisico schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:34:
@keko12 mijn eerste racefiets was een Canyon en die heb ik besteld en zelf in elkaar gezet. Gewoon op basis van zo'n tooltje op internet mijn maat bepaald en klaar. Daarna bij een bike fit hem echt op maat laten zetten en dat reed inderdaad een heel stuk beter dan wat ik zelf had bedacht. Maar ook op mijn eigen fit nooit klachten gehad en toch iets van 3.000 km gereden.

Ik vraag mij verder ook af of een testrit echt iets zegt. Ik vond mijn eerste ritten echt een drama, een lichte fiets, de pedalen en de hele houding. Ik denk dat ik hem nooit gekocht had als ik een proefrit had gemaakt. ik denk dat elke fiets die redelijk de juiste maat is wel een goede koop is op dit moment.
Vooral de proefrit bij de lbs in je spijkerbroek... lekker comfortabel testritje 8)7

...

• cedrix5
Ik heb mijn racefiets (Cube agree gtc met ultegra) tweedehands gekocht. Met 900 euro durfde ik nog wel een gokje wagen qua maatvoering (was verder amper gebruikt en goed verhaal van verkoper). Achteraf gezien geen spijt van. Na 7000km wat issues met ratelende achternaaf en speling in het frame, maar fietsenmaker heeft dat voor een klein bedrag goed verholpen. (kan ook liggen aan de vele kasseien van de Vlaamse Ardennen en bekend mavic issue)
Maat is ook goed sinds ik de stuurpen heb geflipt zodat het stuur tikje omhoog kwam, dat was voorheen altijd oncomfortabel na 80km. Zolang het globaal ongeveer goed is denk ik dat je de meeste dingen wel kan verhelpen met kleine wijzigingen, maar heb nooit een echte volledige bikefit gehad dus misschien mis ik wat.

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb momenteel een 11-30 cassette op m'n fiets. Deze cassette heb ik aan het begin van het winterseizoen overgezet op de trainer, en die wil ik daar eigenlijk op houden.
In het voorjaar ga ik een nieuwe cassette (en ketting uiteraard) op m'n fiets zetten. Ik zit te denken aan een 11-28, aangezien ik de 30 niet (meer) nodig heb. Kan dit zonder aanpassingen aan de derailleur, of moet ik nog wat bijstellen dan?

• Pimorez
  • Niet online
Smultie schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:15:
Ik heb momenteel een 11-30 cassette op m'n fiets. Deze cassette heb ik aan het begin van het winterseizoen overgezet op de trainer, en die wil ik daar eigenlijk op houden.
In het voorjaar ga ik een nieuwe cassette (en ketting uiteraard) op m'n fiets zetten. Ik zit te denken aan een 11-28, aangezien ik de 30 niet (meer) nodig heb. Kan dit zonder aanpassingen aan de derailleur, of moet ik nog wat bijstellen dan?
Mogelijk zul je iets moeten stellen aan je derailleurs, maar het zal niet veel zijn. Waarschijnlijk zul je enkel minder strak kunnen schakelen als je niet gaat stellen.

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-01 20:19
Vandaag me eerste rit gereden van dit jaar, bijna heel de rit geen last van de koude. Tot op het moment dat ik door een regenplas ging, schoenen nat en koud gehad tot ik thuis kwam en in de douche sprong.

Was een leuke rit , verschillende wegen en was rustig op baan.

• NewbieNeo
  • Laatst online: 11-01 20:38
Vandaag was een smerige dag. Smerig weer en smerige mensen.

De enige keer dat ik mijn regenjack vergeet mee te nemen, gaat het halverwege plenzen.
Vervolgens stop ik bij een watertappunt, vul mijn bidon bij, eet een paar bars, wil de papiertjes in de prullenbak gooien en trap ik bijna in een hondendrol.
Ik haat mensen met honden, die de troep van hun hond niet opruimen. :(

Gelukkig kwam de zon weer tevoorschijn en dacht ik lekker rustig in het zonnetje naar huis te fietsen.
Kom ik een klote wielrenner tegen, die ik net aan het inhalen ben, en ja hoor...
Kunnen mensen niet eerst achterom kijken, voordat ze hun neus legen.. |:(

Morgen is weer een dag. O-)

/rant

• Ankona
KNMI had voor vandaag veel beter weer beloofd. Waar kan ik klagen? (Was er vanmorgen ook even met de kinderen op uit, lekker door de regen gefietst dus)

alles kan off-topic

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-11-2025

dano_nl

Meh

Heeft iemand wat warmere overschoenen van max 50 EU gevonden? Ik heb alleen hele deuntjes, blijkt niet altijd genoeg in de praktijk.

Meh

• mhr-zip
Ik heb vandaag mijn Eddington getal 2021 op 1 gezet.

Wat viel mij op:

- Veel fietsers
- Veel “nieuwe” winterkleding
- Veel vrouwen
- Veel stelletjes, waar van de man/vriend voorop rijdt en boos kijkt en de vriendin/vrouw er achter altijd vriendelijk knikt of zwaait (nee ik ben niet George Clooney)
- Prima fietsweer

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

En niet te vergeten, bij 9 van de 10 winkels zijn de racefietsen inmiddels uitverkocht :+

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:02
Wel spijtig dat ook de overjarige modellen daardoor weg zijn.. ik ben aan het kijken naar een Specialized Roubaix Comp Ultegra Di2 uit 2020 en dan specifek deze kleurstelling:

Afbeeldingslocatie: https://www.ci-cicli.nl/wp-content/uploads/2020/09/IMG_8217-1024x768.jpg

Maar niet echt te vinden online.

Overigens ook nog wel een twijfel geval hoor.. als ik nu een fiets koop wil ik er het liefste ook eentje met wat montage nokjes voor meerdaagse ritten. Door mijn beperkte lengte is een zadeltas van 10l niet zo ideaal als gehoopt vanwege de beperkte clearance tot het achterwiel.

Wil een meer endurance achtige fiets waarbij de focus toch nog altijd op race zit, waar ook wat bredere banden in kunnen(hoeft niet 40 mm+ te zijn) en dus eventueel wat nokjes. De meeste endurance fietsen zijn weer wat te veel op comfort afgestemd terwijl dit voor mij niet nodig is. Bijvoorbeeld met mijn Giant TCR kan ik ook prima 300km+ ritten doen en wil ik ook geen kleiner voorblad dan 50 zoals je dat op sommige endurance fietsen ziet.

[ Voor 27% gewijzigd door la_fusion op 02-01-2021 19:45 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

la_fusion schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:42:
Overigens ook nog wel een twijfel geval hoor.. als ik nu een fiets koop wil ik er het liefste ook eentje met wat montage nokjes voor meerdaagse ritten. Door mijn beperkte lengte is een zadeltas van 10l niet zo ideaal als gehoopt vanwege de beperkte clearance tot het achterwiel.
Tja, je weet hopelijk wel dat bagagedragers een overtreffende trap zijn van zadeltasjes? :+

En dat zegt iemand die zelf ook een fiets op het oog heeft voor touring-ritten.

• Ankona
dano_nl schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:13:
Heeft iemand wat warmere overschoenen van max 50 EU gevonden? Ik heb alleen hele deuntjes, blijkt niet altijd genoeg in de praktijk.
Er bestaan ook winterschoenen. Grootste probleem met als het echt koud is is de zool, die wordt door geen enkele overschoen bedekt.

(Zelf probeer ik het met iets warmere sokken te redden, gevaar is wel dat die dikker zijn waardoor de voeten meer afgekneld worden)

alles kan off-topic

• Reigeer
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-01 12:02
Ik ga mijn Trek Domane SL5 (2020) voorzien van een Sram Force AXS groepset, nu was mijn plan om de standaard wielset nog even aan te houden om dan na wat sparen eens te investeren in een set carbon velgen :9~ .

Ben ik echter bezig met de Shimano freewheel body te vervangen door een Bontrager Sram xdr body (3 pawl) maar deze lijkt er net iets te diep in te zakken, waardoor ook de ratel niet meer "pakt", tevens is de geschroefde endcap te groot maar die moet ik dan nog los bestellen. Heeft er iemand ervaring met de Bontrager Affinity TLR wielen en of deze überhaupt xdr body compatibel zijn? Kan op de site van Trek heel weinig documentatie vinden over deze wielen dus begin te twijfelen of ze niet zo low budget zijn dat ze niet eens om te bouwen zijn... :/

Zit ook al een beetje te kijken naar een wielset voor het geval dat de Bontrager's niet om te bouwen zijn, iemand ervaring met de DT Swiss ER 1600 Spline 32 DB? Zijn voor een fatsoenlijke prijs nog leverbaar bij Hopmans en daar zitten ook de 6 bout naar centerlock adapters al bij.

• Fisico

Fisico

by Fabian

Ik heb de castelli diluvio pro die zijn rond de 50 euro en aan de onderkant dicht op de schoenplaatjes en hak na. Ik vind ze vaak zelfs te warm in de winter en ze ademen ook matig, maar dat hoort wellicht bij het warme gevoel. In een echte bui laten ze ook water door, maar beetje miezer of een paar plassen is echt geen probleem. Mijn oude schoenen waren wat aan de ruime kant dus meestal trek ik dikkere sokken aan.

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:57
Dit jaar mijn eerste fiets gekocht en ook sinds juni zo'n 2000km gefietst op een echte beginnersfiets met shimano claris 2x8.

Nu ben ik op zoek naar een waardige opvolger, het liefst met een 3x10 vanwege uitstapjes naar de heuvels.
Mijn zoektocht wil nog niet echt vlotten, dus ik vraag het hier even.

Hebben jullie nog tips voor specifieke winkels waar een aardig aanbod tweedehands racefietsen is? Het liefst in zuid-oosten van Nederland.

• Ankona
schilderstape schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:27:
Dit jaar mijn eerste fiets gekocht en ook sinds juni zo'n 2000km gefietst op een echte beginnersfiets met shimano claris 2x8.

Nu ben ik op zoek naar een waardige opvolger, het liefst met een 3x10 vanwege uitstapjes naar de heuvels.
Mijn zoektocht wil nog niet echt vlotten, dus ik vraag het hier even.

Hebben jullie nog tips voor specifieke winkels waar een aardig aanbod tweedehands racefietsen is? Het liefst in zuid-oosten van Nederland.
Tweedehandsmarkt is door corona helemaal verpest. Bijna geen aanbod en op marktplaats wordt rustig 400 euro gevraagd voor een simpele 40 jaar oude fiets.

Maar als het goedkoop moet en enkel om het schakelbereik gaat, is het geen optie om je huidige fiets om te (laten) bouwen naar een sora 3x9 of tiagra 3x10?

alles kan off-topic

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:31
https://proefracer.nl/
Heb hier in juni mijn fiets gekocht, en fiets bevalt prima, hij heeft hem netjes thuis gebracht (moet je wel binnen 50km van eindhoven wonen) en je kan hem een week testen wat in deze tijd wel makkelijk is.

Maar het aanbod is bij hem op ook minimaal ivm de drukte door Corona

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:23
Stoney3K schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:33:
En niet te vergeten, bij 9 van de 10 winkels zijn de racefietsen inmiddels uitverkocht :+
Hier word ik nerveus van... Ik sta op het punt om een nieuwe te kopen, maar wil hem niet online bestellen omdat ik een leuke deal wil.

• Ankona
nomar109 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:46:
[...]

Hier word ik nerveus van... Ik sta op het punt om een nieuwe te kopen, maar wil hem niet online bestellen omdat ik een leuke deal wil.
Vergeet die leuke deal maar. Misschien dat je met kleding, helm etc erbij wat korting daarop kunt krijgen (veel marge) maar die fietsen die er nog staan gaan makkelijk voor de hoofdprijs weg op het moment, dat weet de verkoper beter dan jij.

alles kan off-topic

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:07

MJV

Is een van jullie wellicht bekend met een zeer compacte 'toolbag' om multitool, minipomp, wat contant geld, enz. in een tasje op te bergen zodat je in één keer alles mee kunt pakken? En tegelijk niks meer kwijt raakt omdat het thuis gaat zwerven.

Ik kwam zoiets tegen van Camelbak, maar ik ben bang dat dat weer te groot wordt om makkelijk in een van de zakken van je shirt te duwen.

Iemand de gouden tip?

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Wel prettig dat er momenteel totaal geen aanbod is. Op deze manier kan ik ook niet verleid worden om iets nieuws te kopen, wat ik eigenlijk niet per se nodig heb.

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-01 10:01
MJV schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:55:
Is een van jullie wellicht bekend met een zeer compacte 'toolbag' om multitool, minipomp, wat contant geld, enz. in een tasje op te bergen zodat je in één keer alles mee kunt pakken? En tegelijk niks meer kwijt raakt omdat het thuis gaat zwerven.

Ik kwam zoiets tegen van Camelbak, maar ik ben bang dat dat weer te groot wordt om makkelijk in een van de zakken van je shirt te duwen.

Iemand de gouden tip?
Zoiets https://thepack.cc?

• Ankona
MJV schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:55:

Iemand de gouden tip?
Daar hebben ze zadeltassen voor uitgevonden. (en als het voor de looks gaat.... gooi je rommel in een bidon, een bidon met water is meestal wel genoeg, die tweede is dan voor je rommel)

alles kan off-topic

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:07

MJV

@Dr. Horrible Dank, besteld! Hopelijk past mijn huidige mini-pompje (als ik dat terug vind :+)) En anders maar een hele kleine kopen.

@Ankona Ding is dat ik meerdere fietsen heb (iets met n+1 enzo, en voor je het weet heb je er dan 34). Om nu voor iedere fiets een multitool aan te schaffen is me iets te gortig. En zo'n extra bidon is voor de op de racefiets geen optie, want op lange tochten in de zomer water hard nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door MJV op 02-01-2021 22:12 ]

• schilderstape
Ankona schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:39:
[...]

Tweedehandsmarkt is door corona helemaal verpest. Bijna geen aanbod en op marktplaats wordt rustig 400 euro gevraagd voor een simpele 40 jaar oude fiets.

Maar als het goedkoop moet en enkel om het schakelbereik gaat, is het geen optie om je huidige fiets om te (laten) bouwen naar een sora 3x9 of tiagra 3x10?
Het ombouwen is wel een mogelijkheid, al is een nieuwe groepset al duurder dan wat ik voor de fiets heb betaald.
Ik zit even met ritzelrechner te spelen, en ik zie dat een compact set het schakelbereik ook heel erg vergroot. Misschien is dat nog een optie als ik achter naar 11-36 zou kunnen gaan?

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

nomar109 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:46:
[...]

Ik heb met fietsen zoiets van, ik wil er eerst even op gezeten/gereden hebben voor ik een knoop door hak. Een lijstje specs zijn leuk, maar het gevoel en de ergonomie kun je sowieso niet in een stukje tekst neerzetten, dat is voor iedereen anders.

Dus ik wacht even met mijn geld uitgeven tot de winkels weer open gaan. Heb ik gelijk een excuus om het spaarpotje wat groter te maken voor fiets + gear ;)

• rolandos582
MJV schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:06:
@Dr. Horrible Dank, besteld! Hopelijk past mijn huidige mini-pompje (als ik dat terug vind :+)) En anders maar een hele kleine kopen.
Prima ding, gebruik hem al paar maand ter vervanging van zadeltasje. biba, 3 bandenlichters, 2 patronen, patroonhouder, minitool, dt swiss steekas tool etc past er prima in.

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:23
Stoney3K schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:13:
[...]

Ik heb met fietsen zoiets van, ik wil er eerst even op gezeten/gereden hebben voor ik een knoop door hak. Een lijstje specs zijn leuk, maar het gevoel en de ergonomie kun je sowieso niet in een stukje tekst neerzetten, dat is voor iedereen anders.

Dus ik wacht even met mijn geld uitgeven tot de winkels weer open gaan. Heb ik gelijk een excuus om het spaarpotje wat groter te maken voor fiets + gear ;)
Dat zou de verstandigste optie zijn, ware het niet dat a) je eerste keus ondertussen uitverkocht raakt (of dat al is) en/of b) de levertijd enorm oploopt (ik hoor verhalen over levering pas na de zomer).

• DieAnder
  • Laatst online: 12-01 22:41
schilderstape schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:09:
[...]

Het ombouwen is wel een mogelijkheid, al is een nieuwe groepset al duurder dan wat ik voor de fiets heb betaald.
Ik zit even met ritzelrechner te spelen, en ik zie dat een compact set het schakelbereik ook heel erg vergroot. Misschien is dat nog een optie als ik achter naar 11-36 zou kunnen gaan?
Als je méér versnellingen wilt dan de 2x8 die je nu hebt ontkom je niet aan een nieuwe groepset. Als je naar 11 speed wilt moet je zelfs een nieuwe body op je achterwiel.
2x8 met een 11-36 achter is misschien theoretisch wel mogelijk, maar dan heb je vervelend grote sprongen tussen je versnellingen (persoonlijk heb ik het liefste stapjes van max 12%).
Compact is eigenlijk pas leuk vanaf 11 speed.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DieAnder schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:02:
[...]

Als je méér versnellingen wilt dan de 2x8 die je nu hebt ontkom je niet aan een nieuwe groepset. Als je naar 11 speed wilt moet je zelfs een nieuwe body op je achterwiel.
Is je achtervork wel breed genoeg om van 8 naar 11 te upgraden? Dat is toch een stuk bredere cassette.

• DieAnder
  • Laatst online: 12-01 22:41
Stoney3K schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:04:
[...]
Is je achtervork wel breed genoeg om van 8 naar 11 te upgraden? Dat is toch een stuk bredere cassette.
Inbouwbreedte is hetzelfde voor 8 tot en met 12 speed, namelijk 130mm over-locknut-distance.

• schilderstape
DieAnder schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:02:
[...]

2x8 met een 11-36 achter is misschien theoretisch wel mogelijk, maar dan heb je vervelend grote sprongen tussen je versnellingen (persoonlijk heb ik het liefste stapjes van max 12%).
Compact is eigenlijk pas leuk vanaf 11 speed.
Als ik dit zo lees, ga ik toch op zoek naar een andere fiets, want de huidige helemaal ombouwen lijkt me niet rendabel. Bedankt voor jullie advies

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-01 20:50
schilderstape schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:56:
[...]

Als ik dit zo lees, ga ik toch op zoek naar een andere fiets, want de huidige helemaal ombouwen lijkt me niet rendabel. Bedankt voor jullie advies
Succes!
Ik heb onlangs geïnformeerd bij mijn LBS voor een nieuwe fiets. 22-24 weken levertijd ;w

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-01 21:42
CedricD schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:01:
[...]

Succes!
Ik heb onlangs geïnformeerd bij mijn LBS voor een nieuwe fiets. 22-24 weken levertijd ;w
Tegen die tijd zit je bijna in de overjarige modellen van 2021 :| en worden de 2022 modellen bijna aangekondigd...

Ik stel de aanschaf mogelijk nog 1 jaartje uit.. gezien de hoge vraag en beperkt aanbod..

...

• hoi1234
Onder kopje #durftevragen misschien een beetje een vreemde vraag: maar heeft iemand tips om minder te moeten plassen tijdens een rit?

Ik neem altijd 2 bidons water mee. Vandaag toevallig één bidon water en één bidon sportdrank. Ik probeer iedere 10-15 minuten een paar goede slokken te nemen. Na ongeveer een uur moet ik al plassen. Best vervelend als je nog een uur nodig hebt om terug naar huis te gaan. Tussendoor was ik trouwens maar naar huis gegaan, omdat ik niet zo ver gegaan was, maar 15 minuten later moest ik weer zo nodig dat ik het eigenlijk nauwelijks kon ophouden. Van te voren plassen heeft dus niet heel veel zin.

Dit lijkt me in ieder geval niet normaal, maar misschien heb ik het bij het verkeerde eind? Kan het ook zijn dat ik teveel drink, of te grote slokken neem of zo? Het is natuurlijk maar een richtlijn om 750ml/h te drinken. Ik moet er trouwens wel bij vermelden dat ik nauwelijks zweet. Maar misschien trekt het ook wel gewoon in mijn kleren. In het algemeen zweet ik best veel en snel.

Tips waar ik WC's kan vinden, heb ik niet nodig. Ik wil liever het probleem aanpakken in plaats van een oplossing voor het probleem te zoeken.

• hoi1234
CedricD schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:01:
[...]

Succes!
Dat valt mij nog hartstikke mee. Dan heb je hem eind juni/ begin juli. Er kwamen hier ook verhalen langs dat sommige tot november/december moeten wachten .

[ Voor 12% gewijzigd door hoi1234 op 03-01-2021 11:41 ]

• Galois
  • Laatst online: 16:36

Galois

1811 - 1832

Ik heb Ultegra schijfremmen (BR8070) en het viel mij tijdens het fietsen op dat mijn hendel bij de (na een tijdje weer) eerste keer remmen, veel verder naar mijn stuur komt.

Zojuist in de schuur getest en de hendel komt zo ver als ik de eerste keer rem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsTp33hw2OHX9N215K58C3iqo7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0P0Elqfflv4SotlU8sgkxVM.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dan vervolgens een paar keer 'pomp' en dan weer rem, dan komt mij hendel helemaal niet meer zo ver:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMd-ZptQoOnkLuEMeA2iUgrv_dM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdncN1gKNrLK9axnOFKtoGcs.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was mij niet eerder opgevallen, maar omdat dit zowel links als rechts het geval is, lijkt het mij dat het zo hoort? Bij beide foto's druk ik even hard op de hendel.

Wel raar, want bij een onverwachte remhandeling, komt mijn hendel dus niet zo diep en kan ik dus minder alert/goed remmen?

Hebben jullie dit ook? En weten jullie waarom dit zo is?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:13
Ziet eruit alsof de remmen gebleed moeten worden (en er dus lucht in de leiding zit)
Dat hoort iig niet.

[ Voor 11% gewijzigd door DDX op 03-01-2021 11:47 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Fisico

Fisico

by Fabian

@Galois Zover in knijpen is wel ver en onhandig als je vingers daar ook zitten. Op welk punt blokkeren je remmen, want verder dan dat hoef eigenlijk niet te knijpen. De laatste keer dat ik ongeveer zover kon inknijpen waren de blokken op, bleek een zuiger toch wat veel zand gehapt te hebben en moest het systeem ontlucht worden. Het is daarmee onderdeel van het reguliere onderhoud. Over het algemeen kan je met schijven wel de hendel verder indrukken dan met blokjes.

• Galois

Galois

1811 - 1832

DDX schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:47:
Ziet eruit alsof de remmen gebleed moeten worden (en er dus lucht in de leiding zit)
Dat hoort iig niet.
Dat zou inderdaad ook kunnen... Helemaal niet aan gedacht, juist omdat het aan beide kanten het geval is.

Ik heb ze niet eerder ontlucht en ze zijn 2,5 jaar oud. Zou het dan alleen ontluchten zijn, of ook bijvullen van de olie?

En kunnen jullie mij een ontluchtingsset aanraden voor deze remmen? Bij Mantel zag ik deze, maar daar moet dan nog een adapter (oid) bij die ze niet op voorraad hebben... En ik zie heel veel verschillende ontluchtingsets. Als iemand mij iets kan aanraden?

En aangezien ik ook een MTB heb, met Magura MTS (MT4/6) remmen... zou een universele set, die voor beide remmen geschikt is, wel handig zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Galois op 03-01-2021 12:00 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Fisico schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:52:
@Galois Zover in knijpen is wel ver en onhandig als je vingers daar ook zitten. Op welk punt blokkeren je remmen, want verder dan dat hoef eigenlijk niet te knijpen. De laatste keer dat ik ongeveer zover kon inknijpen waren de blokken op, bleek een zuiger toch wat veel zand gehapt te hebben en moest het systeem ontlucht worden. Het is daarmee onderdeel van het reguliere onderhoud. Over het algemeen kan je met schijven wel de hendel verder indrukken dan met blokjes.
Op dat punt ongeveer... maar het rare is dus dat na een paar keer pompen, dat punt veel eerder is.

Maar aangezien ik nog nooit ontlucht heb, dan kan dat na 2,5 jaar vast geen kwaad om eens te doen (wel YouTube filmpjes gekeken... ;)). Heb dus alleen nog een goede ontluchtingsset nodig (die is herbruikbaar toch?).

• Galois

Galois

1811 - 1832

Hoe vaak moeten jullie ontluchten?

• Fisico

Fisico

by Fabian

Bij 8500 km waren bij mij de blokken echt op. Vanaf 7500 km had ik het het idee dat mijn vingers een beetje in de knel kwamen. Nu staat mijn remgrepen ook maximaal naar het stuur ingesteld, omdat ik er anders niet lekker bij kan. Hoe snel alles slijt is afhankelijk van de omstandigheden waaronder je fietst. Maar bij 2,5 jaar zou ik hem toch eens naar een fietsenmaker brengen. Zelf ontluchten en vullen en vervangen van blokken kan natuurlijk best, maar ik vond het een hoop gedoe. Op dezelfde YouTube filmpjes ;)

• Il Maravilla
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Volgens mij al eens eerder gepost, maar ik kan je deze aanraden.

• Worsteneter
hoi1234 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:38:
Onder kopje #durftevragen misschien een beetje een vreemde vraag: maar heeft iemand tips om minder te moeten plassen tijdens een rit?

Ik neem altijd 2 bidons water mee. Vandaag toevallig één bidon water en één bidon sportdrank. Ik probeer iedere 10-15 minuten een paar goede slokken te nemen. Na ongeveer een uur moet ik al plassen. Best vervelend als je nog een uur nodig hebt om terug naar huis te gaan. Tussendoor was ik trouwens maar naar huis gegaan, omdat ik niet zo ver gegaan was, maar 15 minuten later moest ik weer zo nodig dat ik het eigenlijk nauwelijks kon ophouden. Van te voren plassen heeft dus niet heel veel zin.

Dit lijkt me in ieder geval niet normaal, maar misschien heb ik het bij het verkeerde eind? Kan het ook zijn dat ik teveel drink, of te grote slokken neem of zo? Het is natuurlijk maar een richtlijn om 750ml/h te drinken. Ik moet er trouwens wel bij vermelden dat ik nauwelijks zweet. Maar misschien trekt het ook wel gewoon in mijn kleren. In het algemeen zweet ik best veel en snel.

Tips waar ik WC's kan vinden, heb ik niet nodig. Ik wil liever het probleem aanpakken in plaats van een oplossing voor het probleem te zoeken.
Je kunt denk ik het makkelijkste proberen wat minder drinken doet. Als je qua prestaties niet veel merk, maar wel minder gaat plassen weet je dat jij minder vocht nodig hebt toch?

Ik merk minder drinken snel in mijn prestaties, maar ik moet soms ook gewoon plassen. Kan natuurlijk ook snel langs de weg in een bosje.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Il Maravilla schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:08:
[...]

Ik heb https://www.mantel.com/gr...NUX-JxDW7ugcaAmLnEALw_wcB

paar eurootjes over je budget, mij bevallen ze goed.

• Worsteneter
Il Maravilla schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:08:
[...]

Ik heb deze: net iets meer dan een tientje en top. Binnenkant van geborsteld fleece, maar zou 'm niet echt als gevoerd omschrijven. Maar houdt mijn voeten warm en droog met dit weer 👌

€ 7,03 30%OFF | Giyo Fietsen Schoenen Fietsen Overschoenen Mtb Fiets Fietsen Schoenen Cover Overschoenen Sport Accessoires Riding Road
https://a.aliexpress.com/_BS6Zyo

[ Voor 16% gewijzigd door Worsteneter op 03-01-2021 13:15 ]

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-01 04:15

Dit is heel persoonlijk natuurlijk. Zoals @Worsteneter al aangeeft kun je proberen wat minder drinken met je prestaties doet. Als aanvulling daarop kun je een keer wegen direct voor en direct na een rit. Houdt ook bij hoeveel je precies hebt gedronken tijdens de rit. Het verschil tussen [gewicht voor rit + vochtinname] en [gewicht na rit] is dan ongeveer je vochtverlies tijdens de rit.

Simpel voorbeeld: voor je rit weeg je 80kg. Na de rit weeg je 79.5kg. Je hebt 1 liter water gedronken. Aangezien je 500 gram gewicht kwijt bent, weet je dat je totale vochtverlies ongeveer 1.5 liter is geweest.

Zou je in ieder geval een redelijke indicatie moeten geven voor hoeveel je moet drinken per uur. Idealiter houd je je vochtbalans op peil, maar zoals gezegd: het hangt er ook gewoon af hoe dit voor jou persoonlijk zit. Vergeet hierbij natuurlijk ook niet eventuele weersinvloeden :)

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:44

Drink alleen sportdrank ipv water. Sportdrank wordt beter door je lichaam opgenomen waardoor je minder hoeft te plassen.

Lees ook dit eens: https://www.allesoverspor...ortdrank-moet-ik-drinken/

• Ankona
Misschien denk ik te simpel, maar als je ervan moet plassen, drink je dan niet teveel?

Zelf drink ik eigenlijk heel weinig. Met hardlopen en met fietsen drink ik meestal de eerste 1,5 uur niets, geen behoefte aan. Bij langere trainingen neem ik wel iets mee en probeer ik mezelf te dwingen wat te drinken. Alleen in de zomer als het warm is merk ik dat ik echt vocht nodig heb. (maar volgens mij ben ik wel vrij hard als het om eten en drinken gaat, ik wil ook niet zeggen dat ik verstandig bezig ben, het is mijn persoonlijke ervaring)

alles kan off-topic

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ankona schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:40:
Misschien denk ik te simpel, maar als je ervan moet plassen, drink je dan niet teveel?
Als je tijdens het rijden de hele tijd aandrang voelt dan kan het ook zijn dat je een verkeerd zadel hebt of een keer naar een andere wielerbroek moet kijken, omdat je dan druk hebt op de verkeerde plaatsen.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Gisteren een ritje naar de Baraque Michel in België gemaakt. Een paar wegen er heen hadden flink nog wat ijs, en mijn velgremmen zijn al bij droogweer niet de allerbeste, het was dus erg goed uitkijken op sommige afdalingen.
Halverwege omhoog was de weg afgesloten voor autoverkeer, daarna heerlijk genoten van de lege met sneeuw omringde wegen.
Ik heb het VRT journaal van België nog gehaald. Het leek ze een geschikt moment toen we een lekke band hadden om ons te interviewen.

Gelijk bij terugkomst overschoenen gehaald. Ik betwijfelde halverwege nog of ik ooit mijn voeten zou kunnen gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Yakolev op 03-01-2021 14:00 ]

Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:40
La1974 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:35:
[...]

Drink alleen sportdrank ipv water. Sportdrank wordt beter door je lichaam opgenomen waardoor je minder hoeft te plassen.

Lees ook dit eens: https://www.allesoverspor...ortdrank-moet-ik-drinken/
Dat klinkt contra. Want als je lichaam sportkrant (wat 99% water met suikers en zouten zijn) beter opneemt zul je toch meer moeten plassen...

Overigens ben ik ook een kameel, maar ligt ook aan hoeveel je zweet tijdens een rit (ik veel, mits intens). Ga je lekker heel rustig peddelen ga dan niet 1.5 liter weg klokken want dan ga je na een uur jezelf in de bosjes vinden. Neem dan wat water mee en drink af en toe een slok. Ga je volle bak rammen, dan heb ik meer aan sportkrant en kun je best wat meenemen. Beetje balans zoeken en je lichaam leren kennen, maar geen 1.5 liter meenemen bij een uurtje losjes trappen ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Holk op 03-01-2021 14:18 ]

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:44
Holk schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:15:
[...]

Dat klinkt contra. Want als je lichaam sportkrant (wat 99% water met suikers en zouten zijn) beter opneemt zul je toch meer moeten plassen...

Overigens ben ik ook een kameel, maar ligt ook aan hoeveel je zweet tijdens een rit (ik veel, mits intens). Ga je lekker heel rustig peddelen ga dan niet 1.5 liter weg klokken want dan ga je na een uur jezelf in de bosjes vinden. Neem dan wat water mee en drink af en toe een slok. Ga je volle bak rammen, dan heb ik meer aan sportkrant en kun je best wat meenemen. Beetje balans zoeken en je lichaam leren kennen, maar geen 1.5 liter meenemen bij een uurtje losjes trappen ;)
Het zijn die zouten die het hem doen. Ik citeer (zie de link uit mijn vorige bericht);

Natrium zorgt dus voor een betere opname van je drank en zorgt ervoor dat dit vocht in je lichaam (tijdelijk) kan worden opgeslagen. Je urineproductie wordt onderdrukt en je zal minder moeten plassen.

• Ankona
Er zijn diverse soorten sportdrank. Soorten die pretenderen goed te zijn voor de hydratie tijdens het sporten en soorten die gericht zijn op sneller herstel na het sporten (met suikers, moet je niet tijdens het sporten nemen want dan schiet je insuline alle kanten op en heb je echt geen energie meer over)

Over het algemeen werkt gewoon kraanwater tijdens het sporten prima. Na het sporten doet een glas chocolademelk wonderen.

alles kan off-topic

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Wat is trouwens jullie oplossing voor het voorkomen van 'opportunistische wielrenners'? Ik wil mijn fiets ook voor dagelijkse ritjes zoals de boodschappen gebruiken, en ik ben er toch een beetje huiverig voor om een half maandsalaris zo maar ergens voor het grijpen neer te zetten.

Probleem met een goed slot is dat je dan weer behoorlijk wat gewicht mee sleurt. Een mooi verderlicht frame en een slot wat bijna even veel weegt als de hele fiets vind ik ook een beetje tegenstrijdig. ;)

• hoi1234
Stoney3K schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:42:
[...]

Als je tijdens het rijden de hele tijd aandrang voelt dan kan het ook zijn dat je een verkeerd zadel hebt of een keer naar een andere wielerbroek moet kijken, omdat je dan druk hebt op de verkeerde plaatsen.
Hoe kan ik bepalen of het aan de broek ligt? Ik heb sinds dit najaar 2 nieuwe lange broeken en niet veel later begonnen de problemen. En wat betreft het zadel: kan ik een willekeurige meetmethode op het internet zoeken en een leuk zadel via Mantel/Futurumshop bestellen of ga ik beter naar een specialist (als die bestaan).

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

"Ik heb sinds dit najaar 2 nieuwe lange broeken en niet veel later begonnen de problemen"

Geef je nu zelf het antwoord?

Pagina: 1 ... 202 ... 701 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).