Inderdaad, die ketting is echt heel smerig. Veeg je de overtollige olie wel eraf als je de ketting smeert?Smultie schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:19:
[...]
Straks met een nieuwe cassette aub wat spaarzamer met lube op je ketting/cassette.
Dasty FTW. Daarmee krijg je alles vetvrij.Louislouislouis schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:21:
[...]
Zo dan! Er is in het gemiddelde emiraat minder olie voorhanden dan op jouw ketting denk ik.
Dit krijg je ook nooit meer fraai dus zou alles vervangen (wellicht ook de wieltjes van je derailleur even schoonmaken) . En dan bij je nieuwe ketting en cassette geen ruwe aardolie gebruiken als smeermiddel!
Ik keek zelf naar een Ultegra cassette, 12-25/ 11-25 of misschien een keer 11-28rolandos582 schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:16:
[...]
https://www.mantel.com/shimano-105-r7000-11-speed-cassette
43,95 voor een 12-25 R7000 cassette? Valt allemaal wel mee imo, en gereedschap is natuurlijk voor de langere termijn!
Smultie schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:18:
[...]
Als je de mazzel hebt in de regio Nijmegen te wonen, zijn er meerdere opties:
https://klimbijnijmegen.com/routes/
Nou neh!
Ik heb volgens mij 2 routes van die website gefietst. Toch bijna 700 hoogtemeters op een tochtje van 60km.
Maar vlak in de buurt van Nijmegen is het niet echt te noemen als je richting het oosten/zuiden fietst. West wel - lekker door het land van maas en waal.
Smultie schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:19:
[...]
Straks met een nieuwe cassette aub wat spaarzamer met lube op je ketting/cassette.
Haha ik had deze opmerkingen al verwacht. Ja dat ding is pik zwart, maar schoon heb ik 'm nog nooit gezien. De ketting heb ik gister gevet na het wassen, er gaat nog een doekje over voordat ik weer ga fietsen hoorLouislouislouis schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:21:
[...]
Zo dan! Er is in het gemiddelde emiraat minder olie voorhanden dan op jouw ketting denk ik.
Dit krijg je ook nooit meer fraai dus zou alles vervangen (wellicht ook de wieltjes van je derailleur even schoonmaken) . En dan bij je nieuwe ketting en cassette geen ruwe aardolie gebruiken als smeermiddel!
Maar nog altijd de vraag buiten de viezigheid om: is de cassette aan vervanging toe?
Ketting is wat mij betreft nog primaWorsteneter schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:24:
[...]
Ik keek zelf naar een Ultegra cassette, 12-25/ 11-25 of misschien een keer 11-28
[...]
[...]
Nou neh!
Ik heb volgens mij 2 routes van die website gefietst. Toch bijna 700 hoogtemeters op een tochtje van 60km.
Maar vlak in de buurt van Nijmegen is het niet echt te noemen als je richting het oosten/zuiden fietst. West wel - lekker door het land van maas en waal.
[...]
[...]
Haha ik had deze opmerkingen al verwacht. Ja dat ding is pik zwart, maar schoon heb ik 'm nog nooit gezien. De ketting heb ik gister gevet na het wassen, er gaat nog een doekje over voordat ik weer ga fietsen hoorGebruik overigens ook geen ruwe aardolie
Maar nog altijd de vraag buiten de viezigheid om: is de cassette aan vervanging toe?
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Die kosten waar je nu zo tegenop kijkt, kun je volgend jaar prima besparen door je nieuwe ketting/cassette droog te houden. Op de binnenzijde van elke schakel van je ketting één druppeltje was/olie (Squirt-fan hier, maar iets anders kan natuurlijk ook). Daar blijft de aandrijving een stuk langer van werken.Worsteneter schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:24:
[...]
Haha ik had deze opmerkingen al verwacht. Ja dat ding is pik zwart, maar schoon heb ik 'm nog nooit gezien. De ketting heb ik gister gevet na het wassen, er gaat nog een doekje over voordat ik weer ga fietsen hoorGebruik overigens ook geen ruwe aardolie
Oh? Maar ik trek 'm aardig van de tandwielen af op het kettingblad voor.. hoe zie jij dat de ketting nog goed is?
En de cassette?
Tja, maar dat gaat niet helemaal lukken omdat ik het hele jaar doorrijd. Enerzijds omdat ik flexibel met (nu) om te fietsen wanneer het droog is, maar ik ontkom er in deze maanden niet aan dat het wegdek soms nat is of wat vies. Anderzijds omdat een groot deel van het fietsen voor mij ook buiten zijn is. Frisse lucht, beetje rondkijken.Smultie schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:53:
[...]
Die kosten waar je nu zo tegenop kijkt, kun je volgend jaar prima besparen door je nieuwe ketting/cassette droog te houden. Op de binnenzijde van elke schakel van je ketting één druppeltje was/olie (Squirt-fan hier, maar iets anders kan natuurlijk ook). Daar blijft de aandrijving een stuk langer van werken.
Als ik de fiets helemaal afspuit vet ik 'm niet altijd opnieuw in, maar om de 2/3 keer ongeveer. Dan inderdaad 1 druppel per schakel. Ik gebruik nu in de winter muc-off wet lube. Ik ontvet mijn ketting nooit helemaal, maar gezien de opmerkingen is het misschien tijd om 'm eens in te spuiten met Dasty
Omdat de tandjes nog prima zijn en geen haai achtige vorm hebben.Worsteneter schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:04:
[...]
Oh? Maar ik trek 'm aardig van de tandwielen af op het kettingblad voor.. hoe zie jij dat de ketting nog goed is?
En de cassette?
[...]
Tja, maar dat gaat niet helemaal lukken omdat ik het hele jaar doorrijd. Enerzijds omdat ik flexibel met (nu) om te fietsen wanneer het droog is, maar ik ontkom er in deze maanden niet aan dat het wegdek soms nat is of wat vies. Anderzijds omdat een groot deel van het fietsen voor mij ook buiten zijn is. Frisse lucht, beetje rondkijken.
Als ik de fiets helemaal afspuit vet ik 'm niet altijd opnieuw in, maar om de 2/3 keer ongeveer. Dan inderdaad 1 druppel per schakel. Ik gebruik nu in de winter muc-off wet lube. Ik ontvet mijn ketting nooit helemaal, maar gezien de opmerkingen is het misschien tijd om 'm eens in te spuiten met Dasty
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Ja ik dacht ook dat de cassette nog wel kon - maar jij schreef ketting. Ik dacht al dat je cassette bedoelde!KW25 schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:18:
[...]
Omdat de tandjes nog prima zijn en geen haai achtige vorm hebben.
Denk dat ik gewoon een nieuwe ketting bestel en dan kijk hoe 't gaat met 100 - 200km. Anders kan ik altijd nog een nieuwe cassette erop doen... tenzij iemand nog zegt dat de cassette écht niet meer kan op basis van de geplaatste foto.
En ik beloof plechtig minder olie te gebruiken
Op basis van foto herkennen of een cassette nog goed is is erg lastig.
Lukt mij al niet als ik er fysiek naar kijk iig.
Vorige week ketting van gravelbike vervangen (net te laat want tool ging er volledig in) en helaas ketting begon door te slaan op de zwaarste kransjes.
Maar was al 3e ketting dus cassette ook maar vervangen.
Blijft dure hobby die gravelbike, want cassette heeft de 6 duizend niet eens gehaald.
Slijt allemaal stuk rapper door modder/zand/zout. (en extra spanning op ketting door clutch heeft ook effect vermoed ik)
Lukt mij al niet als ik er fysiek naar kijk iig.
Vorige week ketting van gravelbike vervangen (net te laat want tool ging er volledig in) en helaas ketting begon door te slaan op de zwaarste kransjes.
Maar was al 3e ketting dus cassette ook maar vervangen.
Blijft dure hobby die gravelbike, want cassette heeft de 6 duizend niet eens gehaald.
Slijt allemaal stuk rapper door modder/zand/zout. (en extra spanning op ketting door clutch heeft ook effect vermoed ik)
Dat laatste begin ik me ook steeds vaker af te vragen.DDX schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:42:
....
Rij sinds vorig jaar met een 12speed XT groep op de ATB.
De ketting heb ik al een keer vervangen en binnenkort de derailleurwieltjes.
Cassette gaat nog, al zie ik al wel kleine braampjes zitten.
En dat met 2500km.
Bij vorige ATB's (10speed XTR en 9speed XTR) ging dat lang niet zo hard.
@DDX Dat is ook mijn ervaring. Ik werk nu gewoon met kettingen van €14 en cassette's van €35. Dan valt het allemaal wel te overzien. Het meest vervelende vind ik vaak dat ik eerst de hele ketting schoonmaak, vervolgens besluit hem toch maar weer eens op te meten en dat hij dan al versleten blijkt (veel eerder dan verwacht).
@Prulleman @Michaelg Hoe doen jullie dit met de MTB? Lijkt me dat het daar minstens net zo snel slijt en die 1x12 spulletjes zijn helemaal niet goedkoop.
@Prulleman @Michaelg Hoe doen jullie dit met de MTB? Lijkt me dat het daar minstens net zo snel slijt en die 1x12 spulletjes zijn helemaal niet goedkoop.
ik rij nog met 1x11 (xt) op de MTB. Ik wissel 2 kettingen af, dus 1 cassette en 2 kettingen, kosten +/- 100 euro en ik verwacht er nu 3-5 k mee te doen (met 1 ketting en sunrace cassette was het na 2500 op).Ypuh schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:00:
@DDX Dat is ook mijn ervaring. Ik werk nu gewoon met kettingen van €14 en cassette's van €35. Dan valt het allemaal wel te overzien. Het meest vervelende vind ik vaak dat ik eerst de hele ketting schoonmaak, vervolgens besluit hem toch maar weer eens op te meten en dat hij dan al versleten blijkt (veel eerder dan verwacht).
Bij 1x12 liggen de kosten iets hoger..
Maar vergeet ook niet dat je niet zomaar 15k per jaar op de MTB door de bagger fietst. Veel wielrenners pakken natuurlijk de MTB als het te vies is voor de racefiets. Ik rij meestal gewoon met mooi weer en enkel door de bagger als het een geplande rit is (met vrienden en/of ergens verder weg). Anders stap ik wel op de kickr
Qua kosten per jaar valt het voor mij reuze mee.
Ligt er maar net aan of je een re-usable gebruikt en welk merk. Na een keer of 10 open en dicht frotten is het ding feitelijk lam en houdt alleen je derrie hem nog dicht. Zo zit het al een jaar op mijn zwift/forenzen fiets.hoi1234 schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:20:
@Mistraller je kunt de ketting ook gewoon beetpakken in je handen. Als je je handen naar elkaar toe trekt, komt de link ook los. Heb je nog geen eens spijkers en tangen voor nodig.
Als je tweakt, doe het dan wel zo makkelijk mogelijk
Lach maar, die tiles waarop de vraagsteller doelde zijn wel degelijk bij vorst (het is wat moerassig) gepakt zag ik op strava, volgens mij in 2017, maar zoek dat zelf maar even op via rideeverytile.rolandos582 schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:49:
[...]
HAHHAHAHAHAHA gewoon even de tiles op zo'n meer pakken als alles dichtgevroren is![]()
dan ben je wel een held als je dan met fiets en al daar naar toe gaat. Ik moet nog wel wat tiles bij lauwersmeer, je brengt me op ideeën
Niks mis met deze cassette. Gas erop!Worsteneter schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:01:
[...]
Tja ik zie ergens rond de 60 euro op de meeste webshop + cassette afnemer en kettingsweep a 30 kom je toch richting de 100. Ik zou 't in ieder geval jammer vinden als het niet nodig is, maar ook jammer van een nieuwe ketting als het wel nodig is en ik 'm niet vervang.
[Afbeelding]
Huh? Beste zou zijn ff demonteren, poetsdoekje met wasbenzine, en je vriendin kan zich makeuppen in de spiegeling. Maar een doek drenken in de peut en er tussendoor halen doet ook wonderen hoor.Louislouislouis schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:21:
[...]
Dit wegdoen omdat het vies is, neigt IMHO naar het kopen van een nieuwe auto omdat de asbak vol is
Er zit wel heel veel olie op, dat klopt.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Met 1x12 zou ik iig zeker na iedere je rit ketting opmeten @Ypuh want daar wil je niet per ongeluk te laat je ketting vervangen.
Die 1x maakt niet uit in mijn verhaal, 2x12 zelfde verhaal.
Die cassettes zijn alleen factor 4 in prijs minimaal.
Die cassettes zijn alleen factor 4 in prijs minimaal.
Ja, precies, ik heb nog een marktplaats mtb laten staan na proefrit in maart/april ergens omdat hij doortrapte op 1 tandje en de cassette 150 euro kostte.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
@Ypuh ik bid nog altijd tot de drivetrain goden dat die prijzen normaal worden eer ik de eerste 12 speed cassette van mijn mtb versleten heb.
Ben nu bezig met ketting 2 op de eerste cassette. Als ketting 3 straks onverhoopt door mocht trappen denk ik dat ik 2 weer terug leg en nog even door ga tot het écht op is.
Fiets heeft nu (na zijn eerste seizoen) 3000 km op de teller en net als @Prulleman ben ik ook niet van het blubberen, dus de meeste kilometers waren onder goede omstandigheden ondanks dat ik wel onder de klassificatie “racefietser” val.
Ben nu bezig met ketting 2 op de eerste cassette. Als ketting 3 straks onverhoopt door mocht trappen denk ik dat ik 2 weer terug leg en nog even door ga tot het écht op is.
Fiets heeft nu (na zijn eerste seizoen) 3000 km op de teller en net als @Prulleman ben ik ook niet van het blubberen, dus de meeste kilometers waren onder goede omstandigheden ondanks dat ik wel onder de klassificatie “racefietser” val.
[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 14-12-2020 23:41 ]
Fietsenmaker blijft openWorsteneter schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:27:
Ik zit met een klein probleempje met al die lockdown berichten.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
En anders was het een goed moment om het zelf te leren
Juist nu, want je koopt je spullen bij de fietsenmaker (telefonisch?).wisselwerking schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 07:50:
[...]
En als het dan niet lukt, ga je terug naar de fietsenmaker.
Je kan uiteraard ook je spullen bij Futurumshop bestellen, en als het dan niet lukt naar de fietsenmaker gaan
De wandelroute langs de Grecht is openbaar terrein. De drie blokjes ten noorden van Nieuwerbrug aan den Rijn niet, dat is allemaal privéterrein. Ik las op FOK! dat de boeren inmiddels weten wat je wil, als je aankomt op een racefietswackmaniac schreef op maandag 14 december 2020 @ 08:54:
[...]
Jazeker. Dat is de terugvaloptie![]()
Ik zou alleen bij voorkeur niet over privéterrein gaan.
En vinden ze het OK..?HuHu schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:24:
[...]
De wandelroute langs de Grecht is openbaar terrein. De drie blokjes ten noorden van Nieuwerbrug aan den Rijn niet, dat is allemaal privéterrein. Ik las op FOK! dat de boeren inmiddels weten wat je wil, als je aankomt op een racefiets.
Als je geen spraak gebrek hebt, kan je het vragen.
Sowieso altijd netter, dan aannemen voor waarheid wat er op een internet forum staat.
Vorige week vroegen ze wel aan mij om aan internet door te geven om een bierpakketje mee te nemen voor de overlast
Weet ik niet, ik ben er nog niet geweest. Ik wacht op wat beter weer, voordat ik met m'n 25 mm bandjes door een weiland ga rijden.
Ik koop eigenlijk al mijn onderdelen onlinemhr-zip schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 07:55:
[...]
Juist nu, want je koopt je spullen bij de fietsenmaker (telefonisch?).
Je kan uiteraard ook je spullen bij Futurumshop bestellen, en als het dan niet lukt naar de fietsenmaker gaan
wisselwerking schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 07:50:
[...]
Ik ga er denk ik toch voor om het zelf te leren. Heb eerst even een kettingchecker besteld ter bevestiging. Dan komt er morgen een nieuwe ketting en gereedschap. En als die na de eerste ritjes niet soepel loopt, moet de cassette eraan geloven.mhr-zip schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 07:55:
[...]
Juist nu, want je koopt je spullen bij de fietsenmaker (telefonisch?).
Bestel overigens bij Mantel en zij hebben ook een servicepoint hier dichtbij waar ik anders heen kan.
Je zou gek zijn als je het niet deed.wisselwerking schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:54:
[...]
Ik koop eigenlijk al mijn onderdelen online
Maar als je voor het eerst een bepaalde onderhoudsklus gaat doen en je bent er niet zeker van dat het gaat lukken. Dan is het misschien slimmer om je spullen bij je LBS te kopen.
Met 12 speed is de ketting nóg smaller, slijt dus sneller want minder staal, en komt het nog preciezer wil je lekker kunnen schakelen want het zit nog strakker op elkaar gepakt. Wellicht de reden dat mijn 7 speed op mijn oude toerfiets nog altijd zo lekker functioneert...BreadFan schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:46:
Kun je dat uitleggen, waarom dat bij 1x anders is?
Maar 1 of 2x heeft er inderdaad weinig mee te maken.
---------------
Niet voor alles / elke fietsenmaker.
Veel onduidelijk nog volgens mij.
Morgen maar eens informeren of mijn n+1 tesritje van as vrijdag nog doorgaat, vermoed van niet
Hadden ze nou niet gewoon ff weekje kunnen wachten met die lockdown
Voor die Domane? Had je nog geen frame besteld?DDX schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:15:
[...]
Niet voor alles / elke fietsenmaker.
Veel onduidelijk nog volgens mij.
Morgen maar eens informeren of mijn n+1 tesritje van as vrijdag nog doorgaat, vermoed van niet
Hadden ze nou niet gewoon ff weekje kunnen wachten met die lockdown
Haha nee dat frame ligt al weer tijdje te wachten op onderdelen.Ypuh schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:19:
[...]
Voor die Domane? Had je nog geen frame besteld?
Moet nog wat onderdelen hebben voor frame (steekassen, afdekkapjes en zadelpen) en door corona gedoe is het wat langer wachten daarop. (als het goed is zou het ieder moment moeten binnenkomen)
Maar testrit is voor volgende n+1
Eigenlijk gewoon N+2 dusDDX schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:28:
[...]
Haha nee dat frame ligt al weer tijdje te wachten op onderdelen.
Moet nog wat onderdelen hebben voor frame (steekassen, afdekkapjes en zadelpen) en door corona gedoe is het wat langer wachten daarop. (als het goed is zou het ieder moment moeten binnenkomen)
Maar testrit is voor volgende n+1(strandfiets)
Uiteindelijk wel ja, maar hoop dat de Trek binnenkort klaar is, de andere fiets duurt wel weer even. (ook weer door corona gedoe met levertijden)
Je had toch een testritje besteld, dat kan je gewoon afhalen bij de fietsenmaker toch
En anders ga je toch hardlopenDDX schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:58:
[...]
Uiteindelijk wel ja, maar hoop dat de Trek binnenkort klaar is, de andere fiets duurt wel weer even. (ook weer door corona gedoe met levertijden)
En dat dan elke dag voor de komende 3 jaren. Dat fietsen doe je nu al zo lang.
Ja ga zoiezo ff informeren hoe ze ermee omgaan.mhr-zip schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:20:
[...]
Je had toch een testritje besteld, dat kan je gewoon afhalen bij de fietsenmaker toch
Opzich zet die fiets buiten, neem mijn fiets als onderpand mee naar binnen en 2 uur later doen we de wisseltruc weer terug.
Het is een leen fiets toch?DDX schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:35:
[...]
Ja ga zoiezo ff informeren hoe ze ermee omgaan.
Opzich zet die fiets buiten, neem mijn fiets als onderpand mee naar binnen en 2 uur later doen we de wisseltruc weer terug.
Jij bent de ventieldopjes van je fiets verloren en brengt even je eigen fiets voor dit belangrijke onderhoud naar de fietsenmaker, zodat ze een reparatie kunnen uitvoeren. Daarom kreeg je tijdelijk even een andere fiets mee.
Ja, ik ben echt heel slecht
Ja genoeg opties, maar ben even afhankelijk wat hun plan van actie is hemhr-zip schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:46:
[...]
Het is een leen fiets toch?
Jij bent de ventieldopjes van je fiets verloren en brengt even je eigen fiets voor dit belangrijke onderhoud naar de fietsenmaker, zodat ze een reparatie kunnen uitvoeren. Daarom kreeg je tijdelijk even een andere fiets mee.
Maar informeer morgen wel even.
Fietsenmaker is toch gewoon een cruciaal beroep? Zie het probleem niet
Exact expert nodig?
Ventieldopjes verloren is dan weer een beetje jammer. Weet je wat die krengen wegen?mhr-zip schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:46:
[...]
Het is een leen fiets toch?
Fietsenmaker is gewoon open! Showrooms zijn wel dicht. Of je onderdelen mag afhalen vermoed ik wel, maar dat is speculeren
Ze zullen vast hun best doen om nog enige omzet de genereren.
Edit: kennis heeft fietsenmakerij*
Edit: kennis heeft fietsenmakerij*
[ Voor 9% gewijzigd door Anniedrew op 15-12-2020 18:46 ]
mijn lokale fietsenmaker is op een zelfde manier open als in maart. De fiets tot net voorbij de deur brengen en daarna weer ophalen. Dat scheelt wel een hoop verleiding. Ik overweeg wel om meer zelf aan mijn fiets te doen, want de onderdelen zijn echt goedkoper. Maar ik vind het aan de andere kant ook weer zo raar staan om dan voor het overige wel te komen, Begin dit jaar heb ik snel de ketting door een ander laten vervangen en dat merkte ze toen ook al op, maar toen konden zij niet eerder en ik had zelf ook geen juist gereedschap.
Het is natuurlijk allemaal geen hogere wiskunde, dus het kan best. Zo lang een onderhoudsbeurt een vaste prijs is en de onderdelen nog op tientjes werk zit lat ik het maar doen denk ik.
Het is natuurlijk allemaal geen hogere wiskunde, dus het kan best. Zo lang een onderhoudsbeurt een vaste prijs is en de onderdelen nog op tientjes werk zit lat ik het maar doen denk ik.
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Ik zou me er weinig van aantrekken. No way dat ik ook voor kleine dingen naar de fietsenlichter ga. Ik heb geen zin om een goede fietsenmaker te zoeken en als ik ook voor kleine dingen kom, leidt dat alleen tot teleurstellingen. Wel een godsvermogen betalen, maar helemaal geen beter resultaat.Fisico schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:58:
mijn lokale fietsenmaker is op een zelfde manier open als in maart. De fiets tot net voorbij de deur brengen en daarna weer ophalen. Dat scheelt wel een hoop verleiding. Ik overweeg wel om meer zelf aan mijn fiets te doen, want de onderdelen zijn echt goedkoper. Maar ik vind het aan de andere kant ook weer zo raar staan om dan voor het overige wel te komen, Begin dit jaar heb ik snel de ketting door een ander laten vervangen en dat merkte ze toen ook al op, maar toen konden zij niet eerder en ik had zelf ook geen juist gereedschap.
N = 1, maar mijn ervaringen met een willekeurige fietsenmaker zijn, zeer, zeer bedroevend.
Zou je denken... Zelfs in Engeland... je weet wel, dat land met een regering van ... Naja laat maar...Crazy D schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:17:
Fietsenmaker is toch gewoon een cruciaal beroep? Zie het probleem niet
Fietsenmakers mogen expliciet open zijn, zelfs tijdens de zwaarste fasen van lockdown... En het heeft ook echt een (heel klein beetje) geholpen met het stimuleren van actief vervoer - het land is echt extreem anti-fiets* (Zeker buiten Londen) Ik heb begrepen van vrienden dat de fietsenmakers daar geen fiets meer in de showroom hebben.
(Je mag daar ook met meer dan 2 man buiten sporten... want ze hebben het extreme belang van lichaamsbeweging zowaar onderkend, moet alleen risico-analyse maken en presentielijst aanhouden)
* eigen ervaring, na 8 jaar daar.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Jij gaat nog voor het monteren van een nieuwe binnenband naar de fietsenmaker.hoi1234 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:10:
[...]
No way dat ik ook voor kleine dingen naar de fietsenlichter ga.
Klopt. Weet ik veel dat die zak er 20 euro voor durft te vragen en te incompetent is om een fatsoenlijke diagnose te stellen. (Ja vooraf gevraagd wat het ging kosten, alleen het feit dat hij misbruik maakt van de situatie maakt hem gewoon een zak).mhr-zip schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:59:
[...]
Jij gaat nog voor het monteren van een nieuwe binnenband naar de fietsenmaker.
![]()
![]()
![]()
Als je al weet ik hoe vaak lek gereden hebt, ben je er best klaar mee. Als het voor een 10'tje opgelost zou zijn, was ik gewoon tevreden geweest.
Afgelopen zaterdag N+1 voor mijn dochter. Nu is de fiets al wel afgehaald; er zat een miniem schrammetje op, FM wilde het hele rekje (Cortina dus zo'n zware koeienvanger voorop) nieuw gaan bestellen. Mijn dochter kennende en tieners in het algemeen, zei ik: Doe maar een lakstift, meer dan voldoende. Vandaag belde hij op want de lak kon opgehaald worden. We moesten ook nog voor de fietsverzekering terug, maar hij was daar wel stellig in: Alle gegevens op een papiertje inleveren, buiten wachten, dan kon ie het in orde maken. We mochten onder geen beding de winkel in.
---------------
Dit verhaal kennen we inmiddels wel, wordt er een beetje moe van. Ik denk dat jij gewoon geen flauw benul hebt wat er allemaal bij komt kijken als je een eigen onderneming runt. Ik vind 20 euro een prima prijs om iemand weer op weg te helpen die nog geen band kan plakken/vervangen.hoi1234 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:06:
[...]
Klopt. Weet ik veel dat die zak er 20 euro voor durft te vragen en te incompetent is om een fatsoenlijke diagnose te stellen. (Ja vooraf gevraagd wat het ging kosten, alleen het feit dat hij misbruik maakt van de situatie maakt hem gewoon een zak).
Als je al weet ik hoe vaak lek gereden hebt, ben je er best klaar mee. Als het voor een 10'tje opgelost zou zijn, was ik gewoon tevreden geweest.
Even mijzelf quoten: maar de kettingchecker bevestigde wat ik zelf ook al had gezien. Ding viel natuurlijk gelijk vlak langs de ketting.Worsteneter schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:26:
[...]
[...]
Ik ga er denk ik toch voor om het zelf te leren. Heb eerst even een kettingchecker besteld ter bevestiging. Dan komt er morgen een nieuwe ketting en gereedschap. En als die na de eerste ritjes niet soepel loopt, moet de cassette eraan geloven.
Bestel overigens bij Mantel en zij hebben ook een servicepoint hier dichtbij waar ik anders heen kan.
Nieuwe ketting en gereedschappen besteld. Nu is natuurlijk de vraag: gaat 't soepel fietsen of moet de cassette er toch ook aan geloven. Ik hoop dat eerste
Da's in Egmond op te lossen door meer Koerspret te drinken (heb ik gehoord)DDX schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:58:
[...]
ok, chef werkplaats hier met een vraag! normaal ben ik team fietsenmaker aangezien mensen met 2 linkerhanden veel handiger zijn dan dat ik ben
toen kwam er een hele mooie aanbieding met mooie velgen en dacht ik...dit gaan we mooi zelf doen (na heel lang op youtube kijken kwam ik tot de conclusie dat dit mij zelfs moest lukken) nu heb ik net mijn voorremschijf gemonteerd (nieuwe ultegra schijf) en zonder enige problemen lukte dit...zo trots als mijn pauw plaats ik het wiel erin en nu loopt de schijf heel licht aan...dit gebeurd natuurlijk in de youtube video's niet
iemand tips hoe ik dit kan oplossen?
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
De inbusboutjes waarmee de remklauw aan je frame zit iets los draaien. Vervolgens de rem indrukken (en inhouden) en de boutjes weer om en om vastdraaien.Nutterd schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:21:
ok, chef werkplaats hier met een vraag! normaal ben ik team fietsenmaker aangezien mensen met 2 linkerhanden veel handiger zijn dan dat ik bentoen kwam er een hele mooie aanbieding met mooie velgen en dacht ik...dit gaan we mooi zelf doen (na heel lang op youtube kijken kwam ik tot de conclusie dat dit mij zelfs moest lukken) nu heb ik net mijn voorremschijf gemonteerd (nieuwe ultegra schijf) en zonder enige problemen lukte dit...zo trots als mijn pauw plaats ik het wiel erin en nu loopt de schijf heel licht aan...dit gebeurd natuurlijk in de youtube video's niet
![]()
![]()
Succes!
parktool heeft altijd goed instructie video'sNutterd schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:21:
ok, chef werkplaats hier met een vraag! normaal ben ik team fietsenmaker aangezien mensen met 2 linkerhanden veel handiger zijn dan dat ik bentoen kwam er een hele mooie aanbieding met mooie velgen en dacht ik...dit gaan we mooi zelf doen (na heel lang op youtube kijken kwam ik tot de conclusie dat dit mij zelfs moest lukken) nu heb ik net mijn voorremschijf gemonteerd (nieuwe ultegra schijf) en zonder enige problemen lukte dit...zo trots als mijn pauw plaats ik het wiel erin en nu loopt de schijf heel licht aan...dit gebeurd natuurlijk in de youtube video's niet
![]()
![]()
YouTube: How to Align a Hydraulic Disc Brake on a Bike
(oorzaak in dit geval zijn afwijkingen in toleranties van je 2 verschillende naven. mocht je dit willen voorkomen bij wielwissels tussen je oude en nieuwe set zou je 1 van de 2 kunnen shimmen, zodat de positie van de schijf gleijk is t.o.v je frame)
Kijk! super bedankt! nu ga ik proberen de achterderailleur af te stellen en dan is hij klaar...ben benieuwd!
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
YouTube: How to Adjust a Rear Derailleur – Limit Screws & IndexingNutterd schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:59:
Kijk! super bedankt! nu ga ik proberen de achterderailleur af te stellen en dan is hij klaar...ben benieuwd!
ziet er goed uit! staan er goed bij, en ook een mooie hoogte voor een "normale" racefiets,
mocht je nog een keer zin hebben om geld uit te geven aan een visuele upgrade, denk dan aan rotors met een zwarte binnenkant, dat oogt een stuk rustiger en past beter bij de andere zwarte componenten
:fill(white):strip_exif()/f/image/VN7H0qVLhDTalj23mUAAB4Rx.png?f=user_large)
niet dezelfde fiets, maar voor het idee:
[ Voor 47% gewijzigd door Prulleman op 16-12-2020 14:08 ]
Prima toch! Welke pirelli bandjes heb je gebruikt? Nu moet je wel een testrondje maken!
ja wou liever deze maar kon de Ultegra over nemen voor weinig geld dus doe het voor nu hier wel even mee maar de zwarte had het afgemaakt...afgelopen jaar genoeg geld aan fietsen uitgegevenPrulleman schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:05:
[...]
ziet er goed uit! staan er goed bij, en ook een mooie hoogte voor een "normale" racefiets,
mocht je nog een keer zin hebben om geld uit te geven aan een visuele upgrade, denk dan aan rotors met een zwarte binnenkant, dat oogt een stuk rustiger en past beter bij de andere zwarte componenten
[Afbeelding]
[Afbeelding]
P-zero Velo zilver (niet tubeless ready want die was er nog niet toen ik ze kocht)...voor zover ik kan beoordelen met mijn weinig ervaring zijn het prima bandjes!rolandos582 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:09:
[...]
Prima toch! Welke pirelli bandjes heb je gebruikt? Nu moet je wel een testrondje maken!
Net buiten geweest voor een rondje. Als je vandaag gaat kan je daarna je fiets meteen goed poetsen want weg is nog vrij natrolandos582 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:09:
[...]
helaas is mijn vrije tijd onder werktijd voor vandaag op...het word vanavond een rondje op zwiftJoseph4820 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:31:
[...]
Net buiten geweest voor een rondje. Als je vandaag gaat kan je daarna je fiets meteen goed poetsen want weg is nog vrij nat
Jammer dat het zo nat is buiten, had geen zin om mijn fiets van de Kickr af te halen en te poetsen, heb dus vanochtend een ritje van 92km in Zwift gedaan.
Of gewoon heerlijk even naar buiten en de fiets daarna onderhanden nemen. Iedere keer compleet schoonmaken hoeft heus niet! Straks poets je de blanke lak er nog af
Nee gesproeid en drooggemaakt, meer tijd had ik ook niettinusterror schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:47:
Of gewoon heerlijk even naar buiten en de fiets daarna onderhanden nemen. Iedere keer compleet schoonmaken hoeft heus niet! Straks poets je de blanke lak er nog af
Maar dat moet je minstens doen want zat echt helemaal onder (ik ook trouwens). Na mijn ritje op de MTB vorige week was ik minder vies
overigens voor de mooi weer fietsers...zaterdag ziet het weer er voor nu wel heel heel prima uit!
Ik heb zo zojuist binnen gekregen. Eerste indruk is goed. Redelijk dunne stof, die voldoende rekt om mooi strak om je schoenen te zitten.LGU schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:51:
[...]
Zou je je ervaring met de La Passione overschoenen hier willen delen? Ik heb er ook naar gekeken maar juist vanaf gezien omdat ze hun eigen site schrijven dat ze bedoeld zijn voor tempraturen tussen de 5 en 12 graden.
Het lijkt er ook op dat ze tot wat hoger op je been komen. Grote meerwaarde, omdat juist hier de meeste merken op afvallen.
Overigens heb ik deze besteld en die gaan volgens La Passione zelf tot -2 comfortabel zijn.
Volgende week mogelijk een praktijk test (if weather permits en het koud genoeg is
Begin van de week was het hele dag zon op zaterdag, dat is nu (waar ik woon) al niet meer dus ik wacht wel tot zaterdagNutterd schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:09:
overigens voor de mooi weer fietsers...zaterdag ziet het weer er voor nu wel heel heel prima uit!
Vrijdag ook, alleen een beetje wind. Niet lekker om te toeren prima om weer eens lekker te knallen.Nutterd schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:09:
(regen hou ik ook niet van op de fiets, dan ga ik liever hardlopen dan doet het me niets)
alles kan off-topic
Wegen zijn al weken nat, drogen gewoon niet meer op.
Dat is nadeel van de herfst, kan je wel droog dagje hebben maar op grijze dag amper zonkracht om het te laten opdrogen.
Dat is nadeel van de herfst, kan je wel droog dagje hebben maar op grijze dag amper zonkracht om het te laten opdrogen.
Ik vond juist de ultegra mooiPrulleman schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:05:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En mijn vrouw vind haar standaard no-name Giant 6bolt rotors weer heel mooi....
Er schijnen ook mensen te zijn die remschijven helemaal niet mooi vinden
---------------
die van jouw heeft ook zilver op de vork, dat kleurt er misschien net iets beter bij dan op die van mij...Mistraller schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:25:
[...]
Ik vond juist de ultegra mooiStandaard zaten er bij mij 105 rotors op.
Er schijnen ook mensen te zijn die remschijven helemaal niet mooi vinden![]()
[Afbeelding]
Oeh leuk, kunnen we hier op het forum niet een velgremmen- vs. schijfremmendiscussie starten?Mistraller schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:25:
[...]
Ik vond juist de ultegra mooiStandaard zaten er bij mij 105 rotors op.
Er schijnen ook mensen te zijn die remschijven helemaal niet mooi vinden![]()
[Afbeelding]
The__Dude schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:43:
[...]
Oeh leuk, kunnen we hier op het forum niet een velgremmen- vs. schijfremmendiscussie starten?

Ready for it
---------------
Volgens mij waren we nog niet klaar over de zadeltasjesThe__Dude schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:43:
[...]
Oeh leuk, kunnen we hier op het forum niet een velgremmen- vs. schijfremmendiscussie starten?
Ik gooi ook ff een bakje in de magnetron.
Zeg, waar smeren jullie je ketting eigenlijk mee?mhr-zip schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:11:
[...]
Ik gooi ook ff een bakje in de magnetron.
[Afbeelding]
Vandaag eerste ritje post Corona gemaakt. De motor is er nog niet en alles moest super rustig aan, maar eindelijk weer naar buiten!
Wat een kut jaar is 2020 toch, echt op alle fronten. Nog krap 300 te gaan voor m'n 5K doel... Hoop dat ik dat nog wel kan redden, maar gezien alles durf ik nergens meer op te rekenen...
[ Voor 31% gewijzigd door Morrar op 16-12-2020 17:36 ]
Gewoon lekker ff op Zwift met 42 km/u lekker in het peloton hangen. Zit je er zo aan.Morrar schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:33:
[...]
Nog krap 300 te gaan voor m'n 5K doel... Hoop dat ik dat nog wel kan redden, maar gezien alles durf ik nergens meer op te rekenen...
Neig daar ook een beetje naar. Of met zo'n pace partner meegezeuld worden...mhr-zip schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:55:
[...]
Gewoon lekker ff op Zwift met 42 km/u lekker in het peloton hangen. Zit je er zo aan.
Maar voelt ook een beetje als cheaten: het liefst rijd ik zoveel mogelijk buiten echte kilometers.
Ik zou altijd kiezen voor kwaliteit km-ers ipv kwantiteit om de 5000 te halen.Morrar schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:18:
[...]
Neig daar ook een beetje naar. Of met zo'n pace partner meegezeuld worden...
Maar voelt ook een beetje als cheaten: het liefst rijd ik zoveel mogelijk buiten echte kilometers.
Ik ga de 5000 ook niet halen, had blessure en pas in mei echt gestart. Dus ik zit nu op iets van 4100 km, vind het helemaal prima.
Afgelopen week 5000 gehaald, had 1000 km tot half Augustus en daarna wel vol gas gegaan. Dus het kan zeker! Maar blessure helpt niet, en mooi weer rijden ook nietmhr-zip schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:21:
[...]
Ik zou altijd kiezen voor kwaliteit km-ers ipv kwantiteit om de 5000 te halen.
Ik ga de 5000 ook niet halen, had blessure en pas in mei echt gestart. Dus ik zit nu op iets van 4100 km, vind het helemaal prima.
Ja de zwart is echt mooier. Ik snap ook niet waarom die andere wit zijn, alleen daarom zou je al de zwarte kopen toch? Wat is eigenlijk het verschil tussen die zwarte en witte schijven, behalve de prijs. Ik heb namelijk de zwarte er standaard op zitten, want bij Canyon heb je maar weinig te kiezen.Prulleman schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:05:
[...]
[Afbeelding]
Ik wil 10.000 km op deze fiets buiten halen in iets meer of minder dan twee jaar. Een beetje afhankelijk hoe je telt. Dus ik pas op strava na elke rit op Zwift de fiets weer aan. Ook wel handig om op die manier slijtage van onder andere banden bij te houden. Ik met nog iets meer dan 40km, dat is precies de 40 km die ik niet gereden heb toen ik lek reed en het ventiel van mijn reserveband sloopte. Want qua weer is het wel lekker buitenfiets weer, maar de wegen liggen er echt slecht bij.mhr-zip schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:21:
[...]
Ik zou altijd kiezen voor kwaliteit km-ers ipv kwantiteit om de 5000 te halen.
Op naar die tweede fiets zodat ik geen Wahoo-wissel meer hoef te doen in de volgende winter. Normaal maakte ik namelijk alleen de ketting na elke rit echt schoon en de rest als ik zin had want carbon roest toch niet.
[ Voor 36% gewijzigd door Fisico op 16-12-2020 18:47 ]
Ik vind die witte juist weer een stuk toffer smoelen. Smaken verschillen. Het grote verschil zal tussen Ultegra en Dura Ace wel in het gewicht zitten, maar dat is een aanname van mijn kant.Fisico schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:42:
[...]
Ja de zwart is echt mooier. Ik snap ook niet waarom die andere wit zijn, alleen daarom zou je al de zwarte kopen toch? Wat is eigenlijk het verschil tussen die zwarte en witte schijven, behalve de prijs. Ik heb namelijk de zwarte er standaard op zitten, want bij Canyon heb je maar weinig te kiezen.
Ik heb een fiets het liefst donker, dus zwart of grijs met zwarte accenten. Dan is het wit toch een rare optie. Ook bij de fiets van Thomas Dekker denk ik altijd het is het net niet. Een clubgenoot heeft een zwart S-Works met helemaal zwarte banden en dan witte schijven.Tja...Il Maravilla schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:47:
[...]
Ik vind die witte juist weer een stuk toffer smoelen. Smaken verschillen. Het grote verschil zal tussen Ultegra en Dura Ace wel in het gewicht zitten, maar dat is een aanname van mijn kant.
Ze zijn zilverkleurigFisico schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:50:
[...]
Ik heb een fiets het liefst donker, dus zwart of grijs met zwarte accenten. Dan is het wit toch een rare optie. Ook bij de fiets van Thomas Dekker denk ik altijd het is het net niet. Een clubgenoot heeft een zwart S-Works met helemaal zwarte banden en dan witte schijven.Tja...
[ Voor 12% gewijzigd door Nutterd op 16-12-2020 19:22 ]
Wat een ander doet moet die persoon zelf weten hoorGrin schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:24:
We gaan nu niet haten op witte/lichtgekleurde fietsen hè!
Ik heb het liefst een kleur waar je weinig vuil en krassen op ziet. En hopelijk heeft de volgende fiets zo min mogelijk lak.
Ben het wel met je eens hoor, heb niet voor niets het adagium: een mooie fiets is een zwarte fiets. Maar ja, dan koop je toch een witte fiets en dan is dat toch ook wel erg mooi...
Ben van plan om in 2021 eens contact te zoeken met een club zoals Unlimited Colors, een iets ruigere Mondriaan paint scheme staat nog wel op het verlanglijstje...
Ben van plan om in 2021 eens contact te zoeken met een club zoals Unlimited Colors, een iets ruigere Mondriaan paint scheme staat nog wel op het verlanglijstje...
[ Voor 31% gewijzigd door Grin op 16-12-2020 19:40 ]
Als je er vanuit gaat dat kleuren van frames er hetzelfde uitzien als kleuren van auto's, dan klopt jouw verhaal nietFisico schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:34:
[...]
Wat een ander doet moet die persoon zelf weten hoor![]()
Ik heb het liefst een kleur waar je weinig vuil en krassen op ziet. En hopelijk heeft de volgende fiets zo min mogelijk lak.
http://carwashvolendam.nl...ordt-het-minst-snel-vies/
[ Voor 7% gewijzigd door MrBarBarian op 16-12-2020 19:43 ]
Elke kleur wordt toch even snel vies in vergelijkbare omstandigheden? Dat je het bij de ene kleur sneller ziet dan de andere is een ander dingMrBarBarian schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:42:
[...]
Als je er vanuit gaat dat kleuren van frames er hetzelfde uitzien als kleuren van auto's, dan klopt jouw verhaal niet![]()
Ik vind die dura ace zwarte schijven ook wel dik hoor, voor die 2 tientjes extra neem ik die ook. Ziet er veel beter uit met een hoog zwart carbon set maar ieder zijn keus!
Iemand interesse in een pak repen? Zijn repen van Eurosport. Heb een pakket van 4x2 gehaald, maar ik vind ze echt heel vies. Kunnen gratis weg, want ik heb er dus al eentje van gebruikt.
Weer wat geleerd, al zie ik toch weinig vuil op mijn fiets en auto. De fiets met zo min mogelijk lak is ook een kwestie van gewicht. Eigenlijk was dat matige spuitwerk van De Rosa nog zo gek nietMrBarBarian schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:42:
[...]
Als je er vanuit gaat dat kleuren van frames er hetzelfde uitzien als kleuren van auto's, dan klopt jouw verhaal niet![]()
Carwash Volendam is wat mij betreft ook wel toonaangevend op het gebied van wetenschappelijk onderzoek naar kleur en vuilperceptie
Zoals je kunt lezen op die link is hun uitgebreide wetenschappelijke methode ook boven enige twijfel verheven. Al die kleuren uitgeselecteerd op basis van de toonaangevende bron cars.com. En dan verschillende beoordelaars die onafhankelijk een oordeel vellen voor alle verschillende types vuil. De uitgebreide statistische analyses...Smultie schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:42:
Carwash Volendam is wat mij betreft ook wel toonaangevend op het gebied van wetenschappelijk onderzoek naar kleur en vuilperceptie
Uit de reacties op mijn post valt zo af te leiden wie er allemaal een zwarte fiets hebben
Zwart met oranje en een klein beetje blauw, dat dan weer wel. Overigens zie ik op de oranje vlakken toch het snelste troep zitten, maar misschien let ik er daar ook meer op...
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic
:strip_exif()/f/image/x9n8V5QGiJ14d4zQw32pPRFt.jpg?f=fotoalbum_large)