Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 193 ... 716 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:17

Guusjee

Omdat ik groot ben..

mhr-zip schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:28:
[...]

Dat weet ik ook niet eigenlijk O-)
Voila!

Afbeeldingslocatie: https://www.vraaghetdepolitie.nl/binaries/w640h360/content/gallery/vhdp/standaard-afbeeldingen/het-fietspad.jpg

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
rolandos582 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:40:
Sommige mensen zijn ook echt wel heel erg hoor, soms pak ik even een stukje openbare weg mee omdat het dan 500 meter verder op houd met het fietspad. Ik trap wel gewoon flink door en ze kunnen er makkelijk omheen. Maar toch gaan ze maximaal toeteren en vloeken etc. Waarvan je dan echt denkt, wat is er mis met deze mensen, als ze er voorbij willen, dan doen ze dat toch, er is ruimte genoeg en geen kip op de weg.
Soms rijdt de geëlektrificeerde grijze garde voor je op het fietspad. Die rijden strak 25 en maken geen ruimte om te passeren.

alles kan off-topic

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:40
Precies zo is het in dit voorbeeld, verplicht om te fietsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mPKXicozmGuTHY-PhPcKW-E09Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aajt4xOZ1lwxnSYyOutpkhsZ.jpg?f=user_large

En in bovenstaand voorbeeld is het dus optioneel. Zeker bij optionele ga ik zeker niet altijd over het fietspad, sommige zijn ook echt onzin. Dan is het deels fietspad en een paar honderd meter verder opeens verder over de weg.
Ankona schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:33:
[...]

Soms rijdt de geëlektrificeerde grijze garde voor je op het fietspad. Die rijden strak 25 en maken geen ruimte om te passeren.
Klopt, voor mij vaak een reden om niet verplichte fietspaden te mijden op drukke momenten, qua snelheid zit je gewoon veel hoger als de gemiddelde deelnemer en dat is een stuk minder veilig dan op de weg aan de zijkant.

[ Voor 31% gewijzigd door rolandos582 op 11-12-2020 14:37 ]

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:31
marinos88 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:37:
Ik ben een beetje in twijfel wat nu de beste upgrade is voor mijn huidige fiets. Ik rijd nu op alu Bulls harrier 105 afgemonteerd. Rijdt op zich prima, maar ben opzoek naar iets stijvers. Bij hard aanzetten merk ik flex op (denk ik) de wielen. Shimano rs10 wielset.

Ik ben vrij lang, 1.99 meter, waar in de 2e hands markt niet heel veel fietsen worden aangeboden.

Een nieuwe fiets van 2500 euro, kan ik nu niet verantwoorden vanwege een nieuw koophuis.

Heeft een upgrade op de wielen hierin nog veel effect? Of gewoon lekker wachten en volgend jaar wat moois kopen?
Wat weeg je?
Met 2 meter is 90 à 100kg niet vreemd, en in dat geval is er best wat winst is te behalen met een andere wielset. Je hebt nu een budgetsetje met nauwelijks spaken, als je naar een degelijke set met 28 of 32 spaken zoekt zul je een stuk strakker rijden, dat is mijn ervaring (1.96m, 100kg).

Als je budget niet onbeperkt is zou ik 'lichtgewicht' niet als eis stellen.
Kun je misschien ergens een setje lenen om proef te rijden?

• Ankona
Nog een dilemma, dus wie kan met zijn mening nog meer twijfel zaaien?

Waarschijnlijk ga ik samen met mijn zoon morgen een fiets kopen. Is zijn eerste racefiets, niet om te koersen ofzo gewoon om samen te toeren. (Waarschijnlijk een Trek Domane AL2 - tweedehandsmarkt lijkt dood te zijn en dit is nog redelijk betaalbaar voor een ventje dat nog aan het groeien is)
Nu vraag ik me af wat wijsheid is mbt tot de pedalen. Zelf heb ik zonder nadenken klikpedalen op mijn fiets. Maar eigenlijk geen idee wat ik hem aandoe als ik er gewone pedalen opzet en hem met zijn sportschoenen laat fietsen. (voordeel, veel goedkoper, geen extra kosten als hij uit zijn schoenen groeit, niet leren klikken/vallen en zijn broer kan die fiets straks ook zo gebruiken) Doe ik hem dan veel tekort als het om fietsen gaat? Ik neig hier wel naar (later de pedalen vervangen kan altijd nog)

alles kan off-topic

• rolandos582
Ankona schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:46:

Waarschijnlijk ga ik samen met mijn zoon morgen een fiets kopen. Is zijn eerste racefiets, niet om te koersen ofzo gewoon om samen te toeren. (Waarschijnlijk een Trek Domane AL2 - tweedehandsmarkt lijkt dood te zijn en dit is nog redelijk betaalbaar voor een ventje dat nog aan het groeien is)
Nu vraag ik me af wat wijsheid is mbt tot de pedalen. Zelf heb ik zonder nadenken klikpedalen op mijn fiets. Maar eigenlijk geen idee wat ik hem aandoe als ik er gewone pedalen opzet en hem met zijn sportschoenen laat fietsen. (voordeel, veel goedkoper, geen extra kosten als hij uit zijn schoenen groeit, niet leren klikken/vallen en zijn broer kan die fiets straks ook zo gebruiken) Doe ik hem dan veel tekort als het om fietsen gaat? Ik neig hier wel naar (later de pedalen vervangen kan altijd nog)
Dus je koopt een goede fiets en gaat er vervolgens trappers op zetten 8)7 Ik zou gewoon lekker spd pedalen erop zetten, goedkoopste setje Shimano M520 is meer dan zat en heb je ook nog wat speling etc. Leuk paar schoenen erbij en je kan helemaal onderweg! Eventueel kan je ook kijken naar een setje dual pedalen maar dat is net niks vind ik. Bijvoorbeeld https://www.futurumshop.n...1-mtb-pedalen-zwart.phtml

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-04 13:04
Duidelijk, maar ook weer niet.

Even een foto bijgevoegd als voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lsVnx3NCExVgscGNg3wDHe6tdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNhME4Urlysnnq4fVzjxa1Br.jpg?f=fotoalbum_large

Je moet hier verplicht op het fietspad rijden, maar als je bij een van die bedrijven op de dijk moet zijn met je fiets.... Hoe moet je hier dan komen? Er staat geen bord verboden te fietsen op de dijk.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
@Ankona Ik zou denk ik ook met gewone pedalen beginnen en switchen wanneer hij er zelf aan toe is.
Ik ben met mijn huidige en eerste racefiets ook met gewone pedalen begonnen en heb er al probleemloos 2k km's op zitten met meerdere ritjes van 100+ en zelfs 150km.
Daarentegen gebruik ik wel vrij stijve FiveTen freerider pro schoenen van mijn mtb, dus dat zal denk ik wel een stuk efficienter trappen dan normale sportschoenen.

Maar bij de Decathlon kan je ook vrij goedkope, stevige schoenen kopen.
Begon zelf bijv met deze

• wisselwerking
  • Laatst online: 22:37
mhr-zip schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:55:
[...]

Duidelijk, maar ook weer niet.

Even een foto bijgevoegd als voorbeeld:

[Afbeelding]

Je moet hier verplicht op het fietspad rijden, maar als je bij een van die bedrijven op de dijk moet zijn met je fiets.... Hoe moet je hier dan komen? Er staat geen bord verboden te fietsen op de dijk.
Dat vraag jij als mountainbiker? Gewoon de dijk op crossen natuurlijk. ;)

• DieAnder
rolandos582 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:36:
Precies zo is het in dit voorbeeld, verplicht om te fietsen.

[Afbeelding]

En in bovenstaand voorbeeld is het dus optioneel. Zeker bij optionele ga ik zeker niet altijd over het fietspad, sommige zijn ook echt onzin. Dan is het deels fietspad en een paar honderd meter verder opeens verder over de weg.
Wat ik in dat plaatje zie is dat het bord 'niet verplicht fietspad' over de rechter strook asfalt gaat (in twee richtingen) en dat het bord 'verplicht fietspad' op de linker strook asfalt moet slaan. Auto's mogen daar blijkbaar niet komen.
mhr-zip schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:55:
Over het fietspad fietsen en de hoofdrijbaan oversteken als je er bent.

[ Voor 18% gewijzigd door DieAnder op 11-12-2020 14:59 ]

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:22

Ik zou in dit geval ook voor normale schoenen gaan. Anders kan je elk jaar een extra paar schoenen kopen omdat zijn voeten nog groeien en het zijn geen goedkope schoenen.

Mocht hij echt fanatiek gaan fietsen kan je altijd nog afwegen of het de moeite waard is om er extra geld in te steken, maar om te starten met fietsen is al duur genoeg.

Daarnaast vond ik dit ook nog wel een interessante conclusie: filmpje

• wisselwerking
  • Laatst online: 22:37
Owios schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:03:
[...]

Ik zou in dit geval ook voor normale schoenen gaan. Anders kan je elk jaar een extra paar schoenen kopen omdat zijn voeten nog groeien en het zijn geen goedkope schoenen.

Mocht hij echt fanatiek gaan fietsen kan je altijd nog afwegen of het de moeite waard is om er extra geld in te steken, maar om te starten met fietsen is al duur genoeg.

Daarnaast vond ik dit ook nog wel een interessante conclusie: filmpje
Mee eens. Je kan prima met normale schoenen en trappers, of zijn het toch pedalen, op de racefiets vooruitkomen. Op mijn oude MTB heb ik ook normale pedalen, of zijn het toch trappers, en dat gaat echt prima hoor. Ik denk dat ik het op de MTB hinderlijker zou vinden om niet met SPD te fietsen dan op de racefiets.

• mhr-zip
wisselwerking schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:58:
[...]

Dat vraag jij als mountainbiker? Gewoon de dijk op crossen natuurlijk. ;)
Ik mountainbiker? Dat is nog een N+1 te weinig dan.
DieAnder schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:58:
[...]

Wat ik in dat plaatje zie is dat het bord 'niet verplicht fietspad' over de rechter strook asfalt gaat (in twee richtingen) en dat het bord 'verplicht fietspad' op de linker strook asfalt moet slaan. Auto's mogen daar blijkbaar niet komen.
Zoals ik het opvat mogen er geen auto's komen, maar mag je ook niet op de baan er naast fietsen.
[...]

Over het fietspad fietsen en de hoofdrijbaan oversteken als je er bent.
Lekker ff de natte dijk omhoog door het lange gras op je bordeelsluipers

Resultaat van bovenstaande is dat veel mensen gewoon over de dijk fietsen, ik heb er ook nooit iemand horen toeteren (voor de moraalridders, ik fiets altijd onderlangs).

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

mhr-zip schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:11:
...
Resultaat van bovenstaande is dat veel mensen gewoon over de dijk fietsen, ik heb er ook nooit iemand horen toeteren (voor de moraalridders, ik fiets altijd onderlangs).
Onderlangs lijkt me in dit geval ook een stuk prettiger fietsen, geen reden hier om over de drukkere autoweg te gaan als je bestemming niet een van die bedrijven is als ik zo de foto zie.

Als dit echt een probleem zou zijn en/of dit gevaarlijke situaties oplevert denk ik dat de gemeente hier min of meer verplicht is om fatsoenlijke oversteekplaatsen te creeeren. Inclusief trappetje + fietsgoot waar je de dijk op moet. Staat vast iets over opgeschreven in een of ander besluit :).

• mhr-zip

Ik weet niet hoe oud hij is.

Maar voordeel van gewone pedalen is dat je niet zijn schoenplaatjes verkeerd kan afstellen. En je dus ook geen blijvende schade aan knieën etc kan veroorzaken.

Als hij ca.15 is zou ik evt wel naar een paar klikpedalen zoeken. Dan is hij veel sterker en zijn ze balletjes ingedaald.

• rolandos582
Kluus schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:21:
[...]

Onderlangs lijkt me in dit geval ook een stuk prettiger fietsen, geen reden hier om over de drukkere autoweg te gaan als je bestemming niet een van die bedrijven is als ik zo de foto zie.

Als dit echt een probleem zou zijn en/of dit gevaarlijke situaties oplevert denk ik dat de gemeente hier min of meer verplicht is om fatsoenlijke oversteekplaatsen te creeeren. Inclusief trappetje + fietsgoot waar je de dijk op moet. Staat vast iets over opgeschreven in een of ander besluit :).
Tenzij je een tile moet halen en die toevallig op de dijkweg ligt. Dan is het toegestaan om over de dijkweg te gaan! O-)

• mhr-zip
Kluus schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:21:
[...]

Dit stukje wel, maar je komt ook een paar klinkerweggetjes, woonwijk en oversteekplekken tegen. Op de dijk kan je lekker knallen in je pelotonnetje :+
rolandos582 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:26:
[...]

Tenzij je een tile moet halen en die toevallig op de dijkweg ligt. Dan is het toegestaan om over de dijkweg te gaan! O-)
* mhr-zip zet de stem op van Marc-Marie Huijbregts.

Ech waar meneer agent, ech waar.

[ Voor 27% gewijzigd door mhr-zip op 11-12-2020 15:32 ]

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:59
Crazy D schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:27:
[...]

Uiteraard zijn er diverse fietspaden die wat ongelukkig zijn, maar er zijn er ook zat die wel gewoon prima zijn. En ook daar zie je groepjes (of soms ook solo rijders) ze ontwijken. En tja, flink afremmen, dus? Wat is het probleem, het gemiddelde op Strava?
Ik verkies de weg eigenlijk alleen wanneer ik denk dat het veiliger is of omdat het gewoon een stuk logischer is. @rolandos582 post hier gelukkig al 2 mooie voorbeelden, waar in de 1e situatie het niet-verplichte fietspad gewoon een knollenpad is wat 200m verderop waarschijnlijk in een haakse bocht alsnog over gaat op de gewone weg. Als daar dan ook nog 2 bejaarden op E-bikes of in de verte een tegenligger fietsen, dan is de keuze al helemaal snel gemaakt.

Heeft niks met kapitein op de weg te zijn maken, het is veiliger voor zowel die E-bikes/tegenligger, mijzelf (je fiets stuitert bijna uit elkaar op dat eerste voorbeeld) en ook zul je auto's minder hinderen als je ineens vanuit het niets de weg weer op moet. Eigenlijk doet dat er vaak allemaal geen eens toe, want je mag als fietser op meer plekken rijden dan menig automobilist denkt, en toch voelen sommigen zich genoodzaakt jou op hun tekort komen te wijzen door te gaan toeteren/schelden.

Overigens schrijf ik het hier wat dramatischer dan het is. Ik denk dat ik zulke situaties een paar keer jaar meemaak en dan is het 9 van de 10x wanneer ik met een groepje ben en is er inderdaad altijd één lompe hark die weer over de binnenzijde van de rotonde gaat terwijl er meer verkeer op de weg is.

Mijn fietsgroep valt wel het nodige op aan te merken, maar het is vaker onkunde dan dat ze het met opzet doen. Als we alle onkunde in het verkeer onderling af moesten straffen, dan heb je er een part-time baan bij.

@mhr-zip Dat is vlak bij jou in de buurt toch? Volgens mij ben ik daar nog laatst nog langsgefietst toen ik naar Rhoon moest. Dat lijkt me wel overduidelijk een weg waar je over het fietspad moet (zal ook wel een verboden voor fietsers bord hangen op de autoweg ergens). Hoe je bij die bedrijven komt; lijkt me dat er oversteekplaatsen zijn? Met een pelotonnetje wat 35+ gaat misschien wel het dijkweggetje pakken, maar dan is het snelheidsverschil met autos vaak ook niet zo groot.

[ Voor 11% gewijzigd door Ypuh op 11-12-2020 16:03 ]

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:03
De enige keren dat ik niet op het fietspad rijd is als er geen fietspad is of het fietspad is afgesloten en de omleiding gaat over de weg.
Misschien wat star maar een fietser hoort (m.i.) niet op de weg als er een fietspad is. Rijdt er een colonne bejaarden voor me? Jammer dan, dan maar de remmen in.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Ankona
mhr-zip schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:23:
[...]

Ik weet niet hoe oud hij is.

Maar voordeel van gewone pedalen is dat je niet zijn schoenplaatjes verkeerd kan afstellen. En je dus ook geen blijvende schade aan knieën etc kan veroorzaken.

Als hij ca.15 is zou ik evt wel naar een paar klikpedalen zoeken. Dan is hij veel sterker en zijn ze balletjes ingedaald.
hij is 12, bijna 13. Begint dus net op een grote jongen te lijken.

alles kan off-topic

• mhr-zip
Ankona schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:04:
[...]

hij is 12, bijna 13. Begint dus net op een grote jongen te lijken.
Ik zou lekker normale schoenen doen.

• DrAMetElfeNd
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
Ypuh schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:54:
[...]

Volgens mij weet 9 van de 10 mensen niet eens het verschil tussen een verplicht of onverplicht fietspad...
@Ypuh en dan heb je ook nog een fietssuggestiestrook.. :+

Uitleg van Fietsersbond

[ Voor 3% gewijzigd door DrAMetElfeNd op 11-12-2020 16:18 ]

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
DrAMetElfeNd schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:17:
[...]

Uitleg van Fietsersbond
Haha, wat een naam ook.

Deze zin vat volgens mij al een groot deel van deze discussie samen:
"Als fietser ben je niet verplicht erop te rijden, al denken veel automobilisten van wel".

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:06

Fisico

by Fabian

DrAMetElfeNd schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:17:
[...]

Uitleg van Fietsersbond
Ja daarover heb ik veel discussie met mijn motorrijdende vrienden die vinden dat ik op de dijk tussen Amerongen en Wijk op mijn fiets tussen het gras en die stippellijn hoor. Daar het is asfalt een en al scheur dus daar ga ik dus niet fietsen want het hoeft formeel ook niet. Hetzelfde in de bochten, die ga ik echt niet op het randje rijden zodat er een motor vlak langs mij kan. Ik voel niet de behoefte om mijzelf in gevaar te brengen voor de lol van anderen. Daar denken zij dus heel anders over, want ik moet mijn snelheid maar aanpassen zodat ik wel de bocht door kan over het slecht asfalt aan de binnenzijde van de streep.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• mhr-zip
rolandos582 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:19:
Ik zie bijvoorbeeld bij Canyon, levertijd in Januari of Februari voor een aantal modellen in mijn maat. Dat vind ik helemaal niet zo bijzonder, al zullen de kleinere maten en andere merken daar meer moeite mee hebben. Ze hebben natuurlijk een heel bijzonder jaar achter de rug met enorm veel verkopen.

Maar ik zie genoeg fietsen alweer voorbij komen op marktplaats/facebook groepen met weinig km's
Inderdaad Endurace in mijn maat met DI2 staat gewoon op januari.
Dat is weer eens iets anders dan 1e week november.

• rolandos582
Fisico schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:48:
[...]
Ja daarover heb ik veel discussie met mijn motorrijdende vrienden die vinden dat ik op de dijk tussen Amerongen en Wijk op mijn fiets tussen het gras en die stippellijn hoor. Daar het is asfalt een en al scheur dus daar ga ik dus niet fietsen want het hoeft formeel ook niet. Hetzelfde in de bochten, die ga ik echt niet op het randje rijden zodat er een motor vlak langs mij kan. Ik voel niet de behoefte om mijzelf in gevaar te brengen voor de lol van anderen. Daar denken zij dus heel anders over, want ik moet mijn snelheid maar aanpassen zodat ik wel de bocht door kan over het slecht asfalt aan de binnenzijde van de streep.
Daar heb ik ook een hekel aan, wegen zijn gewoon volledig recht en op fietspaden krijgen ze het voor elkaar om vol met bochten en scheuren etc. te krijgen ipv een recht fietspad ernaast. Gaat nergens over
mhr-zip schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:49:
[...]
Inderdaad Endurace in mijn maat met DI2 staat gewoon op januari.
Dat is weer eens iets anders dan 1e week november.
Klopt, https://www.canyon.com/nl...86_pv_rahmenfarbe=BK%2FGY & https://www.canyon.com/nl...97_pv_rahmenfarbe=BK%2FGY beide in Januari en Februari. Dat zou ik prima vinden, je gaat toch niet eerder fietsen vaak dan begin Februari/Maart voor de meesten. 2XL is zelfs nog in voorraad voor beide modellen in blauw/rood. Dat zou mijn maat zijn :P

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Fisico schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:48:
[...]

De volgende keer kan je ze dus met deze link van @DrAMetElfeNd om de oren slaan. Het mooie is dat je ze dan nog met automobilisten kan vergelijken ook, daar houden de meeste motorrijders niet zo van. :)

• marinos88
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:15
DieAnder schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:42:
[...]

Wat weeg je?
Met 2 meter is 90 à 100kg niet vreemd, en in dat geval is er best wat winst is te behalen met een andere wielset. Je hebt nu een budgetsetje met nauwelijks spaken, als je naar een degelijke set met 28 of 32 spaken zoekt zul je een stuk strakker rijden, dat is mijn ervaring (1.96m, 100kg).

Als je budget niet onbeperkt is zou ik 'lichtgewicht' niet als eis stellen.
Kun je misschien ergens een setje lenen om proef te rijden?
Ik ben zelf 100 kg. Voel inderdaad de wielen tegen de remblokken aan schuren soms als ik hard aanzet in een bocht.

Misschien ben ik de fiets ook wel 'uitgegroeid' heb er 4 jaar plezier van gehad maar merk dat ik nu de limieten soms voel.

• Fisico

Fisico

by Fabian

Kluus schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 22:38:
[...]

De volgende keer kan je ze dus met deze link van @DrAMetElfeNd om de oren slaan. Het mooie is dat je ze dan nog met automobilisten kan vergelijken ook, daar houden de meeste motorrijders niet zo van. :)
Het doorsturen van een foto van die pagina in de discussie leidde tot het verzoek van anderen of wij het gezellig konden houden >:)

• rolandos582
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDio1CY63svMh_m6L3KDuFoUtV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjlUwFm1lXIAm5iSMweDFsWG.jpg?f=fotoalbum_large

https://m.facebook.com/gr...rmalink/1509755062560889/

Dit is ook wel een lekkere fiets hoor! Maar besef dat je dan jaarlijks wisselt en relatief veel geld verliest. Wel erg dik

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000

Crazy D

I think we should take a look.

mhr-zip schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:11:
Lekker ff de natte dijk omhoog door het lange gras op je bordeelsluipers

Ik ken die dijk zo niet. Ken wel andere plekken, en daar heb je dan ook keurig vanaf het fietspad door berm een paar tegels zodat je inderdaad over het fietspad kunt rijden, en gewoon kunt oversteken bij het bedrijf. Zo te lezen is dat hier dus niet het geval.

Maar goed, tenzij je DDX bent en op de racer naar je werk gaat, rijdt het overgrote deel van de fietsers gewoon een rondje en heb je dus niks met die bedrijven te maken :P

Exact expert nodig?

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Herkennen jullie deze nog? O+ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Frk0V8_XPrwmErQNkauudkINtmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDDDS69btQSHCq7kP6RAc1eW.jpg?f=fotoalbum_large

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Crazy D schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:10:
[...]

Ik ken die dijk zo niet. Ken wel andere plekken, en daar heb je dan ook keurig vanaf het fietspad door berm een paar tegels zodat je inderdaad over het fietspad kunt rijden, en gewoon kunt oversteken bij het bedrijf. Zo te lezen is dat hier dus niet het geval.

Maar goed, tenzij je DDX bent en op de racer naar je werk gaat, rijdt het overgrote deel van de fietsers gewoon een rondje en heb je dus niks met die bedrijven te maken :P
Met de fiets naar het werk gaan betekend op zich niet dat je tientallen kilometers op een racefiets gaat he (hoewel het er meer dan je misschien denkt, tenminste wel hier in de regio). Maar ook Henk die 5km van zijn werk woont wil misschien wel eens met zijn nieuwe e-bike naar het werk.

Die e-bike is bovendien nog lastiger om de dijk op te tillen.

Het lijkt mij niet verkeerd om werknemers te stimuleren en faciliteren om met de fiets maar het werk te gaan.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:04
Je ziet het wel vaker dat je met een fiets ergens niet 'legaal' bij kan komen.
Maar ook wel eens dat auto's over een fietspad moeten, waar dan soms nog wel een bordje met uitzonderingsverkeer oid hangt.

Soms zijn er gewoon teveel regeltjes.
Ik heb wel eens wegen waar ik fietspad niet pak, ivm haakse bochten of slecht wegdek.

Paar voorbeelden die ik zo snel kan bedenken.
Fietspad onderaan de dijk heeft onhandige bochten dus ik pak daar gewoon de dijk, geen drukke weg maar wel eens toeterende auto gehad.
En rest van de dijk ligt verder geen fietspad.
https://goo.gl/maps/WP5vxYtE1H75Uk2s8

Fietspad ligt er slecht bij vaak ook hoop troep (zeker nu in herfst)
https://goo.gl/maps/JLBAhit2srqRbSVGA

En eentje waar het geen verplicht fietspad is maar auto's dat soms niet snappen :
https://goo.gl/maps/oUky8uS9NtgPX5f89
Al snap ik dat bordje met fietsers oversteken niet echt, dat mogen ze toch lekker zelf weten ?

En een onzinnig fietspad, paar jaar geleden aangelegd echt onzinnig geld besteed naar mijn mening.
en mooi voorbeeld van haakse bochten om erop en eraf te gaan.
Staat niet verplicht fietspad bord bij :
https://goo.gl/maps/wFXPDY7cTjgwokVTA

Vanaf Zandvoort tot hier is er een niet verplicht fietspad en opeens klein stukje een verplicht fietspad :
https://goo.gl/maps/ZJz4NCVkxGNpi7QR6

[ Voor 37% gewijzigd door DDX op 12-12-2020 13:57 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

@DDX klopt ja er zijn soms vreemde plekken, ik heb er ook een paar op mijn woon-werk (waarschijnlijk kent @Mistraller ze ook omdat die grotendeels dezelfde woon-werk route heeft, dus wel interessant hoe hij er over denkt):
https://www.google.nl/map...t1asSA!2e0!7i13312!8i6656
Fietspad is maar 200 honderd meter tweezijdig hier, waardoor je voor dat kleine stukje twee keer de weg over moet steken. Als ik vanuit de andere kant kom ga ik hier wel over het fietspad, anders ligt het een beetje aan de verkeers situatie maar vaak blijf ik gewoon op de weg. (beetje hetzelfde als het een na laatste voorbeeld van DDX dus).

https://www.google.nl/map...80bjLw!2e0!7i13312!8i6656
Hier is het echt verboden om op de weg te rijden, dus er worden zelfs wel eens boetes uit gedeeld aan fietsers en brommers, maar het fietspad loopt hier achter die geluidswal echt heel erg rot (ook als je gewoon alleen bent) met meerdere haakse bochten en paaltjes en ligt er vaak slecht bij. Dat terwijl de meeste auto's die er komen sluipverkeer is van de A59 die hier veel te hard scheuren op het moment dat ze zien dat de snelweg weer gewoon rijdt (je wil natuurlijk toch sneller zijn dan wanneer je op de snelweg was gebleven :+ ). Ik wilde deze nog altijd eens aankaarten bij de gemeente, of ze dat niet gewoon kunnen vrijgeven voor fietsers en auto's alleen bestemmingsverkeer :).

Op dezelfde weg even terug trouwens ook deze situatie:
https://www.google.nl/map...nSsY0w!2e0!7i13312!8i6656
Op streetview legt het er toevallig "ok" bij maar meestal is het rechter fietsstrookje compleet overgroeid door die struik en/of ligt het vol met een berg bladeren. Ondanks dat al een paar keer echt gesneden (lees praktisch van mijn fiets gereden) door een auto (sluipverkeer dus) die kennelijk vond dat ik me toch echt gewoon een weg door de struiken had moeten banen...

Edit: Oja, dit zijn ook altijd mooie fietspaden (vooral die rechter, maar links is in het echt ook erger dan het op de google foto lijkt). Ze zijn niet te berijden (behalve met een MTB) en niet verplicht, maar veel automobilisten zien dat toch wel anders, die zien alleen een stukje grijs in de berm en een fietser op "hun" weg, dat is voldoende om het bloed te doen koken:
https://www.google.nl/map...xw58uw!2e0!7i13312!8i6656

Oja, en bij dit niet verplichte fietspad ook wel eens (maar gelukkig sporadisch) gedoe gehad met auto's:
https://www.google.nl/map...DAzOvQ!2e0!7i13312!8i6656
Dat niet verplichte fietspad is vooral in gebruik als wandelpad, waar deze ook veel geschikter voor is, alle fietsers (ook de de e-bikers enzo) blijven hier gewoon op de weg. (Ook hier is google streetview niet het aller beste voorbeeld voor mijn case zie ik: verder op wordt er weg gewoon op gefietst :+. Maar in de praktijk is het echt vaker vol met wandelaars :)).

[ Voor 23% gewijzigd door Kluus op 12-12-2020 15:01 ]

• DieAnder
Kluus schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:16:
Op streetview legt het er toevallig "ok" bij maar meestal is het rechter fietsstrookje compleet overgroeid door die struik en/of ligt het vol met een berg bladeren. Ondanks dat al een paar keer echt gesneden (lees praktisch van mijn fiets gereden) door een auto (sluipverkeer dus) die kennelijk vond dat ik me toch echt gewoon een weg door de struiken had moeten banen...
Die laatste is zo te zien een 'fietssugestiestrook'. Als fietser ben je daartoe niet beperkt, je moet gewoon 'zo veel mogelijk rechts' houden. Als de rijbaan uiterst rechts overgroeid is mag meer naar het midden rijden. Maar ja, zie dat die toeterende automobilist maar eens aan zijn verstand te peuteren.

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

DieAnder schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:27:
[...]

Die laatste is zo te zien een 'fietssugestiestrook'. Als fietser ben je daartoe niet beperkt, je moet gewoon 'zo veel mogelijk rechts' houden. Als de rijbaan uiterst rechts overgroeid is mag meer naar het midden rijden. Maar ja, zie dat die toeterende automobilist maar eens aan zijn verstand te peuteren.
Ja klopt, maar het gaat hier op zich specifiek over die wegversmalling. Ik weet eigenlijk niet zeker of je als fietser officieel ook door de versmalling mag (want daarvoor en daarna is het een suggestiestrook) of dat je eigenlijk verplicht bent om altijd buitenom te gaan, maar veel automobilisten vinden in ieder geval dat laatste.

Sowieso wel grappig dat een maatregel die verkeersremmend bedoeld is vooral agressie op wekt bij automobilisten als ze er even een keer niet op volle snelheid doorheen kunnen...

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 12-12-2020 14:34 ]

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Teun_2
  • Laatst online: 09-04 15:26
DDX schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:49:
Je ziet het wel vaker dat je met een fiets ergens niet 'legaal' bij kan komen.
Maar ook wel eens dat auto's over een fietspad moeten, waar dan soms nog wel een bordje met uitzonderingsverkeer oid hangt.

Soms zijn er gewoon teveel regeltjes.
Ik heb wel eens wegen waar ik fietspad niet pak, ivm haakse bochten of slecht wegdek.

Paar voorbeelden die ik zo snel kan bedenken.
Fietspad onderaan de dijk heeft onhandige bochten dus ik pak daar gewoon de dijk, geen drukke weg maar wel eens toeterende auto gehad.
En rest van de dijk ligt verder geen fietspad.
https://goo.gl/maps/WP5vxYtE1H75Uk2s8

Fietspad ligt er slecht bij vaak ook hoop troep (zeker nu in herfst)
https://goo.gl/maps/JLBAhit2srqRbSVGA

En eentje waar het geen verplicht fietspad is maar auto's dat soms niet snappen :
https://goo.gl/maps/oUky8uS9NtgPX5f89
Al snap ik dat bordje met fietsers oversteken niet echt, dat mogen ze toch lekker zelf weten ?

En een onzinnig fietspad, paar jaar geleden aangelegd echt onzinnig geld besteed naar mijn mening.
en mooi voorbeeld van haakse bochten om erop en eraf te gaan.
Staat niet verplicht fietspad bord bij :
https://goo.gl/maps/wFXPDY7cTjgwokVTA

Vanaf Zandvoort tot hier is er een niet verplicht fietspad en opeens klein stukje een verplicht fietspad :
https://goo.gl/maps/ZJz4NCVkxGNpi7QR6
Als Belg kan ik alleen maar denken 'verwende Hollanders' :'(

Enkele voorbeelden van mijn woon-werkroute:
https://www.google.nl/map...GY8Vuw!2e0!7i13312!8i6656 (sinds de twee jaar dat ik nu in die buurt werk al 4 collega's die in het ziekenhuis zijn beland na het blijven haken in die sporen)

https://www.google.nl/map...UHNL5w!2e0!7i13312!8i6656

https://www.google.nl/map...Md7asw!2e0!7i13312!8i6656 (fietspad in 2 richtingen, heel fijn daar iemand kruisen)

https://www.google.nl/map...bfov%3D100!7i16384!8i8192

[ Voor 15% gewijzigd door Teun_2 op 12-12-2020 16:59 ]

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:25

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Teun_2 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:48:
[...]

Als Belg kan ik alleen maar denken 'verwende Hollanders' :'(

Enkele voorbeelden van mijn woon-werkroute:
https://www.google.nl/map...GY8Vuw!2e0!7i13312!8i6656 (sinds de twee jaar dat ik nu in die buurt werk al 4 collega's die in het ziekenhuis zijn beland na het blijven haken in die sporen)

https://www.google.nl/map...UHNL5w!2e0!7i13312!8i6656

https://www.google.nl/map...Md7asw!2e0!7i13312!8i6656 (fietspad in 2 richtingen, heel fijn daar iemand kruisen)

https://www.google.nl/map...bfov%3D100!7i16384!8i8192
Als niet Antwerpenaar kan ik alleen maar zeggen, op de rest van de parking is het zo erg niet of wat jij laat zien :Y)

Mijn woonwerk :)
https://www.google.com/ma...r86kyw!2e0!7i13312!8i6656

[ Voor 6% gewijzigd door Joindry op 12-12-2020 17:17 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Kluus schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:16:
@DDX klopt ja er zijn soms vreemde plekken, ik heb er ook een paar op mijn woon-werk (waarschijnlijk kent @Mistraller ze ook omdat die grotendeels dezelfde woon-werk route heeft, dus wel interessant hoe hij er over denkt):
https://www.google.nl/map...t1asSA!2e0!7i13312!8i6656
Fietspad is maar 200 honderd meter tweezijdig hier, waardoor je voor dat kleine stukje twee keer de weg over moet steken. Als ik vanuit de andere kant kom ga ik hier wel over het fietspad, anders ligt het een beetje aan de verkeers situatie maar vaak blijf ik gewoon op de weg. (beetje hetzelfde als het een na laatste voorbeeld van DDX dus).
Hier fiets ik erg vaak want dan ben ik bijna thuis, maar niet woon-werk. Altijd over de weg. 8)
https://www.google.nl/map...80bjLw!2e0!7i13312!8i6656
Hier is het echt verboden om op de weg te rijden, dus er worden zelfs wel eens boetes uit gedeeld aan fietsers en brommers, maar het fietspad loopt hier achter die geluidswal echt heel erg rot (ook als je gewoon alleen bent) met meerdere haakse bochten en paaltjes en ligt er vaak slecht bij. Dat terwijl de meeste auto's die er komen sluipverkeer is van de A59 die hier veel te hard scheuren op het moment dat ze zien dat de snelweg weer gewoon rijdt (je wil natuurlijk toch sneller zijn dan wanneer je op de snelweg was gebleven :+ ). Ik wilde deze nog altijd eens aankaarten bij de gemeente, of ze dat niet gewoon kunnen vrijgeven voor fietsers en auto's alleen bestemmingsverkeer :).
Idem; altijd over de weg, dat doen alle wielrenners overigens, want anders heb je tegels, zand en haakse bochten. Ik heb er nooit controles gezien (rij er ook niet in de ochtend, dan is het druk met sluipers idd), en de belijning op de weg suggereert een fietspad. Keertje met sleuteltje 13 op pad dan maar?
Dat er een foto te vinden is zonder blad verbaast me. Overigens; ik rij hier ook altijd alleen met niet-forenzen, dus dan is er geen sluipverkeer. Ik zie op dit stuk echt amper auto's meestal.
Edit: Oja, dit zijn ook altijd mooie fietspaden (vooral die rechter, maar links is in het echt ook erger dan het op de google foto lijkt). Ze zijn niet te berijden (behalve met een MTB) en niet verplicht, maar veel automobilisten zien dat toch wel anders, die zien alleen een stukje grijs in de berm en een fietser op "hun" weg, dat is voldoende om het bloed te doen koken:
https://www.google.nl/map...xw58uw!2e0!7i13312!8i6656
Hier zijn ze nu toch aan het asfalteren? Volgens mij is dat straks een heerlijk glad stukje racebaan.
Oja, en bij dit niet verplichte fietspad ook wel eens (maar gelukkig sporadisch) gedoe gehad met auto's:
https://www.google.nl/map...DAzOvQ!2e0!7i13312!8i6656
Dat niet verplichte fietspad is vooral in gebruik als wandelpad, waar deze ook veel geschikter voor is, alle fietsers (ook de de e-bikers enzo) blijven hier gewoon op de weg. (Ook hier is google streetview niet het aller beste voorbeeld voor mijn case zie ik: verder op wordt er weg gewoon op gefietst :+. Maar in de praktijk is het echt vaker vol met wandelaars :)).
Ook hier; amper auto's, en eigenlijk nooit gedoe gehad. Ik heb één keer dat paadje gepakt dat ik dacht, wtf, waar rij ik nu??

Ik heb zelf altijd een grondige hekel aan dit punt:
https://www.google.com/ma...901964,282m/data=!3m1!1e3

Gemeente heeft toegegeven dat ze het fietspad met opzet vervelend hebben aangelegd om de fietssnelheid eruit te halen.
Door alle bochten rij je hier dus met je rug naar het verkeer waar je voorrang aan moet verlenen, en omdat 1 kruising binnen bebouwde kom is, krijg je daar wel voorrang, en het volgende punt niet. Bovendien is de oversteek van de weg, komende vanaf de brug over het kanaal bijzonder vervelend, dus ik rij tegen het verkeer in, en dan steek ik pas bij "van Santvoort" schuin over. De eerste keer dat ik dat deed, reed ik nog op mijn stadfiets, maar wel vrij hard, en aan de overkant was een klein lullig stenen randje dat ik niet gezien had. Daar ben ik dus over de kop geslagen, maar wonder boven wonder geen schade aan fiets of lijf, alleen een kapotte jas. Daar denk ik dus altijd aan terug als ik er fiets :P

De enige keer dat ik echt van de weg weggetoeterd werd was toen ik mijn "Rondje Nederland" ging fietsen.

Er zit een stukje weg in "verboden voor fietsen - uitgezonderd bestemmingsverkeer". En omdat ik vond dat ik hier moest zijn, ben ik doorgereden. Maar er is natuurlijk geen hond die dat onderbordje heeft gezien, ze willen allemaal met 100 over die dijk kunnen crossen. Normaal fiets ik er daarom ook echt niet. Maar in alle buitenlanden die ik ken, rijdt men dan met groot respect een grote boog om je heen, zo niet Nederland...

Op het kaartmateriaal van Google staan die borden er nog niet trouwens. Wél een fietser >:)

https://www.google.com/ma...PD6h_w!2e0!7i13312!8i6656

En daar moest ik dus wel aan denken met onderstaand bericht; bij #StravaArt mag dit ook :+
rolandos582 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:26:
[...]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Fisico

Fisico

by Fabian

Kluus schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:31:
[...]

Ja klopt, maar het gaat hier op zich specifiek over die wegversmalling. Ik weet eigenlijk niet zeker of je als fietser officieel ook door de versmalling mag (want daarvoor en daarna is het een suggestiestrook) of dat je eigenlijk verplicht bent om altijd buitenom te gaan, maar veel automobilisten vinden in ieder geval dat laatste.

Sowieso wel grappig dat een maatregel die verkeersremmend bedoeld is vooral agressie op wekt bij automobilisten als ze er even een keer niet op volle snelheid doorheen kunnen...
In de groep splitsen wij bijna altijd bij zo'n ding, alleen bij tegen willen wij nog wel ritsen. In de omgeving van Utrecht zijn er ook nog van die zuilen waar je als wielrenner echt niet rechts langs wil zo slecht is het asfalt daar. Als het echt niet anders kan dan doe ik het maar meestal probeer ik het handig te timen zodat het niet hoeft. Vaak hangt er wel een bordje waar fietsers echt horen.

Het grootste nadeel aan niet verplichte fietspaden vind ik het einde van zo'n pad. Vaak met een 90 graden hoek en dan weer 90 graden omdat je de weg op moet. Het is altijd volstrekt onduidelijk wie er voorrang heeft en met zo een zigzag is het ook echt niet mogelijk om het krap te sturen zodat je aan een half metertje rijbaan voldoende hebt. Volgens mij breng je als gemeente op dat soort punten echt fietser (niet alleen wielrenner) en automobilist in de problemen.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-04 17:27
mhr-zip schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:31:
[...]

Dit stukje wel, maar je komt ook een paar klinkerweggetjes, woonwijk en oversteekplekken tegen. Op de dijk kan je lekker knallen in je pelotonnetje :+

[...]

* mhr-zip zet de stem op van Marc-Marie Huijbregts.

Ech waar meneer agent, ech waar.
Zwijndrecht? Ik rij hier meestal op zondagochtend en fiets dan gewoon op de dijk, het fietspad parallel loopt door een woonwijk, maakt rare slingers en Parijs- Roubaix is er niks bij.

• mhr-zip
Je gaat door voor de koelkast.
Ypuh schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:43:
[...]
@mhr-zip Dat is vlak bij jou in de buurt toch? Volgens mij ben ik daar nog laatst nog langsgefietst toen ik naar Rhoon moest. Dat lijkt me wel overduidelijk een weg waar je over het fietspad moet (zal ook wel een verboden voor fietsers bord hangen op de autoweg ergens). Hoe je bij die bedrijven komt; lijkt me dat er oversteekplaatsen zijn? Met een pelotonnetje wat 35+ gaat misschien wel het dijkweggetje pakken, maar dan is het snelheidsverschil met autos vaak ook niet zo groot.
Dat is vlakbij ja, jij hebt er ook gefietst met je Rhoon ritje. Al heb je toen een veel groter deel woonwijk meegenomen dan noodzakelijk. (Welke routeplanner gebruik je eigenlijk?).

[ Voor 71% gewijzigd door mhr-zip op 13-12-2020 09:39 ]

• Anniedrew
  • Laatst online: 12-04 20:19
Meer mensen met slechte ervaringen omtrent de KMC X11? Helaas is deze na 2x gebruik helemaal gaan roesten.. Vanuit mij altijd het zelfde ritueel als de Shimano 105 tegenhanger, waarmee ik nog nooit roest heb gehad.

Iemand enig idee?

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Te nat weggezet?

• Anniedrew
  • Laatst online: 12-04 20:19
Ja moet bijna wel dan. Heb altijd hetzelfde ritueel en heb dat ook dit keer weer toegepast.

• Smultie
  • Niet online
Kan hard gaan, hoor.
Met dit weer droogt een ketting ook in de garage niet snel.
Ik föhn 'm tegenwoordig ff voor de zekerheid... maar eens op zoek naar een compressor voor in de schuur.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-04 22:23
Smultie schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:06:
..........Ik föhn 'm tegenwoordig ff voor de zekerheid...
Wel eerst baby shampoo gebruiken hè... 8)7 Serieus, föhnen?

• Smultie
  • Niet online
Frenz64 schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:30:
[...]

Wel eerst baby shampoo gebruiken hè... 8)7 Serieus, föhnen?
Beter dan elke keer een verroeste ketting in mijn boek :P

• hulkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:17
marinos88 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:37:
Ik ben een beetje in twijfel wat nu de beste upgrade is voor mijn huidige fiets. Ik rijd nu op alu Bulls harrier 105 afgemonteerd. Rijdt op zich prima, maar ben opzoek naar iets stijvers. Bij hard aanzetten merk ik flex op (denk ik) de wielen. Shimano rs10 wielset.

Ik ben vrij lang, 1.99 meter, waar in de 2e hands markt niet heel veel fietsen worden aangeboden.

Een nieuwe fiets van 2500 euro, kan ik nu niet verantwoorden vanwege een nieuw koophuis.

Heeft een upgrade op de wielen hierin nog veel effect? Of gewoon lekker wachten en volgend jaar wat moois kopen?
Ik heb hetzelfde probleem met dezelfde fiets. Alleen dan met maat 58 en ik zelf 1.82m. Vraag me ook al tijden af of het aan frame of wielset ligt.

Onderdelen upgraden wil ik eigenlijk niet omdat ik dan beter een hele nieuwe fiets kan kopen. De volgende fiets wordt waarschijnlijk een maatje kleiner, van carbon, met smaller stuur, met schijfremmen etc etc. 8)

Maar waarschijnlijk komt er eerst een mountainbike in plaats van een nieuwe racer!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:02
hulkie schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:51:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem met dezelfde fiets. Alleen dan met maat 58 en ik zelf 1.82m. Vraag me ook al tijden af of het aan frame of wielset ligt.

Onderdelen upgraden wil ik eigenlijk niet omdat ik dan beter een hele nieuwe fiets kan kopen. De volgende fiets wordt waarschijnlijk een maatje kleiner, van carbon, met smaller stuur, met schijfremmen etc etc. 8)

Maar waarschijnlijk komt er eerst een mountainbike in plaats van een nieuwe racer!
Kans is groot dat je spaakspanning onvoldoende is, groter dan flex in een degelijk alu frame. Je kunt het eventueel zelf nalopen en anders in paar honderd investeren in een setje wielen.

Tenzij je natuurlijk gewoon zoekt naar een reden voor een nieuwe fiets, dat is heel begrijpelijk. Wel zorgen dat daar dan andere wielen onder zitten natuurlijk. ;)

• Fisico

Fisico

by Fabian

Vandaag een lekker rondje buiten gereden en het idee was de heuvelrug te mijden. Maar bij de berenkuil in Utrecht zag ik al aan mijn fiets dat het toch poetsen zou worden. Toch nog wel wat anderen tegengekomen, maar de echte drukte is er zeker wel af nu. Ook wel weer eens leuk om te moeten sturen en remmen, dan verleer je dus niet met al dat Zwiften.

Wat mijn wel opviel was de het schakelen echt minder soepel gaat en de ketting niet overal even fraai loopt nu de fiets op die net niet lekkere cassette van de Wahoo staat. Op zich maakte het vandaag niet uit want ik trapte voor de lol een beetje rond, maar voor serieuze ritjes of sprintjes is het toch wel fijn als alles weer perfect werkt.

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:39
Het leek niet zo vies maar de weg was echt ranzig vandaag. Hele fiets flink onder de blubber. Wel lekker weer! Water en een washandschoentje met wat reiniger en alles weer opgelost.

• rolandos582
Worsteneter schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:33:
Het leek niet zo vies maar de weg was echt ranzig vandaag. Hele fiets flink onder de blubber. Wel lekker weer! Water en een washandschoentje met wat reiniger en alles weer opgelost.
Hmm waar ben je langs gegaan dan? Ik deed 102km naar gieten/gasseltenijveen/stadskanaal etc. Wegen waren vrijwel allemaal schoon en fiets kwam behoorlijk schoon terug.

Komende week word het wel drama zie ik, gaat weer vrij veel regen vallen en ik zie alweer dagen met wind tussen de 30 en 40 km/h. Daar gaat het mooie weer :X

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-04 17:47
Hier een rondje rond Woerden / Bodegraven / Nieuwkoop en de weg was inderdaad vies. Maar ik heb onderweg mensen gezien met brandschone fietsen en kleding dus wellicht had ik gewoon op de grotere wegen moeten blijven ...

Ik zit trouwens een beetje met deze vakjes in mijn maag. Heeft iemand hier deze vakjes al gereden? Ik heb Google Maps, Strava, Veloviewer en Komoot geprobeerd, maar ik zie nergens een weg of zelfs een pad om deze vakjes af te kunnen strepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkO4JMgH5ipdJPwpTfbemIEYHfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3wZ6pSI0E4EgIv1bsgku96qV.png?f=fotoalbum_large

De streep door het tweede vakje van rechts is de provinciegrens, geen pad :)

Read the code, write the code, be the code!

• Mistraller
  • Nu online
wackmaniac schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:26:
Hier een rondje rond Woerden / Bodegraven / Nieuwkoop en de weg was inderdaad vies. Maar ik heb onderweg mensen gezien met brandschone fietsen en kleding dus wellicht had ik gewoon op de grotere wegen moeten blijven ...

Ik zit trouwens een beetje met deze vakjes in mijn maag. Heeft iemand hier deze vakjes al gereden? Ik heb Google Maps, Strava, Veloviewer en Komoot geprobeerd, maar ik zie nergens een weg of zelfs een pad om deze vakjes af te kunnen strepen.

[Afbeelding]

Genoeg voorbeelden te vinden via https://rideeverytile.com/tiles/heatmap

Er zijn al tientallen mensen die ze hebben afgetikt dus daar kan je van afkijken.

---------------

• Worsteneter
rolandos582 schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:47:
[...]

Hmm waar ben je langs gegaan dan? Ik deed 102km naar gieten/gasseltenijveen/stadskanaal etc. Wegen waren vrijwel allemaal schoon en fiets kwam behoorlijk schoon terug.

Komende week word het wel drama zie ik, gaat weer vrij veel regen vallen en ik zie alweer dagen met wind tussen de 30 en 40 km/h. Daar gaat het mooie weer :X
Het leek niet zo vies, hooguit vochtige weg. Kort rondje van 50k bij Nijmegen, over de dijk en de zwarteweg. Alles fietspaden en wegen. Modder zat tot op de kuiten, fiets leek eerder een mountainbike :P

• Fisico

Fisico

by Fabian

Worsteneter schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:39:
[...]

Het leek niet zo vies, hooguit vochtige weg. Kort rondje van 50k bij Nijmegen, over de dijk en de zwarteweg. Alles fietspaden en wegen. Modder zat tot op de kuiten, fiets leek eerder een mountainbike :P
Precies dat. Had de eerste spetters al op mijn stuur toen ik de rit op de Wahoo nog moest starten. En sinds ik kilometers sprokkel doe ik dat toch best rap tegenwoordig. Ondanks de troep maar een klein stukje piepende schijven gehad tijdens het rijden, tijdens het remmen was dat wel anders.

Morgen de fiets maar weer op de indoortrainer, maar daar moet ie nog wel een keertje vanaf want ik heb nog 46km nodig voor mijn doel. Naast het feit dat buiten fietsen echt veel leuker is.

• rolandos582
https://www.bicycling.com...ters-utrechtse-heuvelrug/

1000 hoogtemeters op de heuvelrug!

• AntonT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:10

AntonT

One Ton!

wackmaniac schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:26:

[Afbeelding]

Die rechter heb ik gedaan op de MTB over een wandelpad.
https://strava.app.link/0vSMV1caccb
Ik heb hier een tijdje geleden ook iemand gezien die m over een boerenerf heeft gereden.

Die andere 3 heb ik nog niet en kom je volgens mij alleen via een boerenerf.

• wackmaniac
Mistraller schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:36:
[...]

Genoeg voorbeelden te vinden via https://rideeverytile.com/tiles/heatmap

Er zijn al tientallen mensen die ze hebben afgetikt dus daar kan je van afkijken.
Ja, dat heb ik gedaan, maar die rijden doorgaans clandestien over privéterrein. Dat wilde ik eigenlijk voorkomen. Ik hoopte dat er wellicht een pad oid is dat over die weilanden loopt.

Zo nu dat ook niet elke entry te vertrouwen is; deze lijn is mij iets te recht om valide te zijn.
AntonT schreef op maandag 14 december 2020 @ 00:30:
[...]

Die rechter heb ik gedaan op de MTB over een wandelpad.
https://strava.app.link/0vSMV1caccb
Ik heb hier een tijdje geleden ook iemand gezien die m over een boerenerf heeft gereden.

Die andere 3 heb ik nog niet en kom je volgens mij alleen via een boerenerf.
Dat wandelpad had ik ook gevonden, maar ik heb geen MTB :)

[ Voor 7% gewijzigd door wackmaniac op 14-12-2020 08:45 ]

• mhr-zip
wackmaniac schreef op maandag 14 december 2020 @ 08:42:
Heb je wel schoenen?

• wackmaniac
Jazeker. Dat is de terugvaloptie :)

Ik zou alleen bij voorkeur niet over privéterrein gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door wackmaniac op 14-12-2020 08:55 ]

• mhr-zip
wackmaniac schreef op maandag 14 december 2020 @ 08:54:
[...]
Je kan altijd eerst toestemming vragen.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
wackmaniac schreef op maandag 14 december 2020 @ 08:54:
[...]

Jazeker. Dat is de terugvaloptie :)

Ik zie een verdienmodel... Zeg tegen de boer dat je 10% commissie wil voor de tip en zeg dan tegen hem dat hij dik geld kan verdienen met mensen over zijn terrein laten fietsen.

Deze tip kost jou ook 10% commissie :)

• Mistraller
  • Nu online
wackmaniac schreef op maandag 14 december 2020 @ 08:42:
[...]

Ja, dat heb ik gedaan, maar die rijden doorgaans clandestien over privéterrein. Dat wilde ik eigenlijk voorkomen. Ik hoopte dat er wellicht een pad oid is dat over die weilanden loopt.

Zo nu dat ook niet elke entry te vertrouwen is; deze lijn is mij iets te recht om valide te zijn.

[...]

Ja die rechte lijn is natuurlijk gewoon GPS uitval of expres uitgezet (Als het om de tegels te doen was is dat dus valsspelen; gps uitzetten wordt ook vaak gedaan bij strava art trouwens). Maar er zijn ~40 man in iedere van die drie tegels gekomen. Daar kan je best uit concluderen dat het goed mogelijk is. Je moet alleen even inventief zijn. Ik heb ook al tiles gescoord zien worden met een opblaasboot of -kano.
Part of the game!

---------------

• wackmaniac
Ik heb het idee dat mijn intentie met mijn vraag niet helemaal lekker over is gekomen :)

Ik begrijp dat ik op velerlei manieren een tegel kan aanraken. Ik probeer de community te gebruiken om te kijken of mensen tips hebben om deze vakjes te vullen. Misschien dat er een pad is dat niet op Open Street Map staat of een wandelroute etc.

• mhr-zip
wackmaniac schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:30:
Ik heb het idee dat mijn intentie met mijn vraag niet helemaal lekker over is gekomen :)

Ik begrijp dat ik op velerlei manieren een tegel kan aanraken. Ik probeer de community te gebruiken om te kijken of mensen tips hebben om deze vakjes te vullen. Misschien dat er een pad is dat niet op Open Street Map staat of een wandelroute etc.
Dit is de beste tip volgens mij:

https://rideeverytile.com/tiles/

Ik heb een tile die ik niet kan toevoegen aan mijn cluster. 1 Iemand heeft die tile wel gehaald:
Een aantal jaar terug, toen er open dag was van deze Chemische fabriek. Hij woont in de buurt en is heel slim op de fiets gegaan. Maar normaal gesproken kom je echt dat terrein niet op.

• mhr-zip
Wil iedereen die nog niet gestemd heeft op de Futurum goede doelen actie dat alsnog doen?

Stem tip (tip is wat mij betreft bindend ;) ):
https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=24&t=94265

• Worsteneter
Ik zit met een klein probleempje met al die lockdown berichten.

Volgens mij is mijn ketting aardig op en ik was van plan morgen even langs de fietsenmaker te gaan. Ik doe onderhoud niet zelf omdat ik nog in een klein appartementje woon waar ik gewoon geen ruimte heb voor meer spullen - maar ik heb ook de nodige kennis (nog) niet. Zo twijfel ik of ik de cassette ook zou moeten vervangen... ik heb geen kettingchecker, maar ik kan als de ketting op het buitenblad ligt 'm aardig van de tanden trekken.

Is het erg om met een versleten ketting door te fietsen? Ik fiets in de winter ook gewoon door, gemiddeld zo'n 150k per week. Dat zorgt natuurlijk voor flink wat meer slijtage, maar ik maak de fiets wel na elke tocht helemaal schoon.

En zo niet; is het dan verstandig om er zelf een nieuwe ketting om te leggen? Volgens mij kom ik vrij ver met een missing link tang, pons, ketting checker en een ketting, en met die materialen zou ik in de toekomst ook zelf de slijtage van mijn ketting beter kunnen bijhouden en vervangen. De vraag blijft dan echter: moet de cassette ook mee?

• hoi1234
Worsteneter schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:27:
Ik zit met een klein probleempje met al die lockdown berichten.

Volgens mij is mijn ketting aardig op en ik was van plan morgen even langs de fietsenmaker te gaan. Ik doe onderhoud niet zelf omdat ik nog in een klein appartementje woon waar ik gewoon geen ruimte heb voor meer spullen - maar ik heb ook de nodige kennis (nog) niet. Zo twijfel ik of ik de cassette ook zou moeten vervangen... ik heb geen kettingchecker, maar ik kan als de ketting op het buitenblad ligt 'm aardig van de tanden trekken.

Is het erg om met een versleten ketting door te fietsen? Ik fiets in de winter ook gewoon door, gemiddeld zo'n 150k per week. Dat zorgt natuurlijk voor flink wat meer slijtage, maar ik maak de fiets wel na elke tocht helemaal schoon.

En zo niet; is het dan verstandig om er zelf een nieuwe ketting om te leggen? Volgens mij kom ik vrij ver met een missing link tang, pons, ketting checker en een ketting, en met die materialen zou ik in de toekomst ook zelf de slijtage van mijn ketting beter kunnen bijhouden en vervangen. De vraag blijft dan echter: moet de cassette ook mee?
Het ergste dat er kan gebeuren is dat je drivetrain iets harder slijt. Als je dat incalculeert, zou ik gewoon door blijven fietsen.

Overigens waar woon je? Je mag best even mijn spulletjes lenen. Heb ik toch niet nodig momenteel. Ik vervang geen ketting in de winter. De pons is eigenlijk van m'n vader, dus die zou ik even moeten zoeken.

Tenzij je echt niet handig bent, kom je een heel eind met de filmpjes van Roel Peerenboom.

[ Voor 4% gewijzigd door hoi1234 op 14-12-2020 12:35 ]

• Owios
  • Laatst online: 22:22
@Worsteneter , Ik zou niet doen wat @hoi1234 zegt, maar ik zou de gereedschappen die je opnoemde aanschaffen en je ketting meten.

Wijst de meting uit dat je je ketting moet vervangen dan doe je dat. Heb je geen problemen dan hoef je je cassette nog niet te vervangen. Loopt het niet helemaal super slaat hij soms over dan is het verstandig om een nieuwe cassette aan te schaffen.

• Worsteneter
hoi1234 schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:31:
[...]

Het ergste dat er kan gebeuren is dat je drivetrain iets harder slijt. Als je dat incalculeert, zou ik gewoon door blijven fietsen.

Overigens waar woon je? Je mag best even mijn spulletjes lenen. Heb ik toch niet nodig momenteel. Ik vervang geen ketting in de winter.
Tja dat had ik ook bedacht.. maar ik zou 't zonde vinden als ik vervolgens mijn kettingbladen ook ineens moet vervangen omdat ik lang doorreed met een versleten ketting. Dan is het ineens een duur grapje om onderhoud uit te stellen. Maar als dat niet zo'n vaart loopt... dan fiets ik inderdaad door. Voor nu houd ik er sowieso rekening mee dat er voor het voorjaar een nieuwe ketting en cassette op moet. Ik heb de fiets sinds september (2e hands) en weet dus niet precies hoeveel kilometer de cassette, ketting (en kettingbladen) meegaan. Ik heb zelf nu zo'n 1800km gereden sinds half september, maar soms over wat viezig wegdek zoals gisteren.

Overigens woon ik in Nijmegen :)

• Worsteneter
Owios schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:35:
@Worsteneter , Ik zou niet doen wat @hoi1234 zegt, maar ik zou de gereedschappen die je opnoemde aanschaffen en je ketting meten.

Wijst de meting uit dat je je ketting moet vervangen dan doe je dat. Heb je geen problemen dan hoef je je cassette nog niet te vervangen. Loopt het niet helemaal super slaat hij soms over dan is het verstandig om een nieuwe cassette aan te schaffen.
Ik dacht vorige week slim even een kettingchecker te kopen bij de Decathlon maar het schap was leeg. Nu heb ik het 'getest' door de ketting van het buitenblad te trekken en dat lukt aardig. Nog niet helemaal van de tanden af, maar er zit een aardig kier tussen.

Ik heb soms dat de ketting wat overslaat of juist heel laat overgaat bij het 3e kransje (van groot naar klein), maar verder fietst de fiets echt soepel.

Als ik die gereedschappen bestel en de ketting meet/vervang en de cassette moet er vervolgens ook aan geloven, dan moeten er dus weer allemaal gereedschappen én cassette komen? Dan wordt het wel weer een duur grapje, terwijl ik wel door blijf rijden in de drap. Want doorfietsen moet en zal ik! :D Ik ben overigens ook huiverig voor het vervangen van cassettes enzo, ik weet niet of ik daar de handigheid voor heb - al kan je alles tegenwoordig zelf met een Youtube tutorial ernaast.

[ Voor 21% gewijzigd door Worsteneter op 14-12-2020 12:39 ]

• rolandos582
Smultie schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:57:
[...]
Ik pak alles wat hoi1234 zegt, en doe dan precies het tegenovergestelde. Volgens mij zit je dan wel goed :+
_/-\o_

Ketting vervangen is echt een eitje, als je hem vanaf je voorblad kunt trekken en je ziet een tand is hij gewoon versleten. Zou ik hem zeker vervangen, beter voor je fiets en voor jezelf! Kost 2 a 3 tientjes.

Benodigheden kettingpons, missing link tang. Sowieso goed om te hebben en heb je niet veel ruimte voor nodig! Gebruik zelf BBB tools : BTL-77 , BTL-05 maar iedereen gebruikt natuurlijk zijn eigen spul

• Worsteneter
rolandos582 schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:47:
[...]

_/-\o_

Ketting vervangen is echt een eitje, als je hem vanaf je voorblad kunt trekken en je ziet een tand is hij gewoon versleten. Zou ik hem zeker vervangen, beter voor je fiets en voor jezelf! Kost 2 a 3 tientjes.

Benodigheden kettingpons, missing link tang. Sowieso goed om te hebben en heb je niet veel ruimte voor nodig! Gebruik zelf BBB tools : BTL-77 , BTL-05 maar iedereen gebruikt natuurlijk zijn eigen spul
Dat lijkt me dan geen gek idee. Eenmalig wat prijziger natuurlijk met aanschaf van die gereedschappen + kettingchecker, maar dat valt ook allemaal mee.

Blijft natuurlijk de vraag of de cassette ook aan de beurt is. Merk ik dat alleen als 'ie na vervangen niet soepel loopt? Of is er een andere manier. Aan de cassette zie ik niet zoveel. Dan wordt 't namelijk een stuk prijziger + cassette afnemer en zweep + dat lijkt mij iets minder makkelijk om zelf te doen :o

• rolandos582
Worsteneter schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:53:
[...]

Dat lijkt me dan geen gek idee. Eenmalig wat prijziger natuurlijk met aanschaf van die gereedschappen + kettingchecker, maar dat valt ook allemaal mee.

Blijft natuurlijk de vraag of de cassette ook aan de beurt is. Merk ik dat alleen als 'ie na vervangen niet soepel loopt? Of is er een andere manier. Aan de cassette zie ik niet zoveel. Dan wordt 't namelijk een stuk prijziger + cassette afnemer en zweep + dat lijkt mij iets minder makkelijk om zelf te doen :o
https://www.decathlon.nl/...cassetteafnemer/_/R-p-200 deze is wel vaak aangeraden, heb hem zelf ook maar nog niet hoeven gebruiken. Staat wel goed aangeschreven.

Als je stil staat en je houd je rem ingedrukt en geeft flink wat kracht, trap je dan door? Dan zou je casette ook mogelijk vervangen moeten worden. Hoeveel km heeft die ongeveer gelopen?

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12-04 21:03
Kettingen en cassettes vervangen is nou juist iets wat ik nooit door een fietsenmaker zou laten doen. Het is ontzettend makkelijk, je moet relatief vaak je ketting vervangen wanneer je wat meer fietst en het gereedschap dat je nodig hebt is goedkoop.

Je hebt die investering er dus zo uit, daarbij is het zo gepiept en ben je dus ook niet je fiets een dag of langer kwijt omdat hij bij de fietsenmaker staat.

• mhr-zip
Worsteneter schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:27:
ik was van plan morgen even langs de fietsenmaker te gaan. Ik doe onderhoud niet zelf omdat ik nog in een klein appartementje woon waar ik gewoon geen ruimte heb voor meer spullen - maar ik heb ook de nodige kennis (nog) niet.
Het lijkt mij heel gek als de fietsenmaker niet tot de essentiële bedrijven hoort.

Dat je geen ruimte en kennis hebt is niet heel gek. Er zijn genoeg mensen in Nederland van de fiets afhankelijk voor woon-werk, die dit ook niet hebben. Gooien ze de fietsenmakers dicht en je rijdt op dag 1 een lekke band kan je 4 weken vakantie opnemen 8)7

• DieAnder
mhr-zip schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:04:
Het lijkt mij heel gek als de fietsenmaker niet tot de essentiële bedrijven hoort.
Wat de buren betreft heb je gelijk:
https://nieuwsfiets.nu/20...ntzien-in-harde-lockdown/
In Duitsland mogen de werklpaatsen open blijven. Geen idee hoe ze dat hier gaan regelen.

[ Voor 12% gewijzigd door DieAnder op 14-12-2020 13:46 ]

• rolandos582
Bovendien kun jij die ketting en cassette vrij goedkoop online kopen en hanteert jouw fietsenmaker gewoon adviesprijzen en nog een lekker uurloon á €45 per uur. Sommige dingen kun je beter uitbesteden aan een FM maar het vervangen van ketting en cassette is relatief simpel te doen en moet ook relatief vaak als je meer fietst.

Zeker zelf doen! Je hebt die tools toch nodig dus zo duur is dat allemaal niet!

• mhr-zip
DieAnder schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:08:
[...]

Wat de buren betreft heb je gelijk:
https://nieuwsfiets.nu/20...ntzien-in-harde-lockdown/
Geen idee hoe ze dat hier gaan regelen.
Woon-werk fietsen is hier wel van een ander kaliber dan in onze buurlanden.

• Worsteneter
rolandos582 schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:58:
[...]

https://www.decathlon.nl/...cassetteafnemer/_/R-p-200 deze is wel vaak aangeraden, heb hem zelf ook maar nog niet hoeven gebruiken. Staat wel goed aangeschreven.

Als je stil staat en je houd je rem ingedrukt en geeft flink wat kracht, trap je dan door? Dan zou je casette ook mogelijk vervangen moeten worden. Hoeveel km heeft die ongeveer gelopen?
De fiets heb ik dus in september 2e hands gekocht, dus dat weet ik niet precies. Sinds aanschaf 1800km.
Misschien 3000 of iets meer? De banden zagen er destijds ook nog relatief goed uit (ondertussen aardig plat aan 't lopen, maar die vervang ik tegen 't voorjaar).

Als ik de rem indruk en ik trap op het pedaal, trap ik niet door de cassette. Wel iets door de rem, volgens mij mogen er ook nieuwe blokkies op :9

• hoi1234
@Worsteneter als je twijfelt of het voor herhaling vatbaar is, mag je zeker mijn kettingpons en missinglink tang gebruiken. Dan hoef je in ieder geval niet de kosten te maken. Als je er eindelijk achter bent, dat jij het ook kan, kun je nog altijd spullen kopen. Een kettingafnemer zou ik moeten kopen, maar ik heb voldoende vertrouwen dat ik die zelf ook gebruik, dus dat vind ik op zich geen probleem.

Voor het geval je het niet weet. Blokkies vervangen is heel makkelijk. Je moet de 2 inbusbouten losschroeven. Daarna duw je de remblokjes er zo uit. Als ze plat zijn is het tijd om ze te vervangen. Als de blokkies nog goed zijn, kun je misschien naar de spanning van de remkabels kijken.

[ Voor 26% gewijzigd door hoi1234 op 14-12-2020 13:46 ]

• Mistraller
  • Nu online
wackmaniac schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:30:

De beste manier is om te kijken hoe anderen het hebben gedaan. Beter goed gejat dan slecht verzonnen.
En daar is rideeverytile toch echt een beter middel voor dan hier, want wij wonen verdeeld over het hele land.
Opblaaskano kan een manier zijn, ik lees ook op iemand z'n strava activity dat ie gewacht heeft tot de vorst, etc etc...
Wil je tips of had je een exacte GPX file verwacht met "hier moet je je voeten neerzetten"? :+
Moeilijke tegels zijn nu net de sport die het leuk maken toch. Een tile waar je trots op bent, zodat je je strava activity ernaar vernoemt :)

Ik doe ook aan geocachen soms. De meest gave zijn dan de caches die in een 20 meter hoge eik blijken te hangen etc. Of midden onder een brede brug. Of je gaat ervoor, of je laat ze liggen. Clustersize is verzonnen om een oplossing te bieden aan onneembare tiles.

Uiteindelijk loopt iedereen tegen moeilijke tegels aan, maar deze zijn tenminste nog neembaar. Ik ken ook tegels midden op het Hollandsch Diep bijvoorbeeld....je wil niet met je opblaaskano tussen de grote vaart komen ;)
Worsteneter schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:53:
[...]

Ketting kan je prima meten met de eerste de beste schuifmaat.

https://www.fiets.nl/2018...vang-je-een-fietsketting/

Ik vervang zelf altijd pas als het echt 1% is, tenminste, op mijn oude 105 10spd kettingen. Nu 2e ketting op ca 13k. Wel op meerdere cassettes verdeeld, ik wissel vaak van wiel.

Als je een cassette koopt bij een fietsenmaker dan zet een beetje fietsenmaker dat ding er gratis voor jou op. Voor een prof is het écht niet meer dan 10sec werk. Nieuwe cassette zit zelfs op een speciaal monteer plasticje, zodat je hem er zo op kan kwakken.

En als je toch wat koopt, doe jezelf een lol en bestel dat Decathlon ding. Is echt een toptool.

Een missinglink tang, heb je niet eens persé nodig bij montage, gewoon dichtschuiven en met een heel klein beetje kracht op de pedalen klikt ie dicht. Openen kan ik met 2 tangen en 2 spijkers ook nog wel een goedkope manier voor verzinnen. Is wellicht minder handig, maar als je geen geld wilt uitgeven aan tools zijn er voor bepaalde zaken echt wel alternatieve manieren te verzinnen met tools die je wel hebt.
Je bent een Tweaker of niet! ;)

---------------

• hoi1234
@Mistraller je kunt de ketting ook gewoon beetpakken in je handen. Als je je handen naar elkaar toe trekt, komt de link ook los. Heb je nog geen eens spijkers en tangen voor nodig.

Als je tweakt, doe het dan wel zo makkelijk mogelijk :)

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
@hoi1234 @Mistraller zo'n quicklink gaat echt niet altijd gemakkelijk los hoor. Heb bij m'n vorige ketting toch echt maar een kettingtang aangeschaft omdat hij met geen mogelijkheid los kwam

• Worsteneter
hoi1234 schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:39:
@Worsteneter als je twijfelt of het voor herhaling vatbaar is, mag je zeker mijn kettingpons en missinglink tang gebruiken. Dan hoef je in ieder geval niet de kosten te maken. Als je er eindelijk achter bent, dat jij het ook kan, kun je nog altijd spullen kopen. Een kettingafnemer zou ik moeten kopen, maar ik heb voldoende vertrouwen dat ik die zelf ook gebruik, dus dat vind ik op zich geen probleem.

Voor het geval je het niet weet. Blokkies vervangen is heel makkelijk. Je moet de 2 inbusbouten losschroeven. Daarna duw je de remblokjes er zo uit. Als ze plat zijn is het tijd om ze te vervangen. Als de blokkies nog goed zijn, kun je misschien naar de spanning van de remkabels kijken.
Thanks! Ik denk nog even na over wat handig is :P Opzich zijn de gereedschappen niet de kosten als ik ze vaker zou gebruiken. Het enige wat mij weerhoud is de cassette: ik weet niet helemaal hoe ik moet inschatten of deze aan vervanging toe is. Een ketting kun je meten, de cassette vraagt toch iets meer ervaring.

Ja blokjes weet ik. Ik zag dat blokje achter aardig versleten was, voor is nog ok. Terwijl ik vooral voor rem. Ik heb een bulls waarbij de remhoef onderaan zit en daarmee gevoelig voor rommel. Heb het idee dat dat wel eens de reden zou kunnen zijn :P

• hoi1234
Worsteneter schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:40:
[...]

Thanks! Ik denk nog even na over wat handig is :P Opzich zijn de gereedschappen niet de kosten als ik ze vaker zou gebruiken. Het enige wat mij weerhoud is de cassette: ik weet niet helemaal hoe ik moet inschatten of deze aan vervanging toe is. Een ketting kun je meten, de cassette vraagt toch iets meer ervaring.

Ja blokjes weet ik. Ik zag dat blokje achter aardig versleten was, voor is nog ok. Terwijl ik vooral voor rem. Ik heb een bulls waarbij de remhoef onderaan zit en daarmee gevoelig voor rommel. Heb het idee dat dat wel eens de reden zou kunnen zijn :P
Wat kost een nieuwe cassette dan? Meestal zijn dat ook de kosten niet. Dan weet je wel zeker dat alles nieuw is. Als de cassette niet meer goed is, dan doet dat ook de ketting slijten. Plaats anders een foto. Er is vast wel iemand die er iets zinnigs over kan zeggen. Volgens mij wil je dat de tanden recht zijn en niet een "heuvelvorm" hebben.

Ik heb afgelopen voorjaar gewoon de cassette vervangen. Volgens mij was het niet per se nodig, maar mijn zwager meende van wel en voor 20 euro ga ik ook niet heel moeilijk doen. Nu is dat wel op orde. Daarvoor wist ik ook niks van de fiets.

• rolandos582
Mistraller schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:13:
[...]
, ik lees ook op iemand z'n strava activity dat ie gewacht heeft tot de vorst, etc etc...
Wil je tips of had je een exacte GPX file verwacht met "hier moet je je voeten neerzetten"? :+
Moeilijke tegels zijn nu net de sport die het leuk maken toch. Een tile waar je trots op bent, zodat je je strava a
HAHHAHAHAHAHA gewoon even de tiles op zo'n meer pakken als alles dichtgevroren is 8)7 8)7 dan ben je wel een held als je dan met fiets en al daar naar toe gaat. Ik moet nog wel wat tiles bij lauwersmeer, je brengt me op ideeën 8)7
Luuk741 schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:31:
@hoi1234 @Mistraller zo'n quicklink gaat echt niet altijd gemakkelijk los hoor. Heb bij m'n vorige ketting toch echt maar een kettingtang aangeschaft omdat hij met geen mogelijkheid los kwam
Met name 10 en 11 speed gaat dat vele malen moeilijker en adviseer ik zeker om een tangetje van 2 tientjes te kopen. In de oudere groepen kon je nog wel wat met de handen in en uit elkaar halen.

[ Voor 27% gewijzigd door rolandos582 op 14-12-2020 14:50 ]

• hoi1234
rolandos582 schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:49:
Met name 10 en 11 speed gaat dat vele malen moeilijker en adviseer ik zeker om een tangetje van 2 tientjes te kopen. In de oudere groepen kon je nog wel wat met de handen in en uit elkaar halen.
Ik heb nog 9 speed. Misschien dat het daarom zo makkelijk gaat bij mij. Maar ik heb ook gewoon maar een tangetje gekocht. Kwam er later trouwens pas achter.

• NewbieNeo
  • Laatst online: 11-01 20:38
rolandos582 schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:49:

[...]

Voor 9 euries heb je er ook al een. :)

• Fisico

Fisico

by Fabian

Oh dat is wel gaaf, maar vooral iets voor als het weer wat beter weer is. De Driebergse wielerclub heeft volgens mij ook zo'n soort route met allemaal heuveltjes. Ik ga eens kijken waar hij allemaal langs gaat.

• Worsteneter
hoi1234 schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:47:
[...]

Wat kost een nieuwe cassette dan? Meestal zijn dat ook de kosten niet. Dan weet je wel zeker dat alles nieuw is. Als de cassette niet meer goed is, dan doet dat ook de ketting slijten. Plaats anders een foto. Er is vast wel iemand die er iets zinnigs over kan zeggen. Volgens mij wil je dat de tanden recht zijn en niet een "heuvelvorm" hebben.

Ik heb afgelopen voorjaar gewoon de cassette vervangen. Volgens mij was het niet per se nodig, maar mijn zwager meende van wel en voor 20 euro ga ik ook niet heel moeilijk doen. Nu is dat wel op orde. Daarvoor wist ik ook niks van de fiets.
Tja ik zie ergens rond de 60 euro op de meeste webshop + cassette afnemer en kettingsweep a 30 kom je toch richting de 100. Ik zou 't in ieder geval jammer vinden als het niet nodig is, maar ook jammer van een nieuwe ketting als het wel nodig is en ik 'm niet vervang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEj2X_KxIMvytPtQLws6PnDCCkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/308ZY0l92T5LSK8RJOE8f6BI.jpg?f=fotoalbum_large

• rolandos582
Worsteneter schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:01:
[...]

Tja ik zie ergens rond de 60 euro op de meeste webshop + cassette afnemer en kettingsweep a 30 kom je toch richting de 100. Ik zou 't in ieder geval jammer vinden als het niet nodig is, maar ook jammer van een nieuwe ketting als het wel nodig is en ik 'm niet vervang.

[Afbeelding]
https://www.mantel.com/shimano-105-r7000-11-speed-cassette

43,95 voor een 12-25 R7000 cassette? Valt allemaal wel mee imo, en gereedschap is natuurlijk voor de langere termijn!

• Smultie
  • Niet online
Als je de mazzel hebt in de regio Nijmegen te wonen, zijn er meerdere opties:
https://klimbijnijmegen.com/routes/

• rolandos582
Smultie schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:18:
[...]

Als je de mazzel hebt in de regio Nijmegen te wonen, zijn er meerdere opties:
https://klimbijnijmegen.com/routes/
Maar Nederland is toch vlak? 8)7

• Smultie
  • Niet online
Worsteneter schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:01:
[...]

[Afbeelding]
Straks met een nieuwe cassette aub wat spaarzamer met lube op je ketting/cassette.

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12-04 21:03
Zo dan! Er is in het gemiddelde emiraat minder olie voorhanden dan op jouw ketting denk ik.

Dit krijg je ook nooit meer fraai dus zou alles vervangen (wellicht ook de wieltjes van je derailleur even schoonmaken) . En dan bij je nieuwe ketting en cassette geen ruwe aardolie gebruiken als smeermiddel!
Pagina: 1 ... 193 ... 716 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).