Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 190 ... 647 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:10
Prulleman schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:41:
[...]

ik heb een collega gehad, die werkte een kiwi gewoon met huid en haar naar binnen.. :X
De Kiwi Gold heeft een gladde huid, de groene kiwi's hebben kleine haartjes. Eerstgenoemde kun je daardoor vrij gemakkelijk met schil eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:15
@EdwinW dit waren gewoon normale harige kiwi's... het is maar net waar je zin in hebt denk ik.. maar ik neem wel iets anders mee op de fiets :D

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-05 11:51

Grin

Ride si sapis.

mhr-zip schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:55:
Wat is het voordeel ten opzichte van Tubolito's?
[...]
@mhr-zip
Meer lekbestendig en hittebestendig; kunnen zelfs beter tegen hitte dan gewone BiBa's. Bij Turbolito's schijn je daar toch wat voorzichtiger mee te moeten zijn en zijn ze eigenlijk minder geschikt voor velgremmen. Niet dat je dat veel gebruikt maar toch, mocht je er eens mee in de bergen gaan rijden dan is dat wel een vereiste.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-05 23:27

Fisico

by Fabian

NickBruisten schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:50:
[...]

Thanks! Bij een Italiaanse hoort idd een Italiaanse groepset, maar het lijkt wel of Campagnolo steeds schaarser en duurder wordt, anders had ik het zeker overwogen. Kreeg onlangs bij de fietsenmaker zelfs commentaar dat het niet de 'echte' skinwalls van Vittoria waren, maar die komen er dit seizoen misschien op. Zit nog te twijfelen tussen Vittoria Corsa en Continental GP5000.. Het ene moment lijkt het alsof de Vittoria totaal niet lekbestendig gewaardeerd worden, het andere moment blinken ze hierin uit in de reviews :?
Een N=1 ervaring met de Vittoria, ze zijn net zo lekbestendig als die Continental. Alleen wat mij opviel is wel dat ze sneller lijken te slijten en dan ook echt heel snel en vaak lek gaan. Ik reed in twee ritjes achter elkaar lek na zo'n 30 km en ontdekte toen ook pas hoe 'slecht' de band na 4000 km was. Achter had ik al een keer vervangen toen ik iets raakte maar geen lek had. Op het oog lijken de banden vrij lang goed, maar goed kijken levert een ander inzicht op. Mijn fietsenmaker legt er standaard Vittoria op bij een onderhoudsbeurt. En ja dat kan ik ook zelf doen, maar liever doe ik het fietsen zelf en al het andere niet ;)

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-05 22:50

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

[...]

ik heb een collega gehad, die werkte een kiwi gewoon met huid en haar naar binnen.. :X
hier ook! kiwi is mijn favoriete fruit maar at het nooit, was me teveel werk! nu werk ik ze gewoon met haartjes naar binnen >:) proef je helemaal niets van haha

[ Voor 4% gewijzigd door Nutterd op 04-12-2020 14:31 ]

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-05 20:04
Nutterd schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:31:
[...]

hier ook! kiwi is mijn favoriete fruit maar at het nooit, was me teveel werk! nu werk ik ze gewoon met haartjes naar binnen >:) proef je helemaal niets van haha
Bananen kun je ook met schil eten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kokosnoten met een beetje goede wil ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:25
Appel eten we toch ook met schil, ik zie het probleem niet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Nutterd schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:31:
[...]

Op de brandstapel met hem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-05 23:43
[...]

Net als Tom Dumoulin dus, gewoon uit happen als een appel :/

Zo'n tasje van thepack.cc of Rapha lijkt me overigens wel heel handig, ben alleen bang dat ik dan dat ding een keer vergeet en meteen telefoon, huissluitel, pinpas, ID, binnenbandjes en alles kwijt ben. Dan ben ik ook wel echt oprecht hulpeloos :+

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:10
rolandos582 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:05:
Appel eten we toch ook met schil, ik zie het probleem niet
Een vriend van mij at hele uien (rauw, maar wel zonder schil). Maar dat mocht gek genoeg niet meer van zijn vriendin 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:44
Stufferdt schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:19:
[...]

Net als Tom Dumoulin dus, gewoon uit happen als een appel :/

Zo'n tasje van thepack.cc of Rapha lijkt me overigens wel heel handig, ben alleen bang dat ik dan dat ding een keer vergeet en meteen telefoon, huissluitel, pinpas, ID, binnenbandjes en alles kwijt ben. Dan ben ik ook wel echt oprecht hulpeloos :+
Ik heb een bak waar alles in zit; schoenen, helm, bril etc. Daar zit ook mijn tasje in en die gaat meestal als eerste in de achterzak. Ik ben alles al een keer vergeten met fietsen, maar nooit als ik vanaf thuis vertrok :)

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Ondanks dat ik kiwi's met schil eet :+ zou er iemand voor mij kunnen dubbelchecken of ik met een 11-30 casette wegkom :+ ik heb op ritzelrechner gekeken en volgens mij is dit geen probleem...ik zoek een beetje een allround casette en cadans is (hopenlijk :+ ) rond de 85 deze zomer gemiddeld...ik heb in mijn standaard ritjes een aantal korte klimmetjes maar in zuid-limburg fietsen wil ik er ook graag mee doen indien mogelijk.

bedankt alvast! :-)

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Nutterd schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:05:
Ondanks dat ik kiwi's met schil eet :+ zou er iemand voor mij kunnen dubbelchecken of ik met een 11-30 casette wegkom :+ ik heb op ritzelrechner gekeken en volgens mij is dit geen probleem...ik zoek een beetje een allround casette en cadans is (hopenlijk :+ ) rond de 85 deze zomer gemiddeld...ik heb in mijn standaard ritjes een aantal korte klimmetjes maar in zuid-limburg fietsen wil ik er ook graag mee doen indien mogelijk.

Wel zo handig om je kettingbladen dan ook even door te geven :)
53/39 en 50/34 scheelt nogal, met name het kleine blad.

[ Voor 4% gewijzigd door Smultie op 04-12-2020 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Smultie schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:11:
[...]

Wel zo handig om je kettingbladen dan ook even door te geven :)
53/39 en 50/34 scheelt nogal, met name het kleine blad.
3x nagelezen of ik complete info had gegeven...34/50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Nutterd schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:13:
[...]

3x nagelezen of ik complete info had gegeven...34/50
Zonder je conditie (en je gewicht) te kennen, zou je -denk ik- in Nederland overal moeten kunnen fietsen met een 34-30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Smultie schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:14:
[...]

Zonder je conditie (en je gewicht) te kennen, zou je -denk ik- in Nederland overal moeten kunnen fietsen met een 34-30.
ik weeg 80 en conditie word goed aan gewerkt :+ maar dat dacht ik al, wou alleen even bevestiging aangezien ik me hier nog niet echt in verdiept had...meestal fiets ik tussen de 30 en de 35 gemiddeld en daar zag hij er heel goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Laatst online: 30-05 23:10
Smultie schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:14:
[...]
Ikzelf zou op het vlakke de 16 missen. De stap van 50/17 -> 50/15 vind ik persoonlijk veel te groot.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:16
Ik snap dat niet iedereen Facebook heeft.

Dus als iemand het kan plaatsen zonder dat het met Facebook in verbinding staat, be my guest.

https://www.facebook.com/...NG/posts/3882652351747708

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDmqrxNDVmsEH8mjSr1yeQnU-0k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EhV5dYXYqzotN1UZcMdh41BM.jpg?f=user_large

Dit is een filmpje over wielrenners door The Simpsons >:)

[ Voor 41% gewijzigd door mhr-zip op 04-12-2020 17:58 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Waar is de discussie over zadeltasjes heen gegaan??

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:15
Pimorez schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:25:
Sssst...!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Pimorez schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:25:
nevermind :+

[ Voor 24% gewijzigd door Nutterd op 04-12-2020 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Zei er iemand zadeltasje? :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Inzake discussie zadeltasjes; Hans Teeuwen zei het ooit mooi (toen ie nog grappig was)

"je gaat ook geen dure tv kopen en er een plastic zak overheen trekken, of wel? "

*drops mic*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 14:51
Nutterd schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:05:

Volgens mij kom je in NL met alles wel boven. Kan me herinneren dat ik met mijn eerste racefiets met 42/26 de keutenberg ben opgestoempt (was een stalen JanJanssen met een dubbel 52/42t, en achter 12/26t).

That said, met een moderne compact, met 50/34t voor, kan je met de standaard 11/28 achter heel comfortabel fietsen in Limburg. De 30/32/34t zou ik bewaren voor de Alpen ;) In NL rijd ik tegenwoordig eigenlijk alles met 12/25t achter (en voor dus de compact)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:43
BreadFan schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:26:
[...]

Neem je een kiwi mee tijdens het fietsen? Hoe eet je dat ding dan praktisch, zonder je handen onder de plaktroep te hebben zitten?
Bij het stoplicht kan je naar onderen lekken naast de fiets, niet over je handen. Ik eet ze met schil en al op. De gouden kiwi's zijn veel sappiger en lekkerder, maar de schil is ook dunner en minder harig. Maar zowel groen als goud is lekker. Net nog een klein rondje gedaan, voor het stoplicht op groen is, is de kiwi weg! Alleen soms een hard stukje aan één kant, die kan je dan weggooien of uitspugen.

De rest even teruggelezen en ik zou een kokosnoot niet proberen :+ banaan schil ik overigens wel - en neem daarvan de schil mee naar huis. Verder niks geks hoor, gewoon Clif bars :P

[ Voor 16% gewijzigd door Worsteneter op 04-12-2020 17:01 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
@Worsteneter al eens aan een nickchange gedacht?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:53

McMiGHtY

- burp -

Ypuh schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:55:
[...]

Over schijfremmen gesproken, afgelopen weekend weer bijna iemand vermoord door die dingen.
Nee dat was omdat de dames veels te hard vertrokken bij de start en het glad was....

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
borft schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:45:
[...]

Volgens mij kom je in NL met alles wel boven. Kan me herinneren dat ik met mijn eerste racefiets met 42/26 de keutenberg ben opgestoempt (was een stalen JanJanssen met een dubbel 52/42t, en achter 12/26t).

That said, met een moderne compact, met 50/34t voor, kan je met de standaard 11/28 achter heel comfortabel fietsen in Limburg. De 30/32/34t zou ik bewaren voor de Alpen ;) In NL rijd ik tegenwoordig eigenlijk alles met 12/25t achter (en voor dus de compact)
Als je een klein beetje fit bent wil een 28 achter ook genoeg zijn met compact voor in de Alpen hoor, alleen de echte pittige klimmen ga je het dan wat lastiger krijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:27
Doet me denken, wat eten jullie nog neer met de haren op? Gelukkig huwelijk lijkt me zo :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worsteneter
Of volgende keer frankfurter in de achterzak :9
Pimorez schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:01:
[...]

Als je een klein beetje fit bent wil een 28 achter ook genoeg zijn met compact voor in de Alpen hoor, alleen de echte pittige klimmen ga je het dan wat lastiger krijgen.
Ik heb de indruk dat de Alpen over het algemeen vrij geleidelijk zijn, maar vooral lang. Niet uit eigen ervaring hoor. Maar ik kom als beginnende fietser de oude holleweg of beekmansdaalseweg in Nijmegen (die komt niet onder de 10%) prima omhoog op 34/25. Dan moet het met 28 of 30 in het hooggebergte inderdaad wel lukken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Het zijn vooral de lange klimmen waar je graag een tandje extra wilt, zodat je even een ander tempo kunt kiezen (in de praktijk alsnog naar het lichtste verzet en daar blijven ploeteren). Voor een wat kortere/steilere klim kun je toch al niet echt spreken van je cadans houden, dus dan maakt het eigenlijk niet zo uit welk verzet je hebt (vanuitgaande dat je wel de conditie hebt om boven te komen). Bij een Ventoux heeft 'even op de pedalen staan' niet zoveel zin, want je moet daarna nog 13km en afvlakken doet ie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
@Worsteneter Pak Zwift (heb je?) selecteer de Ventoux of de Alpe en je merkt het vanzelf ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-05 23:43
wackmaniac schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:56:
[...]

Ik heb een bak waar alles in zit; schoenen, helm, bril etc. Daar zit ook mijn tasje in en die gaat meestal als eerste in de achterzak. Ik ben alles al een keer vergeten met fietsen, maar nooit als ik vanaf thuis vertrok :)
Het ergens onderweg laten liggen is mijn grote angst. Schoonvader heeft al meerdere oakley’s laten liggen in de loop der jaren, dat overkomt mij gelukkig niet ivm sterkte in mijn bril, maar maak me dus wel wat zorgen met zo’n tasje bij een stop laten liggen.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
MrBarBarian schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:54:
@Worsteneter Pak Zwift (heb je?) selecteer de Ventoux of de Alpe en je merkt het vanzelf ;)
Heb ik nie, maar ga dan wel een keer in 't echt 😁 of toch een trainer aanschaffen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-05 20:59
[...]

Zielig! Don't eat the Kiwi's!

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:56
Ypuh schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:55:
[...]

Over schijfremmen gesproken, afgelopen weekend weer bijna iemand vermoord door die dingen.
Een sneetje en een gebroken pinkie, vermoord is wel heel erg overdreven en stemmingmakerij.

[ Voor 10% gewijzigd door D.deJong op 05-12-2020 06:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
D.deJong schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 06:05:
[...]

Een sneetje en een gebroken pinkie, vermoord is wel heel erg overdreven en stemmingmakerij.
Voor je het weet worden schijfremmen verboden bij (professionele) wedstrijden :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:10
D.deJong schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 06:05:
[...]

Bij een sneetje worden er geen 25 hechtingen gebruikt.
En het was trouwens haar ringvinger die was gebroken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Voordat je dit soort nonsense spuwt, misschien eerst even tot je laten doordringen wat haar is overkomen... @D.deJong En stel dat dit jouzelf was overkomen... Was echt een smerig ongeluk! Een sneetje, hou toch op zeg...

[ Voor 7% gewijzigd door Grin op 05-12-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
EdwinW schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:47:
[...]

Bij een sneetje worden er geen 25 hechtingen gebruikt.
En het was trouwens haar ringvinger die was gebroken.
Ik zie nog steeds geen MOORD!!!.
Wielrennen brengt nou eenmaal een risico met zich mee en zeker op wedstrijd niveau, of je nou een schijfrem tegenkomt of een paal achter de dranghekken omdat je een zetje krijgt.
https://www.encyclo.nl/begrip/moord

[ Voor 4% gewijzigd door D.deJong op 05-12-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Laatst online: 29-05 21:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5wmdZoLPnvRdJtxIs-wv6jNxOE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g1ACfjldapSv1kCnpPUKZuQx.jpg?f=user_large

Ontopic: Mijn panaracer gravelkings lekken wat lucht (beetje, niet veel) tussen de 'bead' en velg op mijn fulcrum racing 6 wielen. Beiden zijn tubeless compatibel. Heb al andere sealant gebruikt, maar het probleem blijft. Heeft er iemand ideeën waaraan dat kan liggen? De banden gaan behoorlijk vlot op de velg, helemaal anders dan mijn andere tubeless wegbanden.

[ Voor 45% gewijzigd door Teun_2 op 05-12-2020 11:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

D.deJong schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:52:
[...]

Ik zie nog steeds geen MOORD!!!.
Wielrennen brengt nou eenmaal een risico met zich mee en zeker op wedstrijd niveau, of je nou een schijfrem tegenkomt of een paal achter de dranghekken omdat je een zetje krijgt.
https://www.encyclo.nl/begrip/moord
Misschien moet je dan zeggen dat de term moord hier misplaatst is. En niet dit ongeluk bagataliseren met een term als: sneetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:40
Tsja.. de een zegt moord de ander zegt sneetje. Alleen gaat iedereen nu los over "sneetje". Stiekem een verkapte discbrake discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBarBarian
Exact, de term moord is even misplaatst als sneedje. Actie vraagt om reactie.

Nu weer ontopic?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Vandaag tijdens mijn hardlooprondje toch veel wielrenners op de weg gezien. Zeker in de stad lag nog veel zout op de wegen. Ik vind dat zelf toch een minder goed idee. Ik ben dan altijd wel benieuwd hoe ver zij zijn gereden. Wat dat betreft jammer dat fly by standaard uitstaat tegenwoordig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Tot op zeker hoogte mee eens @MrBarBarian.
Laat ik daarom even kort toelichten waarom ik meer aansla op de term 'sneetje' dan 'moord'.
Moord, in deze context, vind ik een emotionele opwelling die je - in mijn ogen begrijpelijk - kan roepen na een dergelijk heftig ongeluk. Rationeel gezien totaal misplaats, maar emotioneel gezien een term die dichtbij een heftig ongeluk kan liggen.
De term sneetje - en de manier waarop deze hier is gebuikt - vind ik van een andere orde. Je hebt dit verhaal gelezen en kennelijk doet het je weinig dat iemand met 25 hechting en een gebroken vinger naar het ziekenhuis moet. Daarbij is dit ongeluk behoorlijk in het nieuws geweest, ik wist hiervan voor deze post. De algehele consensus is daarmee voor mij: dit is een heftig ongeluk. Het was immers in de landelijke media.

Tot besluit een persoonlijke noot: dit is een wielerforum en ik heb de nodige wedstrijdervaring. Bijna 15 jaren wedstrijden gereden en in die tijd behoorlijk wat akeligs voorbij zien komen, ook persoonlijk. Dus dat iemand dit overdrijft met een term als moord vind ik emotioneel gezien begrijpelijk. Dat iemand dit verhaal leest en afdoet met sneetje doet mij wat, en reken ik die persoon daarom (veel) zwaarder aan.

En dan nu weer on-topic. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 31-05 12:13
Fisico schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:02:
Vandaag tijdens mijn hardlooprondje toch veel wielrenners op de weg gezien. Zeker in de stad lag nog veel zout op de wegen. Ik vind dat zelf toch een minder goed idee. Ik ben dan altijd wel benieuwd hoe ver zij zijn gereden. Wat dat betreft jammer dat fly by standaard uitstaat tegenwoordig.
Hoezo is het nu niet verstandig om te fietsen?
Je kan nu juist prachtig fietsen! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:02
Vandaag even lekker gefietst (70km). Hoezo vind je fietsen nu een minder goed idee?

Echt heerlijk weer juist!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Louislouislouis schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:01:
[...]

Vandaag even lekker gefietst (70km). Hoezo vind je fietsen nu een minder goed idee?

Check! Hier ook 70km gemaakt vanmorgen...de route was top, kledingkeuze was goed ondanks dat het fris was heb ik het niet koud gehad...heerlijk!

Sfeerimpressie :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKyt6dPxlGBwaPjVPHoID1aOXIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZFnBf9XyY5z8dFvP14TcDde.jpg?f=fotoalbum_large

Excuses voor de verkeerde bandenkeus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worsteneter
Louislouislouis schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:01:
[...]

Prachtig weer inderdaad! Volgens de weerapps moest ik wachten tot het middaguur en ja hoor - blauwe lucht en een zonnetje. Heerlijk rondje gemaakt! Wel wat kleiner (54km) omdat ik gisteren ook had gefietst en morgen waarschijnlijk ook. Hoewel de intentie een rustig rondje wss, toch aardig doorgetrapt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Op de heuvelrug ligt nog een hoop blad op de wegen en ik heb niet zo'n zin om me 3 graden boven nul in de tuin mijn fiets schoon te maken. En dat moet wel want anders kan hij daarna niet op de Kickr. Ook lijkt mij een hoop pekel op de draaiende onderdelen geen goed plan. De strooiers leken wel te oefenen voor Sint en Piet zoveel strooizout lag op op de fietspaden.

Hopelijk snel weer ietsjes warmer en dan zonder zout en blad weer op pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Laatst online: 31-05 20:04
Gisteren een tochtje gemaakt. Bij thuiskomst zag mijn bidon er zo uit :
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/T5bjDZ1Y/20201205-160707.jpg

Ik moet werk maken van een koud-/vies-/slechtweerfiets.
Of mijn bidon thuislaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Dat van een fiets voor slecht weer is wel een goed idee. Als Shimano nou eens die nieuwe groep op de markt brengt dan kan ik eindelijk een fiets erbij bestellen. Ik begin langzaam aan SRAM te overwegen en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worsteneter
Fisico schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:35:
Op de heuvelrug ligt nog een hoop blad op de wegen en ik heb niet zo'n zin om me 3 graden boven nul in de tuin mijn fiets schoon te maken. En dat moet wel want anders kan hij daarna niet op de Kickr. Ook lijkt mij een hoop pekel op de draaiende onderdelen geen goed plan. De strooiers leken wel te oefenen voor Sint en Piet zoveel strooizout lag op op de fietspaden.

Tja, zo blijft alleen de zomer over. Snap het wel met de luxe van een kickr, maar voor mij is de fiets een gebruiksvoorwerp. Af en toe afspuiten of misschien wat meer slijtage, maar dan kun je op zo'n prachtige dag als vandaag een mooie ronde maken in het zachte herfst licht. :) En blad echt nul last van. Beetje blad fiets je zo doorheen, maar de meeste paden worden echt goed schoongehouden. Zout niet gezien overigens.. Weg was mooi droog en de fiets betrekkelijk schoon. Heb 't wel eens anders gezien met natte wegen icm modder van het maïs hakselen :o overigens niets wat er met wat water en een was handschoen niet afgaat :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBarBarian
Fisico schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:35:

Er zijn toch genoeg wegen om de Heuvelrug heen? Ik rij al weken vooral in de polder bij Houten, wijk, Cothen etc.. Ruimte zat en snel droge wegenwegen

Bij Amersfoort kan je het gehele Eemgebied in, of zelfs de Flevopolder.

Opties zat! Ik ben blij dat ik morgen eindelijk weer de weg op kan. Hopelijk is het even mooi als vandaag.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-05 13:07
Vandaag in een kort ritje lek gereden Beide banden waren beide eigenlijk al aan vervanging toe, maar ik reed al zeker een half jaar niet lek en dan rijd je door, toch? Afijn, ik was vlak bij de bestemming (een biologische boerderij) dus daar maar vervangen. Ik doe een greep naar m'n zadeltasje...huh? Zadeltasje weg! Geen biba, geen bandenlichters. Aangezien ik woon/werk met die fiets doe, kan ik niet anders bedenken dan dat iemand hem wederrechtelijk ontnomen heeft :(
Het leuke was overigens wel dat de boerin zei: Kijk maar in die schuur, daar staan twee racefietsen, pak daar maar een wiel van (waren een oude Raleigh en een Gazelle tour de l'avenir). Paste, dus toch rollend thuisgekomen en gelijk beide banden gewisseld voor vers rubber. Hele dikke Vittorio Randonneurs, vind het er niet uitzien, maar het schijnt beter te rollen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pino112
  • Laatst online: 16:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIE6DNbNKathzqJ2ELwTVWUD0U4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oeCQDdZqEDmELQtavDcXmdJx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-oA0379o2CURom66vCniW0xv00=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0iCTrHvq3KtCVcdlQ4pk0QD.jpg?f=fotoalbum_tile

Fitnessbikes mogen hier ook wel toch? :P
Voor woon-werk, na maanden wachten eindelijk geleverd. Al besteld in juni maar Corona is gouden business voor de fabrikanten.

Het is de Trek FX 3 Disc in de mooie kleur Rage Red, met alle accessoires om er een Equipped-variant van te maken. Die levert Trek niet in XXL, dus dan maar op deze manier opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
nogeeninlog schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:15:
Gisteren een tochtje gemaakt. Bij thuiskomst zag mijn bidon er zo uit :
[Afbeelding]

Ik moet werk maken van een koud-/vies-/slechtweerfiets.
Of mijn bidon thuislaten.
https://www.12gobiking.nl/elite-iceberg-bidon-650-ml

Afbeeldingslocatie: https://www.12gobiking.nl/media/catalog/product/cache/1/image/1000x1000/05e17a266b0e9cc26fb81a2e0bed7e78/i/c/iceberg_650_grey.jpg

Anders beetje zout erin, bevriest het ook niet >:)

[ Voor 5% gewijzigd door mhr-zip op 05-12-2020 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:28
Vandaag 92 km gefietst vanuit Heerenveen. Her en der zout op de weg, maar wegdek wel zo goed als droog. Nauwelijks nog bladerenmeuk. Prima koud fietsweer met een waterig zonnetje en niet teveel wind.

Ik snap die schrik van zout nooit zo. Bij een moderne fiets met carbon frame zit nauwelijks blank metaal. Als ik in de natte pekel heb gefietst maak ik de fiets wel zsm schoon, maar met wat droog zout kan ik dat ook zomaar vergeten ;).

De sterk gereduceerde fly by functionaliteit vind ik ook erg jammer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:59
Wat maakt die pekel nou uit ?
Zand/modder op de wegen irriteer ik mij meer aan.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
Grin schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:06:
Tot op zeker hoogte mee eens @MrBarBarian.
Laat ik daarom even kort toelichten waarom ik meer aansla op de term 'sneetje' dan 'moord'.
Moord, in deze context, vind ik een emotionele opwelling die je - in mijn ogen begrijpelijk - kan roepen na een dergelijk heftig ongeluk. Rationeel gezien totaal misplaats, maar emotioneel gezien een term die dichtbij een heftig ongeluk kan liggen.
De term sneetje - en de manier waarop deze hier is gebuikt - vind ik van een andere orde. Je hebt dit verhaal gelezen en kennelijk doet het je weinig dat iemand met 25 hechting en een gebroken vinger naar het ziekenhuis moet. Daarbij is dit ongeluk behoorlijk in het nieuws geweest, ik wist hiervan voor deze post. De algehele consensus is daarmee voor mij: dit is een heftig ongeluk. Het was immers in de landelijke media.

Tot besluit een persoonlijke noot: dit is een wielerforum en ik heb de nodige wedstrijdervaring. Bijna 15 jaren wedstrijden gereden en in die tijd behoorlijk wat akeligs voorbij zien komen, ook persoonlijk. Dus dat iemand dit overdrijft met een term als moord vind ik emotioneel gezien begrijpelijk. Dat iemand dit verhaal leest en afdoet met sneetje doet mij wat, en reken ik die persoon daarom (veel) zwaarder aan.

En dan nu weer on-topic. :)
8)7
Het was alleen maar “landelijk” nieuws omdat er een schijfrem bij betrokken was en dat weer een hoop reacties veroorzaakt van luitjes die schijfremmen moordwapens vinden, goed voor de clicks.
Dat je hier emotioneel van wordt geeft te denken.

[ Voor 8% gewijzigd door D.deJong op 05-12-2020 21:56 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rolandos582
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fiot5VXuu2d8dr3YzWe1hoL5AD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/52uLbLbYrPi7TaB2uk0e5uT8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggLZqqieGcdBpuo6qih-fIZqEnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IIuQPlmoXlg2DR86yh5Sgmcx.png?f=fotoalbum_large

Ook lekker ritje vandaag, heerlijk zon en blauwe lucht. Niks aan de hand, fiets wel behoorlijk smerig. Wel genoten :Y Ik vind dit echt wel top, ik hoef nu echt nog niet perse op de zwift te zitten. Tenzij het echt ziek hard gaat regenen/hagelen/ijzel etc. Dan word het minder

[ Voor 45% gewijzigd door rolandos582 op 05-12-2020 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

chielmi schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 19:58:
[...]

Vandaag 92 km gefietst vanuit Heerenveen. Her en der zout op de weg, maar wegdek wel zo goed als droog. Nauwelijks nog bladerenmeuk. Prima koud fietsweer met een waterig zonnetje en niet teveel wind.

Ik snap die schrik van zout nooit zo. Bij een moderne fiets met carbon frame zit nauwelijks blank metaal. Als ik in de natte pekel heb gefietst maak ik de fiets wel zsm schoon, maar met wat droog zout kan ik dat ook zomaar vergeten ;).

De sterk gereduceerde fly by functionaliteit vind ik ook erg jammer...
De zang van de schijfremmen gaat redelijk door merg en been bij mij. Het is de combinatie van modder, blad, en pekel die mij tegen staat. Zeker omdat ik direct na de rit de fiets schoonmaak en het dan ook nog eens koud is. Vorig jaar deed ik er minder moeilijk over. Maar ook toen heb ik rond november echt minder gereden dan in de andere maanden. En toen ging de fiets ook niet de Kickr op in de woonkamer.

Wel vond ik toen met name de slijtage van de ketting echt heel snel gaan als ik twee ritjes van 80 a 100 met een smerige ketting deed.Ik probeer met deze ketting en cassette maart te halen. Al was het maar omdat de cassette nu nergens te krijgen is. Lekker bezig weer van Shimano :( . Had ik al gezegd SRAM te overwegen.

Iedereen zijn eigen voorkeuren. Nog een weekje of twee en alle meuk is weg en er kan weer normaal gefietst worden. Tot die tijd is hardlopen of zwiften ook leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-05 23:38
D.deJong schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 21:38:
[...]

8)7
Het was alleen maar “landelijk” nieuws omdat er een schijfrem bij betrokken was en dat weer een hoop reacties veroorzaakt van luitjes die schijfremmen moordwapens vinden, goed voor de clicks.
Dat je hier emotioneel van wordt geeft te denken.
Het is vooral nieuws omdat ze een paar dagen in het ziekenhuis moet blijven. Dat wijst op wel wat meer dan een sneetje. En ja, het is een nadeel van schijfremmen.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mhr-zip
- Geen regen
- Geen harde wind
- Geen zonnebrand
- Geen eikenprocessierups
- Geen E-bikes
- Geen coronariders
- Geen bladeren
- Wel zon
- Wel pekel

O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

ohja de hel die eikenprocessierups heet. Daar heb ik dan weer allemaal creatieve routes omheen bedacht. Klinkt als een fijn ritje. Helaas nog geen zon gezien in Utrecht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Het is al weken prachtig buitenfietsweer en dit weekend helemaal. De kou sinds vorige week is wel weer even wennen, maar daar kun je je wel op kleden. Ik vind Zwiften leuk, maar met dit weer is er iig weinig aanleiding om niet buiten te gaan fietsen :).

De (weer) totaal afwezige winter begint nu overigens wel op te vallen... De afgelopen jaren leken vooral september/oktober vervelende maanden te zijn qua regen (afgewisseld met heel mooi en warm weer), maar november en december zijn buiten een beetje fris gewoon heerlijk om te fietsen. Enige probleempje is dat het zo vroeg donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Fisico schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:06:
Wel vond ik toen met name de slijtage van de ketting echt heel snel gaan als ik twee ritjes van 80 a 100 met een smerige ketting deed.
Goed dat je het zegt trouwens, moest die van mij ook weer ff eens checken. Halverwege september een nieuwe ketting erop gelegd (zo ongeveer het moment dat ik mijn zomerfiets weer op de Tacx zet en de buitenritten weer op de winterfiets doe). Sindsdien ca. 1.350km gereden en de ketting meette vandaag alweer iets van 0.73% slijtage. Kortom, tijd om te vervangen dus.

Nu rij ik met de goedkoopste kettingen (PC-1130) en maak ik m'n winterfiets ook wat minder vaak schoon, maar dat is wel bovengemiddeld snel. In de zomermaanden doe ik toch snel zo'n 4.000km+ met een ketting en die op mijn Tacx (die heel wat meer op z'n donder krijgt dan m'n winterfiets) is helemaal niet extra gesleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Ypuh schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:22:
[...]

Goed dat je het zegt trouwens, moest die van mij ook weer ff eens checken. Halverwege september een nieuwe ketting erop gelegd (zo ongeveer het moment dat ik mijn zomerfiets weer op de Tacx zet en de buitenritten weer op de winterfiets doe). Sindsdien ca. 1.350km gereden en de ketting meette vandaag alweer iets van 0.73% slijtage. Kortom, tijd om te vervangen dus.

Nu rij ik met de goedkoopste kettingen (PC-1130) en maak ik m'n winterfiets ook wat minder vaak schoon, maar dat is wel bovengemiddeld snel. In de zomermaanden doe ik toch snel zo'n 4.000km+ met een ketting en die op mijn Tacx (die heel wat meer op z'n donder krijgt dan m'n winterfiets) is helemaal niet extra gesleten.
Agreed, ik heb die van mij op 3 oktober erop gelegd en nu op 0.75%. In die 2 maand ongeveer 2500km gereden dus slijt wel een stuk sneller.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 21:27

dano_nl

Meh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2Obpr4m6-EnmdDMOrpyKFwwBAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V2mOQiTJVs5Rp7lF9cyJCquM.jpg?f=fotoalbum_large

Dit stukkie was vandaag ff spannend met flinke snelheid

Meh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Merken jullie eigenlijk verschil in gebruik van kettingen op jullie slecht weer/winter fiets? Slijt de 1 inderdaad zichtbaar sneller?

Gebruik nu een HG701 ultegra ketting waar ik dan 2500km mee heb afgelegd in veelal slecht weer/vieze paden etc. Maar zou je het verschil met bijvoorbeeld een KMC X11 gaan merken in totaal aantal km's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
rolandos582 schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:52:
Merken jullie eigenlijk verschil in gebruik van kettingen op jullie slecht weer/winter fiets? Slijt de 1 inderdaad zichtbaar sneller?

Gebruik nu een HG701 ultegra ketting waar ik dan 2500km mee heb afgelegd in veelal slecht weer/vieze paden etc. Maar zou je het verschil met bijvoorbeeld een KMC X11 gaan merken in totaal aantal km's?
Duurdere kettingen gaan vaak wel iets langer mee, maar als je 3x zoveel betaald mag je blij zijn als die 1.5x zo lang meegaat. Verder is een ketting gewoon een ketting, er is weinig high-end aan en er valt weinig aan te verbeteren.

In de droge zomermaanden ontloopt het elkaar allemaal niet zoveel, maar onderhoud (met name in de winter maakt) wel flink verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Bij een ketting maakt onderhoud het verschil en natuurlijk ook de omstandigheden waar onder je fietst. Want ik kan na elk vies rondje de ketting wel schoonmaken, maar als die na 10 km van de 100 al smerig is dan gaat de slijtage ook harder. Een verschil in Shimanokettingen (tussen de erg dure en iets minder dure) heb ik niet gemerkt en ik ben inmiddels aan mijn vierde in 10.000 km toe. Met name de winterkettingen gaan echt rap terwijl de zomerketting die 4.000 wel heeft gehaald. Met name de winterketting met een ritje club op zaterdag en een ritje alleen op zondag en dan pas schoonmaken ging als een malle. Opvallend ook dat de slijtage binnen bijna nihil is. Dat zal ook wel komen doordat de ketting schoon is en er amper wordt geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
Ik vind het wel hele lage km’s per ketting. Is dit vervangen uit voorzorg of merken jullie er ook iets van?

Heb die van mij er nu 6000km opzitten en geen centje pijn, meestal vervang ik rond de 5 maar dit is de laatste (3e) voor deze cassette dus trap er nog zo lang mogelijk mee door.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05 19:39
Einde vd middag nog een rondje kunnen maken. Met een kleine van 6 maanden in huis, verkies ik vaak de hardloopschoenen boven de fiets, omdat het minder tijd kost en makkelijker te plannen is. Maar vandaag lekker een dik uur gefietst. Blij dat ik de neopreen overschoenen aanhad, geen last van koude tenen gehad.

[ Voor 60% gewijzigd door estorino op 11-07-2022 12:57 ]

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
estorino schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:31:
[Afbeelding]

Einde vd middag nog een rondje kunnen maken. Met een kleine van 6 maanden in huis, verkies ik vaak de hardloopschoenen boven de fiets, omdat het minder tijd kost en makkelijker te plannen is. Maar vandaag lekker een dik uur gefietst. Blij dat ik de neopreen overschoenen aanhad, geen last van koude tenen gehad. Laatst heeft de dealer tijdens een onderhoudsbeurtje wat spacers eronderuit gehaald, dat was er nog steeds niet van gekomen sinds aanschaf dit voorjaar. Dit fietst een stuk lekkerder en meer ontspannen, stack is nu gelijk aan mijn oude Foil.

Normaal ziet mijn fiets er wat meer "racy" uit, met dunnere banden (25mm), SPD-SL pedalen en zonder lampjes. Maar omdat dit jaar geen enkele triathlon doorging, zit de bike-packing look van dit voorjaar met dikke 30mm banden en SPD pedalen er nog steeds op. :) (Alleen de 6L Topeak zadeltas eraf gehaald sindsdien)
Mooie fiets zo'n Scott!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Louislouislouis schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:49:
Ik vind het wel hele lage km’s per ketting. Is dit vervangen uit voorzorg of merken jullie er ook iets van?

Heb die van mij er nu 6000km opzitten en geen centje pijn, meestal vervang ik rond de 5 maar dit is de laatste (3e) voor deze cassette dus trap er nog zo lang mogelijk mee door.
Ik vervang uit voorzorg. Ik heb een tooltje om te meten en die doe ik regelmatig en dan probeer ik op een zeker moment uit te rekenen hoeveel snel de slijtage gaat. De slijtage is ook wel lastig te bereken want een ongelukkig ritje met de club in de regen door zanderig Maarn leidt tot meer slijtage dan een droge rit van 100km over de lekdijk.

Daarnaast is het altijd een beetje puzzelen omdat zowel de fietsenmaker in Utrecht als mijn fietsenmaker in Amersfoort niet echt dichtbij zitten en ook nogal vol zitten. Ik zit daarom regelmatig wel aan de voorzichtige kant en dat telt op termijn dus ook best op.

Ik zit nu op de vierde en laatste ketting van deze cassette en merk nog niet echt iets van overslaan of iets dergelijks. Ik heb alleen geen zin om zowel de bladen als de cassette te moeten vervangen dus vervang ik alles op tijd. Als dat al gaat lukken voor maart want Shimano heeft de voorraad lekker op orde of de Nederlandse winkels zitten te prutsen dat kan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Louislouislouis schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:49:

Zoals je uit de bovenstaande reacties mogelijk al wel op kon maken zeggen kilometers vrij weinig. De ene ketting gaat 1.200km mee, de andere 4.000km en weer een andere 8.000km. Je vervangt een ketting eigenlijk altijd uit voorzorg, want als je het merkt ben je vaak al te laat. Het is dus vooral afhankelijk waar je er mee rijdt en hoe (vaak) je hem schoonmaakt. Rij je veel in de bossen of rond de duinen, dan denk ik niet dat je de 6.000km gaat halen.

DDX heeft wel eens aangegeven zo'n 10.000km uit zijn kettingen te halen, maar ik heb echt geen idee hoe. Lijkt me niet dat hij iedere dag z'n fiets poetst, maar ik mag blij zijn als ik de helft daarvan haal. Gemiddeld denk ik eerder rond de 3-4k per ketting en dan gebruik ik vaak gewoon de goedkoopste (koop ze meestal per 5 of 8 ofzo a €14-18 per stuk). Op de MTB haal ik de 1.000km amper.

Cassettes en kettingbladen daarentegen vervang ik bijna nooit. Ik heb inmiddels 5 verschillende liggen die allemaal 10k+ gedraaid hebben, maar zou niet weten welke hoeveel precies. Af en toe wissel ik eens, zoals bij de aanschaf van m'n powermeter of nieuwe wielen, maar meestal omdat ik een andere vertanding wil.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 06-12-2020 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Uiteindelijk zal iemand die ''mooi weer'' rijder is, veel meer uit zijn ketting/casette en bladen halen. Is ook vrij logisch, als je wel doorrijd dan ga je ook alles sneller slijten.

3k kilometers halen door regen/rommel etc. is wat ik nu met mijn kettingen halen, casette/bladen nog niet nodig gehad aangezien ik te kort fiets. Maar ik ben wel benieuwd hoelang dat ongeveer duurt. 10-15k met slecht weer?
Ypuh schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:31:
[...]
DDX heeft wel eens aangegeven zo'n 10.000km uit zijn kettingen te halen, maar ik heb echt geen idee hoe. Lijkt me niet dat hij iedere dag z'n fiets poetst, maar ik mag blij zijn als ik de helft daarvan haal. Gemiddeld denk ik eerder rond de 3-4k per ketting en dan gebruik ik vaak gewoon de goedkoopste (koop ze meestal per 5 of 8 ofzo a €14-18 per stuk). Op de MTB haal ik de 1.000km amper.
Welke ketting haal je dan? Ben ik wel benieuwd naar

[ Voor 40% gewijzigd door rolandos582 op 06-12-2020 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

rolandos582 schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:37:
3k kilometers halen door regen/rommel etc. is wat ik nu met mijn kettingen halen, casette/bladen nog niet nodig gehad aangezien ik te kort fiets. Maar ik ben wel benieuwd hoelang dat ongeveer duurt. 10-15k met slecht weer?
Altijd lastig in te schatten omdat het ook afhankelijk is van je schakelen etc. maar ik denk dat 15k al wel ambitieus is. Ik heb vorige winter en tot een maand geleden doorgereden met modder en dennennaalden tussen de tandwielen en ik haal denk ik de 15k niet. Als je gemiddeld 3 k per ketting doet dan zal bij de vijfde ketting ook wel de cassette moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Uiteindelijk zal iemand die ''mooi weer'' rijder is, veel meer uit zijn ketting/casette en bladen halen. Is ook vrij logisch, als je wel doorrijd dan ga je ook alles sneller slijten.

[...]

Kettingbladen en cassettes slijten in principe niet veel sneller door slecht weer. Die slijten pas als je ketting te lang wordt en daarmee de tandjes uit gaat hollen. Voor wie kettingen tijdig vervangt kun je niet echt een kilometrage aan de bladen hangen (volgens mij gaf DDX ook aan 50k+ kilometers er uit te halen). Als kettingbladen bij 15.000km versleten zijn dan wacht je gewoon te lang met je kettingen.

Voorheen hield ik ongeveer 5.000km per ketting, 3 kettingen per cassette en 2-3 cassettes per voorblad aan, maar inmiddels zou ik zeggen dat je er geen kilometrage op kunt plakken en gewoon moet meten/kijken. Cassettes heb ik echt geen zicht op omdat ik deze regelmatig wissel (heb o.a. 11-23, 12-25, 11-28, 11-30 en 11-32 en 10-42 cassettes liggen die ik allemaal af en toe gebruik). Heb de afgelopen 3 jaar eentje weggegooid denk ik.

Ik gebruik qua kettingen afwisselend de KMC X11.93, SRAM PC-1130 en PC-1190 kettingen. Afgelopen jaar een stuk of 6-7 nieuwe gemonteerd en geen verschillen gemerkt, dus rij sindsdien ook maar gewoon met de goedkoopste. Cassettes geldt hetzelfde voor; zou lekker voor de goedkoopste (105) gaan, tenzij je ambities hebt met het gewicht of de finish niet mooi vindt (of simpelweg omdat je merkgebonden bent zoals bij 10 of 12 speed).

[ Voor 12% gewijzigd door Ypuh op 06-12-2020 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
[...]

DDX heeft wel eens aangegeven zo'n 10.000km uit zijn kettingen te halen
Niet met z’n slecht weer fiets.

Voor in de winter is een goedkope cassette en ketting prima.
Zo’n setje 105 vervangen kost ook niet de hele wereld, en iedere keer schoonmaken is ook niet alles O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

mhr-zip schreef op zondag 6 december 2020 @ 23:04:

Voor in de winter is een goedkope cassette en ketting prima.
Zo’n setje 105 vervangen kost ook niet de hele wereld, en iedere keer schoonmaken is ook niet alles O-)
Dan skip ik liever af en toe een weekendje en maak ietsjes vaker schoon. Dat moet toch zolang ik geen twee fietsen heb.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mistraller
Jeeej.... 20x20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNZRlAFNHjGPdMX8hC1dlhb1AlU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gilUl4hrA5erMdqsHTZ8pxSG.png?f=user_large

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
[...]

Zoals je uit de bovenstaande reacties mogelijk al wel op kon maken zeggen kilometers vrij weinig. De ene ketting gaat 1.200km mee, de andere 4.000km en weer een andere 8.000km. Je vervangt een ketting eigenlijk altijd uit voorzorg, want als je het merkt ben je vaak al te laat. Het is dus vooral afhankelijk waar je er mee rijdt en hoe (vaak) je hem schoonmaakt. Rij je veel in de bossen of rond de duinen, dan denk ik niet dat je de 6.000km gaat halen.
Dat KM's vrij weinig zeggen merk ik zelf ook inderdaad. Ik rij het hele jaar buiten door, ook in slecht weer, maar merk gewoon niet dat mijn kettingen zo snel slijten (HG-701). Als een ketting al bij 1,5k km uitgerekt is zou ik daardoor eerder aan een productiefout denken dan dat ik een nieuwe ketting zou plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

[...]

Sram RED 12-speed ketting kan ook zeker 10-13 duizend KM draaien en dan nog geen 0,5% speling hebben. Echt bizar....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Grin schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:22:
[...]

Sram RED 12-speed ketting kan ook zeker 10-13 duizend KM draaien en dan nog geen 0,5% speling hebben. Echt bizar....
Maar jij rijdt niet als het regent ;). En gebieden zoals de Veluwe en Heuvelrug zijn echt funest voor een ketting met de zanderige troep die daar op de wegen ligt. Dat werkt als schuurpapier.

@Mistraller ben gister dan nog door jouw hood gereden. Ligt het aan mij of zijn Oss en omstreken best wel tokkie (denk Golfjes met lekke uitlaten, een woonwagen wat als normaal huis gezien wordt, voorrangsregels meer raadgevend i.p.v. leidend zijn etc)? Is me in de 3-4x dat ik er geweest ben om vakjes te vullen behoorlijk opgevallen :P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjUkMGqL7PYgwj3_OX7ijtDXafQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySg1RMPcnsF8HH9bKi5lJQP1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus
  • Laatst online: 16:59

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:33:
[...]

Maar jij rijdt niet als het regent ;). En gebieden zoals de Veluwe en Heuvelrug zijn echt funest voor een ketting met de zanderige troep die daar op de wegen ligt. Dat werkt als schuurpapier.

@Mistraller ben gister dan nog door jouw hood gereden. Ligt het aan mij of zijn Oss en omstreken best wel tokkie (denk Golfjes met lekke uitlaten, een woonwagen wat als normaal huis gezien wordt, voorrangsregels meer raadgevend i.p.v. leidend zijn etc)? Is me in de 3-4x dat ik er geweest ben om vakjes te vullen behoorlijk opgevallen :P.

[Afbeelding]
Je kan hier maar beter wegblijven ja, hedde gij die film nie gezien? Wij moete jullie Hollanders nie! ;) >:)

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 07-12-2020 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik rij ongeveer 10-15 regenritten per jaar. Onder een regenrit schaar ik alles waarbij het wegdek dermate nat is dat je fiets smerig wordt. En de lat voor smerig ligt heel erg laag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Kluus schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:39:
[...]

Je kan hier maar beter wegblijven ja, hedde gij die film nie gezien? Wij moete jullie Hollanders nie! ;) >:)
En ik maar kijken of ik Ferry Bouman ook tegenkwam. Lees net ook iets over de "Godfather van Oss".

Nu ik Lith ook zie staan begint het plaatje wel redelijk compleet te worden. Daar heb ik volwassen mannen als een stel pubers met hun jetski's zien spelen en vervolgens een burn-out zien maken op het pontje* omdat ze boos waren en aangaven 'we hebben al betaald jonge' 8)7.

[ Voor 0% gewijzigd door Ypuh op 07-12-2020 12:54 . Reden: * voordat er weer kritiek komt op pondje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Heb ik weer, heeft mijn zo'n ambities om met school met een fiets uitdaging mee te doen. Nou is dat ventje best sportief en fietst hij graag. Ben niet onwelwillend om hem daar dus mee te helpen, het past gewoon goed bij hem.
Alleen hij heeft geen racefiets (net als zijn leeftijdsgenootjes heeft hij een loeizware transportfiets) Ik denk dus dat er dan wel een fiets etc gekocht moet worden. Ik gun hem wel iets goeds, maar omdat 12 jarige jongens nog flink groeien wil ik er ook niet teveel geld op stuk gooien.

Wat zijn de leuke opties? Zijn die budget fietsen van Decathlon geschikt of is dat alleen goedkoop? (Een Trek Emonda AL2 lijkt me de goedkoopste optie in de normale fietsenwinkel - bij Decactlon hebben ze Tribans voor 259 of 449 euro)

alles kan off-topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus
  • Laatst online: 16:59

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:45:
[...]

En ik maar kijken of ik Ferry Bouman ook tegenkwam. Lees ook iets over de "Godfather van Oss".

Nu ik Lith ook zie staan begint het plaatje wel redelijk compleet te worden. Daar heb ik volwassen mannen als een stel pubers met hun jetski's zien spelen en vervolgen een burn-out zien maken op het pondje omdat ze boos waren en aangaven 'we hebben al betaald jonge' 8)7.
Ja klopt, maar jij hebt dan ook wel een pareltje van een route gekozen, precies alle wegen genomen die je normaal gesproken een beetje probeert te mijden.. Leuk, dat vakkenvullen :+

Edit: Die godfather van Oss had/heeft bij ons in de buurt ook nog een pandje trouwens, toen dat werd ontruimt fietste ik er nog langs toen ik van mijn werk kwam. Er gebeurt tenminste wat zullen we maar zeggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 07-12-2020 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-05 16:35
Ankona schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:45:
Heb ik weer, heeft mijn zo'n ambities om met school met een fiets uitdaging mee te doen. Nou is dat ventje best sportief en fietst hij graag. Ben niet onwelwillend om hem daar dus mee te helpen, het past gewoon goed bij hem.
Alleen hij heeft geen racefiets (net als zijn leeftijdsgenootjes heeft hij een loeizware transportfiets) Ik denk dus dat er dan wel een fiets etc gekocht moet worden. Ik gun hem wel iets goeds, maar omdat 12 jarige jongens nog flink groeien wil ik er ook niet teveel geld op stuk gooien.

Wat zijn de leuke opties? Zijn die budget fietsen van Decathlon geschikt of is dat alleen goedkoop? (Een Trek Emonda AL2 lijkt me de goedkoopste optie in de normale fietsenwinkel - bij Decactlon hebben ze Tribans voor 259 of 449 euro)
Ik zou zelf ook tweedehands gaan kijken omdat je relatief snel een nieuwe maat moet aanschaffen. Daarnaast zijn er volgens mij ook fietsverenigingen waar ze fietsen voor de jeugd kunnen lenen/leasen oid zodat je altijd een passende maat hebt.

Decathlon heeft best veel goede producten, maar ook wel producten van mindere kwaliteit. Een nieuwe fiets van 259 zou ik niet zo snel aanschaffen als je hem iets goed gunt. Mocht het alleen voor die uitdaging zijn dan kan je het natuurlijk overwegen.

Maar ik denk dat je een tweedehands fiets van een "A" merk makkelijk doorverkoopt dan een goedkope fiets van Decathlon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:44
Gister toch nog maar weer opgestapt om nog wat extra vakjes te vullen rondom Woerden en Montfoort. Ondanks dat er een aantal vakjes zijn die erg lastig (lees: nagenoeg onmogelijk) zijn mogen we eigenlijk niet klagen met de wegen en de kwaliteit van de wegen hier. Mooi rondje kunnen rijden en een stuk of 10 vakjes kunnen bijschrijven.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:59
Haha nee 10k+ red ik niet met mijj slechtweer fiets.
Gravelbike moet ik echt regelmatig meten, want die kan echt rap gaan. (record binnen 1000km)
Regenfiets doe ik alleen echt noodzakelijk onderhoud, gewoon doekje over ketting+nieuw laagje wax en dat is het zon'n beetje.
Bidon leegspuiten over remmen als ze echt volgelopen zijn met troep.
En eens in de zoveel tijd bij wasbox langsrijden om goed schoon te spuiten.

En inmiddels bezig met regenfiets met schijfremmen zodat ik minder last heb van vollopen remmen met modder/zand ed.
Goed niet goedkoopste oplossing, want dat zou gewoon ieder jaar nieuwe wielset kopen zijn.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
Ypuh schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:33:
[...]

ben gister dan nog door jouw hood gereden. Ligt het aan mij of zijn Oss en omstreken best wel tokkie (denk Golfjes met lekke uitlaten, een woonwagen wat als normaal huis gezien wordt, voorrangsregels meer raadgevend i.p.v. leidend zijn etc)? Is me in de 3-4x dat ik er geweest ben om vakjes te vullen behoorlijk opgevallen :P.
Oss-city is ook niet mijn favoriete fietsgebied (geen enkele bebouwde kom trouwens), maar de buitengebieden valt in mijn ogen reuze mee, elke stad kent z'n rottigheid toch?
Zo is bij ten zuiden van de Maas een heerlijke fietsroute, want er rijden vrijwel nooit motoren en geen doorgaand autoverkeer.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:11
Ankona schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:45:

Ik heb een Triban RC120 van Decathlon en voor de prijs zijn die echt prima. Microshifters, schijfremmen, etc. Wordt ook wel goed gereviewed dus zeker voor dat geld een goede optie. Ze hebben ook iets duurdere frames die met Shimano/105 zijn afgemonteerd.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:04
Zijn er hier mensen met een wahoo speed sensor? Na een jaar gebruik is de batterij leeg, alleen ik krijg de kleine behuizing met geen mogelijkheid open. Wahoo support geeft als tip een schroevendraaier of muntje, maar ik vrees dat ik hem sloop als ik meer kracht zit. Het lijkt wel aan elkaar gelijmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-05 16:35
@cedrix5 Klopt ze gaan erg moeilijk open en het is makkelijk om het plastic stuk te maken. De belangrijkste tip is om iets te vinden wat goed past zodat je zoveel mogelijk oppervlakte contact hebt.
Pagina: 1 ... 190 ... 647 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).