Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 188 ... 706 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:37
Afgelopen weekend voor het eerst gezien dat er weer gestrooid was. Op zich kon je de afgelopen weken prima met je nette fiets naar buiten. Het zijn vaak de eind sep-oktober-begin november maanden dat er zoveel troep op de weg ligt. Bij droog winterweer is het eigenlijk alleen zout.

Verder is het bij mij vooral ook gemak. M'n winterfiets rijdt ook gewoon lekker en ben ik ook wat minder strict met schoonmaken. Je merkt toch zeker wel verschil in slijtage, waar je bij de winterfiets vrijwel alle draaiende delen kunt vervangen na 3-4k km, terwijl de zomerfiets na 8-10k km nog als een zonnetje draait.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:23
Waarom maken jullie je druk om zout? Carbon en keramische lagers roesten toch niet O-) .

Flickr - Strava

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-02 17:19
Dan fiets ik buiten in de winter in de kou, kom ik na 1,5 uur de eerste wielrenner tegen die zich ook naar buiten gewaagt heeft.
Dan denk ik altijd, wat zijn die overschoenen lelijk, je had ook op Zwift kunnen zitten!!

|:(

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:27

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

mhr-zip schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:41:
[...]

Dan fiets ik buiten in de winter in de kou, kom ik na 1,5 uur de eerste wielrenner tegen die zich ook naar buiten gewaagt heeft.
Dan denk ik altijd, wat zijn die overschoenen lelijk, je had ook op Zwift kunnen zitten!!

|:(
maar dan de million dollar question...wat is lelijker: Spatbordjes, overschoenen of misschien toch zadeltasjes? :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• mhr-zip
Nutterd schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:53:
[...]

maar dan de million dollar question...wat is lelijker: Spatbordjes, overschoenen of misschien toch zadeltasjes? :+
Wielrenners die schijt hebben aan de verkeersregels.

En een streep blubber over je rug (als je niet op een mountainbike rijdt).

[ Voor 11% gewijzigd door mhr-zip op 30-11-2020 13:57 ]

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Overschoenen zijn gewoon aero.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:35

Kluus

Gang is alles

mhr-zip schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:56:
[...]

Wielrenners die schijt hebben aan de verkeersregels.

En een streep blubber over je rug (als je niet op een mountainbike rijdt).
In de ogen van de echte Flandrien hoor je er toch pas bij als je ten alle tijden zonder spatbordjes of andere comfort verhogende middelen het weer trotseert. Het maakt dus niet uit wat mooier danwel lelijker is.

Edit: Mountainbikers met een dikke streep blubber op hun rug vind ik trouwens ook lelijk. #trailrespect

[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 30-11-2020 14:30 ]

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-02 16:49

dano_nl

Meh

en helemaal uitverkocht bij de plaatselijke decathlon hahah

Meh

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Nutterd schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:53:
[...]

Nog veel lelijker zijn...

te dikke mannen in lycra op een fiets van € 10.000 die rond de 20km/u fietsen van koffiestop (met taart, want ze zijn toch gezond bezig) naar koffiestop (met taart, wat ze zijn toch gezond bezig) en naderhand aan de bier gaan (met bitterballen, want ze zijn toch gezond bezig). Uiteraard wel zonder spatbordjes, overschoenen, zadeltasjes, ventieldopjes e.d. aangezien dat allemaal extra gewicht is 8)7

• Ypuh
@wisselwerking vind het gemiddeld gezien wel meevallen met die veel te dikke mannetjes op veel te dure fietsen. Misschien ligt dat ook wel aan de regio (Friesland en nu de Betuwe). Daar is een vrij hoog 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg'-gehalte. Rondom Hilversum is de dichtheid te dure spulletjes voor een niet-passend conditieniveau wel wat hoger, maar op één of andere manier kom ik zulke mensen niet tegen (heb er overigens ook weinig moeite mee, hou wel van die irrationele/uitgesproken types zo lang ik niets van ze hoef).

Moest een paar weken terug van binnen wel lachen bij een koffiestop toen er een mannetje met veel bombarie en neppe Zipp's/flitsende knock-off carbon onderdelen kwam vragen of iemand van ons een inbussleutel had want z'n zadelpen was ingezakt. Best knap als je je fiets in september na een prachtige zomer nog steeds niet op orde hebt. Moest m'n superieure mening toen wel even onderdrukken (was ook jarig die dag, dus in een goede bui ;) ).

Overigens waar leggen we de grens voor 'te duur'? Fietsen die écht 9-10k kosten kom ik maar zelden/nooit tegen. 4-6k zie je wel regelmatig, maar dat zijn over het algemeen ook wel mensen die 5-10k+ per jaar fietsen. 2-3k ben je tegenwoordig al wel snel kwijt en dan heb je nog niets bijzonders (Ultegra Di2 en een setje Mavic's gaat mijn hart niet sneller van kloppen). Een Venge of Madone voor iemand die 2-3k km per jaar fietst valt wat mij betreft wel in die categorie, maar zoals gezegd kom ik die nooit tegen.

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Ypuh schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:36:
Moest een paar weken terug van binnen wel lachen bij een koffiestop toen er een mannetje met veel bombarie en neppe Zipp's/flitsende knock-off carbon onderdelen kwam vragen of iemand van ons een inbussleutel had want z'n zadelpen was ingezakt. Best knap als je je fiets in september na een prachtige zomer nog steeds niet op orde hebt. Moest m'n superieure mening toen wel even onderdrukken (was ook jarig die dag, dus in een goede bui ;) ).
Ach, dingen gaan stuk/rammelen los. Afgelopen sept heb ik ook nog eens moeten stoppen omdat mijn zadelpen los zat. En na 2 jaar zat opeens de hanger van mijn voorderrie los. Kan gebeuren en zegt niets over hoeveel km's je gereden hebt.

Lekker belangrijk waarop iemand anders rijd. Het gaat erom waar jij op rijd. Laat verder lekker de benen spreken als je prestatiedrang hebt.

iRacing Profiel

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:44

Grin

Ride si sapis.

@mhr-zip We gaan nu niet lelijk doen over m'n Sidi overschoentjes/sokken, toch? *vuist in de lucht heft*
* Grin is dol op zijn lycra overschoentjes! Ook in de zomer! :Y
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwZ1c-c8WanPqbGybdYOLuZe94U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0F4Pgp7xXqQyGzILKuQDWNZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAVnmWb1eONWqm8xJerTlQ16i0M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRrS6lnqeRO7KIU7goch1Oyj.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 24% gewijzigd door Grin op 30-11-2020 14:53 . Reden: Nu ook met een plaatje van de hippe oversokken :) ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Ypuh
MrBarBarian schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:42:
[...]

Ach, dingen gaan stuk/rammelen los. Afgelopen sept heb ik ook nog eens moeten stoppen omdat mijn zadelpen los zat. En na 2 jaar zat opeens de hanger van mijn voorderrie los. Kan gebeuren en zegt niets over hoeveel km's je gereden hebt.

Lekker belangrijk waarop iemand anders rijd. Het gaat erom waar jij op rijd. Laat verder lekker de benen spreken als je prestatiedrang hebt.
Je trekt mijn quote wel een beetje uit de context zo, maar ik heb er ook weinig op tegen hoor (zoals gezegd, ik vind de 'irrationele' types vaak wel leuk, geeft wat kleur aan de wereld).

Deze man viel vooral op omdat hij het terras op kwam lopen met een stem/volume alsof onze lieve heer hem gestuurd had. Als je dan pal voor mijn neus een dikke fiets met noname OSPW, geanodiseerde derailleurwieltjes/boutjes en neppe Zipp's met van die schreeuwende logo's neerzet en vervolgens om een multitooltje moet vragen, dan kan ik een glimlach niet onderdrukken.

Verder ben ik helemaal pro mooie spulletjes, en pro geld uitgeven aan wielrennen in het algemeen. Dat iemand dan maar 3.000km fietst (vaak vanwege kinderen/verhuizing/drukke baan) doet in ieder geval niets af aan mijn plezier. Zo heb ik bij mijn club iemand rijden met een prachtige Pinarello F10 met alles tip top. Hij fietst niet zo hard en dit jaar ook wat minder vaak, maar ik weet dat hij minstens net zoveel van het materiaal geniet als het fietsen zelf (ik ook namelijk :) ).

• wisselwerking
  • Nu online
@Ypuh we hadden het ook niet over hoe vaak dat voor komt, maar over de vraag wat nog lelijker is dan spatbordjes, overschoenen en zadeltasjes.
Nu moet ik wel zeggen dat het aantal te dikke fietsers op te dure fietsen bij de Amstel Gold race (toer editie en niet bij de pro's :+ ) wel wat hoger dan gemiddeld was. En wat te duur is, is uiteraard geheel subjectief. Mijn vrouw vind alles boven de 1K al te duur (zie daar mijn sub 1K fiets). Maar voor de ander ligt die grens veel hoger. Ik heb er ook geen moeite mee overigens, maar het blijft leuk om er tegen aan te schoppen. ;)

En iedereen geniet op zijn/haar eigen manier. De een wordt wat blijer van het materiaal en de ander van het fietsen an sich.

• Nutterd

Nutterd

fietsen is een hobby en een hobby mag geld kosten :+ de een haalt zijn plezier op een fiets van €400,- mensen op een fiets van €6500,- eruit trappen, de ander aan met 25-26 van terras naar terras te trappen. ik hou zelf ook van mooie spullen (gelukkig is mijn smaak nog niet zo overdreven duur op dit moment).

daar komt ook nog eens bij dat duur relatief gezien is en ook veel van persoonlijke situatie/salaris afhangen...zolang het maar netjes betaald is en niet geleend is vind ik dat iedereen voor zich zelf de keuze en afweging mag maken.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Ypuh
Het blijft op zich wel een leuke discussie ja. Net als het ideaal beeld dat iemand op een paar gympies, voetbalbroekje en een 3e hands racefiets van Marktplaats de professionele recreanten het snot voor de ogen rijdt, maar ook dat heb ik eigenlijk nog nooit gezien (af en toe vliegt er je wel zo'n gastje voorbij als ik rustig aan het toeren ben, maar dan laat je zo iemand ook gewoon lekker in de waan).

De Amstel Gold Race blijft wel een trekpleister voor het type dat we hier net noemen. Zo lees je ook regelmatig 2e hands fietsen die nog praktisch nieuw zijn en iemand aangeschaft heeft om de AGR te rijden. Dan trainen ze een jaar, rijden ze de 100km versie en na afloop belandt zo'n fiets in de schuur en wordt er 3 jaar niets mee gedaan. Het nadeel is dat ze vaak dan ook de hoofdprijs vragen voor wat een paar jaar later een verouderd model is.

Edit: Dat 'baasje' van de AGR Leo van Vliet had zelf overigens ook wel het typetje kunnen zijn met een veel te dikke buik en veel te dure Pinarello. Hij is zelf dan wel prof geweest in het verleden, maar het verbaast me dat hij nog altijd geen podiumceremonie het leven in geroepen heeft voor beste koersbaas tijdens de AGR.

[ Voor 17% gewijzigd door Ypuh op 30-11-2020 15:29 ]

• Nutterd

Nutterd

Grin schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:49:
@mhr-zip We gaan nu niet lelijk doen over m'n Sidi overschoentjes/sokken, toch? *vuist in de lucht heft*
* Grin is dol op zijn lycra overschoentjes! Ook in de zomer! :Y
[Afbeelding][Afbeelding]
die link om ze te kopen had er niet bij gehoeven hoor :+

• Kluus

Kluus

Gang is alles

wisselwerking schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:10:
@Ypuh we hadden het ook niet over hoe vaak dat voor komt, maar over de vraag wat nog lelijker is dan spatbordjes, overschoenen en zadeltasjes.
Nu moet ik wel zeggen dat het aantal te dikke fietsers op te dure fietsen bij de Amstel Gold race (toer editie en niet bij de pro's :+ ) wel wat hoger dan gemiddeld was. En wat te duur is, is uiteraard geheel subjectief. Mijn vrouw vind alles boven de 1K al te duur (zie daar mijn sub 1K fiets). Maar voor de ander ligt die grens veel hoger. Ik heb er ook geen moeite mee overigens, maar het blijft leuk om er tegen aan te schoppen. ;)

En iedereen geniet op zijn/haar eigen manier. De een wordt wat blijer van het materiaal en de ander van het fietsen an sich.
Nofi, maar de AGR toer editie is ook echt wel hét voorbeeld van een evenement wat dit type rijders aan trekt inderdaad ;).

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:23
Als je fietsen alleen doet om fit te worden is het best een slechte ROI. Kan je beter naar de sportschool om op een trainer stappen of zoiets. Fietsen doe je dan toch meer voor de beleving met het fit worden als mooie bijkomst. Dat er dan mensen zijn die meer geld uitgeven dan logisch is naar hun km's is niet heel vreemd.

Ik heb laatst ook veel te veel uitgegeven voor een MTB naar de km's die ik er mee maak. Maar ik word toch wel vrolijk als ik er op stap of hem al zie staan en daardoor maak ik ook weer meer km's.

Flickr - Strava

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-02 19:28
Hoezo slechte ROI? Alsof alles altijd in geld uitgedrukt moet worden. Als je van fietsen houdt doe je dat toch gewoon, je kunt er zeker goed fit van worden. Sporten betaalt zich altijd uit in een gezonder lichaam en een goed gevoel, niet in geld.

• wisselwerking
  • Nu online
GWBoes schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:26:
Als je fietsen alleen doet om fit te worden is het best een slechte ROI. Kan je beter naar de sportschool om op een trainer stappen of zoiets. Fietsen doe je dan toch meer voor de beleving met het fit worden als mooie bijkomst. Dat er dan mensen zijn die meer geld uitgeven dan logisch is naar hun km's is niet heel vreemd.

Ik heb laatst ook veel te veel uitgegeven voor een MTB naar de km's die ik er mee maak. Maar ik word toch wel vrolijk als ik er op stap of hem al zie staan en daardoor maak ik ook weer meer km's.
Dan is de sportschool niet echt een goed voorbeeld. Dat is meer de variant op een huurhuis. Je mag veel betalen, maar uiteindelijk heb je niks (behalve dat je (hopelijk) fit bent). Dan kun je beter gaan hardlopen. Dat kost veel minder, zowel in geld als in tijd.

@Verona27 dacht precies wat ik ook nog wilde zeggen. Het kan wel zijn dat hardlopen je knieën kost. En dan moet je alsnog gaan fietsen :+

[ Voor 7% gewijzigd door wisselwerking op 30-11-2020 15:36 ]

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-02 19:28
wisselwerking schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:33:
[...]

Dan is de sportschool niet echt een goed voorbeeld. Dat is meer de variant op een huurhuis. Je mag veel betalen, maar uiteindelijk heb je niks (behalve dat je (hopelijk) fit bent). Dan kun je beter gaan hardlopen. Dat kost veel minder, zowel in geld als in tijd.
Dat kost je uiteindelijk weer geld bij de fysio :P

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:17
Ypuh schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:22:
Het blijft op zich wel een leuke discussie ja. Net als het ideaal beeld dat iemand op een paar gympies, voetbalbroekje en een 3e hands racefiets van Marktplaats de professionele recreanten het snot voor de ogen rijdt, maar ook dat heb ik eigenlijk nog nooit gezien (af en toe vliegt er je wel zo'n gastje voorbij als ik rustig aan het toeren ben, maar dan laat je zo iemand ook gewoon lekker in de waan).
Hier kan ik altijd erg hard om lachen.

Je moet altijd iedereen in zijn waarde laten maar de groepen oude dikke mannen op dure lichte fietsen zijn vaak ook gewoon opvallend, en rondom Amsterdam zie je ze regelmatig.

Wat mij opvalt is dat dit type fietser altijd: man is, bijna rechtop op de fiets zit (spacers of opstaande stuurpen), de knieën zo ver mogelijk uit elkaar heeft en zijn plaatjes schijnbaar onder zijn hakken zitten.

Nogmaals: hartstikke goed dat ze het doen en ze zullen vast veel lol hebben maar het ziet er gewoon echt niet uit, stuurkunsten zijn vaak twijfelachtig en groepjes van deze mamils zijn erg 'aanwezig'.

Wat mij betreft is de dikbuikige, wijdbenige carbonrijder even kolderiek als volwassen mannen in voetbalshirts.

• Ypuh
Overigens vind ik dat ze bij een fietsenmaker best wel wat duidelijker mogen waarschuwen voor het zwarte gat waar je instapt als je eenmaal verknocht bent aan je eerste fietsje. Op heroine/cocaine na kan ik geen geldverslindendere verslavingen bedenken. Het stempel 'het is gezond' is een bijzonder effectief/destructief element bij het maken van een investering (zoals hoge carbon wielen of een aero stuur :D ).

Het voelt een beetje tegen (mijn eigen) dovemans oren in, maar een fiets van €1.000 biedt je echt alles wat je de rest van je leven nodig bent. Misschien nog een paar euro meer voor wat degelijke banden/wielen/pedalen en helm/schoenen, maar alles daarboven is de ROI ongeveer nul :+.

Overigens geef ik dan wel wat meer uit aan fietsen, het is ook mijn enige hobby en verder leef ik -naar alle tevredenheid- maar een simpel leventje. Ik word nog regelmatig als een kind zo blij als ik m'n mooie fietsje of wielen zie en wordt zelfs blij als ik een specifiek gereedschap vind wat mijn leven weer een bepaald klusje wat ik eens per jaar doe weer een fractie simpeler maakt. Als een paar euro je al zoveel plezier brengt (i.t.t. de tienduizenden euro's die je al kwijt bent om simpelweg te leven), wie doet je dan wat :)?

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 30-11-2020 15:58 ]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Je kan met fietsen natuurlijk niet echt spreken van een vaste ROI formule, daarvoor lopen de doelen van eenieder veel teveel uiteen.

Als ik buiten fiets (MTB) dan doen ik dat om de volgende redenen:
- gezellig met vrienden een lekker stukkie door het bos op de MTB, meestal rustig tempo (voor mij althans 8) )
- nieuwe routes ontdekken
- lekker ff alleen je kop leeg maken
- lekker een rondje volle bak knallen, kijken of er nog een mooi PR in zit
- ff frisse neus halen
- mezelf uitdagen met een lange rit (als ik er tijd voor heb)

Op de racefiets:
- als de routes afgesloten zijn door droogte etc en ik toch ff naar buiten wil
- als het lekker weer is en ik heb een simpele workout op de (trainerroad) kalender staan.

Op de trainer:
- als ik een goeie workout in 60-90 minuten wil doen
- als ik enkel in de avond pas tijd heb (werk, gezin, ...)
- als ik maximaal wil voor bereiden/trainen ergens (event of zomaar) voor,

ROI in fitness vs geld.. allemaal slecht, dan zou ik eigenlijk op de racefiets buiten moeten rijden, dat is mijn goedkoopste fiets en kost het minst in onderhoud.

ROI in fitness vs tijd, trainerroad indoor, no question about it

ROI in plezier vs geld: MTB buiten*

ROI in plezier vs tijd: MTB buiten*

*maar voor de afwisseling vind ik het ook wel leuk om af en toe een rondje op de racefiets buiten te doen, maar ik pak meestal toch eerder de MTB

Strava

• Ypuh
@Prulleman dat je je investeringen al onderverdeeld in 3 subcategorieën zegt volgens mij al voldoende :+ .

[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 30-11-2020 16:07 ]

• Teun_2
  • Laatst online: 13-02 15:50
Ypuh schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:22:

De Amstel Gold Race blijft wel een trekpleister voor het type dat we hier net noemen. Zo lees je ook regelmatig 2e hands fietsen die nog praktisch nieuw zijn en iemand aangeschaft heeft om de AGR te rijden. Dan trainen ze een jaar, rijden ze de 100km versie en na afloop belandt zo'n fiets in de schuur en wordt er 3 jaar niets mee gedaan. Het nadeel is dat ze vaak dan ook de hoofdprijs vragen voor wat een paar jaar later een verouderd model is.

Edit: Dat 'baasje' van de AGR Leo van Vliet had zelf overigens ook wel het typetje kunnen zijn met een veel te dikke buik en veel te dure Pinarello. Hij is zelf dan wel prof geweest in het verleden, maar het verbaast me dat hij nog altijd geen podiumceremonie het leven in geroepen heeft voor beste koersbaas tijdens de AGR.
Ik heb echt héél lang op een oude stalen fiets met 600 groep gereden. Ik vond het echt altijd fijn om de mensen met echt fancy fietsen voorbij te rijden. >:) Het blijven de benen die tellen. Een nieuwerwetse fiets met nieuwere technologieën helpt, maar niet zoveel als regelmatig wat trainen. Het grootste verschil in gevoel is voor mij toch de vorm van het stuur wat met de moderne compacte sturen toch een heel stuk fijner is.

Ondertussen ben ik zelf aan de custom titanium, carbon wielen en DI2 gegaan, dus het gevoel dat de anderen rondom mij betere fietsen hebben overkomt me eigenlijk niet zo vaak meer :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Teun_2 op 30-11-2020 16:25 ]

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-02 21:33

Fisico

by Fabian

Altijd lastig om in te schatten wat iemands doel is en ook waar hij mee bezig is. In het verleden keek ik dan nog wel eens op de fly by in Strava. Ik word vaak zat door een paar studenten ingehaald waarvan de fiets minder heeft gekost dan mijn outfit. Mijn maakt dat allemaal niet zoveel uit en iedereen rijdt toch vooral voor zijn eigen lol de rondjes.

Het kan ook een hele dure hobby zijn. Ik vind het vrij lastig om daar maat in te houden, maar kan het op dit moment in mijn leven ook missen. Verder doet niemand er iemand kwaad mee of hij nu op een goedkope of dure fiets rijdt. Ik vond mijn goedkopere echt een stuk minder fijn, maar dat lag deels ook aan mijn onervarenheid toen. Of een nieuwe nog echt heel veel beter gaat zijn, dat weet ik nog niet zo net.

Dus als mensen mijn voorbij komen en daar wat van denken. Ik vind het allemaal best. In de groep ben ik ietsjes meer op competitie gericht maar daar geldt dan ook weer dat er meer groepen boven mij zitten dan onder mij. Dus het is allemaal relatief. Al haal ik natuurlijk graag mensen in op een dijkje of een klimmetje.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:42
Maakt mij niet uit waar mensen op rijden, lijkt me ook mooi om op een dikke fiets te rijden ook al ben ik de snelste niet. Van de spullen kan je ook genieten en lijkt mij meer iets van afgunst als je je plezier haalt van mensen inhalen op dure spullen.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08-2025

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Ypuh schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:40:
Overigens vind ik dat ze bij een fietsenmaker best wel wat duidelijker mogen waarschuwen voor het zwarte gat waar je instapt als je eenmaal verknocht bent aan je eerste fietsje. Op heroine/cocaine na kan ik geen geldverslindendere verslavingen bedenken. Het stempel 'het is gezond' is een bijzonder effectief/destructief element bij het maken van een investering (zoals hoge carbon wielen of een aero stuur :D ).
Ah... Jij bent duidelijk niet muzikaal onderlegd... :) Laat me je even vertellen dat dat ook een hobby is die prijs technisch niet altijd even grappig is..... Het gezondheidsaspect is ver te zoeken, maar de Gear is in sommige gevallen ook best prijzig. :+

Om even terug te komen op zout op de weg. Ja, afgelopen weekend is er hier ook voor het eerst weer gestrooid. Binnen de stad en net buiten kwam ik de meeste witte plekjes wel tegen op een verder droge weg. Ik wil nog wel kijken dat ik op deze fiets nog een paar keer wat kilometers ga maken, maar dan is het idee wel om dat onder wat drogere omstandigheden te doen zodat het zout niet al te veel gaat meespelen in het onderhoud/schoonhouden van de cyclocrosser. Of denk ik dan te makkelijk?

Verder over de discussie over wat wel en niet gepast is: ik maak me er niet zo druk om. Mijn fiets zit in de range tot 1.5k, ik vind het heerlijk om op de fiets te zitten en ik moet nu alleen nog proberen om mijn gemiddelde een beetje op een OK niveau te houden. Bij afstanden van +/- 30 km lukt me dat aardig. Daarna gaat het met horten en stoten. :)

[ Voor 12% gewijzigd door ElectricHead op 30-11-2020 17:22 ]

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

• Ypuh
Fisico schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:50:
Het kan ook een hele dure hobby zijn. Ik vind het vrij lastig om daar maat in te houden, maar kan het op dit moment in mijn leven ook missen. Verder doet niemand er iemand kwaad mee of hij nu op een goedkope of dure fiets rijdt. Ik vond mijn goedkopere echt een stuk minder fijn, maar dat lag deels ook aan mijn onervarenheid toen. Of een nieuwe nog echt heel veel beter gaat zijn, dat weet ik nog niet zo net.
*niet missen neem ik aan?

Het mag bij mij soms ook wel een tandje minder hoor. Mocht ik nou besluiten de komende 3 jaar helemaal niets te kopen (geen kleding/onderdelen/fietsen), dan zou ik het verschil waarschijnlijk niet eens merken. Toch blijf je altijd wel bezig. Het afgelopen jaar heb ik geen nieuwe fiets of onderdelen gekocht (misschien een cassette en wat remblokken ofzo), maar wel een 3-tal nieuwe kledingsets, helm, fietsschoenen en hele nieuwe gereedschapset. De quote dat ik soms in een kledingset rondrijd die de waarde van menige instapfiets overschrijdt kan ik bevestigen :X (denk alleen al aan Lake fietsschoenen en een Shakedry regenjack). Ik denk niet dat mijn plezier nu zoveel groter is nu ik met een Q36.5 Elite broek rij i.p.v. een wat goedkopere Sportful of Vermarc.

Aan de andere kant, ik koop liever een nieuwe fietsbroek dan dat ik een keer vaker uiteten ga of een vermogensmeter dan dat ik voor een weekendje naar Barcelona op en neer vlieg. Daar heb ik voor mijn gevoel veel langer plezier van en zo heeft ieder z'n eigen hobby.

Heb wel eens een lijstje gemaakt van wat ik nou de meest plezier verhogende producten vond, en dat zijn vooral de dingen waardoor ik vaker op de fiets stap en/of nieuwe dingen uitprobeer. M'n Assos Habu.5 jack staat samen met de Garmin denk ik toch wel bovenaan, net als arm en beenstukken. Dat zijn dingen waardoor je net even wat vaker/verder of op andere plekken gaat rijden. Ook vind ik m'n hoge wielen gewoon erg plezier verhogend. Het geluid wat ze maken wat je aanzet en simpelweg de looks, verder heb ik niet de illusie dat ze per se heel veel beter/sneller zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Ypuh op 30-11-2020 17:27 ]

• Fisico

Fisico

by Fabian

Ypuh schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:21:
[...]

*niet missen neem ik aan?

Het mag bij mij soms ook wel een tandje minder hoor. Mocht ik nou besluiten de komende 3 jaar helemaal niets te kopen (geen kleding/onderdelen/fietsen), dan zou ik het verschil waarschijnlijk niet eens merken. Toch blijf je altijd wel bezig. Het afgelopen jaar heb ik geen nieuwe fiets of onderdelen gekocht (misschien een cassette en wat remblokken ofzo), maar wel een 3-tal nieuwe kledingsets, helm, fietsschoenen en hele nieuwe gereedschapset. De quote dat ik soms in een kledingset rondrijd die de waarde van menige instapfiets overschrijdt kan ik bevestigen :X (denk alleen al aan Lake fietsschoenen en een Shakedry regenjack). Ik denk niet dat mijn plezier nu zoveel groter is nu ik met een Q36.5 Elite broek rij i.p.v. een wat goedkopere Sportful of Vermarc.

Aan de andere kant, ik koop liever een nieuwe fietsbroek dan dat ik een keer vaker uiteten ga of een vermogensmeter dan dat ik voor een weekendje naar Barcelona op en neer vlieg. Daar heb ik voor mijn gevoel veel langer plezier van en zo heeft ieder z'n eigen hobby.

Heb wel eens een lijstje gemaakt van wat ik nou de meest plezier verhogende producten vond, en dat zijn vooral de dingen waardoor ik vaker op de fiets stap en/of nieuwe dingen uitprobeer. M'n Assos Habu.5 jack staat samen met de Garmin denk ik toch wel bovenaan, net als arm en beenstukken. Dat zijn dingen waardoor je net even wat vaker/verder of op andere plekken gaat rijden. Ook vind ik m'n hoge wielen gewoon erg plezier verhogend. Het geluid wat ze maken wat je aanzet en simpelweg de looks, verder heb ik niet de illusie dat ze per se heel veel beter/sneller zijn.
Precies dat. Ik kan op dit moment het geld wel missen en wil de hobby niet missen. Af en toe zet ik er een rem op. Mijn favoriete kledingontwerper maakt namelijk ook wel eens iets in samenwerking met een fabrikant. Maar een helm van Kask vond ik toch wel genoeg. En die schoenen zaten echt het beste in Nijkerk. Natuurlijk is de Wahoo Roam mooier dan de Elment, maar die is ook nog gewoon goed. Maar ook daar zie ik anderen andere keuzes maken. Zelf ben ik niet zo'n fan van een bak aan spacers op een aerofiets, maar dat moet iedereen zelf weten. En wie weet heeft iemand die fiets wel gekocht en daarna pas rugklachten gekregen.

• Nutterd

Nutterd

Net de velgen bekeken...zien er strak uit! Ook het logo verkleurd naar blauw en denk dat dit mooi bij mijn fiets gaat passen!

Hoop dat ik de velgen aan de kant kan laten liggen tot ik de laatste 5kg afgevallen ben (ben net een puppy, als ik een beloning krijg lukt veel :+ )

De tubeless ventielen zijn voorgemonteerd maar ga sowieso mijn huidige set p-zero's (niet TLR) op rijden voor ik tubeless weer ga proberen.

• NewbieNeo
  • Laatst online: 11-01 20:38
Weet iemand nog een goede shoe fitter in de randstad? O-)
Ik had al wat goede verhalen gelezen over bikeshoe4u in Nijkerk, maar wellicht dat er nog eentje dichter in de buurt zit.

• Nutterd

Nutterd

Volgens mij weet @mhr-zip er nog een :+

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0y_CMvGp5hrOKT7y_24HKckRW3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lhmKZwZlfZPBWF5xEh6Wn8mE.jpg?f=fotoalbum_large

Zei iemand bikeshoe4u ? Nu krijg ik allemaal adds van ze! 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door rolandos582 op 30-11-2020 20:17 ]

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik wil binnenkort ook nieuwe schoenen kopen. Zijn er ook goede shops in de buurt van Nijmegen? Anders ga ik ook naar Nijkerk. Bedoel als je zoiets belangrijks en eenmaligs als schoenen koopt, wil ik best een uurtje reizen. Maar als het niet nodig is, liever niet.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Nu het toch over schoenen gaat, denk dan ook even om een stel goede inlegzolen die je wat support geven. Over plezierverhogend gesproken: (een van?) de beste 100 euro die ik heb besteed dit jaar: G8 Performance
2620 Shoe Insoles :Y d:)b

• hoi1234
Grin schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:30:
Nu het toch over schoenen gaat, denk dan ook even om een stel goede inlegzolen die je wat support geven. Over plezierverhogend gesproken: (een van?) de beste 100 euro die ik heb besteed dit jaar: G8 Performance
Ik weet niet of je je specifiek aan mij richt, maar ik zag dat shoe4u die ook verkoopt. Daar laat ik me gewoon in adviseren denk ik. Ik heb er totaal geen kijk op. Ik zou vooral schoenen kopen die mooi zijn en waarin ik enigszins (op gevoel gemeten) pas.

Maar in het kort wat heb je aan inlegzolen?

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-10-2025
Had je voorheen last van je voeten tijdens het fietsen? Ik zag de zooltjes wel eens voorbij komen in de Bikefit Tuesday's serie op YouTube. Ik heb eigenlijk nooit last van mijn voeten, dus zou het ook zonde van het geld zijn? Of merk je een dusdanig groot verschil?

• Fisico

Fisico

by Fabian

Ja dat kan echt schelen. In mijn oude schoenen zitten zolen en er zitten ook wigjes onder. Dat scheelde echt heel veel. Mijn huidige schoenen hebben standaard als fatsoenlijke zooltjes erin zitten. Dus nu is het niet nodig. De wigjes zitten er nog wel onder. Een andere winkel dan deze ken ik niet, maar ik woon dan ook redelijk in de buurt van Nijkerk.

• mhr-zip
Ja, kan alleen ff niet op de naam komen.
NewbieNeo schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:44:
Weet iemand nog een goede shoe fitter in de randstad? O-)
Ik had al wat goede verhalen gelezen over bikeshoe4u in Nijkerk, maar wellicht dat er nog eentje dichter in de buurt zit.
https://www.jurrian.bike/shoefiiting-2

Hij werkt samen met bikeshoe4u :P

Maar in Nijkerk is het meten, passen, meenemen. En kost je shoe fit niks, als je ook schoenen besteld.

• mhr-zip
Oelske schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:08:
[...]

Had je voorheen last van je voeten tijdens het fietsen? Ik zag de zooltjes wel eens voorbij komen in de Bikefit Tuesday's serie op YouTube. Ik heb eigenlijk nooit last van mijn voeten, dus zou het ook zonde van het geld zijn? Of merk je een dusdanig groot verschil?
Als je geen prof bent, en je hebt echt geen last van je voeten. Dan geloof ik niet dat ik het er zo 1-2-3 aan uit zou geven.

Met mijn uitgezakte Donald Duck voeten daarin tegen :+

• Ypuh
Heb zelf van Specialized BG inlegzolen, die hebben ze ook in verschillende soorten en maten. Er zal vast ook wel een confectiemaat te vinden zijn die past, maar dan is het wel makkelijk als ze een stapeltje op voorraad hebben.

Goede binnenzolen zijn verder wel een prima investering. Heb daarna nooit weer schoenen gezien (10+ paar gepast) waar de standaard binnenzool voldeed. Meestal zijn de standaard binnenzolen nogal vlak waardoor je weinig support hebt. Of het nou een life changing event is als je momenteel geen problemen ervaart is misschien wat teveel gevraagd.

• Teun_2
Ik draag steunzolen als ik langer dan een uurtje moet rondwandelen, maar op de fiets echt letterlijk nog nooit last van gehad. Waarom zou je, indien je last hebt, niet gewoon je steunzolen in je fietsschoenen kunnen leggen?

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:33
Teun_2 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 06:37:
Ik draag steunzolen als ik langer dan een uurtje moet rondwandelen, maar op de fiets echt letterlijk nog nooit last van gehad. Waarom zou je, indien je last hebt, niet gewoon je steunzolen in je fietsschoenen kunnen leggen?
Elke voet kan anders zijn maar stop voor de grap eens je steunzolen in je fietsschoenen. Ik heb mijn podotherapeut zooltjes laten maken voor de fietsschoenen en het fietst prettiger. Leuk al die winkels die zich bezig houden met kant en klare fabriekszooltjes maar aangemeten zolen of die zolen die gevormd kunnen worden zijn zoveel fijner. Podotherapeut heeft er meer kennis van dan een verkoper die een cursusje heeft gedaan.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:40
Willem30 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:49:
[...]

Elke voet kan anders zijn maar stop voor de grap eens je steunzolen in je fietsschoenen. Ik heb mijn podotherapeut zooltjes laten maken voor de fietsschoenen en het fietst prettiger. Leuk al die winkels die zich bezig houden met kant en klare fabriekszooltjes maar aangemeten zolen of die zolen die gevormd kunnen worden zijn zoveel fijner. Podotherapeut heeft er meer kennis van dan een verkoper die een cursusje heeft gedaan.
Ik vond het voor geen meter fietsen. Lopen <> fietsen, je loopzolen in je fietsschoenen leggen, zie ik de meerwaarde niet van in. Je fietst met name op de voorvoet, er is geen sprake van afwikkeling van de voet oid op de fiets. Niet alle podotherapeuten zullen daarom iets zinnigs over fietsen kunnen zeggen; lijkt me nogal een niche als je bedenkt wat zo iemand voorbij ziet komen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Willem30
Mistraller schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:28:
[...]

Ik vond het voor geen meter fietsen. Lopen <> fietsen, je loopzolen in je fietsschoenen leggen, zie ik de meerwaarde niet van in. Je fietst met name op de voorvoet, er is geen sprake van afwikkeling van de voet oid op de fiets. Niet alle podotherapeuten zullen daarom iets zinnigs over fietsen kunnen zeggen; lijkt me nogal een niche als je bedenkt wat zo iemand voorbij ziet komen.
Ben zelf geen podo maar het heeft niet altijd te maken met afwikkeling. Overigens heeft de mijne specialisatie sportpodotherapie. Als je bijvoorbeeld platvoet hebt en je fietst dan zal je voet in het midden doorbuigen als het geen steun heeft.
Ik heb zelf wel een positief verschil gemerkt.

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:20
@Mistraller Als je geen problemen hebt tijdens het fietsen, is er ook geen reden om er aan te beginnen. Dat lijkt me logisch. Als je wél klachten krijgt tijdens het fietsen (drukplekken bij de voorvoet), dan kunnen deze op maat gemaakte inlegzolen de drukplekken verminderen. Bij warm weer kunnen deze klachten verergeren. Dan kan dit een oplossing zijn.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@hoi1234 @Oelske Ik heb, vanuit mijn wedstrijdverleden in het fietsen, meerdere malen een zweepslag gehad in mijn beide kuiten. Bij het aanzetten voor een sprint is het meerdere malen verkeerd gegaan en kreeg ik kramp/spierscheurtjes; bijzonder pijnlijk en zelf 2 weken amper kunnen lopen. Mijn kuiten zijn een zwakke plek omdat ik ietwat naar binnen sta met mijn voeten, de holte aan de binnenkant van mijn voet is ook wat ingezakt. Naast de nodige rekoefeningen voorafgaand aan elke fietstocht heb ik sinds vorige jaar ook deze zooltjes, ik merk dat deze mijn voetholte goed opvullen en daarmee mijn kuiten ontlasten; er staat minder spanning op. Best logisch eigenlijk maar kom er maar eens op...

Dus loop je ietwat naar binnen dan kan je behoorlijk baat hebben bij dergelijke zooltjes. Maar sowieso kan het geen kwaad om de binnenkant van je voet goed te ondersteunen. Die bewuste video van Bike Fit Tuesday heeft het idd ook over deze zooltjes, dat heeft mij doen besluiten deze te bestellen. Die gast heeft er echt kijk op, hij zegt in die video ook dat een groot deel van zijn klanten baat (kunnen) hebben bij deze zolen. Bijna niemand loopt helemaal recht...

• Gebanned
  • Laatst online: 09:56
Grin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:54:
@hoi1234 @Oelske Ik heb, vanuit mijn wedstrijdverleden in het fietsen, meerdere malen een zweepslag gehad in mijn beide kuiten. Bij het aanzetten voor een sprint is het meerdere malen verkeerd gegaan en kreeg ik kramp/spierscheurtjes; bijzonder pijnlijk en zelf 2 weken amper kunnen lopen. Mijn kuiten zijn een zwakke plek omdat ik ietwat naar binnen sta met mijn voeten, de holte aan de binnenkant van mijn voet is ook wat ingezakt. Naast de nodige rekoefeningen voorafgaand aan elke fietstocht heb ik sinds vorige jaar ook deze zooltjes, ik merk dat deze mijn voetholte goed opvullen en daarmee mijn kuiten ontlasten; er staat minder spanning op. Best logisch eigenlijk maar kom er maar eens op...

Dus loop je ietwat naar binnen dan kan je behoorlijk baat hebben bij dergelijke zooltjes. Maar sowieso kan het geen kwaad om de binnenkant van je voet goed te ondersteunen. Die bewuste video van Bike Fit Tuesday heeft het idd ook over deze zooltjes, dat heeft mij doen besluiten deze te bestellen. Die gast heeft er echt kijk op, hij zegt in die video ook dat een groot deel van zijn klanten baat (kunnen) hebben bij deze zolen. Bijna niemand loopt helemaal recht...
Met naar binnen lopen, bedoel jij dan dat je voete aan de binnenkant meer naar beneden staan (valgus), of juist dat je een varus stand hebt (buitenkant voet staat meer naar beneden)?

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-02 10:12
Willem30 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:49:
[...]

Ik had dat gevoel bij de podo juist. Lekker op z'n hbo wat lijstjes aangereikt gekregen maar verder nul wetenschappelijke benadering. Gewoon een IR tool op een iPad om een foto te maken, wat drukmetingen op een matje en daarmee werd het zooltje gemaakt. Past natuurlijk perfect op de voet - maar voor een mogelijk beenlengte verschil werd gewoon een wedge gepakt van 0,5cm om te 'proberen'. Daarbij vond ze het al moeilijk om te herkennen welk been langer is en waarom die 0,5cm werd beantwoord met 'joa gewoon proberen'. Vervolgens jaar lang met knieklachten gelopen :*)

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Dit @Gebanned. De binnenkant van mijn voeten is ietwat ingezakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEQQTRCxjZNPCikCrh8hfyQFHfo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5HJseD1KJgAetzywycoOpW8Z.jpg?f=user_large

• Willem30
Worsteneter schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:17:
[...]

Ik had dat gevoel bij de podo juist. Lekker op z'n hbo wat lijstjes aangereikt gekregen maar verder nul wetenschappelijke benadering. Gewoon een IR tool op een iPad om een foto te maken, wat drukmetingen op een matje en daarmee werd het zooltje gemaakt. Past natuurlijk perfect op de voet - maar voor een mogelijk beenlengte verschil werd gewoon een wedge gepakt van 0,5cm om te 'proberen'. Daarbij vond ze het al moeilijk om te herkennen welk been langer is en waarom die 0,5cm werd beantwoord met 'joa gewoon proberen'. Vervolgens jaar lang met knieklachten gelopen :*)
Dat kan aan de persoon liggen die je dan helaas treft. ;(

• Gebanned
  • Laatst online: 09:56
Grin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:19:
Dit @Gebanned. De binnenkant van mijn voeten is ietwat ingezakt.
[Afbeelding]
Zelfs in je voetstand heb je dus een exclusieve smaak, de meeste mensen, mooi incluis, hebben een afwijking de andere kant op.

@Worsteneter ik begrijp nooit dat mensen na een foute diagnose zo lang door blijven modderen met klachten. Als je na een aanpassing niet kan wennen binnen een redelijke tijd, dan weet je toch dat het niet goed zit?

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-02 10:12
Gebanned schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:20:
[...]

Zelfs in je voetstand heb je dus een exclusieve smaak, de meeste mensen, mooi incluis, hebben een afwijking de andere kant op.

@Worsteneter ik begrijp nooit dat mensen na een foute diagnose zo lang door blijven modderen met klachten. Als je na een aanpassing niet kan wennen binnen een redelijke tijd, dan weet je toch dat het niet goed zit?
Eerste 3 weken ging het prima, toen knieklachten gekregen. Toen gelijk gestopt met die wedge, maar hele jaar nog met knieklachten gezeten. Vrijwel wekelijks bij de fysio geweest en het is nog niet helemaal over. De zool was voor mijn gewone schoenen en ondertussen loop ik vrijwel weer pijnvrij. Augustus nog 500 kilometer gewandeld door de Zweedse bergen zonder last. Gekke is wel; op de fiets voel ik mij knie nog wel geregeld. Heb daarvoor nog altijd oefeningen van de fysio.

Ik denk dat ik vrij snel heb gereageerd, maar het kwaad was blijkbaar al geschied. Zooltje zelf is overigens prima, dat ding is gewoon via een app gevormd om je voetvorm goed te ondersteunen. Schandalig dat dergelijke zorgverleners door de verzekering worden gecontracteerd en/of deze steunzolen door de verzekering worden vergoed.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Gebanned schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:20:
[...]
Jup, story of my life... -O-
Ik heb dus ook echt baat bij een goed voetbed, allicht kan het voor mij zelfs lonen om hier eens naar te laten kijken door een echte podoloog.
Verder ben ik trouwens vrij van lichamelijke klachten, geen rugklachten of anderszins lichamelijke mankementen. Alleen even opletten dat ik 5 minuten mijn kuiten (op)rek voordat ik ga fietsen; als het daarbij blijft dan teken ik bij het kruisje... :)

[ Voor 23% gewijzigd door Grin op 01-12-2020 14:54 ]

• Mistraller
Ik heb al heel lang podotherapeutische zooltjes. Een aantal jaren zonder gedaan, en toen ineens, ná de vierdaagse, tintelende tenen. Dagenlang. Bleek een beknelling van de zenuwen tussen de middenvoetsbeentjes. Na een maand of wat met zooltjes met specifieke boog ter ondersteuning van die beentjes, trok het weg, en daarna niet meer teruggekomen. Daarnaast ook ingezakte voeten, daarvoor ondersteunen de zooltjes ook. En ik heb nu drie paar inmiddels, 2 voor mijn gewone schoenen en een paar in de wandelschoenen, profiel is overal hetzelfde alleen het dek verschilt.

Echter, fysio geeft aan dat je door de juiste spieren te oefenen ook heel wat (voet)problemen kunt voorkomen, en dat geloof ik ook wel. En op de fiets is je positie op je pedaal ook nog eens gefixeerd. Dus pedaalpositie en kijken hoe je fietst lijkt me toch altijd stap 1, als je geen klachten hebt met lopen zelf.

Voor mij persoonlijk zijn de zooltjes echt een lange termijn ding, ook een dag lopen met schoenen zonder mijn inlegzooltjes geeft geen problemen, en daarom verwacht ik niet dat een paar uur fietsen zonder zooltjes voor mij problemen geeft. Nu is het overigens wel zo dat de standaard shimano inlegzolen eigenlijk best goed gevormd zijn (voor mij).

---------------

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-10-2025
@Grin Zulke kromme voeten heb ik niet :p Voor zover ik weet sta ik redelijk recht. Ik hou de zooltjes iig in m'n achterhoofd mocht ik ooit ergens een pijntje voelen. Ik heb schoenen van Lake (CX332), die moet je na aankoop in de oven kieperen zodat ze een beetje naar je voet gaan staan. Wellicht dat dat ook al iets scheelt.

• dano_nl

dano_nl

Meh

Hm ik heb de hele drive train van m'n fiets grondig schoongemaakt en gesmeerd, nu zit er echter een een soort schuren geluid in. Het klinkt een beetje of er zand ergens schuurt. Iemand een idee hoe je dit er uit kan krijgen? Hogedruk spuit er even op en vervolgens smeren?

Meh

• hoi1234
dano_nl schreef op woensdag 2 december 2020 @ 07:38:
Hm ik heb de hele drive train van m'n fiets grondig schoongemaakt en gesmeerd, nu zit er echter een een soort schuren geluid in. Het klinkt een beetje of er zand ergens schuurt. Iemand een idee hoe je dit er uit kan krijgen? Hogedruk spuit er even op en vervolgens smeren?
Ik zou niet zo snel een hogedrukreiniger gebruiken voor m'n fiets. Het schijnt dat je er ook het vet dat affabriek in de ketting zit er mee wegspuit. Ook blijft er snel water ergens staan, waardoor onderdelen kunnen roesten.

Ik zou eerder eerst proberen of je de ketting in een bakje water met afwasmiddel kan leggen. Veel troep spoelt er dan al uit. Anders even wat ontvetter in een bakje.

Kan het trouwens niet zijn dat je de trapas iets te grondig gewassen hebt, waardoor je trapper piept?

• Il Maravilla
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
hoi1234 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:22:
[...]

Ik zou niet zo snel een hogedrukreiniger gebruiken voor m'n fiets. Het schijnt dat je er ook het vet dat affabriek in de ketting zit er mee wegspuit. Ook blijft er snel water ergens staan, waardoor onderdelen kunnen roesten.

Ik zou eerder eerst proberen of je de ketting in een bakje water met afwasmiddel kan leggen. Veel troep spoelt er dan al uit. Anders even wat ontvetter in een bakje.

Kan het trouwens niet zijn dat je de trapas iets te grondig gewassen hebt, waardoor je trapper piept?
Ik krijg altijd een beetje de kriebels van de hogedrukreiniger claims. Zolang je niet minutenlang precies op de lagers spuit maar het frame wel goed schoon spuit is er niet zoveel aan de hand volgens mij. Of het voor de ketting de handigste manier is om te doen is een tweede.

Filmpje van GCN over de hogedrukreiniger.

• Prulleman
  • Nu online
@havana kom er maar weer in ;) ^^

@dano_nl
Waar zit het geluid in? ketting, wiel lager, bottom bracket, pedalen?

Als het in je ketting zit, dat gaat meestal wel weg na een stukje fietsen, als er lagers aan het schuren zijn is het schoonmaken en opnieuw invetten (of vervangen).

@Il Maravilla het ligt er inderdaad maar net aan wat je ermee doet, maar ik zou niet proberen een krakende ketting of lagers mee "schoon te maken". Om de meuk van je frame en banden te spuiten is hogedruk prima.

Strava

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02 17:40
dano_nl schreef op woensdag 2 december 2020 @ 07:38:
Ik pak de laatste tijd mijn ketting van mijn fiets en maak deze schoon met een goedkope tandenborstel en ontvetter. Gewoon met de hand. Daarna goed afspoelen en afdrogen. Daarna nieuw vet/wax/olie erop. Sindsdien geen last meer van schurende geluidjes.

Read the code, write the code, be the code!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-02 09:21
Op zich is het een veilig advies om geen HDR te gebruiken. Zo weet een fietsmaatje van me niet eens wat een lager is, laat staan dat hij weet hoe hij er omheen moet spuiten. Maar als je dat wél weet en een beetje normaal kunt nadenken is het echt geen enkel probleem.

Dat je het vet tussen je schakels weg kan spuiten lijkt me niet echt een probleem, na een HD-beurtje moet je sowieso de ketting smeren.

Roest is wel een probleem maar daar is de compressor voor uitgevonden.

Ik sleutel al 15 jaar aan fietsen heb gebruik ook al 15 jaar een HDR. Niet elke week, maar zo af en toe, als het echt nodig is en ik heb er nog nooit een probleem mee gehad.

[ Voor 15% gewijzigd door havana op 02-12-2020 08:44 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• wisselwerking
  • Nu online
Voor het schoonmaken van de fiets zet ik gewoon de autowasborstel op de tuinslang (nadat eerst het ergste er afgespoten heb). Dat werkt naar mijn idee beter dan een HDR. Zeker op de MTB komt het nog wel eens voor dat je echt hardnekkige modder hebt, die je er met een HDR er niet af krijgt.

• Prulleman
  • Nu online
havana schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:43:
Op zich is het een veilig advies om geen HDR te gebruiken. Zo weet een fietsmaatje van me niet eens wat een lager is, laat staan dat hij weet hoe hij er omheen moet spuiten. Maar als je dat wél weet en een beetje normaal kunt nadenken is het echt geen enkel probleem.

Dat je het vet tussen je schakels weg kan spuiten lijkt me niet echt een probleem, na een HD-beurtje moet je sowieso de ketting smeren.

Roest is wel een probleem maar daar is de compressor voor uitgevonden.

Ik sleutel al 15 jaar aan fietsen heb gebruik ook al 15 jaar een HDR. Niet elke week, maar zo af en toe, als het echt nodig is en ik heb er nog nooit een probleem mee gehad.
:X
het ging om het woordje trappers....

Strava

• havana
wisselwerking schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:52:
Voor het schoonmaken van de fiets zet ik gewoon de autowasborstel op de tuinslang (nadat eerst het ergste er afgespoten heb). Dat werkt naar mijn idee beter dan een HDR. Zeker op de MTB komt het nog wel eens voor dat je echt hardnekkige modder hebt, die je er met een HDR er niet af krijgt.
Ik heb ook zo'n borstel, van Planet X, kostte 1 pond. Werkt idd ook prima! [edit] Kost inmiddels wel 4 pond!

https://www.planetx.co.uk...jobsworth-hose-pipe-brush

MTB spuit ik altijd af voordat de modder is opgedroogd, dan ben je zo klaar!

[ Voor 8% gewijzigd door havana op 02-12-2020 08:58 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Smultie
  • Niet online
Il Maravilla schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:33:
[...]

Ik krijg altijd een beetje de kriebels van de hogedrukreiniger claims. Zolang je niet minutenlang precies op de lagers spuit maar het frame wel goed schoon spuit is er niet zoveel aan de hand volgens mij. Of het voor de ketting de handigste manier is om te doen is een tweede.

Ik pak alles wat hoi1234 zegt, en doe dan precies het tegenovergestelde. Volgens mij zit je dan wel goed :+

• havana
Prulleman schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:56:
[...]
:X
het ging om het woordje trappers....
Mensen die 'trappers' zeggen of 'trieple' (of trippppppple) of 'de pion' neem ik niet serieus. >:)

[ Voor 4% gewijzigd door havana op 02-12-2020 08:59 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:22
Heeft iemand trouwens een website/source waar je kan controleren of bepaalde gebieden open zijn/toegankelijk zijn?

Dacht zaterdag even een ritje maken naar onder andere Lauwersoog / Marnehuizen etc. Maar omdat het natuurlijk militair oefenterrein is, blijft het gokken of dit momenteel wel open is. Kan namelijk ook gesloten zijn maar lopen wel een flink aantal mooie fietspaden voor mijn tiles! :)

Hmm t/m 11 december oefening zo te zien : https://www.focusgroninge...nce-oefening-marnehuizen/ , dat word wel weer lastig vermoed ik

[ Voor 16% gewijzigd door rolandos582 op 02-12-2020 10:00 ]

• MrBarBarian
havana schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:59:
[...]

Mensen die 'trappers' zeggen of 'trieple' (of trippppppple) of 'de pion' neem ik niet serieus. >:)
Kunnen we dan wel praten met jou over commandeurs?

iRacing Profiel

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:40
havana schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:59:
[...]

Struggle een beetje wat je bedoelt met trippppppple en of ik ook schuldig ben :Y)
(Voor mij is het de engelse uitspraak iig)

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik ben ook van de tandenborstel met een goede ontvetter of drivetrain cleaner. Daarna even afspoelen met de Kärcher, uiteraard met beleid maar dan zie ik geen enkel probleem om een HDR te gebruiken.

Ook nog even een random plaatje van een omgebouwde baanfiets die ik jullie niet wilde onthouden - heeft een voorrem gekregen. Wat mij betreft: oud maar goud...

Look 564 <3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5jCqXoxtMUSe6xZsUrwSG1QlkY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0VXxd6Y4yO9jdFEy6Wn4SzcT.jpg?f=user_large

Gehele rapportage is hier te vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door Grin op 02-12-2020 10:25 ]

• havana
MrBarBarian schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:53:
[...]

Kunnen we dan wel praten met jou over commandeurs?
Commandeurs, als in shifters (in Vlaanderen ook wel verstellers) genoemd? Heb ik geen moeite mee :+

DIT IS MIJN WEBSITE

• MrBarBarian
Grin schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:21:
Ik ben ook van de tandenborstel met een goede ontvetter of drivetrain cleaner. Daarna even afspoelen met de Kärcher, uiteraard met beleid maar dan zie ik geen enkel probleem om een HDR te gebruiken.

Ook nog even een random plaatje dat ik jullie niet wilde onthouden van een omgebouwde baanfiets - heeft een voorrem gekregen. Wat mij betreft: oud maar goud...

Look 564 <3
[Afbeelding]

Like it for sure! Nog een beetje aanpassen en meenemen naar buiten!

iRacing Profiel

• Prulleman
  • Nu online

Ook nog even een random plaatje van een omgebouwde baanfiets die ik jullie niet wilde onthouden - heeft een voorrem gekregen. Wat mij betreft: oud maar goud...

Look 564 <3
[Afbeelding]

naast die lampjes moeten er denk ik ook reflectors op de trappers om er veilig mee in het donker te fietsen O-)
(maar zonder grappen, prachtig apparaat! hoewel ik me wel afvraag hoe/waar je zo'n fiets gaat gebruiken buiten de baan...)

Strava

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-02 14:31

Look 564 <3
[Afbeelding]

Die ventielen!!! (ook nog met dopjes) datkandusniethè

Maar verder een Mondriaan op wielen (aka work of art)

• Mistraller
Il Maravilla schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:33:
[...]

1x net precies op de lagerafdichting spuiten en je hebt water in je lager wat enorm moeilijk verdampt. Is de enige reden die ik kan bedenken waarom ik soms roestige lagers aantref.
Bovendien, vet moet je niet met water wegspuiten. Bij die zanderig klinkende ketting hierboven vermoed ik dat het zand in het vet blijft plakken en dan is het dus schoonmaken met een ontvetter (of je dat dan oppervlakkig doet met bv Dasty en een borstel of grondig door een bak wasbenzine dat is alleen al weer een discussie waard) en na het ontvetten de eventuele laatste korreltjes droog wegvegen en dan weer smeren.

---------------

• wisselwerking
  • Nu online
Kadotip voor 2021 (nu al uitverkocht)

Afbeeldingslocatie: https://monopolykoers.be/wp-content/uploads/2020/05/Monopoly_Koers_Doos_3D_web-768x699.png

• dano_nl

dano_nl

Meh

Dank allen voor de reacties, vandaag rondje gefietst na de ketting nog een beetje ingesmeerd te hebben, ik denk dat het de laatste korreltjes zand van de Schoorlse duinen. Die zijn er nu uit, klinkt weer goed!

Oh en ik ben vóór meer fiets foto's in 't topic;)
Mistraller schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:49:
[...]

1x net precies op de lagerafdichting spuiten en je hebt water in je lager wat enorm moeilijk verdampt. Is de enige reden die ik kan bedenken waarom ik soms roestige lagers aantref.
Bovendien, vet moet je niet met water wegspuiten. Bij die zanderig klinkende ketting hierboven vermoed ik dat het zand in het vet blijft plakken en dan is het dus schoonmaken met een ontvetter (of je dat dan oppervlakkig doet met bv Dasty en een borstel of grondig door een bak wasbenzine dat is alleen al weer een discussie waard) en na het ontvetten de eventuele laatste korreltjes droog wegvegen en dan weer smeren.

Meh

• hoi1234
Als ik nieuwe schoenen wil kopen, heb ik ook nieuwe pedalen nodig. Ik heb namelijk nog SPD-pedalen en ik wil overstappen op pedalen voor schoenen voor op de racefiets.

Ik ben er ondertussen achter dat je verschillende soorten systemen (?) hebt. Je hebt dus Look Keo, TIME en SPD-SL en vast nog een paar andere. Maakt het uit welk systeem ik kies? Of kan ik dit puur op voorkeur baseren en is dit dus niet net zoals de schoenen afhankelijk van mijn lichaam?

• Teun_2
De crosser is de enige fiets die ik met regelmaat onder de HDR houdt. Die heeft voor de zomer zijn tweede verjaardag gehad en heeft ook al wel een nieuwe kopserie (edit: balhoofd voor de niet-Vlamingen hier) en trapas gekregen. Op mijn andere fietsen hoef ik die toch niet zo snel te vervangen. Ik laat nog in het midden of het door de modder danwel de HDr komt, maar voor mijn andere fietsen vind ik een 'gewone' tuinslang ruim voldoende. Die extra druk is echt niet nodig voor het meeste vuil.

[ Voor 4% gewijzigd door Teun_2 op 02-12-2020 15:34 ]

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:17
Als mijn fiets echt heel goor is rij ik op weg naar huis gewoon even langs een wasbox voor auto's (overigens nog nooit mijn auto gewassen..). Voor een euro spuit je hem helemaal af in een minuut, dikke tip.

Thuis even een lap eroverheen, ketting bijsmeren met squirt en je bent weer helemaal het mannetje.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 21:06
hoi1234 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:29:
Als ik nieuwe schoenen wil kopen, heb ik ook nieuwe pedalen nodig. Ik heb namelijk nog SPD-pedalen en ik wil overstappen op pedalen voor schoenen voor op de racefiets.

Ik ben er ondertussen achter dat je verschillende soorten systemen (?) hebt. Je hebt dus Look Keo, TIME en SPD-SL en vast nog een paar andere. Maakt het uit welk systeem ik kies? Of kan ik dit puur op voorkeur baseren en is dit dus niet net zoals de schoenen afhankelijk van mijn lichaam?
https://guides.wiggle.co....and-cleats-buying-guide-0
https://road.cc/content/b...st-clipless-pedals-232671

Of kijk 'ns een filmpje van GCN.

[ Voor 8% gewijzigd door Jesse op 02-12-2020 16:24 ]

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-02 15:10

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Prulleman schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:32:
[...]

naast die lampjes moeten er denk ik ook reflectors op de trappers om er veilig mee in het donker te fietsen O-)
(maar zonder grappen, prachtig apparaat! hoewel ik me wel afvraag hoe/waar je zo'n fiets gaat gebruiken buiten de baan...)
Daar weet ik het antwoord op, want mijn mooiweerfiets is een Dolan Pre Cursa, wat in principe ook een baanfiets met voorrem is. Ik heb het voordeel (hiervoor dan :+ ) dat ik in Flevoland woon, waar je kilometers lang over fietspaden op dijken kan rijden zonder hindernissen of kruisingen. 8)

• dano_nl

dano_nl

Meh

Meer foto's! Ik zal het goede voorbeeld geven ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0l9VICSfSvk8IUBCNEA3LBAQ-Ec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kksGFNAcZEvHQaggdF8GXtzs.jpg?f=fotoalbum_large

ole!

Meh

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:51
Dorpspleintje van Burgerbrug, zo'n mooie sfeer daar :)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:16

Crazy D

I think we should take a look.

Ik maak nooit foto's van mijn fiets, alleen van uitzichten :P

Exact expert nodig?

• GerbenBK
  • Laatst online: 17:16
Crazy D schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:29:
Ik maak nooit foto's van mijn fiets, alleen van uitzichten :P
Het een sluit het ander niet uit he? ;)

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Crazy D

Crazy D

GerbenBK schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:35:
[...]

Het een sluit het ander niet uit he? ;)
Haha. Ik stap niet af als ik een foto maak, en vind het nogal doelloos om mijn fiets in het beeld te zetten. Alsof ik een andere reden zou hebben om ergens te zijn :P (die heb ik wel maar dan zie je mijn hondje op de foto :+) Maar misschien leuk streven voor volgend jaar (goed voornemen...) om elke dag dat ik foto's maak, er ook eentje van mijn fiets te maken :o

Exact expert nodig?

• GerbenBK
  • Laatst online: 17:16
Haha, na 4 uur klimmen op El Teide ben ik wel even afgestapt en toen maar een fotootje van de huurfietsen gemaakt...januari vorig jaar.We hebben nog hoop dat we komende januari nog een paar dagen kunnen gaan....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Z9aeO67QaAub2hGpnVcmrJAGSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdLPb4bUkLTI4qXa06ift8W2.jpg?f=fotoalbum_large

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Vooruit, dan ook een kiekje van mijn paradepaardje tegen een lelijke muur. Dit was tijdens ons (helaas enige) uitstapje naar de Vogezen dit jaar, halverwege de afdaling van de Ballon d'Alsace richting Masevaux. Al had deze foto natuurlijk overal geschoten kunnen zijn. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jp1nteo3rzfxTNIK2XSWLONfsGY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oY4l3zTCmjysR8O7ognqwbG9.jpg?f=user_large

• Crazy D

Crazy D

Toch eentje gevonden :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUszXS7Yr3p-EzEorvFC2jVMwbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vm6DaIjsu9secefygIFvzntP.jpg?f=fotoalbum_large
Spijksedijk (in Spijk... Gelderland) op het hoekje van Nederland en Duitsland :D

[ Voor 9% gewijzigd door Crazy D op 02-12-2020 18:53 ]

Exact expert nodig?

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-02 10:48

McMiGHtY

- burp -

Nieuwe stuurtje..

Afbeeldingslocatie: https://www.speeco.tech/wp-content/uploads/2020/12/MG_2631-scaled.jpg

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Top ding, niets meer aan doen!

edit:
Je plaatje werkt trouwens niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Pimorez op 02-12-2020 18:57 ]

• Nutterd

Nutterd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_Eohe_0l2HfEdsW0DtAWVwhxrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFm1GbVZgSHXbVo9OyfcJszG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik doe graag mee!

• Smultie
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vW19PfJmvpyZwecOFoq-nyS7VAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ARyNX6HbTwCkxaxjAa53AJ5R.png?f=fotoalbum_large

Beetje saai uitzicht. Was wel een heerlijk fietsdagje!

En nu ik er aan terug denk, krijg ik heimwee naar lekker weer en buiten fietsen! Nou ja, MTB en trainer heeft ook z'n charmes...

[ Voor 14% gewijzigd door Smultie op 02-12-2020 21:05 ]

• Teun_2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmgVvTIchlvr64PpCfhobtEP8Qs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnr7JHQzLYQl5o3foTSmUJvl.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn frame. Intussen al andershalf jaar oud <3
Chinese makelij, op maat gemaakt door Waltly. Heel tevreden van.
http://www.waltlytitanium.com/

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-02 14:31
Crazy D schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:52:
Toch eentje gevonden :P
[Afbeelding]
Spijksedijk (in Spijk... Gelderland) op het hoekje van Nederland en Duitsland :D
Ha! Spiek toch? Ik fietste vroeger (heel vroeger) vaak naar de Bijland (vanuit Zénder)
Pagina: 1 ... 188 ... 706 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).