Altijd lange sokken dragen is ook heel belangrijk! Die moet je niet vergeten.MrBarBarian schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:43:
[...]
Hey.. Don't mess with the Rules!
(Sommige) zijn zeer serieus!
Voorbeeld:
- het juiste aantal fietsen is n+1
Als hardloper geniet ik er met volle teugen van de velominati de (figuurlijke) dikke vinger te geven
Zadeltasje en ongeschoren benen
Verder zijn er nog wel meer regels die genoeglijk makkelijk te overtreden zijn hahaha
Zadeltasje en ongeschoren benen
Verder zijn er nog wel meer regels die genoeglijk makkelijk te overtreden zijn hahaha
Zadeltasje zijn gewoon handig. Daar kun je goed spullen in opbergen en je hebt altijd alles bij je. En de mijne is gewoon netjes wegwerkt. Ik kan me niet voorstellen dat anderen dat ook niet kunnen.Morrar schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:17:
Zadeltasjes discussie in 3... 2... 1...
Ik moet er niet aan denken om iets dergelijks als een quick-link in m'n zak mee te nemen. Die valt er gegarandeerd uit. Nu neem ik nooit een quick-link mee, maar ik heb wel een keer gehad dat de quick-link los ging. Geld zit trouwens ook in m'n zadeltasje. Dat raak je ook kwijt in je zak.
Als je een volgauto hebt, snap ik dat je geen zadeltasje meeneemt. Maar de gemiddelde wielrenner is op zichzelf aangewezen als hij/zij een lekke band krijgt o.imd.
Zo hopelijk is deze discussie nu in de kiem gesmoord.
[ Voor 24% gewijzigd door hoi1234 op 31-10-2020 12:16 ]
Hier nog zo’n hardlopende fietsen die al die vrouwelijke eigenschappen zoals uiterlijk (fiets en kleding) , gewicht en ongeschoren benen lekker negeerCranzai schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:11:
Als hardloper geniet ik er met volle teugen van de velominati de (figuurlijke) dikke vinger te geven![]()
Zadeltasje en ongeschoren benen![]()
Ik scheer m'n benen ook niet, maar wat ik begrepen heb heeft het wel een functie. Ik dacht dat het iets te maken heeft met vrijwing als je valt, maar dat weet ik niet meer zeker.Tinusvolkel schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:59:
[...]
Hier nog zo’n hardlopende fietsen die al die vrouwelijke eigenschappen zoals uiterlijk (fiets en kleding) , gewicht en ongeschoren benen lekker negeer
Iets met ontstekingen tegen gaan, haartjes die niet in gaan groeien en zo min of meer een schonere wond over laten. Geloof ik.hoi1234 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:17:
[...]
Ik scheer m'n benen ook niet, maar wat ik begrepen heb heeft het wel een functie. Ik dacht dat het iets te maken heeft met vrijwing als je valt, maar dat weet ik niet meer zeker.
Do, or do not. There is no try. - Master Yoda
Dat. En het is ook vooral fijn als je in het verband zit en dat verschoond. Dan heb je geen last van haren die je mee trekt.ElectricHead schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:33:
[...]
Iets met ontstekingen tegen gaan, haartjes die niet in gaan groeien en zo min of meer een schonere wond over laten. Geloof ik.
Zo start men een discussie....hoi1234 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:13:
[...]
Zo hopelijk is deze discussie nu in de kiem gesmoord.
daag
Voor zover ik heb begrepen scheert een pro wielrenner zijn benen vanwege de massages. Schijnt nogal pijn te doen met behaarde benen.
Ik scheer mijn benen ook niet, ben toch nog nooit gevallen op zowel mijn mtb als racefiets.
Vandaag nog een flinke valpartij gezien. Groepje van 8-10 wielrenners die met zeker 40-50 km/h door de duinen aan het jagen was (aangezien ik zelf al 30 reed), terwijl het gewoon druk was met fietsers en wandelaars. Sja, dan vraag je er m.i. wel om.
Dat soort pelotonrijden hoort m.i. thuis op rustige, rechte wegen in de polder en niet op drukke bochtige duinpaden.
Ik scheer mijn benen ook niet, ben toch nog nooit gevallen op zowel mijn mtb als racefiets.
Vandaag nog een flinke valpartij gezien. Groepje van 8-10 wielrenners die met zeker 40-50 km/h door de duinen aan het jagen was (aangezien ik zelf al 30 reed), terwijl het gewoon druk was met fietsers en wandelaars. Sja, dan vraag je er m.i. wel om.
Dat soort pelotonrijden hoort m.i. thuis op rustige, rechte wegen in de polder en niet op drukke bochtige duinpaden.
Don't jinx itNewbieNeo schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:36:
Veel plezier op je zondagrit
Ongeschoren benen zijn aerodynamischer, omdat de beharing de lucht om het been geleidt en er zo minder zog ontstaat.hoi1234 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:17:
[...]
Ik scheer m'n benen ook niet, maar wat ik begrepen heb heeft het wel een functie.
Bij mij heeft het ook een functie: het ziet er gewoon beter uit. Nu heb ik vrij lichte haren (blond/rood) op mij benen dus het ziet er niet heel goor uit als ik 1 maand niet scheer. Maar van die zwarte dik behaarde poten zijn gewoon GEEN porem. There, i said it. Anyway, dat is mijn mening.hoi1234 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:17:
[...]
Ik scheer m'n benen ook niet, maar wat ik begrepen heb heeft het wel een functie. Ik dacht dat het iets te maken heeft met vrijwing als je valt, maar dat weet ik niet meer zeker.
Geen idee of er andere voordelen zijn, zal vast iets hygiënischer zijn bij een valpartij ofzo. Maar dat boeit mij minder. Ik vind (zwaar) behaarde poten er gewoon niet uitzien, helemaal als je een zwarte haarkleur hebt op je benen.

Vanaf de jeugd t/m de beloften ben ik wedstrijdrenner geweest en heb toen altijd m'n benen geschoren. Iedere wedstijdrenner deed dat. Maar ik ben er toch wel een aantal keer blij mee geweest na wat behoorlijke valpartijen te hebben meegemaakt, met flinke schaafwonden als gevolg.
Nu ben ik geen wedstrijdrenner meer en rijd ik alleen nog puur voor de lol en voornamelijk alleen. Het haar op m'n benen heb ik nu echt lak aan. En ja @Grin, het zijn nog donkere haren ook
En ja ik weet het, een valpartij kan nu ook nog gebeuren. Echter is voor mij de kans daarop nu zoveel kleiner dan voorheen, dat ik er niet meer de moeite voor ga doen.
Maar vooral, suit yourself.
Nu ben ik geen wedstrijdrenner meer en rijd ik alleen nog puur voor de lol en voornamelijk alleen. Het haar op m'n benen heb ik nu echt lak aan. En ja @Grin, het zijn nog donkere haren ook
Maar vooral, suit yourself.
Scheelt ook ~10 watt toch?
Maar rij voornamelijk op de MTB of op de trainer, dus dan hoeft het gelukkig niet
Maar rij voornamelijk op de MTB of op de trainer, dus dan hoeft het gelukkig niet
Karma.NewbieNeo schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:36:
Vandaag nog een flinke valpartij gezien. Groepje van 8-10 wielrenners
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Zijn er nu nog wedstrijden die je als bierbuik fietser (non amateur dus) aan kan deelnemen?
https://www.we-tri.nl/art...enen-zijn-aerodynamischerPrulleman schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:09:
Scheelt ook ~10 watt toch?
Op een tijdrit van 40km kan het een minuutje schelen....
Exact expert nodig?
Pfffoe gelukkig doe ik nooit tijdritten.Crazy D schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:15:
[...]
https://www.we-tri.nl/art...enen-zijn-aerodynamischer
Op een tijdrit van 40km kan het een minuutje schelen....
Ik doe niks anders dan tijdritten. Ga een ritje maken en doe er een bepaalde tijd over.
Nooit gezegd dat het hard ging..
Vandaag er maar weer eens op uit met de racefiets, het lijkt erop dat beide blessures die ik had aan mijn linker/rechterbeen had eindelijk weg zijn. Eens rustig een rondje maken en aan het einde zien hoe de vlag erbij hangt.
Nooit gezegd dat het hard ging..
Vandaag er maar weer eens op uit met de racefiets, het lijkt erop dat beide blessures die ik had aan mijn linker/rechterbeen had eindelijk weg zijn. Eens rustig een rondje maken en aan het einde zien hoe de vlag erbij hangt.
[ Voor 48% gewijzigd door Maarten_E op 01-11-2020 12:36 ]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Nu als in in deze tijd in deze maanden op de weg? Reken er maar niet op :-)Tristan schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:43:
Zijn er nu nog wedstrijden die je als bierbuik fietser (non amateur dus) aan kan deelnemen?
Ik mag toch wel echt hopen dat komend jaar er goed uit komt te zien qua mogelijke wedstrijden of dat in ieder geval in groepsverband getraind / wedstrijden gereden mogen worden. Tis dit jaar echt gewoon prut geweest als je niet echt een vast ritme hebt en ook geen wedstrijdtrainingen kan rijden. Heeft mijn vorm wel genekt dit jaar.
Goed, de training is nu op eigen houtje weer een beetje begonnen en het ritje vandaag voelde met 4u lang lekker doorkarren en ook tegen de wind in straf tempo rijden toch wel erg lekker. Maar van mij het zuur weer voor de ogen kunnen rijden dus dat is altijd goed haha. Ook weer wat grindpaden, of je zou het misschien Hollands gravel kunnen noemen, gereden door de bossen. Blijft erg leuk. Kijk er dan ook wel naar uit om volgend jaar iets van een Domane aan te schaffen. Maximale bandjes eronder en gaan!
En benen scheren, ik ben er nooit aan begonnen, en ik denk ook niet dat ik er aan ga beginnen. Misschien als ik permanent sub 80kg afgetraind en superstrak in het velletje kom te zitten, maar met 36, bijna 37, op de teller is dat denk ik niet per se meer nodig. Heb ook zelf niet echt de meest pro uitziende benen vind ik zelf als ik het vergelijk met wat ander volk dat je af en toe ziet rijden.
@Louislouislouis De route al gereden of was het niet specifiek voor dit weekend?
[ Voor 28% gewijzigd door orange.x op 01-11-2020 15:33 ]
Momenteel mag er met maximaal 4 personen gereden worden. Tenminste dat is bij onze vereniging zo en zo ver ik weet is dat een advies van de KNWU. Persoonlijk vind ik het een beetje scheef, maar wie ben ik om daar een mening over te hebben en mogelijk slapende honden wakker te maken.orange.x schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:26:
[...]
Nu als in in deze tijd in deze maanden op de weg? Reken er maar niet op :-)
Ik mag toch wel echt hopen dat komend jaar er goed uit komt te zien qua mogelijke wedstrijden of dat in ieder geval in groepsverband getraind / wedstrijden gereden mogen worden. Tis dit jaar echt gewoon prut geweest als je niet echt een vast ritme hebt en ook geen wedstrijdtrainingen kan rijden. Heeft mijn vorm wel genekt dit jaar.
Goed, de training is nu op eigen houtje weer een beetje begonnen en het ritje vandaag voelde met 4u lang lekker doorkarren en ook tegen de wind in straf tempo rijden toch wel erg lekker. Maar van mij het zuur weer voor de ogen kunnen rijden dus dat is altijd goed haha.
Maar ja, waar begin dit jaar mensen die keurig op 1.5 meter van elkaar zaten bekeuringen kregen, omdat ze met meer dan 3 mensen waren, mogen we nu wiel in wiel met elkaar wielrennen. Vind ik persoonlijk erg krom.
@hoi1234 Ik rij in de winter al minder vaak buiten en sowieso niet in grote groepen, vaak zelfs solo. De maandelijkse fondo probeer ik dan wel samen te rijden maar is vaak ook max 3-4 man in totaal. Ik denk dan als je geen snotneus hebt, of het allemaal prima voelt, lekker gaan. Heb dat ook aan het begin van het jaar gedaan als dat kon af en toe met de buurman bijvoorbeeld. Ik merk dat er wel geprobeerd wordt om in ieder geval afstand te houden bij het inhalen maar dat is op sommige plekken ook gewoon onmogelijk omdat het pad nauwelijks een meter breed is. Ik ben daar dan vrij simpel in hoor. En juist de mensen waarvan je denkt, jij valt in de risicogroep, die zie je uitgebreid op die paden lopen ook onbeschermd en ook niet echt hun best doen om afstand te houden.
Ahja, laten we hopen dat we er snel een beetje doorheen zijn. Maar denk dat het de komende jaren een beetje "mee leren leven" wordt.
Ahja, laten we hopen dat we er snel een beetje doorheen zijn. Maar denk dat het de komende jaren een beetje "mee leren leven" wordt.
Laten we inderdaad hopen dat het beter word, het #RideSolo kon ik wel waarderen op bepaalde tijden. Geen gezeur of verschil in inzichten over routers en tempo's, maar ik moet zeggen ik vond het ook wel weer heelijk om in een groepje rond te toeren en ergens een bakkie met appelgebak te doen. Ik doe elk jaar een verjaardagsritje met m'n zussie en het zou fijn zijn als die volgend jaar weer gewoon mag en dat ik d'ronderweg op een gebakje kan trakteren en niet bepakt en bezakt rond te moeten fietsen. (De route is er al voor volgend jaar).
Momenteel fiets ik eigenlijk alleen binnen, en ben dit eigenlijk wel van plan om de komende maanden ook gewoon te doen, misschien dat ik iets ga doen met een Festive500 buiten maar dit is even afhankelijk hoe we dit jaar kest en o&n mogen doorbrengen.
Momenteel fiets ik eigenlijk alleen binnen, en ben dit eigenlijk wel van plan om de komende maanden ook gewoon te doen, misschien dat ik iets ga doen met een Festive500 buiten maar dit is even afhankelijk hoe we dit jaar kest en o&n mogen doorbrengen.
Mooie typohoi1234 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:10:
[...]
Ik heb volgens mij Shimano 6500HP. Dat lijkt me een traditioneel systeem.
Er zit nu absoluut geen speling meer op. De kans dat het gaat scheuren, lijkt me dus klein.
Edit:
Volgens de shimanohandleiding heb ik deze nodig: https://bicikli.de/shop/S...03-Shimano-Code-Y78798030
Oja misschien de moeite waard om te vermelden: de boegschroef kwam telkens los. Als ik deze vastzetten, was het weer 1 ritje goed. Daarna weer hetzelfde. Als de moer vastzat, zat er eigenlijk (nauwelijks) speling op het balhoofd.
Als die los zit dan is het inderdaad bij een tradi systeem 3x sturen en je hebt speling. Maar aangezien bij dit systeem de lagers buiten de balhoofdbuis zitten, is dat mogelijke scheur risico helemaal niet aanwezig volgens mij. Dit zaakje goed vastzetten is vaak een kwestie van goed passend gereedschap. Maar misschien is de schroefdraad een beetje gaar geworden?
Haartjes die niet in gaan groeienElectricHead schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:33:
[...]
Iets met ontstekingen tegen gaan, haartjes die niet in gaan groeien en zo min of meer een schonere wond over laten. Geloof ik.

Ik kan je verzekeren dat het anders echt geen porem is in de sauna. (Al kom ik daar al een half jaar niet meer helaas). Mijn rug kan ik immers niet bij, dus daarvoor moet ik vrouwlief aankijken. En die boeit het niet zo, dus dat gebeurt doorgaans 1x7weken max als ik naar de kapper ben geweest. Overigens kijk ik nooit verlekkerd naar andermans mannenbenen....als ik die richting uit kijk zie ik alleen nog maar fiets
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Schroefdraad zou zo maar KO kunnen zijn ja. Volgens mij heeft m'n vader op de plek waar de schroef komt te zitten teflon-tape geplakt. Doordat de teflon-tape de borgschroef klemt, komt deze niet meer los.Mistraller schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:52:
[...]
Mooie typo![]()
Als die los zit dan is het inderdaad bij een tradi systeem 3x sturen en je hebt speling. Maar aangezien bij dit systeem de lagers buiten het balhoofd zitten, is dat mogelijke scheur risico helemaal niet aanwezig volgens mij. Dit zaakje goed vastzetten is vaak een kwestie van goed passend gereedschap. Maar misschien is de schroefdraad een beetje gaar geworden?
Zolang ik het balhoofd spelingvrij krijg, is het toch nog goed? Pas als het balhoofd niet meer spelingvrij te krijgen is moet je het gaan vervangen? Als ik eens zin heb kan ik kijken naar wat nieuw vet. Volgens mij kan die dat wel gebruiken, want dat heb ik nog nooit gedaan.
Het enige praktische nut van het scheren is volgens mij de massages voor, met name, de profs. De andere reden waarom velen dit doen is gewoon omdat het er "gesoigneerd" uit ziet, je spieren dan zo "lekker uitkomen" en omdat als je met bepaalde events mee doet iedereen het doet.
Overigens scheer ik wel (in het voorjaar/zomer dan) maar ik ben me er volledig van bewust dat dat geen enkel doel dient dan mijn eigen ijdelheid.
Overigens scheer ik wel (in het voorjaar/zomer dan) maar ik ben me er volledig van bewust dat dat geen enkel doel dient dan mijn eigen ijdelheid.
Exact, op het niveau dat ik fiets gaat het echt nul komma nergens over. Maar in de zomer wil ik niet als een halve Yetti op de fiets zitten. Eerst ff met de tondeuse d'r over en dan ff rap met een mesje, 15 minuten later sta je er weer gesoigneerd op.Kluus schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:32:
@Mistraller Ik kijk ook niet verlekkerd naar mannenbenen, maar laat ik even eerlijk zijn: ik zie het bliksemsnel wanneer iets geen porem is. Dat is echt zonder aanziens des geslacht - wat dat tegenwoordig ook allemaal wel/niet mag zijn. Zwartharige poten bij een mooie racefiets en een lycrapakje? Kom op ff... Dat staat echt helemaal niemand goed. Laten we elkaar nu niet voor de gek gaan houden. Wanneer je zo ijdel bent dat je op een mooie racefiets wilt rijden in een lycra pakje; prima! Maar scheer dan ook ff je poten in de zomermaanden.
Ik had het er afgelopen zomer toevallig over, de dames in mijn trainingsgroepje konden het zeker waarderen. Sterker nog, er werden heren afgebrand bij de start van de daaropvolgende training. "Kan jij nu niet even je poten scheren? En jij ook, en jij en jij en jij. Ziet er toch niet uit joh!"

Ohja, het is k*t weer. Jeez, dat thuiswerken gedoe zorgt ervoor dat je echt afgesloten bent van de buitenwereldorange.x schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:26:
[...]
Nu als in in deze tijd in deze maanden op de weg? Reken er maar niet op :-)

@Grin Dat boeit mij dus echt helemaal niks haha. Het enige wat ik stom vind is rughaar. Ik ga niet naar de sauna of zwembad als mijn vrouw dat er niet heeft afgehaald. En besides; ik rij toch altijd solo
---------------
Ik heb op de toerfiets van mijn vrouw een nieuwe laten zetten, was gewoon versleten (nokjes in de kogelbanen). Ik had geen zin om de boel er zelf uit te tikken, heb het bij de LBS laten doen. Was niet zo duur, geloof 4 tientjes of zo. Teflon tape kan geen klappen opvangen, dat gebruik je om iets gas- cq waterdicht te maken. Sorry dat ik het zeg maar dit is toch wel prutswerk. Misschien heeft je LBS nog wel een gebruikt deel liggen, en ben je zo klaar. Je wil toch lekker en onbezorgd fietsen?hoi1234 schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:26:
[...]
Schroefdraad zou zo maar KO kunnen zijn ja. Volgens mij heeft m'n vader op de plek waar de schroef komt te zitten teflon-tape geplakt. Doordat de teflon-tape de borgschroef klemt, komt deze niet meer los.
Zolang ik het balhoofd spelingvrij krijg, is het toch nog goed? Pas als het balhoofd niet meer spelingvrij te krijgen is moet je het gaan vervangen? Als ik eens zin heb kan ik kijken naar wat nieuw vet. Volgens mij kan die dat wel gebruiken, want dat heb ik nog nooit gedaan.
---------------
Ik heb al een hoop, echt een hele hoop schroefdraad in mijn handen gehad in mij leven. Dit is absoluut niet hoe het hoort, of wat naar een klant toe ging.Mistraller schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:39:
[...]
Teflon tape kan geen klappen opvangen, dat gebruik je om iets gas- cq waterdicht te maken.
Maar privé, als het werkt is het wel prima toch. Als hij zachtjes los komt merk je dat vanzelf. Ik zie het probleem niet zo.
Klopt inderdaad ook weer. Maar het is geen prijzig onderdeel, en je kunt het niet fiksen onderweg. Dus ik zou het gewoon vervangen. Als je hier met een vraag komt, dan denk ik dat je het beste geholpen bent met het juiste antwoord. Maar of je dat dan opvolgt, dat mag iedereen zelf uitmaken. Ik hoef er niet op te fietsenmhr-zip schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:56:
[...]
Ik heb al een hoop, echt een hele hoop schroefdraad in mijn handen gehad in mij leven. Dit is absoluut niet hoe het hoort, of wat naar een klant toe ging.
Maar privé, als het werkt is het wel prima toch. Als hij zachtjes los komt merk je dat vanzelf. Ik zie het probleem niet zo.
(Zegt diegene die aan een monsterrit begint met een loszittende cassette

---------------
Die haartjes die kunnen in gaan groeien zie ik meer voor me bij een groter ongeluk dan alleen een schaafwond. Het is niet meteen de meest obvious reason (en ik moet zeggen, ik ging even een lijstje in mijn hoofd af).Mistraller schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:52:
Haartjes die niet in gaan groeienVoor die ene keer dat je onderuit gaat? En misschien schaaf je je arm wel juist? Als ik mijn zwaar behaarde benen scheer (met een mesje) dan is dat 100% garantie voor ingroei. Ik hou het wel bij tegenwoordig maar altijd met de tondeuse op max 3 of 6mm.
Ik kan je verzekeren dat het anders echt geen porem is in de sauna. (Al kom ik daar al een half jaar niet meer helaas). Mijn rug kan ik immers niet bij, dus daarvoor moet ik vrouwlief aankijken. En die boeit het niet zo, dus dat gebeurt doorgaans 1x7weken max als ik naar de kapper ben geweest. Overigens kijk ik nooit verlekkerd naar andermans mannenbenen....als ik die richting uit kijk zie ik alleen nog maar fiets
Ik heb laatst voor 't eerst een keer mijn benen geschoren om eens te kijken of ik het wat vind. En denk dat ik dit in de zomer mogelijk toch wel weer ga doen. Is even wennen, maar goed. Verder kom ik nou niet vaak in de sauna dus mjah.
Do, or do not. There is no try. - Master Yoda
Ik wil echt de discussie over fietsonderhoud niet voor de zoveelste keer aanzwengelen, maar ik kreeg dit stuk uit het AD doorgestuurd en ik viel nog net niet van m'n stoel.
'Je kunt dan montagevet over de ketting uitsmeren.' Wat?
'Je kunt dan montagevet over de ketting uitsmeren.' Wat?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Je kan het ook gebruiken om je tanden mee te poetsen trouwens!
(nee, niet echt..)
(nee, niet echt..)
Alles kan, of het goed is voor je gezondheid is weer een andere vraag.Salteh schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:38:
(nee, niet echt..)
Klinkt opzich wel logisch, dat spul is dikker (trekt ook een boel vuil aan) en spoelt daardoor veel minder snel van je ketting dan standaard kettingolie. En zal een stuk goedkoper zijn dan specifieke natte kettingolie.Il Maravilla schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:13:
Ik wil echt de discussie over fietsonderhoud niet voor de zoveelste keer aanzwengelen, maar ik kreeg dit stuk uit het AD doorgestuurd en ik viel nog net niet van m'n stoel.
'Je kunt dan montagevet over de ketting uitsmeren.' Wat?![]()
***members only***
Ik had benen harsen toepasselijker gevondenSalteh schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:38:
(nee, niet echt..)
Komt op mij ook een beetje over als "grootmoeders tips"; wat kun je doen met goedkope huis-tuin-en-keuken middelen. Zelfde als reinigen met wasbenzine en afwasmiddel i.p.v. allerlei specifieke ontvetters.
Montagevet zorgt er inderdaad wel voor dat je ketting niet snel droog zal lopen, ook onder zeer natte omstandigheden. Vuil is natuurlijk wel een dingetje en zorgt uiteindelijk ook voor slijtage, maar op de wegfiets zal dat misschien nog wel redelijk loslopen. Daarnaast heb je met een wet lube ook wel sneller last van ophopend vuil.
Denk dat je fiets niet onderhouden uiteindelijk nog wel wat ernstiger is dan zijn tips opvolgen
Montagevet zorgt er inderdaad wel voor dat je ketting niet snel droog zal lopen, ook onder zeer natte omstandigheden. Vuil is natuurlijk wel een dingetje en zorgt uiteindelijk ook voor slijtage, maar op de wegfiets zal dat misschien nog wel redelijk loslopen. Daarnaast heb je met een wet lube ook wel sneller last van ophopend vuil.
Denk dat je fiets niet onderhouden uiteindelijk nog wel wat ernstiger is dan zijn tips opvolgen
[ Voor 8% gewijzigd door Morrar op 02-11-2020 15:04 ]
Don't race what you can't replace!
Een beetje duct-tape lost dat wel op.Tristan schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:41:
Ik zit wat random Criterium filmpjes te kijken op YouTube. Deze Specialized Venge kan je afschrijven![]()
[Afbeelding]
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Fixed that for you, met een knipoog naar hoi1234magic_nl schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:29:
[...]
Een beetje duct-tape teflon-tape lost dat wel op.
[ Voor 7% gewijzigd door Morrar op 02-11-2020 16:53 ]
Haha. Dan wordt je fiets minstens 30kg zwaarder door alle prut die aan je ketting blijft hangen.Il Maravilla schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:13:
'Je kunt dan montagevet over de ketting uitsmeren.' Wat?![]()
***members only***
Sowieso kun je nog over reden twisten hoe goed wasbenzine voor een ketting is. Afwasmiddel werkt lang niet zo goed als een specialistische ontvetter, maar is daardoor ook heel mild voor de ketting. Voor de tussentijdse schoonmaak prima dus.
[ Voor 12% gewijzigd door hoi1234 op 02-11-2020 18:43 ]
OMG Die arme Marianne Vos krijgt pas een nieuwe ketting aangemeten als ie slap hangt. Wat een flutartikel.
---------------
Een benzinetank is van staal. Een ketting is van staal. Staal vs wasbenzine: 1:0hoi1234 schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:39:
[...]
Haha. Dan wordt je fiets minstens 30kg zwaarder door alle prut die aan je ketting blijft hangen.
Sowieso kun je nog over reden twisten hoe goed wasbenzine voor een ketting is. Afwasmiddel werkt lang niet zo goed als een specialistische ontvetter, maar is daardoor ook heel mild voor de ketting. Voor de tussentijdse schoonmaak prima dus.
Als je er maar vanuit gaat dat de ketting daarna helemaal kaal is, en je dus goed moet smeren voor je weer gaat rijden, is wasbenzine geen probleem imho. Ik laat na de poetsbeurt het vuil in een pot bezinken, en de benzine wordt hergebruikt. Na een dergelijke beurt is echt elke zandkorrel weg. Maar doe alleen als de ketting echt goor is. Wasbenzine is vooral een discussie waard als je van mening bent dat je het fabrieksvet wilt laten zitten. Ik ben van het kamp: "na 500km moet het plakkerige fabrieksvet eraf"
---------------
Laat maar
[ Voor 107% gewijzigd door hoi1234 op 03-11-2020 08:21 ]
@orange.x Dit weekend niet van gekomen, vrienden wilden niet met de auto. Waarschijnlijk aankomend weekend wel..
Persoonlijk vind ik dit weer echt het allerlekkerste om in te fietsen; droog tussen de 8-12 graden. Daarom erg veel zin in het naseizoen (met beenstukken aan hoef je gelukkig ook niet te scheren).
Heeft iemand toevallig ervaring met het verschil tussen de conti GP 4 seasons en de 5000's? Afgelopen weekend toch wel veel gladde fietspaden gehad en als er echt veel verschil in zit is het misschien wel de moeite waard om er nieuwe 4 seasons op te gooien ipv weer een setje 5000's. Druk in de banden heb ik nu sowieso al lager dan in de zomer.
Persoonlijk vind ik dit weer echt het allerlekkerste om in te fietsen; droog tussen de 8-12 graden. Daarom erg veel zin in het naseizoen (met beenstukken aan hoef je gelukkig ook niet te scheren).
Heeft iemand toevallig ervaring met het verschil tussen de conti GP 4 seasons en de 5000's? Afgelopen weekend toch wel veel gladde fietspaden gehad en als er echt veel verschil in zit is het misschien wel de moeite waard om er nieuwe 4 seasons op te gooien ipv weer een setje 5000's. Druk in de banden heb ik nu sowieso al lager dan in de zomer.
Verkeerde topic
[ Voor 92% gewijzigd door Grin op 03-11-2020 10:49 ]
Nice
Maar wat doe ik ineens in Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Hier nu sinds een paar maanden de GP4 op m'n fiets (heb geen ervaring met 5000) maar nog maar 1x m'n bandjes voelen schuiven en daar ging mijn medefietser wel onderuit, en dat was in een bocht in de bossen die bedenkt was met bladeren.Louislouislouis schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:28:
@orange.x Dit weekend niet van gekomen, vrienden wilden niet met de auto. Waarschijnlijk aankomend weekend wel..
Persoonlijk heb ik het idee dat bredere banden meer zin hebben dan betere banden. Ik ben flink aan het experimenteren, omdat mijn frame voor 23mm banden gemaakt is. Ik ben er ondertussen achter dat er wel verschil zit tussen banden (al is het psychisch), maar dat is heel beperkt.Louislouislouis schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:28:
Ik heb momenteel net als mijn zwager Victoria Rubino Pro G2 banden. Mijn zwager heeft 28mm banden en ik heb 23mm banden. Waar ik toch nog eens flink glij (gelukkig geen 90+ graden meer zoals vorig jaar op continental Ultrasport II, hoewel ik toen echt door de stromende regen fietste en dit dit jaar nog niet echt gedaan heb)
Deze kennis en de algemene kennis dat bredere banden meer grip hebben, doet mij toch tot de conclusie komen dat bredere banden beter zijn dan betere banden. Dus neem dat zeker mee zou ik zeggen.
Ik ben eind van de zomer ook geswitcht van Schwalbe Durano plus 23mm naar Schwalbe One 25mm. Uiterst tevreden over de nieuwe banden alleen had ik geen rekening gehouden met de ruimte tussen achterband en seat tube. Deze spatie is met de 25mm banden nog maar +/- 1mm dus bij het minste vuil loopt de band wel een beetje aan op dat punt. Oplossing: indoor cycling in de winter.
Als iemand dus naar bredere banden wil switchen kijk dan eerst even of het past.
Als iemand dus naar bredere banden wil switchen kijk dan eerst even of het past.
Ik heb beide banden op verschillende wielsets zitten. Qua grip merk ik nauwelijks/geen verschil. Met bladeren in een bocht ben je ook op de GP4s gezien. Het voordeel zit er volgens mij vooral in dat ze qua slijtage en lekrijden beter tegen het vieze wegdek van deze dagen kunnen. Zelf vind ik het wel een prettig idee dat de banden meer geschikt zijn voor de viezere ritjes, en aangezien ik toch twee wielsets heb komt het ook wel mooi uit.Louislouislouis schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:28:
Rubino G2 hier op de winterfiets. Aangezien het in de winter toch allemaal wat rustiger aan gaat geef ik de voorkeur aan slijtvaste banden met wat profiel. Die paar mogelijk gladde bochten doe ik met alle plezier rustig aan.
Daarnaast denk ik dat voor 90% van de fietsers het meer opleverd je bochtentechniek wat te verbeteren ipv kijken naar ander rubber.
Daarnaast denk ik dat voor 90% van de fietsers het meer opleverd je bochtentechniek wat te verbeteren ipv kijken naar ander rubber.
Bijna! De ketting erop, derailleurs afstellen en dan stuurlint erop en klaar.
(die magneet maak ik misschien in de toekomst blauw of de juiste kleur, maar dat komt well)
Als deze banden op zijn komen er gewoon zwarte op, maar ja.. deze had ik nog van die Bowman ;-)
(die magneet maak ik misschien in de toekomst blauw of de juiste kleur, maar dat komt well)
Als deze banden op zijn komen er gewoon zwarte op, maar ja.. deze had ik nog van die Bowman ;-)
:strip_exif()/f/image/4hEHO81J1FzGNpvr6E1eH9Yd.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Salteh op 03-11-2020 14:22 ]
Nice!
Volgens mij staan je remgrepen wel wat laag.. En om ze te laten werken zou ik ook schijven op je wielen zetten
Verder puik fietsje hoor!
Volgens mij staan je remgrepen wel wat laag.. En om ze te laten werken zou ik ook schijven op je wielen zetten
haha, ja dat ook ;-). Ik denk dat het zadel ook nog wel subtiel gekanteld kan worden.MrBarBarian schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:23:
Nice!
Ik heb nog gespeeld met de hoek van het stuur en de grepen nog niet op de juiste plek gezet (of het stuur nog scheef staan, maar volgens mij is dat wel OK).
Vanochtend de remmen erop gezet en helemaal 'ge-bleed' - schijven zijn inderdaad wel handig. Wel minder aero he!

[ Voor 7% gewijzigd door Salteh op 03-11-2020 14:37 ]
En remmen is angst... dus ja, je kan ook zonder proberen. Zou wel eerst even goed je verzekeringspolis doornemen 
Verder mooie bak hoor! Lekker fel kleurtje ook, valt mooi op. Die skin walls vind ik zelf niet zo storend, maar kan me voorstellen dat zwart 'm wat rustiger staat.
Verder mooie bak hoor! Lekker fel kleurtje ook, valt mooi op. Die skin walls vind ik zelf niet zo storend, maar kan me voorstellen dat zwart 'm wat rustiger staat.
[ Voor 42% gewijzigd door Morrar op 03-11-2020 14:39 ]
Dat is er een om van te dromen!Salteh schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:20:
Bijna! De ketting erop, derailleurs afstellen en dan stuurlint erop en klaar.
[Afbeelding]
Remmen op deze fiets zijn niet nodig. Er zit immers ook geen ketting op.MrBarBarian schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:23:
Nice!
Ultieme weightweenie, die @Salteh
@Salteh mooie fiets! Op zich vind ik de skinwalls niet storen, maar ik kan mij voorstellen dat zwarte banden toch net wat mooier oogt in combinatie met de frame kleuren.
Zou dit zo'n downhill racebike zijn? Met de skilift naar boven en dan keihard naar beneden. Persoonlijk zou ik de dérailleurs er ook nog afhalen, maar downhill is gewicht ook niet super belangrijk natuurlijkBreadFan schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:50:
[...]
Remmen op deze fiets zijn niet nodig. Er zit immers ook geen ketting op.
Ultieme weightweenie, die @Salteh
Verder vandaag nog ff heerlijk buiten gefietst in het zonnetje. Kort-kort kon nog net, maar weer sloeg wel om halverwege. En behoorlijk forse wind wel aan de kust; terug achterin de 40 km/u en zelfs even de 62 aangetikt. Uiteindelijk 76 km op de teller gezet, goed voor m'n jaartotaal. Binnen schiet het minder op.
Vanavond sla ik Zwift NL ritje even over; misschien donderdag. Maar hou de fiets ff beneden, want zou deze week nog wel 's goed weer kunnen worden.
[ Voor 8% gewijzigd door Morrar op 03-11-2020 19:03 ]
Verdomme, afgelopen zondag 30km gereden met een leegloper. Gelukkig had ik een CO2 patroon bij waardoor ik steeds wat kon bijvullen. Op die manier thuis geraakt.
De buitenband was dringend aan vervanging toe, dus deze direct vervangen. Jammer genoeg geen nieuwe binnenband kunnen leggen omdat mijn huidige ventielen niet lang genoeg zijn (rij op 55mm carbon wielen)
Zondag dan maar besteld op Mantel, normaliter vandaag levering en guess what, niemand gezien
Daar gaat mijn planning om te gaan fietsen morgenochtend
(FYI: in Belgie zijn alle fietswinkels gesloten, behalve bij online bestelling)
De buitenband was dringend aan vervanging toe, dus deze direct vervangen. Jammer genoeg geen nieuwe binnenband kunnen leggen omdat mijn huidige ventielen niet lang genoeg zijn (rij op 55mm carbon wielen)

Zondag dan maar besteld op Mantel, normaliter vandaag levering en guess what, niemand gezien
Band tijdelijk plakken en voortaan zorgen dat je altijd een bandje op voorraad hebt? Sowieso is het wel handig om altijd een reserveband bij je te hebben.Stancke schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:01:
Verdomme, afgelopen zondag 30km gereden met een leegloper. Gelukkig had ik een CO2 patroon bij waardoor ik steeds wat kon bijvullen. Op die manier thuis geraakt.
De buitenband was dringend aan vervanging toe, dus deze direct vervangen. Jammer genoeg geen nieuwe binnenband kunnen leggen omdat mijn huidige ventielen niet lang genoeg zijn (rij op 55mm carbon wielen)![]()
Zondag dan maar besteld op Mantel, normaliter vandaag levering en guess what, niemand gezienDaar gaat mijn planning om te gaan fietsen morgenochtend
![]()
EDIT: Overigens bedenk ik me net dat het niet een geweldig advies van mij is om te gaan fietsen zonder reserveband. Maar ja, je kunt in ieder geval de band plakken en een setje plakkers mee nemen voor onderweg. Voor het geval je niet bekend bent met banden plakken: zorg er voor dat je de band op scherpe objecten controleert en kijk even aan welke kant je lek gereden hebt (of is de band poreus?). Ik heb het op de harde manier moeten leren om altijd te kijken of de band van buitenaf lek is geraakt of van binnenuit.
[ Voor 22% gewijzigd door hoi1234 op 03-11-2020 20:10 ]
Ik fiets liever bergop dan omlaag, dus dan zou het de verkeerde fiets voor me zijnMorrar schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:58:
[...]
Zou dit zo'n downhill racebike zijn? Met de skilift naar boven en dan keihard naar beneden. Persoonlijk zou ik de dérailleurs er ook nog afhalen, maar downhill is gewicht ook niet super belangrijk natuurlijk
Verder vandaag nog ff heerlijk buiten gefietst in het zonnetje. Kort-kort kon nog net, maar weer sloeg wel om halverwege. En behoorlijk forse wind wel aan de kust; terug achterin de 40 km/u en zelfs even de 62 aangetikt. Uiteindelijk 76 km op de teller gezet, goed voor m'n jaartotaal. Binnen schiet het minder op.
Vanavond sla ik Zwift NL ritje even over; misschien donderdag. Maar hou de fiets ff beneden, want zou deze week nog wel 's goed weer kunnen worden.
Eigenlijk een vraag in het verkeerde topic aangezien ik dit voor de racefiets nooit zou gebruiken maar aangezien ik op de gravelbike 80% van mijn rondjes op afgelegen wegen/gravelpaden doe ben ik heel benieuwd wat jullie hiervan vinden en of jullie er ervaring mee hebben:
https://www.mountainbike....ne-conduction-koptelefoon
nogmaals voor de racefiets lijkt het me een heel slecht plan en misschien is het dit op de gravelbike ook wel maar voor een podcastje tijdens een rustig rondje lijkt het me wel heel fijn en toch ben je dan niet helemaal van de buitenwereld afgesloten zoals met oordopjes
nogmaals voor de racefiets lijkt het me een heel slecht plan en misschien is het dit op de gravelbike ook wel maar voor een podcastje tijdens een rustig rondje lijkt het me wel heel fijn en toch ben je dan niet helemaal van de buitenwereld afgesloten zoals met oordopjes
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Persoonlijk denk ik niet dat het goed werkt. Je kunt best veel last hebben van windgeruis. Dan wil je iets met noicecancelling hebben. Dat lijkt me echter geen goed idee.Nutterd schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:16:
Eigenlijk een vraag in het verkeerde topic aangezien ik dit voor de racefiets nooit zou gebruiken maar aangezien ik op de gravelbike 80% van mijn rondjes op afgelegen wegen/gravelpaden doe ben ik heel benieuwd wat jullie hiervan vinden en of jullie er ervaring mee hebben:
Dus ik zou het niet kopen, omdat ik denk dat je teveel last hebt van windgeruis. Ik denk echter wel dat het veilig te gebruiken is. Je hoort immers nog het omgevingsgeluid en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het heel druk op een graveltrack is.
@Nutterd Ik heb ervaringen gelezen dat de kwaliteit voor muziek niet denderend is, maar voor podcast wel acceptabel.
Ikzelf gebruik gewoon goedkope JBL bluetooth oordopjes op een niet al te hoog volume, waarbij ik maar 1 oortje in heb. Dan heb je goede kwaliteit muziek en hoor je ook nog alles wat er om je heen gebeurt.
edit:
Deze oordopjes
Ikzelf gebruik gewoon goedkope JBL bluetooth oordopjes op een niet al te hoog volume, waarbij ik maar 1 oortje in heb. Dan heb je goede kwaliteit muziek en hoor je ook nog alles wat er om je heen gebeurt.
edit:
Deze oordopjes
[ Voor 21% gewijzigd door NewbieNeo op 04-11-2020 10:37 ]
Ik heb zelf de Aftershokz AEROPEX, maar krijg niet echt grote verschillen gevonden met de Openmove.Nutterd schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:16:
Maar deze gebruik ik voor het hardlopen en heb hem op de fiets nog niet getest. maar merk al bij veel wind tijdens het lopen dat er niet heel veel geluid overblijft maar kan morgen wel eens testen op de fiets hoe goed het nog werkt.
Verder vind ik hem voor het lopen ideaal, nu hoor ik nog vogeltjes auto's en wielrenners
mee eens, ik rij meestal gewoon zonder, maar laatst bij een lange rit met 1 BT dopje gereden en was goed te doen. voordeel, en fatsoenlijk setje BT dopjes is functioneler naast sporten dan zo'n ding (denk ik, geen ervaring mee).NewbieNeo schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:34:
@Nutterd Ik heb ervaringen gelezen dat de kwaliteit voor muziek niet denderend is, maar voor podcast wel acceptabel.
edit:
Deze oordopjes
(ik gebruik overigens 20 euro ali QCY dopjes)
Vrouwlief heeft weer een nieuwe fiets bovenaan op de shortlist, nu nog uitzoeken of XS echt de juiste maat is (158/73BBL) Denk het wel, maar voor de zekerheid even een S proberen maar ze zijn lastig te vinden.
Edit: Ze is net wezen kijken; XS it is....denk dat ie vanavond misschien al in de garage staat
Edit2: Hij stáát in de garage

https://www.liv-cycling.com/nl/avail-advanced-1-2021
Prachtig kleurtje (groen/zilver/roze/paars afhankelijk van de lichtval), alleen erg dikke banden; 32mm met beetje profiel. Fiets is sowieso iets meer gravel georiënteerd; crankset is een RS510 en de achterderrailleur is GRX800. (rest ultegra) Fiets zal alleen op de weg gebruikt worden, dus ze wil er 28mm bandjes op, maar voor de rest; die derailleur zal niet heel boeiend zijn toch? Denk dat er ook een andere cassette op komt, want standaard steken ze er een 11-34 onder. Ze rijdt nu met een 12-27 en ook daar worden de buitenste kransjes amper gebruikt. (Al is het wel een triple waar ze altijd op de 39 rijdt)
Edit: Ze is net wezen kijken; XS it is....denk dat ie vanavond misschien al in de garage staat
Edit2: Hij stáát in de garage

Prachtig kleurtje (groen/zilver/roze/paars afhankelijk van de lichtval), alleen erg dikke banden; 32mm met beetje profiel. Fiets is sowieso iets meer gravel georiënteerd; crankset is een RS510 en de achterderrailleur is GRX800. (rest ultegra) Fiets zal alleen op de weg gebruikt worden, dus ze wil er 28mm bandjes op, maar voor de rest; die derailleur zal niet heel boeiend zijn toch? Denk dat er ook een andere cassette op komt, want standaard steken ze er een 11-34 onder. Ze rijdt nu met een 12-27 en ook daar worden de buitenste kransjes amper gebruikt. (Al is het wel een triple waar ze altijd op de 39 rijdt)
[ Voor 22% gewijzigd door Mistraller op 04-11-2020 16:48 ]
---------------
@Salteh Gaaaf! Je hebt ook een prachtige kleur uitgezocht! Cinelli scoort wel pluspunten in de coolness factor, en ze schijnen ook heerlijk te rijden
.
Ik gebruik ook QCY dopjes, om precies te zijn de QCY QS1. Ik geloof dat ik daar rond de € 15 voor heb betaald. Voor dat geld echt een geweldige aankoop. Laatst viel er voor het eerst een dopje uit mijn oren (combinatie zweet, hobbels, niet goed in de oren gedaan) bij 35+km/u. Even van de weg oprapen (kon hem gelukkig vinden) en weer verder met muziek. Ook vrij recent had ik de dopjes nog in mijn fietsshirt laten zitten en het shirt vervolgens vrolijk in de wasbak gedaan om te weken. Kwam ik er na een paar uur achter dat ik de dopjes er nog in had zitten. Even testen, en ja hoor geen enkel probleem.Prulleman schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:46:
[...]
mee eens, ik rij meestal gewoon zonder, maar laatst bij een lange rit met 1 BT dopje gereden en was goed te doen. voordeel, en fatsoenlijk setje BT dopjes is functioneler naast sporten dan zo'n ding (denk ik, geen ervaring mee).
Noicecancelling werkt trouwens ook over het algemeen slecht met windruis, dus dat helpt ook niet. Je wilt eigenlijk juist zo klein mogelijke dopjes met zo'n goed mogelijke afsluiting van je gehoorgang zodat je de wind buiten houdt. Maar goed, veilig is inderdaad anders..hoi1234 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:25:
[...]
Persoonlijk denk ik niet dat het goed werkt. Je kunt best veel last hebben van windgeruis. Dan wil je iets met noicecancelling hebben. Dat lijkt me echter geen goed idee.
Dus ik zou het niet kopen, omdat ik denk dat je teveel last hebt van windgeruis. Ik denk echter wel dat het veilig te gebruiken is. Je hoort immers nog het omgevingsgeluid en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het heel druk op een graveltrack is.
Ik heb ook wel eens gefietst met één oordopje in met een podcast op. Dat werkt inderdaad prima, maar wel op de rustige dijken of buitenaf, in de stad of op drukke plekken is het wat mij betreft een no-go.Prulleman schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:46:
[...]
mee eens, ik rij meestal gewoon zonder, maar laatst bij een lange rit met 1 BT dopje gereden en was goed te doen. voordeel, en fatsoenlijk setje BT dopjes is functioneler naast sporten dan zo'n ding (denk ik, geen ervaring mee).
Half jaar terug ook de aeropex geprobeerd, maar na 1 rit weer terug gestuurd naar Futurum. Door het windgeruis werkt het echt voor geen meter. Muziek gaat nog, maar een podcast is echt niet lekker te volgen. Nog steeds op zoek naar iets waarmee ik de omgeving wel blijf horen, maar geen last heb van het windgeruis.Tinusvolkel schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:35:
[...]
Ik heb zelf de Aftershokz AEROPEX, maar krijg niet echt grote verschillen gevonden met de Openmove.
Maar deze gebruik ik voor het hardlopen en heb hem op de fiets nog niet getest. maar merk al bij veel wind tijdens het lopen dat er niet heel veel geluid overblijft maar kan morgen wel eens testen op de fiets hoe goed het nog werkt.
Verder vind ik hem voor het lopen ideaal, nu hoor ik nog vogeltjes auto's en wielrennersaankomen.
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
Daar ben ik dus ook bang voor, voor hardlopen en thuiswerken is ie iig primaf4stf0rw4rd schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:10:
[...]
Half jaar terug ook de aeropex geprobeerd, maar na 1 rit weer terug gestuurd naar Futurum. Door het windgeruis werkt het echt voor geen meter. Muziek gaat nog, maar een podcast is echt niet lekker te volgen. Nog steeds op zoek naar iets waarmee ik de omgeving wel blijf horen, maar geen last heb van het windgeruis.
Dat geloof ik zeker. Was in eerste instantie verbaasd over hoe goed het concept werkt en de kwaliteit van het geluid. Maar eenmaal op de fiets toch teleurgesteld dat het windgeruis zo'n groot nadeel is.Tinusvolkel schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:16:
[...]
Daar ben ik dus ook bang voor, voor hardlopen en thuiswerken is ie iig prima
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
Ik heb zelf de Afterhokz en die heb ik best regelmatig tijdens mijn saaie woon-werk ritten gebruikt. Ik vind het een fijn ding, natuurlijk hoor je wat windruis maar voor muziek vond ik dat niet zo storend. Voordat ik die Aftershokz had hen keer gewone dopjes geprobeerd, al heb ik die halverwege de rit uit gegooid omdat ik dat echt te link vond, maar daarbij was ook het probleem van windruis voor mij veel storender.
Podcasts kan een ander verhaal zijn, dat heb ik nooit getest. En je hoort inderdaad al het omgevingsgeluid nog.
Podcasts kan een ander verhaal zijn, dat heb ik nooit getest. En je hoort inderdaad al het omgevingsgeluid nog.
[ Voor 26% gewijzigd door Kluus op 04-11-2020 14:34 ]
Ik heb voor op de fiets Samsung Galaxy Buds +. Echt helemaal geen last meer van windgeruis want ze sluiten heel mooi in je oren. Ook makkelijk om er slechts 1 in te doen en ze gaan heel makkelijk mee in een klein doosje. Ook batterij gaat mee voor ritten van 10 uur mocht je daar zin in hebben. Had ik veel eerder moeten doen!
Ik gebruik zelf de Rolfstone Neo's. Met 1 dopje in zijn zowel podcast als muziek prima te beluisteren. Ook totaal geen last van windgeruis.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Zo, stiekem best trots op mijn vrouw, dat ze met zo'n mooi fietsje én een goeie deal thuiskwam 
Paar dingen die me wel opvielen, voor de bidonhouders hadden op dit kleine frame waarschijnlijk beter sideloaders moeten komen. Bidons gaan er moeilijk uit zo.
De GRX800 derailleur; daar staat Ultegra op, daarom was het me in de winkel niet eens opgevallen. Met een bedieningsschakelaar, als je die op ON zet, wordt de veer van de kooi echt veel stugger. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat wezenlijk verschil geeft op hobbelige wegen. Maar hij kan ook op OFF, dan is ie dus gewoon normaal. Dan is de kooi nog wel iets stugger in vergelijking met mijn 105 overigens. Maar wel mooi systeem dus. Kan me voorstellen dat opschakelen wellicht iets zwaarder gaat, maar dat gaan we nog uitvoerig testen natuurlijk.
Aandachtspuntje; er zit speling in de body van de cassette. Ik kan het grote blad zeker 1mm bewegen tov de naaf. En dat zit overduidelijk niet in de cassettemoer maar echt in de body zelf. Ik heb onze andere fietsen eens gechecked, en sommige zit ook wel iets speling in, maar deze overduidelijk het meeste. Dus daar ga ik nog eens voor bellen, komt de schakelervaring niet ten goede denk ik.
Tja, en die kleur.. Niet op de foto te krijgen, maar echt mooi dat ie verandert navenant de lichtval.
Paar dingen die me wel opvielen, voor de bidonhouders hadden op dit kleine frame waarschijnlijk beter sideloaders moeten komen. Bidons gaan er moeilijk uit zo.
De GRX800 derailleur; daar staat Ultegra op, daarom was het me in de winkel niet eens opgevallen. Met een bedieningsschakelaar, als je die op ON zet, wordt de veer van de kooi echt veel stugger. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat wezenlijk verschil geeft op hobbelige wegen. Maar hij kan ook op OFF, dan is ie dus gewoon normaal. Dan is de kooi nog wel iets stugger in vergelijking met mijn 105 overigens. Maar wel mooi systeem dus. Kan me voorstellen dat opschakelen wellicht iets zwaarder gaat, maar dat gaan we nog uitvoerig testen natuurlijk.
Aandachtspuntje; er zit speling in de body van de cassette. Ik kan het grote blad zeker 1mm bewegen tov de naaf. En dat zit overduidelijk niet in de cassettemoer maar echt in de body zelf. Ik heb onze andere fietsen eens gechecked, en sommige zit ook wel iets speling in, maar deze overduidelijk het meeste. Dus daar ga ik nog eens voor bellen, komt de schakelervaring niet ten goede denk ik.
Tja, en die kleur.. Niet op de foto te krijgen, maar echt mooi dat ie verandert navenant de lichtval.
---------------
geen ervaring met een clutch derailleur en road shifters, maar op de MTB is het wel iets zwaarder, maar je merkt het enkel als je kort op elkaar wisseld tussen de 2. Maar dat komt eigenlijk alleen voor als ik de clutch vergeten ben op on te zetten nadat mijn wiel eruit is geweest ofzo, (dan klappert de ketting er vrij snel af).Mistraller schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:20:
Zo, stiekem best trots op mijn vrouw, dat ze met zo'n mooi fietsje én een goeie deal thuiskwam
ik kan me voorstellen dat je op de weg net zo goed de clutch uit kan laten staan
Huh GRX800 is toch geen ultegra ?
Zeker weten dat het geen Ultegra RX was, want die heeft ook clutch.
Met clutch aan zal ketting ed iets harder slijten doordat er meer spanning op staat.
Op mijn gravelbike zet ik clutch eigenlijk alleen aan als ik echt flink onverhard ga stuiteren.
Met clutch aan zal ketting ed iets harder slijten doordat er meer spanning op staat.
Op mijn gravelbike zet ik clutch eigenlijk alleen aan als ik echt flink onverhard ga stuiteren.
Bidons die eigenlijk altijd kunnen, kosten wel wat, zijn die van Fidlock. Gebruik ze zelf en ben er zeer content mee. De nieuwere hebben ook een sluiting ala die van camelbak dat je dus op de kop kan houden en er niets uitloopt maar gewoon knijpen en ze doen het.Mistraller schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:20:
Misschien is er met BF nog een leuke deal te scoren.
Hier een linkie naar wat ik zo snel even kon vinden qua "goedkoopste" https://www.bakkerracingp..._Yy1jWOXQjeBoCIPQQAvD_BwE
En oogt ook wel mooi op de fiets als de bidons eraf zijn 9)
----
Voor muziek gebruik ik eigenlijk altijd wel 2 dopjes maar heb een simpel JBL T110 setje. Prima geluid.
Wat is er dan zo geweldig aan een derailleur met een Clutch? Als ik het goed begrijp, zorgt die er voor dat je derailleur niet teveel scharniert als je op onverhard terrein rijdt. Het voordeel daarvan is dat je ketting altijd op spanning blijft, waardoor die er niet zo maar af kan schieten.
Volgens specs op de LIV site is het GRX800. En op de derailleur staat RX Ultegra. Dus dan weet ik het ook niet meer....DDX schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:06:
Huh GRX800 is toch geen ultegra ?

Tja, geweldig? Dat moet nog blijken hier, op een voornml. roadbike. Je merkt dat de kooi veel stugger beweegt. Dus in de eerste plaats zal de ketting veel minder tegen de chainstay aan slaan bij ruw terrein. Dat herken ik op zich wel. Verwachtte nadeel is dat het opschakelen net iets meer weerstand zal geven. Maar dan zet je de clutch dus gewoon uit.hoi1234 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:24:
Wat is er dan zo geweldig aan een derailleur met een Clutch? Als ik het goed begrijp, zorgt die er voor dat je derailleur niet teveel scharniert als je op onverhard terrein rijdt. Het voordeel daarvan is dat je ketting altijd op spanning blijft, waardoor die er niet zo maar af kan schieten.
[ Voor 42% gewijzigd door Mistraller op 05-11-2020 10:30 ]
---------------
Da's inderdaad ook een mooi systeem. Ben wel benieuwd wat ze daarvan vindt; zijn die er ook in 850ml varianten?orange.x schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:08:
[...]
Bidons die eigenlijk altijd kunnen, kosten wel wat, zijn die van Fidlock. Gebruik ze zelf en ben er zeer content mee. De nieuwere hebben ook een sluiting ala die van camelbak dat je dus op de kop kan houden en er niets uitloopt maar gewoon knijpen en ze doen het.
---------------
Wat ik eerder las is dat het vergelijkbaar is:Mistraller schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:24:
[...]
Volgens specs op de LIV site is het GRX800. En op de derailleur staat RX Ultegra. Dus dan weet ik het ook niet meer....
GRX 400 ~ Tiagra
GRX 600 ~ 105
GRX 800 ~Ultegra
Ja dat had ik ook al gelezen. Maar zoals DDX aangeeft schijnt er dus echt een GRX800 én een RX Ultegra te zijn. Die RX Ultegra zit op de Liv van mijn vrouw, de specs op de liv site geven aan GRX-800.Waus26 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:27:
[...]
Wat ik eerder las is dat het vergelijkbaar is:
GRX 400 ~ Tiagra
GRX 600 ~ 105
GRX 800 ~Ultegra
Ik kwam zelf tegen dat de grx800 de rx ultegra vervangt, dus het zal in die hoek zitten, al verwacht ik amper meer verschillen dan het opdrukje
---------------
Nee 590ml is de grootste vooralsnog. De oudere bidons zijn 600ml maar kunnen niet echt geknepen worden omdat er een speciaal verstevigingsbandje nodig is. Maar die 590ml liggen goed in de hand, makkelijk schoonmaken. Het is even wennen met waar ze zitten en het "eraf draaien", maar dat gaat vrij snel. En ja, het is alleen zo dat je niet "ff" iets anders kan kopen, ze zijn best duur. Maar gewoon goed schoonhouden dan schimmelen ze ook niet zo snel.Mistraller schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:27:
[...]
Da's inderdaad ook een mooi systeem. Ben wel benieuwd wat ze daarvan vindt; zijn die er ook in 850ml varianten?
Echt schimmelen doen bidons ook niet. Althans die van mij. Ze worden op den duur wel smerig rondom het tuitje, maar dan maak je ze even schoon in de vaatwasser en is dat ook opgelost.orange.x schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:34:
[...]
Nee 590ml is de grootste vooralsnog. De oudere bidons zijn 600ml maar kunnen niet echt geknepen worden omdat er een speciaal verstevigingsbandje nodig is. Maar die 590ml liggen goed in de hand, makkelijk schoonmaken. Het is even wennen met waar ze zitten en het "eraf draaien", maar dat gaat vrij snel. En ja, het is alleen zo dat je niet "ff" iets anders kan kopen, ze zijn best duur. Maar gewoon goed schoonhouden dan schimmelen ze ook niet zo snel.
RX Ultegra is iets ouder dan de GRX serie.
Probeerde toevallig vorige week verschil te achterhalen maar schijnt er niet echt te zijn.
(maargoed verschil tussen een 105 en ultegra is ook niet echt duidelijk te vinden)
https://www.reddit.com/r/...ear_deraileur_what_gives/
Nog wel jammer trouwens dat je de clutch niet aan/uit kan zetten via di2 trouwens, zou leuke optie zijn.
Probeerde toevallig vorige week verschil te achterhalen maar schijnt er niet echt te zijn.
(maargoed verschil tussen een 105 en ultegra is ook niet echt duidelijk te vinden)
https://www.reddit.com/r/...ear_deraileur_what_gives/
Wilde nml zelf een RX of GRX op bestellen voor fiets die ik aan het opbouwen ben.GRX has a 13t tension pulley which should slightly reduce drivetrain resistance. (RX has 11t)
GRX has a 40t capacity (to deal with that FC-RX810-2 crank with its 31/48 chainrings. (RX has 39t, meant for a road compact crank of 34/50)
GRX is slightly heavier (255g vs 247g)
Nog wel jammer trouwens dat je de clutch niet aan/uit kan zetten via di2 trouwens, zou leuke optie zijn.
[ Voor 32% gewijzigd door DDX op 05-11-2020 10:39 ]
Laat ze structureel maar eens een dagje langer staan met wat erin. Moet je ook niet doen natuurlijk dus dan gebeurt het ook niet zo snel. Maar heb in het verleden wel eens bidons weggegooid omdat ze gewoon te nasty geworden waren.hoi1234 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:37:
[...]
Echt schimmelen doen bidons ook niet. Althans die van mij. Ze worden op den duur wel smerig rondom het tuitje, maar dan maak je ze even schoon in de vaatwasser en is dat ook opgelost.
Nadeel bij veel bidons is dat het uitlekken nooit echt 100% kan. Schijnbaar maken ze altijd iets van een opstaand randje, vooral die bidons van Tacx hebben dat. Die van Fidlock zijn in ieder geval vlak maar idealiter doen ze daar juist een klein randje onder een hoek zodat het water er echt uit kan lopen.
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic