Is natuurlijk wel wat vroeg om die conclusie te trekken. Je weet maar nooit wat er voorbij komt. Al denk ik inderdaad dat de fietswinkels het uitstekend gedaan hebben tijdens deze crisis en dus niet perse met prijzen hoeven te stunten.Alfa159 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:43:
Jammer zeg, ik hoopte dat ze " groot uitpakken" op Black Friday met flinke kortingen.
Het wachten niet waard dus. Dan maar onderhandelingen bij de lokale fietswinkel of de duitse fietswinkels online checken.
tip om er de 5 jaar garantie bij te nemen voor 10 euro, geen gezeur mocht er komende jaren iets mee gebeurenJoseph4820 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:17:
Zojuist garmin edge 530 besteld bij futurumshop. Demarrage deal plus 25 kortingscode = 244,- Heb niet het vertrouwen dat BF een (veel) betere deal oplevert.
Ah ja dat had ik laatst gezien, nu vergeten. Even kijken of dat nog achteraf kanDDX schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:46:
[...]
tip om er de 5 jaar garantie bij te nemen voor 10 euro, geen gezeur mocht er komende jaren iets mee gebeuren
Ja fair enough, maar zet zoiets er dan bij. Nu is het gepresenteerd als standaard aanbieding (10% korting op alle X), maar dan blijkt het gewoon magazijn opruiming... Persoonlijk vind ik dat toch wat anders; korting waarbij je voorraad hebt of korting om oude voorraad op te ruimen.Prulleman schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:04:
[...]
uitverkoop/opruiming/op=op/... noem je daten ja, dat zijn ook aanbiedingen
Maar misschien ben ik gewoon een hollandsche zeurpruim die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten
Vast wel als je ze mailt, want je kan anders gewoon gratis retour sturen en opnieuw bestellen.Joseph4820 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:48:
[...]
Ah ja dat had ik laatst gezien, nu vergeten. Even kijken of dat nog achteraf kan
Het blijft een stiekje, en mijn schoen is sterker dan ieder stiekje. Ga je geheid een keer lostrappen.rolandos582 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:19:
[...]
Gebruik de elastiekjes van garmin, die zaten bij mijn edge 530. Die gebruik ik niet en zijn betere in mijn ervaring.
Links als cadanssensor op de crank. Zit het stiekje niet eens meer aan.
Rechts als speedsensor op mijn racer (nee, niet gepoetst) met origineel stiekje en een tie wrap.
![]() | ![]() |
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik zeg ook weps en houdoeSmultie schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:23:
Kunnen we die dingen niet gewoon elastiekjes noemen? Zo heten ze namelijk.
---------------
Ik gebruik 4 cm met ventielverlenger bij mijn 50 mm wielen. Anders blijft er wel weinig ventiel over om de pompkop op te bevestigen. Nog een andere reden, ik heb meerdere fietsen en wielsets met 40mm en ventielverlengers kan ik de binnenbanden groot inkopen en voor alle wielsets passend maken.rolandos582 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:44:
Wat gebruiken jullie eigenlijk voor binnenbanden voor je carbon velgen? Bij voorkeur 50/55mm, is 60mm ventielen dan voldoende of gebruiken jullie ventielverlengers?
Hmm, gebruik je reguliere continental binnenbanden of andere? Heb je nog bepaalde ervaringen met meerdere ventielverlengers?ohno_nl schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:50:
[...]
Ik gebruik 4 cm met ventielverlenger bij mijn 50 mm wielen. Anders blijft er wel weinig ventiel over om de pompkop op te bevestigen. Nog een andere reden, ik heb meerdere fietsen en wielsets met 40mm en ventielverlengers kan ik de binnenbanden groot inkopen en voor alle wielsets passend maken.
15 Euro voor een paar stiekjes??!! Ik gebruik wel een tiewrap.rolandos582 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:25:
[...]
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/65216 deze zijn dat, goede kwaliteit. Heb die ook bij mijn magene's nu in gebruik.
Is vaak Outlet. Dus dan willen ze van hun oude voorraad af. 3x raden waar ze nog voorraad van hebben... Juist, de kleine en de grote maten.Morrar schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:02:
Waar ik bij Futurumshop onderhand ook een beetje moe van wordt is al die aanbiedingen op prodcuten waarbij alleen de meest exteme maten of vreemde kleuren nog over zijn... Denk je "oh een leuk geprijsde broek" blijkt het alleen nog in XS of XXS te zijn...
Kan natuurlijk zijn dat alle M en L maten net verkocht zijn, maar het gebeurt wel heel erg vaak voor dat soort toeval.
Ik gebruik gewoon de standaard 40mm + ventielverlengers. Wel even opletten dat je biba's met verwijderbare ventielkern koopt.rolandos582 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:44:
Wat gebruiken jullie eigenlijk voor binnenbanden voor je carbon velgen? Bij voorkeur 50/55mm, is 60mm ventielen dan voldoende of gebruiken jullie ventielverlengers?
Over hoge wielen gesproken; iemand interesse in een vrijwel perfecte Zipp 404 Firecrest 2019 set
Jep, even gebeld en erachteraan gemaild, worden aan elkaar gelinkt.DDX schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:05:
[...]
Vast wel als je ze mailt, want je kan anders gewoon gratis retour sturen en opnieuw bestellen.
Thanks voor de tip!
Ik gebruik nu https://www.mantel.com/continental-race-28-wide-binnenband voor 28mm's , we hebben het dan over de top van het ventiel toch? ik wist niet dat er uberhaupt binnenbanden waren waar dat niet kan.Ypuh schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:55:
[...]
Ik gebruik gewoon de standaard 40mm + ventielverlengers. Wel even opletten dat je biba's met verwijderbare ventielkern koopt.
Over hoge wielen gesproken; iemand interesse in een vrijwel perfecte Zipp 404 Firecrest 2019 set?
Jammer dat die zipps voor velgremmen zijn

Jij gaat voor de Lightweights?Ypuh schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:55:
[...]
Ik gebruik gewoon de standaard 40mm + ventielverlengers. Wel even opletten dat je biba's met verwijderbare ventielkern koopt.
Over hoge wielen gesproken; iemand interesse in een vrijwel perfecte Zipp 404 Firecrest 2019 set?
En geen disc dus geen interesse
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Ik heb nu schwalbe binnenbanden en zoals @Ypuh zegt met verwijderbare kern. En gebruik dit soort ventielverlengers waar je de kern van het ventiel in draait.rolandos582 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:02:
[...]
Hmm, gebruik je reguliere continental binnenbanden of andere? Heb je nog bepaalde ervaringen met meerdere ventielverlengers?
Welke kortingscodes zijn er terug in omloop?Joseph4820 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:17:
Zojuist garmin edge 530 besteld bij futurumshop. Demarrage deal plus 25 kortingscode = 244,- Heb niet het vertrouwen dat BF een (veel) betere deal oplevert.
.
https://www.futurumshop.nl/strava-autumn240-challengeLulukai schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:59:
Welke kortingscodes zijn er terug in omloop?
Jep die. Nog even snel vier uur gaan sporten
Ik dacht dat deze goed zouden zijn, maar omdat 700x37c niet specifiek op de verpakking staat twijfel ik. (overigens is deze maat ook niet te vinden bij Schwalbe op de site)
Is er iemand die mij hier advies over kan geven?
Werkt gewoon met terugwerkende kracht :-)Joseph4820 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:24:
[...]
Jep die. Nog even snel vier uur gaan sportentm 31e
Die zien er wel prima uit, heb wel de voorkeur voor zwart. Heb je ook ervaring icm andere binnenbanden? Of enkel in gebruik met schwalbe?ohno_nl schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:30:
[...]
Ik heb nu schwalbe binnenbanden en zoals @Ypuh zegt met verwijderbare kern. En gebruik dit soort ventielverlengers waar je de kern van het ventiel in draait.
Hoeft niet eens zozeer, gewoon invullen via de link en voila. Krijgt hem in de mailJoseph4820 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:24:
[...]
Zo te zien alleen de https://www.futurumshop.n...8-12sp-shimano-sram.phtml is geschikt, ben nog opzoek naar een kettingzweep + cassette afnemer en 12 speed is dan wel gelijk een vereiste maar dat is nog redelijk lastig. Laat me weten als je wat goeds vind!Lulukai schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:59:
Ik ben op zoek naar een kettingzweep. Momenteel zijn mijn fietsen 11-speed, maar ik wil klaar zijn voor de toekomst met 12-speed. Welk model kunnen jullie aanraden qua kettingzweep? De erg populaire van BBB is max. 11S.
[ Voor 25% gewijzigd door rolandos582 op 28-10-2020 22:32 ]
https://www.decathlon.nl/...cassetteafnemer/_/R-p-200Lulukai schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:59:
Ik ben op zoek naar een kettingzweep. Momenteel zijn mijn fietsen 11-speed, maar ik wil klaar zijn voor de toekomst met 12-speed. Welk model kunnen jullie aanraden qua kettingzweep? De erg populaire van BBB is max. 11S.
[...]
Die schijnt brilliant te zijn. Ik vergeet en alleen elke keer mee te nemen als ik een keer bij de decathlon ben
Nergens voor nodig. Je kunt hem zo claimen. Sterker nog, je kunt er meerdere claimen. Moet je alleen emailadres + "+ random reeks" voor het apenstaartje zetten. Dus hoi1234+futurum@gmail.com bijv.Joseph4820 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:24:
[...]
Cassettes van 7 tot 11 versnellingen, geen 12s dus.Prulleman schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 23:37:
[...]
https://www.decathlon.nl/...cassetteafnemer/_/R-p-200
Die schijnt brilliant te zijn. Ik vergeet en alleen elke keer mee te nemen als ik een keer bij de decathlon ben
.
622 = 700C = 28" (op wegfietsen) = 29" (voor mountainbikes)Djiee schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:45:
Ik heb een Cannondale Topstone met WTB Riddler, 700 x 37c banden. Nou wil ik graag wat reserve binnenbanden kopen maar kom er niet uit welke goed zijn.
Ik dacht dat deze goed zouden zijn, maar omdat 700x37c niet specifiek op de verpakking staat twijfel ik. (overigens is deze maat ook niet te vinden bij Schwalbe op de site)
Is er iemand die mij hier advies over kan geven?
622 is de officiele ISO maat voor de diameter van de binnenkant van de velgrand, de andere zijn oude maten die zijn blijven hangen of marketingtermen.
Maar je moet er toch vier uur voor sporten?hoi1234 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 23:59:
[...]
Nergens voor nodig. Je kunt hem zo claimen. Sterker nog, je kunt er meerdere claimen. Moet je alleen emailadres + "+ random reeks" voor het apenstaartje zetten. Dus hoi1234+futurum@gmail.com bijv.
dat zijn achterhaalde specs (uit de tijd dat 12 speed nog niet bestand wellicht), uiteindelijk maakt de dikte van de tandwielen (al is die bij 10,11,12 ook al gelijk) en de afstand ertussen (waar het verschil in zit) niet uit bij dit design. Je schuift de pinnen langs de zijkant op een 10,11,12,13 of 14T kransje,Lulukai schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 07:40:
[...]
Cassettes van 7 tot 11 versnellingen, geen 12s dus.
Een traditionele 10 speed zweep werkt meestal ook wel op een 11 speed cassette. (bij mij in ieder geval wel). Maar omdat de ketting eigenlijk te dik is past deze het beste op het grootste kransje omdat er dan geen andere in de weg zit.
Nee hoor. Via de eerder geposte link, hoef je alleen je gegevens in te vullen.Joseph4820 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:22:
[...]
Maar je moet er toch vier uur voor sporten?
Het is natuurlijk de vraag of het helemaal de bedoeling is. Ik ben er van overtuigd dat futurumshop voldoende verdient aan het feit dat ik extra bestellingen doe, die ik anders niet zou doen. De 125 euro drempel is mijns inziens in het leven geroepen, zodat je nog net dat ene dingetje koopt, dat je eigenlijk anders niet zou kopen.
Ik gebruik zelf nog de kettingzweep van mijn opaPrulleman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:25:
[...]
dat zijn achterhaalde specs (uit de tijd dat 12 speed nog niet bestand wellicht), uiteindelijk maakt de dikte van de tandwielen (al is die bij 10,11,12 ook al gelijk) en de afstand ertussen (waar het verschil in zit) niet uit bij dit design. Je schuift de pinnen langs de zijkant op een 10,11,12,13 of 14T kransje,
Een traditionele 10 speed zweep werkt meestal ook wel op een 11 speed cassette. (bij mij in ieder geval wel). Maar omdat de ketting eigenlijk te dik is past deze het beste op het grootste kransje omdat er dan geen andere in de weg zit.
+1tinusterror schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:37:
[...]
Ik gebruik zelf nog de kettingzweep van mijn opa. Die is gestopt toen ze nog 6 kransjes hadden en buis commandeurs. Op het grootste kransje past de zweep altijd wel denk ik. Aan de lengte van de schakels is niet veel veranderd. Alleen de breedte van de ketting om op de zelfde freehub breedte meer kransjes kwijt te kunnen.
In dit geval ben ik mijn eigen opa.
Mijn kettingzweep stamt ook nog uit de 6 speed tijd maar ik heb domweg de ketting eens vervangen door een (versleten) 9 speed exemplaar. Werkt goed genoeg voor 11 speed, voor 12 waarschijnlijk alleen op het grootste kransje.
Is geen enkel probleem. Als je kleinste krans maar 11/12/13/14 is. als je dit ding eenmaal in handen hebt, dan ben je blij. Deze tool blinkt uit in eenvoud. Enige waar je op moet letten is welke afnemer je gebruikt, die moet lang genoeg zijn om door het gat van de "zweep" te vallen.Lulukai schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 07:40:
[...]
Cassettes van 7 tot 11 versnellingen, geen 12s dus.
---------------
Ah oke. Ja nou, ik heb de vier uur toch te pakken en het geld is alweer uitgegevenhoi1234 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:28:
[...]
Nee hoor. Via de eerder geposte link, hoef je alleen je gegevens in te vullen.
Het is natuurlijk de vraag of het helemaal de bedoeling is. Ik ben er van overtuigd dat futurumshop voldoende verdient aan het feit dat ik extra bestellingen doe, die ik anders niet zou doen. De 125 euro drempel is mijns inziens in het leven geroepen, zodat je nog net dat ene dingetje koopt, dat je eigenlijk anders niet zou kopen.
Ook met 10 tanden werkt de uitsparing van 11 tanden kan ik je uit ervaring vertellen.Mistraller schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:21:
[...]
Is geen enkel probleem. Als je kleinste krans maar 11/12/13/14 is. als je dit ding eenmaal in handen hebt, dan ben je blij. Deze tool blinkt uit in eenvoud. Enige waar je op moet letten is welke afnemer je gebruikt, die moet lang genoeg zijn om door het gat van de "zweep" te vallen.
Mijn wahoo bolt begon na drie jaar het probleem te vertonen dat de knoppen aan de zijkant loslaten. Helaas een gekend probleem. Toch even contact genomen met de klantendienst en heb enkele dagen later een nieuwe in de bus mogen ontvangen.
[ Voor 19% gewijzigd door Teun_2 op 29-10-2020 11:09 ]
Meh
Ik zou dan ook vast SPD pedalen kopen en deze op je oude racefiets zetten. Een nieuwe fiets wordt meestal zonder pedalen geleverd en dan heb je ze alvast.dano_nl schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:37:
Wellicht gekke vraag maar ik heb momenteel een oude racefiets met van die oude gespjes op de pedalen. Ik ben van plan om over een tijdje een nieuwe fiets te kopen met spd pedalen maar ik zoek een beetje fijne schoenen die ik alvast kan gebruiken. Kan je bijvoorbeeld dan https://www.futurumshop.n...54GFaUTQ2FNRoCl7gQAvD_BwE gebruiken zonder de clips? Of is dat onzin?
Daarnaast denk ik dat je de nieuwe schoenen ook nog zou kunnen beschadigen door de gespen omdat ze daar niet voor bedoeld zijn.
Je zou wel naar mtb schoenen kunnen gaan, die hebben meestal meer een rubberen zool. Maar dan zit je wel vast aan SPD ipv SPD-SL. Maar ik zie het nut niet helemaal.
[ Voor 7% gewijzigd door GWBoes op 29-10-2020 11:48 ]
Hij bedoelt waarschijnlijk toe-clips. Behalve dat die dingen levensgevaarlijk zijn en allang ingehaald zijn door een veiligere techniek, zou ik niet zo snel met schoenen voor SPD-pedalen gebruik maken van toe-clips. De fiets van m'n vader heeft ook toe-clips. Het is mij nog niet gelukt om niet per ongeluk van het pedaal af te schieten met andere schoenen.Owios schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:45:
[...]
Ik zou dan ook vast SPD pedalen kopen en deze op je oude racefiets zetten. Een nieuwe fiets wordt meestal zonder pedalen geleverd en dan heb je ze alvast.
Daarnaast denk ik dat je de nieuwe schoenen ook nog zou kunnen beschadigen door de gespen omdat ze daar niet voor bedoeld zijn.
Ik weet niet of je bij een club fietst of weleens meedoet aan wedstrijden, maar daar zijn ze vaak verboden.
Dat is heel fijn, maar daarin wijkt hij zeker niet af van een reguliere kettingzweep.Mistraller schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:21:
Deze tool blinkt uit in eenvoud.
Toevallig wou ik deze ook net gaan bestellen. Heb net m'n gereedschappen wat vernieuwd en het goedkope instap setje wat ik hiervoor gebruikte verkocht.Prulleman schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 23:37:
[...]
https://www.decathlon.nl/...cassetteafnemer/_/R-p-200
Eén vraag voor wie deze gebruikt. Ik heb een cassette afnemer gekocht die over de snelspanner gaat, zodat je deze niet eerst hoeft te verwijderen. Past deze tool van Decathlon ook net over het kleine dopje van een gemiddelde snelspanner? Het gat lijkt net groot genoeg te zijn.
Off-topic: overigens kreeg ik van mijn echtgenoot eerst een veel te warme "oh wat jammer" toen ik thuis kwam en een nogal onderkoelde "gelukkig" toen ik meldde dat alles weer leek te werken. Ik kwam er gisteravond achter waarom daar een fietskoerier een hagelnieuwe Garmin Edge 830 kwam afleveren. Cadeautje
Read the code, write the code, be the code!
Ypuh schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:20:
[...]
Toevallig wou ik deze ook net gaan bestellen. Heb net m'n gereedschappen wat vernieuwd en het goedkope instap setje wat ik hiervoor gebruikte verkocht.
Eén vraag voor wie deze gebruikt. Ik heb een cassette afnemer gekocht die over de snelspanner gaat, zodat je deze niet eerst hoeft te verwijderen. Past deze tool van Decathlon ook net over het kleine dopje van een gemiddelde snelspanner? Het gat lijkt net groot genoeg te zijn.
1 Foto, 2 antwoorden. Voor een kransje van 10 kan je blijkbaar dezelfde als voor 12 gebruiken. Ik gebruik hier de 11, dus voor 10/12 moet je hem even omdraaien.Teun_2 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:06:
[...]
Ook met 10 tanden werkt de uitsparing van 11 tanden kan ik je uit ervaring vertellen.
Mijn wahoo bolt begon na drie jaar het probleem te vertonen dat de knoppen aan de zijkant loslaten. Helaas een gekend probleem. Toch even contact genomen met de klantendienst en heb enkele dagen later een nieuwe in de bus mogen ontvangen.
En ja, je kunt de snelspanner laten zitten als je wilt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4JubB1u86F1gPkKMQi1BUORa.jpg?f=user_large)
Ik vind zelf van wel, kettinkje moet je altijd in de juiste richting leggen, oppassen dat ie er niet af schiet, vieze handen van de cassette... Ik vind het absoluut een fijner stuk gereedschap dan zo'n kettinkje. Maar goed, een echte zweep doet het ook prima, *mompelt iets over wegen naar Rome* , maar ik raadt zelf altijd deze declathon tool aan.DieAnder schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:53:
[...]
Dat is heel fijn, maar daarin wijkt hij zeker niet af van een reguliere kettingzweep.
---------------
Mijn Edge 810 liep op een gegeven moment zo vaak vast dat ik ging fietsen met m'n Garmin EN Strava op m'n telefoon aan.. want wanneer m'n Garmin ermee stopte was vaak ook echt alle data weg of corrupt en niet meer te repareren.wackmaniac schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:36:
Afgelopen weekend viel tijdens een rit voor de zoveelste keer in een maand of twee tijd mijn Edge 810 uit. Aanzetten en de rit vervolgen zorgde ervoor dat ik er slechts een beetje last van ondervond. Afgelopen weekend bleef de Garmin bij het laden van de kaarten hangen om vervolgens weer uit te gaan. Bij een dergelijk scenario was mijn idee dat het geheugen van de Garmin vol zat. Na enig rommelen kreeg ik hem aan de computer en bleek deze inderdaad tot de nok toe gevuld te zijn met activities. Ik heb nu alle activiteiten eraf gegooid en nu gaat de Garmin weer keurig aan. Is dit een bekend probleem?
Off-topic: overigens kreeg ik van mijn echtgenoot eerst een veel te warme "oh wat jammer" toen ik thuis kwam en een nogal onderkoelde "gelukkig" toen ik meldde dat alles weer leek te werken. Ik kwam er gisteravond achter waarom daar een fietskoerier een hagelnieuwe Garmin Edge 830 kwam afleveren. Cadeautje
Na een paar weken dacht ik "waar ben ik nou eigenlijk mee bezig" en heb ik een Wahoo ELEMNT Bolt gekocht.
Mijn Edge 810 liep trouwens vooral vast bij het navigeren, daarbuiten eigenlijk niet.
Ik heb exact dezelfde ervaring met mijn 810. Verder doet hij het al jaren naar tevredenheid.wackmaniac schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:36:
Ik heb nu alle activiteiten eraf gegooid en nu gaat de Garmin weer keurig aan. Is dit een bekend probleem?
Ik had hier slechts heel af en toe last van (denk in totaal zo'n 10x in 4 jaar intensief gebruik). Het gebeurde inderdaad alleen als je echt alles tegelijk aan het doen was, dus navigeren, alle sensoren aan, net een afslag of andere waarschuwing etc. Tot op een dag de 810 kapot ging omdat ik hem aan een powerbank van een Fransman hing (kreeg een soort voltage spike en sloeg vast in test modus).Salteh schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:58:
Mijn Edge 810 liep trouwens vooral vast bij het navigeren, daarbuiten eigenlijk niet.
Via Futurumshop het volledige aankoopbedrag retourgekregen en mocht de accesoires/sensoren etc. gewoon houden, dus voor hetzelfde geld een 830 terug gekocht. Die is een stuk sneller en werkt echt perfect.
Kortom, erg content hier met Garmin, al ben ik inderdaad wel 2-3x een rit verloren (op de 500 ofzo), en ook de eerste 5 dagen van mijn fietsvakantie van Oslo naar Trondheim die ik nog niet geupload had (baal ik stiekem nog wel een beetje van). Normaal gesproken zou je zeggen dat een foutmarge van 1% wel acceptabel is.
Wat overigens helpt bij de 810 is een programma 'Clean Eject' te gebruiken. Die reset een aantal dingen als je de Garmin loskoppelt.
[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 29-10-2020 14:08 ]
De .fit-bestanden worden gewoon weggeschreven. Ze worden alleen niet meegenomen met een sync, maar je kan ze wel handmatig uploaden op Strava. Handig is anders. Maar idd; ik heb het eigenlijk altijd gehad met navigeren nu ik erover denk. Maar aangezien dat pas de laatste maanden gebeurt sterkt het mijn vermoeden dat het met een volle Garmin te maken heeft 🤔Salteh schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:58:
[...]
Mijn Edge 810 liep op een gegeven moment zo vaak vast dat ik ging fietsen met m'n Garmin EN Strava op m'n telefoon aan.. want wanneer m'n Garmin ermee stopte was vaak ook echt alle data weg of corrupt en niet meer te repareren.
Na een paar weken dacht ik "waar ben ik nou eigenlijk mee bezig" en heb ik een Wahoo ELEMNT Bolt gekocht.
Read the code, write the code, be the code!
Mijn 1030 liep laatst telkens vast aks ik hem aan zetten. Nu weer opgelost dus de fabrieksinstellingen terug te zetten en daarna weer te syncen.
ja precies, ooit 1 x moeten doen bij mijn 530 toen deze vastliep bij het opslaan van de ritwackmaniac schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:07:
[...]
De .fit-bestanden worden gewoon weggeschreven. Ze worden alleen niet meegenomen met een sync, maar je kan ze wel handmatig uploaden op Strava. Handig is anders. Maar idd; ik heb het eigenlijk altijd gehad met navigeren nu ik erover denk. Maar aangezien dat pas de laatste maanden gebeurt sterkt het mijn vermoeden dat het met een volle Garmin te maken heeft 🤔
Nee hoor, die van mij waren vaak echt niet meer te redden ;-).wackmaniac schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:07:
[...]
De .fit-bestanden worden gewoon weggeschreven. Ze worden alleen niet meegenomen met een sync, maar je kan ze wel handmatig uploaden op Strava. Handig is anders. Maar idd; ik heb het eigenlijk altijd gehad met navigeren nu ik erover denk. Maar aangezien dat pas de laatste maanden gebeurt sterkt het mijn vermoeden dat het met een volle Garmin te maken heeft 🤔
Ik ben en was toen (3-4 jaar geleden) zeker wel bekend met de fit bestanden, fitfiletools.com en de hele garmin mappenstructuur, maar ze waren heel vaak echt niet te redden van mijn Edge 810.
Maar goed, ik koop natuurlijk geen fietscomputer om 'm elk half jaar terug te moeten zetten naar de fabrieksinstellingen of om bijna elke lange rit m'n .fit files te moeten redden en aan elkaar te plakken.
De moderne Garmins zijn wel een stuk beter in mijn ervaring.
[ Voor 19% gewijzigd door Salteh op 29-10-2020 14:40 ]
Ja maar.... dan heb je die berg toch niet opgefietst????havana schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:07:
Ik snap echt niet hoeveel moeite mensen soms doen om één enkel ritje te herstellen. Wat boeit dat nou? Ik las zelfs een keer een post van iemand wiens hele fietsvakantie bedorven was omdat zijn rit naar Alpe d'Huez corrupt was. Man man man wat gaat dat over. Gewoon fietsen man, al die Strava ellende is toch volledig a-boeiend.
Raar... Is zo gek nog niet
Ik snap je punt en het zou ook niet moeten boeien...maar ik ben zelf een nietszeggend ritje kwijt geraakt en baalde toch behoorlijk. bij ons in de vriendengroep zeggen we altijd: als het niet op strava staat is het niet gebeurdhavana schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:07:
Ik snap echt niet hoeveel moeite mensen soms doen om één enkel ritje te herstellen. Wat boeit dat nou? Ik las zelfs een keer een post van iemand wiens hele fietsvakantie bedorven was omdat zijn rit naar Alpe d'Huez corrupt was. Man man man wat gaat dat over. Gewoon fietsen man, al die Strava ellende is toch volledig a-boeiend.
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0ju0JtavyOgxfr3PBwAftcjY.jpg?f=user_large)
Gelukkig verdwaal je niet zo snel met de 3 wegen die er zijn in heel Noorwegen.
[ Voor 33% gewijzigd door Ypuh op 29-10-2020 16:01 ]
Ja, opzich is het niet zo super boeiend zoals @havana zegt, maar als je nou net een segment als een klim met een toptijd aan het rijden was om wat mensen jaloers te maken en dat is net ff niet gelukt vanwege een gps fuckup of door gewoon helemaal geen registratie te hebben. Kan het me wel voorstellen in ieder geval
Ik heb een haat liefde verhouding met mijn Edge 1000, iedere keer net voordat ik hem kapot wil stampen gaat hij het weer doen. Maar ik zou hierna gerust weer een Garmin 530/830/1030 kopen.wackmaniac schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:36:
Afgelopen weekend viel tijdens een rit voor de zoveelste keer in een maand of twee tijd mijn Edge 810 uit. Aanzetten en de rit vervolgen zorgde ervoor dat ik er slechts een beetje last van ondervond. Afgelopen weekend bleef de Garmin bij het laden van de kaarten hangen om vervolgens weer uit te gaan. Bij een dergelijk scenario was mijn idee dat het geheugen van de Garmin vol zat. Na enig rommelen kreeg ik hem aan de computer en bleek deze inderdaad tot de nok toe gevuld te zijn met activities. Ik heb nu alle activiteiten eraf gegooid en nu gaat de Garmin weer keurig aan. Is dit een bekend probleem?
Op zulke exemplaren moet je zuinig zijn, en dan bedoel ik niet je Garmin.Off-topic: overigens kreeg ik van mijn echtgenoot eerst een veel te warme "oh wat jammer" toen ik thuis kwam en een nogal onderkoelde "gelukkig" toen ik meldde dat alles weer leek te werken. Ik kwam er gisteravond achter waarom daar een fietskoerier een hagelnieuwe Garmin Edge 830 kwam afleveren. Cadeautje
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
Trapaslagers vervangenJP_S schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:58:
Ik heb speling op mijn trapas, de crank kan iets heen en weer richting het frame, hoe kan ik dit oplossen?
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Over het algemeen is het inderdaad trapaslagers vervangen, maar je hebt ze ook waarbij je zelf speling af kunt afstellen (hoewel die wel zeldzaam zijn anno 2020)
[ Voor 6% gewijzigd door Salteh op 29-10-2020 17:04 ]
Waar kan ik vinden welke BB het is, het is volgens mij wat ik zo gezien heb een geperste BB in frame, moet de tools om de crank los te halen nog bestellen.Salteh schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:03:
Welke BB / Trapas heb je?
Over het algemeen is het inderdaad trapaslagers vervangen, maar je hebt ze ook waarbij je zelf speling af kunt afstellen (hoewel die wel zeldzaam zijn anno 2020)
Het is een wat oudere Scott addict R3
www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
Als je het zelf wil doen dan zal je je fiets op moeten zoeken (het specifieke jaar) en uit moeten vinden welke van de 20 press-fit standaarden je moet hebben ;-)
Je kan het waarschijnlijk ook wel zien of meten, maar ik zoek altijd graag dingen op.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Iedereen heeft recht op z'n eigen problemen.. Ik heb me ook wel eens druk gemaakt over een garmin foutje waardoor ik een aantal tegeltjes opnieuw moest gaan opzoeken...havana schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:07:
Wat een route man, prachtig! Hoe heb je dat gedaan? Alleen? Kamperen of hotels? Verhard/onverhard?Ypuh schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:54:
@havana Nja, ik baal dus wel dat het deel van Oslo - Trondheim er niet op staat. Ook omdat ik toen nog 2 weken een kapotte Garmin mee heb mogen slepen en als millenial ineens maar op de sterren moest leren navigeren.
Gelukkig verdwaal je niet zo snel met de 3 wegen die er zijn in heel Noorwegen.
Was inderdaad leuk! Heb wel eens een kort verslagje geplaatst op het Fiets forum.jochy schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:36:
Wat een route man, prachtig! Hoe heb je dat gedaan? Alleen? Kamperen of hotels? Verhard/onverhard?
De trappers draaien erg stroef als ik ze een slinger geef met de hand en produceren ook wat geluid. Bij het fietsen hoor ik ook getik. Is dit echt alleen van de trappers, of kan ik binnenkort een reparatie van de trapaslagers verwachten? Bij het ronddraaien van de trappers en dan vooral in de hogere versnelling voel ik ook een soort trilling in de pedalen.
En dan nog een vraag, er zit heel veel speling op het balhoofd. Dat heb ik nu opgelost door teflontape op de ringen te doen en ze daarna goed vast te draaien. Maar heeft het nog gevolgen als ik defect balhoofdlager niet vervang? Sturen lukt op zich nog prima voor mijn gevoel.
En tenslotte de hamvraag natuurlijk: wat zouden jullie doen? Fiets repareren of toch een nieuwe kopen?
Het volgende moet dus waarschijnlijk vervangen worden:
-derailleurkabel (achter, eventueel ook voor, maar daar heb ik nog niet naar gekeken)
-grote blad voor (kleine blad, eventueel ook vervangen)
-Balhoofdlagers
-Trapaslagers (mogelijk dus)
Ik denk zelf dat het nog wel een goede investering is. De fiets heeft maar 260 euro gekost, maar voor het geld dat ik kwijt ben aan onderdelen, koop ik geen nieuwe fiets. Hooguit een nieuw barrel van Marktplaats. 2000km-2500km geleden is de voorband vervangen. De achterband is net nieuw (hoewel ik ze nu gewisseld heb). Remmen moet ik nog een keer afstellen, want die remmen niet meer zoals ik gewend ben. En om nou 1000+ euro uit te geven aan een nieuwe fiets zie ik ook niet echt zitten. Ik vraag me heel erg af of ik daarmee een betere ervaring krijg.
Het hangt er een beetje vanaf of je zelf verder wilt op die fiets. Als je een beetje je ogen open houdt kun je tweedehands voor veel minder dan 1000 een mooie fiets kopen. Voor mijn zusje heb ik een Giant TCR uit 2014 gevonden met 10 speed Ultegra voor 550 euro. Er moesten nieuwe banden op, maar verder was hij top. Al heb je altijd de kans om een afgereden barrel te kopen.
Opzich zijn de dingen die je beschrijft niet zo spannend qua onderhoud. Zo'n kettingblad is op bijvoorbeeld Ebay denk ik wel te vinden voor niet teveel geld, een derailleurkabel zijn de kosten al helemaal niet, een UN55 trapas heb je voor onder de 20 euro ook wel.
Je balhoofd snap ik even niet. Waar heb je precies teflon tape tussen gedaan? Als ik het goed begrijp heeft jouw fiets gewoon een ouderwets balhoofd met een moer en een contra-moer? Heb je eventueel een foto van het balhoofd?
Trappers zou je eventueel ook opnieuw van vet kunnen voorzien, al weet ik niet wat voor model je precies hebt.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar repareren. Wat ik al zei, voor de reparatiekosten krijg je geen andere fiets. Daarbij vraag ik me echt af hoeveel gelukkiger ik word van een nieuwe/andere fiets. Marktplaats zou in ieder geval alvast geen optie zijn. Daar loopt 1. teveel gespuis rond, en 2. moet je wel echt "de lotto winnen", wil je een goede fiets voor 550 euro kopen. Immers, waarom zou iemand zijn fiets wegdoen? Grote kans dat dat ofwel een instapmodel is, of een versleten fiets. In dit huidige klimaat zie ik niet waarom iemand zijn nieuwe fiets wegdoet voor 500 euro, omdat fietsen toch niks is.Pyramiden schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:49:
@hoi1234
Het hangt er een beetje vanaf of je zelf verder wilt op die fiets. Als je een beetje je ogen open houdt kun je tweedehands voor veel minder dan 1000 een mooie fiets kopen. Voor mijn zusje heb ik een Giant TCR uit 2014 gevonden met 10 speed Ultegra voor 550 euro. Er moesten nieuwe banden op, maar verder was hij top. Al heb je altijd de kans om een afgereden barrel te kopen.
Opzich zijn de dingen die je beschrijft niet zo spannend qua onderhoud. Zo'n kettingblad is op bijvoorbeeld Ebay denk ik wel te vinden voor niet teveel geld, een derailleurkabel zijn de kosten al helemaal niet, een UN55 trapas heb je voor onder de 20 euro ook wel.
Je balhoofd snap ik even niet. Waar heb je precies teflon tape tussen gedaan? Als ik het goed begrijp heeft jouw fiets gewoon een ouderwets balhoofd met een moer en een contra-moer? Heb je eventueel een foto van het balhoofd?
Trappers zou je eventueel ook opnieuw van vet kunnen voorzien, al weet ik niet wat voor model je precies hebt.
Vervangende kettingbladen zijn ook bij Mantel en Futurum te koop. Alleen zijn ze dan wel vrij prijzig (40 euro). Ik heb een Ultegra 6500 groep, dus die is een beetje oud en lijkt slecht verkrijgbaar te zijn. Mocht ik iets op ebay vinden, hoe weet ik zeker dat het nieuw is?
Maar ja, als ik alles netjes vervang, kan ik er wel weer makkelijk 20.000 - 30.000km tegenaan. Met mijn huidige patroon duurt dat nog wel even. Ik heb nu net 3619km gefietst dit jaar. de vraag blijft alleen even wat er gebeurt als ik een bergcassette of bredere banden wil monteren. Dat kan niet met deze fiets. En het is nou ook niet zo dat ik alles maar even repareer en nog altijd kan verkopen. Een dergelijke fiets verkoop je voor een paar stuivers....
[ Voor 3% gewijzigd door hoi1234 op 29-10-2020 19:16 ]
In ons geval bleek mountainbiken een leukere sport, en was het limiet van het maximaal geaccepteerde aantal fietsen in de schuur bereikt ;-)
Je kunt met Paypal betalen op Ebay. Dus als je een nieuw product koopt, en hij blijkt bij aankomst gebruikt, dan kun je je geld terug krijgen. Ik lees net wel dat je crankstel een obscure "octalink v1" trapas heeft, dus die kan ook wat lastig te vinden zijn, mocht die niet meer goed zijn.
Tja, hoe breed wil je gaan qua banden? 25mm ga je meestal wel redden, en dat moet je even opmeten. Afhankelijk van je derailleur zal iets van een 11-30 ook nog wel moeten kunnen qua cassette. Ik zou het voor jezelf allemaal even op een rijtje zetten, en kijken of je bereid bent om het onderhoud allemaal zelf te doen.
Om nog even op je balhoofd terug te komen, hoe langer je met speling rijdt, hoe meer schade je aan het balhoofd toebrengt. Dus het is wel iets wat ik persoonlijk aan zou pakken.
De speling is gewoon opgelost. Het is namelijk nog z'n oud systeem met ringen.Pyramiden schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:50:
@hoi1234
In ons geval bleek mountainbiken een leukere sport, en was het limiet van het maximaal geaccepteerde aantal fietsen in de schuur bereikt ;-)
Je kunt met Paypal betalen op Ebay. Dus als je een nieuw product koopt, en hij blijkt bij aankomst gebruikt, dan kun je je geld terug krijgen. Ik lees net wel dat je crankstel een obscure "octalink v1" trapas heeft, dus die kan ook wat lastig te vinden zijn, mocht die niet meer goed zijn.
Tja, hoe breed wil je gaan qua banden? 25mm ga je meestal wel redden, en dat moet je even opmeten. Afhankelijk van je derailleur zal iets van een 11-30 ook nog wel moeten kunnen qua cassette. Ik zou het voor jezelf allemaal even op een rijtje zetten, en kijken of je bereid bent om het onderhoud allemaal zelf te doen.
Om nog even op je balhoofd terug te komen, hoe langer je met speling rijdt, hoe meer schade je aan het balhoofd toebrengt. Dus het is wel iets wat ik persoonlijk aan zou pakken.
De derailleur gaat dus maar tot 27T. En een fiets van 500 euro was nieuw ook geen 1000 euro. Dus dan koop je toch weer iets dat het net niet is.
[ Voor 4% gewijzigd door hoi1234 op 29-10-2020 21:54 ]
Maar hoe werkt dit dan? Ziet er namelijk heel anders uit als een reguliere kettingzweep. Je gebruikt verder nog wel een Cassette-afnemer ?Mistraller schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:54:
[...]
[...]
1 Foto, 2 antwoorden. Voor een kransje van 10 kan je blijkbaar dezelfde als voor 12 gebruiken. Ik gebruik hier de 11, dus voor 10/12 moet je hem even omdraaien.
En ja, je kunt de snelspanner laten zitten als je wilt.
[Afbeelding]
[...]
Ik vind zelf van wel, kettinkje moet je altijd in de juiste richting leggen, oppassen dat ie er niet af schiet, vieze handen van de cassette... Ik vind het absoluut een fijner stuk gereedschap dan zo'n kettinkje. Maar goed, een echte zweep doet het ook prima, *mompelt iets over wegen naar Rome* , maar ik raadt zelf altijd deze declathon tool aan.
Kan ik ook een Aftermarket BB gebruiken of worden er geen compatibele modellen meer verkocht?
Als dat de prijs is, smeer ik de as wel vol met nieuw vet als dat helpt en wacht ik tot de fiets kapot is. Dan kan ik nog altijd een nieuwe fiets kopen.
[ Voor 20% gewijzigd door hoi1234 op 29-10-2020 22:15 ]
met een kettingzweep hou je de cassette tegen (bij het losdraaien althans, bij het vastzetten kan je gewoon het wiel tegenhouden, maar bij los werkt de freehub tegen).rolandos582 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:01:
[...]
Maar hoe werkt dit dan? Ziet er namelijk heel anders uit als een reguliere kettingzweep. Je gebruikt verder nog wel een Cassette-afnemer ?
Met deze tool hou je ook de cassette tegen, niet met een stuk ketting, maar de pinnen hebben een specifieke afstand die matched met je kleinste kransje (of dat nou een 10T 11T 12, 13 of 14T is, de pinnen vallen tussen de tanden en op die manier hou je het draaien van de cassette tegen als je met een normale lockring tool de lockring los draait. het is dus gewoon een andere manier om de cassette tegen te houden.
Een normale kettingzweep werkt natuurlijk ook prima, maar zoiets iets als dit is al een verbetering:
/f/image/OZV6FOx8CugRJ11WdYoBUHk3.png?f=fotoalbum_large)
en die van de decathlon is next level
Volgens mij past deze:hoi1234 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:14:
Ik heb trouwens net even voor de grap op eBay gekeken. Maar het is echt niet gezond meer wat ze voor een BB en nieuwe bladen willen hebben. 70 euro voor een BB en 100+ euro voor een gebruikt crankstel.
Kan ik ook een Aftermarket BB gebruiken of worden er geen compatibele modellen meer verkocht?
Als dat de prijs is, smeer ik de as wel vol met nieuw vet als dat helpt en wacht ik tot de fiets kapot is. Dan kan ik nog altijd een nieuwe fiets kopen.
https://www.ebay.ie/itm/S...e3f4aa:g:hK8AAOSwXt9fRlvP
Staan nog wel flink wat anderen op.
Qua BB kun je volgens mij de BB-5500 monteren. Heeft Octalink v1 interface met de goede spindle length:
https://www.bike24.com/p2129.html?q=octalink
Als er een BB-6500 in zit dan kun je die niet vol stoppen met vet, want het is een cartridge BB.
[ Voor 4% gewijzigd door Pyramiden op 29-10-2020 22:43 ]
Maar als ik het goed heb, betekent dat ook dat de BB van m'n fiets onderhoudsvrij is. Das, mooi want dan hoef ik niet bang te zijn dat die geen onderhoud heeft gehad.Pyramiden schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:36:
[...]
Volgens mij past deze:
https://www.ebay.ie/itm/S...e3f4aa:g:hK8AAOSwXt9fRlvP
Staan nog wel flink wat anderen op.
Qua BB kun je volgens mij de BB-5500 monteren. Heeft Octalink v1 interface met de goede spindle length:
https://www.bike24.com/p2129.html?q=octalink
Als er een BB-6500 in zit dan kun je die niet vol stoppen met vet, want het is een cartridge BB.
Ik ga er nog eens naar kijken. Ik denk dat ik de fiets eerst oprijd. Ondertussen kan ik dan uitkijken naar een vervanger. Mocht er echt iets stuk zijn, kan ik het tegen die tijd nog altijd repareren of er juist voor kiezen om de fiets weg te doen.
Kabels vervangen lijkt me logisch dat dat een keer moet. Ik doe dat minimaal 1x per jaar op m'n beide fietsen. Het gevoel van nieuwe kabels alleen is de moeite al waard (alsof je een nieuwe fiets rijdt). Met elektrisch schakelen is dat grotendeels weggevallen.
Een balhoofd hoef je in principe nooit te vervangen, alleen af en toe opnieuw invetten. Als daar iets aan mankeert dan is er vaak iets anders aan de hand (vet eruit gespoten, nooit schoongemaakt, langere tijd met speling rondgereden o.i.d).
Overall is repareren de moeite altijd waard t.o.v. vervangen. Nadeel is dat het best in de kosten loopt als je het laat doen (combinatie van redelijk uurloon, simpele klusjes die best even tijd in beslag nemen en je betaald de adviesprijs voor onderdelen waar je online al snel 40% minder betaald).
Aan de andere kant, met een nieuwe ketting, cassette, kabels en eventueel een lagertje kun je ook zo weer 5.000km vooruit zonder al te veel problemen. Als je het zelf doet ben je met €100-150 klaar incl. de aanschaf van wat gereedschap.
Zeker het grote voorblad is net een werpster... Ja, ik heb werkelijk geen idee wat er met het balhoofd gebeurd is. Ik heb het balhoofd wel een keer te strak aangedraaid, maar toen zat er al veel speling op. En ik zie wel. Ik heb geen zin om de hoofdprijs voor oude meuk te betalen. Een nieuwe fiets is dan ook wel weer lekker. Alles is tenminste goed verkrijgbaar en je weet gewoon dat de techniek goed is. Ik weiger gewoon pertinent om de hoofdprijs voor oude meuk te betalen. Dan maar een nieuwe fiets.Ypuh schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 23:39:
Voordat je een BB of kettingbladen gaat vervangen, zou ik eerst maar eens goed checken of dat ook nodig is en wat de oorzaak is. Ik heb nog nooit een kettingblad hoeven vervangen, al heb ik door de jaren heen wel verschillende fietsen en crankstellen gehad.
Kabels vervangen lijkt me logisch dat dat een keer moet. Ik doe dat minimaal 1x per jaar op m'n beide fietsen. Het gevoel van nieuwe kabels alleen is de moeite al waard (alsof je een nieuwe fiets rijdt). Met elektrisch schakelen is dat grotendeels weggevallen.
Een balhoofd hoef je in principe nooit te vervangen, alleen af en toe opnieuw invetten. Als daar iets aan mankeert dan is er vaak iets anders aan de hand (vet eruit gespoten, nooit schoongemaakt, langere tijd met speling rondgereden o.i.d).
Overall is repareren de moeite altijd waard t.o.v. vervangen. Nadeel is dat het best in de kosten loopt als je het laat doen (combinatie van redelijk uurloon, simpele klusjes die best even tijd in beslag nemen en je betaald de adviesprijs voor onderdelen waar je online al snel 40% minder betaald).
Aan de andere kant, met een nieuwe ketting, cassette, kabels en eventueel een lagertje kun je ook zo weer 5.000km vooruit zonder al te veel problemen. Als je het zelf doet ben je met €100-150 klaar incl. de aanschaf van wat gereedschap.
Mocht je nu een BSA (met schroefdraad) bottom bracket hebben, dan is het ook een kleine moeite om te switchen tussen GXP (SRAM) of Hollowtech (Shimano) en koop je voor zo'n €25 een nieuw lager die ook gewoon weer 10-15 dkm mee kan.
Voor bovenstaande heb je ook niet veel meer nodig dan een BB tool, wat montagepasta en eventueel een Hollowtech tooltje. Die heb je samen ook wel voor €25 en is verder relatief eenvoudig te vervangen (als je wel eens een Lego politiebureau in elkaar gezet hebt dan is dit in vergelijking peanuts).
[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 30-10-2020 10:18 ]
Verder miss ook mijn bottom bracket miss een keer laten servicen maar dan miss ook mijn headset, maar dat lijkt me wel weer een moeilijker klusje
@MrBarBarian Kabels zou ik niet echt een kilometrage aanhangen. Als ik 9 speed zie en deze nog nooit vervangen zijn, dan is het wel het overwegen waard. Het is met name de buitenkabel die slijt/corrosie/roest onstaat (i.t.t. dat de kabel daadwerkelijk oprekt, hij komt gewoon ruimer in het jasje te zitten). Aan de andere kant, een van mijn fietsmaatjes heeft na 25.000km+ maar een nieuwe fiets gekocht (met Di2 gelukkig). Kabels nooit vervangen en de bovenste 2-3 kransjes 'deden het niet meer'. Heb de boel nog een keer afgesteld en nu rijdt z'n vrouw erop, maar moge duidelijk zijn dat ik dat niet zou kunnenCranzai schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:32:
@Ypuh Hoe moeilijk is het om kabels te vervangen? Misschien wil ik volgend voorjaar wel een gokje wagen, deze winter wil ik bij mooie dagen een beetje door blijven fietsen dus daarna zijn ze wel af (~3000km + ? vorige eigenaar) denk ik. Enige wat ik m afvroeg, moet ik specifieke kabels hebben (campagnolo 9 speed) of kan elke kabel?
Verder miss ook mijn bottom bracket miss een keer laten servicen maar dan miss ook mijn headset, maar dat lijkt me wel weer een moeilijker klusje
Kabels vervangen was voor mij de eerste stap richting het thuissleutelen. Het is niet heel moeilijk, maar de eerste keer ben je zo een halve dag bezig als je het goed wilt doen (kabels door het frame trekken, recht afsnijden, juiste lengte, stuurlintje wikkelen). Inmiddels kan ik het wel vrij snel door gewoon alles los te trekken en de oude kabels te gebruiken om de lengte te bepalen. Het ene frame is ook lastiger dan het andere. Het enige wat je echt nodig hebt is een degelijke kabelkniptang en eventueel zo'n standaard zijsnijtang voor de buitenste remkabel die iets stugger zijn. Verder een nieuw stuurlintje en gewoon de goedkoopste kabels, dus voor €20 onderdelen + €30 gereedschap kom je al een heel eind.
Het 'crispy' gevoel als alles eenmaal vervangen is, is heel bevredigend voor iemand die verder 2 linkerhanden heeft.
Edit: Of Campa andere kabels gebruikt, nu ik er zo over nadenk volgens mij wel ja. Er zit een andere 'kop' op bij de shifter; oftewel ze zullen wel iets duurder zijn dan de basis Shimano of LifeLine o.i.d.
[ Voor 14% gewijzigd door Ypuh op 30-10-2020 10:49 ]
Fijn om dat te weten. Wordt het wel een mengelmoes, maar dat maakt mij niks uit. Ik houd het gewoon in m'n achterhoofd. Het ontbreekt in ieder geval niet aan mogelijkheden.Ypuh schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:15:
Als je geen bijzondere crankset verlangt en weinig eisen stelt (matchy-matchy), dan raad ik je aan gewoon een (2e hands) crankset incl. bladen te kopen. Losse bladen zijn vaak duurder dan een complete crankset. SRAM Rival of Shimano 105-5800 heb je nieuw voor zo'n €100 of 2e hands voor €50-60 en daar kun je dan vaak nog met gemak 15.000km mee rijden (mits je de rest van je drivetrain gewoon goed onderhoud). Een treetje daaronder heb je nog Tiagra en SRAM Apex of Truvativ. V.w.b. 8/9/10/11 speed zijn crankstellen en bladen gewoon uitwisselbaar.
Mocht je nu een BSA (met schroefdraad) bottom bracket hebben, dan is het ook een kleine moeite om te switchen tussen GXP (SRAM) of Hollowtech (Shimano) en koop je voor zo'n €25 een nieuw lager die ook gewoon weer 10-15 dkm mee kan.
Voor bovenstaande heb je ook niet veel meer nodig dan een BB tool, wat montagepasta en eventueel een Hollowtech tooltje. Die heb je samen ook wel voor €25 en is verder relatief eenvoudig te vervangen (als je wel eens een Lego politiebureau in elkaar gezet hebt dan is dit in vergelijking peanuts).
Ja. Ik heb een oud fietsje op de kop getikt, met een gescheurd balhoofd. Ik kreeg van twee personen afzonderlijk de vraag; had je veel speling in de lagers? En dat was ook zo. Daarom kreeg ik de fiets ook bijna voor niets, en ik heb het nu bij een aluminium lasser laten lassen. Weet niet hoe snel dit gaat, maar speling op die plek is echt niet ok.hoi1234 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:35:
En dan nog een vraag, er zit heel veel speling op het balhoofd. Dat heb ik nu opgelost door teflontape op de ringen te doen en ze daarna goed vast te draaien. Maar heeft het nog gevolgen als ik defect balhoofdlager niet vervang? Sturen lukt op zich nog prima voor mijn gevoel.
Hij houdt inderdaad gewoon de cassette tegen (daarom is ie lekker groot; want een cassette zit met 40Nm vast) en je afnemer tool steek je gewoon door het gat in het midden.rolandos582 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:01:
[...]
Maar hoe werkt dit dan? Ziet er namelijk heel anders uit als een reguliere kettingzweep. Je gebruikt verder nog wel een Cassette-afnemer ?
---------------
Maar wat wil je hier precies mee zeggen? Bedoel je dat mijn fiets eigenlijk niet meer bruikbaar is zonder lassen? En is dat niet een beetje duur?Mistraller schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:23:
[...]
Ja. Ik heb een oud fietsje op de kop getikt, met een gescheurd balhoofd. Ik kreeg van twee personen afzonderlijk de vraag; had je veel speling in de lagers? En dat was ook zo. Daarom kreeg ik de fiets ook bijna voor niets, en ik heb het nu bij een aluminium lasser laten lassen. Weet niet hoe snel dit gaat, maar speling op die plek is echt niet ok.
Momenteel zit er geen speling meer op in ieder geval. M'n vader heeft toen iets met teflon-tape gedaan. Ik weet niet precies wat.
[ Voor 3% gewijzigd door hoi1234 op 30-10-2020 16:55 ]
Voor de volledigheid: dit geldt zowel voor de rem- als de versnellingsbinnenkabels.MrBarBarian schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:22:
Ja, campy heeft andere kabels. Het knopje is idd anders..
Buitenkabels zijn niet merk-specifiek.
Dit maakt me toch wel niewsgierig. Ik kan me geen balhoofdproblemen voorstellen die je kunt oplossen met teflon tape.hoi1234 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:54:
Momenteel zit er geen speling meer op in ieder geval. M'n vader heeft toen iets met teflon-tape gedaan. Ik weet niet precies wat.
[ Voor 37% gewijzigd door DieAnder op 30-10-2020 17:12 ]
Als ik jou was zou ik de boel weer eens uit elkaar trekken,de lagers boven en onder van nieuw vet voorzien en die teflon tape weghalen. Dan kun je gelijk de schade inspecteren aan de verschillende onderdelen van de lagers.hoi1234 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:54:
[...]
Wanneer er telkens toch weer speling op je balhoofd komt dan kan het best eens zijn dat je de contramoer niet goed aandraait. Gebruik je hiervoor de juiste sleutels?
[ Voor 7% gewijzigd door Pyramiden op 30-10-2020 17:31 ]
Durfde er niet naar te vragen, bang voor het antwoordDieAnder schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:06:
Dit maakt me toch wel niewsgierig. Ik kan me geen balhoofdproblemen voorstellen die je kunt oplossen met teflon tape.

(en om dat terug te komen op @Mistraller , ik denk dat zijn punt van een balhoofd scheur was dat dit ook speling veroorzaakt, een scheur zorgt voor meer ruimte --> speling)
De contramoer kwam telkens los. Dus volgens mij had m'n vader daar wat mee gedaan. Werkt prima. En ik heb een oude sleutel gewoon op maat geslepen. Ik ga geen 15 euro voor een sleutel betalen die ik toch nooit gebruik.Ypuh schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:37:
[...]
Durfde er niet naar te vragen, bang voor het antwoord.
Zolang het niet gevaarlijk is, wacht ik gewoon tot mijn fiets niet meer rijdt en dan kijk ik even of ik wil repareren of niet. Dan eerst met het balhoofd beginnen, zodat ik geen dure reparaties doe, terwijl het balhoofd niet te repareren is (voor een fatsoenlijk bedrag).
[ Voor 25% gewijzigd door hoi1234 op 30-10-2020 18:04 ]
Nee tuurlijk niet, maar bij die oude fiets die ik kocht is te lang doorgereden dus is de balhoofdbuis gescheurd. (Zeiden ze dus tegen mij)hoi1234 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:54:
[...]
Maar wat wil je hier precies mee zeggen? Bedoel je dat mijn fiets eigenlijk niet meer bruikbaar is zonder lassen? En is dat niet een beetje duur?
Speling op die lagers geeft blijkbaar heel veel ongewenste belasting op je balhoofdbuis. Dus ik zou gewoon die speling fixen dan is er niets aan de hand. Misschien is het handig om even te posten wat voor lagers je hebt? Semi integrated/traditioneel bijv.?
https://www.12gobiking.nl...welke-lagers-heb-ik-nodig
Bij dat fietsje van mij zag het er zo uit. (Dit is semi integrated balhoofdstel)
![]() | ![]() |
[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 30-10-2020 18:50 ]
---------------
Ik heb volgens mij Shimano 6500HP. Dat lijkt me een traditioneel systeem.Mistraller schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:45:
[...]
Nee tuurlijk niet, maar bij die oude fiets die ik kocht is te lang doorgereden dus is de balhoofdbuis gescheurd. (Zeiden ze dus tegen mij)
Speling op die lagers geeft blijkbaar heel veel ongewenste belasting op je balhoofdbuis. Dus ik zou gewoon die speling fixen dan is er niets aan de hand. Misschien is het handig om even te posten wat voor lagers je hebt? Semi integrated/traditioneel bijv.?
https://www.12gobiking.nl...welke-lagers-heb-ik-nodig
Bij dat fietsje van mij zag het er zo uit. (Dit is semi integrated balhoofdstel)
[Afbeelding] [Afbeelding]
Er zit nu absoluut geen speling meer op. De kans dat het gaat scheuren, lijkt me dus klein.
Edit:
Volgens de shimanohandleiding heb ik deze nodig: https://bicikli.de/shop/S...03-Shimano-Code-Y78798030
Oja misschien de moeite waard om te vermelden: de boegschroef kwam telkens los. Als ik deze vastzetten, was het weer 1 ritje goed. Daarna weer hetzelfde. Als de moer vastzat, zat er eigenlijk (nauwelijks) speling op het balhoofd.
[ Voor 12% gewijzigd door hoi1234 op 30-10-2020 19:38 ]
Het grote probleem is dat men het adagium “if it’s not on Strava, it didn’t happen” echt is gaan geloven, terwijl het een grap was.Nutterd schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:52:
[...]
Ik snap je punt en het zou ook niet moeten boeien...maar ik ben zelf een nietszeggend ritje kwijt geraakt en baalde toch behoorlijk. bij ons in de vriendengroep zeggen we altijd: als het niet op strava staat is het niet gebeurd
Een grap. Humor. Niet serieus.
Zelfde geldt voor “the rules” overigens.
Het is natuurlijk niet serieus...maar ik vind het fietsen heerlijk maar vind het ook leuk om daarna ff het ritje na te lopen en even wat statistiekjes te kijken (oa. Hartslag,snelheid,segmenten enz.) ook vind ik strava ideaal om het aantal kilometers per jaar bij te houden dus ja ik baal wel als hij niet werkt.havana schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 08:12:
[...]
Het grote probleem is dat men het adagium “if it’s not on Strava, it didn’t happen” echt is gaan geloven, terwijl het een grap was.
Sta nu op het punt om op te fiets te stappen en als ik nu wist dat strava de rit niet zou uploaden zou ik gewoon gaan maar zou wel balen.
Hey.. Don't mess with the Rules!havana schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 08:12:
[.. ]
(Sommige) zijn zeer serieus!
Voorbeeld:
- het juiste aantal fietsen is n+1
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic