Cranzai schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:32:
@
Ypuh Hoe moeilijk is het om kabels te vervangen? Misschien wil ik volgend voorjaar wel een gokje wagen, deze winter wil ik bij mooie dagen een beetje door blijven fietsen dus daarna zijn ze wel af (~3000km + ? vorige eigenaar) denk ik. Enige wat ik m afvroeg, moet ik specifieke kabels hebben (campagnolo 9 speed) of kan elke kabel?
Verder miss ook mijn bottom bracket miss een keer laten servicen maar dan miss ook mijn headset, maar dat lijkt me wel weer een moeilijker klusje

@
MrBarBarian Kabels zou ik niet echt een kilometrage aanhangen. Als ik 9 speed zie en deze nog nooit vervangen zijn, dan is het wel het overwegen waard. Het is met name de buitenkabel die slijt/corrosie/roest onstaat (i.t.t. dat de kabel daadwerkelijk oprekt, hij komt gewoon ruimer in het jasje te zitten). Aan de andere kant, een van mijn fietsmaatjes heeft na 25.000km+ maar een nieuwe fiets gekocht (met Di2 gelukkig). Kabels nooit vervangen en de bovenste 2-3 kransjes 'deden het niet meer'. Heb de boel nog een keer afgesteld en nu rijdt z'n vrouw erop, maar moge duidelijk zijn dat ik dat niet zou kunnen

.
Kabels vervangen was voor mij de eerste stap richting het thuissleutelen. Het is niet heel moeilijk, maar de eerste keer ben je zo een halve dag bezig als je het goed wilt doen (kabels door het frame trekken, recht afsnijden, juiste lengte, stuurlintje wikkelen). Inmiddels kan ik het wel vrij snel door gewoon alles los te trekken en de oude kabels te gebruiken om de lengte te bepalen. Het ene frame is ook lastiger dan het andere. Het enige wat je echt nodig hebt is een degelijke kabelkniptang en eventueel zo'n standaard zijsnijtang voor de buitenste remkabel die iets stugger zijn. Verder een nieuw stuurlintje en gewoon de goedkoopste kabels, dus voor €20 onderdelen + €30 gereedschap kom je al een heel eind.
Het 'crispy' gevoel als alles eenmaal vervangen is, is heel bevredigend voor iemand die verder 2 linkerhanden heeft.
Edit: Of Campa andere kabels gebruikt, nu ik er zo over nadenk volgens mij wel ja. Er zit een andere 'kop' op bij de shifter; oftewel ze zullen wel iets duurder zijn dan de basis Shimano of LifeLine o.i.d.
[
Voor 14% gewijzigd door
Ypuh op 30-10-2020 10:49
]