Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 176 ... 700 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Joseph4820 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:18:
E-bikers zijn er ook goed in; midden op fietspad fietsen. En je bel niet horen natuurlijk.
Maar Theo is vaak een beetje doof, want hij natuurlijk al 78. Dus dan moet Truus 5x roepen dat die aan de kant moet.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:16
Ik wandel ook veel normaliter (pre-corona) en altijd links op wegen zonder wandelpad. Je bent immers altijd de langzaamste verkeersdeelnemer, en opkomend verkeer wil je gewoon kunnen inschatten. En bij inhalend verkeer heb je geen last van elkaar.
De weg is nu eenmaal van iedere deelnemer, en het doel moet zijn dat het voor iedere deelnemer veilig is. Ik denk dat links lopen voor de wandelaar absoluut veiliger is. (Mits die natuurlijk bewust zijn plaats inneemt)
En voor een fietser maakt het niet zoveel uit, want je hebt weliswaar iets meer last als je iemand op je af ziet komen, maar omgekeerd is het bij inhalen voor die fietser juist veiliger omdat de wandelaar (normaliter :X ) geen capriolen uit zal halen als je gaat passeren, al dan niet met een belletje.
Als je elkaar de ruimte wilt geven, zal je moeten kijken. Dat is gewoon heel lastig met verkeer achterop, zeker geluidloos verkeer.
Ik fiets hier heel vaak, in de richting van de rode pijl.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sm-0hdB-Wt-Fx2-VJXAI6wjgQzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WBP36KPDhVb4odNKwEjmLswM.png?f=fotoalbum_large
Als je dan bedenkt dat je door dat bochtenwerk echt met je rug naar het verkeer rijdt wat je zometeen misschien voorrang moet verlenen, dan heb je een idee hoe vervelend het is als je als voetganger steeds maar om moet kijken omdat er mogelijk iets aan komt waar je rekening mee moet houden....

Wandelaars: gewoon fijn links blijven.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-01 22:35
True, had ik afgelopen zaterdag ook. Ik fiets over regulier fietspad, kilometer of 32/33 per uur. 2 mensen naast elkaar voor mij, zo'n dikke moeke en haar vriend. Ik bel zo'n 100 meter van de voren een aantal keren, die moeke kijkt achterom, nog een keer kijken en gaat vervolgens naar links en vriend fietst rechts. Dus ik dacht, naja dan ga ik maar door het midden want ze maakte geen aanstalten om te veranderen naar voren/achteren. Ik ga er voorbij en begint me toch een partij te schelden :X 8)7

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-01 23:35
Deze vind ik mooi. Het is niet altijd de schuld van de ander...

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hetzelfde ongefundeerde geratel dat ik van niet-wielrenners hoor over wielrenners, zie ik hier langskomen van jullie over andere weggebruikers. :(

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:15
Tristan schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:20:

[YouTube: Why This British Crossroads Is So Dangerous]
Hier heb je als fietser toch gewoon goed overzicht, en moet je toch gewoon rekening houden met die auto, ook al heb je voorrang.

- NAC Breda -

• Tristan
  • Laatst online: 09-01 23:35
Ritchie schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:29:
[...]

Hier heb je als fietser toch gewoon goed overzicht, en moet je toch gewoon rekening houden met die auto, ook al heb je voorrang.
Dan heb je het filmpje niet afgekeken zeker?

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:51
Ritchie schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:29:
[...]

Filmpje niet helemaal gezien? De auto rijdt achter de fietser. 90° naar links kijken en je ziet de auto niet.

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:15
Filmpje wel afgezien hoor, ik ben waarschijnlijk iets voorzichtiger in het verkeer..

- NAC Breda -

• hoi1234
orange.x schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:20:
[...]

Ik denk dat de meeste wielrenners die over fietspaden lopen met eigen kinderen of hond of welke situatie ook zich de hele tijd bewust zijn van het achteropkomende verkeer. Ik ben zelf altijd bezig met andere fietsers of scooters voor en achter om te zien wat er binnenkort gaat naderen. Dus om de zoveel tijd kijk ik gewoon even achter me en anders probeer ik zoveel mogelijk rechts te houden. Maar als ik met mijn zoon die op zijn skelter zit een stuk aan het wandelen ben met een wandelwagen erbij dan kijk ik wel wat vaker achter me gewoon om te checken.

Misschien is dat wel de reden waarom zoveel van die tyfuswandelaars tegen het verkeer in lopen. De complete laksheid van het niet bezig willen zijn met ander verkeer wat van achteren komt, nee want als ze tegen de richting inlopen dan hoeven ze alleen nog maar voor zich te kijken. Maargoed, ZELFS DAT doen ze niet altijd en dan ben je er "ineens" als fietser en krijg je alsnog commentaar. Of aan de kant gaan ho maar.

Nee, de doorsnee wandelaar met een grote muil over fietsers zit zelf in 95% van de gevallen gewoon verkeerd. Je loopt op een fietspad, dan heb je je ook bewust te zijn van het verkeer dat WEL hoort op dat fietspad is mijn mening.

Ik vergelijk het altijd in een discussie hierover, dat ik dus een hekel heb aan tegen het verkeer inlopend gepeupel, met dat ik als fietser op een 60-80 weg zonder apart fietspad dan maar tegen het verkeer infiets want die zie ik dan aankomen. Bij een normale fietssnelheid tov de snelheid van de auto is dit dus vergelijkbaar met de snelheid van een wanderlaar tov een fietser. Nee, maar dat is dan ineens heel debiel! Je gaat toch niet aan de verkeerde kant fietsen? Nee, maar wel aan de verkeerde kant lopen en ook geen rekening houden door de berm in te stappen of iets dergelijks... Wandelaars....
Wat is de verkeerde kant van de weg? Het wordt juist aangeraden om als voetganger links te lopen. Verkeer dat achterop komt, kan jou passeren en verkeer dat naar jou toe komt, kun je ontwijken. Als je als voetganger rechts loopt, heb je verkeer in je rug dat je dus niet kunt zien.

In de praktijk vind ik het wel vaag wie moet uitwijken. Dat kan soms nog best bijzondere situaties opleveren. Een jaar terug of zo wou een hardloper voor mij uitwijken en ik wou precies hetzelfde voor de hardloper doen. Gevolg was dat ik bijna viel.

Overigens is het wel handig als voetganger om jezelf zichtbaar te maken als je links loopt. Anders word je van voren aangereden 8)7

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:57
Ritchie schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:39:
Filmpje wel afgezien hoor, ik ben waarschijnlijk iets voorzichtiger in het verkeer..
Is dat niet wat je altijd hoort. Ja, maar ik let wel op/ik rijd niet zo hard/ik weet heel goed wat mijn auto kan. Ik wil niet zeggen dat wat jij zegt niet waar is, maar ondanks dat zou het jou ook kunnen overkomen.

Net zoals de discussie over andere weggebruikers. Het ligt bijna per definitie aan de ander, maar kritisch naar jezelf kijken is er vaak niet bij. En ja, dat overkomt mij ook vaak genoeg. Daar wil ik mijzelf ook nog wel eens "op aanspreken".

• hoi1234
DDX schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:40:
[...]

Wat dacht je van fietsers die gewoon midden op fietspad even rustig naar omgeving gaan kijken en daarna op kaart/telefoon of ze wel goed zitten?
Vraag dan wel eens doe je dit op de snelweg ook met de auto ?
Als ik de snelste weg naar huis zoek, ga ik ook weleens stilstaan, ja. Maar dat doe ik inderdaad even in de berm en dan zet ik altijd mijn verlichting even op knipperstand in de hoop dat het duidelijk is dat men even moet opletten.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:54
wisselwerking schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:43:
Het ligt bijna per definitie aan de ander, maar kritisch naar jezelf kijken is er vaak niet bij. En ja, dat overkomt mij ook vaak genoeg. Daar wil ik mijzelf ook nog wel eens "op aanspreken".
Dit noem/zie ik ook regelmatig, vooral wanneer we met een (grote) groep fietsen. Lang niet iedereen is even vaardig en iedereen maakt wel eens een foutje.

Het valt vooral op dat mensen niet vooruit kijken, maar alleen focussen op de X meter direct voor hun neus. Zo ook het filmpje van het Britse kruispunt, een voetganger die aangereden wordt (voetgangers hebben wettelijk gezien nooit voorrang, zelfs niet op een zebrapad al is dat meer een technische discussie) of het oversteken bij groepen, waar de eerste 5-10 prima over kunnen steken en de 2e helft gaat twijfelen en/of moet wachten tot frustratie van overige weggebruikers.

Bovenstaande heb ik eigenlijk allemaal niet zoveel problemen mee, net als jut en jul die lekker even in gesprek zijn en iets teveel ruimte innemen. Waar ik wel vreemd van opkijk is hoe weinig mensen zich ook maar iets aantrekken van overige weggebruikers, eigen fouten (bijv. geen licht/zichtbaarheid) bij de ander in de schoenen schuiven of direct beginnen te schelden. Een foutje, iemand over het hoofd zien of even afgeleid zijn kan je overkomen, maar wat je er vervolgens mee doet ben je wel volledig 'bij'. Daar zit ook een stukje verantwoordelijkheid nemen. Wel de lusten van niet uitkijken, maar dan de consequenties niet willen accepteren roept bij mij irritatie op. Op één of andere manier is het sociaal geaccepteerd dat de wielrenner automatisch 'de schuld' krijgt.

[ Voor 16% gewijzigd door Ypuh op 27-10-2020 13:00 ]

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:18
hoi1234 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:42:
[...]

Wat is de verkeerde kant van de weg? Het wordt juist aangeraden om als voetganger links te lopen. Verkeer dat achterop komt, kan jou passeren en verkeer dat naar jou toe komt, kun je ontwijken. Als je als voetganger rechts loopt, heb je verkeer in je rug dat je dus niet kunt zien.
Idee is leuk dat die wandelaar dan kan uitwijken. (als in even aan de kant in de berm gaan)
Maar dat doen ze dus niet, wandelen dus gewoon zelfde tempo door terwijl en vaak als er dan verkeer van andere kant aankomt.

Ook dan de vraag doe je dat ook op een weg waar auto's rijden, nee dan duiken die voetgangers wel de berm in....

https://www.strava.com/athletes/2323035

• hoi1234
Mistraller schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:04:
Ik wandel ook veel normaliter (pre-corona) en altijd links op wegen zonder wandelpad. Je bent immers altijd de langzaamste verkeersdeelnemer, en opkomend verkeer wil je gewoon kunnen inschatten. En bij inhalend verkeer heb je geen last van elkaar.
De weg is nu eenmaal van iedere deelnemer, en het doel moet zijn dat het voor iedere deelnemer veilig is. Ik denk dat links lopen voor de wandelaar absoluut veiliger is. (Mits die natuurlijk bewust zijn plaats inneemt)
En voor een fietser maakt het niet zoveel uit, want je hebt weliswaar iets meer last als je iemand op je af ziet komen, maar omgekeerd is het bij inhalen voor die fietser juist veiliger omdat de wandelaar (normaliter :X ) geen capriolen uit zal halen als je gaat passeren, al dan niet met een belletje.
Als je elkaar de ruimte wilt geven, zal je moeten kijken. Dat is gewoon heel lastig met verkeer achterop, zeker geluidloos verkeer.
Ik fiets hier heel vaak, in de richting van de rode pijl.
[Afbeelding]
Als je dan bedenkt dat je door dat bochtenwerk echt met je rug naar het verkeer rijdt wat je zometeen misschien voorrang moet verlenen, dan heb je een idee hoe vervelend het is als je als voetganger steeds maar om moet kijken omdat er mogelijk iets aan komt waar je rekening mee moet houden....

Wandelaars: gewoon fijn links blijven.
Zulke kruisingen zijn inderdaad irritant. Ik heb een straat bij mij in de buurt waar van 3 kanten verkeer komt. Op een gegeven moment moet je het overzicht wel kwijtraken.

In deze situatie zou ik zelf proberen om op tijd de rotonde op te kijken, maar vooral links te kijken. Op de foto is dat nog een stukje voor de vrachtwagen. Dan kun je al zien wat er naast je rijdt, dus heb je al een idee wat je moet doen bij de haaientanden.

• DutX
DDX schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:57:
[...]
Idee is leuk dat die wandelaar dan kan uitwijken. (als in even aan de kant in de berm gaan)
Maar dat doen ze dus niet, wandelen dus gewoon zelfde tempo door terwijl en vaak als er dan verkeer van andere kant aankomt.

Ook dan de vraag doe je dat ook op een weg waar auto's rijden, nee dan duiken die voetgangers wel de berm in....
Vaak ook het gevolg van dat de voetganger niet weet dat er achter hem een voertuig aankomt. Het beeld van ons als wielrenner is: links een auto, rechts een voetganger. Soms wijs ik eventjes dat er iets aankomt, dan gaat men meestal wel aan de kant. Hoe dan ook: ik minder snelheid, soms wat meer, soms wat minder.

• hoi1234
Tristan schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:20:

[YouTube: Why This British Crossroads Is So Dangerous]
Oké dit is wel even een wake-up-call.. Ondanks dat mijn rijlesinstructeur er een sport van maakte om het rempedaal door de carrosserie te kunnen trappen bij stopborden, stop ik eigenlijk alleen voor stopborden als ik geen goed zicht heb op de kruising.

Zijn favoriete uitspraak: Goed kijken! Anders zorg ik er voor dat je met je tanden op het stuur knalt!

Ik heb overigens wel het idee dat het gevaarlijk is om voor stopborden te stoppen, aangezien niemand dat doet. In een lesauto zal dat wel meevallen, maar in je eigen auto gaat iedereen er van uit dat je doorrijdt. Sowieso is het veiliger om in een lesauto te remmen, want als je dat niet doet, doet de instructeur dat 10x zo hard.

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ypuh schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:55:
[...]

Een foutje, iemand over het hoofd zien of even afgeleid zijn kan je overkomen, maar wat je er vervolgens mee doet ben je wel volledig 'bij'. Daar zit ook een stukje verantwoordelijkheid nemen. Wel de lusten van niet uitkijken, maar dan de consequenties niet willen accepteren roept bij mij irritatie op.
Zit jij hier nou even het mentaliteitsprobleem van de samenleving anno 2020 samen te vatten? ;)

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hoi1234 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:08:
[...]

Ik heb overigens wel het idee dat het gevaarlijk is om voor stopborden te stoppen, aangezien niemand dat doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxAtXiWEYzG3a842g4rQW1VOzBY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IYPT8jKaR68X3m42EEAIBaCa.png?f=user_large

• hoi1234
DDX schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:57:
[...]

Daar heb je wel een punt. Het is ook best gevaarlijk dat je niet kunt voorspellen welke kant de voetganger uitwijkt. Het is niet zo handig als jij ook wilt uitwijken en de voetganger dezelfde kant op gaat.

Het probleem is in ieder geval niet het feit dat ze tegen het verkeer in lopen, maar het probleem is dat het gewoon vaag is wie voorrang geeft/uitwijkt. Als daar een oplossing voor komt, is het probleem opgelost.

• hoi1234
Nou ik schat de gemiddelde automobilist zodanig in dat ze niet verwachten dat ik voor een stopbord stil ga staan. Het gevolg is dat ze achterop knallen. Er zijn ook voldoende mensen die geen afstand houden, dus wordt het helemaal riskant.

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:58
Dit is weer zo'n discussie die eens in de zoveel pagina's terug komt in dit topic. In het topic is men het er eigenlijk altijd wel over eens met elkaar, dat scheelt.

Het zal enorm helpen als iedereen in de praktijk (en dan bedoel ik alle verkeersdeelnemers) gewoon wat meer rekening houdt met elkaar en niet zo egoïstisch doet, gelijk gaat schelden, etc. Begin eens met naar jezelf kijken...

Mede daarom is de SIRE doe 's lief actie ook zo treffend.

Komoot

• hoi1234
Waus26 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:30:
Dit is weer zo'n discussie die eens in de zoveel pagina's terug komt in dit topic. In het topic is men het er eigenlijk altijd wel over eens met elkaar, dat scheelt.

Het zal enorm helpen als iedereen in de praktijk (en dan bedoel ik alle verkeersdeelnemers) gewoon wat meer rekening houdt met elkaar en niet zo egoïstisch doet, gelijk gaat schelden, etc. Begin eens met naar jezelf kijken...

Mede daarom is de SIRE doe 's lief actie ook zo treffend.
AMEN

• ElectricHead
  • Laatst online: 11-08-2025

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

@hoi1234 Ik weet niet in welk deel van Nederland jij woont, maar hier in het Oosten stoppen we gewoon voor een stopbord hoor.....

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:50

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

hoi1234 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:28:
[...]

Nou ik schat de gemiddelde automobilist zodanig in dat ze niet verwachten dat ik voor een stopbord stil ga staan. Het gevolg is dat ze achterop knallen. Er zijn ook voldoende mensen die geen afstand houden, dus wordt het helemaal riskant.
Op tijd beginnen met (af)remmen en niet zoals je rijinstructeur het rempedaal door de carrosserie rammen, dan heeft degene achter je nog tijd om te reageren ;)

Ik kom regelmatig automobilisten tegen die deze remtechniek hanteren bij een kruising / rotonde en als fietser is het daardoor lastig inschatten of ze mij gezien hebben en gaan stoppen in het geval ik voorrang heb.

• Mistraller
hoi1234 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:59:
[...]

Zulke kruisingen zijn inderdaad irritant. Ik heb een straat bij mij in de buurt waar van 3 kanten verkeer komt. Op een gegeven moment moet je het overzicht wel kwijtraken.

In deze situatie zou ik zelf proberen om op tijd de rotonde op te kijken, maar vooral links te kijken. Op de foto is dat nog een stukje voor de vrachtwagen. Dan kun je al zien wat er naast je rijdt, dus heb je al een idee wat je moet doen bij de haaientanden.
Tja, de kans dat ze daadwerkelijk afslaan is 50%, ze rijden hard (er kan zomaar iemand opduiken als je zelf de bocht al hebt genomen en dus met de rug naar het verkeer gericht bent) en er wordt slecht richting aan gegeven. (Ik heb daar overigens al een klacht over ingediend bij de gemeente, de bochten zijn er zelfs neergelegd om de snelheid bij de fietsers eruit te halen, was het antwoord 8)7 )
Ik bedoel alleen maar te duiden; verkeer in de rug is gewoon gevaarlijk. En daarom lopen wandelaars het beste links. En kijken diezelfde wandelaars dus, net zoals wij fietsers, goed uit. (Normaal gesproken)

---------------

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:13
ElectricHead schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:05:
@hoi1234 Ik weet niet in welk deel van Nederland jij woont, maar hier in het Oosten stoppen we gewoon voor een stopbord hoor.....
Rotterdam-zuid jwz

Nee, ik woon er niet, maar ook niet heel ver vandaan. Als je stopt voor een zebra, toeteren ze achter je O+ (voor de autisten onder ons, niet altijd natuurlijk, er wonen ook normale mensen).

Ps: Ik weet niet waar @hoi1234 woont.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• orange.x
  • Laatst online: 11-01 13:08
hoi1234 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:42:
[...]

In de praktijk vind ik het wel vaag wie moet uitwijken. Dat kan soms nog best bijzondere situaties opleveren. Een jaar terug of zo wou een hardloper voor mij uitwijken en ik wou precies hetzelfde voor de hardloper doen. Gevolg was dat ik bijna viel.

Overigens is het wel handig als voetganger om jezelf zichtbaar te maken als je links loopt. Anders word je van voren aangereden 8)7
Wat jij dus stelt, en dat doen er dus meer op deze manier, is dat je tegemoetkomend verkeer juist wil kunnen zien want achteropkomend verkeer zie je in principe niet. Als we daar dus vanuit gaan dan is het dus als fietser ook slimmer om links van de weg te fietsen bij een weg die geen fietspad heeft, een dijkje bijvoorbeeld. Want ook voor die fietsers geldt dan toch dat ze in principe het achteropkomende verkeer niet zien en het tegemoetkomende verkeer op dat moment dan dus wel.

Maar je gaat toch niet tegen het verkeer in fietsen is dan de meest logische reactie? Nee, TUURLIJK NIET, dus LOOP er dan ook niet tegenin!

En ja, fietsers kunnen tegemoetkomende wandelaars op hun helft natuurlijk prima passeren... Behalve als er vanaf de andere kant ook fietsers komen, of een auto. Dan is het tegen de richting in lopen van die wandelaars ineens voor mij een obstakel want ik kan ze niet inhalen want aan de kant gaan doen ze niet.

Het meest vervelende is ook dat wandelaars die jou op je eigen helft tegemoet komen dus OOK niet het achteropkomende verkeer zien op de andere weghelft. Stel dat er dus van achteren een paar fietsers komen die niet aan de kant gaan en de tegemoetkomende wandelaars gaan niet aan de kant, dan moet ik dus alweer eerder beginnen met remmen omdat we elkaar naderen ipv dat ze van mij vandaan lopen. Die mensen zullen dus ook niet aan de kant gaan want ja, "je kan toch om ons heen"? Ja, NEEEEJ!

Dus mensen moeten gewoon altijd rechts lopen, rechts fietsen en rechts met de auto rijden. Anders wordt het, dat is het dus al, een gekkenhuis van willekeur. Hoevaak ik niet aan het slalommen ben om mensen die dan er tegenin lopen, mensen die meelopen, mensen die tegemoet goed lopen en mensen die links er tegenin lopen afgewisseld met andere inhalende fietsers...

Of mensen moeten leren dat als ze op een weg lopen waar ze in principe niet horen, een fietspad, 60weg, dijkje wat ever, en ze lopen tegen de richting in, dat ze ook echt de berm in gaan als je ze nadert. Maarja, dat is net zoiets als hopen dat je met de postcodeloterij een keer echt een prijs wint ipv een hema cadeaukaart!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-01 11:38

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

zo even iets "leukers" om over te praten...zijn er dingen waar jullie op "azen" voor black friday? ik hoop dat ik fietsgerelateerd een mooi setje carbonwielen kan scoren (heb nu de FFWD TYRO op het oog maar voor een mooie aanbieding sta ik zeker ook voor andere open) en bijpassend Ultegra/DURA-ace remschijven (puur voor het uiterlijk).

ben vooral benieuwd of er nu met de fiets gekte veel goeie aanbiedingen voorbij komen

niet fiets gerelateerd hebben we een lijstje met een shitload (misschien letterlijk) aan babyspullen :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• wisselwerking
@orange.x De wet geeft aan: ‘Als er geen trottoir of fietspad is, gebruiken voetgangers de berm of de uiterste zijde van de rijbaan’. De wet schrijft niet voor of zij links of rechts van de rijbaan moeten lopen. Wie voor wie aan de kant moet, is niet voorgeschreven. Het voordeel van links lopen is dat je het verkeer aan jouw kant ziet naderen. Je kunt dus uitwijken naar de berm als dat nodig is. Rechts zie je het verkeer aan jouw kant niet en word je niet gealarmeerd als een achteropkomende fietser of automobilist jou niet op tijd ziet.

Het is echt niet zo raar om als voetganger tegen het verkeer in te lopen. Daarnaast is het zo dat een voetganger geen verlichting hoeft te voeren (ook al zou dat voor iedereen wel zo prettig zijn), terwijl een fietser dat wel moet. Je kunt een voetganger wat mij betreft dan ook niet over 1 kam scheren met een fietser. Maar je hebt zeker gelijk dat ze wel in de berm lopen of de uiterste zijde van de rijbaan. Dat laatste gaat helaas nog wel eens mis.

Overigens lees ik in het stukje over het moeten remmen wel wat wielren frustatie. In het verkeer deelnemen is ook geven en nemen en niet altijd "ik heb gelijk" (misschien ten onrechte hoor). Dat scheelt een hoop ergernissen.

@Nutterd Ik wil komend jaar eigenlijk wel een nieuwe fiets, maar met de huidige overspannen markt lijkt het mij sterk dat dit lukt met Black Friday.

[ Voor 7% gewijzigd door wisselwerking op 27-10-2020 17:22 ]

• Ypuh
mhr-zip schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:48:
Als je stopt voor een zebra, toeteren ze achter je O+ (voor de autisten onder ons, niet altijd natuurlijk, er wonen ook normale mensen).
Haha, dit zijn ook mijn ervaringen in Rotterdam. Ons kantoor staat op de Kop van Zuid en moet als simpele boer altijd even weer wennen dat stoplichten slechts raadgevend i.p.v. leidend zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 27-10-2020 17:33 ]

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:15
Nutterd schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:17:
zo even iets "leukers" om over te praten...zijn er dingen waar jullie op "azen" voor black friday? ik hoop dat ik fietsgerelateerd een mooi setje carbonwielen kan scoren (heb nu de FFWD TYRO op het oog maar voor een mooie aanbieding sta ik zeker ook voor andere open) en bijpassend Ultegra/DURA-ace remschijven (puur voor het uiterlijk).

ben vooral benieuwd of er nu met de fiets gekte veel goeie aanbiedingen voorbij komen

niet fiets gerelateerd hebben we een lijstje met een shitload (misschien letterlijk) aan babyspullen :+
Ik houdt mijn ogen inderdaad ook open voor een 2e wielset voor mn crosser. Dan kan ik makkelijk switchen tussen wegbanden en een set voor onverhard. Wellicht ook nog een Garmin Edge 830 ipv mijn huidige 820 of een goede deal voor een Wahoor Kickr...kan ik ook eindelijk een keer binnen fietsen met kutweer :)

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• hoi1234

Black friday samengevat:
13-in-een-dozijn-aanbieding,
Dit nog 100x
Ah, een prima aanbieding.

Anders gezegd: je moet echt geluk hebben. Ik aas voor een fietscomputer, maar eigenlijk alleen, omdat in korte tijd geen kortingen gegeven worden. Ik had bij de MM eentje voor 157 euro gevonden, maar helaas had ik toch geen tijd om hem af te halen, die is dus helaas geannuleerd. Was een garmin Explore. Had er nog 10 euro clubkorting opgedaan en had nog een cadeaukaart liggen die ik heb gewonnen. Voor 132.05 een prima deal dus. Mooie was dat m'n ouders 100 euro wouden betalen, omdat ik jarig was geweest.

[ Voor 15% gewijzigd door hoi1234 op 27-10-2020 18:55 ]

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ypuh schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:28:
[...]

Haha, dit zijn ook mijn ervaringen in Rotterdam. Ons kantoor staat op de Kop van Zuid en moet als simpele boer altijd even weer wennen dat stoplichten slechts raadgevend i.p.v. leidend zijn.
Net als knipperlichten en de rest van de verkeersregels. Een toeter daarentegen is noodzakelijk om aan te geven dat die 10 auto's voor je die wachten tot het groen wordt, meteen moeten optyfen.

• orange.x

Wat is een goede aanbieding voor FFWD wielen in jouw ogen? Via de KNWU is er een actie voor 25% korting, echter zal deze waarschijnlijk wel op naam gecontroleerd worden.. Geldig tot 30 oktober.

@wisselwerking Ja, ik blijf het zeggen, dan is het toch ook niet zo gek om tegen het autoverkeer in te fietsen als je niet van achteren aangereden zou willen worden en altijd wil zien wat er op je af komt? Als men dat bermlopen nou in acht zou nemen zou het allemaal niet zo'n probleem zijn maar ze doen het gewoon niet.

[ Voor 17% gewijzigd door orange.x op 27-10-2020 19:31 ]

• Nutterd

Nutterd

orange.x schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:29:
[...]

Wat is een goede aanbieding voor FFWD wielen in jouw ogen? Via de KNWU is er een actie voor 25% korting, echter zal deze waarschijnlijk wel op naam gecontroleerd worden.. Geldig tot 30 oktober.

@wisselwerking Ja, ik blijf het zeggen, dan is het toch ook niet zo gek om tegen het autoverkeer in te fietsen als je niet van achteren aangereden zou willen worden en altijd wil zien wat er op je af komt? Als men dat bermlopen nou in acht zou nemen zou het allemaal niet zo'n probleem zijn maar ze doen het gewoon niet.
Ik vind 25% wel netjes maar dan wacht ik nog even...durf er wel op te gokken dat er nog een betere langskomt of minimaal hetzelfde

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• orange.x
Nutterd schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:34:
[...]

Ik vind 25% wel netjes maar dan wacht ik nog even...durf er wel op te gokken dat er nog een betere langskomt of minimaal hetzelfde
Vorig jaar was het 50% meen ik. Dus de aanbieding is wel wat karig als je het vergelijks. Maargoed, met corona snap ik het ook wel... Al zou het mij niets verbazen dat de gemiddelde webwinkel voor fietsonderdelen of, breder getrokken, sportartikelen aardig floreert in deze tijden met iedereen die geld over heeft en thuis maar wat aan de slag gaat.

Een goede graadmeter vind ik ook de Karwei. De Karwei? Zekers! De laatste keer dat je daar zelf mocht kiezen op welk artikel naar keuze je 20% wilde is al van voor corona. Men koopt toch wel.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:53
hoi1234 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:52:
[...]

Black friday samengevat:
Dit nog 100x
Ah, een prima aanbieding.

Anders gezegd: je moet echt geluk hebben. Ik aas voor een fietscomputer, maar eigenlijk alleen, omdat in korte tijd geen kortingen gegeven worden. Ik had bij de MM eentje voor 157 euro gevonden, maar helaas had ik toch geen tijd om hem af te halen, die is dus helaas geannuleerd. Was een garmin Explore. Had er nog 10 euro clubkorting opgedaan en had nog een cadeaukaart liggen die ik heb gewonnen. Voor 132.05 een prima deal dus. Mooie was dat m'n ouders 100 euro wouden betalen, omdat ik jarig was geweest.
Uiteraard moet je de boel goed in de gaten houden, maar zeker als je al wat langer de prijzen van een bepaald product volgt kan je zeker wel goede deals scoren. Zo heb ik vorig jaar een kickr core voor 640 gekocht. In de 2 maanden ervoor enkel voor advies prijs (800) en 2 x een aanbieding van 700 gezien. Tijdens black friday een aantal x 700 en 2x 640 gezien. Met die info was het niet moeilijk om de knoop door te hakken

(Qua trainers verwacht ik dit jaar overigens niet heel veel aanbiedingen aangezien alles structureel uitverkocht lijkt te zijn en als er ergens voorraad is, is het gelijk weg.. op marktplaats zag ik deze week nog 2 nieuwe in doos met biedingen 30-70 euro boven advies prijs, en een gebruikte met cassette voor de adviesprijs... )

Strava

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:15
Prulleman schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:05:
[...]

Uiteraard moet je de boel goed in de gaten houden, maar zeker als je al wat langer de prijzen van een bepaald product volgt kan je zeker wel goede deals scoren. Zo heb ik vorig jaar een kickr core voor 640 gekocht. In de 2 maanden ervoor enkel voor advies prijs (800) en 2 x een aanbieding van 700 gezien. Tijdens black friday een aantal x 700 en 2x 640 gezien. Met die info was het niet moeilijk om de knoop door te hakken

(Qua trainers verwacht ik dit jaar overigens niet heel veel aanbiedingen aangezien alles structureel uitverkocht lijkt te zijn en als er ergens voorraad is, is het gelijk weg.. op marktplaats zag ik deze week nog 2 nieuwe in doos met biedingen 30-70 euro boven advies prijs, en een gebruikte met cassette voor de adviesprijs... )
Is mijn ervaring inderdaad ook met aanbiedingen bij acties als Black Friday en BTW weg ermee etc.

Dan fiets ik nog wel een winterje buiten en scoor ik er in de zomer 1. :*)

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Prulleman
GerbenBK schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:33:
[...]

Is mijn ervaring inderdaad ook met aanbiedingen bij acties als Black Friday en BTW weg ermee etc.

Dan fiets ik nog wel een winterje buiten en scoor ik er in de zomer 1. :*)
Precies, je moet je vooral niet laten verleiden doordat er toevallig black friday bij staat wil namelijk niet zeggen dat het een goede aanbieding is. Daarom, koop waar je naar op zoek bent en de prijshistorie van kent

Strava

• hoi1234
Prulleman schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:38:
[...]

Precies, je moet je vooral niet laten verleiden doordat er toevallig black friday bij staat wil namelijk niet zeggen dat het een goede aanbieding is. Daarom, koop waar je naar op zoek bent en de prijshistorie van kent
Futurumshop is daar echt een kei in. Momenteel is de Garmin Edge explore 199 Euro. Met 25 korting, maakt dat 174. Dat ik precies dezelfde fietscomputer 2 weken terug voor 157 euro (na wat korting + binnen die ik nog had 132,05) heb besteld, vergeten we dan maar even.

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:12
Weten jullie of een zaak als Farsports doorgaans iets doet met Black Friday? Het kost niet de kop daar maar goed, voorlopig fiets ik toch alleen binnen dus als even wachten wat scheelt telt het toch wel.

• Ypuh
@Nutterd Black Friday is zo ongeveer de enige week in het jaar dat ik geen fietsspullen koop :$.

Aanbiedingen op fietsgebied rondom BF vallen vaak echt tegen. Zo'n Kickr Core voor €639 was wel leuk, maar dat waren er ook maar 10 of 15 ofzo en de rest van het jaar was hij bij Van Bon gewoon voor €699 te krijgen. Om daar nou voor thuis te blijven... Verder zie je meestal gewoon aanbiedingen terugkomen (o.a. Mantel en Futurum) die eerder in het jaar vaak al goedkoper waren.

Als je een mooie aanbieding ziet moet je wel direct toeslaan, maar dat geldt eigenlijk altijd wel (vorige week bijv. nog een Quarq XX1 voor €440,-). Dit jaar wordt toch lastiger na een jaar lang hoge vraag en weinig nieuws.

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 27-10-2020 21:54 ]

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:02
hoi1234 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:50:
[...]

Futurumshop is daar echt een kei in. Momenteel is de Garmin Edge explore 199 Euro. Met 25 korting, maakt dat 174. Dat ik precies dezelfde fietscomputer 2 weken terug voor 157 euro (na wat korting + binnen die ik nog had 132,05) heb besteld, vergeten we dan maar even.
Goeie deal? Care to share? 😊

• Mistraller
Hoe vaak rij jij met je racefiets niet op een plek "waar je niet hoort"? Dit is echt de pot verwijt de ketel hoor. Tuurlijk gedragen niet alle wandelaars zich altijd keurig. Net zo min als wielrenners, automobilisten, of voor mijn part, edelherten. Tel tot 10, denk een keer "man man man" fluit een liedje en daarna gas erop en doorrijden 8)
Misschien ga je wel racefietsen op een plek waar het niet zo wijs is om met je racefiets te rijden. Dan zal je toch je snelheid moeten aanpassen hoe jammer van je KOM etc dan ook.
Buiten de bebouwde kom zijn ook gewoon geen wandelpaden langs wegen trouwens. Wat "eigen paden" betreft is de fietser in Nederland gewoon stikverwend. Ga maar eens over de grens fietsen. Daar zijn alleen maar wegen waar je als fietser in in jouw bewoordingen "niet hoort" ;)
Een wandelaar is de langzaamste weggebruiker, en daarmee doorgaans de kwetsbaarste. Links is echt het meest verstandige; bij twijfel sta je zo in de berm. Iets dat ik nog geen enkele fietser ooit heb zien doen.

---------------

• hoi1234
Worsteneter schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:18:
[...]

Goeie deal? Care to share? 😊
Die van MediaMarkt? Had hem al in het fietscomputertopic gezet. Maar was volgens mij maar 1 of 2 dagen geldig. In ieder geval is de Garmin Edge Explore allang weer 199 euro bij MediaMarkt.

Als je clublid wordt, krijg je overigens wel een code voor 10 euro korting. Ik zou gewoon even wachten tot BF. Zo speciaal was die deal nou ook weer niet. Ik had gewoon het geluk die kortingscode + 15 euro aan cadeaubonnen die ik heb gewonnen te kunnen gebruiken. Amazon UK had hem ook voor 150 euro geloof ik. Dus dat geeft wel aan dat het geen messcherpe deal is.

Helaas is de fietscomputer geannuleerd, omdat ik hem niet op tijd kon ophalen :(

[ Voor 5% gewijzigd door hoi1234 op 27-10-2020 22:43 ]

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:49

Stufferdt

doet ook maar wat.

orange.x schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:37:
[...]

Vorig jaar was het 50% meen ik. Dus de aanbieding is wel wat karig als je het vergelijks. Maargoed, met corona snap ik het ook wel... Al zou het mij niets verbazen dat de gemiddelde webwinkel voor fietsonderdelen of, breder getrokken, sportartikelen aardig floreert in deze tijden met iedereen die geld over heeft en thuis maar wat aan de slag gaat.

Een goede graadmeter vind ik ook de Karwei. De Karwei? Zekers! De laatste keer dat je daar zelf mocht kiezen op welk artikel naar keuze je 20% wilde is al van voor corona. Men koopt toch wel.
De FFWD actie via de knwu heeft 2? dagen geduurd en is toen volgens mij stopgezet wegens massale fraude en gebruik van codes door niet-kwnu-leden. Actie was weeral voorbij voordat ik er goed en wel over na had gedacht :P

😀😀😀

• hoi1234
Mistraller schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:41:
[...]

Hoe vaak rij jij met je racefiets niet op een plek "waar je niet hoort"? Dit is echt de pot verwijt de ketel hoor. Tuurlijk gedragen niet alle wandelaars zich altijd keurig. Net zo min als wielrenners, automobilisten, of voor mijn part, edelherten. Tel tot 10, denk een keer "man man man" fluit een liedje en daarna gas erop en doorrijden 8)
Misschien ga je wel racefietsen op een plek waar het niet zo wijs is om met je racefiets te rijden. Dan zal je toch je snelheid moeten aanpassen hoe jammer van je KOM etc dan ook.
Buiten de bebouwde kom zijn ook gewoon geen wandelpaden langs wegen trouwens. Wat "eigen paden" betreft is de fietser in Nederland gewoon stikverwend. Ga maar eens over de grens fietsen. Daar zijn alleen maar wegen waar je als fietser in in jouw bewoordingen "niet hoort" ;)
Een wandelaar is de langzaamste weggebruiker, en daarmee doorgaans de kwetsbaarste. Links is echt het meest verstandige; bij twijfel sta je zo in de berm. Iets dat ik nog geen enkele fietser ooit heb zien doen.
Maar in Duitsland hoor je -tenzij je zelfmoordneigingen hebt- ook gewoon niet buiten de bebouwde kom te fietsen... Het zit daar vol met Ollanders die nog nooit hebben gehoord van fietsers op een 100-weg. Als een Duitser een fietser tegenkomt, moeten ze eerst 5 minuten bijkomen van de verbazing en dan eerst nog even opzoeken wat voor een ding het is.

Ik heb vaker per ongeluk op een 100-weg gereden, maar voelde me daar niet prettig bij. Dat was trouwens midden in de zomer. Dus toen was het in ieder geval licht. Ik moet er niet aan denken om een lekke band te krijgen op z'n 100-weg.

In mijn jaarlaag zit een Duitser, hij heeft mij eens verteld dat het gewoon één grote tyfuszooi is wat betreft fietsen in Duitsland. Eigenlijk niemand weet of je op het trottoir, het fietspad of de weg moet fietsen en iedereen doet maar wat. Dat het één grote tyfuszooi is, ben ik het wel met hem eens. Dat een fietspad gewoon opeens ophoudt en een rijbaan wordt is een zeer bijzondere ervaring kan ik je vertellen....

[ Voor 4% gewijzigd door hoi1234 op 27-10-2020 22:51 ]

• Ypuh
Mistraller schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:41:
Ga maar eens over de grens fietsen. Daar zijn alleen maar wegen waar je als fietser in in jouw bewoordingen "niet hoort" ;)
Daar gelijk aan toevoegende dat je in het buitenland ook zelden voor je sokken gereden* of de huid vol gescholden wordt als wielrenner. Ik heb al door veel landen gefietst, maar in het grote buitenland heeft een fietser toch nog een bepaalde status als kwetsbare verkeersdeelnemer, waar je in Nederland vooral als obstakel gezien wordt waarbij iemand het risico loopt 1,37 seconden later bij moeders de vrouw aan te schuiven en de rest van de avond lamlendig naar de TV te staren.

* Kleine kanttekening is dat ze op bepaalde plekken ook geen fietsers verwachten, wat ook wel weer gevaarlijke situaties kan zorgen. Daar kun/moet je dan als fietser wel beter op anticiperen.

[ Voor 18% gewijzigd door Ypuh op 27-10-2020 23:24 ]

• hoi1234
Ik ben vandaag begonnen met FONDO, maar het is echt niet normaal hoe snel je buiten de voorgeschreven zone gaat. Ik moest op een gegeven moment 18km/h gaan fietsen en dan had ik nog steeds uitschieters boven de 120bpm,. Op die manier is het gewoon niet leuk. Je kunt nog geen eens mensen fatsoenlijk inhalen dan. Dan blijf je continu achter mensen zitten die voor elk zandkorreltje remmen.

Iemand tips? En is dit wel normaal, of is mijn omslagpunt verkeerd berekend? Of heb ik stiekem een slechtere conditie dan gedacht? Ik ben 1.76 en 70KG of zo, dus niet heel zwaar.

• Prulleman
hoi1234 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:56:
Ik ben vandaag begonnen met FONDO, maar het is echt niet normaal hoe snel je buiten de voorgeschreven zone gaat. Ik moest op een gegeven moment 18km/h gaan fietsen en dan had ik nog steeds uitschieters boven de 120bpm,. Op die manier is het gewoon niet leuk. Je kunt nog geen eens mensen fatsoenlijk inhalen dan. Dan blijf je continu achter mensen zitten die voor elk zandkorreltje remmen.

Iemand tips? En is dit wel normaal, of is mijn omslagpunt verkeerd berekend? Of heb ik stiekem een slechtere conditie dan gedacht? Ik ben 1.76 en 70KG of zo, dus niet heel zwaar.
Hoe heb je je omslagpunt berekend?
Bv voor Z2 60-70% van 220-leeftijd is niet echt waardevol.. dat kan zomaar 30 BPM verschil zitten tussen persoon a en b.

Ik weet inmiddels na bijna een jaar trainen met power en HR dat mijn HR omslagpunt rond de 166 zit en de max 187. En Z2 ritje op power zit dan met 200 watt rond de 125 BPM.

Als je deze info in januari had gevraagd had ik geen idee gehad.

Strava

• hoi1234
Prulleman schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 00:04:
[...]

Hoe heb je je omslagpunt berekend?
Bv voor Z2 60-70% van 220-leeftijd is niet echt waardevol.. dat kan zomaar 30 BPM verschil zitten tussen persoon a en b.

Ik weet inmiddels na bijna een jaar trainen met power en HR dat mijn HR omslagpunt rond de 166 zit en de max 187. En Z2 ritje op power zit dan met 200 watt rond de 125 BPM.

Als je deze info in januari had gevraagd had ik geen idee gehad.
Ik heb het gemiddelde gepakt van 20 minuten. Maar betwijfel dus of het echt accuraat is. Ik moest nogal veel remmen voor kruisingen... Eerst 20 minuten warming-up, dan 20 minuten proberen zo hard mogelijk te gaan (dit lukte dus niet echt goed) en dan weer cooling down. ik zit volgens mij op 158 en 168,

• Prulleman
hoi1234 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 00:11:
[...]

Ik heb het gemiddelde gepakt van 20 minuten. Maar betwijfel dus of het echt accuraat is. Ik moest nogal veel remmen voor kruisingen... Eerst 20 minuten warming-up, dan 20 minuten proberen zo hard mogelijk te gaan (dit lukte dus niet echt goed) en dan weer cooling down. ik zit volgens mij op 158 en 168,
hmm, ja, dan zal je omslagpunt hartslag wellicht nog wat hoger liggen.. qua zones zijn er overigens ook verschillende namen. Als je Z1-Z5 heb, dan is bij de 1 Z1 active recovery en bij de andere (strava bv) duurvermogen..

Zelf zit ik bij workouts enkel in Z1 tussen zware intervallen, maar als je dat op power doet daalt je HR vaak te langzaam na een paar blokken om Z1 te bereiken, terwijl je qua power direct op recovery vermogen trapt.

Een rustig duur ritje is voor mij Z2 en dan is mijn HR tussen de 120-130, maar als je dan even overeind komt om te drinken dan kan je HR zo 5 slagen hoger komen.

bvAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NedweqqSGSQQL_il0qmJ4Q8SI08=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tU6UhPhuDNlgdS1CpR3s0CNY.png?f=user_large
(in mijn plan is dit een workout die enkel in de recovery week voorkomt, dus na 6 weken intensief 1 week dit soort werk, plans met meer volume, 5 ipv 3 workouts hebben dit type workouts ook elke week)

hier zie je bv Z1 (active recovery) tussen de intensieve intervallen door:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_URpwXFKFsRRKKf_QvxBYNiT9P8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2PP1nemOwBE1h2o0iYdrGxjS.png?f=user_large
de eerste recovery blokken daalt mijjn HR nog onder de 120, maar bij de laatste al niet meer, terwijl de power voor alle blokken gelijk is. Dit komt door extra vermoeidheid aan het einde van de training, maar dat wil niet zeggen dat je in de verkeerde zone zit. Daarom is interval training met power een stuk makkelijker, zeker als het om wat kortere intervallen gaat, bij lange blokken is het een stuk beter te doen om je HR in de gaten te houden (en de tijd te geven zich aan te passen).

Vergeet verder ook niet dat je HR ook nog afhankelijk is van een hoop andere factoren met name een slechte nachtrust + een avondje doorzakken kan een aardige invloed hebben.

Wat voor training was het? en waren de 120 bpm targets korte recovery blokken of een hele rit?

Strava

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-01 18:24
Hier afgelopen maandag ook een recovery ritje gedaan, gemiddelde hartslag was 116 (max hartslag zit net over de 170) en had toch nog een mooi gemiddelde van 30.7 kmh op een afstand van 38km.

Wel mooi om te zien hoe snel je vooruitgang boekt, afgelopen juni begonnen met fietsen en fietsten toen hetzelfde rondje met pakweg dezelfde snelheid alleen toen lag de gemiddelde hartslag 18 slagen hoger.

Heb nog geen geld over voor een power meter dus heel goed vergelijken kan je het niet :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• hoi1234
Prulleman schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:12:
[...]

hmm, ja, dan zal je omslagpunt hartslag wellicht nog wat hoger liggen.. qua zones zijn er overigens ook verschillende namen. Als je Z1-Z5 heb, dan is bij de 1 Z1 active recovery en bij de andere (strava bv) duurvermogen..

Zelf zit ik bij workouts enkel in Z1 tussen zware intervallen, maar als je dat op power doet daalt je HR vaak te langzaam na een paar blokken om Z1 te bereiken, terwijl je qua power direct op recovery vermogen trapt.

Een rustig duur ritje is voor mij Z2 en dan is mijn HR tussen de 120-130, maar als je dan even overeind komt om te drinken dan kan je HR zo 5 slagen hoger komen.

bv[Afbeelding]
(in mijn plan is dit een workout die enkel in de recovery week voorkomt, dus na 6 weken intensief 1 week dit soort werk, plans met meer volume, 5 ipv 3 workouts hebben dit type workouts ook elke week)

hier zie je bv Z1 (active recovery) tussen de intensieve intervallen door:
[Afbeelding]
de eerste recovery blokken daalt mijjn HR nog onder de 120, maar bij de laatste al niet meer, terwijl de power voor alle blokken gelijk is. Dit komt door extra vermoeidheid aan het einde van de training, maar dat wil niet zeggen dat je in de verkeerde zone zit. Daarom is interval training met power een stuk makkelijker, zeker als het om wat kortere intervallen gaat, bij lange blokken is het een stuk beter te doen om je HR in de gaten te houden (en de tijd te geven zich aan te passen).

Vergeet verder ook niet dat je HR ook nog afhankelijk is van een hoop andere factoren met name een slechte nachtrust + een avondje doorzakken kan een aardige invloed hebben.

Wat voor training was het? en waren de 120 bpm targets korte recovery blokken of een hele rit?
Ritje van 80 minuten / 31km. 30 min 120-134 (D1). Dan blok van 2x 5 minuten 135-150 (D2) en 2x 5 minuten 120-134 (D1).

Daarna ben ik rustig naar huis gefietst met een hartslag tussen 120-134. De laatste 10 minuten maximaal 119. Maar toen kon ik dus niet harder dan 20km/h.

• Nutterd

Nutterd

Ypuh schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:50:
@Nutterd Black Friday is zo ongeveer de enige week in het jaar dat ik geen fietsspullen koop :$.

Aanbiedingen op fietsgebied rondom BF vallen vaak echt tegen. Zo'n Kickr Core voor €639 was wel leuk, maar dat waren er ook maar 10 of 15 ofzo en de rest van het jaar was hij bij Van Bon gewoon voor €699 te krijgen. Om daar nou voor thuis te blijven... Verder zie je meestal gewoon aanbiedingen terugkomen (o.a. Mantel en Futurum) die eerder in het jaar vaak al goedkoper waren.

Als je een mooie aanbieding ziet moet je wel direct toeslaan, maar dat geldt eigenlijk altijd wel (vorige week bijv. nog een Quarq XX1 voor €440,-). Dit jaar wordt toch lastiger na een jaar lang hoge vraag en weinig nieuws.
voor mij is het ook zeker geen must om dan te kopen maar vorig jaar moest ik flink wat electronica hebben voor in ons nieuwe huis en hier heeft black friday me flink wat geld bespaard dus ik had nu de hoop dat het me nu ook iets op kan leveren maar zo niet dan wachten we de racefiets staat toch in de winterstalling dus ik heb er geen haast mee ;)

Een mooie (voor mij) set velgen met 50% korting dan ben ik net lucky luke qua op bestellen klikken... :9

ik heb inmiddels ruim 250km op mijn gravelbike gefietst...ik moet zeggen het is echt heerlijk...hier ongeveer 20 kilometer vandaan zit natuurgebied de meinweg en hier is het echt heel erg mooi! het voordeel ten opzichte van de mountainbike is dat de gravelbike daar naartoe veel sneller is maar ook gewoon fijner fietst...ik ben fan en loop steeds sterker met de gedachte om mijn mountainbike te verkopen maar aan de andere kant staat hij in de schuur waar plaats genoeg is en hij vreet geen brood.

enige nadeel wat ik heb met de gravelbike is dat ik behoorlijk last krijg van mijn knieen en enkels...ik denk dat het aan de pedalen ligt waar veel meer speling inzit dan op de racefiets maar zeker weet ik dat niet...ik probeer het nog een keer van het weekend en anders ga ik er voor de zekerheid even mee naar de bikefitter/fysio zodat hij er even beter naar kan kijken.

• Prulleman
hoi1234 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:30:
[...]

Ritje van 80 minuten / 31km. 30 min 120-134 (D1). Dan blok van 2x 5 minuten 135-150 (D2) en 2x 5 minuten 120-134 (D1).

Daarna ben ik rustig naar huis gefietst met een hartslag tussen 120-134. De laatste 10 minuten maximaal 119. Maar toen kon ik dus niet harder dan 20km/h.
ok.. dat is niet heel gek volgens mij, tussen de 120 en 134 zit nog best een verschil, Fris is dat bij mij het verschil tussen 180 en 210 watt trappen (ongeveer), in de praktijk -kan- dat bv 26 of 29 km/uur zijn (even kort door de bocht, want hoe aero je bent heeft daar een heeeeeele grote invloed op).
active recovery Z1 (D0??) zou voor mijn in de praktijk neerkomen op ongeveer 22 km/uur, dat is inderdaad prima voor een cooldown.

maar dat eerste half uur D1 120-134 komt in de praktijk wel 25-28 km per uur neem ik aan?

Strava

• hoi1234
Prulleman schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:38:
[...]

ok.. dat is niet heel gek volgens mij, tussen de 120 en 134 zit nog best een verschil, Fris is dat bij mij het verschil tussen 180 en 210 watt trappen (ongeveer), in de praktijk -kan- dat bv 26 of 29 km/uur zijn (even kort door de bocht, want hoe aero je bent heeft daar een heeeeeele grote invloed op).
active recovery Z1 (D0??) zou voor mijn in de praktijk neerkomen op ongeveer 22 km/uur, dat is inderdaad prima voor een cooldown.

maar dat eerste half uur D1 120-134 komt in de praktijk wel 25-28 km per uur neem ik aan?
Ja, klopt als een bus. Maar het voelt gewoon zo traag aan... Hopelijk wordt het vanzelf beter.

• Prulleman
hoi1234 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:43:
[...]

Ja, klopt als een bus. Maar het voelt gewoon zo traag aan... Hopelijk wordt het vanzelf beter.
Er is niks mis met een duurtraining, maar het moet wel in het complete verhaal passen, van 1 of 2 uurtjes in de week duurtraining wordt je echt niet sneller.

Bij lage volumes zal je echt meer tegen threshold (sweetspot) moeten trainen om er wat van te merken. De duurritjes zijn dan aanvulling op de intensievere workouts. Pas als je meer dan 10 uur in de week hebt om te trainen wordt het interessant om meer duur te pakken dan andere ritten.

Heel kort door de bocht moet je het als volgt zien, naast training heb je tijd nodig om te herstellen van je training.
Zonder herstel:
- heeft je lichaam te weinig tijd om zich aan te passen naar de nieuwe omstandigheden
- wordt het lastiger om de volgende (zware) training succesvol te doen en daar de voordelen van te pakken.
In de praktijk betekent dit dat je weinig trainings tijd moet vullen met veel intensief werk, want je hebt genoeg tijd om daarvan te herstellen, heb je veel tijd kan je beter lange duurritten doen, omdat je daar uiteindelijk het verste mee komt maar het kost wel veel tijd.

2 uur volle bak rijden kan best een keer doen, maar je hebt daar vrij veel tijd voor nodig om van te herstellen, terwijl je met bv 2 uur rijden waarvan afwisselend 15 minuten sweetspot, afgewisseld met 5 minuten active recovery, je bijna net zoveel voordeel pakt, maar je herstel is veel korter en daardoor kan je het vaker herhalen en zal je uiteindelijk sneller sterker worden

Strava

• bal130
  • Laatst online: 20:49
Wat een verschil er tussen verschillende personen kan zitten.. :o
Iedereen spreekt hier over hartslagen van 120-150 voor duurritjes. Zodra ik op de fiets stap zit ik al aan 110bpm. Zondag een rit van 72km gemaakt (net geen 3 uur gefietst) met een gemiddelde hartslag van 172bpm en gepiekt op 205bpm.

• red bull
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:56

red bull

Keeps me awake !

bal130 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:04:
Iedereen spreekt hier over hartslagen van 120-150 voor duurritjes. Zodra ik op de fiets stap zit ik al aan 110bpm. Zondag een rit van 72km gemaakt (net geen 3 uur gefietst) met een gemiddelde hartslag van 172bpm en gepiekt op 205bpm.
Dan hoop ik dat je nog jong bent.. https://www.fietssport.nl...maximale-hartslag-bepalen

• Prulleman
ja klopt, daarom is het ook belangrijk om je zones goed te hebben als je die gaat gebruiken voor training :).
maar het mooie is, er is geen goed of fout, beter of slechter, en het is verder ook niet te trainen. (uiteraard ga je uiteindelijk na training wel harder bij dezelfde hartslag :))

Strava

• Prulleman
nee hoor, dat maakt echt niet uit, zie bv ook de discussie die hierop volgt: Tylen in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"

ieder heeft een eigen max, net zoals de 1 2 meter lang is en de ander, 1.50. Ook hoeveel je max daalt in de loop der jaren is persoonlijk en niet per definitie aan een vuistregel te koppelen.

op basis van HFmax = 208 – ( 0,7 x leeftijd) kom ik op 173.. daar zit ik in de praktijk ook best een stuk boven, dus vuistregels zijn simpelweg niet meer dan vuistregels :) (dan is 220-41 nog beter met 179, maar in de praktijk is het recent nog 187 gebleken).

je max haal je ook echt niet zomaar even in een random sprint of x minuten voluit. In een ramptest kom ik vaak niet verder dan 174, maar ik heb in een 4,5 wedstrijd in een klim wel een keer mijn (gemeten) max bereikt.

[ Voor 29% gewijzigd door Prulleman op 28-10-2020 10:17 ]

Strava

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:15
Grappig, ik heb inderdaad ook al heel snel een forse hartslag te pakken op de fiets. Maar eerlijk gezegd kan ik op de racer ook niet echt langzaam fietsen. Ik heb niet zoveel uur in de week (4-6) om te trainen en dan wil ik er ook wel een beetje van genieten. FTP is ongeveer 240 of iets hoger (moet weer eens meten) en ik trap liefste rond 200-230 met wat variatie bergje op of af.

Hartslag zit meestal rond de 160 dan, lager dan 150 komt ie eigenlijk nooit. Omslagpunt ligt voor mij rond de 170-172 bpm, dan ben ik wel echt aan het leeglopen. Maar achter in de 160 kan ik prima volhouden voor half uurtje of meer. Mijn max ligt rond de 190-195, wat ik best OK vind op mijn 42e. Eerlijk gezegd durf ik die ook niet helemaal op te zoeken :P

Onregelmatige / weinig slaap is momenteel voor mij grootste issue om echt te gaan trainen. Helemaal stukgaan en dan halve nacht bezig zijn met een kleintje is echt geen lol. Dus sta nu meer in onderhoudsmodus; beetje conditie houden en niet (nog) zwaarder worden :)

• Ypuh
Trek je er niet teveel van aan. Hartslag is een gevolg van, niet een doel op zich. In principe moet je gewoon op je gevoel afblijven gaan. Heb je het gevoel dat het lekker gaat en is je hartslag wat hoger, prima.

Andersom; als je niet vooruit te branden bent en je hartslag is hoog of je fietst heel snel maar je hartslag wil niet omhoog, dan zijn dat wel signalen dat er iets niet klopt (vaak oververmoeiing of te intensief).

Hartslag is voor iedereen anders, maar de trend moet wel zijn dat als je meer traint je hartslag omlaag gaat bij dezelfde inspanning (of je snelheid omhoog gaat bij dezelfde hartslag). Met de nadruk op trend; je hartslag kan makkelijk 10-15 slagen variëren van dag tot dag (buitentemperatuur, stress, koffie, vermoeiing, slaap etc).

• wisselwerking
Hartslag is inderdaad heel persoonlijk. Veel van mijn uptempo ritten (wat ik het liefste doe) zit ik rond 160 gemiddeld. Dat kan ik heel lang volhouden. Als ik "rustig" fiets dan zit ik ook al gauw rond de 130 gemiddeld. Maar echt langzame duur vind ik wel erg lastig en ook niks aan.

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-01 08:33
Mijn hartslag is ook altijd hoog vergeleken met anderen (160 gem. kan ik ook uren doen), maar puur de waarde zelf zegt niet zo veel.

Bijvoorbeeld wel hoe hoog jouw hartslag is bij dezelfde inspanning en hoe snel je hartslag weer zakt/herstelt van een inspanning ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Salteh op 28-10-2020 10:35 ]

BetterShifting.com | Strava

• Ypuh
Zo kan ik 185 bpm langer dan een uur volhouden, maar meeste van mijn ritten zijn ergens rond de 130 bij een max van 200+.

Ik vind het heerlijk om gewoon 8 uur rustig te peddelen. Daar ben ik dan ook een stuk sneller in geworden de afgelopen jaren. Was dat eerst 25-26 km/u gemiddeld, rij ik nu onderin mijn D1 ook gewoon 30-31 km/u.

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-01 14:02
Salteh schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:34:
Mijn hartslag is ook altijd hoog vergeleken met anderen (160 gem. kan ik ook uren doen), maar puur de waarde zelf zegt niet zo veel.

Bijvoorbeeld wel hoe hoog jouw hartslag is bij dezelfde inspanning en hoe snel je hartslag weer zakt/herstelt van een inspanning ;-)
Zelfde hier. Gisteren indoor een rit van 1,5 uur gedaan met 1100 hoogtemeters. gemiddelde hartslag van 174 met een piek van 195. gewoon goed vol te houden... merk rond de 183-185 het lekkerste te klimmen.

Zodra ik opstap is mijn hartslag al rond de 130 denk ik :). in rust overigens volgens mijn garmin gemiddeld tussen de 46 en 52. wat weer heel laag is.

• Prulleman
Morrar schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:24:
Grappig, ik heb inderdaad ook al heel snel een forse hartslag te pakken op de fiets. Maar eerlijk gezegd kan ik op de racer ook niet echt langzaam fietsen. Ik heb niet zoveel uur in de week (4-6) om te trainen en dan wil ik er ook wel een beetje van genieten. FTP is ongeveer 240 of iets hoger (moet weer eens meten) en ik trap liefste rond 200-230 met wat variatie bergje op of af.

Hartslag zit meestal rond de 160 dan, lager dan 150 komt ie eigenlijk nooit. Omslagpunt ligt voor mij rond de 170-172 bpm, dan ben ik wel echt aan het leeglopen. Maar achter in de 160 kan ik prima volhouden voor half uurtje of meer. Mijn max ligt rond de 190-195, wat ik best OK vind op mijn 42e. Eerlijk gezegd durf ik die ook niet helemaal op te zoeken :P

Onregelmatige / weinig slaap is momenteel voor mij grootste issue om echt te gaan trainen. Helemaal stukgaan en dan halve nacht bezig zijn met een kleintje is echt geen lol. Dus sta nu meer in onderhoudsmodus; beetje conditie houden en niet (nog) zwaarder worden :)
zo moet je max HR niet zien, je kan het niet trainen en het heeft geen invloed op je prestaties. Volgens mij is het voornamelijk afhankelijk van het formaat van je hartkamers, je hartspier kan groter worden, maar de kamers niet

Strava

• Morrar
Interessant; op zich is HR natuurlijk hoogst persoonlijk, maar meer mensen dus die al vrij snel vrij hoog zitten t.o.v. hun max en dat ook voor langere tijd. Hoe snel het daalt na een inspanning is inderdaad meer relevant; probeer daar nu wat meer op te focussen en te trainen met intervalletjes. Binnen vind ik dat makkelijker dan buiten; buiten rijd ik toch meer om te genieten en dan vrij constant.

Verder rijdt ik buiten tegenwoordig ook wel makkelijker richting de 30. Ook tegenwind gaat sneller dan vroeger heb ik de indruk. Maar goed, ik wijt dat gewoon aan m'n nieuwe wielen :P

@Prulleman Zit zeker wat in. Toch heb ik ergens ook gezien dat men rekende met de "HR reserve"; het verschil tussen rust HR en max HR. Dan zou de max dus wel uitmaken, maar inderdaad nog steeds niet te trainen. Rust HR is wel afhankelijk van fitheid als ik me niet vergis.

[ Voor 18% gewijzigd door Morrar op 28-10-2020 10:52 ]

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:12
Iemand een leuke GPX voor de Utrechtse Heuvelrug? Het liefst ergens tussen de 100 - 150km.

@orange.x wees me erop dat daar nog veel te ontdekken is toen ik mijn statshunter kaartje plaatste..

• Tinusvolkel
tinusterror schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

Zelfde hier. Gisteren indoor een rit van 1,5 uur gedaan met 1100 hoogtemeters. gemiddelde hartslag van 174 met een piek van 195. gewoon goed vol te houden... merk rond de 183-185 het lekkerste te klimmen.

Zodra ik opstap is mijn hartslag al rond de 130 denk ik :). in rust overigens volgens mijn garmin gemiddeld tussen de 46 en 52. wat weer heel laag is.
Valt toch wel mee hoe laag, hier duikt ie vaak nog onder de 40. Maar bij 174 zit ik dan weer echt op de max.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:30

Crazy D

I think we should take a look.

Morrar schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:24:

Mijn maximale hartslag (als in: hoogste hartslag) is ook wel in de 190, maar dat is niet wat formeel als max HR gerekend wordt (daar is formule voor op basis van je inspanning en zo). Die is bij mij gemeten op 171 (2 jaar terug ondertussen alweer). Ik ben 44. Voor mij is 160 zo'n beetje mij omslagpunt. Erboven breekt het "snel" op, eronder gaat prima. Overigens, ook al fiets je 4-6 weken, is een beetje meer variatie wel zinnig hoor.

Exact expert nodig?

• Ypuh
Morrar schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:50:
@Prulleman Zit zeker wat in. Toch heb ik ergens ook gezien dat men rekende met de "HR reserve"; het verschil tussen rust HR en max HR. Dan zou de max dus wel uitmaken, maar inderdaad nog steeds niet te trainen. Rust HR is wel afhankelijk van fitheid als ik me niet vergis.
Die link heb ik ook wel eens proberen te leggen. Mijn rust HR is bijv. 42-44 BPM en max iets van 204-208 BPM. Volgens mij heb je daardoor al natuurlijke aanleg om wat sneller te kunnen fietsen.

Zelf merk ik in ieder geval dat ik een hele brede range heb. Iedere 20 slagen (100-120-140-160-180) zit al wel een wezenlijk verschil in qua snelheid (2-3 km/u). Al heb ik dit sinds het rijden op vermogen grotendeels losgelaten. Alleen bij langdurige inspanningen zoals een 20m FTP test kijk ik nog naar hartslag.

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:04
Iemand ervaring met de workouts op Zwift? Las al dat er wat op aan te merken is maar dit is het platform dat ik wil gebruiken om wat fit te blijven.
Overweeg om de Gran Fondo workout te starten. Daarnaast gewoon wat routes en groepsritjes rijden.

• The_Thijs©
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-01 14:01
Hier Het grote indoor cycling topic zijn vast mensen die je verder kunnen helpen.

daag

• hoi1234
Heeft iemand ervaring met het degelijk bevestigen van de Magene Gemini 210? Ik had dus 2 sensoren, maar ben er eentje verloren... Helaas was dat rare rubberen stiekje kapot gegaan, dus heb ik een elastiek gebruikt. Werkte dus niet... Gelukkig sensor teruggevonden, alleen is die nu uit mijn zak gevallen blijkbaar, want ik kan hem nergens meer vinden...

• Joseph4820
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-12-2025
hoi1234 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:03:
Heeft iemand ervaring met het degelijk bevestigen van de Magene Gemini 210? Ik had dus 2 sensoren, maar ben er eentje verloren... Helaas was dat rare rubberen stiekje kapot gegaan, dus heb ik een elastiek gebruikt. Werkte dus niet... Gelukkig sensor teruggevonden, alleen is die nu uit mijn zak gevallen blijkbaar, want ik kan hem nergens meer vinden...
Op de crank of naaf? Heb alleen nog eentje op crank en nog niet zo lang dus kan er nog niet over oordelen, maar denk dat het wel wat scheelt waar je hem hebt zitten

• Tinusvolkel
Het rubberen stiekje sprong bij mij al kapot toen ik hem wou bevestigen, dus nu een tie wrapje eromheen gedaan en heb ze beide nog :)

• Joseph4820
Tie wrap is meestal wel de uitkomst inderdaad :)

• hoi1234
Joseph4820 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:07:
[...]

Op de crank of naaf? Heb alleen nog eentje op crank en nog niet zo lang dus kan er nog niet over oordelen, maar denk dat het wel wat scheelt waar je hem hebt zitten
Op de crank... Ja was blijkbaar dus niet heel verstandig om een standaard elastiek te gebruiken. Maar heel raar hoe die uit mijn shirt is gevallen. Ik ben niet over drempels gereden of zo.

Straks nog maar eens kijken of ik hem kan vinden. Ik weet waar ik hem waarschijnlijk ongeveer verloren kan zijn.

• Mistraller
Hier ook tie wrapje nadat ik hem een keer verloren was (en gevonden). Gewoon met de voet langsgeschampd. Ik heb een stukje isolatietape om de sensor en crank gewikkeld (gewoon over het midden) en daar 1 tie wrapje omheen, zo kan ie ook niet verschuiven. Ook op de voornaaf op mijn andere fiets (als spd sensor) heb ik er een bandje omheen getrokken, better safe than sorry.

[ Voor 21% gewijzigd door Mistraller op 28-10-2020 14:14 ]

---------------

• hoi1234
Tinusvolkel schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:08:
[...]

Het rubberen stiekje sprong bij mij al kapot toen ik hem wou bevestigen, dus nu een tie wrapje eromheen gedaan en heb ze beide nog :)
Maar om de uitstupsels? Of om de sensor heen? Want om de sensor heen lijkt me schuiven mogelijk te maken?

Trouwens dat het stiekje brak is gewoon mijn eigen schuld. Ik weet nu waarom je de sensor aan de linker crank moet bevestigen... Waarschijnlijk is het stiekje tegen het voorblad aangeschuurd. En het elastiekje dat ik toen gebruikte, had al scheuren. Maar het is gewoon zo raar dat die uit mijn shirt valt...

• hoi1234
Mistraller schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:11:
[...]

Hier ook tie wrapje nadat ik hem een keer verloren was (en gevonden). Gewoon met de voet langsgeschampd. Ik heb een stukje isolatietape om de sensor en crank gewikkeld (gewoon over het midden) en daar 1 tie wrapje omheen, zo kan ie ook niet verschuiven. Ook op de voornaaf op mijn andere fiets (als spd sensor) heb ik er een bandje omheen getrokken, better safe than sorry.
Heb je eventueel een foto? Dan kan ik dat ook fabriceren.

Is er trouwens niet iemand die snel een cadancesensor voor mij heeft? Max 20 euro. Als ik dan niet hoef te wachten is dat mij wel waard. Anders ga ik er gewoon 3 bestellen, dan heb ik voor de trainer 2 en voor mijn fiets 2. Mocht ik nog een keer iets verliezen, kan ik tenminste verder. Het is echt onbeschoft hoeveel de bekende merken voor een dergelijke sensor durven te vragen die ook op een fietscomputer van 30 euro zit.

• rolandos582
Gebruik de elastiekjes van garmin, die zaten bij mijn edge 530. Die gebruik ik niet en zijn betere in mijn ervaring.

• hoi1234
rolandos582 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:19:
[...]

Gebruik de elastiekjes van garmin, die zaten bij mijn edge 530. Die gebruik ik niet en zijn betere in mijn ervaring.
En kun je zulke elastiekjes ook los krijgen? Ik ga overigens wel een fietscomputer scoren binnenkort.

• orange.x
Louislouislouis schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:52:
Iemand een leuke GPX voor de Utrechtse Heuvelrug? Het liefst ergens tussen de 100 - 150km.

@orange.x wees me erop dat daar nog veel te ontdekken is toen ik mijn statshunter kaartje plaatste..
100-150km gemeten vanaf waar?

Dit was hem geloof ik he? Als je met de auto gaat kan je wel bij Driebergen parkeren ergens of in de buurt van Doorn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKShNRG95q3NhgwpF8Vw4f9hpxo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1wxPe6bT9mGXHVH8IpiQpDkb.png?f=user_large

Misschien kan je hier iets mee:
https://www.strava.com/routes/2756527125675739154

Als het te weinig km is of te vlak (ha!) dan hoor ik het wel. Ik heb wel zo'n beetje alle bekendere klimmetjes erin zitten, dus als je daar wel van houdt dan is het een leuke route. Als je geen klimmer bent of er echt een hekel aan hebt dan moet je dat maar even aangeven, of stuur me even een berichtje.

[ Voor 53% gewijzigd door orange.x op 28-10-2020 14:37 ]

• rolandos582
hoi1234 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:21:
[...]

En kun je zulke elastiekjes ook los krijgen? Ik ga overigens wel een fietscomputer scoren binnenkort.
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/65216 deze zijn dat, goede kwaliteit. Heb die ook bij mijn magene's nu in gebruik.

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:56
hoi1234 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:21:
[...]

Ik heb de Elastiekjes die bij mijn Magene zaten gewoon gebruikt, werken nog altijd goed. Heb toen ook deze gekocht: https://nl.aliexpress.com/item/32939281781.html, maar daar brak er eentje al af bij installatie. Denk dat een tiewrap uiteindelijk het beste werkt. Het enige nadeel daarvan is weer, het moment dat je de batterij wil gaan vervangen.

Strava & Untappd - Do not combine!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:12
orange.x schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:23:
[...]

Als het te weinig km is of te vlak (ha!) dan hoor ik het wel. Ik heb wel zo'n beetje alle bekendere klimmetjes erin zitten, dus als je daar wel van houdt dan is het een leuke route. Als je geen klimmer bent of er echt een hekel aan hebt dan moet je dat maar even aangeven, of stuur me even een berichtje.
Merci, dit ziet er goed uit!

Top dat alle bekendere klimmetjes erin zitten ben benieuwd.

• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik kan online niet gauw vinden wat doorgaans de grote winkels (12 biking, Mantel..) doen qua black friday aanbieidngen. Is het vaak iets van 20-25% op alle fietsen of selecteren ze specifieke modellen die vaak niet goed lopen?

https://vsospecialist.nl

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:43
@Alfa159 Vorig jaar viel het zwaar tegen. Juist de (waarschijnlijk) slecht verkopende artikelen werden (een beetje) afgeprijsd. Andere artikelen worden als aanbieding aangeboden, terwijl dezelfde artikelen op andere momenten in het jaar nog goedkoper waren. Bij Mantel en Futurumshop viel vorig jaar weinig te halen (ook al deden de zgn. aanbiedingen en aantal emails rond die tijd anders vermoeden)

• Morrar
Waar ik bij Futurumshop onderhand ook een beetje moe van wordt is al die aanbiedingen op prodcuten waarbij alleen de meest exteme maten of vreemde kleuren nog over zijn... Denk je "oh een leuk geprijsde broek" blijkt het alleen nog in XS of XXS te zijn...

Kan natuurlijk zijn dat alle M en L maten net verkocht zijn, maar het gebeurt wel heel erg vaak voor dat soort toeval.

[ Voor 37% gewijzigd door Morrar op 28-10-2020 15:03 ]

• Prulleman
Morrar schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:02:
Waar ik bij Futurumshop onderhand ook een beetje moe van wordt is al die aanbiedingen op prodcuten waarbij alleen de meest exteme maten of vreemde kleuren nog over zijn...
uitverkoop/opruiming/op=op/... noem je dat :) en ja, dat zijn ook aanbiedingen

Strava

• rolandos582
Alfa159 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:51:
Ik kan online niet gauw vinden wat doorgaans de grote winkels (12 biking, Mantel..) doen qua black friday aanbieidngen. Is het vaak iets van 20-25% op alle fietsen of selecteren ze specifieke modellen die vaak niet goed lopen?
20-25% korting op fietsen? Succes! Dat word hem niet, al helemaal na dit jaar waar ze een record omzet gedraaid hebben en de meeste zijn uitverkocht.

Zou wel leuk zijn als er wat sales komen, ik ben nog steeds opzoek naar carbon wielen (50 of 50mm) en een powermeter. Met een beetje korting is dat nog het afwegen waard om gelijk te bestellen.

• Joseph4820
Zojuist garmin edge 530 besteld bij futurumshop. Demarrage deal plus 25 kortingscode = 244,- Heb niet het vertrouwen dat BF een (veel) betere deal oplevert.

• DutX
Joseph4820 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:17:
Zojuist garmin edge 530 besteld bij futurumshop. Demarrage deal plus 25 kortingscode = 244,- Heb niet het vertrouwen dat BF een (veel) betere deal oplevert.
https://www.idealo.de/pre...641_-edge-530-garmin.html
Lijkt inderdaad de bodemprijs te zijn geweest afgelopen periode. Nederland is wel altijd duurder wat dat betreft

• Joseph4820
Def1ant schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:19:
[...]

https://www.idealo.de/pre...641_-edge-530-garmin.html
Lijkt inderdaad de bodemprijs te zijn geweest afgelopen periode. Nederland is wel altijd duurder wat dat betreft
Handige site, thanks! Merk dat op Tweakers fiets/ fitness gerelateerde gear niet altijd vindbaar is in de pricewatch.
Lijkt dus wel een prima deal zo. Kan de verpakking nog dicht laten tot aan BF, maar kan wss niet zolang wachten.
Pagina: 1 ... 176 ... 700 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).