Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 172 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:22
@blauwester nice! Waar heb je de FTP test uitgevoerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19
hoi1234 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:23:
[...]

Ik heb helaas geen idee welk frame ik heb. Ik heb een Wilier, maar meer weet ik niet...

Remmen zijn Ultegra 6500's.
Post eens een foto dan. Volgens mij zijn er hier genoeg die met alle plezier uitzoeken wat je precies voor type fiets hebt :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Mistraller schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:36:
[...]

Post eens een foto dan. Volgens mij zijn er hier genoeg die met alle plezier uitzoeken wat je precies voor type fiets hebt :)
Zal ik doen. Moet ik van specifieke onderdelen (zoals codes) foto's maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-09 22:00
hoi1234 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 06:52:
[...]

Zal ik doen. Moet ik van specifieke onderdelen (zoals codes) foto's maken?
Als je ergens op het frame een serienummer kan vinden dan zeker! Plekken om te zoeken zijn onder/rond je Bottom brackets voor zover ik weet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:20

Kluus

Gang is alles

blauwester schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:06:
@Prulleman @ohno_nl Bedankt voor de sugesties. Serieus wedstrijden doe ik absoluut niet.
Dit jaar eigenlijk voor het eerst serieus het wielrennen uitgevonden voor mezelf na 3 jaar gewoon rustig rondjes gereden te hebben op de wielrenfiets.

Zou volgend jaar als het haalbaar is wel graag op een recreatieve manier aan criteriums mee willen doen vandaar ook de focus op FTP. Die hoop ik in de winter een beetje op te kunnen krikken. Vandaag met die test 4,0 W/kg gehaald en denk dat ik ongeveer 4,5 W/kg nodig heb om aan zulke wedstrijden mee te kunnen doen. Dus genoeg te verbeteren!!!
Netjes, zoals gezegd kom je met 4,0 W/kg prima mee en bij criteriums komt het inderdaad ook veel op explosiviteit aan (al is dat ook techniek trainen om met zo weinig mogelijk verlies door de bochten te komen).

Kijk eens of er volgend jaar regelmatige trainingskoersjes in de buurt zijn op een parcoursje of industrieterrein, dat zijn leuke teainingen en je kan er veel aan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:16
(jarig!)
hoi1234 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:28:
Heeft iemand toevallig tips hoe je aan trainingschema's kunt komen? Ik heb fondo gevonden, maar daar betaal je best veel voor best weinig voor. Dat zijn in principe gewoon een paar workouts die zich op een bepaalde discipline richten. Waarschijnlijk kan ik dat dus ook gewoon zelf doen.
Net begonnen toch? Mijn advies zou zijn om niet te hard van stapel te lopen.

Ga eerst eens wat KM's maken. Maak beginnersfouten. Geen idee wat je leeftijd en fitheid is. Maar probeer bijv. als doel te stellen om met 30 km/u avg terug te komen na een uurtje fietsen. Kortom heb plezier op de fiets. Vindt uit wat werkt, maar ook wat niet werkt. Forceren middels schema's werkt m.i. niet, je gaat waarschijnlijk ook pijntjes ervaren. Het minst goede idee is dan om geforceerd naar je schema te kijken en een potientiele blessure te verergeren.

Na bepaalde kilometrage (zeg 1000 tot 2500km) of tijdbestek (half jaar-jaar) en een basis conditie aanwezig is wordt het interessant om naar specifieke training te kijken. Voldoende over te vinden op het internet (Trainnerroad, Trainingpeaks, Wielersportinfo.nl. talloze semi-gratis apps, blogpost van gerenomeerde fiets websites, etc.)

Ik train overigens nooit met schema's, puur om het feit dat dit niet flexibel in te passen is met werk-privé. Ik denk dat (begrijpen en toepassen van) trainingsleer als geheel veel belangrijker is voor progressie of toewerken naar een doel (rust, voeding, training). Wellicht haal ik hierdoor niet het aller-aller beste uit mezelf maar geeft het wel voldoening i.p.v. mezelf te conformeren aan een schema. Het is min of meer een ingebakken lifestyle.

Zelf discipline is ook een factor. In dat geval kan ik me voorstellen dat sommige wel baat hebben met een vastgesteld schema over een x periode of om een doel te behalen. Om vervolgens na afronden van zo'n schema het hele fietsgebeuren uit de handen te laten glippen :+ (soort jojo effect wat je ook ziet bij gewicht problematiek). Wel goed voor de Marktplaats handel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Dix0r schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:23:
[...]

Net begonnen toch? Mijn advies zou zijn om niet te hard van stapel te lopen.

Ga eerst eens wat KM's maken. Maak beginnersfouten. Geen idee wat je leeftijd en fitheid is. Maar probeer bijv. als doel te stellen om met 30 km/u avg terug te komen na een uurtje fietsen. Kortom heb plezier op de fiets. Vindt uit wat werkt, maar ook wat niet werkt. Forceren middels schema's werkt m.i. niet, je gaat waarschijnlijk ook pijntjes ervaren. Het minst goede idee is dan om geforceerd naar je schema te kijken en een potientiele blessure te verergeren.

Na bepaalde kilometrage (zeg 1000 tot 2500km) of tijdbestek (half jaar-jaar) en een basis conditie aanwezig is wordt het interessant om naar specifieke training te kijken. Voldoende over te vinden op het internet (Trainnerroad, Trainingpeaks, Wielersportinfo.nl. talloze semi-gratis apps, blogpost van gerenomeerde fiets websites, etc.)

Ik train overigens nooit met schema's, puur om het feit dat dit niet flexibel in te passen is met werk-privé. Ik denk dat (begrijpen en toepassen van) trainingsleer als geheel veel belangrijker is voor progressie of toewerken naar een doel (rust, voeding, training). Wellicht haal ik hierdoor niet het aller-aller beste uit mezelf maar geeft het wel voldoening i.p.v. mezelf te conformeren aan een schema. Het is min of meer een ingebakken lifestyle.

Zelf discipline is ook een factor. In dat geval kan ik me voorstellen dat sommige wel baat hebben met een vastgesteld schema over een x periode of om een doel te behalen. Om vervolgens na afronden van zo'n schema het hele fietsgebeuren uit de handen te laten glippen :+ (soort jojo effect wat je ook ziet bij gewicht problematiek). Wel goed voor de Marktplaats handel >:)
Dankjewel voor deze uitgebreide reactie. Ik fiets al ruim een jaar (fiets gekocht op 8-7-2019).

Het lukt vaak al om met 30km/h gemiddeld 45-60 minuten te fietsen. Maar dit kan nog wat oefening gebruiken dus. Mijn vraag is meer wat is een goede aanpak om mijn doel (voor dit voorbeeld 30km/h gemiddeld over een uur, is namelijk een mooi doel) te bereiken.

Als ik het goed begrijp kan ik om deze vraag te beantwoorden het beste eens een kijkje nemen op internet. Bijvoorbeeld Trainnerroad, Trainingpeak en wielersportinfo zijn goede beginpunten.

Nu ben ik iemand die meestal niet het geduld heeft om informatie te zoeken, maar eigenlijk direct een kant-en-klaar antwoord in de praktijk wil brengen. Biedt Fondo een goed programma om te volgen, terwijl ik op zoek ben naar informatie om zelfstandig een goede training op te kunnen zetten?

Overigens heb ik me verkeerd verwoord. Ik ben denk ik niet zo zeer op zoek naar een trainingsschema, maar meer tips hoe ik me kan verdiepen in het opzetten van een goede training. Nu fiets ik al 5000km lang gewoon willekeurig wat rond en wil ik eigenlijk een doel hebben voor de winter (origineel om wat extra vermaak te krijgen op de Tacx, maar aangezien de Tacx die ik van de Lidl heb kapot is (vliegwiel dat de weerstand regelt is afgebroken, waardoor ik zonder moeite 50km/h doe @110rpm), fiets ik toch liever op de weg).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:22
@hoi1234

Je wilt een kant en klaar antwoord, maar je wilt je er ook in verdiepen, wat is het nu? :P.

Ik zie dat je ook in het indoor topic rondfietst, dus wellicht interessant om dit eens te lezen:

https://www.trainerroad.c...rything-you-need-to-know/

Mooi artikel dat een bepaalde trainingsfilosofie uitlegt en vergelijkt met andere trainingsfilosofieën.

Ik doe zelf verschillende sporten: hardlopen, beachvolleybal, crossfit, krachttraining en sinds vorig jaar fietsen.

Wat mij opvalt is dat fietsers het relatief het eenvoudigst hebben van al deze sporten: als je fietst zonder plan wordt je vanzelf wel iets beter. Als je krachttraining bijv doet zonder plan, dan zou je progressie 0 kunnen zijn. Dus wat dat betreft is nmm stap 1: uren maken op de fiets (maar dat doe je al). Om dan de volgende stap te zetten moet je een trainingsfilosofie zoeken die past bij je doelen. In jouw geval denk ik dat Sweet Spot training je goed zou helpen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:16
(jarig!)
hoi1234 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:45:
[...]

Nu ben ik iemand die meestal niet het geduld heeft om informatie te zoeken, maar eigenlijk direct een kant-en-klaar antwoord in de praktijk wil brengen. Biedt Fondo een goed programma om te volgen, terwijl ik op zoek ben naar informatie om zelfstandig een goede training op te kunnen zetten?
Kant en klaar antwoord: Intervals.

Geen Fondo (ken het niet?) of app voor nodig. Voorbeeld: Ga 1 min. hard fietsen, 1 minuut rustig fietsen. Herhaal dat 10x. Doe dat in maximaal 2 tot 3 blokken met tussen de blokken rust van c.a. 5 minuten.

Speel waar nodig met de variabele 1 en intensiteit van 'hard fietsen' afhankelijk van je doel. Max 3 intensieve/intervals sessies per week.

Een hartslagmeter / powermeter / fietscomputer zijn hierbij handige tools.

[ Voor 7% gewijzigd door Dix0r op 14-10-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Z3
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-09 07:20

_Z3

@hoi1234

Ik had hetzelfde, ik fietste maar iets rond en bleef op hetzelfde niveau hangen. Wat ik deed met Fondo was de gratis trainigsprogramma's starten en daar pakte ik trainingen uit, blok, tempo, sprint etc. Ik volgde niet echt het programma. Dat heeft me wel geholpen om meer snelheid te krijgen.

Nu volg ik wel een programma op TrainerRoad, maar dat is niet gratis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 11:35

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

[...]

Dankjewel voor deze uitgebreide reactie. Ik fiets al ruim een jaar (fiets gekocht op 8-7-2019).

Het lukt vaak al om met 30km/h gemiddeld 45-60 minuten te fietsen. Maar dit kan nog wat oefening gebruiken dus. Mijn vraag is meer wat is een goede aanpak om mijn doel (voor dit voorbeeld 30km/h gemiddeld over een uur, is namelijk een mooi doel) te bereiken.

Als ik het goed begrijp kan ik om deze vraag te beantwoorden het beste eens een kijkje nemen op internet. Bijvoorbeeld Trainnerroad, Trainingpeak en wielersportinfo zijn goede beginpunten.

Overigens heb ik me verkeerd verwoord. Ik ben denk ik niet zo zeer op zoek naar een trainingsschema, maar meer tips hoe ik me kan verdiepen in het opzetten van een goede training. Nu fiets ik al 5000km lang gewoon willekeurig wat rond en wil ik eigenlijk een doel hebben voor de winter (origineel om wat extra vermaak te krijgen op de Tacx, maar aangezien de Tacx die ik van de Lidl heb kapot is (vliegwiel dat de weerstand regelt is afgebroken, waardoor ik zonder moeite 50km/h doe @110rpm), fiets ik toch liever op de weg).
ik ben dit jaar begonnen in combinatie met veel gewichtsverlies en ik heb mijn hele conditie heb opgebouwd door veel kilometers te maken (inmiddels rond de 6000km dit jaar) waar ik zeker 5000km echt rustig heb gereden (vogeltjes kijken)...ik heb geen powermeter dus heb alles met de hartslagmeter gedaan en dan geprobeerd om zoveel mogelijk zone 2 aan te houden.

in de winter wil ik proberen om wat interval trainingen via TrainerRoad te doen en te kijken hoe dat bevalt.

[ Voor 61% gewijzigd door Nutterd op 14-10-2020 10:10 ]

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
[...]

...
Dit stukje is natuurlijk nogal tegenstrijdig... een kant en klaar antwoord is een app/site/.. met een compleet uitgewerkt plan. In veel gevallen zijn hier wel kosten aan verbonden (denk aan apps als trainerroad, sufferfest), in sommige gevallen zitten er andere verdien modellen achter zoals bij trainingpeaks. Maar ... kant en klaar en gratis.. als dat er zou zijn, dan zouden de betaalde apps (van 10-20 euro per maand) het een stuk zwaarder hebben...

Het alternatief is dus dat je je wat meer zelf gaat verdiepen in type trainingen etc, dit kost -serieus- veel tijd als alles nieuw voor je is, niet om je te ontmoedigen, maar meer om aan te geven dat het verre van kan en klaar is. Vervolgens zal je zaken moeten omzetten in de praktijk, hoe ga je dat doen? met hartslag, power, indoor, outdoor.

Aangezien je pas net begonnen bent, kan je beter rustig aan beginnen, dat betekend dat je niet gelijk met een volledig plan aan de slag moet gaan, maar eens moet gaan expirimenteren met bv een itnerval training ipv gewoon een rondje hard rijden. Maar zonder je te verdiepen is een stukje hard en een stukje zacht rijden ook niet veel waard ;)

in de basis wil je bij een training een bepaald deel van je capaciteiten vergroten. Dit doe je niet door elke dag hetzelfde rondje met dezelfde snelheid te rijden. Tuurlijk wordt dat steeds een beetje makkelijker, maar je zal dingen moeten opvoeren en als je een beetje efficient te werk wilt gaan, (we zijn geen profs die 20+ uur per week op de fiets zitten) dan zal je meer de grenzen moeten opzoeken van wat je qua trainingstress en de bijbehorende recovery aankan.

Hierboven staat een link naar een mooi verhaal van trainerroad, naar mijn idee de experts op efficient trainen (ik heb mijn FTP kunnen verhogen met 3,5 uur per week structured workouts van 262 naar 309 in 8 maanden). De theorie die zij gebruiken is dat je inspanningen zodanig moeten zijn dat je je spieren een impuls geeft om te verbeteren, maar wel binnen bepaalde grenzen, dat je het kan herhalen, (van interval tot interval, maar ook van dag tot dag). Als je bv op dag 1 kapot gaan en daardoor dag 2 en 3 niet kan trainen (of minder goed kan trainen), dan is dat minder efficient dat een minder zware dag 1.
Daarnaast is bij zware inspanningen ook herstel erg belangrijk, dat geld op verschillende niveau's bv nachtrust, maar ook na een blok van 6 weken trainen heb je ook echt een weekje nodig met enkel lichte workouts om je lichaam tijd te geven zich aan te passen, Dat zijn juist de momenten dat je omhoog schiet.

En dan kan je nog boeken vol schrijven over voeding.. :)

nog een laatste tip, luister ook eens de trainerroad podcast, heel veel informatie over training, recovery, voeding en andere nuttige zaken als je je wilt verdiepen in training

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:00
Ik krijg een tijdje terug van een bevriende wielrenner die wedstrijden rijdt, de tip om dit kanaal eens te bekijken als ik meer wil weten over trainingsopbouw: Dylan Johnson op Youtube

Die vriend verdiept zich behoorlijk in training en voeding (is vegan bijv.) en heeft met behulp van dit kanaal o.a. blijkbaar from scratch zijn kennis opgebouwd. Ik heb me er zelf niet heel erg in verdiept tbh (daarom ga ik ook niet zo hard :+ ) maar blijkbaar haal je met deze info al de grootste fouten uit je programma.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 14:39
Stufferdt schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:19:
Ik krijg een tijdje terug van een bevriende wielrenner die wedstrijden rijdt, de tip om dit kanaal eens te bekijken als ik meer wil weten over trainingsopbouw: Dylan Johnson op Youtube

Die vriend verdiept zich behoorlijk in training en voeding (is vegan bijv.) en heeft met behulp van dit kanaal o.a. blijkbaar from scratch zijn kennis opgebouwd. Ik heb me er zelf niet heel erg in verdiept tbh (daarom ga ik ook niet zo hard :+ ) maar blijkbaar haal je met deze info al de grootste fouten uit je programma.
Dit is serieus goed kanaal (ook grappig alter-ego), ik had deze ook al eens gepost in het indoor cycling topic.
Voor iedereen aan te raden, zeker wanneer je serieuzer gaat fietsen en daarbij ook op je voeding wilt gaan letten.

https://gathering.tweaker...message/60204170#60204170

Spicy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 08:30

ikbenwouter

! w t R

Wat een tocht, hij heeft alle provincies gepakt in één dag.

YouTube: I cycled 572KM ACROSS an ENTIRE COUNTRY in ONE DAY! - Crazy Cross Co...

........................................................................................................................................................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Over een maand is hopelijk mijn frame uit China binnen. Wat zouden jullie voorkeuren zijn voor een mechanische versnellingsgroep met als maximale budget 600-650 euro met remvelgen.

Shimano 105
Shimano Ultegra
Campagnolo Centaur
Campagnolo Potenza
SRAM Rival 22
Sensah Empire 2x11

Gewoon eens voor de grap eens Campagnolo erop zetten, of waar zouden jullie voor kiezen?

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 13:47
Klopt! Mooie gast, speciale bike voor deze rit. Volgauto geleend met moeder erin. Goede gast wel, ik kijk zijn filmpjes met enige regelmaat. Top gozer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
rolandos582 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 19:10:
[...]

Klopt! Mooie gast, speciale bike voor deze rit. Volgauto geleend met moeder erin. Goede gast wel, ik kijk zijn filmpjes met enige regelmaat. Top gozer!
Da’s die gast met z’n “what’s up cycling fanatics” iedere keer? Verschrikkelijk. Desondanks knappe prestatie :)

Motor-forum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
Bananeman schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 19:33:
[...]
Da’s die gast met z’n “what’s up cycling fanatics” iedere keer? Verschrikkelijk. Desondanks knappe prestatie :)
Haha true, je moet ervan houden inderdaad. Vind het wel grappige content.
https://www.strava.com/activities/4051830089

571,39km in 17h35m. Gemiddeld 32,5km/u met 203W gemiddeld en een hartslag van 132 gemiddeld. Ik doe het hem niet na. Mad respect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:38
Wellicht goed om hier even te delen: Strava heeft alle Flyby instellingen van haar gebruikers op ‘uit’ gezet.
Hierdoor kun je dus niet meer automatisch zien wie je bent tegengekomen tijdens het fietsen. Ik vond/vind het altijd wel leuk om dit in te zien, dus ik was ook verbaast dat ik de feature niet meer kon vinden.
Via de instellingen kun je het wel weer aanzetten, maar de kans is groot dat het gros van de mensen dit niet meer gaat her activeren.

Hier nog wat meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
hoi1234 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:32:
Ik ben er trouwens achter gekomen dat ik de derailleurkabel een keer moet vervangen. Het uiteinde is flink gerafeld en de stelschroef van de derailleur zit muurvast en de kabel heeft roestsporen... Ik wil dit eigenlijk in de lente direct met een nieuwe drivetrain doen. Ik twijfel alleen of ik een nieuw klein voorblad, nieuwe cassette en nieuwe derailleurwieltjes nodig heb. Iemand tips? Ik heb Shimano 9 speed, dus heel duur is het allemaal niet en dan is alles weer netjes op elkaar afgestemd.

Ja, alles is smerig... Komt door die baggerolie...
in werkelijkheid ziet het er netjes uit en ik zie geen reden (los van dat het dan nieuw is) waarom je dat allemaal zou vervangen?
En de enige plek waar je geen last hebt van een gerafelde kabel is na de de schroef waarmee je hem vast zet bij de derailleur. Ik zou de vastzittende schroef met WD40 inspuiten en dat een dag of wat zijn werk laten doen en dan kijken of 'ie los wil. Je zou ook kunnen kijken of je gerafelde stuk kabel af kunt knippen (moet de kabel wel lang genoeg voor zijn)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 16:46

Galois

1811 - 1832

MartijnMartijn schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 19:46:
Wellicht goed om hier even te delen: Strava heeft alle Flyby instellingen van haar gebruikers op ‘uit’ gezet.
Hierdoor kun je dus niet meer automatisch zien wie je bent tegengekomen tijdens het fietsen. Ik vond/vind het altijd wel leuk om dit in te zien, dus ik was ook verbaast dat ik de feature niet meer kon vinden.
Via de instellingen kun je het wel weer aanzetten, maar de kans is groot dat het gros van de mensen dit niet meer gaat her activeren.

Hier nog wat meer info.
Dat is inderdaad wel erg stom zeg! Ik vond het ook altijd wel leuk om te kijken of ik iemand was gepasseerd als ik zag dat diegene ook om die tijd op dezelfde plek gefietst had. Apart aanzetten zie ik niet snel gebeuren nee...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:49
Yakolev schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:57:
Over een maand is hopelijk mijn frame uit China binnen. Wat zouden jullie voorkeuren zijn voor een mechanische versnellingsgroep met als maximale budget 600-650 euro met remvelgen.

Shimano 105
Shimano Ultegra
Campagnolo Centaur
Campagnolo Potenza
SRAM Rival 22
Sensah Empire 2x11

Gewoon eens voor de grap eens Campagnolo erop zetten, of waar zouden jullie voor kiezen?
Campa natuurlijk!

Potenza is nog wel te betalen als je een beetje rondshopt. Misschien wachten tot Black Friday. Je kunt zelfs overwegen je body en cassettes van Sram/Shimano te kiezen als je niet wilt investeren in Chorus cassettes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
rolandos582 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 19:10:
[...]

Mooie gast
Goede gast
Top gozer

Als ik niet beter zou weten, zou ik denken dat je 'm bent.
Ook omdat ik, naar aanleiding van z'n filmpjes, hem zou inschatten als iemand die zoiets zou doen :)

Knap wel, inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
BartNL schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:35:
[...]

in werkelijkheid ziet het er netjes uit en ik zie geen reden (los van dat het dan nieuw is) waarom je dat allemaal zou vervangen?
En de enige plek waar je geen last hebt van een gerafelde kabel is na de de schroef waarmee je hem vast zet bij de derailleur. Ik zou de vastzittende schroef met WD40 inspuiten en dat een dag of wat zijn werk laten doen en dan kijken of 'ie los wil. Je zou ook kunnen kijken of je gerafelde stuk kabel af kunt knippen (moet de kabel wel lang genoeg voor zijn)?
Is het dan niet beter voor de gehele drivetrain als alles nieuw is? Nieuwe tandwieldjes zorgen toch voor minder slijtage aan de ketting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Galois schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:35:
[...]

Dat is inderdaad wel erg stom zeg! Ik vond het ook altijd wel leuk om te kijken of ik iemand was gepasseerd als ik zag dat diegene ook om die tijd op dezelfde plek gefietst had. Apart aanzetten zie ik niet snel gebeuren nee...
Nou ja, moet je het ook weten dat het moet. Als ik dit nu niet gelezen had, zou ik het niet weten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:43
Ik vind de prestatie met zoveel ondersteuning toch wel wat minder indrukwekkend als wat de fietsers presteren in bijvoorbeeld de Trans Continental Race

[ Voor 22% gewijzigd door wisselwerking op 14-10-2020 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
hoi1234 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:00:
[...]
Is het dan niet beter voor de gehele drivetrain als alles nieuw is? Nieuwe tandwieldjes zorgen toch voor minder slijtage aan de ketting?
in theorie slijten de 100+ draaipunten in je ketting eerst. Daardoor wordt de afstand tussen de schakels steeds groter. Uiteindelijk passen de schakels dan niet meer op de vertanding van de tandwielen en zullen die ook gaan slijten. Jouw tandwielen en cassette zien er op het oog netjes uit en ketting zou je na moeten meten. Wanneer je de ketting op tijd vervangt is er geen voordeel met nieuwe tandwielen.
In geval je ketting al op of zelfs over de slijtagegrens is dan zijn je tandwielen waarschijnlijk ook al meer of minder aan het slijten. Zouden je tandwielen al versleten zijn loopt een nieuwe ketting niet mooi in de vertanding en gaat de slijtage sneller.
Ik zou zelf de huidige ketting eerst nameten en wanneer die net op de slijtagegrens zit zou ik alleen de ketting vervangen. Wanneer dat op het oog en gehoor mooi loopt zou ik het daarbij l;aten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:18
wisselwerking schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:17:
[...]

Ik vind de prestatie met zoveel ondersteuning toch wel wat minder indrukwekkend als wat de fietsers presteren in bijvoorbeeld de Trans Continental Race
Krijg ik een notificatie dat je mij noemt, maar dan zie ik het niet ? :o

Naja leuke toch iig maar voor zo'n rit heb je toch geen ondersteuning nodig, al is het wel weer grappig voor de volgers natuurlijk.
Volgend jaar ook maar eens zo'n alle provincies tocht doen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:06
wisselwerking schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:17:
[...]

Volgens mij heb jij ook wel eens een langere rit gedaan, zonder ondersteuning.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller

Hier nog wat meer info.
Oh wat stom zeg. Ik vond dat een van de leukste dingen in strava! En je kon er soms doorrijders mee proberen te tracken, door een fake activity te uploaden op het moment van het issue. (1x kind omver gerend door hardloper, 1x autodeur ingetrapt door wielrenner, helaas stonden ze er niet op)

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:38
Mistraller schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:18:
[...]

Oh wat stom zeg. Ik vond dat een van de leukste dingen in strava! En je kon er soms doorrijders mee proberen te tracken, door een fake activity te uploaden op het moment van het issue. (1x kind omver gerend door hardloper, 1x autodeur ingetrapt door wielrenner, helaas stonden ze er niet op)
Baal er ook van! Mee rijders vaak getrackt. Ooit een keer tijdens een toertocht een toolkit geleend van iemand. Daarna was die gene spoorloos. Via Flybys die gene weer gevonden en de toolkit per post weer terug kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
DieAnder schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:39:
[...]

Campa natuurlijk!

Potenza is nog wel te betalen als je een beetje rondshopt. Misschien wachten tot Black Friday. Je kunt zelfs overwegen je body en cassettes van Sram/Shimano te kiezen als je niet wilt investeren in Chorus cassettes.
Dat vroeg ik mij dus af, kan ik dan gewoon een normale Shimano 11-28 (en dus ook Shimano/SRAM) body gebruiken met een Campa 11 speed groepset?

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 14:39
Achteraf valt het toch wel mee, maar vreemd dat ze niet een opt-out gebruiken voor de flyby.
Ik vond dit toch wel een erg leuke functie

[ Voor 88% gewijzigd door jekker op 15-10-2020 08:37 ]

Spicy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:55
Yakolev schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:57:

Shimano 105
Shimano Ultegra
Campagnolo Centaur
Campagnolo Potenza
SRAM Rival 22
Sensah Empire 2x11

Rationeel gezien gewoon Shimano 105. Geen enkele groep op deze lijst is de meerprijs waard.

Zelf heb ik gekozen voor SRAM Rival 22 (een keer wat anders dan anders). Meest positieve hieraan vind ik de grips die heerlijk in de hand liggen, al schijnen de nieuwe Shimano's (i.i.g. DA) ook al wel wat kleiner te zijn, ik weet niet hoe dat zit bij de meeste recente 105 groep (had hiervoor 105-5800 wat eigenlijk ook prima was).

Als ik nú moest kiezen zou ik waarschijnlijk voor Potenza gaan. Ten eerste een mooie groep om te zien en na een 5/6-tal verschillende groepen gehad te hebben, heb ik nog nooit een Campa groep aangeraakt. Dat is waarschijnlijk wel de duurste uit het rijtje. SRAM Rival kan ik om die reden ook gewoon nog steeds aanraden, mooie groep, doubletap is best fijn etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DieAnder
Yakolev schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:31:
Dat vroeg ik mij dus af, kan ik dan gewoon een normale Shimano 11-28 (en dus ook Shimano/SRAM) body gebruiken met een Campa 11 speed groepset?
Jep.
Volgens de literatuur is de hart-op-hart afstand tussen de achterkransjes nagenoeg gelijk voor Campagnolo, Shimano en SRAM 11 speed bodies. Uit eigen ervaring kan ik ook melden dat een Shimano cassette probleemloos werkt met Campagnolo derailleurs en shifters (Ergopowers heten die in Campaland).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

mhr-zip schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:16:
[...]
Volgens mij heb jij ook wel eens een langere rit gedaan, zonder ondersteuning.
Wat een haters hier :P (sarcastisch bedoelt)

Het is toch wel een hele prestatie hoor. Ik en menig ander hier op het forum zal hem dat niet na doen. :)
Er is natuurlijk baas boven baas en dan doel ik op @ DDX.

Er is genoeg informatieve content te vinden op zijn kanaal. Vooral de POV races zijn wel interessant op eens te bekijken. Niveau in Nederland is echt extreem hoog. Zelfs op continentaal niveau

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
@DDX ja, ik had jou benoemd als voorbeeld van iemand die dit ook zonder ondersteuning makkelijk zou kunnen, maar terwijl ik bezig was met editen was moest ik opeens wat anders doen en toen stond de verwijzing er niet meer in.

@mhr-zip klopt, en meer km's dan Jasper, slecht voorbereid, na een werkdag en solo

@murphylee blijft uiteraard een mooie prestatie hoor. En af en toe vind ik het wel leuk om even een filmpje van hem mee te pakken. Met name die race opnames zijn wel mooi om te zien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:58

McMiGHtY

- burp -

hoi1234 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:28:
Heeft iemand toevallig tips hoe je aan trainingschema's kunt komen? Ik heb fondo gevonden, maar daar betaal je best veel voor best weinig voor. Dat zijn in principe gewoon een paar workouts die zich op een bepaalde discipline richten. Waarschijnlijk kan ik dat dus ook gewoon zelf doen.
Geen idee of die al genoemd is:

https://trainerday.com/

Kun je exporteren naar bijvoorbeeld .zwo files.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

" hij " ?

Heb hem gisteravond ook even gekeken, maar vanaf de start had die altijd iemand voor hem zo ongeveer. En een auto..

Heel bijzonder vind ik het opzich niet, hij is opzich goed getrained en dan is dit een inspanning waarvan je even moet bijkomen, maar in zijn conditie niet ontzetten bijzonder.

Je hebt elk (normaal) jaar de Ronde van 12, worden ook alle provincies aangetikt, ook in 1 dag. Je hebt de HomeRide, waar ook 500km in 24uur word gedaan, en daarna heb je nog alle Randonneur brevetten van 600km.

Dit was een mooie reclame uiting voor Skoda, Sirokko, Maurten en die vetgave fietscomputer met een zonnepaneeltje (die elke fiets influencer aangeboden heeft gekregen). (En ik denk dat ik nog een paar namen mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Wat is/zijn jouw langste BRM's @wisselwerking? En je zou toch ook Bordeaux-Dordrecht gaan rijden? Ik hoop dat dat alsnog door kan gaan, dan ben ik ook weer van de partij (al ga ik rond Hemelvaart ook vanuit Nederland naar Tsjechië fietsen met een paar vrienden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:50

Hier nog wat meer info.
Als je inlogt op Strava zie je bovenaan een melding staan dat ze dit voor iedereen hebben aangepast. Vanwege de privacy van de gebruikers kan ik me dit wel voorstellen, maar dat hadden ze eigenlijk vanaf dag 1 standaard moeten instellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
@Ypuh mijn langste tocht tot nu toe is mijn rondje Nederland van vorig jaar. Totaal 662km. Zie ook verslag op wisselwerking in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Dit jaar 2x een BRM200 gedaan. De laatste was afgelopen weekend vanuit Groningen. Na de finish nog een kleine bonus lus gedaan omdat ik voor mijn doen wel heel rustig had gereden (ook wel eens goed). Ik was ook een beetje gebonden aan mijn fietspartner omdat mijn navigatie bij het begin van de rit besloot dood te gaan. 8)7 Uiteindelijk 244km op de teller. En ik heb met vrienden een rondje Fryslan gedaan (330km) en op de ATB begin september ook nog 215km (waarvan 115km solo).

Als het mogelijk is wil ik ook nog meedoen aan de BRM200 vanuit Zwolle, maar de vraag is natuurlijk of dat door kan gaan.

Volgend jaar ook zeker van plan om de BRM1200 mee te doen. Lijkt mij een mooie ervaring.

[ Voor 7% gewijzigd door wisselwerking op 15-10-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 10:05
EdwinW schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:25:
[...]

Als je inlogt op Strava zie je bovenaan een melding staan dat ze dit voor iedereen hebben aangepast. Vanwege de privacy van de gebruikers kan ik me dit wel voorstellen, maar dat hadden ze eigenlijk vanaf dag 1 standaard moeten instellen.
Thanks voor het melden, heb hem weer ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582

Hier nog wat meer info.
YouTube: Strava Updates User Account Privacy Settings: Bye Bye FlyBy....?
Shane Miller had er ook een video over gemaakt, wel handig inderdaad! :)

Ik gebruikte die functie überhaupt nooit maar ziet er wel grappig uit!

[ Voor 3% gewijzigd door rolandos582 op 15-10-2020 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Al in het fietscomputer topic gezet, maar ook maar even hier:
Is er iemand die in de buurt van Dordrecht woont en eens een kijkje kan nemen bij: https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr. Helaas woon ik niet in de buurt, maar mijn scammeter slaat teveel uit, om het te laten opsturen.

Vervolgens mag de Garmin aangetekend mijn kant op als het wat is. Verzendkosten zijn uiteraard voor mijn rekening. Eventuele bezinekosten zijn in overleg ook voor mijn rekening. Een presentje voor de moeite is bespreekbaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
@hoi1234 Zie reactie in fietscomputertopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@wisselwerking Leuk! Dus al wel wat meer ervaring met de écht langere ritten.

Zelf heb ik wel veel ritten gemaakt van 100-200km (gok zo'n 40 per jaar), maar de langste is nog altijd Luik-Bastenaken-Luik met 235km/3.800hm. Meestal is de lol er voor mij wel af na zo'n 130km, maar ik ben dan wel weer een keer van het zuiden van Engeland naar het noorden van Schotland gefietst en van Oslo naar de Noorkaap (dag gemiddelde van zo'n 130km over 3 weken).

Kortom, wat 300km+ ritten betreft was Bordeaux-Dordrecht wel even next level geweest, maar meerdere dagen op rij fietsen is me niet vreemd. Sowieso vind ik het leuk als er een bepaald doel/bestemming aan zit bij een meerdaagse tocht. In een nieuwe omgeving geeft ook altijd wel genoeg energie om wat langer door te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Ypuh schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:38:
[...]

Rationeel gezien gewoon Shimano 105. Geen enkele groep op deze lijst is de meerprijs waard.

Zelf heb ik gekozen voor SRAM Rival 22 (een keer wat anders dan anders). Meest positieve hieraan vind ik de grips die heerlijk in de hand liggen, al schijnen de nieuwe Shimano's (i.i.g. DA) ook al wel wat kleiner te zijn, ik weet niet hoe dat zit bij de meeste recente 105 groep (had hiervoor 105-5800 wat eigenlijk ook prima was).

Als ik nú moest kiezen zou ik waarschijnlijk voor Potenza gaan. Ten eerste een mooie groep om te zien en na een 5/6-tal verschillende groepen gehad te hebben, heb ik nog nooit een Campa groep aangeraakt. Dat is waarschijnlijk wel de duurste uit het rijtje. SRAM Rival kan ik om die reden ook gewoon nog steeds aanraden, mooie groep, doubletap is best fijn etc.
Fiets = Emotie. Weg met je rationaliteit dus :P

Ik ken de prijzen van de verschillende groepen niet. En ik ben Campy-fan.

De algemene boodschap die ik hoor rondzingen is dat Campy relatief duur is in aanschaf, maar kwalitatief ook beter. Onderhoud en 'servicebility' van Campy schijnt erg goed te zijn.

Nu ga ik zorgvuldig mijn spullen om en rij zelden iets kapot. En als dat gebeurt fix ik het ook zelf weer.

M.a.w. als je veel fietst of een fiets voor langere termijn koopt, dan kan Campy wel eens een voordelige keuze blijken te zijn, ondankt de hogere aaschafprijs.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-09 11:18
Langere ritten maken lijkt me echt tof! Weet alleen niet waar te beginnen. Iets houdt me tegen namelijk mijn zeurende knie zodra ik langer achter elkaar doorfietst. Langste rit voor mij is slechts 120km :). Toch nog is een keer langs een bikefitter welke me misschien nog beter dan mezelf op de fiets zet.

Toch blijft het ook knagen om langere ritten te gaan fietsen. @wisselwerking advies in training om het langer uit te houden? Ik fiets pas weer sinds 2 jaar. voor deze 2 jaar heb ik me volledig gericht op stoppen met roken en veel af te vallen. Nu 35kg kwijt en inmiddels bijna 5 jaar rook vrij.. Wat ik vooral merk dat ik gefocust ben in het zo hard mogelijk fietsen. Voor duur ritten focussen jullie meer op hartslag en verbranding zeker?

Hebben jullie ergens info staan waar ik me in kan verdiepen? Nu zal het vooral op zwift aankomen komende periode. Mede doordat ik met kou ontzettende ontstekingen krijg in mijn handen. Buiten fietsen in de winter is niet echt weggelegd voor mij. Al heb ik wel een beetje onstekingen over voor af en toe buiten trainen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:18
Vooral op steady tempo en blijven eten 😎

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
DDX schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:09:
Eet je dan ook echt elk uur een reep of gelletje of krentenbol? Mij lijkt die stelregel van elk uur een bidon en wat eten zo veel, ik ben altijd bang dat ik per saldo aankom na een fietsrit :+
Ik fiets 100km op een bak havermout, een koekje en 1 bidon.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
DDX schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:09:
Precies dit.

Sowieso eerst je knieprobleem oplossen. Dat blijft ook altijd een heikel punt bij mij en kan je fietsplezier serieus vergallen. Als je er zelf niet uitkomt (zadelhoogte, stand van schoenplaatjes), laat het dan door een bikefitter doen. Die kosten ben je snel vergeten als het de irritatie oplost.

Verder zijn lange afstanden fietsen vooral niet op je metertjes letten en inderdaad veel eten drinken. Als je naar je Garmin blijft staren wordt het een lange dag, terwijl juist de nieuwe omgeving ervoor kan zorgen dat de tijd en kilometers sneller gaan dan je dacht.
Stufferdt schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:16:
[...]

Eet je dan ook echt elk uur een reep of gelletje of krentenbol? Mij lijkt die stelregel van elk uur een bidon en wat eten zo veel, ik ben altijd bang dat ik per saldo aankom na een fietsrit :+
Ik fiets 100km op een bak havermout, een koekje en 1 bidon.
Je verbrandt altijd meer dan je lichaam op kan nemen, dus denken aan afvallen tijdens het fietsen is nooit slim. Afvallen doe je naast de fiets. Je motortje droog laten lopen op het moment dat je hem (maximaal) inspant is onverstandig.

[ Voor 29% gewijzigd door Ypuh op 15-10-2020 10:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
Helemaal met @DDX en @Ypuh eens. Probeer rustiger te fietsen dan wat je zou doen op bijvoorbeeld 50 of 100km. Besef je trouwens ook dat als je rustiger fietst je weer van andere zaken last krijgt doordat je meer druk op het zadel krijgt in plaats van de pedalen.
Blijven eten is inderdaad ook van belang. Probeer ook te variëren tussen zoet en hartig. Dat zorgt er voor dat je ook kan blijven eten (mij staat de zoetigheid na een tijdje wel tegen).

@Stufferdt Bij zo'n lange rit verbruik je genoeg om je daarover geen zorgen te maken. En voor jouw beeld. Ik fiets 100km ook zonder eten (mee) en vaak ook maar 1 bidon. Scheelt ook een hele hoop dat ik 100km vrij makkelijk binnen de 3 uur kan doen.

Verder kan ik niet echt adviezen geven omdat ik primair ook maar wat aanpruts. En daarnaast het Pipi Langkous principe omarm "Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan". Bij mijn eerste Drenthe 200 (MTB tocht van 200km met heel veel blubber) bestond mijn "voorbereiding" uit 2x een MTB tocht van 50km en een tocht van 135km op de racefiets, naast 2x in de week woon-werk verkeer.

[ Voor 10% gewijzigd door wisselwerking op 15-10-2020 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Ypuh schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:17:
[...]

Je verbrandt altijd meer dan je lichaam op kan nemen, dus denken aan afvallen tijdens het fietsen is nooit slim. Afvallen doe je naast de fiets. Je motortje droog laten lopen op het moment dat je hem (maximaal) inspant is onverstandig.
Maar dan is het eigenlijk een kwestie van structureel om de x tijd eten en bijvoorbeeld honger/dorstprikkels voor zijn? Als ik eet/drink op het moment dat ik honger/trek heb, kom ik dus uit op 1x voeding en 1 bidon per 2/3/4 uur. ik moet mezelf al forceren om periodiek een slok water te drinken (meestal vergeet ik het).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
In de zomer vin ik het makkelijker te blijven drinken dan in de winter. In de winter moet je nog uitkijken voor een brainfreeze :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
BreadFan schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:11:
In de zomer vin ik het makkelijker te blijven drinken dan in de winter. In de winter moet je nog uitkijken voor een brainfreeze :X
Je transpireert 's winters minder dus je hebt minder vocht nodig, lijkt mij.
Brainfreeze ken ik, da's echt super irritant. Zou zo'n Camelback thermo bidon daar tegen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
tinusterror schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:05:
Langere ritten maken lijkt me echt tof! Weet alleen niet waar te beginnen. Iets houdt me tegen namelijk mijn zeurende knie
Eerst zeurende knie, dan lange ritten. Je zit er echt niet op te wachten om je knie aan gort te rijden.

Welke regio woon je? Misschien kunnen ze je hier wel helpen aan een goede bike-fitter.

Mijn "inverteerde" geld in bike-fit en schoen-fit waren de best spendeerde bedragen aan het fietsen ooit. Kan geen Dura-ace groep of wielset tegen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:02
mhr-zip schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:12:

Mijn "inverteerde" geld in bike-fit en schoen-fit waren de best spendeerde bedragen aan het fietsen ooit. Kan geen Dura-ace groep of wielset tegen op.
Hoe nodig is dat? Ik heb mijn MTB laten afstellen door de dealer die mij wel gemeten heeft.
Nu voor de racefiets heb ik mij ook laten meten door de dealer en die deed dat wat uitgebreider.

Maar op de MTB heb ik nooit last gehad van iets, enkel toen ik naar klikpedalen ging, maar dan heb ik zelf de plaatjes herzet tot mijn voet goed stond en toen ook nooit nog last van gehad. Langste ritjes waren rond de 100km.Met de racefiets gaan we daar in eerste instantie ook voor, ritjes rond de 100km.Ivm tijd is dat zowat het maximum dat ik kan rijden.

Dus hoop op de racefiets dezelfde ervaring te hebben. Al zal ik daar onmiddelijk voor SPD-SL gaan (gebruikte die op de MTB ook op de weg)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Wanneer je geen klachten hebt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-09 11:18
mhr-zip schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:12:
[...]

Eerst zeurende knie, dan lange ritten. Je zit er echt niet op te wachten om je knie aan gort te rijden.

Welke regio woon je? Misschien kunnen ze je hier wel helpen aan een goede bike-fitter.

Nee daarom eerst een goede fit om de knie voor te zijn.. dan de lange ritten inderdaad.

Ik woon in de regio Den Haag. in het Westland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:15

Hier nog wat meer info.
Zag het inderdaad. Beetje dubbel gevoel bij - enerzijds vond ik het leuk om te kijken welke routes anderen hebben gefietst die ik ben tegengekomen. Andere kant van de medaille is dat hiermee - ook als je activiteit privé staat - alsnog iedereen je activiteit in kan zien en kan zien waar je bent gestart / gefinisht. Uit privacy-oogpunt is dit natuurlijk wel een goede stap van Strava. Ik denk dat dit een beetje de quick-and-dirty oplossing was voor ze.

Mijn ideale scenario hiervoor zou zijn dat je automatisch en altijd de privacy-zone gebruikt in Flybys, en alleen de Flybys laat zien waarvan de activiteit zelf al publiek gedeeld is. Nu nog hopen dat Strava dit forum ook leest :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:50
Naast het aanzetten van Flyby bij de instellingen, moet de rit zelf ook op "openbaar" staan ingesteld om de Flybys te kunnen zien. Als je je Strava hebt afgeschermd d.m.v. "verzoek om te volgen", dan kun je nog steeds niet de Flyby's zien. Pas als je je rit (of account) openbaar maakt, krijg je de optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
Aankomende zaterdag mijn eerste lange ronde vanuit de nieuwe uitvalsbasis gepland :D
Een rondje vanuit Groningen naar Lauwersoog van ong 100-110km (Thnx @Waus26 voor het sharen van je Komoot!), om de een of andere reden echt helemaal hyped voor weer een mooi rondje fietsen.

De afgelopen tijd wat minder gefietst en vooral kortere rondes op een hoger tempo, wil kijken of ik met de ervaring daaruit (lager zitten, oefenen met constante cadans en hartslag) ook rustiger kan fietsen om zo mijzelf beter te pacen.

Inmiddels vanuit het hardlopen en fietsen mijn hartslag een beetje leren kennen. Als hardloper in de basis merk ik dat de duurloopjes in de hoge 150 zitten danwel 160 bpm. Interval trainingen zit ik op 180 en bij wedstrijden piek ik wel eens naar 195 (hoewel ik dan zelden hartslagband op heb en gezien mijn leeftijd is 200bpm ook niet gek). Tijdens het fietsen komt die 160 bpm ook weer enorm vaak naar voren, geen probleem om deze 3 uur vast te houden, pushen tegen de wind in kom ik aan de 170-175. Toch benieuwd of ik een lagere gemiddelde hartslag kan aanhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
Cranzai schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:17:
Aankomende zaterdag mijn eerste lange ronde vanuit de nieuwe uitvalsbasis gepland :D
Een rondje vanuit Groningen naar Lauwersoog van ong 100-110km (Thnx @Waus26 voor het sharen van je Komoot!), om de een of andere reden echt helemaal hyped voor weer een mooi rondje fietsen.

De afgelopen tijd wat minder gefietst en vooral kortere rondes op een hoger tempo, wil kijken of ik met de ervaring daaruit (lager zitten, oefenen met constante cadans en hartslag) ook rustiger kan fietsen om zo mijzelf beter te pacen.

Inmiddels vanuit het hardlopen en fietsen mijn hartslag een beetje leren kennen. Als hardloper in de basis merk ik dat de duurloopjes in de hoge 150 zitten danwel 160 bpm. Interval trainingen zit ik op 180 en bij wedstrijden piek ik wel eens naar 195 (hoewel ik dan zelden hartslagband op heb en gezien mijn leeftijd is 200bpm ook niet gek). Tijdens het fietsen komt die 160 bpm ook weer enorm vaak naar voren, geen probleem om deze 3 uur vast te houden, pushen tegen de wind in kom ik aan de 170-175. Toch benieuwd of ik een lagere gemiddelde hartslag kan aanhouden.
Nice! Mooi rondje is dat wel. Bij mij kriebelt het ook weer. Laatste rit was 27 september, daarna door andere afspraken maar vooral de regen niet meer gefietst. Stap dus zelf zondag ook weer op, weet nog niet hoeveel km. Denk dat ik richting het zuiden of zuidwesten ga.

Qua op hartslag fietsen: Dat is voor iedereen natuurlijk verschillend. Ik kan prima 130-138 aanhouden om nog in D2 te zitten en dan fiets ik ~26-28 km/u. Harder kan met gemak en ik kan bijvoorbeeld ook tussen 150-160 BPM gaan zitten (hoog D3/laag D4) en met 30+ km/u thuis komen. Ik merk ook dat ik 160 aardig lang vol kan houden. Wind tegen kan op zo'n moment wel verantwoordelijk zijn voor uitschieters richting 170, bij 180 heb ik het gevoel dat ik dood ga :+

Probeer gewoon eens alleen op hartslag in D2 te fietsen en kijk gewoon waar je qua gemiddeld op uit komt. Uiteindelijk gaat het om de kilometers!

Komoot

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:02
Vandaag bericht van de LBS. Mijn in begin Augustus bestelde Trek emonda sl6 wordt geleverd in Februari...
Februari begot, voor een standaard carbon frame en een mech ultegra groepset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip

Ik ben geen loper, maar zijn je zones te vergelijken? Ik heb me wel eens laten vertellen dat met lopen je max hartslag hoger is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Voor zover ik altijd gelezen en gehoord heb, kun je deze niet helemaal 1 op 1 van de ene sport naar de andere omzetten. Dus..ik zeg..even je max hartslag op de fiets bepalen :)

En zondag buiten fietsen een paar uur..? Toch niet tijdens de hoogmis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
mhr-zip schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:49:
[...]

Ik ben geen loper, maar zijn je zones te vergelijken? Ik heb me wel eens laten vertellen dat met lopen je max hartslag hoger is.
Datzelfde heb ik ook wel gehoord idd, 190 met lopen is veel makkelijker dan 190 met fietsen bereken.

Hartslag, ik vind het maar lastig, zeker als ik kijk hoeveel tempo variatie ik tussen 160 en 180 hartslag heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:22
Jep - met Crossfit laatst nog 201 aangetikt.

Op de fiets, zelfs met ramp test, nooit meer dan 190 gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Hartslag is ook wel een beetje vorm van de dag. Als je goede benen hebt en je HR is 10 slagen hoger dan normaal, prima. Andersom is (moeizame vorm en hartslag wil niet omhoog) is vaak een teken dat je vermoeid bent en het even wat rustiger aan moet doen. Zo lang je hartslag gewoon goed reageert op inspanning (dus ook snel weer daalt als je het wat rustiger aan doet) dan is er weinig aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:42

racoon

mooowwww

Iemand enig idee waar ik in regio Apeldoorn /Zwolle mijn hartslagzones kan laten bepalen?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
racoon schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 19:17:
Iemand enig idee waar ik in regio Apeldoorn /Zwolle mijn hartslagzones kan laten bepalen?
Gewoon.. op je eigen fiets. Even Googlen en er zijn voldoende resultaten over hoe je het kan aanpakken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Even een beginners vraagje tussendoor.

Ik zag een mooie instap fiets met volledige tiagra afmontage, er zitten echter wel mechanische schijfremmen op.

Is dat iets waar ik mogelijk spijt van ga krijgen ??

Gaat om deze fiets :

https://www.cube.eu/nl/20...-attain-race-blacknwhite/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582

Zeker een leuk rondje! Tijdje geleden ook gedaan, hoop wel dat de wind in de haven/dijk goed te doen is, bij mij waaide het ongelofelijk 8)7

Vandaag 84k gedaan via Norg naar Wijnjewoude en terug via marum/tolbert. Ideaal rondje ook, zeker een aanrader!

Zondag staat deze op de planning : https://www.komoot.nl/tour/272128528 , Ben benieuwd! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
Cranzai schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:06:

Hartslag, ik vind het maar lastig
Ik ben er wel blij mee eerlijk gezegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
hoi1234 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:48:
Is er iemand die in de buurt van Dordrecht woont en eens een kijkje kan nemen
‘S avonds in het donker in Dordrecht, terwijl ze weten dat je 100 euro op zak hebt?

Ik heb geen doodswens :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Laatst online: 18:14
Ruffzz schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:54:

Ik zag een mooie instap fiets met volledige tiagra afmontage, er zitten echter wel mechanische schijfremmen op.

Gaat om deze fiets :

Zolang je niet dezelfde prestaties verwacht als hydraulische schijfremmen is het m.i. een prima keuze.

Ik heb ook mechanische schijfremmen op mijn Triban RC500 en het remt prima.
Het remt niet zo goed als de hydraulische schijfremmen op mijn mtb, maar ik heb dit liever dan velgremmen.
Naast de betere prestaties in de regen heb je ook meer ruimte voor bredere banden.
Heb er nu 32mm onder gezet (standaard 28mm) en zou zelfs tot 35-38mm kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234

Gaat om deze fiets :

Als ik jou was zou ik een bike-fit doen. Het is niet zo maar te zeggen of de fiets echt passend te maken is voor jou. Overigens is het misschien handig om eerst tweedehands te kijken of in ieder geval iets van de Decathlon o.i.d te kopen. Dan kun je goedkoop beginnen met wat kilometers te maken en als je zeker weet dat het wat voor jou is, kun je investeren in een goede fiets + goede bike-fit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
mhr-zip schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:14:
[...]

‘S avonds in het donker in Dordrecht, terwijl ze weten dat je 100 euro op zak hebt?

Is het daar zo gevaarlijk dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 11:35

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

mhr-zip schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:14:
[...]

_O-

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
hoi1234 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:23:
[...]

Niet alle wijken daar vallen onder het crème d’ la crème van Nederland zeg maar.

Maar echte rip-deals heb je niet zo vaak in Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
  • Laatst online: 23:56
[...]

Met voldoende bepantsering en een zwaar kaliber op zak niet.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, altijd is er in Dordt wat te beleven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:30
Ben ik blij dat ik dat niet wist toen ik vorig jaar midden in de nacht door Dordt reed...

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mormegilmaster
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 09:44

Gaat om deze fiets :

Zoals hierboven gezegd, kijk vooral of de fiets je een beetje past. Ik denk niet dat je perse een fit hoeft te doen, dat verandert volgens mij ook wel als je wat meer gaat fietsen (hoe diep je kan zitten etc etc). Beetje fietsenboer moet je toch wel een beetje ok op die fiets krijgen, ze raken ze toch wel kwijt op 't moment.

Die trp spyre's staan vwb mechanische schijfremmen wel als een van de beste bekend. Hydraulisch uiteraard beter, maar dan zit je in een ander budget.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
[...]

Het beroemde/beruchte gezegde; Hoe dichter bij Dordt, hoe rotter het wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 15-10-2020 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Die heb ik ook wel eens gehoord :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Niet echt helemaal een gemiddelde vraag denk ik die vaak voorbij komt maar mijn zoontje is nu 6 en wordt eind november 7. Hij heeft het al wel een tijdje over dat hij ook wil gaan fietsen. We hebben hem eind vorig jaar toen hij 6 werd alvast op judo gedaan zodat hij een beetje leert vallen en judo is sowieso niet heel slecht voor andere ontwikkelingen.

Alleen heb je dan ook een fiets nodig. Hij heeft nu een gewone fiets en daar is natuurlijk niet echt mee te wielrennen. Overigens weet ik ook nog niet zo goed wat wielrennen voor die leeftijd precies inhoudt, ik vermoed voornamelijk techniekbeheersing zoals bochtjes draaien, slalommen, misschien ook wel wat sprintjes maar natuurlijk alles verre van "koers" zoals papa in dit geval nog wel eens wil doen.

WAT zijn nou een beetje merken of types of steekwoorden om op te zoeken als je het hebt over een kinderwielrenfiets. Overigens zou ik liever iets 2e hands kopen vanwege het risico dat bestaat dat hij het toch niet helemaal iets vindt. Dan maak je op zo'n fiets niet heel snel veel verlies bij verkoop weer.

Het hangt natuurlijk samen met zijn lengte en waar hij op zou kunnen passen. Ik weet dat we voor zijn gewone fiets de 12" overgeslagen hebben en gelijk naar 14 gegaan zijn, waardoor we later de 16" weer overgeslagen hebben en hij meen ik nu op een 18" zit. (Zal dit nog even nakijken). Maar dat begint ook al wel een klein beetje aan de kleine kant te worden. Ik zal zijn binnenbeenlengte wel eens opmeten ook vandaag.

Wat ik dan zelf net gevonden heb is bijvoorbeeld zoiets:
https://link.marktplaats.nl/m1596003951 alleen twijfel ik bij deze al of dit wel 20" is.

Ik denk ook dat het van 20" > 24" zal gaan zonder tussenmaat? Als hij dan nu van 18 komt.. Ik zal dat in ieder geval vast even bekijken :) Het frame en hoelaag een zadel kan zegt al snel meer dan de banddiameter natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
orange.x schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:39:
Niet echt helemaal een gemiddelde vraag denk ik die vaak voorbij komt maar mijn zoontje is nu 6 en wordt eind november 7. Hij heeft het al wel een tijdje over dat hij ook wil gaan fietsen. We hebben hem eind vorig jaar toen hij 6 werd alvast op judo gedaan zodat hij een beetje leert vallen en judo is sowieso niet heel slecht voor andere ontwikkelingen.

Alleen heb je dan ook een fiets nodig. Hij heeft nu een gewone fiets en daar is natuurlijk niet echt mee te wielrennen. Overigens weet ik ook nog niet zo goed wat wielrennen voor die leeftijd precies inhoudt, ik vermoed voornamelijk techniekbeheersing zoals bochtjes draaien, slalommen, misschien ook wel wat sprintjes maar natuurlijk alles verre van "koers" zoals papa in dit geval nog wel eens wil doen.

WAT zijn nou een beetje merken of types of steekwoorden om op te zoeken als je het hebt over een kinderwielrenfiets. Overigens zou ik liever iets 2e hands kopen vanwege het risico dat bestaat dat hij het toch niet helemaal iets vindt. Dan maak je op zo'n fiets niet heel snel veel verlies bij verkoop weer.

Het hangt natuurlijk samen met zijn lengte en waar hij op zou kunnen passen. Ik weet dat we voor zijn gewone fiets de 12" overgeslagen hebben en gelijk naar 14 gegaan zijn, waardoor we later de 16" weer overgeslagen hebben en hij meen ik nu op een 18" zit. (Zal dit nog even nakijken). Maar dat begint ook al wel een klein beetje aan de kleine kant te worden. Ik zal zijn binnenbeenlengte wel eens opmeten ook vandaag.

https://link.marktplaats.nl/m1596003951 alleen twijfel ik bij deze al of dit wel 20" is.

Ik denk ook dat het van 20" > 24" zal gaan zonder tussenmaat? Als hij dan nu van 18 komt.. Ik zal dat in ieder geval vast even bekijken :) Het frame en hoelaag een zadel kan zegt al snel meer dan de banddiameter natuurlijk.
Ik zou inderdaad tweedehands kijken of hooguit een goedkope fiets bij de Decathlon o.i.d. kopen. Op deze leeftijd is het misschien iets minder, maar kinderen worden vrij snel te groot voor een fiets en wat jij ook zegt, misschien vindt hij het toch niet leuk.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe wielrennen voor kinderen in zijn werk gaat. Ik bedoel iemand van 7 stuur je niet alleen op pad. Als ik kleine kinderen weleens zie fietsen, zou ik die niet willen laten koersen of zelfs maar alleen op pad sturen. Ik denk dat een dronken student nog rechter fietst.

Ontopic: ik zou een beetje proberen af te dingen op die fiets. Banden lijken nog goed te zijn. Cassette is nog in goede staat. Ketting kun je niet zien, maar dat zijn de kosten ook niet. De voorbladen kan ik niet goed zien, omdat de foto's super onscherp zijn. Maar het grote blad heeft mijn inziens al iets weg van een werpster. Ik zou ook even goed op de lagers letten. die kunnen ook weleens KO zijn.

Pluspunt is de 105-groep. Denk er wel aan dat een oude 105-groep niet altijd beter is dan een nieuwe instapgroep. Bovendien kan het zo maar zo zijn dat vervangingsonderdelen duur zijn. Ik heb een Ultegra 6500 groep en daar kun je ook niet alles meer voor vinden en als je replacementonderdelen vindt, kosten die vaak onevenredig veel.

Al met al zal het waarschijnlijk niet zo heel veel uitmaken. Waarschijnlijk is je zoontje tegen de tijd dat de fiets echt versleten is, al te groot.

[ Voor 20% gewijzigd door hoi1234 op 16-10-2020 09:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
@orange.x wil hij fietsen op de weg of gaat hij liever het bos in? Ik merk (uiteraard als MTB trainer van jeugd niet bevooroordeeld) dat kinderen het fietsen in het bos, en dan met name singletracks veel leuker vinden en beter volhouden dan het fietsen op brede paden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
de keuze in de2hands en nieuwe kinder mtb's is ook veel groter, daarnaast kan je met een mtb ook prima lekker op de weg rijden. Het gaat op deze leeftijd gelukkig nog niet om strava segmenten e.d. :D

Toen mijn zoontje vorig jaar 7 werd heeft ie een mooie 24" mtb gekregen, (orbea mx24). qua MTB is 24" een prima wielmaat, maar de bovenbuis is wel extreem sloping (1 lijn met de seatstays), zodat het zadel echt laag kan.

wat voordelen van een MTB:
- makkelijker stuur
- makkelijkere remmen
- banden met meer grip
- meer comfort
- veelzijdiger

nadelen.. (wat mij betreft spelen die niet echt)
- snelheid zal lager zijn, maar dat is misschien alleen maar veiliger in deze fase
- als het echt de bedoeling is om em klaar te stomen voor het echte werk, dan kan je beter vroeg beginnen met alles erop en eraan, dus dan is een mtb niet de beste keuze. hoewel dat natuurlijk ook prima bij de volgende fiets kan...

Tenzij hij echt in zijn hoofd heeft -net zoals papa- echt te gaan wielrennen, zou ik daarmee wachten en beginnen met semi-sportief fietsen op een MTB. Mocht het toch een racefiets worden, overweeg dan dubbele remmen, zodat je ook op de tops snel bij je remmen kan. (ik heb nog een setje in de schuur liggen, die ik van mijn 2ehands af heb gehaald, mag je zo hebben tegen verzendkosten).

onderdelen maken echt weinig uit.. ze worden zo laag belast, ook niet door lomp gedrag dat je high end spul nodig hebt. naast de orbea heeft mijn andere zoontje een 2e hands cube 240 (ook 24")
de ene heeft 1x8 met trigger, de andere 3x8 met grip, beide met shimano altus en dat werkt feilloos op kinder fietsen. Voor de 2e heb ik wel bewust 1x en trigger gezocht omdat 1 x een stuk makkelijker is, het concept van verschillende kanten op schakelen voor en achter kan je wel uitleggen, maar als er snel geschakeld moet worden is dat voor een 7 jarige niet echt te doen. trigger/gripshift is persoonlijke voorkeur :)

[ Voor 33% gewijzigd door Prulleman op 16-10-2020 10:27 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Prulleman schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:21:
de keuze in de2hands en nieuwe kinder mtb's is ook veel groter, daarnaast kan je met een mtb ook prima lekker op de weg rijden. Het gaat op deze leeftijd gelukkig nog niet om strava segmenten e.d. :D
Helemaal mee eens. Toen ik 12 werd, kreeg ik een mtb (ik had al een paar keer op een mountainbike over een klein parcourtje gereden en dat vond ik wel leuk). Overigens hadden mijn ouders die bij de Halfords gekocht. Uiteindelijk heb ik daar vooral mee op de weg gereden. Ik denk dat ik maar 1x echt het bos er mee in ben gegaan en uiteraard een paar keer een beetje gecrosst op dat veldje.

Ik ga nu met mijn racefiets echt niet op dergelijke veldjes en al helemaal niet door de modder met mijn racefiets rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door hoi1234 op 16-10-2020 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Ypuh schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:17:

Verder zijn lange afstanden fietsen vooral niet op je metertjes letten en inderdaad veel eten drinken. Als je naar je Garmin blijft staren wordt het een lange dag, terwijl juist de nieuwe omgeving ervoor kan zorgen dat de tijd en kilometers sneller gaan dan je dacht.
Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig mijn garmin bijna altijd op het kaartje heb staan, zelfs als ik niet navigeer. De kilometers gaan inderdaad zo voorbij. Nu ben ik de laatste tijd ook wel veel vierkantjes aan het vullen (statshunters) en dan ben je al best bezig geweest met je route en is het leuk om die in het veld te herkennen. Ik heb alleen de snelheid nog onder het kaartje.
Ik wandel ook lange tochten en ook daar adviseer ik altijd; niet op het kaartje of je gps gaan zitten kijken. De dag is nog lang...Iemand die een kennedymars loopt en al bij 20km vertwijfeld naar z'n sporthorloge gaat zitten kijken, gaat vaak de finish niet halen.
Mooi gezegd. Je traint als het ware ook om je lijf aan te zetten tot verbranding van vet. Met name lange rustiger ritten zijn perfect hiervoor.

---------------

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bras
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:56

Mijn ervaringen als assistent jeugdtrainer bij het wegwielrennen: Wij laten jeugd bij voorkeur mee doen vanaf het jaar waarin ze 8 worden. Dat is namelijk ook gelijk het jaar dat ze wedstrijden mogen rijden in categorie 1. Soms maken we uitzonderingen voor kinderen van 7 jaar. Wat vooral belangrijk is op die leeftijd is het plezier in het fietsen. Ze zijn nog jong en als je wil dat ze over tig jaar nog graag op de fiets stappen dan moet het vooral leuk zijn. Presteren komt op veel latere leeftijd wel, zie ook dat de nodige profs pas tegen het einde van de tienerjaren beginnen.

Je leert op jonge leeftijd vooral de behendigheid en goede controle over de fiets, slalommen, in groepjes/peletonnetjes fietsen.
Maar met het oog op de jeugdwedstrijden wordt toch ook het starten en sprinten getraind. Die wedstrijden gaan maar over een paar kilometer, dus heftige conditie is nog niet relevant.

Wat de aanschaf van een fiets betreft is er al het nodige gezegd; Wat ik daar aan toe wil voegen is om op te letten op het verzet. Je wil niet dat je zoontje z'n knieen aan gort rijdt op een 50x11 verzet. Daarom stelt de KNWU ook eisen aan het minimum verzet, zodat ze op jonge leeftijd goed op cadans leren fietsen in plaats van op kracht.

Nog iets om te overwegen: Als je kiest voor een fiets met v-brakes, cantilevers of discs is het vaak mogelijk om cyclocross bandjes te monteren. Zo heb je ook gelijk je fietst geschikt voor het winterseizoen in het veld of bos. Dat is in ieder geval hoe de nodige kinderen bij ons het jaar doorkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door bras op 16-10-2020 15:30 . Reden: Remmen hint ivm veldrijden ]

"When you find yourself in the company of a halfling and an ill-tempered Dragon, remember, you do not have to outrun the Dragon...you just have to outrun the halfling."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
bras schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:42:
[...]

Mijn ervaringen als assistent jeugdtrainer bij het wegwielrennen: Wij laten jeugd bij voorkeur mee doen vanaf het jaar waarin ze 8 worden. Dat is namelijk ook gelijk het jaar dat ze wedstrijden mogen rijden in categorie 1. Soms maken we uitzonderingen voor kinderen van 7 jaar. Wat vooral belangrijk is op die leeftijd is het plezier in het fietsen. Ze zijn nog jong en als je wil dat ze over tig jaar nog graag op de fiets stappen dan moet het vooral leuk zijn. Presteren komt op veel latere leeftijd wel, zie ook dat de nodige profs pas tegen het einde van de tienerjaren beginnen.

Je leert op jonge leeftijd vooral de behendigheid en goede controle over de fiets, slalommen, in groepjes/peletonnetjes fietsen.
Maar met het oog op de jeugdwedstrijden wordt toch ook het starten en sprinten getraind. Die wedstrijden gaan maar over een paar kilometer, dus heftige conditie is nog niet relevant.

Wat de aanschaf van een fiets betreft is er al het nodige gezegd; Wat ik daar aan toe wil voegen is om op te letten op het verzet. Je wil niet dat je zoontje z'n knieen aan gort rijdt op een 50x11 verzet. Daarom stelt de KNWU ook eisen aan het minimum verzet, zodat ze op jonge leeftijd goed op cadans leren fietsen in plaats van op kracht.
Wat is er precies mis met een blad van 50 tanden? Het grote blad op mijn fiets heeft 52 tanden. Of ligt dat er puur aan dat kleine kinderen, minder kracht kunnen zetten dan een volwassene?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:07
hoi1234 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:48:
[...]

Wat is er precies mis met een blad van 50 tanden? Het grote blad op mijn fiets heeft 52 tanden. Of ligt dat er puur aan dat kleine kinderen, minder kracht kunnen zetten dan een volwassene?
Gaat natuurlijk over kinderen.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bras
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:56
hoi1234 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:48:
[...]

Ze kunnen het misschien wel, maar je wil het niet, omdat ze dan inderdaad erg veel kracht moeten zetten wat bij (jeugdige) knieen een slecht idee is.

"When you find yourself in the company of a halfling and an ill-tempered Dragon, remember, you do not have to outrun the Dragon...you just have to outrun the halfling."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tacoos
  • Laatst online: 21:46

Tacoos

i am i

Er is weinig te vinden, maar met een beetje geduld en goed zoeken kan het lukken.
Deze vond ik op marktplaats 2 jaar geleden en heb ik mijn zoontje kado gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIV10eUQ7LupmqldUTUbKUGhApE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6h2NClxq0G5IsapX0IrPGr1.jpg?f=fotoalbum_large
Destijds was de fiets nog wat groot voor hem, nu past ie prima. Helaas rijdt hij door omstandigheden maar weinig. Ik hoop dat dat na de winter beter wordt.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Tacoos schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:27:
[...]

Er is weinig te vinden, maar met een beetje geduld en goed zoeken kan het lukken.
Deze vond ik op marktplaats 2 jaar geleden en heb ik mijn zoontje kado gedaan:
[Afbeelding]
Destijds was de fiets nog wat groot voor hem, nu past ie prima. Helaas rijdt hij door omstandigheden maar weinig. Ik hoop dat dat na de winter beter wordt.
Nice. Welke maat is dit?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Laatst online: 21:46

Tacoos

i am i

Er staat nergens een maat op het frame, wel de aanduiding 'custom built'
De banden zijn 600x28A (24"), dat geeft een indruk denk ik?
Niet makkelijik te vinden ook, trouwens. Die bandjes :(

[ Voor 17% gewijzigd door Tacoos op 16-10-2020 16:34 ]

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Pagina: 1 ... 172 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).