Staande gebruik je een andere motor, namelijk je anaerobe motor. Zitten gebruik je je aerobe motor. Zo heb ik het begrepen iig.Ramon 73 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:58:
Waarom klimmen zoveel mensen met een racefiets staand? Ik vind dat juist heel vervelend, fiets wordt stuk instabieler en zittend haal ik de staande klimmers toch wel in.
Deze morgen toch weer een mooie hoeveelheid regen ontvangen op de fiets
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S5BRpAnJxWZnDYezq7T6QMaM.jpg?f=user_large)
Halfuurtje nadat ik thuis stralende zon. Daarnet mij toch kunnen motiveren om de fiets eens te kuisen, net begonnen en daar was de stortregen terug
Genoeg regen gevoeld voor vandaag

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S5BRpAnJxWZnDYezq7T6QMaM.jpg?f=user_large)
Halfuurtje nadat ik thuis stralende zon. Daarnet mij toch kunnen motiveren om de fiets eens te kuisen, net begonnen en daar was de stortregen terug

Genoeg regen gevoeld voor vandaag
Dat heb je niet helemaal goed begrepenblauwester schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:14:
[...]
Staande gebruik je een andere motor, namelijk je anaerobe motor. Zitten gebruik je je aerobe motor. Zo heb ik het begrepen iig.
Ik denk eerder dat de meeste mensen met een te grote versnelling naar boven gaan/willen. Die krijgen ze niet rond. Om extra kracht te hebben gaan ze dan staan. Interessant genoeg is staande klimmen lang niet per definitie efficienter
Ik heb het min of meer van dit videotje
YouTube: 5 Cycling Tips To Staying With The Fast Group (Cycling Tips)
En dan punt 3 het gaat inderdaad vooral om dat je verschillende spiergroepen gebruikt nu ik het terugkijk.
YouTube: 5 Cycling Tips To Staying With The Fast Group (Cycling Tips)
En dan punt 3 het gaat inderdaad vooral om dat je verschillende spiergroepen gebruikt nu ik het terugkijk.
@MrBarBarian in dat stukje wat ik als link had geplaatst staat inderdaad dat zittend klimmen efficiënter is
@Stancke ja, dit is wel een regenachtig weekend. Gisteren 244km op de racefiets, waarvan de eerste 100km in de regen. Vandaag 50km op de ATB, waarvan een deel in de regen, maar de blubber in het bos maakte een hoop "goed".
Gelukkig kan ik de fietsen makkelijk afspuiten in de tuin, dus die staan er nu weer netjes in de schuur. En uiteindelijk is het toch, zelfs met dit weer, wel erg lekker om buiten te fietsen.
@Stancke ja, dit is wel een regenachtig weekend. Gisteren 244km op de racefiets, waarvan de eerste 100km in de regen. Vandaag 50km op de ATB, waarvan een deel in de regen, maar de blubber in het bos maakte een hoop "goed".
Gelukkig kan ik de fietsen makkelijk afspuiten in de tuin, dus die staan er nu weer netjes in de schuur. En uiteindelijk is het toch, zelfs met dit weer, wel erg lekker om buiten te fietsen.
Ik heb Squirt op alle mogelijke manieren aangebracht. De gebruiksaanwijzing op de fles zei de ketting goed te ontvetten. Dus ketting eraf, in wasbenzine laten weken en vuil eruit gespoeld. Daarna met alcohol gespoeld om vettige benzineresten te verwijderen en daarna nog ultrasoon reiniger met spoelmiddel voor vetten gebruikt. Geloof me, schoner gaat het niet worden. Dan de ketting met drie lagen behandeld, zoals de gebruiksaanwijzing voorschreef. Je moest laag 1 aanbrengen, tijdje laten rusten. Afvegen en laag 2, tijdje laten rusten en voor de eerste rit nog 1 laagje en afvegen (dacht ik). Dat gaf een ontzettend stugge ketting, je zag dat die niet lekker door de kooi van de derailleur liep. Toch gaan fietsen, niet echt iets gemerkt totdat ik thuis kwam. Overal vieze klontjes wax, en lastig te verwijderen ook nog.cordonbleu schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:17:
Ik begrijp echt niet zo goed waarom mensen hier zo vasthouden aan Squirt. Met T9 hoef je de ketting niet eens eerst grondig te ontvetten. Je kan het er gelijk op doen, want het verdrijft vet en vuil. Je hoeft bijna niks af te nemen na het insmeren en je krijgt geen vieze klonten die je met Squirt sowieso wel krijgt. Alle slechte punten die je met Squirt hebt, heb je net T9 dus niet. Het is zoveel gebruiksvriendelijker. Je hoeft nergens over na te denken itt Squirt. De prijs is ook nog eens vergelijkbaar. Maar goed, iedereen zijn eigen keuze uiteraard.
Alles weer gepoetst, toen maar eens met twee lagen gewerkt. Volgens fiets.nl was dat beter. Inderdaad minder knoeiboel maar ketting maakte na 70-80 km veel meer geluid dan dat ik gewend ben en na 120km schakelde het slechter dan ooit.
Ook op een nieuwe ketting geprobeerd, iemand zei dat het direct erop kon maar dat geloof ik niet. Dus ontvet, zuinig eerste laagje wax erop, wachten, afvegen, tweede laagje. En dat reed ook niet lekker op langere afstanden. Voor de fietser die 50-60km rijdt op een uitje zal het wel goed spul zijn. Voor dergelijke afstanden komt mijn fietsbroek niet uit de kast.
Toen over naar Boeshield T-9 en dat werkt wel. Ja, na 3-4 ritten moet ik de ketting wel schoonmaken omdat er teveel vuil in sluipt en je alleen maar zwarte rommel eruit ziet komen met nasmeren. Verder zeer schone ketting, rijdt goed, schakelt lekker, stilte met fietsen.
Maarrruh, ieder zijn/haar meug. Ik fiets mss iets meer dan de gemiddelde forummer en loop dan tegen andere obstakels op. Ik heb bij voorbeeld ook 3x CO2 patroon bij me. Ik heb ze wel eens nodig gehad....op ritjes om de kerk speelt zoiets veel minder.
Boeshield T-9 kun je gewoon met Dasty eraf halen, en een borstel (Finish Line Grunge brush ftw).hoi1234 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:57:
Kun je de ketting ook de eerste keer ontvetten met ontvetter van de Action? Dat is lekker goedkoop. Ik vind die ontvetters die je bij Mantel of Futurumshop koopt best duur, hoewel ze beweren dat die beter voor je ketting zijn. Moet de drivetrain trouwens ook vetvrij zijn of is redelijk schoon voldoende? En hoe breng je een nieuwe laag aan? Moet je dan net als bij olie eerst de oude laag eraf halen of kun je de nieuwe laag over de oude laag aanbrengen?
Ik ben namelijk best klaar met een gitzwarte drivetrain. Als ik voldoende credits heb, wil ik eens kijken met een gratis potje squirt lube of het wat is.
Squirt kreeg ik alleen met wasbenzine of remmenreiniger goed eraf.
precies ditMrBarBarian schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:19:
[...]
Dat heb je niet helemaal goed begrepenZittend kan je prima anaeroob fietsen, en vice-versa
Ik denk eerder dat de meeste mensen met een te grote versnelling naar boven gaan/willen. Die krijgen ze niet rond. Om extra kracht te hebben gaan ze dan staan. Interessant genoeg is staande klimmen lang niet per definitie efficienter
Met als toevoeging dat niet iedereen gelijk (gebouwd) is. En dat je zaken ook (bewust of onbewust) kan trainen.
Ik herken mij hier niet in. Wel als ik te weinig smeer. Mijn ervaring is dat je er meer op moet smeren dan met olie, en het daarna er afvegen.Ramon 73 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:56:
[...]
Ik heb Squirt op alle mogelijke manieren aangebracht. De gebruiksaanwijzing op de fles zei de ketting goed te ontvetten. Dus ketting eraf, in wasbenzine laten weken en vuil eruit gespoeld. Daarna met alcohol gespoeld om vettige benzineresten te verwijderen en daarna nog ultrasoon reiniger met spoelmiddel voor vetten gebruikt. Geloof me, schoner gaat het niet worden. Dan de ketting met drie lagen behandeld, zoals de gebruiksaanwijzing voorschreef. Je moest laag 1 aanbrengen, tijdje laten rusten. Afvegen en laag 2, tijdje laten rusten en voor de eerste rit nog 1 laagje en afvegen (dacht ik). Dat gaf een ontzettend stugge ketting, je zag dat die niet lekker door de kooi van de derailleur liep. Toch gaan fietsen, niet echt iets gemerkt totdat ik thuis kwam. Overal vieze klontjes wax, en lastig te verwijderen ook nog.
Alles weer gepoetst, toen maar eens met twee lagen gewerkt. Volgens fiets.nl was dat beter. Inderdaad minder knoeiboel maar ketting maakte na 70-80 km veel meer geluid dan dat ik gewend ben en na 120km schakelde het slechter dan ooit.
Ook op een nieuwe ketting geprobeerd, iemand zei dat het direct erop kon maar dat geloof ik niet. Dus ontvet, zuinig eerste laagje wax erop, wachten, afvegen, tweede laagje. En dat reed ook niet lekker op langere afstanden. Voor de fietser die 50-60km rijdt op een uitje zal het wel goed spul zijn. Voor dergelijke afstanden komt mijn fietsbroek niet uit de kast.
Toen over naar Boeshield T-9 en dat werkt wel. Ja, na 3-4 ritten moet ik de ketting wel schoonmaken omdat er teveel vuil in sluipt en je alleen maar zwarte rommel eruit ziet komen met nasmeren. Verder zeer schone ketting, rijdt goed, schakelt lekker, stilte met fietsen.
Ik weet zeker dat je na het gebruik van een "ultrasoon reiniger met spoelmiddel voor vetten" je ketting heel goed gereinigd is en 0% smering overhoud. Ik denk ook dat dit gelijk je probleem is. Je ketting is inwendig helemaal droog en wanneer je dan van buiten er een paar druppels op doet, gaat dat echt niet in je pinnen zitten (zeker niet omdat het relatief dik is).
Maar ik geloof ook best dat Boeshield T-9 goed werkt en als het voor jou werkt, prima toch.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ketting moet juist vetvrij zijn om de wax te laten hechten. Op vette oppervlakken veeg je het juist eraf. Kijk deze eens YouTube: Best chain clean ever !!mhr-zip schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 20:01:
[...]
Ik herken mij hier niet in. Wel als ik te weinig smeer. Mijn ervaring is dat je er meer op moet smeren dan met olie, en het daarna er afvegen.
Ik weet zeker dat je na het gebruik van een "ultrasoon reiniger met spoelmiddel voor vetten" je ketting heel goed gereinigd is en 0% smering overhoud. Ik denk ook dat dit gelijk je probleem is. Je ketting is inwendig helemaal droog en wanneer je dan van buiten er een paar druppels op doet, gaat dat echt niet in je pinnen zitten (zeker niet omdat het relatief dik is).
Maar ik geloof ook best dat Boeshield T-9 goed werkt en als het voor jou werkt, prima toch.
En ik heb ook al experiment gedaan met de ketting lichtjes te verwarmen met een föhn. Geen succes. Maar inderdaad, smering kan heel persoonlijk zijn.
Simds een poosje gebruik ik cyclon wax lube, de ketting blijft mooi schoon en blijft ook goed zitten, ketting goed schoonmalen 2 lagen waxlube en even afvegen. Wel breng ik het aan door net als andere olie over de ketting en dan wrijf ik het nog even goed tussen mijn vingers in de rolletjes 1 min werk en zelfs in de regen blijft goed zitten
Ik gebruik ook squirt, ook op m'n slechtweer fietsRamon 73 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 08:16:
[...]
Squirt óók gebruikt, ik heb er niks aan omdat de ketting na 70-80km gewoon droog loopt. Als je minder lange afstanden rijdt zoals het grootste deel van de mensen die een racefiets bezitten, dan kun je met squirt wel vooruit. Voor korte ritjes is squirt prima, de veelfietser is er niet mee gediend.
En drooglopen misschien als het heel hard regent na 80km maar anders doe je toch echt iets fout.
Ik fiets er iig ook ritten mee van 500km zonder problemen, voor zekerheid heb ik bij zulke ritten wel klein 15ml flesje mee.
https://www.bike-componen.../Lube-Kettenwachs-p75899/
En bij slechtweer fiets zit die standaard in m'n zadeltasje.
En ik doe niet aan onvetten oid, nieuwe ketting doekje erover en rijd ik eerste 500 tot 1000km met fabriekslaagje.
Daarna gaat de squirt erop
En regelmatig doekje om vuil eraf te vegen, als het wat vuiler is beetje water icm afwasmiddel zodat ketting gewoon weer zilver is en daarna nieuw laagje squirt.
En zo red ik zeker 10k km (of meer) met m'n goedweer fiets.
[ Voor 18% gewijzigd door DDX op 11-10-2020 20:21 ]
Je hebt wel gelijk. Maar als er nog wat olie achterblijft en je hebt nog geen wax tussen je pinnen gekregen loopt je ketting niet droog. Als je wel de oude olie weg krijgt, maar je krijgt er geen wax voor terug.... Dan loopt je ketting droog. Ik heb ook wel eens gezien dat ze een ketting in de wax dompelden.Ramon 73 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 20:09:
[...]
Ketting moet juist vetvrij zijn om de wax te laten hechten. Op vette oppervlakken veeg je het juist eraf. Kijk deze eens YouTube: Best chain clean ever !!
En ik heb ook al experiment gedaan met de ketting lichtjes te verwarmen met een föhn. Geen succes. Maar inderdaad, smering kan heel persoonlijk zijn.
Best chain ever!!! Jaja. Ik heb het geprobeerd en doe het nooit meer! Net als hem gereinigd door een bijna nieuwe ketting die zwart was van de wax in de benzine te dompelen en volledig schoon te maken. Daarna alle stappen gevolgd. Ketting is super stroef, geeft veel wrijving/weerstand. En het mooiste komt nog. Na 40 kilometer een aanzetten (staand) brak mijn ketting.. met als gevolg gebroken carbon en een €1000,- verder qua onderdelen en carbon herstel.Ramon 73 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 20:09:
[...]
Ketting moet juist vetvrij zijn om de wax te laten hechten. Op vette oppervlakken veeg je het juist eraf. Kijk deze eens YouTube: Best chain clean ever !!
Doordat je de ketting volledig reinigt en er helemaal geen smering meer op/in zit worden de schakels ook zwakker. Ik raad iedereen af te reinigen met iets van benzine.
Hier ook eerst fan van Squirt met toch ook de ervaring dat binnen de 100km de ketting droog loopt/geluid maakt. Toch weer terug naar de Dry lube van Muc-Off. Deze is wel bijna op en ga dan toch ook de Hydro Lube van Muc-Off proberen.
Heb ooit eens ergens de tip gekregen een nieuwe ketting een nachtje in lampolie te laten staan, en dan Squirt erop.
Bevalt prima. Ook in de regen. Squirt is imo fantastisch, vooral ook in de combinatie mate van smering <-> hoeveelheid moeite.
Sommigen worden helemaal gek als ze dat zwarte randje was zien ophopen rond hun derailleurwieltjes. Persoonlijk zal me dat jeuken.
Bevalt prima. Ook in de regen. Squirt is imo fantastisch, vooral ook in de combinatie mate van smering <-> hoeveelheid moeite.
Sommigen worden helemaal gek als ze dat zwarte randje was zien ophopen rond hun derailleurwieltjes. Persoonlijk zal me dat jeuken.
Gisteren vloog m'n ketting eraf tijdens een onverhard ritje en ik vermoed dat die bij het eraf vliegen de batterijhouder van m'n quarq heeft geraakt.
Nadat ik ketting er weer opgelegd had geen power waardes meer...
Gestopt en andere batterij (van hartslagmeter) erin en tijdens aandraaien batterijklepje zag ik lampje 1 keer groen worden maar daarna nogsteeds geen power waardes..
Thuis nog even beter gekeken en als ik wat druk zet op batterij gedeelte gaat lampje branden en lijkt de powermeter weer even te werken.
Vanmorgen werkte hij paar minuten maar daarna was het weer over.
Klinkt dus echt als overleden...
Ruim 3 jaar oud dus garantie zit er ook niet meer in.
Gaat weer geld kosten dus.
Eens kijken of ik weer een quarq koop of dat ik wat anders ga monteren op de gravelbike.
Gestopt en andere batterij (van hartslagmeter) erin en tijdens aandraaien batterijklepje zag ik lampje 1 keer groen worden maar daarna nogsteeds geen power waardes..
Thuis nog even beter gekeken en als ik wat druk zet op batterij gedeelte gaat lampje branden en lijkt de powermeter weer even te werken.
Eens kijken of ik weer een quarq koop of dat ik wat anders ga monteren op de gravelbike.
kan je dit niet fixen door de veertjes achter de batterij wat op te rekken ofzo, is nogal wat om een PM zo af te schrijven. Persoonlijk zou ik er wat meer mee expirementeren voor ik een nieuwe zou kopenDDX schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:00:
Gisteren vloog m'n ketting eraf tijdens een onverhard ritje en ik vermoed dat die bij het eraf vliegen de batterijhouder van m'n quarq heeft geraakt.
@DDX Klinkt alsof er nog wel iets te repareren valt toch? Ik hoop dat mijn Quarq's toch wel iets langer mee gaan dan 3 jaar. Mijn ketting is er ook wel eens afgevlogen, maar had er geen rekening mee gehouden dat zoiets gebeuren kan (gebroken crank nog wel, maar die kun je vervangen).
@DDX je wordt soort van gementioned (niet bij naam) in de podcast van Laurens ten Dam 
(die van vandaag, na 23 minuten ongeveer)
Inderdaad! Ik zou vanaf een minuut of 20-21 gaan luisteren, dan hoor je het vooraf stukje ook.BreadFan schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:16:
@DDX je wordt soort van gementioned (niet bij naam) in de podcast van Laurens ten Dam
Haha mooiBreadFan schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:16:
Veertjes achter de batterij zijn het probleem niet, is echt de behuizing zelf die ergens erachter niet lekker contact maakt ofzo.Prulleman schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:13:
[...]
kan je dit niet fixen door de veertjes achter de batterij wat op te rekken ofzo, is nogal wat om een PM zo af te schrijven. Persoonlijk zou ik er wat meer mee expirementeren voor ik een nieuwe zou kopen
Trek/duw ik beetje aan de behuizing dan doet hij het weer even, kort tot je denk een hobbeltje oid meepakt.
Tja reparatie zal bij quarq zelf moeten gebeuren vermoed ik en of dat lonend is, vermoed dat die dan iig richting de us opgestuurd zou moeten worden...Ypuh schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:16:
@DDX Klinkt alsof er nog wel iets te repareren valt toch? Ik hoop dat mijn Quarq's toch wel iets langer mee gaan dan 3 jaar. Mijn ketting is er ook wel eens afgevlogen, maar had er geen rekening mee gehouden dat zoiets gebeuren kan (gebroken crank nog wel, maar die kun je vervangen).
hmm, da's best klote.. ik zit ook aan een spider PM op mijn volgende MTB te denken, dat leek met het minst kwetsbaar, uiteraard is crank based ook niet kwetsbaar, maar weer vrij prijzig voor een dubbele.. pedalen begin ik niet aan op de MTB, cinch is te duur... nou steekt het batterij vakje ook wel behoorlijk uit bij de quarq, misschien dat andere merken slimmeren designs hebben
Pedalen lijkt me nog kwetsbaarder en slijten ook dus daar begin ik ook niet aan.
4iiii heb ik ook al 2 keer pech mee gehad (power waardes die opeens nergens meer op sloegen), waarvan 1 keer gelukkig onder garantie viel en andere keer met mooie discount nieuwe kunnen kopen.
Stages heb ik er ook een op m'n slechtweer racefiets en die doet het gelukkig al aantal jaar ok, in begin wel wat issues met stages gehad met vocht maar dat is met latere modellen volgens mij wel goed verholpen.
4iiii heb ik ook al 2 keer pech mee gehad (power waardes die opeens nergens meer op sloegen), waarvan 1 keer gelukkig onder garantie viel en andere keer met mooie discount nieuwe kunnen kopen.
Stages heb ik er ook een op m'n slechtweer racefiets en die doet het gelukkig al aantal jaar ok, in begin wel wat issues met stages gehad met vocht maar dat is met latere modellen volgens mij wel goed verholpen.
Assioma's ? En indien je SPD gebruikt ombouwen via de tutorial van GPLama(?) (Als Fernwee het kan).
En idd, ik hoorde je vanmorgen ook langskomen in de podcast.(Al vind ik die podcast steeds slechter en slechter worden..)
En idd, ik hoorde je vanmorgen ook langskomen in de podcast.(Al vind ik die podcast steeds slechter en slechter worden..)
Bij de Favero Assioma's kun je het pedaal zelf vervangen in geval van slijtage, de electronica zit in een aparte "pod" en die vervang je dus niet. Pedalen zijn gewoon los te koop.DDX schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:36:
Pedalen lijkt me nog kwetsbaarder en slijten ook dus daar begin ik ook niet aan.
edit: 49 euro
[ Voor 8% gewijzigd door Bananeman op 12-10-2020 11:41 ]
Dat valt mee dan, maar nee gaat hem niet worden op de gravelbike.Bananeman schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:40:
[...]
Bij de Favero Assioma's kun je het pedaal zelf vervangen in geval van slijtage, de electronica zit in een aparte "pod" en die vervang je dus niet. Pedalen zijn gewoon los te koop.
edit: 49 euro
Rij daar nu met spd maar ga Look Cyclo binnenkort proberen, kijken of ik dan iets minder speling met plaatjes/schoenen heb.
In mijn ogen zijn er maar 2 opties die er bovenuit steken en het minste problemen opleveren; Quarq en Power2Max. Een PowerTap hub is ook nog het overwegen waard, maar niet altijd praktisch (met discs misschien meer omdat je dan minder van wielen wisselt).
Kort samengevat:
- Stages/4iiii hebben betrouwbaarheids en kwaliteitsproblemen
- Pedaalsystemen zijn kwetsbaar en hebben veel aanloopproblemen gekend (de Assioma's schijnen wel prima te zijn)
- Dan heb je nog wat opties als SRM, Pioneer, FSA, Rotor die allemaal ook wel oké zijn met kanttekeningen
Dit is overigens de eerste keer dat ik van iemand lees dat een Quarq (DZero) defect is en de reden is niet totaal onverklaarbaar natuurlijk. Mogelijk dat je offroad dus misschien beter voor andere opties kunt kiezen of (bij 1x) gebruik moet maken van een chainguard? Lijkt me op z'n minst een goede reden om géén gravel bike te nemen
(j/k vrienden).
Kort samengevat:
- Stages/4iiii hebben betrouwbaarheids en kwaliteitsproblemen
- Pedaalsystemen zijn kwetsbaar en hebben veel aanloopproblemen gekend (de Assioma's schijnen wel prima te zijn)
- Dan heb je nog wat opties als SRM, Pioneer, FSA, Rotor die allemaal ook wel oké zijn met kanttekeningen
Dit is overigens de eerste keer dat ik van iemand lees dat een Quarq (DZero) defect is en de reden is niet totaal onverklaarbaar natuurlijk. Mogelijk dat je offroad dus misschien beter voor andere opties kunt kiezen of (bij 1x) gebruik moet maken van een chainguard? Lijkt me op z'n minst een goede reden om géén gravel bike te nemen
[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 12-10-2020 12:18 ]
Al zou je met een ongesmeerde ketting rijden, dan is het naar mijn idee toch wel heel onwaarschijnlijk dat je in 40km zoveel verzwakking krijgt dat ie breekt. Die ketting was al zwak zou ik zeggen.tinusterror schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:12:
[...]
Doordat je de ketting volledig reinigt en er helemaal geen smering meer op/in zit worden de schakels ook zwakker. Ik raad iedereen af te reinigen met iets van benzine.
Bovendien, als de ketting tussen 2 pennen breekt, dan heeft dat niks met de smering te maken. Smeren is voor je ketting het belangrijkste voor de uiteinden van de rolletjes, waar de plaatjes over elkaar glijden. En voor je kransjes is het belangrijk dat de rolletjes ook smering hebben, maar dat levert geen kettingbreuk op.
Benzine vreet geen staal op in elk geval. De ketting slijt pas overmatig als je na de reiniging niet goed smeert.
Maar goed, zoals al zovaak gezegd in dit forum, 100 mensen 100 meningen. Ik reinig in elk geval met wasbenzine. Goed laten indrogen en daarna goed opnieuw smeren.
Als je bang bent voor breuk kan je ook naar ontwerp van de kettingen kijken (bv zonder gaatjes in de pennen/schakels) of met 10 speed gaan rijden.
Maar wat ik me soms wel afvraag; die steeds dunner wordende ketting...ik vind het soms wel eens rare ontwerpkeuzes. Vroeger kocht je een fiets met ketting die een lifetime meegaat. Tegenwoordig is een ketting een vervangingsartikel met zelfs breukrisico. Is de drivetrain eigenlijk niet een beetje kapot ge-engineerd? Ik zie dat wel vaker in allerlei ontwerpkeuzes, alles moet maar weggegooid tegenwoordig. Komt natuurlijk doordat gepromoot wordt dat meer kransjes=beter maar de basis, derailleurversnellingen, is onveranderd gebleven. Alhoewel ik ook liever alleen achter schakel, ben ik al heel erg lang tevreden met mijn oude toerfiets, met z'n 3x7. Oersterke ketting, schakelt nooit mis, en de range is prima. Fiets is nu 17 jaar oud, zit denk op 20k en er is 1 nieuwe cassette+ketting op gegaan ooit.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Behalve de Assioma's idd. Die hebben de electronica namelijk niet in de pedalen zitten. Stel dat je de pedalen stuk rijdt dan kan je die zelfs - en dus relatief goedkoop - vervangen.Ypuh schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:15:
[...]
[...]
Edit: Echo van @Bananeman.
[ Voor 3% gewijzigd door Grin op 12-10-2020 12:52 ]
Tot nu toe 60% wax en 40% Lube. 45 stemmen
Wax restjes etc herken ik niet, mijn ketting loopt altijd super strak en stil (SRAM RED 22 )
Om de paar dagen smeer ik steeds een heel klein beetje, misschien gebruik je wel veels te veel, dat zelfs de derailleur het er lastig mee krijgt ?
Ook weer wat geleerd, volgens DDX, kan je gewoon de fabriek wax laten zitten.
nog minder werk :)!
De T9 ken ik persoonlijk niet maar ik wil het weleens proberen, voorlopig heb ik nog grote voorraad squirt.
Staand klimmend kan je meer vermogen opbrengen, en kan je sommige spieren even ontlasten. Vooral de trek beweging is bij het staand klimmen groter. Je moet dit wel meenemen in je trainingen, als je dat niet doet op je buitenlandse klim avonturen dan verzuur je binnen de minuut en zal je er dagen last van hebben,
Bij het aanzetten bij een korte klim heeft het ook zeker voordeel.
Je kan nu trouwens perfect op je indoor trainer staand trainen, anders is dit vrijwel onmogelijk in Nederland.
Ik zelf wissel het veel af, 70 zittend 30 & staand.
Wax restjes etc herken ik niet, mijn ketting loopt altijd super strak en stil (SRAM RED 22 )
Om de paar dagen smeer ik steeds een heel klein beetje, misschien gebruik je wel veels te veel, dat zelfs de derailleur het er lastig mee krijgt ?
Ook weer wat geleerd, volgens DDX, kan je gewoon de fabriek wax laten zitten.
De T9 ken ik persoonlijk niet maar ik wil het weleens proberen, voorlopig heb ik nog grote voorraad squirt.
Staand klimmend kan je meer vermogen opbrengen, en kan je sommige spieren even ontlasten. Vooral de trek beweging is bij het staand klimmen groter. Je moet dit wel meenemen in je trainingen, als je dat niet doet op je buitenlandse klim avonturen dan verzuur je binnen de minuut en zal je er dagen last van hebben,
Bij het aanzetten bij een korte klim heeft het ook zeker voordeel.
Je kan nu trouwens perfect op je indoor trainer staand trainen, anders is dit vrijwel onmogelijk in Nederland.
Ik zelf wissel het veel af, 70 zittend 30 & staand.
Spicy!
@Mistraller Volgens mij wordt alles anno 2020 verkocht als 'beter' maar gaat het een stuk minder lang mee. Ik wil er niet al te diep op ingaan omdat het frustraties opwekt, maar een auto wordt op een leasetermijn van 5 jaar gebouwd en fietsen zitten vol met proprietary parts en/of dure vervangingsonderdelen waarvan je je af moet vragen of die over 10 jaar nog verkrijgbaar zijn.
Ik vraag me wel eens af of dit bewust is (uiteraard), of dat dit gewoon inspelen is op de marktvraag. Wie gebruikt er nou nog écht een telefoon van 5 jaar oud en rijdt hun auto op tot 3-5 ton? Met de komst van alle elektrische/softwarematige snufjes is de drang om te vernieuwen ook gehalveerd van iedere 10 jaar naar 5 of misschien wel 3 of 2 jaar.
Als je iemand 20 jaar geleden had verteld dat mensen een auto kochten voor het interieur i.p.v. rijgedrag en motorinhoud, dan had diegene je voor gek verklaard. Nu kopen mensen een Mercedes A-klasse omdat er 2 tablets in het dashboard zitten.
Fabrikanten bedienen zo verschillende markten. Voor iemand die 40.000km per jaar rijdt is de auto/fiets toch economisch afgeschreven na 5 jaar. Voor mensen die nauwelijks rijden zal de fiets/auto niet zo snel stuk gaan en wordt er waarschijnlijk al vernieuwd voor de effectieve levensduur verstreken is. Het is vooral bij gemiddeld gebruik waar je de sjaak bent (problemen ontstaan na de garantie periode of periode dat onderdelen niet langer verkrijgbaar zijn, terwijl de fiets/auto nog niet afgeschreven is). Bij fietsen wat minder erg omdat je bijv. de drivetrain dan los kunt vervangen, maar goedkoper wordt het niet.
Ik vraag me wel eens af of dit bewust is (uiteraard), of dat dit gewoon inspelen is op de marktvraag. Wie gebruikt er nou nog écht een telefoon van 5 jaar oud en rijdt hun auto op tot 3-5 ton? Met de komst van alle elektrische/softwarematige snufjes is de drang om te vernieuwen ook gehalveerd van iedere 10 jaar naar 5 of misschien wel 3 of 2 jaar.
Als je iemand 20 jaar geleden had verteld dat mensen een auto kochten voor het interieur i.p.v. rijgedrag en motorinhoud, dan had diegene je voor gek verklaard. Nu kopen mensen een Mercedes A-klasse omdat er 2 tablets in het dashboard zitten.
Fabrikanten bedienen zo verschillende markten. Voor iemand die 40.000km per jaar rijdt is de auto/fiets toch economisch afgeschreven na 5 jaar. Voor mensen die nauwelijks rijden zal de fiets/auto niet zo snel stuk gaan en wordt er waarschijnlijk al vernieuwd voor de effectieve levensduur verstreken is. Het is vooral bij gemiddeld gebruik waar je de sjaak bent (problemen ontstaan na de garantie periode of periode dat onderdelen niet langer verkrijgbaar zijn, terwijl de fiets/auto nog niet afgeschreven is). Bij fietsen wat minder erg omdat je bijv. de drivetrain dan los kunt vervangen, maar goedkoper wordt het niet.
Ik heb niet gestemd want ik gebruik olie https://www.bike24.com/p2281940.html, en daar ben ik best tevreden mee.jekker schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:27:
Tot nu toe 60% wax en 40% Lube. 45 stemmen
Nieuwe ketting behandel ik niet, pas bij klachten wordt er héél spaarzaam bijgedruppeld: tussen alle plaatjes één minidruppeltje en daarna goed schoonvegen aan de buitenkant. Ja, het rijdt prima. Nee, hij blinkt niet. Dat sluit aan bij mijn prioriteiten.
Als het mij qua vuiligheid te gortig wordt gaat de hele drivetrain er af en wordt ontvet en schoongemaakt. Niet alleen met oplosmiddeltjes maar vooral met boenen. Na het monteren weer spaarzaam olie tussen de plaatjes van de ketting, afvegen en rijden maar.
Jij demonteert ook casette/crankset/derailleur etc? En ontvet deze met Cyclon oid? Oh dat gaat wel heel ver, dat doe ik nietDieAnder schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:04:
[...]
Ik heb niet gestemd want ik gebruik olie https://www.bike24.com/p2281940.html, en daar ben ik best tevreden mee.
Nieuwe ketting behandel ik niet, pas bij klachten wordt er héél spaarzaam bijgedruppeld: tussen alle plaatjes één minidruppeltje en daarna goed schoonvegen aan de buitenkant. Ja, het rijdt prima. Nee, hij blinkt niet. Dat sluit aan bij mijn prioriteiten.
Als het mij qua vuiligheid te gortig wordt gaat de hele drivetrain er af en wordt ontvet en schoongemaakt. Niet alleen met oplosmiddeltjes maar vooral met boenen. Na het monteren weer spaarzaam olie tussen de plaatjes van de ketting, afvegen en rijden maar.

Als ze vies zijn gaan cassette, derailleurwieltjes en kettingbladen er af. Ik pas er voor om een schone ketting door smerige derailleurwieltjes etc. te leiden. Maar dat doe ik niet elke week hoor, maak je geen zorgen.rolandos582 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:23:
[...]
Jij demonteert ook casette/crankset/derailleur etc? En ontvet deze met Cyclon oid? Oh dat gaat wel heel ver, dat doe ik niet
Eerder 2 of 3 keer per seizoen.
Dat is toch gewoon lube ?DieAnder schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:04:
[...]
Ik heb niet gestemd want ik gebruik olie https://www.bike24.com/p2281940.html, en daar ben ik best tevreden mee.
Ik maak me derailleurwieltjes etc nooit meer schoon, alleen afspoelen en een droge doek
Spicy!
Dat fabrieksvet schijnt juist erg goed te zijn (wel een beetje dik/stug), dus de eerste 400km~ van een nieuwe ketting zou ik hem alleen even schoonvegen.
Verder doe ik m'n drivetrain meestal even snel voor het oog/ergste zwarte zooi, en dan 1x per maand (met slecht weer wat vaker) een grondige schoonmaak. Dan maak ik de cassette, derailleurwieltjes en kettingbladen ook ff wat beter schoon met een kwast en wat Dasty (opletten dat het niet in je lagers sijpelt).
Heb overigens niet het idee dat je de levensduur van een ketting er erg mee verlengt. Het is vooral om bijgeluiden te voorkomen en te zorgen dat de rest van de fiets netjes blijft en langer meegaat. Als ik lees van 10dkm bij DDX, dan vraag ik toch af wat ik fout doe (bij 4-5dkm is het bij mijn kettingen wel gebeurd)?
Heb onlangs gewoon 10 van de goedkoopste SRAM PC-1130 kettingen gekocht a €14 per stuk. Scheelt 3 gram met de SRAM Red variant en gooi er nu gewoon wat vaker een nieuwe op. Dit jaar toch al een stuk of 5 vervangen (op de MTB na 800km al). Heb het nut van duurdere kettingen nooit zo begrepen en de duurste (SRAM Red a €28) was als eerste versleten.
Verder doe ik m'n drivetrain meestal even snel voor het oog/ergste zwarte zooi, en dan 1x per maand (met slecht weer wat vaker) een grondige schoonmaak. Dan maak ik de cassette, derailleurwieltjes en kettingbladen ook ff wat beter schoon met een kwast en wat Dasty (opletten dat het niet in je lagers sijpelt).
Heb overigens niet het idee dat je de levensduur van een ketting er erg mee verlengt. Het is vooral om bijgeluiden te voorkomen en te zorgen dat de rest van de fiets netjes blijft en langer meegaat. Als ik lees van 10dkm bij DDX, dan vraag ik toch af wat ik fout doe (bij 4-5dkm is het bij mijn kettingen wel gebeurd)?
Heb onlangs gewoon 10 van de goedkoopste SRAM PC-1130 kettingen gekocht a €14 per stuk. Scheelt 3 gram met de SRAM Red variant en gooi er nu gewoon wat vaker een nieuwe op. Dit jaar toch al een stuk of 5 vervangen (op de MTB na 800km al). Heb het nut van duurdere kettingen nooit zo begrepen en de duurste (SRAM Red a €28) was als eerste versleten.
Was ik net weer van plan om met harde regelmaat 3x in de week te gaan fietsen, krijgt een collega van mij corona. Drie keer raden met wie ik een cursus heb gehad...
Daar gaat mijn goeie voornemen, thuisquarantine het is!
Wie zien je vanzelf verschijnen in het grote indoor cycling topicUser schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:31:
Was ik net weer van plan om met harde regelmaat 3x in de week te gaan fietsen, krijgt een collega van mij corona. Drie keer raden met wie ik een cursus heb gehad...
[ Voor 13% gewijzigd door Stufferdt op 12-10-2020 17:44 ]
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Volgens mij is het probleem met de overslaande versnelling van mijn racefiets weer opgelost
Het bleek dat de kabel inderdaad flink te slap stond. Heb de kabel aan de framezijde 3-4 tikken gegeven. De 7de versnelling liep absoluut niet goed. Soms kwam de ketting gewoon van het kransje af.
Is het trouwens normaal dat het probleem zich een versnelling lager voordoet als je de spanning verhoogt? Heb dat kunnen oplossen door telkens een tikje strakker te geven, tot alle versnellingen goed gingen.
Nu ik het bedenk is de versnelling altijd of in ieder geval al een hele lange tijd gaar geweest. Ik moest een tijd lang soms een extra tik geven tegen de shifter voordat er geschakeld werd.
Nu nog een keer op de weg proberen, maar daar heb ik vandaag geen zin in. Bedankt voor de tips in ieder geval. Leuk dat het mij (weliswaar met hulp) toch gelukt is. Kan ik de volgende keer hopelijk alles zelf.
Ik ben er trouwens achter gekomen dat ik de derailleurkabel een keer moet vervangen. Het uiteinde is flink gerafeld en de stelschroef van de derailleur zit muurvast en de kabel heeft roestsporen... Ik wil dit eigenlijk in de lente direct met een nieuwe drivetrain doen. Ik twijfel alleen of ik een nieuw klein voorblad, nieuwe cassette en nieuwe derailleurwieltjes nodig heb. Iemand tips? Ik heb Shimano 9 speed, dus heel duur is het allemaal niet en dan is alles weer netjes op elkaar afgestemd.
:strip_exif()/f/image/q0XmghYBbzJO3310SuzR4sfm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4xBD4rrIBKlYebYVX620tJmM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3QxOXom5ytA3TvcO731d7Zj4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZGwBc5FvVedoolfSeunaLyP7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZelJgBS1OpYWwSGmaGm4mrk7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mrGcHkBZFRsnfLNBqi88n5tm.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, alles is smerig... Komt door die baggerolie...
Is het trouwens normaal dat het probleem zich een versnelling lager voordoet als je de spanning verhoogt? Heb dat kunnen oplossen door telkens een tikje strakker te geven, tot alle versnellingen goed gingen.
Nu ik het bedenk is de versnelling altijd of in ieder geval al een hele lange tijd gaar geweest. Ik moest een tijd lang soms een extra tik geven tegen de shifter voordat er geschakeld werd.
Nu nog een keer op de weg proberen, maar daar heb ik vandaag geen zin in. Bedankt voor de tips in ieder geval. Leuk dat het mij (weliswaar met hulp) toch gelukt is. Kan ik de volgende keer hopelijk alles zelf.
Ik ben er trouwens achter gekomen dat ik de derailleurkabel een keer moet vervangen. Het uiteinde is flink gerafeld en de stelschroef van de derailleur zit muurvast en de kabel heeft roestsporen... Ik wil dit eigenlijk in de lente direct met een nieuwe drivetrain doen. Ik twijfel alleen of ik een nieuw klein voorblad, nieuwe cassette en nieuwe derailleurwieltjes nodig heb. Iemand tips? Ik heb Shimano 9 speed, dus heel duur is het allemaal niet en dan is alles weer netjes op elkaar afgestemd.
:strip_exif()/f/image/q0XmghYBbzJO3310SuzR4sfm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4xBD4rrIBKlYebYVX620tJmM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3QxOXom5ytA3TvcO731d7Zj4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZGwBc5FvVedoolfSeunaLyP7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZelJgBS1OpYWwSGmaGm4mrk7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mrGcHkBZFRsnfLNBqi88n5tm.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, alles is smerig... Komt door die baggerolie...
Ik las net op de NOS dat het sporten in groepsverband waarschijnlijk weer aan banden wordt gelegd.
Dus als je nog een fietstrainer of winterkleding wil aanschaffen. Wacht niet te lang!!
Dus als je nog een fietstrainer of winterkleding wil aanschaffen. Wacht niet te lang!!
Tsja wel kloten inderdaad.. Helemaal buiten loop je vrij weinig risico maar goed.. Fietstrainers waren al niet aan te slepen, zal wel niet beter worden.mhr-zip schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:51:
Ik las net op de NOS dat het sporten in groepsverband waarschijnlijk weer aan banden wordt gelegd.
Zolang we nog buiten mogen fietsen hoor je mij, zelfs met slecht weer, niet klagen. Wel jammer dat het nodig is.
Ze doen maar... Ik fiets toch haast altijd alleen. En wat winterkleding betreft: ik denk dat dat wel goed gaat komen. Niemand die op een trainer winterkleding wilt dragen. Ik niet althans.mhr-zip schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:51:
er zijn gekken die de fietstrainer buiten zetten en dan met winterkleding daar op plaatsnemen...:phoi1234 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 23:41:
[...]
Ze doen maar... Ik fiets toch haast altijd alleen. En wat winterkleding betreft: ik denk dat dat wel goed gaat komen. Niemand die op een trainer winterkleding wilt dragen. Ik niet althans.
...
Ik ben zo'n gek die de trainer buiten zet onder de overkapping maar no way dat ik winterkleding aantrek. Korte broek met zweethemd en shirt met lange mouwen voor bij het uitfietsenkoentjuh1987 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:49:
[...]
er zijn gekken die de fietstrainer buiten zetten en dan met winterkleding daar op plaatsnemen...:p
Weet iemand of je verschillende groepsets van Shimano kan mixen?
Ik heb nu een volledige Sora 9-speed erop zitten, waarvan de voorderailleur gebogen is na een kettingbreuk en de stelschroeven heb ik mijn ongeduld bijna dol gedraaid. De Tiagra onderdelen zijn beter verkrijgbaar dan Sora en ongeveer even duur. Ik heb nu een dubbel voorblad, dus daar moet ik rekening mee houden.
Daarnaast, kan ik ook mijn Sora achterderailleur vervangen voor een 9-speed Tiagra zonder shifters te vervangen?
Ik heb nu een volledige Sora 9-speed erop zitten, waarvan de voorderailleur gebogen is na een kettingbreuk en de stelschroeven heb ik mijn ongeduld bijna dol gedraaid. De Tiagra onderdelen zijn beter verkrijgbaar dan Sora en ongeveer even duur. Ik heb nu een dubbel voorblad, dus daar moet ik rekening mee houden.
Daarnaast, kan ik ook mijn Sora achterderailleur vervangen voor een 9-speed Tiagra zonder shifters te vervangen?
ja, dat is geen probleemSolkram schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:55:
Weet iemand of je verschillende groepsets van Shimano kan mixen?
YouTube: 🛠 [DREAM BUILD 4K ULTRAHD] COLNAGO C64 5.4Kg
Wat een dikke bak zeg. Vraag me af hoe het is te fietsen met 22mm bandjes (en überhaupt met die wielen).
Wat een dikke bak zeg. Vraag me af hoe het is te fietsen met 22mm bandjes (en überhaupt met die wielen).
die wielen inderdaad, bizar.. 380+530, 910 gram voor de set.Stoffa schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:07:
Ik train ook buiten. Maar dan zonder winterkleding. Dat is (denk ik) zelfs als het vriest te warm. Er is sowieso een verschil tussen lange kleding en winterkleding. De lange kleding kan nog hard gaan, maar no-way dat de echte winterkleding te hard gaat.koentjuh1987 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:49:
[...]
er zijn gekken die de fietstrainer buiten zetten en dan met winterkleding daar op plaatsnemen...:p
Weet je ook wat die WeightWeenie onderdelen kostenStoffa schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:07:
Even snel lijstje:
LW Obermayers - ca €4.8k
Darimo zadelpen - ca. €600
THM stuurpen - €500
THM stuur - €500
eeBrakes - €600
THM crankset - €1200
Carbon-Ti kettingbladen - €400
Berk Lupina zadel - €230
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Moet wel toegeven dat Lightweight wielen pure porno zijn. Mocht ik ooit nog eens in de gelegenheid zijn om voor minder dan de helft een zo goed als nieuwe set te bemachtigen, dan is er wel kans dat ik het een keer doe (voorlopig zijn ze wel écht te duur hoor). Al is het maar om 1-2 jaar mee te rijden en daarna weer door te verkopen. De rijkwaliteit schijnt een heerlijke rijervaring te geven door het gebruik van carbon spaken.
Voor ontspannen filmpjes over dream bike builds kan ik dit kanaal aanraden (één van de laatste was toevallig ook een Colnago C64 met LW's): YouTube: DREAM BUILD ROAD BIKE - Colnago C64 Frost Red LTD edition
[ Voor 12% gewijzigd door Ypuh op 13-10-2020 09:41 ]
@ypuh Uiteraard weet ik dat 
Colnago C64's zijn wel een van de weinig fietsen waarbij het hart het van het verstand wint voor mij: De frames zijn relatief zwaar, aerodynamisch is het ook niet, recent doorgezaagde Colnago's geven qua carbon layup niet al teveel vertrouwen etc etc.
En toch...
I WANT ONE.
Colnago C64's zijn wel een van de weinig fietsen waarbij het hart het van het verstand wint voor mij: De frames zijn relatief zwaar, aerodynamisch is het ook niet, recent doorgezaagde Colnago's geven qua carbon layup niet al teveel vertrouwen etc etc.
En toch...
I WANT ONE.
Val me eigenlijk wel tegen 5,7kg rijklaar.
Dat red ik ook (ga er zelfs net iets onder waarschijnlijk) als ik die wielen in mijn trek zou zetten en dan nog niet de andere dure onderdelen monteer.
Dat red ik ook (ga er zelfs net iets onder waarschijnlijk) als ik die wielen in mijn trek zou zetten en dan nog niet de andere dure onderdelen monteer.
Wow, Kruiswijk en gehele Michelton-Scott-ploeg uit de Giro door Corona ...
Read the code, write the code, be the code!
Ja, vind die Colnago's ook erg vet, maar de kans dat ik er ooit een zal kopen is niet zo groot. Vind het cool dat ze hun eigen identiteit behouden hebben (al begint de V3Rs al redelijk op alle andere frames te lijken). Die C60/C64 blijven gewoon cool met hun 'lugs', mooie spuitschema's en rechte bovenbuis. Ook dat ze het frame aanbieden in veel halve maten en 2 verschillende geometrieen is uniek, maar helaas heb ik niet die emotionele band met Colnago die veel (wat oudere) mensen wel hebben. De prijs is ook wel een dingetje natuurlijk, maar ik neig meer naar de moderne strakke lijnen zoals die van Cervelo en BMC.
Wel opvallend om te zien dat Pogacar pas de eerste Colnago is die ooit de tour gewonnen heeft? Had ergens verwacht dat dat de Ferrari van het wielrennen zou zijn qua historie en overwinningen, maar inmiddels ingehaald door de Duitsers.
Wel opvallend om te zien dat Pogacar pas de eerste Colnago is die ooit de tour gewonnen heeft? Had ergens verwacht dat dat de Ferrari van het wielrennen zou zijn qua historie en overwinningen, maar inmiddels ingehaald door de Duitsers.
[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 13-10-2020 10:17 ]
Klopt, het C64 frame is een zwaar frame.DDX schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:07:
Val me eigenlijk wel tegen 5,7kg rijklaar.
Voor 'iets' minder kun je ook CADEX, Hunt, Winspace Hyper wielen kopen, als je zo nodig carbon spaken wilt hebben.Ypuh schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:31:
[...]
Al is het maar om 1-2 jaar mee te rijden en daarna weer door te verkopen (schijnt dat de rijkwaliteit een betere rijervaring geeft door het gebruik van carbon spaken).
Waarom zou je überhaupt zoveel geld daarin pompen? Het is een leuke fiets, maar persoonlijk is dat echt niet mijn dreambuild. Dan zou ik eerder voor een dikke trek gaan.
En nu een nieuwe fiets zonder schijven zou ik ook niet doen, zeker nu met die regen is dat echt een verademing.
En nu een nieuwe fiets zonder schijven zou ik ook niet doen, zeker nu met die regen is dat echt een verademing.
Ja dit vind ik dus wel héél jammer. Ik vind buiten met slecht weer het fietsen niet zo heel veel aan. Dus dit zou het 3e seizoen zijn dat ik 's winters op de ijsbaan te vinden zou zijn (en dan 1 keer per week binnen of buiten trainen op de fiets).mhr-zip schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:51:
Weet nog niet zo goed wat ik nu dan ga doen gedurende de periode dat we niet binnen of in groepen mogen sporten. Tenminste niet met meer dan 30 personen, minder dan 30 lijkt voor nu toegestaan, maar daar gaat geen ijsbaan voor open is mijn verwachting.
Heb ook niet zo'n zin om buiten in de regen te trainen voor, ik noem maar wat, een Amstel Gold Race in april die naar mijn verwachting ook niet door gaat. Slecht voor de motivatie dit.

Dit valt bij mij in de categorie nooit. Ik wil het niet eens hebben, net zoals ik nooit een Ferrari wil hebben. Gaat dit mijn leven leuker maken dan een fiets van pak hem beet 4/5k. Nope. Nog erger, ik wil helemaal geen 22 mm banden.Ypuh schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:31:
[...]
Weet je ook wat die WeightWeenie onderdelen kosten?
Even snel lijstje:
LW Obermayers - ca €4.8k
Darimo zadelpen - ca. €600
THM stuurpen - €500
THM stuur - €500
eeBrakes - €600
THM crankset - €1200
Carbon-Ti kettingbladen - €400
Berk Lupina zadel - €230
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Moet wel toegeven dat Lightweight wielen pure porno zijn. Mocht ik ooit nog eens in de gelegenheid zijn om voor minder dan de helft een zo goed als nieuwe set te bemachtigen, dan is er wel kans dat ik het een keer doe (voorlopig zijn ze wel écht te duur hoor). Al is het maar om 1-2 jaar mee te rijden en daarna weer door te verkopen. De rijkwaliteit schijnt een heerlijke rijervaring te geven door het gebruik van carbon spaken.
Voor ontspannen filmpjes over dream bike builds kan ik dit kanaal aanraden (één van de laatste was toevallig ook een Colnago C64 met LW's): YouTube: DREAM BUILD ROAD BIKE - Colnago C64 Frost Red LTD edition
Het leven bied genoeg andere leuke dingen waar je je geld aan kwijt kan.
@rolandos582 Zoals hierboven ook al gezegd werd, het kopen van zulke fietsen is niet uit te leggen en heel persoonlijk. Volledig op gevoel. zoals met veel "luxe" producten.
Ik heb ook een auto in de schuur staan die een veelvoud van mijn dagelijkse auto waard is (ookal zegt dat meer over die laatste) maar op alle punten minder is. langzamer (ookal scheelt dat niet veel), minder comfortabel, super onzuinig, duurder om rijdend te houden, etc. Maar als je er in stapt en even een rondje knalt is alles weer goed in de wereld.
@mhr-zip trainer staat al bijna klaar (kamer wordt nog verbouwd). Maar waarschijnlijk wordt het zaalseizoen van de teamsport idd afgelast dus we hebben de zondagen weer vrij, dus mss blijft de fiets wel gewoon in de schuur staan. Een sjaal, iets om de oren warm te houden en misschien een paar 4S banden op de alu velgen en GWBoes komt de winter wel door.
Ik heb ook een auto in de schuur staan die een veelvoud van mijn dagelijkse auto waard is (ookal zegt dat meer over die laatste) maar op alle punten minder is. langzamer (ookal scheelt dat niet veel), minder comfortabel, super onzuinig, duurder om rijdend te houden, etc. Maar als je er in stapt en even een rondje knalt is alles weer goed in de wereld.
@mhr-zip trainer staat al bijna klaar (kamer wordt nog verbouwd). Maar waarschijnlijk wordt het zaalseizoen van de teamsport idd afgelast dus we hebben de zondagen weer vrij, dus mss blijft de fiets wel gewoon in de schuur staan. Een sjaal, iets om de oren warm te houden en misschien een paar 4S banden op de alu velgen en GWBoes komt de winter wel door.

[ Voor 25% gewijzigd door GWBoes op 13-10-2020 11:31 ]
Als je in de winter buiten kunt schaatsen, kan je ook fietsen moet je maar denken. Kwestie van kleding.djfrankel schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:23:
[...]
Ja dit vind ik dus wel héél jammer. Ik vind buiten met slecht weer het fietsen niet zo heel veel aan. Dus dit zou het 3e seizoen zijn dat ik 's winters op de ijsbaan te vinden zou zijn (en dan 1 keer per week binnen of buiten trainen op de fiets).
Weet nog niet zo goed wat ik nu dan ga doen gedurende de periode dat we niet binnen of in groepen mogen sporten. Tenminste niet met meer dan 30 personen, minder dan 30 lijkt voor nu toegestaan, maar daar gaat geen ijsbaan voor open is mijn verwachting.
Heb ook niet zo'n zin om buiten in de regen te trainen voor, ik noem maar wat, een Amstel Gold Race in april die naar mijn verwachting ook niet door gaat. Slecht voor de motivatie dit.
Dat zou waar zijn, zij het niet dat de meeste ijsbanen overdekt zijn. Wat voor mij het grootse minpunten in de winter buiten weg neemt: wind, regen en na het werk donker. Tenminste de 3 die in het noorden zitten wel voor zover ik weet.mhr-zip schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:26:
[...]
Als je in de winter buiten kunt schaatsen, kan je ook fietsen moet je maar denken. Kwestie van kleding.
Hoe houden jullie het voor jezelf leuk zodat je nog wat motivatie houdt?
[ Voor 10% gewijzigd door djfrankel op 13-10-2020 11:31 ]
Ieder mens heeft zo zijn eigen prioriteiten. Ik ben weer niet zo van het uiteten gaan, verre reizen, een dure (lease) wagen of groot huis. Met name die laatste 2 zijn gewoon dure hobbies die een veelvoud kosten van ieder jaar een nieuwe carbon racer met LW wielen, maar op één of andere manier is dat sociaal geaccepteerder omdat er een breder publiek voor is.
Wat mij betreft hangt er liever een stel Lightweight Meilensteins aan de muur dan de Mona Lisa, of staat er een Colnago in de schuur i.p.v. een Ferrari waarvan het praktisch nut en de vaste lasten iedere high end fiets overstijgen. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat mensen pakweg €1.000 netto per maand betalen om een kleine Mercedes A-Klasse te leasen die ze na 5 jaar weer in moeten leveren (helemaal niet nu met corona, waar je er ook nog eens geen gebruik van kunt maken).
Wat mij betreft hangt er liever een stel Lightweight Meilensteins aan de muur dan de Mona Lisa, of staat er een Colnago in de schuur i.p.v. een Ferrari waarvan het praktisch nut en de vaste lasten iedere high end fiets overstijgen. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat mensen pakweg €1.000 netto per maand betalen om een kleine Mercedes A-Klasse te leasen die ze na 5 jaar weer in moeten leveren (helemaal niet nu met corona, waar je er ook nog eens geen gebruik van kunt maken).
Die van die auto's snap ik ook niet, ik lease een Dacia Lodgy, voor vrij weinig en heb een stuk meer ruimte dan in zo'n A klasse.
Uiteten, vind ik bij tijd en wijle ook erg leuk, en ben opzich aan het sparen voor een fijne wielset die om onder m'n roubaix te gooien om de standaard R470b te vervangen, maar als dan iets tussenkomt wat in het huis nodig is, dan gaat dat voor.
Blijft het feit dat ik best verlekkerd kan kijken naar een mooie fiets.
Uiteten, vind ik bij tijd en wijle ook erg leuk, en ben opzich aan het sparen voor een fijne wielset die om onder m'n roubaix te gooien om de standaard R470b te vervangen, maar als dan iets tussenkomt wat in het huis nodig is, dan gaat dat voor.
Blijft het feit dat ik best verlekkerd kan kijken naar een mooie fiets.
[ Voor 19% gewijzigd door McMiGHtY op 13-10-2020 11:37 ]
Niet een doel, maar het fietsen zelf is mijn motivatie. Ik vind dat leuk om te doen, ik heb geen trainingsdoelen of iets dergelijks.djfrankel schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:30:
[...]
Hoe houden jullie het voor jezelf leuk zodat je nog wat motivatie houdt?
Sinds een paar jaar heb ik een mountainbike er bij. Als het vies weer is ga ik daarmee het bos in. Er is genoeg kleding te koop waarmee je prima 1 of 2 uurtjes kunt fietsen, ongeacht kou of regen.
Ik heb 23mm banden. Puur omdat mijn frame daar op gemaakt is. Nog voordat je kunt bedenken dat het handig is om te remmen, maak je al een 360 als het regent. Hoewel ik merk dat iets duurdere banden wel beter zijn, blijf je dit altijd een beetje houden.mhr-zip schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:24:
[...]
Dit valt bij mij in de categorie nooit. Ik wil het niet eens hebben, net zoals ik nooit een Ferrari wil hebben. Gaat dit mijn leven leuker maken dan een fiets van pak hem beet 4/5k. Nope. Nog erger, ik wil helemaal geen 22 mm banden.
Het leven bied genoeg andere leuke dingen waar je je geld aan kwijt kan.
Ferarri's zijn nog geen eens mooie auto's. Dat zijn gewoon patserauto's...
Als je morgen 10k moest stukslaan op een fiets, deed je er dan weer 23 mm onder?hoi1234 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:15:
[...]
Ik heb 23mm banden. Puur omdat mijn frame daar op gemaakt is.
Ik zou sowieso de optie nemen om 25mm of zelfs 28mm te kunnen monteren. >28mm is volgens mij lastig op een racefiets. In de zomer is 23mm prima te doen. Ik merk wel dat 25mm de meest gebruikte maat is. Dat wil zeggen dat een 23mm brede band soms beperkt of helemaal niet wordt verkocht waar de 25mm of zelfs 28mm variant prima verkrijgbaar is. Ik merk op zich niks van eventuele voordelen van 23mm, of ik helemaal over zou gaan op 28mm weet ik niet. In de winter zou ik sowieso 28mm monteren, ja.mhr-zip schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:28:
[...]
Als je morgen 10k moest stukslaan op een fiets, deed je er dan weer 23 mm onder?
De verdeling van financiële rijkdom is nu eenmaal oneerlijk. En daarbij komen ook nog de (persoonlijke) prioriteiten, gezinssituaties/-samenstellingen om de hoek kijken. Dus laten we vooral genieten van al het moois dat hier voorbij komt.
Ferrari afdoen als patserbakken is echt veel te kort door de bocht. Een merk met een dergelijke status van dienst - in de autosport, qua engineering en historie - doe je daarmee echt tekort. Ik ben zeker geen Ferrari fan, verre van. Lach me dood om hun huidige gepruts in de F1, werkelijk. Maar dit afdoen met patserbakken slaat de plank mis. Uiteraard mag je dat vinden, maar dan ga ik dat wel nuanceren. Uiteraard no offence taken/given.
Ninja-Edit: laat ik dat maar voor mezelf houden.
@hoi1234
Let ook even op de bandenmaat wanneer hij eenmaal om de velg zit. Mijn 25mm Pirelli's blazen op tot 28mm (@6 Bar). 23mm Pirelli's zouden met deze praktijkervaring best wel eens 25mm(+) kunnen worden.
Ferrari afdoen als patserbakken is echt veel te kort door de bocht. Een merk met een dergelijke status van dienst - in de autosport, qua engineering en historie - doe je daarmee echt tekort. Ik ben zeker geen Ferrari fan, verre van. Lach me dood om hun huidige gepruts in de F1, werkelijk. Maar dit afdoen met patserbakken slaat de plank mis. Uiteraard mag je dat vinden, maar dan ga ik dat wel nuanceren. Uiteraard no offence taken/given.
Ninja-Edit: laat ik dat maar voor mezelf houden.
@hoi1234
Let ook even op de bandenmaat wanneer hij eenmaal om de velg zit. Mijn 25mm Pirelli's blazen op tot 28mm (@6 Bar). 23mm Pirelli's zouden met deze praktijkervaring best wel eens 25mm(+) kunnen worden.
[ Voor 27% gewijzigd door Grin op 13-10-2020 13:13 ]
we kunnen hier wel allemaal gaan roepen dat een fiets belangrijker is dan een auto, maar dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken natuurlijk, net zoals je voorkeur voor ferrari, porsche, lambo, opel, vw, of fiat.
maar belangrijk is ook wat @Grin zegt, wat zijn je middelen, prio's en je situatie..
ik kom nog wel weg met 1 dure fiets, maar 2.. fietsen van zeg maar 5k+ in de schuur en dan maar wat minder op vakantie krijg ik thuis niet verkocht hoor
Je mag jezelf nog steeds fietsliefhebber/wielrenner/.... noemen als je op een alu frame met tiagra rondrijdt omdat je een dikke auto belangrijker vind of simpelweg niet meer eraan kan uitgeven.
(en heel eerlijk rationeel gezien is 5k+ voor een fiets bezopen, maar zolang je er blij van wordt, elke keer als je em uit de schuur (of slaapkamer) pakt, dan kan het dat geld best waard zijn)
en qua auto, ik wilde een station met trekhaak, de rest interesseert me niet zoveel, dus een 2013 focus voldoet prima
maar belangrijk is ook wat @Grin zegt, wat zijn je middelen, prio's en je situatie..
ik kom nog wel weg met 1 dure fiets, maar 2.. fietsen van zeg maar 5k+ in de schuur en dan maar wat minder op vakantie krijg ik thuis niet verkocht hoor
Je mag jezelf nog steeds fietsliefhebber/wielrenner/.... noemen als je op een alu frame met tiagra rondrijdt omdat je een dikke auto belangrijker vind of simpelweg niet meer eraan kan uitgeven.
(en heel eerlijk rationeel gezien is 5k+ voor een fiets bezopen, maar zolang je er blij van wordt, elke keer als je em uit de schuur (of slaapkamer) pakt, dan kan het dat geld best waard zijn)
en qua auto, ik wilde een station met trekhaak, de rest interesseert me niet zoveel, dus een 2013 focus voldoet prima
Wat bedoel je daar mee te zeggen? Dat ik niet alle 23mm's kan gebruiken, of dat ik mogelijk ook smalle 25mm's kan gebruiken?Grin schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:44:
@hoi1234
Ik zou zelf niet zoveel geld uitgegeven aan een fiets, omdat ik het gewoon zonde van het geld vind. Behalve dat het veel geld is, is het ook maar de vraag of je het nodig hebt. Ik denk dat ik het verschil niet (voldoende) merk. Ik was van de week bij een Wilierdealer en daar stonden hele mooi fietsen van 7k+. Er zijn vast mensen die het kopen omdat ze het nodig hebben of gewoon mooi vinden, maar voor 2k koop je ook een fiets waar de meerderheid voldoende aan zal hebben. Daarbij hoelang zal zo'n fiets mooi blijven (afgezien van beschadigen, ben je na een tijdje ook wel klaar met het uiterlijk).
Iedereen mag het zelf weten, maar ik ga gewoon na de winter ~150 euro uitgeven om mijn tweedehandsje op de weg te houden. Dat is vele malen minder dan de nieuwprijs van een nieuwe fiets, die ik toch niet nodig heb.
[ Voor 47% gewijzigd door hoi1234 op 13-10-2020 13:24 ]
Exact @hoi1234. Gewoon even proberen dus. Er zijn vast wel GoT'ers die hier wat praktijkervaringen kunnen delen.
Hier ook een focus met trekhaakPrulleman schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:06:
we kunnen hier wel allemaal gaan roepen dat een fiets belangrijker is dan een auto, maar dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken natuurlijk, net zoals je voorkeur voor ferrari, porsche, lambo, opel, vw, of fiat.
Al is de eerder door mij gemaakte vergelijking met Ferrari misschien niet eens goed. Misschien is het meer een vergelijking met je 2 Fast 2 Furious Honda CRX vol gehangen met hele goede dure aftermarket onderdelen. Op papier allemaal fantastisch, maar ik de praktijk misschien max 10% beter dan dat je hem upgrade met normaal geprijsde aftermarket onderdelen. Het genot tussen je oren kan er wel vele male groter van worden omdat je weet dat je het beste van het beste hebt. Maar daar steekt de Calvinist in mij dan weer een stokje voor.
Even meningen over bovenstaande als voorbeeld gebruikte Honda CRX graag achterwege laten, daar gaat het even niet om
Ik snap nog steeds niet helemaal wat je bedoelt. Een band die (in werkelijkheid) >23mm is, past toch niet als het frame en de remmen op 23mm ontworpen zijn? Leeg zal het ongetwijfeld passen, maar eenmaal opgeblazen, zal de band te dik worden toch? Een breed vallende band zal niet opeens passen, omdat de band breeder valt en de geadverteerde breedte dus lager is.Grin schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:15:
Exact @hoi1234. Gewoon even proberen dus. Er zijn vast wel GoT'ers die hier wat praktijkervaringen kunnen delen.
Soms zie je bij renners een overzicht op de stuurpen van klimmetjes of belangrijke punten (points of interest) in een route. Zijn er handige (online) tools die zo'n lijstje makkelijk kunnen genereren aan de hand van een Strava route en/of GPX file?
Wat ik dan voor me zie is een lijstje van: [POI] - [KM] - [Eventueel richttijd voor bepaalde classificatie in fondo's]
Wat ik dan voor me zie is een lijstje van: [POI] - [KM] - [Eventueel richttijd voor bepaalde classificatie in fondo's]
"When you find yourself in the company of a halfling and an ill-tempered Dragon, remember, you do not have to outrun the Dragon...you just have to outrun the halfling."
Je remhoeven hebben meestal wel meer ruimte waardoor hij past. Je zou wellicht alleen even de band een beetje leeg moeten laten lopen als je het wiel eruit moet halen.hoi1234 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:39:
[...]
Ik snap nog steeds niet helemaal wat je bedoelt. Een band die (in werkelijkheid) >23mm is, past toch niet als het frame en de remmen op 23mm ontworpen zijn? Leeg zal het ongetwijfeld passen, maar eenmaal opgeblazen, zal de band te dik worden toch? Een breed vallende band zal niet opeens passen, omdat de band breeder valt en de geadverteerde breedte dus lager is.
Specialized Turbo 26mm paste bijvoorbeeld prima in mijn RX100 hoeven, zelfs zonder hem leeg te laten lopen.
Als 23 het grootste is wat in je frame past heb je inderdaad wel een probleem als je breder wilt.
[ Voor 6% gewijzigd door Pyramiden op 13-10-2020 15:31 ]
Vandaag maar voor het eerst een FPT test gedaan. heb hem maar gewoon buiten gedaan omdat ik heb begrepen da dat een realistischer beeld geeft dan met een wheel-on trainer. het was een leuke ervaring en ik was aangenaam verrast met het resultaat.
Ik vondt het wel lastig hier in het heuvelland een route te vinden waar ik 20 minuten lang een vol vermogen kan trappen.
Vraag aan de tweakers. Testen jullie regelmatig jullie FPT en doen jullie dat dan buiten of binnen?
Tevens wist ik ook niet ofhet opschepperig of raar overkwam om die score te delen op strava. Ik heb het maar wel gedaan want ik wilde graag dat hij gebruikt werd om mijn vermogenszones te bepalen.
Ik vondt het wel lastig hier in het heuvelland een route te vinden waar ik 20 minuten lang een vol vermogen kan trappen.
Vraag aan de tweakers. Testen jullie regelmatig jullie FPT en doen jullie dat dan buiten of binnen?
Tevens wist ik ook niet ofhet opschepperig of raar overkwam om die score te delen op strava. Ik heb het maar wel gedaan want ik wilde graag dat hij gebruikt werd om mijn vermogenszones te bepalen.
Ik doe tijdens het wedstrijdseizoen ongeveer elke 6 weken een FTP test, nu tijdens de winterperiode niet en focus meer op het instandhouden van mijn conditie en train wat minder intensief, vaker op de MTB en die heeft geen PM.blauwester schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:33:
Vandaag maa voor het eerst een FPT test gedaan. heb hem maar gewoon buiten gedaan omdat ik heb begrepen da dat een realistischer beeld geeft dan met een wheel-on trainer. het was een leuke ervaring en ik was aangenaam verrast met het resultaat.
Strava e.d update ik wel met mijn FTP-waarden en gewicht maar zet het nooit in de omschrijving, ik ken eigenlijk niemand die dat doet.
Maar als het over FTP of w/kg gaat tijdens een training dan worden deze waarden steevast omhoog afgerond
@blauwester Bij trainerroad zit aan het begin van elk blok een ramptest (of ander vorm als je daarvoor kiest), die gaat ook gewoon richting strava, ik zet er deels voor mezelf maar ook voor volgers gewoon alles bij, sommige zullen geen idee hebben wat uberhaubt FTP inhoud, voor andere volgers is het (wellicht) interessant om progressie te vergelijken. Ik post overigens ook als mijn FTP niet stijgt (helaas is een eeuwig stijgende lijn niet haalbaar ben ik achter gekomen
)
Buiten heb ik geen power, dus alle FTP tests zijn op de kickr core gedaan.
(ik kan me nog wel voorstellen als je serieus wedstrijden rijdt je niet zomaar alles prijsgeeft aan de concurentie)
Buiten heb ik geen power, dus alle FTP tests zijn op de kickr core gedaan.
(ik kan me nog wel voorstellen als je serieus wedstrijden rijdt je niet zomaar alles prijsgeeft aan de concurentie)
[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 13-10-2020 15:53 ]
@Prulleman @ohno_nl Bedankt voor de sugesties. Serieus wedstrijden doe ik absoluut niet.
Dit jaar eigenlijk voor het eerst serieus het wielrennen uitgevonden voor mezelf na 3 jaar gewoon rustig rondjes gereden te hebben op de wielrenfiets.
Zou volgend jaar als het haalbaar is wel graag op een recreatieve manier aan criteriums mee willen doen vandaar ook de focus op FTP. Die hoop ik in de winter een beetje op te kunnen krikken. Vandaag met die test 4,0 W/kg gehaald en denk dat ik ongeveer 4,5 W/kg nodig heb om aan zulke wedstrijden mee te kunnen doen. Dus genoeg te verbeteren!!!
Dit jaar eigenlijk voor het eerst serieus het wielrennen uitgevonden voor mezelf na 3 jaar gewoon rustig rondjes gereden te hebben op de wielrenfiets.
Zou volgend jaar als het haalbaar is wel graag op een recreatieve manier aan criteriums mee willen doen vandaar ook de focus op FTP. Die hoop ik in de winter een beetje op te kunnen krikken. Vandaag met die test 4,0 W/kg gehaald en denk dat ik ongeveer 4,5 W/kg nodig heb om aan zulke wedstrijden mee te kunnen doen. Dus genoeg te verbeteren!!!
netjes hoor, 4w/kg is toch een mooie mijlpaalblauwester schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:06:
@Prulleman @ohno_nl Bedankt voor de sugesties. Serieus wedstrijden doe ik absoluut niet.
Inderdaad, gisteren "per ongeluk" mijn ftp verbeterd, dat gaf mijn Garmin tenminste aan toen ik thuis kwam.Prulleman schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:16:
[...]
netjes hoor, 4w/kg is toch een mooie mijlpaal
Als ik mijn gewicht x 4 doe, is verschil tussen dat getal en mijn ftp redelijk confronterend
Ik heb helaas geen idee welk frame ik heb. Ik heb een Wilier, maar meer weet ik niet...Pyramiden schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:29:
[...]
Je remhoeven hebben meestal wel meer ruimte waardoor hij past. Je zou wellicht alleen even de band een beetje leeg moeten laten lopen als je het wiel eruit moet halen.
Specialized Turbo 26mm paste bijvoorbeeld prima in mijn RX100 hoeven, zelfs zonder hem leeg te laten lopen.
Als 23 het grootste is wat in je frame past heb je inderdaad wel een probleem als je breder wilt.
Remmen zijn Ultegra 6500's.
Met een ftp van 4 W/kg kan je best meedoen in criteriums bij de fun/ sportklasse. In Nederlands criteriums is explosiviteit nog belangrijker want je doet na iedere bocht een sprint.blauwester schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:06:
Hangt van je niveau van wedstrijdtijden af, met 4.0 - 4.2 kan je prima meedoen met de Sportklasse/amateur B (was dat vroeger), amateurs is wat anders, dan is 4.3 - 4.6 wel handig om mee te komen - voorin het peloton, that is.blauwester schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:06:
Haha, mijn FTP ging zondag na een wedstrijdje op Zwift ook ineens van 213 naar 246 (bij 70 - 75ish kg ergens). Gisteren sweet spot gedaan met blokken 220 - 235 maar dat is niet direct sweet spot had ik het gevoel. Die 213 was te weinig merkte ik al tijdens het wattbiken (daar kwam ik uit op 213), maar 246 is wellicht ook wat te optimistisch. Ik zit overigens dus ergens rond de 3,2 - 3,3 w/kg, dus 4 is ook nog ver uit zicht helaaschmhr-zip schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:22:
[...]
Inderdaad, gisteren "per ongeluk" mijn ftp verbeterd, dat gaf mijn Garmin tenminste aan toen ik thuis kwam.
Als ik mijn gewicht x 4 doe, is verschil tussen dat getal en mijn ftp redelijk confronterend
Netjes hoor! 4 W/kg gaat niet iedereen redden. Als ik even kijk naar iemand die ik ken zijn stravarit tijdens het NSK (ik gok Nederlands studentenkampioenschap) zie je dat de gemiddelde power wel meevalt (218watt tegen 69kg) maar dat netto power toch 272 is. Mij lijkt dus dat je vooral bestand moet zijn tegen het 'intervallen', dus vaak en hard optrekken na bochten etc. Maar ik ben verre van een wedstrijdrenner, dus pin me nergens op vastblauwester schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:06:
/f/image/yBCP7dVZDw9xMuG5MDfhtlMb.png?f=fotoalbum_large)
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
ja, bij de meeste type wedstrijden komt er wel een stuk meer bij kijken dan enkel FTP (of w/kg)... behalve een TT, dan is dat wel echt een grote factor.Stufferdt schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:30:
[...]
Haha, mijn FTP ging zondag na een wedstrijdje op Zwift ook ineens van 213 naar 246 (bij 70 - 75ish kg ergens). Gisteren sweet spot gedaan met blokken 220 - 235 maar dat is niet direct sweet spot had ik het gevoel. Die 213 was te weinig merkte ik al tijdens het wattbiken (daar kwam ik uit op 213), maar 246 is wellicht ook wat te optimistisch. Ik zit overigens dus ergens rond de 3,2 - 3,3 w/kg, dus 4 is ook nog ver uit zicht helaasch![]()
[...]
Netjes hoor! 4 W/kg gaat niet iedereen redden. Als ik even kijk naar iemand die ik ken zijn stravarit tijdens het NSK (ik gok Nederlands studentenkampioenschap) zie je dat de gemiddelde power wel meevalt (218watt tegen 69kg) maar dat netto power toch 272 is. Mij lijkt dus dat je vooral bestand moet zijn tegen het 'intervallen', dus vaak en hard optrekken na bochten etc. Maar ik ben verre van een wedstrijdrenner, dus pin me nergens op vast![]()
[Afbeelding]
(maar je moet ook niet vergeten dat je met bv een FTP van 300 makkelijker elke bocht ff met 400 (150%) aanzet, dan 400 met een FTP van 200 (200%). Een hoog FTP is een mooie basis om daarna wat te erbij te trainen voor je specifieke doelen/wedstrijden/... bv zoveel mogeljk vo2max efforts kunnen herhalen, of de lengte tegen threshold verhogen etc.
4.0 en 4.2 w/kg kom je inderdaad prima mee bij amateurs B.
3,8 ook nog wel in de funklasse afhankelijk van het deelnemersveld / parcours.
En idd wat @Stufferdt zegt, je moet na iedere bocht (flink) aanzetten. Vergelijk het altijd met een pakje lucifers. Hoeveel zitten er in je pakje, want bij Iedere aanzet verbrand je er 1.. en het vlammetje wordt naar het einde minder krachtig. Train zelf veel met 40/20s of 30/30s om wedstrijd ready te raken.
Capaciteit van je motor is overigens ook niet alles. Het rijden van koers is ook andere koek dan je typische zondagrit met vrienden in een groep. Weten hoe door een peloton te manoeuvreren, bochten techniek, koers inzicht, etc.
3,8 ook nog wel in de funklasse afhankelijk van het deelnemersveld / parcours.
En idd wat @Stufferdt zegt, je moet na iedere bocht (flink) aanzetten. Vergelijk het altijd met een pakje lucifers. Hoeveel zitten er in je pakje, want bij Iedere aanzet verbrand je er 1.. en het vlammetje wordt naar het einde minder krachtig. Train zelf veel met 40/20s of 30/30s om wedstrijd ready te raken.
Capaciteit van je motor is overigens ook niet alles. Het rijden van koers is ook andere koek dan je typische zondagrit met vrienden in een groep. Weten hoe door een peloton te manoeuvreren, bochten techniek, koers inzicht, etc.
[ Voor 3% gewijzigd door Dix0r op 13-10-2020 17:34 ]
Sow dat zijn veel reacties ineens. Ze zijn in ieder geval positief. Ik had die 4.5 van een clublid gehoord maar dat zal dan inderdaad voor amateurniveau zijn. Ik zit zelf bij een TC die geen wedstrijden doet maar wel een aantal niet onverdienstelijke ex-wedstrijdsrenners heeft. Het merrendeel is 40+ maar een aantal fietsen mij nog echt keihard weg.
heb me dus nog niet genoeg verdiept, maar dan zou die sportklasse wel dichtbij komen. Lijkt me zo leuk om eens een keer echt te racen, haha.
Als zal ik met de maatregelen van vanavond genoeg tijd om te trainen krijgen....
Bedankt voor alle berichten in ieder geval.
heb me dus nog niet genoeg verdiept, maar dan zou die sportklasse wel dichtbij komen. Lijkt me zo leuk om eens een keer echt te racen, haha.
Als zal ik met de maatregelen van vanavond genoeg tijd om te trainen krijgen....
[ Voor 7% gewijzigd door blauwester op 13-10-2020 17:02 ]
Meten is weten.hoi1234 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:23:
[...]
Ik heb helaas geen idee welk frame ik heb. Ik heb een Wilier, maar meer weet ik niet...
Remmen zijn Ultegra 6500's.
Qua remmen kun je kijken hoe dicht je banden nu bij de remhoeven zitten.
Heb je daar ruimte dan moet je nog even naar je frame kijken. Hoeveel ruimte hebben je banden in je voorvork bij de remklauw? En hoeveel ruimte heb je bij je achtervork achter je trapas?
Succes, basis lijkt me goed. Van koers gaat m'n hart altijd sneller kloppen.blauwester schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:51:
Sow dat zijn veel reacties ineens. Ze zijn in ieder geval positief. Ik had die 4.5 van een clublid gehoord maar dat zal dan inderdaad voor amateurniveau zijn. Ik zit zelf bij een TC die geen wedstrijden doet maar wel een aantal niet onverdienstelijke ex-wedstrijdsrenners heeft. Het merrendeel is 40+ maar een aantal fietsen mij nog echt keihard weg.
Staar jezelf niet blind op nummers of wattage. Een groot deel van het amateur peloton rijdt zonder powermeter.
Van een 1e DNF leer je meer dan je ooit wellicht van power waarden gaat begrijpen 😉
Powermeters zijn dan ook vooral om te trainen en progressie (over maanden/jaren) te meten. Kan me heel goed voorstellen dat renners in de koers zonder powermeter rijden of de vermogens niet in beeld zetten. Achteraf kun je dan analyseren hoeveel % je nog over had in dat laatste rondje, of dat je misschien een nieuwe piek gezet hebt in je sprint of juist 3-4 seconden later aan had moeten gaan.
Verder is FTP natuurlijk maar een getal. Lang en hard trappen heeft weinig te maken met koersen, tenzij je in de ontsnapping zit of je concurrenten in het zadel wilt helpen.
Verder is FTP natuurlijk maar een getal. Lang en hard trappen heeft weinig te maken met koersen, tenzij je in de ontsnapping zit of je concurrenten in het zadel wilt helpen.
[ Voor 18% gewijzigd door Ypuh op 13-10-2020 18:08 ]
Maar... als je kijkt wat er tegenwoordig in de winkel staat (en dan met name de schijvenfietsen) dan is de trend toch wel weer naar breder aan het gaan. Mijn Scott (Addict 20) staat op 30mm, maar we stonden laatst bij een Trek Domane te kijken die ze op een 32mm verkopen... Ik reed al op 28 en deze 30jes kunnen ook prima, en staan mooi bij de velg, maar breder dan dat, ook al vallen deze fietsen in de endurance categorie, zou ik niet gaan. Bij die trek vond ik ze nog veel breder lijken, maar dat komt ook omdat er licht profiel op die bandjes zat.hoi1234 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:44:
[...]
Ik zou sowieso de optie nemen om 25mm of zelfs 28mm te kunnen monteren. >28mm is volgens mij lastig op een racefiets. In de zomer is 23mm prima te doen. Ik merk wel dat 25mm de meest gebruikte maat is. Dat wil zeggen dat een 23mm brede band soms beperkt of helemaal niet wordt verkocht waar de 25mm of zelfs 28mm variant prima verkrijgbaar is. Ik merk op zich niks van eventuele voordelen van 23mm, of ik helemaal over zou gaan op 28mm weet ik niet. In de winter zou ik sowieso 28mm monteren, ja.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Hmmm, dus geen clubritjes meer op dit moment? Dat is wel balen...
Ohh well, meer solo ritjes. Het is deze week echt heerlijk weer!

Ohh well, meer solo ritjes. Het is deze week echt heerlijk weer!

Wat vinden jullie? Ik heb een klein barstje in de top van mijn zitbuis, waar de zadelklem zit, ongeveer 1,5cm. Verschillende offertes opgevraagd en er zit hier enorm veel verschil op van x2 of x3.
Zo is er 1 die zegt dat ik ook schade heb in het gelakte deel en daarom hij heel de fiets moet demonteren (bepaalde delen kunnen niet tegen de warmte?)en heel het frame dan opnieuw moet vernissen en opbouwen met nieuwe kabels. Zijn prijs met al dit werk is 3x duurder dan andere offertes die niet demonteren omdat deze plek makkelijk toegankelijk is.
Zijn die andere prutsers of rekent die ene nogal door?
https://ibb.co/CMVnRYp
Zo is er 1 die zegt dat ik ook schade heb in het gelakte deel en daarom hij heel de fiets moet demonteren (bepaalde delen kunnen niet tegen de warmte?)en heel het frame dan opnieuw moet vernissen en opbouwen met nieuwe kabels. Zijn prijs met al dit werk is 3x duurder dan andere offertes die niet demonteren omdat deze plek makkelijk toegankelijk is.
Zijn die andere prutsers of rekent die ene nogal door?
https://ibb.co/CMVnRYp
Heeft iemand toevallig tips hoe je aan trainingschema's kunt komen? Ik heb fondo gevonden, maar daar betaal je best veel voor best weinig voor. Dat zijn in principe gewoon een paar workouts die zich op een bepaalde discipline richten. Waarschijnlijk kan ik dat dus ook gewoon zelf doen.
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic