Ik zit zelf dus bij VGZ en ben aanvullend verzekerd met 'Werkt Beter' voor 221 euro per jaar (280 -59 collectiviteit en jaarlijks betalen). Hieruit heb je 600 euro preventiebudget, waaruit
sportmedisch advies wordt vergoed. Als ik snel even klik, zie ik via
aanvullend beter dat je voor 21,50 o.a. 400 euro preventiebudget hebt.
Ik heb via SMAmiddenNederland een fietspositieanalyse laten doen a 210 en vorig jaar in verband met hartklachten in het verleden vorig jaar een sportmedische medisch onderzoek a 100 euro. Had ik dit tegelijk laten doen, had ik in ieder geval mijn aanvullende verzekering er al uitgehad (maar daar doe ik het niet om natuurlijk).
Galois schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:30:
[...]
Goede tip! Daar kan ik ook naar kijken. Ik heb in mijn zorgverzekering 150 euro per jaar voor 'sportmedisch onderzoek'. Daaronder valt in ieder geval inspanningstesten en zo, maar aan een bikefit heb ik nooit gedacht of dat erin kan vallen. Staat dat er expliciet? Bij mijn polis staat er dit
klik. En dan staat er: Wij vergoeden:
- sportkeuringen;
- sportmedisch onderzoek
Maar als de bikefit gedaan wordt bij een SMA, lijkt dat er bij mij ook onder te vallen (mijn max. vergoeding is 150 euro). Kan je er meer over vertellen hoe dat bij jou is gegaan?
Sportmedisch onderzoek lijkt mij daar ook onder vallen ja, zolang het maar bij een hiervoor geschikt bevonden aanbieder is (sportartsen vallen hier onder volgens mij). Ik zou OHRA even bellen, zijn heel vriendelijk altijd aan de telefoon (zelf nog stage gelopen

).
Bikefit ging als volgt: je maakt een afspraak en wordt ingepland over een week of 10 a 12, ze hebben het behoorlijk druk hoor ik van ongeveer iedereen die er is geweest.
Je moet op voorhand een vragenlijst invullen, waarin ze vragen:
- of je een specifieke reden/klacht hebt waardoor je een bikefit wil
- hoe actief je sport en welke sporten.
- Of je blessures hebt.
- Of je een actieve baan hebt.
Je moet je fiets, schoenen en fietskleding meenemen en een grote handdoek. Je fiets (edited) wordt op een
tacx tacx neo gezet waarop meerdere camera's staan gericht. Je mag even fietsen en dan worden er 'before' foto's gemaakt en worden de hoeken van je knieen, rug, nek, armen, schouders etc. opgemeten en in het systeem gezet, samen met de huidige afstelling van je fiets.
Daarna wordt je medisch even gecheckt. Ben je symmetrisch, heb je beenlengteverschil heb je rechte voeten, ben je flexibel in je rug en heupen, kan je de grond aanraken, hoe is je evenwicht en coordinatie en nog wat zaken. Vervolgens wordt er doorgevraagd op je vragenlijst, wat je klachten zijn etc. Dan wordt de huidige afstelling van je feits doorgenomen en worden je hoeken besproken en hoe dit afwijkt van 'het ideaal'. Daarna wordt er gesleuteld aan je fiets en ga je kijken of dit effect heeft op je eigen gevoel op de fiets en de hoeken die ze kan tekenen op de camerabeelden.
Bij mij moest mijn stuur wat hoger, zadel hoger en naar achteren en stonden vooral mijn schoenplaatsjes niet goed (ondanks een even dure bikefit een jaar eerder bij Futurumshop).
Ik had overigens ook een zadeldrukanalyse, om te kijken of mijn zadel voldeed. Dat was gelukkig zo, dus geen nieuwe nodig

Zadeldrukanalyse zit er standaard in dacht ik.
Aan het einde krijg je het rapport met bevindingen en de 'before' and 'after' foto's met de hoeken van je lichaamsdelen en afstelling van je fiets. Je krijgt de tip de situatie een paar weken aan te kijken om je lichaam te laten wennen aan de nieuwe situatie. Mocht het na enkele weken niet beteren, moet je terugkomen om wat aanpassingen te doen.
Ik moest terugkomen omdat er een spacer onder mijn linkerschoen moest en die waren op.
[
Voor 59% gewijzigd door
Stufferdt op 09-10-2020 09:48
]
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her