Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 170 ... 681 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:54
Goed om te horen dat ik niet de enige ben die het weer zat is! :) Kogel is inmiddels door de kerk; fiets is naar zolder en de "pain cave" is weer ingericht. Goed punt inderdaad dat 's avonds al weer snel donker is en wintertijd er ook weer aankomt.

Misschien als er nog een weekend mooi weer komt, dat ik de fiets nog ff naar beneden haal. Maar met 2x kinderhekje onderweg is het niet heel eenvoudig :X :P

Over die bidon; bij mij ging het tuitje ook wat zwaar. Na paar keer wordt het wel beter. Verder wel fijne bidon vind ik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Op de fiets heb ik echt geen gelletjes nodig. Ik ben ook een fervent hardloper en bij een duurloop van 2+ uur zijn gelletjes zeer welkom. Bij fietsen kan je zo makkelijk 'gewoon' eten, dat ik dat prefereer. Wat mueslirepen, sultana, enz en ik ben gelukkig bij elke tocht die ik doe.

Ik moet er dan ook bij zeggen, dat mijn langste tocht dit jaar zo'n 175 km is geweest en dan nog een handvol (<10) 100+ tochten. Dus zo'n gigantische km-vreter ben ik niet (wel 6000 km op de teller in 2020).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik heb van het weekend mijn fiets schoongemaakt, maar nu schakelt de fiets soms uit zich zelf. Dat doet de fiets overigens vooral in hoge versnellingen.

Even een paar facts:
-Voorbladen gedemonteerd en in ontvetter gelegd
-ketting gedemonteerd en schoongemaakt
-casette schoongemaakt (niet gedemonteerd)
-derailleurwieltjes gedemonteerd en schoongemaakt. Ook lagers van nieuw vet voorzien.
-ketting is van het weekend gemeten met een checker en viel net niet in de .75 (op sommige punten met flink duwen lukt het wel).
-voorblad flink versleten (maar was al voordat ik problemen had zo)
-cassette begin dit jaar vervangen

Iemand enig idee of ik gewoon pech heb en het voorblad nu toch echt moet vervangen (foto's trouwens paar berichten terug), de cassette toch dood is door het verkeerd inslijten van de drivetrain, de ketting dood is of ik zelf iets enorm verprutst heb?

Ik twijfel sowieso over de montage van de voorbladen + derailleurwieltjes. Ik weet wel bijna zeker dat ik G+T goed heb (G boven, T onder), maar weet niet of ze ook nog een binnenkant en een buitkant hebben of zelfs een draairichting? De tekst staat op beide kanten en er is geen pijl te bekennen in ieder geval. Ultegra 6500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:36
Morrar schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:51:
Goed om te horen dat ik niet de enige ben die het weer zat is! :)
Het was vanavond heerlijk buiten, zelfs beetje aan de warme kant.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
mhr-zip schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:14:
[...]

De temperatuur was inderdaad prima. Toen we bijna klaar waren met ons rondje, ging het echter stortregenen en had ik het eigenlijk direct ijskoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
hoi1234 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:41:
[...]

De temperatuur was inderdaad prima. Toen we bijna klaar waren met ons rondje, ging het echter stortregenen en had ik het eigenlijk direct ijskoud.
Daarom altijd regenjasje, bodywarmer, wind-iets meenemen in de huidige omstandigheden.

Je kan ook een lekke band krijgen of iemand valt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
mhr-zip schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:02:
[...]

Daarom altijd regenjasje, bodywarmer, wind-iets meenemen in de huidige omstandigheden.

Je kan ook een lekke band krijgen of iemand valt etc.
Ja, heeft ook vrij weinig zin... Een clubgenoot met regenjas werd ook gewoon zeiknat. Bovendien fiets ik te weinig in de regen om meteen regenkleding te kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:54
Op de virtuele Mont Ventoux was het in ieder geval lekker droog :+ En ook geen wind, wat ook wel uniek is geloof ik.

Wel een pokke eind trappen, zeker voor het 2e "ritje" op de trainer. Viel nog best tegen; was in 116 minuten boven dus niet echt een score om trots op te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
hoi1234 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:31:
Ik heb van het weekend mijn fiets schoongemaakt, maar nu schakelt de fiets soms uit zich zelf. Dat doet de fiets overigens vooral in hoge versnellingen.
schakelt 'ie achter of voor?
loopt de ketting geruisloos of loopt 'ie aan?

Klinkt mij dat de indexering van je achter derailleur niet goed afgesteld staat. Hiervoor zit een stelschroef in de buitenkabel waarmee je de kabel iets strakker of losser zet en daarmee de derailleur t.o.v. de tandwielen kunt uitlijnen. Zijn wel Youtube filmpjes van te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
BartNL schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:32:
[...]

schakelt 'ie achter of voor?
loopt de ketting geruisloos of loopt 'ie aan?

Klinkt mij dat de indexering van je achter derailleur niet goed afgesteld staat. Hiervoor zit een stelschroef in de buitenkabel waarmee je de kabel iets strakker of losser zet en daarmee de derailleur t.o.v. de tandwielen kunt uitlijnen. Zijn wel Youtube filmpjes van te vinden.
Achter schakelt die. Ketting loopt volgens mij verder prima. Maar kreeg van anderen ook al deze suggestie.

Vind het alleen raar zover ik weet ben ik er niet aangekomen. Het kan best, maar het lijkt me gewoon erg onwaarschijnlijk dat het uitgerekend nu niet meer goed werkt.

Maar dan zou ik daar naar kijken. Kan ik trouwens de r3000 sora kopen, mocht ik het niet opgelost krijgen? Heb nu dus een Ultegra 6500. Vind het zonde van het geld om naar de fietsenmaker te gaan. Voor 30 euro heb ik een "betere derailleur" (34T van 27T)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
hoi1234 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:36:
[...]

Achter schakelt die. Ketting loopt volgens mij verder prima. Maar kreeg van anderen ook al deze suggestie.

Vind het alleen raar zover ik weet ben ik er niet aangekomen. Het kan best, maar het lijkt me gewoon erg onwaarschijnlijk dat het uitgerekend nu niet meer goed werkt.

Maar dan zou ik daar naar kijken. Kan ik trouwens de r3000 sora kopen, mocht ik het niet opgelost krijgen? Heb nu dus een Ultegra 6500. Vind het zonde van het geld om naar de fietsenmaker te gaan. Voor 30 euro heb ik een "betere derailleur" (34T van 27T)
Beter? Ander T count heeft met de kooi lengte te maken. Als de uiteraard hiervoor met dezelfde cassette wel werkte hoef je daarvoor geen andere te kopen. Als ie echt versleten is dan is een nieuwe derailleur beter, maar je hebt het nu wel over eentje 3 niveaus lager/goedkoper.

Ow, check even hoe de ketting door je derailleur loopt, klassieke fout om de ketting langs de verkeerde kant van een nokje laten lopen, dan merkt je niet in de kleine kransjes, maar wel in de grote

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 09-10-2020 07:28 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Prulleman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 07:21:
[...]

Beter? Ander T count heeft met de kooi lengte te maken. Als de uiteraard hiervoor met dezelfde cassette wel werkte hoef je daarvoor geen andere te kopen. Als ie echt versleten is dan is een nieuwe derailleur beter, maar je hebt het nu wel over eentje 3 niveaus lager/goedkoper.

Ow, check even hoe de ketting door je derailleur loopt, klassieke fout om de ketting langs de verkeerde kant van een nokje laten lopen, dan merkt je niet in de kleine kransjes, maar wel in de grote
Ja beter. Een derailleur is een derailleur voor mij. Ik weet zeker dat ik geen verschil ga merken. Bovendien de R3000 is een paar generaties nieuwer. Ik vind het echter wel een beperking dat ik nu max tot 27T kan.
Als ik met een nieuwe tot 34T kan, is dat dus een updrade.

Volgens mij loopt m'n ketting goed, maar ik zal nog eens kijken.

Ik probeer het natuurlijk zelf eerst op te lossen. Maar als ik er mee naar de fietsenmaker moet, kan ik beter voor 30 euro een nieuwe kopen. Ik investeer mijn geld liever in iets dat een upgrade is voor mij dan het geld te investeren in een reparatie.

[ Voor 11% gewijzigd door hoi1234 op 09-10-2020 07:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:25
hoi1234 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 07:32:
[...]

Ja beter. Een derailleur is een derailleur voor mij. Ik weet zeker dat ik geen verschil ga merken. Bovendien de R3000 is een paar generaties nieuwer. Ik vind het echter wel een beperking dat ik nu max tot 27T kan.

Maak anders een kort filmpje dat je aan je pedalen draait als het achterwiel los is van de grond.
Of in een montage standaard natuurlijk. Van de cassette, derailleur dan langs je ketting naar de voorbladen.

Beeld zegt meer dan 1000 woorden. En op marktplaats komt je genoeg derailleurs tegen van een paar generaties terug voor weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:22
Morrar schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:16:
Op de virtuele Mont Ventoux was het in ieder geval lekker droog :+ En ook geen wind, wat ook wel uniek is geloof ik.

Wel een pokke eind trappen, zeker voor het 2e "ritje" op de trainer. Viel nog best tegen; was in 116 minuten boven dus niet echt een score om trots op te zijn...
De tijd hangt echt af van je gewicht, maar als je 80kg weegt kan er wel iets vanaf ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:08
hoi1234 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 07:32:
[...]

Ik probeer het natuurlijk zelf eerst op te lossen. Maar als ik er mee naar de fietsenmaker moet, kan ik beter voor 30 euro een nieuwe kopen. Ik investeer mijn geld liever in iets dat een upgrade is voor mij dan het geld te investeren in een reparatie.
Je derailleur gaat het probleem niet voor je oplossen maar hoogstwaarschijnlijk je kettingspanning en afstelling van je derrie wel. Daarmee slaat je laatste regel ook nergens op want met een nieuwe los je dit probleem niet op, tenzij dat je die goed afstelt. De instelling komt zich nogal precies en daar kun je je extreem lang mee vermaken om het goed te doen. Ga eerst eens kijken naar de kabelspanning, zijn uberhaupt de kabels nog wel helemaal lekker? Ga dan kijken naar de stappen die de derrie maakt. Lukt het niet, laat dan een clubgenoot/vriend het je uitleggen en het repareren zodat je het daarna zelf kunt doen.

Je kunt in dat laatste geval ook het de fietsenmaker vragen om het te repareren en het je uit te laten leggen maar goed.. je koopt liever iets nieuws volgens mij dan dat het echte probleem gewoon gemaakt wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@hoi1234 alles is eigenlijk wel gezegd hierboven, maar allemaal wel erg relevant, dus lees alles ff goed door

Een derailleur gaat niet kapot door schoonmaken, en eigenlijk gaat de afstelling ook niet overhoop door schoonmaken..
Hierboven werd nog vuile kabels genoemd, dat is naast een verkeerde ketting loop door de kooi het meest aannemelijk wat mij betreft. Bij het schoonmaken kan je vuil juist in je kabels spuiten, of als er genoeg water in komt en een beetje gaat roesten (omdat de coating al versleten is bv) dan kan je ook dit soort issues krijgen.

wat betreft 27/34T, heb je plannen om de bergen in te gaan? want in Nederland heb je echt geen 34 nodig..ik heb met 34 casette op de trainer gezet en een 28 gekocht voor buiten. De kleine stapjes van een kleinere cassette zijn juist prettig op vlakke ritten.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:23
Gisterenmiddag een Bikefit gedaan bij een bekende bikefitter in Sittard.
Hij heeft nog behoorlijk wat aan mijn fiets geschroeft. zij dat ik een schoolvoorbeeld was van verkeerd zitten op de fiets.
hij heeft o.a.
zadel 4 cm hoger gedaan.
kortere stam gemonteerd.
stuur veel dieper gezet.

Ik heb een dikke maand en 1.200 km geleden een nieuwe fiets gekocht omdat de vorige te klein was.
Deze fiets had ik op marktplaats gekocht. dus zonder dat een Fietsenmaker naar mijn houding heeft gekeken.

Ik kan iedereen een bikefit aanraden. Daarna direct een rit van 3 uur gemaakt en merkte dat ik mijn vermogen veel langer kon vasthouden. Wat een verschil!

Dus als je als je nog nooit een fiets bij een fietsenmaker hebt gekocht is de kans aanwezig dat een bikefit echt lonend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 11:35

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

blauwester schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:35:
Hij heeft nog behoorlijk wat aan mijn fiets geschroeft. zij dat ik een schoolvoorbeeld was van verkeerd zitten op de fiets.
hij heeft o.a.
zadel 4 cm hoger gedaan.
kortere stam gemonteerd.
stuur veel dieper gezet.

Ik heb een dikke maand en 1.200 km geleden een nieuwe fiets gekocht omdat de vorige te klein was.
Deze fiets had ik op marktplaats gekocht. dus zonder dat een Fietsenmaker naar mijn houding heeft gekeken.

Ik kan iedereen een bikefit aanraden. Daarna direct een rit van 3 uur gemaakt en merkte dat ik mijn vermogen veel langer kon vasthouden. Wat een verschil!

Dus als je als je nog nooit een fiets bij een fietsenmaker hebt gekocht is de kans aanwezig dat een bikefit echt lonend is.
Ik denk dat wij bij dezelfde zijn geweest! mijn fiets was gekocht bij de fietsenmaker dus wel afgesteld maar nog steeds leek het of ik een compleet andere fiets had! _/-\o_

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
4 centimeter is wel fors :D *

Ben een paar maanden geleden ook wat aan het spelen geweest met mijn zadelhoogte, en het kwam uiteindelijk op stapjes van een halve centimeter uit waarvan ik het verschil echt merkte.

Nog altijd ben ik wel wat zoekende naar de juiste positie. Krijg op een gegeven moment wel last van mijn onderrug, al is het minder na het bijstellen van mijn zadelhoogte. Het is ook wel de reden dat ik mijn core wil versterken. Naast de rugklachten heb ik ook wel het gevoel dat ik me ver naar voren moet strekken, zeker als ik in de beugels ga rijden. Ik twijfel nog over een kortere stem, al kan dat ook tot gevolg hebben dat ik juist te bol op mijn fiets ga zitten.

Misschien ook maar eens een bikefit doen ;)

* De juiste context is belangrijk hier :+

[ Voor 4% gewijzigd door BreadFan op 09-10-2020 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:33
BreadFan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:45:
4 centimeter is wel fors :D *

Ben een paar maanden geleden ook wat aan het spelen geweest met mijn zadelhoogte, en het kwam uiteindelijk op stapjes van een halve centimeter uit waarvan ik het verschil echt merkte.

Nog altijd ben ik wel wat zoekende naar de juiste positie. Krijg op een gegeven moment wel last van mijn onderrug, al is het minder na het bijstellen van mijn zadelhoogte. Het is ook wel de reden dat ik mijn core wil versterken. Naast de rugklachten heb ik ook wel het gevoel dat ik me ver naar voren moet strekken, zeker als ik in de beugels ga rijden. Ik twijfel nog over een kortere stem, al kan dat ook tot gevolg hebben dat ik juist te bol op mijn fiets ga zitten.

Misschien ook maar eens een bikefit doen ;)

* De juiste context is belangrijk hier :+
Relevante toevoeging wat betreft de context :+

Ik heb mijn bikefit gedaan bij SMA in Amersfoort, werd vergoed door mijn zorgverzekering vanuit het potje voor 'preventie' dat weer onderdeel is van m'n aanvullende zorgverzekering bij VGZ. Dus wie weet kan je via deze weg een sportmedisch advies hiervoor gebruiken.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 13:47
mhr-zip schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:14:
[...]

Klopt inderdaad! Wind mee ging het ook met 40+ 8)7
Maar het was echt lekker, heb nog even 50km gedaan om mijn nieuwe kleding te testen. Nog wel een buitje gehad maar ik bleef heerlijk droog!

Wou ook even zo'n SiS GO Isotonic Gel testen. Gadver wat is dat spul vies en raar om in te nemen. Bovendien toen ik toen kwam, wou douchen, ging ik me toch een partij slecht. Duizelig/kort ademig/diarree etc. hoeft natuurlijk niet perse daar aan te liggen maar ik heb verder niks bijzonders gedaan. Die dingen raak ik voorlopg niet meer aan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:12
Stufferdt schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:50:
[...]

Ik heb mijn bikefit gedaan bij SMA in Amersfoort, werd vergoed door mijn zorgverzekering vanuit het potje voor 'preventie' dat weer onderdeel is van m'n aanvullende zorgverzekering bij VGZ. Dus wie weet kan je via deze weg een sportmedisch advies hiervoor gebruiken.
Mag ik vragen wat je aan extra premie betaalt voor zo'n aanvullende zorgverzekering? Eind van het jaar weer switchen en ben benieuwd of dat het waard zou zijn voor mij.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Stufferdt schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:50:
[...]

Goede tip! Daar kan ik ook naar kijken. Ik heb in mijn zorgverzekering 150 euro per jaar voor 'sportmedisch onderzoek'. Daaronder valt in ieder geval inspanningstesten en zo, maar aan een bikefit heb ik nooit gedacht of dat erin kan vallen. Staat dat er expliciet? Bij mijn polis staat er dit klik. En dan staat er: Wij vergoeden:
- sportkeuringen;
- sportmedisch onderzoek

Maar als de bikefit gedaan wordt bij een SMA, lijkt dat er bij mij ook onder te vallen (mijn max. vergoeding is 150 euro). Kan je er meer over vertellen hoe dat bij jou is gegaan?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:33
GerbenBK schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:17:
[...]

Mag ik vragen wat je aan extra premie betaalt voor zo'n aanvullende zorgverzekering? Eind van het jaar weer switchen en ben benieuwd of dat het waard zou zijn voor mij.
Ik zit zelf dus bij VGZ en ben aanvullend verzekerd met 'Werkt Beter' voor 221 euro per jaar (280 -59 collectiviteit en jaarlijks betalen). Hieruit heb je 600 euro preventiebudget, waaruit sportmedisch advies wordt vergoed. Als ik snel even klik, zie ik via aanvullend beter dat je voor 21,50 o.a. 400 euro preventiebudget hebt.

Ik heb via SMAmiddenNederland een fietspositieanalyse laten doen a 210 en vorig jaar in verband met hartklachten in het verleden vorig jaar een sportmedische medisch onderzoek a 100 euro. Had ik dit tegelijk laten doen, had ik in ieder geval mijn aanvullende verzekering er al uitgehad (maar daar doe ik het niet om natuurlijk).
Galois schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:30:
[...]

Goede tip! Daar kan ik ook naar kijken. Ik heb in mijn zorgverzekering 150 euro per jaar voor 'sportmedisch onderzoek'. Daaronder valt in ieder geval inspanningstesten en zo, maar aan een bikefit heb ik nooit gedacht of dat erin kan vallen. Staat dat er expliciet? Bij mijn polis staat er dit klik. En dan staat er: Wij vergoeden:
- sportkeuringen;
- sportmedisch onderzoek

Maar als de bikefit gedaan wordt bij een SMA, lijkt dat er bij mij ook onder te vallen (mijn max. vergoeding is 150 euro). Kan je er meer over vertellen hoe dat bij jou is gegaan?
Sportmedisch onderzoek lijkt mij daar ook onder vallen ja, zolang het maar bij een hiervoor geschikt bevonden aanbieder is (sportartsen vallen hier onder volgens mij). Ik zou OHRA even bellen, zijn heel vriendelijk altijd aan de telefoon (zelf nog stage gelopen :9 ).

Bikefit ging als volgt: je maakt een afspraak en wordt ingepland over een week of 10 a 12, ze hebben het behoorlijk druk hoor ik van ongeveer iedereen die er is geweest.

Je moet op voorhand een vragenlijst invullen, waarin ze vragen:
  • of je een specifieke reden/klacht hebt waardoor je een bikefit wil
  • hoe actief je sport en welke sporten.
  • Of je blessures hebt.
  • Of je een actieve baan hebt.
Je moet je fiets, schoenen en fietskleding meenemen en een grote handdoek. Je fiets (edited) wordt op een tacx tacx neo gezet waarop meerdere camera's staan gericht. Je mag even fietsen en dan worden er 'before' foto's gemaakt en worden de hoeken van je knieen, rug, nek, armen, schouders etc. opgemeten en in het systeem gezet, samen met de huidige afstelling van je fiets.

Daarna wordt je medisch even gecheckt. Ben je symmetrisch, heb je beenlengteverschil heb je rechte voeten, ben je flexibel in je rug en heupen, kan je de grond aanraken, hoe is je evenwicht en coordinatie en nog wat zaken. Vervolgens wordt er doorgevraagd op je vragenlijst, wat je klachten zijn etc. Dan wordt de huidige afstelling van je feits doorgenomen en worden je hoeken besproken en hoe dit afwijkt van 'het ideaal'. Daarna wordt er gesleuteld aan je fiets en ga je kijken of dit effect heeft op je eigen gevoel op de fiets en de hoeken die ze kan tekenen op de camerabeelden.

Bij mij moest mijn stuur wat hoger, zadel hoger en naar achteren en stonden vooral mijn schoenplaatsjes niet goed (ondanks een even dure bikefit een jaar eerder bij Futurumshop).

Ik had overigens ook een zadeldrukanalyse, om te kijken of mijn zadel voldeed. Dat was gelukkig zo, dus geen nieuwe nodig :) Zadeldrukanalyse zit er standaard in dacht ik.

Aan het einde krijg je het rapport met bevindingen en de 'before' and 'after' foto's met de hoeken van je lichaamsdelen en afstelling van je fiets. Je krijgt de tip de situatie een paar weken aan te kijken om je lichaam te laten wennen aan de nieuwe situatie. Mocht het na enkele weken niet beteren, moet je terugkomen om wat aanpassingen te doen.

Ik moest terugkomen omdat er een spacer onder mijn linkerschoen moest en die waren op.

[ Voor 59% gewijzigd door Stufferdt op 09-10-2020 09:48 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Prulleman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:32:
@hoi1234 alles is eigenlijk wel gezegd hierboven, maar allemaal wel erg relevant, dus lees alles ff goed door

Een derailleur gaat niet kapot door schoonmaken, en eigenlijk gaat de afstelling ook niet overhoop door schoonmaken..
Hierboven werd nog vuile kabels genoemd, dat is naast een verkeerde ketting loop door de kooi het meest aannemelijk wat mij betreft. Bij het schoonmaken kan je vuil juist in je kabels spuiten, of als er genoeg water in komt en een beetje gaat roesten (omdat de coating al versleten is bv) dan kan je ook dit soort issues krijgen.

wat betreft 27/34T, heb je plannen om de bergen in te gaan? want in Nederland heb je echt geen 34 nodig..ik heb met 34 casette op de trainer gezet en een 28 gekocht voor buiten. De kleine stapjes van een kleinere cassette zijn juist prettig op vlakke ritten.
Nou ja, ik kom wel te kort bij het beklimmen van de stijle stukken rondom Nijmegen. Ik weet niet of een 11-28 dat bijvoorbeeld zou oplossen. 11-27 is trouwens van Ultegra en 2x zo duur, dus ja.

Maar ik heb inderdaad goede tips gekregen. Ik denk dat ik er volgende week even na ga kijken, want dit weekend heb ik niet zoveel tijd. Het is in ieder geval duidelijk dat een nieuwe derailleur niks oplost en ook nieuwe afstellingsproblemen introduceert. Ik denk er nog even over na. Misschien is het wel aantrekkelijk om een nieuwe derailleur af te laten stellen.

[ Voor 8% gewijzigd door hoi1234 op 09-10-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@hoi1234 als je met een 27 tekort komt, dan kan je inderdaad beter naar een 34 kijken (en dus inderdaad ook een andere derailleur. 1 tandje meer ga je niet merken

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 23:49

LGU

blauwester schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:35:
hij heeft o.a.
zadel 4 cm hoger gedaan.
kortere stam gemonteerd.
stuur veel dieper gezet.

Toevallig Bike Medical in Geleen? (Sittard-Geleen). Ben mezelf ook het oriënteren op een bikefitting bij voorkeur in regio Zuid-Limburg en positieve ervaring vind ik toch wel belangrijk gezien de kosten. Waarbij ik tevens ga uitzoeken of het iets is wat ik komend jaar uit een aanvullende verzekering (deels) kan laten vergoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 12:31
Prulleman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:56:
@hoi1234 als je met een 27 tekort komt, dan kan je inderdaad beter naar een 34 kijken (en dus inderdaad ook een andere derailleur. 1 tandje meer ga je niet merken
Ongeacht een nieuwe cassette, als je overgaat naar een achterderailleur met een langere kooi heb je ook een langere (dus nieuwe) ketting nodig. Vergeet die niet in te calculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 08:40
DieAnder schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:07:
[...]

Ongeacht een nieuwe cassette, als je overgaat naar een achterderailleur met een langere kooi heb je ook een langere (dus nieuwe) ketting nodig. Vergeet die niet in te calculeren.
Waarom? Bij een racefiets heb je bij een langere kooi geen langere ketting nodig. In tegenstelling tot wanneer je een cassette monteert met grotere kettingwielen. Bij een grotere cassette moet het namelijk wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Pyramiden op 09-10-2020 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:30

Grin

Ride si sapis.

Euh... omdat de kooi langer is en dus de ketting langer moet zijn? Lijkt mij vrij logisch.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
@Grin
Ik maak mijn kettingen op lengte door ze achter en voor over de grote kettingwielen heen te leggen, en dan plus twee pinnetjes. De lengte van de kooi heeft hier geen invloed op, en dit gaat prima. Vorig jaar nog een oude kapotte Suntour SVX vervangen door een Alivio T4000 lange kooi welke ik nog had liggen. Kettinglengte was niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik ben van een korte naar een medium kooi gegaan een paar weken terug, dat wil je ECHT niet met dezelfde ketting doen. Maar doe vooral wat je wilt, het is alleen GEEN common practice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:37
Ik heb het zo geleerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmSySehgSXvL4a_IRU_i2WwVMbE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hjbilyhWuKvGT7lF8hiEwoWJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Grin schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:35:
Ik ben van een korte naar een medium kooi gegaan een paar weken terug, dat wil je ECHT niet met dezelfde ketting doen.
Vertel, wat ging er mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 01:01
Microkid schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:16:
[...]

Gewoon je abo doorzetten. Ik zit ook 3x per week in de garage op de Tacx met dit weer. Ik ga er van uit dat er straks nog wel een mooie herfst komt en we toch nog wat ritjes buiten kunnen doen. Maar voor nu is het even niet anders.
Vanochtend nog een mooie 100+ rit gedaan anders. Begon met een paar spetters en het wegdek was wel nat, maar het was verder prima fietsen :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Euh... je kooi (kettingspanwieltje) staat te ver naar voren omdat de spanning op de ketting te groot is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
Dat plaatje komt uit de Shimano manual en is van toepassing op een 27T cassette of kleiner
https://www.google.com/ur...Vaw1satDiNdceJjampyPvXqCk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ec_Via1WhNJXwNZ094NXezbnp1c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Eccwr4KworynBXsBCK6ZGWjM.jpg?f=user_large

Uiteindelijk is het geen exacte wiskunde en kan je er best een schakeltje naast zitten.

Ik rij ook met dezelfde ketting en derailleur met een 11-34 binnen en een 11-28 buiten.

Op de MTB heb ik met een 1x 30 of 34 oval voor ook met dezelfde ketting gereden.

Je moet vooral gewoon even in de gaten houden of de boel niet te slap komt te hangen of juist te strak in de uitersten.

(Maar de combinatie van een grotere cassette en een langere kooi zou zo maar niet kunnen werken, die kans acht ik vrij groot zelfs)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 09:22
Het is inderdaad geen exacte wiskunde zolang je ketting maar niet te kort is en je zelf de tolerantie accepteert (minder schakelgedrag). Parktools heeft er ook een mooie instructie video over gemaakt.

Mijn wegcasette 11-25 wisselt (vooral nu) met regelmaat naar de 11-28 op de trainer. Is het ideaal, nee? Werkt het en word ik er blij van qua flexibiliteit: ja.

[ Voor 5% gewijzigd door Dix0r op 09-10-2020 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
Grin schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:43:
Euh... je kooi (kettingspanwieltje) staat te ver naar voren omdat de spanning op de ketting te groot is?
Er ging dus niks mis, je kooi stond alleen 2cm verder naar voren dan je je comfortabel bij voelde?

Zoals @Prulleman aangeeft is de preferente methode afhankelijk van het type cassette. Als je de handleiding pakt van een moderne groep met een korte en lange kooi, zoals bijvoorbeeld R2000 wordt er bij kettinglengte niet over het soort derailleur gerept in de dealerhandleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Precies, er moeten gewoon schakels bij. In mijn geval waren er 3 schakel bijgekomen. Dus een nieuwe ketting. Daarbij schakel ik electronisch, allicht komt het dan wat preciezer. Als de ketting niet goed op lengte is dan schakelt hij niet meer soepel van de 39 naar de 53.

En daarbij ga ik niet bezuinigen op een ketting van nog geen 40 euro. Ik wil dat hij perfect schakelt en 'nul komma niks' minder. Wat allemaal al niet kan met dezelfde ketting, geen idee. Maar ik wil er niet eens over nadenken, omdat dat al heel snel duurder is dan een nieuwe ketting. Gaat helemaal nergens over.

Wanneer je met een te korte ketting wilt rijden en denkt dat een 2cm verder naar voren geplaatste kooi prima is. Go for it. Ik vind het merkbaar slechter schakelen. Ieder zijn standaard.

[ Voor 95% gewijzigd door Grin op 09-10-2020 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
Je moet zelf weten wanneer jij je ketting wilt vervangen, maar aangeven dat je "ECHT niet" met dezelfde ketting door kunt als je een langere kooi monteert is gewoon niet waar. Prima als je het voor de looks doet, maar als je een goedkoper nieuw derailleur wilt monteren op een wat oudere fiets dan is special hiervoor een nieuwe ketting kopen gewoon geld weggooien.

[ Voor 8% gewijzigd door Pyramiden op 09-10-2020 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Nou ja in theorie klopt het volgens mij wel wat @Grin zegt. KK, MK, GK zegt iets over de afstand tussen de beide derailleurwieltjes. Een grotere afstand betekent dat de ketting meer afstand moet overbruggen. Ook een groter tandwiel heeft een langere ketting nodig. Dat is gewoon pure wiskunde. Ik heb al een grote kooi, geen idee of er verschil is tussen verschillende derailleurs.

Dat het in de praktijk ook met een iets kortere ketting werkt kan kloppen, maar er is in ieder geval niks mis met mij op de correcte wijze wijzen. In ieder geval bedankt, juist omdat het zulke simpele logica is, verlies je het nog weleens uit het oog. Ik houd me liever aan de standaardprocedure dus ik ga een nieuwe ketting kopen (heb ik trouwens ook al liggen, omdat de oude bijna op .75 zit). Uiteraard ga ik eerst kijken of jij het probleem zelf kan oplossen, want dat is gratis.

[ Voor 5% gewijzigd door hoi1234 op 09-10-2020 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik rij in NL met 11-25 en voor de hooggebergte vervang ik deze cassette voor een 11-30 (Ultegra korte kooi, dus max mogelijk). Dit doe ik zonder van ketting te wisselen.

Als de ketting perfect op de 11-25 combi past, dan zal dat niet perfect zijn op de 11-30 :) Kortom: komt echt niet op de schakel nauwkeurig aan hoor! (wat de tolerantie/bandbreedte van verschil in kettinglengte van wat net kan, heb ik eigenlijk geen idee van... gaat dat om een paar schakels?)

Ik gebruik die 'vuistregels' overigens nooit: bij een nieuwe ketting leg ik 'm (schakel voor schakel) naast de oude en op die manier maak ik de nieuwe ketting op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-09 22:00
Om de een of andere reden heb ik het idee dat mijn velgremmen het minder goed doen. De velgrand is niet ingesleten volgens mij en de blokjes ook niet op.

Toch heb ik het idee dat ik eerder sneller stil stond, vandaag in de regen was het helemaal dramatisch...

Iemand suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 23:30
Velgen grondig schoonmaken met alcohol oid. Kijken of er evt vuil of aluminium op de blokjes zit (incl. de groeven). Blokjes en remkabel opnieuw afstellen indien nodig (in mijn ervaring verlies je remkracht als je je remhendels ver in kan knijpen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 12:31
Cranzai schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:15:
Om de een of andere reden heb ik het idee dat mijn velgremmen het minder goed doen. De velgrand is niet ingesleten volgens mij en de blokjes ook niet op.
In aanvulling op de punten van @Eddey:
Iemand weleens met zoiets aan de slag geweest? Zou de velg moeten schoonmaken en opruwen. Voorafgaand zou ik ze eerst grondig met een sopje daarna wasbenzine schoon maken en ontvetten.

[ Voor 6% gewijzigd door DieAnder op 10-10-2020 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-09 22:00
Goede tips!
Denk dat het goed aan vieze velgranden kan liggen, maak deze altijd wel schoon met een sopje maar komt een hoop meuk af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:44

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

DieAnder schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 00:12:
[...]

In aanvulling op de punten van @Eddey:
Iemand weleens met zoiets aan de slag geweest? Zou de velg moeten schoonmaken en opruwen. Voorafgaand zou ik ze eerst grondig met een sopje daarna wasbenzine schoon maken en ontvetten.
Mijn beste ervaring hiermee zijn cif en vim. Ooit een keer BBQ reiniger geprobeerd, dat werkte zeer goed. Alleen was dat zonder te wrijven ook best agressief op het rubber. Resultaat van de drie waren zéér proper. Maar ik opteer toch voor cif en vim. Vooral omdat die op zichzelf een beetje schuren.

Kijk ook een keer of de velg niet "op" is. leg er iets plat tegen en kijk of de velgen niet hol zijn. Dan hebben je blokjes minder contact en zit er weinig anders op dan nieuwe wielen te kopen. Controleer ook zeker de kabelspanning van je remmen. Kan even goed zijn dat je niet hard genoeg meer remt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:36
Heb bij bepaalde remblokken het idee dat ze vrij snel gevulkaniseerd ofzo raken (geen idee hoe dat heet). In ieder geval dat ze een keer te warm geworden zijn en dan krijg je een harde/glazige laag. Geldt voor zowel discs als velgrem blokken.

Toe in afstellen is ook altijd wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
hoi1234 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:51:
[...]

Als ik bijvoorbeeld naar school of mijn werk moet. Maar naar school deed ik ook altijd gewone kleren aan.
Ik ken iemand die doet een halve triatlon zonder zeem. Want met zeem kan je niet hardlopen en omkleden kost tijd. Dus stukkie zonder zeem kan je best trainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
hoi1234 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:04:
[...]

Ja, heeft ook vrij weinig zin... Een clubgenoot met regenjas werd ook gewoon zeiknat. Bovendien fiets ik te weinig in de regen om meteen regenkleding te kopen.
Die dunne goedkope regenjasjes zijn niet voor als (het een paar spetters) gaat regenen.

Maar omdat ze klein en licht zijn kan je ze altijd meenemen. Kom je in wat voor omstandigheden terecht dat je het opeens koud krijgt (bijv. omdat je pech hebt) zijn ze ideaal want ze houden iig de wind van je lijf.

De perfetto’s van deze wereld die je aantrekt voor een comfortabele regenrit zijn “duur”.
Die veredelde dunne plastic zaken met rits, evt. mouwen en “maatvoering” niet, maar zijn wel life-savers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

mhr-zip schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:50:
[...]

Ik ken iemand die doet een halve triatlon zonder zeem. Want met zeem kan je niet hardlopen en omkleden kost tijd. Dus stukkie zonder zeem kan je best trainen.
Die trisuits hebben meestal een dun zeem, echt de dikte van een zeem van vroeger. Die dingen zijn soms meer comfortabel dan die zompige goedkope zemen. (Joindry vroeger nog wat korte afstand triatlon gedaan)
Ze mogen gewoon geen water absorberen, want dan is het wel héél onaangenaam op de fiets en bij het lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Joindry schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:11:
[...]

Die trisuits hebben meestal een dun zeem, echt de dikte van een zeem van vroeger. Die dingen zijn soms meer comfortabel dan die zompige goedkope zemen. (Joindry vroeger nog wat korte afstand triatlon gedaan)
Ze mogen gewoon geen water absorberen, want dan is het wel héél onaangenaam op de fiets en bij het lopen.
Die ik ken doet het zonder. Volgens hem heb je van die veredelde tena-lady last met lopen, en weinig voordeel met fietsen. Je zal ongetwijfeld goede hebben, maar je kan het ook zonder doen..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
mhr-zip schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:50:
[...]

Nu weet ik niet of je advies van triatleten over moet nemen. Die staan er (net als tijdrijders) om bekend dat ze vaak een steekje los hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Ypuh schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:17:
[...]

Nu weet ik niet of je advies van triatleten over moet nemen. Die staan er (net als tijdrijders) om bekend dat ze vaak een steekje los hebben.
Wel dit, :)
Ik was blij met mijn dun zeem en ook met het feit dat ik er niet verder mee moest van 50km (max)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
[...]

Mee eens. Maar als 90 km lukt. Lukt 10 km woon-werk/woon-school ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:59

Wielrenners niet dan? }) :+

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Shhh, "folie en famille", ligt gevoelig hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
Joindry schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:27:
[...]

Shhh, "folie en famille", ligt gevoelig hier.
Die term moest ik even opzoeken. Ik weet het, maak er zelf ook deel van uit ;)

Vandaag eens lekker op de racefiets stappen denk ik, voor het eerst in anderhalve maand.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:23
Ypuh schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:21:
Heb bij bepaalde remblokken het idee dat ze vrij snel gevulkaniseerd ofzo raken (geen idee hoe dat heet). In ieder geval dat ze een keer te warm geworden zijn en dan krijg je een harde/glazige laag. Geldt voor zowel discs als velgrem blokken.

Toe in afstellen is ook altijd wel aan te raden.
Dit klopt. Een aanrader hiervoor is het volgende setje:

https://a.aliexpress.com/_BOtITP

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• borstel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-07 18:53
De nieuwe Futurum Autumn240 Challenge kortingscode is al beschikbaar.

Members only: Futurumshop €25 (Geldig tot 19 november)
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Zonder de hele discussie weer op te starten, heeft iemand een goede suggestie voor wet lube? Ik gebuik nu mucoffs wetlube maar mijn ketting word echt insane vies. En drylube spoelt er zo vanaf of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Klopt, wet lube's geven bij mij ook een gore zooi. Ik ben wel fan van die nieuwe meuk van ze: Hydrodynamic Chain Lube. Niet goedkoop maar who cares. Dan maar vier koppen koffie minder deze maand ;)
Gebruik dit nu op de MTB en het blijft tot zover lekker zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
Hydrodynamic, klinkt als iets van L'Oreal ;)
Heb even de ketting schoongemaakt, wilde erop uit gaan maar 5 minuten voordat ik wilde gaan begon het (weer) te plenzen van heb ik jou daar. Morgen weer een kans. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Grin schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 20:10:
Klopt, wet lube's geven bij mij ook een gore zooi. Ik ben wel fan van die nieuwe meuk van ze: Hydrodynamic Chain Lube. Niet goedkoop maar who cares. Dan maar vier koppen koffie minder deze maand ;)
Gebruik dit nu op de MTB en het blijft tot zover lekker zitten.
Hmm, blijft je ketting daar schoner van? Zat ook te kijken naar de https://muc-off.com/colle...ducts/c3-wet-ceramic-lube , heb je daar toevallig nog ervaring mee? Of is dat vergelijkbaar met de wetlube?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ben je er zeker van dat je de juiste hoeveelheid olie gebruikt? Een droge ketting is slecht, maar een te natte ketting die zichzelf verzuipt in de olie nog slechter. Olie trekt immers altijd zand/stof/vuil aan. Ten tweede: is de drivetrain ook goed schoon?

Ik heb verder niet echt een goede tip op het gebied van olie/wax. Wel merk ik dat het een stuk beter gaat sinds ik de drivetrain een keer goed heb aangepakt en na iedere rit even een oude doek langs de gehele drivetrain haal. Oké dit doe ik nog maar een week, maar ik zie wel dat er telkens weer allerlei troep tussen de cassettes is gekomen. Nadat ik dat even weg poets, blinkt alles weer als een spiegeltje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:30
Pfff, net maar even de fiets schoongemaakt na een dag fietsen door de regen (nou ja, met name een natte ochtend). Gelukkig werd het in de middag droog. Weer mooie, nieuwe stukken van Drenthe ontdekt.
Dat vind ik het vervelendste in deze periode. Al die modder op de wegen, zeker als er net geoogst is.

[ Voor 16% gewijzigd door wisselwerking op 10-10-2020 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
wisselwerking schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 20:49:
Pfff, net maar even de fiets schoongemaakt na een dag fietsen door de regen (nou ja, met name een natte ochtend). Gelukkig werd het in de middag droog. Weer mooie, nieuwe stukken van Drenthe ontdekt.
Dat vind ik het vervelendste in deze periode. Al die modder op de wegen, zeker als er net geoogst is.
Ik vind het vooral vervelend dat het zo vroeg donker wordt. En als het dan in het donker regent, zie je helemaal niks meer. Mijn bril beslaat dan altijd en door de 100.000 druppeltjes op de bril weerkaatsen de lampen van auto's.

Helpt een wielrenbril daar trouwens tegen? Het enige dat me tegenhoudt is dat de brillen op sterkte best duur zijn. En als je eens een andere sterkte nodig hebt, moet je ook direct een nieuwe bril kopen volgens mij. Ik kan ook zo snel niet vinden of mijn zorgverzekering een dergelijke bril vergoedt.

[ Voor 4% gewijzigd door hoi1234 op 10-10-2020 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Ja, dat is ook erg vervelend. Door het verplicht thuis werken heb ik nu wat minder avondritten, maar ik ken het probleem.

Gelukkig kon ik voor mijn woon-werk verkeer wel rustige routes gebruiken, maar tegenliggers, zeker in het donker met regen, zorgen voor erg slecht zicht. Het beslaan heb ik overigens geen last van, maar die druppeltjes zorgen vaak voor het slechte zicht. Vaak doe ik dan de bril af, maar als brildrager wordt dat natuurlijk wat lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
wisselwerking schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:23:
Ja, dat is ook erg vervelend. Door het verplicht thuis werken heb ik nu wat minder avondritten, maar ik ken het probleem.

Gelukkig kon ik voor mijn woon-werk verkeer wel rustige routes gebruiken, maar tegenliggers, zeker in het donker met regen, zorgen voor erg slecht zicht. Het beslaan heb ik overigens geen last van, maar die druppeltjes zorgen vaak voor het slechte zicht. Vaak doe ik dan de bril af, maar als brildrager wordt dat natuurlijk wat lastiger.
Maar dat los je dus niet op met een wielrenbril? Het probleem is dat auto's tegenwoordig met led worden uitgerust. Die verblinden heel vaak. Blijkbaar kunnen die momenteel ook nog niet goed gekeurd worden. De methodes om de stand van de koplampen te controleren werken blijkbaar niet voor leds. Soms heb je ook nog wel koekenbakkers die met grootlicht rijden over de provinciale weg. Die vergeten dan waarschijnlijk dat ze ook fietsers verblinden met grootlicht. Het maakt het nog vervelender dat de provinciale wegen vaak de wegen zijn waar geen lantaarns staan.

Ja, als ik mijn bril afdoe, zie ik het heel erg vertekenen door de breking van de druppels. Als het echt moet, zou ik nog wel voldoende zien. Ik heb geloof ik -1.50.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Ik rij met regen ook zonder bril. Gelukkig is dat voor mij nog een optie. Met regen heb je eigenlijk ook nooit vliegjes ofzo. Want normaal rijd ik altijd met bril, vooral voor ongedierte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 14:39
rolandos582 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:47:
Zonder de hele discussie weer op te starten, heeft iemand een goede suggestie voor wet lube? Ik gebuik nu mucoffs wetlube maar mijn ketting word echt insane vies. En drylube spoelt er zo vanaf of niet?
Zonder de hele discussie weer op te starten :F :9 begrijp ik niet dat er nog mensen overwegen geen wax te gebruiken. Dat gedoe met ontvetten(diesel etc) en de krijgt vieze handen wanneer je ketting afloopt onderweg of gewoon bij onderhoud. brr

Altijd maar het argument dat de ketting snel droog loopt is onzin (zit meer in het horen van de ketting) de wax zit tussen de schakels en is er echt niet 1 2 3 uit vandaan.

Ja ok je moet om de 300 km even 20 sec met een droge doek even ketting schoonvegen in 10 sec een nieuw laagje toevoegen (owja en nachtje laten drogen, vermoed dat het hier verkeerd gaat voor sommigen)
i.p.v om de 2 weken de ketting luben .
De voordelen zijn enorm je ketting en cassette gaan langer mee omdat er geen vuil opbouwt en nooit meer je cassette reinigen.

Op de MTB is het helemaal een uitkomst met zand en stof, het blijft minimaal aan de ketting kleven, waardoor je absurd lang met je ketting en cassette doet (ik rij vooral op zand en grind).

Maja ik ga niemand overtuigen die dat niet wil ;w , een klein knijpflesje vullen van 20ml voor onderweg als het wel een x plenst en je bent vergeten goed te smeren is ook niet super lastig, in NL heb ik er altijd een in m'n zadeltasje.

Is er al eens een poll geweest wax/lube ?

Poll: Wax/Lube
Wax
Lube
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=403031&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Wat ik trouwens wel merk is dat er veel modder in mijn ogen komt. Volgens mij is dat al een stuk minder met een wielrenbril. Maar ik fiets eigenlijk nooit in de regen. Als ik training heb en het regent, wil ik soms nog gaan fietsen. Dan moet je natuurlijk bij elkaar in het wiel rijden en eigenlijk iedereen rijdt zonder spatborden :(

Misschien ga ik deze winter toch weer meer op de weg rijden. Opties om binnen te trainen zijn zeer beperkt. Aangezien ik nog thuis woon, kan ik niet zo maar overal een trainer wegzetten. Ik wil in ieder geval meer gaan rijden dan vorig jaar. Toen fietste ik volgens mij vooral veel naar school/mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
jekker schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:45:
[...]

Zonder de hele discussie weer op te starten :F :9 begrijp ik niet dat er nog mensen overwegen geen wax te gebruiken. Dat gedoe met ontvetten(diesel etc) en de krijgt vieze handen wanneer je ketting afloopt onderweg of gewoon bij onderhoud. brr

Altijd maar het argument dat de ketting snel droog loopt is onzin (zit meer in het horen van de ketting) de wax zit tussen de schakels en is er echt niet 1 2 3 uit vandaan.

Ja ok je moet om de 300 km even 20 sec met een droge doek even ketting schoonvegen in 10 sec een nieuw laagje toevoegen (owja en nachtje laten drogen, vermoed dat het hier verkeerd gaat voor sommigen)
i.p.v om de 2 weken de ketting luben .
De voordelen zijn enorm je ketting en cassette gaan langer mee omdat er geen vuil opbouwt en nooit meer je cassette reinigen.

Op de MTB is het helemaal een uitkomst met zand en stof, het blijft minimaal aan de ketting kleven, waardoor je absurd lang met je ketting en cassette doet (ik rij vooral op zand en grind).

Maja ik ga niemand overtuigen die dat niet wil ;w , een klein knijpflesje vullen van 20ml voor onderweg als het wel een x plenst en je bent vergeten goed te smeren is ook niet super lastig, in NL heb ik er altijd een in m'n zadeltasje.

Is er al eens een poll geweest wax/lube ?

Poll: Wax/Lube
Wax
Lube
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Hmm okay okay. Ik wil het best eens proberen. Ik rijd onder alle condities, dus ook met volle regen etc. Maakt mij vrij weinig uit. Vandaar dat ik dacht aan 'wet lube' . Welke wax gebruik je zelf/raad je aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
rolandos582 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:56:
[...]

Hmm okay okay. Ik wil het best eens proberen. Ik rijd onder alle condities, dus ook met volle regen etc. Maakt mij vrij weinig uit. Vandaar dat ik dacht aan 'wet lube' . Welke wax gebruik je zelf/raad je aan?
Squirt lube natuurlijk.

Maar over olie vs. wax; de style politie zit met dit weer toch op zwift. Dus wanneer je ketting een keer wat zwarter is, is dat echt geen probleem. Wel een probleem is als je ketting kraakt en je dus te weinig smeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Voor mij zou dat wel een dingetje zijn. Vind het niet heel erg om de ketting te horen, maar als ik hoor dat die kraakt/piept door te weinig lubricatie vind ik wel heel klote.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:03
Ik gebruik nu een tijdje Boeshield T9 wax. Naar mijn mening beter dan Squirt. Het laat namelijk geen vieze klonten en zwarte troep achter. En het smeert ook nog eens iets beter. Blijft ook langer zitten tijdens slecht weer en laat de boel niet instant piepen tijdens die omstandigheden.

[ Voor 4% gewijzigd door cordonbleu op 11-10-2020 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 23:12
hoi1234 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:31:
[...]

Soms heb je ook nog wel koekenbakkers die met grootlicht rijden over de provinciale weg. Die vergeten dan waarschijnlijk dat ze ook fietsers verblinden met grootlicht. Het maakt het nog vervelender dat de provinciale wegen vaak de wegen zijn waar geen lantaarns staan.
Om die reden heb ik een voorlamp die met 1 klik volle sterkte gaat. De automobilist verblind ik daar niet mee, is ook niet de bedoeling, maar dan zie ik tenminste nog iets. Helemaal na het passeren want anders rij je 10 seconden in het donker eer je ogen weer gewend zijn.
cordonbleu schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 00:18:
Ik gebruik nu een tijdje Boeshield T9 wax. Naar mijn mening beter dan Squirt. Het laat namelijk geen vieze klonten en zwarte troep achter. En het smeert ook nog eens iets beter. Blijft ook langer zitten tijdens slecht weer en laat de boel niet instant piepen tijdens die omstandigheden.
+1
Squirt óók gebruikt, ik heb er niks aan omdat de ketting na 70-80km gewoon droog loopt. Als je minder lange afstanden rijdt zoals het grootste deel van de mensen die een racefiets bezitten, dan kun je met squirt wel vooruit. Voor korte ritjes is squirt prima, de veelfietser is er niet mee gediend. Ook vieze klonters paraffine overal die lastig weg te krijgen zijn.
Die T-9 is prima, al vind ik hem niet geweldig veel beter dan de ballistol olie die ik hiervoor gebruikte. Een voordeel is dat de T-9 iets langer blijft zitten in de regen dan met ballistol het geval is.

[ Voor 42% gewijzigd door Ramon 73 op 11-10-2020 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 14:39
rolandos582 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:56:
[...]

Ja Squirt uiteraard, let wel op je ketting moet helemaal vetvrij zijn wanneer je het voor het eerst aanbrengt.

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:43
+1
Squirt óók gebruikt, ik heb er niks aan omdat de ketting na 70-80km gewoon droog loopt. Als je minder lange afstanden rijdt zoals het grootste deel van de mensen die een racefiets bezitten, dan kun je met squirt wel vooruit. Voor korte ritjes is squirt prima, de veelfietser is er niet mee gediend. Ook vieze klonters paraffine overal die lastig weg te krijgen zijn.
Die T-9 is prima, al vind ik hem niet geweldig veel beter dan de ballistol olie die ik hiervoor gebruikte. Een voordeel is dat de T-9 iets langer blijft zitten in de regen dan met ballistol het geval is.
Geen idee waar je het vandaan haalt dat de ketting na 70/80 kilometer droog loopt, dit is gewoon niet waar. Op Mantel.nl zijn er 500+ reviews met 9/10 sterren over Squirt Lube, dan zal het wel niet zo slecht zijn als jij beweert (is toevallig die ene 3/10 sterren review van jou? 8)7 )
Squirt lube is prima spul als je het goed gebruikt. Ketting de eerste keer ontvetten, daarna 2 lagen aanbrengen op een droge ketting. De restanten geharde wax op de ketting/cassette/bladen wegpoetsen met een doek en je hebt er de komende 2 weken geen omkijken naar.
Ik heb trouwens geen aandelen of andere connecties met Squirt Lube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Oelske schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:38:
[...]

Geen idee waar je het vandaan haalt dat de ketting na 70/80 kilometer droog loopt, dit is gewoon niet waar. Op Mantel.nl zijn er 500+ reviews met 9/10 sterren over Squirt Lube, dan zal het wel niet zo slecht zijn als jij beweert (is toevallig die ene 3/10 sterren review van jou? 8)7 )
Squirt lube is prima spul als je het goed gebruikt. Ketting de eerste keer ontvetten, daarna 2 lagen aanbrengen op een droge ketting. De restanten geharde wax op de ketting/cassette/bladen wegpoetsen met een doek en je hebt er de komende 2 weken geen omkijken naar.
Ik heb trouwens geen aandelen of andere connecties met Squirt Lube.
70-80 km is inderdaad wel erg weinig, maar veel meer dan 200 km (onder droge omstandigheden) haal ik er ook niet meer hoor.

Ik merk met Squirt (ben overigens een zeer tevreden gebruiker!) dat als de smering op zijn einde loopt dat de weerstand ook erg toeneemt. Dat merk ik tijdens het fietsen niet, maar als ik bv. de cranks achteruit laat draaien, dan voel ik duidelijk weerstand.

Gisteren op mijn MTB nog: ik was ermee bezig geweest, wat onderhoud. Viel mij toen op dat het achteruit draaien wel met wat weestand ging. Dacht eerst dat misschien de lagers van mijn BB er iets mis mee was. Of vrijloopnaaf... Maar nadat ik nieuwe squirt gesmeerd had, was deze extra weerstand ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Kun je de ketting ook de eerste keer ontvetten met ontvetter van de Action? Dat is lekker goedkoop. Ik vind die ontvetters die je bij Mantel of Futurumshop koopt best duur, hoewel ze beweren dat die beter voor je ketting zijn. Moet de drivetrain trouwens ook vetvrij zijn of is redelijk schoon voldoende? En hoe breng je een nieuwe laag aan? Moet je dan net als bij olie eerst de oude laag eraf halen of kun je de nieuwe laag over de oude laag aanbrengen?

Ik ben namelijk best klaar met een gitzwarte drivetrain. Als ik voldoende credits heb, wil ik eens kijken met een gratis potje squirt lube of het wat is.

[ Voor 14% gewijzigd door hoi1234 op 11-10-2020 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

hoi1234 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:57:
Kun je de ketting ook de eerste keer ontvetten met ontvetter van de Action? Dat is lekker goedkoop. Ik vind die ontvetters die je bij Mantel of Futurumshop koopt best duur, hoewel ze beweren dat die beter voor je ketting zijn. Moet de drivetrain trouwens ook vetvrij zijn of is redelijk schoon voldoende? En hoe breng je een nieuwe laag aan? Moet je dan net als bij olie eerst de oude laag eraf halen of kun je de nieuwe laag over de oude laag aanbrengen?

Ik ben namelijk best klaar met een gitzwarte drivetrain. Als ik voldoende credits heb, wil ik eens kijken met een gratis potje squirt lube of het wat is.
Gewoon over de oude laag heen. Hier en daar zitten wat oude 'klonten' kaarsvet-achtig spul (die wax dus). Dat kan je met een borsteltje wegvegen.

Ja, ik zou daar geen moeite mee hebben (ontvetter van de Action). Je spoelt 'm vervolgens toch af met water. Goed laten drogen voordat je Squirt aanbrengt.

Zelf gebruik ik liever die biologisch afbreekbare ontvetters omdat ik deze werkzaamheden buiten doe en het niet prettig vind om 'rommel de natuurlijk te brengen'. Deze zijn inderdaad duurder, maar ik doe met een bus van een liter (Cyclon heb ik de laatste paar keer gekocht) een klein jaar denk ik (MTB en racefiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Galois schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:09:
[...]

Gewoon over de oude laag heen. Hier en daar zitten wat oude 'klonten' kaarsvet-achtig spul (die wax dus). Dat kan je met een borsteltje wegvegen.

Ja, ik zou daar geen moeite mee hebben (ontvetter van de Action). Je spoelt 'm vervolgens toch af met water. Goed laten drogen voordat je Squirt aanbrengt.

Zelf gebruik ik liever die biologisch afbreekbare ontvetters omdat ik deze werkzaamheden buiten doe en het niet prettig vind om 'rommel de natuurlijk te brengen'. Deze zijn inderdaad duurder, maar ik doe met een bus van een liter (Cyclon heb ik de laatste paar keer gekocht) een klein jaar denk ik (MTB en racefiets).
Ja biologisch afbreekbaar is wel beter. Maar ik heb vorig week gewoon alles in een badje gelegd. Dan heb je al snel 1 liter nodig die daarna eigenlijk waardeloos is geworden. Natuurlijk geen argument, maar anders wordt het wel een kostbare aangelegenheid en ik vraag me af of die biologisch afbreekbare ontvetters wel milieuvriendelijk zijn of alsnog beter bij de milieustraat ingeleverd kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cordonbleu
Ik begrijp echt niet zo goed waarom mensen hier zo vasthouden aan Squirt. Met T9 hoef je de ketting niet eens eerst grondig te ontvetten. Je kan het er gelijk op doen, want het verdrijft vet en vuil. Je hoeft bijna niks af te nemen na het insmeren en je krijgt geen vieze klonten die je met Squirt sowieso wel krijgt. Alle slechte punten die je met Squirt hebt, heb je net T9 dus niet. Het is zoveel gebruiksvriendelijker. Je hoeft nergens over na te denken itt Squirt. De prijs is ook nog eens vergelijkbaar. Maar goed, iedereen zijn eigen keuze uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
cordonbleu schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:17:
Ik begrijp echt niet zo goed waarom mensen hier zo vasthouden aan Squirt. Met T9 hoef je de ketting niet eens eerst grondig te ontvetten. Je kan het er gelijk op doen, want het verdrijft vet en vuil. Je hoeft bijna niks af te nemen na het insmeren en je krijgt geen vieze klonten die je met Squirt sowieso wel krijgt. Alle slechte punten die je met Squirt hebt, heb je net T9 dus niet. Het is zoveel gebruiksvriendelijker. Je hoeft nergens over na te denken itt Squirt. De prijs is ook nog eens vergelijkbaar. Maar goed, iedereen zijn eigen keuze uiteraard.
Squirt krijg je gratis tegen 400 punten bij futurumshop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

hoi1234 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:58:
[...]

Ja biologisch afbreekbaar is wel beter. Maar ik heb vorig week gewoon alles in een badje gelegd. Dan heb je al snel 1 liter nodig die daarna eigenlijk waardeloos is geworden. Natuurlijk geen argument, maar anders wordt het wel een kostbare aangelegenheid en ik vraag me af of die biologisch afbreekbare ontvetters wel milieuvriendelijk zijn of alsnog beter bij de milieustraat ingeleverd kunnen worden.
Volgens mij moet je het dan verdunnen hoor... staat op de verpakking. 1 liter ontvetter voor één ketting is wat enthousiast als je het mij vraagt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Galois schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:42:
[...]

Volgens mij moet je het dan verdunnen hoor... staat op de verpakking. 1 liter ontvetter voor één ketting is wat enthousiast als je het mij vraagt :)
Oh. Ja wist niet hoe goed de ontvetter dan nog werkt. En een flesje kost 1,50 of zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
mhr-zip schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 23:27:
Maar over olie vs. wax; de style politie zit met dit weer toch op zwift. Dus wanneer je ketting een keer wat zwarter is, is dat echt geen probleem. Wel een probleem is als je ketting kraakt en je dus te weinig smeert.
Op zondagmorgen probeer ik mijn afkeur nog wel gewoon te ventileren, maar inderdaad; er zijn minder recidivisten op de weg en de controle is lakser.

Om af te sluiten met goed nieuws; na herhaaldelijk aandringen gedurende een tijdsbestek van zo'n 2 maanden heeft één van mijn clubgenoten eindelijk het advies opgevolgd om zijn schijfremmen goed schoon te maken en nieuwe remblokken te monteren. Na ettelijke hevig verstoorde rustmomenten door gekrijs wat je voelde in merg en been, viel er nu een oase van rust en voldoening over mij heen en werd er waardering uitgesproken door clubgenoten. #BikeLivesMatter

@Grin Wordt jij gesponsord door Muc-Off ofzo? Volgens mij zag ik (nog) geen stickers op je Look.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1320/6923/products/Front_491902bf-7b93-435c-b846-4d519b7777dc.jpg?v=1585322363
Afbeeldingslocatie: https://merlincycles-img.s3-eu-west-1.amazonaws.com/productImage_470_470_ffffff_image-jpeg/71784_muc_off_bolt_mtb_cycling_socks.jpg

Hun slogan is wel vrij extreem, zelfs voor mijn doen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1320/6923/products/ride-or-die_750x750.jpg?v=1585322337

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 11-10-2020 13:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:23
Ik vond zon shirt eigenlijk wel iets voor jou @Ypuh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
cordonbleu schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 00:18:
Ik heb het in mijn begin periode gebruikt en het werkte goed.
Enige wat mij bijstond is dat je ketting zwart werd.

Misschien bij mijn volgende ketting maar weer eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
cordonbleu schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:17:
Hmm klinkt goed, en Boeshield T-9 breng je dus gewoon aan zoals een lube of moet je dat ook zoals sommige wax opties eerst verhitten etc? Hoe schoon blijft je ketting onder vieze omstandigheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
rolandos582 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 14:06:
[...]
Hoe schoon blijft je ketting onder vieze omstandigheden?
Onder deze omstandigheden worden alle kettingen vies. Het ligt aan je bereidheid om te poetsen en een beetje aan welk smeermiddel je gebruikt hoe hard hij glimt. Ik zou aan je poets ethos schaven, daar bereik je het beste resultaat mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Zoals met veel dingen ben ik nogal merkvast, ik hou van systemen en productlijnen. Muc Off is een goede naam met een mooi assortiment van producten (die samenwerken), daar ben ik nogal een sucker voor... En daarbij boeit geld mij totaal niet bij dit soort bedragen, of olie nu 3 euro of 30 euro kost zal mij echt een dikke worst zijn. Ik heb lage/weinig vaste lasten, zit er verder warmpjes bij en hoef met niemand rekening te houden.

@rolandos582 Die Hydrodynamic Chain Lube (HCL) houdt het niet zozeer schoner, het blijft beter zitten en het plakt niet zo als een wet lube. Wet lubes geven bij mij altijd problemen met schoonmaken, ze zijn namelijk gemaakt om veel beter te blijven zitten. Deze HCL lijkt wel wat op een wet lube maar niet zo hardnekkig.
Eerst goed ontvetten en echt schoonmaken, daarna inspuiten met Muc Off Bike Protect en daarna pas de lube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Wat betreft wax vs lube ben ik intussen terug bij lube. Vorig jaar een hele tijd met Wend wax gereden en in eerste instantie was ik er behoorlijk tevreden over. De voor de hand liggende voordelen van wax, zoals 'geen vieze handen', zijn absoluut van toepassing. Dus zo ging ik met Wend wax de winter in, en in eerste instantie beviel het ook op de gravelbikes uitstekend.

Waarom dan toch afgehaakt? Die beslissing viel begin Januari, nadat we tijdens de feestdagen de Rapha Festive 500 gereden hadden. Elke dag buiten fietsen, en elke dag schoonmaken (want modder). En elke dag met de wax aan de slag, want met name in nat en koud weer was je ketting ontzettend snel droog. Dikker waxen dan maar? Ok, nu duurt het 20km langer voor je ketting droog is, maar hangt het overschot aan je derailleurwieltjes en je cassette.

Uiteindelijk nu terug bij Shimano PTFE lube. Geen wondermiddel, maar het doet wat het moet doen. Kost niet veel, elke fietsenwinkel heeft het, en zolang je het zuinig aanbrengt, valt het ook reuze mee met de vieze handen. Oh, en het loopt merkbaar soepeler?

In de toekomst ga ik vast nog wel iets anders proberen (de HCL die @Grin hierboven noemt staat op het lijstje), maar voor nu ben ik eigenlijk prima tevreden.

Launching containers into space

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
mhr-zip schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 14:03:
[...]

Ik heb het in mijn begin periode gebruikt en het werkte goed.
Enige wat mij bijstond is dat je ketting zwart werd.

Misschien bij mijn volgende ketting maar weer eens testen.
Bij mij wordt hij niet zwart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 23:12
Waarom klimmen zoveel mensen met een racefiets staand? Ik vind dat juist heel vervelend, fiets wordt stuk instabieler en zittend haal ik de staande klimmers toch wel in.
Of kan ik er nog iets in winnen qua snelheid? Dan beter aan mijn techniek werken....

Vandaag fijn 110km door het Zuid-Limburgse heuvelland gefietst, weinig wind en veel zon. Zonnebril op, trui met lange mouwen, beenstukken die ik halverwege in de achterzak heb gedaan. 12-13 graden. Best lekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
Het hangt van de klim af. Ik zit ook het grootste deel van de tijd, maar af en toe is het ook heerlijk om even af te wisselen. Ook als het wat steiler wordt, wil ik nog wel eens gaan staan. Daarnaast vind ik het ook heerlijk om korte (overzichtelijke) klimmetjes staand te pakken. Staand kan ik meer kracht kwijt.

Zie ook Stukje info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
Ramon 73 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:58:
Waarom klimmen zoveel mensen met een racefiets staand? Ik vind dat juist heel vervelend, fiets wordt stuk instabieler en zittend haal ik de staande klimmers toch wel in.
Of kan ik er nog iets in winnen qua snelheid? Dan beter aan mijn techniek werken....

Vandaag fijn 110km door het Zuid-Limburgse heuvelland gefietst, weinig wind en veel zon. Zonnebril op, trui met lange mouwen, beenstukken die ik halverwege in de achterzak heb gedaan. 12-13 graden. Best lekker.
Heeft echt te maken met je stijl. Een Alberto Contador staat bijna meer dan dat hij zit tijdens een klim, een Froome daarentegen zit bijna altijd. Toch hebben ze beiden de Tour ermee kunnen winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ramon 73 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:58:

De fiets wordt inderdaad een stuk instabieler... Wel is het zo dat je net dat beetje extra kracht kunt zetten dat je zeker met een kleinere cassette nodig hebt om de vaart er een beetje in te houden.

Tenminste ik begin meestal zittend en op een gegeven moment als ik steeds meer moeite krijg met blijven trappen om de fiets op snelheid te houden, ga ik staan. Dan lukt het me net wat makkelijker om de laatste paar meters af te leggen.

Ik ben trouwens ook een hele lange tijd een 'zitter' geweest. Op een gegeven moment ging ik met een clubmaatje over de Postbank en toen gaf hij mij de tip om meer te gaan staan.

[ Voor 8% gewijzigd door hoi1234 op 11-10-2020 17:33 ]

Pagina: 1 ... 170 ... 681 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).